Douche thermostaat + lage temp boiler > stop bijmengen koud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:06
Dag Tweakers!

Het volgende doet zit voor: Douche met nieuwe thermostaatkraan (Grohe Euphoria). Op de CV combi ketel werkt dat prima. Sinds kort echter gasloos, dus gasketel er uit, en boiler er in. Wanneer de boiler door zijn warme water heen begint te raken zakt de temperatuur van het aanvoerwater naar de douche tot pak 'm beet 40 graden. Op zich een prima douchetemperatuur, maar de thermostaat in de douchekraan blijft in die situatie te veel koud water bijmengen. Ik begrijp inmiddels dat (vrijwel alle?) thermostaatkranen een standaard 'bypass' hebben en ze het koude water nooit helemaal dicht kunnen zetten. Bij een hoge aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 50C is dat geen probleem, maar bij een lage aanvoertemperatuur (boiler raakt 'leeg') is de bijgemengde hoeveelheid koud water simpelweg te veel, en is het uiteindelijke douchwater dus te koud...

Vraag: Is het mogelijk deze 'basis' bijmenging te stoppen? Zijn er andere thermostaatventielen of thermostaatkranen leverbaar die kunnen omgaan met een lage aanvoertemperatuur, en het koude water dus volledig kunnen dichtzetten bij een lage watertemperatuur aan de warme aanvoerzijde?

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Misschien een inkopper en niet verkeerd bedoeld, maar heb je de klantenservice van Grohe al eens gebeld? Nummer staat gewoon op de website... (088-0030700)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
Question Mark schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:51:
Misschien een inkopper en niet verkeerd bedoeld, maar heb je de klantenservice van Grohe al eens gebeld? Nummer staat gewoon op de website... (088-0030700)
Ik heb de douche gekocht via Warmteservice. Die heb ik het voorgelegd maar geven aan dat er geen andere oplossing is, en dat elke thermostaatkraan dit principe heeft. Op basis daarvan heb ik idd Grohe rechtstreeks benaderd. Dat was via een contactformulier, gisteren. Ze hebben 5 werkdagen reactietermijn, dus wellicht levert het nog wat op, maar ik dacht ik vraag het hier even. Gezien de toename van (lagere temp) boilers en dergelijke zullen meer mensen hier tegenaan gelopen zijn, of gaan lopen was mijn gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
Antwoord van Grohe: "Onze thermostaat kranen mengen altijd koud water bij."

Kortom, zijn er alternatieven die dit niet doen? En bij een lage temperatuur van het warme water, het koude water (bijna) helemaal kunnen dichtzetten?

Ik gok dat ik hierin bepaald niet de enige ben, maar misschien zijn mensen zich uberhaupt niet bewust van dit fenomeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Kijk eens bij Damixa. Ik heb het er bij aankoop er uitgebreid over gehad met de filiaal manager en die gaf aan dat er veel “A” merken (vond hij niet) niet geschikt zijn voor lage aanvoer.

Sommige “A” merken specificeren zeer heet water als minimum (70C en meer)

Mijn Damixa doet het prima met CV 45, maar helaas nog niet over naar WP

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 09-07-2025 22:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
@BenVlie
Er bestaan wel thermostatische mengventielen die koud afsluitend zijn, dan heb je geen ΔT van ±7°C. Zoals de PenTec/Duco thermostatisch mengventiel DN15 1351-0-36-01 koud-afsluitend.

Maar ik weet niet of er ook design thermostaatkranen bestaan die koud afsluitend zijn? Dat is wat je zoekt :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
Puch-Maxi schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:18:
Er bestaan wel thermostatische mengventielen die koud afsluitend zijn, dan heb je geen ΔT van ±7°C. Zoals de PenTec/Duco thermostatisch mengventiel DN15 1351-0-36-01 koud-afsluitend.

Maar ik weet niet of er ook design thermostaatkranen bestaan die koud afsluitend zijn? Dat is wat je zoekt :)
Ja de technische eigenschappen van de losse thermostatische mengventielen is wat ik zoek, en dan inderdaad in een design douchekraan. Kon nog wel eens lastig worden. Misschien moet ik me eens verdiepen in het ontwerp van het ventiel en kraanbehuizing, wie weet is die 'basis' bijmenging af te doppen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het simpelste is natuurlijk een kraan monteren met 2 knoppen, koud en warm.
Ja, dan kan het voor komen dat je een keer een straal kouder water over je heen krijgt wanneer iemand anders de warme kraan op een andere plek in huis ook gebruikt, maar zeg nou zelf, hoe vaak komt dat nou voor?
Je mist dan wel het comfort van een thermostaatkraan, maar je hebt wel de mogelijkheid om alleen de warme kraan open te zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVlie
Yaksa schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:32:
Het simpelste is natuurlijk een kraan monteren met 2 knoppen, koud en warm.
Klopt, alleen met kleine kids is dat niet handig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
BenVlie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:00:
[...]Klopt, alleen met kleine kids is dat niet handig helaas.
Dat leren ze heel snel hoor.
Net zoals ik als peuter al heel snel leerde om niet met m'n vingertjes aan de gloeiendhete kolenkachel te komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met mijn Grohterm 2000 heb ik dit probleem niet, ook niet bij 40c boilertemperatuur.

Er zit wel een DWTW voor, dus koud water is ook iets van 25c.

ZIe ook Welke douchethermostaatkraan werkt goed met warmtepompwater? en Thermostaatkraan zonder koud water menging waar goede ervaringen met Grohe in staan.

[ Voor 68% gewijzigd door Wolly op 09-07-2025 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenVlie
@Wolly Ah, dank voor de linkjes, ben ik toch niet de enige blijkt, gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen ;-) Ik heb nog wat nadere vraagjes bij Grohe uit staan, wellicht levert dat ook nog wat tips op. Ik zal hier weer terugkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenVlie
Inhoudelijke reactie van Grohe is helaas uitgebleven. Wel kwam ik na wat zoeken tegen dat de meeste Grohe kranen een warmwater aanvoer moeten hebben die minimaal 2 graden hoger ligt dan de mengtemperatuur. Dat is dus aardig weinig, en dus positief, maar gevoelsmatig is die 2 gr in de praktijk dus wat meer. Ik denk dat er in mijn geval niet meer uit te halen is, en de watertemp van de boiler gewoon net even een tikje hoger moet. Bedankt voor het meedenken allen.

[ Voor 0% gewijzigd door BenVlie op 26-08-2025 22:29 . Reden: spelling ]

Pagina: 1