Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 4 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 18:31
mvdklip schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:07:
[...]

Omtoveren ging verrassend simpel. Het is weer een losse warmtepomp in schema 1 en het menu is ook weer als vanouds. T2 en T3 weer in de juiste volgorde, keuze tussen T2 en T3 voor de sturing, geen anti-legionella mogelijkheden, etc. Alle veranderingen kwamen dus puur door de identiteitscrisis van de pomp. ;)

Wat betreft het expansieventiel: ik heb de instellingen aangepast zoals geïnstrueerd door zonneboilermagazijn. Daarbij leek de belangrijkste aanpassing de 'Initial opening step' van 120 naar 200. Dit zegt mij persoonlijk vrij weinig, dus als je hier meer over weet dan hoor ik het graag. Wat is uberhaupt de eenheid van deze waarde?

[Afbeelding]
👍

De waarde van het expansieventiel is geen eenheid maar uhhh. Weet het niet precies. Een getal dat het modulatie niveau van de klep weergeeft.

De expansieklep zit in het koelsysteem tussen de hogedrukkant en de lagedrukkant. Voor het ventiel zit koudemiddel, onderkoelde vloeistof onder hoge druk(die druk is bijna gelijk aan de druk op de manometer, dat is het hogedruk gas voordat het door de condensor gaat). Na het expansieventiel (kleine regelbare opening) is de druk laag, de vloeistof gaat verdampen in de verdamper. Het is de bedoeling dat het expansieventiel de verdampingsdruk regelt middels de gemeten temperatuur op of na de verdamper.
Het is een zg droge verdamper wat inhoud dat het koudemiddel verdampt is voordat het de verdamper verlaat. Als het expansieventiel te ver open staat kan er vloeistof bij de compressor komen.
Kan te koude compressor, sludgen en vloeistofslag veroorzaken. In het gunstigste geval betekent dat meer slijtage, almost worse case een vastgelopen compressor of kopklepschade en worst case een burnout=verbrande compressor wikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Surfari schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:39:
[...]
De waarde van het expansieventiel is geen eenheid maar uhhh. Weet het niet precies. Een getal dat het modulatie niveau van de klep weergeeft.
Kan het zijn dat dat expansieventiel door een stepper motor bediend wordt? Dan zou het woord 'step' van Hewalex accuraat zijn. Het geeft dan simpelweg aan hoever het ventiel open staat met een onbekende eenheid. Ongetwijfeld is elke step zoveel micrometer maar hoeveel weten we natuurlijk niet.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
scholten45 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:44:
[...]
Bij mij was de sensor voor temp wp in en wp uit omgewisseld, in gaande temp was hoger dan de uitgaande temp(dit heeft niets met het probleem te maken maar ik wil alleen zeggen dat er ook wel eens iets kan gaan met de bouw van het apparaat).
Volgens de temperatuur sensoren heb ik een apparaat dat het water afkoelt ipv op warmt, sensoren omgewisseld op de print opgelost.
Hmmm, nu je het zegt... Het gaat dan om T6 en T7 he? Die lijken bij mij ook omgewisseld. De (volgens documentatie) uitgaande temp is lager dan de inkomende. 8)7

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:10

ErikVers

e-Duurzaam

andre75 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:42:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en mijn grote Hewalex avontuur is begonnen. Mijn Nefit Ecomline in ingeruild voor een Hewalex PCWU 3 kw met een 200ltr horizontale zonneboiler met 2 spiralen en een Auer Edel Air 200 warmtepompboiler. Regeltechnisch is het aangesloten op een Siemens Logo PLC. Nu heb ik gelezen dat de Hewalex een RS485 aansluiting heeft. Is het mogelijk om met een RS485 converter de gegevens naar Modbus te converteren?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@andre75 leuke update!
Waar heb je het schema mee getekend?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:41
Ik heb het schema getekend met het gratis programma qelectrotech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Surfari schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Er staat nog iets interessants in deze handleiding : in par 6.5 : vanaf versie j heeft de pcwu een PV ready contact. Het
is een contact voor externe vrijgave wat het setpoint overbrugd. Dat ontbrak er nog aan.
Die is wel interssant ja.

Zou het een maak breek contact zijn waardoor je met een relais die moet gaan aansturen of mag je er spanning opzetten? Werd mij nog niet direct helder vanuit de handleiding hoe ze dat hebben uitgedacht.

Spreken over voldoende stroom en rechtstreeks voeden. Zou denken dat dan toch anders is dan alleen een switch?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
ErikVers schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:18:
[...]

Die is wel interssant ja.

Zou het een maak breek contact zijn waardoor je met een relais die moet gaan aansturen of mag je er spanning opzetten? Werd mij nog niet direct helder vanuit de handleiding hoe ze dat hebben uitgedacht.

Spreken over voldoende stroom en rechtstreeks voeden. Zou denken dat dan toch anders is dan alleen een switch?
Er staat als S05 wordt kortgesloten verschijnt run PV i.p.v. run ok. Het is natuurlijk een vertaling, maar als dat klopt is het gewoon een vrijgave ingang. Kan ook door een regeling of domotica geschakeld worden, of bijv. een (leiding)thermostaat.
Geen spanning op zetten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
mvdklip schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:16:
Dat idee van de "superbonus" is niet nieuw en zo heb ik destijd uberhaupt een warmtepomp in m'n huis gekregen. Het was "goedkoper" om die er ook maar bij te nemen. Deze set is ook gewoon nog te koop bij zonneboilermagazijn. De plaats die zo'n installatie in beslag neemt en de hoeveelheid installatie en onderhoud is iets waar ik toen niet mee bezig was, maar achteraf is me dit wel tegengevallen.

Wat betreft de subsidies is het nog steeds wat vaag. @BjornHero Je schrijft: "niet 2x subsidie voor exact hetzelfde product" maar vervolgens wel twee keer subsidie voor twee warmtepompen. Dat is nogal tegenstrijdig, toch?
Helaas is de set niet meer leverbaar. Na een tijdje twijfelen (domdomdom) vorige week gebeld. Hij heeft meer dan 80 sets (!) in bestelling staan maar er komt he-le-maal niets.
Dus, mocht iemand nog weten waar nog voorraad is, ik hou me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:26
Twee weken geleden hoorde ik al soortgelijke verhalen van Dawi.
Die durfde al geen offerte meer uit te geven ivm verwachtte prijsverandering.
Dus dat wordt dit jaar geen zonneboiler + hewalex..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Lieuwe15 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:44:
Twee weken geleden hoorde ik al soortgelijke verhalen van Dawi.
Die durfde al geen offerte meer uit te geven ivm verwachtte prijsverandering.
Dus dat wordt dit jaar geen zonneboiler + hewalex..
Zat zelf te denken om eens in duitsland te kijken. Daar is de run misschien wat minder ivm minder of geen subsidie :?

Alleen wel balen, want de setjes van zonneboilermagazijn waren mooie setjes :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
mvdklip schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:54:
[...]
Hmmm, nu je het zegt... Het gaat dan om T6 en T7 he? Die lijken bij mij ook omgewisseld. De (volgens documentatie) uitgaande temp is lager dan de inkomende. 8)7
Even terugkomend hierop nog: Rob van Zonneboilermagazijn heeft nog navraag gedaan bij Hewalex en die hebben aangegeven dat een verwisseling van T6 en T7 geen invloed heeft op de werking van de warmtepomp. Desalniettemin was het advies om ze om te wisselen. Is dus de moeite waard om even te checken als je een Hewalex warmtepomp hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
mvdklip schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:30:
[...]
Kan het zijn dat dat expansieventiel door een stepper motor bediend wordt? Dan zou het woord 'step' van Hewalex accuraat zijn. Het geeft dan simpelweg aan hoever het ventiel open staat met een onbekende eenheid. Ongetwijfeld is elke step zoveel micrometer maar hoeveel weten we natuurlijk niet.
Op basis van de producer login kon ik een hoop extra registers toevoegen aan de Python library. Daar heb ik het woordje 'step' maar geadopteerd:

https://github.com/mvdkli...alex_geco/devices/pcwu.py (Registers 344 t/m 354)

Als er een betere (Engelse) term is voor de opening van het ventiel, hoor ik het graag.

[ Voor 10% gewijzigd door mvdklip op 30-03-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 19:46
Ik heb een raspberry gekocht en daar heb ik domoticz op draaien.
Wat moet ik doen/hebben om mijn hewalex warmtepomp te kunnen koppelen?
Zou dat kunnen met een esp8266?
Of een rs485 naar ip convertor?
En moet dat pcwu.py op de raspberry staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noahmaes
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-09 11:20
Mijn Hewalex draait sinds 1 maart direct op het verwarmingscircuit en dat werkt(e) perfect.

De eerste weken was de output temperatuur 38/39 graden. Sinds het warme weer vorige week is de output temperatuur zonder aanwijzbare reden afgenomen tot circa 32 graden. Afname, luchttemperatuur, luchtvochtigheid etc zijn onveranderd.

Iemand hier een verklaring voor? Wat zijn jullie defrost instellingen? Ik het het idee dat het verkorten van de defrostcyclus de output temperatuur hoger kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
noahmaes schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:53:
Mijn Hewalex draait sinds 1 maart direct op het verwarmingscircuit en dat werkt(e) perfect.

De eerste weken was de output temperatuur 38/39 graden. Sinds het warme weer vorige week is de output temperatuur zonder aanwijzbare reden afgenomen tot circa 32 graden. Afname, luchttemperatuur, luchtvochtigheid etc zijn onveranderd.

Iemand hier een verklaring voor? Wat zijn jullie defrost instellingen? Ik het het idee dat het verkorten van de defrostcyclus de output temperatuur hoger kan worden.
Het zou idd wel eens aan de defrost instellingen kunnen liggen.
Zie Surfari in "Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur"

Wellicht heb je nu defrost met alleen ventilator en duurt dat te kort waardoor slecht en vaker ontdooien, of te lang waardoor de cv+temperatuur inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Dat is best wel nuttige info! Misschien iets om in de startpost naar te linken? @BjornHero

[ Voor 7% gewijzigd door mvdklip op 01-04-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-09 11:20
Surfari schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:25:
[...]

Het zou idd wel eens aan de defrost instellingen kunnen liggen.
Zie Surfari in "Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur"

Wellicht heb je nu defrost met alleen ventilator en duurt dat te kort waardoor slecht en vaker ontdooien, of te lang waardoor de cv+temperatuur inzakt.
Thanks, volgens mij is het niet mogelijk om de defrost zonder ventilator te forceren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
noahmaes schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:01:
[...]

Thanks, volgens mij is het niet mogelijk om de defrost zonder ventilator te forceren toch?
Nee, maar je kunt o.a. manipuleren of de compressor wel of niet meehelpt. Dat is
sneller maar kost meer energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGRSR8sZkrhb8H9VB6WHpjO2Q3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgrzvFVblhWXxbQc8g0AjjVe.jpg?f=fotoalbum_large

Stond vanochtend ineens een vrachtwagen voor de deur. Gelukkig nog op tijd besteld. De bestelling van mijn schoonzus twee weken later belande op een stapel met levertijd onbekend. Heb er nog wat telefoontjes aan gewaagd, Dawi, Zonneboilermagazijn maar beide hetzelfde verhaal. Glasplaten voor de collectoren komen uit Ukraine. Ook de chips van de pompunit zijn nu niet te leveren. Er wordt wel hard gewerkt om alternatieve leveranciers te vinden en met enig succes volgens mij maar lang niet voldoende om aan de vraag te voldoen.

Wij ga hier dus een 279ltr boilervat plaatsen met 2 vlakke plaat zonnecollectoren en de Hewalex 3kw warmtepomp, alleen voor sanitair warm water. Het wordt passen en meten om het vat te plaatsen, deze is namelijk iets hoger dan waar rekening mee is gehouden (de lage van 129 cm was niet meer leverbaar). Moet nu wel een ketting anode gaan toepassen want die lange staaf krijg ik er na montage nooit meer uit.

Ik zal hier met enige regelmatig wat updates plaatsen hoe het vordert met de montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Ik heb geen pompunit gebruikt, maar een losse pomp voor de zonnecollector met een eigen regeling. Regeling gemaakt en geprogrammeerd met Siemens Logo. Het is heel betrouwbaar en kost niet zo veel. Je kan er veel meer mee dan de standaard regelingen. Ik heb mijn Hewalex warmtepomp gecombineerd met een zonneboiler.
Succes met de montage. Je zal er een hoop werk aan hebben

[ Voor 8% gewijzigd door andre75 op 08-04-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
@andre75 Gelukkig is de pompunit hier wel geleverd, maar kan eigen regelingen altijd wel waarderen, zeker als dan ook nog eens betrouwbaar en goedkoop blijkt.

Montage doe ik in de vrije uurtjes en het hoeft allemaal niet morgen af. De zonnecollectoren en vat hebben prio. De hewalex kan later, de collectoren gaan het vat deze lente verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:42
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren om ook een warmtepomp aan te schaffen. Mijn oog viel ook op de Hewalex (vanwege de gunstige subsidie O-) ). Nu zie ik in de handleiding dat het eigenlijk niet toegestaan is om de warmtepomp op een spiraal in de boiler aan te sluiten. Nu was dat wel eigenlijk mijn bedoeling, om zodoende in de zomer als de zon niet heeft geschenen, de warmtepomp mijn boiler te laten opwarmen. In de wintermaanden zou de warmtepomp voornamelijk ook het verwarmen van de vloer voor zijn rekening nemen (althans een gedeelte daarvan). Zie onderstaand schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oyn3RU9t1y71PRup0jBqbRhfV28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aplhCZBEjCNYMPP10OofKEh6.png?f=fotoalbum_large

De driewegklep voor omschakelen van tapwater/CV heb ik even verondersteld in de Ventilatie Warmtepomp (bij de Hewalex zal deze er buiten komen). De spiraal in de boiler is geschikt voor een warmtepomp (2.5 m2).

Zou dit om deze manier toch kunnen werken of moet ik het aansluiten zoals Hewalex voorschrijft en er dan een extra warmtewisselaar bijplaatsen om de vloer op te warmen?

De bedoeling is om de Hewalex op de zolder te plaatsen op de MV box uitgang. Eventueel extra lucht intrekken indien nodig. Maar ik ben ook een beetje huiverig voor het geluid dat deze unit maakt. De zolder heeft namelijk een houten vloer en we slapen eronder. Kan iemand daar iets over zeggen?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:29
Jojan265 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:37:
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren om ook een warmtepomp aan te schaffen.
Mijn idee: Kijk eens naar een hygiëne boiler vat, dan heb je er maar 1 i.p.v. twee nodig. 1 spiraal voor je SWW, 1 spiraal voor je zonneboiler en je warmtepomp pompt water in je hygiëne boiler vat of door de CV leidingen. De Hewalex kun je daarnaast ook op het hygiëne boiler vat aansluiten wanneer je warmtepomp bezig is met CV en zonneboiler niet genoeg warmte levert.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
BazemanKM schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:22:
Kijk eens naar een hygiëne boiler vat, dan heb je er maar 1 i.p.v. twee nodig.
Gaat helaas niet lukken. Ik wil de boilers op zolder hebben en heb dus beperkte hoogte mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
maar je wilt dit omdat je meer liters aan boiler wilt? Ik heb zelf gewoon de warmtepomp aangesloten op de zonneboiler zoals in de handleiding staat. Alleen loop ik dan tegen het probleem op dat ik zowel lage temperatuurverwarming als SWW wil hebben eigenlijk van de combo maar dat is wel lastig gezien het boilervat bij verwarmen vaak zakt naar 30 graden(krijg ik met geduld wel mn woning mee warm maar dan dus warmwater op gas)

Zat er zelf aan te denken om een opstelling te maken met een indirect gestookte ketel en zo'n klein tapwaterpomp en misschien een dedicated solar controller om de setup aan te sturen voor een tweede boiler die dus water probeert apart te houden voor douchen

maar meer offtopic ik vond het geluid van de warmtepomp storend. Het gonsde bij mij door het trapgat en je hoort het ook door de vloer heenkomen in de slaapkamer eronder. Ik heb een losneembare betimmering eromheen gemaakt van mdf met aan de binnenkant 40mm glaswol en een plastic folie ter geluidsisolatie en dat werkt goed. Alleen de slaapkamer eronder is op het moment nog storen maar ik denk dat met glaswol in de vloer of eventueel zo'n geluidsdempende schuimmat of ontdreuningsplaat dat je het wel ok moet kunnen maken gezien het nu in het trapgat ook opgelost is voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Hrugnir schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:28:
maar je wilt dit omdat je meer liters aan boiler wilt?
Nee. Het doel is om van het gas af te gaan (als de HR ketel het begeven heeft of teveel aan onderhoud vraagt). Op voorbereiding hierop vond ik de Hewalex warmtepomp wel een goede optie. Daarmee kan ik waarschijnlijk de komende winter al veel gas mee besparen. Alleen met heel koud weer heb ik niet genoeg aan deze warmtepomp, dus op den duur zal er een kleine split-warmtepomp bij moeten.
maar meer offtopic ik vond het geluid van de warmtepomp storend. Het gonsde bij mij door het trapgat en je hoort het ook door de vloer heenkomen in de slaapkamer eronder. Ik heb een losneembare betimmering eromheen gemaakt van mdf met aan de binnenkant 40mm glaswol en een plastic folie ter geluidsisolatie en dat werkt goed. Alleen de slaapkamer eronder is op het moment nog storen maar ik denk dat met glaswol in de vloer of eventueel zo'n geluidsdempende schuimmat of ontdreuningsplaat dat je het wel ok moet kunnen maken gezien het nu in het trapgat ook opgelost is voor me
Dat is goed om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Jojan265 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:37:
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren om ook een warmtepomp aan te schaffen. Mijn oog viel ook op de Hewalex (vanwege de gunstige subsidie O-) ). Nu zie ik in de handleiding dat het eigenlijk niet toegestaan is om de warmtepomp op een spiraal in de boiler aan te sluiten. Nu was dat wel eigenlijk mijn bedoeling, om zodoende in de zomer als de zon niet heeft geschenen, de warmtepomp mijn boiler te laten opwarmen. In de wintermaanden zou de warmtepomp voornamelijk ook het verwarmen van de vloer voor zijn rekening nemen (althans een gedeelte daarvan). Zie onderstaand schema:
[Afbeelding]

De driewegklep voor omschakelen van tapwater/CV heb ik even verondersteld in de Ventilatie Warmtepomp (bij de Hewalex zal deze er buiten komen). De spiraal in de boiler is geschikt voor een warmtepomp (2.5 m2).

Zou dit om deze manier toch kunnen werken of moet ik het aansluiten zoals Hewalex voorschrijft en er dan een extra warmtewisselaar bijplaatsen om de vloer op te warmen?

De bedoeling is om de Hewalex op de zolder te plaatsen op de MV box uitgang. Eventueel extra lucht intrekken indien nodig. Maar ik ben ook een beetje huiverig voor het geluid dat deze unit maakt. De zolder heeft namelijk een houten vloer en we slapen eronder. Kan iemand daar iets over zeggen?
Hoi
Verwarmen via een spiraal zal niet opschieten met de pcwu, want deze heeft een temperatuurverschil van ca 3 graden tussen aanvoer en retour.

Wat de houten vloer betreft; hang hem in ieder geval aan de muur 😜, maar geluid zou een issue kunnen zijn. Als er een vaatwasser op je zolder zou staan zou je die horen? Een vaatwasser is weer wat anders maar qua geluidsbeleving zie ik er wel wat in; een kleine variëteit aan geluiden en een zachte diepe brom.

Onderschat de gevolgen voor je ventilatie hoeveelheid niet.

Als je de vloerverwarming aftapt van de boiler, dan dan is a) de boiler warm en draait de wp dus op laag rendement of b) je zit met een lauwe boiler zoals @Hrugnir schrijft.

Hier heb ik het opgelost met een tweede pcwu. Hij staat rechtstreeks op de vloerverdeler, geen vloerverw.pomp, geen thermostaatkraan, de warmtepomp regelt de temperatuur.

Een hygiëne boiler zou nuttig kunnen zijn die zal makkelijker op te warmen zijn. (Met Solar spiraal, tapspiraal en CV water als inhoud).
Enig idee hoeveel vermogen de vloer is? Waarschijnlijk is het buffervat niet nodig.
Je zou een hygiëne boiler kunnen nemen, buffer weglaten en een open verdeler toepassen waarbij de gasketel inmengd als hij aan is.
Maar dat zou je natuurlijk ook met een gewone l/w wp kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Dank voor dit uitgebreide en nuttige bericht.

Ik maak me inderdaad toch wel zorgen over het geluid op zolder. Als het geluidsnivo hetzelfde is als onze vaatwasser (welke als zeer stil te boek staat), dan hoef ik er niet aan te beginnen. Ook het ophangen aan een muur op zolder gaat niet lukken. Het onderbrengen van de ventilatiewarmtepomp op een verdieping lager brengt zoveel extra verbouwing en ruimte opoffering met zich mee, dat ik maar afzie van deze manier van verduurzamen. Ook met betrekking tot de kosten is voor ons de ventilatiewarmtepomp net niet interessant. Hij kan maar een deel van de warmte-opwek voor zijn rekening nemen, dus moet er altijd iets bij. In totaal zijn we dan meer geld kwijt dat met alleen een warmtepomp, welke wel alles kan verzorgen in zijn eentje. Wel jammer, aangezien ik het nog steeds heel jammer vind dat er zoveel energie zomaar elke dag het dak uitgaat.

Inmiddels tot de conclusie gekomen dat het allemaal onderbrengen op zolder dus niet gaat lukken. Het wordt waarschijnlijk het opofferen van een deel van de bijkeuken volgens onderstaand schema:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xmZtNRIOsrA6fLp6e_CWcGHNqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DpF9z7E49FUz25VATfOuS5qI.png?f=fotoalbum_large

De binnen-unit en de warmtepomp-zonneboiler komen dan in de bijkeuken. De vloerverwarming verdeler zit net aan de andere kant van de muur van de bijkeuken en kan dan gemakkelijk worden bereikt. Met de L/W warmtepomp kan dan alles voor zijn rekening nemen en de zonneboiler kan op zolder dienst doen als buffer. Dit geeft de minste verbouwing en het schema wordt een stuk eenvoudiger. Wel meteen gedacht aan een circulatiepomp t.b.v. anti-legionella run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
zelf heb ik ook zitten denken aan een 2e pcwu maar vond dat toch net wat teveel van het goede. Wij zijn qua personen ook vrij gevoelig voor geluid maar het eindresultaat bij ons is best goed hoor met die betimmering. Uiteindelijk staat de warmtepomp dus waar normaal de droger stond in het stuk van de zolder die ongeveer warmtepomp hoog is ;-) de zonneboiler staat er net naast samen met de cv en ik mis dus eigenlijk maar een heel klein beetje meer ruimte dan dat de oude cv nodig had die wat royaler geinstalleerd stond en ik kan nu geen droger meer op die plek zetten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• andre75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SGBC81ejwhI1avLP0lwqEdRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzqPLFiYMxfVGqs1j-FM9G5Sxu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBH15Bbm64BthdRTilDCiuGv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn situatie. Een zonneboiler gecombineerd met een warmtepomp. Het geluid van de Hewalex warmtepomp is uiteindelijk 38 DBa. Om het geluid lager te krijgen is lastig. Ik hoor de warmtepomp op zolder, net als de wasmachine en de droger, maar bij de trap en beneden is het verwaarloosbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door andre75 op 19-04-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:47
Als ik ooit nog op kampeervakantie met m'n i3 ga weet ik bij wie ik moet zijn als het op inladen aankomt @andre75 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
dat is inderdaad indrukwekkend zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-10-2024
Hoi het ziet er geweldig uit,heb ook wel interesse,maar vraag me af,ik zie hier geen dealers van en hoe gaat het als er wat stuk is,bv het besturingssysteem, print en ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:34
Johny schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:30:
Hoi het ziet er geweldig uit,heb ook wel interesse,maar vraag me af,ik zie hier geen dealers van en hoe gaat het als er wat stuk is,bv het besturingssysteem, print en ed
Dat doen je dan te regelen met je eigen leverancier(verkoper).

Dat doe je toch ook met alle andere dingen in huis?
Als het kapot gaat neem je contact op met de verkoper.. installeer je hem zelf ben je ook je eigen tech support, onderdelen om hem weer te fixen koop je dan (normaliter) bij de verkoper van het apparaat.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
BjornHero schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:18:
[...]

Dat doen je dan te regelen met je eigen leverancier(verkoper).

Dat doe je toch ook met alle andere dingen in huis?
Dat is wel wat kort door de bocht, denk ik. Juist met dit soort technische installaties doen de meeste mensen dat dus niet. ;)

@Johny Een tijdje terug heb ik in dit topic geschreven over een defecte print. Je krijgt van je leverancier dus gewoon onderdelen (al dan niet onder garantie), maar je zal die onderdelen meestal wel zelf moeten vervangen. Enige technische kennis is dus vereist.

[ Voor 26% gewijzigd door mvdklip op 20-04-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny
Het zelf vervangen is geen probleem,ik doe 30 jaar elektrotechniek,maar of er losse onderdelen zijn van dit merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Voor de bezitters van een Hewalex zonneboiler: ben ik nou echt de enige met last van stagnatie?

Even een paar feiten:
  • 6m2 vlakkeplaat collectoren op pal zuid onder een flauwe hoek met een 300L boiler.
  • We zijn geen grootverbruikers van warm water. We proberen er zuinig mee om te gaan maar laten soms een bad vollopen.
  • Vorig jaar hadden we last van stagnatie tijdens periodes van een aantal 25+ graden dagen achter elkaar.
  • Dit jaar hadden we gisteren al last van stagnatie. Veel vroeger dan anders!
  • Alerts in de domotica waarschuwen me voor 115+ graden temperaturen van de collectoren.
  • Bij stagnatie ga ik het platte dak op en dek dan alle collectoren af met oude hoeslakens.
  • Een eigen script toont de beschikbare hoeveelheid douchewater (43 graden na mengen en vóór leidingverlies).
  • Vlak voor stagnatie is er max 475L beschikbaar. De boiler is 85 graden onderin op dat moment.
Nou heb ik al een aantal dingen bedacht / geprobeerd:
  1. De delta's in de hoeveelheid beschikbaar douchewater kan ik opslaan als verbruik (-) en opwekking (+).
  2. Verbruik en opwekking kunnen vergeleken worden aan het eind van de dag.
  3. De nachtkoeling van de zonneboiler kan geactiveerd worden vanuit Domotica.
  4. Een "dump" klep kan geactiveerd worden vanuit Domotica.
Het probleem is: je hebt voorspellende gaven nodig om te in te schatten of een teveel aan opwekking vandaag misschien nodig is voor morgen (en de dagen erna). Ik heb hiervoor al geprobeerd de weersvoorspelling te gebruiken, maar dit werkt matig. Volgens mij zijn er wel scripts in domotica land te krijgen die een inschatting maken van pv opwekking de komende dagen. Eventueel zou ik dat nog kunnen proberen. De opwekking van PV-panelen en de zonneboiler lopen namelijk in de pas. Maar dan nog heb ik geen voorspelling voor het verbruik.

Ik vraag me af of dit verder automatiseren wel zin heeft. Online heb ik gelezen over mensen die (naar gelang het weer) één of meerdere collectoren preventief afdekken, bij stagnatie reactief "affakkelen" door de warmte door een radiator in de garage o.i.d. te leiden of zelfs van een soort rolluiken die automatisch activeren bij stagnatie. Last but not least heb je natuurlijk leegloop systemen, maar dat is dit Hewalex systeem niet!

Zie o.a. https://www.ecobouwers.be...tie-zonneboiler-vermijden

Oh... en ik overweeg ook nog om maar "gewoon" een van de collectoren te verwijderen danwel permanent af te dekken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Zelf heb ik geen zonneboiler, wel een hoop PV panelen.

In home assistant voorspel ik de opbrengst van de panelen voor morgen en overmorgen.

Dit komt redelijk goed overeen met de werkelijkheid.

Qua stagnatie van zulke systemen denk ik dat je krachtigste tool de hellingshoek van de panelen is, liefst (bijna) verticaal zodat in de winter de panelen maximaal zon vangen (want zon laag) en in de zomer een stuk minder.

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat een soort overstek zoals dat ook bij huizen die naar passiefhuisbouw-normen worden gebouwd goed kunnen helpen om iets soortgelijks te realiseren.

Nadeel is natuurlijk dat je dan alle zomerdagen over 1 kam scheert...

Wil je altijd maximaal eruit halen zou het actief afdekken van de panelen alsook actief nachtkoelen(eventueel met voorspelling opbrengst morgen) de mooiste resultaten opleveren.

De ruime denker in mij zegt "tijd voor een zwembad" (ik kom wel testen of het warm genoeg is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
BjornHero schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:54:
In home assistant voorspel ik de opbrengst van de panelen voor morgen en overmorgen.
Dit komt redelijk goed overeen met de werkelijkheid.
Wat gebruik je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
BjornHero schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:54:
Qua stagnatie van zulke systemen denk ik dat je krachtigste tool de hellingshoek van de panelen is, liefst (bijna) verticaal zodat in de winter de panelen maximaal zon vangen (want zon laag) en in de zomer een stuk minder.
Klopt. Helaas hebben de buren daar (min of meer terecht) bezwaar tegen, :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Kun je niet winterse boiler waarden pakken waarmee je ruim voldoende sww beschikbaar hebt? Zodra die waarden overschreden worden ga je nachtkoelen en/of afdekken?

Relatief 'dom' t.o.v. gebruik maken van scripts met weersvoorspelling, maar wellicht kom je er al mee uit de voeten. In het kader van Simpel en robuust. Ingewikkelder maken kan altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Misschien zou ik inderdaad gewoon simpelweg 's avonds om 23:00 kunnen kijken of er meer dan (zeg) 300L douchewater beschikbaar is. Zo ja zet dan de nachtkoeling aan voor komende nacht. KISS

Het enige lastige daarvan is dat er misschien 4 bewolkte dagen volgen en dan blijkt het activeren van de nachtkoeling achteraf een erg 'domme' zet geweest te zijn. Ik verwacht echter dat een snelle blik op het weerbericht me kan vertellen of ik een uitzondering moet maken. Moet ik wel een betrouwbaar weerbericht hebben. Degene die ik nu heb zegt al dagen 'cloudy' als voorspelling. 8)7 Alternatief voor het weerbericht is een solar forecast die goed werkt. Soms heb ik spijt van mijn keuze voor Domoticz. Leuk speelgoed maar die module voor HA ziet er erg aantrekkelijk uit!

[ Voor 23% gewijzigd door mvdklip op 21-04-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
mvdklip schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:14:
Misschien zou ik inderdaad gewoon simpelweg 's avonds om 23:00 kunnen kijken of er meer dan (zeg) 300L douchewater beschikbaar is. Zo ja zet dan de nachtkoeling aan voor komende nacht. KISS

Het enige lastige daarvan is dat er misschien 4 bewolkte dagen volgen en dan blijkt het activeren van de nachtkoeling achteraf een erg 'domme' zet geweest te zijn. Ik verwacht echter dat een snelle blik op het weerbericht me kan vertellen of ik een uitzondering moet maken. Moet ik wel een betrouwbaar weerbericht hebben. Degene die ik nu heb zegt al dagen 'cloudy' als voorspelling. 8)7 Alternatief voor het weerbericht is een solar forecast die goed werkt. Soms heb ik spijt van mijn keuze voor Domoticz. Leuk speelgoed maar die module voor HA ziet er erg aantrekkelijk uit!
Wat heb je nodig om de overstap naar HA te maken? Als je die mooie add-on die je voor domoticz hebt gemaakt ook daar kunt laten draaien wil ik je best een biertje of X verzorgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:43:
Voor de bezitters van een Hewalex zonneboiler: ben ik nou echt de enige met last van stagnatie?

Even een paar feiten:
  • 6m2 vlakkeplaat collectoren op pal zuid onder een flauwe hoek met een 300L boiler.
  • We zijn geen grootverbruikers van warm water. We proberen er zuinig mee om te gaan maar laten soms een bad vollopen.
  • Vorig jaar hadden we last van stagnatie tijdens periodes van een aantal 25+ graden dagen achter elkaar.
  • Alerts in de domotica waarschuwen me voor 115+ graden temperaturen van de collectoren.
  • Bij stagnatie ga ik het platte dak op en dek dan alle collectoren af met oude hoeslakens.
  • Een eigen script toont de beschikbare hoeveelheid douchewater (43 graden na mengen en vóór leidingverlies).
  • Vlak voor stagnatie is er max 475L beschikbaar. De boiler is 85 graden onderin op dat moment.
  1. De delta's in de hoeveelheid beschikbaar douchewater kan ik opslaan als verbruik (-) en opwekking (+).
Het probleem is: je hebt voorspellende gaven nodig om te in te schatten of een teveel aan opwekking vandaag misschien nodig is voor morgen (en de dagen erna). Ik heb hiervoor al geprobeerd de weersvoorspelling te gebruiken, maar dit werkt matig. Volgens mij zijn er wel scripts in domotica land te krijgen die een inschatting maken van pv opwekking de komende dagen. Eventueel zou ik dat nog kunnen proberen. De opwekking van PV-panelen en de zonneboiler lopen namelijk in de pas. Maar dan nog heb ik geen voorspelling voor het verbruik.

Ik vraag me af of dit verder automatiseren wel zin heeft. Online heb ik gelezen over mensen die (naar gelang het weer) één of meerdere collectoren preventief afdekken, bij stagnatie reactief "affakkelen" door de warmte door een radiator in de garage o.i.d. te leiden of zelfs van een soort rolluiken die automatisch activeren bij stagnatie. Last but not least heb je natuurlijk leegloop systemen, maar dat is dit Hewalex systeem niet!

Oh... en ik overweeg ook nog om maar "gewoon" een van de collectoren te verwijderen danwel permanent af te dekken. :P
Hoi. Misschien is 6 M2 inderdaad te veel voor je.
Je zou ook een stuk schaduw kunnen creëren i.p.v. afdekken. Palmboompje ervoor🌞.
De Hewalex collectoren doen hun werk kennelijk goed. Dit is voor mij het eerste voorjaar met 4m2 op 200 liter. Het heeft al heel veel energie bespaart dit jaar. Sinds juli 2021 16x stagnatie gehad waarvan 10x toen er aan het systeem gewerkt werd. En inderdaad gisteren(er voorafgaand erg weinig ww gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
6 m2 is 6kW aan energie per uur (1000w per m2) Die 6 Kw per uur aan energie x 8 zon uren is 48 kw per dag aan warmte wat je wel kwijt moet kunnen. Een 300ltr boiler icm 6m2 collectoren dat gaat zo te zien niet goed.
Ik heb wel eens 12m2 heatpipes op een 400ltr boiler gezien. De temperatuur in de collector ging in deze periode > 200gr. Het is ook slecht voor het glycol zo'n hoge temperatuur.

Ik heb een kleine vlakkeplaat collector op het zuiden van 2,5 m2 aangesloten op een 200ltr boiler. In deze periode is het water 60 gr, mooie temperatuur en niet overdreven. Collector kan mooi zijn warmte kwijt en als de boiler >80gr is, dan fakkel ik de warmte af in de verwarming. Deze situatie komt soms voor als ik in de zomer op vakantie ben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgQ02T4Dp_KfBNQbdavkWydqVck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGgWyjFDus62LyYxANMG3zaN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door andre75 op 21-04-2022 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
@andre75 Ik zie 190 graden daar op die foto. Dat is echt niet goed voor je glycol... Onlangs heb ik de glycol in mijn systeem vervangen omdat er teveel lucht in zat. Resultaat (na 2 jaar) was een bruine i.p.v. groene vloeistof. De zuurgraad was nog wel okee. Dat is toch ook wel een nadeel van een zonneboiler, eens in de zoveel tijd moet je de glycol vervangen. Dat is ook het hele punt van stagnatie voorkomen natuurlijk.

@Surfari 16x stagnatie lijkt me ook echt niet gezond. Bij mij was dat ongeveer de helft bij vervanging zoals hierboven beschreven, maar het maakt natuurlijk ook uit hoe lang de situatie van stagnatie er was. Afdekken met oude hoeslakens helpt maar is wel iets dat je alleen kan doen als je thuis bent en dat is me dus niet altijd gelukt. Ik weet zeker dat ik ook wel eens urenlange stagnaties gehad heb waarbij de collectoren continu rond de 140-150 graden waren.

@BjornHero Heb je https://github.com/Chibald/Hewalex2Mqtt geprobeerd? Is namelijk een fork van mijn Domoticz plugin bedoeld voor HA. Het is geen plugin maar wel een werkend script AFAIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Zelf geen zonneboiler maar is het niet het allermakkelijkst stagnatie tegen te gaan door een soort van "hot water dump valve" in te bouwen?

Direct op je heetwaterleiding aangesloten, temp. Sensor erop, deze instellen op 2-3C onder "stagnatie punt", wordt deze temperatuur bereikbaar de klep open en dumpt heet water direct in je riool.

Natuurlijk kun je dit complexer maken met dumps van zeg 30S gevolgd door 5min tijd om een nieuwe meting te maken maar het kan ook heel simpel:

Simpele oplossing(hoe ik het me voorstel)
-stopcontact met temp sensor (zoiets: https://a.aliexpress.com/_v38oXY)

Gecombineerd met een 230v klep zoiets(liever een gewone klep maar je begrijpt het punt) https://www.heizung-solar...entil-Orkli-3-4::298.html

Buisje in de afvoer en dumpen maar?

Tuurlijk is dit sub-optimaal zeker qua drinkwater-verbruik maar het lijkt mij een stuk eenvoudiger dan een script maken om de nachtkoeling aan te zetten gebaseerd op voorspellingen van zoninstraling etc...

Daarnaast is dit ook toe te passen voor de (iets) minder tech-savy gebruiker.

Voordeel is wel dat je altijd de (nagenoeg) maximale hoeveelheid heet water beschikbaar hebt.

Ps je kunt dit hete water ook in je zwembad dumpen:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
Zo'n klep heb ik al liggen hier en kan makkelijk aangestuurd worden, maar... Voordat ik iets automatiseer probeer ik het altijd even met de hand en dumpen schiet echt niet op! Ik heb de heetwaterkraan wel eens een half uur laten lopen en er ontstond nog steeds nauwelijks ruimte om de collectoren te kunnen koelen. :Z Bovendien is dat ook nog eens verspilling van drinkwater inderdaad, dus voor mij wel echt een laatste redmiddel. Overigens is nachtkoeling natuurlijk ook verspilling van de verzamelde warmte maar als je weet dat er de volgende dag weer voldoende warmte is...

Helaas is de zon nu weg de komende dagen maar ik denk dat ik simpelweg op het aantal liters ga sturen. Dat dan een tijdje proberen en kijken hoe vaak ik nou echt tegen een 'domme' keus van het systeem aanloop. Op basis daarvan programmeer ik dan wel weer een uitzondering die probeert te voorspellen of de overtollige warmte de komende dagen goed van pas komt. Ik zal ook eens kijken hoeveel douchewater er over blijft na een keertje nachtkoeling draaien. Van vorig jaar kan ik me herinneren dat de impact vrij groot was.

Edit: done. Boven de 400L activeer ik de nachtkoeling van de zonneboiler behalve als de verwachte opbrengst van de zonnepanelen (o.b.v. Forecast.Solar) in de komende 24 uur onder de 75% van de maximale dagopbrengst blijft. Uiteraard moet ik de exacte getallen nog tweaken.

[ Voor 12% gewijzigd door mvdklip op 26-04-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
@mvdklip Die 190 gr ben ik bij een klant tegen gekomen. Het glycol in mijn systeem zit er al 6 jaar in zonder problemen. Het hangt van de temperatuur en de kwaliteit van het glycol. Niet alle glycolen zijn het zelfde.
Let op de inibitatoren (toevoegingen) in de glycol. De goedkope glycolen doet wat het moet doen, maar hebben geen toevoegingen. Mijn collector komt bijna nooit boven de 90 gr. Stagnatie heb ik soms alleen in de zomer als ik op vakantie ben. Als de boiler > 85gr komt dan wordt de warmte in de verwarming gedumpt.

[ Voor 7% gewijzigd door andre75 op 22-04-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 16:16
Hallo,

Vraag, ben van plan de Hewalex aan te schaffen, en dan als hoofd verwarming en tap water in te zetten in een bijgebouw. Geisloeerd, vloerverwarming, zo 36 vierkante meter, komt een douche in.
Had bedacht om dit dan met een boiler te doen, met 1 of 2 spiralen, die de vloerverwarming aan sturen.
Wat ik me echter bedacht: die vloerverwarming zal ook gergeld moeten worden. Wat is het handigst? Klep die open dicht gaat? Pomp aan/uit?

Heb voldoende capaciteit over van PV panelen, dus in de boiler plaats ik ook een verwarmings element, zou ik dagelijks de temperartuur even mee naar 65 graden kunnen brengen.

In zo’n situatie, waar schakelde de warmtepomp op? Zit waarschijnlijk geen thermostaat op?

Of kan ik beter het apparaat direct op de vloerverwarming aansluiten? (Blijft de thermostaat vraag) en een 120 liter elektrische boiler voor tapwater?

Mooiste blijf ik natuurlijk opwarmen van de boiler met warmte pomp vinden. Eventueel de warme lucht uit de ruimte gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Sterke-Jerke op 01-05-2022 21:10 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Sterke-Jerke schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:09:
Hallo,

Vraag, ben van plan de Hewalex aan te schaffen, en dan als hoofd verwarming en tap water in te zetten in een bijgebouw. Geisloeerd, vloerverwarming, zo 36 vierkante meter, komt een douche in.
Had bedacht om dit dan met een boiler te doen, met 1 of 2 spiralen, die de vloerverwarming aan sturen.
Wat ik me echter bedacht: die vloerverwarming zal ook gergeld moeten worden. Wat is het handigst? Klep die open dicht gaat? Pomp aan/uit?

Heb voldoende capaciteit over van PV panelen, dus in de boiler plaats ik ook een verwarmings element, zou ik dagelijks de temperartuur even mee naar 65 graden kunnen brengen.

In zo’n situatie, waar schakelde de warmtepomp op? Zit waarschijnlijk geen thermostaat op?

D
Mijn advies zou zijn ff inlezen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik was in eerste instantie van plan iets als de Inventum Spaarpomp te installeren, omdat ik hier geen lucht wtw heb (maar vent. C), dus ik de warmte in iets anders dan lucht wil dumpen. Toen kwam ik tot de conclusie dat een combo met vat en sww een beter idee is, want dan heb ik er ook nog wat aan zodra ik over een paar jaar vloerverwarming en een monoblock wp neerzet, waardoor de CV leidingen geheel anders komen te liggen (= niet meer op zolder). So far so good. (Het pakket met de zonneboiler is leuk, maar niet leverbaar zie ik.)

Een wat gekke vraag misschien, maar ook weer niet helemaal gek: de warmtepomp koelt de lucht af, dus lijkt het mij logisch de in en uit te kunnen omwisselen: in de zomer dump lucht naar binnen en in de zomer naar buiten. Heeft iemand hem zo geïnstalleerd? Zoja, hoe :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
@Brent. Ik begrijp uw vraagstelling niet helemaal. U heeft het over een lucht wtw en warmte ergens anders dumpen. Hoe moet ik dat zien? Wat bedoelt u met een combo met een vat en sww?

Als u bedoeld met een warmtepompboiler een ruimte koelen, kunt u beter een airco plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[b]Brent in "Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur"Brent schreef op maandag 9 mei 2022

Een wat gekke vraag misschien, maar ook weer niet helemaal gek: de warmtepomp koelt de lucht af, dus lijkt het mij logisch de in en uit te kunnen omwisselen: in de zomer dump lucht naar binnen en in de zomer naar buiten. Heeft iemand hem zo geïnstalleerd? Zoja, hoe :)
Zie handleiding.

Met zonneboiler nutteloos want als de zon schijnt draait de wp niet.
Zonder zonneboiler een handjevol draaiuren per dag dus niet zonder meer inzetbaar als "volledige" airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
andre75 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:00:
@Brent. Ik begrijp uw vraagstelling niet helemaal. U heeft het over een lucht wtw en warmte ergens anders dumpen. Hoe moet ik dat zien? Wat bedoelt u met een combo met een vat en sww?
Dit topic gaat over deze pomp: https://www.hewalex.pl/of...mpa-ciepla-pcwu-30kw.html

Die haalt warmte uit een luchtstroom en stopt het in een water circuit. Laat het watercircuit verder maar even buiten beschouwing, dat is slechts context. De luchtstroom kun je, en dat lijkt me typisch, tussen je vent. C zetten: je recyclet de warme lucht uit je huis. Een soort wtw functie dus. Echter, dit is vooral zo in de winter. In de zomer is het buiten warmer. De vraag is: waarom keer je de luchtstroom in de zomer niet om? Haal warmte uit de buitenlucht en blaas de afgekoelde lucht naar binnen. Dan functioneert hij als een airco naast waterverwarmer. Zoiets wordt idd ook in de handleiding gesuggereerd. Heeft iemand dus zoiets gedaan? En hoe keer je de lucht om? Ik kan zogauw geen 'luchtswitch' vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
@Brent installatiemanual hoofdstuk 2
......' cooling in summertime ..... 5-10 degrees relative to inlet air.
Oftewel bij Tbuiten 30 Gr c sta je 20 a 25 Gr in te blazen. Lekkere airco hoor.
Is dat wat je zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
@Brent

Bij mijzelf heb ik hem zo geïnstalleerd.

In de winter:
Inlaat van de Hewalex is uitlaat(zij-aftakking) van de uitlaat van de wtw-ventilatie.

Uitlaat:naar buiten.

In de zomer:
Inlaat van de Hewalex zuigt lucht uit de kelder.
Uitlaat van de Hewalex blaast uit in de keuken.

Hoe ik dit "omschakel"

Door de flex-slangen los/om te koppelen en een dekseltje erop te zetten.

Mooiste is natuurlijk een klep ofzo maar daar had ik qua inbouwruimte geen plek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Surfari schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:21:
Is dat wat je zoekt?
Beter 25 naar binnen blazen dan 30 naar binnen zuigen, toch?
BjornHero schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:36:
@Brent

Bij mijzelf heb ik hem zo geïnstalleerd.

In de winter:
Inlaat van de Hewalex is uitlaat(zij-aftakking) van de uitlaat van de wtw-ventilatie.

Uitlaat:naar buiten.

In de zomer:
Inlaat van de Hewalex zuigt lucht uit de kelder.
Uitlaat van de Hewalex blaast uit in de keuken.

Hoe ik dit "omschakel"

Door de flex-slangen los/om te koppelen en een dekseltje erop te zetten.

Mooiste is natuurlijk een klep ofzo maar daar had ik qua inbouwruimte geen plek voor.
Dank voor je info, precies wat ik zocht. Ik heb geen wtw (ouder huis, geen retouren), maar deze optie zou een next-best-oplossing zijn. Met het handje slangen omwisselen zat ik ook om te denken, dat hindert de functie kennelijk niet of nauwelijks? En hoe is het geluid, is het inderdaad zo dat ie of aan of uit staat, of zit er ook iets tussen 0 en 350 m3/uur in? Ivm WAF is dat wel een aandachtspunt.

Klopt het trouwens dat zonneboilermagazijn de EKO variant verkoopt? Aan de prijs te zien wel (net als heizung-solar24).

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 11-05-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Surfari schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:21:
Is dat wat je zoekt?
Tot 10 graden lager dan de buitentemperatuur schiet niet echt erg op. Je kan de ventilator ook niet apart schakelen om als zomernachtventilatie te laten functioneren. De draaiuren om een beetje warmwater op te warmen zijn ook beperkt.

[ Voor 6% gewijzigd door andre75 op 11-05-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Brent schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:41:
[...]

Beter 25 naar binnen blazen dan 30 naar binnen zuigen, toch?

[...]

Dank voor je info, precies wat ik zocht. Ik heb geen wtw (ouder huis, geen retouren), maar deze optie zou een next-best-oplossing zijn. Met het handje slangen omwisselen zat ik ook om te denken, dat hindert de functie kennelijk niet of nauwelijks? En hoe is het geluid, is het inderdaad zo dat ie of aan of uit staat, of zit er ook iets tussen 0 en 350 m3/uur in? Ivm WAF is dat wel een aandachtspunt.

Klopt het trouwens dat zonneboilermagazijn de EKO variant verkoopt? Aan de prijs te zien wel (net als heizung-solar24).
De ventilatorregeling is erg beperkt en je kan er weinig mee.

This option allows changing fan rotational speed. 3 operation options are available:
1) MAX. - fan works at highest output (ca. 500 m3/h). This allows obtaining best equipment operation results, because higher air volume is pumped through evaporator. If ambient temperature (T1) exceeds 24°C, the fan will automatically slow down (higher heat volume in the air).
2) MIN. - fan works at highest output (ca. 350 m3/h). Heat pump operation efficiency at the same temperature of air drawn into heat pump is lower compared to fan output at MAX. If ambient
temperature (T1) drops under 10°C, the fan will automatically switch to higher speed.
3) DAY/NIGHT - in this setting, between 6 a.m. and 10 p.m. the fan works at maximum speed, and at night its output is lower. The fan working at lower speed generates less noise.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
@André

Volgens mij verwissel je "air inlet" met buitentemperatuur.

Je hoeft natuurlijk niet de lucht van buiten af te zuigen...

Je kunt ook de lucht van binnen afzuigen en weer binnen uitblazen.

Omdat ik zelf ook nieuwsgierig was en m'n huis aardig op begint te warmen (oververhitting / "passiefhuis"probleem) heb ik zojuist de wp op "zomerstand" gezet.

Aanzuigtemp. 21,5 C
Uitblaastemp 4,5-8 C

Dit is duidelijk voelbaar en zorgt ervoor dat ik de "echte" airco's veel minder hoef te gebruiken.

Technisch gezien is het dan ook "nagenoeg" een 3,0kw airco in deze opstelling. Echter is het "restproduct" warm water.

Stuurbaar is hij dan wel weer niet (of je moet met opzet water gaan dumpen..)

Update: (persoonlijke ervaring, zeer situatie afhankelijk!)
1 dag later is de temp in huis ca 1,5c afgenomen (normaal neemt hij 1c toe per dag op dit soort dagen).

Hierdoor hoef ik (veel) minder met zonwering te werken die licht in huis wegneemt zonder dat dit extra energie kost (de koude lucht is immers een restproduct van het warme water).

[ Voor 19% gewijzigd door BjornHero op 12-05-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
@mvdklip Kan je in de zomer niet een hogere deltaT instellen voor de zonneboiler? zodat die later start

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
@BarryH Dat heeft geen zin. Het echte probleem is dat de collectoren gekoeld moeten worden om oververhitting / schade te voorkomen. En om te koelen moet je een plek hebben om de vrijgekomen warmte op te bergen. Als de boiler net op dat moment vol is...

De oplossing van automatische nachtkoeling op basis van forecast.solar blijkt aardig goed te werken. Voor de vrouwen in huis is het inschakelen van de nachtkoeling inmiddels ook een signaal geworden om een handje te helpen door in bad of onder de douche te gaan. De nachtkoeling schakelt dan weer uit omdat er weer ruimte vrijgekomen is voor de warmte van de dag erop... 🙂

Edit: zaterdagnacht en zondagochtend heeft de nachtkoeling gedraaid om warmte te dumpen aan de buitenlucht. Dat bleek net niet genoeg gisteren, dus even kijken of ik nog wat aan de parameters kan sleutelen.

[ Voor 21% gewijzigd door mvdklip op 16-05-2022 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
Probeer wellicht het volgende eens:
Verlaag juist de gewenste boiler temperatuur. (bijvoorbeeld 45 graden)
Op deze manier is de boiler eerder "vol" en stopt de zonneboiler met efficiënt laden, maar blijft hij de temperatuur op het dak wel in de gaten houden. Komt deze op een kritisch punt kwa glicool gaat de pomp even aan, en word de teveel aan warmte in de boiler geladen. Dan stopt de pomp weer, omdat de glicool is afgekoeld. Als dit de hele dag duurt is de boiler 60 graden, en heb je geen overhitte glicool meer gehad.
Uiteraard afhankelijk van type zonneboilerregelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny
Wie weet het verschil tussen de 2.5 kw en de 3.0 kw ,zijn er grote verschillen en merkbaar wat tijd in verwarming kost bv een boiler van 200 liter en zijn er ook zichtbare veranderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Lees het topic even door, rond Januari is er volgens mij over gesproken (p.s. er is ook een zoekfunctie, als je daar gewoon "2.5" intikt vind je 95% van de berichten die over de 2.5 gaan.)

Het opwarmen van water zal, afgaande op het vermogen, een kleine 20% langer duren dan met een 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Johny schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:04:
Wie weet het verschil tussen de 2.5 kw en de 3.0 kw ,zijn er grote verschillen en merkbaar wat tijd in verwarming kost bv een boiler van 200 liter en zijn er ook zichtbare veranderingen.
Het verschil is erg klein. Een vat van 200l wordt met een 3kW 1,9K per uur meer verwarmd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Volgens type plaatjes:
3.0:
Rated hearing capacity bij A20 W10-55 3,0 kW.
COP A20 W10-55 4,17
Power Input A20 W10-55

2.5kW:
Rated hearing capacity A7W35 2,51KW
COP A7W35 3,8
Power input A7W35

Voor de vermogensopgave wordt dus een verschillend(e) temperatuur(traject) genoemd.

Het label en een ander drukmetertje zijn bij mij de grootste verschillen die aan de buitenkant te bemerken zijn.......
Bij dezelfde aanvoer temperatuur trekken ze evenveel vermogen.
Huis-tuin-en keukenmetingen op temperatuur en geleverd vermogen zijn m.i. niet exact genoeg om verschillen in % goed weer te geven dus dat laat ik achterwege.

De verdampers hebben verschillen, de koudemiddelstroom wordt er volgens een ander patroon doorheen geleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Tim123 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:13:
Probeer wellicht het volgende eens:
Verlaag juist de gewenste boiler temperatuur. (bijvoorbeeld 45 graden)
Op deze manier is de boiler eerder "vol" en stopt de zonneboiler met efficiënt laden, maar blijft hij de temperatuur op het dak wel in de gaten houden.
Daar heb je wel een goed punt en het leuke is dat je die gewenste temperatuur ook weer dynamisch kan maken d.m.v. domotica. De boiler mag op een zonnige dag met voorspelde bewolkte dag erna langer doorgaan dan tijdens een hittegolf bijvoorbeeld. Het klinkt tegenstrijdig om de temperatuur te verlagen tijdens hittegolven maar je hebt absoluut gelijk dat dit helpt om meer ruimte over te houden voor koeling van de collectoren. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny
Ik heb zo hier en daar in deze topic zitten lezen en de technische info bekeken,dan zie ik dat het opgenomen vermogen van de Hewalex 3.0 kw maximaal 0,72 kw is,alleen in de praktijk zie ik een melding van 1080 watt,dus bijna 1,1 kw wel een heel groot verschil,en dan in de winter moet er flink bijgestuurd worden met de ventilatie lucht anders draaid hij geen 50 of 55 graden,betekend veel lucht volgens mij uit de woning,lees 380 m3 kuub deze word vervangen door bv lucht van buiten van 0 graden in de winter,waar blijft de warmte als je hem als ruimte verwarming wil gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Als je hem gebruikt voor ruimteverwarming is het niet slim hem in de ruimte te laten aanzuigen dan koel je inderdaad de ruimte net zo hard weer af.

Dan gebruik je buitenlucht en blaast deze ook weer naar buiten. :)

Nadeel: lagere cop als het heel koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Johny schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:16:
Ik heb zo hier en daar in deze topic zitten lezen en de technische info bekeken,dan zie ik dat het opgenomen vermogen van de Hewalex 3.0 kw maximaal 0,72 kw is,alleen in de praktijk zie ik een melding van 1080 watt,dus bijna 1,1 kw wel een heel groot verschil,en dan in de winter moet er flink bijgestuurd worden met de ventilatie lucht anders draaid hij geen 50 of 55 graden,betekend veel lucht volgens mij uit de woning,lees 380 m3 kuub deze word vervangen door bv lucht van buiten van 0 graden in de winter,waar blijft de warmte als je hem als ruimte verwarming wil gebruiken
Het opgegeven vermogen is 0,72 kW bij A20 W10-55. Oftewel bij luchttemperatuur 20 Gr en een opwarmtraject van 10 naar 55 Gr c. Het is dus een gemiddelde waarde.
Hoe warmer het water des te hoger het verbruikte vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Vraagje, ik heb een buffet vat daarvan heb ik de anode vervagen van een staaf naar 1 aan een kabel.
Die staaf kreeg ik er alleen in als ik het inspectie luik boven op de ketel los haal dan heb ik de ruimte om er weer een staaf in te stoppen.
Maar nu is 1 van de bouten niet lekker meer.
Daarom heb ik er 1 aan een kabel erin gestopt.
Mijn vraag is, die anode aan de kabel is te lang.
Is dat een probleem of moet ik hem afknippen zodat hij niet meer op de bodem ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:12

martijn v o

Certified by Enphase.

afknippen zodat hij niet op de bodem ligt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
martijn v o schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:33:
afknippen zodat hij niet op de bodem ligt.
Dacht ik al, top bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mvdklip schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:43:

Even een paar feiten:

Hier ook een Hewalex zonneboiler. Ik heb het vermoeden dat de periode van het jaar veel zonkracht geeft want zo warm is het nog niet eens en zie al mooie hoge temp in het boilervat. Vandaag de helf in het zwembad gegooid; heerlijk 😋

Maar ff serieus waarom zet je nachtkoeling niet gewoon aan? Kan gewoon op de standaard controller. Die heeft een instelbare temp (hier op 75 gezet) en als daarboven is mag hij 6 uren nacht koelen. Hij koelt dan rondom spiraal en niet hele vat hé! Dit ivm gelaagdheid van het vat en dat koude niet zal stijgen. Dus je behoud voldoende warm douche water bovenin 👍

Nb
Als je een circulatie pomp en aansluiting zou hebben dan die wel ff uitzetten uiteraard.

Laat je weten of het bevalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
@ErikVers De nachtkoeling werkt inderdaad prima, maar deze is nogal naïef waardoor deze ook geactiveerd wordt als het de volgende dag(en) prutweer is en de opgeslagen warmte juist nodig is om deze periode door te komen. Daarom heb ik inmiddels een slimmere aansturing van de nachtkoeling die naar de huidige inhoud van de boiler kijkt en de te verwachten opbrengst in de komende 24 uur. Dat werkt al een stuk beter.

De parameters van de nachtkoeling (start- en eindtemperatuur) ben ik nog aan het tweaken. Momenteel staan deze op 45 en 20, maar het werkt nog niet optimaal. Vannacht bijvoorbeeld heeft het systeem maar voor +/- 50 liter aan warmwater gedumpt via de nachtkoeling. Dat is veel te weinig om vandaag weer voldoende ruimte in het systeem te hebben. Het viel me net op dat de nachtkoeling om 05:17 al gestopt is en heb de vermoedelijke oorzaak daarvan gevonden in een fout in mijn script. Nu maar afwachten hoe het vandaag loopt. Mijn voorspelling: rond 15:00 staat het vat bovenin op 90 graden, onderin op 85 en gaan de alarmbellen af. :P Morgen gaat het dan hopelijk weer iets beter doordat de nachtkoeling wél helemaal gedraaid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ok ik heb de set op het oosten liggen (pv 24x dus dak vol op zuiden) dus nooit zo extreme temp en bij mij werkt daardoor nachtkoeling voldoende.

Wat betreft vooruitkijken klopt dat zou je mooi met domotica kunnen doen maar is wel wat complexer en zo doet vanaf vannacht Growatt server niet meer in HA…🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Waar staat je setpoint op? (gewenste waarde van je boiler tijdens het verwarmen door je zonnecollectoren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Onlangs verlaagd van 75 naar 70 graden met overheat protection tot 85 graden. Tijdens optimaal functioneren voegt de zonneboiler ongeveer 0,2 graden per minuut toe, tijdens overheat protection 0,1 graden. Dat betekent dat de installatie maximaal 150 minuten in overheat protection kan draaien voordat er stagnatie optreedt.

Edit: het is nu rond 15:00 toevallig en de boiler staat op 85/78. Toch een stukje lager dan voorspeld door wat bewolking die ontstaan is. :P

[ Voor 19% gewijzigd door mvdklip op 16-06-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
Probeer hem drastisch te verlagen tot 45 graden. Het lijkt tegenstrijdig maar dit is wel de oplossing.
Het efficiënte laden is dan tot 45 graden. Je blijft dus buffer houden om te kunnen laden.
Welke regelaar gebruik je?

Mijn Hewalex doet namelijk hetvolgende :

Setpoint naar 45 graden, efficiënt laden stopt dan uiteraard bij 45 graden. De temperatuur van de collectoren blijft hij echter wel in de gaten houden.
Word deze te warm(wat je nu ook hebt) zal de pomp even gaan lopen, en dumpt de warmte in je(45 graden) koude boiler.
De temperatuur in de boiler loopt hierdoor langzaam maar zeker op tot 60-70 graden(afhankelijk van de zon op die dag).

De collectors worden niet langer oververhit, en je boiler is eind van de dag geen 85 graden.

Hier speel ik echter wel elke dag een klein beetje mee, geen dag is namelijk hetzelfde, maar de boiler moet uiteraard wel gewoon warm worden.
Ook moet je regelaar dat zelf dan oppakken. Heb je er een eKontrol module bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Eigenlijk rek je zo de overhead protection..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Dank voor de tip. Ik speel al een tijdje met het idee om het setpoint flexibel te maken maar ik heb geen zin/tijd om dit elke dag met de hand te doen. Misschien doe ik het wel gewoon op basis van het percentage opbrengst voor de komende 24u dat ik al heb in de domotica. Bij 100% opbrengst zou het setpoint dan op z'n laagst kunnen en bij 0% opbrengst juist op z'n hoogst, met een lineair verloop ertussenin. Dit doe ik niet op basis van een eKontrol maar mijn eigen RS485 knutselwerk.

Verder gebruik ik een ZPS 18 en ik begrijp goed wat je zegt. Je beschrijving klopt ook wel maar het setpoint permanent op 45 is ook geen optie. We hebben onlangs nog een aantal slechte dagen gehad en we hebben die periode hier in huis juist kunnen overbruggen doordat de boiler goed vol zat. Hier een grafiek van die periode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJx37KCh2LyPi9isHw09DNtX5G4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ugaqKTyev6JmOLpGDWNS7xj.png?f=fotoalbum_large

De gemiddelde temp bovenin het vat is daarbij van net geen 80 tot onder de 50 graden gedaald. Daarna begon de zon gelukkig weer te schijnen. :)

We hebben natuurlijk óók een warmtepomp maar als het aan ons ligt gebruiken we die alleen als het echt niet anders kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Het is nu 16:00 uur en mijn collector temperatuur is 69 gr en de boilertemperatuur is 61gr,. Stagnatie krijg ik alleen in een zomervakantie. Mijn collector is 2,5m2 op een 200ltr horizontale boiler.

[ Voor 7% gewijzigd door andre75 op 16-06-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Hier is de temperatuur toch nog verder doorgestegen naar 89/84, maar de zon is er nu wel bijna af gelukkig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:35
Hoe stellen jullie de nachtkoeling in? Ik heb een start en een eindtemperatuur, maar ik krijg de eindtemperatuur niet hoger ingesteld dan 40 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@trippelb Waarom wil je hem hoger dan 40 graden? Het gaat er juist om dat het water rondom de warmtewisselaar gekoeld wordt. Zoals @Tim123 al zei, wordt niet de hele boiler gekoeld maar alleen een deel onderin en wil dat effect hebben dan moet de verlaging van de temperatuur wel aanzienlijk zijn. Ik heb hem zelf op een eindtemperatuur van 20 staan. Niet dat ie dat redt maar dan koelt ie dus wel maximaal. Verder laat ik de zonneboiler bewust op wintertijd staan dus bij mij koelt ie dan van 1:00 tot 7:00, wanneer de temperaturen buiten het laagst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:35
Maar dan zit de trigger voor het starten met koelen dus op de bovenste temperatuur en de trigger voor stoppen op de onderste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
@mvdklip Hoe heb jij de rs485 bussen met elkaar verbonden en hoe gebruik je dat met je domoticz script? Het is mij niet helemaal duidelijk of je de boel onafhankelijk van elkaar uitleest bv. Ik heb hier een G422-09 (zonneboiler), 3.0kw PWCU en G426 controller. Ik ging er van uit dat je vanaf de G426-09 naar de vrije rs485 poort op de PCWU een verbinding legt en op deze zelfde bus een Elfin EW11 RS485 to Wi-Fi device hebt hangen om de boel uit te lezen/schrijven. Maar ik krijg de indruk dat ik in de domoticz plugin moet kiezen of ik PCWU of ZPS moet doen en niet allebij tegelijk. Bovendien kan ik niet zowel de g422 als G426 tegelijker tijd hetzelfde hwid en swid geven. Dus welke softID en HWID heb je de devices gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Mocht je net als ik niet zo goed zijn in het lezen van handleidingen waar dit ongetwijfeld in staat:

Het service login password is 1305. Kun je onder andere het schema selecteren wat je hebt gebruikt aan externe apparaten en die instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
@trippelb Starten en stoppen gaat beide over de onderste waarde AFAIK.

@Candymirror Ik heb twee stukken hardware in Domoticz waarvan eentje van type PCWU en de ander van type ZPS. Het klopt dat de plugin maar één apparaat tegelijk kan aansturen maar niets belet je om meerdere keren dezelfde plugin te gebruiken. Ik heb dus ook voor elke apparaat een eigen Elfin - eentje praat tegen de G422 en de ander tegen de PCWU rechtstreeks. Beide staan dus helemaal los van elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Candymirror
Ik had al zo'n vermoeden dat je beide devices apart uit las met elk een eigen Elfin. Helaas had ik maar 1 Elfin besteld en zijn de warmtepomp en zonneboiler sinds afgelopen donderdag eindelijk aangesloten. Ik had nog wel een NodeMCU en meerdere rs485 naar ttl modules liggen. Na eerst ESP_easy te hebben geprobeerd als serial server, uiteindelijk uitgekomen bij ESP-Link wat out of the box direct werkte op de zonneboiler. De warmtepomp had achteraf blijkbaar een herstart nodig.

Voor de wanneer je ook een ESP8266 of 32 wil gaan gebruiken met zo'n cheap-ass rs485 ttl module, in ESP-link kan je geen pin toekennen om de write enable pin hoog te brengen voor het versturen van data. Om toch data te kunnen sturen heb ik een truukje toegepast die ook gebruikt wordt in goedkope RS485 usb adapters. Dat ziet er zo uit:Afbeeldingslocatie: https://obrazki.elektroda.pl/5164797400_1511769306.png

ipv de 5V heb ik de 3,3V van NodeMCU gebruikt om hem te voeden en ik heb de BC847b vervangen door een 547b die ik wel had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Die Elfins zijn zo goedkoop dat ik daar niet snel aan zou beginnen, maar tof dat je het op deze manier aan de praat gekregen hebt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strieder
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik ben opzoek naar een oplossing om de hewalex warmtepomp en zonnecollector pomp te koppelen aan openhab 3 of aan node-red. kan iemand mij op weg helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
strieder schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:43:
Ik ben opzoek naar een oplossing om de hewalex warmtepomp en zonnecollector pomp te koppelen aan openhab 3 of aan node-red. kan iemand mij op weg helpen.
je kan dus de eerder genoemde elfin module aanschaffen of de door mij gebouwde tweakers oplossing in de post hierboven.
en daarbij de software van mvdklip als basis gebruiken https://github.com/mvdklip/Domoticz-Hewalex die heeft een domoticz plugin gebouwd welke zowel de warmtepomp als de collectorpomp kan uitlezen (allebei gescheiden van elkaar met elk een eigen rs485 to wifi serial server. Je zult dan wel zelf aan de slag moeten om het in openhab of nodered te krijgen.

of je gaat voor https://github.com/aelias-eu/hewalex-geco-protocol deze doet alleen de collectorpomp, maar wel meteen in mqtt, dus die kun je direct in nodered of openhab verwerken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
Er is ook nog https://github.com/Chibald/Hewalex2Mqtt. Dat is een fork van mijn Domoticz plugin voor MQTT die zowel warmtepompen als zonneboilers ondersteunt.

[ Voor 19% gewijzigd door mvdklip op 05-07-2022 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strieder
  • Laatst online: 04-07-2024
Welke USB naar RS485 gebruiken jullie.

ik heb nu me python script geplaatst in me node red.
script komt van https://github.com/aelias-eu/hewalex-geco-protocol

en nu krijg de volgende melding.

Requesting bytes 100-149
Waiting for response.
Response:
0
ERROR: No response received
Requesting bytes 150-199
Waiting for response.
Response:
0
Requesting bytes 200-249
Waiting for response.
Response:
0

of mijn instellingen van me pomp staan niet goed of me usb naar RS485 is niet goed.

[ Voor 95% gewijzigd door strieder op 07-07-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
strieder schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:55:
Welke USB naar RS485 gebruiken jullie.

ik heb nu me python script geplaatst in me node red.
script komt van https://github.com/aelias-eu/hewalex-geco-protocol

en nu krijg de volgende melding.

Requesting bytes 100-149
Waiting for response.
Response:
0
Requesting bytes 150-199
Waiting for response.
Response:
0
Requesting bytes 200-249
Waiting for response.
Response:
0

of mijn instellingen van me pomp staan niet goed of me usb naar RS485 is niet goed.
Klopt je baud Rate?
Pagina: 1 ... 4 ... 22 Laatste