Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 2 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 16:28
cześć przyjaciele (Pools voor hallo vrienden)

Het is zover, het moest er ooit van komen, na jarenlang lezen en soms reageren heb ik dan nu ook topic geopend.

Bij de volledige renovatie van mijn nieuw gekochte woning heb ik lang gezocht welke warmtepompboiler ik wilde kopen, uiteindelijk is de keuze op de hewalex warmtepompboiler gevallen (pcwu 3.0) met een boilervat van 200L en een normaal elektrisch element van 2kw.

WAAROM in godsnaam een hewalex?
-De opstellocatie (kelder) is erg laag, de meeste wpb's passen niet qua hoogte.
-De mogelijkheid later "eenvoudig" een groter vat te plaatsen indien ik daar behoefte aan heb.
-Financiële aspect, de subsidie is behoorlijk hoog, maar er is wel (veel) meer installatietechniek nodig..
-de nieuwsgierigheid ernaar... Ja, ik heb hewalex zo vaak gelezen hier op Tweakers maar volgens mij heeft (nog) niemand er een? (Indien wel hoor ik dat heel graag!)

De WP kan op verschillende manieren worden aangesloten afhankelijk van de toepassing (volgens handleiding 10? manieren) maar gezien hij bij mij verantwoordelijk zal worden voor het warme tapwater heb ik besloten hem op manier 3 (zia handleiding) aan te sluiten.

Info/handleidingen:
Engelstalige/nederlandse handleidingen: http://zonneboilermagazij...g/PCWU-25kw-installer.pdf
https://dawi.eu/wp-conten...p_pcwu-25kw_installer.pdf

http://zonneboilermagazij...oiler%20+%20WP%20v1.7.pdf
(einde document)

Specsheet/fabrikant:
https://www.hewalex.pl/of...mpa-ciepla-pcwu-30kw.html

Een vertaalde versie: (credits naar @MWDKing )
MWDKing schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:50:
Voor de geïnteresseerden; de 3kW installatiehandleiding via Google Translate naar NL vertaald. Mijn Pools is wat roestig namelijk ;).
https://www.mediafire.com...kw-instalator+NL.pdf/file
Lucht:

Winterstand:
Aanvoer - vanaf afvoerlucht wtw (met t stuk naar buiten zodat de 2 systemen losstaan van elkaar werken/elkaar niet/minimaal beïnvloeden)
Afvoer - naar buiten
Zomerstand: (graties airco!?)
Aanvoer - omgevingslucht kelder (18C)
Afvoer - naar keuken (4-5c, brrrr)

Elektra:
De wpb heeft een "eigen" groep die enkel gedeeld wordt met een dompelpomp in de kelder
- De wpb is voorzien van een schuko stekker --> direct in stopcontact
- De Wilo circulatiepomp zal op de klemmen rail van de warmtepomp worden aangesloten
- De 2kw staaf mag officiëel (volgens handleiding) niet direct op de klemmen rail worden aangesloten maar dient via een relay te worden gedaan. Ik plan dit via een Shelly1 of Shelly1pm te doen zodat ik die later ook eenvoudig in m'n domotica kan integreren (voorlopig middels een magneetschakelaar/relay)

Water:
Toevoer: via douche-wtw naar boilervat/circulatiesysteem
Afvoer: naar warmwater-leiding in huis.

Circulatiesysteem (wp-boilervat) het warmwater zal zelf circuleren (dus niet een medium door de spiraal maar het water zelf), om de weerstand klein te houden zal hier 26mm meerlagenbuis voor worden gebruikt.

De levering

Ok, leuk, vrijdagochtend om 06.15(ja echt) was het dan zover, de transporteur stond aan de deur en belde mij op (ik woon er nog niet), snel er naartoe gereden en de spullen binnen gezet.

De volgende zaken had ik besteld:
-hewalex warmtepomp
-200L boilervat met 1 spiraal (voor eventuele CV ondersteuning?)
-2kw verwarmingsspiraal voor in het vat
-hewalex eko-lan (lan-interface waarmee via rs485 de controller kan worden bediend)
-een sleutel om de verwarmingsspiraal te monteren.
-wandmontagebeugel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6rykqJM5bvOv02xAHb04CX_1mQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTswdbxZIt90aMyA3sgvTl9z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxjgGEUNB1WVD-hMIr_IA89GT9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjN1OHPFTGvnzttZHZlbgUcL.jpg?f=fotoalbum_tile

De plaatsing
Na het uitpakken begon ik toch een beetje te twijfelen of ik alles wel in de kelder zou krijgen (ivm gewicht en formaat boilervat).
De WP zelf was met ca 40 kg wel te dragen/hanteren met 2 personen.

Om het vat (80-90 kg) naar beneden te krijgen (smalle trap) zouden er echter meer dan 2 personen nodig zijn, en gezien ik toch aan het verbouwen ben, en m'n trap nog "kraakarm" moet maken dacht ik alvast maar een trede te doen en direct een montagepunt voor een lier oid. te maken, ik had nog een paar sjorogen voor een aanhanger liggen (800 dan) welke mij wel geschikt leken, deze op een 18mm betonplex plaat gemaakt die ik stevig aan de trap had gemonteerd, boilervat in bigbag gezet en vat naar beneden "laten vieren" ging verrassend gemakkelijk. Dit vat staat nog niet op de definitieve positie ivm installatiegemak.

Voor het plaatsen van de warmtepomp aan de muur had ik een wandbeugel meebesteld, deze heb ik met de bijgeleverde (RVS) keilbouten aan de muur gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErS0l5BvwX6K19fKJXCNeh5F05I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCQMoR0XFthuinwoaewxceyb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aH2PIZwCYSP-1_IZrwuAixv0vEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpPdYxWduug63lGqzzYkw3oC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wbs2NvUuPlNNtQo-EmmNFmyaeNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HBGSjWtFZUMNTdgl1fsoelA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaDWRFSPy6mVejmz711Mqn9bTe0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1rW8SS0Y9jNdYwrDbZpLsPx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm8rL4F7aQXdI3i09KNcrPLmaEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiMAEtv2SMrZ7Kip4T6806lW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyV2VC-3HTuc64mNKW9Od73yjhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmwnEj1ghJul40Iedb12dEyz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r79QXJmwhMjnVjiAqPoC6N4IZTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qurz7F4QxnntWvrPmE8VrbeR.jpg?f=fotoalbum_tile

Ok... En nu, nu moet ik de benodigde installatiematerialen inventariseren en bestellen...

Gezien er nog 1000 andere dingen te doen zijn aan m'n huis zal het niet heel snel gaan maar ik probeer de voortgang hier bij te houden indien daar interesse in is.

Discussie-punten/vragen die ik momenteel heb

--aansluiten 2e circulatiepomp --> volgens de schets is er een 2e circulatiepomp benodigd wanneer er gebruik wordt gemaakt van een elektrisch element... Ik vraag me af in hoeverre dit nodig is --> mijn plan is dit niet meteen in te bouwen (wel aansluitingen voorbereiden), mocht dit problemen opleveren wil ik eerst de "standaard" circulatiepomp proberen aan te sturen met de uitgang (eventueel met relay).
Update 12.07.2020
Bij inbedrijfname blijkt dat in aansluitsituatie 3 altijd een extra circulatiepomp wordt getoond / gestuurd. Deze heb ik zelf niet geplaatst gezien ik het element enkel als legionella-preventie zal inzetten waarbij ook de WP zelf loopt ( en water dus omwoelt) en als extra verwarming mocht het ooit nodig zijn.

--relay voor elektrisch verwarmingselement, graag zou ik hier een Shelly 1 of 1pm voor gebruiken, dan kan ik daar ook meteen een paar extra (temp) sensoren op aansluiten (via add-on) zodat ik de status van het element (en een paar temperaturen) kan monitoren via home-assistant.
Update 12.07.2020
Dat was een leuk idee maar niet zo makkelijk als gehoopt, de WP schakelt de neutraal-leiding van de aansluiting naar het elek. Verwarmingselement.
Ik zal (later, nog niet besteld) deze unit ertussen plaatsen: https://www.elektramat.nl...k-en-0-verbreek-85010004/

Subsidie aanvragen! (puur ter informatie/vermaak, geen garantie/rechten aan te ontlenen)
Veel gevraagd en besproken, hoe vraag ik subsidie aan?
Dat kan via het RVO, zie hier:
https://www.rvo.nl/subsid...jzer/isde/woningeigenaren

Hoeveel susbsidie krijg ik? Vorig jaar (2021) was dat €1600,- dit jaar is dat €2400,-.
google op: Apparatenlijst rvo warmtepompen
Huidige lijst:
https://www.rvo.nl/sites/...%201%20januari%202022.pdf

Kan ik hem zelf installeren EN subsidie ontvangen?
Nee en toch ja?
Het RVO (overheid) is er duidelijk over dat de installatie dient te worden uitgevoerd door een (bouw)installatiebedrijf.

Is een bedrijfsstellingsformulier nog steeds voldoende? Ik lees tegenstrijdige dingen op de rvo site:
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie) factuur of inbedrijfsstellingsformulier.

Een hersenspinsel, puur ter vermaak:
Een optie zou kunnen zijn samen te werken met een (lokale) installateur.. we weten allemaal dat installateurs weinig tijd hebben maar we (en ook de overheid) er belang bij hebben snel van het gas af te gaan.
Zelf zou je een deel van de installatie kunnen voorbereiden (het monteren etc. is toch wat het meeste tijd kost?) en dit afmaken/inbedrijfstellen met de installateur. Uiteraard wilt deze zijn uren betaald hebben maar op deze manier kun je wel de benodigde documenten verkrijgen. Hoe dit zit qua garantie is uiteraard onderling af te stemmen. (bedenk, bij 1 uur werk van een installateur zijn de overheadkosten relatief groot, denk aan factuur en documentatie dus waarschijnlijk is het een duur(der) uur).
Spreek dit wel vooraf af met de installateur! niet iedereen heeft er zin in of wilt er tijd voor maken.

Subsidie - Tip van flip
Mocht je de hewalex gaan plaatsen, denk dan ook eens (even) na of je niet nog andere, energiebesparende maatregelen zoals isolatie, wilt gaan uitvoeren, voor isolatiemaatregelen geld de regel "minimaal 2 ingrepen" maar een warmtepomp kan worden aangerekend als 1 van de 2!
voorbeeld; mocht je al goed geisoleerd hebben maar alleen je ramen moeten nog worden vervangen? dan kun je deze ene isolatiemaatregel (ramen) combineren met de warmtepomp, zonder warmtepomp zou je hier geen subsidie voor krijgen.

Vragen/opmerkingen? Ik hoor het graag!

[ Voor 51% gewijzigd door BjornHero op 18-03-2022 12:16 . Reden: Korte update - antwoorden op m'n eigen discussiepunten ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je foto's zijn slecht zichtbaar door al die (C)(C)(C)(C)(C)(C)(C)(C) er doorheen. Ben je bang dat Kim Kardashian je foto's gaat gebruiken als influencer?

Een link naar de datasheet van de warmtepomp en boiler zou ook wel prettig zijn. Wat heb je ervoor betaald, en wat is de ISDE subsidie? Uit het buitenland of in Nederland gekocht? Waar? Hoeveel kuub per uur blaast dat ding? Regelbaar of aan/uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 04-05-2021 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Dre schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:36:
Je foto's zijn slecht zichtbaar door al die (C)(C)(C)(C)(C)(C)(C)(C) er doorheen. Ben je bang dat Kim Kardashian je foto's gaat gebruiken als influencer?

Een link naar de datasheet van de warmtepomp en boiler zou ook wel prettig zijn. Wat heb je ervoor betaald, en wat is de ISDE subsidie? Uit het buitenland of in Nederland gekocht? Waar? Hoeveel kuub per uur blaast dat ding? Regelbaar of aan/uit?
Snap dat de foto's slecht zijn, subsidie aanvraag is nog niet rond, vandaar. Zal later worden aangepast.

Aangekocht in Duitsland bij https://www.heizung-solar24.de/Waermepumpen:::50.html

Totaal voor de set (Boilervat, wpb, elektrische verwarming, eko-lan, een sleutel/gereedschap en levering heb ik net geen 2k€ betaald).

Koppelingen en leidingen komen daar nog bij, zal waarschijnlijk nog een paar-100 worden.

Subsidie bedraagt momenteel €1600,- voor de warmtepomp.

Het is een aan-uit model (zoals ik de handleiding lees 2 standen?!)

Maximaal debiet is 300m2/u

Specsheet/fabrikant:
https://www.hewalex.pl/of...mpa-ciepla-pcwu-30kw.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-07 12:59
Hallo,

sinds 31 december draait de Hewalex pcwu 3kw bij mij, naar volle tevredenheid.
Het collector gebeuren hoop ik op korte termijn in bedrijf te stellen.
De zonneboiler met warmtepomp set is van Zonneboiler magazijn.

