👍mvdklip schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:07:
[...]
Omtoveren ging verrassend simpel. Het is weer een losse warmtepomp in schema 1 en het menu is ook weer als vanouds. T2 en T3 weer in de juiste volgorde, keuze tussen T2 en T3 voor de sturing, geen anti-legionella mogelijkheden, etc. Alle veranderingen kwamen dus puur door de identiteitscrisis van de pomp.![]()
Wat betreft het expansieventiel: ik heb de instellingen aangepast zoals geïnstrueerd door zonneboilermagazijn. Daarbij leek de belangrijkste aanpassing de 'Initial opening step' van 120 naar 200. Dit zegt mij persoonlijk vrij weinig, dus als je hier meer over weet dan hoor ik het graag. Wat is uberhaupt de eenheid van deze waarde?
[Afbeelding]
De waarde van het expansieventiel is geen eenheid maar uhhh. Weet het niet precies. Een getal dat het modulatie niveau van de klep weergeeft.
De expansieklep zit in het koelsysteem tussen de hogedrukkant en de lagedrukkant. Voor het ventiel zit koudemiddel, onderkoelde vloeistof onder hoge druk(die druk is bijna gelijk aan de druk op de manometer, dat is het hogedruk gas voordat het door de condensor gaat). Na het expansieventiel (kleine regelbare opening) is de druk laag, de vloeistof gaat verdampen in de verdamper. Het is de bedoeling dat het expansieventiel de verdampingsdruk regelt middels de gemeten temperatuur op of na de verdamper.
Het is een zg droge verdamper wat inhoud dat het koudemiddel verdampt is voordat het de verdamper verlaat. Als het expansieventiel te ver open staat kan er vloeistof bij de compressor komen.
Kan te koude compressor, sludgen en vloeistofslag veroorzaken. In het gunstigste geval betekent dat meer slijtage, almost worse case een vastgelopen compressor of kopklepschade en worst case een burnout=verbrande compressor wikkelingen.