Volgens de info is het een 11kw laadpaal. Ik heb de kabel niet opengemaakt maar hoop dat alles is aangeslotenStefan© schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:22:
[...]
Je weet zeker dat het om een 11kW laadpunt gaat? 3,7kW is namelijk gelijk aan 1-fase 230V/16A. Bij load balancing biedt de laadpaal minder stroom (minder ampere) aan richting de auto. Bij 3-fase 230V/6A hou je alsnog iets van 4kW over. Je hebt wel een 3-fasige laadkabel gebruikt?
In mijn vorige auto (Tesla M3) kon ik zien hoeveel fasen er gebruikt werden voor het laden. Toont de iX3 dat ook op het dashboard?
Ga eens andere paal kiezen want deze staat er al jaren en valt van roest uit elkaar. Ga eens een nieuwe zoeken en proberen in de straat achter ons. Mijn gemeente had eerst Allegro maar nu alles van Engie dus zal die gaan proberen.Anoniem: 150119 schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:43:
Bij mij komt de laad voorspelling altijd positiever uit in de realiteit. Vandaag nog … 11kW laadpaal (ik heb dan een goeie 10,8kW constant). App zegt 100% om 16:04, maar om 15:36 al berichtje dat de auto volgeladen was.
Berichtje van Leaseplan BE gehad dat we hem 7 maart mogen verwachten. Was de 8e september ingeboekt door de dealer bij BMW.
Helaas net een telefoontje van de afleverende dealer. De auto is onderweg naar onze vestiging maar er is een uitlevering stop op de auto. Vanwege een melding "Replace Cel module" echter is er geen oplossing voor en onbekend wanneer dit opgelost kan worden. Helaas dus niet 1 Oktober de auto ophalen. Of het dit jaar nog opgelost gaat worden is niet bekend bij de dealer.
Blijft een beetje vaag. Zeker omdat ze geen oplossing hebben.TonCoronel schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:50:
Helaas net een telefoontje van de afleverende dealer. De auto is onderweg naar onze vestiging maar er is een uitlevering stop op de auto. Vanwege een melding "Replace Cel module" echter is er geen oplossing voor en onbekend wanneer dit opgelost kan worden. Helaas dus niet 1 Oktober de auto ophalen. Of het dit jaar nog opgelost gaat worden is niet bekend bij de dealer.
Sterkte!
Tjah gelijk afspraak met de dealer gemaakt dat als ze niet kunnen leveren dit jaar dat ik hem ook niet meer afneem. Hoop dat er snel duidelijkheid komt zodat ik anders een andere voorraad auto wel ergens kan oppikken dit jaar nog, eventueel toch maar een ID4, Q4 of Enyaq.
Ging de dealer mee in het voorstel? Ik zit aan hetzelfde te denken alleen neem ik dan een iX3 voorraad/demo.
Maar weet niet of de leasemaatschappij erin mee wil. En voorlopig staat de mijne nog op december uitleveren.
Maar weet niet of de leasemaatschappij erin mee wil. En voorlopig staat de mijne nog op december uitleveren.
Hadden jullie dit al gelezen? https://www.electrive.com...re-issues-plague-bmw-ix3/
https://www.google.com/ur...HdTBxeb4c2QUalJ9P&cf=1
https://www.google.com/ur...HdTBxeb4c2QUalJ9P&cf=1
Bedankt.
The BMW iX3 models affected by this recall were manufactured between 22 July 2019 and 6 May 2021.
Dit geeft meer duidelijkheid mbt dit soecifieke geval dan.
Na hoop zoeken ben ik eruit als "dummie EV"rijden. De IX3 staat standaard op max 6 amp en laadbeveiliging aan. Ik heb hem nu staan op 32 amp en natuurlijk laadbeveiliging aangelaten en nu wel 11kwBatW schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:23:
[...]
Ga eens andere paal kiezen want deze staat er al jaren en valt van roest uit elkaar. Ga eens een nieuwe zoeken en proberen in de straat achter ons. Mijn gemeente had eerst Allegro maar nu alles van Engie dus zal die gaan proberen.

Anoniem: 150119
Mijne is op 26/4/2021 geproduceerd, maar ik heb hier niets van vernomen. Misschien dealer ff contacteren ?Klinkschakel schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:25:
[...]
Bedankt.
The BMW iX3 models affected by this recall were manufactured between 22 July 2019 and 6 May 2021.
Dit geeft meer duidelijkheid mbt dit soecifieke geval dan.
Dat kan nooit kwaad. Mss hebben ze het gecorrigeerd bij uitlevering?Anoniem: 150119 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:35:
[...]
Mijne is op 26/4/2021 geproduceerd, maar ik heb hier niets van vernomen. Misschien dealer ff contacteren ?
Ik heb net trouwens de bevestiging van de dealer gekregen dat er 5 jaar pechhulp bij inbegrepen zit. Dit is dus niet iets wat je extra bij hoeft te verzekeren via je eigen verzekering of ANWB etc.
Verder nog het volgende: De auto wordt geleverd met een mode 3 kabel (voor publiek laden) en een noodlaadkabel voor 240 volt (gewoon stopcontact aansluiting). Die flexible fast charger is dus extra.
Verder nog het volgende: De auto wordt geleverd met een mode 3 kabel (voor publiek laden) en een noodlaadkabel voor 240 volt (gewoon stopcontact aansluiting). Die flexible fast charger is dus extra.
[ Voor 34% gewijzigd door Knutselwout op 18-09-2021 21:15 ]
Klopt die flexible fast charger wordt in sommige landen met een voucher uitgeleverd. Als je hem wilt hebben, want hij is handiger, dan een wallmount unit, kun je hem in Duitsland bestellen. Je kunt namelijk op vakantie of op plekken waar ze kracht stroom hebben, gewoon laden, want je hebt je eigen aansluiting op de grid. Het enige wat je moet hebben is een stopcontact. Heb je enkel 220, dan klik je de andere kabel erop.Knutselwout schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:05:
Ik heb net trouwens de bevestiging van de dealer gekregen dat er 5 jaar pechhulp bij inbegrepen zit. Dit is dus niet iets wat je extra bij hoeft te verzekeren via je eigen verzekering of ANWB etc.
En je hebt een wallplaat waardoor je hem thuis gewoon kunt ophangen als een wallmounted aansluiting. Je klikt hem er dan op.
Ja, maar je kunt hem toch ook gewoon in Nederland bestellen toch? Althans de dealer liet weten na te vragen wat de prijs is.DjCoke schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:29:
[...]
Klopt die flexible fast charger wordt in sommige landen met een voucher uitgeleverd. Als je hem wilt hebben, want hij is handiger, dan een wallmount unit, kun je hem in Duitsland bestellen. Je kunt namelijk op vakantie of op plekken waar ze kracht stroom hebben, gewoon laden, want je hebt je eigen aansluiting op de grid. Het enige wat je moet hebben is een stopcontact. Heb je enkel 220, dan klik je de andere kabel erop.
En je hebt een wallplaat waardoor je hem thuis gewoon kunt ophangen als een wallmounted aansluiting. Je klikt hem er dan op.
Nog niks gehoord verder van de dealer helaas.
Wel op de BMW site(van Belgie) zelf even mijn chassis nummer ingevuld, je krijgt dan de volgende melding te zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/e1XsO0nHiwuNUzzoWlsxICxo.png?f=user_large)
Daar kan ik verder geen info over vinden helaas.
Volgens de RDW is er 1 terugroepactie bekend voor de iX3, echter ga ik er vanuit dat dit een ander probleem is, dit betreft namelijk een software aanpassing. Volgens mij is dit het probleem dat @Louisinho aanhaalde.
Wel op de BMW site(van Belgie) zelf even mijn chassis nummer ingevuld, je krijgt dan de volgende melding te zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/e1XsO0nHiwuNUzzoWlsxICxo.png?f=user_large)
Daar kan ik verder geen info over vinden helaas.
Volgens de RDW is er 1 terugroepactie bekend voor de iX3, echter ga ik er vanuit dat dit een ander probleem is, dit betreft namelijk een software aanpassing. Volgens mij is dit het probleem dat @Louisinho aanhaalde.
/f/image/Dv0Cfr2Mo5Usd4fmp3XrYztG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door TonCoronel op 21-09-2021 09:10 ]
Mijn dealer vertelde begin vorige week dat BMW nog steeds niet kan of wil zeggen hoe ze dit probleem met het batterijpakket gaan aanpakken. Het lijkt er op dat van een aantal auto's het pack vervangen moet worden voordat ze uitgeleverd mogen worden. Maar welke auto's waar wanneer aan de beurt zijn...
Ook op het Duitstalige forum motortalk.de meldt iemand in de "iX3 Wartezimmer" zijn iX3 niet geleverd te krijgen wegens issues met het batterijpakket:
Ook op het Duitstalige forum motortalk.de meldt iemand in de "iX3 Wartezimmer" zijn iX3 niet geleverd te krijgen wegens issues met het batterijpakket:
https://www.motor-talk.de...mer-t6980182.html?page=21Meiner steht seit KW37 beim Händler und darf nicht ausgeliefert werden. Aussage des Händlers: „irgendwas an der Hochvoltbatterie“. Mehr dürfen oder können sie nicht sagen. Bestellt im Februar.
Inmiddels komen er wat meer bewegende beelden online van de iX3 2022 (LCI).
Beelden van de IAA 2021 Munchen (Carbonschwarz):
Beelden uit China, opvallend is de lichte hemelbekleding. Deze is in NL niet te krijgen.
Beelden van de IAA 2021 Munchen (Carbonschwarz):
Beelden uit China, opvallend is de lichte hemelbekleding. Deze is in NL niet te krijgen.
Hier hetzelfde. Maart besteld, mei productie, begin augustus is de iX3 bij de dealer aangekomen. En nu uitleverstop.
Het betreft de STOP021582. Hier de info (die ik met moeite heb weten te achterhalen).
Goedemiddag dames, heren,
Hierbij willen wij u informeren over een afleverstop (STOP021582)
Tijdens de productie van de hoogspannings celmodules ontstond er een koudsoldeerpunt in het celcontactsysteem. Hier worden alleen soldeerpunten van de codeerweerstand en een van de temperatuursensoren beinvloed Bij het losraken van een soldeerpunt kunnen de volgende fouten optreden: Codeerweerstand: - Rode check control melding
Temperatuursensoren: - Bij één of twee losgeraakte soldeerpunten is er slechts een
foutgeheugeninvoer.- Bij drie of meer opgeloste soldeerpunten (in drie hoogspanningcelmodules) wordt het hoogspanningssysteem ongemerkt uitgeschakeld, waardoor het voertuig langzaam uitrolt. Het voertuig strandt.
Opmerking
Deze verstrekte informatie is slechts een voorinformatie, het uiteindelijke document kan anders zijn.
Het is niet toegestaan de betrokken BMWs af te leveren, ook is het niet toegestaan deze voertuigen te retailen. Een kentekenaanvraag is momenteel dan ook geblokkeerd.
Betreft wereldwijd een korte productieserie uit mei 2021. Schijnt dat dit v/a W48 opgelost kan worden…..
Het betreft de STOP021582. Hier de info (die ik met moeite heb weten te achterhalen).
Tijdens de productie van de hoogspannings celmodules ontstond er een koudsoldeerpunt in het celcontactsysteem. Hier worden alleen soldeerpunten van de codeerweerstand en een van de temperatuursensoren beinvloed Bij het losraken van een soldeerpunt kunnen de volgende fouten optreden: Codeerweerstand: - Rode check control melding
Temperatuursensoren: - Bij één of twee losgeraakte soldeerpunten is er slechts een
foutgeheugeninvoer.- Bij drie of meer opgeloste soldeerpunten (in drie hoogspanningcelmodules) wordt het hoogspanningssysteem ongemerkt uitgeschakeld, waardoor het voertuig langzaam uitrolt. Het voertuig strandt.
Opmerking
Deze verstrekte informatie is slechts een voorinformatie, het uiteindelijke document kan anders zijn.
Het is niet toegestaan de betrokken BMWs af te leveren, ook is het niet toegestaan deze voertuigen te retailen. Een kentekenaanvraag is momenteel dan ook geblokkeerd.
Betreft wereldwijd een korte productieserie uit mei 2021. Schijnt dat dit v/a W48 opgelost kan worden…..
Blij dat het euvel eindelijk een naam gekregen heeft, en er hopelijk binnenkort onder die term wat google search results opduiken met details.Ix3 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:28:
Hier hetzelfde. Maart besteld, mei productie, begin augustus is de iX3 bij de dealer aangekomen. En nu uitleverstop.
Opmerking
De dealer gaf bij mij ook aan dat het december zou zijn tegen dat ze een oplossing zouden hebben.
Hoogstwaarschijnlijk gaat het dus over hetzelfde probleem.
wel straf dat BMW hier 6 maanden voor nodig heeft om dit op te lossen.
Het lastige voor de iX3 is dat er diffusor gemaakt moet worden zonder uitlaat. De mpakket bumpers worden van de normale x3 geleend. Neem rond oktober nogmaals contact op omdat dan ongeveer de iX3 officieel met mpakket uitkomt. Of stuur me dan een dmKnutselwout schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:52:
Ik heb vandaag een proefrit gehad in eentje die het M pakket had. Volgende week heb ik nog een proefrit in de EQC, maar ik moet wel erg onder de indruk raken wil ik niet gaan voor de iX3. Ik heb nu een "gewone" X3 dus wellicht dat ik niet erg objectief ben. In ieder geval moet er het M pakket op want nu ik weet hoe het er uitziet kan ik me een iX3 zonder niet meer voorstellen. Alleen is het een duur grapje van 8000 euro bij de dealer, maar bij BMWmpakket.nl krijg je het gelukkig "al" voor 5000.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Zit die diffuser er nu dan niet op?Morpheusk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:16:
[...]
Het lastige voor de iX3 is dat er diffusor gemaakt moet worden zonder uitlaat. De mpakket bumpers worden van de normale x3 geleend. Neem rond oktober nogmaals contact op omdat dan ongeveer de iX3 officieel met mpakket uitkomt. Of stuur me dan een dm
/f/image/h1dYaN6yluRkD4oOkPjJy99a.png?f=fotoalbum_large)
De LCI facelift is toch al standaard met M pakket?Morpheusk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:16:
[...]
Het lastige voor de iX3 is dat er diffusor gemaakt moet worden zonder uitlaat. De mpakket bumpers worden van de normale x3 geleend. Neem rond oktober nogmaals contact op omdat dan ongeveer de iX3 officieel met mpakket uitkomt. Of stuur me dan een dm
Dat klopt, maar de PRE LCI is nooit met M-Pakket geleverd, daarom leende je die van de het normale G8 platform. Dan moet je alleen je diffusor aanpassen omdat je geen uitlaten hebt. Daarom zie je ook verschillende "m diffusor" oplossingen bij de PRE LCI.Skiwi222 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:08:
[...]
De LCI facelift is toch al standaard met M pakket?
Zodra de onderdelen voor de LCI uitkomen is het makkelijker om deze om te bouwen naar een m-pakket.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Na ruim 6 jaar en twee Tesla's verder, recent de iX3 aangeschaft. Ben best onder de indruk van wat 'old car' BMW heeft neergezet ondanks dat de auto niet als EV van begin af aan is ontworpen. Natuurlijk zijn er een paar mindere zaken zoals: het ontbreken van een frunk, dual motor niet beschikbaar, aanwezigheid van transmissietunnel en het laadvermogen van 150kW. Daar tegenover staat serieuze 'road presence' zeker in de LCI uitvoering met M-uitdossing, de hyper efficiënte aandrijflijn en de algehele (bouw)kwaliteit(sbeleving).
Ben heel benieuwd hoe de auto zich zal gaan verhouden tot Tesla in dagelijks gebruik, vakanties, etc. De wachttijd is inmiddels schrikbarend lang; vermoedelijke levering eind Q1 2022....
Ben heel benieuwd hoe de auto zich zal gaan verhouden tot Tesla in dagelijks gebruik, vakanties, etc. De wachttijd is inmiddels schrikbarend lang; vermoedelijke levering eind Q1 2022....
Nieuw persbericht over batterij management upgrade vanaf November. Ik hoop dat deze functionaliteit ook OTA beschikbaar komt, maar het wordt niet genoemd in het persbericht:
Intelligent battery heat management for the BMW iX3.
To ensure the fastest and most efficient power feed at DC fast-charging stations, regardless of operating and outside temperatures, the BMW iX3 (combined power consumption: 19.0 - 18.6 kWh/100 km according to WLTP, 17.8 - 17.5 kWh/100 km according to NEDC) will be equipped with intelligent thermal management for the high-voltage battery as in the BMW i4 / BMW iX from November 2021. As soon as the active route guidance of the navigation system foresees a stopover at a High Power Charging Station, it already ensures that the battery is automatically preconditioned before arrival.
The appropriate heating or cooling ensures that the high-voltage battery is at the ideal temperature for charging at maximum power on arrival. The thermal management takes into account, among other things, the battery temperature, the remaining range, the predicted charging power and the planned scope of the charging process as part of the overall route calculation.
Intelligent battery heat management for the BMW iX3.
To ensure the fastest and most efficient power feed at DC fast-charging stations, regardless of operating and outside temperatures, the BMW iX3 (combined power consumption: 19.0 - 18.6 kWh/100 km according to WLTP, 17.8 - 17.5 kWh/100 km according to NEDC) will be equipped with intelligent thermal management for the high-voltage battery as in the BMW i4 / BMW iX from November 2021. As soon as the active route guidance of the navigation system foresees a stopover at a High Power Charging Station, it already ensures that the battery is automatically preconditioned before arrival.
The appropriate heating or cooling ensures that the high-voltage battery is at the ideal temperature for charging at maximum power on arrival. The thermal management takes into account, among other things, the battery temperature, the remaining range, the predicted charging power and the planned scope of the charging process as part of the overall route calculation.
Klinkt goed! Waar heb je het bericht precies vandaan?
Is het een software update of moet er ook hardware worden vervangen.
maw betekend het alleen auto's na november geproduceerd of alle iX3-en?
maw betekend het alleen auto's na november geproduceerd of alle iX3-en?
Ik hoor iedereen over die trunk maar moet er niet aandenken iedere keer die kap open te maken om laadkabel eruit te halen. Ligt nu gewoon onder de vloer achterin. Laadvermogen is maar een begrip want ga je laden bij 50% lading dan haal ie die 150KW nooit. Ik rij in de stad, snelweg en in de "Brake modus" en kom op gebruik van 17,3 kw per 100km. Alle rijbaan assistenten werken uitstekend en instellingen zijn mega. Wil je rijbaan assisistent bij 100km dan zet je hem op 100km enz. Head up display zou bij standaard moeten zijn bij Tesla want dat is o.a keuze dat ik niet voor Model Y heb gekozen. Heb hem zelf in feb 2021 besteld en begin sept gekregen en wachten was de moeite waard.The DeZ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:49:
Na ruim 6 jaar en twee Tesla's verder, recent de iX3 aangeschaft. Ben best onder de indruk van wat 'old car' BMW heeft neergezet ondanks dat de auto niet als EV van begin af aan is ontworpen. Natuurlijk zijn er een paar mindere zaken zoals: het ontbreken van een frunk, dual motor niet beschikbaar, aanwezigheid van transmissietunnel en het laadvermogen van 150kW. Daar tegenover staat serieuze 'road presence' zeker in de LCI uitvoering met M-uitdossing, de hyper efficiënte aandrijflijn en de algehele (bouw)kwaliteit(sbeleving).
Ik heb test gereden met de Model 3 en dat is absoluut niet dezelfde beleving als de iX3. Goede keuze!
Ik geloof dat de youtuber Björn constateerde dat de iX3 coldgate en hij gaf toen al aan dat er vermoedelijk een update komt om de accu voor te bereiden op de lading, vooral in de winter is dat van belang.
Ik mag toch hopen dat dit een software update zal zijn.
Ik geloof dat de youtuber Björn constateerde dat de iX3 coldgate en hij gaf toen al aan dat er vermoedelijk een update komt om de accu voor te bereiden op de lading, vooral in de winter is dat van belang.
Ik mag toch hopen dat dit een software update zal zijn.
Autobots... roll out! Gefeliciteerd Knutselwout! Ziet er top uit.
Echt wel leuke auto. Op twee dagen 200km gereden, dus nog niet al te veel gereden.
Toch enkele vragen:
Toch enkele vragen:
- Hoe krijg je de My BMW app zover dat het km toont ipv Miles?
- Iemand anders problemen met een fietsendrager? Past niet. De aansluitingen zitten te dicht bij de bol waardoor de fietsendrager niet diep genoeg over de bol kan.
- Kan je meerdere smartphones connecten die android auto kennen? Meerdere smartphones kunnen geconnecteerd worden maar krijg maar eentje Android Auto werkende.
ATCO schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:33:
Maar alleen voor de LCI modellen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YzWWRbxgcaRN8tbDzUIkmVdM.jpg?f=user_large)
Als het enkel voor de LCI is, dan ga ik toch wel even mijn gram halen bij de dealer ! 7 maanden wachten op de levering, een maand later reeds een LCI versie en als dan ook nog deze, toch vrij belangrijke, functie niet beschikbaar zou worden voor mijn 2 maand oude wagen ... volgens mij is dat zelfs juridisch onverdedigbaar !
Ben benieuwd ! Ben heel tevreden over de iX3 en qua uiterlijk/scherm hoeft de LCI voor mij niet, maar als ze ook al nieuwe functionaliteit zoals dit niet meer beschikbaar stellen wordt ik wel heel snel heel ontevreden.
Ben benieuwd ! Ben heel tevreden over de iX3 en qua uiterlijk/scherm hoeft de LCI voor mij niet, maar als ze ook al nieuwe functionaliteit zoals dit niet meer beschikbaar stellen wordt ik wel heel snel heel ontevreden.
Ik sluit me daarvoor volledig bij aan. Ben geen happy camperAnoniem: 150119 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:10:
Als het enkel voor de LCI is, dan ga ik toch wel even mijn gram halen bij de dealer ! 7 maanden wachten op de levering, een maand later reeds een LCI versie en als dan ook nog deze, toch vrij belangrijke, functie niet beschikbaar zou worden voor mijn 2 maand oude wagen ... volgens mij is dat zelfs juridisch onverdedigbaar !
Met alles ben ik super tevreden! Werkt perfect maar deze functie is voor een moderne EV onmisbaar. Wat ook betekent dat in één klap je auto stukje minder waard is voor de resell.
Eindelijk bericht gekregen van de dealer dat ik mijn, in Maart bestelde iX3, donderdag mag ophalen.
Wat een mazzelaars dat jullie hem wel mogen ophalen.
Die van mij staat gezellig bij de dealer wachtend om iets te vervangen maar wat hoe waar weten ze niet, blijkbaar mogen ze ook niet tenaamgesteld worden en is inderdaad December op zijn vroegst er een oplossing. Het scheelt mij prive wel 5000 euro netto over de looptijd van het contract of hij dit jaar of volgens jaar wordt tenaamgesteld...
Overigens had ik al met de dealer eerder contact opgenomen of die van mij wel compleet was met alle opties, reactie van de dealer was "ja hoor meneer helemaal compleet, geen meldingen dat er opties missen" maar als ik het VIN nummer controleer dan blijkt die van mij toch de verstelde lendesteun op de passagier te missen.
Dit is mijn eerste ervaring met BMW maar over het dealernetwerk en informatieverschaffing ben ik inmiddels al wel diep ontevreden.
Die van mij staat gezellig bij de dealer wachtend om iets te vervangen maar wat hoe waar weten ze niet, blijkbaar mogen ze ook niet tenaamgesteld worden en is inderdaad December op zijn vroegst er een oplossing. Het scheelt mij prive wel 5000 euro netto over de looptijd van het contract of hij dit jaar of volgens jaar wordt tenaamgesteld...
Overigens had ik al met de dealer eerder contact opgenomen of die van mij wel compleet was met alle opties, reactie van de dealer was "ja hoor meneer helemaal compleet, geen meldingen dat er opties missen" maar als ik het VIN nummer controleer dan blijkt die van mij toch de verstelde lendesteun op de passagier te missen.
Dit is mijn eerste ervaring met BMW maar over het dealernetwerk en informatieverschaffing ben ik inmiddels al wel diep ontevreden.
Er is nog een kans dat de wagens in december niet meer uitgeleverd worden ook al zijn ze hersteld.TonCoronel schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:35:
Wat een mazzelaars dat jullie hem wel mogen ophalen.
In Belgie schrijven ze de wagen dan meestal pas in begin januari, dat scheelt terug een jaartje op de papieren voor de leasing ivm de herverkoop waarde...
wanneer heb je je wagen besteld, en weet je wanneer die geproduceerd is?
enkele post hierboven wordt er een issue omschreven mbt wagens geproduceerd in mei.
(koude laspunten in de batterij)
Volgens mij is het in Nederland gunstig om in 2021 in te schrijven ivm wijzigende bijtellingspercentage voor EV's? 12 naar 16%?
Ook wij rijden sinds één maand in een BMW Ix3, besteld in maart. Het verbruik ligt rond de 18,8kw/100km.
Hier wordt normaal gereden ahvd snelheidslimiet 100/130. Tot de 110km/u is de auto erg zuinig. Daarna begint hij wat meer te verbruiken. Hij bevalt uitstekend en de range vind ik echt netjes. Nooit issues mee.
Wij hebben de auto besteld met het high ex pakket + shadow Line in carbon black.
Wat opvalt is dat onze auto op de bijrijdersstoel geen lendensteun verstelling heeft + de zijwanden niet kan op pompen. Dit zou volgens de brochure er wel op moeten zitten. Er staat expliciet bij de optie 488; voorstoelen (meervoud).
Nu zie ik online bij occasions soms wel de optie aanwezig en soms niet (bijrijdersstoel). Alle auto's zijn voorzien van het high ex pakket.
Bij de facelift brochure is de tekst aangepast. Ipv voorstoelen staat er nu; bestuurdersstoel.
Zijn er meer mensen die dit is opgevallen? In mijn optiek ontbreekt er dus een optie(s). Heb de dealer gecontacteerd, ben benieuwd waar die mee terug komt. Maar bovenal benieuwd of jullie het zelfde hebben, of juist niet...
Hier wordt normaal gereden ahvd snelheidslimiet 100/130. Tot de 110km/u is de auto erg zuinig. Daarna begint hij wat meer te verbruiken. Hij bevalt uitstekend en de range vind ik echt netjes. Nooit issues mee.
Wij hebben de auto besteld met het high ex pakket + shadow Line in carbon black.
Wat opvalt is dat onze auto op de bijrijdersstoel geen lendensteun verstelling heeft + de zijwanden niet kan op pompen. Dit zou volgens de brochure er wel op moeten zitten. Er staat expliciet bij de optie 488; voorstoelen (meervoud).
Nu zie ik online bij occasions soms wel de optie aanwezig en soms niet (bijrijdersstoel). Alle auto's zijn voorzien van het high ex pakket.
Bij de facelift brochure is de tekst aangepast. Ipv voorstoelen staat er nu; bestuurdersstoel.
Zijn er meer mensen die dit is opgevallen? In mijn optiek ontbreekt er dus een optie(s). Heb de dealer gecontacteerd, ben benieuwd waar die mee terug komt. Maar bovenal benieuwd of jullie het zelfde hebben, of juist niet...
Dit is wellicht door het tekort aan halfgeleiders dat dit er niet meer inzit. Hedentendage komt dit veel voor, optie draadloos laden is ook al zoiets.BMWix3 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:51:
Ook wij rijden sinds één maand in een BMW Ix3, besteld in maart. Het verbruik ligt rond de 18,8kw/100km.
Had de dealer je even over moeten bellen want door chiptekort is deze komen te vervallen en heb daar een waardebon voor gekregen te bestellen in de webshop aangezien de auto lease is. Mooie fietsendrager mee aangeschaft.BMWix3 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:51:
Hier nog een minder blije berijder want kan natuurlijk niet dat een auto van een maand oud geen updates meer gaat krijgen. Het is niet zomaar een update maar redelijk belangrijk. Auto bevalt perfect maar begin langzamerhand een beetje vreemde smaak te krijgen hoe ze deze in de markt hebben gezet.Anoniem: 150119 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:10:
[quote]Knutselwout schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:57:
prachtige auto! gefeliciteerd!
ik zie dat je een andere grill hebt laten plaatsen, was hier nog advies over vanuit de dealer? bijv risico op meer/minder koeling en meldingen? (wij hebben een F40 3 cilinder met de M grill, hiervoor risico's gemeld maar in de praktijk is er niets aan de hand)
ik zie dat je een andere grill hebt laten plaatsen, was hier nog advies over vanuit de dealer? bijv risico op meer/minder koeling en meldingen? (wij hebben een F40 3 cilinder met de M grill, hiervoor risico's gemeld maar in de praktijk is er niets aan de hand)
De dealer gaf alleen aan dat hij moest vermelden dat de range met 5% afneemt. Het is een demoauto en de gril zat er al op, dus ze hebben het op eigen initatief gedaan (niet op mijn verzoek). In de praktijk denk ik niet dat ik die 5% minder zal halen omdat ik vermoed dat dat alleen het geval zal zijn bij ritten op de snelweg. Ik rijd 80% van mijn tijd tussen de 30 en 50km/h.9-3 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:31:
[quote]Knutselwout schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:57:
Is het zelfde project volgens mij welke ze bij Dusseldorp hebben gedaan? Vraag me wel af hoe straks alles er onder de kap uitziet qua stof en water want erachter zit alle electronica maar op de foto lijkt het net of er een radiator achterzit. Moet zeggen heb de kap van mijn IX3 nog niet open gedaanKnutselwout schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:27:
[...]
De dealer gaf alleen aan dat hij moest vermelden dat de range met 5% afneemt. Het is een demoauto en de gril zat er al op, dus ze hebben het op eigen initatief gedaan (niet op mijn verzoek). In de praktijk denk ik niet dat ik die 5% minder zal halen omdat ik vermoed dat dat alleen het geval zal zijn bij ritten op de snelweg. Ik rijd 80% van mijn tijd tussen de 30 en 50km/h.
Dat is een goeie, ik zal er eens foto's van maken en hier posten.BatW schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:43:
[...]
Is het zelfde project volgens mij welke ze bij Dusseldorp hebben gedaan? Vraag me wel af hoe straks alles er onder de kap uitziet qua stof en water want erachter zit alle electronica maar op de foto lijkt het net of er een radiator achterzit. Moet zeggen heb de kap van mijn IX3 nog niet open gedaan
Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn iX3 LCI komende week geproduceerd gaat worden. Tot zover het goede nieuws
Want tevens te horen gekregen dat de draadloze lader niet geleverd kan worden door de chiptekorten. Consequentie is dat ook digital key (onderdeel van comfort access) het niet doet. Ze gaan nog kijken of dit als retrofit toegevoegd kan worden.
Digital key boeit me niet zo. Draadloos laden vind ik wel jammer, maar geen dealbreaker. Zeker niet als er een retrofit aangeboden kan worden.
Digital key boeit me niet zo. Draadloos laden vind ik wel jammer, maar geen dealbreaker. Zeker niet als er een retrofit aangeboden kan worden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ICo7rtqfAkaa7iVSn0hYpzrF.jpg?f=user_large)
hmmmm, krijg ik nou geen lendesteun op de passagierstoel? Op zich geen probleem maar krijg ik dan een aanpassing ook op de fiscale waarde?
als je de VIN hebt, kan je kijken op: https://www.mdecoder.com/
Gatverdamme ... de mijne heeft dat ook
Dealer daar niks van vermeld, en mijn vrouw heeft nog niet veel meegereden.
Ff bellen dus ...:(
kee, laat even weten wat de dealer zegt. Mss is het achteraf te regelen? Op zich niet groot probleem voor mij. De HK en draadloze lader zitten er (als het goed is) op, die vind ik belangrijker.Anoniem: 150119 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:08:
Gatverdamme ... de mijne heeft dat ookDealer daar niks van vermeld, en mijn vrouw heeft nog niet veel meegereden.
Hebben meer mensen last dat de MyBMW app niet correct update? Ook een refresh door het scherm naar beneden te swipen forceert geen update. Die van mij laat dus niet zien dat die aan het laden is en update dan mijn accupercentage en range niet. Soms krijg ik wel een melding dat de auto gaat laden en soms ook weer niet. Alle andere functies werken prima (conditioneren, op slot doen etc.). Lijkt erop of de auto niet continu met internet is verbonden terwijl
overal wel toestemming voor is gegeven.
Ik heb inderdaad gemerkt dat de app soms een storing heeft en dan geen update doorgeeft; Wat ook vaak gebeurt als je de auto in een garage plaatst dat hij geen verbinding heeft. Het komt wel niet vaak voor.Groentenman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:15:
Hebben meer mensen last dat de MyBMW app niet correct update? Ook een refresh door het scherm naar beneden te swipen forceert geen update. Die van mij laat dus niet zien dat die aan het laden is en update dan mijn accupercentage en range niet. Soms krijg ik wel een melding dat de auto gaat laden en soms ook weer niet. Alle andere functies werken prima (conditioneren, op slot doen etc.). Lijkt erop of de auto niet continu met internet is verbonden terwijl
Ik heb nog geen problemen gehad, maar ik heb hem pas een week.
Nou ja, ik heb wel het probleem dat ik geen digital key aangemaakt krijg. Ik krijg een melding van de iphone dat het niet gelukt is. Het lijkt alsof de wallet van de iphone hem niet wil pakken. Ik heb de key geprobeerd aan te maken via idrive en via de app maar met hetzelfde resultaat. De telefoon is gewoon gekoppeld en apple carplay werkt ook. Ik heb een iphone 12 dus het zou geen compatibiliteitsprobleem moeten zijn. Ik ga het dit weekend nog eens proberen want ik heb iOS 15 net geinstalleerd.
Nou ja, ik heb wel het probleem dat ik geen digital key aangemaakt krijg. Ik krijg een melding van de iphone dat het niet gelukt is. Het lijkt alsof de wallet van de iphone hem niet wil pakken. Ik heb de key geprobeerd aan te maken via idrive en via de app maar met hetzelfde resultaat. De telefoon is gewoon gekoppeld en apple carplay werkt ook. Ik heb een iphone 12 dus het zou geen compatibiliteitsprobleem moeten zijn. Ik ga het dit weekend nog eens proberen want ik heb iOS 15 net geinstalleerd.
[ Voor 80% gewijzigd door Knutselwout op 01-10-2021 18:30 ]
Ik had dat ook, maar het werkte wel gewoon. Ik kreeg de melding ,maar de key was wel gewoon zichtbaar in de Wallet
En welke configuratie had je? De mijne gaat nl. deze week ook in productie, maar ik heb nog niets gehoord van mijn dealerStefan© schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:20:
Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn iX3 LCI komende week geproduceerd gaat worden. Tot zover het goede nieuwsWant tevens te horen gekregen dat de draadloze lader niet geleverd kan worden door de chiptekorten. Consequentie is dat ook digital key (onderdeel van comfort access) het niet doet. Ze gaan nog kijken of dit als retrofit toegevoegd kan worden.
Had je al nieuws van de retrofit optie?
Net bericht gehad van mijn dealer, het lijkt alvast voorzichtig (en voorwaardelijk) positief nieuws te zijn :-)
Volgens de planning (is deze periode niet altijd even betrouwbaar) zou uw wagen volgende week in productie gaan.
Dit wil zeggen dat de wagen hier in januari zou toekomen.
Ik blijf wel met twee woorden spreken maar bij de iX3 is er voorlopig nog geen probleem.
Dit is dan het voordeel dat de wagen in China gemaakt wordt. (al de bedrijven daar krijgen voorrang).
Dus concreet weet ik over een week of 2 dat uw wagen effectief gemaakt is en dan zou er geen probleem (microchips) meer mogen zijn.
Mijn config:kingachille schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:25:
[...]
En welke configuratie had je? De mijne gaat nl. deze week ook in productie, maar ik heb nog niets gehoord van mijn dealer![]()
Had je al nieuws van de retrofit optie?
- MY22
- Phytonicblau
- High Executive
- Vernasca Schwarz stiksel Blau Schwarz
- Aluminium Feinschliff interieurlijst
- Laserlight
- Extra getint glas achter
- M Hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang
- Trekhaak
- Stuurwiel verwarming
Door de problematiek rondom chipleveringen zijn de volgende zaken komen te vervallen:
- Lendensteun / breedteverstelling passagiersstoel (dit werd bij bestellen medio augustus al gemeld)
- Comfort telefoonvoorbreiding met draadloze oplaadmogelijkheid (6NW), dit is vervangen door uitgebreide bluetooth voorbereiding (6NS+).
- Digital Key, wat eigenlijk onderdeel is van Comfort Access (322), maar de module die de Digital Key uitleest en kan programmeren zit in de draadloze lader.
Retrofit van 6NW wordt nog onderzocht. De OEM onderdelen zijn natuurlijk niet/slecht leverbaar. De dealer gaat ook onderzoeken welke alternatieven er zijn (zoals het wegwerken van een Apple Magsafe charger onder het 'bakje'). To be continued... Vooralsnog geen dingen waar ik wakker van lig.
Wat is daar je bron? Vreemd dat mijn (Belgische) dealer iets anders beweerd…Stefan© schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:32:Bovenstaande opties worden inmiddels wereldwijd door BMW geschrapt op alle modellen, waarbij de elektrische modellen zo lang mogelijk gespaard worden.
De mijne is wel via BMW Lease (geen private lease of koop, blijft eigendom van BMW), zou dat verschil maken? Of zouden echt alle chips gewoon op zijn :-)
Het ziet er naar uit dat bij onze iX3 hetzelfde geval gaat zijn. Terwijl de dealer ons verzekerd had van de optie. Ben benieuwd wat jouw dealer als vergoeding gaat geven. Onze iX3 is besteld rond half mei.Anoniem: 150119 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:08:
Gatverdamme ... de mijne heeft dat ookDealer daar niks van vermeld, en mijn vrouw heeft nog niet veel meegereden.
:strip_exif()/f/image/1NQdKZtQAX9c4JyjZ691A5mV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het zelfde, dealer zegt nee helemaal compleet maar bij mij ook de S48Z code. Zodra je antwoord hebt hoor ik het ook graag ja.
Dat is me verteld door de dealer. Mij is ook verteld dat Harman Kardon een probleem optie is geworden. Op sommige modellen kun je niet eens meer een trekhaak krijgen. De dealers in NL hebben een flinke lijst van opties die niet meer leverbaar zijn op de verschillende modellen. Gezien de berichten van andere kopers op xBimmers en Bimmerpost.com geloof ik dat wel.kingachille schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:57:
[...]
Wat is daar je bron? Vreemd dat mijn (Belgische) dealer iets anders beweerd…
De mijne is wel via BMW Lease (geen private lease of koop, blijft eigendom van BMW), zou dat verschil maken? Of zouden echt alle chips gewoon op zijn :-)
Zoek maar eens op de volgende termen:Het is bij andere merken net zo erg. Kijk maar eens in het Audi Q4 of algemene Mercedes topic.
Overigens kan de dealer een zogenaamde 'vehicle inquiry' doen. Daarmee kunnen ze de status van je auto opvragen. Mijn auto heeft de status 150 gekregen. Dat wil zeggen 'production started'. Vanaf dat moment heeft de auto een VIN en is de auto bevroren v.w.b. de uitrusting (en kleur e.d.). Vraag je dealer daar eens naar. Ik heb een printje meegekregen waarop precies staat waarmee mijn auto straks is uitgerust.
![]() | ![]() |
[ Voor 34% gewijzigd door Stefan© op 06-10-2021 12:36 . Reden: extra info over vehicle inquiry ]
Ik heb 2-3 weken geleden een voorraadmodel kunnen bestellen die als het goed is week 48 geleverd wordt. De auto is eind juli al geproduceerd en zal nu op transport zitten.
Waar ik mij aan stoor aan de auto is de grijze/zilveren side vents. Ik zag ook een forum waarbij een gebruiker dit zelf heeft vervangen. Iemand anders hier ook ervaring mee? Vraag mij af of dit makkelijk te doen is en of het risico groot is dat vervangend onderdeel misschien niet past?
https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1832032
Waar ik mij aan stoor aan de auto is de grijze/zilveren side vents. Ik zag ook een forum waarbij een gebruiker dit zelf heeft vervangen. Iemand anders hier ook ervaring mee? Vraag mij af of dit makkelijk te doen is en of het risico groot is dat vervangend onderdeel misschien niet past?
Ik vond die zilveren rand om de grille wat minder, dit heeft de dealer voor levering vervangen door een zwarte. Kon gewoon mee in de lease als optie achteraf voor iets van 300 euro volgens mij
RKram schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:10:
Ik heb 2-3 weken geleden een voorraadmodel kunnen bestellen die als het goed is week 48 geleverd wordt. De auto is eind juli al geproduceerd en zal nu op transport zitten.
jesse
Wij hebben het in ieder geval niet erop zitten en kwamen er na een paar dagen pas achter toen mijn vrouw op de bijrijdersstoel ging zitten. Gemeld bij de dealer. Het ontbreken van de optie 488 werd onderzocht, want het was bij hen geen bekend probleem. Nu een kleine week later wat antwoorden.ThisIsDelusion schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 00:58:
[...]
Het ziet er naar uit dat bij onze iX3 hetzelfde geval gaat zijn. Terwijl de dealer ons verzekerd had van de optie. Ben benieuwd wat jouw dealer als vergoeding gaat geven. Onze iX3 is besteld rond half mei.
[Afbeelding]
Alle auto's geproduceerd na week 5 '21 hebben deze optie niet. In de facelift is deze er ook uitgehaald.
Wij konden wat doen met accessoires. Maar niks nodig (hebben wij al namelijk). Nog géén idee wat wij doen, even een weekend over denken. Het niet hebben van bepaalde opties was voor ons serieus een optie om een andere auto te overwegen c.q voor een demo/voorraad auto te gaan die het wel heeft. Het voelt niet helemaal oké om er niet over geïnformeerd te zijn en zelf tot deze ontdekking te komen. Wordt vervolgd...
Mijn dealer viel eveneens uit de lucht (of deed alsof), maar meldt dat ze daar niet veel aan kunnen doen. ik twijfel nog of ik het zo laat of niet ... uiteindelijk stoort het niet hard, maar geeft wel een vieze bijsmaak.
Ik heb intussen toch wel een zuur gevoel bij deze wagen. Half April via de lease de standaard versie besteld, originele datum was nu geweest, maar uitgesteld naar begin December. Reden volgens de dealer omwille van chiptekorten. Ondertussen hebben mensen die later besteld hebben dan ik hun wagen, is er een mooiere M series versie, en zit ik in het duister of de levering eigenlijk echt wel begin December zou zijn. Want ondertussen zijn er nog die geruchten over terugroepacties van de batterij en defecten in de verf. </rant>
Beste BiX3-burger…hier gelijkaardig probleem. Begin maart besteld,auto bij dealer sinds half augustus. Volgende maand facelift bij de dealer en wij mogen de oude versie (vooral interieur en nieuw batterijmanagement interesseren mij) gaan ophalen TEN VROEGSTE in december. Ok het is n luxe-probleem maar dat kunnen we toch niet zomaar aanvaarden! We zouden met alle gedupeerden naar de invoerder moeten stappen vind ik…Reden van leverstop is zoals al dikwijls hier beschreven een bepaald lot iX3(productie 2e helft mei) waarbij soldeerpunten HS-batterij gebrekkig zouden zijn en ook nog ‘n module (chips leverprobleem) die zou moeten vervangen worden. Fijn dat BMW veiligheid vooropstelt en niet uitlevert maar voor ‘n premiummerk moet men zijn verantwoordelijkheid nemen en een serieuze tegemoetkoming vooropstellen. Maar ze liggen er niet echt wakker van voorlopig. Ook bij mij gaat het over ‘n lease (Leaseplan BE) Teleurstellend! Tweede en laatste BMW zou ik denken, tenzij…
Gaat of heeft iemand de nieren al zelf vervangen? wil graag die M nieren van de x3, passen die?; iemand tips welke ik kan bestellen?
@Josken bij mij is het een lease via mijn werkgever, dus met al die partijen er tussen betwijfel ik ten zeerste dat ik ook maar iets ga krijgen om het te compenseren 😔
Ik heb onze iX3 ook net een weekje en heb hetzelfde probleem. Ik hoor het graag als je een oplossing gevonden hebt.Knutselwout schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:00:
Ik heb nog geen problemen gehad, maar ik heb hem pas een week.
Ik heb het nog een keer geprobeerd na de IOS 15 update en toen werkte het meteen bij de eerste poging.PDT schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:50:
[...]
Ik heb onze iX3 ook net een weekje en heb hetzelfde probleem. Ik hoor het graag als je een oplossing gevonden hebt.
Ik heb zojuist de koopovereenkomst van onze iX3 erbij gepakt, en daar staat dit:Klinkschakel schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:05:
[Afbeelding]
hmmmm, krijg ik nou geen lendesteun op de passagierstoel? Op zich geen probleem maar krijg ik dan een aanpassing ook op de fiscale waarde?
als je de VIN hebt, kan je kijken op: https://www.mdecoder.com/
:strip_exif()/f/image/GDeFJXGb5QGf6hnb7e306ITg.jpg?f=fotoalbum_large)
Een paar maanden geleden de zelfde verkoper gebeld als op de overeenkomst. Hij verzekerde ons ervan dat de auto ‘precies zo zou zijn zoals de proefauto’, en specifiek ook de lendensteun voor de passagier
[ Voor 9% gewijzigd door ThisIsDelusion op 10-10-2021 22:41 ]
OK, we zullen zien.ThisIsDelusion schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:11:
[...]
Ik heb zojuist de koopovereenkomst van onze iX3 erbij gepakt, en daar staat dit: [Afbeelding]
Een paar maanden geleden de zelfde verkoper gebeld als op de overeenkomst. Hij verzekerde ons ervan dat de auto ‘precies zo zou zijn zoals de proefauto’, en specifiek ook de lendensteun voor de passagier
Hopelijk staat mijn auto op de boot die eind deze maand binnenkomt in Bremerhaven.
Vandaag contact gehad met de dealer. De aflevering staat nog steeds gepland op de 21e. De dealer gaf verder aan dat de auto geen deletion codes heeft, dus ook de lendensteun voor de passagier zou erin moeten zitten.
Besteld eind april via leasing in België. Levering stond half oktober en 3 weken geleden zelf moeten informeren bij leasing ivm status. Na contact met de dealer zeggen ze half november, dealer gaat het ook nog aanpassen in platform van de leasing. Dag later staat er niet half november maar 3 december. Lijkt eerder op een niet mogen uitleveren ivm batterij problemen maar ze het niet willen zeggen.Josken schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:56:
Beste BiX3-burger…hier gelijkaardig probleem. Begin maart besteld,auto bij dealer sinds half augustus. Volgende maand facelift bij de dealer en wij mogen de oude versie (vooral interieur en nieuw batterijmanagement interesseren mij) gaan ophalen TEN VROEGSTE in december. Ok het is n luxe-probleem maar dat kunnen we toch niet zomaar aanvaarden! We zouden met alle gedupeerden naar de invoerder moeten stappen vind ik…Reden van leverstop is zoals al dikwijls hier beschreven een bepaald lot iX3(productie 2e helft mei) waarbij soldeerpunten HS-batterij gebrekkig zouden zijn en ook nog ‘n module (chips leverprobleem) die zou moeten vervangen worden. Fijn dat BMW veiligheid vooropstelt en niet uitlevert maar voor ‘n premiummerk moet men zijn verantwoordelijkheid nemen en een serieuze tegemoetkoming vooropstellen. Maar ze liggen er niet echt wakker van voorlopig. Ook bij mij gaat het over ‘n lease (Leaseplan BE) Teleurstellend! Tweede en laatste BMW zou ik denken, tenzij…
@gertverhoeven dan zitten we dus in hetzelfde schuitje... Ook 3 december hier.
Maar staat hier niet specifiek dat deze er niet op komt 48Z, vervallen van lendensteun/breedte verstelling?ThisIsDelusion schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:11:
[...]
Ik heb zojuist de koopovereenkomst van onze iX3 erbij gepakt, en daar staat dit: [Afbeelding]
Onder de optie 488, staat nog een bijzondere regel namelijk...
Begrijp er niks van wat dat betreft, onze dealer is ondertussen ruim een week bezig met het uitzoeken hoe en wat. Hopelijk rond eind deze week meer duidelijkheid. Betreft een NLD'se Ix3 overigens. To be continued..
Nou daar komt het de update van 2021 over the air!
Ik duim voor: Predictive battery conditioning voor pre-LCI
Ik heb nog geen melding van de update in de auto. Iemand van jullie wel?
Heeft de pre-LCI de mogelijkheid om de battery te verwarmen of alleen actieve koeling?DjCoke schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:59:
Nou daar komt het de update van 2021 over the air!
Want als er geen verwarming aanwezig is dan kunnen ze die ook niet softwarematig aanzetten natuurlijk.
Klopt, dat is niet duidelijk. Zo ver ik begreep waren ze hardwarematig gelijk. Maar desalniettemin als het zo is dat de pre-LCI niet is uitgebracht met een verwarmingselement, dan is het behoorlijk knudde. Voor deze prijs range en dit niveau van een EV. Aan de thuislader kun je wel preconditioneren dus dan zou het toch ook rijdend kunnen lijkt me?Sandoor_MBA schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:04:
[...]
Heeft de pre-LCI de mogelijkheid om de battery te verwarmen of alleen actieve koeling?
Want als er geen verwarming aanwezig is dan kunnen ze die ook niet softwarematig aanzetten natuurlijk.
Ik heb op een van mijn ritten toen ik snachts moest laden met ongeveer 5 graden, gezien dat de auto coldgate. Hij was slechts voor 8% geladen en dat duurde zeker 5 minuten voordat de 150 kWh werd gehaald. Terwijl normaliter je op dit percentage gewoon 150 krijgt. Ik kreeg slechts 50 kWh overigens.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Aan de thuislader preconditining doen gaat om het interieur, daarvoor is er een verwarmingselement dat de lucht van je ventilatie verwarmt en dan de auto inblaast.DjCoke schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:01:
[...]
Klopt, dat is niet duidelijk. Zo ver ik begreep waren ze hardwarematig gelijk. Maar desalniettemin als het zo is dat de pre-LCI niet is uitgebracht met een verwarmingselement, dan is het behoorlijk knudde. Voor deze prijs range en dit niveau van een EV. Aan de thuislader kun je wel preconditioneren dus dan zou het toch ook rijdend kunnen lijkt me?
Voor het preheaten van de battery pack is het nodig dat de batterij wordt verwarmt, ik neem aan dat dat met vloeistof gaat die langs over door de batterij gaat.
Dus het zou heel waarschijnlijk zijn dat dat 2 verscheidene warmteelemmenten zijn, dus dan is maar de vraag of de pre-LCI dat ingebouwd heeft. Zo niet dan is er ook geen OTA update mogelijk.
De huidige software update 21-07 is volgens mij niet diegene die de nieuwe laadcurve implementeerd ? of wel ?
Ah volgens mij heb je gelijk, maar ik begreep van de dealer ook dat de batterypack wordt verwarmd bij koud weer als de EV aan de lader hangt. Vandaar dat ik dacht dat dit eenzelfde hitte-element zou zijn. De i3 heeft dit namelijk ook.Sandoor_MBA schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:12:
[...]
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Aan de thuislader preconditining doen gaat om het interieur, daarvoor is er een verwarmingselement dat de lucht van je ventilatie verwarmt en dan de auto inblaast.
Voor het preheaten van de battery pack is het nodig dat de batterij wordt verwarmt, ik neem aan dat dat met vloeistof gaat die langs over door de batterij gaat.
Dus het zou heel waarschijnlijk zijn dat dat 2 verscheidene warmteelemmenten zijn, dus dan is maar de vraag of de pre-LCI dat ingebouwd heeft. Zo niet dan is er ook geen OTA update mogelijk.
Volgens mij zit er wel een warmtepomp in die dit regelt. Pre-conditioning is volgens mij met name bedoelt wanneer je onderweg bent naar een snellader om ervoor te zorgen dat batterij in optimale conditie is om direct 150Kw te kunnen laden. Bij 11Kw laden maakt dit volgens mij niet of weinig uit voor de snelheid.
Dat klopt, maar met het rijden is het ook van belang de accu op temperatuur te hebben. Daar is het voorbereiden op 11kw ook voor bedoelt volgens mij. Ik wist niet dat de warmtepomp daarvoor was. Maar helemaal bij het snelladen. Deze auto coldgate en daarom is het preconditioneren van groot belang voor diegene die veel km’s afleggen door het land en aan de snellader willen laden in de kou/winter.Groentenman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:30:
Volgens mij zit er wel een warmtepomp in die dit regelt. Pre-conditioning is volgens mij met name bedoelt wanneer je onderweg bent naar een snellader om ervoor te zorgen dat batterij in optimale conditie is om direct 150Kw te kunnen laden. Bij 11Kw laden maakt dit volgens mij niet of weinig uit voor de snelheid.
De terugroepactie is inmiddels uitgebreid.. ik kreeg gister een telefoontje van mijn dealer. Mijn auto is geproduceerd 3e week van juli. Hij wist me te vertellen dat er in eerste instantie voor Nederland 50 auto's getroffen zijn door het probleem met de High Voltage batterij (de batch uit mei) maar sinds afgelopen maandag is uitgebreid naar 350 auto's, ik vermoed dan dus auto's die geproduceerd zijn tussen mei en dus juli/augustus. Er was nog geen oplossing vanuit BMW Nederland bekend..Josken schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:56:
Wij hebben vandaag een belletje gekregen van de dealer, dat er een mooie rooie iX3 geleverd was. De 26e mogen we hem ophalen 🎉
Congrats! Heeft je dealer nog iets gezegd over de lendesteun en het wel/niet aanwezig zijn daarvan?ThisIsDelusion schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:37:
Wij hebben vandaag een belletje gekregen van de dealer, dat er een mooie rooie iX3 geleverd was. De 26e mogen we hem ophalen 🎉
Nee (nog) niet naar gevraagd, zien we wel bij levering. Ben heel benieuwdStefan© schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:54:
[...]
Congrats! Heeft je dealer nog iets gezegd over de lendesteun en het wel/niet aanwezig zijn daarvan?
Ik sta op het punt een ix3 te bestellen. Levering zou nog net in week 52 zijn maar gezien alle verhalen hier begin ik wel aardig te twijfelen of het hem wel gaat worden. Lastige keuzes..
Op mijn offerte staat overigens ook dat de lendesteun er niet bij zou zitten
Welke verhalen vind je het meest vervelend, kijkend naar je eigen wensen? En welke configuratie heb je op het oog? Ik ben nog steeds zeer blij met m’n bestelling. Wil het niet goedpraten, maar met een iX3 kom je er nog goed vanaf kijkend naar de huidige automarkt en levertijden/beschikbaarheid van onderdelen. De onzekerheid rondom de terugroepactie en uitstel van levering buiten beschouwing gelaten, dat is natuurlijk super vervelend.benbasb schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:16:
Ik sta op het punt een ix3 te bestellen. Levering zou nog net in week 52 zijn maar gezien alle verhalen hier begin ik wel aardig te twijfelen of het hem wel gaat worden. Lastige keuzes..
[ Voor 20% gewijzigd door Stefan© op 13-10-2021 21:31 ]
Uitstel van levering is het grootste issue. Voor de rest full option (High exec, shadow pack, trekhaak, zwarte lak + leer). De auto is al geproduceerd dus is deels een gevalletje weinig keuze, maar als ik zou kunnen kiezen had ik hem ook zo samengesteld, mogelijk zonder trekhaak.Stefan© schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:28:
[...]
Welke verhalen vind je het meest vervelend, kijkend naar je eigen wensen? En welke configuratie heb je op het oog? Ik ben nog steeds zeer blij met m’n bestelling. Wil het niet goedpraten, maar met een iX3 kom je er nog goed vanaf kijkend naar de huidige automarkt en levertijden/beschikbaarheid van onderdelen. De onzekerheid rondom de terugroepactie en uitstel van levering buiten beschouwing gelaten, dat is natuurlijk super vervelend.
Ook ik ben gisteren door de dealer gebeld, nadat ik mijn ongenoegen heb geuit over het hele proces.
Hij geeft aan dat voor alle auto's met dit probleem de hele battery pack vervangen moet worden. Dit battery pack moet uit China komen en vanwege regelgeving mag dit niet per vliegtuig gebeuren maar moet het per boot gebeuren. Hij heeft er zelf een hard hoofd in dat het dit jaar nog gaat lukken gezien de transport tijd van de accu's en het werk om ze te vervangen.
Wel is BMW Nederland nu druk met de RDW om in ieder geval te zorgen dat de auto's dit jaar op kenteken worden gezet om de financiele impact voor de berijders in ieder geval te voorkomen. Hij geeft aan dat indien dit niet lukt BMW Nederland alsnog zal proberen met een passende oplossing te komen. Volgende week woensdag zal ik opnieuw gebeld worden met een status update.
Het gaat er dus wel op lijken dat de auto's pas volgend jaar naar ons als klanten gaan
Hij geeft aan dat voor alle auto's met dit probleem de hele battery pack vervangen moet worden. Dit battery pack moet uit China komen en vanwege regelgeving mag dit niet per vliegtuig gebeuren maar moet het per boot gebeuren. Hij heeft er zelf een hard hoofd in dat het dit jaar nog gaat lukken gezien de transport tijd van de accu's en het werk om ze te vervangen.
Wel is BMW Nederland nu druk met de RDW om in ieder geval te zorgen dat de auto's dit jaar op kenteken worden gezet om de financiele impact voor de berijders in ieder geval te voorkomen. Hij geeft aan dat indien dit niet lukt BMW Nederland alsnog zal proberen met een passende oplossing te komen. Volgende week woensdag zal ik opnieuw gebeld worden met een status update.
Het gaat er dus wel op lijken dat de auto's pas volgend jaar naar ons als klanten gaan
Op het moment dat ze de auto dit jaar nog op kenteken kunnen zetten denk ik dat velen van ons dat nog enigszins kunnen accepteren aangezien het anders toch weer 5k extra kost over de looptijd van een leasecontract..TonCoronel schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:13:
Ook ik ben gisteren door de dealer gebeld, nadat ik mijn ongenoegen heb geuit over het hele proces.
Bij mijn levering in week 52 mocht hij overigens niet garanderen dat ie daadwerkelijk in 2021 zou komen..