Ik ben nieuw op Tweakers een intro komt misschien nog. Ik zag je vraag en dacht.... zodoende dus.

Als ik je verhaal zo lees vraag ik me af of je hebt gedacht aan naverwarming. Van het gas af gaat je lukken met het verwarmingselement. Energie of geld besparen misschien als je veel pv energie ter beschikking hebt.
Hoe ga je het met je wtw ventilatie doen? Bij een koude buitentemperatuur situatie: Als je de wtw overslaat blaast de wtw koude lucht in. Als je na de wtw lucht pakt daalt de cop(hoe warmer de lucht over de verdamper hoe hoger de efficiëntie)

De warmtepomp kan idd aan/uit gestuurd worden. De compressor is aan/uit, de ventilator heeft twee standen en het electronische expansieventiel kan moduleren.

Je hebt een hygieneboiler schrijf je maar dat is niet wat in configuratie 3 staat(bij die van mij iig ). Voorzover mij bekend is een hygieneboiler een boiler met een medium en een spiraal voor tapwater. Alle genoemde boilers zijn voor tapwater en dit loopt ook door de warmtepomp, deze is voor tapwater gemaakt en daar is ook de subsidie op gebaseerd.

In mijn situatie verzorgt nu het CV toestel de naverwarming zodat het tapwater altijd ca 60 graden c wordt. Straks als de zon schijnt moeten de collectoren dat doen.
De warmtepomp kan tot 55 graden c verwarmen maar dat is niet efficiënt(cop veel kleiner dan 4 tot zelfs 2, afhankelijk van de luchtcondities(hoeveelheid, luchtvochtigheid, temperatuur). Daarentegen tot ca 40 graden is de efficiëntie uitstekend.( Ergens tussen je downloads moet een overzicht van de temperaturen en de cop staan, ik heb ze niet bij de hand).
Mijn situatie:
Setpoint 40 a 45 graden c
Binnenlucht, stel 20 Gr c, over de verdamper. Er is geen wtw ventilatie.
Boiler 200 liter met extra spiraal.
Vloerverwarming aangesloten op de extra spiraal.
CV toestel als naverwarmer ww en als CV voor drie radiatoren.
Gasreductie januari en februari 60 a 70% (!), Electriciteit natuurlijk gestegen maar de totale rekening lager, een tientje of twee.
Tijdens de vorstperiode draaide de wp 24 u/per dag minus ontdooicycli , het vermogen is mooi in balans met de vloer.

Er valt nog meer over deze warmtepomp te vertellen. Mocht dat interessant zijn.

Ik heb de set als normale klant gekocht en heb geen relaties o.i.d. tot Hewalex of Zonneboilermagazijn .

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Surfari schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:11:
Hallo,

sinds 31 december draait de Hewalex pcwu 3kw bij mij, naar volle tevredenheid.
Het collector gebeuren hoop ik op korte termijn in bedrijf te stellen.
De zonneboiler met warmtepomp set is van Zonneboiler magazijn.

Ik ben nieuw op Tweakers een intro komt misschien nog. Ik zag je vraag en dacht.... zodoende dus.

Als ik je verhaal zo lees vraag ik me af of je hebt gedacht aan naverwarming. Van het gas af gaat je lukken met het verwarmingselement. Energie of geld besparen misschien als je veel pv energie ter beschikking hebt.
Hoe ga je het met je wtw ventilatie doen? Bij een koude buitentemperatuur situatie: Als je de wtw overslaat blaast de wtw koude lucht in. Als je na de wtw lucht pakt daalt de cop(hoe warmer de lucht over de verdamper hoe hoger de efficiëntie)

De warmtepomp kan idd aan/uit gestuurd worden. De compressor is aan/uit, de ventilator heeft twee standen en het electronische expansieventiel kan moduleren.

Je hebt een hygieneboiler schrijf je maar dat is niet wat in configuratie 3 staat(bij die van mij iig ). Voorzover mij bekend is een hygieneboiler een boiler met een medium en een spiraal voor tapwater. Alle genoemde boilers zijn voor tapwater en dit loopt ook door de warmtepomp, deze is voor tapwater gemaakt en daar is ook de subsidie op gebaseerd.

In mijn situatie verzorgt nu het CV toestel de naverwarming zodat het tapwater altijd ca 60 graden c wordt. Straks als de zon schijnt moeten de collectoren dat doen.
De warmtepomp kan tot 55 graden c verwarmen maar dat is niet efficiënt(cop veel kleiner dan 4 tot zelfs 2, afhankelijk van de luchtcondities(hoeveelheid, luchtvochtigheid, temperatuur). Daarentegen tot ca 40 graden is de efficiëntie uitstekend.( Ergens tussen je downloads moet een overzicht van de temperaturen en de cop staan, ik heb ze niet bij de hand).
Mijn situatie:
Setpoint 40 a 45 graden c
Binnenlucht, stel 20 Gr c, over de verdamper. Er is geen wtw ventilatie.
Boiler 200 liter met extra spiraal.
Vloerverwarming aangesloten op de extra spiraal.
CV toestel als naverwarmer ww en als CV voor drie radiatoren.
Gasreductie januari en februari 60 a 70% (!), Electriciteit natuurlijk gestegen maar de totale rekening lager, een tientje of twee.
Tijdens de vorstperiode draaide de wp 24 u/per dag minus ontdooicycli , het vermogen is mooi in balans met de vloer.

Er valt nog meer over deze warmtepomp te vertellen. Mocht dat interessant zijn.

Ik heb de set als normale klant gekocht en heb geen relaties o.i.d. tot Hewalex of Zonneboilermagazijn .

Succes.
Bedankt voor je reactie en welkom op Tweakers :)

Naverwarming heb ik niet... Maar de CV-warmtepomp(Daikin) staat volledig los van de hewalex warmtepompboiler bij mij, de wpb is enkel verantwoordelijk voor het opwarmen van het tapwater, ik denk dat dat wel voldoende gaat zijn. (Ben maar alleen en toevoer van het boilervat gaat via de douche-wtw).

Hoe ik het met de wtw-ventilatie ga doen:
Ik plan de wpb aan te sluiten op de uitgang (naar buiten) van de WTW, (met T-stuk, zonder kleppen) zowel in de winter als in de zomer, op deze manier haal ik de "vieze" lucht uit huis, die reeds door de WTW is gegaan (dus in de winter net iets warmer is dan buitenlucht).

Mocht de lucht te koud zijn om de wpb te laten werken zal deze het boilervat met de verwarmingsspiraal (cop=1) opwarmen..
Zonnepanelen heb ik voldoende (9,5kwp) met de mogelijkheid om nog 5 kWP bij te plaatsen.

Goed dat je me erop wijst dat dat ik hygiëne boiler schreef, hier heb ik me vergist, ik bedoelde een boiler, zoals jij ook hebt met daarin direct het tapwater.

Zou jij een paar foto's van je opstelling willen delen?

En mocht je nog meer over je wpb willen vertellen, heel graag!

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Hi

Volgens de gegevens kan de wp prima draaien met vorst, maar ja die cop hè.

Waar weet ik niet meer, op internet heb ik vorig jaar de 'fitters manual' van de 2.5 kw uitvoering gedownload. Bijna hetzelfde als wat bij deze wp zat, maar daar staat een prachtige grafiek in met temperaturen en cop. Van harte aanbevolen.

Foto's etc moet ik nog uitvogelen hoe ik dat hier doe en wat ik dan laat zien.

Voor het topic ben ik nu met een test bezig om hem naar maximale temperatuur te brengen, tot nu toe niet hoger dan 45 ingesteld. Op dit moment is de aanvoertemperatuur 57 Gr c en het opgenomen vermogen ca 1000W(incl pomp.) Dat valt niet tegen.
Het stroomverbruik varieert nogal met de temperatuur. Dit is wat ik over het algemeen zie:
<30 Gr <650W
30 tot 40 Gr. 650 tot 750W
Vanaf 40-45 Gr 750-900 W
Vanaf 50 Gr 900+
Nu 58 Gr 1010Watt
Temperatuurverschil aanvoer retour.
Meestal 2,5 a 3 Gr. Het valt op dat het verschil nu een paar tienden hoger is. Kan natuurlijk aan de sensor liggen.(Metingen via controller en een basetech stopcontact-vermogensmeter, laten we zeggen indicatief).
Op het apparaat zit een drukmeter voor de persdruk. Nu 37 bar ik had hem nog niet richting de 30 gehad.

Hij bevalt beter dan verwacht o.a. omdat hij continu kan draaien.
A. De koude inwerking door de bijna continu afzuiging geen issue was. Het huis heeft/had natuurlijke ventilatie.
B. Het geluid meevalt. Nu met het hogere sp neemt het (een beetje) toe
Hij staat dus ook 's nachts aan.

Aanvoertemperatuur inmiddels 60,4 Gr c, hij kan het dus. P 1050Watt. Persdruk 39 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Inmiddels 61,6 Gr c. P 1080Watt. Persdruk 40 bar. Compressor temperatuur 101 Gr c.
De wp wil nog verder maar nu stop ik.
Test geslaagd. Het apparaat moet er wel hard voor werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Surfari schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:07:
Inmiddels 61,6 Gr c. P 1080Watt. Persdruk 40 bar. Compressor temperatuur 101 Gr c.
De wp wil nog verder maar nu stop ik.
Test geslaagd. Het apparaat moet er wel hard voor werken.
Klinkt goed!

Dan zou een legionella-run in principe mogelijk zijn met de WP zelf.

Dat diagram met de cop afhankelijk van de temperaturen (zowel toevoer alsook gewenste watertemp) staat op pagina 19 van de installers manual van de 2.5 kw (zie links topicstart).

Zoals eigenlijk bij alle warmtepompen geld ook hierbij, voor een zo hoog mogelijke cop (efficiëntie):
-zo hoog mogelijke "bron" temperatuur (lucht-toevoer)
-zo laag mogelijke doel-temperatuur (water)

Goed om te horen dat hij bij jou al goed werkt:)

Morgen krijg ik de eerste lading koppelingen etc binnen om hem aan te sluiten :)

Helaas moet deze week eerst het dak worden voorbereid voor de dakdekker :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fdbkc01
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 19:57
Bij mij heb ik er nu 2 jaar 2 naast elkaar in parallel draaien (2 keer 3 kw) en ga nog een extra parallel aansluiten van 2,5 kw dan in totaal 8,5 kw. Ben de voorbereidingen aan het treffen. Moet de houtvergasser aan de kant gooien. Met een oud huis heb ik net te weinig vermogen op 6 kw.. Ga ze overigens alle drie via 1 pomp laten lopen.

Heb ze rechtstreeks uit polen gehaald. Scheelde een paar honderd per stuk.

Heb nu weinig tijd. Als er vragen zijn, kan ik mogelijk helpen op een later moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
fdbkc01 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:42:
Bij mij heb ik er nu 2 jaar 2 naast elkaar in parallel draaien (2 keer 3 kw) en ga nog een extra parallel aansluiten van 2,5 kw dan in totaal 8,5 kw. Ben de voorbereidingen aan het treffen. Moet de houtvergasser aan de kant gooien. Met een oud huis heb ik net te weinig vermogen op 6 kw.. Ga ze overigens alle drie via 1 pomp laten lopen.

Heb ze rechtstreeks uit polen gehaald. Scheelde een paar honderd per stuk.

Heb nu weinig tijd. Als er vragen zijn, kan ik mogelijk helpen op een later moment.
Klinkt goed!

Waarom plaats je er niet nog een 3kw bij?

Volgens de subsidie-lijst krijg je daar €1600,- subsidie op....
(Contact gehad met overheid, hoewel niet duidelijk aangegeven in de voorwaarden worden ook meerdere warmtepompen identiek gesubsidieerd als enkele)

Als ik het goed begrijp gebruik jij ze voor ruimte-verwarming? Ook voor sww of heb je dat op een andere manier opgelost?

Heb je er een buffet at tussen staan dat door de warmtepompen wordt opgewarmd en waar een andere pomp vervolgens het water voor de verwarming aan onttrekt of hoe moet ik me jouw opstelling voorstellen?

Ps eventueel interessant voor andere Tweakers waar je je pomp hebt gehaald en wat je ervoor hebt betaald :) (we blijven toch 'ollanders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24
Deze gaan we zeker volgen.
Heb zelf ook een situatie waar de boiler mooi in de buurt van de lucht WTW geplaatst zou kunnen worden dus heb wel interesse in lucht flow.

Begrijp ik het zo goed?:
-Helemaal op de eind van je WTW afvoer plaats je t-stuk die zorgt voor de aanvoer voor de Hewalex?
-En dan maak je een nieuw extra gat voor de afvoer van de Hewalex?
-De aanvoer van je lucht WTW doe je niks mee

(Nog overwogen om iets met kleppen te doen om in de zomer gratis lucht koeling te hebben?)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
ice-T106 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:25:
Deze gaan we zeker volgen.
Heb zelf ook een situatie waar de boiler mooi in de buurt van de lucht WTW geplaatst zou kunnen worden dus heb wel interesse in lucht flow.

Begrijp ik het zo goed?:
-Helemaal op de eind van je WTW afvoer plaats je t-stuk die zorgt voor de aanvoer voor de Hewalex?

(Nog overwogen om iets met kleppen te doen om in de zomer gratis lucht koeling te hebben?)
> Dat klopt, ik plan het "rechtdoorgaande stuk" van de T aan te sluiten om de WTW-WP en de aftakking op een geveldoorvoer (om geen/minimale invloed tussen beide te hebben maar wel zoveel mogelijk warme lucht (in de winter dan) uit de WTW nog te kunnen gebruiken)
> Klopt ik plan 3 geveldoorvoeren
-Wtw in, verse lucht naar binnen
-WTW uit, via T stuk gecombineerd met WP-in
-WP uit, "vieze" afvoerlucht die nog gekoeld is
door de WP naar buiten
>Correct, zie boven / beneden

Mbt je vraag betreffende kleppen en "gratis airco" in de zomer. dit heb ik overwogen/overweeg ik.

1e reden
Het nadeel is echter dat ik een zeer beperkte ruimte heb voor de apparatuur (vliering van 35 cm hoog, hier komt de ventilatie-WTW, type renovent sky 300 plus). Dan wordt er via een oude schouw buizen naar de benedenverdieping/kelder gebracht waar dan weer de WP hangt (ook redelijk beperkt qua ruimte).

2e reden
Daarbij komt dat ik (meer dan voldoende) PV installeer (9.3kwp) waardoor ik in de zomer sowieso een gigantisch overschot ga hebben, en dat is precies wanneer ik een airco nodig zal hebben..

3e reden
KISS, als ik zoiets bouw is het waarschijnlijk niet (voor een prijs die ik accepteer) kant en klaar verkrijgbaar, dus zal ik weer met een ESP in de weer gaan en een paar kleppen via ome-ali kopen.
Echter, ik merk dat de meeste installateurs heel goed weten wat ze standaard doen, zodra het op zulke zelfbouwsels etc aankomt stoot ik vaak op beperkingen in hun opties. Nu is dat geen probleem voor mij (in de meeste gevallen) maar bij eventuele verkoop van de woning wellicht wel...

Dat gezegd te hebben... Als ik klaar ben met de verbouwing en er woon, en even geen ander hobby-projectje heb om me bezig te houden zou het goed kunnen dat ik toch zwak word en ga hobbyen :9 ...

Ik zet het niet op m'n Todo list, maar wel op m'n "wellicht ooit" lijstje :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
Ik bedoelde de gratis airco nog meer KISS. Gewoon twee handmatige drieweg kleppen die dan schakelen naar daar direct binnenshuis opzuigen en blazen. Dan gewoon handmatig een zomer en een winterstand.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
ice-T106 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:16:
Ik bedoelde de gratis airco nog meer KISS. Gewoon twee handmatige drieweg kleppen die dan schakelen naar daar direct binnenshuis opzuigen en blazen. Dan gewoon handmatig een zomer en een winterstand.
Dat is te makkelijk...
Nee wacht, nu je het zegt... Ik ga nadenken of ik dat op de een of andere manier passend krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
BjornHero schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:20:
[...]

Klinkt goed!

Dan zou een legionella-run in principe mogelijk zijn met de WP zelf.

Dat diagram met de cop afhankelijk van de temperaturen (zowel toevoer alsook gewenste watertemp) staat op pagina 19 van de installers manual van de 2.5 kw (zie links topicstart).

Zoals eigenlijk bij alle warmtepompen geld ook hierbij, voor een zo hoog mogelijke cop (efficiëntie):
-zo hoog mogelijke "bron" temperatuur (lucht-toevoer)
-zo laag mogelijke doel-temperatuur (water)

Goed om te horen dat hij bij jou al goed werkt:)

Morgen krijg ik de eerste lading koppelingen etc binnen om hem aan te sluiten :)

Helaas moet deze week eerst het dak worden voorbereid voor de dakdekker :'(
Voor de test was het leuk maar normaal zou ik niet op deze temperaturen draaien, niet alleen ivm cop, maar zeker ivm met slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno de B
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-11-2024
Eind 2020 heb ik ook de Hewalex warmtepomp geplaatst puur voor ondersteuning van de zonnecollectors 4m2 installatie met boiler (200L). Werkt erg goed. Later nog de naverwarming CV vervangen door een Trendline II met zonneboilersensor op de voeding leiding vanuit de boiler. Douche heeft ook een WTW op de afvoer die de boiler weer voorziet van voorverwarmd water. Gas gebruik neemt door al deze maatregelen enorm af.
Waar nu nog gerealiseerd moet worden is dat de warmtepomp gestart moet worden zodat deze synchroon met de Douche gaat werken (iemand ideeën). Warme lucht wordt dan weer toegevoegd aan het tapwater. Nu stel ik dit handmatig in met de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
arno de B schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:39:
Eind 2020 heb ik ook de Hewalex warmtepomp geplaatst puur voor ondersteuning van de zonnecollectors 4m2 installatie met boiler (200L). Werkt erg goed. Later nog de naverwarming CV vervangen door een Trendline II met zonneboilersensor op de voeding leiding vanuit de boiler. Douche heeft ook een WTW op de afvoer die de boiler weer voorziet van voorverwarmd water. Gas gebruik neemt door al deze maatregelen enorm af.
Waar nu nog gerealiseerd moet worden is dat de warmtepomp gestart moet worden zodat deze synchroon met de Douche gaat werken (iemand ideeën). Warme lucht wordt dan weer toegevoegd aan het tapwater. Nu stel ik dit handmatig in met de software.
Werkt inderdaad goed. Sinds een week draaien hier nu de collectoren dat lijkt ook goed te gaan. De douche ventilatie zit er nog niet op maar ik zit dus met hetzelfde. (De Hewalex WP heeft geen externe vrijgave contact). Tot nu toe heb ik drie opties:
1. Regelend op de onderste boiler sensor slaat de wp vrij snel aan door inmenging met koud water(ik heb geen wtw in de douche afvoer)(schakelverschil niet te groot instellen)
2. Voor de collectoren heb ik de gh26 controller, deze kan de wp sturen. Een sturing vanuit de douche kan dan parallel. Wp en douche dus via onderbreekt contact.
3. Een sturing vanuit de douche schakelt een weerstand parallel over de regelsensor, zodat de wp een lagere temperatuur ziet en aanslaat.

Sturing vanuit de douche: Bijv via lampschakelaar, eigen schakelaar of een vochtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Surfari schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:25:
[...]

Werkt inderdaad goed. Sinds een week draaien hier nu de collectoren dat lijkt ook goed te gaan. De douche ventilatie zit er nog niet op maar ik zit dus met hetzelfde. (De Hewalex WP heeft geen externe vrijgave contact). Tot nu toe heb ik drie opties:
1. Regelend op de onderste boiler sensor slaat de wp vrij snel aan door inmenging met koud water(ik heb geen wtw in de douche afvoer)(schakelverschil niet te groot instellen)
2. Voor de collectoren heb ik de gh26 controller, deze kan de wp sturen. Een sturing vanuit de douche kan dan parallel. Wp en douche dus via onderbreekt contact.
3. Een sturing vanuit de douche schakelt een weerstand parallel over de regelsensor, zodat de wp een lagere temperatuur ziet en aanslaat.

Sturing vanuit de douche: Bijv via lampschakelaar, eigen schakelaar of een vochtsensor.
Hij is bij mij nog niet actief, maar toen ik de handleiding doorlaat kwam ik het volgende tegen:

"External control
The unit may be operated using an external control unit. In the strip, terminals marked ‘External control unit’ are
connected by a bridge. The Ext OFF message will be displayed in right bottom corner after their disconnection. The
‘External control unit’ option of the controller allows defining, which heating devices are to be operated by the external
control unit."

Lijkt erop dat een soort van externe schakelaar standaard "voorzien" is.

Hoe het exact werkt kan ik (nog) niet testen.

Trouwens als je op zoek bent naar een waarde om te "schakelen" kan ik je de luchtvochtigheid op de badkamer afraden, dit omdat je "treshold" eigenlijk nog seizoens-gecorrigeerd zou moeten worden wat het weer onnodig complex maakt.

--> mijn plan is het een tempsensor op de warmwater-toevoer leiding van de douche te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
De external control gebeurt door het onderbreken van de draadbrug. In de besturing is aan te geven of je daarmee de wp of bijv het elektrisch element schakelt(de "switchable heating devices" is de apparatuur uit het configuratie programma dus afhankelijk van wat je aansluit en instelt.)
Ik heb daar nog niet mee gespeeld maar dat komt er aan. Als ik de manual goed begrijp onderbreek je het normale programma, dus als bijv. het tijdsprogramma de wp uit zet is hij niet via dit contact in te schakelen.
In de badkamer komt een extra afzuigventilator als booster om voldoende lucht naar de wp te krijgen. Zuigt boven de douche af ik verwacht geen problemen met de meting. Als de rh% tegenvalt door de stijgende temperatuur dan moet het een temperatuur schakelaar worden.
(Ik heb geen wtw in de ventilatie).

Hoe wil je de sensor van de ww leiding aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno de B
@ Surfari. de zonnecollectoren icm met de Hewalex WP is een prima combi. We gebruikte voor deze installatie ca. 350 m3/jr gas voor sanitairwater. Doel: 60-70% hierop besparen. Wat me opvalt wanneer er gedoucht wordt en de warmtepomp tegelijk draait zakt de temperatuur veel minder snel. De koude invoer van de boiler wordt heel effectief voorverwarmd. Antwoorden1) reactie van de warmtepomp zal traag zijn. Onderste helft van de boiler moet dan al flink gezakt zijn. Bij de laatste douchebeurt die dag wil je niet dat de warmtepomp de gehele boiler op de ingestelde temperatuur brengt. Dat karwei is voor de zon de dag erna. 2) extern contact kan idd door de GH26 (heb ik ook) gebruikt worden. Ik heb hier dacht ik een relay op aangesloten met het 2kW warmte element (legionella). Hoe dan ook de WP extern starten is mogelijk 3) sturing vanuit douche: ik denk dat de temp sensor van Bjorhero op de warmwater toevoer leiding de kortste klap is.

Indien de temperatuur in de boiler hoger dan bijv. 45 gr is dan hoeft de WP niet te starten. Deze kun je via instellingen (Ekontrol.pl) maximeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
arno de B schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:26:
@ Surfari. de zonnecollectoren icm met de Hewalex WP is een prima combi. We gebruikte voor deze installatie ca. 350 m3/jr gas voor sanitairwater. Doel: 60-70% hierop besparen. Wat me opvalt wanneer er gedoucht wordt en de warmtepomp tegelijk draait zakt de temperatuur veel minder snel. De koude invoer van de boiler wordt heel effectief voorverwarmd. Antwoorden1) reactie van de warmtepomp zal traag zijn. Onderste helft van de boiler moet dan al flink gezakt zijn. Bij de laatste douchebeurt die dag wil je niet dat de warmtepomp de gehele boiler op de ingestelde temperatuur brengt. Dat karwei is voor de zon de dag erna. 2) extern contact kan idd door de GH26 (heb ik ook) gebruikt worden. Ik heb hier dacht ik een relay op aangesloten met het 2kW warmte element (legionella). Hoe dan ook de WP extern starten is mogelijk 3) sturing vanuit douche: ik denk dat de temp sensor van Bjorhero op de warmwater toevoer leiding de kortste klap is.

Indien de temperatuur in de boiler hoger dan bijv. 45 gr is dan hoeft de WP niet te starten. Deze kun je via instellingen (Ekontrol.pl) maximeren.
Als de warmtepomp draait woelt hij het water onderin de boiler om die hogere temperatuur onderin de boiler wordt mede hierdoor veroorzaakt. Maar het koude water wat dan over de boiler loopt zorgt voor rendement op de warmtepomp.
De wp staat max 45, meestal minder ingesteld i.v.m het rendement.
In deze periode mag de wp 's avonds aan omdat hij op de vloerverwarming zit.
Omdat nog niet alles af is stel ik nu het klokprogramma vaak bij. Warme dag=wp alleen 's ochtends vrijgeven.
Wp op hoge temperatuur vindt ik niet aantrekkelijk. Lage cop, slijtage en niet te vergeten, de boiler verliezen die zijn significant.
In de koude periode heb ik geen last van warmteverlies omdat de boiler echt pontificaal in de open keuken staat, het verlies verwarmt de ruimte. Het effect daarvan in de warme periode kan een ander verhaal zijn. Het is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
@ Arno . In de koude periode is het gelukt om 60-70% gas te besparen, op het totale verbruik dus incl. CV.
Ook is de afrekening wat lager, omdat de wp op gunstige cop's kan draaien. ( Binnenlucht over de verdamper, setpoint laag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Surfari schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:58:
De external control gebeurt door het onderbreken van de draadbrug. In de besturing is aan te geven of je daarmee de wp of bijv het elektrisch element schakelt(de "switchable heating devices" is de apparatuur uit het configuratie programma dus afhankelijk van wat je aansluit en instelt.)
Ik heb daar nog niet mee gespeeld maar dat komt er aan. Als ik de manual goed begrijp onderbreek je het normale programma, dus als bijv. het tijdsprogramma de wp uit zet is hij niet via dit contact in te schakelen.
In de badkamer komt een extra afzuigventilator als booster om voldoende lucht naar de wp te krijgen. Zuigt boven de douche af ik verwacht geen problemen met de meting. Als de rh% tegenvalt door de stijgende temperatuur dan moet het een temperatuur schakelaar worden.
(Ik heb geen wtw in de ventilatie).

Hoe wil je de sensor van de ww leiding aansluiten?
Ik heb in de technische ruimte/kelder een aparte (warme) leiding die enkel naar de douche gaat (niet naar badmeubel). Hierop plan ik een deel van de isolatie te verwijderen, een temp.sensor(ds18b20) te plakken met isolatietape... En dan weer de isolatie eromheen.

Dit temp. Signaal plan ik te verwerken in home assistant waar ik een Boolean switch maak die aangeeft of er gedoucht wordt --> daarmee wordt dan ook de ventilatie een standje harder gezet en hoe ik zelf niet meer aan een knop te draaien etc...

Of en hoe ik dit ga gebruiken om eventueel de WP ook te sturen weet ik nog niet, gezien ik er alleen ga wonen en een 200L boilervat heb verwacht ik niet snel koud te moeten douchen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Dat klinkt mooi. Als je al via home automation werkt is dat denk ik een goede keuze.
De aansturing wp, daar ga ik me binnenkort in verdiepen. Er zijn wel wat mogelijkheden om hem om de tuin te leiden(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arno de B
Surfari: de besparing die ik denk te gaan halen is alleen op sanitairwater. Er wordt nogal flink gedouched hier in huis. Daarom 60-70% van de 350m3 gas die we jaarlijks verstoken. Totaal verbruik was ooit jaarlijks 1200m3 Na tal van maatregelen aangeland op 760m3 . Hiervan dus 350m3 aan te pakken met de zonneboiler icm met de Hewalex WP op de ventilatie.
De temperatuurschakelaar heb ik inmiddels gevonden en die zal in de komende maanden gemonteerd worden met de WP en toevoerleiding van de douche. Ik heb een vertraagd afvallend model gekozen. Dan kan er na het douchen instelbaar even doorgegaan worden. Ook al om de WP niet te kort te laten draaien. Starten en stoppen moet je niet te vaak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-06 03:46
Kunnen jullie mij van advies voorzien?

Deze warmtepomp lijkt in mijn situatie perfect ik heb namelijk geen ruimte voor een verticale wateropslag tank. En met deze pomp kan ik een horizontale tank plaatsen. Maar nog een vraag:
Zit er een muurbeugel in het pakket bij aanschaf?

Daarnaast heb ik de volgende tank gezien:
https://www.heizung-solar...-WT-Heizspirale::564.html

Het is me alleen niet duidelijk of ik hier een extra verwarmingselement in kwijt kan.

Een andere optie is misschien een horizontale elektrische boiler kopen en daar warm water in circuleren met de warmtepomp. Ik had toevallig op de website waar ik mijn warmtepomp wilde kopen een mooie en goedkope gezien.

https://www.emundia.si/ar...rd-570-ther-mo-eu-3000366

Een andere optie is misschien aansluiten op de ventilatie van de badkamer. Dan heeft die in theorie altijd voldoende warme lucht dat een elektrisch element overbodig is?

De intentie is om 2 horizontale vaten neer te leggen 2 als buffer voor de vloerverwarming warmtepomp en 1 met tapwater.

In de eerste buffer wil ik het tapwater door het spiraal laten lopen voor voorverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
1993jjohan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:40:
Kunnen jullie mij van advies voorzien?

Deze warmtepomp lijkt in mijn situatie perfect ik heb namelijk geen ruimte voor een verticale wateropslag tank. En met deze pomp kan ik een horizontale tank plaatsen. Maar nog een vraag:
Zit er een muurbeugel in het pakket bij aanschaf?

muurbeugel zat er niet bij, kost 45-50€ extra,eventueel kan je ook een airco muurbeugel nemen, heb ik destijds echter niet uitgezocht

Daarnaast heb ik de volgende tank gezien:
https://www.heizung-solar...-WT-Heizspirale::564.html

Het is me alleen niet duidelijk of ik hier een extra verwarmingselement in kwijt kan.

volgens de beschrijving en het schema past er wel een elektrisch element in

Een andere optie is misschien een horizontale elektrische boiler kopen en daar warm water in circuleren met de warmtepomp. Ik had toevallig op de website waar ik mijn warmtepomp wilde kopen een mooie en goedkope gezien.

https://www.emundia.si/ar...rd-570-ther-mo-eu-3000366

Een andere optie is misschien aansluiten op de ventilatie van de badkamer. Dan heeft die in theorie altijd voldoende warme lucht dat een elektrisch element overbodig is?

beetje afhankelijk van je ventilatie concept maar dit lijkt me niet heel verstandig, je een trekt op deZe manier altijd warmte uit de lucht (als de Wpb aan staat) niet enkel na-tijdens het douchen

De intentie is om 2 horizontale vaten neer te leggen 2 als buffer voor de vloerverwarming warmtepomp en 1 met tapwater.

In de eerste buffer wil ik het tapwater door het spiraal laten lopen voor voorverwarming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
Update tijd :+

De WP is vorige week (voorlopig) in bedrijf genomen.

Zoals bekend hangt de WP bij mij in de kelder.
Initieel onderzoek was het plan qua lucht-geleiding als volgt:
Toevoer lucht komt van de WTW (uitvoer naar buiten van wtw) en de afgekoelde lucht (uit Wpb gaat naar buiten)

Voor de wintermaanden is dat natuurlijk ideaal, de warmste (rest) lucht gebruikt zonder de woning onnodig af te koelen echter voor de zomer is het wellicht ietsje minder....
En dus, na de opmerking van @ice-T106 ben ik gaan denken en ben met de volgende "oplossing" gekomen voor de zomer:
Lucht-invoer: lucht uit kelder, vrij aanzuigen

lucht uitvoer naar keuken (buis naar buiten loopt achter keuken, dus een T stuk wordt daarin gemaakt en in de zomer wordt dit open gemaakt..).

Plaatjes van de huidige situatie:
Controller (momenteel installatieschema 1 actief)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GStMI8Jfw2681NsZLIFp_WCcEJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gx6q51BSSZAcZwVgkOHIlcqq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm6q9LOGbHfr69GJ2RETNPeliXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwRoF0dCS0vVsjf6cYaby3Yc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9llxqN5Q69Fylcqy0tCl5VCucE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhPlaaza2mjdMLSnqgWcJmg2.jpg?f=fotoalbum_tile

Boilervat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9VcehBeJPaS8XscTy6BqNqfnk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lb6StwKeRoaS1q1z2ELW19h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNOOdoTS0m_1hcRCAT2SJf4CrgE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwyUpWCXWvER7O6ungT5RAKI.jpg?f=fotoalbum_tile

Circulatiepomp (zat bij WP):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2vr2trNInbNAqmv8_bFkLziQ20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RH9OXzGdWNXqU8GgALyW7db.jpg?f=fotoalbum_large

De WP zelf.
Momenteel nog met een bocht en "flexibele afvoerkap-buis(bouwmarkt, 150mm) aangesloten.

Omwille van geluidsreductie en om het makkelijker te kunnen verwijderen wordt dit nog gewijzigd tegen een flexibele 150-160mm geïsoleerde slang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9N8quvxrcKb5qT1ef-d7PALrl30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfP6qo1jDS7pwZIascu2TOIz.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals wellicht te zien, een aantal kabels moeten nog netjes worden weggewerkt.
Daarnaast heb ik alle componenten (WP, pomp, vat) middels 2 delige koppelingen aangesloten zodat het wisselen bij een defect eenvoudig is en er geen loodgieter/krimptang nodig is.

De kogelkranen zijn 3/4 en de leiding is flexibele CV/waterleiding van 26mm.

Verdere inbedrijfname/afwerking zal volgen als de rest van de verbouwing (bijna) klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Leuk dat je iets gedaan hebt met het koeling idee.
Blijft interessant die hewalex. Zou je de hewalex ook adviseren als je plek hebt voor een "normale" warmtepomp boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
ice-T106 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:15:
Leuk dat je iets gedaan hebt met het koeling idee.
Blijft interessant die hewalex. Zou je de hewalex ook adviseren als je plek hebt voor een "normale" warmtepomp boiler?
Dat is een goede vraag...
Op het moment denk ik dat ik te weinig ervaring/informatie heb om daar een objectief antwoord op te geven. Anderzijds, ben ik van mening dat gebruikers die ervaring hebben met 1 (of enkele) apparaten zonder er specifiek onderderzoek naar te hebben gedaan en metingen uitgevoerd te hebben sowieso te weinig kennis hebben om hier een objectief antwoord op te geven (mensen willen nogal graag horen dat hun keuze de beste was?! (ik ook O-) )).

Wel kan ik je mijn ervaringen (vanuit een gebruiks-oogpunt) geven met de voor en nadelen..

-Installatie (gemak): ok, laat dat gemak maar weg, door de flexibiliteit van een apart vat, pomp en WP is er dus (meer) installatiewerk (en minder gemak)

-Vermogen, voor een WPB heeft hij een behoorlijk vermogen met 3 kw, hierdoor is hij (sneller) op temperatuur en kan eventueel ook een groter vat of 2 vaten bedienen.

-Kwaliteit, hier kan ik zelf weinig over zeggen, het ziet er allemaal netjes uit, niet heel luxe, maar wel degelijk. een (poolse) ex-collega van me vertelde dat hij zelf een Hewalex WPB heeft die reeds 9 jaar onvermoeid zn werk doet en ook de CV ondersteund (cv water door spiraal).

-Efficiëntie, hier heb ik zelf geen metingen naar gedaan maar gezien de compressor niet moduleert (de ventilator heeft 2 standen (AC-fan = onzuinig!) en het regelventiel "regelt" ) lijkt het me niet de meest efficiënte WPB...

-Flexibiliteit, hier ben ik wel (behoorlijk) positief over, je kunt hem op verschillende manieren inzetten (ook als hybride warmtepomp/ondersteuning van retour-CV water, wellicht eens bij mn ouders plaatsen zoiets..). Daarnaast vind ik het een voordeer dat je zowel buizen kunt aanzuigen-uitblazen als direct in de ruimte, op deze manier kun je de "restkoelte" in de zomer als gratis AC gebruiken.

-Prijs, wat mij betreft is dit wel een punt dat de WP heel aantrekkelijk maakt, enerzijds de lage prijs, (1250, zonder vat) anderzijds de mogelijkheid er 1600€ subsidie op te krijgen... mn hele WPB-installatie zal me onder de streep minder dan 500€ kosten (hoofdzakelijk zelf geplaatst..)

Zou ik het nog een keer doen?
Tot heden heb ik (nog) geen spijt van, echter woon ik er nog niet dus wellicht verandert dat nog :)
(wat ik me kan bedenken is dat ik de geluidsproductie ga "ervaren" maar dit kan oplossen middels flex-slangen met demping en eventueel een paar andere "aanpassingen" maar dat zal wel meevallen..(ik ben nogal gevoelig voor geluid..))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
@BjornHero

Super bedankt voor de uitgebreide post.

Op zich vind ik de scheiding tussen het vat en een deel wat eerder stuk kan gaan helemaal niet verkeerd.

Meer vermogen had ik nog maar amper aan gedacht maar dat is wel een groot pluspunt eigenlijk:
Sneller weer op temperatuur
Makkelijker om je zonneoverschot in te zetten (ik heb veel vermogen aan panelen, kan ook een nadeel zijn natuurlijk).
En voor de inzetting als ondersteuning voor je verwarming is meer vermogen natuurlijk ook super. Ook begreep ik dat sommige wtw boilers op tilt slaan bij te hoge continu belasting.

Dus eigenlijk wel leuk om met de huidige subsidie hier toch even goed naar te kijken.

Jullie doen de installatie zelf en laat hem dan "afmaken" door een installateur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
ice-T106 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:51:
@BjornHero

Super bedankt voor de uitgebreide post.

Op zich vind ik de scheiding tussen het vat en een deel wat eerder stuk kan gaan helemaal niet verkeerd.

