Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 7 ... 22 Laatste
Acties:

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlAsmM9Qmtm0wjvBSYgNEqZZK5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWfAUxiYffFsQnODDLGcuzwK.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie draait, de eerste douchebeurten zonder gas zijn een feit :9
Geïsoleerde slangen schelen enorm in geluid in de onderliggende ruimtes, hiervoor zaten er starre buizen aan de MV-box, dat was een stuk luidruchtiger dan nu. Tijdens een run van het opwarmen van het vat hoor ik alleen een zachte brom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ms2Ffivt7PeqN9c2QaOMtRoSogM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7OhBzXqT0k0EOMwNg92vuE4.jpg?f=fotoalbum_large

Grappig om te zien dat de COP steeds iets inzakt en het stroomverbruik groeit naarmate de het vat steeds warmer wordt. Ik neem aan met gelijkblijvende output.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izeSXx1elpug_MWu0nr1BVriK1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2GwVcekHkR4fgHxXgF6G5cF.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ook gelijk aan het tweaken geslagen, heb een Sonoff SV op het S05 contact aangesloten (als droog contact) zodat ik de PV run kan triggeren vanuit Home-Assistant. Je ziet hem hier nog net in de kast zitten (bovenin), het mooie is dat er een 12V aansluiting is voor de RS485 connectie die je kunt gebruiken om de Sonoff te voeden.

Wat me niet lukt is het Hewalex2MQTT script aan de praat te krijgen om de Elfin EW11 die ik heb aangesloten uit te lezen. Iemand tips om de docker container aan de slag te krijgen? Heb niet genoeg programmeerskills om er zelf een integratie of add-on van te maken en zelf op m'n MacBook krijg ik het pythonscript niet draaiend. Iemand een handleiding om dit toch aan de praat te krijgen?
andre75 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:37:
[...]

Dit staat in de handleiding

This option allows changing fan rotational speed. 3 operation options are available:
1) MAX. - fan works at highest output (ca. 500 m3/h). This allows obtaining best equipment operation results, because higher air volume is pumped through evaporator. If ambient temperature (T1) exceeds 24°C, the fan will automatically slow down (higher heat volume in the air).
2) MIN. - fan works at highest output (ca. 350 m3/h). Heat pump operation efficiency at the same temperature of air drawn into heat pump is lower compared to fan output at MAX. If ambient
temperature (T1) drops under 10°C, the fan will automatically switch to higher speed.
3) DAY/NIGHT - in this setting, between 6 a.m. and 10 p.m. the fan works at maximum speed, and at night its output is lower. The fan working at lower speed generates less noise.
Dit is alleen van toepassing op het moment dat de compressor ook draait; de fan blijft dus niet draaien wanneer het vat op temperatuur is. De Hewalex is zonder modificatie dus niet geschikt als vervanging van de mechanische ventilatie die bedoeld is om 24/7 te draaien.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-09 22:41
Emacee schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:29:
[Afbeelding]

Geïsoleerde slangen schelen enorm in geluid in de onderliggende ruimtes, hiervoor zaten er starre buizen aan de MV-box, dat was een stuk luidruchtiger dan nu. Tijdens een run van het opwarmen van het vat hoor ik alleen een zachte brom.

[Afbeelding]

Grappig om te zien dat de COP steeds iets inzakt en het stroomverbruik groeit naarmate de het vat steeds warmer wordt. Ik neem aan met gelijkblijvende output.

[Afbeelding]

Ben ook gelijk aan het tweaken geslagen, heb een Sonoff SV op het S05 contact aangesloten (als droog contact) zodat ik de PV run kan triggeren vanuit Home-Assistant. Je ziet hem hier nog net in de kast zitten (bovenin), het mooie is dat er een 12V aansluiting is voor de RS485 connectie die je kunt gebruiken om de Sonoff te voeden.

Wat me niet lukt is het Hewalex2MQTT script aan de praat te krijgen om de Elfin EW11 die ik heb aangesloten uit te lezen. Iemand tips om de docker container aan de slag te krijgen? Heb niet genoeg programmeerskills om er zelf een integratie of add-on van te maken en zelf op m'n MacBook krijg ik het pythonscript niet draaiend. Iemand een handleiding om dit toch aan de praat te krijgen?

[...]

Dit is alleen van toepassing op het moment dat de compressor ook draait; de fan blijft dus niet draaien wanneer het vat op temperatuur is. De Hewalex is zonder modificatie dus niet geschikt als vervanging van de mechanische ventilatie die bedoeld is om 24/7 te draaien.
Ik zou tussen de uitblaas van de MV box en de WP een filterbox plaatsen. Nu komt al het aangezogen stof uit de woning in de WP terecht. Ik zou de pvc bocht van de uitblaas WP vervangen voor een geisoleerde bocht. Je gaat condens krijgen op de bocht. Moet je dat willen de Hewalex inzetten als mechanische ventilatie met 350 m3/h? Ik heb de hewalex script werkend gekregen met Domoitcz via een Whaveshare, data afgetakt van het display. Het adres wat de Elfin EW11 moet wel overeen komen. Zelf geen ervaring met de Elfin EW11.

Ik ga volgende maand de plastic mantel van de WP bekleden met bladlood om het geluid verder te dempen. Ik heb nu de WP in een gesloten kast en deze maakt nu 38 dba geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door andre75 op 17-09-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Misschien een vreemde vraag, maar ik stel hem toch maar. Zou je de afvoer van de licht uit de hewalex ook kunnen aansluiten op de rioolontluchtingspijp? Wellicht met keerklep, dus alleen uitblazen als dienaannis, bij uit geen rioolrecht de wp in. Dat kan dan een dakdoorvoer schelen. Aanvoer doe ik gewoon uit de zolderruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:17
joop81 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:04:
Misschien een vreemde vraag, maar ik stel hem toch maar. Zou je de afvoer van de licht uit de hewalex ook kunnen aansluiten op de rioolontluchtingspijp? Wellicht met keerklep, dus alleen uitblazen als dienaannis, bij uit geen rioolrecht de wp in. Dat kan dan een dakdoorvoer schelen. Aanvoer doe ik gewoon uit de zolderruimte.
Geen gekke vraag. Kan dit misschien met een Y?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:14
Is dat de goede diameter?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
de rioolontluchter is naast ontluchter ook beluchter (voorkomt vacuum, en dus het leeg trekken van sifons ) ik vraag mij af of de werking blijft als je er geforceerd lucht door gaat drukken dan is het alleen nog een beluchter. daarnaast zal de doornsnede waarschijnlijk veel te klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
twain4me schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:41:
[...]

de rioolontluchter is naast ontluchter ook beluchter (voorkomt vacuum, en dus het leeg trekken van sifons ) ik vraag mij af of de werking blijft als je er geforceerd lucht door gaat drukken dan is het alleen nog een beluchter. daarnaast zal de doornsnede waarschijnlijk veel te klein zijn.
Het is gewoon prutswerk andere woorden heb ik er niet voor. Het is wel leuk verzonnen. :) :) Gewoon een 160mm geïsoleerde wtw doorvoer maken zoals het hoort en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door andre75 op 18-09-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
andre75 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:37:
[...]

Dit staat in de handleiding

This option allows changing fan rotational speed. 3 operation options are available:
1) MAX. - fan works at highest output (ca. 500 m3/h). This allows obtaining best equipment operation results, because higher air volume is pumped through evaporator. If ambient temperature (T1) exceeds 24°C, the fan will automatically slow down (higher heat volume in the air).
2) MIN. - fan works at highest output (ca. 350 m3/h). Heat pump operation efficiency at the same temperature of air drawn into heat pump is lower compared to fan output at MAX. If ambient
temperature (T1) drops under 10°C, the fan will automatically switch to higher speed.
3) DAY/NIGHT - in this setting, between 6 a.m. and 10 p.m. the fan works at maximum speed, and at night its output is lower. The fan working at lower speed generates less noise.
Dank je, maar dit vertelt niet of je de ventilator/afzuiging stand-alone kan laten werken, dus zonder warmtepompfunctie in bedrijf. Ik wil permanent afzuigen, maar heb niet altijd de WP functie nodig. Als ik warmte nodig heb wil ik de WP functie activeren. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
andre75 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:57:
[...]

Moet je dat willen de Hewalex inzetten als mechanische ventilatie met 350 m3/h?
Op de zaak wordt nu al met minimaal 445 m3/uur afgezogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
1. Als de Hewalex wordt uitgeschakeld, hoe lang duurt het voordat die weer kan worden ingeschakeld? Met andere woorden: zit er standaard een anti-pendel wachttijd op?

2. als je de warmtepomp inschakelt, hoe lang duurt het dan ongeveer voordat die warm water gaat geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:20
strieder schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:55:
Welke USB naar RS485 gebruiken jullie.

ik heb nu me python script geplaatst in me node red.
script komt van https://github.com/aelias-eu/hewalex-geco-protocol

en nu krijg de volgende melding.

Requesting bytes 100-149
Waiting for response.
Response:
0
ERROR: No response received
Requesting bytes 150-199
Waiting for response.
Response:
0
Requesting bytes 200-249
Waiting for response.
Response:
0

of mijn instellingen van me pomp staan niet goed of me usb naar RS485 is niet goed.
Werkt dit ook in combinatie met Home Assistant+Node Red?

Zo ja zou je dan (evt via PM) willen delen hoe je dit gedaan hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
LecramR schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:46:
[...]

Dank je, maar dit vertelt niet of je de ventilator/afzuiging stand-alone kan laten werken, dus zonder warmtepompfunctie in bedrijf. Ik wil permanent afzuigen, maar heb niet altijd de WP functie nodig. Als ik warmte nodig heb wil ik de WP functie activeren. Is dat mogelijk?
In de Hewalex zit geen standaard setting waarmee alleen de ventilator kan laten draaien. Voor warmtepomp functie activeren naar eigen wens kan met het EXT contakt. Standaard zit op dit contact een brug Contact gesloten is AAN contact open is UIT.
Voor het permanent het laten draaien van de ventilator dan zal je iets met relais moeten gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:46
Wel eens van "rioolgas" gehoord? Niet aan beginnen het vreet van alles aan incl de wp.
Wel en niet kunnen? Als je handig bent kan het, maar... het wordt zoiets als een 2cv met een V8; ja het kan, maar.....

Hoe dik is die pijp? Misschien kun je de doorvoer benutten en de ontluchting bijv separaat door een 40mm buis voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfari
LecramR schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:46:
[...]

Op wat voor niveau bedoel of het wel of niet mogelijk is.
Met de instellingen in de wp; neen dat zit er niet op als je de handleiding en dit topic doorneemt heb je dat antwoord al.
Als je zelf voor installatie en automatisering zorgt kan het wel. De ventilatie is nl. 230v twee standen. Je zult zelf op elektraniveau in moeten grijpen en vergeet daarbij de condensatoren en de ontdooicyclus niet. Dat is dus geschikt voor degenen die het kunnen en dan zelf de verantwoording daarvoor nemen.
Vergeet ook niet dat deze ventilator niet gemaakt is om hele trajecten af te zuigen
dat heeft te veel weerstand. Mogelijk wordt de ventilatormotor overbelast met een verkorte levensduur als gevolg en evt. smeltschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
LecramR schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:23:
1. Als de Hewalex wordt uitgeschakeld, hoe lang duurt het voordat die weer kan worden ingeschakeld? Met andere woorden: zit er standaard een anti-pendel wachttijd op?

2. als je de warmtepomp inschakelt, hoe lang duurt het dan ongeveer voordat die warm water gaat geven?
Weet iemand hier antwoord op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:20
De anti pendel tijd is 60 seconden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
trippelb schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:31:
De anti pendel tijd is 60 seconden
Dit heb ik uit de handleiding.

Compressor safeguards
After switching on the heat pump, compressor will activate only one minute past fan activation. The same situation occurs at heat pump deactivation - after compressor shut down, fan in rundown will be working for one more minute.
During normal operation compressor should not start up more often than every 8-10 min. between two activation cycles - among other things this depends on the hysteresis of heat pump restart). If heat pump switches off in an emergency mode, the compressor will restart after 3 minutes. At the same time the controller will display countdown: STOP 180,179,178.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
andre75 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:33:
[...]

Dit heb ik uit de handleiding.

Compressor safeguards
After switching on the heat pump, compressor will activate only one minute past fan activation. The same situation occurs at heat pump deactivation - after compressor shut down, fan in rundown will be working for one more minute.
During normal operation compressor should not start up more often than every 8-10 min. between two activation cycles - among other things this depends on the hysteresis of heat pump restart). If heat pump switches off in an emergency mode, the compressor will restart after 3 minutes. At the same time the controller will display countdown: STOP 180,179,178.
Dus 3 minuten, maar geadviseerd wordt 8 tot 10 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
LecramR schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:57:
[...]

Een warmtepomp vindt veel schakelen niet leuk en is hier op beveiligd. Tijdens normaal bedrijf mag de compressor niet vaker starten dan elke 8-10 min ( 6 tot 7 schakelingen per uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
andre75 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:45:
[...]

Een warmtepomp vindt veel schakelen niet leuk en is hier op beveiligd. Tijdens normaal bedrijf mag de compressor niet vaker starten dan elke 8-10 min ( 6 tot 7 schakelingen per uur)
Klopt. Ik gebruik nu een Inventum Spaarpomp. Die gaat automatisch 40-45 minuten in anti pendel, wat soms weer irritant is.
Morgen krijg ik als het goed is mijn Hewalex. Die heeft bijna 2x zoveel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
LecramR schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:47:
[...]

Klopt. Ik gebruik nu een Inventum Spaarpomp. Die gaat automatisch 40-45 minuten in anti pendel, wat soms weer irritant is.
Morgen krijg ik als het goed is mijn Hewalex. Die heeft bijna 2x zoveel vermogen.
Goed zorgen dat je je warmte en flow kwijt kan. Mijn Hewalex draait soms op één start 2 tot 3 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
andre75 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:52:
[...]

Goed zorgen dat je je warmte en flow kwijt kan. Mijn Hewalex draait soms op één start 2 tot 3 uur
2 tot 3 uur, en dan? Hier afgelopen jaren rustig runs van 12 uur. Heel af en toe een defrost na 6 uur(ik zuig binnen lucht af, dus niet van buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:57:
[...]

2 tot 3 uur, en dan? Hier afgelopen jaren rustig runs van 12 uur. Heel af en toe een defrost na 6 uur(ik zuig binnen lucht af, dus niet van buiten).
Mijn warmtepomp draait sinds begin maart en die 2 tot 3 uur is de opwarmtijd buffer of woonkamer. Veel heeft de warmtepomp nog niet gedraaid, komt vanaf volgende maand of november wel weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
andre75 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:52:
[...]

Warmte kan die wel kwijt, vat (hygieneboiler) is 300L. Bij alleen tapwater gebruik is het geen punt. Maar ik wil de WP ook actief aanzetten als de Ducobox overdag wat harder moet afzuigen vanwege RH in de badkamer of CO2 in woonkamer/keuken. Dan kan het voorkomen dat er tussen pieken van afzuigen 20 of 30 minuten zit. Dan moet de WP weer aan. Of dat echt handig is, weet ik niet, maar zo kan je iig zoveel mogelijk afgezogen warme lucht hergebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
LecramR schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:57:
[...]

De 180 sec vertraging is na een blokkering en na een (na reset) vergrendelde storing. Het is dan 180 sec na het normale inschakelpunt van de compressor. Evt wachttijden van de normale regeling komen er bovenop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uka8Gk_I0_YIUmbd-hcbrKLRyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFstm4ZmzIN1QueifseEfkio.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlqzdYLEC5KIeECg9QSErQgjzn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKk5DLX9Rs6K9hNDvI2bkwXz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t54ShwwdBUc4BugLFQn-CO2lWGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqAgwTvIipy2b9UcDsUv6K5D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCF0J2652k1pT-haWWyg3IuxlEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xlo6Lhp1295Ta162YIZmMhXE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi9C0xYjKEekJ5JbwQC7u2wAA30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gcqOlajLU4UHF1fuaYIhKvp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mMndG5q7FAdQMAbNZLdZce1OpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACITQxL7wizFOzlTxUFEBta2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfA9mY_A2-z9Ap2S-1ljpdHjKpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHrUe9aW92NzdW9N7NbZ4JRh.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige week begonnen met de installatie van onze Hewalex warmtepomp. Hij gaat alleen SWW maken. We hebben een Elga hybride solo draaien en gebruiken de CV ketel alleen nog voor het maken van warm water. Verbruik is ongeveer 180m3 gas voor huishouden van 3 met bad en douche met WTW. De lucht toe- en afvoer komt direct van buiten. We hebben al balansventilatie met WTW maar die zit aan de andere kant van het dak dus kon de lucht niet eenvoudig omleiden naar de Hewalex. Twee vlakke plaat collectoren worden ook op het vat aangesloten, die is 279 liter groot. Vat staat op zolder recht boven de technische ruimte.

Ik ben een wasmachine kast aan het timmeren met daarboven de ruimte voor de Hewalex en nog een kastje. De ruimte waar de Hewalex komt te staan isoleer ik aan de binnenkant met steenwol om geluid te dempen en de kou buiten te houden. Het zal in de winter aan de binnenkant van de kast best koud zijn verwacht ik.

Het expansievat van de CV krijgt een ander plekje zodat ik nog bij de Elga kan. Gaat nu ook wel maar beetje kruip-door-sluip-door..

De anode heb ik vervangen voor een kettinganode. Om het watervat onder het schuine dak te kunnen plaatsen heb ik een stuk van de isolatie moeten weghalen. Met een dopsleutel kan ik nu net de anode inspecteren en vervangen.

Planning is om deze week alle overige leidingen en koppelingen te bestellen en de installatie van in ieder geval de warmtepomp draaiend te krijgen. De collectoren gaan hoop ik de week daarna het dak op. Eens kijken of we zonder gas de winter doorkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:14
@1wouterb Ben benieuwd. ik heb al een ZB en ook een ELGA (die het net niet trekt). Wellicht is dit voor mij ook een optie (en dan Hewalux ook de CV laten helpen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Tim123
1wouterb schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vorige week begonnen met de installatie van onze Hewalex warmtepomp. Hij gaat alleen SWW maken. We hebben een Elga hybride solo draaien en gebruiken de CV ketel alleen nog voor het maken van warm water. Verbruik is ongeveer 180m3 gas voor huishouden van 3 met bad en douche met WTW. De lucht toe- en afvoer komt direct van buiten. We hebben al balansventilatie met WTW maar die zit aan de andere kant van het dak dus kon de lucht niet eenvoudig omleiden naar de Hewalex. Twee vlakke plaat collectoren worden ook op het vat aangesloten, die is 279 liter groot. Vat staat op zolder recht boven de technische ruimte.

Ik ben een wasmachine kast aan het timmeren met daarboven de ruimte voor de Hewalex en nog een kastje. De ruimte waar de Hewalex komt te staan isoleer ik aan de binnenkant met steenwol om geluid te dempen en de kou buiten te houden. Het zal in de winter aan de binnenkant van de kast best koud zijn verwacht ik.

Het expansievat van de CV krijgt een ander plekje zodat ik nog bij de Elga kan. Gaat nu ook wel maar beetje kruip-door-sluip-door..

De anode heb ik vervangen voor een kettinganode. Om het watervat onder het schuine dak te kunnen plaatsen heb ik een stuk van de isolatie moeten weghalen. Met een dopsleutel kan ik nu net de anode inspecteren en vervangen.

Planning is om deze week alle overige leidingen en koppelingen te bestellen en de installatie van in ieder geval de warmtepomp draaiend te krijgen. De collectoren gaan hoop ik de week daarna het dak op. Eens kijken of we zonder gas de winter doorkomen :)
Ziet er mooi uitgedacht en strak uit!
Denk je wel aan een filter in je toevoerlucht?
Ik heb mijn boiler ook onder het schuine dak staan, en een ketting anode toegepast. In mijn herinnering heb je toch echt nog steeds 15 cm nodig boven de boiler als je hem gaat vervangen.
Heb je daarnaast ook gedacht aan de trillingsdempers onder de warmtepomp?
Succes met alles aansluiten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
@Tim123 Er zit ook best wat ruimte tussen hoor. De dop is maatje 46 dus behoorlijk groot, vertekend misschien een beetje. De anode kan er vrij makkelijk uit.

Ik heb de standaard meegeleverde rubber trillingsdempers eronder zitten. Geven die voldoende demping?

edit:
filter heb ik nu niet maar dat is wel een goed idee ja. Als ik zie hoeveel rotzooi de WTW aanzuigt :o

[ Voor 17% gewijzigd door 1wouterb op 21-09-2022 17:07 ]

• joop81
[quote]Emacee schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:29:
[Afbeelding]

Zie ik het goed dat je de uitblaaslucht op je MV box hebt aangesloten? Zo ja, blaas je de lucht via deze MV box naar buiten? Is de Hewalex niet krachtiger dan de afzuigmotor van de MV box?
Ik hoor het graag, want zo scheelt het je wel een dakdoorvoer wat erg fijn zou zijn. Alleen hoop ik niet dat de Hewalex dus de afgekoelde lucht via de kanalen weer terug de woning in blaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
Ik heb hier een T stuk toegepast(geen wtw maar ventilatie type D) met een keerklep erin.
De Hewalex blaast in de onderste aansluiting T stuk( } op deze manier geplaatst) en blaast dus zonder belemmering door het dak(welke aan de bovenkant van het T stuk zit) de orginele ventilatie blaast via de zijaansluiting via een keerklep ook het dak op.
Als de hewalex uit staat is de weerstand groter dan door het dak naar buiten, dus de vuile lucht gaat zo het dak op.
De lucht Hewalex van de hewalex duwt de keerklep zover dicht dat hij nooit de afzuiging type D in kan blazen.
Tijdens de draaiuren van de hewalex doet de ventilator dus minder in huis(maar aangezien ik van binnen afzuig, maak ik me geen zorgen over verse lucht binnen)
Op deze manier heb je maar 1 (wellicht iets grotere) dakdoorvoer nodig.
Zorg wel voor goede isolatie om de buizen icm condens...

• Tim123
1wouterb schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:04:
@Tim123 Er zit ook best wat ruimte tussen hoor. De dop is maatje 46 dus behoorlijk groot, vertekend misschien een beetje. De anode kan er vrij makkelijk uit.

Ik heb de standaard meegeleverde rubber trillingsdempers eronder zitten. Geven die voldoende demping?

edit:
filter heb ik nu niet maar dat is wel een goed idee ja. Als ik zie hoeveel rotzooi de WTW aanzuigt :o
Annode:
Als je het gepast hebt is het prima, je wilt hier later niet achterkomen.
Rubbers:
Ik gebruik zelf een aantal rubber matjes(welke je ook wel eens op het dak ziet om tegels op te leggen) op deze manier staat de hewalex vlak op de vloer met 4 cm ruimte eronder(voor de afvoer van het vocht uit de warmtepomp). De meegeleverde trillingsdempers zullen ongetwijfeld goed zijn, alleen demonteren bij onderhoud is lastiger, dan moet je hem er achteraan ook over de draadeinden heen tillen, terwijl je hier eigenlijk net niet goed bij kan komen.
Doe je de complete installatie zelf?

• joop81
duidelijk Tim123, bedankt. dat is een goede tip, aanzuiging doe ik met binnenlucht dus daar geen dakdoorvoer voor nodig :D Op de aanzuigingang van de hewalex een filterbox plaatsen? Dat kan vast geen kwaad?

• Tim123
joop81 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:26:
duidelijk Tim123, bedankt. dat is een goede tip, aanzuiging doe ik met binnenlucht dus daar geen dakdoorvoer voor nodig :D Op de aanzuigingang van de hewalex een filterbox plaatsen? Dat kan vast geen kwaad?

• Tim123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgCEGxMG97LxraHB9gYu8DF5SAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbtvgxU4DaIIGJ8wSH2PNW1a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bTcNa6ZHkLzPLJ2ifq-_ZQbMfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIAUMKrH5c1C9uhpJ12HrRDh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0C2JATQSw3gUJQuVZcxcWb3Hjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyUElBn47vh2NU58GXIl4rCm.jpg?f=fotoalbum_large
Zo heb ik het gemaakt. De filterbox schroef ik op de aluminium profielen.

• joop81
leuke foto's, ja ik had al zo'n vermoeden van de filterbox. effectief en makkelijk ja.
in de handleiding staat dat de buisdiameter 160 is, maar jij hebt 152 gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
joop81 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:00:
leuke foto's, ja ik had al zo'n vermoeden van de filterbox. effectief en makkelijk ja.
in de handleiding staat dat de buisdiameter 160 is, maar jij hebt 152 gebruikt?
Ik heb gekeken wat perfect past. Dit dus, en ja blijkbaar is dat 152 binnenmaats. Deze korte bocht heb ik bij de Hornbach gekocht(mag ik dit noemen? Anders gamma, Karwei en Formido ivm reclame)
Plakband eromheen voor de valse lucht.
Bovenstaande foto's is de installatie waar ik nu mee bezig ben. Een 2e hewalex. De 1e puur voor drinkwater, deze puur voor cv installatie.

• joop81
wellicht weer een gekke vraag. maar zou je het koudemiddel kunnen vervangen voor een ander koudemiddel? De R410a zou wellicht vervangen kunnen worden door R32 of R290. Misschien dat de WP dan nog betere COP haalt? of bedenk ik nu iets wat totaal niet kan omdat de WP alleen maar een soort van overweg kan met R410a???
ik ben benieuwd :D

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:48
joop81 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:22:
wellicht weer een gekke vraag. maar zou je het koudemiddel kunnen vervangen voor een ander koudemiddel? De R410a zou wellicht vervangen kunnen worden door R32 of R290. Misschien dat de WP dan nog betere COP haalt? of bedenk ik nu iets wat totaal niet kan omdat de WP alleen maar een soort van overweg kan met R410a???
Nee dat kan niet. Onderdelen en instellingen ed zijn afgestemd op een specifiek koudemiddel.

• andre75
Het syntetisch koudemiddel R410A wordt stapsgewijs afgebouwd. In 2030 mag maar 20% van geproduseerde koudemiddelen bestaan uit R410A. Met andere worden R410A verdwijnt langzaam van de markt en wordt indien moeilijker te krijgen. Er is wel een vervanger van R410A in ontwikkeling, de R466A
Mocht het zover komen dan wordt de Hewalex vervangen. De kosten wegen niet op, dan de restwaarde

[ Voor 10% gewijzigd door andre75 op 21-09-2022 22:30 ]

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:28
joop81 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:55:
[quote]Emacee schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:29:
[Afbeelding]

Zie ik het goed dat je de uitblaaslucht op je MV box hebt aangesloten? Zo ja, blaas je de lucht via deze MV box naar buiten? Is de Hewalex niet krachtiger dan de afzuigmotor van de MV box?
Ik hoor het graag, want zo scheelt het je wel een dakdoorvoer wat erg fijn zou zijn. Alleen hoop ik niet dat de Hewalex dus de afgekoelde lucht via de kanalen weer terug de woning in blaast.
Zit precies andersom; Hewalex zuigt aan via de MV en blaast uit naar buiten. Hewalex zuigt harder dan de MV maar de fan daarvan heeft zo weinig weerstand dat ie gewoon harder gaat draaien. Als de Hewalex uit staat drukt de MV de afvoerlucht door de Hewalex, ook daar is de weerstand van de fan erg laag.

Zodra de CV ketel eruit is ga ik nog wel wat kanalen verleggen zodat ik er een filterbox tussen kan zetten en wellicht ook een aanvoer vanaf buiten.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• RemonWi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-02 09:24
Hi, Ik kan de warmtepomp op de site van Hewalux niet vinden. Iemand de juiste link?

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

• Surfari
Dan kan niet zomaar en kan gevaarlijk zijn. R290 gaat hier niet werken maar dan zou je 1 kg propaan in je binnenunit hebben. Niet aan beginnen al zou het kunnen.
Alternatief voor R410A is R32, dat bestaat voor ca 50% R410A en heeft qua druk en temperatuur hetzelfde bereik. Maar is geclassificeerd als brandbaar en de chemische samenstelling is anders wat makkelijk tot problemen met olie en componenten leidt, niet aan beginnen tenzij vrijgegeven voor de fabrikant( er is idd koeltechnische apparatuur die voor beide gebruikt kan worden).
Het is zinloos want het rendement wordt niet beter. Het gwp van R32 is veel gunstiger daarom gaan veel wp's en airco's van 410 naar 32.
Uitfaseren hoef je niet bang voor te zijn. Veel R410A apparatuur van nu wordt na 2030 vervangen en daarmee is te verwachten dat gerecyclede R410A dan voldoende voorhanden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LecramR

Ik heb de PCWU in een testopstelling geplaatst. Zo kan je mooi zien hoe sterk de flow is (in dit geval stand 1). Het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour is dan 4,5 graden. Een groter debiet is denk ik niet wenselijk omdat dat een behoorlijke werveling in het vat zal geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
LecramR schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:18:
[YouTube: Hewalex PCWU 3,0 kW testopstelling]

Ik heb de PCWU in een testopstelling geplaatst. Zo kan je mooi zien hoe sterk de flow is (in dit geval stand 1). Het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour is dan 4,5 graden. Een groter debiet is denk ik niet wenselijk omdat dat een behoorlijke werveling in het vat zal geven.
Grappige opstelling. Kan je ook het geluid van de compressor laten horen, daar hoor je regelmatig vragen over?
De minimale flow over de condensor is 650ltr/h voor een goede dt van 5K

[ Voor 7% gewijzigd door andre75 op 23-09-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
andre75 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:11:
[...]

De minimale flow over de condensor is 650ltr/h voor een goede dt van 5K
Zelfs in de laagste pompstand is delta T 4,5. Hoe hoger de flow, hoe lager delta T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
LecramR schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:41:
[...]

Zelfs in de laagste pompstand is delta T 4,5. Hoe hoger de flow, hoe lager delta T.
Met die paar stukjes leiding is weerstand over de condensor mooi laag. Daarom is het ook belangrijk om het leidingwerk netjes aan te sluiten en niet van die slangentroep te gebruiken. Dat is allemaal weerstand en dan zakt de flow in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51
In de schema's van Hewalex zie ik de volgende volgorde:

Koud water ->Afsluitklep -> Terugslagklep -> Expansievat -> Veiligheidsklep -> Pomp -> aanvoer Hewalex

Mag het volgende ook:

Koud water -> Watts stopkogelkraan terugstroombeveiliging -> Veiligheidsklep -> Pomp -> Expansievat -> aanvoer Hewalex

Verschillen zijn een gecombineerde afsluiter en terugslagklep en expansievat pas na de pomp.

Mag dit?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
PASware schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:51:
In de schema's van Hewalex zie ik de volgende volgorde:

Koud water ->Afsluitklep -> Terugslagklep -> Expansievat -> Veiligheidsklep -> Pomp -> aanvoer Hewalex

Mag het volgende ook:

Koud water -> Watts stopkogelkraan terugstroombeveiliging -> Veiligheidsklep -> Pomp -> Expansievat -> aanvoer Hewalex

Verschillen zijn een gecombineerde afsluiter en terugslagklep en expansievat pas na de pomp.

Mag dit?
Ik zou een 6 bar inlaatcombinatie gebruiken. Zie handleiding safety valve max 7 bar.
''Koud water ->Afsluitklep -> Terugslagklep -> Expansievat -> Veiligheidsklep" = bijna gelijk als een inlaatcombinatie. Komt bijna op hetzelfde neer. Let op gebruik een 6 bar inlaatcombinatie.

[ Voor 4% gewijzigd door andre75 op 25-09-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
andre75 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:15:
[...]

Ik zou een 6 bar inlaatcombinatie gebruiken. Zie handleiding safety valve max 7 bar.
''Koud water ->Afsluitklep -> Terugslagklep -> Expansievat -> Veiligheidsklep" = bijna gelijk als een inlaatcombinatie. Komt bijna op hetzelfde neer. Let op gebruik een 6 bar inlaatcombinatie.
En dan dus geen expansievat? Dat levert wel extra water (en dus warmte) verlies op.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
PASware schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:38:
[...]

En dan dus geen expansievat? Dat levert wel extra water (en dus warmte) verlies op.
De inlaatcombinatie zit in de koudwaterleiding, toevoerleiding. Als de boiler opwarmt dan loopt de druk op, een natuurlijk verschijnsel. Bij 6 bar gaat de ontlastklep van de inlaatcombinatie open en dan loopt er koudwater uit de ontlastklep via een overloopleiding naar de afvoer. Als de druk < 6 bar dan sluit de ontlastklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
andre75 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:44:
[...]

De inlaatcombinatie zit in de koudwaterleiding, toevoerleiding. Als de boiler opwarmt dan loopt de druk op, een natuurlijk verschijnsel. Bij 6 bar gaat de ontlastklep van de inlaatcombinatie open en dan loopt er koudwater uit de ontlastklep via een overloopleiding naar de afvoer. Als de druk < 6 bar dan sluit de ontlastklep.
Levert dat veel waterverlies op?

Qua inrichting zou het wel wat "lastiger" worden, want de aanvoer horizontaal onder andere leidingen, zoals CV leidingen en PVC afvoer (dat is de bovenste). De koudwater aansluiting van boiler zit onderin, zo ongeveer ter hoogte van de koud water aanvoer. Dat zou dan betekenen dat ik na afsluiter+keerklep, eerst een stuk omhoog moet, tot boven de PVC afvoer, dan inlaatcombinatie en dan weer leiding naar beneden richting ingang van de boiler. Het kan, wel meer lelijk leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
PASware schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:16:
[...]

Levert dat veel waterverlies op?

Qua inrichting zou het wel wat "lastiger" worden, want de aanvoer horizontaal onder andere leidingen, zoals CV leidingen en PVC afvoer (dat is de bovenste). De koudwater aansluiting van boiler zit onderin, zo ongeveer ter hoogte van de koud water aanvoer. Dat zou dan betekenen dat ik na afsluiter+keerklep, eerst een stuk omhoog moet, tot boven de PVC afvoer, dan inlaatcombinatie en dan weer leiding naar beneden richting ingang van de boiler. Het kan, wel meer lelijk leidingwerk.
De installatie moet voldoen aan de Nederlandse NEN 1006 voorschriften. Zie werkblad 4.4B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
andre75 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:49:
[...]

De installatie moet voldoen aan de Nederlandse NEN 1006 voorschriften. Zie werkblad 4.4B
Ik zie het (punt 2.1.1 en 5.1). Inlaatcombinatie moet doen. Zou het volgende dan mogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d15debRdA2VoQe9fdRpm8GgMqVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ohDeGYaq9tMJbKLdQc2Nio2.jpg?f=fotoalbum_large

Inlaat combinatie zit wat achter en daardoor dus makkelijker bij de PVC afvoer (die niet te verplaatsen is)

code:
1
2
3
Aanvoer -- Afsluiter+keerklep ---T-stuk-----Afsluiter---Boiler
                                    |
                                     ----Inlaatcombinatie---Pomp--- WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
PASware schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:59:
[...]
Zou het volgende dan mogen?
Volgens mij gaat dit niet goed. De inlaatcombinatie beveiligd de druk erna en niet ervoor en is tevens bedoeld dat er geen warmwater in de koudwaterleiding kan komen. Het is ook goed mogelijk dat er nog een keerklep in de pomp zit (afhankelijk van de uitvoering).

Voor zover ik het zie, moet de koudwateraansluiting van je boiler na de inlaatcombinatie komen. Dan zou ik het expansievat plaatsen met een doorstroomaansluiting en dan de pomp.

Je wilt het mooi en gemakkelijk doen, maar ik ben bang dat je hiermee verkeerd gaat.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Jojan265 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:25:
[...]

Volgens mij gaat dit niet goed. De inlaatcombinatie beveiligd de druk erna en niet ervoor en is tevens bedoeld dat er geen warmwater in de koudwaterleiding kan komen. Het is ook goed mogelijk dat er nog een keerklep in de pomp zit (afhankelijk van de uitvoering).

Voor zover ik het zie, moet de koudwateraansluiting van je boiler na de inlaatcombinatie komen. Dan zou ik het expansievat plaatsen met een doorstroomaansluiting en dan de pomp.

Je wilt het mooi en gemakkelijk doen, maar ik ben bang dat je hiermee verkeerd gaat.
Oke dat zou dan het volgende worden:

code:
1
2
3
aanvoer - afsluiter - inlaatcombi - expansievat - t stuk - pomp - WP
          +keerklep                               |
                                                   --- koudwateraansluiting boiler

Ik lees in handleiding van de Hewalex dat expansievat nog voor inlaatcombi zit, maakt dat nog wat uit?

Zouden wat meer bochtjes worden, maar dat moet zeker wel lukken.

[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 27-09-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Volgens mij moet het zo goed komen. Het expansievat voor de inlaatcombi zou ik niet doen. Er zit namelijk nog een keerklep in de inlaatcombi en dan gaat het expansievat volgens mij niet de druk beheersen waar je juist wilt (boiler+Hewalex). De afsluiter+keerklep is volgens mij dubbelop (inlaatcombi heeft ook al een keerklep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Jojan265 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:22:
Volgens mij moet het zo goed komen. Het expansievat voor de inlaatcombi zou ik niet doen. Er zit namelijk nog een keerklep in de inlaatcombi en dan gaat het expansievat volgens mij niet de druk beheersen waar je juist wilt (boiler+Hewalex). De afsluiter+keerklep is volgens mij dubbelop (inlaatcombi heeft ook al een keerklep).
Ah verrek ja,er zit een keerklep in de inlaatcombinatie, dan moet expansievat inderdaad erna. Die mag ook na de pomp toch?

code:
1
2
3
4
Aanvoer - afsluiter - inlaatcombi - t-split - pomp - t-stuk - hewalex
                                       |               |
                                       |                ---expansievat
                                       ----- afsluiter - boiler koud

[ Voor 22% gewijzigd door PASware op 27-09-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Hij mag wel na de pomp, maar de pomp verhoogd de druk ook nog. Hier moet je dus rekening mee houden voor de gewenste voordruk. Zet je hem in de zuig van de pomp kan de voordruk ca. 3 Bar zijn (waterdruk in aanvoerleiding).

• PASware
Jojan265 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:24:
Hij mag wel na de pomp, maar de pomp verhoogd de druk ook nog. Hier moet je dus rekening mee houden voor de gewenste voordruk. Zet je hem in de zuig van de pomp kan de voordruk ca. 3 Bar zijn (waterdruk in aanvoerleiding).
Dank! De voordruk van het expansievat dat ik wil kopen is 3.5 bar (en max 8bar ). Zou deze geschikt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Lijkt me prima.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:11
Even een vraagje uit interesse, waar is de overdrukbeveiliging (van inlaatcombinatie) voor nodig als je een expansievat hebt? Is het een "broekriem & bretels" oplossing?

• Jojan265
  • Nu online
Absoluut niet. De inlaatcombi is verplicht, omdat door de mogelijk hogere druk, er warm water in de koudwater kan komen. Het expansievat is meer een bescherming voor je eigen apparatuur. Met alleen een inlaatcombi kan de druk oplopen tot 6 (of 8 bar).

• Tim123
Jojan265 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:54:
Absoluut niet. De inlaatcombi is verplicht, omdat door de mogelijk hogere druk, er warm water in de koudwater kan komen. Het expansievat is meer een bescherming voor je eigen apparatuur. Met alleen een inlaatcombi kan de druk oplopen tot 6 (of 8 bar).
Daar verandert een expansievat toch niks aan? De druk zal uiteindelijk ook oplopen, alleen minder heftig. Het expansievat houdt hem constanter.
Het water wat je opwarmt zet uit. Of je nu een wpb, zonneboiler of een "normale"boiler hebt. De inlaatcombinatie gaat pas lozen boven de 6(of 8) bar..

• Tim123
8 bar

• PASware
Tim123 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:58:
[...]

Daar verandert een expansievat toch niks aan? De druk zal uiteindelijk ook oplopen, alleen minder heftig. Het expansievat houdt hem constanter.
Het water wat je opwarmt zet uit. Of je nu een wpb, zonneboiler of een "normale"boiler hebt. De inlaatcombinatie gaat pas lozen boven de 6(of 8) bar..
En daarom wil ik een expansievat, meer stabiliteit en minder heftige 'ontlading' als je de kraan open draait.

• mvdklip
Wij hebben gisterenavond voor het eerst weer de pelletkachel en warmtepomp aangeslingerd. Bij ons werkt het zo dat we lucht uit de woonkamer bij het plafond laten afzuigen door de warmtepomp. De pelletkachel verwamt dus onze woonkamer maar zorgt indirect ook voor warm water. Gisteren zaten we op een dieptepunt qua warm water en we zagen de zonneboiler voorlopig ook niks doen.

Nou heb ik de volgende COP berekening gemaakt:
  • Start: 300 liter water van 18 graden
  • Eind: 300 liter water van 47 graden
  • Opgewekt: 29 x 300 kcal = 36400 kJ = 10,11 kWh
  • Verbruikt: 2,85 kWh
  • COP: 3,55
Het verbruik is bijgehouden door meerdere slimme stekkers. Het gaat dan ook om daadwerkelijk verbruik van alle warmwater componenten zoals warmtepomp, pomp, zonneboiler, WiFi aansturing, etc. Verbruik van de pelletkachel (houtpellets en elektriciteit) heb ik er buiten gehouden. De aanvoertemperatuur van de lucht naar de warmtepomp was gemiddeld 22 graden.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

• Jojan265
  • Nu online
Tim123 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:58:
[...]

Als het expansievat goed gekozen is, zal het extra volume door uitzetting opgevangen worden door het expansievat en de druk dus niet toenemen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:11
PASware schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:19:
[...]

En daarom wil ik een expansievat, meer stabiliteit en minder heftige 'ontlading' als je de kraan open draait.
Dat begrijp ik, maar mijn vraag was waar de overdrukbeveiliging dan nog voor is. Hoeveel water moet je opvangen/lozen per 100L boilervat; misschien 1 liter? Dat vangt het expansievat toch makkelijk op? Ik had het ook niet over de keerklep v.d. inlaatcombinatie.

• Surfari
Martin7182 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:29:
[...]

Dat begrijp ik, maar mijn vraag was waar de overdrukbeveiliging dan nog voor is. Hoeveel water moet je opvangen/lozen per 100L boilervat; misschien 1 liter? Dat vangt het expansievat toch makkelijk op? Ik had het ook niet over de keerklep v.d. inlaatcombinatie.
Om overdruk te lozen als het uit de hand loopt. Het is de (enige) drukbebeveiliging van het vat.
Denk bijvoorbeeld aan een verwarmingselement wat niet uitschakelt of een op hol geslagen zonneboiler. Te veel overdruk is dan niet alleen schadelijk voor het vat maar ook gevaarlijk.
Ook het snel dichtdoen van een kraan kan radicale drukgolven veroorzaken.

• Surfari
Jojan265 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:29:
[...]

Als het expansievat goed gekozen is, zal het extra volume door uitzetting opgevangen worden door het expansievat en de druk dus niet toenemen.
De druk neemt wel wat toe hoor, maar het is niet zoveel.
Door zo'n vat toe te passen is de druk hier ongeveer 3 a 5 bar.
De overstort wordt nauwelijks aangesproken. Het grootste voordeel voor mij is dat ik verlost ben van de overstort geluidjes(de boiler staat in een halfopen keuken, tussen overstort en zitgedeelte zit de open doorgang).

• Jojan265
  • Nu online
Surfari schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:11:
[...]

De druk neemt wel wat toe hoor, maar het is niet zoveel.
Door zo'n vat toe te passen is de druk hier ongeveer 3 a 5 bar.
De overstort wordt nauwelijks aangesproken. Het grootste voordeel voor mij is dat ik verlost ben van de overstort geluidjes(de boiler staat in een halfopen keuken, tussen overstort en zitgedeelte zit de open doorgang).
Hoe groot is je volume van de boiler en hoe groot is je expansievat?

• Surfari
Jojan265 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:15:
[...]

