Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:46
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb al enigetijd een hewalex warmtepomp lucht/water (model 2.5Kw).
Wat ik mij afvraag, de circulatie pomp die er bij zit staat standard op 3, is het niet beter om deze op stand 1 te zetten, zodat deze langzamer pomp.
Of langzaam pompen een een hogere temperatuur water in je buffervat of snel pompen en een lagere temperatuur in het buffervat.
Ik heb de pomp schakelaar op stand 2 staan nu.
Veder heeft die warmtepomp best een goed rendement, al vraag ik mij af of 300 liter buffervat niet te veel is voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Heeft iemand ook ervaring met de eKontrol module?
Wat zou het verschil zijn van de 2.5 KW warmtepomp en het nieuwe model 3 KW(Ja het vermogen)maar zou die echt ander zijn van binnen?
Of is de firmware en beetje aangepast zodat hij een beter rendement heeft.
Wat ik mij ook afvraag, je kunt een firmware/software update doen via het bedienings paneel.
Zou er nieuwe software/firmware zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:31
scholten45 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:58:
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb al enigetijd een hewalex warmtepomp lucht/water (model 2.5Kw).
Wat ik mij afvraag, de circulatie pomp die er bij zit staat standard op 3, is het niet beter om deze op stand 1 te zetten, zodat deze langzamer pomp.
Of langzaam pompen een een hogere temperatuur water in je buffervat of snel pompen en een lagere temperatuur in het buffervat.
Ik heb de pomp schakelaar op stand 2 staan nu.
Veder heeft die warmtepomp best een goed rendement, al vraag ik mij af of 300 liter buffervat niet te veel is voor de warmtepomp.
Hi. Als het temperatuurverschil wp in-uit kleiner is dan drie graden zit je altijd goed(de meegeleverde sensoren wijken bij mij nogal af, dat eerst bekijken.(pomp aan, boiler uit, tijdje laten staan) de in en uitgaande temperatuur zou nu bijna gelijk moeten zijn, dan heb je een indicatie van de onderlinge afwijking.)
Een hogere pompstand heeft dan geen zin en kost extra energie.
Het 300l vat is zeker niet te klein....
Om de 200 l sneller op te warmen cq op te warmen terwijl de vloer meedoet, heb ik een tweede Hewa in serie gezet.
(. Pcwu3.0 + 2.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Ik zag ook dat iemand 2 van die hewalex warmtepompen in serie heeft gezet, ik neem aan dat je een buffervat hebt staan, is de opwarm tijd ook beduidend korter?
En heb je alleen tapwater erop zitten of tapwater en vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Hallo Surfari,
Interessant, de temperatuur in-uit kleiner dan 3 graden, je zou verwachten dat de temperatuur verschil zo hoog mogelijk moet zijn(met mijn boeren verstand ;-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
scholten45 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:06:
Heeft iemand ook ervaring met de eKontrol module?
Wat zou het verschil zijn van de 2.5 KW warmtepomp en het nieuwe model 3 KW(Ja het vermogen)maar zou die echt ander zijn van binnen?
Of is de firmware en beetje aangepast zodat hij een beter rendement heeft.
Wat ik mij ook afvraag, je kunt een firmware/software update doen via het bedienings paneel.
Zou er nieuwe software/firmware zijn.
De 2.5 en de 3.0 hebben van binnen wat kleine verschillen. Ik heb nog niet alles uitgezocht, maar in ieder geval:

De verdamper , de aansluitbak tussen verdamper en ventilator.
Andere compressor.
Leidingwerk is anders gesitueerd, hier en daar dunner bij de 3.0 en de vierwegklep is 180 graden gedraaid.
Printplaat en bediening lijken hetzelfde, m.u.v. de versie, ze zijn niet uitwisselbaar(wellicht met andere firmware wel)
Gedetailleerde metingen heb ik nog niet gedaan, maar indicatief is er nog weinig verschil te merken.
Ze ruiken, voelen en klinken hetzelfde. Trekken evenveel stroom. De halve kW verschil in verwarmingsvermogen heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
scholten45 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:41:
Hallo Surfari,
Interessant, de temperatuur in-uit kleiner dan 3 graden, je zou verwachten dat de temperatuur verschil zo hoog mogelijk moet zijn(met mijn boeren verstand ;-) .
Hogere delta T resulteert in een gemiddeld hogere temperatuur(van de condensor). De warmtepomp is (per definitie) efficiënter bij lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Jep een warmtepomp is gemaakt voor lage temperatuur(door de regel).
Ergens zou je verwachten dat(als voorbeeld):
ingang temp warmtepomp 15 graden
Uitgang temp warmtepomp 17 graden

Als je de pomp langzamer laat pompen je misschien:
ingang temp 15 graden
Uitgang temp 19 graden
de warmtepomp heeft dan meer tijd van verwarmen, of is dit stom gedacht(soms bedenk je eens wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Klopt, maar met lagere cop (als de pomp energie verwaarloosd kan worden)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Barry,
Jij zegt dus(voorbeeld):
temp verschil van 2 graden heeft een hogere COP dan een temp verschil van 4 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 12:28
scholten45 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:32:
Barry,
Jij zegt dus(voorbeeld):
temp verschil van 2 graden heeft een hogere COP dan een temp verschil van 4 graden?
Ja, dat klopt en dat is ook wat @Wodan89 heeft gemeten met een kamstrup en geplaatst onlangs:
Ik heb een kampstrup 302 in het tapwater circuit naar de hewalex geplaats . Valt op dat het rendement hoger wordt met meer flow pomp op stand 3 geeft 900Lh cop van 2,7 bij 56c

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
BjornHero,
Oke dat had ik niet verwacht.
Maar hij zet de temp wel hoog 56 of hoger.
Als ik mijn 2.5Kw hewalex op 60 graden zet met 300liter buffervat is hij 5 uur aan het draaien, als de kinderen dan nog even onder de douch gaan(en die zetten altijd de regen douch aan voor een half uur)staat de pomp de hele dag aan, en dan heb ik nog niet eens de vloer verwarming op zitten, dat is toekomst muziek.
Dan moet ik echt wel een 2e pomp erbij zetten.
Ik heb 3 kinderen, die douchen nu nog niet alle dagen van de week, mijn oudste van 14 zou dat wel willen.

Maar nu is de hewalex 3.0Kw Ka17678 1500 euro en de subsidie is 2400 euro, 900 euro in de zak.
Daar kun je het nog een keer voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
scholten45 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:27:
BjornHero,
Als ik mijn 2.5Kw hewalex op 60 graden zet met 300liter buffervat is hij 5 uur aan het draaien, als de kinderen dan nog even onder de douch gaan(en die zetten altijd de regen douch aan voor een half uur)staat de pomp de hele dag aan, en dan heb ik nog niet eens de vloer verwarming op zitten, dat is toekomst muziek.
Ik heb 3 kinderen, die douchen nu nog niet alle dagen van de week, mijn oudste van 14 zou dat wel willen.

Maar nu is de hewalex 3.0Kw Ka17678 1500 euro en de subsidie is 2400 euro, 900 euro in de zak.
denk er aan dat wanneer de temperatuur in jou boilervat hoger is je effectief meer Liters warm tapwater hebt van 40c. andersom kost de vermogen van 50 naar 56 in verhouding wel extra veel energie.
in jou geval had ik een 400L boiler genomen. en hem op 52c gezet. alleen mensen schrik vaak van een grote installatie :+ niet iedereen heeft zomaar 1m2 vloer oppervlak over

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Ik heb een 300 liter buffervat maar als het een 400 liter zou moeten zijn was dat ook geen probleem.
Heeft iemand ook ervaring met de eKontrol module of op een andere wijze uitlezen van de G442 P09 Controller?
Ik heb in dit forum gelezen dat iemand dat heeft gedaan via een rs485 en een python script, en dat python script is openbaar dus daar kan ik mee stoeien, helaas heb ik geen domoticz of home assistend draaien.
Zou wel mooi zijn als je grafieken naast elkaar kunt houden, dan kun je ook goed zien wat het verbruik is.
Natuurlijk kan ik met sonoff van alles maken.
Maar om het wiel opnieuw uit te vinden, daar heb je een forum voor(wil niet zeggen dat ik er niets aan hoef te doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
scholten45 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:27:
BjornHero,

Als je een tapwater buffer/boilervat hebt, aangesloten zoals in manual, loop je inderdaad tegen een issue als je flink douchet of is het douched. NL de warmtepomp slaat aan en circuleert water uit de onderste naar de middelste aansluiting. Hierdoor wordt koel water in het midden van de boiler ingemengd, het bovenste deel wordt dan vrij snel te koel om te douchen. (De opgeslagen warmte wordt in het vat verspreid).
De CV combiketel als naverwarmer kan dat oplossen. Dat had ik eerst maar om het gasverbruik nog verder te drukken hangt er nu een secundaire boiler, 80 liter met warmtewisselaar(daarop zit de CV).
Voor de 300 l en meer Hewalexboilers schijnt er een mengaansluiting als accessoire leverbaar te zijn maar ik weet niet of deze het mengen bevorderd of juist tegengaat(de flow richting bodem geleiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Mijn huidige situatie is, 4m2 zonnecollector op een spiraal van mijn 300 liter buffervat.
Buffervat daar zit mijn warmtepomp op.
Buffervat word nu alleen nog voor tapwater gebruikt.
De cv is als na verwarming.
Op zolder heb ik nog 150 liter boiler staan, de boiler word met warmwater gevuld.
Dit is gedaan omdat de weg vanaf mijn CV naar zolder nog al lang is, ik verspil veel water en energie als ik de warmwater kraan in de badkamer open draai.
Dit was voor toen de beste manier voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Surfari, ik heb hem inderdaad aangesloten zoals de gebruiksaanwijzing aan geeft.
Is er een beter manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Aha. Ik dacht dat je bedoelde dat het douchewater te koud werd.
Naverwarmer werkt goed. optie: als je de wp uitzet voor het (niet zo kort) douchen is het tapwater uit de boiler langer warm en verbruik je minder gas. Als nadien de wp aanslaat is het rendement van de wp hoger omdat hij kouder water aanzuigt. (Omdat de wp uit is tijdens het tappen blijft het bovenste deel warmer en het onderste deel is koeler)(gelaagdheid). En sowieso is er dan meer warmte via de boiler geleverd en dat warmt de wp dan op.
Heeeeel grof: Onder een wp aanvoertemperatuur van 40 graden is de COP 4 en hoger, dus naast energie spaar je dan ook geld t.o.v. gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fueSv0SY7iZaozo-hmNqpuV2nE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQDiSNVZljADGtqao62byr9z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Wat betekend die EV1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
scholten45 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:24:
Surfari, ik heb hem inderdaad aangesloten zoals de gebruiksaanwijzing aan geeft.
Is er een beter manier?
Nee is prima. Het inmengen is een feit zie andere commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Dat is het electronische ExpansieVentiel. Met een bepaalde waarde die de aansturing representeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Bedankt voor de reacties, mooi eens overleg te kunnen plegen.
Ik heb mijn warmtepomp ingesteld dat hij na 15:00 aan gaat 2 uur later weer uit dat is net genoeg om hem op 45 graden te krijgen, en dat is ook het beste rendement.
Mijn zonnecollectoren komen na 15:00 in de schaduw, dus na die tijd doet de warmtepomp de rest.
In de nacht gaat hij ook nog een keer aan, dan 2 uur, om het douchen te compenseren.
Tot nu toe red ik het daarmee, in wil de vloerverwarming in de badkamer er eigenlijk ook op zetten, ik heb in de vloer van de badkamer electrische vloerverwarming liggen en de buizen voor vloerverwarming op CV/water.
Ik denk dat het goedkoper is om deze ook via het buffervat te laten lopen er zit een extra spiraal in.
Pompje er tussen vloerverwarming erop thermostaat eraan en gaan.
Of zou dit een stom idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
scholten45 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:42:
Bedankt voor de reacties, mooi eens overleg te kunnen plegen.
Ik heb mijn warmtepomp ingesteld dat hij na 15:00 aan gaat 2 uur later weer uit dat is net genoeg om hem op 45 graden te krijgen, en dat is ook het beste rendement.
Mijn zonnecollectoren komen na 15:00 in de schaduw, dus na die tijd doet de warmtepomp de rest.
In de nacht gaat hij ook nog een keer aan, dan 2 uur, om het douchen te compenseren.
Tot nu toe red ik het daarmee, in wil de vloerverwarming in de badkamer er eigenlijk ook op zetten, ik heb in de vloer van de badkamer electrische vloerverwarming liggen en de buizen voor vloerverwarming op CV/water.
Ik denk dat het goedkoper is om deze ook via het buffervat te laten lopen er zit een extra spiraal in.
Pompje er tussen vloerverwarming erop thermostaat eraan en gaan.
Of zou dit een stom idee zijn.
Vloerverwarming op de extra spiraal gaat prima. Als je vloer veel vermogen slurpt dan zakt de temperatuur in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Surfari, jij hebt toch 2 warmte pompen in serie staan, is dat interessant?
Wat zijn jou bevindingen?
Die hewalex lucht water warmtepompen zijn nu zeer aantrekkelijk ze kosten 1600 euro en de subsidie is 2400 euro.
2 halen de 3e gratis(we blijven hollanders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Zijn er ervaringen met defrosts?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
scholten45 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:31:
Surfari, jij hebt toch 2 warmte pompen in serie staan, is dat interessant?
Wat zijn jou bevindingen?
Die hewalex lucht water warmtepompen zijn nu zeer aantrekkelijk ze kosten 1600 euro en de subsidie is 2400 euro.
2 halen de 3e gratis(we blijven hollanders).
Inderdaad, twee in serie. ..
Middels een aantal terugslagkleppen kan de 3.0 solo draaien zonder dat het water door de 2.5 gaat. De 2.5 kan solo draaien maar dan loopt het water ook door de 3.0. En ze kunnen tegelijk draaien. De 2.5 staat standaard uit maar schakel ik handmatig in nu het kouder is, en bij een legionellarun. Ze hebben beide een pomp. Ben voornemens om op de 2.5 een kruisstroomwisselaar te zetten of om deze direct op vloer aan te sluiten. Omdat er dan langdurig op lagere temperatuur gedraaid kan worden =rendement. Kan ook via de boiler maar dan is deze een groot deel van de tijd 30a40 Gr c, niet wenselijk ivm biologische risico's.
Ik heb de 2.5 tweedehands gekocht omdat ik meteen de zaag erin gezet heb, evt CV water ga draaien etc. Geen moeite
gedaan voor subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Inderdaad, twee in serie. ..
Middels een aantal terugslagkleppen kan de 3.0 solo draaien zonder dat het water door de 2.5 gaat. De 2.5 kan solo draaien maar dan loopt het water ook door de 3.0. En ze kunnen tegelijk draaien. De 2.5 staat standaard uit maar schakel ik handmatig in nu het kouder is, en bij een legionellarun. Ze hebben beide een pomp. Ben voornemens om op de 2.5 een kruisstroomwisselaar te zetten of om deze direct op vloer aan te sluiten. Omdat er dan langdurig op lagere temperatuur gedraaid kan worden =rendement. Kan ook via de boiler maar dan is deze een groot deel van de tijd 30a40 Gr c, niet wenselijk ivm biologische risico's.
Ik heb de 2.5 tweedehands gekocht omdat ik meteen de zaag erin gezet heb, evt CV water ga draaien etc. Geen moeite
gedaan voor subsidie.
De bevindingen zijn goed.
Lijkt me vooral geschikt voor mensen die met de instellingen willen spelen en dat ook kunnen relateren aan wat er gebeurd( vindt ik zowieso van de Hewalex , en in het algemeen l/w op CV).
Als je veel PV hebt is het wellicht allemaal rendabel.
Gas sparen gaat prima.
Maar (zonder PV) draai je dik boven de 40 graden op een te laag rendement om goedkoper uit te zijn dan op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
BarryH schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:37:
Zijn er ervaringen met defrosts?
Ja. Het is defrost-week met dit weer.

En: in de 3.0 zit in het koppelstuk tussen verdamper en ventilator een opening, deze wordt afgedicht als de kap erop zit . Als hier luchtlekkage is wordt het er niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Surfari schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Ja. Het is defrost-week met dit weer.

En: in de 3.0 zit in het koppelstuk tussen verdamper en ventilator een opening, deze wordt afgedicht als de kap erop zit . Als hier luchtlekkage is wordt het er niet beter op.
En kan deze wp goed defrosten en houd je bij bv -5 nog echt capaciteit of houdt het dan op?
Ik heb nu een hybride wp met zonneboiler en moet vanaf ca 1 graad de gas ketel bij schakelen. Een duo hewalex of iets vgl. op de ZB zou me gas loos kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
BarryH schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:59:
[...]

En kan deze wp goed defrosten en houd je bij bv -5 nog echt capaciteit of houdt het dan op?
Ik heb nu een hybride wp met zonneboiler en moet vanaf ca 1 graad de gas ketel bij schakelen. Een duo hewalex of iets vgl. op de ZB zou me gas loos kunnen maken
Ze draaien hier grotendeels op binnenlucht nu bijv 17 Gr aanzuiglucht.
Volgens de gegevens zou de Hewa tot -7 Gr c gaan.
Ik draai op binnenlucht omdat.
Dat rendement levert. &
In NL kom je er niet met -7 Gr c, zeker niet als je er ook mee verwarmt.
Hybrides zijn er diverse, maar het is niet voor niets dat (nieuwe versies weet ik niet) bijv. De techneco hybride standaard uitschakelt bij 4 Gr c; het is niet rendabel TOV gas. Bij diverse types is deze blokkade weg te halen of lager in te stellen(kan bij de Hewa ook, tot -7). Misschien kan dat bij jouw hybride ook. Niet persé rendabel maar het drukt wel het gasverbruik.

Richting vriespunt, nu dus, schakel ik de gascv ook bij. Het is letterlijk waterkoud daarom neemt de warmtevraag nogal toe (oud huis niet perfect geïsoleerd etc.) Maar de Hewas draaien lekker door.

Dus als je op binnenlucht kunt draaien dan kun je er inderdaad ook bij vriesweer normaal mee draaien.

Is door twee Hewalexen wel wat veel ventilatie voor een huisje. Daarom gaat er dus ook deels buitenlucht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:01:
[...]

Ze draaien hier grotendeels op binnenlucht nu bijv 17 Gr aanzuiglucht.
Volgens de gegevens zou de Hewa tot -7 Gr c gaan.
Ik draai op binnenlucht omdat.
Dat rendement levert. &
In NL kom je er niet met -7 Gr c, zeker niet als je er ook mee verwarmt.
Hybrides zijn er diverse, maar het is niet voor niets dat (nieuwe versies weet ik niet) bijv. De techneco hybride standaard uitschakelt bij 4 Gr c; het is niet rendabel TOV gas. Bij diverse types is deze blokkade weg te halen of lager in te stellen(kan bij de Hewa ook, tot -7). Misschien kan dat bij jouw hybride ook. Niet persé rendabel maar het drukt wel het gasverbruik.

Richting vriespunt, nu dus, schakel ik de gascv ook bij. Het is letterlijk waterkoud daarom neemt de warmtevraag nogal toe (oud huis niet perfect geïsoleerd etc.) Maar de Hewas draaien lekker door.

Dus als je op binnenlucht kunt draaien dan kun je er inderdaad ook bij vriesweer normaal mee draaien.

Is door twee Hewalexen wel wat veel ventilatie voor een huisje. Daarom gaat er dus ook deels buitenlucht over.
En het defrosten gaat goed. Er zit geen verwarmingselement in. Wel een vierwegklep(deze draait het proces om zodat de verdamper zou kunnen verwarmen) maar hier blijft de compressor dan uit. Wellicht dat deze meedoet als je op buitenlucht draait want hoe moet hij ontdooien met -7 Gr c lucht over de verdamper? Iemand daar ervaring mee? ( Hier schakelt de klep zo te horen wel om maar dat is het dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik volg regelmatig dit topic en het topic van warmtepompboiler i.c.m. cv ondersteuning.
Heel veel informatie, maar zeker leuk en interessant om zelf bezig mee te zijn.
Vandaag bezig geweest met kijken voor een nieuw energiecontract en schrok hoe duur de gas per m3 is.
Omdat we hier niet willen blijven wonen heb ik eigenlijk dit altijd uitgesteld maar nu met de huidige gas prijs en subsidie zijn we toch van plan om minder gas te gaan gebruiken of eigenlijk helemaal niet meer.
Kant en klaar systeem zoals de zoals Atlantic valt af vanwege de hoogte en lagere subsidie.
De 200l zou net passen, maar wat ik zelf heb berekend heb ik minimaal 250l nodig.

Situatie nu:

Gezin: 2 volwassen + 3 kinderen (7, 4 en 1 jaar)
Huis: Hoekwoning bouwjaar 2010 +- 110m2
Ketel: Intergas HRE 28/24 (cv temperatuur ingesteld op 45gr)
Vloerverwarming beneden en op badkamer via cv, slaapkamer radiatoren(staan bijna nooit aan).
Airco: Daikin FTXM35N (beneden)
Koken: Inductie
Mechanische ventilatie: Orcon MVS 15RH CO2B 520m3/h + CO2 sensor + vochtsensor
Zonnepanelen: 3300wp (opbrengst 2021 2850kw)
Verbruik Gas: Wintermaanden +- 140m3, zomermaanden: +- 30m3. Totaal Gas 950m3
Verbruik Stroom: 3600kwh - 2850 kWh = 750 kWh te kort.
Waterverbruik: 175m3. Per dag gemiddeld 350liter.
Badkamer: Normale douche en bad 180 liter.

Plan:

Hewalex Heat Pump PCWU 3,0 kW + 3kW verwarmingselement.
300 liter buffervat met 2 warmtewisselaars.
Zonnepanelen uitbreiden met 18 panelen = 6000wp extra.

De vragen die ik nu heb:

1. Zou de 300liter genoeg zijn voor ons gezin? En welk buffervat raden jullie aan?
2. Verwarm nu beneden met airco en cv gebruiken we dat de vloer warm is en als echt koud is om huis deels mee te verwarmen. Badkamer verwarmen we de vloer mee. Maar zou je nu ook gas-loos kunnen, of is dat net een stap te ver?
3. In principe wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Aanschaf en plaatsen. Het aansluiten heb ik de kennis en spullen niet voor. Iemand die jullie aanraden? (regio achterhoek).
4. Het klopt toch dat als je spullen in bv Duitsland aanschaft, dit niet nadelig is voor de subsidie?

Uiteindelijk zal ik het zelf na het plaatsen van de installatie het net zoals @Hrugnir het geïsoleerd willen gaan afwerken.

Foto situatie nu met maten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBWUuzR0tBQvgRke-izzmXfTShM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djPPXaHhKkN6VI66dE4T2bAg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door steefje007 op 13-01-2022 15:04 ]

Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Als je er weinig mee hebt, maar wel de ruimte : het apparaat is er ook als complete unit, zoals de Atlantic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
Surfari schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:16:
Als je er weinig mee hebt, maar wel de ruimte : het apparaat is er ook als complete unit, zoals de Atlantic.
Wat ik al aangaf, zijn die te hoog voor mij.
Plaatsing is op zolder, vanwege schuine dak passen die niet.
En doe altijd zoveel mogelijk zelf, en maakt deze klus wel leuk. Ben ook zeker van plan mijn ervaring en eventueel foto’s te gaan plaatsen.
Maar nu eerst informatie nog inwinnen.

Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
steefje007 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:12:
Ik volg regelmatig dit topic en het topic van warmtepompboiler i.c.m. cv ondersteuning.
Heel veel informatie, maar zeker leuk en interessant om zelf bezig mee te zijn.
Vandaag bezig geweest met kijken voor een nieuw energiecontract en schrok hoe duur de gas per m3 is.
Omdat we hier niet willen blijven wonen heb ik eigenlijk dit altijd uitgesteld maar nu met de huidige gas prijs en subsidie zijn we toch van plan om minder gas te gaan gebruiken of eigenlijk helemaal niet meer.
Kant en klaar systeem zoals de zoals Atlantic valt af vanwege de hoogte en lagere subsidie.
De 200l zou net passen, maar wat ik zelf heb berekend heb ik minimaal 250l nodig.

Situatie nu:

Gezin: 2 volwassen + 3 kinderen (7, 4 en 1 jaar)
Huis: Hoekwoning bouwjaar 2010 +- 110m2
Ketel: Intergas HRE 28/24 (cv temperatuur ingesteld op 45gr)
Vloerverwarming beneden en op badkamer via cv, slaapkamer radiatoren(staan bijna nooit aan).
Airco: Daikin FTXM35N (beneden)
Koken: Inductie
Mechanische ventilatie: Orcon MVS 15RH CO2B 520m3/h + CO2 sensor + vochtsensor
Zonnepanelen: 3300wp (opbrengst 2021 2850kw)
Verbruik Gas: Wintermaanden +- 140m3, zomermaanden: +- 30m3. Totaal Gas 950m3
Verbruik Stroom: 3600kwh - 2850 kWh = 750 kWh te kort.
Waterverbruik: 175m3. Per dag gemiddeld 350liter.
Badkamer: Normale douche en bad 180 liter.

Plan:

Hewalex Heat Pump PCWU 3,0 kW + 3kW verwarmingselement.
300 liter buffervat met 2 warmtewisselaars.
Zonnepanelen uitbreiden met 18 panelen = 6000wp extra.

De vragen die ik nu heb:

1. Zou de 300liter genoeg zijn voor ons gezin? En welk buffervat raden jullie aan?
2. Verwarm nu beneden met airco en cv gebruiken we dat de vloer warm is en als echt koud is om huis deels mee te verwarmen. Badkamer verwarmen we de vloer mee. Maar zou je nu ook gas-loos kunnen, of is dat net een stap te ver?
3. In principe wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Aanschaf en plaatsen. Het aansluiten heb ik de kennis en spullen niet voor. Iemand die jullie aanraden? (regio achterhoek).
4. Het klopt toch dat als je spullen in bv Duitsland aanschaft, dit niet nadelig is voor de subsidie?

Uiteindelijk zal ik het zelf na het plaatsen van de installatie het net zoals @Hrugnir het geïsoleerd willen gaan afwerken.

Foto situatie nu met maten:

[Afbeelding]
Je legt een hoop vragen neer. Als je een hoop zelf wilt doen zul je ook een hoop zelf moeten bepalen.
Maar vanuit het onderwerp Hewalex gezien:
Hij komt naast CV en afzuigbox te staan? Neem je CV als naverwarmer (check een keurmerkje "NV" ap je CV toestel.) Vloerverwarming(2e spiraal) kan erop mits niet te veel vermogen lees <3kW. Je zult een uitdaging hebben om de boiler op temperatuur te houden.

Je moet nog informatie inwinnen.
Kijk ook eens naar een kleine complete wpboiler bijv 100 of 150l. Daarachter je CV als naverwarmer.
Wat zie je in de Hewalex als hobby object als je zelf de kennis en spullen niet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_density
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:07
Ben van plan de zonneboiler set 300l met warmtepomp te laten installeren. Wat kan ik verwachten aan installatie kosten (uren + materiaal). Ik zelf schat iets meer dan 3000 euro of zit ik er dan veel naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
Surfari schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Je legt een hoop vragen neer. Als je een hoop zelf wilt doen zul je ook een hoop zelf moeten bepalen.
Maar vanuit het onderwerp Hewalex gezien:
Hij komt naast CV en afzuigbox te staan? Neem je CV als naverwarmer (check een keurmerkje "NV" ap je CV toestel.) Vloerverwarming(2e spiraal) kan erop mits niet te veel vermogen lees <3kW. Je zult een uitdaging hebben om de boiler op temperatuur te houden.

Je moet nog informatie inwinnen.
Kijk ook eens naar een kleine complete wpboiler bijv 100 of 150l. Daarachter je CV als naverwarmer.
Wat zie je in de Hewalex als hobby object als je zelf de kennis en spullen niet hebt?
De bedoeling is alles zelf te plaatsen en aan te sluiten.
Heb alleen installatie/inbedrijfsstelling formulier nodig volgens RVO (Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie) factuur of inbedrijfsstellingsformulier).
De Boiler zal voor de CV komen te staan, en rechts de Hewalex.
Vorige maand mijn CV een onderhoudsbeurt gegeven en heb toen al onderzocht of mijn CV als naverbrander kan, en deze is daarvoor wel geschikt. Alleen wel een ombouwset bij nodig(extra sensor).

Wat betreft de vloerverwarming op 2de spiraal zal inderdaad een uitdaging zijn. CV Staat nu ook al maar op 45graden en op laag vermogen.
Kleine boilers kom ik niet uit met aantal liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 17:37
mr_density schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:46:
Ben van plan de zonneboiler set 300l met warmtepomp te laten installeren. Wat kan ik verwachten aan installatie kosten (uren + materiaal). Ik zelf schat iets meer dan 3000 euro of zit ik er dan veel naast?
Ter indicatie, ik ga zelf volgend weekend mijn Hewalex installeren.
Voor de hewalex + 200l slim vat + 2 kw element + lan box + steun hewalex 2140 euro kwijt.
Voor installatie materiaal nog eens een aanvullende 200 euro.

Ik heb al wel een WPB hangen op dit moment dus slangen is alleen overzetten, maar wel nieuwe leidingen aanleggen voor het vat.

Maar uren en materiaal bedoel je mee, ook de zonneboiler zelf?

[ Voor 4% gewijzigd door Tunda op 20-01-2022 20:34 ]

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Ik heb een ekontrole (lan box) bestelt.
Het ding aangesloten op mijn netwerk en op de RS485 poort.
Snelheid en ID ingesteld.
Ekontrole aangemeld op internet (ergens in Polen).
Maar helaas hij werkt niet.
Gekocht bij zonneboiler magazijn.
Iemand een idee, of ervaring met de ekontrole?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
Koppingen etc. zijn binnen dit weekend de Hewalex installeren.
Zal daar nog wel wat fotos van maken en dingen waar ik tegen aan loop, hopelijk niks spannends.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxwAc8U1U0NVGy7B_OpwPLORODY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDVL2OEvHpeVg5wIWrOffDMX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_density
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:07
Tunda schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Ter indicatie, ik ga zelf volgend weekend mijn Hewalex installeren.
Voor de hewalex + 200l slim vat + 2 kw element + lan box + steun hewalex 2140 euro kwijt.
Voor installatie materiaal nog eens een aanvullende 200 euro.

Ik heb al wel een WPB hangen op dit moment dus slangen is alleen overzetten, maar wel nieuwe leidingen aanleggen voor het vat.

Maar uren en materiaal bedoel je mee, ook de zonneboiler zelf? Maar uren en installatie materiaal zal echt geen 3k zijn. Veel minder.
Hi Tunda,
Het gaat alleen om de installatie (monteren en aansluiten) van de zonnecollectoren a 3 stuks op het dak, WP en boiler.
Geschat is 2 a 3 dagen werk deels met 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
steefje007 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:01:
[...]

De bedoeling is alles zelf te plaatsen en aan te sluiten.
Heb alleen installatie/inbedrijfsstelling formulier nodig volgens RVO (Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie) factuur of inbedrijfsstellingsformulier).
De Boiler zal voor de CV komen te staan, en rechts de Hewalex.
Vorige maand mijn CV een onderhoudsbeurt gegeven en heb toen al onderzocht of mijn CV als naverbrander kan, en deze is daarvoor wel geschikt. Alleen wel een ombouwset bij nodig(extra sensor).

Wat betreft de vloerverwarming op 2de spiraal zal inderdaad een uitdaging zijn. CV Staat nu ook al maar op 45graden en op laag vermogen.
Kleine boilers kom ik niet uit met aantal liter.
Wat betreft je vragen.
1.Het formaat van de boiler is niet kritiek qua minimale inhoud(Hewalex vraagt min80 liter) als je CV toestel naverwarmer is. Boiler alleen weet ik niet.
2. Verwacht niet dat je hiermee van het gas af bent. Als je vloer weinig vermogen heeft dan kan de die er op. Vergis je niet als je vloer 3kW afgeeft en je pompt er 3kW in, dan stijgt de watertemperatuur niet.
3. Onbekend
4. Voor de regels is dat o.k.
Voorzover mij bekend is het sinds 2021 een eis dat het door een installateur geïnstalleerd wordt dus of je er met een inbedrijfstelrapport vanaf komt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Mijn warmtepomp (3kW) doet iets vreemds: als ik de gewenste tapwatertemperatuur buiten het bereik van 50 tot 57 graden instel, geeft de controller (in de wp) aan dat de wijziging succesvol is maar in de praktijk reset de waarde dan naar 50 graden en wordt de warmtepomp uitgeschakeld.

Ik dacht eerst dat dit aan mijn zelfgeknutselde RS485 aansturing lag maar ik ben er net achter gekomen dat dit net zo goed gebeurt als ik het Geco display gebruik. Dat display raakt er eigenlijk net zo in de war van als mijn aansturing. Deze denkt namelijk dat de pomp ingesteld is op de gekozen waarde maar in realiteit is het 50 graden. De warmtepomp kun je vervolgens alleen weer aanzetten door deze in het menu van de Geco eerst uit te zetten en dan weer aan.

Is dit een bekend probleem voor iemand?

Edit: voor de duidelijkheid, op de Geco kan ik bijvoorbeeld een temp instellen van 45 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door mvdklip op 21-01-2022 11:36 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Is dat gewoon niet de maximale temperatuur die hij kan halen en de rest moet ie doen met een verwarmingselement?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
De handleiding geeft aan 10 tot 60 graden instelbaar, 50 graden is factory.

Dus ik ga er vanuit dat jij hem op 60+ instelt? Dan is het normaal dat deze terugspringt naar 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Bij alles kleiner dan 50 of groter dan 57 reageert de warmtepomp zo. Ik probeer hem juist lager dan 50 te zetten. De reactie van de controller is ook abnormaal door de wijziging wel te accepteren (geen error) maar dan te resetten naar 50 graden met uitgeschakelde pomp. Zoals gezegd verwacht het (Geco) display deze reactie ook niet en raken waardes in het display en die in de pomp uit sync. Display laat bijvoorbeeld 45 zien als geconfigureerde waarde (want geaccepteerd door controller) en warmtepomp aan (want niet uitgezet) maar de controller staat in een andere staat (50 graden en uit).

[ Voor 37% gewijzigd door mvdklip op 21-01-2022 22:06 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Bij de twee controllers hier kun je tot max 60 Gr instellen. Dat wordt dan ook het setpoint. Stapje verder pijltje omhoog begint hij weer bij 10. Instelbaar van 10-60 zoals omschreven.
Knullige vraag maar zitten de communicatiekabeltjes goed om nr 1 en 2 op de controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:35:
Bij de twee controllers hier kun je tot max 60 Gr instellen. Dat wordt dan ook het setpoint. Stapje verder pijltje omhoog begint hij weer bij 10. Instelbaar van 10-60 zoals omschreven.
Knullige vraag maar zitten de communicatiekabeltjes goed om nr 1 en 2 op de controller.
Het instellen is bij mij ook geen punt. De controller in de warmtepomp en het Geco display praten met elkaar over de RS485 bus waarbij de controller (pcwu dus) de master is en in een lus continu om updates vraagt van het display. Zo ontvangt de controller dus ook succesvol het commando om de tapwater instelling te veranderen en bevestigt deze instelling ook. Daarna gebeurt pas iets raars: intern in de controller (en dus onzichtbaar voor het display) reset deze naar 50 graden en reset ook de aan/uit waarde naar uit met als gevolg dat display "denkt" dat de ingestelde waarde geaccepteerd is en de warmtepomp aan is. Met "aan" bedoel ik hier "enabled" in slecht Nederlands, dus niet of de pomp draait op dat moment. Dit is een YES/NO waarde in het menuutje van het display waarmee je de pomp handmatig uit kunt zetten. Op het display staat in deze staat "HP OFF" maar als je naar het betreffende menuutje gaat staat daar "YES". Die moet je dan dus naar "NO" veranderen en weer terug om de boel weer aan de praat te krijgen.

De communicatie tussen display en controller is dus dik in orde. Ik heb er ook al een RS485 sniffer tussen gezet waarmee ik deze communicatie kan volgen. Niks aan de hand en volledig volgens (reverse engineered) protocol.

Een tijd terug had ik exact hetzelfde probleem met de aansturing van de pomp op de tweede RS485 poort. Daar is de rolverdeling andersom en is de controller slave. Je kan daar commando's sturen waarbij je een bepaalde (register)waarde kunt uitlezen of overschrijven. Bij het schrijven van het register voor de tapwater temperatuur kwam ik er toen al achter dat alleen de waardes tussen 50 en 57 geaccepteerd werden. Ik weet dit in eerste instantie aan een programmeer- of protocolfout en dat is ook precies de reden waarom ik op zoek ben gegaan hoe het display dit dan wél voor elkaar krijgt. De conclusie bleek: het display krijgt het óók niet voor elkaar. Het is de controller in de warmtepomp die zo reageert, wie of wat het commando ook geeft.

Ik begrijp dus dat andere eigenaren van de pcwu 3kW de temp dus wél onder de 50 graden kunnen zetten zonder problemen? Zo ja met welke software versies is dit dan? Dit is te zien in één van de menuutjes in het display. Daar zie je dan de versies van de diverse componenten. Het klinkt zo langzamerhand namelijk gewoon als een softwarebug in mijn controller.

[ Voor 8% gewijzigd door mvdklip op 22-01-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
mvdklip schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Het instellen is bij mij ook geen punt. De controller in de warmtepomp en het Geco display praten met elkaar over de RS485 bus waarbij de controller (pcwu dus) de master is en in een lus continu om updates vraagt van het display. Zo ontvangt de controller dus ook succesvol het commando om de tapwater instelling te veranderen en bevestigt deze instelling ook. Daarna gebeurt pas iets raars: intern in de controller (en dus onzichtbaar voor het display) reset deze naar 50 graden en reset ook de aan/uit waarde naar uit met als gevolg dat display "denkt" dat de ingestelde waarde geaccepteerd is en de warmtepomp aan is. Met "aan" bedoel ik hier "enabled" in slecht Nederlands, dus niet of de pomp draait op dat moment. Dit is een YES/NO waarde in het menuutje van het display waarmee je de pomp handmatig uit kunt zetten.

De communicatie tussen display en controller is dus dik in orde. Ik heb er ook al een RS485 sniffer tussen gezet waarmee ik deze communicatie kan volgen. Niks aan de hand en volledig volgens (reverse engineered) protocol.

Een tijd terug had ik exact hetzelfde probleem met de aansturing van de pomp op de tweede RS485 poort. Daar is de rolverdeling andersom en is de controller slave. Je kan daar commando's sturen waarbij je een bepaalde (register)waarde kunt uitlezen of overschrijven. Bij het schrijven van het register voor de tapwater temperatuur kwam ik er toen al achter dat alleen de waardes tussen 50 en 57 geaccepteerd werden. Ik weet dit in eerste instantie aan een programmeer- of protocolfout en dat is ook precies de reden waarom ik op zoek ben gegaan hoe het display dit dan wél voor elkaar krijgt. De conclusie bleek: het display krijgt het óók niet voor elkaar. Het is de controller in de warmtepomp die zo reageert, wie of wat het commando ook geeft.

Ik begrijp dus dat andere eigenaren van de pcwu 3kW de temp dus wél onder de 50 graden kunnen zetten zonder problemen?
Ja, ik kan hem ook op waardes onder de 50c instellen en ook boven de 57c.. (via geco display)

Zelf heb ik even verliefd naar je sturing dmv mqtt etc gekeken maar besloten dat ik daar nu geen tijd voor heb (om een add-on in Home-Assistent te programmeren / te leren hoe ik dat doe) en heb ervoor gekozen het externe contact te gebruiken om mn WP via home assistant (met een shelly1) aan en uit te zetten. Temp. Metingen doe ik met 3 extra ds18b20 sensoren die op en Shelly add-on zitten. (Geplaatst in het vat en op de leiding naar de badkamer) (Dit hele verhaal helpt je waarschijnlijk helemaal niks bedenk ik me, behalve dat je, indien je het niet gefixt krijgt, de pomp op 57 instelt (waar hij wel normaal werkt?) En dan de regeling via de external control uitgang doet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
BjornHero schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:20:
[...]
Ja, ik kan hem ook op waardes onder de 50c instellen en ook boven de 57c.. (via geco display)

Dit hele verhaal helpt je waarschijnlijk helemaal niks bedenk ik me, behalve dat je, indien je het niet gefixt krijgt, de pomp op 57 instelt (waar hij wel normaal werkt?) En dan de regeling via de external control uitgang doet.)
Zou je eens kunnen kijken welke software versies je hebt? Ik heb v01n voor zowel het display (panel) als controller (executive module).

De aansturing loopt bij mij al heel lang via aan/uit, dus ik kan de pomp al stoppen bij (bijvoorbeeld) 45 door hem simpelweg via RS485 uit te zetten op dat moment. ;) Ik vermoed dan ook dat temperaturen onder de 50 graden instellen nooit gewerkt heeft. Ik probeerde het nu voor het eerst omdat ik een geavanceerder (modulerende) aansturing wilde maken i.p.v. aan/uit.

Edit: die HA integratie komt er misschien binnenkort wel. Ik ben in contact met meerdere mensen die dit graag willen. Zelf ben ik tevreden met Domoticz

[ Voor 12% gewijzigd door mvdklip op 22-01-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[
? Zo ja met welke software versies is dit dan? Dit is te zien in één van de menuutjes in het display. Daar zie je dan de versies van de diverse componenten. Het klinkt zo langzamerhand namelijk gewoon als een softwarebug in mijn controller.
V0.1m en V0.1o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Interessant. Oudere software in de Geco dus en nieuwere in de warmtepomp. Blijkbaar hoeven die versies niet gelijk te zijn voor een goede werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Interessant. Oudere software in de Geco dus en nieuwere in de warmtepomp. Blijkbaar hoeven die versies niet gelijk te zijn voor een goede werking.
Het zijn twee wp's, het is 1x pcwu 2.5 (v01m) en 1x pcwu 3.0(V01o
De bediening is niet onderling uit te wisselen dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boom12
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-10-2022
Hallo medegebruikers,
vraagje hoe doen jullie dat met de subsidie regeling als jullie zelf de hewalex installeren? Dit vraag ik omdat het gedaan moet worden door een installateur om aanmerking te komen voor de subsidie regeling. Hoor het graag aangezien het duur en moeilijk is om aan een installateur te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
boom12 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:09:
Hallo medegebruikers,
vraagje hoe doen jullie dat met de subsidie regeling als jullie zelf de hewalex installeren? Dit vraag ik omdat het gedaan moet worden door een installateur om aanmerking te komen voor de subsidie regeling. Hoor het graag aangezien het duur en moeilijk is om aan een installateur te komen
Hoi,

Ik ben loop nu ook tegen dit probleem aan, tijdens de voorbereiding en bestellen van de hewalex stond nog op de rvo site dat ook een inbedrijfstelling formulier ook genoeg is. Helaas hebben ze sinds de 24ste dit nu aangepast en moet de installatie ook door een installateur gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
steefje007 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:41:
[...]

Hoi,

Ik ben loop nu ook tegen dit probleem aan, tijdens de voorbereiding en bestellen van de hewalex stond nog op de rvo site dat ook een inbedrijfstelling formulier ook genoeg is. Helaas hebben ze sinds de 24ste dit nu aangepast en moet de installatie ook door een installateur gedaan worden.
Stuur me maar een pm;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Bij deze een update op mijn warmtepomp probleem met de tapwater temperatuur. Ik dacht even ouderwets analoog te gaan klooien door één voor één wat verschillende instellingen te proberen net zo lang tot ik het probleem vond. Dit is wat ik deed en wat er gebeurde:
  • Pomp stond standby met T2 temp van 46,2 en instelling op 50 graden met een hysteresis van 5
  • Instelling "gewijzigd" naar dezelfde 50 graden => HP OFF (pomp uitgeschakeld)
  • Pomp uit en weer aan gezet via menu => Run OK (weer standby dus)
  • Instelling gewijzigd naar 51 graden => Run OK (geaccepteerd dus)
  • Instelling gewijzigd naar 52 graden => Run OK en meteen draaien (want hysteresis)
  • Instelling gewijzigd naar 53 graden => Run OK
  • Instelling gewijzigd naar 54 graden => Run OK
  • Instelling gewijzigd naar 55 graden => Run OK
  • Instelling gewijzigd naar 56 graden => Run OK
  • Instelling gewijzigd naar 57 graden => Run OK
  • Instelling gewijzigd naar 58 graden => Run OK
  • Instelling gewijzigd naar 59 graden => Run OK
  • Instelling gewijzigd naar 60 graden => Run OK
  • Instelling gewijzigd naar 40 graden => Run OK en stoppen met draaien
  • Instelling gewijzigd naar 60 graden => Run OK en weer draaien
  • Instelling gewijzigd naar 45 graden => Run OK en weer stoppen
Volslagen onlogisch maar ik kan nu op dit moment dus weer alles instellen wat ik wil. Ben benieuwd of dat zo blijft.

Edit: na een paar minuten nog eens geprobeerd en weer begonnen met de 45 graden waarop ik was geëindigd => HP OFF. Na uit en aanzetten van pomp in menu kon ik weer alles.

Edit 2: en nog eens geprobeerd en nu direct van 45 naar 46 gezet => HP OFF. Na uit en aanzetten van de pomp kon ik weer alles.

Edit 3: net stroom van de warmtepomp af gehad en viel me op dat een aantal parameters dan resetten naar hun fabriekswaarde: pomp staat uit (HP OFF), tapwatertemp staat op 50 en snelheid RS485 poort staat op 115200. Het wijzigen van die snelheid van de RS485 poort geeft dezelfde soort problemen waardoor ik nu alleen nog op genoemde baud rate kan communiceren. :X

Edit 4: vandaag weer verder gegaan en geconstateerd dat ik de baud rate met geen mogelijkheid meer kan aanpassen. Elke wijziging daarvan via het Geco display resulteert in een HP OFF. Heb m'n RS485 WiFi adapter dan ook maar op 115200 gezet om weer te kunnen communiceren. Verder nog een Python scriptje geschreven dat continue 45 graden als tapwatertemp zet en dan checkt of de waarde ook echt gezet is. Dit gaat heel vaak goed maar ook vaak genoeg fout. Dan staat de waarde ineens weer op 50.

Edit 5: ik heb het opgegeven voor nu en ben weer terug bij een "domme" aan/uit regeling. Ik zal eens contact opnemen met zonneboilermagazijn of zij bekend zijn met deze problemen.

[ Voor 30% gewijzigd door mvdklip op 02-02-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:35
Gezien de beperkte hoogte op mijn zolder ben ik in mijn zoektocht naar een geschikte warmtepompboiler bij de Hewalex uitgekomen. De verhouding aanschafprijs/subsidie maakte dat ik al helemaal enthousiast werd.
Nu kan ik weinig mensen vinden die ervaring hebben met een Hewalex in combinatie met een liggende boiler met warmtewisselaar.
In mijn zoektocht ben ik bij dit model van 140 liter uitgekomen. Die diamater past precies door onze vlizo-trap. Mijn plan zou zijn om de uitgang voor het verwarmingselement op de Hewalex met een relais de boiler te laten schakelen.
Iemand ervaring met zo'n zelfde setup? En wat als 140L onvoldoende blijkt? Is het mogelijk boilers in cascade op te stellen i.c.m. de Hewalex?

Ben erg benieuwd hoe jullie dit zouden aanvliegen.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Emacee schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:46:
Gezien de beperkte hoogte op mijn zolder ben ik in mijn zoektocht naar een geschikte warmtepompboiler bij de Hewalex uitgekomen. De verhouding aanschafprijs/subsidie maakte dat ik al helemaal enthousiast werd.
Nu kan ik weinig mensen vinden die ervaring hebben met een Hewalex in combinatie met een liggende boiler met warmtewisselaar.
In mijn zoektocht ben ik bij dit model van 140 liter uitgekomen. Die diamater past precies door onze vlizo-trap. Mijn plan zou zijn om de uitgang voor het verwarmingselement op de Hewalex met een relais de boiler te laten schakelen.
Iemand ervaring met zo'n zelfde setup? En wat als 140L onvoldoende blijkt? Is het mogelijk boilers in cascade op te stellen i.c.m. de Hewalex?

Ben erg benieuwd hoe jullie dit zouden aanvliegen.
Die boiler past wel, maar je zult een oplossing moeten vinden voor de sensoren de Hewa heeft twee boilersensoren.
Feiten ervan ken ik niet maar wellicht weet een ander raad: de liggende boiler zal misschien niet zo goed presteren qua gelaagdheid. ( Onderkant wordt koud door tapwater aanvoer, pas als een groot deel van de boiler afgekoeld is de warmtepomp aanzetten=rendement.)
Dat kost rendement en de uitgangstemperatuur zou dan sneller dalen(vanwege inmengen met koeler water).
Het bedrijf waar je link op uitkomt is ook leverancier van de Hewa, misschien kun je ze om raad vragen.

Deze boiler is een zonneboiler dus er zit ook een spiraal in.

Je vraag over de regeling is niet helemaal duidelijk. De Hewa regelt zelf en kan een elektrisch element schakelen(dmv aansturen relais van element.)
Je kunt ook de CV aansluiten op de spiraal en deze gebruiken i.p.v. het elektrisch element. Dat is dan ook aan te sturen door de Hewa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:15
Met de geld uit subsidie is het een no brainer om deze WP op te hangen in de kelder en de lucht aanvoer en afvoer van buiten te pakken en er binnen in de garage één T22 radiator van 4 meter op aan te sluiten.
Weer een klusje er bij dit voorjaar :) .
Wel jammer van de te lezen subsidie aanvraag met bedrijfscode dus... Ik heb nog een arostor 270L aan te vragen...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Het is idd een no brainer, als het echt winter wordt doet het ding het zo niet (-7gr c).
Het subsidiebedrag wat ik zie is voor een warmtepomp boiler.
Iemand ervaring met subsidieaanvraag als CV warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
Surfari schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:46:
Het is idd een no brainer, als het echt winter wordt doet het ding het zo niet (-7gr c).
Het subsidiebedrag wat ik zie is voor een warmtepomp boiler.
Iemand ervaring met subsidieaanvraag als CV warmtepomp?
Gewoon een ventiel er tussen en binnenlucht bijmengen ;)

Hier draait de hewalex inmiddels naar alle tevredenheid. Hoe je hem gaat gebruiken maakt niet uit voor je subsidie, factuur en inbedrijfstelling formulier erbij en klaar. Subsidie aanvraag is hier inmiddels al een week de deur uit.

Wat ik wel meteen kan toevoegen als je voor de aanschaf van de Hewalex nog geen boilervat hebt ga je het met de 2400 euro subsidie niet redden, ga je nog altijd bij moeten leggen. Ga je hem rechtstreeks op CV leiding zetten dan uitterraad wel.
alaintje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:53:
Met de geld uit subsidie is het een no brainer om deze WP op te hangen in de kelder en de lucht aanvoer en afvoer van buiten te pakken en er binnen in de garage één T22 radiator van 4 meter op aan te sluiten.
Weer een klusje er bij dit voorjaar :) .
Wel jammer van de te lezen subsidie aanvraag met bedrijfscode dus... Ik heb nog een arostor 270L aan te vragen...
Met een radiator alleen ga je wel veel pendel gedrag krijgen denk ik. Moet je het op een spiraal gaan aansluiten met een pomp ga je wel je water flink omlaag trekken en lange runs krijgen

[ Voor 28% gewijzigd door Tunda op 06-02-2022 19:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:07

ErikVers

e-Duurzaam

Mensen met wat meer evari g met de Hewalex Warmtepomp 3,0kW/2,5kW

Momenteel heb ik een Panasonic monoblok warmtepomp die met een cop van tussen de 1,5 en 4 mijn sww boiler (vat is gecombineerd met collectoren) het nadeel is dat in de winter (als mijn zonneboiler niet voldoen opwekt) mijn warmtepomp twee keer minimaal per dag omschakeld van vloer naar SWW. Op zich geen capaciteits problemen.

Nu vraag ik mij af :

1- COP of de Hewalex dit beter gaat doen uitgaande van uiteraard flink bijmengen van buitenlucht of zelfs op 100% buitenlucht
2-Hoe gaat een defrost werken met 100% buitenlucht en t buiten onder 0graden?
3-Tot hoe koud buiten blijft de hewalex werken?
4-zou jullie advies zijn om de Panasonic puur voor vloer in te zetten? En dus een Hewalex in te zetten?

Super bedankt alvast voor degene die willen reageren en kosten ga uit van grotendeels zelf montage op factuur voor in bedrijfstelling naivm subsidie ☺️ (Iemand al in 2022 ervaring mee?)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tunda
ErikVers schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:49:

Momenteel heb ik een Panasonic monoblok warmtepomp die met een cop van tussen de 1,5 en 4 mijn sww boiler (vat is gecombineerd met collectoren) het nadeel is dat in de winter (als mijn zonneboiler niet voldoen opwekt) mijn warmtepomp twee keer minimaal per dag omschakeld van vloer naar SWW. Op zich geen capaciteits problemen.

Nu vraag ik mij af :

1- COP of de Hewalex dit beter gaat doen uitgaande van uiteraard flink bijmengen van buitenlucht of zelfs op 100% buitenlucht
4-zou jullie advies zijn om de Panasonic puur voor vloer in te zetten? En dus een Hewalex in te zetten?

Super bedankt alvast voor degene die willen reageren en kosten ga uit van grotendeels zelf montage op factuur voor in bedrijfstelling naivm subsidie ☺️ (Iemand al in 2022 ervaring mee?)
Hier draait de hewalex op 100% buitenlucht.
Defrosts gaan gewoon prima, onderaan de hewelex zit een aansluiting om al het water wat vrij komt af te voeren, wat best wat water is.
Hewalex werkt tot -7 graden volgens de specificaties, je kunt altijd iets binnenlucht bijmengen met een t stuk en een ventiel. Zal die altijd blijven doorwerken.
COP, durf ik niet echt te zeggen moet ik me nog even in gaan verdiepen hoe ik dit kan gaan berekenen. Als je ruimte hebt voor een hewalex, waarom niet? En ik weet niet hoe over of onderbemeten je panasonic is?

Subsidie aanvraag is hier de deur uit, 2 weekjes geleden met een bedrijfstelling formulier, dus ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:07

ErikVers

e-Duurzaam

Tunda schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:07:
[...]

Hier draait de hewalex op 100% buitenlucht.
Defrosts gaan gewoon prima, onderaan de hewelex zit een aansluiting om al het water wat vrij komt af te voeren, wat best wat water is.
Hewalex werkt tot -7 graden volgens de specificaties, je kunt altijd iets binnenlucht bijmengen met een t stuk en een ventiel. Zal die altijd blijven doorwerken.
COP, durf ik niet echt te zeggen moet ik me nog even in gaan verdiepen hoe ik dit kan gaan berekenen. Als je ruimte hebt voor een hewalex, waarom niet? En ik weet niet hoe over of onderbemeten je panasonic is?

Subsidie aanvraag is hier de deur uit, 2 weekjes geleden met een bedrijfstelling formulier, dus ben benieuwd.
Dank voor je reactie, en dat formulier incl een installatie factuur(tje)? Houd je ons op de hoogte? 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
Inderdaad, zal ik doen 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfari
ErikVers schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:49:

Nu vraag ik mij af :

1. In de installatie handleiding van de 2.5 (is oa te downloaden bij zonneboilermagazijn) staan op pag19 cijfers en een grafiek m.b.t. cop. Let op het is allemaal watertemperatuur opwarmen van 15 Gr c naar setpoint.
Is je Pana R410A? Het proces zelf zou niet veel moeten uitmaken, maar verwacht dat deze uitgekiender is wat vooral bij lage buitentemperaturen belangrijk is. Je Pana heeft wellicht een geregelde compressor(Hewa aan/uit), en een geregelde verdamper ventilator. En een platenwisselaar, de Hewa heeft een mooie watergevulde cylinder, meer inhoud wat stilstandverlies opleverd.
2. Een vierwegklep draait de cyclus om zodat met persgas ontdooid kan worden.
3. Tot -7.
4. Klinkt als een goed idee.
Ik ga ervan uit dat je Pana daarvoor gemaakt is.

De Hewa kan evt via het tapwater gedeelte aangesloten worden. Geen deltaT over een warmtewisselaar, wellicht iets efficiënter. Tevens kan hij dan van onderin+toevoerleiding lekker koud water pakken, levert rendement.
Succes met je keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:15:
[...]
Er zitten idd meerdere afsluiters. Twee vul/aftapaansluitingen met daarin een afsluiter. Een derde zit in de leiding(of eigenlijk de koppeling) naar de pomp toe, deze kan dus het circuit afsluiten aan de zuigkant van de pomp.
Met deze afsluiter dicht is nieuwe vloeistof er in te pompen en de oude af te tappen. Maar als hij niet goed open staat krijgt de pomp snel problemen op lage standen, op hoge standen wordt het gebubbel en geruis en dat klinkt net of er lucht in zit. Dat vroeg ik me af, zit er echt veel lucht in of lijkt dat alleen maar zo door een vernauwing.
Ervan uitgaande dat het lucht is: ligt de collector met opschot naar de uitgaande kant? Heb je de aanvoer naar de boiler met een thermosiphon(leiding komt van onder naar de aansluiting)? Bij deze aansluiting zit bij mij een handontluchtertje, deze heeft geen "reservoir" voor luchtbellen. Bij lucht problemen zou ik hier een automatische ontluchter plaatsen, of een stukje leiding tussen koppeling en ontluchter.
Gisteren de zonneboiler opnieuw afgevuld. Helaas weer een boormachinepomp gemold. Ik dacht nu een steviger exemplaar te hebben maar die dingen gaan toch vrij snel stuk. Ik weet inmiddels wel wat er allemaal mis kan gaan:

1) Je kan je makkelijk vergissen in vul- en aftapkraan. Vullen op de bovenste kraan werkt écht niet.
2) De vulslang kan vacuüm zuigen waardoor de pomp droog loopt en stuk gaat.
3) De afsluiterkraan in de ZPS bij de pomp moet dicht om lucht te voorkomen.
4) De afsluiterkraan in de ZPS moet na het vullen weer helemaal open.

De handleiding van zonneboilermagazijn die ik erbij heb gekregen vermeld dit allemaal niet.

Gisteren heb ik het laatste stuk (van 1,5 naar 2,5 bar) met de handpomp gedaan omdat ik te laat zag dat de pomp drooggelopen was door een vacuüm gezogen slang. :P De installatie staat nu eindelijk netjes op 2,5 bar en bevat zo goed als geen lucht meer. Driemaal is scheepsrecht! :D

Ik heb trouwens 20 liter nieuwe Termsol gebruikt. De oude vloeistof was bruin geworden. De zuurtegraad was nog wel okee, dus ik heb niet alles vervangen maar bij druk eraf de oude vloeistof opgevangen en bij vullen nieuwe vloeistof gebruikt. In mijn aansturing heb ik inmiddels een automatisch nachtkoeling programma opgenomen dus hopelijk voorkomt deze oververhitting komende zomer. Dat is afgelopen zomers in totaal toch zeker nog tien keer gebeurd ondanks opletten en met hoeslakens in de weer bij hittegolven. Vandaar ook de verkleurde vloeistof. Die is veel te heet geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door mvdklip op 13-02-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Als ik dit allemaal zo lees lijkt een stel PV-panelen (en een Hewalex/WPB) waar je eigenlijk 10 jaar niet meer naar omkijkt toch een stuk eenvoudiger en vrijwel even voordelig. Maar misschien heb ik het fout. Achja een hobby is ook wat waard natuurlijk :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Daar heb je een punt. Een thermische oplossing is veel efficiënter dan een elektrische maar ik moet zeggen dat de minpunten me wel wat tegen vallen. Onderhoud aan de warmtepomp is makkelijk en goedkoop; onderhoud aan de zonneboiler kost me gauw een hele dag én een paar honderd aan materiaal

Het is trouwens niet zo dat je die Hewalex wp in gebruik kan nemen en dan 10 jaar niks doen. Je zal toch echt op z'n minst het ding elk jaar moeten open- en schoonmaken. Daarnaast, als je een boilervat gebruikt, de anode loshalen, checken en eventueel vervangen. En als je filters in de leidingen hebt zitten, moet je die natuurlijk ook schoonmaken. Allemaal werk en m'n vriendin zou er inmiddels al een moord voor doen als er "gewoon" iemand langskomt die dit voor ons doet. Ik moet nu twee keer per jaar aan de slag met de installatie: één keer in het vroege voorjaar zodat de zonneboiler 'ready for action' is en één keer in het late voorjaar om de wp een beurtje te geven.

[ Voor 56% gewijzigd door mvdklip op 13-02-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:33:
[...]

Gisteren de zonneboiler opnieuw afgevuld. Helaas weer een boormachinepomp gemold. Ik dacht nu een steviger exemplaar te hebben maar die dingen gaan toch vrij snel stuk. Ik weet inmiddels wel wat er allemaal mis kan gaan:

1) Je kan je makkelijk vergissen in vul- en aftapkraan. Vullen op de bovenste kraan werkt écht niet.
2) De vulslang kan vacuüm zuigen waardoor de pomp droog loopt en stuk gaat.
3) De afsluiterkraan in de ZPS bij de pomp moet dicht om lucht te voorkomen.
4) De afsluiterkraan in de ZPS moet na het vullen weer helemaal open.

De handleiding van zonneboilermagazijn die ik erbij heb gekregen vermeld dit allemaal niet.

Gisteren heb ik het laatste stuk (van 1,5 naar 2,5 bar) met de handpomp gedaan omdat ik te laat zag dat de pomp drooggelopen was door een vacuüm gezogen slang. :P De installatie staat nu eindelijk netjes op 2,5 bar en bevat zo goed als geen lucht meer. Driemaal is scheepsrecht! :D

Ik heb trouwens 20 liter nieuwe Termsol gebruikt. De oude vloeistof was bruin geworden. De zuurtegraad was nog wel okee, dus ik heb niet alles vervangen maar bij druk eraf de oude vloeistof opgevangen en bij vullen nieuwe vloeistof gebruikt. In mijn aansturing heb ik inmiddels een automatisch nachtkoeling programma opgenomen dus hopelijk voorkomt deze oververhitting komende zomer. Dat is afgelopen zomers in totaal toch zeker nog tien keer gebeurd ondanks opletten en met hoeslakens in de weer bij hittegolven. Vandaar ook de verkleurde vloeistof. Die is veel te heet geweest.
1. Die bovenste kraan die niet lukt, is dat misschien de overstort.
3. Is geen must maar een handigheidje, ook als je oude vloeistof weg wilt pompen met nieuwe.

Je had al eerder opmerkingen over de stroming, als die niet goed is werk je oververhitting in de hand.
Ik heb 11x oververhitting gehad, waarvan 10x in de eerste maand, toen was het systeem deels operationeel, zat er lucht in (leidingen hingen nog los als wokkels) en is overdag de spanning er ook wel eens vanaf geweest. Daarna één maal op een piekdag. Boiler temperatuur is hier max 75 Gr. Zomernacht koeling nooit. Afdekken ook nog niet gedaan. Collector ligt op het zuiden gericht.
Oftewel als je systeem in orde is zou je een eind van het gedoe verlost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
De bovenste kraan is dus de aftapkraan en de onderste de vulkraan. Staat bij mij in de documentatie nergens zo benoemd, maar uit ervaring weet ik inmiddels dat ik de boel niet op druk kan krijgen als ik het andersom probeer. Heb het uiteindelijk in diverse filmpjes en documenten op internet zo benoemd gezien. Dat je dus moet vullen / op druk brengen via de onderste kraan. De overstort zit tussen die twee kranen in en heeft bij mij (gelukkig) nog nooit wat gedaan.

Verder hangt e.e.a. ook gewoon sterk van je verbruik af. Ik heb drie vlakkeplaat collectors op het zuiden met een 300L vat en tijdens warme dagen is het vrij eenvoudig om de boiler op 85 graden te krijgen. Als je die dag dan weinig of geen warm water gebruikt, start je de volgende dag bij 70 graden o.i.d. en dan zit je heel snel weer op 85. Vanaf dat moment kunnen de collectoren hun warmte niet meer kwijt omdat er in het boilervat 'geen plek' meer is. Dat heeft weinig met de afstelling of werking van het systeem te maken.

Voor deze situatie heb ik al sinds dag 1 een alert ingesteld en heb ik dus meermaals de collectoren moeten afdekken om ze af te laten koelen. Het helpt ook niet dat mijn collectoren vrij vlak liggen door klachten van de buren. Ze krijgen dus volle instraling op warme zomerdagen. Eigenlijk zouden de collectoren bijna verticaal moeten staan zodat deze geoptimaliseerd zijn voor het voor- en najaar, maar ja... de buren...

En de stroming: dat kwam dus door lucht en dat wijt ik weer aan de afsluitkraan bij de pomp die bij mij nooit dichtstond tijdens vullen. Nu ik dat wel gedaan heb, heb ik ook geen lucht meer. Kwestie van de vloeistof even een paar keer rond laten gaan en dan de aftapkraan dichtzetten zodat de druk opbouwt.

[ Voor 9% gewijzigd door mvdklip op 13-02-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:20
Hier draait de hewalex inmiddels naar alle tevredenheid. Hoe je hem gaat gebruiken maakt niet uit voor je subsidie, factuur en inbedrijfstelling formulier erbij en klaar. Subsidie aanvraag is hier inmiddels al een week de deur uit.
Is een bedrijfsstellingsformulier nog steeds voldoende? Ik lees tegenstrijdige dingen op de rvo site:
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie) factuur of inbedrijfsstellingsformulier.
https://www.rvo.nl/subsid...ingeigenaren/stappenplan#

• mrkleze
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10-2024
Hallo tweakers,

Ik heb 2 van deze hewalex wp's en een buffervat. Nu twijfel ik nog over de wp's in serie of parallel aan te sluiten op het buffervat. In serie is simpeler en goedkoper aansluiten. Maar de vraag is, is een warmtepomp efficiënter wanneer ik begin met opwarmen, met de setpoint op 50 graden ipv op 60. Dus het stuk tussen 50-60 is uiteraard minder efficiënt, maar het stuk tussen 20-30 graden, wat doet dat qua efficiency?

Is het bijv. ook zo dat een hoger setpoint zorgt voor een snellere opwarming? maw, gaat de compressor meteen hogere drukken creëren met koude aanvoer of regelt deze rustig op een delta T van 5 graden en gaat daardoor steeds meer vermogen verbruiken en duurt het gewoon langer voordat het 60 graden is?

[ Voor 6% gewijzigd door mrkleze op 17-02-2022 13:52 ]

• Wilfred93
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat gebruiken jullie voor lucht afvoer kanalen ?
Gebruiken jullie geïsoleerde luchtslang? En wat voor dakdoorvoer/schoorsteen ?

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
@Wilfred93

Omstreeks december is er eea. Over gezegd.

Dit is mijn "zegje"

Bij de keuze van de buis moet je op de volgende zaken letten:

Condensvorming: aan de buitenzijde van de uitblazende buis zal er condensvorming kunnen optreden, het is aan te raden een geïsoleerde buis te gebruiken (of de buis na te isoleren).
Op de aanzuigbuis kan dit ook gebeuren in de wintermaanden als het kouder is! (Ik zou het gewoon isoleren/geïsoleerde buis nemen).

Geluid: geïsoleerde flexibele buizen dempen heel goed geluid, dit kan (afhankelijk van opstelling) erg handig/nodig zijn.

Diameter, groot genoeg, des te groter, des te beter (minder wrijving in buis door lagere luchtsnelheid).

Mijn opstelling(en) zijn uitgerust met:
160mm rioolbuis (onder vloeren/ingestort etc) deels met isolatie.
150mm kunststof ventilatiebuis(Hornbach) (deels met isolatie)
160mm spirobuis(deels met isolatie)
160mm flexibele isolatiebuis

Met de kennis van nu kies ik als het kan voor flexibele 160mm buis gecombineerd met spirobuis (na isoleren waar nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkleze
@Wilfred93

Ik heb dit spul gebruikt, niet heel duur, en absorbeert al het geluid, ik heb dit bijv getest door aan de ene kant in de buis te praten, aan de andere kant hoor je niks met 4m slang.

https://www.ventilatiesho...exibele%20ventilatieslang

Ook niet heel duur en mooie overzichtelijke webshop overigens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
Hartelijk dank voor de snelle reacties.
Wat voor schoorsteen gebruiken jullie op het dak?
Bij mij gaat het ventilatie kanaal (schoorsteenbuis) door gipsplaten en daarna door het dakbeschot naar buiten. De pijp is alu. Moet ik een nieuwe geisoleerde schoorsteen plaatsen of kan ik deze isoleren tot buiten ? Ik wil niet dat mijn dakbeschot nat word van het condenswater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
mrkleze schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:45:
Hallo tweakers,

Ik heb 2 van deze hewalex wp's en een buffervat. Nu twijfel ik nog over de wp's in serie of parallel aan te sluiten op het buffervat. In serie is simpeler en goedkoper aansluiten. Maar de vraag is, is een warmtepomp efficiënter wanneer ik begin met opwarmen, met de setpoint op 50 graden ipv op 60. Dus het stuk tussen 50-60 is uiteraard minder efficiënt, maar het stuk tussen 20-30 graden, wat doet dat qua efficiency?

Is het bijv. ook zo dat een hoger setpoint zorgt voor een snellere opwarming? maw, gaat de compressor meteen hogere drukken creëren met koude aanvoer of regelt deze rustig op een delta T van 5 graden en gaat daardoor steeds meer vermogen verbruiken en duurt het gewoon langer voordat het 60 graden is?
Hewalex doet gewoon de hele weg max vermogen, ongeacht setpoint, verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrkleze
a ok. Ik dacht dit eerst ook inderdaad, maar werd even getriggerd door een post ergens in het begin(zie stukje text hieronder), waarin werd geschetst dat het vermogen afhangt van setpoint, maar misschien wordt met de temperatuur zoals hieronder wordt geschreven, niet de setpoint bedoeld, maar de gemeten temperatuur ergens?

Voor het topic ben ik nu met een test bezig om hem naar maximale temperatuur te brengen, tot nu toe niet hoger dan 45 ingesteld. Op dit moment is de aanvoertemperatuur 57 Gr c en het opgenomen vermogen ca 1000W(incl pomp.) Dat valt niet tegen.
Het stroomverbruik varieert nogal met de temperatuur. Dit is wat ik over het algemeen zie:
<30 Gr <650W
30 tot 40 Gr. 650 tot 750W
Vanaf 40-45 Gr 750-900 W
Vanaf 50 Gr 900+
Nu 58 Gr 1010Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
Als ik mijn log in Domoticz bekijk van de afgelopen 3 weken, altijd een opgenomen vermogen van minstens 1000W+. ongeacht wat de Hewalex doet. Hoe het bovenstaande is bereikt durf ik niet te zeggen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mrkleze schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:45:
Hallo tweakers,

In de installatie handleiding pcwu 2.5 op pagina 19 staat behoorlijke informatie over de efficiëntie. Wel goed lezen en kijken, de grafiek gaat over een traject en niet over een vaste temperatuur.

Het is een aan/uit systeem. Per definitie gebruiken deze meer stroom als de condensatie temperatuur toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:03:

En de stroming: dat kwam dus door lucht en dat wijt ik weer aan de afsluitkraan bij de pomp die bij mij nooit dichtstond tijdens vullen. Nu ik dat wel gedaan heb, heb ik ook geen lucht meer. Kwestie van de vloeistof even een paar keer rond laten gaan en dan de aftapkraan dichtzetten zodat de druk opbouwt.
Heb je nu ook het bovenste punt ontlucht. Ik bedoel het niet om te zeuren maar je gaf eerder aan lucht en circulatieproblemen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Wilfred93 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:26:
Wat gebruiken jullie voor lucht afvoer kanalen ?
Gebruiken jullie geïsoleerde luchtslang? En wat voor dakdoorvoer/schoorsteen ?