Meer vermogen had ik nog maar amper aan gedacht maar dat is wel een groot pluspunt eigenlijk:
Sneller weer op temperatuur
Makkelijker om je zonneoverschot in te zetten (ik heb veel vermogen aan panelen, kan ook een nadeel zijn natuurlijk).
En voor de inzetting als ondersteuning voor je verwarming is meer vermogen natuurlijk ook super. Ook begreep ik dat sommige wtw boilers op tilt slaan bij te hoge continu belasting.

Dus eigenlijk wel leuk om met de huidige subsidie hier toch even goed naar te kijken.

Jullie doen de installatie zelf en laat hem dan "afmaken" door een installateur?
Graag gedaan,

Inzetten als "hybride" warmtepomp is ook mogelijk en dat plan ik bij m'n ouders te gaan doen. (Moet hen alleen nog even informeren😅).

Ik zou hem dan als volgt "schakelen"

WP 3kw, voorraadvat 300L+2 spiralen.

--> tapwater circuleren door het vat --> uitlaat van het vat op de inlaat van de CV ketel(tapwater) en die zo schakelen dat ie aanspringt wanneer de invoertemperatuur onder de 42C is.

--> CV water --> 2 spiralen doorverbinden voor extra oppervlakte.
Retourwater van de CV eerst door beide spiralen laten lopen voordat het door de CV ketel gaat.

Op deze manier kan de warmtepomp "zo veel mogelijk" draaien, mocht hij niet voldoende vermogen hebben schakelt de CV bij...

En mocht de WPB te "veel" lawaai maken kan die worden uitgeschakeld (extern contact op printplaat kan zo worden ingesteld) op de momenten dat het nodig is (CV ketel, en waarschijnlijk later ook WPB, staat bij m'n ouders op zolder, boven hun slaapkamer, en m'n moeder slaapt nogal licht..).

Daarnaast zal men nooit problemen hebben met te weinig warm tapwater (immers, als de Wpb uit is wordt het alsnog door de CV opgewarmd).

En als kers op de taart, in de zomer kan de WPB de zolder koelen (als bijproduct...)

Volgens mij gebruikt @fdbkc01 ze ook voor ruimte-verwarming (2-3? Stuks inmiddels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunstig
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-11-2024
Wat bedoel je met spiralen doorknippen?
Kun je in een boilervat zelf spiralen aanpassen of toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Ow, ik bedoelde doorverbinden... Maar mn telefoon dacht daar anders over...

In (kleinere) buffervaten zitten de spiralen er normaal standaard in(formaat huishouden).

Bij grotere buffervaten (1000+ liter) is het wel eens mogelijk een spiraal bij te plaatsen via een flens in de tank (formaat grote woning die met een apart systeem zoals een houtkachel op de CV wordt verwarmd of industrie applicaties etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Er staat een pcwu 2.5 op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Surfari schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:36:
Er staat een pcwu 2.5 op marktplaats.
Hmm, ik vind hem niet :'(

Enkel de standaard advertenties van zonneboiler magazijn en dawi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
"warmtepomp 1 jaar gebruikt" is de aanhef, Hewalex wordt niet genoemd. Type plaatje niet te zien maar er staat een handleiding van de 2.5 op de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik heb er ook eentje hangen aan mijn 300L boilervat van mn zonnecollectoren nu bijna een jaar. Had eigenlijk gespaard voor mn huur CV ketel te vervangen voor een eigen cv ketel. Maar had in plaats daarvan een tweedehands CV ketel, een 2e hands zonneboiler en dus de Hewalex aangeschaft. Ik moet zeggen de CV en Hewalex bevallen prima de zonneboiler is tot dusver lastig op druk te houden maar dat is een beetje offtopic. Ik ben nu bezig een systeem te maken voor de CV ondersteuning. Ben er al wel achter dat de WP mn boilervat stabiel op 35 graden kan houden terwijl ik gebruik maak van vloerverwarming op de begane grond. Ik zal van het weekend eens kijken of ik wat foto's kan maken voor jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
BjornHero schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:15:
[...]

En mocht de WPB te "veel" lawaai maken kan die worden uitgeschakeld
Wil je eens een filmpje maken van het geluid maken van de wp, ben wel nieuwsgierig.

Tevens ben ik benieuwd of je de subsidie al binnen hebt, aangezien je de installatie zelf hebt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Hrugnir schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:36:
Ik heb er ook eentje hangen aan mijn 300L boilervat van mn zonnecollectoren nu bijna een jaar. Had eigenlijk gespaard voor mn huur CV ketel te vervangen voor een eigen cv ketel. Maar had in plaats daarvan een tweedehands CV ketel, een 2e hands zonneboiler en dus de Hewalex aangeschaft. Ik moet zeggen de CV en Hewalex bevallen prima de zonneboiler is tot dusver lastig op druk te houden maar dat is een beetje offtopic. Ik ben nu bezig een systeem te maken voor de CV ondersteuning. Ben er al wel achter dat de WP mn boilervat stabiel op 35 graden kan houden terwijl ik gebruik maak van vloerverwarming op de begane grond. Ik zal van het weekend eens kijken of ik wat foto's kan maken voor jullie
Klinkt goed!

Ben wel heel erg benieuwd naar je foto's en opstelling!

Heb je het CV water (vloerverwarming) door een spiraal in het boilervat lopen of hoe moet ik me dat precies voorstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Arievd schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Wil je eens een filmpje maken van het geluid maken van de wp, ben wel nieuwsgierig.

Tevens ben ik benieuwd of je de subsidie al binnen hebt, aangezien je de installatie zelf hebt uitgevoerd.
Ik wil best een filmpje maken... Maar ik woon er (nog) niet, ben nog altijd aan het verbouwen en heb hem dus niet aan staan.

Betreffende de subsidie, die is nog niet aangevraagd, mijn andere warmtepomp (Daikin, met Buitenunit, voor de hoofdverwarming) hangt wel al op maar wordt volgende week pas in bedrijf gesteld.

Zodra dat is gedaan heb ik daar een factuur van en zal ik voor beide warmtepompen de subsidie aanvragen...

Wordt vervolgd:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
Het is misschien een beetje een rommeltje maar ik ben ook nog niet helemaal klaar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1JEpiHH3oFZx_2OXEg2tCqb0fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1S01AOT42zYK62YIgF3puoU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RokZEnYIbHWZ7VREb58hoYtS3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9FSdrdBh3Ak3rmL7ZCnoDNe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k04qHfFcyjg0l3TsMDkgnhoCd2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrpcxXUhLtC4iHVRR97eMrdo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:05
Ondanks dat het nog een "rommeltje" is heb je het wel vernuftig weggebouwd. Ik vraag me wel af hoe het met de geluidsproductie staat en dan met name het geluid in de slaapkamers eronder.
Jouw zolder lijkt precies op die van onze dochter en schoonzoon. Schoonzoon overweegt ook om een hewalex te plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Signor Doekie op 10-10-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
dat is even knutselen om dat goed te krijgen, voor ik de ombouw had hoorde je een lage brom door heel het huis omdat het geluid als het ware door het trappenhuis heen galmt.

De ombouw bestaat uit 2 losneembare panelen die met een klem aan elkaar gezet zijn, en 2 scharnierende deuren. Alle panelen zijn van 18mm mdf met een frame erachter zodat er glaswol in geplaatst kan worden voor het geluid. Ook heb ik van die aluminiumfolie ondervloer voor laminaat ertegenaan getackert om de warmte te weerkaatsen. Nu hoor je nog een zachte brom maar niet meer echt storend. Ik ben nog bezig met het kastje ernaast dus echt een dichte isolatieschil heb ik nog niet maar het is al een stuk beter. Ik heb alleen wel eigenlijk te weinig ruimte om het techniekhok te isoleren naar buiten toe.

Momenteel ben ik dus nog bezig met afwerken, ik heb buiten nog een lek bij mn collectoren en ik ga nog wat extra spullen monteren om te helpen bij het waterzijdig inregelen. Voor de Cv ondersteuning gebruik ik mn 2e spiraal in het boilervat. Ik heb boven radiatorknoppen van Tado, beneden een Thermosstaat van Tado die met een klep de vloerverwarming kan afsluiten. Verder hebben boven en beneden een extra stromingspomp. Wat ik wil gaan doen is een Sonoff switch het signaal naar de ketel laten onderbreken zodat ik mn Tado kan blijven gebruiken. Dan een 2e switch zet de klep open naar de spiraal voor de CV. Dan kan ik als ik mn stromingspompen aanzet (ook op een Sonoff switch) in principe gewoon onveranderd mn Tado gebruiken alsof er niets bijzonders is. Alleen als het gaat vriezen moet ik waarschijnlijk even dus overschakelen naar CV handmatig via de app

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 14:34
Heb dit topic net ontdekt. Deze warmtepomp heb ik al een paar jaar draaien voor m'n tapwater naast een Zonneboiler met aansturing van hetzelfde merk. Ik heb de 3,0kW versie.

Voor degenen die dat leuk vinden: een tijd terug heb ik met wat karige documentatie van een Pools forum de RS485 communicatie ge-reverse-engineered en ik heb beide Hewalex controllers al een tijdje in mijn op Domoticz gebaseerde home automation hangen. O.a. het comfort van warm water (wij hebben 40 graden als minimum momenteel) maar ook een eigen anti-legionella programma stuur ik hiermee aan.

Een en ander is hier te vinden: https://github.com/mvdklip/Domoticz-Hewalex

[ Voor 12% gewijzigd door mvdklip op 08-11-2021 13:11 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
@mvdklip

Hi!

Bedankt voor je link en je informatie, ik was toevallig dit weekend aan het zoeken naar een mogelijkheid de hewalex wp te integreren met home assistant en kwam je GitHub tegen en maar meteen een rs485 - wifi unit besteld.

Waarschijnlijk kom ik nog met een aantal (domme) vragen naar voren over een paar weken.

Wat zijn je ervaringen met de WP/zonneboiler? Heb je hem al een keer moeten repareren/schoon maken oid?

Gr,

Bjorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Reparatie is nog niet nodig geweest maar schoonmaken is inderdaad wel aan te raden. Eens in het jaar de kap eraf en (voorzichtig!) met een stofzuiger er langs. Ik gebruik zelf binnenlucht als aanvoer, maar daar zit natuurlijk ook van alles in (stof, roet, etc).

Edit: ik zie nu dat je ook naar de zonneboiler vroeg. Daarvan is mijn ervaring dat het moeilijk is om de installatie goed te vullen. De eerste keer heb ik het met de handpomp gedaan en de tweede keer met een boormachinepomp. Die tweede keer ging beter, maar toch heb ik nog aardig wat lucht in het systeem die ik er niet uit krijg. Ik heb de werking daarom aangepast van continu naar interval. Hij wacht dus steeds totdat de collectoren een stukje heter zijn dan het water om dan weer een tijdje te draaien. De continu werking wil niet omdat de pomp dan te langzaam draait om de lucht erdoorheen te duwen. Ergens deze winter wil ik hem voor de derde keer gaan vullen. Deze keer met nieuwe glycol en dan hopelijk ook zonder lucht. Iemand nog de gouden tip?

Edit 2: Volgens mij is het niet mogelijk om de (actuele) COP van de warmtepomp af te lezen, he? Hoe langer ik er over denk hoe raarder ik dat eigenlijk vind...

[ Voor 65% gewijzigd door mvdklip op 08-11-2021 20:35 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:13:
Reparatie is nog niet nodig geweest maar schoonmaken is inderdaad wel aan te raden. Eens in het jaar de kap eraf en (voorzichtig!) met een stofzuiger er langs. Ik gebruik zelf binnenlucht als aanvoer, maar daar zit natuurlijk ook van alles in (stof, roet, etc).

Edit: ik zie nu dat je ook naar de zonneboiler vroeg. Daarvan is mijn ervaring dat het moeilijk is om de installatie goed te vullen. De eerste keer heb ik het met de handpomp gedaan en de tweede keer met een boormachinepomp. Die tweede keer ging beter, maar toch heb ik nog aardig wat lucht in het systeem die ik er niet uit krijg. Ik heb de werking daarom aangepast van continu naar interval. Hij wacht dus steeds totdat de collectoren een stukje heter zijn dan het water om dan weer een tijdje te draaien. De continu werking wil niet omdat de pomp dan te langzaam draait om de lucht erdoorheen te duwen. Ergens deze winter wil ik hem voor de derde keer gaan vullen. Deze keer met nieuwe glycol en dan hopelijk ook zonder lucht. Iemand nog de gouden tip?

Edit 2: Volgens mij is het niet mogelijk om de (actuele) COP van de warmtepomp af te lezen, he? Hoe langer ik er over denk hoe raarder ik dat eigenlijk vind...
Wat betreft de collector pomp, deze hoort niet continu te draaien maar zoals je schrijft alleen als de collector warmer is dan de boiler.
Het luchtverhaal. Als je op hoge stand citculatie hebt moet de lucht uiteindelijk in de collector(meestal hoogste punt) terecht kunnen komen en is daar te ontluchten. Tenzij de leidingen te veel dalen en pieken oid hebben. Krijg je wel lucht op de ontluchter(s)?
Hoor je de misschien bellen trekken (cavitatie) als gevolg van onderdruk? Bij de (Hew)Alex 10 pompgroep zit een afsluitertje onder de pomp (rechthoekig handeltje met sleufje, messing), staat deze goed open?
Dat afsluitertje gebruik ik met vloeistof verversen. Afsluiter dicht. Aan één kant vullen aan de andere kant aftappen.

• mvdklip
Continu was misschien niet helemaal de juiste term. Ik bedoel de variabele of vaste snelheid van de pomp. Op variabel wil niet bij mij omdat de pomp de lucht niet rond krijgt op de lagere snelheden. Daarom heb ik hem vast op de hoogste snelheid staan. Hij draait dan even vol vermogen bij een groot verschil in temperatuur en stopt dan weer. Op variabele snelheid draait de pomp veel vaker en langer voor een gelijkmatiger warmtewisseling. Dat laatste bedoelde ik met continu.

De lucht eruit krijgen heb ik al vaak geprobeerd maar het lukt me niet. Het punt is dat de bellen 'vast' zitten op een bepaald punt en op de hoogste stand wel rond gaan maar dan zo langs de ontluchter schieten i.p.v. te ontsnappen. Dat is althans m'n indruk.

De leidingen heb ik zelf gelegd en zijn niet spannend maar er zit wel een bijna-90 graden hoek in. Ze gaan namelijk door het platte dak van mijn uitbouw en dan direct opzij naar de collectoren. De leidingen gaan verticaal omhoog en liggen daarna horizontaal op het platte dak. Vandaar de bijna-90 graden hoek. De pompgroep die ik heb is het oudere model volgens mij maar ik snap wel wat je bedoelt met die afsluiters. Er zit er een onder en eentje boven en als je vult moet je dat via die twee doen en zorgen dat de stroom niet geblokkeerd wordt door de pompgroep. Het maakt dus uit hoe je de externe pomp aansluit. Ik weet niet meer uit m'n hoofd hoe het precies zat maar ik ben door schade en schande wijzer geworden. Verkeerd om aangesloten krijg je de boel niet (goed) op druk.

Edit: nogmaals gelezen heb je het volgens over een derde afsluiter. Ik zal eens kijken. Deze zet je dicht tijdens het vullen om de pomp tijdelijk uit het circuit te halen?

[ Voor 39% gewijzigd door mvdklip op 11-11-2021 13:26 ]

• Surfari
mvdklip schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:17:
Continu was misschien niet helemaal de juiste term. Ik bedoel de variabele of vaste snelheid van de pomp. Op variabel wil niet bij mij omdat de pomp de lucht niet rond krijgt op de lagere snelheden. Daarom heb ik hem vast op de hoogste snelheid staan. Hij draait dan even vol vermogen bij een groot verschil in temperatuur en stopt dan weer. Op variabele snelheid draait de pomp veel vaker en langer voor een gelijkmatiger warmtewisseling. Dat laatste bedoelde ik met continu.

De lucht eruit krijgen heb ik al vaak geprobeerd maar het lukt me niet. Het punt is dat de bellen 'vast' zitten op een bepaald punt en op de hoogste stand wel rond gaan maar dan zo langs de ontluchter schieten i.p.v. te ontsnappen. Dat is althans m'n indruk.

De leidingen heb ik zelf gelegd en zijn niet spannend maar er zit wel een bijna-90 graden hoek in. Ze gaan namelijk door het platte dak van mijn uitbouw en dan direct opzij naar de collectoren. De leidingen gaan verticaal omhoog en liggen daarna horizontaal op het platte dak. Vandaar de bijna-90 graden hoek. De pompgroep die ik heb is het oudere model volgens mij maar ik snap wel wat je bedoelt met die afsluiters. Er zit er een onder en eentje boven en als je vult moet je dat via die twee doen en zorgen dat de stroom niet geblokkeerd wordt door de pompgroep. Het maakt dus uit hoe je de externe pomp aansluit. Ik weet niet meer uit m'n hoofd hoe het precies zat maar ik ben door schade en schande wijzer geworden. Verkeerd om aangesloten krijg je de boel niet (goed) op druk.

Edit: nogmaals gelezen heb je het volgens over een derde afsluiter. Ik zal eens kijken. Deze zet je dicht tijdens het vullen om de pomp tijdelijk uit het circuit te halen?
Er zitten idd meerdere afsluiters. Twee vul/aftapaansluitingen met daarin een afsluiter. Een derde zit in de leiding(of eigenlijk de koppeling) naar de pomp toe, deze kan dus het circuit afsluiten aan de zuigkant van de pomp.
Met deze afsluiter dicht is nieuwe vloeistof er in te pompen en de oude af te tappen. Maar als hij niet goed open staat krijgt de pomp snel problemen op lage standen, op hoge standen wordt het gebubbel en geruis en dat klinkt net of er lucht in zit. Dat vroeg ik me af, zit er echt veel lucht in of lijkt dat alleen maar zo door een vernauwing.
Ervan uitgaande dat het lucht is: ligt de collector met opschot naar de uitgaande kant? Heb je de aanvoer naar de boiler met een thermosiphon(leiding komt van onder naar de aansluiting)? Bij deze aansluiting zit bij mij een handontluchtertje, deze heeft geen "reservoir" voor luchtbellen. Bij lucht problemen zou ik hier een automatische ontluchter plaatsen, of een stukje leiding tussen koppeling en ontluchter.

• mvdklip
Ik heb de boiler aangesloten volgens het schema in de handleiding (v1.7) van zonneboilermagazijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU0n5gGM5s0iZFyXRFXQCsLrfeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lWPTOGrkEB5AMNyhkcLMaxfy.png?f=fotoalbum_large

De uitgaande (warme) leiding zit dus aan de bovenkant van de laatste collector, de ingaande (koude) aan de onderkant van de eerste. Lijkt me goed, toch? Bedoel je dat met opschot?

Met thermosiphon bedoel je waarschijnlijk die 'knik' (met min. 20cm erbij geschreven) in de warme leiding en die heb ik dus niet... Over het hoofd gezien blijkbaar. Woeps.

De handontluchter zit bij mij bovenop de aansluiting van de laatste collector bij T1. Verder zou er nog een automatische ontluchter in de pompgroep zitten, maar dat heb ik maar gelezen. :P

Edit: de afsluiter in de pompgroep kan ik nu niet bij maar die houd ik in gedachten. Die moet vol open staan.

[ Voor 5% gewijzigd door mvdklip op 11-11-2021 18:36 ]

• Surfari
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jt9nyy_PQO0_RX_vsnXVJx1MnHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPKqoZHUZMougZ6YXAEsjZkI.jpg?f=fotoalbum_large
6 is de afsluiter.
8 de ontluchter. De thermosiphon op zich doet niets met lucht maar komt de leiding van onder en kun je daar ontluchten?
Met opschot bedoel ik of het punt T1 wat hoger ligt dan de rest van de collector, dus niet perfect horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
heeft iemand deze unit ook al ingezet dmv een 3weg klep en warmte wisselaar voor CV ondersteuning?

Ik wil hem gaan gebruiken om een 300L boilervat om DHW te maken.

echter gezien het COP bij 30c en dat mijn 11,2kw zubadan warmtepomp niet ver genoeg kan terug moduleren boven de 10c. lijkt dit mijn een idiale combinatie.

het punt is echter. Hoe stuur je de 3 weg klep aan? deze unit is puur bedoeld voor DHW. kan me voorstellen dat ik de tank sensor wel voor de gek kan houden met een relais?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Zie handleiding "instructions for fitter". Er zijn zes configuraties mogelijk. (Helaas) alleen om warmtebronnen en pompen te sturen.
Daar valt wel creatief mee om te gaan. Zo zijn twee verwarmingselementen te sturen, maar je kan natuurlijk ook wat anders aan de uitgang hangen, zodat dat bijv met zijn eigen timer programma(7dagen24uur in stappen van één uur) aan en uit te sturen is.
De sensoren zijn gebaseerd op weerstand in de kiloOhms dus dat valt te manipuleren. Of een extra sensorset op de wisselaar. Persoonlijk zou ik kiezen voor een scheidingsvat i.p.v. de wisselaar(ik neem aan dat je een platenwisselaar bedoelt) ivm waterinhoud.
De driewegklep heb ik er niet op maar de Hewa is hier totaal niet gevoelig voor abrupte stromingsvariaties.
De driewegklep is meestal te schakelen parallel met het inschakelcommando voor CV bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chibald
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-02 15:42
Interesant topic! Ik heb ook een hewalex installatie, inmiddels zo'n 2 jaar.
Ik ben benieuwd wat bij andere bezitters van deze installaties de ervaringen zijn mbt onderhoud en betrouwbaarheid.
Bij deze foto vroeg me af of je wel rekening hebt gehouden met het inspecteren van de magnesium anode in het vat? Ik had het ook niet gedaan en het was best wel een gedoe voor mij om deze te inspecteren. Ik heb maar een beperkte ruimte boven het vat en kon de anode er dus niet uit tillen om te bekijken. In de handleiding staat dat het 1x per jaar moet gebeuren. Maar misschien is dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Iemand een idee waar ik het beste de aanzuig sensor kan hangen in het geval van ventilatie lucht bij mengen?

huis is voorzien van mech afzuinig min debiet van 100m3 per uur. word dmv T stuk aangesloten op de aanzuiging ( 160mm ), afblaas door het dak voer ik uit in 180mm

mijn lijkt dat als ik hem na het tstuk bij het filter plaats, dat de unit kan gaan pendelen, deze temperatuur zal namelijk oplopen wanneer de unit niet draait. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[b][message=6952483

Bij deze foto vroeg me af of je wel rekening hebt gehouden met het inspecteren van de magnesium anode in het vat? Ik had het ook niet gedaan en het was best wel een gedoe voor mij om deze te inspecteren. Ik heb maar een beperkte ruimte boven het vat en kon de anode er dus niet uit tillen om te bekijken. In de handleiding staat dat het 1x per jaar moet gebeuren. Maar misschien is dat niet nodig?
Inspectie kan soms via het inspectiegat, of via een gat van een verwarmingselement. Wel eerst aftappen dus. Tip: aftappen via afsluiter of koppeling, onderin de boiler kan troep liggen en dat wil je niet in je leiding of de kranen hebben(beluchten tijdens aftappen i.v.m. vacuüm trekken van de boiler). Ik vindt het mager dat er bij vele boilers in de instructies wel genoemd wordt de anode te doen maar over schoomaken niets. Als deze anode slijt komt een deel van het magnesium in de boiler, ook kalk kun je daar aantreffen. Die rommel moet er bij voorkeur uit. Het zijn o.a. mineralen die het mineraalgehalte van het water omhoogbrengen en door wervelingen komen er fracties in het water die dan weer in je kraan(perlator) terecht kunnen komen. Of in het gunstigste geval in het filter naar de warmtepomp(deze ook af en toe controleren en schoonspoelen).

Wat betreft de anode: Voor de Hewa heb ik niet uitgezocht, maar de meeste gangbare anodes zijn ook leverbaar als "flexibel" model( De anode bestaat dan uit meerdere magnesium delen die verbonden zijn met staaldraad), zodat je aan een paar decimeter ruimte genoeg hebt om het ding erin te stoppen. Als je het aandurft is de oude te verwijderen door steeds het eruit gelichtte stuk af te breken.
Als de anode zijn werking verliest dan gaat in plaats daarvan iets anders corroderen.
Als de anode ok is, maar hij wordt jaren niet losgehaald, kan hij erg vast gaan zitten zodat er veel kracht op de boiler komt om dit los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Wodan89 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:30:
Iemand een idee waar ik het beste de aanzuig sensor kan hangen in het geval van ventilatie lucht bij mengen?

huis is voorzien van mech afzuinig min debiet van 100m3 per uur. word dmv T stuk aangesloten op de aanzuiging ( 160mm ), afblaas door het dak voer ik uit in 180mm

mijn lijkt dat als ik hem na het tstuk bij het filter plaats, dat de unit kan gaan pendelen, deze temperatuur zal namelijk oplopen wanneer de unit niet draait. ?
Gewoon voor het filter.
Op te lage aanzuigtemperatuur(instelbaar) stopt het apparaat. Voor de rest vraag ik me af of het apparaat sowieso iets doet met deze meting.
Ik neem aan dat je wel iets met kleppen gaat doen om de lucht over de Hewa te blokkeren als hij niet meedoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Nou ik zit te twijfelen. Wanneer ik een terugslagklep monteer in de aanzuigdakdoorvoer. Zal de mechanische afzuiging warme gefilterde lucht door de hewalex unit blazen. Het lijkt me dat deze dan vrij snel droogt. Dus ik zie hier het bezwaar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Dus je wilt een T stuk aansluiten tussen:
-aanzuig hewalex wp boiler
-uitblaas mech ventilatie (gefilterd)
-dakdoorvoer

En nu is de vraag of het verstandig is een terugslagklep in de dakdoorvoer te plaatsen zodat de lucht van de mechanische ventilatie altijd door de WP wordt "geduwd"?

