Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:48
mijgmae schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:13:
@Surfari nee, ik heb er geen fliter in geplaatst, ik kon geen y-strainer kwijt voor de pomp omdat dat niet kan als het water omhoog wordt gepompt. Ik bedenk mij nu wel dat ik een filter kan plaatsen in de aanvoer vóór de inlaatcombinatie. Maar ik weet niet of dat de moeite waard is.
Als je hem plaatst hoort dat in het circuit van de wp. Voor de inlaatcombinatie hoeft niet.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:48
mijgmae schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:26:
@Tim123 ik ga er eens over nadenken. De ontluchter is wel standaard afgesloten van de rest van het circuit, maar er is inderdaad een kleine stukje leiding waarin water stil staat, al wordt dat wel frequent warmgemaakt.

De ontluchter zelf was vooral handig bij zowel initieel vullen als bij het onderhoud van de hewalex. Als ik hem er af moet halen, sluit ik de inlaatcombinatie en de uitvoerleiding. Dan kan ik de druk er via de overstort uithalen om de flexibele leidingen los te maken zonder dat water overal heen spuit.
Sterke opmerking @Tim123 .
Wat je zou kunnen doen: De leiding 22mm met de pomp verlengen tot hij boven de aansluiting naar de wp is, dus zo ongeveer iets lager dan nu de ontluchter. Dan een bocht 90graden, hand afsluiter met tapkraan, filter en pomp en flex naar de wp.Tweede hand afsluiter na de uitgang van de wp. Ontluchten kan dan via het tapkraantje. Bij aanschaf opletten dat het tapkraantje heet water mag hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M14dvvru-WnaFaZDpmfXY0uIaEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUUY8JQQzwU25LNtVCIVNpQL.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste