Ja die staat op 38400 zelfde als in het script.
Fysiek adres 7
Logisch adres 2
Ja die staat op 38400 zelfde als in het script.
De Elfin EW11 wordt vaak gebruikt, kost weinig en werkt goed. Verder is het inderdaad een kwestie van de juiste instellingen: baudrate, parity, protocol, etc. Let er op dat de Hewalex controllers geen modbus praten dus de RS485 controller moet op protocol None o.i.d. staan voor 'rauwe' seriële communicatie.strieder schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:55:
Welke USB naar RS485 gebruiken jullie.
of mijn instellingen van me pomp staan niet goed of me usb naar RS485 is niet goed.
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Ik heb nu ook de Elfin EW11 gekocht.mvdklip schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:42:
[...]
De Elfin EW11 wordt vaak gebruikt, kost weinig en werkt goed. Verder is het inderdaad een kwestie van de juiste instellingen: baudrate, parity, protocol, etc. Let er op dat de Hewalex controllers geen modbus praten dus de RS485 controller moet op protocol None o.i.d. staan voor 'rauwe' seriële communicatie.
[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 10-07-2022 15:12 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
U bent inderdaad al lekker aan het puzzelen.habbekrats schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:35:
Ik heb ook een eigen topic, maar ik vraag het hier ook maar even.
Ook de gasketel einde latijn hoe nu groen verder
Ik ben aan het puzzelen om een Hewalex 3 kW op zolder te zetten, hier zit ook de huisventilatie en daar kan ik in der winter mooi de warme lucht van gebruiken.
Nu kan ik de boiler daar niet neerzetten want het is meer een houten kruipzolder en ook gewicht gaat niet zomaar lukken. Ca 2,5 meter lager is mijn voormalige CV ruimte.
Hier wil ik een Panasonic PAW-TD20C1E5-A rvs tapwater boiler 200L 1500 Watt
Het elektra element is uiteraard voor noodgevallen en voor 1 x per week overdag (pv panelen) over de legionella grens opstoken indien nodig
Onderstaand is grotendeels het schema van Hewalex, echter
De genoemde Wilo pomp lijkt mij helemaal geen drinkwater toegelaten pomp. Ik kan daar in ieder geval niets over vinden.
Ik zie ook wel foto's van mensen met een expansie vat welke CV geschikt is en niet in drinkwater mag.
De keuze voor de Panasonic heeft als reden
Grote past in CV ruimte
Heeft een wisselaar voor de zonneboiler, vooraleerst gaat de huidige zonneboiler de installatie voeden.
Ketel is RVS, een must voor mij met onthardwater.
[Afbeelding]
De vraag is welke pomp neem ik dan, en werkt dit met deze boiler?
Waar en hoe monteer je de temperatuurvoelers van de Hewalex, moet je de isolatie open maken?
Inmiddels misschien een betere gevonden Detand Boiler inox classic inox 200 liter (BACLAX0200-B)
habbekrats schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:35:
Ik heb ook een eigen topic, maar ik vraag het hier ook maar even.
Ook de gasketel einde latijn hoe nu groen verder
Ik ben aan het puzzelen om een Hewalex 3 kW op zolder te zetten, hier zit ook de huisventilatie en daar kan ik in der winter mooi de warme lucht van gebruiken.
Nu kan ik de boiler daar niet neerzetten want het is meer een houten kruipzolder en ook gewicht gaat niet zomaar lukken. Ca 2,5 meter lager is mijn voormalige CV ruimte.
Hier wil ik een Panasonic PAW-TD20C1E5-A rvs tapwater boiler 200L 1500 Watt
Het elektra element is uiteraard voor noodgevallen en voor 1 x per week overdag (pv panelen) over de legionella grens opstoken indien nodig
Onderstaand is grotendeels het schema van Hewalex, echter
De genoemde Wilo pomp lijkt mij helemaal geen drinkwater toegelaten pomp. Ik kan daar in ieder geval niets over vinden.
Ik zie ook wel foto's van mensen met een expansie vat welke CV geschikt is en niet in drinkwater mag.
De keuze voor de Panasonic heeft als reden
Grote past in CV ruimte
Heeft een wisselaar voor de zonneboiler, vooraleerst gaat de huidige zonneboiler de installatie voeden.
Ketel is RVS, een must voor mij met onthardwater.
[Afbeelding]
De vraag is welke pomp neem ik dan, en werkt dit met deze boiler?
Waar en hoe monteer je de temperatuurvoelers van de Hewalex, moet je de isolatie open maken?
Inmiddels misschien een betere gevonden Detand Boiler inox classic inox 200 liter (BACLAX0200-B)
Ja de seriele instellingen kloppen met die van mij. Ik heb alleen een andere poort voor de server settings, maar dat maakt voor de werking niet uit. Let op! voor zover ik weet willen de github tooltjes dat zowel het hardware als logical address 2 is.strieder schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:57:
[...]
Ik heb nu ook de Elfin EW11 gekocht.
Klopt mijn instellingen
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 11-07-2022 10:58 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
😋 klopt ik ga drie weken op pad 🌞🏊♂️🎉🏖martijn v o schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:27:
Interessant :-) wij proberen hier het verbruik te laten aansluiten met de opwekking, maar ik zie dat jij dat net andersom doet.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
[ Voor 99% gewijzigd door Tim123 op 11-07-2022 20:12 ]
Heb je de Hewalex volledig voor je cv installatie draaien? Of zie ik het verkeerd?
Andere jaren ook niks mee gedaan. De controller pakte dit netjes op via nachtkoeling. Maar omdat we nu ruim 3 weken gaan inclusief de nogal enthousiaste weersvoorspellingen creatief geweest. En dat nog niet eerder had gezien of gehoord krijg ik wel vaker op diverse onderwerpen als reactie dus zegt denk ik meer iets over mij. 😋🙈Tim123 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:04:
Waarom voelt dat niet oké? Ik vind je oplossing creatief, maar ik heb het nog nooit eerder gezien. (wat overigens niet wil zeggen dat het geen goede oplossing kan zijn). Wat voor controler gebruik je om je zonneboiler aan te sturen? Wellicht kan je spelen met parameters, gewenste temperatuur naar beneden brengen. En uiteraard de nachtkoeling maximaal laten werken.
Bij 2 adressen doe ik het al jaren zo. 300 liter vaten, en 3 collectors per vat (1 installatie op oost, ander vol op het zuiden) ook tijdens vakanties geen overhit glycol.
Het is bijna een kunstwerk.ErikVers schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:42:
[...]
Andere jaren ook niks mee gedaan. De controller pakte dit netjes op via nachtkoeling. Maar omdat we nu ruim 3 weken gaan inclusief de nogal enthousiaste weersvoorspellingen creatief geweest. En dat nog niet eerder had gezien of gehoord krijg ik wel vaker op diverse onderwerpen als reactie dus zegt denk ik meer iets over mij. 😋🙈
Goede vakantie allen 👍🌞
Ik heb Hewalex volledig op CV draaien, heb niet veel vermogen nodig. De horizontale cv buffer wordt in de winterperiode weersafhankelijk op temperatuur gebracht door de Hewalex warmtepomp. De Delta T over de warmtepomp is 5K. Als er warmtevraag is gaat de driewegklep op 90 % CV en een beetje op de buffer. is er CV vraag wordt zowel de convectoren als de buffer verwarmt. De minimale flow wat Hewalex moet hebben is 650ltr. Voor mijn convectoren veel te veel en op deze manier opgelost.Tim123 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:16:
[...]
Heb je de Hewalex volledig voor je cv installatie draaien? Of zie ik het verkeerd?
Ik heb namelijk een 2e Hewalex staan (maar nog niet aangesloten) en speel met de gedachten om dit ook ongeveer zo te doen. Wat is de Delta T over je warmtepomp?
Ik heb nu 1 Hewalex over de boiler (dus drinkwater) draaien, en gebruik de bovenste wisselaar in de boiler om mijn cv installatie te verwarmen. Wellicht niet de meest efficiënste manier, maar het werkt perfect. (inmiddels van het gas af.)
Tot nu toe loopt de temperatuur heel gestaag maar op in het boilervat en is rond 43gr. Ik ga er maar even vanuit gezien pv productie dat het een vrij zonnige dag is geweest waarbij normaal al 20-25 graden hoger zou zijn geweest.Tim123 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 06:36:
Heb je zeker gelijk in, out of the box denken is ook zeker een kunst. Ik zeg lekker blijven doen! Laat je weten of deze oplossing goed gewerkt heeft?
Goede vakantie!
Zo deed ik het ook altijd. Werkt prima en scheelt (theoretisch) ook nog wat stroom omdat de nachtkoeling niet aan de slag hoeft.ErikVers schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:34:
[...]
😋 klopt ik ga drie weken op pad 🌞🏊♂️🎉🏖
En om nu al het werk aan de nachtkoeling over te laten voelt ook niet oké
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Flow control moet op Disable zover ik weet en inderdaad zijn de addressen (nog) hardcoded in o.a. mijn plugin. Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan maar als er vraag naar is, kan ik er wel config van maken. Blijft natuurlijk dat de andere 'tooltjes' ook hardcoded zijn.Candymirror schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:52:
[...]
Ja de seriele instellingen kloppen met die van mij. Ik heb alleen een andere poort voor de server settings, maar dat maakt voor de werking niet uit. Let op! voor zover ik weet willen de github tooltjes dat zowel het hardware als logical address 2 is.
Wij hadden hetzelfde probleem en de optimizer werkt goed bij ons. Je verliest wel het onderste inspectieluik met dito anode.Candymirror schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:33:
Dit lijkt mij niet echt gunstig voor de COP. Het lijkt mij beter dat hij zo koud mogelijk water krijgt en dat dan verwarmt. Kan ik nog ergens de snelheid van de wilo pomp beperken? Neem aan met die schroef op de aansluitbox van de pomp, en heeft dat zin? Of kan ik dan beter kijken of ik nog zo'n optimizer kan betsellen voor onder is de boiler?
[ Voor 145% gewijzigd door strieder op 16-07-2022 08:44 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
In de topic start staat een NL vertaling via google translate. Een groot gedeelte klopt wel .!null schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:51:
Is er nou alleen Poolse documentatie of zie ik het verkeerd?
Ik vraag me af hoe COP/vermogen verloopt bij buitenlucht aanzuiging.
En hoe hem boiler + CV te laten doen, hoe die aansturing gaat, en dan elektrische backup voorziening.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Hier zit een 2.5 direct op de vloerverwarming. Had en heb een 3.0 over een boiler met extra spiraal een beetje zelfde situatie als bij jouw. Vanwege de cop heb ik een tweede Hewalex op de vloerverwarming gezet. Deze draait grotendeels op buitenlucht, met de lage aanvoertemperatuur geeft het behoorlijk rendement zonder het huis leeg te zuigen.Tim123 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:05:
Hallo allemaal,
Zijn er mensen wie de Hewalex Warmtepomp 3.0 volledig voor hun cv installatie gebruiken net als @andre75?
Ik blijf met de gedachte spelen om dit voor mijn vloerverwarming (65m2) te doen.
Ik heb een voldoende aan een aanvoer temperatuur van 35 graden.
5 groepen vloerverwarming 3 tot 5 liter per minuut.
Dat is ongeveer 1000 liter per uur.
De installatie draait nu via de bovenste wisselaar in de boiler, welke verwarmt word door de Hewalex.
Hier zit een 3 weg klep op die de temperatuur in de boiler in de gaten houdt (dus door de wisselaar als de boiler warm is, en via een bypass als de boiler te koud is)
De Hewalex draait op koude dagen constant, en de cv installatie krijgt steeds een "slok" warm water. Dit werkt voor onze installatie prima, en douchen kunnen we zo ook blijven doen aangezien de boiler dus warm genoeg blijft.
Nadeel hiervan is dat de Hewalex constant rond de 45-50 graden moet maken, dus lage COP.
Zou ik de cv installatie door(een 2e Hewalex die ik nog heb staan) de warmtepomp laten lopen word de temperatuur opeens 30-35 graden, dus veel hogere COP, en een veel constantere aanvoer van warm cv water.
Graag zou ik met jullie hierover brainstormen, zodat ik dit voor de koude periode klaar heb(of juist niet).
Hoe bedien je dit dan? Aan of uit, geen thermostaat?Surfari schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:32:
[...]
Hier zit een 2.5 direct op de vloerverwarming.
[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 31-07-2022 11:25 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Overweeg hetzelfde te doen, mijn situatie:Tim123 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:05:
Hallo allemaal,
Zijn er mensen wie de Hewalex Warmtepomp 3.0 volledig voor hun cv installatie gebruiken net als @andre75?
Ik blijf met de gedachte spelen om dit voor mijn vloerverwarming (65m2) te doen.
Ik heb een voldoende aan een aanvoer temperatuur van 35 graden.
S.J.
hier werkt het nu zo:Brent schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:13:
[...]
Hoe bedien je dit dan? Aan of uit, geen thermostaat?
Oh, en foto's/tekening?
Dit klinkt goed, zelfs met buitenlucht!Surfari schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:32:
[...]
Hier zit een 2.5 direct op de vloerverwarming. Had en heb een 3.0 over een boiler met extra spiraal een beetje zelfde situatie als bij jouw. Vanwege de cop heb ik een tweede Hewalex op de vloerverwarming gezet. Deze draait grotendeels op buitenlucht, met de lage aanvoertemperatuur geeft het behoorlijk rendement zonder het huis leeg te zuigen.
begrijp ik goed dat je een mengende(open) vloerverwarmingsverdeler hebt? of heb je alleen een transport pompje in de aanvoerleiding zitten?Sterke-Jerke schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:18:
[...]
Overweeg hetzelfde te doen, mijn situatie:
4 groepen,36m. Groepen apart regelbaar. Pomp op verdeler (eventueel 50l buffervat erbij?)
En dan eventueel volledige warmtepomp boiler, voor warme water.
Ik heb deze verdeler: https://www.technim.nl/aa...roeps-met-a-label-pomp-2/Tim123 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:01:
[...]
begrijp ik goed dat je een mengende(open) vloerverwarmingsverdeler hebt? of heb je alleen een transport pompje in de aanvoerleiding zitten?
Ik zou in het eerste geval de pomp uit de verdeler halen(dus een gesloten verdeler maken), anders heb je alsnog een hogere aanvoer temperatuur nodig.
https://warmerhuis.nl/vloerverwarming-verdelers
Daarnaast verwacht ik niet dat je een buffer nodig heb van 50 liter. je vloer is immers je buffer voor warmte.
uiteraard is het wel afhankelijk van je situatie.
[ Voor 21% gewijzigd door Sterke-Jerke op 01-08-2022 15:18 ]
S.J.
Persoonlijk zou ik voor de rvs versie gaan. Aanvoer temperatuur is dan ook echt aanvoer temperatuur, er word niet extra gemengd. Ook kwa prijs is hij erg gunstig.Sterke-Jerke schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:10:
[...]
Ik heb deze verdeler: https://www.technim.nl/aa...roeps-met-a-label-pomp-2/
(nog nieuw in doos)
Of kan ik m beter omruilen voor dit: https://www.technim.nl/ve...mp/rvs-verdeler-4-groeps/
of dit:https://www.technim.nl/ve...loerverwarming-4-groepen/
Was van plan er regelaars op te zetten. Zodat afhankelijk van de temperatuur kleppe open of dicht gaan. Maar dan loop je een kans dat alle 4 de groepen dicht zitten.
Het gaat om een aanbouw.Tim123 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:41:
[...]
Heb je verschillende ruimtes waar de lussen doorheen lopen, of is het 1 en de zelfde ruimte?
S.J.
Met de standaard bediening.Brent schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:13:
[...]
Hoe bedien je dit dan? Aan of uit, geen thermostaat
Vergis je niet in de ventilatielucht. Kan tot -10 maar maar liever niet onder 0 graden.Tim123 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Dit klinkt goed, zelfs met buitenlucht!![]()
Ik ben van plan om op zolder weg te zuigen, en naar buiten te blazen(zo zit het nu al een paar jaar) en hierdoor heb je de maximale opbrengst volgens mij (altijd ongeveer 20-21 graden op zolder).
Waar heb je de temperatuur sensoren van de boiler geplaatst? aanvoer/retour van de warmtepomp? Hoe gaat de opstart, het eerste water door de warmtepomp uit je installatie is immers koud. Hoe snel is dit water opgewarmd, en wat voor temperatuur bereik je dan?
Ik ben wel benieuwd hoe snel hij de 30 graden aanraakt, met gas ging dat uiteraard veel sneller...Surfari schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:32:
[...]
Vergis je niet in de ventilatielucht. Kan tot -10 maar maar liever niet onder 0 graden.
Dus puur buitenlucht gaat niet als het echt koud is. Doe je dat op binnenlucht dan trek je koude naar binnen.
Klopt, dat besef ik me ook. Wat ik doe is het volgende :
Roosters in woonkamer en keuken dicht. Raam in de slaapkamer open.
De warmtepomp trekt via de open trap de voorverwarmde lucht na zolder.
De woonkamer word warm, de slaapkamer koud(en dit vinden we heerlijk) daarnaast is ons uit 2015 en de isolatie is top.
T2 en T3 zitten op de retour- en aanvoerleiding. Het regelt op T2.
Hij gaat gewoon draaien zolang T2 niet bereikt is. Als het koud is draait de pomp continu. Als het wat milder is via het klokprogramma.
Dat was ook hoe ik het wou gaan doen, maar had mijn bedenkingen daarbij.
Ik heb het nog niet geklokt. Alle temperaturen zijn in te stellen. Boven 35 nog niet geprobeerd. Temperatuur wordt gehaald maar richting vriespunt schakelt de CV installatie bij, door de warmte daarvan neemt het afgegeven vermogen van de vloer af.
De Hewalex zit in serie met de verdeler en verzorgt dus ook de stroming door de vloerverwarming.
S.J.
Dat duurt hier langggggg. Dat moet ook het vermogen is goed in balans met de wp. Daardoor langzaam opwarmen maar weinig start-stops. De betonnen ondervloer ligt koud in het zand, op twee zijden in contact met de buitenste muur. De geïsoleerde vvplaten zijn maar een paar cm dik. Daardoor koelt het retourwater sneller dan het oppervlak en kan ik daar op regelen.Tim123 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:16:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe snel hij de 30 graden aanraakt, met gas ging dat uiteraard veel sneller...
Erg off topic.Sterke-Jerke schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:23:
Als je geen cv hebt is een kanaal verwarmer dan misschien iets?
https://www.ventilatielan...4b3c-a183-56275f612eb9%5D
vergis je niet in de ventilatielucht. Kan tot -10 maar maar liever niet onder 0 graden.Surfari schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:32:
[...]
Vergis je niet in de ventilatielucht. Kan tot -10 maar maar liever niet onder 0 graden.
Dus puur buitenlucht gaat niet als het echt koud is. Doe je dat op binnenlucht dan trek je koude naar binnen.
T2 en T3 zitten op de retour- en aanvoerleiding. Het regelt op T2.
Hij gaat gewoon draaien zolang T2 niet bereikt is. Als het koud is draait de pomp continu. Als het wat milder is via het klokprogramma.
Ik heb het nog niet geklokt. Alle temperaturen zijn in te stellen. Boven 35 nog niet geprobeerd. Temperatuur wordt gehaald maar richting vriespunt schakelt de CV installatie bij, door de warmte daarvan neemt het afgegeven vermogen van de vloer af.
De Hewalex zit in serie met de verdeler en verzorgt dus ook de stroming door de vloerverwarming.
douche mag dus lekker altijd aanblijven.Sterke-Jerke schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:21:
[...]
Het gaat om een aanbouw.
Ja, drie ruimtes:
- Woon/slaapkamer, met 2 lussen. Wanneer er bezoek is/komt mag de temperatuur wat hoger.
- Douche met 1 lus. vaste temperatuur rond de 21gr
- Werkplaats met 1 lus. Mag permanent op 17/18 gr
hoewel off topic, hoe en waar zou je dit willen toepassen?Sterke-Jerke schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:23:
hier is de vloer perfect geïsoleerd(redelijk nieuwbouw), dus zal het cv water minimaal extra afkoelen.Surfari schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:34:
[...]
Dat duurt hier langggggg. Dat moet ook het vermogen is goed in balans met de wp. Daardoor langzaam opwarmen maar weinig start-stops. De betonnen ondervloer ligt koud in het zand, op twee zijden in contact met de buitenste muur. De geïsoleerde vvplaten zijn maar een paar cm dik. Daardoor koelt het retourwater sneller dan het oppervlak en kan ik daar op regelen.
Als je niet genoeg flow hebt heb je een open buffervat of open verdeler nodig. Met een goed geïsoleerde vloer zou ik een buffer nemen en een secundaire pomp.Tim123 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:53:
[...]
hier is de vloer perfect geïsoleerd(redelijk nieuwbouw), dus zal het cv water minimaal extra afkoelen.
Daarnaast is het ook wel afhankelijk van de flow over de warmtepomp. minder flow betekend een hogere delta T. Te weinig flow is echter zeker niet goed, dan zou de warmtepomp er op hogedruk uit gaan.
Wat voor vloer heb je met 35 Gr retour? Een knuffelvloer?Tim123 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:39:
De vloer is de buffer, waarom zou je die extra toepassen? Voordat het retour water uit de vloer 35 graden is heb ik de warmtepomp al uitgeschakeld. Tot die tijd blijft de warmtepomp gewoon doorgaan zonder te hoeven starten / stoppen.
Of zit ik er nu helemaal naast?
Als je hem voor (vloer)verwarming inzet en op buitenlucht laat draaien zou ik in de winter eerder een elektrisch element direct in het afgifte systeem monteren bij een hewalex.. liefst heb je hem nooit nodig maar kan wel eens handig zijn als het echt koud is...Sterke-Jerke schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:23:
2050vandaag, waarom wachten?
Eh,. idee is om die in het aanvooer lucht kanaal te zetten, daarmee (wanneer het vriest) de lucht voor te verwarmen.Surfari schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:37:
[...]
Erg off topic.
Elektrisch verwarmen? Mmmmm
S.J.
Dat kun je doen maar de vraag is hoe efficiënt is dat?Sterke-Jerke schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:24:
[...]
Eh,. idee is om die in het aanvooer lucht kanaal te zetten, daarmee (wanneer het vriest) de lucht voor te verwarmen.
Punt is dat de Hewalex ermee kapt indien het <-7C is. Als je binnen kacheltjes hebt, dan heb je op dat moment ook alleen die kachels. Deze voorverwarmer is niet efficient, maar een lapmiddel op de Hewalex draaiende te houden. Netto zal het (mits geen -30C) nog steeds efficienter zijn dan kacheltjes binnen, al zal de COP flink inzakken.BjornHero schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:03:
[...]
Ik zou gewoon een of 2 kleine elektrische kachelsergens neerleggen en mocht de horrorwinter echt komen die gewoon aanzetten...
Bijna nooit maar als het een keer een paar weken toeslaat dan wankelt het ventilatiepomp concept.BjornHero schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:53:
Daarnaast, hoe vaak is het langere tijd kouder dan -7 in NL?
Het is een mooi verhaal 1 kW wp + 2 kW element ~ 3 kW verwarmingsvermogen dat is nog net geen gokken.Brent schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:49:
[...]
Punt is dat de Hewalex ermee kapt indien het <-7C is. Als je binnen kacheltjes hebt, dan heb je op dat moment ook alleen die kachels. Deze voorverwarmer is niet efficient, maar een lapmiddel op de Hewalex draaiende te houden. Netto zal het (mits geen -30C) nog steeds efficienter zijn dan kacheltjes binnen, al zal de COP flink inzakken.
Je opperde zelf iets over te weinig flow.Tim123 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:40:
Precies, dat is wat ik bedoel.
De warmtepomp zal ten alle tijden zijn warmte kwijt kunnen.
Waarom dan een extra buffer? (en zeker met deze 3Kw Hewalex, dat vermogen kan je altijd wel in je installatie kwijt)
Nee juist niet.Surfari schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:41:
[...]
Je opperde zelf iets over te weinig flow.
Maaruh 35 graden retour uit je vloer? Serieus?
Dus aan de kant van de wp ben je er uit?Tim123 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:52:
[...]
Nee juist niet.
Ik wil graag 5K over de warmtepomp hebben. Dus 35/30. Dit kan je redelijk regelen door de flow over de warmtepomp te begrensen. Wel op zo'n manier dat je vloer voldoende flow houdt. Dat is dus precies waarom ik hier vraag om samen te sparren.
Knuffelvloer is inderdaad niet nodig. Als de vloer 25 graden is, ben ik tevreden.Surfari schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:14:
[...]
Dus aan de kant van de wp ben je er uit?
Blijft de vloer over.
Daarom de opm knuffelvloer en de vraag 35 Gr retour uit je vloer??
Ik lees dat het nu naar 30 is bijgesteld.
In de post waar ik op reageerde schrijf je de laatste zinnen over te weinig flow. Je isoleert één zin uit mijn reactie.Tim123 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:00:
[...]
Knuffelvloer is inderdaad niet nodig. Als de vloer 25 graden is, ben ik tevreden.
Mijn vraag was waarom je een extra buffer (van 50 liter) en dus de secundaire pomp zou willen/moeten toepassen in deze situatie.
Jou idee is dus in dit geval geen buffer? Nogmaals ik vraag om advies.Surfari schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:17:
[...]
In de post waar ik op reageerde schrijf je de laatste zinnen over te weinig flow. Je isoleert één zin uit mijn reactie.
Wat een agressieve reactie plaats je, techneuten hebben wel vaker last om te communiceren. Dank voor jou input afgelopen dagenSurfari schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:56:
[quote]Tim123 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:44:
[...]
Jou idee is dus in dit geval geen buffer?
Is het je hobby om dingen te verdraaien?
Als je secundair te weinig flow hebt kun je niet goed rechtstreeks koppelen en een mooie oplossing is een open verdeler en als je een goed geïsoleerde vloer hebt zou ik dan zowieso een buffer nemen. Dat schreef ik.
Ideeën bij jouw installatie heb ik niet.
Die 5 kW en 5 groepen 5 liter. Waar heb je die cijfers vandaan. Zal ook wel wild gegokt zijn. Daar ga ik verder niet op fantaseren.
It takes two to tango, maar om zinvol te sparren ook. Ik haak af.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Nou, ik zou wel willen weten waar, overal waar ik kijk uitverkochtPASware schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:59:
Misschien offtopic, maar toch leuk om te melden: Vanmiddag de Hewalex ophalen. Ik ben benieuwd
[ Voor 6% gewijzigd door Sterke-Jerke op 04-08-2022 16:44 ]
S.J.
Ik heb 'm bij zonneboilermagazijn gekocht, al wel enkele maanden geleden gereserveerd.Sterke-Jerke schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:34:
[...]
Nou, ik zou wel willen weten waar, overal waar ik kijk uitverkocht
[ Voor 46% gewijzigd door PASware op 09-08-2022 12:31 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Nou jammer dat je het zo ervaart als er wat kortaf langskomt.Tim123 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:07:
[...]
Wat een agressieve reactie plaats je, techneuten hebben wel vaker last om te communiceren. Dank voor jou input afgelopen dagen
Mijn info en vragen waren echt, en geen wilde gokken.
Wat is de watertemperatuur en het setpoint? Gaat het water heet naar de wp of is er weinig stroming. Welke temperatuur hebben t6 en t7?lqvd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:11:
Ik heb deze ook eindelijk geïnstalleerd maar heb wel vrij hoge druk en soms een hoge druk foutmelding op de WP. Lijkt wel on de 4,1 mpa te blijven wat de max is.
Het is nog een rotzooitje op de foto (moet nog veel vastzetten en de elektra vooral nog netjes in orde maken) maar als iemand iets raars zien wat de hoge druk kan veroorzaken of wat ik beter kan doen ben ik er erg blij mee.
Heb de warmtepomp op mijn oude buffervat geïnstalleerd. Buffervat levert nog steeds SWW met de CV leiding (retour) door de ring zodat deze bij erge kou nog kan verwarmen of in de retour word bijverwarmd door de WP. Zowel expansievat op SWW(grijze rechts) als op CV (rode links) aangesloten.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Lasoul op 12-08-2022 12:48 ]
Mijn dak ligt ook pal op het zuiden dus vergelijkbaar. Als ik de beschrijving van de pomp lees dan zit daar beveiliging op voor oververhitting/stagnatie. Werkt deze onvoldoende? Heb je stagnatie nu onder controle? Voor mij is het namelijk geen optie om bijvoorbeeld voor vakantie de collectoren af te dekken en is mij eigenlijk ook te veel werk. Wellicht ben ik te verwend met mijn huidige systeem maar zou graag iets vergelijkbaars hebben waar ik weinig onderhoud aan heb.mvdklip schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:29:
Zover ik weet, kun je het Hewalex systeem alleen op druk installeren en dus niet als terugloop. Stagnatie is bij mij best een uitdaging bij de verhouding van 6m2 collectoren op 300L. Je zou kunnen overwegen om 2 collectoren op 300L te installeren. Uiteraard afhankelijk van de zonligging. Bij mij pal zuid.
De anode moet elk jaar gecheckt worden. Tot nu toe heb ik hem één keer vervangen na twee jaar gebruik.
Verder klinkt een laag model boilervat leuk qua ruimtebesparing maar de gelaagdheid is stukken minder en dat betekent dat het systeem ook minder goed (of op z'n minst anders) zal werken dan met een staand vat.
Zijn er meer mensen die de CV retour door de spiraal van het SWW buffervat laten lopen? Ik heb mijn bovenste spiraal nog vrij en ben nog aan het broeden op een plan om hem voor CV ondersteuning te gaan gebruiken. Ik was echter in de veronderstelling dat wanneer de CV ketel ziet dat zijn retour hoger is dan verwacht hij welleswaar zijn vermogen terug moduleerd maar ook de pomp snelheid zodat het meer tijd krijgt voor warmteafgifte.lqvd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:11:
Heb de warmtepomp op mijn oude buffervat geïnstalleerd. Buffervat levert nog steeds SWW met de CV leiding (retour) door de ring zodat deze bij erge kou nog kan verwarmen of in de retour word bijverwarmd door de WP. Zowel expansievat op SWW(grijze rechts) als op CV (rode links) aangesloten.
Haal je een liggend vat en het lage model van hewalex niet door elkaar?mvdklip schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:29:
Verder klinkt een laag model boilervat leuk qua ruimtebesparing maar de gelaagdheid is stukken minder en dat betekent dat het systeem ook minder goed (of op z'n minst anders) zal werken dan met een staand vat.
1:Lasoul schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:48:
Met veel interesse dit topic helemaal doorgelezen de afgelopen dagen. Mijn situatie is als volgt
Ik heb momenteel een kleine zonnecollector (plaat) van 2,61m2 op het dak liggen met een kleine zonneboiler van 120L van DSS (Dutch Solar Systems). Dit systeem draait nu 20 jaar met nul onderhoud. Ik zou eigenlijk onderhoud hebben moeten doen maar het is een terugloopsysteem en werkt dus al 20 jaar feilloos.
Nu ben ik aan het kijken of ik het bestaande systeem niet beter kan vervangen voor meer capaciteit en een warmtepomp. Mijn oog is gevallen op de 300L (laag model) met een Hewalex 3kw warmtepomp.
https://zonneboilermagazi...ctoren-en-3kw-warmtepomp/
Omdat ik het dak al vol heb liggen met PV panelen heb ik max. 3.2m bij 2m beschikbaar (plek waar nu de huidige zonnecolletor ligt). Mijn idee is die plek op te vullen met 3 plaat collectoren omdat vacuumbuizen minder goed passen qua ruimte. De 3 plaat collectoren zouden in landschape net kunnen passen (3x 2mx1m).
[Afbeelding]
Mijn vraag heeft eigenlijk te maken met het onderhoud omdat ik nu van een systeem af kom met bijna geen onderhoud:
- Kun je de set ook installeren als terugloop systeem of moet het op druk?
- Ik lees het nodige over stagnatie is dat met deze setup (300L en 3 vlakke plaat panelen) eenvoudig te voorkomen?
- Mijn huidige boiler heeft geen anode en hoef ik niet te onderhouden/vervangen, moet dit vaak gebeuren?
- In verband met de subsidie moet de boel door een bedrijf worden geïnstalleerd. Hebben jullie suggesties van bedrijven die alleen de installatie voor hun rekening willen nemen en dit systeem goed kent?
Ik heb mijn CV installatie door de bovenste spiraal Lopen, en hier al eerder wat over gepost in dit topic.Candymirror schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:15:
[...]
Zijn er meer mensen die de CV retour door de spiraal van het SWW buffervat laten lopen? Ik heb mijn bovenste spiraal nog vrij en ben nog aan het broeden op hem plan om hem voor CV ondersteuning te gaan gebruiken. Ik was echter in de veronderstelling dat wanneer de CV ketel ziet dat zijn retour hoger is dan verwacht hij welleswaar zijn vermogen terug moduleerd maar ook de pomp snelheid zodat het meer tijd krijgt voor warmteafgifte.
Ik dacht meer aan een of situatie waarbij ik of de spiraal met warmte pomp mijn cv installatie laat verwarmen of als het echt te koud wordt de CV. Bv met een driewegklep of met twee keerkleppen.
Mijn beeld is ook dat het lage model niet hetzelfde "probleem" heeft als het liggend model. Mijn installatie is ook pal op het zuiden.Tim123 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:36:
[...]
1:
Deze set werkt inderdaad alleen met een systeem onder druk icm glycol( of als je in een land woont waar het nooit vriest onder druk met water)
2:
Stagnatie,
ik "beheer" 2 installaties met het lage model 300 liter boiler vat icm 3 vlakke plaat collectoren. 1 pal op het zuiden, en 1 pal op het oosten.
Zolang je het setpoint maar laag zet op de zomerse dagen als deze. En daarnaast gebruik maakt van nachtkoeling komt stagnatie eigenlijk niet of nauwelijks voor.
Op de installatie pal op het zuiden zelfs tijdens geen afname overdag in de vakantie periodes geen stagnatie. Hier speel ik wel af en toe mee, zodat de boiler wel gewoon warm word op de mindere dagen.
3
Anode,
Wij hebben een waterontharder dus zachter water, wellicht heeft dit invloed.
Jaarlijkse controle wel doen, maar nog niet echt hoeven te vervangen.
Installatie op het zuiden een normale anode.
Installatie op het oosten een ketting anode ivm schuin dak erboven.
Ik maak me niet zo'n zorgen over lagere pomp snelheid doordat ik overal ltv radiatoren heb. CV kan op storing gaan wanneer je op een lagere of dezelfde temperatuur als je warmtepomp verwarmt en je retour dus te warm terugkomt. Ik houd de delta gewoon voldoende hoog om dit niet te laten gebeuren.Candymirror schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:15:
[...]
Zijn er meer mensen die de CV retour door de spiraal van het SWW buffervat laten lopen? Ik heb mijn bovenste spiraal nog vrij en ben nog aan het broeden op hem plan om hem voor CV ondersteuning te gaan gebruiken. Ik was echter in de veronderstelling dat wanneer de CV ketel ziet dat zijn retour hoger is dan verwacht hij welleswaar zijn vermogen terug moduleerd maar ook de pomp snelheid zodat het meer tijd krijgt voor warmteafgifte.
Ik dacht meer aan een of situatie waarbij ik of de spiraal met warmte pomp mijn cv installatie laat verwarmen of als het echt te koud wordt de CV. Bv met een driewegklep of met twee keerkleppen.
De nachtkoeling moet je apart aanzetten, deze gaat niet automatisch aan de hand van setpoint.Lasoul schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:00:
[...]
In de zomervakantie gaan we normaal gesproken 3 a 4 weken weg. Als ik het goed begrijp moet je dan de setpoint heel laag zetten om stagnatie te voorkomen. Gaat de nachtkoeling automatisch op basis van de setpoint of moet je dat op een andere manier instellen? Gaat de pomp dan continue draaien om af te koelen? Dus dat verbruikt iets stroom om te koelen?
Storing heb ik nooit gehad door de warmere retour temperatuur.lqvd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:01:
[...]
Ik maak me niet zo'n zorgen over lagere pomp snelheid doordat ik overal ltv radiatoren heb. CV kan op storing gaan wanneer je op een lagere of dezelfde temperatuur als je warmtepomp verwarmt en je retour dus te warm terugkomt. Ik houd de delta gewoon voldoende hoog om dit niet te laten gebeuren.