Mij lijkt dit minder handig, vooral omdat je (toch) extra verontreiniging hebt maar ook meer energie nodig zult hebben omdat je mech. Ventilatie harder moet duwen als de WP uit staat.

Zelf heb ik een soortgelijke opzet ZONDER terugslagklep, ventilatielucht wordt uitgeblazen in het overgedimensioneerde aanzuig T-stuk naar WP boiler en muurdoorvoer.

Op deze manier gaat de ventilatielucht door de WP als deze aanstaat, staat hij uit dan gaat het direct door de muurdoorvoer naar buiten, ze beïnvloeden elkaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
@Wodan89
Je hebt mechanische afzuiging en ook toevoer of hoe mag ik het zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Hoera de Hewa heeft een assistent gekregen, een tweedehands pcwu2.5 staat nu in serie met de 3.0. Dat werkt ook prima.
Er zijn wat verschillen tussen de apparaten maar daar heb ik in de performance nog niets van gemerkt. Bij hetzelfde stroomverbruik hebben ze hetzelfde temperatuurverschil over het water en dezelfde persdruk.
De zaag is erin gegaan om het apparaat passend te maken. Hij is nu 59 cm diep incl. muurbeugel. De ventilator heb ik 45 graden verdraaid gemonteerd zodat de uitblaasslang naar voren richt.
Naast de vloerverwarming draaien er twee ltv convectoren en een stukje muurverwarming op, deze zijn aangesloten op de vloerverwarmingverdeler.
Er wordt wat meer buitenlucht aangezogen in het opstelhok en de ventilatoren draaien op minimum stand en dat gaat tot nu toe prima, er wordt 15 - 18 graden c aangezogen.

Iemand al eens geprobeerd om de controllers te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flax
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 04:30
Wat voor buizen moet ik gebruiken voor de aan/afvoer van lucht?
Ik heb een Hewalex Warmtepomp 3,0kW – KA17678 gekocht en woon in een oud huis, er is geen bestaand lucht circulatie systeem. Mogelijk dat ik voor naar buiten (winter) nog een andere buis wil gebruiken als voor naar woonkamer (in de zomer). Voor de afvoer naar de kamer zat ik te denken aan Aerfoam buis om de demping van het geluid.
In bovenstaande wordt gesproken over 160mm buis, maar de gemeten diameter op de Hewalex is ~145mm

Kan iemand mij suggesties geven wat voor buizen ik het beste naar kan kijken?
(voor naar buiten en voor intern)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:24

martijn v o

Certified by Enphase.

Spirallo buis of rioleringsbuis kan ook.
Wel de koude buis isoleren, tenminste dat heb ik gedaan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Bij de keuze van de buis moet je op de volgende zaken letten:

Condensvorming: aan de buitenzijde van de uitblazende buis zal er condensvorming kunnen optreden, het is aan te raden een geïsoleerde buis te gebruiken (of de buis na te isoleren).
Op de aanzuigbuis kan dit ook gebeuren in de wintermaanden als het kouder is! (Ik zou het gewoon isoleren/geïsoleerde buis nemen).

Geluid: geïsoleerde flexibele buizen dempen heel goed geluid, dit kan (afhankelijk van opstelling) erg handig/nodig zijn.

Diameter, groot genoeg, des te groter, des te beter (minder wrijving in buis door lagere luchtsnelheid).

Mijn opstelling(en) zijn uitgerust met:
160mm rioolbuis (onder vloeren/ingestort etc) deels met isolatie.
150mm kunststof ventilatiebuis(Hornbach) (deels met isolatie)
160mm spirobuis(deels met isolatie)
160mm flexibele isolatiebuis

Met de kennis van nu kies ik als het kan voor flexibele 160mm buis gecombineerd met spirobuis (na isoleren waar nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flax
Bedankt voor het advies, ik ben nog nieuwsgierig hoe ik de buis het beste kan aansluiten.

Ik zag in een eerdere post van BjornHero las dat de unit met een bocht en "flexibele afvoerkap-buis(bouwmarkt, 150mm)" is aangesloten en deze nog veranderen moet worden door een flexibele 150-160mm geïsoleerde slang. Daarnaast gebruikt Hrugnir, zoals het lijkt rubberen koppelstukken.
Deze rubberen koppelstukken zien er netjes uit.

Hoe kan ik het beste de WP aansluiten op de buis, het mooiste zou zijn dat dit makkelijk te demonteren is.
Ik wil met zo weinig mogelijk ruimte op horizontale buizen aansluiten (qua ruimte vergelijkbaar met BjornHero).
Bij de bouwmarkt zie ik geen koppelstukken/90-graden bochten die mooi op de WP aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Flax schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:59:
Bedankt voor het advies, ik ben nog nieuwsgierig hoe ik de buis het beste kan aansluiten.

Ik zag in een eerdere post van BjornHero las dat de unit met een bocht en "flexibele afvoerkap-buis(bouwmarkt, 150mm)" is aangesloten en deze nog veranderen moet worden door een flexibele 150-160mm geïsoleerde slang. Daarnaast gebruikt Hrugnir, zoals het lijkt rubberen koppelstukken.
Deze rubberen koppelstukken zien er netjes uit.

Hoe kan ik het beste de WP aansluiten op de buis, het mooiste zou zijn dat dit makkelijk te demonteren is.
Ik wil met zo weinig mogelijk ruimte op horizontale buizen aansluiten (qua ruimte vergelijkbaar met BjornHero).
Bij de bouwmarkt zie ik geen koppelstukken/90-graden bochten die mooi op de WP aansluiten.
Ik sluit me bij BjornHero aan dat flexibele geïsoleerde slang het makkelijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:48:
[Afbeelding]
6 is de afsluiter.
8 de ontluchter. De thermosiphon op zich doet niets met lucht maar komt de leiding van onder en kun je daar ontluchten?
Met opschot bedoel ik of het punt T1 wat hoger ligt dan de rest van de collector, dus niet perfect horizontaal.
Excuus voor de late reactie. Ik krijg blijkbaar geen e-mail notificaties wanneer iemand reageert op een post van me en sinds ik een privacy browser gebruik op m'n mobiel ben ik vaker niet dan wel ingelogd op tweakers.

Opschot begrijp ik nu. Dat heb ik niet, denk ik. De collectoren liggen op een plat dak en liggen zoals ze liggen zeg maar. Ik zal van het voorjaar eens kijken of ik nog wat kan doen aan de opstelling.

De afsluiter ga ik naar kijken als ik de installatie opnieuw afvul van het voorjaar (of eigenlijk einde winter). Ik heb nooit iets gedaan aan die afsluiter. Achteraf begrijp ik dat ie dicht moet voor het afvullen en dat ie helemaal open moet in bedrijf. Dat is me nooit verteld. Ik heb hem zo laten staan als ie stond (denk ik). Voor het afvullen heb ik een nieuwe metalen boormachinepomp gekocht. De vorige was van kunststof en werkte niet optimaal. De allereerste keer heb ik hem met de handpomp afgevuld.

De ontluchter zit buiten bij T1 bij mij. Verder heb ik niks kunnen ontdekken behalve dan dat de handleiding zegt dat er een automatische ontluchter in de ZPS pompgroep zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
martijn v o schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:40:
Spirallo buis of rioleringsbuis kan ook.
Wel de koude buis isoleren, tenminste dat heb ik gedaan.
Ik heb op dit moment best wel last van condensatie op de uitgaande buis sinds ik de flexibele kunststof buis vervangen heb door flexibel aluminium. Achteraf geen handige keus.

Wat ik me afvraag: als ik de buis na-isoleer krijg ik dan geen vocht- en schimmelproblemen tussen de buis en de isolatie zoals bij een verkeerde geïsoleerde zolder? M.a.w. moet de boel niet luchtdicht zijn dan?

Edit: ik ga het er niet op wagen en heb een nieuwe voorgeïsoleerde flexibele buis besteld. Toch vind ik het nog wel een interessant vraagstuk.

[ Voor 10% gewijzigd door mvdklip op 17-12-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
mvdklip schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:53:
[...]

Ik heb op dit moment best wel last van condensatie op de uitgaande buis sinds ik de flexibele kunststof buis vervangen heb door flexibel aluminium. Achteraf geen handige keus.

Wat ik me afvraag: als ik de buis na-isoleer krijg ik dan geen vocht- en schimmelproblemen tussen de buis en de isolatie zoals bij een verkeerde geïsoleerde zolder? M.a.w. moet de boel niet luchtdicht zijn dan?
In de regel krijg je daar geen problemen mee indien je het dicht tapet.

De lucht die in die isolatie zit verplaatst zich immers niet, er is geen toevoer van nieuwe (vocht-houdende) lucht.

Zelf gebruik ik bij m'n ouders isodec flexibele (aluminium) geïsoleerde buis.
Deze heb ik middels slangen klemmen vast gezet en daar omheen nog een rest stukje isolatie van de flexbuis gezet. Geen condens oid te zien/voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flax
Flax schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:59:
....
Nog niet tevreden, wel heb ik nu een 150mm-spirobuis (aanvoer) en 160mm isolatiebuis (afvoer) gehaald.
Naast dat ik nu heel veel hoogte verlies om van 150 naar 160 te gaan, vind het nog steeds niet netjes.
Eigenlijk vraag ik me steeds meer af waarom ik naar de 160mm toe zou willen gaan, zeker omdat ik toch wil dat de afvoer goed en netjes geïsoleerd is

Ik ben nu van plan om de geisoleerde buis weer terug te sturen en dan een 150mm geisoleerde 90graden hoek (zelfde als op plaatje, maar dan net een slagje kleiner), met daaraan een thermisch geïsoleerde 150 mm ventilatieslang te bevestigen.

Hebben jullie nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA5gPln70nd25Jh10UlDSJpy6S0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrPfLjK3tKhmkxKGFNdZ6ONw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdNORiXg_L42zx4c6pUCzHjJEnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBhFGMoktlD53CVvtfRtlguO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfari
De afvoeraansluiting verbreden en daarop de 160m? Verbreden bijv. met profi tochtband, of de Armaflextape op je foto.

• chibald
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-02 15:42
Surfari schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:17:
[...]

Wat betreft de anode: Voor de Hewa heb ik niet uitgezocht, maar de meeste gangbare anodes zijn ook leverbaar als "flexibel" model( De anode bestaat dan uit meerdere magnesium delen die verbonden zijn met staaldraad), zodat je aan een paar decimeter ruimte genoeg hebt om het ding erin te stoppen. Als je het aandurft is de oude te verwijderen door steeds het eruit gelichtte stuk af te breken.
Als de anode zijn werking verliest dan gaat in plaats daarvan iets anders corroderen.
Als de anode ok is, maar hij wordt jaren niet losgehaald, kan hij erg vast gaan zitten zodat er veel kracht op de boiler komt om dit los te halen.
Uiteindelijk had ik dat inderdaad gedaan, dus de anode afgezaagd en in delen eruit gehaald. Vervangen door een kettinganode. Alleen een heel gedoetje. Als je dit van te voren weet dan kan je meteen een kettinganode nemen natuurlijk.

Hoe vaak inspecteer jij dan de hele boiler, dus leeg laten lopen en in dat gat turen en drek eruit poetsen? eens per 3 jaar oid? De anode was bij mij na ca 2 jaar eigenlijk nog prima, maar ik had de ketting andode besteld toen ik merkte dat inspecteren niet goed mogelijk was en toen heb ik m meteen maar gemonteerd.

En ik las dat je nu 2 hewa's in serie hebt. Wat heb je daar nou mee gedaan, rechtstreeks op de vloerverwarming, dus zonder vat? Kunnen de hewalex's daar tegen, dus CV water pompen ipv drinkwater?

• Surfari
Hoe snel het vervuild op wat lagere temperatuur weet ik niet. Wel eens wat gasboilers open gemaakt, dat was kalk scheppen.
De boiler is 200l sww, het tapwater loopt ook door de boilers. Aangesloten zoals aanbevolen in de hewalexdocumentatie, m.u.v. tapkraantjes(aftappen boilers kan via knelkoppeling), de twee overdruk ventielen bij de wp(komt nog maar dan 1 per pomp) en met 20x2 leiding(ivm doorvoermogelijkheden). Geen afsluiter tussen pomp en wp.

• Surfari
De boiler is nog geen jaar oud dus nog niet gecontroleerd. De warmtepomp(en) zuigen aan via de onderste aansluiting, tussen boiler en wp zit een filter. Ik hoop dat de afzetting hierdoor in het filter komt. Het filter twee keer gecontroleerd. Na een half jaar geen vervuiling. Na het plaatsen van de tweedehands 2.5 en een secundaire boiler+pomp toen zat er afzetting uit de 2.5 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ik ben bezig met de installatie, maar nu lees ik dat je een kortsluitleiding moet inbouwen om te zorgen dat je de wisselaar kan ontkalken?
Met de CV ketel heb ik hier ook nooit problemen mee gehad?

omdat de pomp bij de boiler hangt moet ik dan behoorlijk veel extra aanleggen om deze bypass mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Waar heb je dat gelezen?
Misschien in gebieden met snoeihard water anders, maar ik zou me er niet druk om maken met NL drinkwater. Als je na, bijv 5 of 10 jaar(als het al nodig is) gaat ontkalken leg er dan een tuinslang o.i.d. tussen.
Kalk, anodes, het advies van de fabrikanten is meestal Controlen; alleen indien nodig corrigeren.
Zorg dat er een goed filter zit in de leiding naar de wp. Tap de boiler leeg(beluchten anders kan hij vacuüm trekken!!!), Zodat sediment en, onzichtbaar, een verhoogde mineralen concentratie weg kunnen vloeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Surfari schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:36:
De boiler is nog geen jaar oud dus nog niet gecontroleerd. De warmtepomp(en) zuigen aan via de onderste aansluiting, tussen boiler en wp zit een filter. Ik hoop dat de afzetting hierdoor in het filter komt. Het filter twee keer gecontroleerd. Na een half jaar geen vervuiling. Na het plaatsen van de tweedehands 2.5 en een secundaire boiler+pomp toen zat er afzetting uit de 2.5 in.
Wat voor een filter (zit/heb) je ertussen (geplaatst)?

Heb je daar eventueel een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hahezm3wnMKLixLM8ItOex4sL_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PlCN5BSjKE6PJQKAGNH4ALE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
🤔

[ Voor 100% gewijzigd door Surfari op 25-12-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Het is een RBM y filter. En het valt me nu opeens op dat het ding geen kiwa keur heeft, misschien niet zo'n goed idee. De aansluiting bij de warmtepompen gaat op de schop voor wp2 dus misschien wordt het een ander filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
BjornHero schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:48:
[...]

Wat voor een filter (zit/heb) je ertussen (geplaatst)?

Heb je daar eventueel een foto van?
Mooi dat je naar het filter vroeg. De datasheet van de fabrikant kon ik niet meer vinden(hij zou geschikt zijn voor drinkwater), op internet bij andere leveranciers staan dingen die daaraan doen twijfelen.
CuZn40Pb2 zou de metallurgische formule zijn. Weet iemand wat het exact inhoud? Die Pb roept hier vraagtekens op. Of zit er altijd Pb in messing???
Maar goed, snel een ander filter besteld. Volgens fabrikant Watts is deze gemaakt voor drinkwater.
Het oude filter was 100 micron en het nieuwe 400 micron maaswijdte. Dat is wel jammer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCQ2EPz_CAz2gmwqpxc_asjmyEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQugkUm9T3j4izRCoDadiuXB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8tHA6a2E6fyvwY9b6eRIBTpOcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yp0FbXb4sJ8YaeaauliIW8bx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-07 13:55
Hoi, ik zoek een oplossing om de radiatoren boven warm te krijgen. Beneden heb ik vloerverwarming op een warmtepomp dat op een lage temperatuur draait. Nu is een optie om met een tweede warmtepomp de radiatoren boven van warm water te voorzien. Zou een hewalex hier ook geschikt voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
WillemSuper schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:12:
Hoi, ik zoek een oplossing om de radiatoren boven warm te krijgen. Beneden heb ik vloerverwarming op een warmtepomp dat op een lage temperatuur draait. Nu is een optie om met een tweede warmtepomp de radiatoren boven van warm water te voorzien. Zou een hewalex hier ook geschikt voor zijn?
Zonder meer is hij daar niet geschikt voor.
Het is een tapwater warmtepomp, warmte is evt. via een aparte warmtewisselaar in de boiler beschikbaar. Dat is lage temperatuur.

Wat is het temperatuurtraject voor je radiatoren?
70/90 graden wordt het niet op een warmtepomp.
Als je louter wat radiatoren wilt verwarmen is een monoblok(in de zin van complete buitenunit met wateraansluiting) t.b.v. CV wellicht de betere optie. Maar dan moet de warmte afgifte daar dus op afgestemd zijn; wat is de CV watertemperatuur die je nodig hebt. Haalt de wp dat als het erg koud is en hoeveel capaciteit is er dan nog beschikbaar.

Ik heb hier op de verdieping een lagetemperatuur convector bijgeplaatst deze loopt mee met de vloerverwarming. Comfortabel maar weinig vermogen. Als het vriest moet het CV toestel bijverwarmen via de "oude" radiator.

Heeft je warmtepomp nog capaciteit over? Misschien kun je daar iets mee icm ltv convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Surfari schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:00:
[...]

Zonder meer is hij daar niet geschikt voor.
Het is een tapwater warmtepomp, warmte is evt. via een aparte warmtewisselaar in de boiler beschikbaar. Dat is lage temperatuur.

Wat is het temperatuurtraject voor je radiatoren?
70/90 graden wordt het niet op een warmtepomp.
Als je louter wat radiatoren wilt verwarmen is een monoblok(in de zin van complete buitenunit met wateraansluiting) t.b.v. CV wellicht de betere optie. Maar dan moet de warmte afgifte daar dus op afgestemd zijn; wat is de CV watertemperatuur die je nodig hebt. Haalt de wp dat als het erg koud is en hoeveel capaciteit is er dan nog beschikbaar.

Ik heb hier op de verdieping een lagetemperatuur convector bijgeplaatst deze loopt mee met de vloerverwarming. Comfortabel maar weinig vermogen. Als het vriest moet het CV toestel bijverwarmen via de "oude" radiator.

Heeft je warmtepomp nog capaciteit over? Misschien kun je daar iets mee icm ltv convectoren.
Probleem is dat de CV leiding van beneden naar boven veel overlast geeft. Daarom wil ik geen water meer van beneden naar boven brengen. De CV leiding zit in een koof en stuk spouwmuur en is niet bereikbaar. Ben twee opties aan het overwegen of een warmtepomp die warm water maakt voor de radiatoren op ongeveer 45 graden. Of met een kanaal airco de ruimtes verwarmen. Het gaat om slaapkamers in een jaren 90 huis. Blijven al redelijk warm zonder verwarming dus heb niet heel veel vermogen nodig. Vind de Hewalex qua prijs interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
WillemSuper schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:12:
Ik zit met dezelfde vraag in de zin van : Wat zou de Hewalex doen als je hem op CV water aansluit ? Op vloerverwarmingtemperaturen heeft het ding een erg gunstig rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Ok je hebt 45 Gr nodig.
Bedoelde je de vraag ook als CV water direct door de Hewalex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Ja inderdaad, de Hewalex laten draaien om CV water te maken van 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Alternatief zou zijn hem op een buffervat laten draaien en daar met een tweede pomp de CV laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Nou WillemSuper ik zit dus met dezelfde vraag. Als de warmtewisselaar er geen problemen mee heeft zou je verwachten dat het werkt.
Het buffervat is wel aan te bevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
WillemSuper schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Probleem is dat de CV leiding van beneden naar boven veel overlast geeft. Daarom wil ik geen water meer van beneden naar boven brengen. De CV leiding zit in een koof en stuk spouwmuur en is niet bereikbaar. Ben twee opties aan het overwegen of een warmtepomp die warm water maakt voor de radiatoren op ongeveer 45 graden. Of met een kanaal airco de ruimtes verwarmen. Het gaat om slaapkamers in een jaren 90 huis. Blijven al redelijk warm zonder verwarming dus heb niet heel veel vermogen nodig. Vind de Hewalex qua prijs interessant.
Staar je niet blind op puur de hewalex . Fitwerk luchtkanalen enz kosten aardig wat. Ben tot nu toe 4k kwijt voor een 300L boiler. Moet ik wel zeggen dat ik voor technische betere keuzes heb gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Subsidie wordt ook niets als hij op CV draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Volgens mij juist wel op CV.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Inderdaad, juist doordat de hewalex (ook) als CV -WP kan worden ingezet (voor ondersteuning of volledig) is het subsidie bedrag dusdanig...

En het kan ook gewoon:
Indien de hewalex zowel tapwater alsook CV water moet verwarmen/ondersteunen is een vat met spiraal aan te bevelen (CV water door spiraal)

Indien de Hewalex enkel voor CV wordt gebruikt kan hij zelfs zonder (niet aan te bevelen!) vat worden gebruikt.
De meest efficiënte manier is het dan echter een buffervat (formaat afhankelijk van doelen, kan ook een behoorlijk klein vat zijn) met een extra circulatiepomp. Wel is het dan aan te raden een magneetfilter in te bouwen.

Je kunt dan de hewa "gewoon" aansluiten op het vat, de ingang is dan het retour-cv water, de uitgang, boven aan het vat is de aanvoer CV.

Het mooist zou het zijn er dan een proportioneel geregelde druk pomp te plaatsen--> gaat een thermostaatkraan open begint de pomp vanzelf te lopen, gaat er nog een open wordt het debiet verhoogt...

Op die manier heb je als sturing:
Hewalex controller zelf brengt het vat op temperatuur.
Thermostaat (knoppen) om individuele ruimtes op te warmen.
Prop. Druk pomp schakelt zelf in wanneer het drukverschil groter wordt als ingesteld.

Om onnodige verliezen in de zomer te vermijden wel de WP in de zomer uitschakelen (liefst stekker trekken of werkschakelaar inbouwen, Sluimerverbruik is 4,3W) je hoeft dan immers niet constant een vat op 40-45C te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
BjornHero schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:03:
Inderdaad, juist doordat de hewalex (ook) als CV -WP kan worden ingezet (voor ondersteuning of volledig) is het subsidie bedrag dusdanig...

En het kan ook gewoon:
Indien de hewalex zowel tapwater alsook CV water moet verwarmen/ondersteunen is een vat met spiraal aan te bevelen (CV water door spiraal)

Indien de Hewalex enkel voor CV wordt gebruikt kan hij zelfs zonder (niet aan te bevelen!) vat worden gebruikt.
De meest efficiënte manier is het dan echter een buffervat (formaat afhankelijk van doelen, kan ook een behoorlijk klein vat zijn) met een extra circulatiepomp. Wel is het dan aan te raden een magneetfilter in te bouwen.

Je kunt dan de hewa "gewoon" aansluiten op het vat, de ingang is dan het retour-cv water, de uitgang, boven aan het vat is de aanvoer CV.

Het mooist zou het zijn er dan een proportioneel geregelde druk pomp te plaatsen--> gaat een thermostaatkraan open begint de pomp vanzelf te lopen, gaat er nog een open wordt het debiet verhoogt...

Op die manier heb je als sturing:
Hewalex controller zelf brengt het vat op temperatuur.
Thermostaat (knoppen) om individuele ruimtes op te warmen.
Prop. Druk pomp schakelt zelf in wanneer het drukverschil groter wordt als ingesteld.

Om onnodige verliezen in de zomer te vermijden wel de WP in de zomer uitschakelen (liefst stekker trekken of werkschakelaar inbouwen, Sluimerverbruik is 4,3W) je hoeft dan immers niet constant een vat op 40-45C te houden.
Dank dit was inderdaad de opstelling waar ik aan dacht. Pomp heb ik liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Moet je hem niet in het tapwaterdeel zetten zoals bijgaand plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIq2NUU65nOk3GUh9QGJKvzpMAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9cYt1wSRrZnIctQFBWUZcT3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
By the way Szczęs'liwego Nowogo Roku.

De jaarcijfers......
Gas -921 m3 (-70%)
Elektra +2257 kWh
BIC(BierviltInstallatieCOP)
921m3x10kWh / 2257 kWh = 4,1
Grotendeels dankzij de zonneboiler warmtepomp installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Dit zou wel eens een jaar kunnen worden met veel hewalex projecten.
Vanaf nu 2400 euro subsidie:
https://www.rvo.nl/sites/...%201%20januari%202022.pdf
KA17678 Hewalex PCWU 3,0 kW 3 € 1.600 € 2.400

Dat is flink meer dan de ruwe prijs van de hewalex.
https://zonneboilermagazijn.nl/warmtepomp-30kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
Ik heb een kampstrup 302 in het tapwater circuit naar de hewalex geplaats . Valt op dat het rendement hoger wordt met meer flow pomp op stand 3 geeft 900Lh cop van 2,7 bij 56c

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-07 18:42
Gisteren de hewalex met een 200liter vat opgehaald.

Nu even een installatieplan maken en laatste onderdelen bestellen.
Zal wel wat meer fotos delen als ze hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdufyBaORTAL31XApaZgOfKI3U4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypXL5hXHsiXrXOpUbsed5GR7.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Pagina: 1 2 ... 22 Laatste