Ik ben benieuwd.
Flexibele bouwmarkt slang. Geïsoleerd met noppenfolie en buitenste laag aluminium noppenfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mrkleze schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:39:
a ok. Ik dacht dit eerst ook inderdaad, maar werd even getriggerd door een post ergens in het begin(zie stukje text hieronder), waarin werd geschetst dat het vermogen afhangt van setpoint, maar misschien wordt met de temperatuur zoals hieronder wordt geschreven, niet de setpoint bedoeld, maar de gemeten temperatuur ergens?

Voor het topic ben ik nu met een test bezig om hem naar maximale temperatuur te brengen, tot nu toe niet hoger dan 45 ingesteld. Op dit moment is de aanvoertemperatuur 57 Gr c en het opgenomen vermogen ca 1000W(incl pomp.) Dat valt niet tegen.
Het stroomverbruik varieert nogal met de temperatuur. Dit is wat ik over het algemeen zie:
<30 Gr <650W
30 tot 40 Gr. 650 tot 750W
Vanaf 40-45 Gr 750-900 W
Vanaf 50 Gr 900+
Nu 58 Gr 1010Watt
De genoemde temperaturen zijn watertemperturen, dus het water wat over de condensor loopt.
Het heeft niets van doen met het setpoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Tunda schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:03:
Als ik mijn log in Domoticz bekijk van de afgelopen 3 weken, altijd een opgenomen vermogen van minstens 1000W+. ongeacht wat de Hewalex doet. Hoe het bovenstaande is bereikt durf ik niet te zeggen dan.
Dat zal je op hoge temperaturen draaien.
Heb je geen gas of kun je met PV compenseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Wilfred93 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:10:
Hartelijk dank voor de snelle reacties.
Wat voor schoorsteen gebruiken jullie op het dak?
Bij mij gaat het ventilatie kanaal (schoorsteenbuis) door gipsplaten en daarna door het dakbeschot naar buiten. De pijp is alu. Moet ik een nieuwe geisoleerde schoorsteen plaatsen of kan ik deze isoleren tot buiten ? Ik wil niet dat mijn dakbeschot nat word van het condenswater.
In een zulke situatie zou ik altijd een geïsoleerde doorvoer plaatsen.

Indien je die schoorsteenbuis volledig kunt isoleren (dus ook de eerste paar cm buiten) kun je die gebruiken... Praktisch is bovenstaande situatie echter onmogelijk en zal er altijd wat lucht indringen wat kan leiden tot condens waardoor je dakbeschot vochtig kan worden en gaan rotten (naar verloop van tijd..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
Surfari schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Dat zal je op hoge temperaturen draaien.
Heb je geen gas of kun je met PV compenseren?
200l vat die ik op 55graden houd ;) wat betreft stroomverbruik geen probleem ik verwacht een verbruik van max 900kw per jaar(waarschijnlijk stuk minder) Al enige tijd gasloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HJ3YTdhiQpWJjr9T_6JVkf5i4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nM6Z1xguMqNjWnwIHPyKe42z.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een curve van mijn stroomverbruik, luchttemp. ca 10C

Loopt van ca 800Watt naar ca 920Watt bij een temperatuur van 40 naar 50C, 300Liter vat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
@BjornHero heb jij inmiddels al je element aangesloten en hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Mijn elektrisch element bedoel je?

Bij mijzelf zit deze via een Shelly aangesloten en regel ik de sturing via home assistant.

Bij klanten zit die meestal op de output (EH als ik me niet vergis) via een relay aangesloten.

Dit relay: https://www.elektramat.nl...k-en-0-verbreek-85010004/

En alles netjes in dit kastje: https://www.elektramat.nl...doos-240x190x95-t-250-rw/

Edit:
Bedenk me net: wellicht een dezer dagen even de OP updaten met een aantal (veel) gestelde vragen
Nooit verwacht dat er zoveel animo voor dit topic zou zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door BjornHero op 18-02-2022 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfari
Tunda schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:24:
[...]

200l vat die ik op 55graden houd ;) wat betreft stroomverbruik geen probleem ik verwacht een verbruik van max 900kw per jaar(waarschijnlijk stuk minder) Al enige tijd gasloos.
Als je de temperatuur van het vat langer terug laat zakken(oftewel alleen bovenin nog goed warm) voordat de wp inschakelt kun je profiteren van de efficiëntie ervan. Op de lagere temperaturen zul je ook een veel lager verbruik meten.

Ik weet niet wat voor boiler je hebt, maar als het 'plaatje' is zoals standaard Hewa dan wordt water onderuit de boiler aangezogen naar de warmtepomp en in het midden terug geïnjecteerd.
Bij regelen op de onderste sensor schakelt de wp later in dan op de bovenste.
Met het timerprogramma valt wat dat aan gaat ook wat te bereiken.
Persoonlijk zet ik de wp meestal uit voordat ik ga douchen zodat a) de bovenkant op temperatuur blijft(de wp roert het boilerwater nogal als zijn circulatiepomp draait) b) als de wp weer aan gaat moet hij nu koel water opwarmen, dat levert een hoge cop op en die compenseert dan de lage cop op het eind van het traject( hoe nader het setpoint, des te lager de cop)(uitgaande van een vaste luchttemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkleze
dus in geval van meerdere hewalexxen is parallel efficienter, omdat ze beiden kouder water opwarmen dan in serie, terwijl de totale opwarmtijd zal denk ik niet veel verschillen tussen parallel en in serie. Je hebt met parallel meer flow met minder warmte, en in serie minder flow met meer warmte.

Je hebt alleen wel het verbruik van een 2e pomp erbij in parallel.

[ Voor 10% gewijzigd door mrkleze op 19-02-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
mrkleze schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:30:
dus in geval van meerdere hewalexxen is parallel efficienter, omdat ze beiden kouder water opwarmen dan in serie, terwijl de totale opwarmtijd zal denk ik niet veel verschillen tussen parallel en in serie. Je hebt met parallel meer flow met minder warmte, en in serie minder flow met meer warmte.

Je hebt alleen wel het verbruik van een 2e pomp erbij in parallel.
Ja en nee.

Zoals je zelf aangeeft heb je bij een parallelle opstelling het voordeel dat beide warmtepompen een lagere toevoer temperatuur hebben en dus een hogere efficiëntie hebben (zie m'n grafiek boven), echter heb je wel 2* het verbruik van de circulatiepomp en de pomp die mee is geleverd is helaas niet heel efficiënt...

Voor het mooie zou ik het moeten meten maar ik kan komende week eens gaan rekenen, mijn GEVOEL zegt dat het niet veel scheelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
@BjornHero

Je kunt toch één pomp gebruiken bij twee warmtepompen ?
Zie volgend schema.
Hij zal wel op de hoogste stand moeten.
Bij mij met één warmtepomp is de laagste stand al ruim voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe40CdOAnWOWtNfJGFJxw5FPuhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYljYyy7DCgLjjo6Em01nGhD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
@Wilfred93

Een schema zoals je het hebt getekend zou ik vermijden.

Op deze manier krijgt de WP en het leidingtrajectmet de laagste interne leidingweerstand het meeste water en is het process niet controleerbaar.

Daarnaast is het efficiënter de circulatiepomp op de hoogste stand te zetten, ook met 1 WP.
Het stroomverbruik van de pomp is welliswaar hoger maar de WP werkt wel efficiënter (de gemiddelde watertemperatuur in de warmtewisselaar is immers lager waardoor de verdamper een lagere temperatuur nodig heeft om eenzelfde hoeveelheid energie over te dragen aan het water.)

Een tijd geleden was er ook een post van iemand die middels een kamstrup (warmtemeter/caloriemeter?) Dit had gemeten. Was dat @Tunda of @Surfari ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred93
@BjornHero

Het zal heel erg verschillen per situatie.
In mijn situatie ruime leiding diameters. Geen knieën maar gebogen bochten.
En korte leiding lengte.
Ik heb een delta t van 2 bij pompstand 1. Bijgeleverde pomp.
Als je het aansluit volgens het plaatje moet je er wel voor zorgen dat beide leiding lengtes van de warmtepompen gelijk zijn. En gelijke diameters. Dan word de stroming gelijk verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:44:
[...]
Heb je nu ook het bovenste punt ontlucht. Ik bedoel het niet om te zeuren maar je gaf eerder aan lucht en circulatieproblemen te hebben.
Yep, maar was niet eens nodig. Kwam direct vloeistof uit en zowel circulatie met boormachinepomp als met pomp in de zonneboiler was zonder lucht na een paar rondjes draaien. Dat kun je gewoon heel goed horen. Met de boormachinepomp kun je het zelfs ook goed zien als je naar de stroming in het vulvat (jerrycan) kijkt. Als die rustig is, gaat er alleen maar vloeistof rond en ben je de lucht kwijt.

De vorige keer had ik de afsluiter bij de pomp vol open staan tijdens het vullen en dat was blijkbaar geen goed idee. Verder heb ik namelijk niks anders gedaan dan de vorige keer. Inclusief het vacuüm zuigen van de vulslang en daarmee drooglopen van de boormachinepomp. 🤭

[ Voor 13% gewijzigd door mvdklip op 19-02-2022 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:00:
[...]
Persoonlijk zet ik de wp meestal uit voordat ik ga douchen zodat a) de bovenkant op temperatuur blijft(de wp roert het boilerwater nogal als zijn circulatiepomp draait) b) als de wp weer aan gaat moet hij nu koel water opwarmen, dat levert een hoge cop op en die compenseert dan de lage cop op het eind van het traject( hoe nader het setpoint, des te lager de cop)(uitgaande van een vaste luchttemperatuur).
Dat deden wij in het begin ook, vooral met het bad. Na contact met zonneboilermagazijn hebben ze me toen een zogenaamde warmtepomp optimizer aangeraden. Dit is een setje dat je in het inspectieluik monteert waardoor de warmtepomp zowel onderin kan aanzuigen als vullen. Daardoor heb je veel minder het effect van het roeren. Wij konden voorheen echt het bad niet vullen zonder de warmtepomp uit te zetten. Dat gaat nu moeiteloos. De wp pakt koud water van onderin en het warme water wordt zo goed als direct naar boven "gebubbeld".

https://dawi.eu/product/warmtepomp-optimizer-solmax/

Pagina: 1 2 ... 22 Laatste