Ik volg regelmatig dit topic en het topic van warmtepompboiler i.c.m. cv ondersteuning.
Heel veel informatie, maar zeker leuk en interessant om zelf bezig mee te zijn.
Vandaag bezig geweest met kijken voor een nieuw energiecontract en schrok hoe duur de gas per m3 is.
Omdat we hier niet willen blijven wonen heb ik eigenlijk dit altijd uitgesteld maar nu met de huidige gas prijs en subsidie zijn we toch van plan om minder gas te gaan gebruiken of eigenlijk helemaal niet meer.
Kant en klaar systeem zoals de zoals Atlantic valt af vanwege de hoogte en lagere subsidie.
De 200l zou net passen, maar wat ik zelf heb berekend heb ik minimaal 250l nodig.
Situatie nu:
Gezin: 2 volwassen + 3 kinderen (7, 4 en 1 jaar)
Huis: Hoekwoning bouwjaar 2010 +- 110m2
Ketel: Intergas HRE 28/24 (cv temperatuur ingesteld op 45gr)
Vloerverwarming beneden en op badkamer via cv, slaapkamer radiatoren(staan bijna nooit aan).
Airco: Daikin FTXM35N (beneden)
Koken: Inductie
Mechanische ventilatie: Orcon MVS 15RH CO2B 520m3/h + CO2 sensor + vochtsensor
Zonnepanelen: 3300wp (opbrengst 2021 2850kw)
Verbruik Gas: Wintermaanden +- 140m3, zomermaanden: +- 30m3. Totaal Gas 950m3
Verbruik Stroom: 3600kwh - 2850 kWh = 750 kWh te kort.
Waterverbruik: 175m3. Per dag gemiddeld 350liter.
Badkamer: Normale douche en bad 180 liter.
Plan:
Hewalex Heat Pump PCWU 3,0 kW + 3kW verwarmingselement.
300 liter buffervat met 2 warmtewisselaars.
Zonnepanelen uitbreiden met 18 panelen = 6000wp extra.
De vragen die ik nu heb:
1. Zou de 300liter genoeg zijn voor ons gezin? En welk buffervat raden jullie aan?
2. Verwarm nu beneden met airco en cv gebruiken we dat de vloer warm is en als echt koud is om huis deels mee te verwarmen. Badkamer verwarmen we de vloer mee. Maar zou je nu ook gas-loos kunnen, of is dat net een stap te ver?
3. In principe wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Aanschaf en plaatsen. Het aansluiten heb ik de kennis en spullen niet voor. Iemand die jullie aanraden? (regio achterhoek).
4. Het klopt toch dat als je spullen in bv Duitsland aanschaft, dit niet nadelig is voor de subsidie?
Uiteindelijk zal ik het zelf na het plaatsen van de installatie het net zoals @
Hrugnir het geïsoleerd willen gaan afwerken.
Foto situatie nu met maten:
[
Voor 10% gewijzigd door
steefje007 op 13-01-2022 15:04
]
Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat