Timmie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:22:
2) De ingebouwde navigatie vind ik minder handig. Op de heenweg hebben we het met de BMW-gps geprobeerd, maar het was toch een gedoe om de laadpunten als tussenstops in te voegen. Werkt gewoon niet erg intuïtief naar mijn gevoel. Is zeker voor verbetering vatbaar. De auto moet gewoon zelf een aantal opties aanbieden rond het punt dat je moet laden, met duidelijk het aantal laadpunten, de eetmogelijkheden, etc. Nu is het te veel trial/error in mijn ogen.
Ook de kaart van BMW zelf vind ik niet duidelijk genoeg. Google Maps doet het gewoon veel beter en is naar mijn gevoel overzichtelijker. Na aankomst in Italië dan ook overgestapt op Google Maps, wat het ook veel simpeler maakt om locaties ter plekke gewoon in te geven.
Voor de berekening van de langere ritten en de laadstops gebruikte ik daarna ABRP, waarmee ik veel beter kan instellen welke netwerken ik wil/niet wil. In combinatie met chargemap heb je zo een prima overzicht van de grotere laadstations, zodat je minder risico loopt om net aan die ene laadpaal te staan waar alle twee de connectoren zijn bezet.
.
Dit dus. Hier heb ik ook last van. Ik had hiervoor een Tesla (6 jaar ouder) en die had dat toch beter voor elkaar. De BMW navi is niet echt goed voor lange afstanden. Mede omdat hij je ook kan navigeren naar obscure bedrijventerreinen waar toevallig een snellader staat. Daarnaast vertrok ik met 100%, met 300 km op de teller, maar dat kwam omdat mijn rit daarvoor nogal " sportief

" was. Hierdoor werd ik mijn route zo gepland dat ik al na 1,5 uur rijden naar een snellader zou worden gestuurd conform de navi, Dat wil ik helemaal niet. Ik wil zuinig tot 10% leegrijden, en dan weer verder en niet al op 40% stoppen, omdat BMW denkt dat ik deze reis net zo sportief ga rijden als de vorige.
Waarom kan ik niet gewoon net zoals Max kiezen tussen een 2 en een 3 stops strategie
ABRP heeft dan weer het nadeel dat hij niet adaptief is op basis van je werkelijke rijbereik, tenzij je die dongel hebt, en die heb ik dan weer niet.
Tot nu toe dus nog geen winnende combi gevonden
[
Voor 6% gewijzigd door
siemenz op 09-08-2023 22:30
]