Maar goed de ervaring deze winter zal het leren :-D
[ Voor 10% gewijzigd door andre75 op 12-08-2022 21:50 ]
In het installatievoorschrift staat dat de flow over de warmtepomp minimaal 650ltr per uur moet zijn. Als er een installatie op aangesloten zit met veel weerstand of een te kleine leiding diameter, dan wordt het debiet van 650ltr per uur niet gehaald met soms hogedruk storingen. Het temperatuurverschil tussen water inlet en water outlet moet zo'n rond de 5K liggenlqvd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:16:
Watertemperatuur is 41 in het vat (midden/onder) , setpoint is 45. T6 is 53.5 en t7 56.
Water gaat koud naar de WP, weinig stroming zou kunnen want op dit moment doet de cv spiraal niks en is er ook niet veel sww vraag. Ik heb de pomp nu op 1 staan (meegeleverde wilo), maar met 3 haal ik ook hoge druk.
Ik heb niet bezuinigd op dakdoorvoeren ivm geluid en condensvorming. Ik heb gekozen voor een Ubbink Ventus dakdoorvoer 160mm. Ook geisoleerd kanaalwerk van Ubbink gebruikt.PASware schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:21:
[...]
Ik heb 'm bij zonneboilermagazijn gekocht, al wel enkele maanden geleden gereserveerd.
Wat vragen:
• Kan ik mijn bestaande CV dakdoorvoer gebruiken?
Die bestaat eigen uit 2 buizen, 1 in de ander, en dan beiden gebruiken voor of inblazen of uitblazen?
• Wat voor soort dakdoorvoer is nodig?
Moet dit een WTW doorvoer zijn, of mag een normale (Ubbink) dakdoorvoer zijn?
• Welke diameter?
Ik kom 131mm, 150mm en 161mm tegen
• Moet het een geisolere dakdoorvoer zijn of hoeft dat niet?
Tussen WP en dakdoorvoer natuurlijk wel een een geisoleerde buis.
Idee?? Van de bestaande collector een druksysteem maken? Zo'n vlakkeplaat stelt eigenlijk niks voor, ziet het als een radiator. Ik heb een 2,5m2 Atag collector aangesloten op een 200ltr horizontale boiler. Van stagnatie heb ik bijna geen last omdat de boilerinhoud groter is geworden. Stagnatie heb ik de afgelopen weken opgelost door de pomp continu te laten lopen ivm vakantie. De temperatuur in de boiler werd niet hoger dan 70gr.Lasoul schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:48:
Met veel interesse dit topic helemaal doorgelezen de afgelopen dagen. Mijn situatie is als volgt
Ik heb momenteel een kleine zonnecollector (plaat) van 2,61m2 op het dak liggen met een kleine zonneboiler van 120L van DSS (Dutch Solar Systems). Dit systeem draait nu 20 jaar met nul onderhoud. Ik zou eigenlijk onderhoud hebben moeten doen maar het is een terugloopsysteem en werkt dus al 20 jaar feilloos.
Nu ben ik aan het kijken of ik het bestaande systeem niet beter kan vervangen voor meer capaciteit en een warmtepomp. Mijn oog is gevallen op de 300L (laag model) met een Hewalex 3kw warmtepomp.
https://zonneboilermagazi...ctoren-en-3kw-warmtepomp/
Omdat ik het dak al vol heb liggen met PV panelen heb ik max. 3.2m bij 2m beschikbaar (plek waar nu de huidige zonnecolletor ligt). Mijn idee is die plek op te vullen met 3 plaat collectoren omdat vacuumbuizen minder goed passen qua ruimte. De 3 plaat collectoren zouden in landschape net kunnen passen (3x 2mx1m).
[Afbeelding]
Mijn vraag heeft eigenlijk te maken met het onderhoud omdat ik nu van een systeem af kom met bijna geen onderhoud:
- Kun je de set ook installeren als terugloop systeem of moet het op druk?
- Ik lees het nodige over stagnatie is dat met deze setup (300L en 3 vlakke plaat panelen) eenvoudig te voorkomen?
- Mijn huidige boiler heeft geen anode en hoef ik niet te onderhouden/vervangen, moet dit vaak gebeuren?
- In verband met de subsidie moet de boel door een bedrijf worden geïnstalleerd. Hebben jullie suggesties van bedrijven die alleen de installatie voor hun rekening willen nemen en dit systeem goed kent?
Een RVS boiler kan ook een keuze zijn waar je geen last hebt van anodes controleren. Een Correx anode kan ook een alternatief zijnLasoul schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:00:
[...]
Mijn beeld is ook dat het lage model niet hetzelfde "probleem" heeft als het liggend model. Mijn installatie is ook pal op het zuiden.
In de zomervakantie gaan we normaal gesproken 3 a 4 weken weg. Als ik het goed begrijp moet je dan de setpoint heel laag zetten om stagnatie te voorkomen. Gaat de nachtkoeling automatisch op basis van de setpoint of moet je dat op een andere manier instellen? Gaat de pomp dan continue draaien om af te koelen? Dus dat verbruikt iets stroom om te koelen?
Ik heb zelf ook een waterontharder dus die anode zal inderdaad niet zo'n vaart lopen. Een kettinganode is inderdaad wel handig. Bij mij zou die ook onder de schuine kant worden geïnstalleerd en dan krijg je de anode er niet makkelijk meer uit.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq