Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 3 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-02 22:06
Hallo mede gebruikers;)

Onlangs heb ik de Hewalex KA17678 (3 KW) binnen gekregen en ondertussen ook geïnstalleerd. Ik gebruik hem als hybride opstelling met mijn ketel met een open verdeler er tussen om ze hydraulisch van elkaar te scheiden. De bron voor de warmtepomp is de uitlaat van mijn mv box.

Het werkt super, maar heb hem nog niet optimaal kunnen testen want ik zit namelijk met het volgende: Wanneer de warmtepomp ongeveer 2 tot 3 uur draait keldert de verdamper in temperatuur naar beneden. De eerste 2/3 uur blijft de temperatuur een beetje hangen tussen de 0 tot 2 graden (T8) en het expansieventiel zie je dan ook netjes mee regelen. vervolgens daalt de temperatuur langzaam steeds verder naar beneden en blijft het expansieventiel op zijn minimale instelling(120) hangen. Ik kwam er de eerste keer achter toen de verdamper een temperatuur had bereikt van -17 graden.

Hoofdstuk 5 van de installatie handleiding heb ik doorgenomen en de parameters die hier bij horen (ontdooi cyclus verdamper) heb ik gecontroleerd. Wanneer ik bij voorbeeld "temperatuur activatie ontooiden" verhoog naar 0 graden, blijft de warmtepomp doordraaien met een steeds verder dalende temperatuur van de verdamper tot gevolg. Hierin heb ik ook de parameter "minimale omgevings temperatuur" mee aangepast maar dit alles maakte geen verschil.

Hebben jullie voor dit probleem suggesties?
Graag hoor ik even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sackenwascher
  • Laatst online: 15-09-2022
Dag mensen.

Ik zit ook na te denken over de aanschaf van een hewalex ventilatiepomp (3kw) nou vroeg ik me af of iemand ook weet of deze gecombineerd kan worden met een warmtepompboiler, bijvoorbeeld eentje van Ariston? Heeft iemand hier meer kennis over of een dergelijke installatie al in huis? Ik zit hier over na te denken omdat op beide producten momenteel een mooie subsidie zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 17:37
Sackenwascher schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:08:
Dag mensen.

Ik zit ook na te denken over de aanschaf van een hewalex ventilatiepomp (3kw) nou vroeg ik me af of iemand ook weet of deze gecombineerd kan worden met een warmtepompboiler, bijvoorbeeld eentje van Ariston? Heeft iemand hier meer kennis over of een dergelijke installatie al in huis? Ik zit hier over na te denken omdat op beide producten momenteel een mooie subsidie zit
De hewalex is een warmtepompboiler.
Het zal weinig nut hebben om het geen wat jij omschrijft te realiseren. Als je doel warm water is. Dan gewoon een hewalex met een 200/300 liter vat. Zul je voor pakweg 100/200 euro na subsidie klaar zijn.

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sackenwascher
Tunda schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:51:
[...]

De hewalex is een warmtepompboiler.
Het zal weinig nut hebben om het geen wat jij omschrijft te realiseren. Als je doel warm water is. Dan gewoon een hewalex met een 200/300 liter vat. Zul je voor pakweg 100/200 euro na subsidie klaar zijn.
Zou dit niet kunnen helpen om het energieverbruik nog iets extra omlaag te krijgen? Daarnaast zijn er een aantal warmtepompboilers ook nog maar €300 na aftrek van subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
Sackenwascher schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:12:
[...]

Zou dit niet kunnen helpen om het energieverbruik nog iets extra omlaag te krijgen? Daarnaast zijn er een aantal warmtepompboilers ook nog maar €300 na aftrek van subsidie.
Je energieverbruik gaat eerder omhoog, in verhouding met alle kant en klare warmtepompboilers is de hewalex aanzienlijk onzuiniger. Echter is wel flexibeler en meer vermogen waardoor het water sneller op temperatuur zal zijn zonder een element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sackenwascher
Tunda schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:22:
[...]

Je energieverbruik gaat eerder omhoog, in verhouding met alle kant en klare warmtepompboilers is de hewalex aanzienlijk onzuiniger. Echter is wel flexibeler en meer vermogen waardoor het water sneller op temperatuur zal zijn zonder een element.
Oké dankjewel. Als je de hewalex nu alleen voor het verwarmen van radiatoren gebruikt en de extra warmtepompboiler zijn eigen ding laat doen? Zou dat ook niet een oplossing zijn om zo zuinig mogelijk te zijn? Ik denk gewoon even hardop na, dus ik hoop niet dat je me al heel vervelend vindt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
Sackenwascher schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:33:
[...]

Oké dankjewel. Als je de hewalex nu alleen voor het verwarmen van radiatoren gebruikt en de extra warmtepompboiler zijn eigen ding laat doen? Zou dat ook niet een oplossing zijn om zo zuinig mogelijk te zijn? Ik denk gewoon even hardop na, dus ik hoop niet dat je me al heel vervelend vindt O-)
Het ligt er helemaal aan hoe je systeem is. Als je op dit moment alles(alle ruimtes) prima verwarmt met een cv of wp, zou ik dat lekker laten. Stel je wilt een nieuwe ruimte of een ruimte die niet voldoende warm word doordat je systeem onderbemeten is dan zou je de hewalex hiervoor kunnen misbruiken. Anders zou ik de hewalex gewoon op een groot vat zetten en puur gebruiken voor warm water mocht je ruimte hebben kun je ook nog een zonnecollector opzetten. Met deze oplossing KUN je aan het eind van de rit als je alles zelf doet, het kostenloos voor elkaar hebben of zelfs nog een beetje overhouden. Wil je simpel recht toe recht aan zul je het helaas niet gratis gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sackenwascher
Tunda schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:46:
[...]

Het ligt er helemaal aan hoe je systeem is. Als je op dit moment alles(alle ruimtes) prima verwarmt met een cv of wp, zou ik dat lekker laten. Stel je wilt een nieuwe ruimte of een ruimte die niet voldoende warm word doordat je systeem onderbemeten is dan zou je de hewalex hiervoor kunnen misbruiken. Anders zou ik de hewalex gewoon op een groot vat zetten en puur gebruiken voor warm water mocht je ruimte hebben kun je ook nog een zonnecollector opzetten. Met deze oplossing KUN je aan het eind van de rit als je alles zelf doet, het kostenloos voor elkaar hebben of zelfs nog een beetje overhouden. Wil je simpel recht toe recht aan zul je het helaas niet gratis gaan krijgen.
Op dit moment krijg ik de ruimtes inderdaad prima verwarmt met een cv ketel en infrarood panelen. Ik heb echter behoorlijk wat capaciteit over met mijn zonnepanelen en dacht dat door de installatie van een hewalex die capaciteit handig gebruikt kan worden en daarmee tevens op gas bespaart kan worden, omdat de ketel dan minder aangesproken hoeft te worden.

Edit: op dit moment gebruik ik maar 2 radiatoren en 3 infrarood panelen, daarmee krijg ik de woonkamer warm en 1 Van de infrarood panelen wordt gebruikt in de studeerkamer en de zolderkamer (net waar we hem nodig hebben)

[ Voor 8% gewijzigd door Sackenwascher op 22-02-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
Sackenwascher schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Op dit moment krijg ik de ruimtes inderdaad prima verwarmt met een cv ketel en infrarood panelen. Ik heb echter behoorlijk wat capaciteit over met mijn zonnepanelen en dacht dat door de installatie van een hewalex die capaciteit handig gebruikt kan worden en daarmee tevens op gas bespaart kan worden, omdat de ketel dan minder aangesproken hoeft te worden.

Edit: op dit moment gebruik ik maar 2 radiatoren en 3 infrarood panelen, daarmee krijg ik de woonkamer warm en 1 Van de infrarood panelen wordt gebruikt in de studeerkamer en de zolderkamer (net waar we hem nodig hebben)
Je kunt dan een oplossing zoals Mawk heeft gedaan overwegen

Om je overschot weg te werken, en minder gas te gebruiken.
Echter hoe goed het werkt durf ik echt niet te zeggen je kunt Mawk een bericht doen maar zoals je ziet loopt hij al tegen een probleempje aan.
Mawk schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:01:
Hallo mede gebruikers;)

Onlangs heb ik de Hewalex KA17678 (3 KW) binnen gekregen en ondertussen ook geïnstalleerd. Ik gebruik hem als hybride opstelling met mijn ketel met een open verdeler er tussen om ze hydraulisch van elkaar te scheiden. De bron voor de warmtepomp is de uitlaat van mijn mv box.

Het werkt super, maar heb hem nog niet optimaal kunnen testen want ik zit namelijk met het volgende: Wanneer de warmtepomp ongeveer 2 tot 3 uur draait keldert de verdamper in temperatuur naar beneden. De eerste 2/3 uur blijft de temperatuur een beetje hangen tussen de 0 tot 2 graden (T8) en het expansieventiel zie je dan ook netjes mee regelen. vervolgens daalt de temperatuur langzaam steeds verder naar beneden en blijft het expansieventiel op zijn minimale instelling(120) hangen. Ik kwam er de eerste keer achter toen de verdamper een temperatuur had bereikt van -17 graden.

Hoofdstuk 5 van de installatie handleiding heb ik doorgenomen en de parameters die hier bij horen (ontdooi cyclus verdamper) heb ik gecontroleerd. Wanneer ik bij voorbeeld "temperatuur activatie ontooiden" verhoog naar 0 graden, blijft de warmtepomp doordraaien met een steeds verder dalende temperatuur van de verdamper tot gevolg. Hierin heb ik ook de parameter "minimale omgevings temperatuur" mee aangepast maar dit alles maakte geen verschil.

Graag hoor ik even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:31
BjornHero schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:26:
@Wilfred93

Een schema zoals je het hebt getekend zou ik vermijden.

Op deze manier krijgt de WP en het leidingtrajectmet de laagste interne leidingweerstand het meeste water en is het process niet controleerbaar.

Daarnaast is het efficiënter de circulatiepomp op de hoogste stand te zetten, ook met 1 WP.
Het stroomverbruik van de pomp is welliswaar hoger maar de WP werkt wel efficiënter (de gemiddelde watertemperatuur in de warmtewisselaar is immers lager waardoor de verdamper een lagere temperatuur nodig heeft om eenzelfde hoeveelheid energie over te dragen aan het water.)

Een tijd geleden was er ook een post van iemand die middels een kamstrup (warmtemeter/caloriemeter?) Dit had gemeten. Was dat @Tunda of @Surfari ?
Het zal @Tunda zijn met de Kamstrup

Twee units, en parallel of serie?
Het rendement zal denk ik niet veranderen omdat hetzelfde temperatuurtraject doorlopen wordt. Wel 2x zo veel afgegeven vermogen dus ca 2x zo snel.
(Op voorwaarde dat de stroming over de condensor in orde is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Hallo mede gebruikers;)

Graag hoor ik even.
Hallo. Eindelijk iemand met deze wp aan de CV kant.

Weet je wat de watertemperaturen en de druk zijn voordat en als het zich voordoet?
Ik meen hier ook wel eens -17 gezien te hebben, de luchtafvoer was toen in de verbouw met mogelijk erg weinig luchttransport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Sackenwascher schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Heb je al over de impact op je ventilatie nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sackenwascher
Surfari schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:27:
[...]

Heb je al over de impact op je ventilatie nagedacht?
Nog niet echt. De mechanische ventilatie word bij mij echter enkel gebruikt voor afzuiging van de badkamer, ik zie hier zelf niet echt problemen.

De afzuiging is momenteel slecht geregeld (niet goed aangesloten in de badkamer) iets wat na de bouwvak zal worden opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
@Mawk Heb je wel voldoende lucht aanvoer?
heb je 1 buis vanaf je MV box of 1 buis met t-stuk vanaf je MV box (dus MV - buitenlucht - Hewalux )
?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawk
  • Laatst online: 03-02 22:06
Het probleem had inderdaad met de lucht toe en afvoer te maken. Ik had hem getest zonder dat de kanalen aangesloten waren. De uitblaas zit onder een schuin dak en kon zijn lucht waarschijnlijk niet goed kwijt. Nadat ik de kanalen had aangesloten werkte hij perfect. Ik heb het volgende schema gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aoSD5CNzVK_ctyz5EWKZDBpyxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIeo00vcRjX3hd2ChNYnNXcS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:00

ErikVers

e-Duurzaam

BjornHero schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:11:
[...]

Hij is bij mij nog niet actief, maar toen ik de handleiding doorlaat kwam ik het volgende tegen:

"External control
The unit may be operated using an external control unit. In the strip, terminals marked ‘External control unit’ are
connected by a bridge. The Ext OFF message will be displayed in right bottom corner after their disconnection. The
‘External control unit’ option of the controller allows defining, which heating devices are to be operated by the external
control unit."

Lijkt erop dat een soort van externe schakelaar standaard "voorzien" is.

Hoe het exact werkt kan ik (nog) niet testen.

Trouwens als je op zoek bent naar een waarde om te "schakelen" kan ik je de luchtvochtigheid op de badkamer afraden, dit omdat je "treshold" eigenlijk nog seizoens-gecorrigeerd zou moeten worden wat het weer onnodig complex maakt.

--> mijn plan is het een tempsensor op de warmwater-toevoer leiding van de douche te plaatsen.
Deze externe controller zie printscreen staat hier ook 12/24v op zodat je ouderwetse aan/uit thermostaat kan gebruiken?

Ja ik heb daar een toepassing voor 🤪 en wil liever geen draad naar thermostaat positie moeten trekken voor een thermostaat met maak breek contact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPbuQ1Vzy3G1Q0YTFQftti9W9CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAMuchnoYK5tbyJIqKQyIIIZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 27-02-2022 13:47 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hallo mede gebruikers;)

Graag hoor ik even.
@Mawk
Vanwaar de open verdeler? Kijk zelf naar een hybride opstelling puur voor verwarmen, die volledig door hewalex bediend gaat worden. En onder bepaalde buitentemp over schakelt naar cv ketel.

Daar wil ik de aanvoer en retour gewoon met t-stuk verbinden en uiteraard een terugslagklep naar cv zodat niet kortste route pakt Dit werkt met mijn “echte” warmtepomp icm optie cv ketel ook top.

Ga eerst test opstelling maken, zit alleen nu ff te kijken welke thermostaat makkelijkste op externe controller kan gaan zetten zonder allerlei draden naar thermostaat te moeten bij trekken, zie andere post.

Edit: ik ga voor parallel dus cv en de hewalex water pomp kunnen nooit elkaars flow verstoren vandaar ik dan de openverdeler niet nodig heb?!

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 01-03-2022 00:32 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:13
ErikVers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Deze externe controller zie printscreen staat hier ook 12/24v op zodat je ouderwetse aan/uit thermostaat kan gebruiken?

Ja ik heb daar een toepassing voor 🤪 en wil liever geen draad naar thermostaat positie moeten trekken voor een thermostaat met maak breek contact.

[Afbeelding]
Met een 12/24V thermostaat zal dat niet werken, je kunt wel een (simpele) aan/uit thermostaat gebruiken met batterijtjes... of een tuya-thermostaat met een "dry-contact"

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Vandaag onder garantie een nieuwe Geco print + display ontvangen voor m'n warmtepomp van Zonneboilermagazijn / Hewalex. Dit i.v.m. de eerder in dit topic gemelde rariteiten in de aansturing van de pomp.

Verder geen instructies o.i.d. dus weet dat je in principe 'kale' garantie op zo'n pomp ontvangt. Voor mij geen probleem overigens. Ik ga 'm toch z'n jaarlijks onderhoud geven binnenkort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNBdMiPEE0_kSU3qRS_KrrrRQtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRUvUqrYry9fs4kv2bYtj8i3.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Tweakers,

ik ben ook in de markt voor een warmtepompboiler, maar heb weinig ruimte. De 3kW Hewalex lijkt me ideaal gezien zijn 2400 EUR subsidie én het feit dat ik slimmer kom kan gaan met de ruimte doordat de warmtepomp en het vat los te plaatsen zijn.

Na dit topic gelezen te hebben, heb ik nog een paar vragen. Kunnen jullie me helpen?
  1. Het rendement is best goed afgaande op de grafieken en jullie ervaringen. Beter dan andere warmtepompboilers of zie ik iets over het hoofd waardoor de vergelijking niet op gaat?
  2. Ik zie verschillende aanbieders en prijzen online (zonneboiler magazijn, max ict, handelsondernemingen, etc.). Welke shop bevelen jullie aan? (zonneboiler magazijn is sinds gisteren 100 EUR duurder... |:( (vanwege de oorlog?)
  3. Heeft de warmtepomp een ventilatiestand? dwz een stand waarbij de compressor niet draait maar alleen de ventilator. Ik zag er niks over in de handleiding van de 2.5kw versie iig, maar nu is er een 3kw versie.
  4. Ik kan nergens een handleiding van de 3kw versie vinden. Behalve dan in het Pools op de website van de fabrikant. Heeft iemand die al gevonden?
Bedankt alvast voor jullie hulp!

(nb: ik heb een warmtepomp voor de verwarming van mijn woning en SWW in de woning. Deze wpb komt in een gastenverblijf.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
MWDKing schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:27:
Tweakers,

ik ben ook in de markt voor een warmtepompboiler, maar heb weinig ruimte. De 3kW Hewalex lijkt me ideaal gezien zijn 2400 EUR subsidie én het feit dat ik slimmer kom kan gaan met de ruimte doordat de warmtepomp en het vat los te plaatsen zijn.

Na dit topic gelezen te hebben, heb ik nog een paar vragen. Kunnen jullie me helpen?
  1. Het rendement is best goed afgaande op de grafieken en jullie ervaringen. Beter dan andere warmtepompboilers of zie ik iets over het hoofd waardoor de vergelijking niet op gaat?
  2. Ik zie verschillende aanbieders en prijzen online (zonneboiler magazijn, max ict, handelsondernemingen, etc.). Welke shop bevelen jullie aan? (zonneboiler magazijn is sinds gisteren 100 EUR duurder... |:( (vanwege de oorlog?)
  3. Heeft de warmtepomp een ventilatiestand? dwz een stand waarbij de compressor niet draait maar alleen de ventilator. Ik zag er niks over in de handleiding van de 2.5kw versie iig, maar nu is er een 3kw versie.
  4. Ik kan nergens een handleiding van de 3kw versie vinden. Behalve dan in het Pools op de website van de fabrikant. Heeft iemand die al gevonden?
Bedankt alvast voor jullie hulp!

(nb: ik heb een warmtepomp voor de verwarming van mijn woning en SWW in de woning. Deze wpb komt in een gastenverblijf.)
Hallo
1. Het rendement is vergelijkbaar met andere simpele warmtepompboilers op R410A die koeltechnisch deugdelijk functioneren. R134a is een fractie beter bij wat hogere temperaturen maar passé vanwege millieutechnische aspecten(nog gewoon verkrijgbaar).
Het rendement wordt vooral beïnvloed door de implementatie/configuratie(losse installatie daar kan dus meer mis gaan dan kant en klaar), de parametrering en het gebruik(setpoint, timer en wat je zoal kan om op een lage watertemperatuur en hoge luchttemperatuur te draaien.)
De grafiek + cijfers (pag.19) lijken behoorlijk correct maar het is altijd een temperatuurtraject, dus het lijntje cop 55 graden c betekent: de gemiddelde cop bij opwarmen van 15 naar 55 graden.
Als je de boiler botweg instelde op 55 Gr en aanschakelen op 45, kom je dus niet richting bijv cop 4.
Het is een flink ding qua vermogen meer dan menig ander wpb. Dat kan evt ongunstig zijn bij licht gebruik. En het is een gastenverblijf, ook als er niemand is zul je aan legionellapreventie moeten doen.
2. Weet ik niet. Zonneb.mag ging bij mij prima. Complimenten voor het transportbedrijf, het is hier niet bepaald vlak maar meneer heeft met zijn miniheftruck de boel voor de deur gezet. Ik ging ervan uit dat ik vanaf de straatkant de rest zelf moest slepen.
3. Heeft geen ventilatiestand.
4. Njet. De installatie handleiding 2.5 is vrijwel hetzelfde. Maten/aansluitingen/instellingen/configuraties ik heb nog geen verschil ontdekt. Koeltechnisch zijn er kleine verschillen die aan de buitenkant/verbruikerkant amper merkbaar zijn.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@Surfari Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag de 3kW Hewalex besteld!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MWDKing
Voor de geïnteresseerden; de 3kW installatiehandleiding via Google Translate naar NL vertaald. Mijn Pools is wat roestig namelijk ;).
https://www.mediafire.com...kw-instalator+NL.pdf/file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wat ik me nog afvroeg; je kunt een delta T instellen maar de waterpomp kan niet moduleren dus hoe gaat hij dan de delta aansturen? alleen op compressor? Hoe ver kan die op en af toeren in wattage of hz?

Zijn er al “ware tweakers” die met een water pomp met pwm signaal en slimme aansturing spelen? Met name interessant als je voor ruimte verwarming wil inzetten, zie ook dit filmpje YouTube: Pompschakelaar 2.0 - deel 1 - MAAK JE POMP NIET KAPOT MET EEN GEWONE...

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 05-03-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
ErikVers schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:03:
Wat ik me nog afvroeg; je kunt een delta T instellen maar de waterpomp kan niet moduleren dus hoe gaat hij dan de delta aansturen? alleen op compressor? Hoe ver kan die op en af toeren in wattage of hz?

Zijn er al “ware tweakers” die met een water pomp met pwm signaal en slimme aansturing spelen? Met name interessant als je voor ruimte verwarming wil inzetten, zie ook dit filmpje YouTube: Pompschakelaar 2.0 - deel 1 - MAAK JE POMP NIET KAPOT MET EEN GEWONE...
De delta T is het schakelverschil van de thermostaat. Het apparaat incl. compressor is aan/uit, er is geen setpoint waarop gemoduleerd wordt. Om goed te functioneren moet het systeem waarop de wp zit het vermogen makkelijk kunnen absorberen.

Het heeft vanuit de pcwu gezien weinig zin om de waterstroming te moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Surfari schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:40:
[...]

De delta T is het schakelverschil van de thermostaat. Het apparaat incl. compressor is aan/uit, er is geen setpoint waarop gemoduleerd wordt. Om goed te functioneren moet het systeem waarop de wp zit het vermogen makkelijk kunnen absorberen.

Het heeft vanuit de pcwu gezien weinig zin om de waterstroming te moduleren.
Ik dacht altijd dat die schakelpunten verschil de hysterese werd genoemd? Delta T is het verschil tussen aanvoer en retour, maar als ik jou zo hoor denkt Hewalex daar anders over.

Wat betreft moduleren op circulatie pomp zou je kunnen zorgen dat daarmee de warmtepomp langer aan blijft (circulatie omhoog is minder warmte kunnen toevoegen dus ta lager) maar ik ga er een hobby project van maken om te kijken of wat ik denk te zien ook echt zo werkt 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Delta T betekent gewoon temperatuursverschil. Zo'n beetje het enige wat je wat dat betreft in kunt stellen is de thermostaat, Hewa noemt het gewoon hysterese en als we supercorrect moeten doen hou ik het op schakeldifferentie want het is nl lineair.

De delta T over het water wat door de condensor stroomt moet klein zijn slechts een paar graden. De stroming verder opvoeren heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
In de installatie handleiding 2.5 pag 19 staat wat dat betreft nog een dingetje.
Main source stream(AT=5degrC). Lijkt me dat dat (deltaT=5degrC) of (At deltaT=5degrC) moet zijn.
Ach ja een A is een delta met pootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Sinds deze week is de Hewalex PCWU 3.0kW warmtepomp in bedrijf gegaan.

Na de installatie wil ik ook online de wamtepomp kunnen volgen en daarom de Eko Lan aangeschaft.
Helaas krijg ik deze niet werkend.

Hoe heb ik het nu aangesloten:
De standaard bijgeleverde controller zit op RS485 port en de andere vrije port zit de Eko Lan zonder weerstand aangesloten.

Als ik online ga zoeken kom ik ook meerdere handleidingen tegen die ook weer wat anders zeggen.
De papieren handleiding die erbij zit geeft aan dat er altijd 120ohm weerstand tussen moet en baudrate 38400, physical 2 en logical 2.
De digitale handleiding geeft aan de weerstand optioneel is (alleen bij afstand van meer dan 50m) en logical niet 2 maar 5 moet zijn.

Iemand die het wel werkend heeft gekregen?

Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
steefje007 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:52:

Na de installatie wil ik ook online de wamtepomp kunnen volgen en daarom de Eko Lan aangeschaft.

De standaard bijgeleverde controller zit op RS485 port en de andere vrije port zit de Eko Lan zonder weerstand aangesloten.

Als ik online ga zoeken kom ik ook meerdere handleidingen tegen die ook weer wat anders zeggen.
De papieren handleiding die erbij zit geeft aan dat er altijd 120ohm weerstand tussen moet en baudrate 38400, physical 2 en logical 2.
De digitale handleiding geeft aan de weerstand optioneel is (alleen bij afstand van meer dan 50m) en logical niet 2 maar 5 moet zijn.

Hier werkt ie gewoon prima zonder weerstand aangesloten volgens de bijgeleverde handleiding. Welke lampjes knipperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
Tunda schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Hier werkt ie gewoon prima zonder weerstand aangesloten volgens de bijgeleverde handleiding. Welke lampjes knipperen?
Met welke instelling?

Groen knippert heel snel tot gaat branden.
Geel brand constant
En als groen gaat branden dan knippert rood ook 5x.
Vervolgens gaat weer groen heel snel knipperen.

Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
steefje007 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:26:
[...]

Met welke instelling?

Groen knippert heel snel tot gaat branden.
Geel brand constant
En als groen gaat branden dan knippert rood ook 5x.
Vervolgens gaat weer groen heel snel knipperen.
Bandrate 38400, phys adres 2, logical 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
Tunda schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:49:
[...]

Bandrate 38400, phys adres 2, logical 2
Dank voor je antwoord.

Staat nu al een aantal uur zo ingesteld. Helaas geen verandering.
Morgen maar is mailen met hewalex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
steefje007 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Dank voor je antwoord.

Staat nu al een aantal uur zo ingesteld. Helaas geen verandering.
Morgen maar is mailen met hewalex.
Router etc al gereset? Bekabeling 100% goed? Anders idd even mailen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
Bedrading had ik nog niet gedaan.
Net een andere kabel gebruikt en nu werkt het.

Zie niks bijzonders aan de kabel maar als ik deze doormeet zie ik wel dat er ergens een onderbreking is.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:37
Zit er een 3/4 binnen of buitendraad aansluiting op de Hewalex?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
@pas buitendraad

Binnendraad (maar ik heb er dubbele nippels in gedraaid zodat ik koppelingen met een overwerpmoer kon plaatsen voor eenvoudige demontage...)

[ Voor 80% gewijzigd door BjornHero op 07-03-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Bij mij is het binnendraad😀😀😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
BarryH schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:59:
[...]

En kan deze wp goed defrosten en houd je bij bv -5 nog echt capaciteit of houdt het dan op?
Ik heb nu een hybride wp met zonneboiler en moet vanaf ca 1 graad de gas ketel bij schakelen. Een duo hewalex of iets vgl. op de ZB zou me gas loos kunnen maken
Om nog eens op de defrost terug te komen:
Er zijn vier parameters instelbaar m.b.t. de defrost cyclus.
X minimale tijd tussen twee defrosts( 30 tot 90 min)
X activatie temperatuur(-30 tot 0 Gr c)
X eind temperatuur (2 tot 30 Gr c)
X maximale defrost duur(1 tot 12 min)
De leidende sensor is T8 op de verdamper.
Als de luchttemperatuur T1 2 graden of meer hoger is dan de ingestelde eind-temperatuur dan wordt alleen met ventilatielucht ontdooid.
Als dit niet het geval is wordt middels de compressor+vierwegklep ontdooid.
(Installatie handleiding 2.5 hs5 'evaporator defrosting mode').

Als ik je vraag nog eens lees: bedoel je de Hewa erbij om bij lage temperaturen en vorst bij te springen?
Dan zou een gewone lwp wellicht beter zijn. De Hewa houdt niet van lucht <0 Gr c. Dus op puur buitenlucht gaat dat niet en met binnenlucht loop je tegen de uitdaging dat de lucht die je woning penetreert dus koud is. Voor puur verwarmen bij lage buitentemperaturen is dit niet de beste keuze.

Hewalex geeft aan beter niet onder 0 Gr c te draaien
' However, it works under 0 Gr c may result in faster wear and tear of de compressor.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
@BjornHero wat voor merk/type kogelkranen heb je gebruikt? Zijn het drinkwater veilige kogelkranen?

Misschien dat ik zelf niet goed zoek, maar ik vind niet zo gauw kiwa/drinkwater kogelkranen met draadfitting, alleen met knel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
JakkesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3ElU9q50hdKWjYLaLOnMzEBZT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHilekc128KPD5wn3TKMN0p0.jpg?f=fotoalbum_large
Boiler drukloos gemaakt, aardaansluiting anode losgehaald, anode eruit, met een oude borstel en schuurspons schoongemaakt en weer terug erin. Zo gepiept. Hij is niet helemaal schoon maar het magnesium element is nog grotendeels aanwezig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lMR7df_N71JHR6KCA1grO-yPNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GjZkX4Pn2M7MOrIgGcXnR7N.jpg?f=fotoalbum_large

Let op in de garantievoorwaarden verlangd Hewalex 1x per jaar een nieuw element.
(Oude schoonschuren en er in als de garantie afgelopen is?😆)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
PASware schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:15:
@BjornHero wat voor merk/type kogelkranen heb je gebruikt? Zijn het drinkwater veilige kogelkranen?

Misschien dat ik zelf niet goed zoek, maar ik vind niet zo gauw kiwa/drinkwater kogelkranen met draadfitting, alleen met knel.
ik gebruik (onder andere) deze: https://www.installatiest...del-rood-art-4131693.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Top.

Ik heb je post van vorig jaar bekeken: https://gathering.tweaker...message/68025094#68025094

Klopt het dat ik het volgende zie qua aansluitingen:

Richting WP:
Water aanvoer -> Kogelafsluiter met aftap -> Overdruk ventiel -> Split -> Afsluitkraan -> Pomp -> afsluitkraan -> WP

WP -> Boiler:
WP -> leiding -> afsluitkraan -> leiding -> boiler

Heb je ook nog ergens 1 of meerdere keerkleppen zitten? En waar in schema heb je het expansievat zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
PASware schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Top.

Ik heb je post van vorig jaar bekeken: https://gathering.tweaker...message/68025094#68025094

Klopt het dat ik het volgende zie qua aansluitingen:

Richting WP:
Water aanvoer -> Kogelafsluiter met aftap -> Overdruk ventiel -> Split -> Afsluitkraan -> Pomp -> afsluitkraan -> WP

WP -> Boiler:

Heb je ook nog ergens 1 of meerdere keerkleppen zitten? En waar in schema heb je het expansievat zitten?
Bijna helemaal juist gezien:

Richting WP:
Water aanvoer -> Kogelafsluiter met aftap EN KEERKLEP -> Overdruk ventiel -> Split -> Afsluitkraan -> Pomp -> afsluitkraan -> WP

WP -> Boiler:

De combinatie van "Kogelafsluiter met aftap EN KEERKLEP -> Overdruk ventiel" werkt identiek aan een inlaatcombinatie.

Een expansievat heb ik niet, gebruik hem enkel voor tapwater, zet het water uit (door verwarming) zal dit via het overdrukventiel worden uitgeworpen bij een druk boven de 6 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:46
steefje007 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:52:

Ik heb ook de ekontrole bij mij werkte dit ook niet ik heb in overleg met zonneboiler magazijn het ding terug gestuurd zij hebben het ding geüpdate en weer terug gestuurd, daar a heb ik hem aangesloten en werkte deze gelijk.
Ik heb ook een zonneboiler deze heb ik daar ook op aangesloten maar dat werkt niet, de weerstand is uitgerookt, je zou zeggen dat ik hem verkeerd heb aangesloten maar dat was het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
scholten45 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Ik heb ook de ekontrole bij mij werkte dit ook niet ik heb in overleg met zonneboiler magazijn het ding terug gestuurd zij hebben het ding geüpdate en weer terug gestuurd, daar a heb ik hem aangesloten en werkte deze gelijk.
Ik heb ook een zonneboiler deze heb ik daar ook op aangesloten maar dat werkt niet, de weerstand is uitgerookt, je zou zeggen dat ik hem verkeerd heb aangesloten maar dat was het probleem niet.
Vanaf begin nooit gewerkt? Ik merk de laatste tijd wel wat problemen met de mijne, maar ligt mogelijk aan het ip netwerk hier. Moet ik nog even uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:20
wat voor merk expansievat hebben jullie in de koudwaterleiding gezet? Als ik zoek op tapwater expansievat krijg ik redelijk wat google shopping results, maar in de meeste specs staat nergens dat ze geschikt zijn voor tapwater, Ik kom eigenlijk alleen de reflex refix dd tegen voor zo'n 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Candymirror schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:53:
wat voor merk expansievat hebben jullie in de koudwaterleiding gezet? Als ik zoek op tapwater expansievat krijg ik redelijk wat google shopping results, maar in de meeste specs staat nergens dat ze geschikt zijn voor tapwater, Ik kom eigenlijk alleen de reflex refix dd tegen voor zo'n 300 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssk1uDsgVpuC4hw27RO4rvn5vm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZECCahz1ZItosN87dH863SN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Zo'n vat is overigens niet noodzakelijk of verplicht.
Hewalex wil max 7 bar, ik heb een 6 bar overstort gemonteerd. Hoe lager de maximale druk des te meer water er gedumpt wordt. CV combi is vaak 10 bar en e-boiler 8 bar. Daarom heb ik het vat. Terugverdienen zit er niet in(heb ik overigens niet berekend dus wie weet)
Met de installatie moet rekening gehouden worden met de positie en montage methode om stilstaand niet koel water te voorkomen. Dus niet zoals CV op een aftakking. Niet op een warme plaats. Aansluiting aan de onderkant. Er zijn ook zulke vaten verkrijgbaar met doorstroom voorziening maar dat is weer kostbaarder. (Allemaal om legionellabroeinesten te voorkomen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scholten45
Tunda schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 01:52:
[...]

Vanaf begin nooit gewerkt? Ik merk de laatste tijd wel wat problemen met de mijne, maar ligt mogelijk aan het ip netwerk hier. Moet ik nog even uitsluiten.
Mijn ekontrole heeft het vanaf het begin niet gedaan.
Toen ik hem terug kreeg heeft hij het 3 weken gedaan, de afgelopen dagen krijg ik via de website ekontrol.pl geen data meer, maar ja, kan natuurlijk zijn om dat het daar in de buurt nog andere zaken zijn die belangrijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
geen, is niet standaard nodig bij tapwatersystemen. dit is waar je inlaatcombinatie voor is (combo van overstort en terugslagklep).

expantievat is nodig als er in een gesloten circuit geen enkele mogelijkheid is voor overstort bij te hoge druk (wat meestal dus zo is bij cv) in een tapwatersysteem heel onlogisch want bij te hoge druk kan je gewoon wat water dumpen via overstort en omdat je altijd nieuwe aanvoer van koud water hebt hoef je je systeem ook niet steeds bij te vullen.

[ Voor 26% gewijzigd door Fr33z op 11-03-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Fr33z schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:04:
[...]

geen, is niet standaard nodig bij tapwatersystemen. dit is waar je inlaatcombinatie voor is (combo van overstort en terugslagklep).

expantievat is nodig als er in een gesloten circuit geen enkele mogelijkheid is voor overstort bij te hoge druk (wat meestal dus zo is bij cv) in een tapwatersysteem heel onlogisch want bij te hoge druk kan je gewoon wat water dumpen via overstort en omdat je altijd nieuwe aanvoer van koud water hebt hoef je je systeem ook niet steeds bij te vullen.
Ja dat is bekend. Hier wordt nauwelijks warm water meer gedumpt, en de overstort zit qua geluid direct en ongedempt in de open keuken, daar hoor ik nu niets meer van in de huiskamer, zonder vat was dat anders. Psst. Pssssst drup.
Ook had ik tot een paar maanden geleden de CV combi als naverwarmer. De druk van het aangevoerde water is constanter met vat. Een van de trukjes om problemen met CV naverwarming te mijden

Maanden geleden is dit vat hier al voorbij gekomen. Doe het niet om geld te sparen en doe het alleen als je weet dat het snor zit qua legionellarisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
scholten45 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Mijn ekontrole heeft het vanaf het begin niet gedaan.
Toen ik hem terug kreeg heeft hij het 3 weken gedaan, de afgelopen dagen krijg ik via de website ekontrol.pl geen data meer, maar ja, kan natuurlijk zijn om dat het daar in de buurt nog andere zaken zijn die belangrijker zijn.
Dan ben ik niet de enige, ekontrol geeft aan verbinding te hebben. Kan ook wel de instellingen wijzigen via de website. Alleen het grafisch overzicht werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:20
@Surfari @Fr33z bedankt voor info. Dacht dat deze noodzakelijk was. Zag hem op de diverse installatie diagrammen in de "instructions for fitter" handleiding terug komen.
Mijn set (zonneboiler + warmtepomp) is gisteren bezorgd en ik wou alvast een boodschappen lijstje maken voor de benodigde installatie materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Weet iemand of je ook de ekontrole app kunt gebruiken icm eko lan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
scholten45 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:29:
Weet iemand of je ook de ekontrole app kunt gebruiken icm eko lan?
Helaas werkt niet, enkel via de website.
App werkt alleen met controller van een zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Mooi topic dit, heeft ons op ideeën gebracht. Had niet gedacht dat je met slim shoppen nog maar zo'n geringe investering over zou houden.

https://www.heizung-solar...uft-Waermepumpe::964.html
Hier kost 'ie tegenwoordig 1500,- zonder verzendkosten. Alleen is er geen combideal met buffervat. Daar heb je dan wel het restant van de 2400 euro voor.

https://www.heizung-solar...assererwaermung::431.html
Dit pakket heeft er echter wel een buffervat, waar de warmtepomp op kan worden aangesloten. Met 2994 euro subsidie ook aardig kostendekkend. Wel wat meer installatie benodigd, maar je hoeft nu geen 700+ euro voor een buffervat meer uit te geven.

Zie ik hier ergens wat over het hoofd, of kan dit inderdaad zo? Verzendkosten zijn pittig (395), maar ik moet toch wel eens naar Berlijn.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
ACID-dude schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:58:
Mooi topic dit, heeft ons op ideeën gebracht. Had niet gedacht dat je met slim shoppen nog maar zo'n geringe investering over zou houden.

https://www.heizung-solar...uft-Waermepumpe::964.html
Hier kost 'ie tegenwoordig 1500,- zonder verzendkosten. Alleen is er geen combideal met buffervat. Daar heb je dan wel het restant van de 2400 euro voor.

https://www.heizung-solar...assererwaermung::431.html
Dit pakket heeft er echter wel een buffervat, waar de warmtepomp op kan worden aangesloten. Met 2994 euro subsidie ook aardig kostendekkend. Wel wat meer installatie benodigd, maar je hoeft nu geen 700+ euro voor een buffervat meer uit te geven.

Zie ik hier ergens wat over het hoofd, of kan dit inderdaad zo? Verzendkosten zijn pittig (395), maar ik moet toch wel eens naar Berlijn.
Het zal ook geïnstalleerd moeten worden, dat kost meer tijd en geld dan een kant en klaar ding. Heb je een installateur die dat wil doen?
Dakdoorvoeren? Heb je over het luchttransport nagedacht. Ga je anti legionella met een verwarmingselement doen( flinke boiler, energieverbruik, heb je PV overschot, kun je salderen en hoe lang nog) zulk soort zaken.
Kaal is de prijs verleidelijk maar er komt dus e.e.a. bij kijken.
Tip neem eens de installatie handleiding door en de openingspost van @BjornHero is erg informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:30
En vanaf dit jaar zit je met de subsidie aanvraag dat je blijkbaar een echte installeurs factuur op moet geven met de juiste KvK.
Dat is echt waardeloos, want vraag me al af hoeveel mensen zelf zo'n ding installeren (1-2%?).
En de besparing op een monteur is ZO groot.
De rede dat ik de Hewalex niet meer heb gekocht iig.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Surfari schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:20:
[...]

Het zal ook geïnstalleerd moeten worden, dat kost meer tijd en geld dan een kant en klaar ding. Heb je een installateur die dat wil doen?
Dakdoorvoeren? Heb je over het luchttransport nagedacht. Ga je anti legionella met een verwarmingselement doen( flinke boiler, energieverbruik, heb je PV overschot, kun je salderen en hoe lang nog) zulk soort zaken.
Kaal is de prijs verleidelijk maar er komt dus e.e.a. bij kijken.
Tip neem eens de installatie handleiding door en de openingspost van @BjornHero is erg informatief.
Dankje. Het blijkt misschien niet helemaal uit de post, maar ik heb het hele topic doorgelezen. De installatie doe ik 95% zelf. Ik snap best dat als je alles moet uitbesteden het een veel duurder verhaal wordt.

Bij aanschaf van de door mij genoemde combinatie hou je ruim 1000 euro over voor installatie. Dat lukt me makkelijk. Ook al zou ik een installateur moeten laten komen voor een inbedrijfsstellingsformulier (nodig volgens RVO). Red je het daar niet mee, dan is de investering nog minimaal.

300 liter, relatief veel warmwaterverbruik. Zal de extra warmtewisselaar in het vat gebruiken voor verwarming deel bovenverdieping, jacuzzi en float tub. Allemaal extra verbruikers. Sowieso geen standaardsituatie dus, float tub moet een eigen titanium warmtewisselaar hebben bijvoorbeeld. Legionella via 2 kW element waarschijnlijk. Geen PV overschot, salderen kan ik zoals iedereen nu (nog).
alaintje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:35:
En vanaf dit jaar zit je met de subsidie aanvraag dat je blijkbaar een echte installeurs factuur op moet geven met de juiste KvK.
Dat is echt waardeloos, want vraag me al af hoeveel mensen zelf zo'n ding installeren (1-2%?).
En de besparing op een monteur is ZO groot.
De rede dat ik de Hewalex niet meer heb gekocht iig.
Als alles verplicht van A tot Z moet worden geïnstalleerd, dan is dat niet ideaal. Als je een installateur kunt laten komen voor een check en inbedrijfsstelling, dan is het al een stuk aantrekkelijker. Waar kwam jij op uit qua kosten dan?

[ Voor 9% gewijzigd door ACID-dude op 16-03-2022 20:36 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
De Hewalex is onderweg! Heeft iemand een tip voor een geschikt boilervat?
Mijn eisen:
  • Ca. 200liter
  • Max 600mm diameter incl. isolatie. hoe smaller hoe beter.
  • Energiezuinig (dwz goed geisoleerd, label A of B)
  • Mogelijkheid instaleren elektrisch element (ivm legionella preventie)
  • Circulatieleiding (dat moet volgens de schema's).
Weet iemand waarom je de hewalex niet gewoon warmte door een boiler met een grote spiraal kan laten lopen? Net zoals een 'normale' warmtepomp een SWW vat verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsksknQVQ7Gbt-s4Xqg0n683T-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Rnn2G7JSbRccYxSLvE1oaBV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
ACID-dude schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:23:
[...]

Dankje. Het blijkt misschien niet helemaal uit de post, maar ik heb het hele topic doorgelezen. De installatie doe ik 95% zelf. Ik snap best dat als je alles moet uitbesteden het een veel duurder verhaal wordt.

Bij aanschaf van de door mij genoemde combinatie hou je ruim 1000 euro over voor installatie. Dat lukt me makkelijk. Ook al zou ik een installateur moeten laten komen voor een inbedrijfsstellingsformulier (nodig volgens RVO). Red je het daar niet mee, dan is de investering nog minimaal.

300 liter, relatief veel warmwaterverbruik. Zal de extra warmtewisselaar in het vat gebruiken voor verwarming deel bovenverdieping, jacuzzi en float tub. Allemaal extra verbruikers. Sowieso geen standaardsituatie dus, float tub moet een eigen titanium warmtewisselaar hebben bijvoorbeeld. Legionella via 2 kW element waarschijnlijk. Geen PV overschot, salderen kan ik zoals iedereen nu (nog).

[...]

Als alles verplicht van A tot Z moet worden geïnstalleerd, dan is dat niet ideaal. Als je een installateur kunt laten komen voor een check en inbedrijfsstelling, dan is het al een stuk aantrekkelijker. Waar kwam jij op uit qua kosten dan?
@alaintje schrijft dat hij hem niet meer gekocht heeft. Ik neem aan dat je vraag naar mij gericht is. Ik ben nog niet klaar en ben de hele installatie aan het omturnen naar ltv en allerlei grappen. Subsidie is nog niet rond.
Qua materialen en werk gaat er best wat in zitten en dat is situatiegebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-09 10:10
Hallo,

Hier ook interesse in deze WP als back up voor mijn zonneboiler. Ik twijfel tussen de 3kW of de 6Kw.

Heb nu een installtie draaien met 2 vaten van elk 300l, De ene is een hyg. boiler voor warm tapwater. De andere draait op de vloerverwarming. De vaten gaan in de praktijk vaak toch wel hevelen, maar het werk wel redelijk.
Mijn CV iseen hybdride systeem Coolcube met een 600W E, warmtepomp. 600W dus electro, niet de warmte die hij ofgeeft, zal bij COP van 3 ca. 1800W zijn. De gasketel moet op koude dagen onder de 10C vaak wel bijspringen.

De Gasketel laat ik soms op koude dagen op de HT zone warmte afgeven aan de vaten om ze op bv. 35gr. te krijgen. Dit zou ik dus willen laten doen door deze WP.

Wat denken jullie voor 600L? 6kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
mjar76 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:08:
Hallo,

Hier ook interesse in deze WP als back up voor mijn zonneboiler. Ik twijfel tussen de 3kW of de 6Kw.

Heb nu een installtie draaien met 2 vaten van elk 300l, De ene is een hyg. boiler voor warm tapwater. De andere draait op de vloerverwarming. De vaten gaan in de praktijk vaak toch wel hevelen, maar het werk wel redelijk.
Mijn CV iseen hybdride systeem Coolcube met een 600W E, warmtepomp. 600W dus electro, niet de warmte die hij ofgeeft, zal bij COP van 3 ca. 1800W zijn. De gasketel moet op koude dagen onder de 10C vaak wel bijspringen.

De Gasketel laat ik soms op koude dagen op de HT zone warmte afgeven aan de vaten om ze op bv. 35gr. te krijgen. Dit zou ik dus willen laten doen door deze WP.

Wat denken jullie voor 600L? 6kW?
Er bestaat geen 6kw model, enkel een oud 2.5kw model en het nieuwe 3kw model. Je wilt er dan 2 stuks gaan gebruiken eventueel bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
MWDKing schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:16:
De Hewalex is onderweg! Heeft iemand een tip voor een geschikt boilervat?
Mijn eisen:
  • Ca. 200liter
  • Max 600mm diameter incl. isolatie. hoe smaller hoe beter.
  • Energiezuinig (dwz goed geisoleerd, label A of B)
  • Mogelijkheid instaleren elektrisch element (ivm legionella preventie)
  • Circulatieleiding (dat moet volgens de schema's).
Weet iemand waarom je de hewalex niet gewoon warmte door een boiler met een grote spiraal kan laten lopen? Net zoals een 'normale' warmtepomp een SWW vat verwarmd.

[Afbeelding]
Of deze wp niet op een spiraal kan staat nergens. Er wordt enkel genoemd dat hij voor tapwater is. Als de stroming en temperatuurverschil in orde zijn zou het misschien werken. Bij 'normale' wp's zit er vaak een buffer of verdeler tussen.
Hier draait er één sinds een paar weken direct op de vloer dat gaat tot nu toe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Surfari schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Of deze wp niet op een spiraal kan staat nergens. Er wordt enkel genoemd dat hij voor tapwater is. Als de stroming en temperatuurverschil in orde zijn zou het misschien werken. Bij 'normale' wp's zit er vaak een buffer of verdeler tussen.
Hier draait er één sinds een paar weken direct op de vloer dat gaat tot nu toe goed.
In de handleiding staat er het volgende over ;) . Maar jij hebt hem dus via een spiraal aangesloten? Wat is het oppervlakte van de spiraal?

Overigens; Ik ben bekend hoe het regulier werkt. Bij mijn 'normale' 11kw warmtepomp heb ik een 3-weg klep een een boilervat van de jong van 200L met een spiraal van 2,5m2. Dat gaat prima. Hij kan goed zijn warmte kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McVaIxh16utCnMx_QIe56HhsCVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ddt8xnecxxpfiXvcEEiys9lY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
@MWDKing
interessante handleiding heb je daar, zou je die kunnen delen zodat ik die in de OP kan plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
@BjornHero; Zeker! Het is een machine vertaalde versie van degene op de Hewalex website. De link staat in een van mijn eerdere posts :)

[ Voor 13% gewijzigd door MWDKing op 18-03-2022 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
@MWDKing

Super dankje!, zojuist toegevoegd

Verder nog een kleine update aan de OP gedaan mbt subsidie, mocht iemand nog aanvullingen hebben hoor ik het graag!

Subsidie aanvragen! (puur ter informatie/vermaak, geen garantie/rechten aan te ontlenen)
Veel gevraagd en besproken, hoe vraag ik subsidie aan?
Dat kan via het RVO, zie hier:
https://www.rvo.nl/subsid...jzer/isde/woningeigenaren

Hoeveel susbsidie krijg ik? Vorig jaar (2021) was dat €1600,- dit jaar is dat €2400,-.
google op: Apparatenlijst rvo warmtepompen
Huidige lijst:
https://www.rvo.nl/sites/...%201%20januari%202022.pdf

Kan ik hem zelf installeren EN subsidie ontvangen?
Nee en toch ja?
Het RVO (overheid) is er duidelijk over dat de installatie dient te worden uitgevoerd door een (bouw)installatiebedrijf.

Is een bedrijfsstellingsformulier nog steeds voldoende? Ik lees tegenstrijdige dingen op de rvo site:
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie) factuur of inbedrijfsstellingsformulier.

Een hersenspinsel, puur ter vermaak:
Een optie zou kunnen zijn samen te werken met een (lokale) installateur.. we weten allemaal dat installateurs weinig tijd hebben maar we (en ook de overheid) er belang bij hebben snel van het gas af te gaan.
Zelf zou je een deel van de installatie kunnen voorbereiden (het monteren etc. is toch wat het meeste tijd kost?) en dit afmaken/inbedrijfstellen met de installateur. Uiteraard wilt deze zijn uren betaald hebben maar op deze manier kun je wel de benodigde documenten verkrijgen. Hoe dit zit qua garantie is uiteraard onderling af te stemmen. (bedenk, bij 1 uur werk van een installateur zijn de overheadkosten relatief groot, denk aan factuur en documentatie dus waarschijnlijk is het een duur(der) uur).
Spreek dit wel vooraf af met de installateur! niet iedereen heeft er zin in of wilt er tijd voor maken.

Subsidie - Tip van flip
Mocht je de hewalex gaan plaatsen, denk dan ook eens (even) na of je niet nog andere, energiebesparende maatregelen zoals isolatie, wilt gaan uitvoeren, voor isolatiemaatregelen geld de regel "minimaal 2 ingrepen" maar een warmtepomp kan worden aangerekend als 1 van de 2!
voorbeeld; mocht je al goed geisoleerd hebben maar alleen je ramen moeten nog worden vervangen? dan kun je deze ene isolatiemaatregel (ramen) combineren met de warmtepomp, zonder warmtepomp zou je hier geen subsidie voor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
MWDKing schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:49:
@BjornHero; Zeker! Het is een machine vertaalde versie van degene op de Hewalex website. De link staat in een van mijn eerdere posts :)
Er staat nog iets interessants in deze handleiding : in par 6.5 : vanaf versie j heeft de pcwu een PV ready contact. Het
is een contact voor externe vrijgave wat het setpoint overbrugd. Dat ontbrak er nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
MWDKing schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:23:
[...]

In de handleiding staat er het volgende over ;) . Maar jij hebt hem dus via een spiraal aangesloten? Wat is het oppervlakte van de spiraal?

Overigens; Ik ben bekend hoe het regulier werkt. Bij mijn 'normale' 11kw warmtepomp heb ik een 3-weg klep een een boilervat van de jong van 200L met een spiraal van 2,5m2. Dat gaat prima. Hij kan goed zijn warmte kwijt.

[Afbeelding]
Hij zit direct op de verdeler van de vloer, dus i.p.v. over een buffer of spiraal circuleert het water over de vloer.
Hierdoor draait de wp op 25 tot 35 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Vandaag heb ik de Geco controller (display) en executive module (in de warmtepomp) vervangen. Daarbij ben ik ook van v0.1n naar v0.1o gegaan. Viel me op dat je daar in schema 1 (meest basis aansluitschema) toch parameters kunt instellen voor het verwarmingselement en anti-legionella. Dat kon ik met v0.1n beslist niet. Verder viel me op dat ik met v0.1o niet langer kan kiezen welke temperatuur (T2 of T3) leidend is voor de hysteresis. Dat is wel gek want het maakt nogal uit of je direct bijverwarmt als de temperatuur onderin dropt of dat je pas begint als het water bovenin afkoelt.

Verder lijkt mijn warmtepomp nu eindelijk normaal aan te sturen weer. D.w.z. geen vreemde resultaten bij lezen / schrijven over RS485. :) Het was wel een k*klus om die module in de warmtepomp te vervangen door de manier waarop de warmtepomp gemonteerd is bij mij. Ik had erg weinig ruimte om te werken en het bord zit niet met schroefjes vast maar met kunststof klemmen die ik nauwelijks loskreeg. :(

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:10:
Vandaag heb ik de Geco controller (display) en executive module (in de warmtepomp) vervangen. Daarbij ben ik ook van v0.1n naar v0.1o gegaan. Viel me op dat je daar in schema 1 (meest basis aansluitschema) toch parameters kunt instellen voor het verwarmingselement en anti-legionella. Dat kon ik met v0.1n beslist niet. Verder viel me op dat ik met v0.1o niet langer kan kiezen welke temperatuur (T2 of T3) leidend is voor de hysteresis. Dat is wel gek want het maakt nogal uit of je direct bijverwarmt als de temperatuur onderin dropt of dat je pas begint als het water bovenin afkoelt.

Verder lijkt mijn warmtepomp nu eindelijk normaal aan te sturen weer. D.w.z. geen vreemde resultaten bij lezen / schrijven over RS485. :) Het was wel een k*klus om die module in de warmtepomp te vervangen door de manier waarop de warmtepomp gemonteerd is bij mij. Ik had erg weinig ruimte om te werken en het bord zit niet met schroefjes vast maar met kunststof klemmen die ik nauwelijks loskreeg. :(
Mooi dat ie het weer doet. En interessant om over de verschillen te horen, wie weet kom je nog meer tegen.
Als remedie tegen de niet te selecteren regelsensor zou je de sensoren kunnen wisselen.
Leuk hè die klemmetjes. " ik ben geen robot, die hoeft de printjes alleen te monteren".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfari
Toevallig? op de dag van de inval in de Oekraïne😢 heb ik de 2.5 overgezet naar het lagetemperatuurcircuit( Daar is recent de ijzeren verdeler vervangen door twee lichtmetalen verdelers, er is een ltv convector bijgeplaatst en twee stuks ltv zijn nog in voorbereiding).
Hij zit rechtstreeks op de vloerverwarming en de circulatiepomp van de wp is nu dus ook pomp voor de vloer. Het is de bedoeling dat er nog een buffervat tussenkomt( met spiraal als tweede circuit op de zonneboiler).
Omdat de vloer nu onafhankelijk is hoef ik het tapwater niet meer als surrogaat medium te gebruiken en kan de warmtepomp op een veel lager setpoint draaien. De ideale punten nog niet gevonden maar het gaat om temperaturen tussen 27 en 34 graden. Nu consumeert de wp tussen de 550 en 700 Watt. Via de boiler was dit al gauw 800 tot 1000W. Een hele vooruitgang dus.
Op de tweede verdeler zit de lagetemperatuurverwarming. Deze kan ik parallel aan de vloer schakelen. Dat schiet te kort als het koud wordt, dan kan dit via de boiler of de CV gevoed worden.
De CV heb ik overigens nog niet aangesloten daar was geen haast mee, gezien de ontwikkelingen die dag heb ik besloten om het gasverbruik nog verder te drukken, ook als dat onrendabel is, en om dan maar wappy antilegionellacycli te accepteren(ik draai deze wp niet boven de 55 Gr c)( Door het zonnige weer is de boiler nu meerdere keren per week>60 Gr dus dat probleem is er niet.)
Dus sindsdien geen snufje gas meer verbruikt. Dankzij de Poolse toverdoosjes geen cashflow meer naar de agressor.
Nu nog de installatie verder omzetten naar ltv, nog meer isoleren (en evt douche wtw, (vaat+)wasmachine hot fill) en als laatste(dat is mijn routekaartje) een "normale" l/w warmtepomp.Tegen de tijd dat die aan de beurt is zijn de ontwikkelingen weer een stapje verder/is de toptechniek van nu betaalbaarder. Een wp die lachend bij -20 z'n werk doet en blij is als ie de anti-legionellataak uit mag voeren, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

BjornHero schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:18:
@MWDKing

Super dankje!, zojuist toegevoegd

Verder nog een kleine update aan de OP gedaan mbt subsidie, mocht iemand nog aanvullingen hebben hoor ik het graag!

Subsidie aanvragen! (puur ter informatie/vermaak, geen garantie/rechten aan te ontlenen)
Veel gevraagd en besproken, hoe vraag ik subsidie aan?
Dat kan via het RVO, zie hier:
https://www.rvo.nl/subsid...jzer/isde/woningeigenaren

Hoeveel susbsidie krijg ik? Vorig jaar (2021) was dat €1600,- dit jaar is dat €2400,-.
google op: Apparatenlijst rvo warmtepompen
Huidige lijst:
https://www.rvo.nl/sites/...%201%20januari%202022.pdf

Kan ik hem zelf installeren EN subsidie ontvangen?
Nee en toch ja?
Het RVO (overheid) is er duidelijk over dat de installatie dient te worden uitgevoerd door een (bouw)installatiebedrijf.

Is een bedrijfsstellingsformulier nog steeds voldoende? Ik lees tegenstrijdige dingen op de rvo site:
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie) factuur of inbedrijfsstellingsformulier.

Een hersenspinsel, puur ter vermaak:
Een optie zou kunnen zijn samen te werken met een (lokale) installateur.. we weten allemaal dat installateurs weinig tijd hebben maar we (en ook de overheid) er belang bij hebben snel van het gas af te gaan.
Zelf zou je een deel van de installatie kunnen voorbereiden (het monteren etc. is toch wat het meeste tijd kost?) en dit afmaken/inbedrijfstellen met de installateur. Uiteraard wilt deze zijn uren betaald hebben maar op deze manier kun je wel de benodigde documenten verkrijgen. Hoe dit zit qua garantie is uiteraard onderling af te stemmen. (bedenk, bij 1 uur werk van een installateur zijn de overheadkosten relatief groot, denk aan factuur en documentatie dus waarschijnlijk is het een duur(der) uur).
Spreek dit wel vooraf af met de installateur! niet iedereen heeft er zin in of wilt er tijd voor maken.

Subsidie - Tip van flip
Mocht je de hewalex gaan plaatsen, denk dan ook eens (even) na of je niet nog andere, energiebesparende maatregelen zoals isolatie, wilt gaan uitvoeren, voor isolatiemaatregelen geld de regel "minimaal 2 ingrepen" maar een warmtepomp kan worden aangerekend als 1 van de 2!
voorbeeld; mocht je al goed geisoleerd hebben maar alleen je ramen moeten nog worden vervangen? dan kun je deze ene isolatiemaatregel (ramen) combineren met de warmtepomp, zonder warmtepomp zou je hier geen subsidie voor krijgen.
Mooi aanvulling van de OP 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
Tunda schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:38:
[...]

Er bestaat geen 6kw model, enkel een oud 2.5kw model en het nieuwe 3kw model. Je wilt er dan 2 stuks gaan gebruiken eventueel bedoel je?
Oh dan ben ik in de war. Dacht die namelijk ergens gezien te hebben.

Wel een vraag over die subsidie. Krijg je nu meer subsidie dan dat de WP kost??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
mjar76 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Oh dan ben ik in de war. Dacht die namelijk ergens gezien te hebben.

Wel een vraag over die subsidie. Krijg je nu meer subsidie dan dat de WP kost??
De subsidie voor de Hewalex zoals in dit topic besproken bedraagt momenteel (2022) €2400,-.
De warmtepomp zelf kost (vaak) minder dan de subsidie, echter, met alle benodigdheden alsook installatiewerkzaamheden bedragen de kosten vaak een stuk meer dan €2400,-.

Een manier om de kosten te drukken kan zijn een deel van de werkzaamheden zelf uit te voeren, in samenspraak met een installateur (zie op).
Echter wanneer je enkel de verdere benodigdheden optelt (vat, leidingen, appendages, lucht buizen/slangen en doorvoeren) zal er afhankelijk van de kosten van de inkoop. Snel een bedrag van om en nabij de 2000-2500€ nodig zijn.

Mijn "stelregel" doe je alles zelf en werk je samen met een installateur bedragen de kosten voor de volledige installatie na subsidie om en nabij de 500 tot 1000€.

Goedkoper kan, duurder ook.

De Superbonus kun je inzetten wanneer je hem gaat combineren met een zonnecollector systeem (daar zit namelijk al een vat bij in) waardoor je kosten neutraal of zelfs kosten-negatief uit kunt komen. Wel met alle installatiewerkzaamheden/kosten niet geteld..

Uiteraard heb je daarvoor wel een behoorlijke ruimte nodig op je dak en ben je een hoop aan het installeren alsook onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:53:
[...]
En interessant om over de verschillen te horen, wie weet kom je nog meer tegen.
Nou... een proefrondje vandaag eindigde in een error 18 (te hoge druk) met in de handleiding iets over T2 en T3 die niet goed meten als mogelijke oorzaak.

Wat blijkt? Op dit nieuwe display staat T2 bovenaan de boiler getekend en T3 onderaan terwijl de Hewalex fitters manual en de installatie van zonneboilermagazijn toch echt het omgekeerde zeggen.

Dit is het nieuwe (v0.1o) display:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be6BnmP-6r5xlOrEu7mvC8F7Nbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZSNKFqjSNPOPk7zpmbWK91n.jpg?f=fotoalbum_large

En dit het oude (v0.1n):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dm6v16E-d5j4bFyJK6XGt_BRq2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mazvUmSBQvg3wAKq2V7FQt9m.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: aan anderen met een v0.1o versie dan de volgende concrete vragen:
  1. Is T2 de temperatuur onderin of bovenin de boiler?
  2. Kun je wel of niet instellen in het menu of er gestuurd wordt op T2 of T3?
  3. Ziet jouw display er uit zoals de nieuwe hierboven of staat er een losse warmtepomp en boiler op zoals bij mijn oude display?
Ik krijg zo het vermoeden dat ik de verkeerde controller ontvangen heb. Namelijk één voor een boiler met geïntegreerde warmtepomp. :X

[ Voor 54% gewijzigd door mvdklip op 21-03-2022 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:41
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en mijn grote Hewalex avontuur is begonnen. Mijn Nefit Ecomline in ingeruild voor een Hewalex PCWU 3 kw met een 200ltr horizontale zonneboiler met 2 spiralen en een Auer Edel Air 200 warmtepompboiler. Regeltechnisch is het aangesloten op een Siemens Logo PLC. Nu heb ik gelezen dat de Hewalex een RS485 aansluiting heeft. Is het mogelijk om met een RS485 converter de gegevens naar Modbus te converteren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzqPLFiYMxfVGqs1j-FM9G5Sxu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBH15Bbm64BthdRTilDCiuGv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrQne3mn-iVTC2sMAUsPWhDbi8E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XHP9pADMdxOjy2w8IrKcCXkt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SGBC81ejwhI1avLP0lwqEdRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door andre75 op 22-03-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
andre75 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:42:
Is het mogelijk om met een RS485 converter de gegevens naar Modbus te converteren?
Alles is mogelijk maar de Hewalex (of eigenlijk Geco) praat een allesbehalve standaard taaltje. Ik heb de boel grotendeels ge-reverse-engineered maar het lijkt me sterk dat je dit aan zo'n Siemens PLC gekoppeld krijgt als dat je intentie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Ik gebruik nu het ext. contakt van de Hewalex. De Siemens Logo bepaald wanneer en hoe de warmtepomp wordt aangestuurd. Wat ik eigenlijk wil dat is de temperaturen uitlezen van de Hewalex via de RS485 met een converter naar modbus TCP/IP. Siemens Logo kan overweg met Modbus TCP/IP.

De Hewalex warmtepomp zit op een cv buffer aangesloten met 2 spiralen. 1 spriraal is voor de zonnecollector en 1 hygiene spiraal is voor het warmwater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Dat zul je dan helemaal zelf moeten programmeren, denk ik. Je zou mijn python library kunnen gebruiken voor het uitlezen van de temperaturen. Verzenden over modbus tcp/ip moet vast ook kunnen met python. Waarschijnlijk wel veel werk!

Het ext contact doet niks anders dan het programma van de warmtepomp onderbreken. Op zich kom je daarmee al wel een heel eind. Ik stuur mijn warmtepomp vanuit Domoticz ook ongeveer zo aan, namelijk door de warmtepomp aan/uit te zetten over RS485. Dat is zo'n zelfde soort onderbreking van het programma maar dan in software. Het verschil is natuurlijk dat ik over RS485 ook gelijk de temperaturen kan uitlezen dus beter weet wat de huidige toestand van de boiler is.

[ Voor 50% gewijzigd door mvdklip op 21-03-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
De temperatuur van boiler kan ik met de Siemens Logo ook uitlezen. De siemens logo heeft 4 sensoren
1 collector sensor
1 boiler sensor omdat ik gekozen heb voor een horizontale boiler zit er geen gelaagdheid in
1 kamertemperatuur sensor
1 aanvoer sensor. Met de aanvoersensor kan ik de driewegklep laten mengen tussen buffervat en cv.
In de Logo kan ik ook bepalen bij welke temperatuur de warmtepomp moet in of uitschakelen. Ook wordt warmtepomp geblokkeerd als de collector 6K warmer is dan de ingestelde setpoint waarop de warmtepomp moet inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Nou... een proefrondje vandaag eindigde in een error 18 (te hoge druk) met in de handleiding iets over T2 en T3 die niet goed meten als mogelijke oorzaak.

Wat blijkt? Op dit nieuwe display staat T2 bovenaan de boiler getekend en T3 onderaan terwijl de Hewalex fitters manual en de installatie van zonneboilermagazijn toch echt het omgekeerde zeggen.

Dit is het nieuwe (v0.1o) display:
[Afbeelding]

En dit het oude (v0.1n):
[Afbeelding]

Edit: aan anderen met een v0.1o versie dan de volgende concrete vragen:
  1. Is T2 de temperatuur onderin of bovenin de boiler?
  2. Kun je wel of niet instellen in het menu of er gestuurd wordt op T2 of T3?
  3. Ziet jouw display er uit zoals de nieuwe hierboven of staat er een losse warmtepomp en boiler op zoals bij mijn oude display?
Ik krijg zo het vermoeden dat ik de verkeerde controller ontvangen heb. Namelijk één voor een boiler met geïntegreerde warmtepomp. :X
Hier is t gewoon het oude plaatje.

Maar of hij nou op T2 of T3 draait, Daar krijg je op zich geen storing van. Deze storing krijg je o.a. als de pomp niet draait of een afsluiter dicht staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Het oude plaatje - check. En wat is bij jou T2? Bovenin of onderin?

Het gaat er niet om of de boiler op T2 of T3 stuurt - dat is gewoon een dubbelcheck om te kijken of die feature verdwenen is in v0.1o. Dat denk ik namelijk niet. Het is waarschijnlijk een feature die niet ondersteund wordt bij zo'n geïntegreerde unit.

Als T2 en T3 verwisseld zijn, maakt dat natuurlijk wel degelijk uit voor de werking van de pomp. Zeker in dit geval waarbij T3 al boven de 60 staat. Dat is dus bovenin de boiler maar de aansturing denkt dat dat onderin is. Het is wat dat betreft raar dat de pomp überhaupt wou draaien (met een temp boven de 60).

Edit: van zonneboilermagazijn heb ik zojuist instructies ontvangen hoe ik de identiteitscrisis kan oplossen. Er blijkt een achterdeurtje te zijn waardoor je allerlei menu items kunt unlocken op de controller die normaal niet zichtbaar zijn. :9~ Ga ik vanavond gelijk proberen. Helaas kan ik dat achterdeurtje niet zomaar open en bloot publiceren hier; dat zou Rob van zonneboilermagazijn in een vervelende positie kunnen brengen. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door mvdklip op 22-03-2022 11:43 . Reden: Respons van zonneboilermagazijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
BjornHero schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:11:
[...]

De subsidie voor de Hewalex zoals in dit topic besproken bedraagt momenteel (2022) €2400,-.
De warmtepomp zelf kost (vaak) minder dan de subsidie, echter, met alle benodigdheden alsook installatiewerkzaamheden bedragen de kosten vaak een stuk meer dan €2400,-.

Een manier om de kosten te drukken kan zijn een deel van de werkzaamheden zelf uit te voeren, in samenspraak met een installateur (zie op).
Echter wanneer je enkel de verdere benodigdheden optelt (vat, leidingen, appendages, lucht buizen/slangen en doorvoeren) zal er afhankelijk van de kosten van de inkoop. Snel een bedrag van om en nabij de 2000-2500€ nodig zijn.

Mijn "stelregel" doe je alles zelf en werk je samen met een installateur bedragen de kosten voor de volledige installatie na subsidie om en nabij de 500 tot 1000€.

Goedkoper kan, duurder ook.

De Superbonus kun je inzetten wanneer je hem gaat combineren met een zonnecollector systeem (daar zit namelijk al een vat bij in) waardoor je kosten neutraal of zelfs kosten-negatief uit kunt komen. Wel met alle installatiewerkzaamheden/kosten niet geteld..

Uiteraard heb je daarvoor wel een behoorlijke ruimte nodig op je dak en ben je een hoop aan het installeren alsook onderhouden.
Ik heb al een zonneboiler draaien namelijkl, 2x 300liter met 54 vacuumbuizen op het dak. Nu warmt mijn CV de vaten af en toe op.

Deze WP wil ik dan gebruiken om de vaten op dagen zonder zon op temp. te houden, op ca. 35-40gr.

Krijg je de subsidie die nogmaals ? of kan je die maar 1x krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
De subsidie voor de warmtepomp kun je volgens mij gewoon krijgen na installatie, ongeacht het gebruik. Ik heb destijds ook gewoon subsidie gekregen voor m'n zonneboiler én subsidie voor de warmtepomp. Dat waren twee verschillende meldcodes. Zonneboilermagazijn gaf net aan dat het wel écht moeilijker geworden is om zelf-installatie te faciliteren. Zij raden aan een lokale installateur te zoeken die een deel van de werkzaamheden doet. Een factuur met urenverantwoording is dan voldoende om subsidie aan te kunnen vragen.

[ Voor 15% gewijzigd door mvdklip op 22-03-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
je kunt voor maatregelen maar 1x subsidie krijgen (niet 2x subsidie voor exact hetzelfde product, als je 2 warmtepompen plaatst krijg je wel 2x subsidie, aldus mijn ervaring en ook het bericht van het rvo dat ik heb gekregen).

mijn "superbonus" idee was gebaseerd op iemand die nog geen zonnecollector (en ook vat) heeft.
gezien jij dit al hebt valt een groot deel van de kosten weg (vat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Dat idee van de "superbonus" is niet nieuw en zo heb ik destijd uberhaupt een warmtepomp in m'n huis gekregen. Het was "goedkoper" om die er ook maar bij te nemen. Deze set is ook gewoon nog te koop bij zonneboilermagazijn. De plaats die zo'n installatie in beslag neemt en de hoeveelheid installatie en onderhoud is iets waar ik toen niet mee bezig was, maar achteraf is me dit wel tegengevallen.

Wat betreft de subsidies is het nog steeds wat vaag. @BjornHero Je schrijft: "niet 2x subsidie voor exact hetzelfde product" maar vervolgens wel twee keer subsidie voor twee warmtepompen. Dat is nogal tegenstrijdig, toch?

[ Voor 11% gewijzigd door mvdklip op 22-03-2022 12:21 . Reden: Link naar set met twee subsidies erop ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
mvdklip schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:16:
Wat betreft de subsidies is het nog steeds wat vaag. @BjornHero Je schrijft: "niet 2x subsidie voor exact hetzelfde product" maar vervolgens wel twee keer subsidie voor twee warmtepompen. Dat is nogal tegenstrijdig, toch?
stel je koopt 2 warmtepompen
1 hewalex
1 daikin
subsidie is voor beide mogelijk (eigen ervaring)

stel je koopt 2 warmtepompen
2 hewalex (identieke, maar niet exact dezelfde warmtepompen, beide hebben immers een ander serienummer)
subsidie is voor beide mogelijk (geen ervaring, lijkt mij wel dat er vragen worden gesteld)

stel je koopt 1 warmtepomp
1 hewalex
je kunt maar 1x subsidie aanvragen (geen 2x voor exact hetzelfde product)

* alles zonder garantie/vraag rvo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Dus kan @mjar76 volgens mij gewoon €2400 subsidie krijgen op de installatie van een (extra) warmtepomp, mits hij kan aantonen dat deze warmtepomp door een erkend installateur is toegevoegd aan zijn installatie. Garantie kunnen we hier niet geven, maar het lijkt me niet zo'n complex vraagstuk. Eigenlijk is de vraagstelling verkeerd want er is geen sprake van "nogmaals". Je krijgt sowieso al een andere subsidie voor een warmtepomp dan voor een zonneboiler.

[ Voor 21% gewijzigd door mvdklip op 22-03-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
@mvdklip correct, zo zie ik dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:38:
Het oude plaatje - check. En wat is bij jou T2? Bovenin of onderin?

Het gaat er niet om of de boiler op T2 of T3 stuurt - dat is gewoon een dubbelcheck om te kijken of die feature verdwenen is in v0.1o. Dat denk ik namelijk niet. Het is waarschijnlijk een feature die niet ondersteund wordt bij zo'n geïntegreerde unit.

Als T2 en T3 verwisseld zijn, maakt dat natuurlijk wel degelijk uit voor de werking van de pomp. Zeker in dit geval waarbij T3 al boven de 60 staat. Dat is dus bovenin de boiler maar de aansturing denkt dat dat onderin is. Het is wat dat betreft raar dat de pomp überhaupt wou draaien (met een temp boven de 60).

Edit: van zonneboilermagazijn heb ik zojuist instructies ontvangen hoe ik de identiteitscrisis kan oplossen. Er blijkt een achterdeurtje te zijn waardoor je allerlei menu items kunt unlocken op de controller die normaal niet zichtbaar zijn. :9~ Ga ik vanavond gelijk proberen. Helaas kan ik dat achterdeurtje niet zomaar open en bloot publiceren hier; dat zou Rob van zonneboilermagazijn in een vervelende positie kunnen brengen. ;)
T3 zit boven.

Met de opmerking over de sensoren en pomp bedoel ik dat het normaal gesproken niet uitmaakt of je op T2 of T3 draait in de zin van dat het geen van beide de e18 veroorzaakt.
Deze kun je o.a. krijgen bij gebrek aan stroming.
Te warme retourtemperatuur naar de wp zou het ook kunnen triggeren. Met draaiende pomp en stroming over de boiler erg onwaarschijnlijk als de meetwaarden kloppen.

Maar zoals je schrijft het lijkt geconfigureerd voor een andere wp. Dus misschien klopt die melding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
mvdklip schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:25:
Dus kan @mjar76 volgens mij gewoon €2400 subsidie krijgen op de installatie van een (extra) warmtepomp, mits hij kan aantonen dat deze warmtepomp door een erkend installateur is toegevoegd aan zijn installatie. Garantie kunnen we hier niet geven, maar het lijkt me niet zo'n complex vraagstuk. Eigenlijk is de vraagstelling verkeerd want er is geen sprake van "nogmaals". Je krijgt sowieso al een andere subsidie voor een warmtepomp dan voor een zonneboiler.
Bedankt, ik ga er mee verder.

Zonder installateur lukt toch prima? heb ik bij de Coolcube en zonneboiler ook zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:03:
[...]
Te warme retourtemperatuur naar de wp zou het ook kunnen triggeren. Met draaiende pomp en stroming over de boiler erg onwaarschijnlijk als de meetwaarden kloppen.

Maar zoals je schrijft het lijkt geconfigureerd voor een andere wp. Dus misschien klopt die melding niet.
In de fitters manual staat bij error / alarm 18:
  1. Excess of R410a medium in the system
  2. Too high water temp. in the tank
    (incorrect temp. indications - T2 or T3),
  3. T2 or T3 sensors not inserted in the tank)
  4. Incorrect operation of high-pressure
    control
  5. Damaged expansion valve
En:
  1. Read pressure value from manometer
  2. Check indications of water temp. in the
    tank with an external temperature
    sensor, and compare them with values
    displayed in the controller
  3. Check resistance and correct position of
    the T2 and T3 sensors
  4. Report failure to HEWALEX service
Mijn T3 (bovenin de boiler) stond op of net boven de 60 graden tijdens het proefrondje, met omgewisselde T2/T3 registreert de controller dat dus als een aanvoertemperatuur van rond de 60 graden. Tel daarbij op dat de warmtepomp ingesteld stond op een setpoint van 60 dan is het op zich best logisch dat ie een error geeft. Overigens zag ik dat de temperatuursensoren van de wp op dit moment bijna vijf volle graden lager meten dan de sensoren van de zonneboiler. Dan heb je het dus over een daadwerkelijke (T2) aanvoertemperatuur van rond de zestig graden. Dat wordt dan zichtbaar voor de wp op T9 en kan ook de error triggeren lijkt me.

Last but not least moet ik als onderdeel van het "omtoveren" vanavond ook de waardes van het expansieventiel opnieuw instellen. Kan dus ook zijn dat die momenteel verkeerd geconfigureerd staat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
mjar76 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:50:
[...]
Zonder installateur lukt toch prima? heb ik bij de Coolcube en zonneboiler ook zelf gedaan.
Ging bij mij ook prima destijds maar schijnt sinds augustus toch echt een heel stuk moeilijker geworden te zijn. Zonder factuur en urenverantwoording kom je er niet door schijnt. Zeg ik niet uit ervaring maar van horen zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door mvdklip op 22-03-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:20:
[...]

In de fitters manual staat bij error / alarm 18:
  1. Excess of R410a medium in the system
  2. Too high water temp. in the tank
    (incorrect temp. indications - T2 or T3),
  3. T2 or T3 sensors not inserted in the tank)
  4. Incorrect operation of high-pressure
    control
  5. Damaged expansion valve
En:
  1. Read pressure value from manometer
  2. Check indications of water temp. in the
    tank with an external temperature
    sensor, and compare them with values
    displayed in the controller
  3. Check resistance and correct position of
    the T2 and T3 sensors
  4. Report failure to HEWALEX service
Mijn T3 (bovenin de boiler) stond op of net boven de 60 graden tijdens het proefrondje, met omgewisselde T2/T3 registreert de controller dat dus als een aanvoertemperatuur van rond de 60 graden. Tel daarbij op dat de warmtepomp ingesteld stond op een setpoint van 60 dan is het op zich best logisch dat ie een error geeft. Overigens zag ik dat de temperatuursensoren van de wp op dit moment bijna vijf volle graden lager meten dan de sensoren van de zonneboiler. Dan heb je het dus over een daadwerkelijke (T2) aanvoertemperatuur van rond de zestig graden. Dat wordt dan zichtbaar voor de wp op T9 en kan ook de error triggeren lijkt me.

Last but not least moet ik als onderdeel van het "omtoveren" vanavond ook de waardes van het expansieventiel opnieuw instellen. Kan dus ook zijn dat die momenteel verkeerd geconfigureerd staat. :P
Ja die hete watertemperatuur zal het hem doen.
Succes met omtoveren. Doe geen al te gekke dingen met het expansieventiel, te veel later koudemiddel doorlaten kan beroerd zijn voor de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Surfari schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Ja die hete watertemperatuur zal het hem doen.
Succes met omtoveren. Doe geen al te gekke dingen met het expansieventiel, te veel later koudemiddel doorlaten kan beroerd zijn voor de compressor.
Bij mij was de sensor voor temp wp in en wp uit omgewisseld, in gaande temp was hoger dan de uitgaande temp(dit heeft niets met het probleem te maken maar ik wil alleen zeggen dat er ook wel eens iets kan gaan met de bouw van het apparaat).
Volgens de temperatuur sensoren heb ik een apparaat dat het water afkoelt ipv op warmt, sensoren omgewisseld op de print opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Ik heb 3x subsidie aangevraagd.

1x voor de Hewalex
1x voor de warmtepompboiler
1x voor de zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:34:
[...]
Omtoveren ging verrassend simpel. Het is weer een losse warmtepomp in schema 1 en het menu is ook weer als vanouds. T2 en T3 weer in de juiste volgorde, keuze tussen T2 en T3 voor de sturing, geen anti-legionella mogelijkheden, etc. Alle veranderingen kwamen dus puur door de identiteitscrisis van de pomp. ;)

Wat betreft het expansieventiel: ik heb de instellingen aangepast zoals geïnstrueerd door zonneboilermagazijn. Daarbij leek de belangrijkste aanpassing de 'Initial opening step' van 120 naar 200. Dit zegt mij persoonlijk vrij weinig, dus als je hier meer over weet dan hoor ik het graag. Wat is uberhaupt de eenheid van deze waarde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAPK6K8HUxVQ_exIgAaF9NdqAo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQdEXNdHgsZPhtA7ugu1oeIw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door mvdklip op 22-03-2022 21:09 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 22 Laatste