Ik heb energielabel A+ (bouwjaar huis 1978) maar dat komt hoofdzakelijk door de 23 x zonnepanelen, warmtepompboiler voor tapwater en dubbelglas (kunststof). Beneden heb ik een 4,2kW Panasonic split airco. Verbruik rond de 500 kWh om beneden warm te krijgen. Maar dan mis ik de gang. Boven zou ik dan ook nog 2 extra split airco's moeten hebben. Dat zou dan wel goedkoper dan gas zijn om te verwarmen. IK heb namelijk geen vloerverwarming. Dan was het een ander verhaal geweest om op 35 tot 40 graden je huis te verwarmen. Dan pas heb je rendement. Hoge temperatuur warmtepompen op 70 graden is gewoon rendement teniet doen.Surfari schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:08:
[...]
Het warmteafgifte systeem bij @Draconian is niet geschikt om direct op een warmtepomp te zetten. Convectoren op een hogere temperatuur hebben een te hoog temperatuurverschil tussen aanvoer en retour dat kan dus niet. Dan is een buffervat met de juiste regeling onontbeerlijk, maar goed dan draait de wp op hogere temperaturen en weg rendement. Bij de betere cv warmtepompen heb je op hoge temperatuur iets meer rendement maar geweldig is het niet.
Rendabel op een wp stoken doe je op lage-temperatuurverwarming. Dat geeft weinig vermogen af. Om dat te bereiken moet het huis voldoende geïsoleerd zijn. Het oude liedje.
Het huis hier is uit de 19e eeuw tot 5 graden c stook ik meestal op éēn Hewalex 2.5. Aanvoertemperaturen tot 33 gr zowel vloer als convectoren.
Erg rendabel t.o.v. gas.
Staat niet heel de dag te draaien.
Onder het vriespunt loopt het rendement hard achteruit en het vermogen wordt ook steeds minder. Bij extreem lage temperaturen kan het apparaat amper werken. Daarom niet geschikt als volwaardige cv.
Nb het huis is energielabel b (nieuwe stijl) perfectie is niet vereist.
De Hewalex Solmax 3,0 kW warmtepomp heeft ineens veel moeite merk ik. Verbruikt flink stroom (1000 kWh) t.o.v. mijn 4,2kW Panasonic split airco (500 kWh). Het dubbele letterlijk. De split airco doet veel beter en sneller zijn werk.
De Hewalex Solmax is geen A+ . Geloof er niets van. Eerder A of een B.
:strip_exif()/f/image/0ayTgTB5boon6wStbOlUk1xY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yy4xZje73g2HKNmGbpTiKSH8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oTNZaIrRk0oF6uj7oScg1DDk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2290s5SgKIUS25yORRnBOgYw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pRCAalqgQ9DeEkcylCiSDJ7H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L936Fj8ADhAw7x7B7ziytrvi.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/l7GkogrJVaP4npp7GOTWGiQX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BpQoIi9duMVPNPn1gIIWCGZW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XMfrA7UGkb2qbbEiTwXb8rAS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uQCzAHNSKo0x9qsPaOtilhRz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4ImEn8X8Ty5PIzoVBGkkqUKk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wQwkZZlMkf49fOXzQMOhmVtm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CUUY8JQQzwU25LNtVCIVNpQL.jpg?f=fotoalbum_large)