DjCoke schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:17:
En dan wordt ik erop aangesproken als ik dan zeg dat de Duitse stallen hun update wijze gewoon niet op orde hebben. Dit is toch niet meer uit te leggen of geef me een USB stickie en dan doe ik het of regel het fatsoenlijk OTA.
Kom op zeg dat je moet gaan bedelen om je 80k auto te updaten …
Ik denk niet dat er een dealer, technicus of diagnose-technieker staat te springen om updates te doen - in tegendeel.
Elke update is een "fingers crossed" moment. Gaat het goed, dan is het "oef", gaat het verkeerd dan begint het gepruts om de auto terug aan te praat te krijgen.
Een groot deel van de complexiteit zit vooral in de verscheidenheid aan modules die in ontelbare combinaties kunnen voorkomen door eindeloze optielijsten en land-varianten. Elk van die modules bestaat dan, na enkele jaren, ook nog in talloze hardware-revisies waardoor het echt een kluwen van jewelste wordt.
Hieronder een screenshot uit de BMW tools voor een simpele Mini. Daarin alleen al zitten 17 modules, maar gooi er bij bestelling wat opties bij en dat gaat al richting 25
In de "happy flow" gaat het als volgt:
- Ista+ leest de softwareversie uit van elke module
- Ista+ bepaalt, op basis van de recall, welke module(s) een update nodig hebben. Soms enkel de module zelf, soms 2, soms allemaal. Hangt allemaal af of de betrokken modules na de update nog met elkaar overweg kunnen of niet.
So far so good, maar als een module tijdens het proces onverhoopt uit gaat, er iets hapert bij het uploaden van de software of specifieke combinaties in de auto toch rare resultaten oplevert, dan trekt Ista+ aan de noodrem en is het herbeginnen van vooraf aan. Als technicus moet je dan maar hopen dat de modules die al een update gekregen hebben nog werken (misschien zijn ze afhankelijk van anderen op oude versie bvb).
Gooit bijvoorbeeld de ZGW module (gateway) de handdoek in de ring, dan is het over en out. Nieuwe module bestellen en auto naar een hoekje van de werkplaats of parking duwen.
Het zou inderdaad allemaal beter kunnen, maar het verdienmodel met eindeloze optielijsten en modellen helpt natuurlijk niet.
Dat is iets waar Tesla bvb geen last van heeft. Aandrijving, wat kleuren en stofjes en eventueel een autopilot en klaar met kiezen. Sla er een doorsnee BMW, Audi of Mercedes cataloog op na en je weet wat voor opgave het wel is om dat softwarematig te managen.