sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Thermostaatkraan zonder koud water menging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-03 18:26
Weet iemand van jullie of er thermostatische bad- en dochekranen bestaan die geen of weinig koud water toevoegen wanneer dit niet nodig is?
Ik ben nu nog met mijn cv-ketel aan het testen in voorbereiding op de plaatsing van mijn warmtepomp volgende maand.
Wanneer ik op de ketel SWW instel op 50 graden, dan komt er net water van 40 graden in ons bad wanneer ik de kraan op zijn warmst zet. Lager dan 50 graden is nu dus geen optie voor mij om een bad te vullen.

Heeft niets te maken met een Mitsubishi WP => afgesplitst

[Voor 7% gewijzigd door septillion op 16-02-2023 12:49]

Beste antwoord (via ricvee op 19-02-2023 15:45)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:17

Wuursj

want worst is al bezet

Dat je wat temperatuur verliest is inherent aan een thermostatische kraan. Als je een nieuwe kraan gaat kopen: pas op. De ene kraan is de andere niet en het verschil is gigantisch zoals je al gemerkt hebt bij je douchekraan. En veel leveranciers zijn niet bepaald scheurig met info.

Ook ik wilde zo weinig mogelijk verliezen want dan is de effectieve inhoud van de boiler gewoon groter of de temp kan omlaag wat de efficiente weer beter maakt. Even uit mijn hoofd mijn bevindingen:
  • Een bepaalde kraan van Ben Lavion geeft de info aan dat de T_in minstens 70 graden moet zijn voor een T_uit van 38 graden. Niet kopen dus, slechte efficientie in combinatie met een boiler en de slechtste waarde die ik ben tegen gekomen. Helaas kwam ik er laat achter want ik had het afbouwdeel al liggen
  • Bij veel kranen van Grohe is T_uit = T_in - 2 graden. Daar verlies je dus weinig. Beste waarde die ik kon vinden maar die had helaas weer andere nadelen
  • Van Hotbath geeft een bepaalde kraan aan dat T_in minstens 45 graden moet zijn maar geeft geen T_uit die daar bij hoort. Daar is het verlies waarschijnlijk dus wat meer. Of dat ook echt zo is of alleen een papieren eis, kan ik je over een paar weken hopelijk melden
En dan nog 100 kranen waarvan deze info niet te vinden is. Het minste verlies blijft een kraan zonder thermostaat maar bij Grohe kan het dus meevallen.

[Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 16-02-2023 15:01]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
ricvee schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:33:
Weet iemand van jullie of er thermostatische bad- en dochekranen bestaan die geen of weinig koud water toevoegen wanneer dit niet nodig is?
Ik ben nu nog met mijn cv-ketel aan het testen in voorbereiding op de plaatsing van mijn warmtepomp volgende maand.
Wanneer ik op de ketel SWW instel op 50 graden, dan komt er net water van 40 graden in ons bad wanneer ik de kraan op zijn warmst zet. Lager dan 50 graden is nu dus geen optie voor mij om een bad te vullen.
Meestal kun je het thermostatische regelventiel door de knop eraf te halen verstellen.
Ik zou dat even proberen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DutchWing schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:10:
[...]

Meestal kun je het thermostatische regelventiel door de knop eraf te halen verstellen.
Ik zou dat even proberen.
Zo heb ik het ook gedaan (maar dan om koud water te krijgen).

• ricvee
Wat kan ik hier allemaal veilig loshalen, en hoe te verstellen?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ricvee schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:54:
Wat kan ik hier allemaal veilig loshalen, en hoe te verstellen?
[Afbeelding]
Kan je de kraan nu verder heen en weer draaien dan met knop?

• ricvee
Nee. Maar ik heb alleen de knop eraf gehaald, verder niets.
Ik begrijp nog niet goed wat ik hier zou kunnen verstellen.
De geribbelde knop rechts kan ook zonder kraan niet verder draaien.

[Voor 22% gewijzigd door ricvee op 16-02-2023 11:02]

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:58
ricvee schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:22:
Nee. Maar ik heb alleen de knop eraf gehaald, verder niets.
Ik begrijp nog niet goed wat ik hier zou kunnen verstellen.
De geribbelde knop rechts kan ook zonder kraan niet verder draaien.
Even om het goed te begrijpen. Je praat daadwerkelijk over een thermostaat kraan?

Naar mijn weten kan je dan met de knop enkel de temperatuur "kalibreren".

Bij onze thermostaat kraan staat er bijvoorbeeld 38°C op. Als dit kouder is kan ik het bijstellen door intern de knop te draaien. Dus heel simpel, thermometer onder de kraan en draaien tot hij weer 38°C aangeeft.

Ik kan dus niet direct hoeveelheid koud water beperken o.i.d.

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:28
Wat wil je nu daadwerkelijk voor elkaar krijgen? Als je kraan goed gecalibreerd is, en je stelt deze in om water van 37 graden geven, dan is het toch een natuurkundig sommetje hoeveel koud water erbij moet?

Als je warmwatertoestel (whatever that may be) water van 50 graden aanvoert, en het koude water komt met 12 graden de kraan in, dan moet je (grofweg) 2/3e heet en 1/3e koud water mengen om op die 37 graden uit te komen.

Als je geen koud water wilt bijmengen, dan moet je de kraan op 50 graden instellen, als dat al kan.

Kortom: *elke* thermostatische mengkraan doet al wat je wilt, namelijk precies genoeg warm en koud water mengen om de gewenste, ingestelde temperatuur te halen...

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:15
Gameboy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:35:
Wat wil je nu daadwerkelijk voor elkaar krijgen? Als je kraan goed gecalibreerd is, en je stelt deze in om water van 37 graden geven, dan is het toch een natuurkundig sommetje hoeveel koud water erbij moet?

Als je warmwatertoestel (whatever that may be) water van 50 graden aanvoert, en het koude water komt met 12 graden de kraan in, dan moet je (grofweg) 2/3e heet en 1/3e koud water mengen om op die 37 graden uit te komen.

Als je geen koud water wilt bijmengen, dan moet je de kraan op 50 graden instellen, als dat al kan.

Kortom: *elke* thermostatische mengkraan doet al wat je wilt, namelijk precies genoeg warm en koud water mengen om de gewenste, ingestelde temperatuur te halen...
Niet elke thermostatische mengkraan lijkt dat te kunnen want ik heb toevallig hetzelfde 'probleem'. Ik heb mijn warmtepompboiler lekker laag staan (45-47 graden) echter gaat die pas aan na 5gr afkoelen. Bij 40gr water in de WPB krijg ik het in de douche nog lekker warm, maar in het bad blijft de kraan op 37gr steken. Blijkbaar kan die mengkraan de koude toevoer dus niet volledig afknijpen.

@ricvee Ik heb helaas geen antwoord voor je, want ik heb het nog niet uitgezocht, maar ik volg je topic wel even voor het geval je een tip krijgt ;) Mijn oplossing voor nu was om de WPB maar even op 47gr te zetten zodat die aangaat bij 42 gr. Dan red de badkraan het wel :9

Overigens werkte het kalibreren dus niet bij mij. Daarmee kalibreer je inderdaad de temperatuur op 38 graden bij het streepje. Om warmer water te krijgen kan je gewoon de kraan warmer draaien dan. Maar dit werkt dus niet omdat het warme water simpelweg niet warm genoeg is om de toevoer van koud water te compenseren.

[Voor 9% gewijzigd door Evanrvb op 16-02-2023 13:52]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:28
Evanrvb schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Niet elke thermostatische mengkraan lijkt dat te kunnen want ik heb toevallig hetzelfde 'probleem'. Ik heb mijn warmtepompboiler lekker laag staan (45-47 graden) echter gaat die pas aan na 5gr afkoelen. Bij 40gr water in de WPB krijg ik het in de douche nog lekker warm, maar in het bad blijft de kraan op 37gr steken. Blijkbaar kan die mengkraan de koude toevoer dus niet volledig afknijpen.
Ah, die situatie (her)kende ik niet inderdaad ;) Je lijkt hier te suggereren dat je douchekraan beter werkt dan je badkraan, althans zo interpreteer ik je toelichting.

Zou het dan niet zoiets simpels kunnen zijn als verkalking/verstopping in de betreffende kraan, waardoor de koude kant niet meer helemaal/goed sluit?

Vaak wordt aangeraden om regelmatig de thermostaatknop een paar keer van helemaal koud naar helemaal warm te draaien terwijl de kraan maximaal doorloopt, om zoveel mogelijk aanslag en aangekoekte zooi te kunnen loswerken...

• ricvee
JustMyOpinion schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Even om het goed te begrijpen. Je praat daadwerkelijk over een thermostaat kraan?

Naar mijn weten kan je dan met de knop enkel de temperatuur "kalibreren".

Bij onze thermostaat kraan staat er bijvoorbeeld 38°C op. Als dit kouder is kan ik het bijstellen door intern de knop te draaien. Dus heel simpel, thermometer onder de kraan en draaien tot hij weer 38°C aangeeft.

Ik kan dus niet direct hoeveelheid koud water beperken o.i.d.
Zoals ik zei:
Wanneer ik op de ketel SWW instel op 50 graden, dan komt er net water van 40 graden in ons bad wanneer ik de kraan op zijn warmst zet.
De bad-thermostaatkraan zet ik op zijn warmst, is volgens de schaalverdeling >45 graden (ik schat 47-48).
Maar... als ik bijv. SWW op de ketel instel op 45 graden, dan komt er uiteindelijk water van ongeveer 35 graden in het bad, en dat is net niet lekker genoeg.
Dus ik wil wanneer ik straks het SWW in mijn boiler instel op 48 graden, en er zit water van bijv. graden in,een kraan die dan ook water in het bad kan laten stromen van 40 graden.
Ik hoop dat dit iets duidelijker is?

• Evanrvb
Gameboy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Zou het dan niet zoiets simpels kunnen zijn als verkalking/verstopping in de betreffende kraan, waardoor de koude kant niet meer helemaal/goed sluit?
Dat zou inderdaad ook prima kunnen. De mengkraan van het bad is een stuk ouder en werkt ook minder lekker. Van helemaal koud naar helemaal warm heb ik al een paar keer geprobeerd, maar dit werkte niet. Ik moet er gewoon even een nieuwe voor kopen.

Als het echter inderdaad komt door de kalkaanslag dan zou elke thermostaatkraan moeten werken, maar dit vragen ik en @ricvee zich dus even af denk ik ;)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:55
De simpelste oplossing is dan om de thermostaatbadkraan te verwijderen en een 'gewone' warm/koud kraan te monteren. Dan weet je zeker dat bij het openen van de warme kraan er geen koud water bijgemengd wordt. 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Evanrvb
Yaksa schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:25:
De simpelste oplossing is dan om de thermostaatbadkraan te verwijderen en een 'gewone' warm/koud kraan te monteren. Dan weet je zeker dat bij het openen van de warme kraan er geen koud water bijgemengd wordt. 8)
Dan werkt het inderdaad sowieso. Dit doe ik persoonlijk alleen liever niet ivm baby/kind in bad. Ik verwacht eigenlijk wel dat het met een nieuwe kraan opgelost wordt aangezien de douchekraan wel gewoon werkt. Hoe oud is jouw kraan @ricvee ?

• ricvee
Evanrvb schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Dan werkt het inderdaad sowieso. Dit doe ik persoonlijk alleen liever niet ivm baby/kind in bad. Ik verwacht eigenlijk wel dat het met een nieuwe kraan opgelost wordt aangezien de douchekraan wel gewoon werkt. Hoe oud is jouw kraan @ricvee ?
Pas een jaar of 17 a 18..... ;)
Dus ik zal ws een nieuwe moeten kopen.
Iemand een voorkeur voor merk of soort?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:55
Evanrvb schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:30:
[...]Dan werkt het inderdaad sowieso. Dit doe ik persoonlijk alleen liever niet ivm baby/kind in bad. Ik verwacht eigenlijk wel dat het met een nieuwe kraan opgelost wordt aangezien de douchekraan wel gewoon werkt. Hoe oud is jouw kraan @ricvee ?
Dus je laat een storingsgevoelig apparaat bepalen of het badwater niet te heet is voor baby/kind?
Ik heb geleerd dat je dat met je elleboog heel goed kunt controleren alvorens baby/kind in bad te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:17

Wuursj

want worst is al bezet

Dat je wat temperatuur verliest is inherent aan een thermostatische kraan. Als je een nieuwe kraan gaat kopen: pas op. De ene kraan is de andere niet en het verschil is gigantisch zoals je al gemerkt hebt bij je douchekraan. En veel leveranciers zijn niet bepaald scheurig met info.

Ook ik wilde zo weinig mogelijk verliezen want dan is de effectieve inhoud van de boiler gewoon groter of de temp kan omlaag wat de efficiente weer beter maakt. Even uit mijn hoofd mijn bevindingen:
  • Een bepaalde kraan van Ben Lavion geeft de info aan dat de T_in minstens 70 graden moet zijn voor een T_uit van 38 graden. Niet kopen dus, slechte efficientie in combinatie met een boiler en de slechtste waarde die ik ben tegen gekomen. Helaas kwam ik er laat achter want ik had het afbouwdeel al liggen
  • Bij veel kranen van Grohe is T_uit = T_in - 2 graden. Daar verlies je dus weinig. Beste waarde die ik kon vinden maar die had helaas weer andere nadelen
  • Van Hotbath geeft een bepaalde kraan aan dat T_in minstens 45 graden moet zijn maar geeft geen T_uit die daar bij hoort. Daar is het verlies waarschijnlijk dus wat meer. Of dat ook echt zo is of alleen een papieren eis, kan ik je over een paar weken hopelijk melden
En dan nog 100 kranen waarvan deze info niet te vinden is. Het minste verlies blijft een kraan zonder thermostaat maar bij Grohe kan het dus meevallen.

[Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 16-02-2023 15:01]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:50
De 'betere' thermostatische kranen geven helemaal geen water als er geen druk op de koude toevoer staat. Dat is een veiligheidsvoorziening die er voor zorgt dat je je ook niet kunt verbranden, als er geen koude druk is, en er dus uitsluitend heet water uit kan komen; onder die omstandigheden werkt de thermostaat dus niet.
Nu kan ik me voorstellen dat hij dus altijd een hoeveelheid koud moet bijmengen, maar hoeveel? dat weet ik niet, maar als er (voor jouw doel) teveel wordt bijgemengd, dan is het water dus kouder dan je wilt.
Hoe dat precies werkt, en of dat ingesteld kan worden is me verder niet bekend.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• ricvee
Ik heb deze kraan gekocht:
https://www.grohe.nl/nl_n...admengkraan-34598000.html
Nu in de aanbieding bij de Gamma (169 euro).
Net gemonteerd en kort getest.
Hij blijft prima op de gewenste temperatuur van 40 graden, ook als ik de kraan volledig openzet, EN de SWW-temp op de ketel naar 45 graden zet.
Dus voor mij lijkt het opgelost te zijn!
Vanmiddag uitgebreid in bad en nog even testen met de thermometer.

Conclusie: deze kraan doet voor mij precies wat ie moet doen.
Mijn oude kraan was dus echt defect . :)

[Voor 10% gewijzigd door ricvee op 19-02-2023 16:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee