Als je hem plaatst hoort dat in het circuit van de wp. Voor de inlaatcombinatie hoeft niet.mijgmae schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:13:
@Surfari nee, ik heb er geen fliter in geplaatst, ik kon geen y-strainer kwijt voor de pomp omdat dat niet kan als het water omhoog wordt gepompt. Ik bedenk mij nu wel dat ik een filter kan plaatsen in de aanvoer vóór de inlaatcombinatie. Maar ik weet niet of dat de moeite waard is.
Sterke opmerking @Tim123 .mijgmae schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:26:
@Tim123 ik ga er eens over nadenken. De ontluchter is wel standaard afgesloten van de rest van het circuit, maar er is inderdaad een kleine stukje leiding waarin water stil staat, al wordt dat wel frequent warmgemaakt.
De ontluchter zelf was vooral handig bij zowel initieel vullen als bij het onderhoud van de hewalex. Als ik hem er af moet halen, sluit ik de inlaatcombinatie en de uitvoerleiding. Dan kan ik de druk er via de overstort uithalen om de flexibele leidingen los te maken zonder dat water overal heen spuit.
Wat je zou kunnen doen: De leiding 22mm met de pomp verlengen tot hij boven de aansluiting naar de wp is, dus zo ongeveer iets lager dan nu de ontluchter. Dan een bocht 90graden, hand afsluiter met tapkraan, filter en pomp en flex naar de wp.Tweede hand afsluiter na de uitgang van de wp. Ontluchten kan dan via het tapkraantje. Bij aanschaf opletten dat het tapkraantje heet water mag hebben.
Nu een paar maanden gedraaid met de Hewalex. Werkt prima in combinatie met de airco-verwarming. Zeker op de minder koude dagen trekt de Hewalex de verwarming in z'n eentje.
Ik stuur de mechanische ventilatie nu ook op basis van uitblaastemperatuur (zo laag mogelijk maar niet vriezen) en des stand van het expansieventiel. Dat lijkt ook afkoeling te schelen.
Het enige wat nog niet lukt is het sturen met commando's. Ik probeer setpoints te wijzigen zoals Tapwatertemp of hysterese. En ik probeer de ExtControllerHPOff. Allemaal geen reactie, al haal ik uit de registers dat ze wel zijn doorgekomen.
Is de Hewalex commando-moe? Of luistert hij er niet naar als hij al draait?
Of mis ik nog een instelling in het apparaat zelf?
Ik heb de Eduard Witteveen app in HA al ietsje aangepast zodat hij elke 5 minuten de waarden doorstuurt als heartbeat en niet alleen na wijziging, dat is met die lange runs wel prettig.
Ik stuur de mechanische ventilatie nu ook op basis van uitblaastemperatuur (zo laag mogelijk maar niet vriezen) en des stand van het expansieventiel. Dat lijkt ook afkoeling te schelen.
Het enige wat nog niet lukt is het sturen met commando's. Ik probeer setpoints te wijzigen zoals Tapwatertemp of hysterese. En ik probeer de ExtControllerHPOff. Allemaal geen reactie, al haal ik uit de registers dat ze wel zijn doorgekomen.
Ik heb de Eduard Witteveen app in HA al ietsje aangepast zodat hij elke 5 minuten de waarden doorstuurt als heartbeat en niet alleen na wijziging, dat is met die lange runs wel prettig.
Be small, act BIG.
Bij mij werkt het prima. Ook als de unit draait, kan ik gewoon commando's geven. Ik ken de Eduard Witteveen app niet, ik doe alles via RS485 met MQTT.thaMini schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:01:
Nu een paar maanden gedraaid met de Hewalex. Werkt prima in combinatie met de airco-verwarming. Zeker op de minder koude dagen trekt de Hewalex de verwarming in z'n eentje.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Op de tweede Rs485 poort neem ik aan. Moet je daar hardwarematig nog iets aan doen, b.v. met de 'EXT' brug? Ik heb de Rs485 poort aangesloten, settings gecontroleerd, maar als ik een request stuur dan komt er niks terug. Op de A en B draden meet ik een spanning van 1 a 1.25V DC. Met een scoop ook geen signaal, als ik zelf niets stuur.Jojan265 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:41:
[...]
Bij mij werkt het prima. Ook als de unit draait, kan ik gewoon commando's geven. Ik ken de Eduard Witteveen app niet, ik doe alles via RS485 met MQTT.
De eerste RS485 poort waar het display aanhangt kan ik wel gewoon goed lezen met een Rs485 dongle.
Je moet via het configuratie menu nog de snelheid instellen en het adres van die poort.Martin7182 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:42:
[...]
Op de tweede Rs485 poort neem ik aan. Moet je daar hardwarematig nog iets aan doen, b.v. met de 'EXT' brug? Ik heb de Rs485 poort aangesloten, settings gecontroleerd, maar als ik een request stuur dan komt er niks terug. Op de A en B draden meet ik een spanning van 1 a 1.25V DC. Met een scoop ook geen signaal, als ik zelf niets stuur.
De eerste RS485 poort waar het display aanhangt kan ik wel gewoon goed lezen met een Rs485 dongle.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
De Eduard Witteveen app die ik bedoel heet in Home Assistant Hewalex2MQTT.
Ik heb het ingesteld zoals in dit topic wordt genoemd. Maar het apparaat blokkeren via bijvoorbeeld ExtControllerHPOFF: True lukt nog niet. Ook al is die True dan nog start de Hewalex als de start temperatuur bereikt is.
Ik heb het ingesteld zoals in dit topic wordt genoemd. Maar het apparaat blokkeren via bijvoorbeeld ExtControllerHPOFF: True lukt nog niet. Ook al is die True dan nog start de Hewalex als de start temperatuur bereikt is.
Be small, act BIG.
Ja, vanzelfsprekend staan die goed. Misschien is dan toch mijn kabel defect of maakt een draad slecht contact.Jojan265 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:18:
[...]
Je moet via het configuratie menu nog de snelheid instellen en het adres van die poort.
Maar goed, ik hoef toch niets in te stellen. Uitlezen van de sensors gaat goed via de eerste poort en aansturen PV-contact gaat sowieso veel makkelijker en flexibeler met een extern controler bordje of Raspberry pi.