Hoe groot is je volume van de boiler en hoe groot is je expansievat?
De boiler is 200 liter en het vat is 24 liter(geleverd met voordruk 3,5 bar en gemeten 4 bar.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssk1uDsgVpuC4hw27RO4rvn5vm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZECCahz1ZItosN87dH863SN.jpg?f=fotoalbum_large

Het vat zit overigens met de uitgang naar beneden pal boven de leiding, zodat er zo min mogelijk water in blijft staan bij lage druk( voordruk is groter dan waterdruk in koude toestand) en drukloos maken van het systeem. Als er een leiding tussen zit zal dit water niet ververst worden. Er zijn trouwens ook zulke vaten verkrijgbaar met een doorstroomventiel zodat de inhoud altijd ververst wordt, dit is prijziger maar biedt meer zekerheid m.b.t
Legionella. Wel een puntje als je een vat toepast op een boiler die dan ook nog eens vaak niet in de buurt van 60 graden zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhOXxe6vcv_ucRkYQatbVBIFe3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MkcAmuJAB8K7EmbEFTsV1pH8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgZEge99VDWvGpXJ2nlu9ZjHEs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMglRjU4VBg0JBrwcvfWCDG9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STg4TLTL353Gd1NPAjGqCQuDEfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMYzdpSsS6I3LduvtMQSgy87.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIiSf7PZBWC4C7dqGYEjd8XA_s0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PclwYm3h3E8mitkTwb8SEpCU.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste opstart van de hewalex 3.0KW op de vloerverwarming. Alles in de installatie is nog koud, dus afwachten wat er gaat gebeuren kwa temperaturen. De eerste indruk lijkt goed:
660L/min
577W elektrische vermogen
2.640Kw verwarmings vermogen
Dit nog bij 24.8 graden aanvoer, en een retour temperatuur van 21.2
COP van 4.57

• Jojan265
  • Nu online
Tim123 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:41:
De eerste indruk lijkt goed:
660L/min
Dit lijkt me sterk met de genoemde electrische vermogens.

• Tim123
Jojan265 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:45:
[...]

Dit lijkt me sterk met de genoemde electrische vermogens.
Je hebt gelijk...660/uur

• mvdklip
Ik vind 577W wel erg weinig opgenomen vermogen. Bij mij is het ergens tussen de 750 en 900W.

• mvdklip
Surfari schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:34:
[...]

Er zijn trouwens ook zulke vaten verkrijgbaar met een doorstroomventiel zodat de inhoud altijd ververst wordt, dit is prijziger maar biedt meer zekerheid m.b.t Legionella. Wel een puntje als je een vat toepast op een boiler die dan ook nog eens vaak niet in de buurt van 60 graden zit.
Goed punt. Bij mij zit er een standaard "cv" expansievat geleverd bij de boiler. Ik draai netjes anti-legionella runs maar dit expansievat is dan nog steeds een risico begrijp ik?

• Tim123
mvdklip schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:26:
Ik vind 577W wel erg weinig opgenomen vermogen. Bij mij is het ergens tussen de 750 en 900W.
De warmtepomp zelf was 542 watt, de pomp 33 watt.
Jou genoemde vermogens, herken ik inderdaad wel, echter bij een hogere temperatuur. Precies dat is de reden dat ik hewalex puur voor de cv wil hebben draaien. Ik ben benieuwd wat het vermogen gaat worden bij 35-30 graden

• mvdklip
Ah, natuurlijk, je had een heel laag setpoint. 25 graden? Of werk je uberhaupt niet met een setpoint in deze opstelling?

• Surfari
mvdklip schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:30:
[...]

Goed punt. Bij mij zit er een standaard "cv" expansievat geleverd bij de boiler. Ik draai netjes anti-legionella runs maar dit expansievat is dan nog steeds een risico begrijp ik?
Een standaard cv vat mag niet in het drinkwater zitten. Hij moet dus gemaakt zijn voor drinkwater.
Het vat moet "in" de toevoerleiding zitten en niet (zoals bij cv en zonneboiler gebruikelijk) via een leiding, i.v.m. stilstaand water. Bijv op een t-stuk.

Stilstaand water is altijd een risico. Dus met vat is het risico hoger dan zonder.

• Surfari
Tim123 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:47:
[...]

De warmtepomp zelf was 542 watt, de pomp 33 watt.
Jou genoemde vermogens, herken ik inderdaad wel, echter bij een hogere temperatuur. Precies dat is de reden dat ik hewalex puur voor de cv wil hebben draaien. Ik ben benieuwd wat het vermogen gaat worden bij 35-30 graden
Bij ongeveer 35/30 hier ca 700 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:15:
[...]
Een standaard cv vat mag niet in het drinkwater zitten. Hij moet dus gemaakt zijn voor drinkwater.
Never mind: ik was in de war met de zonneboiler. Ik heb helemaal geen expansievat in m'n water-circuit zitten, alleen in m'n glycol-circuit. In de montagehandleiding van zonnemagazijn staan bij de aansluiting van de warmtepomp: inlaatcombinatie, aflaat punt, vuilvanger, Wilo circulatiepomp, keerklep en afsluiters. Die vuilvanger en keerklep heb ik overigens ook niet. Ik was destijds nog minder goed met dat soort schema's en heb gewoon braaf de door zonneboilermagazijn geleverde spullen aangesloten. De afsluiters heb ik ook pas later toegevoegd omdat dat toch wel handig bleek. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:52:
Ah, natuurlijk, je had een heel laag setpoint. 25 graden? Of werk je uberhaupt niet met een setpoint in deze opstelling?
ik had een setpoint van 35 graden(wellicht straks 30 graden instellen en naar de retour gaan kijken ipv aanvoer) dit aangezien het een test was, en maar een paar uur gedraaid te hebben heb ik deze temperaturen niet gehaald.

de cv pomp stuur ik los van de warmtepomp (is wel een voorwaarde voordat de warmtepomp ubberhaupt vrijgegeven word.

waarschijnlijk kijk is straks naar de retour temperatuur, wanneer deze 30 graden is schakel ik de warmtepomp af.
de cv pomp blijft dan draaien, en zorgt ervoor dat de warmtepomp uiteindelijk weer vrijgeven word, als deze voldoende afgekoeld is.

ik draai zonder buffer, volledig op de vloerverwarming. ik zie de aanvoer temperatuur rustig in 4 uurtjes stijgen van 22.3 naar 28.7. het elektrisch vermogen redelijk stabiel tussen 505 en 570 watt.

• Tim123
Surfari schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:24:
[...]

Bij ongeveer 35/30 hier ca 700 Watt.
is toch beter dan tussen de 800 en 900 Watt, als je de wisselaar in de boiler gebruikt, voor de cv installatie(en de hewalex de boiler is ssw laten draaien) ben benieuwd hoe stabiel de installatie gaat zijn, zeker kwa snelheid met opwarmen van de vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:00
@Tim123 Wat wordt dan je kamer temperatuur? Blijft die stabuiel?

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
Sterke-Jerke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:56:
@Tim123 Wat wordt dan je kamer temperatuur? Blijft die stabuiel?
Eigenlijk hoef ik nu nog niet te stoken thuis(5.50m glas op het westen, de zon doet het nog prima.
Gisteren was het 22 graden rond 17 uur.
Toen heb ik de warmtepomp aangezet om verder te testen.(in die fase van de installatie zit ik nu dus)
Rond 23.30 was de aanvoer temperatuur gestegen tot 28.7 graden. Toen heb ik de warmtepomp uitgezet. De kamer temperatuur was nog steeds 22 graden (en de vloer 22.4).
Dus ja, hij blijft stabiel bij deze temperaturen (vanmorgen toch 3 graden buiten) . Rond 7.30 vanmorgen 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Tim123 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:14:
[...]

Eigenlijk hoef ik nu nog niet te stoken thuis(5.50m glas op het westen, de zon doet het nog prima.
Gisteren was het 22 graden rond 17 uur.
Toen heb ik de warmtepomp aangezet om verder te testen.(in die fase van de installatie zit ik nu dus)
Rond 23.30 was de aanvoer temperatuur gestegen tot 28.7 graden. Toen heb ik de warmtepomp uitgezet. De kamer temperatuur was nog steeds 22 graden (en de vloer 22.4).
Dus ja, hij blijft stabiel bij deze temperaturen (vanmorgen toch 3 graden buiten) . Rond 7.30 vanmorgen 21 graden.
Ik zal mijn vraag toch even toelichten: ik overweeg hetzelfde te doen, alleen is het verblijf waar ik het gepland heb , niet permanent bewoont. Twijfel dus heel sterk tussen deze oplossing, of een buffer vat van 50l erin, icm met een evohome setje voor de temperatuur fine tuning.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Sterke-Jerke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:49:
[...]

Ik zal mijn vraag toch even toelichten: ik overweeg hetzelfde te doen, alleen is het verblijf waar ik het gepland heb , niet permanent bewoont. Twijfel dus heel sterk tussen deze oplossing, of een buffer vat van 50l erin, icm met een evohome setje voor de temperatuur fine tuning.
Wat is je gedachten over de buffer van 50L? Is er vloerverwarming aanwezig, of alleen radiatoren?
Vloerverwarming (en zeker met de warmtepomp) is wel erg langzaam.
Wil je de boel warm stoken als je er aankomt, duurt het waarschijnlijk te lang.
Heb je alleen radiatoren, zul je denk ik wel een buffer nodig hebben, maar houdt dan echt rekening met de lage temperatuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Ik heb het zelfde plan, heb een vat in vat boiler aangesloten. De buitenmantel van 30 liter verwarmd door de hewalex en de binnenkant van 130 liter op het radiatoren circuit van de boven verdieping.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSOWlx0tgV2OO2MZflTGI1Rgwj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aL93D5EeuBecHVYsESCf5Nff.jpg?f=fotoalbum_large

De pomp in het circuit met de radiatoren wordt door een thermostaat gestuurd en de hewalex staat altijd aan om het vat op temperatuur te houden.

Nu bezig om de lucht slangen aan te sluiten zodat ik lucht van buiten kan mixen met lucht uit de woning.

[ Voor 17% gewijzigd door WillemSuper op 30-09-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
WillemSuper schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:09:
Ik heb het zelfde plan, heb een vat in vat boiler aangesloten. De buitenmantel van 30 liter verwarmd door de hewalex en de binnenkant van 130 liter op het radiatoren circuit van de boven verdieping.[Afbeelding]

De pomp in het circuit met de radiatoren wordt door een thermostaat gestuurd en de hewalex staat altijd aan om het vat op temperatuur te houden.

Nu bezig om de lucht slangen aan te sluiten zodat ik lucht van buiten kan mixen met lucht uit de woning.
Ik zou die pomp niet zo laten, die is binnen een paar jaar kapot. Pomp moet een 1/4 slag gedraaid worden, zie handleiding. Ik hoop dat de minimale flow van 650ltr wordt gehaald. Uponor 25 met de diverse fittingen heeft een behoorlijke weerstand. Anders de pomp op stand 3 zetten. Geluid kan ook nog wel een dingetje worden zo op een houten vloer

[ Voor 9% gewijzigd door andre75 op 30-09-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
WillemSuper schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:09:
Ik heb het zelfde plan, heb een vat in vat boiler aangesloten. De buitenmantel van 30 liter verwarmd door de hewalex en de binnenkant van 130 liter op het radiatoren circuit van de boven verdieping.[Afbeelding]

Heb je de warmtepomp aangesloten met upinor, of heb je er flexibele slangen tussen zitten? Als je hem opstelt zoals je hebt gedaan(op rubbers) kan hij trillen zonder dat dat overlast geeft. De vaste leidingen zorgen er echter voor dat de trillingen door gegeven worden aan je installatie...dat wil je echt niet kwa geluid.
Op welke temperatuur wil je je warmtepomp laten draaien straks?
Wellicht onnodig advies, maar aangezien hij bij jou (net als hier), onder de schuine kap staat, zul je de installatie moeten afkoppelen als je iets van onderhoud wil doen. Houdt je daar rekening mee?
Daarnaast is het misschien ook handig om een kabel aan het vrijgave contact te maken, daar kom je later ook niet meer bij...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxDONU-prCr6dvL44hle8lFZ35E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztV6OZNEUmGRsp1sluG45Ine.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
andre75 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:16:
[...]

Ik zou die pomp niet zo laten, die is binnen een paar jaar kapot. Pomp moet een 1/4 slag gedraaid worden, zie handleiding. Ik hoop dat de minimale flow van 650ltr wordt gehaald. Uponor 25 met de diverse fittingen heeft een behoorlijke weerstand. Anders de pomp op stand 3 zetten. Geluid kan ook nog wel een dingetje worden zo op een houten vloer
Dank voor de tip, zal de pomp even draaien. Waar kun je de flow uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Tim123 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:19:
[...]

Heb je de warmtepomp aangesloten met upinor, of heb je er flexibele slangen tussen zitten? Als je hem opstelt zoals je hebt gedaan(op rubbers) kan hij trillen zonder dat dat overlast geeft. De vaste leidingen zorgen er echter voor dat de trillingen door gegeven worden aan je installatie...dat wil je echt niet kwa geluid.
Op welke temperatuur wil je je warmtepomp laten draaien straks?
Wellicht onnodig advies, maar aangezien hij bij jou (net als hier), onder de schuine kap staat, zul je de installatie moeten afkoppelen als je iets van onderhoud wil doen. Houdt je daar rekening mee?
Daarnaast is het misschien ook handig om een kabel aan het vrijgave contact te maken, daar kom je later ook niet meer bij...[Afbeelding]
Ik ga starten met een temperatuur van 35 graden en een hysterese van 5 graden. Bij het testdraaien gaf hij wat trillingen door in de vloer. Ik wil hem nu op veren zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
WillemSuper schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:28:
[...]

Ik ga starten met een temperatuur van 35 graden en een hysterese van 5 graden. Bij het testdraaien gaf hij wat trillingen door in de vloer. Ik wil hem nu op veren zetten.
ik ga aankomende maand de mantel bekleden met bladlood om het geluid verder te dempen. Nu is het geluid achter een geïsoleerde kast 38 dba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Bij mij gaat het vooral om het trillen van de houten vloer. Hij is bedoeld om de kamers op de eerste verdieping overdag bij te warmen in de winter. Hij zal niet draaien als er geslapen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
WillemSuper schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:56:
Bij mij gaat het vooral om het trillen van de houten vloer. Hij is bedoeld om de kamers op de eerste verdieping overdag bij te warmen in de winter. Hij zal niet draaien als er geslapen wordt.
Ik zou wat Tim123 heeft gezegd flexibele slangen gebruiken voor het aansluiten op de Hewalex. Ik heb zelf 2 stukken RVS slang gebruikt om de trillingen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Ik heb de Hewalex werkend op mijn 300L hygieneboiler. Met de pomp op stand 1 heb ik 4 tot 4,5 gr temperatuurverschil. In stand 2 uiteraard minder. Wat is efficiënter, hoge flow, laag verschil, of lage flow, hoog verschil?
De retour zit onderin het vat, de aanvoer op ca 2/5 hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Tim123 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:05:
[...]

Wat is je gedachten over de buffer van 50L?
De vuistregel luidt als volgt: per kW vermogen van de warmtepomp, dient er plus minus 20 liter water achter te staan. Een buffervat van 60l vind ik niet.
Is er vloerverwarming aanwezig, of alleen radiatoren?
Vloerverwarming
Vloerverwarming (en zeker met de warmtepomp) is wel erg langzaam.
Wil je de boel warm stoken als je er aankomt, duurt het waarschijnlijk te lang.
Idee is sowieso vorstbescherming, en meestal weet ik ruim 24 van te voren dat de ruimte gebruikt gaat worden, dan zou de temperatuur van 17/18 naar 19/21 kunnen.
Heb je alleen radiatoren, zul je denk ik wel een buffer nodig hebben, maar houdt dan echt rekening met de lage temperatuur!

S.J.

Pagina: 1 ... 7 ... 22 Laatste