Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik rijd met mijn Tesla's ook nooit voluit. Je voelt gewoon dat het de bedoeling niet is :p

1 van de dingen die mij aanspreekt in de iX3, is dat BMW juist niet de nadruk op performance legt. Althans, niet op de performance die we zien bij hedendaagse elektrische auto's. Gewoon achterwielaandrijving en (meer dan) genoeg vermogen voor dagelijks gebruik. De iX3 heeft natuurlijk de de vorm van een olietanker als je hem naast de Model S zet, maar toch is het verbruik van de iX3 net wat beter.

Ik hoop dat meer merken weer teruggaan naar het normaal. Ophouden met die 3-5 seconden onzin, en goed rijdende auto's maken met een uitstekend verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:41
Helemaal mee eens.
Mijn huidige auto haalt 0-100km/u 8.2seconden denk ik ongeveer: dat voelt voor mij méér dan genoeg aan. Net dat extra power dat ik nodig heb wanneer je eens in een situatie komt dat je het nodig hebt.
De iX3 doet er nog een dikke seconde bovenop: dus echt meer dan genoeg.

Nooit begrepen wat mensen zo fijn vinden aan 0-100 in 4 seconden: dat test je eens 10 keer en dan heb je het wel gehad.

Niettemin ben ik wel iemand die op een lege snelweg in de nacht 160km/u durft te rijden. Het is al wat geminderd met alle trajectcontroles en flitsen enzoverder.

Dus met mijn iX3 zal ik mijn rijgedrag nog wat verder moeten bijstellen, maar dat is geen probleem voor mij (hoe ouder je wordt, hoe slimmer je wordt 🤣)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 12:31
Klinkschakel schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:58:
[...]

Helemaal mee eens. Ik ben twee keer naar duitsland geweest met de iX3, en hard rijden is gewoon niet te doen door het verbruik.
Geen last van oververhitting maar heb paar keer 5-10 min vol gereden denk ik, daarna teruggezakt naar 130-140.
Trouwens mijn doel was de batterij voorverwarmen (preLCI) en kon geen merkbaar verschil vinden door hard te rijden en dan te laden.
Met de pre-LCI kon ik enkel "voorverwarmen" door heel hard te rijden, dan hard af te remmen en hard op te trekken, enz. Dat zorgt voor een behoorlijke warmte ontwikkeling, maar de LCI is zo veel beter met het voorverwarmen. Vooral koude ochtenden of nachten, is het ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 11:03

GigaTexel_BE

AMD MP²

Klinkschakel schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:58:
[...]

Helemaal mee eens. Ik ben twee keer naar duitsland geweest met de iX3, en hard rijden is gewoon niet te doen door het verbruik.
De wetten van de fysica gelden even hard voor een ICE als voor een EV :P

Toen ik in DE over de autobahn zoefde in mijn 520d touring ging het bereik ook met rasse schreden achteruit. Net hetzelfde met rijden in regenweer of met tegenwind. Dan ging er vlot 1-1,5L/100km extra door.

Iedereen met een EV kijkt met een vergrootglas naar z'n verbruik omdat de "volle tank" wat kleiner is en het "vullen" wat langer duurt - maar in essentie zie je identieke effecten.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-09 21:59
GigaTexel_BE schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:51:
[...]

De wetten van de fysica gelden even hard voor een ICE als voor een EV :P

Toen ik in DE over de autobahn zoefde in mijn 520d touring ging het bereik ook met rasse schreden achteruit. Net hetzelfde met rijden in regenweer of met tegenwind. Dan ging er vlot 1-1,5L/100km extra door.

Iedereen met een EV kijkt met een vergrootglas naar z'n verbruik omdat de "volle tank" wat kleiner is en het "vullen" wat langer duurt - maar in essentie zie je identieke effecten.
Klopt! Mijn vorige auto was ook een G31 520d, en je hebt gelijk, bij hoge snelheden kreeg je een draaikolk in de dieseltank :+ maar verschil was dat je veel meer speling had met diesel qua actieradius.
Maar ik klaag niet, gewoon wennen en wat relaxter rijden nu (en met de ICE op vakantie of vliegen :+ )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Klinkschakel schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:15:
[...]

Klopt! Mijn vorige auto was ook een G31 520d, en je hebt gelijk, bij hoge snelheden kreeg je een draaikolk in de dieseltank :+ maar verschil was dat je veel meer speling had met diesel qua actieradius.
Maar ik klaag niet, gewoon wennen en wat relaxter rijden nu (en met de ICE op vakantie of vliegen :+ )
Dat rijden met rekening houden met actieradius hadden wij met de G31 520d ook. Tankkaart van Total en dus vaak rekenen in andere landen zoals duitsland, oostenrijk en zwitserland. In die laatste is Total zelfs niet actief. Wij zijn het dus al gewend. 2 succesvolle vakanties naar zwitserland deze zomer geven ons ook veel vertrouwen.

De energetische impact van een ICE wordt wel interessant weergegeven als je de boel uitdrukt in kWh. 1l diesel is ongeveer 10kWh.
Een auto die 6.5L diesel slikt voor 100km, verbruikt 65kWh/100km @ 120km/u.
Voor een iX3 hangt dat voor mij rond de 21kWh/100km
Het gegoochel met eenheden (brandstof in L, elektrische energie in kWh, CNG/H2 in kg, LPG dan weer in L) verbergt de essentie.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:35
De b modus zou standaard ingesteld moeten kunnen worden. Na 1 dag was ik dat gewoon en dat is super aangenaam rijden .. nooit gedacht .. het voelt nu natuurlijk en zeer voorspelbaar aan (in tegenstelling tot de adaptive). En vermoedelijk gunstiger voor het verbruik. (Autostrade doe ik altijd met assisted drive want anders is daar de c stand msn wel gunstiger …)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:51
Manchu schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:50:
De b modus zou standaard ingesteld moeten kunnen worden. Na 1 dag was ik dat gewoon en dat is super aangenaam rijden .. nooit gedacht .. het voelt nu natuurlijk en zeer voorspelbaar aan (in tegenstelling tot de adaptive). En vermoedelijk gunstiger voor het verbruik. (Autostrade doe ik altijd met assisted drive want anders is daar de c stand msn wel gunstiger …)
Ik rijd ook altijd in B, want zoals je zegt: ik vind de inconsistentie van Adaptive maar niets. En nu ben ik het zodanig gewoon, dat ik mij in D al eens mispak :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
Manchu schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:50:
Na iets meer dan een jaar in de iX3 is het een dusdanig automatisme geworden bij mij dat ik als ik een keer de mini cooper s van mijn vrouw meeneem ook automatisch de pook naar beneden doe en direct een tik naar links geef. Alleen staat deze dan in de sport stand. Rijdt ook veel leuker trouwens >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SdR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:56

SdR

goirke schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:33:
[...]

Na iets meer dan een jaar in de iX3 is het een dusdanig automatisme geworden bij mij dat ik als ik een keer de mini cooper s van mijn vrouw meeneem ook automatisch de pook naar beneden doe en direct een tik naar links geef. Alleen staat deze dan in de sport stand. Rijdt ook veel leuker trouwens >:)
Dit is zo herkenbaar! (ook fanatiek B rijder, en Mini met sporttransmissie :-), geeft wel leuke reacties bij BSO als ik mijn dochter ophaal.

Don't Speak, Just Think

• VonWafflehelm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 12:14
VonWafflehelm schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Dat blijft hier bij ons toch ook het enigste vervelende dingetje. Enkele weken geleden naar het zuiden van Frankrijk gereden (1050km) en het was toch heel frequent foefelen - om een Vlaams woord te gebruiken - met de instellingen van de airco. Deze keer was het vrij consequent te koud... We stellen 'm doorgaans in op 22°, als ik alleen in de auto zit tijdens mijn commute, en dat is prettig (buiten dat gekende issue dat de auto na ~45 minuten zich als Mr. Freeze gaat gedragen) maar nu moest het echt naar 23° - 24° want anders was het echt (veel) te koud.

Ik heb nog steeds geen idee wat hier precies mis mee is, maar gezien de vele meldingen van andere gebruikers hier over de airco is er echt wel een issue denk ik. Ik ben van plan om binnenkort contact op te nemen met de service partner hierover. Ik verwacht niet zoveel als antwoord omdat het verhaal nogal vaag is maar ik ga wel vermelden dat er op fora van gebruikers hier best veel meldingen over zijn.
Gisteren de afspraak gehad bij de lokale dealer; zoals verwacht vinden, voelen en zien zij niets mis. Ze zeggen dat ze met een thermometer in de auto hebben gezeten, tot 2 maal toe. Ik heb niet gecontroleerd hoe lang ze gereden hebben. Had ze ook verteld dat Ekris in Heerlen hier ook mee bezig is, daar hebben ze volgens mij niets mee gedaan. Ik ben wellicht te goedgelovig, maar ik denk dan: bel dan toch gewoon even met elkaar. Dat kost 10 minuten en wie weet heb je dan meer informatie om de klant te helpen. Niet dus.

Was licht geïrriteerd ondanks dat ik deze reactie wel verwacht had. Ze hebben een update gedaan naar 2023.40 maar deze ochtend werd ik alweer begroet door de koude luchtstroom na 45 minuten dus deze update heeft niets gedaan (weliswaar subtieler dan voorheen, maar dit komt volgens mij omdat het buiten vrij mild weer is).

Denk dat ik dit ga laten voor wat het is, ik heb geen zin om te beginnen vechten met de dealer hierover.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 19:23
Net een nieuwe leveringsdatum gekregen... 4 oktober 2023 (bestelling was 5 juni).

• Physixius
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-11-2023
r2504 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:31:
Net een nieuwe leveringsdatum gekregen... 4 oktober 2023 (bestelling was 5 juni).
lekker!
was dit een wagen die reeds in bestelling was en aangepast naar jouw noden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:27
VonWafflehelm schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:26:
[...]

Gisteren de afspraak gehad bij de lokale dealer; zoals verwacht vinden, voelen en zien zij niets mis. Ze zeggen dat ze met een thermometer in de auto hebben gezeten, tot 2 maal toe. Ik heb niet gecontroleerd hoe lang ze gereden hebben. Had ze ook verteld dat Ekris in Heerlen hier ook mee bezig is, daar hebben ze volgens mij niets mee gedaan. Ik ben wellicht te goedgelovig, maar ik denk dan: bel dan toch gewoon even met elkaar. Dat kost 10 minuten en wie weet heb je dan meer informatie om de klant te helpen. Niet dus.

Was licht geïrriteerd ondanks dat ik deze reactie wel verwacht had. Ze hebben een update gedaan naar 2023.40 maar deze ochtend werd ik alweer begroet door de koude luchtstroom na 45 minuten dus deze update heeft niets gedaan (weliswaar subtieler dan voorheen, maar dit komt volgens mij omdat het buiten vrij mild weer is).

Denk dat ik dit ga laten voor wat het is, ik heb geen zin om te beginnen vechten met de dealer hierover.
Jammer dat ze niet even contact met elkaar hebben. In Heerlen hebben ze er nu voor de 4de keer heen gekeken. Omdat ze zelf niks vinden, hebben ze nu ook in overleg met de support in München. Heb dus zelf niet het idee dat ik afgewimpeld wordt.
Er is ook vanuit die support een aanpassing gedaan die lokaal niet gedaan kan worden. Iets met een referentie waarde. Daarvoor moest de auto wel bijna twee dagen blijven.
Het heeft het echte probleem niet verholpen maar nu kan ik wel aan het begin van de rit een normale temperatuur selecteren om een normale warme auto te hebben. Eerst zat normaal (voor mij) rond de 22/22,5 en nu 20/20,5. Dat laatste komt overeen met hoe ik het had in de 3 en 5 serie en ook in de 1 serie van mijn vriendin.
Het is overigens ook iets dat passagiers opvalt. Ben ik wel blij mee want je begint soms ook aan jezelf te twijfelen. Los daarvan, zomervakantie heeft mijn zoon constant met een deken achterin gezeten omdat het daar niet op temperatuur te krijgen is.
Volgende week vrijdag ben ik er weer. Mogelijk gaat de auto weg. Dit is 1 van de redenen. Maar gezien de levertijden is dat al lange termijn denken. Ben dus nog niet van plan om op te geven. Net een temp logger besteld om eens wat dingen te meten.
Welke dealer zit jij?

Grz D.

• r2504
Physixius schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:49:
[...]
lekker!
Geen idee hoe de garage dit uiteindelijk heeft gedaan... mogelijks hebben zij bepaalde slots maar dat is hun interne keuken. Initieel had ik trouwens doorgekregen dat de wagen voorzien was voor het jaareinde... en iedere keer ik informeerde schoof hij enkele weken naar voor.

• VonWafflehelm
DomiGijzen schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:59:
[...]

Jammer dat ze niet even contact met elkaar hebben. In Heerlen hebben ze er nu voor de 4de keer heen gekeken. Omdat ze zelf niks vinden, hebben ze nu ook in overleg met de support in München. Heb dus zelf niet het idee dat ik afgewimpeld wordt.
Er is ook vanuit die support een aanpassing gedaan die lokaal niet gedaan kan worden. Iets met een referentie waarde. Daarvoor moest de auto wel bijna twee dagen blijven.
Het heeft het echte probleem niet verholpen maar nu kan ik wel aan het begin van de rit een normale temperatuur selecteren om een normale warme auto te hebben. Eerst zat normaal (voor mij) rond de 22/22,5 en nu 20/20,5. Dat laatste komt overeen met hoe ik het had in de 3 en 5 serie en ook in de 1 serie van mijn vriendin.
Het is overigens ook iets dat passagiers opvalt. Ben ik wel blij mee want je begint soms ook aan jezelf te twijfelen. Los daarvan, zomervakantie heeft mijn zoon constant met een deken achterin gezeten omdat het daar niet op temperatuur te krijgen is.
Volgende week vrijdag ben ik er weer. Mogelijk gaat de auto weg. Dit is 1 van de redenen. Maar gezien de levertijden is dat al lange termijn denken. Ben dus nog niet van plan om op te geven. Net een temp logger besteld om eens wat dingen te meten.
Welke dealer zit jij?
Het valt passagiers inderdaad op, die ervaring heb ik ook. Belg hier; de originele dealer die de wagen heeft geleverd is Gregoir (Puurs), mijn lokale dealer is De Mey (Maldegem). Heb de originele dealer nu nog 's gebeld met de vraag of zij hier al van hebben gehoord, daar hoor ik later meer van.

• r2504
[...]
Op zich herken ik mezelf met een X3 (ondertussen 5 jaar oud) hier ook wel in... ik heb ook momenten dat m'n airco enorm koude lucht begint te blazen zonder enige reden, of gewoon initieel al koude lucht geeft. Gisteren (voelde me wel wat ziekjes dus dan kon meespelen) moest ik m'n verwarming zelfs op 26 graden zetten voor warme lucht te krijgen (terwijl de buitentemperatuur 20.5 aangaf).

• Physixius
  • Laatst online: 29-11-2023
VonWafflehelm schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:51:
[...]

Het valt passagiers inderdaad op, die ervaring heb ik ook. Belg hier; de originele dealer die de wagen heeft geleverd is Gregoir (Puurs), mijn lokale dealer is De Mey (Maldegem). Heb de originele dealer nu nog 's gebeld met de vraag of zij hier al van hebben gehoord, daar hoor ik later meer van.
laat het hier zeker weten.
Levering is pas voor einde jaar bij mij, maar is wel besteld bij Gregoir Dendermonde, dus moest ik het zelfde issue hebben kan ik verwijzen naar uw geval :D

• alikebab1
  • Laatst online: 06:55
VonWafflehelm schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:26:
[...]

Dank voor het delen. Ik herken het probleem wel, maar ik vind het net niet erg genoeg om voor naar de dealer te gaan. Nu moet ik wel zeggen dat mijn meeste ritten <45min zijn, wellicht dat ik er na de wintersport anders over denk :9

• oGoG
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-08 23:41
r2504 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:53:
[...]

Op zich herken ik mezelf met een X3 (ondertussen 5 jaar oud) hier ook wel in... ik heb ook momenten dat m'n airco enorm koude lucht begint te blazen zonder enige reden, of gewoon initieel al koude lucht geeft. Gisteren (voelde me wel wat ziekjes dus dan kon meespelen) moest ik m'n verwarming zelfs op 26 graden zetten voor warme lucht te krijgen (terwijl de buitentemperatuur 20.5 aangaf).
Waarschijnlijk is dit al hier beschreven maar je kan zelf de kwaliteit van de airco kiezen naar extreme koud tot extreme warm, alles daartussen zijn er 20 opties mogelijk.

• PWM
  • Niet online
Physixius schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:49:
[...]

lekker!
Mijn wagen is ook binnen. Wat ik begrijp van de dealer in Nederland verkoopt gewoon van de boot af. Die hebben continu 100 auto's op de boot staan en zodra die aanmeert zijn ze verkocht. Prima systeem wat kan door zo weinig verschillende varianten te hebben.

Alle opties zitten er op, dus enige nadeel voor mij is dat ik dan nu een trekhaak heb die ik niet hoef :p

• r2504
PWM schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:33:
[...]
Prima systeem wat kan door zo weinig verschillende varianten te hebben.
Veel combinaties zijn er inderdaad niet maar ik heb een Impressive Pythonic Blauw, Leder Vernasca Mokka, Decoratieve lijsten in Aluminium Rhombicle Dunkel, adaptieve sportvering en een trekhaak (zonder de Dark Shadow optie... al mogen ze die er altijd gratis bijleveren ;) )... wat dan volgens mij toch wel weer enigsinds uniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Hoe lang heeft het bij jullie nog geduurd tussen Zeebrugge en in ontvangst nemen?
Tegen mij zei de dealer begin september: week 3 van september heb je hem waarschijnlijk. In week 3 vertelde ie: het gaat week 4 worden.

Vandaag vertelt ie me: staat nog altijd in Zeebrugge, misschien einde eerste week van oktober...

Ook vertelde ie me dat hij geen weet heeft van het feit dat de BMW naar Genk zou gaan eerst: iemand die weet of dat nog klopt, die 'tussendepot' Genk.

Auto staat dus al van midden september in Zeebrugge...

Onnodig te denken dat ik het wachten zoo beu ben 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Pharos1985 op 29-09-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:46:
Hoe lang heeft het bij jullie nog geduurd tussen Zeebrugge en in ontvangst nemen?
Tegen mij zei de dealer begin september: week 3 van september heb je hem waarschijnlijk. In week 3 vertelde ie: het gaat week 4 worden.

Vandaag vertelt ie me: staat nog altijd in Zeebrugge, misschien einde eerste week van oktober...

Ook vertelde ie me dat hij geen weet heeft van het feit dat de BMW naar Genk zou gaan eerst: iemand die weet of dat nog klopt, die 'tussendepot' Genk.

4-5 weken.
Mijn advies: geloof niets van wat de dealer zegt/belooft. Ze hebben zelf geen idee.

Begin juli stond de mijne zogezegd nog in Zeebrugge en hadden ze er geen zicht op wanneer die zou komen.
Volgens de auto zelf heeft die midden juni bij de dealer de aflevercontrole gehad.
Ik geloof niets meer van hun praatjes.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e--merge
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:42
Mijn ix3 staat sinds 31/8 op status 165.
De Jasmine Leader is vertrokken op 6/9, hopelijk staat hij daar op.
Aankomst in Zeebrugge 2de helft van oktober.

• Pharos1985
Ben nu met mijn PHEV (BMW X2) in afwachting van mijn iX3 al een aantal weken consequent aan het laden aan een publieke Allego paal:
- In op 1/4 van de laadsessies (van 0 naar 100% meestal) wordt het laden onderbroken na +/- 2.5u.
- De BMW app geeft dan enkel aan dat het laden onderbroken is en wat algemene tips: zie dat de laadkabel goed insteekt, koppel hem eens los en weer aan, zorg dat de laadkabel voldoende koel blijft en niet in directe zon zit (warmte zal niet het probleem zijn: de auto wordt geladen tijdens de nacht/na zonsondergang), etc.

Iemand een idee wat de echte oorzaak is: laadpaal (ik gebruik steeds dezelfde publieke laadpaal), auto?
Kan Allego customer service dit achterhalen?

Geen nood: maar de eerste maanden ga ik met mijn iX3 publiek moeten laden en dan heb ik toch graag dat ie de hele nacht (8u) kan laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Pharos1985 op 30-09-2023 01:14 ]

• beele
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-02 10:31
e--merge schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:12:
Mijn ix3 staat sinds 31/8 op status 165.
De Jasmine Leader is vertrokken op 6/9, hopelijk staat hij daar op.
Aankomst in Zeebrugge 2de helft van oktober.
De mijne staat sinds 7/9 op 165, dus net te laat voor de Jasmine Leader. Ik hoop dat de mijne op de Heritage Leader staat die 19/9 vertrokken is in Dalian.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:35
Dat is wel next level als jullie al zien welke boten er naar hier komen 😅

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-09 21:59
Pharos1985 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:46:

De mijne is inderdaad van zeebrugge naar Genk gegaan om dat terug naar wvl gestuurd te worden.
Dacht altijd dat dat een foutje was

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:58
Hallo allen,
Binnenkort word mijn BMW iX3 afgeleverd en ben opzoek hoe ik deze kan Tweaken :)

Ik ga prive rijden de BMW iX3 High Executive, LCI Kaschmirsilber, Shadow Line Pack.
Nu had ik enige ervaring met auto's uit de VAG groep om hierin opties aan/uit te zetten maar BMW is nieuw voor mij behalve voor de R1200RT.

Graag zou ik op de iX3 de volgende opties gewijzigd willen hebben:

- Adaptief M onderstel activeren
- Lane Change Assist (LCA) (Spurwechselassistent)
- Video in Motion
- Dagrijverlichting achterlichten
- Trafic lights Assist (TLA)
- Disable landafhankelijke warnings bij opstarten Driver Assist Plus

Hoe zit het met wijzigingen die je zelf maak en OTA nieuwe software geladen word?
Moet je dan alles opnieuw wijzigen om dat de oude waardes overschreven worden met de fabriek instellingen?
Welke software is het beste en gebruiksvriendelijk, Bimmer Utility?
Is er een totaal overzicht met aanpassingsmogelijkheden voor de iX3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Simpson
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 12:33
Dagrijverlichting achter zit er al op bij mijn weten. Te activeren in het menu ‘buitenverlichting’.

[ Voor 32% gewijzigd door Bart Simpson op 01-10-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
De lakkwaliteit (pythonic blauw) is toch niet acceptabel te noemen. Hij was garage af niet 100 procent proper en veel wax sporen (denk ik). Na 1 dag plakte het vol met stof dus ik zag weinig fouten. Had wel al door dat het niet top was. Gisteren door de carwash gegaan (waar we al jaren gaan) en toen de auto later in de vlakke zon stond was ik met verstomming geblazen. 100000den swirlies , vlekken, strepen … mijn vrouw haar auto kost de helft maar die haar blauwe metallic lak heeft 0.0 problemen.

Ben benieuwd naar de reactie van de BMW garage, ik kom er wel laat mee af na 1000kms ntlk …

Leasing zal dit sowieso niet accepteren vgm.

Ze hebben die auto vergeten behandelen?

Autootje van bijna 80k 😅😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Die lakkwaliteit blijft toch precies een issueke: wat raden jullie aan?
De dealer hem buiten in zonlicht laten opleveren en dan meteen opmerking/foto's erover maken?

Bedrijfswagen hier, maar wel gekocht door bedrijf (dus geen lease).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Pharos1985 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:03:
Bedrijfswagen hier, maar wel gekocht door bedrijf (dus geen lease).
De vraag is wat de leasing/bedrijf gaat vertellen als je hem binnen x-jaar terug moet inleveren.

Oh meneer, U heeft lakschade veroorzaakt door het poetsen (of een andere reden) en daarom rekenen we nu X euro herstellingskosten aan. Feit is dat leasingmaatschappijen tegenwoordig al enorm (totaal buiten proportie) streng zijn bij het inleveren van een wagen (uiteindelijk is het een gebruiksvoorwerp dat 4 a 5 jaar iedere dag op de baan is).

Toch maar best goed indekken tegen dit potentieel probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Wel idd: doordat het een bedrijfswagen is (geen lease) is het een issue tussen mij en wg wat er gebeurt als ik hem over 4 jaar inlever. Bij ons zijn ze daar absoluut niet moeilijk in: wat krassen/kleine schade hier of daar is geen probleem.

Ook mogen we 1x/5jaar omnium aanspreken ivm schade en dit 1x/5jaar gratis. Ik heb in de 10 jaar dat ik bij mijn WG werken bedrijfswagens heb, nog nooit schade gereden dat de verzekering moest tussenkomen.

Voor mij is het dus niet echt een issue bij het inleveren: al vind ik het niet echt kunnen dat ik de volgende 4 jaar met een gekraste auto moet rondrijden die al zo was bij oplevering.

Hoe reageren dealers als je hiermee verder gaat (ik las al eens in dit topic dat iemand een dag polijsten 'gratis' kreeg, maar dat is natuurlijk maar lapwerk).

Ik kan me moeilijk inbeelden dat er andere kwaliteitseisen zijn tussen verschillende BMW modellen qua lakkwaliteit: stelt dit issue zich dan ook voor bij de X5/1reeks/3reeks? Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Pharos1985 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:14:
Wel idd: doordat het een bedrijfswagen is (geen lease) is het een issue tussen mij en wg wat er gebeurt als ik hem over 4 jaar inlever. Bij ons zijn ze daar absoluut niet moeilijk in: wat krassen/kleine schade hier of daar is geen probleem.

Ook mogen we 1x/5jaar omnium aanspreken ivm schade en dit 1x/5jaar gratis. Ik heb in de 10 jaar dat ik bij mijn WG werken bedrijfswagens heb, nog nooit schade gereden dat de verzekering moest tussenkomen.

Voor mij is het dus niet echt een issue bij het inleveren: al vind ik het niet echt kunnen dat ik de volgende 4 jaar met een gekraste auto moet rondrijden die al zo was bij oplevering.

Hoe reageren dealers als je hiermee verder gaat (ik las al eens in dit topic dat iemand een dag polijsten 'gratis' kreeg, maar dat is natuurlijk maar lapwerk).

Ik kan me moeilijk inbeelden dat er andere kwaliteitseisen zijn tussen verschillende BMW modellen qua lakkwaliteit: stelt dit issue zich dan ook voor bij de X5/1reeks/3reeks? Weet iemand dat?
Dit speelt vooral bij de iX3. De lakstraat in china zal andere normen hanteren vermoed ik. De carbon Schwarz X5 van een vriend (pre en lci nu) zijn beide een factor x beter in de lak dan mijn carbon schwarz ix3.

De dag polijsten, herstel op hun kosten, is iets dat in Heerlen aangeboden wordt aan meerdere mensen die klachten hebben. Zelf heb ik dat geweigerd omdat er toch al werk gepland stond. Had er geen vertrouwen in.
Een andere vriend van me heeft dit wel laten doen. De dag herstelwerk was na 2 uur al klaar. Nog slechter dan vooraf uiteraard. Hij heeft door goed te documenteren (fotos en alles via mail) het echte herstelwerk vergoed gekregen.

Op mijn auto zaten twee krassen en enkel sports met polijst sporen die niet door de lease criteria heen zouden komen. De rest was alleen zichtbaar in de zon. Dat is niet heel anders dan gemiddelde lease auto na 4-5 jaar. Maar totaal onacceptabel bij een nieuwe auto.
Laat dat op zijn minst vastleggen en laat het bevestigen door je lease of werkgever.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nieuwveen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 22:12
iFloppy schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 07:57:
Hallo allen,
Binnenkort word mijn BMW iX3 afgeleverd en ben opzoek hoe ik deze kan Tweaken :)

Ik ga prive rijden de BMW iX3 High Executive, LCI Kaschmirsilber, Shadow Line Pack.
Nu had ik enige ervaring met auto's uit de VAG groep om hierin opties aan/uit te zetten maar BMW is nieuw voor mij behalve voor de R1200RT.

- Video in Motion

Hoe zit het met wijzigingen die je zelf maak en OTA nieuwe software geladen word?
Moet je dan alles opnieuw wijzigen om dat de oude waardes overschreven worden met de fabriek instellingen?
Welke software is het beste en gebruiksvriendelijk, Bimmer Utility?
Is er een totaal overzicht met aanpassingsmogelijkheden voor de iX3?
Daar heb ik ook wel interesse in, heb je al iets kunnen vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

iFloppy schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 07:57:

- Video in Motion
- Kan niet zonder aan te kopen. Je kan wel een "fake" variant activeren die de menu-opties laat zien en andere combinaties mogelijk maakt tussen de besturing & demping, maar de demping zelf zal niet wijzigen zonder FSC in de control unit
- Kan eenvoudig
- Kan eenvoudig
- Is al actief
- Kan eenvoudig
- Er zijn geen warnings.

Je vergat nog de emergency lane assist. Daar kan de landbeperking ook van weg.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvk1989
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-11-2023
GigaTexel_BE schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

- Kan niet zonder aan te kopen. Je kan wel een "fake" variant activeren die de menu-opties laat zien en andere combinaties mogelijk maakt tussen de besturing & demping, maar de demping zelf zal niet wijzigen zonder FSC in de control unit
- Kan eenvoudig
- Kan eenvoudig
- Is al actief
- Kan eenvoudig
- Er zijn geen warnings.

Hi -ben geen full on tech wizard, maar hopelijk voldoende affiniteit om de solution werkend te krijgen -kan je eventueel delen wat jij hebt ontwikkeld + een how to guide?

Much thanks :)

P.S.: ik vermoed dat jij dit ondertussen al even hebt lopen op jouw wagen? Geen problemen ondervonden sinds (van welke aard dan ook -gelinkt aan deze "update" uiteraard)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
GigaTexel_BE schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

- Kan eenvoudig

Thanks voor je antwoord. Kan ik dit aanpassen met BU software + Esys?

Aanzetten LCA:
https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1935718

BDC_Body3 > CAFD_7083 > SPURWECHSEL_ASSISTENT
Default: nicht_activ
Change to: activ

HU_MGU > CAFD_3E52 > SPURWECHSELASSISTENT
Change to: gen_1

SAS3 > CAFD_42C1 > C_SWA_VORHANDEN
Default: Nr000_nicht_vorhanden
Change to: NR001_VORHANDEN

Omdat op mijn auto al adaptief onderstel zit en 449 euro via de BMW webshop betaal kan je volgens mij het M adaptief onderstel activeren wat bestaat uit wat extra instellingen.

https://www.bmw.nl/nl/shop/ls/dp/VDC_Offer_nl

Nog dynamischer op weg – met meer rijveiligheid dankzij een verbeterde controle over de auto.
Automatische en handmatige instelling van het onderstel van comfortabel tot uiterst sportief.
Eenvoudige download van de functie via de ConnectedDrive Store.

GEBRUIK VAN DE FUNCTIE:
Klik in uw auto op de menukeuze "CAR", vervolgens op "Instellingen" en dan op "Rijmodus". Nadat u de activering in de auto met succes hebt voltooid, kunt u hier de demping voor de modi "Sport Individual" en "ECO Pro Individual" instellen. U kunt voor beide modi kiezen tussen "Sport" en "Comfort”. (Voorbeeld: ECO Pro Individual – Comfort)

[ Voor 50% gewijzigd door iFloppy op 02-10-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
DomiGijzen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Dit speelt vooral bij de iX3. De lakstraat in china zal andere normen hanteren vermoed ik. De carbon Schwarz X5 van een vriend (pre en lci nu) zijn beide een factor x beter in de lak dan mijn carbon schwarz ix3.

De dag polijsten, herstel op hun kosten, is iets dat in Heerlen aangeboden wordt aan meerdere mensen die klachten hebben. Zelf heb ik dat geweigerd omdat er toch al werk gepland stond. Had er geen vertrouwen in.
Een andere vriend van me heeft dit wel laten doen. De dag herstelwerk was na 2 uur al klaar. Nog slechter dan vooraf uiteraard. Hij heeft door goed te documenteren (fotos en alles via mail) het echte herstelwerk vergoed gekregen.

Op mijn auto zaten twee krassen en enkel sports met polijst sporen die niet door de lease criteria heen zouden komen. De rest was alleen zichtbaar in de zon. Dat is niet heel anders dan gemiddelde lease auto na 4-5 jaar. Maar totaal onacceptabel bij een nieuwe auto.
Laat dat op zijn minst vastleggen en laat het bevestigen door je lease of werkgever.
Ik moet op inspectie, maar het eerste antwoord dat ik kreeg was dat het de schuld is van men eerste carwash beurt. We gaan daar al dag en nacht dus het zou me verbazen. Ze gaven ook direct mee via mail dat ze dit via een ‘ speciale firma’ laten polijsten. Dat is misschien wel goed nieuws. De leasing bij betrekken en het feestje kan beginnen.

Wij kunnen overigens via de leasing een ceramic coating laten zetten. Heb nog wel wat leasing budget. Msn moet ik dat gewoon doen en combineren met een degelijk herstel… het moet in totaal minimaal 1000 euro kosten.
Alleen die dan onderhouden doet me twijfelen want een automatische carwash is dan geen echte optie meer zeker;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Goed om te lezen van de lak, dan kan ik daar even op letten.

Aangezien ik er 1 heb genomen die al op de boot staat, kon ik niet kiezen om zonder M logo's te krijgen. Heb de dealer gevraagd die rare dingen er af te halen. Samen met de gril de enige "aanpassing" die ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Manchu schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:35:
[...]
Ik moet op inspectie, maar het eerste antwoord dat ik kreeg was dat het de schuld is van men eerste carwash beurt.
Net dit wens ik te vermijden. Ik wil de wagen wel meepakken uiteraard ook al indien de lak beschadigd is, maar ik wens achteraf wel verhaal te kunnen halen.

Wil vermijden dat ze achter 2 dagen een klacht gekregen te hebben gaan zeggen: dat ligt aan u of u de wagen behandeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
iFloppy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:12:
[...]
Omdat op mijn auto al adaptief onderstel zit en 449 euro via de BMW webshop betaal kan je volgens mij het M adaptief onderstel activeren wat bestaat uit wat extra instellingen.

Hier ben ik even niet mee... als je de optie "Adaptieve ophanging M" (zo staat het in de Belgische configurator) hebt dan heb je toch alles ? Ik begrijp niet waar je link vandaan komt om maandelijks hiervoor nog bij te betalen, noch je uitspraak van de 449 euro ?

Ik heb alvast de optie "Adaptieve ophanging M"... maar ben aan het wachten voor de levering van m'n auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stupid_noob
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09-2024
Standaard zit er in de auto Adaptieve ophanging. Je kan ook bijbetalen (kan ook achteraf) om er M ophanging van te maken. Dan kan je per modus (Sport - Comfort - Eco Pro) de ophanging regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
r2504 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:26:
[...]

Hier ben ik even niet mee... als je de optie "Adaptieve ophanging M" (zo staat het in de Belgische configurator) hebt dan heb je toch alles ? Ik begrijp niet waar je link vandaan komt om maandelijks hiervoor nog bij te betalen, noch je uitspraak van de 449 euro ?

Ik heb alvast de optie "Adaptieve ophanging M"... maar ben aan het wachten voor de levering van m'n auto.
Maar als je hem niet meebesteld, kan je hem achteraf nog activeren. De dealer gaf aan dat het puur software is en de techniek en het onderstel verder identiek zijn.
De hardware voor deze functie is al af-fabriek gratis in uw auto geïnstalleerd. Dit maakt u nog flexibeler in de configuratie van de auto.

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 03-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Is het zo een verschil in rijplezier: adaptief onderstel vs adaptief onderstel m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Het "adaptief onderstel m" zou hard en niet echt comfortabel zijn... maar mijn leaseprijs daalde door die optie erbij te nemen (hoe gek het ook klinkt, zeker omdat de optie nadien nog kan bijgenomen worden) en je kan het toch uitschakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door r2504 op 03-10-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Volgens mij is het gewoon exact hetzelfde en verandert er niets aan de demping zelf. Wat je erbij krijgt is wat menu opties, die er voor zorgen dat je zelf kan bepalen hoe de demping is. Zo kan je bijvoorbeeld de sport demping selecteren terwijl je verder in comfort modus rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
Exact dat, nu heb je sport en comfort en je voelt lichtjes verschil qua ophanging ... maar je kan er niks aan veranderen.

Ik ben wel benieuwd of je met die optie de ophanging nog zachter kan instellen? Ik denk het niet en dat het vooral harder kan ...

Zweven doe je overigens niet met een iX3, 20 inch + een zwaargewicht. Maar is verder comfy genoeg hoor. Het is een plezier om mee te rijden.
Spijtig van de lak ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

iFloppy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

Thanks voor je antwoord. Kan ik dit aanpassen met BU software + Esys?

Aanzetten LCA:
https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1935718

BDC_Body3 > CAFD_7083 > SPURWECHSEL_ASSISTENT
Change to: activ

HU_MGU > CAFD_3E52 > SPURWECHSELASSISTENT
Change to: gen_1

SAS3 > CAFD_42C1 > C_SWA_VORHANDEN
Default: Nr000_nicht_vorhanden
Change to: NR001_VORHANDEN

Nog dynamischer op weg – met meer rijveiligheid dankzij een verbeterde controle over de auto.
Automatische en handmatige instelling van het onderstel van comfortabel tot uiterst sportief.
Eenvoudige download van de functie via de ConnectedDrive Store.

GEBRUIK VAN DE FUNCTIE:
Klik in uw auto op de menukeuze "CAR", vervolgens op "Instellingen" en dan op "Rijmodus". Nadat u de activering in de auto met succes hebt voltooid, kunt u hier de demping voor de modi "Sport Individual" en "ECO Pro Individual" instellen. U kunt voor beide modi kiezen tussen "Sport" en "Comfort”. (Voorbeeld: ECO Pro Individual – Comfort)
Even voor de volledigheid, duidelijkheid. Door de bijkomende optie aan te kopen via de connected drive store kan je:
  1. Meer combinaties weerhouden in de verschillende rijmodi voor wat betreft motor/stuurinrichting/demping
  2. De demping nog harder zetten
Puntje 1 kan je achteraf coderen, maar "harder" zetten zal geen resultaat hebben (zie puntje 2).
Puntje 2 kan je enkel activeren met een vrijschakel-licentie van BMW zelf. Die wordt remote naar je auto gepusht als je de optie aankoopt (al dan niet met vervaldatum). Dit is hetzelfde verhaal dan bij Carplay, Speed Limit Assist, Drive Recorder, IconicSounds. Allemaal voorzien in de software maar enkel actief indien licentie ingeladen is.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
PWM schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:57:
Volgens mij is het gewoon exact hetzelfde en verandert er niets aan de demping zelf. Wat je erbij krijgt is wat menu opties, die er voor zorgen dat je zelf kan bepalen hoe de demping is. Zo kan je bijvoorbeeld de sport demping selecteren terwijl je verder in comfort modus rijdt.
Dit begrijp ik er ook uit als ik op fora lees, je krijg in het menu extra mogelijkheden erbij.
Ik denk ook dat dit voornamelijk in Nederland word verkocht om zo extra bijtelling te voorkomen.
Je koop na levering diverse abonnementen erbij en betaal geen bijtelling hierover.
Is wel slim, na het lease contract set je de opties weer uit en verkoop je aan de volgende eigenaar het weer opnieuw.

Als ik de auto in mij bezit heb ga ik het eens een maandje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 14:45
Heeft er iemand van jullie comfort plus geprogrammeerd op zijn ix3? Ik zou dat graag doen maar heb een beetje schrik voor het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand ervaring met uitschakelen van het gordelalarm?
Voor ik negatieve reacties krijg: ik rij nooit meer dan 20km/u zonder gordel en draag deze altijd wanneer ik 'echt' rondrij.

Enkel op mijn eigen oprijlaan, tijdens het openen van de poort e.d. durf ik deze al uit te doen, dan rij ik vervolgens mijn oprit op, begint dat gepiep en dergelijke...
Daarom zou ik het willen uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 14:45
@Pharos1985 ik heb hier geen ervaring mee maar het is wel mogelijk als ik de cheat sheets die ik doorgenomen heb geloven mag. Zoek je de parameters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Hi,

Bedankt. Ik heb het forum iemand gecontacteerd die voor mij wat aanpassingen kan doen (ik heb de auto als alles goed gaat rond documenten & kenteken normaal nu maandag!). Oa aanpassingen rond lange change assist (inschakelen) en dergelijke.

Ik weet niet met welke software die mensen dat doen, ik vraag me of hij voor mij bvb ook het gordelalarm kan afzetten. Ik zal hem wel eens rechtstreeks via chat contacteren of het hem vragen wanneer ik hem zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand die weet wat de dealer bedoeld met 'we hebben de papieren nog niet ontvangen, dus u kan nog geen kenteken aanvragen'.

De auto is geleverd bij de dealer, maar hij is nog aan het wachten op "de papieren": die komen normaal donderdag binnen zegt ie. Is dat het gelijkvormigheidsattest en dergelijke dat ie nog van BMW moet krijgen? Worden die auto's uit veiligheidsoverweging geleverd bij hem zonder documenten (die dan achteraf opgestuurd worden door BMW?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
Pharos1985 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:51:
Iemand die weet wat de dealer bedoeld met 'we hebben de papieren nog niet ontvangen, dus u kan nog geen kenteken aanvragen'.

De auto is geleverd bij de dealer, maar hij is nog aan het wachten op "de papieren": die komen normaal donderdag binnen zegt ie. Is dat het gelijkvormigheidsattest en dergelijke dat ie nog van BMW moet krijgen? Worden die auto's uit veiligheidsoverweging geleverd bij hem zonder documenten (die dan achteraf opgestuurd worden door BMW?)?
In Nederland bedoelt men de papieren voor het kenteken en registratie van de auto in het kenteken register.

Ik weet niet wat dat inhoudt in België.

Maar dat kan ook idd dealer talk zijn voor: hey we moeten de uitlevering nog plannen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maver77
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-05-2024

Het voertuig wordt vanuit de haven naar de dealer vervoerd, de papieren (oa.gelijkvormigheidsattest en gegevens om voertuig te kunnen inschrijven) worden door de invoerder aan de dealer bezorgd dus afzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maver77
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-05-2024

Het voertuig wordt vanuit de haven naar de dealer vervoerd, de papieren (oa.gelijkvormigheidsattest en gegevens om voertuig te kunnen inschrijven) worden door de invoerder aan de dealer bezorgd dus afzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
De dealer erkent na de nodige discussies tot op een hoog niveau dat de lak van de iX3 (en BMW in het algemeen) heel gevoelig is.
Mijn schade aan de lak is een mix van carwash (de strepen) en een slechte behandeling (1000den swirlies komen niet door die ene carwashbeurt).

Ze willen de auto hernieuw polieren maar waarschuwen dat het potentieel niet perfect zal zijn en dat ze ook met fillers werken of iets dergelijks.

Een afspraak zal worden ingepland, maar ik twijfel sterk om het toch niet door een firma te laten doen die lakherstel degelijk kan doen + een degelijke keramische coating kan zetten (eentje dat 4-5 jaar ok blijft met de juiste zorg). Dit zal sowieso meer dan 1000 excl btw kosten dus kan het via de leasing.

Weet toevallig iemand een goed bedrijf die dit volledig netjes kan afhandelen?(polijsten, reiniging (clayen ook etc), degelijke coatings gebruikt...)
Liefst regio Vlaams-Brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Manchu schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:48:
De dealer erkent na de nodige discussies tot op een hoog niveau dat de lak van de iX3 (en BMW in het algemeen) heel gevoelig is.
De vraag is wat BMW hier aan gaat doen... het is alvast niet nieuw (ik lees hier al maanden over).

Trouwens is dit een puur China-plant verhaal of speelt dit ook bij andere plants ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Manchu schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:48:
Mijn schade aan de lak is een mix van carwash (de strepen) en een slechte behandeling (1000den swirlies komen niet door die ene carwashbeurt).

Ze willen de auto hernieuw polieren maar waarschuwen dat het potentieel niet perfect zal zijn en dat ze ook met fillers werken of iets dergelijks.

Een afspraak zal worden ingepland, maar ik twijfel sterk om het toch niet door een firma te laten doen die lakherstel degelijk kan doen + een degelijke keramische coating kan zetten (eentje dat 4-5 jaar ok blijft met de juiste zorg). Dit zal sowieso meer dan 1000 excl btw kosten dus kan het via de leasing.

Weet toevallig iemand een goed bedrijf die dit volledig netjes kan afhandelen?(polijsten, reiniging (clayen ook etc), degelijke coatings gebruikt...)
Liefst regio Vlaams-Brabant.
Ik heb het niet gedaan. Een andere iX3 van een bekende wel. Het was er niet beter op geworden.
Heb het laten doen bij het bedrijf dat ook de coating deed. Er was een combinatie van grof polijsten en nat schuren nodig om de meeste imperfecties weg te werken. Daarna weer afwerken met een medium en fijne polish. Enkel een snelle fijne polish is normaal bij een nieuwe auto nodig. Het extra werk was in mijn geval ca. 8 uur.
Zelfs daarmee is niet alles perfect. De achterklep is zo dun gespoten dat daar het extra werk alleen op eigen risico aan kon. Dat heb ik niet laten doen.

Ik ben bij custom car cleaning in echt geweest. https://www.customcarcleaning.nl/galerij/bmw/bmw-ix-3/

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manchu
DomiGijzen schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Ik heb het niet gedaan. Een andere iX3 van een bekende wel. Het was er niet beter op geworden.
Heb het laten doen bij het bedrijf dat ook de coating deed. Er was een combinatie van grof polijsten en nat schuren nodig om de meeste imperfecties weg te werken. Daarna weer afwerken met een medium en fijne polish. Enkel een snelle fijne polish is normaal bij een nieuwe auto nodig. Het extra werk was in mijn geval ca. 8 uur.
Zelfs daarmee is niet alles perfect. De achterklep is zo dun gespoten dat daar het extra werk alleen op eigen risico aan kon. Dat heb ik niet laten doen.

Ik ben bij custom car cleaning in echt geweest. https://www.customcarcleaning.nl/galerij/bmw/bmw-ix-3/
Is dat jouw iX3? Dat ziet er super netjes uit zo! Nu wil ik de coating ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Manchu schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Is dat jouw iX3? Dat ziet er super netjes uit zo! Nu wil ik de coating ;).
Dat is de mijne ja. Eerder in het topic staan ook wat voor foto's. Het is zeker de moeite waard! En zoals aangegeven, dit is niet perfect maar het ziet er beter uit dan de meeste auto's uit de showroom.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:11:
Ik weet niet met welke software die mensen dat doen, ik vraag me of hij voor mij bvb ook het gordelalarm kan afzetten. Ik zal hem wel eens rechtstreeks via chat contacteren of het hem vragen wanneer ik hem zie.
Kan enkel met Bimmer Utility. Is de enige tool die de SAS3 mappings heeft, nodig voor activatie van de LCA.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stopie
  • Laatst online: 03-07-2024
[...]

Welke dealer zit jij?
Ik ga 13okt bij Ekris Flevoland langs, ik zal daar ook wel benoemen dat Heerlen hier al meer ervaring mee heeft.
Hopelijk dan ook verbetering.

Ook ga ik langs vanwege het onderweg naar Italië bij aankomst bij verschillende laadpunten het op zwart gaan van de navigatie en daarna opnieuw opstarten. Heeft iemand dat ook wel eens ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Simpson
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 12:33
Ik heb het daar (Ekris Flevoland) ook al gemeld maar het werd afgedaan als een soort producteigenschap in bepaalde modellen. De meest recente modellen zouden het niet hebben. Mogelijk is het iets fundamenteels dat lastig is op te lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart Simpson op 06-10-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stopie
  • Laatst online: 03-07-2024
Bart Simpson schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:52:
Ik heb het daar (Ekris Flevoland) ook al gemeld maar het werd afgedaan als een soort producteigenschap in bepaalde modellen. De meest recente modellen zouden het niet hebben. Mogelijk is het iets fundamenteels dat lastig is op te lossen.
ik ben benieuwd. Toen ik gebeld werd kreeg ik het idee dat ze het wel serieus gingen oppakken, er werd ook direct een afspraak ingepland. Ik koppel na de afspraak wel terug hoe het is gelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik wil nog even volgende toevoegen: ik rij nu met een PHEV X2 en erken ook het probleem rond airco/heating: de ene keer is het aangenaam qua temperatuur in de wagen, een 20-tal minuten later is het ijskoud. Je draait idd meerdere keren per (lange) rit aan die temp regeling om een comfortabele temperatuur te verkrijgen of te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:47

Hoofdkantoor is verantwoordelijkheid voor de inklaring van de wagen, papieren (factuur, coc + aanvraag tot inschrijving) passeren langs het hoofdkantoor. De wagen komt eerst toe bij de dealer, daarna worden de documenten aangevraagd.

Documenten van de wagen komen nooit samen met de wagen, ze zullen maar eens de wagen stelen vanop transport met de papieren erbij… dan heb je een probleem en kunnen ze doen met de wagen wat ze willen. (Ook zonder papieren natuurlijk maar is al iets omslachtiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-06 10:29
Pharos1985 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:39:
Ik wil nog even volgende toevoegen: ik rij nu met een PHEV X2 en erken ook het probleem rond airco/heating: de ene keer is het aangenaam qua temperatuur in de wagen, een 20-tal minuten later is het ijskoud. Je draait idd meerdere keren per (lange) rit aan die temp regeling om een comfortabele temperatuur te verkrijgen of te behouden.
X2 heeft geen warmtepomp
Ix3 heeft dit wel
Daar schuilt het probleem bij sommige iX3’s

Er is ook een verschillende werk- organisatie bij BMW Belux en BMW Nederland

[ Voor 7% gewijzigd door Flipper op 09-10-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pre-LCI heeft dit probleem niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 18:56
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:10:
Heeft de Pre-LCI variant geen warmtepomp?

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Je bedoeld dat de temperatuur regeling in de auto (soms) misloopt door de warmtepomp? Je spreekt over 'sommige' of soms: wat is dan het probleem exact? Weet je dat?
Doet dit probleem zich bij elke iX3 LCI voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Heeft er eigenlijk iemand een complete lijst van wat je kan aanpassen via "software tweaking". Ik denk dan bvb:
- Sluiting kofferklep: niet nodig om te blijven drukken op de knop van de afstandsbediening of interior knop.
- Uitschakelen gordelalarm.
- Uitschakelen waarschuwing lage actieradius.
- In mijn X2 krijg ik waarschuwing dat mijn auto niet in P stand staat als ik hem verlaat: daar moet ie me ook niet voor waarschuwen enzomeer (ik zal het steeds doen en anders word ik toch gestraft doordat ik mijn wagen niet kan vergrendelen). Ik vermoed dat dit bij de iX3 niet anders zal zijn.

Enzomeer...

Is dat mogelijk om zulke dingen ook te tweaken?

In mijn oude VW heb ik toch zulke dingen vrij extreem laten tweaken door een hobbyist: vroeg me af of hetzelfde mogelijk is bij BMW.

[ Voor 13% gewijzigd door Pharos1985 op 09-10-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

treative schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

Heeft de Pre-LCI variant geen warmtepomp?
Toch wel ... maar denk dat het voorbarig is om te stellen dat het probleem te wijten is aan het al dan niet aanwezig zijn van een warmtepomp. Mijn insziens is het een software issue ... dat anderen dit ook ervaren hebben in andere modellen doet voorlopig nog geen afbreuk aan die stelling, ik had voor de iX3 LCI nog nooit gehoord van dit probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:10:
Ik herken het probleem ook niet (pre-LCI). Van het weekend 2 keer lange rit gedaan. Met zon, zonder zon. In de avond of overdag.... Ingesteld op 20.5 graden en helemaal nergens aan hoeven te zitten of gevoel te hebben van warm en koud. Na 2 jaar de iX3 gereden te hebben, was het mij sowiezo niet opgevallen maar omdat het op het forum voorbij kwam deze week, dacht ik erop te gaan letten van het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Gekraak van het onderstel is wel een dingetje. November moet de auto voor het eerst voor 'onderhoud' dus zal ik het aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
Ik heb zowel de pre-LCI gehad en heb nu een LCI. En het ligt zeker weten aan de LCI software of warmtepomp. Ik ga dit probleem ook aankaarten in Heerlen.

Vooral in de winter heb ik er last van maar ook in de zomer zit ik vaak bij te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatW
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
Klinkschakel schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:48:
[...]

Ik herken het probleem ook niet (pre-LCI). Van het weekend 2 keer lange rit gedaan. Met zon, zonder zon. In de avond of overdag.... Ingesteld op 20.5 graden en helemaal nergens aan hoeven te zitten of gevoel te hebben van warm en koud. Na 2 jaar de iX3 gereden te hebben, was het mij sowiezo niet opgevallen maar omdat het op het forum voorbij kwam deze week, dacht ik erop te gaan letten van het weekend.
Hier ook pre-LCI en heb het probleem van de lak en airco ook niet. Begreep uit de video die er is van assemblage dat de LCI niet op dezelfde lijn is gebouwd als de Pre-LCI. Ik denk dat probleem zit in de voorverwarming en dat hij alle warme lucht naar de accu gaat. Op het forum ergens gelezen dat dealer extra warmtewisselaar had geplaatst maar bij wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Van de week heeft de auto zijn 50.000km beurt gehad en banden waren 3,2 mm dus 4 x nieuwe 20 inch eronder. Had verwacht dat ze wel langer zouden meegaan ook gezien alles snelweg is en in Eco modus.

In de banden instellingen zag ik ineens staan dat je moet kiezen tussen 19 en 20 inch en had dit nog nooit gezien eigenlijk. Stond dus op 19 inch en dealer had ze allemaal dus op 3.0 gezet ipv 2,5 bar beetje slordig natuurlijk. Kwam erachter toen ik alles naar 2,3 en 2.5 had gezet en melding kreeg dat deze te laag was en op 20 inch was de melding weg.

Hoelang doen jullie met banden onder de IX3 want bij mijn gewone auto haal ik gewoon bijna het dubbele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Net getekend, voor de auto die al besteld was. Wachtte voor vergelijk nog op Leaseplan offerte. Scheelt echt honderden euro's per maand in het voordeel van BMW Lease. Blij dat we flexibel zijn in kiezen :p

30 november levering, auto staat zolang binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
BatW schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:41:
Van de week heeft de auto zijn 50.000km beurt gehad en banden waren 3,2 mm dus 4 x nieuwe 20 inch eronder. Had verwacht dat ze wel langer zouden meegaan ook gezien alles snelweg is en in Eco modus.

In de banden instellingen zag ik ineens staan dat je moet kiezen tussen 19 en 20 inch en had dit nog nooit gezien eigenlijk. Stond dus op 19 inch en dealer had ze allemaal dus op 3.0 gezet ipv 2,5 bar beetje slordig natuurlijk. Kwam erachter toen ik alles naar 2,3 en 2.5 had gezet en melding kreeg dat deze te laag was en op 20 inch was de melding weg.

Hoelang doen jullie met banden onder de IX3 want bij mijn gewone auto haal ik gewoon bijna het dubbele?
55.000 km en ik heb nog zat profiel, wel winter en zomerbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:07
Tijdje geleden dat ik dit topic heb meegelezen. Ben erg tevreden over de iX3, behalve 1 ding en dat zie ik nu toevallig hier ook voorbij komen.

Ik heb ook een grote irritatie dat de airco/temperatuur in de auto gewoon niet constant is, ene keer is 20 graden aangenaam, volgende keer zitten de kinderen met klappertanden achterin. Niet gewend om BMW te rijden maar veel Audi/Porsche, dacht dat het een BMW "eigenschap " was :) maar blijkbaar een euvel van de iX3. Ik heb echt één van de allerleerste facelift IX3's, in December moet ik pas voor de eerste beurt, zal het dan zeker ook aankaarten, hopelijk komt er wel een oplossing voor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonWafflehelm
Hoewel ik heb gezegd dat ik het los zou laten denk ik daar toch weer op terug te komen. Ik denk dat ik temperatuurmeter ga aanschaffen en zelf even ga testen, in de hoop dat de lokale dealer de schommelingen dan wel ernstig neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 04:48
Hier ook last van airco probleem. Dealer heeft uitgebreid gekeken (aldus dealer) en kleppen (?) Nagekeken etc. Maar niets kunnen vinden. Dacht dat het misschien met een software update opgelost was. Ik heb er mijn twijfels over, we merken het wel weer deze winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19

Boston

The Cape State

Laatst in Duitsland in de file kreeg ik de onderstaande waarschuwing in het Display en ging de auto aan de linkerkant vlak tegen de rand rijden. Ik wist niet wat het was en kon het niet in de Nederlandse IX3 handleiding vinden. Het bleek te zijn: "Strook voor hulpdiensten wordt gevormd."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOrTwl_5hBtP1vTPYWl_NRiAZkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfdGjptaOBBa7wMgere3OdHi.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is een filmpje van wat je dan ziet: https://youtu.be/AqywoYHIS1c?si=0w9nd6Or5yLQgXmf Na bijna twee jaar toch weer wat nieuws ontdekt :)

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:35
Deze optie is in België niet beschikbaar 😠

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:51
tc982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:02:
Terwijl de reddingsas wel verplicht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Vermoedelijk heeft dit iets met homologatie te maken van de software... wel geen idee waarom men dit bij BMW alsnog niet in orde tracht te brengen.

Je kan het natuurlijk wel aanzetten via een "hack" van je instellingen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Boston schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:22:
Laatst in Duitsland in de file kreeg ik de onderstaande waarschuwing in het Display en ging de auto aan de linkerkant vlak tegen de rand rijden. Ik wist niet wat het was en kon het niet in de Nederlandse IX3 handleiding vinden. Het bleek te zijn: "Strook voor hulpdiensten wordt gevormd."

[Afbeelding]

Hier is een filmpje van wat je dan ziet: https://youtu.be/AqywoYHIS1c?si=0w9nd6Or5yLQgXmf Na bijna twee jaar toch weer wat nieuws ontdekt :)
Je kan de landbeperking er af halen (zelfde verhaal voor de rijstrookassistent en de roodlicht assistent).
Geen idee waarom dit in bepaalde landen aan/uit gezet wordt, maar alle drie werken hier bij mij wel goed in BE.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthony
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
GigaTexel_BE schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:08:
[...]

Je kan de landbeperking er af halen (zelfde verhaal voor de rijstrookassistent en de roodlicht assistent).
Geen idee waarom dit in bepaalde landen aan/uit gezet wordt, maar alle drie werken hier bij mij wel goed in BE.
Kan dit makkelijk als "gewone consument" zonder extra tools?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
VonWafflehelm schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:09:
Hoewel ik heb gezegd dat ik het los zou laten denk ik daar toch weer op terug te komen. Ik denk dat ik temperatuurmeter ga aanschaffen en zelf even ga testen, in de hoop dat de lokale dealer de schommelingen dan wel ernstig neemt.
Ik ben dat nu ook aan het doen. Op een rit waar ik er last van heb, zie ik duidelijk dat de temp een heel uur lang blijft zakken. Delta van 2 graden.
In de ochtend is het minder heftig.

Het is in ieder geval duidelijk dat het niet stabiel is.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Klinkschakel schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

55.000 km en ik heb nog zat profiel, wel winter en zomerbanden.
Advies was vervangen bij 4 mm en daar zat ik op. Nog check gedaan bij de dealer en die kwam met zelfde antwoord als Profile. Advies was om bij de IX3 niet onder de 4 mm te gaan omdat de band bijna geen afwatering heeft naar de zijkant zoals bij een standaard X3.

Nu zitten de winterbanden er voor het eerst onder en gelijk kunnen zien dat ik ongeveer 1,5kWh meer verbruik want rij iedere dag dezelfde afstand woon/werk.

Vreemd is wel dat ik in het menu van de pre LCI wel 19 inch winterbanden kan kiezen maar geen 20 inch winterbanden? Bij zomerbanden kan ik wel 19 en 20 inch kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
tc982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:02:
Als ik naar Gent rij dan gaat de auto in de file gewoon naar links en zorgt voor de strook. Vervelend want voor de Kennedytunnel ligt er alleen rommel op de strook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kristof9080
  • Laatst online: 06-12-2023
Bij het plaatsen van de auto in 'achteruit' vertrekt de auto altijd wel vrij hard. Zelfs in eco modus. Weet er iemand een oplossing om dit zachtjes te laten verlopen. Anders moet ik gelijk de rem terug induwen na het voorzichtjes lossen van de gaspedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
BatW schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:10:
[...]
Nu zitten de winterbanden er voor het eerst onder en gelijk kunnen zien dat ik ongeveer 1,5kWh meer verbruik want rij iedere dag dezelfde afstand woon/werk.

Vreemd is wel dat ik in het menu van de pre LCI wel 19 inch winterbanden kan kiezen maar geen 20 inch winterbanden? Bij zomerbanden kan ik wel 19 en 20 inch kiezen?
Mijn verbruik is ook omhoog geschoten met de winterbanden.

Zelfde probleem en vraag bij mij met de bandenmaat voor winter. Er is nu een instelling voor 'andere' bandenmaat voor winterbanden. Probleem is dat je alleen de bandenspanning ziet en geen referentiespanning. Dus ik heb hem nu gewoon weer op zomer 20' staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Kristof9080 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:05:
Bij het plaatsen van de auto in 'achteruit' vertrekt de auto altijd wel vrij hard. Zelfs in eco modus. Weet er iemand een oplossing om dit zachtjes te laten verlopen. Anders moet ik gelijk de rem terug induwen na het voorzichtjes lossen van de gaspedaal.
Heb je 'auto hold' aanstaan? Ik heb auto hold, en bij achteruit rijden, tik ik kort het gas aan (om de auto uit de auto hold te halen) en rij ik zonder stroom bij te geven achteruit. Eigenlijk geen probleem ondervonden met deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM1974
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-03 22:30
Vandaag bij kreeg ik de melding:
Check Control Energiemanagement. Meer energieverbruik tijdens het parkeren. Om de rijgereedheid te waarborgen, werden comfortfuncties (bijv. Remote Services) tijdelijk niet uitgevoerd. Bij herhaaldelijk optreden na laten kijken door Servicepartner.

Deze melding heb ik 1 keer eerder gehad een tijd geleden. Kan het zijn dat dit te maken heeft met de laadpaal?
Pagina: 1 ... 66 ... 93 Laatste