Korre schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:16:
Iemand ervaring met een trekhaakkoffer en wat dat met het verbruik doet?
Ik heb nu een dakkoffer, maar dat lijkt me sowieso onmogelijk ifv verbruik om die nog te gebruiken.
Koffer van de ix3 is niet overdreven groot. Ik ga wellicht niet alles erin krijgen deze zomer.
Die trekhaakkoffer zijn wel heeeel duur
Geen trekhaakkoffer hier. Maar het is prima te doen met dakkoffer.
Overigens is de koffer van de iX3 niet klein. Daar past een week kleren + wintersportspullen + 2 paar volwassen skis en een set kinderski's in. Zonder te proppen of boven de bank te stapelen. Enkel 3 stuks helmen had ik in dit geval op de vierde zitplaats. Rest netjes in de koffer. Skis steek je dan uiteraard door.
Dat was wel net aan als je, net als ik, niet van proppen en stapelen houdt. Je zou het bagagenet er nog in kunnen zetten en wat spullen boven de bank kunnen stapelen.
Voor de (nog) langere wintersport of met vier volwassenen heb ik daarom wel het koffer erop gelegd. Dat was deze winter twee keer het geval.
Voor de zomer heb ik geen twijfels. Tenzij je een buggy ofzo moet meenemen. Maar voor de prijs van een koffer koop je makkelijk een flink aantal buggy's op locaties en maak je erna de plaatselijke kringloop blij. Misschien een raar idee maar is een optie natuurlijk.
Statistiek zonder koffer:
Rit 1 (heen): 24,7kWh wisselvallig weer. rond de 5 graden.
Rit 2 (terug): 25,1kWh vertrokken in sneeuwstorm en tot voorbij Munchen in de sneeuw gereden. Wel gewoon rond de 0 graden.
Statistieken met koffer:
Rit 1 (heen): 26,9kWh/100km bij wisselvallig weer maar geen extreme regen e.d..
Rit 2 (terug): 25,3kWh/100km bij stralend weer en rond de 5 graden gemiddeld.
Rit 3 (heen): 30kWh/100km bij constant flinke regen, rond het vriespunt en wind.
Rit 4 (terug): 27,8kWh/100km ook wisselvallig weer. Vertrek onder het vriespunt aankomst rond de 5 en sneeuw gehad.
Alle ritten zo een 850 km en rij ik op cc 135kmh of wat de max snelheid is. Zowel met als zonder koffer even wat harder om in te halen. De snelheid tikt flink aan en je gaat richting een gemiddelde van 30kWh op de Duitse autobahn. Maar je compenseert gigantisch zodra je in Oostenrijk van de snelweg afgaat. Ook in eigen land zou je al flink compenseren maar woon aan de grens. Dus meteen flink verbruiken.
Rit 3 en 4 zijn met 4 volwassenen en ook deels door een maat gereden die zeker niet anticiperend rijdt. De andere ritten 2 volwassenen en een kind van 5,5jr.
Praktisch betekent dat, dat ik zonder koffer net wel/niet met 4 keer laden uitkwam. Naar huis durf ik makkelijk "leeg" aan te komen. Naar lokatie wil je eigenlijk wat reserve dus toch maar die 5de keer. Met koffer sowieso 5 keer.
Hopelijk heb je er iets aan.
Grz D.