Beetje het verkeerde topic om hier echt een discussie over te starten denk ik. Ik was zeker tevreden met de iX3 maar het is nu eenmaal niet allemaal positief (en dat zal bij Tesla of andere zeker ook zo niet zijn).
In dagdagelijks gebruik speelde dit ook niet zo'n grote rol.
Dingen die wel een rol speelden in mijn keuze:
- Mindere range (zeker in de praktijk)
- Trager laden en slechtere laadcurve. In mijn ervaring zakt de laadsnelheid nogal snel en is 0-80% in 30min nooit gelukt.
- Veel minder laadmogelijkheden voor snelladen incl. de wachtrijen op drukke dagen (been there...)
- Beperkingen in de app (start/stoppen laden kan niet eenvoudig, temperatuur instellen kan niet, laadsnelheid instellen kan niet, dikwijl geen/late updates)
- Integratie in navigatie met laden is beperkt (bezetting kun je niet zien, geen dynamisch omplannen, soms rare beslissingen ivm. keuze laders op de weg). Hierdoor is nog steeds ABRP en eventueel een andere app nodig om de bezetting van de laders te zien.
- Autopilot en TACC werkt toch net dat ietsje beter dan de lane assist en adaptive CC in the iX3
- Snufjes die wel nuttig zijn zoals Sentry, Dog mode,... allemaal zaken die de BMW ook zou moeten kunnen met de hardware die er is maar er toch niet zijn
Vooral de eerste drie in combinatie met de lange levertijd deden het voor mij.
Edit:
Zie hier voor mij eerder kort verslag over de wagen:
DSK in "Het grote BMW iX3 Topic"
(dit is ruim voor ik voor de keuze stond tussen opnieuw iX3 of iets anders)
En de ervaringen met laden in het buitenland:
- heenreis:
DSK in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
- terugreis:
DSK in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
[
Voor 13% gewijzigd door
DSK op 13-01-2022 16:30
]