Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-05 10:59
Totaal niet van bewust dat dat zelfs mogelijk zou zijn, we leren weer wat bij.
De wagens zijn ook in batches besteld via de werkgever, dus niet stuk per stuk. (2 bestel rondes per jaar)
Maar wie weet, fingers crossed dat hij er plots toch vroeger is.
Al ben ik daar voorzichtig in om toch niet teveel hoop te koesteren... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boskantman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 13:30
Phazon4G schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Hetzelfde hier. Ik had zelf besloten om te bellen gezien mijn vrij druk werkschema en dat ik niet plots zonder wagen wilde zitten (de huidige bedrijfswagen zou enkele uren voordien ingeleverd worden. Wegens drukte is er heel wat vertraging op het contacteren van de mensen en doet men het vooral dag per dag.

Ik verstond hun gemompel over wat het technisch defect net is ook niet, maar het is niet gewoon een software upgrade.

Op 7 februari verwacht men een communicatie vanuit duitsland en dan vanaf omstreeks 14 februari kan het atelier bij mijn garage starten met het nazicht/de eventuele werken eraan. Men gaf mee dat men ergens eind februari of begin maart allicht klaar is en vanaf dan de wagens kunnen uitgeleverd worden.
Bij mij is er enkel een software upgrade uitgevoerd volgens de werkbon. Nu mogelijk is de ene auto niet de andere. Ik heb mijn IX3 opgehaald eind november en heb hem 2 weken geleden naar de garage gedaan voor de recall actie waar ze dus enkel een software upgrade uitgevoerd hebben. Ze hadden een volledige dag voorzien maar mocht hem iets na de middag al terug ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Simpson
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik heb de auto (LCI) vandaag ook weggebracht voor de terugroepactie/update. Het was vlot geregeld. Ik kan me niet heugen dat ik de ‘caring car’-optie eerder in het menu heb gezien. Is deze met de update toegevoegd of was deze er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:59
@Bart Simpson Zat er waarschijnlijk wel. Is al sinds het begin onderdeel van iDrive7. De locatie in het menu wil nog wel eens wisselen heb ik het idee.

Heb versie 7 maar 1 dag gehad. En van 11 heb ik nog geen release notes gezien. Als iemand ze heeft gespot, hoor ik het graag. Geen idee wat er zoals veranderd met de update.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stopie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-07-2024
DomiGijzen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:37:

OTA komt kwam bij mijn vorige auto pas 1-2 maanden na de release. Pre-lci zou ik gewoon de dealer bellen. De meeste hebben nog nooit een OTA gehad hoewel sommige wel. Beetje vaag.
Mijn dealer voert niet gratis de updates uit. Hun standpunt is dat de eigenaar van de auto een contract heeft met BMW voor updates over the air en niet lokaal. Terugroepacties uitgezonderd natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
stopie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Mijn dealer voert niet gratis de updates uit. Hun standpunt is dat de eigenaar van de auto een contract heeft met BMW voor updates over the air en niet lokaal. Terugroepacties uitgezonderd natuurlijk
Gratis niet nee. Maar er is beslist wel een klacht die gefixt wordt met een update. Dan zijn de kosten gedekt door de garantie.
En volgens mij levert de zaak waar je iets aanschaft de garantie. Niet de fabrikant.

Maar ze zijn zeker wat terughoudend daarin. Teveel mensen komen om een update gewoon voor de update. Dus je moet helaas wat moeite doen als je wel echt een klacht hebt.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 13:38
DomiGijzen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Gratis niet nee. Maar er is beslist wel een klacht die gefixt wordt met een update. Dan zijn de kosten gedekt door de garantie.
En volgens mij levert de zaak waar je iets aanschaft de garantie. Niet de fabrikant.

Maar ze zijn zeker wat terughoudend daarin. Teveel mensen komen om een update gewoon voor de update. Dus je moet helaas wat moeite doen als je wel echt een klacht hebt.
Sommige dealers vinden het prima om te doen. Zo niet: 2 opties:
1) bij de winterbandenwissel laten doen
2) vage klacht opgeven die je niet kan reproduceren, maar vaak terug komt. Standaard procedure is dan sowieso de software eerst updaten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
mrdop schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:22:
[...]

Sommige dealers vinden het prima om te doen. Zo niet: 2 opties:
1) bij de winterbandenwissel laten doen
2) vage klacht opgeven die je niet kan reproduceren, maar vaak terug komt. Standaard procedure is dan sowieso de software eerst updaten…
Absoluut de vage klachten optie! Kreeg zelfs een software update omdat mijn dakraam niet goed dicht ging. (Vorige auto).

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
DomiGijzen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:34:
[...]

Absoluut de vage klachten optie! Kreeg zelfs een software update omdat mijn dakraam niet goed dicht ging. (Vorige auto).
Haha. Ja, ze hebben geen idee, updaten de software en sturen je gewoon weg (en hopen dat je niet meer terug komt).

Missie geslaagd 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 00:20
En dan wordt ik erop aangesproken als ik dan zeg dat de Duitse stallen hun update wijze gewoon niet op orde hebben. Dit is toch niet meer uit te leggen of geef me een USB stickie en dan doe ik het of regel het fatsoenlijk OTA.

Kom op zeg dat je moet gaan bedelen om je 80k auto te updaten …

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:06

GigaTexel_BE

AMD MP²

DjCoke schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:17:
En dan wordt ik erop aangesproken als ik dan zeg dat de Duitse stallen hun update wijze gewoon niet op orde hebben. Dit is toch niet meer uit te leggen of geef me een USB stickie en dan doe ik het of regel het fatsoenlijk OTA.

Kom op zeg dat je moet gaan bedelen om je 80k auto te updaten …
Ik denk niet dat er een dealer, technicus of diagnose-technieker staat te springen om updates te doen - in tegendeel.

Elke update is een "fingers crossed" moment. Gaat het goed, dan is het "oef", gaat het verkeerd dan begint het gepruts om de auto terug aan te praat te krijgen.
Een groot deel van de complexiteit zit vooral in de verscheidenheid aan modules die in ontelbare combinaties kunnen voorkomen door eindeloze optielijsten en land-varianten. Elk van die modules bestaat dan, na enkele jaren, ook nog in talloze hardware-revisies waardoor het echt een kluwen van jewelste wordt.

Hieronder een screenshot uit de BMW tools voor een simpele Mini. Daarin alleen al zitten 17 modules, maar gooi er bij bestelling wat opties bij en dat gaat al richting 25

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2n7W4R89l4U2V8_U5DUY2KuF6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IpmC4TeuC7ZrBrB9z6u36LiM.webp?f=user_large

In de "happy flow" gaat het als volgt:
  • Ista+ leest de softwareversie uit van elke module
  • Ista+ bepaalt, op basis van de recall, welke module(s) een update nodig hebben. Soms enkel de module zelf, soms 2, soms allemaal. Hangt allemaal af of de betrokken modules na de update nog met elkaar overweg kunnen of niet.
So far so good, maar als een module tijdens het proces onverhoopt uit gaat, er iets hapert bij het uploaden van de software of specifieke combinaties in de auto toch rare resultaten oplevert, dan trekt Ista+ aan de noodrem en is het herbeginnen van vooraf aan. Als technicus moet je dan maar hopen dat de modules die al een update gekregen hebben nog werken (misschien zijn ze afhankelijk van anderen op oude versie bvb).
Gooit bijvoorbeeld de ZGW module (gateway) de handdoek in de ring, dan is het over en out. Nieuwe module bestellen en auto naar een hoekje van de werkplaats of parking duwen.

Het zou inderdaad allemaal beter kunnen, maar het verdienmodel met eindeloze optielijsten en modellen helpt natuurlijk niet.
Dat is iets waar Tesla bvb geen last van heeft. Aandrijving, wat kleuren en stofjes en eventueel een autopilot en klaar met kiezen. Sla er een doorsnee BMW, Audi of Mercedes cataloog op na en je weet wat voor opgave het wel is om dat softwarematig te managen.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GigaTexel_BE schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Ik denk niet dat er een dealer, technicus of diagnose-technieker staat te springen om updates te doen - in tegendeel.

Elke update is een "fingers crossed" moment. Gaat het goed, dan is het "oef", gaat het verkeerd dan begint het gepruts om de auto terug aan te praat te krijgen.
Een groot deel van de complexiteit zit vooral in de verscheidenheid aan modules die in ontelbare combinaties kunnen voorkomen door eindeloze optielijsten en land-varianten. Elk van die modules bestaat dan, na enkele jaren, ook nog in talloze hardware-revisies waardoor het echt een kluwen van jewelste wordt.

Hieronder een screenshot uit de BMW tools voor een simpele Mini. Daarin alleen al zitten 17 modules, maar gooi er bij bestelling wat opties bij en dat gaat al richting 25

[Afbeelding]

In de "happy flow" gaat het als volgt:
  • Ista+ leest de softwareversie uit van elke module
  • Ista+ bepaalt, op basis van de recall, welke module(s) een update nodig hebben. Soms enkel de module zelf, soms 2, soms allemaal. Hangt allemaal af of de betrokken modules na de update nog met elkaar overweg kunnen of niet.
So far so good, maar als een module tijdens het proces onverhoopt uit gaat, er iets hapert bij het uploaden van de software of specifieke combinaties in de auto toch rare resultaten oplevert, dan trekt Ista+ aan de noodrem en is het herbeginnen van vooraf aan. Als technicus moet je dan maar hopen dat de modules die al een update gekregen hebben nog werken (misschien zijn ze afhankelijk van anderen op oude versie bvb).
Gooit bijvoorbeeld de ZGW module (gateway) de handdoek in de ring, dan is het over en out. Nieuwe module bestellen en auto naar een hoekje van de werkplaats of parking duwen.

Het zou inderdaad allemaal beter kunnen, maar het verdienmodel met eindeloze optielijsten en modellen helpt natuurlijk niet.
Dat is iets waar Tesla bvb geen last van heeft. Aandrijving, wat kleuren en stofjes en eventueel een autopilot en klaar met kiezen. Sla er een doorsnee BMW, Audi of Mercedes cataloog op na en je weet wat voor opgave het wel is om dat softwarematig te managen.
Gelukkig heeft de iX3 maar 2 varianten (4 als je pre-LCI en LCI apart telt). Natuurlijk zullen er intern wel hardware verschillen zitten afhankelijk van de bouwperiode/batch, maar het is veel minder complex dan een willekeurige andere BMW.

Maar goed als de dealer niet betaald krijgt van BMW Nederland of BMW Gmbh, dan zou ik als dealerbedrijf ook niet staan te springen om updates uit te voeren. Dat zou de dealer alleen maar geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Z___Z schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Gelukkig heeft de iX3 maar 2 varianten (4 als je pre-LCI en LCI apart telt). Natuurlijk zullen er intern wel hardware verschillen zitten afhankelijk van de bouwperiode/batch, maar het is veel minder complex dan een willekeurige andere BMW.

Maar goed als de dealer niet betaald krijgt van BMW Nederland of BMW Gmbh, dan zou ik als dealerbedrijf ook niet staan te springen om updates uit te voeren. Dat zou de dealer alleen maar geld kosten.
Correct, maar de iX3 is ook de enige in het gamma van de laatste 10-15 jaar die maar 4 varianten heeft en slechts enkele optiemogelijkheden.
De X3, waar de iX3 behalve de aandrijving bijna alles mee deelt, heeft een brochure van 32pag (in BE) met opties en keuzemogelijkheden.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-05 12:33
Jeroen.br schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:25:
Daarnaast laad ik in principe tot 90%, tenzij ik een lange rit voor de boeg heb.
Ik ben als vroege i3-rijder eens bij een BMW-dag in Zandvoort geweest. Daar was ook een engineer uit Duitsland waar je allerhande vragen aan kon stellen. Op de vraag of het beter was om de accu niet volledig vol te laden was hij heel stellig: gewoon doen, niet druk om maken, wij regelen het beheer van de accu voor je.

Ik kan mij zo voorstellen dat het zelfs beter is om de accu (in ieder geval af en toe) tot 100% vol te laden, om alle individuele cellen vol te krijgen en zo de accu in z'n geheel te balanceren. Niet dat het steeds dezelfde cellen zijn die steeds een stukje leger raken omdat ze net wat minder optimaal zijn dan de overige en nooit vol komen want tot 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonWafflehelm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-05 08:57
ookhoi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Ik ben als vroege i3-rijder eens bij een BMW-dag in Zandvoort geweest. Daar was ook een engineer uit Duitsland waar je allerhande vragen aan kon stellen. Op de vraag of het beter was om de accu niet volledig vol te laden was hij heel stellig: gewoon doen, niet druk om maken, wij regelen het beheer van de accu voor je.

Ik kan mij zo voorstellen dat het zelfs beter is om de accu (in ieder geval af en toe) tot 100% vol te laden, om alle individuele cellen vol te krijgen en zo de accu in z'n geheel te balanceren. Niet dat het steeds dezelfde cellen zijn die steeds een stukje leger raken omdat ze net wat minder optimaal zijn dan de overige en nooit vol komen want tot 90%.
Ik zou het als EV-newbie wel appreciëren als hier een beetje meer informatie over zou zijn vanuit de fabrikanten (disclaimer: ik heb de iX3 handleiding er nog niet op nagelezen om te weten wat ze er officieel over zeggen). Dinsdag mijn nieuwe iX3 gaan ophalen, en als ik me niet vergis heeft de auto zelf mij aangeraden om de limiet op 80% te zetten. Tegelijkertijd vind je dus ook dit soort informatie, die suggereert dat je als normale gebruiker je er niet echt wakker moet van liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
VonWafflehelm schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Ik zou het als EV-newbie wel appreciëren als hier een beetje meer informatie over zou zijn vanuit de fabrikanten (disclaimer: ik heb de iX3 handleiding er nog niet op nagelezen om te weten wat ze er officieel over zeggen). Dinsdag mijn nieuwe iX3 gaan ophalen, en als ik me niet vergis heeft de auto zelf mij aangeraden om de limiet op 80% te zetten. Tegelijkertijd vind je dus ook dit soort informatie, die suggereert dat je als normale gebruiker je er niet echt wakker moet van liggen.
Als ik me niet vergis hebben de sales mensen in februari opleidingen m.b.t. het hele EV gebeuren. Je zou ze eens kunnen vragen of ze je daarna willen bijpraten.

Los daarvan volg ik het advies van de auto indien passend. Voor mij is dat als het weer ietsje warmer is. Van de andere kant, je krijgt ook geen harde waarschuwingen als je het op 100% zet.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Simpson
De (digitale) handleiding vermeldt onder het kopje 'Levensduur van hoogspanningsaccu': 'Houd de laadtoestand van de accu bij voorkeur tussen de 10% en 80%, bijvoorbeeld door een laadtoestand van 80% in te stellen.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
Bart Simpson schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:07:
De (digitale) handleiding vermeldt onder het kopje 'Levensduur van hoogspanningsaccu': 'Houd de laadtoestand van de accu bij voorkeur tussen de 10% en 80%, bijvoorbeeld door een laadtoestand van 80% in te stellen.'
Dit kan een ellenlange discussie tussen voor- en tegenstanders van “ tot 100% laden” worden… Vaak al besproken op alle EV-fora. 😀

Voor mij is het simpel: BMW garandeert de accu tot 160.000km. Dus no way dat ik mijn range standaard ga beperken tot 80%. Dus gewoon lekker tot 100%. Altijd en overal (behalve bij snelladers omdat het dan te lang zou duren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Simpson
Dit is wat BMW er zelf over zegt. Ik verbind er zelf geen waarde-oordeel aan en wissel zelf het laaddoel a.h.v. de te maken ritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatW
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
mrdop schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Dit kan een ellenlange discussie tussen voor- en tegenstanders van “ tot 100% laden” worden… Vaak al besproken op alle EV-fora. 😀

Voor mij is het simpel: BMW garandeert de accu tot 160.000km. Dus no way dat ik mijn range standaard ga beperken tot 80%. Dus gewoon lekker tot 100%. Altijd en overal (behalve bij snelladers omdat het dan te lang zou duren).
Ik ga AC laden niet beperken tot 80% staat gewoon op 100%. Snellader is afhankelijk hoeveel tijd ik heb en wat ik nodig heb. Zit ik bij Starbucks aan de koffie dan staat hij vaak al op 100% en als er niemand anders staat te laden dan blijft hij soms wel langer staan terwijl die allang op 100% staat. Maken overal reclame over bereik en dan zou je maar tot 80% mogen laden en dan 10% resterende SOC dus mis je 30% van je bereik en in de winter nog eens 30% door de kou...!! |:( |:( . Bij 160.000 km retour naar lease maatschappij en dan naar Oost_Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oGoG
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 11:50
Net terug van NL heen en weer, 250km gereden met een gemiddeld verbruik van 20.5kwh. Dus allemaal autosnelweg.

In BE rijd ik altijd 110km/h en deze gaf maar 6 minuten langere reistijd op 125km, dus dat is niks in vergelijking de winst die je hebt om efficiënt te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oGoG
oGoG schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:54:
Net terug van NL heen en weer, 250km gereden met een gemiddeld verbruik van 20.5kwh. Dus allemaal autosnelweg.

In BE rijd ik altijd 110km/h en deze gaf maar 6 minuten langere reistijd op 125km, dus dat is niks in vergelijking de winst die je hebt om efficiënt te rijden.
Vertrokken met SOC van 85%, na 250km 22% met 89km resterend. Deze wagen blijft mij verbazen, ook met deze winterse temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 11:41

Boston

The Cape State

Bart Simpson schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:07:
De (digitale) handleiding vermeldt onder het kopje 'Levensduur van hoogspanningsaccu': 'Houd de laadtoestand van de accu bij voorkeur tussen de 10% en 80%,[...].'
Aansluitend op de discussie van het laden van de accu, wil ik wat toevoegen over de accu degradatie. Toevallig moest mijn auto 52 weken nadat ik het kreeg naar de garage voor de recall, dus ik heb gevraagd of ze ook even konden meten wat de accu capaciteit nu is. Bij uitlevering is de (bruikbare) capaciteit van de accu van de iX3 74kWh en na 52 weken is de capaciteit van mijn iX3 LCI 71,7kWh. Dat is dus een accu degradatie van 3,1%.

Impact van de degradatie: eerder schreef ik dat ik op de beste dag 520km kon rijden met 100% SoC, dus 3,1% minder was die dag 16km minder. Op de slechtste dag kon ik 320km rijden met 100%, dus dat is 10km minder. En in de praktijk verwacht ik dat die vermindering in bereik niet betekent dat ik tijdens een reis een keer extra moet laden.

Achtergrond: De auto heeft 29k km gereden en is 211x opgeladen, inclusief 15x snelladen. Ik laad bijna nooit meer dan 80% State of Charge (SoC) en ben zelf nog nooit onder de 20% SoC gezakt. Mijn garage (Ekris) zei dat in het meet software rapport stond dat het eigenlijk wel goed is om de accu af en toe wat verder te laten ontladen.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stopie
  • Laatst online: 03-07-2024
Boston schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:50:
[...]

Aansluitend op de discussie van het laden van de accu, wil ik wat toevoegen over de accu degradatie. Toevallig moest mijn auto 52 weken nadat ik het kreeg naar de garage voor de recall, dus ik heb gevraagd of ze ook even konden meten wat de accu capaciteit nu is. Bij uitlevering is de (bruikbare) capaciteit van de accu van de iX3 74kWh en na 52 weken is de capaciteit van mijn iX3 LCI 71,7kWh. Dat is dus een accu degradatie van 3,1%.

Impact van de degradatie: eerder schreef ik dat ik op de beste dag 520km kon rijden met 100% SoC, dus 3,1% minder was die dag 16km minder. Op de slechtste dag kon ik 320km rijden met 100%, dus dat is 10km minder. En in de praktijk verwacht ik dat die vermindering in bereik niet betekent dat ik tijdens een reis een keer extra moet laden.

Achtergrond: De auto heeft 29k km gereden en is 211x opgeladen, inclusief 15x snelladen. Ik laad bijna nooit meer dan 80% State of Charge (SoC) en ben zelf nog nooit onder de 20% SoC gezakt. Mijn garage (Ekris) zei dat in het meet software rapport stond dat het eigenlijk wel goed is om de accu af en toe wat verder te laten ontladen.
Ben wel benieuwd. Waren er kosten voor de accu meting en moest je er lang voor wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 10:16
oGoG schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Vertrokken met SOC van 85%, na 250km 22% met 89km resterend. Deze wagen blijft mij verbazen, ook met deze winterse temperaturen.
Net 70km flink doorgereden op de snelweg en nu is het door de auto geschatte bereik op 100% accu nog maar 255km :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Ik verbaas mij toch wel over die aanbeveling. Voor wat het waard is, mijn oude i3 is ruim acht jaar, heeft 166kkm op de teller en komt nog bijna net zo ver. Ik laad altijd tot 100%, ben drie keer gestrand, en sowieso heeft de kleine accu het zwaarder omdat de vermogens bij accelereren en regenereren relatief veel groter zijn dan bij accu's met meer capaciteit. Je rijdt 'm ook vaker bijna helemaal leeg want je komt nou eenmaal niet zo ver. Daarbij komt dat dat balanceren van de individuele cellen nodig, en dat balanceren (aftoppen) kan pas bij 100%.

Auto-accu's zijn door hun chemische samenstelling robuster dan de accu's in telefoons en laptops. Ze hoeven naar mijn idee niet gepamperd te worden.

Bij mijn nieuwe i3 (2020) zat overigens ook niet zo'n 80%-aanbeveling.
En ja, heb er dus twee, fantastische auto :9

edit: accu's hebben een netto- en bruto-capaciteit (net als een ssd) dus er zit aan de onder- en bovenkant al marge die bewaakt wordt door het bms.

[ Voor 4% gewijzigd door ookhoi op 27-01-2023 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 11:41

Boston

The Cape State

stopie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:35:
Ben wel benieuwd. Waren er kosten voor de accu meting en moest je er lang voor wachten?
De meting van de accu degradatie was gratis, maar misschien is de context wel belangrijk: mijn auto lag bij de dealer toch al aan de computer voor de recall. Mijn dealer (Ekris) heeft de auto 's aan het begin van de werkdag opgehaald en aan het einde van de werkdag weer teruggebracht, dus ik kan niet zeggen of het iets is waarop je redelijkerwijs kunt wachten. Tevens weet ik niet of het wel gelukt zou zijn als ik op de ochtend zelf er pas om gevraagd had, want het heeft dagen en herhaaldelijk bellen gekost voordat de dealer bevestigde dat ze het konden doen.
Mijn advies zou zijn: maak gebruik van iedere afspraak bij de dealer om te vragen naar de accu degradatie. Als je dan ook nog een berichtje plaatst in dit forum, dan hebben we straks een genuanceerd beeld over de accudegradatie van deze generatie EV's.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

[...]

Wel vreemd dat je al degradatie ziet. De batterij zelf zou immers 80kWh moeten zijn (6kWh reserve voor degradatie). Dus, als die gegevens kloppen, ben je al 8,3kWh kwijt (>10%).

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Als de degradatie van 10% klopt, zitten we over een jaar allemaal met een "accu gate".

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05 21:36
[...]

:) goede info. In de OP gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkum
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-04-2023
Volens mij is die 6KW/u niet een marge van uit de fabrikant ivm degradatie. 74 KW/u is gewoon wat effectief gebruikt kan worden. BMW kiest er voor dat te communiceren. De meeste andere merken niet. Een degradatie van 3% in een jaar lijkt mij vrij fors. Maar om dit goed te kunnen beoordelen zou je eigenlijk moeten weten hoe het gemeten is en zou je een nul meting moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
.

[ Voor 99% gewijzigd door mrdop op 27-01-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
mrdop schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:38:
[...]

De i3 is al 10 jaar leverbaar. De HV-garantie was daarop 100.000km. Degradatie is kennelijk geen groot issue, als BMW nu de garantie uitbreidt naar 160.000km 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150119

Een degradatie van 3% per jaar komt na 5jaar uit op een totale degradatie van iets meer dan 14% op de 74kWh beschikbare capaciteit. Dat vindt ik zeer fors zelfs en is meer dan het dubbele van wat je bvb ziet bij Tesla. Als dit effectief zo is, dan kan dit de verkoopwaarde wel erg impacteren ...

Ik kijk trouwens met argusogen uit naar de i5 die binnenkort gaat uitkomen, mogelijk doe ik dan wel een wissel. Ik heb de iX3 in 2021 gekocht omdat er toen gewoon niet echt iets beters beschikbaars was naar mijn wensen (que BEV), maar achteraf had ik al heel snel door dat dit gewoon een, weliswaar zeer goed, tussenmodel ging zijn.

We zijn nog geen 2 jaar verder en zelfs de LCI is al een tijd in verkoop/levering en zelfs die is al compleet achterhaald t.o.v. de rest van de BMW stal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Anoniem: 150119 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:03:
Een degradatie van 3% per jaar komt na 5jaar uit op een totale degradatie van iets meer dan 14% op de 74kWh beschikbare capaciteit. Dat vindt ik zeer fors zelfs en is meer dan het dubbele van wat je bvb ziet bij Tesla. Als dit effectief zo is, dan kan dit de verkoopwaarde wel erg impacteren ...

Ik kijk trouwens met argusogen uit naar de i5 die binnenkort gaat uitkomen, mogelijk doe ik dan wel een wissel. Ik heb de iX3 in 2021 gekocht omdat er toen gewoon niet echt iets beters beschikbaars was naar mijn wensen (que BEV), maar achteraf had ik al heel snel door dat dit gewoon een, weliswaar zeer goed, tussenmodel ging zijn.

We zijn nog geen 2 jaar verder en zelfs de LCI is al een tijd in verkoop/levering en zelfs die is al compleet achterhaald t.o.v. de rest van de BMW stal.
Compleet achterhaald is misschien wat overdreven. Nieuwere modellen en LCi hebben de nieuwere cockpit maar niet perse de rest van het interieur. IDrive8 is nog niet overtuigend en zeker functioneel niet zo vernieuwend als idrive7 was.
Aan het exterieur is de lci beperkt anders dan andere lci maar tegelijk ook weer veel gelijk. Daar zie je wel veel verschil met nieuwe modellen maar of je daar blij van moet worden…
Uiteindelijk moet één auto de laatste zijn met oude stijlkenmerken/elementen. Dat is zelden een 7- of 5-reeks.

Toch kijk ik ook naar de i5. Kans is klein dat ik de iX3 weg doe voor een sedan/touring. Vind de hogere instap wel echt fijn. Maar dat gaat wel een kleine blik vooruit worden naar de iX5. Denk dat die qua tijd een mooie opvolger wordt. Als die veel eerder uitkomt zit ik weer met een dilemma.

Op dit moment zou de enige reden om de iX3 weg te doen zijn dat er een BMW komt met een flink grotere actieradius die ook behouden blijft op hogere snelheden. Maar dat verwacht ik nu niet van de i5.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 19:29

siemenz

Koetje

DomiGijzen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Compleet achterhaald is misschien wat overdreven. Nieuwere modellen en LCi hebben de nieuwere cockpit maar niet perse de rest van het interieur. IDrive8 is nog niet overtuigend en zeker functioneel niet zo vernieuwend als idrive7 was.
Aan het exterieur is de lci beperkt anders dan andere lci maar tegelijk ook weer veel gelijk. Daar zie je wel veel verschil met nieuwe modellen maar of je daar blij van moet worden…
Uiteindelijk moet één auto de laatste zijn met oude stijlkenmerken/elementen. Dat is zelden een 7- of 5-reeks.

Toch kijk ik ook naar de i5. Kans is klein dat ik de iX3 weg doe voor een sedan/touring. Vind de hogere instap wel echt fijn. Maar dat gaat wel een kleine blik vooruit worden naar de iX5. Denk dat die qua tijd een mooie opvolger wordt. Als die veel eerder uitkomt zit ik weer met een dilemma.

Op dit moment zou de enige reden om de iX3 weg te doen zijn dat er een BMW komt met een flink grotere actieradius die ook behouden blijft op hogere snelheden. Maar dat verwacht ik nu niet van de i5.
de iX5 is er toch al in de vorm van de iX? Verder staat er volgens mij voor volgend jaar ook een nieuwe IX3 op de rol.

Daarnaast is de bijtellingslol er natuurlijk wel een beetje af. 16% op de eerste 30k op een auto van 80-90k maakt amper nog impact, dus ik denk dat hybrides de komende jaren ook weer (fiscaal) interessant gaan worden ivm betere BPM

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
[...]

Bij mij zei de dealer ook 'gewoon tot 100% laden'.

Ik kwam later dit verhaal tegen met duidelijke uitleg

https://www.dagelijksauto...sche-auto-tot-80-opladen/

Thuis naar 90%/100% is geen enkel probleem.
Bij snellaadstations is het algemene advies beter 80% als limiet aan te houden.
Tenzij je toch aan het lunchen of zo bent op weg naar de sneeuw of zon :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Jeroen.br schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:36:
[...]

Ben er inmiddels achter dat het bij mij komt door viezigheid op de camera. Niet omdat er gewoon iets voor de camera zit, maar blijkbaar is een klein beetje vuil genoeg om de camera helemaal donker uit te laten slaan.

Werd er helemaal gek van waarom die camera zo slecht is/was in het donker. Langs de dealer geweest, welke geen idee had. Allerlei instellingen geprobeerd, niks werkte.

Echter, als je even met je vinger (bijvoorbeeld) langs de camera gaat, is daarna het beeld weer goed. Fijn dat ik nu weet waar het vandaan komt, maar het probleem komt dus iedere keer terug. Vooral met dit weer..
Deze even gemist... thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oGoG
goirke schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:57:
[...]

Net 70km flink doorgereden op de snelweg en nu is het door de auto geschatte bereik op 100% accu nog maar 255km :+
Dat is toch goed naar huidige weersomstandigheden op autosnelweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 10:16
oGoG schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:01:
[...]

Dat is toch goed naar huidige weersomstandigheden op autosnelweg?
Haha Ja viel mij zeer zeker nog mee met constant >20km boven de max. Was meer een tegen reactie op alle >300km bereik verhalen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-05 19:21
Rij nu bijna een jaar met de IX3 en zou er persoonlijk niet echt mee in zitten dat waarde snel daalt. Gezien de stijgende prijs van lease wagens wordt dit minder en minder interessant en zou ik mijn wagen na 4 jaar wel willen overnemen. Hij zal dan inderdaad al gedateerd zijn maar het blijft een leuke ruime luxewagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

hedwigvb schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:36:
Rij nu bijna een jaar met de IX3 en zou er persoonlijk niet echt mee in zitten dat waarde snel daalt. Gezien de stijgende prijs van lease wagens wordt dit minder en minder interessant en zou ik mijn wagen na 4 jaar wel willen overnemen. Hij zal dan inderdaad al gedateerd zijn maar het blijft een leuke ruime luxewagen.
Eens. Maar ik denk dat de waardedaling wel meevalt.

Wel ben ik benieuwd naar de levensduur van de batterij met 2e hands auto’s.

Tesla heeft bewezen dat er al taxi’s zijn met 400k op de teller, maar bmw naar ik weet nog niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:45

Church of Noise

Drive it like you stole it

Anoniem: 150119 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:03:

Je gaat er wel van uit dat de degradatie lineair is, kan even goed helemaal anders zijn, de curve bij Tesla (zie bijvoorbeeld onderstaande figuur) ziet er toch eerder exponentieel dalend uit, dus snellere degradatie in het begin, die nadien vertraagt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8V_cK_P-pNc47rd-6O40IlrWu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJK90medxIwhgCBMKXTg0jYL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zover had ik niet gekeken. Bedankt voor de extra info, zo leer ik ook weer wat bij. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Je zou maar die auto hebben na 25.000 miles, 80% degradatie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 22:45

Church of Noise

Drive it like you stole it

Klinkschakel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:48:
Je zou maar die auto hebben na 25.000 miles, 80% degradatie :(
Ja... Hoop dat ze die dan wel terugnemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phazon4G
  • Laatst online: 23-03-2023
[...]

Hetzelfde hier. Ik had zelf besloten om te bellen gezien mijn vrij druk werkschema en dat ik niet plots zonder wagen wilde zitten (de huidige bedrijfswagen zou enkele uren voordien ingeleverd worden. Wegens drukte is er heel wat vertraging op het contacteren van de mensen en doet men het vooral dag per dag.

Ik verstond hun gemompel over wat het technisch defect net is ook niet, maar het is niet gewoon een software upgrade.

Op 7 februari verwacht men een communicatie vanuit duitsland en dan vanaf omstreeks 14 februari kan het atelier bij mijn garage starten met het nazicht/de eventuele werken eraan. Men gaf mee dat men ergens eind februari of begin maart allicht klaar is en vanaf dan de wagens kunnen uitgeleverd worden.
Intussen te weten gekomen dat we met vijf collegae zijn die een BMW IX3 zouden ophalen op 26/1 en 27/1. Voor iedereen werd een afleveringsstop voorzien.

Hopelijk volgt er dus op 7 februari wat meer informatie. Het lijkt me straf dat ze systematisch alle IX3 en IX1 wagens gedurende weken of meerdere maanden vast houden. Beetje vervelend om dit te moeten meemaken, twee dagen vroeger en je had de wagen gewoon meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Phazon4G schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:19:
[...]

Intussen te weten gekomen dat we met vijf collegae zijn die een BMW IX3 zouden ophalen op 26/1 en 27/1. Voor iedereen werd een afleveringsstop voorzien.

Hopelijk volgt er dus op 7 februari wat meer informatie. Het lijkt me straf dat ze systematisch alle IX3 en IX1 wagens gedurende weken of meerdere maanden vast houden. Beetje vervelend om dit te moeten meemaken, twee dagen vroeger en je had de wagen gewoon meegekregen.
Mooie leasebudgetten hebben jullie als 5 collegas van je dezelfde auto's hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 20:19
[...]

Orpheus6969 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Ik heb vandaag een gelijkaardige telefoon ontvangen, levering stond gepland voor begin Februari.
Ze deden mij hetzelfde verhaal dat ze pas 7 februari er een communicatie verwacht wordt. De persoon die mij contacteerde had over een issue met de sound generator voor voetgangers.

Jammer genoeg niet meer nieuws ontvangen.
Ik ben er zelf nog even langs geweest, en bij mij hadden ze het over een probleem met de voetgangersdetectie, waarvan een update ging verschijnen op 8 februari. Ze ging proberen om voor 17 februari uit te leveren...
Gaat over BE trouwens, misschien dat ze vanuit NL een andere beschrijving krijgen dan? (en een dag eerder de uitleg)

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Boston schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:17:
De meting van de accu degradatie was gratis, maar misschien is de context wel belangrijk: mijn auto lag bij de dealer toch al aan de computer voor de recall. Mijn dealer (Ekris) heeft de auto 's aan het begin van de werkdag opgehaald en aan het einde van de werkdag weer teruggebracht, dus ik kan niet zeggen of het iets is waarop je redelijkerwijs kunt wachten.
Vanochtend m'n i3 weggebracht voor apk en gevraagd naar een accu-meting. Die kost zo'n 200 euro en meerdere dagen want er wordt een aantal keer op- en ontladen (dus dat ging niet). Dit bij Ekris Arnhem.

Weet je zeker dat er een volledige accu-meting gedaan is? Gratis en dezelfde werkdag klinkt namelijk alsof ze in de boordcomputer de accu-capaciteit uitgelezen hebben (en die wisselt een beetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Boston schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:17:
[...]

De meting van de accu degradatie was gratis, maar misschien is de context wel belangrijk: mijn auto lag bij de dealer toch al aan de computer voor de recall. Mijn dealer (Ekris) heeft de auto 's aan het begin van de werkdag opgehaald en aan het einde van de werkdag weer teruggebracht, dus ik kan niet zeggen of het iets is waarop je redelijkerwijs kunt wachten. Tevens weet ik niet of het wel gelukt zou zijn als ik op de ochtend zelf er pas om gevraagd had, want het heeft dagen en herhaaldelijk bellen gekost voordat de dealer bevestigde dat ze het konden doen.
Mijn advies zou zijn: maak gebruik van iedere afspraak bij de dealer om te vragen naar de accu degradatie. Als je dan ook nog een berichtje plaatst in dit forum, dan hebben we straks een genuanceerd beeld over de accudegradatie van deze generatie EV's.
Misschien dat ik het verkeerd heb maar accu degradatie is niets wat je volgens mij uitleest vanuit de computer. Je kan deze meten door de accu tot 100% te laden en met een dongel in de OBD poort en dan leegrijden tot 10%. Je krijgt dan een juist percentage TUV gecerificeerd.Degradatie is volgens mij het hoogste als je hem laad tot 100% en iedere keer weer laad bij 10% SOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
siemenz schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Mooie leasebudgetten hebben jullie als 5 collegas van je dezelfde auto's hebben _/-\o_
Denk dat de prijzen en zeker de bijtelling iets lager liggen dan in Nederland. ik heb een budget van 1100 euro exclusief laadkosten en daar past nu geen IX3 LCI High Executive versie meer in. Ik heb alle opties aangevinkt excl de trekhaak. Zou dan echt moeten gaan strepen in de optielijst.om op het bedrag te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door BatW op 30-01-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

BatW schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Denk dat de prijzen en zeker de bijtelling iets lager liggen dan in Nederland. ik heb een budget van 1100 euro exclusief laadkosten en daar past nu geen IX3 LCI High Executive versie meer in.

Ik heb alle opties aangevinkt excl de trekhaak. Zou dan echt moeten gaan strepen in de optielijst.om op het bedrag te komen.
Ik heb een leasebudget van 1350 excl stroom (NL)

Alle opties behalve laser en trekhaak aangevinkt(auto is nu 79k) en dat ging precies op 4 jaar met 30.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phazon4G
siemenz schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Fleet van ongeveer 600 wagens

Zit in verschillende categorieën van A-B-C-D i.p.v. lease budget (beetje een apart systeem wel)

C is standaard voor ingenieurs/artsen op verplaatsing (ik doe ongeveer 40k km per jaar), D is voor directie, maar voor een kleine bruto meerprijs kan je van C naar D opschalen

D bevat onder meer de IX3, Audi Q4; mercedes EQC etc., gezien de rijkelijke opties was een IX3 voor mij dus snel gekozen. Dat hebben ze op zich wel heel erg goed voor elkaar gekregen en hier in België staat de wagen in de top 3 elektrische bedrijfswagens, als ik me niet vergis.

[ Voor 5% gewijzigd door Phazon4G op 30-01-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb mijn iX3 Impressive full option nog gekocht aan 57k excl. BTW. als ik zie wat ze nu kosten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Anoniem: 150119 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:35:
Ik heb mijn iX3 Impressive full option nog gekocht aan 57k excl. BTW. als ik zie wat ze nu kosten :o
Dat heet nou inflatie daarnaast is nu het LCI model te koop en dat is waarschijnlijk niet de versie die jij hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door siemenz op 31-01-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
siemenz schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Dat heet nou inflatie daarnaast is nu het LCI model te koop en dat is waarschijnlijk niet de versie die jij hebt.
Ik heb de pre-LCI van mei 2021 en die was 76.000 euro (excl 62.800 euro) en mijn wagenparkbeheerder heeft er dus een mooie deal uit weten te slepen voor me met een maandbedrag van 1.100 euro. Nu zijn de prijzen gestegen en natuurlijk ook de rente percentages en stroomkosten dus leaseprijzen zijn ook fors gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, de garage zei me toen dat ik net op tijd had besteld, want in de loop van 2021 en 2022 gingen er enkel maar stijgingen zijn. Ik heb getekend eind Januari 2021 en geleverd eind Juli 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Ligt natuurlijk een beetje aan je km's. Maar voor onder de 1050 euro kan de LCI voor 4 jaar met 20k km. Weet het niet meer zeker maar volgens mij was 30k km 1100 en een beetje. Ligt aan de auto maar meestal is het tussen de 50 en 100 euro p/m voor 10k km meer of minder. Op naberekening zou het me nu in ieder geval 81 euro p/m meer kosten om 10k meer te rijden.
High Executive, winterbanden op wintervelgen, alle opties behalve de trekhaak en verder de normale zaken zoals vervangende vervoer na 24 uur, etc.
Q2 22 besteld en voor kerst ontvangen.

Alles ex btw uiteraard.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phazon4G
Knikmops schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:58:
[...]

[...]

Ik ben er zelf nog even langs geweest, en bij mij hadden ze het over een probleem met de voetgangersdetectie, waarvan een update ging verschijnen op 8 februari. Ze ging proberen om voor 17 februari uit te leveren...
Gaat over BE trouwens, misschien dat ze vanuit NL een andere beschrijving krijgen dan? (en een dag eerder de uitleg)
Vandaag nog eens gebeld, hier (ook België) is het nog steeds 'ja, vanaf 7 februari zullen we meer informatie hebben maar kan ook later zijn bijv. 10 februari. We nemen wel contact op wanneer je wagen klaar is.'

----
Nogal nietszeggend dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:23
Ik krijg ook niks van informatie, weet zelf niet of de auto al een nummer heeft of niet :)
zit nu aan maand 9 (mid april besteld)

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ondertussen is bekend geraakt dat er inderdaad een recall/stop is vanwege een fout in de module/software die audio signalen geeft aan voetgangers bij het achteruit rijden.(e.g. het typische BEV geluid). Blijkbaar zou het in sommige gevallen zelfs niet hoorbaar zijn.

Het is nog niet duidelijk of dit voor ALLE wagens is, of enkel vanaf een bepaalde productie datum.

Bron: https://www.theverge.com/...rian-warning-sound-recall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmie
  • Laatst online: 13-01-2024
Ik heb via de garage nieuwe informatie gekregen over mijn bestelling (geplaatst via Arval (België) eind april 2022).
De auto zou in week 7 (volgende week) worden geproduceerd.
De oorspronkelijke leverdatum van 17 mei werd achteruitgeschoven naar "begin juni".
Dat zou betekenen dat er dus vier volle maanden zitten tussen productie en levering. Dat kan tellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:23
Timmie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:20:
Ik heb via de garage nieuwe informatie gekregen over mijn bestelling (geplaatst via Arval (België) eind april 2022).
De auto zou in week 7 (volgende week) worden geproduceerd.
De oorspronkelijke leverdatum van 17 mei werd achteruitgeschoven naar "begin juni".
Dat zou betekenen dat er dus vier volle maanden zitten tussen productie en levering. Dat kan tellen :)
amai...
en mij zeiden ze begin april dat eind van vorig jaar mogelijk was.

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTiTDaV
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-01 21:40
Anoniem: 150119 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:53:
Ondertussen is bekend geraakt dat er inderdaad een recall/stop is vanwege een fout in de module/software die audio signalen geeft aan voetgangers bij het achteruit rijden.(e.g. het typische BEV geluid). Blijkbaar zou het in sommige gevallen zelfs niet hoorbaar zijn.

Het is nog niet duidelijk of dit voor ALLE wagens is, of enkel vanaf een bepaalde productie datum.

Bron: https://www.theverge.com/...rian-warning-sound-recall
ik wil anders wel toeteren als ik onder de 20km/u rij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
DomiGijzen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:37:
Ligt natuurlijk een beetje aan je km's. Maar voor onder de 1050 euro kan de LCI voor 4 jaar met 20k km. Weet het niet meer zeker maar volgens mij was 30k km 1100 en een beetje. Ligt aan de auto maar meestal is het tussen de 50 en 100 euro p/m voor 10k km meer of minder. Op naberekening zou het me nu in ieder geval 81 euro p/m meer kosten om 10k meer te rijden.
High Executive, winterbanden op wintervelgen, alle opties behalve de trekhaak en verder de normale zaken zoals vervangende vervoer na 24 uur, etc.
Q2 22 besteld en voor kerst ontvangen.

Alles ex btw uiteraard.
Je vergeet dat laatste maanden de rentetarieven op lease van 3% naar 6,8% zijn gegaan en de prijzen zijn gestegen. Dealers weten dat dergelijke auto's schaars zijn en dus ook niet meer gigantische kortingen geven aan lease maatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Ik zie in reclames enz dat je met 1 hand de stekker van de laadkabel eruit kan halen. We hebben een M3 en daarbij is het geen probleem. Met de IX3 moet ik met twee handen de kabel eruit halen en soms zelfs een beetje heen en weer wiebelen voordat hij loskomt.

Ik heb de originele BMW laadkabel met de metalen stekkers en 5 meter lang. Kabel is redelijk zwaar en vroeg me af of andere rijders op het forum hier ook last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZ2CWrvM3ghVc4OC_H-9CsF0lyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDRzn81wdYBX6VS2mvcX5FGv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wil straks (vanaf februari) tussen 23 uur en 7 uur laden om gebruik te maken van het laag tarief.
Ik begrijp niet waarom ik een vertrektijd moet ingeven, kan ik niet gewoon tussen 23-7 ingeven?
BatW schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:32:
Ik zie in reclames enz dat je met 1 hand de stekker van de laadkabel eruit kan halen. We hebben een M3 en daarbij is het geen probleem. Met de IX3 moet ik met twee handen de kabel eruit halen en soms zelfs een beetje heen en weer wiebelen voordat hij loskomt.

Ik heb de originele BMW laadkabel met de metalen stekkers en 5 meter lang. Kabel is redelijk zwaar en vroeg me af of andere rijders op het forum hier ook last van hebben?
Eigenlijk niet zo opgelet. Denk dat ik de meeste tijd met 1 hand de kabel eruit kan krijgen en soms moet wiebelen. Niet echt storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Klinkschakel schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:01:
[Afbeelding]
Ik wil straks (vanaf februari) tussen 23 uur en 7 uur laden om gebruik te maken van het laag tarief.
Ik begrijp niet waarom ik een vertrektijd moet ingeven, kan ik niet gewoon tussen 23-7 ingeven?

[...]

Eigenlijk niet zo opgelet. Denk dat ik de meeste tijd met 1 hand de kabel eruit kan krijgen en soms moet wiebelen. Niet echt storend.
Laatse keer moest ik zoveel kracht zetten dat hij ineens los raakte en ik in de plantenbak lag :+ . Ik weet dat ze verschillende kabels erbij doen maar heb je de metalen of plastic variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtv1
  • Laatst online: 21:21
Klinkschakel schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:01:
[Afbeelding]
Ik had hetzelfde idee, dacht dat hij ging opladen om dan tegen de vertrektijd op het ingestelde oplaadpercentage klaar te zijn, maar hij startte bij mij direct om 23 uur en was na een aantal uur al klaar, omdat hij maar een deel hoefde bij te laden heb ik geen ervaring als hij voorbij het tijdvak zou komen......

de beschrijving in de app zegt : "het laadproces wordt zo geregeld dat het oplaadoel op een ingestelde vertrektijd wordt bereikt. Daarmee kan uw BMW ook buiten het geprefereerde tijdvak worden geladen. Deze modus i alleen bij wisselstroomprocessen beschikbaar" .

dus ik denk dat hij gewoon direct gaat laden en dan klaar is als je weg wilt. Bijkomend voordeel is de warme auto (auto klima voor vertrektijd) waarbij de stroom dan niet van je accupercentage gaat..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
BatW schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:15:
[...]

Laatse keer moest ik zoveel kracht zetten dat hij ineens los raakte en ik in de plantenbak lag :+ . Ik weet dat ze verschillende kabels erbij doen maar heb je de metalen of plastic variant?
Ik denk de plastic, je bedoelt de actuele stekker? Kan me niet voostellen dat je die van metaal maakt (ivm elektriciteit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

BatW schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:32:

Ik vond dat de Model3 anders een behoorlijk zware kabel had (die blauwe van 7 meter). ik heb nu tijdelijk een Id5 en die heeft een hele lichte gele kabel erbij. Veel fijner.

Ik weet alleen niet of hij daardoor ook minder vermogen aankan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Klinkschakel schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:25:
[...]

Ik denk de plastic, je bedoelt de actuele stekker? Kan me niet voostellen dat je die van metaal maakt (ivm elektriciteit)?
Klopt de voorkant is van kunstof maar de grip is van metaal met daarop het BMW logo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
siemenz schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:06:
[...]

Ik vond dat de Model3 anders een behoorlijk zware kabel had (die blauwe van 7 meter). ik heb nu tijdelijk een Id5 en die heeft een hele lichte gele kabel erbij. Veel fijner.

Ik weet alleen niet of hij daardoor ook minder vermogen aankan..
Ik ga de kabel van een collega wel eens proberen en anders gelijk maar een spiraal kabel van 3 meter en dan de andere in de frunk bewaren indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
Vandaag een ander uitzicht van mijn Android carplay opgemerkt. Weet iemand van een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oGoG
Weer heel sterk van de wagen. Vandaag 175km gereden, voornamelijk autosnelweg, gemiddelde van 20,5kwh (ik had precies wind mee). Aangekomen met SOC van 51% met 219km resterend. Morgen naar Nederland dus dacht ik laad hem terug naar 100%. Met dit als resultaat, morgen gaat deze zeker zakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFKubpcRWcT2CqBjwG5lemmpirg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwJNwogKbM2sfCVCUNkDvEo5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon85
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-06-2024
oGoG schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:44:
Weer heel sterk van de wagen. Vandaag 175km gereden, voornamelijk autosnelweg, gemiddelde van 20,5kwh (ik had precies wind mee). Aangekomen met SOC van 51% met 219km resterend. Morgen naar Nederland dus dacht ik laad hem terug naar 100%. Met dit als resultaat, morgen gaat deze zeker zakken.

[Afbeelding]
Heel netjes! Hoe hard rijd je dan als ik vragen mag? Ik heb mijn IX3 op 23 december gekregen maar heb nog nooit een range van 400km+ als indicatie gezien, maximaal rond de +333km. Laadt em tot 100% en rijd vrijwel altijd met de driving assistant en rond de 110/120 in de ochtend en 120/130 in de avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oGoG
Leon85 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:30:
[...]

Heel netjes! Hoe hard rijd je dan als ik vragen mag? Ik heb mijn IX3 op 23 december gekregen maar heb nog nooit een range van 400km+ als indicatie gezien, maximaal rond de +333km. Laadt em tot 100% en rijd vrijwel altijd met de driving assistant en rond de 110/120 in de ochtend en 120/130 in de avond.
Ok rij altijd 110 in BE. Traag voor anderen maar met al de radarcontroles is dit maar 10km meer tov de maximale snelheid. En in tijdswinst scheelt het niet veel wel in energie winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oGoG
[...]

Btw ik heb nog een andere indicatie in de zomer gekregen die 450+km was (tijdens ons vakantie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ko6_lW1rTOnQEGkOGWsGHgj8SvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlqPFnchAq5Abb9Xrzgo82dv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korre
  • Laatst online: 24-05 17:46
Gisteren nog eens gebeld naar de garage. De auto is toegekomen! Nu moet vooral de leasing maatschappij nog werken. Hopelijk volgende week gaan ophalen.
Auto besteld eind februari 22, maar was reeds besteld door dealer.
Auto sinds december al in België, maar lang in de haven blijven staan door transportproblemen.
Daarna hebben ze hem per ongeluk naar Genk gestuurd en staat nu dus eindelijk in Roeselare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
BatW schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Je vergeet dat laatste maanden de rentetarieven op lease van 3% naar 6,8% zijn gegaan en de prijzen zijn gestegen. Dealers weten dat dergelijke auto's schaars zijn en dus ook niet meer gigantische kortingen geven aan lease maatschappijen.
Niet vergeten. Maar de dealer/lease hebben die kosten niet doorberekend bij afleveren. Wat wel had gekund.
Er zit ook wel iets meer in de berekening dan alleen de rente- en geldcomponenten.

Aan de hand van de tarieven denk ik dat je het over financial lease hebt? Mijne is in ieder geval operational. Financial zou ik een stuk minder per maand betalen maar dat komt ook omdat ik dan zou kiezen voor deels financieren en versneld aflossen. Rente heeft daar wel meer impact uiteraard.
[...]

Hier een zelfde range bij 115. Wat dat betreft mag het wat warmer worden. Gisteren vanuit Amsterdam geweest en na de trajectcontrole geladen en verder tot thuis goed doorgereden. Dan zakt het wel snel richting de ca. 250km.

[ Voor 27% gewijzigd door DomiGijzen op 02-02-2023 10:25 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidio2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:52
hedwigvb schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:57:
Vandaag een ander uitzicht van mijn Android carplay opgemerkt. Weet iemand van een update?
Ja android heeft een update gepushed.
Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingachille
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-11-2024
Krijg je eigenlijk melding op je app wanneer je ongeval hebt of het alarm afgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ix3 Belgium
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-04-2024
@ oGoG : ik zie dat je op Eco Pro rijdt. Ik ben ondertussen overgestapt naar Comfort en heb niet de indruk dat het verschil groot is. Heeft iemand een vergelijking tussen Eco en Comfort qua verbruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oGoG
ix3 Belgium schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:59:
@ oGoG : ik zie dat je op Eco Pro rijdt. Ik ben ondertussen overgestapt naar Comfort en heb niet de indruk dat het verschil groot is. Heeft iemand een vergelijking tussen Eco en Comfort qua verbruik ?
Ja ik weet niet of er een zo groot verschil is, ik rij altijd eco pro in B stand en heel vaak Assisted active cruise contol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTiTDaV
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-01 21:40
Insidio2 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Ja android heeft een update gepushed.
Heb je een foto?
Is dat niet de coolwalk update van Android Auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oGoG
Weer goed gereden met 20.1kwh als gemiddeld, consistent driving noemt dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgs8HjNWqNtyjZNmU5lNrkrDbJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dm1AwBKb54tts7zPmSQrx7am.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
Ja het is blijkbaar de Coolwalk update. Een beetje 'flashy' maar past wel goed bij het grote scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
Ik mis blijkbaar taskbar widgets. Weet er iemand raad?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myNVUMwi-qmH1I1L980g4Nctn_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWRtT4ZJFMtr9un4uGvL0ncy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

hedwigvb schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:39:
Ik mis blijkbaar taskbar widgets. Weet er iemand raad?[Afbeelding]
Ik zie dat jij ook Apple car play gebruikt.

Is het native systeem zo brak ? Nadeel is dat je navigatie systeem niet full integrated is op bijv je hud en het voorverwarmen bij langere ritten.

Ook moet je altijd 1 stap extra in het menu doen, als je bijvoorbeeld van radiozender wilt wisselen.

Die Model 3 was zo gek nog niet …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
Het is Android Auto met Waze, start automatiscj. Gebruik ik voor meldingen van andere gebruikers te zien. Voor radio gebruik ik de Radio BE app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVabhove
  • Laatst online: 05-10-2024
Voor bestemmingen kan je werken met favorieten.
Radio zenders kan je in een lijst van favorieten zetten.
Maar voor contacten/telefoonnummers zie ik die mogelijkheid niet.
Klopt dat? Of mis ik ergens iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Eigenlijk is het display op de id4/5 beter…. Niet ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prSAgwMySNus4LNMO0mhMuyNSXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q50fTi3zWWy90NSYCpzsJ4KN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
@siemenz Ik weet het niet. Hangt af van de grootte en resolutie, ik heb nog geen id4/5 gezien van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
Is het niet deze optie die je zoekt (op je telefoon instellingen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrB_CfYvYSY1enFhWk-naJb-EhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMyZAGQqFPszNNYZHLrdWF4D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

GigaTexel_BE schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:59:
De iX3 heeft alle toeters en bellen voor onderstaande rijassistenten, alleen zijn bepaalde ervan uitgeschakeld wegens land/EU-beperkingen.
Wel simpel aan te praat te krijgen met enkele coderingen.
Iemand dit al getest in NL/BE?

Ik heb zelf al best wat gecodeerd in mijn F31 en G31, maar aangezien onze iX3 nog niet geleverd is, heb ik onderstaande nog niet getest.
  • TLA (Traffic Light Assistant - waarschuwt bij rood licht)
  • UCC (urban cruise control) - cruise control stopt de auto voor een rood licht en laat hem bij groen terug vertrekken)
  • Highway Exit Assistant (automatisch afrit nemen)
  • Rechts voorbijsteken preventie
  • Emergency Lane assistant
  • Lane Change Assistant
Ondertussen al wat opgezocht en het activeren van de Lane change assistent blijkt een eitje te zijn. Nog 7 maand geduld :-)

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
GigaTexel_BE schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:49:
[...]

Ondertussen al wat opgezocht en het activeren van de Lane change assistent blijkt een eitje te zijn. Nog 7 maand geduld :-)
Ik ben bekend met e-sys en bimmercode. Kan je een linkje/pagina sturen hoe deze op een iX3 te coderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

mrdop schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Ik ben bekend met e-sys en bimmercode. Kan je een linkje/pagina sturen hoe deze op een iX3 te coderen?
Zal niet lukken met e-sys omdat je nergens gratis ongetrimde PSdZ-data kan vinden. Je hebt iets in de aard van BimmerUtility nodig - die heb ik alvast incl remote coding.
BimmerCode ken ik niet, maar misschien werken de aanpassingen van de X5 voor de iX3.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Hallo, mijn keuze gaat zeer waarschijnlijk ook op de ix3 vallen. Nu ben ik ook aan het kijken naar een laadpaal aan huis. Ik heb een hele rits aan panelen dus ik kan laden vanaf mijn eigen dak. Het is allemaal nieuw voor mij dus ik heb wat vraagjes op basis van ervaring.

Waar hebben jullie de paal aageschaft en wat is de gemiddelde levertijd? Ik krijg daar weinig over te vinden. Ik kies voor een occasion dus ik heb het liefste zsm een laadpaal aan huis. In de wijk is er namelijk weinig.

Daarnaast, is 11kwh nodig? Sinds corona rijdt ik niet veel meer. Dus de auto gaat gewoon aan de lading als die thuis is maar zal natuurlijk weinig echt leeg zijn. Is minder vermogen op de paal dan prima of denk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Kenny_026 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:29:
Hallo, mijn keuze gaat zeer waarschijnlijk ook op de ix3 vallen. Nu ben ik ook aan het kijken naar een laadpaal aan huis. Ik heb een hele rits aan panelen dus ik kan laden vanaf mijn eigen dak. Het is allemaal nieuw voor mij dus ik heb wat vraagjes op basis van ervaring.

Waar hebben jullie de paal aageschaft en wat is de gemiddelde levertijd? Ik krijg daar weinig over te vinden. Ik kies voor een occasion dus ik heb het liefste zsm een laadpaal aan huis. In de wijk is er namelijk weinig.

Daarnaast, is 11kwh nodig? Sinds corona rijdt ik niet veel meer. Dus de auto gaat gewoon aan de lading als die thuis is maar zal natuurlijk weinig echt leeg zijn. Is minder vermogen op de paal dan prima of denk ik verkeerd?
Dit is natuurlijk niet echt een laadpaaltopic maar ik heb de volgende vragen voor je. Heb net een uitgebreide selectieprocedure doorgaan. Ik heb overigens zelf de paal geintstalleerd. Alleen het aansluitwerk in de MK heb ik door een elektricien laten doen.

- Wat is het aansluitingsvermogen in je huis?
- Wil je Load Balancing?
- Wil je alleen kunnen opladen als je huis een positieve energiebalans heeft (kan je salderen of niet)
- Moet je zakelijk de electra kunnen declareren en zo ja, hoe? automatisch, via een tag (brandstofpad oid) of handmatig?

[ Voor 4% gewijzigd door siemenz op 05-02-2023 09:34 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 89 Laatste