Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 6 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:32
lqvd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:16:
Watertemperatuur is 41 in het vat (midden/onder) , setpoint is 45. T6 is 53.5 en t7 56.

Water gaat koud naar de WP, weinig stroming zou kunnen want op dit moment doet de cv spiraal niks en is er ook niet veel sww vraag. Ik heb de pomp nu op 1 staan (meegeleverde wilo), maar met 3 haal ik ook hoge druk.
Ergens klopt er iets niet. Die T6 zou de temperatuur van de retour naar de warmtepomp moeten zijn. Lijkt of het water heet naar de wp gaat. Het temperatuurverschil over de condensor is goed dat zou betekenen dat er ook voldoende stroming is.
Hoe zit het aangesloten, wordt er water vanaf de bovenkant van de boiler aangevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 21:22
@Tim123 Niet een hoge standaard delta maar wel een delta van 5 graden tussen mijn setpoint en de CV verwarmingstermperatuur. Is niet bij elke CV nodig, maar mijn Remeha gaat schijnbaar op storing als de retour hoger is dan de stooktemperatuur. Nog niet kunnen testen, dus als je nog tips hebt voor de parameter aanpassingen die ik ook kan gebruiken als ik deze winter ga testen en optimaliseren houd ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-06 21:31
lqvd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:14:
@Tim123 Niet een hoge standaard delta maar wel een delta van 5 graden tussen mijn setpoint en de CV verwarmingstermperatuur. Is niet bij elke CV nodig, maar mijn Remeha gaat schijnbaar op storing als de retour hoger is dan de stooktemperatuur. Nog niet kunnen testen, dus als je nog tips hebt voor de parameter aanpassingen die ik ook kan gebruiken als ik deze winter ga testen en optimaliseren houd ik me aanbevolen :)
Ik zou het installatievoorschrift van de Remeha cv ketel even goed doorlezen, of het installatievoorschrift van de Remeha Elga Ace. Kijk goed hoe deze hydraulisch aangesloten moet wprden en vergelijk deze met uw situatie. Misschien een open verdeler/ buffer toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
andre75 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:30:
[...]

Ik zou het installatievoorschrift van de Remeha cv ketel even goed doorlezen, of het installatievoorschrift van de Remeha Elga Ace. Kijk goed hoe deze hydraulisch aangesloten moet wprden en vergelijk deze met uw situatie. Misschien een open verdeler/ buffer toepassen?
Zal de de voorschriften voor de Ace er nog een bijpakken dat heb ik nog niet gedaan, maar mijn situatie is sowieso anders want ik gebruik de WP primair voor SWW (buffervat) en verwarm de retour van de CV een beetje bij via de spiraal in het buffervat. In de voorschriften is het vooral vergelijkbaar met een zonneboiler, want deze specifieke situatie staat er niet in, en dan heb je een zonneboiler aansluitngskit erbij nodig. Ik wilde eigenlijk deze winter kijken of ik door een kleine delta aan te houden tussen de twee dat ook gewoon achterwege kan laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
@andre75 @Surfari Hoofdleiding is helemaal met 20mm alupex gemonteerd dus flow zou wel in orde moeten zijn.Aan de leidingen viel me inderdaad al op dat mijn invoerleidingwerk behoorlijk warm wordt, tot de terugslagklep die voor de pomp en aftakking naar het vat gemonteerd zit. Schematisch ongeveer zo (vat staat wel rechtop, links is onderkant):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTMY7VH81RtWUmoykIjR4ULPGbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZHwHkaAg5hl2xGRO5VfA49M.png?f=fotoalbum_large

Mijn invoer vanuit de WP is dus bijna helemaal bovenin aangesloten op het vat met alleen de uit naar de CV er nog boven. Heb nog steeds fourmeldingen, dus ideen zijn van hart welkom. Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 32% gewijzigd door lqvd op 13-08-2022 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
lqvd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:44:
@andre75 @Surfari Hoofdleiding is helemaal met 20mm alupex gemonteerd dus flow zou wel in orde moeten zijn.Aan de leidingen viel me inderdaad al op dat mijn invoerleidingwerk behoorlijk warm wordt, tot de terugslagklep die voor de pomp en aftakking naar het vat gemonteerd zit. Schematisch ongeveer zo (vat staat wel rechtop, links is onderkant):

[Afbeelding]

Mijn invoer vanuit de WP is dus bijna helemaal bovenin aangesloten op het vat met alleen de uit naar de CV er nog boven. Heb nog steeds fourmeldingen, dus ideen zijn van hart welkom. Bedankt voor het meedenken.
Het lijkt er op dat er heet water naar de wp stroomt. De compressor is aan omdat het setpoint van de boiler niet bereikt is maar er stroomt heet water(warmer dan het setpoint) naar de wp. Zit de pomp verkeerd om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
Surfari schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 01:10:
[...]

Het lijkt er op dat er heet water naar de wp stroomt. De compressor is aan omdat het setpoint van de boiler niet bereikt is maar er stroomt heet water(warmer dan het setpoint) naar de wp. Zit de pomp verkeerd om?
Ja daar dacht ik ook al aan maar dit is toch correct zo (flow van onder naar boven als je tekst normaal leest, in mijn geval met omgedraaide pomp van boven naar onder dus):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWtlA-fjf5zhfkHG69gsgsFd3wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKUWkH3gULX6ffuXkc4JydSs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb trouwens geen pomp op de outlet geinstalleerd (in mijn schema niet nodig maar in vele andere wel) kan dat het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:45
lqvd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 01:37:
[...]

Ik heb trouwens geen pomp op de outlet geinstalleerd (in mijn schema niet nodig maar in vele andere wel) kan dat het zijn?
Je bedoeld een keerklep ipv pomp denk ik? Ik ben in de schema's nergens een pomp in zowel de leiding naar als van de warmtepomp tegengekomen. Bij mij zit er wel een keerklep in het WP->boiler circuit. Weet niet hoeveel dat uit zal maken, je zou bij warmwater vraag wellicht een omgekeerde flow door je warmtepomp kunnen krijgen. Maar door een niet draaiende pomp is dat volgens mij nooit veel. Als je warmtevraag hebt en de pomp draait al helemaal niet. Het enige echte probleem zonder keerklep is dat het vuil filter de pomp en wp niet beschermd als er toch iets van een omgekeerde flow ontstaat door warmwater vraag.

Overigens wordt bij mij het hele stuk koud waterleiding ook behoorlijk warm (vanaf de boiler gezien) tot waar jij je expansie vat zou hebben. Zodra de wp aangaat, is de gelaagdheid in het vat (in ieder geval tussen de twee tempsensors) bijna helemaal weg en neemt het stuk leiding de warmte aan van het water onder in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[...]

Ja daar dacht ik ook al aan maar dit is toch correct zo (flow van onder naar boven als je tekst normaal leest, in mijn geval met omgedraaide pomp van boven naar onder dus):

[Afbeelding]

Ik neem aan dat je met het laatste een circulatiepomp in het tapcircuit bedoeld. Dat kan de gelaagdheid en het verloop beïnvloeden maar zou hier los van moeten staan.

De leidingen wp in en uit moeten ongeveer dezelfde temperatuur hebben als de T6 en t7. Dat zou je nog kunnen checken.
Met 40 a 45 Gr naar de wp toe zou deze op ca 30-35 bar moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Ik heb ook een Remeha, goed om rekening mee te houden. Ik ben benieuwd hoe je de CV setpoint hoger houd dan de aanvoer temp vanuit de Sww boiler? Wellicht kan je die met een OTGW instellen, maar die setpoint zal toch vrij snel daarna weer opnieuw berekend worden en omlaag gezet worden omdat er dan meer vermogen de cv installatie ingaat dan nodig? Zoals ik het nu allemaal lees, denk ik dat wanneer ik de CV-retour over de sww boiler laat lopen er maar een driewegklep tussen ga zetten met een by-pass. Of als het een beetje betaalbaar kan een mengventiel die elektronisch ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
lqvd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:11:
Ik heb deze ook eindelijk geïnstalleerd maar heb wel vrij hoge druk en soms een hoge druk foutmelding op de WP. Lijkt wel on de 4,1 mpa te blijven wat de max is.
Zit net nog even naar mijn en jou manometer op de warmtepomp te kijken... die hoge druk foutmelding slaat niet op waterdruk.. maar op druk van het koudemiddel. Of ben ik abuis?
Is de foto van jou genomen terwijl de WP in bedrijf was? De manometer op jou WP geeft daar iets van 3,5 aan. Bij mij geeft deze in de uit situatie slechts 1,5 bar aan. Ik weet niet hoever die oploopt bij inbedrijf.

Volgens de handleiding zou het alarm ( alarm 18) naar voren kunnen komen als:

Er een teveel koudemiddel in het systeem zit (verkeerde voordruk)
De watertemperatuur in het sww vat te hoog is. Wellicht de temp sensors t2 of t3 verwisseld of defect.
Incorrect operation of high-pressure control
Of als laatste een kappot expansie ventiel
Watertemperatuur is 41 in het vat (midden/onder) , setpoint is 45. T6 is 53.5 en t7 56
Lijkt dan toch iets met je temp sensoren te zijn. Als je setpoint 45 graden is, waarom stookt de wp dan door tot (outlet) 56? Blijkbaar blijft de temp van t3 dan erg achter.

[ Voor 12% gewijzigd door Candymirror op 13-08-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09
Tim123 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

De nachtkoeling moet je apart aanzetten, deze gaat niet automatisch aan de hand van setpoint.
Welke regelaar heb je? Ik heb een ekontrol module en kan via internet eea instellen en krijg erg veel inzichten hierdoor.
De pomp gaat soms vol draaien, en soms met tussenpozen. De regelaar regelt dit zelf en houdt net als met verwarmen de temperaturen in de gaten.
Ook dit en de koeltijden kan je zelf instellen.
Klinkt als veel en lastig instelwerk, maar dit leidt zichzelf en werkt dan prima.
En ja, het pompje s nachts laten draaien kost stroom, maar dat is minimaal met de juiste instellingen. Immers overdag zal hij minder draaien, en verwarmen met gas is nog veel duurder op het moment..
Ik ben met nog aan het oriënteren dus heb nog niets :)
Als ik het goed begrijp is het handig om de eKontrol unit erbij te nemen zodat je een en ander kunt aansturen. Mijn voorkeur heeft het om dit vanaf Home Assistant te doen zodat ik daar de regels in kan zetten. Zolang ik maar zelf kan tweaken dan moet het goed komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
andre75 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Idee?? Van de bestaande collector een druksysteem maken? Zo'n vlakkeplaat stelt eigenlijk niks voor, ziet het als een radiator. Ik heb een 2,5m2 Atag collector aangesloten op een 200ltr horizontale boiler. Van stagnatie heb ik bijna geen last omdat de boilerinhoud groter is geworden. Stagnatie heb ik de afgelopen weken opgelost door de pomp continu te laten lopen ivm vakantie. De temperatuur in de boiler werd niet hoger dan 70gr.
Zou op zich wel een idee zijn echter zou ik graag het kleine beetje dakoppervlak op het zuiden (6m2) dat ik nog over heb zo optimaal mogelijk willen gebruiken. Vandaar mijn idee om het "vol" te leggen met 3 vlakkeplaat collectoren van 1mx2m. Dit levert mij dan 6m2 collector op i.p.v. de 2,6m2 die ik nu heb.
Dit zou mij hopelijk 7 a 8 maanden met een 300L boiler en een douchewater WTW volledig moeten kunnen voorzien van warm tapwater. Daarnaast werkt de subsidie alleen voor een volledige installatie ;-)
Het plan is om voor de overige maanden de Hewalex 3kw warmtepomp te gebruiken voor alleen het tapwater. De vraag is of dit voldoende is of dat je ook nog een 3kw warmtespiraal nodig hebt voor backup. Het doel is om volledig geen gas te gebruiken voor tapwater, Mijn CV ga ik separaat doen met een aparte warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
andre75 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

Een RVS boiler kan ook een keuze zijn waar je geen last hebt van anodes controleren. Een Correx anode kan ook een alternatief zijn
Goed idee zou ik eens op moeten zoeken wat de mogelijkheden zijn qua merken.
Wat is een "Correx anode" en wat is daar anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
Zoals aangegeven is mijn doelstelling om geen gas meer te gebruiken voor mijn tapwater. Voor mijn CV zal ik een andere warmtepomp gaan inzetten. Hiervoor wil ik het volgende gebruiken:
  • Douchewater WTW (al aanwezig en die warmt nu het koude water gemiddeld rond de 15 a 18 graden op als ik aan het douchen ben)
  • 300L zonneboiler (door de douchewater WTW heb ik gelezen dat je effectief een grotere capaciteit hebt omdat het koude water tijdens het douchen al is voorverwamt)
  • 3 vlakkeplaat collectoren (6m2 op het zouden)
  • 3 kw Hewalex warmtepomp
  • 3 kw verwarmingsspiraal
Vragen waar ik nu mee zit (alvast bedankt voor het meedenken)
  • Is de verwarmingsspiraal nodig in deze setup?
  • Wat gebruiken jullie voor de legionella run? warmtespiraal of iets anders?
  • Wat gebruiken jullie als strategie om de boiler op te warmen gedurende het jaar (zomer/winter etc. -> zonnecollector, warmtepomt, spiraal). Met andere woorden wat gebruik je wanneer en hoe bepaal je dat en hoe stuur je dat aan? Ik heb Home Assistant maar zou ook graag zonder Home Assistant een werkend losstaand systeem willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Lasoul schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:44:
[...]
Als ik het goed begrijp is het handig om de eKontrol unit erbij te nemen zodat je een en ander kunt aansturen. Mijn voorkeur heeft het om dit vanaf Home Assistant te doen zodat ik daar de regels in kan zetten. Zolang ik maar zelf kan tweaken dan moet het goed komen ;)
Die eKontrol is het geld niet waard. Je kan hiermee hem ook niet opnemen in je Home Assistant. Je kan het geld beter uitgeven aan 2 x een EW11 rs485 naar wifi bridge. Of als je een beetje avontuurlijk bent, kun je een paar berichten terug lezen hoe zelf een te bouwen met een esp8266 en rs485 module. Op github is software te vinden. Zoeken op hewalex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
Candymirror schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Die eKontrol is het geld niet waard. Je kan hiermee hem ook niet opnemen in je Home Assistant. Je kan het geld beter uitgeven aan 2 x een EW11 rs485 naar wifi bridge. Of als je een beetje avontuurlijk bent, kun je een paar berichten terug lezen hoe zelf een te bouwen met een esp8266 en rs485 module. Op github is software te vinden. Zoeken op hewalex.
Okay dat moet lukken. Ik heb zelf al verschillende esp8266 bordjes geprogrameerd voor mijn projecten. :-)
Goed om te weten dat de eKontrol zijn geld niet waard is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
Surfari schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

Ik neem aan dat je met het laatste een circulatiepomp in het tapcircuit bedoeld. Dat kan de gelaagdheid en het verloop beïnvloeden maar zou hier los van moeten staan.

De leidingen wp in en uit moeten ongeveer dezelfde temperatuur hebben als de T6 en t7. Dat zou je nog kunnen checken.
Met 40 a 45 Gr naar de wp toe zou deze op ca 30-35 bar moeten draaien.
Ik zal straks even meten met mijn leidingmeter maar dat lijkt te kloppen, alleen T6 en T7 dus wel erg dicht tegen elkaar aan en een veel te hoge temperatuur. Misschiet dat ik toch de flow vanuit het vat naar de CV nog moet verhogen omdat de warmte nu terug de buis in loopt en de pomp een aanzuigwerking creert ipv alles naar binnen pompt. Geen expert voldoende hierin om dit helemaal goed uit te drukken geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Lasoul schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:57:
[...]

Goed idee zou ik eens op moeten zoeken wat de mogelijkheden zijn qua merken.
Wat is een "Correx anode" en wat is daar anders aan?
Een Correx anode is een elektronische anode, waarbij aangegeven wordt waneer de anode moet worden vervangen. Meestal vervang ik in de praktijk gewone anodes van (zonne / warmtepompboilers) eens per 5 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
[...]

Ik heb een Waveshare gebruikt om de gegevens uit de Hewalex te halen en in te lezen in Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
Candymirror schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

Ik heb ook een Remeha, goed om rekening mee te houden. Ik ben benieuwd hoe je de CV setpoint hoger houd dan de aanvoer temp vanuit de Sww boiler? Wellicht kan je die met een OTGW instellen, maar die setpoint zal toch vrij snel daarna weer opnieuw berekend worden en omlaag gezet worden omdat er dan meer vermogen de cv installatie ingaat dan nodig? Zoals ik het nu allemaal lees, denk ik dat wanneer ik de CV-retour over de sww boiler laat lopen er maar een driewegklep tussen ga zetten met een by-pass. Of als het een beetje betaalbaar kan een mengventiel die elektronisch ingesteld kan worden.
Ik stook de LTV's nog redelijk hoog, dus max aanvoer uit WP moet kan maar 45 zijn (setpoint WP en daarmee ongeveer max temperatuur van mijn buffervat) en ik houd als aanvoertemperatuur voor de CV installatie 50 a 55 graden aan. CV zal inderdaad minder vermogen gaan leveren maar dat is ook de bedoeling, ik heb alleen het risico dat hij heel langzaam gaat stoken dus ik wil inderdaad testen hoe het deze winter gaat als de CV ondanks de (theoretische) lage afgifte de termperatuur niet snel genoeg ziet stijgen op de thermostaat. Ik heb zelf ook een driewegklep liggen (is alleen een oude waar ik de aansturing nog van moet uitzoeken zolang het nog warm is) en een bypass al geinstalleerd mocht het nodig zijn :-)

Elektronisch menventiel klinkt wel als een goed idee! Had ik nog niet aan gedacht, laat het weten hoe het bij jou gaat misschien dat ik het zelfde er nog opzet volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
Candymirror schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Zit net nog even naar mijn en jou manometer op de warmtepomp te kijken... die hoge druk foutmelding slaat niet op waterdruk.. maar op druk van het koudemiddel. Of ben ik abuis?
Is de foto van jou genomen terwijl de WP in bedrijf was? De manometer op jou WP geeft daar iets van 3,5 aan. Bij mij geeft deze in de uit situatie slechts 1,5 bar aan. Ik weet niet hoever die oploopt bij inbedrijf.

Volgens de handleiding zou het alarm ( alarm 18) naar voren kunnen komen als:

Er een teveel koudemiddel in het systeem zit (verkeerde voordruk)
De watertemperatuur in het sww vat te hoog is. Wellicht de temp sensors t2 of t3 verwisseld of defect.
Incorrect operation of high-pressure control
Of als laatste een kappot expansie ventiel

[...]

Lijkt dan toch iets met je temp sensoren te zijn. Als je setpoint 45 graden is, waarom stookt de wp dan door tot (outlet) 56? Blijkbaar blijft de temp van t3 dan erg achter.
ja inderdaad genomen terwijl de WP in bedrijf was. Bij mij gaat hij max tot 4,1 en dat klopt met de specs dus op de manometer zie ik niet direct iets zorgwekkends ( en ja het gaat om de druk van het koudemiddel het gaat hopelijk ergens in de interactie mis en niet in de WP zelf :) ). Ja de T3 zat al eerder wat los dus die heb ik al een keer opnieuw met het vat verbonden. Misschien dat dat nog niet goed genoeg is. Blijf de T6 en T7 die zo dicht tegen elkaar aan zitten wat @Surfari opmerkte wat zorgwekkend vinden maar zal eerst de sensor nog een keer controleren en hopelijk morgen de boel wel goed aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Lasoul schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:13:
Zoals aangegeven is mijn doelstelling om geen gas meer te gebruiken voor mijn tapwater. Voor mijn CV zal ik een andere warmtepomp gaan inzetten. Hiervoor wil ik het volgende gebruiken:
  • Douchewater WTW (al aanwezig en die warmt nu het koude water gemiddeld rond de 15 a 18 graden op als ik aan het douchen ben)
  • 300L zonneboiler (door de douchewater WTW heb ik gelezen dat je effectief een grotere capaciteit hebt omdat het koude water tijdens het douchen al is voorverwamt)
  • 3 vlakkeplaat collectoren (6m2 op het zouden)
  • 3 kw Hewalex warmtepomp
  • 3 kw verwarmingsspiraal
Vragen waar ik nu mee zit (alvast bedankt voor het meedenken)
  • Is de verwarmingsspiraal nodig in deze setup?
  • Wat gebruiken jullie voor de legionella run? warmtespiraal of iets anders?
  • Wat gebruiken jullie als strategie om de boiler op te warmen gedurende het jaar (zomer/winter etc. -> zonnecollector, warmtepomt, spiraal). Met andere woorden wat gebruik je wanneer en hoe bepaal je dat en hoe stuur je dat aan? Ik heb Home Assistant maar zou ook graag zonder Home Assistant een werkend losstaand systeem willen hebben.
- Ik gebruik een 3 Kw verwarmings element voor de winterperiode als het buiten -7cr is. Bij deze buitetemperatuur doet de warmtepomp weinig of je moet de aanzuiglucht uit de woning halen.
- De Hewalex kan tot 60gr verwarmen voor legionella, maar ik doe dit met een E element.
- De boiler wordt in mijn situatie in de zomer met de zon verwarmd en in de winter met de warmtepomp.
- De complete regeling heb ik met een Siemens Logo gedaan omdat dat dit zeer robuust en zeer betrouwbaar is. Bestaat al sinds 1996.
Voor wat betreft 6m2 op een 300ltr boiler zou ik eerst een goed ontwerp maken 6m2 in de zomer is 6 kW aan warmte wat je wel kwijt moet. Ik heb een 2,5 m2 plaat op een 200ltr boiler en dat gaat prima, vandaag 70gr warm zat, maar alsje op vakantie bent moet wel de warmte afgevoerd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door andre75 op 13-08-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
Lasoul schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:55:
[...]

Zou op zich wel een idee zijn echter zou ik graag het kleine beetje dakoppervlak op het zuiden (6m2) dat ik nog over heb zo optimaal mogelijk willen gebruiken. Vandaar mijn idee om het "vol" te leggen met 3 vlakkeplaat collectoren van 1mx2m. Dit levert mij dan 6m2 collector op i.p.v. de 2,6m2 die ik nu heb.
Dit zou mij hopelijk 7 a 8 maanden met een 300L boiler en een douchewater WTW volledig moeten kunnen voorzien van warm tapwater. Daarnaast werkt de subsidie alleen voor een volledige installatie ;-)
Het plan is om voor de overige maanden de Hewalex 3kw warmtepomp te gebruiken voor alleen het tapwater. De vraag is of dit voldoende is of dat je ook nog een 3kw warmtespiraal nodig hebt voor backup. Het doel is om volledig geen gas te gebruiken voor tapwater, Mijn CV ga ik separaat doen met een aparte warmtepomp.
Houd er vooral rekening mee dat de Hewalex niet zo efficient meer is wanneer je tot 60 graden stookt, als lagere temperatuur niet erg is en je het alleen met tijdsgestuurd legionella runs wilt oplossen heb je volgens mij voldoende aan een spiraal erbij. Met een WTW en vat is er namelijk flink wat capaciteit om te douchen, goedkope elektrische douche installaties die ik tijdens afgelopen reis zag zijn ook 3kw en die hebben een COP van 0,8 - 1,0. Dus tenzij je bij -10 meerdere regendouches wilt aanzetten kom je een heel eind :) . Die spiraal is dan alleen voor legionella en niet eens om bij te stoken. Maar goed legionella vind ik altijd tricky dus hopelijk nog wat meer reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
lqvd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:44:

[Afbeelding]

In de warmtepomp outlet zou ik een extra keerklep plaatsen omdat als de boiler op temperatuur is de warmte op natuurlijke wijze terug stroomt naar warmtepomp. thermosifon werking heet dat. Warmte stijgt op en dat is ook het geval. Er zijn twee oplossingen
- 1 een keerklep plaatsen in de water outlet van de warmtepomp, is niet het meest ideaal een keerklep is weer extra weerstand
- 2 leidingwerk opknappen en zorgen dat de leiding van de boiler eerst vanuit de boiler omlaag gaat ongeveer 50 cm en dan naar de warmtepomp. Hiermee onderbreek je de thermosifon werking

[ Voor 15% gewijzigd door andre75 op 13-08-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
andre75 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:26:
[...]

In de warmtepomp outlet zou ik een extra keerklep plaatsen omdat als de boiler op temperatuur is de warmte op natuurlijke wijze terug stroomt naar warmtepomp. thermosifon werking heet dat. Warmte stijgt op en dat is ook het geval. Er zijn twee oplossingen
- 1 een keerklep plaatsen in de water outlet van de warmtepomp, is niet het meest ideaal een keerklep is weer extra weerstand
- 2 leidingwerk opknappen en zorgen dat de leiding van de boiler eerst vanuit de boiler omlaag gaat ongeveer 50 cm en dan naar de warmtepomp. Hiermee onderbreek je de thermosifon werking
Dat zou een mooie simpele oplossing zijn en beiden makkelijk uitvoerbaar. Ga ik deze week proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
lqvd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:06:
[...]

Blijf de T6 en T7 die zo dicht tegen elkaar aan zitten wat @Surfari opmerkte wat zorgwekkend vinden maar zal eerst de sensor nog een keer controleren en hopelijk morgen de boel wel goed aan de praat krijgen.
Ja op zich zitten die wel dicht bij elkaar, maar misschien ook niet zo gek dicht bijelkaar. Een aantal berichten terug heb ik een grafiekje geplaatst van een run op mij 300ltr vat tot een setpoint van 52 graden. Daarbij varieert het temp verschil tussen t6 en t7 van 1.4 tot 3.1 graden. Ik kan me voorstellen dat als ik de wp verder ga doorstoken dat 't verschil weer wat afneemt. Omdat de max t van na de compressor in zicht komt, zal de hoeveelheid warmte afgifte aan het aanvoer water ook afnemen. Die Wilo sww pomp moduleerd niet terug.

In mijn grafiekje kun je ook mooi zien dat t3 mooi mee klimt en dat t7 nooit veel warmer wordt dan de gevraagde setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
andre75 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:26:
[...]

Ja, ik heb hier een keerklep. Op de Outlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[...]

[Afbeelding]

Die T6 en T7 'moeten' bij elkaar in de buurt liggen, met ca 3 a 5 graden verschil. De in- en uitgaande leiding van de wp moeten ongeveer dezelfde temperatuur hebben, dat kun je controleren; dan lijkt je warmtepomp normaal te werken, de mijne gaat plat bij 44 bar op de meter maar ja een meterverschil van 10% daar valt niet zoveel van te zeggen.

Maar uh, bedoel je dat je de stromingsrichting bepaalt aan de hand van de tekst op de pomp? Ergens op de kunststof behuizing staat een pijl die de richting aangeeft. De pompkop is los te halen en in vier richtingen te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:35:
[...]

Die T6 en T7 'moeten' bij elkaar in de buurt liggen, met ca 3 a 5 graden verschil. De in- en uitgaande leiding van de wp moeten ongeveer dezelfde temperatuur hebben, dat kun je controleren; dan lijkt je warmtepomp normaal te werken, de mijne gaat plat bij 44 bar op de meter maar ja een meterverschil van 10% daar valt niet zoveel van te zeggen.

Maar uh, bedoel je dat je de stromingsrichting bepaalt aan de hand van de tekst op de pomp? Ergens op de kunststof behuizing staat een pijl die de richting aangeeft. De pompkop is los te halen en in vier richtingen te monteren.
Een nog lager verschil dan 3 graden zoals bij @candymirror is ook ok hoor dan zal de stroming dik in orde zijn.

Met de twee wp's en de zonneboiler zitten hier heel wat hewa temperatuur sensoren, ik zou de weergegeven waardes niet al te nauwkeurig nemen....en dat geeft helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
@lqvd
Ik heb ook een keerklep in het Boiler WP circuit (mijn installateur heeft hem in de aanvoer direct na een y-vuilfilter gezet) voor de pomp. Het lijkt me echter sterk dat wanneer de Wilo pomp draait, er thermische stromen zijn die de flow heel erg zullen beïnvloeden.
[...]
Zo te zien is de pomp in de goede richting geplaatst. Ziet er in ieder geval hetzelfde uit als bij mij (componenten volgorde en richting).

En idd zoals Surfari zegt: die temp sensoren zijn waarschijnlijk ook niet heel erg nauwkeurig en zullen onderling ook een afwijking hebben.

Ik gaf in mijn eerder bericht aan dat bij mij t3 (t2 trouwens ook) netjes mee klimt met t7. Jij hebt natuurlijk wel een heel ander vat dan ik. Dus bij jou kan het er natuurlijk weer anders uit zien. Daarbij lijkt in mijn vat de gelaagdheid direct om zeep geholpen te worden zodra de wp aangaat. T3 zit bij mij zo'n 15 cm boven de aansluiting op het vat waar de WP outlet op binnenkomt, daarboven zit er dan bij mij nog minstens 50cm vat. Op jou foto zie ik niet heel erg goed waar jij je sensoren hebt zitten, maar het lijkt haast wel of ze door je isolatie heen zitten tegen de buitenkant van stalen vat aan geplakt. Zitten ze wel in dompelhulzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Candymirror schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:26:
@lqvd
Ik heb ook een keerklep in het Boiler WP circuit (mijn installateur heeft hem in de aanvoer direct na een y-vuilfilter gezet) voor de pomp. Het lijkt me echter sterk dat wanneer de Wilo pomp draait, er thermische stromen zijn die de flow heel erg zullen beïnvloeden.

[...]

Zo te zien is de pomp in de goede richting geplaatst.
Dat is nou juist een punt. Dat is niet goed te beoordelen. De pompkop met de tekst en het aansluitkastje is in vier posities te monteren(vier inbusboutjes loshalen en kop roteren). Ongeacht de positie van de kop(hier zit de elektromotor) draait de rotor dezelfde kant op en deze zit in het kunststof huis. Op het huis staat een pijl dat is de stromingsrichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
@lqvd
Ik heb ook een keerklep in het Boiler WP circuit (mijn installateur heeft hem in de aanvoer direct na een y-vuilfilter gezet) voor de pomp.
Aan de perskant van de pomp lijkt mij een betere plaats dan aan de zuigkant. I.v.m. cavitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swingping
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-10-2022
Hello!

Leuk dat jullie het zelfde systeem hebben! Ik heb de 400l met 4 zonnecollectoren en warmtepomp! Wij verbruikte vorig jaar 650 M3 gas in onze oude woonboerderij. Nu met wat beter geïsoleerd zitten wij op 250 tot nu toe.

Vraagje,
Gebruiken jullie hem ook als airco/koeler. Ik heb ergens gelezen dat hij 5 graden uitblaast. Dat gaat nu met 30 graden naar buiten. Ik help dus een klein beetje mee om de aarde af te koelen, echter zou ik het via een mechanische ventilatie weer terug willen geven aan ons huis. Heeft iemand dit? Als het boven koeler is dan moet hij uiteraard naar buiten blazen.

Groeten johm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
[...]

OK dan maak ik me weer wat minder zorgen :-) Ja de pomp klopt ook met de pijl op de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lqvd
@lqvd

[...]

Zo te zien is de pomp in de goede richting geplaatst. Ziet er in ieder geval hetzelfde uit als bij mij (componenten volgorde en richting).

En idd zoals Surfari zegt: die temp sensoren zijn waarschijnlijk ook niet heel erg nauwkeurig en zullen onderling ook een afwijking hebben.

Ik gaf in mijn eerder bericht aan dat bij mij t3 (t2 trouwens ook) netjes mee klimt met t7. Jij hebt natuurlijk wel een heel ander vat dan ik. Dus bij jou kan het er natuurlijk weer anders uit zien. Daarbij lijkt in mijn vat de gelaagdheid direct om zeep geholpen te worden zodra de wp aangaat. T3 zit bij mij zo'n 15 cm boven de aansluiting op het vat waar de WP outlet op binnenkomt, daarboven zit er dan bij mij nog minstens 50cm vat. Op jou foto zie ik niet heel erg goed waar jij je sensoren hebt zitten, maar het lijkt haast wel of ze door je isolatie heen zitten tegen de buitenkant van stalen vat aan geplakt. Zitten ze wel in dompelhulzen?
Mijn keerklep zit op dezelfde plek, ik heb alleen nog een sww expansievat er tussen zitten.

De sensoren zijn inderdaad geplakt, ik heb ze nu wat beter tegen de wand geduwd en dat lijkt het probleem nu al op te lossen (afgelopen nacht voor het eerst zonder foutmelding gedraaid). Als ik nog een keer het vat leeg heb dan ga ik dompelhulzen installeren, die had ik gemist als mogelijkheid. Gewoon gat boren en daar aan beide kanten vast draaien, vergelijkbaar met de montage van kraantje in een vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
andre75 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

- Ik gebruik een 3 Kw verwarmings element voor de winterperiode als het buiten -7cr is. Bij deze buitetemperatuur doet de warmtepomp weinig of je moet de aanzuiglucht uit de woning halen.
- De Hewalex kan tot 60gr verwarmen voor legionella, maar ik doe dit met een E element.
- De boiler wordt in mijn situatie in de zomer met de zon verwarmd en in de winter met de warmtepomp.
- De complete regeling heb ik met een Siemens Logo gedaan omdat dat dit zeer robuust en zeer betrouwbaar is. Bestaat al sinds 1996.
Voor wat betreft 6m2 op een 300ltr boiler zou ik eerst een goed ontwerp maken 6m2 in de zomer is 6 kW aan warmte wat je wel kwijt moet. Ik heb een 2,5 m2 plaat op een 200ltr boiler en dat gaat prima, vandaag 70gr warm zat, maar alsje op vakantie bent moet wel de warmte afgevoerd worden.
Het plan is inderdaad om de mechanische ventilatie te laten mengen met de aangezogen buitenlucht voor de warmtepomp. Dus alleen de lucht die toch al naar buiten zou worden afgezogen. De E-element wil ik inderdaad gebruiken voor de legionella runs en eigenlijk de Hewalex tot max. 45 graden laten verwarmen. Ik heb ergens gelezen dat als je een wekelijkse legionella run doet dat je dan wel goed zit. In de zomer met voldoende zon hoeft dit dan weer niet omdat het vat dan regelmatig door de zon boven de 60 graden wordt verwarmd.

3 panelen met 300L is een standaard systeem van zonneboiler magazijn en ik begrijp dat je inderdaad goed moet opletten met stagnatie. Als ik het nu goed begrijp moet je in de vakantie je setpoint (heel) laag zetten en nachtkoeling aan. Dit moet dan de stagnatie/oververhitting voorkomen.

Ik snap trouwens de warmtepompen die de binnenlucht gebruiken als totaal systeem niet qua efficiëntie. Je hebt net veel moeite gedaan om je huis te verwarmen met bijvoorbeeld een warmtepomp (buitenlucht -> water -> verwarmde lucht) en dan ga je die lucht weer gebruiken om een andere warmtepomp het water van het tapwater te verwarmen. Ergens krijg ik dan kortsluiting maar wellicht licht dat aan mij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
lqvd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Houd er vooral rekening mee dat de Hewalex niet zo efficient meer is wanneer je tot 60 graden stookt, als lagere temperatuur niet erg is en je het alleen met tijdsgestuurd legionella runs wilt oplossen heb je volgens mij voldoende aan een spiraal erbij. Met een WTW en vat is er namelijk flink wat capaciteit om te douchen, goedkope elektrische douche installaties die ik tijdens afgelopen reis zag zijn ook 3kw en die hebben een COP van 0,8 - 1,0. Dus tenzij je bij -10 meerdere regendouches wilt aanzetten kom je een heel eind :) . Die spiraal is dan alleen voor legionella en niet eens om bij te stoken. Maar goed legionella vind ik altijd tricky dus hopelijk nog wat meer reacties.
Inderdaad, Hewalex tot max 45 graden en dan de elektrische spiraal voor de legionella runs (1x per week?). In de zomer als het vat warmer is dan 60 graden hoeft zo'n legionella run niet.

Al met al een paar leuke aansturingsregels met condities. Je kunt hier dan de weersverwachting ook in meenemen. Ik ga even kijken naar de "Siemens Logo" suggestie. Ik heb zelf Home Assistant maar wil de besturing het liefst ook laten werken als ik Home Assistant uit heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lqvd
Lasoul schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Het plan is inderdaad om de mechanische ventilatie te laten mengen met de aangezogen buitenlucht voor de warmtepomp. Dus alleen de lucht die toch al naar buiten zou worden afgezogen. De E-element wil ik inderdaad gebruiken voor de legionella runs en eigenlijk de Hewalex tot max. 45 graden laten verwarmen. Ik heb ergens gelezen dat als je een wekelijkse legionella run doet dat je dan wel goed zit. In de zomer met voldoende zon hoeft dit dan weer niet omdat het vat dan regelmatig door de zon boven de 60 graden wordt verwarmd.

3 panelen met 300L is een standaard systeem van zonneboiler magazijn en ik begrijp dat je inderdaad goed moet opletten met stagnatie. Als ik het nu goed begrijp moet je in de vakantie je setpoint (heel) laag zetten en nachtkoeling aan. Dit moet dan de stagnatie/oververhitting voorkomen.

Ik snap trouwens de warmtepompen die de binnenvlucht gebruiken als totaal systeem niet qua efficiëntie. Je hebt net veel moeite gedaan om je huis te verwarmen met bijvoorbeeld een warmtepomp (buitenlucht -> water -> verwarmde lucht) en dan ga je die lucht weer gebruiken om een andere warmtepomp het water van het tapwater te verwarmen. Ergens krijg ik dan kortsluiting maar wellicht licht dat aan mij ;-)
Hangt van je ventilatie systeem af, maar de meeste mensen douchen met een ventilator aan en die staat vaak op een laag niveau continue aan voor de algemene binnenluchtverversing, door de koppeling met de WP heb je nu eigenlijk een heel efficiënt wtw systeem op je lucht. Als je nou 10x harder gaat aanzuigen dan normaal klopt je redenatie maar dat doe je niet, in plaats daarvan trekt de WP extra lucht aan vanuit buiten.

Volgens mij is 1x per week legionella run voldoende, weet alleen niet mee hoe lang. Dacht minimaal 1 uur op 60 maar kan ook langer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:06
Als de boiler wordt verwarmt door een warmtepomp (55 °C)

Volgens de richtlijnen van ISSO publicatie 30.5 en 55.1 dient wekelijks de boiler gedesinfecteerd te worden.
Dat kan door één van deze 3 methode:

De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 65 °C brengen en daar minsten 10 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 70 °C brengen en daar minsten 5 minuten op laten staan.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
BjornHero schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:48:

Volgens de richtlijnen van ISSO publicatie 30.5 en 55.1 dient wekelijks de boiler gedesinfecteerd te worden.

De gehele boiler inhoud op 60 °C brengen en daar minstens 20 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 65 °C brengen en daar minsten 10 minuten op laten staan.
De gehele boiler inhoud op 70 °C brengen en daar minsten 5 minuten op laten staan.
Als je verwarmt tot 60 graden zou je eigenlijk even moeten kijken hoe snel de boiler weer afkoelt. Dus eigenlijk hoeveel warmte verlies je in 20 min. Ik denk dat je over het algemeen wel goed zit dat de boiler 20 min lang de warmte weet vast te houden en anders verwarm je tot 61 graden :)
Ik ga er hierbij wel vanuit dat de legionella run 's nachts is wanneer er geen warm water wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Of je plant hem "slim" in voor een moment waarop je normaliter veel verbruikt.

Bijvoorbeeld zondagmiddag voordat de kinderen in bad gaan ofzo... Lekker veel warm water beschikbaar :)

Maar dat moet iedereen zelf weten.

Zelf ben ik van mening dat wanneer het 1 week niet wordt gehaald het ook geen (mega) probleem is..

Na de vakantie de kranen niet doorspoelen lijkt mij een veel groter risico dan 1 week de boiler niet op 60c halen..

Bij 50C+ bevinden we ons namelijk ook al bij "trage decimering"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
BjornHero schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:48:

De ISSO publicatie 55.1 is niet van toepassing voor particulieren woning eigenaren. Wat in de publicatie staat is voor collectie installaties. Ik houd zelf mijn warmtepompboiler op 57 gr. Boven de 55 gr sterft legionella af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Lasoul schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:56:
[...]

Ik snap trouwens de warmtepompen die de binnenlucht gebruiken als totaal systeem niet qua efficiëntie. Je hebt net veel moeite gedaan om je huis te verwarmen met bijvoorbeeld een warmtepomp (buitenlucht -> water -> verwarmde lucht) en dan ga je die lucht weer gebruiken om een andere warmtepomp het water van het tapwater te verwarmen. Ergens krijg ik dan kortsluiting maar wellicht licht dat aan mij ;-)
Van mijn warmtepompboiler wordt tijdens opwarmen van de boiler 2/3 van de lucht (200m3) uit de woning gehaald, moet toch de badkamer ventileren en 1/3 wordt van buiten aangezogen (100m3). Mijn Hewalex warmtepomp haalt alle aanzuiglucht van buiten om overventilatie te voorkomen. De warmtepomp zuigt 600m3/h wat veel te veel is om dit uit de woning te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
Ik was even wat 300L boilers aan het vergelijken qua warmteverlies en zag het volgende
Hewalex VF300-2S2,1 kWh (24 uur)2 wisselaarsEnergieklasse C1127,-
123-kaminofen1,18kWh (24 uur)2 wisselaarsEnergieklasse B1399,-
HRS 3001,53kWh (24 uur)1 wisselaarEnergieklasse B?

Toch wel jammer dat de Hewalex het minst zuinig is maar wel de goedkoopste. Voordeel van de Hewalex vind ik wel dat ze een laag model hebben.

Kennen jullie nog andere merken 300L boilers die interessant kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
lqvd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Als ik nog een keer het vat leeg heb dan ga ik dompelhulzen installeren, die had ik gemist als mogelijkheid. Gewoon gat boren en daar aan beide kanten vast draaien, vergelijkbaar met de montage van kraantje in een vat?
Ik zou mijzelf eerlijk gezegd niet zo snel wagen aan het installeren van een dompelhuls in een boiler door er een gat in te boren. Helemaal niet als het een geëmailleerd stalen vat is. Bij een RVS vat is het wellicht nog te overwegen.... geen idee hoe je zo'n dompelhuls aftermarket toe voegt of installeert.

Ik denk dat de beste optie is het contact oppervlak van de sensors met het vat vergroot met iets wat goed warmte geleid. Koper of aluminium beugel wat zo goed mogelijk de sensor omsluit en een paar cm2 contact maakt met het vat. Zelfs bij een RVS vat zou ik dat verkiezen boven het boren van gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Lasoul schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:14:
Ik was even wat 300L boilers aan het vergelijken qua warmteverlies en zag het volgende
Hewalex VF300-2S2,1 kWh (24 uur)2 wisselaarsEnergieklasse C1127,-
123-kaminofen1,18kWh (24 uur)2 wisselaarsEnergieklasse B1399,-
HRS 3001,53kWh (24 uur)1 wisselaarEnergieklasse B?

Toch wel jammer dat de Hewalex het minst zuinig is maar wel de goedkoopste. Voordeel van de Hewalex vind ik wel dat ze een laag model hebben.

Kennen jullie nog andere merken 300L boilers die interessant kunnen zijn?
Ik heb mijn boiler in jan 2022 bij installtek vandaan. Ja ze zijn wel duurder, RVS boiler maar wel A label.
OEG is ook een boilermerk met liggende boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:07
[...]

Waarom vind je de Ekontrol zijn geld niet waard? Als je alleen maar de app kijkt ben ik het met je eens. Maar via de website kan je echt alles instellen zoals je wilt. Inderdaad kan je hem niet opnemen in Home Assistent, maar dit platform is wel speciaal gemaakt voor de Hewalex. Wij zijn dan wel Tweakers, maar een installatie moet ook gewoon goed werken lijkt mij... Als je de vrijgave van de warmtepomp laat komen uit Home Assistent, en een paar extra temperatuur sensoren plaatst welke je inleest via Home Assistent zie je alles wat je wil denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Ik heb mijn boiler in jan 2022 bij installtek vandaan. Ja ze zijn wel duurder, RVS boiler maar wel A label.
OEG is ook een boilermerk met liggende boilers.
Hewalex heeft 2 verschillende hoogtes in de 300 liter boiler. Dit heeft niks met liggende boilers te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Lasoul schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Inderdaad, Hewalex tot max 45 graden en dan de elektrische spiraal voor de legionella runs (1x per week?). In de zomer als het vat warmer is dan 60 graden hoeft zo'n legionella run niet.
Waarom zou je de warmtepomp niet de 60 graden laten maken voor de legionella run? De COP is dan inderdaad laag, maar bij de elektrische spiraal is de COP 1. Daarnaast krijgt de spiraal alleen het gedeelte boven de spiraal op de gewenste temperatuur. De warmtepomp krijgt zonder problemen de hele boiler op 60 graden.
Hoor graag als ik er naast zit, ik doe dit zelf namelijk altijd zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Ik ben alleen aan het tweaken geweest met mijn Intergas. Helaas geen ervaring met Remeha. Kan je dit wel op afstand doen via een interface, of moet je alles via de bediening op de ketel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

Wat is jou gedachtengang over het gebruik van het elektrische element ten opzichte van de warmtepomp bij een legionella run?
Heb je de "software" van de logo zelf geschreven, of is dat een standaard pakket?
Hier ook 6m2 op 300ltr laag model boiler. Ook tijdens vakantie geen stagnatie door juiste instellingen..
Rest van je setup zomer zonneboiler en winter warmtepomp d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
Tim123 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:47:
[...]

Waarom zou je de warmtepomp niet de 60 graden laten maken voor de legionella run? De COP is dan inderdaad laag, maar bij de elektrische spiraal is de COP 1. Daarnaast krijgt de spiraal alleen het gedeelte boven de spiraal op de gewenste temperatuur. De warmtepomp krijgt zonder problemen de hele boiler op 60 graden.
Hoor graag als ik er naast zit, ik doe dit zelf namelijk altijd zo...
Dat zou inderdaad een beter plan zijn. Ik had ik mijn hoofd zitten dat de Hewalex max. 55 graden kon maar dat blijkt 60 graden te zijn dus dat moet lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
Tim123 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

Wat is jou gedachtengang over het gebruik van het elektrische element ten opzichte van de warmtepomp bij een legionella run?
Heb je de "software" van de logo zelf geschreven, of is dat een standaard pakket?
Hier ook 6m2 op 300ltr laag model boiler. Ook tijdens vakantie geen stagnatie door juiste instellingen..
Welke instellingen gebruik je om tijdens de vakantieperiode stagnatie te voorkomen? Liggen de collectoren op het zuiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Lasoul schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Dat zou inderdaad een beter plan zijn. Ik had ik mijn hoofd zitten dat de Hewalex max. 55 graden kon maar dat blijkt 60 graden te zijn dus dat moet lukken. :)
De Hewalex heeft een COP van 1,21 bij --7gr / 55gr. Ook het vermogen is dan geen 3kW meer. Bij 2 gr buitentemperatuur komt de COP op 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

COP is in de winter laag bij hoge temperatuur. Bij -7 gr /55 gr is de COP nog maar 1,21 Als de COP zo laag is dan ga ik niet moeilijk doen. Ook het vermogen van 3 kW wordt niet meer gehaald
De software van de Siemens Logo heb ik zelf geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
andre75 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

COP is in de winter laag bij hoge temperatuur. Bij -7 gr /55 gr is de COP nog maar 1,21 Als de COP zo laag is dan ga ik niet moeilijk doen. Ook het vermogen van 3 kW wordt niet meer gehaald
Dus eigenlijk een soort van combi:
zomer -> zonnecollector
voorjaar/herfst/stukje winter? -> zonnecollector + warmtepomp
winter (koud) -> elektrisch element

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andre75
Lasoul schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

Dus eigenlijk een soort van combi:
zomer -> zonnecollector
voorjaar/herfst/stukje winter? -> zonnecollector + warmtepomp
winter (koud) -> elektrisch element
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SGBC81ejwhI1avLP0lwqEdRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large

Dat klopt. In het voorjaar/ zomer functioneert de ''boiler'' als zonneboiler waar de Hewalex niet nodig is. In oktober.november functioneert mijn ''boiler'' als cv buffer die weersafhankelijk op temperatuur wordt gehouden door de Hewalex warmtepomp. Mocht het flink koud worden buiten dan kan ik nog een e- element bijzetten. Bij mooi zonnig weer helpt de zonnecollector een handje mee, Aan de zonneboiler / cv buffer heb ik een warmtepompboiler als naverwarmer.

[ Voor 4% gewijzigd door andre75 op 16-08-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

De Hewalex heeft een COP van 1,21 bij --7gr / 55gr. Ook het vermogen is dan geen 3kW meer. Bij 2 gr buitentemperatuur komt de COP op 2
Je hebt de COP cijfers goed inzichterlijk. Wat doet de warmtepomp bij 20 graden(zolder lucht) dus geen koude buitenlucht en 55 -
60 graden watertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Lasoul schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:12:
[...]

Welke instellingen gebruik je om tijdens de vakantieperiode stagnatie te voorkomen? Liggen de collectoren op het zuiden?
Bij mij thuis op het oosten, dus niet helemaal te vergelijken.
Bij de andere installatie vol op het zuiden, nachtkoeling maximaal aan tot 40 graden. En het setpoint nu op 20.( Hoe vroeger en juist later in het seizoen passen we dit handmatig aan, wellicht kan dat handmatige wel makkelijker via bij Home Assist)...ze zijn daar op vakantie op het moment. Deze zomer nog geen stagnatie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Ik ben in het verleden bezig geweest het de Muller (Eaton) easy. (Oa om tuinsproeiers te automatiseren) Leuke (en vergelijkbare) plctjes. De standaard versies 8 DI (waarvan 2 of 3 te programmeren als AI, en 4 DO.
Benieuwd naar je programma. Het lijkt mij vrij complex om de zonneboiler hier mee aan te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:39:
[...]

Je hebt de COP cijfers goed inzichterlijk. Wat doet de warmtepomp bij 20 graden(zolder lucht) dus geen koude buitenlucht en 55 -
60 graden watertemperatuur?
Bij 20gr zolderlucht is een prima temperatuur voor een warmtepomp. COP is 3,3 bij 20gr / 55gr. Bij 60gr zit het er wat onder. Hoe hoger de temperatuur van aan aanzuiglucht des te beter is het voor het rendement. In de handleiding van de Hewalex zit een grafiek waar je de COP kan uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:49:
[...]

Ik ben in het verleden bezig geweest het de Muller (Eaton) easy. (Oa om tuinsproeiers te automatiseren) Leuke (en vergelijkbare) plctjes. De standaard versies 8 DI (waarvan 2 of 3 te programmeren als AI, en 4 DO.
Benieuwd naar je programma. Het lijkt mij vrij complex om de zonneboiler hier mee aan te sturen
Alleen een zonneboiler aansturen dat is het simpelste. 2x PT1000 sensoren die temperatuur meten en op basis van een DT verschil wordt een pomp aan of uit gezet. Bij 8K verschil wordt pomp aan gezet en bij 2K wordt de pomp weet uit gezet. De pomp van de zonneboiler kan ik nog handmatig aan/uit zetten.
Het programma wat het uiteindelijk is geworden zonneboiler met de Hewalex valt opzicht ook wel mee. Het externe contact van de Hewalex wordt door de Siemens Logo aan of uit gezet. Bij warmtevraag van de kamerthermostaat wordt een klep op cv stand gezet en de pomp van de Hewalex wordt met een relais geschakeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzqPLFiYMxfVGqs1j-FM9G5Sxu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBH15Bbm64BthdRTilDCiuGv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:44:
[...]

Bij mij thuis op het oosten, dus niet helemaal te vergelijken.
Bij de andere installatie vol op het zuiden, nachtkoeling maximaal aan tot 40 graden. En het setpoint nu op 20.( Hoe vroeger en juist later in het seizoen passen we dit handmatig aan, wellicht kan dat handmatige wel makkelijker via bij Home Assist)...ze zijn daar op vakantie op het moment. Deze zomer nog geen stagnatie gehad.
Ik heb alleen stagnatie in een vakantie en dat is het enige. Ik heb het simpel opgelost door de pomp van de collector te laten draaien tussen 18:00 en 10:00. De warmte wordt dan uit de zonneboiler gehaald en via de collector naar buiten afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Tim123 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:40:
[...]

Waarom vind je de Ekontrol zijn geld niet waard?
De eKontrol kost inmiddels bijna 200 euro. De app doet het niet op mijn Samsung s20 (crashed direct bij het starten). De website is niet volledig vertaald. Er zijn idd meer instellingen via de website te doen dan nu bij mij via domoticz, maar alles wat ik nu wil kunnen monitoren en instellen is nu beschikbaar. En wat jezelf al aangeeft:
Als je de vrijgave van de warmtepomp laat komen uit Home Assistent, en een paar extra temperatuur sensoren plaatst welke je inleest via Home Assistent zie je alles wat je wil denk ik.
Overigens heb ik mijn domoticz ook buitenshuis beschikbaar. Mocht je niet remote bij je domotica kunnen is de eKontrol site natuurlijk wel een aanvulling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 13:41
Candymirror schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:50:
[...]
Er zijn idd meer instellingen via de website te doen dan nu bij mij via domoticz, maar alles wat ik nu wil kunnen monitoren en instellen is nu beschikbaar.
Ik weet niet of je mijn Domoticz plugin gebruikt maar zo ja dan hoor ik graag via een PM of je nog wat extra zou willen kunnen instellen ten opzichte van nu. De huidige plugin is op basis van eigen behoeften, maar ik vind het leuk als ie wat breder gebruikt wordt.

[ Voor 1% gewijzigd door mvdklip op 20-08-2022 17:22 . Reden: Vraag óf ipv wat ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Tim123 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:21:
[...]
Haal je een liggend vat en het lage model van hewalex niet door elkaar?
Kort gezegd: ja, inderdaad. Thanks voor de correctie ;)

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
mvdklip schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:10:
[...]

Ik weet niet of je mijn Domoticz plugin gebruikt maar zo ja dan hoor ik graag via een PM of je nog wat extra zou willen kunnen instellen ten opzichte van nu. De huidige plugin is op basis van eigen behoeften, maar ik vind het leuk als ie wat breder gebruikt wordt.
Het zou mooi wezen als de draaiuren van de compressor in Domoticz wordt gelogd en de aantal starts en stops. Met deze gegevens en een aparte kWh meter kan je een SPF berekening maken. Een opgegeven COP zegt ziet zo veel. Hoeveel Watt verbruikt de ventilator? Ik kan het niet meer meten, omdat ik er er niet meer zo makkelijk bij kan. Gegevens van pomp en ventilator moet meegenomen in een SPF berekening. Gemiddelde buitentemperatuur is al uit telezen T1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Een COP of SPF berekening lijkt me inderdaad interessant maar ik heb altijd begrepen dat deze onmogelijk te maken is zonder gegevens over de hoeveelheid opgewekte warmte. Een COP is immers de verhouding tussen verbruikte en gewonnen energie. Hoe zou ik dat kunnen afleiden uit gegevens over starts en stops van de compressor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
mvdklip schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:32:
Een COP of SPF berekening lijkt me inderdaad interessant maar ik heb altijd begrepen dat deze onmogelijk te maken is zonder gegevens over de hoeveelheid opgewekte warmte. Een COP is immers de verhouding tussen verbruikte en gewonnen energie. Hoe zou ik dat kunnen afleiden uit gegevens over starts en stops van de compressor dan?
Het klopt inderdaad wat je zegt. Voor een SPF berekening hebt je inderdaad gegevens nodig wat de warmtepomp aan warmte heeft afgegeven. Dan heb een warmtemeter nodig. Het is te overwegen, maar deze kosten weer € 200,- Ik ga binnenkort wel een kWh meter tussen de warmtepomp zetten. Dan kan ik het werkelijke stroomverbruik van de warmtepomp in het stookseizoen monitoren.
Gegevens waar je kan afleiden dat de compressor start of stopt is even een lastige. Zit er iets in de software compressor ON (true / False) en daar een teller aan koppelen? Als je de draaiuren van de compressor weet en de aantal starts en stops dan kan je de gemiddelde looptijd van de compressor zien. Veel starts en stops van de compressor is niet heel best voor de levensduur.

[ Voor 12% gewijzigd door andre75 op 21-08-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 21:55
Heeft iemand een filmpje van een draaiende Hewalex op zolder? Ben benieuwd wat voor geluid er geproduceerd wordt. 500m3/h luchtverplaatsing is ook vrij fors vergeleken met standaard mechanische ventilatie (zie meestal 325m3/h op max vermogen, bijvoorbeeld Itho box). Is dat merkbaar in de praktijk in geluid en/of tocht?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Emacee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:20:
Heeft iemand een filmpje van een draaiende Hewalex op zolder? Ben benieuwd wat voor geluid er geproduceerd wordt. 500m3/h luchtverplaatsing is ook vrij fors vergeleken met standaard mechanische ventilatie (zie meestal 325m3/h op max vermogen, bijvoorbeeld Itho box). Is dat merkbaar in de praktijk in geluid en/of tocht?
Ik zuig de lucht volledig van buiten aan ivm overventilatie in de winter. Misschien ga ik in de winter een klein beetje uit de woning (zolder) bij mengen. Ik zou de Hewalex niet op een open zolder hangen ivm geluid. Ik heb er een geluiddempende kast omheen gemaakt met geluids geïsoleerde panelen er voor en het geluid is terug gebracht naar 38 dbA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:04
Een Hewalex is dan ook geen mechanische ventilatie. Of wil je hem gewoon op zolder aan laten zuigen? Bedenk dan ook dat een mechanische ventilatie door het hele huis 325m3 afzuigt, ten opzichte van alleen de zolder.

Ik heb er laatst een zien en horen draaien. Heb er alleen naast gestaan, maar ik vond hem vrij stil. Ik denk dat als hij in een andere ruimte zou hangen, je hem al niet meer hoort. Bepaalde trillingen natuurlijk buiten beschouwing gelaten, daar kan ik zo niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Heeft iemand de PCWU direct bij de fabrikant kunnen kopen? Aan welke prijs moet ik dan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Ik heb er trillingsmatjes onder gelegt:
https://www.hornbach.nl/s...OW92uk6rcOrhoCVvoQAvD_BwE
Daarnaast uiteraard alles flexibel aangesloten.
Dit staat achter een knieschot op zolder.
Er hebben mensen "naast" geslapen terwijl hij draaide.
Als je hem maar goed installeert valt het geluid dus erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
emot schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Een Hewalex is dan ook geen mechanische ventilatie. Of wil je hem gewoon op zolder aan laten zuigen? Bedenk dan ook dat een mechanische ventilatie door het hele huis 325m3 afzuigt, ten opzichte van alleen de zolder.

Ik heb er laatst een zien en horen draaien. Heb er alleen naast gestaan, maar ik vond hem vrij stil. Ik denk dat als hij in een andere ruimte zou hangen, je hem al niet meer hoort. Bepaalde trillingen natuurlijk buiten beschouwing gelaten, daar kan ik zo niets over zeggen.
Ik zou hem zoals in sommige schema's voorkomt met een T-stuk aftakken van de huidige mechanische ventilatie. Maar als die op 80m3/h draait, moet de rest dus van buiten komen of hij trekt toch stiekem wat harder door de huidige mechanische ventilatie heen. In beide gevallen ben ik benieuwd wat het qua geluid doet. Afvoer gaat sowieso naar buiten en niet als inblaas weer terug het huis in.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Emacee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Ik zou hem zoals in sommige schema's voorkomt met een T-stuk aftakken van de huidige mechanische ventilatie. Maar als die op 80m3/h draait, moet de rest dus van buiten komen of hij trekt toch stiekem wat harder door de huidige mechanische ventilatie heen. In beide gevallen ben ik benieuwd wat het qua geluid doet. Afvoer gaat sowieso naar buiten en niet als inblaas weer terug het huis in.
Met een aftakking op de mechanische ventilatie trek je ook al het stof wat uit de woning aangezogen wordt de warmtrpomp in.
Ik heb bij mijn Hewalex 38dbA gemeten achter gesloten geïsoleerde panelen. Als ik de panelen weg haal en voor de Hewalex sta, dan is het 45 dbA. De lage toon frequentie dat maakt het geluid. Ik ga een aanpassing maken in de kap van de Hewalex. Die dunne plastic mantel met een beetje isolatie dempt niet veel geluid, dat is mijn ervaring.

[ Voor 18% gewijzigd door andre75 op 30-08-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Ga er snel genoeg achter komen, Heizung-solar24.de had er nog een aantal op voorraad en morgen komt er als het goed is eentje aan in Nederland. Hopelijk vindt de installateur volgende week een gaatje om laatste zaken aan te sluiten en in bedrijf te stellen, boilers hangen al ter voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Emacee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:45:
Ga er snel genoeg achter komen, Heizung-solar24.de had er nog een aantal op voorraad en morgen komt er als het goed is eentje aan in Nederland. Hopelijk vindt de installateur volgende week een gaatje om laatste zaken aan te sluiten en in bedrijf te stellen, boilers hangen al ter voorbereiding.
Wel mazzel dat er nog een aantal op voorraad lagen. Er is bijna niks meer te krijgen of heel erg moeilijk. Mijn Hewalex warmtepomp gaat waarschijnlijk eind oktober weer in bedrijf voor de verwarming. Voor die tijd ga ik een aanpassing maken mbt het geluid

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
Hoe zit het eigenlijk met garantie/waarborg van Heizung-solar24.de? Ik stond op de uitkijk bij Dawi en Zonneboilermagazijn, maar telkens uitverkocht en prijzen verhoogd. Dit schiet niet op. Wil eigenlijk pas bestellen als het ook daadwerkelijk op voorraad is (vanwege kans op faillissement).

Zijn er ook alternatieven voor deze warmtepomp? We moeten allemaal van het gas af, maar als er maar 1 losse WPB bestaat, dan gaat het lang duren vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:02
Heb zondag besteld bij Heizing-solar24.
Morgen wordt ie geleverd.
Martin7182 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:34:
Hoe zit het eigenlijk met garantie/waarborg van Heizung-solar24.de? Ik stond op de uitkijk bij Dawi en Zonneboilermagazijn, maar telkens uitverkocht en prijzen verhoogd. Dit schiet niet op.
Geen idee, maar we leven in de EU, dus n principe zou die wetgeving daarover van toepassing moeten zijn.
Daarnaast heb ik ervoor gekozen om met Paypal te betalen als extra zekerheid

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 22:13
Martin7182 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:34:
Hoe zit het eigenlijk met garantie/waarborg van Heizung-solar24.de? Ik stond op de uitkijk bij Dawi en Zonneboilermagazijn, maar telkens uitverkocht en prijzen verhoogd. Dit schiet niet op. Wil eigenlijk pas bestellen als het ook daadwerkelijk op voorraad is (vanwege kans op faillissement).

Zijn er ook alternatieven voor deze warmtepomp? We moeten allemaal van het gas af, maar als er maar 1 losse WPB bestaat, dan gaat het lang duren vrees ik.
Zou ik niet teveel van verwachten. Ik heb mijn warmtepomp boiler bij hun weg en had een smal gebrek na meerdere keren mailen nooit antwoord gehad.

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
^^Bedankt voor jullie ervaringen! Ik twijfel om het in 1 keer goed te doen met 200L RVS boilervat met extra spiraal t.b.v. ondersteuning vloerverwarming, of de komende jaren eerst een kleine WPB (geëmailleerd staal, geen RVS??) alleen voor SWW. De gasketel loopt op zijn eind, de nieuwe airco t.b.v. verwarming is nog niet getest. Misschien de keuze toch maar over de winter heen tillen...

Om nog een beetje ontopic te blijven; ik denk dat als je maar weinig SWW gebruikt en wilt bijverwarmen, de Hewalex met groot boilervat best wel een goede oplossing kan zijn. Een RVS vat gaat lang mee en als de WPB op is, koop je gewoon een nieuwe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Martin7182 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:27:
^^Bedankt voor jullie ervaringen! Ik twijfel om het in 1 keer goed te doen met 200L RVS boilervat met extra spiraal t.b.v. ondersteuning vloerverwarming, of de komende jaren eerst een kleine WPB (geëmailleerd staal, geen RVS??) alleen voor SWW. De gasketel loopt op zijn eind, de nieuwe airco t.b.v. verwarming is nog niet getest. Misschien de keuze toch maar over de winter heen tillen...

Om nog een beetje ontopic te blijven; ik denk dat als je maar weinig SWW gebruikt en wilt bijverwarmen, de Hewalex met groot boilervat best wel een goede oplossing kan zijn. Een RVS vat gaat lang mee en als de WPB op is, koop je gewoon een nieuwe :)
Ik heb ook gekozen voor een RVS boiler omdat er geen onderhoud aan zit. Ik heb mijn RVS boiler gekocht bij installtek. Ja de boiler is duurder, maar minder energieverlies en lichter van gewicht. Geen geklooi met anodes is je eens in de zoveel jaar moet controleren en vervangen. Zie mijn topic van 18 aug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt @andre75 , dat is een mooie compacte installatie! Hoe groot is dat RVS vat en heb je ook een extra spiraal t.b.v. CV/vloerverwarming? Het lijkt alsof een aantal Installtek RVS vaten ook een magnesiumanode hebben :|
Ik zit zelf te denken aan een vat met dubbele spiraal zodat bij evt. vervanging van de Hewalex er een conventionele WP gebruikt kan worden. Een Hewalex voor alleen SWW is hier eigenlijk wat overbemeten, maar dat geeft de mogelijkheid tot bijverwarming van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Waar koop je deze week nog een Hewalex 3.0 kW? Ik vind nergens een Hewalex onder de 2.150 euro. Wie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
BjornHero schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:24:
@André

Volgens mij verwissel je "air inlet" met buitentemperatuur.

Je hoeft natuurlijk niet de lucht van buiten af te zuigen...

Je kunt ook de lucht van binnen afzuigen en weer binnen uitblazen.

Omdat ik zelf ook nieuwsgierig was en m'n huis aardig op begint te warmen (oververhitting / "passiefhuis"probleem) heb ik zojuist de wp op "zomerstand" gezet.

Aanzuigtemp. 21,5 C
Uitblaastemp 4,5-8 C

Dit is duidelijk voelbaar en zorgt ervoor dat ik de "echte" airco's veel minder hoef te gebruiken.

Technisch gezien is het dan ook "nagenoeg" een 3,0kw airco in deze opstelling. Echter is het "restproduct" warm water.

Stuurbaar is hij dan wel weer niet (of je moet met opzet water gaan dumpen..)

Update: (persoonlijke ervaring, zeer situatie afhankelijk!)
1 dag later is de temp in huis ca 1,5c afgenomen (normaal neemt hij 1c toe per dag op dit soort dagen).

Hierdoor hoef ik (veel) minder met zonwering te werken die licht in huis wegneemt zonder dat dit extra energie kost (de koude lucht is immers een restproduct van het warme water).
Hoe stuur je de koude lucht je woning in dan? Via je MV? De MV dus gebruiken om lucht in je woningbte blazen ipv eruit te zuigen? Heb je überhaupt met de hewalex op je MV nog wel de afzuigunit nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Martin7182 schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:26:
Bedankt @andre75 , dat is een mooie compacte installatie! Hoe groot is dat RVS vat en heb je ook een extra spiraal t.b.v. CV/vloerverwarming? Het lijkt alsof een aantal Installtek RVS vaten ook een magnesiumanode hebben :|
Ik zit zelf te denken aan een vat met dubbele spiraal zodat bij evt. vervanging van de Hewalex er een conventionele WP gebruikt kan worden. Een Hewalex voor alleen SWW is hier eigenlijk wat overbemeten, maar dat geeft de mogelijkheid tot bijverwarming van de woning.
Mijn boiler is 200ltr en er zitten 2 spiralen in, zie post 16 aug voor schema. De boiler is in mijn situatie gevuld met cv water en de Hewalex verwarmd in de winter het cv water. De linker spiraal zit aangesloten op de zonnecollector. In voorjaar, zomer en najaar tot half oktober wordt de boiler door de zonnecollector opgewarmd voor warm tapwater. In de rechter spiraal wordt het warme water uit de boiler onttrokken en eventueel naverwarmd door de warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:09:
[...]

Hoe stuur je de koude lucht je woning in dan? Via je MV? De MV dus gebruiken om lucht in je woningbte blazen ipv eruit te zuigen? Heb je überhaupt met de hewalex op je MV nog wel de afzuigunit nodig?
Ik haal de aanzuiglucht van de Hewalex 100% van buiten en de uitblaas gaat ook 100% naar buiten. Ik gebruik de Hewalex puur voor verwarming, dus ik heb niks aan die koude uitblaaslucht. Ja in de winter zal het rendement niet heel hoog zijn. Dat wordt nog koffiedik kijken en misschien meng ik wat lucht uit de woning bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
joop81 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:09:
[...]

Ik heb geen MV maar een WTW.

In de zomer draai ik als volgt:
Afzuigen in (kleine) kelder, uitblazen in keuken middels plenum dat lucht goed verdeeld zodat er geen koudeval ontstaat.

In de winter:
Aanzuig; middels T stuk op de uitblaas van de WTW (zuigt dus de uitgeblazen lucht van de Wtw aan gemengd met buitenlucht)
Uitblaas; naar buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:02
Praktische vraag: Mijn Hewalex hangt tegen de buiten muur, en wil zowel aan, als afvoer van/naar buiten gaan doen.
Met een 90gr bocht en een stukje van 50/60 cm ben ik buiten.
Vraag: is er een minimum afstand tussen aan/afvoer buiten?
Of tips hoe dit te doen? (gaat om zij muur)

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Sterke-Jerke schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:44:
Praktische vraag: Mijn Hewalex hangt tegen de buiten muur, en wil zowel aan, als afvoer van/naar buiten gaan doen.
Met een 90gr bocht en een stukje van 50/60 cm ben ik buiten.
Vraag: is er een minimum afstand tussen aan/afvoer buiten?
Of tips hoe dit te doen? (gaat om zij muur)
2x door de gevel goed opletten dat de uitblaas niet weer aangezogen wordt, 2x door de gevel op dezelfde lijn dat kan elkaar beïnvloeden Ik zou voor de uitblaas een wtw rooster gebruiken ook op het oog van condensvorming
https://www.ventilatielan...zwart-inclusief-buis.html
Voor de aanzuiglucht zoiets
https://www.ventilatielan...ster-o-160mm-dsav160.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Wellicht ook verstandig om er even een filter box tussen te zetten.

• andre75
Tim123 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:37:
Wellicht ook verstandig om er even een filter box tussen te zetten.
Als er ruimte is, is een filterbox een keuze. Als lucht uit de woning wordt gehaald is het een must met al dat stof wat in huis in de lucht zit.

• mvdklip
andre75 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:16:
Als lucht uit de woning wordt gehaald is het een must met al dat stof wat in huis in de lucht zit.
Ik trek in de winter lucht uit de woonkamer waar de pelletkachel brandt en de hoeveelheid stof valt enorm mee. De WP maak ik elk jaar schoon van binnen. Als je lucht uit de MV trekt dan is het een ander verhaal IMO; je krijgt dan stof uit de hele woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Weet iemand of je de Hewalex ook alleen kunt laten ventileren/afzuigen?

Ik bedoel: ik heb op de zaak een ventilatiebox die permanent afzuigt. Als ik daar de Hewalex voor in de plaats zet, kan ik die de afzuiging laten doen en als ik warmte nodig heb het warmtepomp deel inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
BjornHero schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:24:
@André

Volgens mij verwissel je "air inlet" met buitentemperatuur.

Je hoeft natuurlijk niet de lucht van buiten af te zuigen...

Je kunt ook de lucht van binnen afzuigen en weer binnen uitblazen.

Omdat ik zelf ook nieuwsgierig was en m'n huis aardig op begint te warmen (oververhitting / "passiefhuis"probleem) heb ik zojuist de wp op "zomerstand" gezet.

Aanzuigtemp. 21,5 C
Uitblaastemp 4,5-8 C

Dit is duidelijk voelbaar en zorgt ervoor dat ik de "echte" airco's veel minder hoef te gebruiken.

Technisch gezien is het dan ook "nagenoeg" een 3,0kw airco in deze opstelling. Echter is het "restproduct" warm water.

Stuurbaar is hij dan wel weer niet (of je moet met opzet water gaan dumpen..)

Update: (persoonlijke ervaring, zeer situatie afhankelijk!)
1 dag later is de temp in huis ca 1,5c afgenomen (normaal neemt hij 1c toe per dag op dit soort dagen).

Hierdoor hoef ik (veel) minder met zonwering te werken die licht in huis wegneemt zonder dat dit extra energie kost (de koude lucht is immers een restproduct van het warme water).
Ik heb het probleem van 'water moeten dumpen' opgelost met een warmwaterbatterij. Daar stroomt dan het warme water doorheen, dat koelt af en de warmte wordt weggeblazen door mijn Ducobox.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKFIrde0pFiG8dz9hxIWBNfqCs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yO00jfHY9PsEDhuLzpNIVyCH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
LecramR schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:54:
[...]

Ik heb het probleem van 'water moeten dumpen' opgelost met een warmwaterbatterij. Daar stroomt dan het warme water doorheen, dat koelt af en de warmte wordt weggeblazen door mijn Ducobox.

[Afbeelding]
heb je dan water door een spiraal lopen wat je daarvoor gebruikt of pomp je tapwater (drinkwater) door een warmtebatterij? (heeft die kiwa keur of soortgelijk?)

Zelf ben ik een beetje angstig als het gaat om drinkwaterkwaliteit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
BjornHero schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:05:
[...]

heb je dan water door een spiraal lopen wat je daarvoor gebruikt of pomp je tapwater (drinkwater) door een warmtebatterij? (heeft die kiwa keur of soortgelijk?)

Zelf ben ik een beetje angstig als het gaat om drinkwaterkwaliteit...
De warmtepomp warmt normaal gesproken een hygieneboiler op. Als die op temperatuur is gaat er een driewegklep om en wordt het water door de warmwaterbatterij gestuurd. Dat is dus CV water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
LecramR schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:40:
Weet iemand of je de Hewalex ook alleen kunt laten ventileren/afzuigen?

Ik bedoel: ik heb op de zaak een ventilatiebox die permanent afzuigt. Als ik daar de Hewalex voor in de plaats zet, kan ik die de afzuiging laten doen en als ik warmte nodig heb het warmtepomp deel inschakelen.
Dit staat in de handleiding

This option allows changing fan rotational speed. 3 operation options are available:
1) MAX. - fan works at highest output (ca. 500 m3/h). This allows obtaining best equipment operation results, because higher air volume is pumped through evaporator. If ambient temperature (T1) exceeds 24°C, the fan will automatically slow down (higher heat volume in the air).
2) MIN. - fan works at highest output (ca. 350 m3/h). Heat pump operation efficiency at the same temperature of air drawn into heat pump is lower compared to fan output at MAX. If ambient
temperature (T1) drops under 10°C, the fan will automatically switch to higher speed.
3) DAY/NIGHT - in this setting, between 6 a.m. and 10 p.m. the fan works at maximum speed, and at night its output is lower. The fan working at lower speed generates less noise.
Pagina: 1 ... 6 ... 22 Laatste