Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 8 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:46
andre75 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:16:
[...]

Ik zou die pomp niet zo laten, die is binnen een paar jaar kapot. Pomp moet een 1/4 slag gedraaid worden, zie handleiding. Ik hoop dat de minimale flow van 650ltr wordt gehaald. Uponor 25 met de diverse fittingen heeft een behoorlijke weerstand. Anders de pomp op stand 3 zetten. Geluid kan ook nog wel een dingetje worden zo op een houten vloer
Idd pompkop draaien.
En ga ervan uit dat de expansievaten verbuigen bij de aansluiting. Deze beugels zijn om een vat verticaal op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:12
Surfari schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Idd pompkop draaien.
En ga ervan uit dat de expansievaten verbuigen bij de aansluiting. Deze beugels zijn om een vat verticaal op te hangen.
Ik heb ook nog een opmerking. Ik neem aan dat het witte expansievat voor sanitair water is. In dat geval is er met deze opstelling een potentieel gevaar voor legionella. Er zal namelijk geen doorstroming zijn van sanitairwater in het expansievat, zoals je het nu hebt aangesloten. Zie uitleg hieronder van de fabrikant hoe het wel moet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1utnEpBE_UPpfG8blW_NjVWyK1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hif1EjWJHyC3EXf8YLCXIttL.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Geen sanitair water dus geen legionella problemen. Het ophangen van de expansie vaten niet de fraaiste oplossing maar dit paste wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
WillemSuper schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:45:
Geen sanitair water dus geen legionella problemen. Het ophangen van de expansie vaten niet de fraaiste oplossing maar dit paste wel.
Als de vaten deels gevuld zijn wegen ze best wel wat. Kijk niet gek op als de bovenkant rond de aansluiting straks geknikt is en het vat met de zijkant op de balk hangt.
De slang 28 mm is prima, als je minder weerstand wilt moet je de haakse bocht verwijderen en er een ruim gebogen bocht van maken. Eén leidingstuk zonder koppelingen. Maar met één haakse bocht kom je wel weg hoor.
Geldt ook voor degenen die het in bijv koper uitvoeren. Liever buigen die bochten en geen haakse koppelingen toepassen, alleen als het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:20
WillemSuper schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:09:
Ik heb het zelfde plan, heb een vat in vat boiler aangesloten. De buitenmantel van 30 liter verwarmd door de hewalex en de binnenkant van 130 liter op het radiatoren circuit van de boven verdieping.[Afbeelding]

De pomp in het circuit met de radiatoren wordt door een thermostaat gestuurd en de hewalex staat altijd aan om het vat op temperatuur te houden.

Nu bezig om de lucht slangen aan te sluiten zodat ik lucht van buiten kan mixen met lucht uit de woning.
Bij mijn Hewalex komt er nogal wat water onder uit de unit wat afgevoerd moet worden; hoe ga je dat doen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Surfari schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Als de vaten deels gevuld zijn wegen ze best wel wat. Kijk niet gek op als de bovenkant rond de aansluiting straks geknikt is en het vat met de zijkant op de balk hangt.
De slang 28 mm is prima, als je minder weerstand wilt moet je de haakse bocht verwijderen en er een ruim gebogen bocht van maken. Eén leidingstuk zonder koppelingen. Maar met één haakse bocht kom je wel weg hoor.
Geldt ook voor degenen die het in bijv koper uitvoeren. Liever buigen die bochten en geen haakse koppelingen toepassen, alleen als het niet anders kan.
Ga ik een steun maken zodat ze kunnen knikken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
hannibal2206 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

Bij mijn Hewalex komt er nogal wat water onder uit de unit wat afgevoerd moet worden; hoe ga je dat doen ?
Heb de slang aangesloten maar deze staat nog niet op de foto, is nog deels work in progress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
WillemSuper schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Heb de slang aangesloten maar deze staat nog niet op de foto, is nog deels work in progress.
Heeft de slang een vrije verloop? Het water druppelt er uit. Puur op zwaartekracht. Het word er niet uitgeperst.
En inderdaad, hier komt ook redelijk wat water uit.
De lucht word ook droger op zolder(waar ik het aanzuig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Tim123 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:09:
[...]

Heeft de slang een vrije verloop? Het water druppelt er uit. Puur op zwaartekracht. Het word er niet uitgeperst.
En inderdaad, hier komt ook redelijk wat water uit.
De lucht word ook droger op zolder(waar ik het aanzuig)
Ja hij heeft een vrij verloop en komt een verdieping lager in een bestaande afvoer terecht. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

De vuistregel luidt als volgt: per kW vermogen van de warmtepomp, dient er plus minus 20 liter water achter te staan. Een buffervat van 60l vind ik niet.
Is er vloerverwarming aanwezig, of alleen radiatoren?
Vloerverwarming
Vloerverwarming (en zeker met de warmtepomp) is wel erg langzaam.
Wil je de boel warm stoken als je er aankomt, duurt het waarschijnlijk te lang.
Idee is sowieso vorstbescherming, en meestal weet ik ruim 24 van te voren dat de ruimte gebruikt gaat worden, dan zou de temperatuur van 17/18 naar 19/21 kunnen.
Heb je alleen radiatoren, zul je denk ik wel een buffer nodig hebben, maar houdt dan echt rekening met de lage temperatuur!
Wellicht is niet iedereen het hiermee eens, maar als je vloerverwarming hebt, waarom zou je dan een (extra)buffer toe willen voegen? Ik zie hier het nut niet van. Je vloer buffert je warmte. De retour temperatuur is niet zo snel. En als de vloer goed op temperatuur is,is je ruimte dat ook. In dat geval zal dus je retour water warmer worden, en gaat de warmtepomp uit. (En dat mag ook, want je ruimte is immers op temperatuur.) In dat geval zou ik de transport pomp laten draaien. De vloer gaat weer afkoelen, het retour water word kouder, en de warmtepomp zal weer opstarten.
Uiteraard wil je niet dat dit continu gebeurt want dan ga je pendelen.
Aangezien vloerverwarming traag is, en je hopelijk goede isolatie hebt, zal je ruimte niet snel afkoelen.
Dit is afhankelijk van de situatie. Nogmaals niet iedereen zal het hier mee eens zijn. Dit werkt in ieder geval in ons huis goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
Ook kan je spelen met de hysterese op je warmtepomp, dit zorgt er mijns inziens voor dat het pendelen ook minimaal gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
WillemSuper schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

Ja hij heeft een vrij verloop en komt een verdieping lager in een bestaande afvoer terecht. (y)
Geen enkel probleem dus. Goed bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:09
LecramR schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:14:
Ik heb de Hewalex werkend op mijn 300L hygieneboiler. Met de pomp op stand 1 heb ik 4 tot 4,5 gr temperatuurverschil. In stand 2 uiteraard minder. Wat is efficiënter, hoge flow, laag verschil, of lage flow, hoog verschil?
De retour zit onderin het vat, de aanvoer op ca 2/5 hoogte
Een verschil van 4K a 4,5K is op zich wel netjes. Stand 2 is meer stroomverbruik en het voegt weinig toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:00
Tim123 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:19:
[...]

Wellicht is niet iedereen het hiermee eens, maar als je vloerverwarming hebt, waarom zou je dan een (extra)buffer toe willen voegen? Ik zie hier het nut niet van. Je vloer buffert je warmte.
Ik snap alles wat je schreef, eerder ook alwel.

Laat ik de vraag anders stellen:

Wanneer ik de vloer is al buffer gebruik, is er dan nog een mogelijkheid om relatief dynamisch met de temperatuur om te gaan?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Sterke-Jerke schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

Ik snap alles wat je schreef, eerder ook alwel.

Laat ik de vraag anders stellen:

Wanneer ik de vloer is al buffer gebruik, is er dan nog een mogelijkheid om relatief dynamisch met de temperatuur om te gaan?
Welke temperatuur?
Je ruimte temperatuur of aanvoer temperatuur?
Je ruimte temperatuur zal je vloer gaan volgen(tot een bepaalde hoogte ivm verliezen) .
Je aanvoer temperatuur is met deze warmtepomp traag(heb ik hier gemerkt) tegen een ketel zeg je: maak 35 graden, en die krijg je.
Hier moet eerst alle massa opwarmen en gemiddeld heb ik 3.1K tussen aanvoer en retour. Hoe warmer de massa word, hoe meer de retour temperatuur stijgt. Daardoor stijgt ook de aanvoer temperatuur.
Gisteren na 3 dagen 4 uurtjes gedraaid te hebben, eindelijk 30 graden aanvoer gehaald. De vloer word hierdoor rond de 24 graden, en de ruimte uiteindelijk 23.5 (wat zeker nu veel te warm is, maar wat mij betreft is de test wel geslaagd) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Tim123 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:20:
[...]

Welke temperatuur?
Je ruimte temperatuur of aanvoer temperatuur?
Aan het eind vd rit gaat het idd om de temperatuur in de ruimte.
Als ik je goed begrijp is t dus een kwestei van experimenteren, welke vloertemperatuur, welke ruimte temperatuur oplevert. Die zou dan redelijk stabiel moeten blijven

Heeeel andere vraag: Ik neem aan dat je een overstort ventiel geplaatst hebt?
En hoe heten die dingen waar je de sensoren in hebt geplaatst? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZIRLZABYQhwMEV1UA6Fwuqj2KA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W3E4zMi7k70dTBUgefa0ChH7.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Sterke-Jerke op 02-10-2022 15:36 ]

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Sterke-Jerke schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Als ik je goed begrijp is t dus een kwestei van experimenteren, welke vloertemperatuur, welke ruimte temperatuur oplevert. Die zou dan redelijk stabiel moeten blijven

En hoe heten die dingen waar je de sensoren in hebt geplaatst? [Afbeelding]
Die dingen waar de sensoren in zitten zijn dompelbuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
[...]

Uiteraard heb ik een overstort geplaatst, en ook een expansievat.
Eigenlijk is het een "normale cv" installatie waar ook al die beveiligingen en opties in zitten.
En inderdaad zoals @andre75 andre75 aangeeft dat zijn dompelbuizen.
Ik heb de hele warmtepomp installatie zo gemaakt dat ik hem makkelijk kan afkoppelen ivm onderhoud/repareren in de toekomst. Dmv de dompelbuizen meet je de water temperatuur, maar hoef je de sensoren niet in het water zelf te plaatsen.

Op de foto zie je dat ik 2 warmtepompen naast elkaar heb staan. De voorste is puur voor de cv installatie, de achterste is voor drinkwater,alhoewel hij ook de functie van de cv zou kunnen overnemen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBN7W6Dpz7bN7AKZZfRbN5UlXIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOvKByKwrDiZqmEJ3WsNlsT1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhRwe33hR1e0HZmMrLu1k_nts6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59ASv0Z1agTXcCRCu03l7fxA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
andre75 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:16:
[...]
Ik zou die pomp niet zo laten, die is binnen een paar jaar kapot. Pomp moet een 1/4 slag gedraaid worden, zie handleiding. Ik hoop dat de minimale flow van 650ltr wordt gehaald. Uponor 25 met de diverse fittingen heeft een behoorlijke weerstand. Anders de pomp op stand 3 zetten.
Ik heb m'n pomp ook al een hele tijd zo. Met een 1/4 slag gedraaid bedoel je dat hij moet "liggen" ipv "staan"? Ik kan het niet vinden in de handleiding van Hewalex.

Verder heb ik ook uponor 25 en de flow nooit gecontroleerd. Hoe kom je erachter of je die minimale flow haalt?

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
mvdklip schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Ik heb m'n pomp ook al een hele tijd zo. Met een 1/4 slag gedraaid bedoel je dat hij moet "liggen" ipv "staan"? Ik kan het niet vinden in de handleiding van Hewalex.

Verder heb ik ook uponor 25 en de flow nooit gecontroleerd. Hoe kom je erachter of je die minimale flow haalt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTsFNPEc8hc6YUD7Xz-uajoZdcs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tkoWJGFQ7084Zmf9BazXq0G8.jpg?f=user_large

De stand van de pomp staat in de installatiehandleiding van de pomp zelf. Geen enkele cv pomp mag met motor omhoog of naar beneden gemonteerd worden. Ik heb een TA inregelafsluiter geplaatst en kan met een flowmeter de flow nameten. Met een goede DT rond de 5K kan je een aanname doen dat de flow voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52
Hoe doen jullie dat met de subsidie, krijg je dat als particulier gewoon uitbetaald ?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
Zijn er ook mensen die de hewalex 3kW alleen voor warm water tbv douchen gebruiken?
Ik kan geen grote staande wpb kwijt maar zou evt wel een liggend vat kwijt kunnen.
Ik heb een balans ventilatie met wtw waar ik evt de aan/afvoer van zou kunnen gebruiken.
Het idee zou zijn om evt combi van de hewalex met een buffer vat van 100-150L liggend te installeren.
Zijn er mensen hier die zoiets hebben draaien en evt foto’s of een tekening willen delen?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Master-T schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:27:
Zijn er ook mensen die de hewalex 3kW alleen voor warm water tbv douchen gebruiken?
Ik kan geen grote staande wpb kwijt maar zou evt wel een liggend vat kwijt kunnen.
Ik heb een balans ventilatie met wtw waar ik evt de aan/afvoer van zou kunnen gebruiken.
Het idee zou zijn om evt combi van de hewalex met een buffer vat van 100-150L liggend te installeren.
Zijn er mensen hier die zoiets hebben draaien en evt foto’s of een tekening willen delen?

Thanks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SGBC81ejwhI1avLP0lwqEdRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large
Zoiets? Ik heb een 200ltr liggende boiler gebuikt als cv buffer. Uiteraard kan het ook gebruikt worden als warmwater buffer. Ik zou er even goed naar kijken om een wtw te combineren. Als je de uitblaas van de wtw aansluit op de aanzuig van de Hewlalex dan creeer je een onderduk in je wtw. De Hewalex zuigt 500m3/h lucht uit de wtw wat het verstoort.
Als js de 2 uitblaas kanalen WTW en Hewalex combineert dan moet de diameter dan de dakdoorvoer groter worden. De dakdoorvoer moet 500m3/h Hewalex en max 300m3/h WTW kunnen verwerken.

[ Voor 15% gewijzigd door andre75 op 03-10-2022 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E69Lgc41Kj0_RY2SuwSCh_URos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XX4mBEoO7EZQ5p5WNya23plv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qyo-gju6DBVz7-EIYXfFa8cFAFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkq9HBwppFmSAyXuTZOILjSW.jpg?f=fotoalbum_large

Alle spulletjes zijn eindelijk binnen dus kan ik dit weekend de hele boel gaan aansluiten. De ringleiding van de warmtepomp sluit ik aan met starre 25mm uponor buis. De ketel laat ik er tussen zitten al zal die niet meer worden gebruikt. Vindt het wel prettig om die te behouden want stel dat er een print stuk gaat van de warmtepomp en je zit met een levertijd van een paar weken midden in de winter dan ben je haasje. De elektrische klep wordt geschakeld samen met de circulatiepomp. Tijdens het douchen kan het koude water dan niet via de warmtepomp halverwege de boiler instromen maar komt altijd via de onderkant van het vat wat weer langer douchen met een vat en misschien een lagere algehele temperatuur van het vat kan betekenen en dus energiebesparing kan opleveren (dank voor de tip Paul :)) .

De zonnecollectoren zullen op een later moment het dak op gaan.

Edit: Ik zie nu pas dat de kogelkraan in de warme leiding van de warmtepomp eigenlijk overbodig is 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door 1wouterb op 05-10-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
WillemSuper schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Ik heb een waterslot in het afvoerslangetje gemaakt, maar dat levert condens op aan de buitenkant. Die moet ik dus nog isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Als het temperatuurverschil over de condensor (t7 - t6) in orde is zou de stroming ook goed moeten zijn.
Over de weerstand van uponor 25 zou ik me geen zorgen maken. Haakse bochten, veel koppelingen en dunne appendages kunnen dat verhaal veranderen.
Hier ligt 2x 7,5meter pex20mm (voorzover ik weet gelijkwaardig met Uponor20) als transportleiding(ivm doorvoer was erg krap). Bij de wp en boiler 22mm koper en 3/4" (pomp 1"). Incl terugslagklep en filter 3/4 (weerstand) en haakse aansluitingen op de boiler(recht past niet i.v.m. opstelling. Haalt op pompstand 1 net de 5 graden verschil. Pomp staat meestal op stand 2.
Die 20 mm leiding is dus dunner als voorgeschreven. Er zitten alleen flauwe bochten in en het zijn ononderbroken stukken zonder verbindingen, anders zou dit niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
1wouterb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:57:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alle spulletjes zijn eindelijk binnen dus kan ik dit weekend de hele boel gaan aansluiten. De ringleiding van de warmtepomp sluit ik aan met starre 25mm uponor buis. De ketel laat ik er tussen zitten al zal die niet meer worden gebruikt. Vindt het wel prettig om die te behouden want stel dat er een print stuk gaat van de warmtepomp en je zit met een levertijd van een paar weken midden in de winter dan ben je haasje. De elektrische klep wordt geschakeld samen met de circulatiepomp. Tijdens het douchen kan het koude water dan niet via de warmtepomp halverwege de boiler instromen maar komt altijd via de onderkant van het vat wat weer langer douchen met een vat en misschien een lagere algehele temperatuur van het vat kan betekenen en dus energiebesparing kan opleveren (dank voor de tip Paul :)) .

Edit: Ik zie nu pas dat de kogelkraan in de warme leiding van de warmtepomp eigenlijk overbodig is 8)7
Zonder de elektrische klep heb ik hier ook geen last van koudwatervulling via de middenaansluiting. Het kan i.i.g. handig zijn om thermosiphonwerking tegen te gaan (dus i.p.v. een terugslagklep).
Die afsluitkraan zou ik wel plaatsen(bedoel je dat de elektrische klep al afsluit?), want dan kun je bij de klep zonder de boiler deels af te tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
Surfari schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Die afsluitkraan zou ik wel plaatsen(bedoel je dat de elektrische klep al afsluit?), want dan kun je bij de klep zonder de boiler deels af te tappen.
Inderdaad. Beetje dubbelop om twee kleppen na elkaar te zetten.

Heb trouwens het schema na een tip iets aangepast. Het mengventiel bij de cv ketel zat eerst na de ketel, nu ervoor. Nu krijgt de ketel maximaal 60 graden te verwerken ipv 85 in de zomer met de collectoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvp5Bht1nhoRsfpcF-QSdA0skB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ej8aF9ySnPCE0L1XREAl6WSY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
1wouterb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:19:
[...]

Inderdaad. Beetje dubbelop om twee kleppen na elkaar te zetten.

Heb trouwens het schema na een tip iets aangepast. Het mengventiel bij de cv ketel zat eerst na de ketel, nu ervoor. Nu krijgt de ketel maximaal 60 graden te verwerken ipv 85 in de zomer met de collectoren.

[Afbeelding]
Wat staat er in het installatievoorschrift van de cv ketel met betrekking tot een zonneboiler aan een cv ketel? Meestel moet er een aanpassing aan de cv ketel gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Bij Intergas moet je een aanvoer temperatuur sensor plaatsen, en de ring in de ketel vervangen. Deze ring zorgt ervoor dat er meer liters warm water geleverd kunnen worden(dus de cw waarde "stijgt")
De ketel moet hiervoor een NZ (naverwarmer zonneboiler) keurmerk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:28:
Bij Intergas moet je een aanvoer temperatuur sensor plaatsen, en de ring in de ketel vervangen. Deze ring zorgt ervoor dat er meer liters warm water geleverd kunnen worden(dus de cw waarde "stijgt")
De ketel moet hiervoor een NZ (naverwarmer zonneboiler) keurmerk hebben.
Elk ketel merk / type heeft z'n eigen aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

Elk ketel merk / type heeft z'n eigen aanpassing.
Daarom deel ik mijn ervaring met Intergas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
andre75 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:23:
[...]

Wat staat er in het installatievoorschrift van de cv ketel met betrekking tot een zonneboiler aan een cv ketel? Meestel moet er een aanpassing aan de cv ketel gedaan worden.
Het gaat om Remeha Avanta 28C. In de installatiehandleiding staat een schema voor aansluiten zonneboiler. Hier staat dat het mengventiel toch ná de ketel zou moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlQhG35x_iD6nwOtpKq5SJ25jqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cATWNyQz57EmGtxmPgPSXvha.png?f=fotoalbum_large

Er is inderdaad een aansluitset voor zonneboilers beschikbaar voor de Avanta. Deze bestaat uit een mengventiel, die heb ik al, een stromingsschakelaar en een doorstroombegrenzer. Een ander forum zegt hierover:

De stromingsschakelaar is eigenlijk een patroon met hierin een magneet. Door de waterstroming word deze omhoog geduwd. Op deze "schakelaar" klik je de hallsensor die al in het toestel op de orginele stromingsschakelaar zit. Deze hallsensor ziet de magneet en het toestel gaat warmwater maken.

Nu wil ik de ketel eigenlijk helemaal niet meer gaan gebruiken, alleen in noodgevallen, bij een defect aan de warmtepomp bijvoorbeeld. De stekker van de ketel gaat uit het stopcontact.

Ik heb dan toch helemaal geen stromingsschakelaar en doorstroombegrenzer nodig? En het kan toch geen kwaad als je het mengventiel wél voor de ketel installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
1wouterb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

Het gaat om Remeha Avanta 28C. In de installatiehandleiding staat een schema voor aansluiten zonneboiler. Hier staat dat het mengventiel toch ná de ketel zou moeten komen.

[Afbeelding]

Er is inderdaad een aansluitset voor zonneboilers beschikbaar voor de Avanta. Deze bestaat uit een mengventiel, die heb ik al, een stromingsschakelaar en een doorstroombegrenzer. Een ander forum zegt hierover:

De stromingsschakelaar is eigenlijk een patroon met hierin een magneet. Door de waterstroming word deze omhoog geduwd. Op deze "schakelaar" klik je de hallsensor die al in het toestel op de orginele stromingsschakelaar zit. Deze hallsensor ziet de magneet en het toestel gaat warmwater maken.

Nu wil ik de ketel eigenlijk helemaal niet meer gaan gebruiken, alleen in noodgevallen, bij een defect aan de warmtepomp bijvoorbeeld. De stekker van de ketel gaat uit het stopcontact.

Ik heb dan toch helemaal geen stromingsschakelaar en doorstroombegrenzer nodig? En het kan toch geen kwaad als je het mengventiel wél voor de ketel installeert?
Waarom zou je de ketel voor een noodgeval gebruiken? Een heel jaar vastrecht betalen voor een ketel die misschien voor nood wordt gebruikt. Maar als toch voor nood wordt gebruikt, dan kan de stekker eruit. Houdt er wel rekening mee dat de pomp van de cv ketel op den duur vast gaat zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:01
andre75 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:37:
[...]

Waarom zou je de ketel voor een noodgeval gebruiken? Een heel jaar vastrecht betalen voor een ketel die misschien voor nood wordt gebruikt. Maar als toch voor nood wordt gebruikt, dan kan de stekker eruit. Houdt er wel rekening mee dat de pomp van de cv ketel op den duur vast gaat zitten.
@1wouterb Ik zou de CV ketel weg doen. En als je een back-up wil, dan een elektrisch element in je tank plaatsen.

Bij stroomuitval heb je dan geen backup, maar dan werk een cv ketel ook niet meer, dan is een gasfles en een keteltje om warm water te maken een goede backup 😉

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
@BazemanKM Wij gebruiken een Elga warmtepomp als hoofdverwarming, dus niet het vat en een van zijn spiralen. De hewalex is puur voor warm water en er zit een 2kw elektrisch element in voor de legionella runs. De ketel hou ik graag nog een paar seizoenen om te kijken hoe alles draait en als eventuele backup. Vastrecht gas betalen we al laag tarief omdat we onder de 500m3 verbruik zitten. Ik beschouw de kosten voor vastrecht maar als verzekering van warmte. Ik heb geen installateur waar ik op terug kan vallen want zelfinstallatie. Ben dus zelf verantwoordelijk voor de warmte hier in huis en voel die verantwoordelijkheid ook naar mijn vrouw en kind, vandaar :) Daarbij, ik zal de eerste niet zijn met een kapotte Elga print die niet leverbaar is.

@andre75 Is het niet zo dat de pomp wel blijft draaien door de flow door het pomphuis? Anders is dit natuurlijk wel een aandachtspunt.

[ Voor 19% gewijzigd door 1wouterb op 06-10-2022 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
Als je ketel in serie staat met de Hewalex, dan draait zijn pomp toch niet mee? Want de pomp zit in het interne- of CV-circuit, afhankelijk van de stand v.d. driewegklep. Je SWW van de ketel gaat via een warmtewisselaar en werkt op waterdruk, niet op de pomp.
Je zegt dat je de Hewalex puur voor warm water gebruikt, dus ik neem aan dat we het hier niet over de verwarming hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
@Martin7182 Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, my bad 8)7 Wat zou een oplossing voor het vastroesten van de pomp kunnen zijn? periodiek even laten draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Maar achter de elektrische klep ipv ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
1wouterb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:57:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In plaats van een CV ketel als backup, zou ik eerder kiezen voor een verwarmingselement in je vat. Dat is veel compacter en je kunt makkelijker van het gas af. De kans dat de WP kapot gaat is erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[...]

[Afbeelding]

Als het cv-warmwaterdeel er werkeloos tussen zit dan heb je daar altijd warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
LecramR schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

In plaats van een CV ketel als backup, zou ik eerder kiezen voor een verwarmingselement in je vat. Dat is veel compacter en je kunt makkelijker van het gas af. De kans dat de WP kapot gaat is erg klein.
Je hebt wel een punt. Ik kan natuurlijk de bovenste spiraal van het vat en de Hewalex als backup gebruiken voor als de Elga warmtepomp de geest geeft. Hij heeft wel minder capaciteit dan de Elga maar als backup voldoet het misschien. Ik ga me daar ook eens in verdiepen.
Surfari schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Als de cv-warmwaterdeel er werkeloos tussen zit dan heb je daar altijd warmteverlies.
Dat is ook weer waar. Ik ga de ketel toch maar eens heroverwegen. Zal hem voor nu er tussen laten maar ik ga het verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dat laatste is zeker van belang als je ketel een interne buffer heeft. De onze heeft een 5 a 6 liter buffervat; daar blijft na elk gebruik warm water inzitten dat weer langzaam afkoelt als de ketel uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[...]

[Afbeelding]

Het 'mengventiel' moet volgens cv - en zonneboilerfabriekanten na de combiketel komen.

Nb.
Het mengventiel is eigenlijk een regelbare begrenzer. Wat er in al die schema's en adviezen niet bij staat is dat dit type altijd een minimum hoeveelheid koud water inmengt. Dus ook bij lage aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
1wouterb schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Je hebt wel een punt. Ik kan natuurlijk de bovenste spiraal van het vat en de Hewalex als backup gebruiken voor als de Elga warmtepomp de geest geeft. Hij heeft wel minder capaciteit dan de Elga maar als backup voldoet het misschien. Ik ga me daar ook eens in verdiepen.

[...]

Dat is ook weer waar. Ik ga de ketel toch maar eens heroverwegen. Zal hem voor nu er tussen laten maar ik ga het verder uitzoeken.
Je kunt ook het cv gedeelte combitoestel op de bovenste spiraal aansluiten. Dus zoals een indirect gestookte boiler. Geen verliezen en naverwarmer uitdagingen en altijd de mogelijkheid van ww en snelle legionellarun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
Martin7182 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:56:
Dat laatste is zeker van belang als je ketel een interne buffer heeft. De onze heeft een 5 a 6 liter buffervat; daar blijft na elk gebruik warm water inzitten dat weer langzaam afkoelt als de ketel uitstaat.
Het is een Remeha Avanta dus zonder buffervat. Neemt niet weg dat er altijd wel wat warmteverliezen zullen optreden als het water door de warmtewisselaar stroomt.
Surfari schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Je kunt ook het cv gedeelte combitoestel op de bovenste spiraal aansluiten. Dus zoals een indirect gestookte boiler. Geen verliezen en naverwarmer uitdagingen en altijd de mogelijkheid van ww en snelle legionellarun.
Is ook wel een interessante. Ik verlies alleen hiermee de backup voor de vloerverwarming omdat ik maar 2 spiralen in het vat heb zitten en de onderste al in gebruik is door de zonneboiler. Ik vind de variant om de spiraal aan te sluiten op het cv circuit nog steeds de meest interessante. Er zullen wat afsluiters moeten worden opgenomen omdat het spiraal dan alleen voor noodgevallen gebruikt gaat worden. Misschien kan het wel alle twee bedenk ik me nu, dus zoals jij hierboven beschrijft én als backup voor cv. Kwestie van wat driewegklepjes en keerkleppen opnemen lijkt me. Ik ga dat eens even uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flax
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 22:38
Omdat ik wil weten wat er gebeurd wil ik een Elfin EW11a aansluiten op de RS485 voor voeding en data.
Inmiddels is de Elfin geconfigureerd met de parameters die eerder in dit forum zijn genoemd in het volgende bericht met een usb voeding. Het mooiste zou ik het vinden om de Elfin in de Hewalex te "stekkeren" in de RS485-1 poort op de print plaat.

Weet iemand wat voor stekker er past op de RS485-1 poort en waar ik deze kan bestellen?
( Moet ik een "1803594 - Female header, Straight, 3.81mm Pitch, 4 Poles, Phoenix Contact" hebben of is het iets anders? )

[ Voor 3% gewijzigd door Flax op 06-10-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Bij mij zat die stekker standaard al op het moederbord. Je trekt hem eraf, sluit hem aan en steekt hem terug.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
1wouterb schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Het is een Remeha Avanta dus zonder buffervat. Neemt niet weg dat er altijd wel wat warmteverliezen zullen optreden als het water door de warmtewisselaar stroomt.

[...]

Is ook wel een interessante. Ik verlies alleen hiermee de backup voor de vloerverwarming omdat ik maar 2 spiralen in het vat heb zitten en de onderste al in gebruik is door de zonneboiler. Ik vind de variant om de spiraal aan te sluiten op het cv circuit nog steeds de meest interessante. Er zullen wat afsluiters moeten worden opgenomen omdat het spiraal dan alleen voor noodgevallen gebruikt gaat worden. Misschien kan het wel alle twee bedenk ik me nu, dus zoals jij hierboven beschrijft én als backup voor cv. Kwestie van wat driewegklepjes en keerkleppen opnemen lijkt me. Ik ga dat eens even uitwerken.
Hier wordt de tweede spiraal gebruikt voor lage temperatuur verwarming, de cv kan bijspringen en de verwarming en boiler opwarmen, tegelijk en afzonderlijk. Tweede helft van de winter zo gedraaid, tijdelijk aangesloten met handbediening. Nu moet dat nog definitief gemaakt worden. Door omstandigheden staat het werk stil en heb daardoor even geen verdere info.
Voordeel van deze methode is dat het cv toestel later makkelijk te vervangen is door een l/w (cv-)warmtepomp die goed 70 Gr doet en 2 a 3 kW zou hier zat zijn. Dat is voorlopig mijn plan om definitief van het gas af te gaan.
Ik denk dat je gelijk hebt om de cv nog even te laten hangen. Een Hewalex en een Elga. Mocht het een paar weken serieus winter worden dan kan dat een uitdaging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik ga van de week mijn hewalex weer terug inbouwen. Vandaag onder garantie een gereviseerde warmtepomp gekregen omdat mijn eigen warmtepomp na bijna 3 jaar met te weinig koelmiddel zat. Ik ga gelijk mn wasmachine ook aansluiten op mn buffervat en de zolder nog isoleren waar de warmtepomp stond nu ik er de kans voor heb. Ik heb van de week ook al een leiding getrokken voor een 2e boiler om met een zonneboilerregeling 1 vat op douchetemperatuur te houden en de andere op verwarmingtemperatuur(als ik mijn huis verwarm zakt de temperatuur terug naar +-30 graden)

ik zit ook nog te stoeien met het idee wat buffervaten toe te voegen zodat ik meer warmte kan opslaan op een mooie dag in de winter. Nu heb ik 300L maar van 40 naar 30 graden is maar iets van 3kwh aan energie als ik me niet vergis. Op mijn zolder kan ik denk ik betrekkelijk makkelijk een paar 80-100L buffervaten wegtimmeren onder mn dakkapel zonder teveel ruimte kwijt te zijn maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Hrugnir 10 °C × 300 L × 1000 g/L × 1 Cal/(g×°C) × 4.2 Ws/Cal × 1 h / 3600 s = 3500 Wh, oftewel 3.5 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
mijn huidige dakdoorvoer is 125mm van de MV, zou het echt slecht zijn om de Hewalex, welke een in- en uitgang heeft van 150mm, naar 125mm te versmallen om de lucht af te voeren? (thermoduct geïsoleerde spirobuis dan wel). Aanzuiging doe ik van binnen de woning, daar komt geen buis bij aan te pas.

De dakdoorvoer vergroten zie ik niet zitten. ik ben benieuwd naar de reacties :D

wellicht toch beter kiezen voor Isodec thermisch geïsoleerde ventilatieslang (ipv thermoduct geïsoleerde spirobuis), stuk voordeliger ook :D geen geklier met knien e.d.

[ Voor 18% gewijzigd door joop81 op 11-10-2022 17:30 . Reden: afvoerbuis andere keuze ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
joop81 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:47:
mijn huidige dakdoorvoer is 125mm van de MV, zou het echt slecht zijn om de Hewalex, welke een in- en uitgang heeft van 150mm, naar 125mm te versmallen om de lucht af te voeren? (thermoduct geïsoleerde spirobuis dan wel). Aanzuiging doe ik van binnen de woning, daar komt geen buis bij aan te pas.

De dakdoorvoer vergroten zie ik niet zitten. ik ben benieuwd naar de reacties :D

wellicht toch beter kiezen voor Isodec thermisch geïsoleerde ventilatieslang (ipv thermoduct geïsoleerde spirobuis), stuk voordeliger ook :D geen geklier met knien e.d.
Bij mij gaat de Hewalex ook snel over van 150 naar 125. Weliswaar is de totale buislengte kort en weinig bochten. Het gaat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Wat betekent EV1 in het display? Kan het niet zo 123 terugvinden in de manual.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVR5MypBGO2pb3xsqxPkX31GSi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyjOUGqpLEIQhyN8mylA7Hyb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:29
Expension valve?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
Het is de opening van het expansieventiel (expansion valve) in een ongespecificeerde eenheid.

Edit: ik zit met griep thuis en vond het leuk om dit nog wat beter uit te zoeken. Je hebt thermostatische en elektronische expansieventielen. De laatste categorie wordt door stappenmotors bediend en de EV1 waarde is dan ook waarschijnlijk de "stap" waar de motor op dit moment in staat. Hoewel... stappenmotors gaan vaak in 200 stappen en ik zie vaak EV1 waardes boven de 200. Het zou ook de hoek (in graden) kunnen zijn waarin de motor staat. In een Poolse handleiding van een andere Hewalex staat namelijk 270 als schijnbaar maximale waarde.

Edit2: er zit een danfoss elektronisch expansieventiel in die in 480 stappen geregeld kan worden. EV1 is dus zeker de "stap" waarin de stappenmotor van dat ventiel staat. In de defrost modus staat het ventiel normaal helemaal open (op stap 480 dus).

[ Voor 99% gewijzigd door mvdklip op 14-10-2022 12:56 . Reden: Verder uitgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52
@Hrugnir Houd even in je achterhoofd de maximale vloer belasting als je meer buffer vaten erbij gaat zetten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
mvdklip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:37:
Wij hebben gisterenavond voor het eerst weer de pelletkachel en warmtepomp aangeslingerd. Bij ons werkt het zo dat we lucht uit de woonkamer bij het plafond laten afzuigen door de warmtepomp. De pelletkachel verwamt dus onze woonkamer maar zorgt indirect ook voor warm water. Gisteren zaten we op een dieptepunt qua warm water en we zagen de zonneboiler voorlopig ook niks doen.

Nou heb ik de volgende COP berekening gemaakt:
  • Start: 300 liter water van 18 graden
  • Eind: 300 liter water van 47 graden
  • Opgewekt: 29 x 300 kcal = 36400 kJ = 10,11 kWh
  • Verbruikt: 2,85 kWh
  • COP: 3,55
Het verbruik is bijgehouden door meerdere slimme stekkers. Het gaat dan ook om daadwerkelijk verbruik van alle warmwater componenten zoals warmtepomp, pomp, zonneboiler, WiFi aansturing, etc. Verbruik van de pelletkachel (houtpellets en elektriciteit) heb ik er buiten gehouden. De aanvoertemperatuur van de lucht naar de warmtepomp was gemiddeld 22 graden.
Mijn warmtepomp zal na een lange zomerstop weer in bedrijf gaan voor de verwarming. Ik ben heel erg blij met het script wat je hebt gemaakt. In Domoticz controleer ik met grote regelmaat het temperatuurverloop van het buffervat wat de hele zomer werd opgewarmd door de zon. Binnenkort zet ik tussen de warmtepomp een Kwh meter zodat ik het stroomverbruik van de Hewalex kan meten en uitlezen in Domoticz. Het zou mooi zijn als de Hewalex een urenteller heeft en een start/stop registratie zodat je kan zien hoeveel uur de warmtepomp heeft gedraaid en hoeveel starts en stops de warmtepomp maakt in een cyclus. Is dat mogelijk met een aanpassing in het script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
andre75 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:24:
[...]
Ik ben heel erg blij met het script wat je hebt gemaakt.
Mooi om te horen. Dank!
Het zou mooi zijn als de Hewalex een urenteller heeft en een start/stop registratie zodat je kan zien hoeveel uur de warmtepomp heeft gedraaid en hoeveel starts en stops de warmtepomp maakt in een cyclus. Is dat mogelijk met een aanpassing in het script?
Ik denk dat dat wel zou kunnen, maar ik heb iets meer informatie nodig. Ik stuur je even een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
mvdklip schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:33:
Het is de opening van het expansieventiel (expansion valve) in een ongespecificeerde eenheid.

Edit: ik zit met griep thuis en vond het leuk om dit nog wat beter uit te zoeken. Je hebt thermostatische en elektronische expansieventielen. De laatste categorie wordt door stappenmotors bediend en de EV1 waarde is dan ook waarschijnlijk de "stap" waar de motor op dit moment in staat. Hoewel... stappenmotors gaan vaak in 200 stappen en ik zie vaak EV1 waardes boven de 200. Het zou ook de hoek (in graden) kunnen zijn waarin de motor staat. In een Poolse handleiding van een andere Hewalex staat namelijk 270 als schijnbaar maximale waarde.

Edit2: er zit een danfoss elektronisch expansieventiel in die in 480 stappen geregeld kan worden. EV1 is dus zeker de "stap" waarin de stappenmotor van dat ventiel staat. In de defrost modus staat het ventiel normaal helemaal open (op stap 480 dus).
dank voor je uitleg en beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ik denk erover om een flow meter toe te voegen aan m'n setup zodat ik de COP kan berekenen, maar loop tegen wat vragen aan:
  • De PCWU 3,0 wordt geacht 3kW aan (warmte)output te geven bij een variërende (energie)input. In de praktijk zie ik 750-900W aan input.* Wat zien mensen mét flow meters in de praktijk aan output? Als dat rond de 3kW ligt, is een benadering van de COP al heel makkelijk te maken.
  • Welke flow meters hebben andere mensen in gebruik en zijn die meters (makkelijk) op afstand uit te lezen en te integreren in domotica setups?
  • Wat zijn de nadelen van een goedkope turbine flow meter opnemen in het circuit? Is tientjeswerk inclusief de Arduino.
  • Iemand ervaring met een goedkope ultrasone flow meter van AliExpress? Kosten rond de €100.
* Bij opwarmen van 18 naar 47 graden begint het verbruik bij 750W en loopt dan langzaam op tot 900W vlak voordat de cyclus klaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door mvdklip op 18-10-2022 20:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:17:
Ik denk erover om een flow meter toe te voegen aan m'n setup zodat ik de COP kan berekenen, maar loop tegen wat vragen aan:
  • De PCWU 3,0 wordt geacht 3kW aan (warmte)output te geven bij een variërende (energie)input. In de praktijk zie ik 750-900W aan input. Wat zien mensen mét flow meters in de praktijk aan output? Als dat rond de 3kW ligt, is een benadering van de COP al heel makkelijk te maken.
  • Welke flow meters hebben andere mensen in gebruik en zijn die meters (makkelijk) op afstand uit te lezen en te integreren in domotica setups?
  • Wat zijn de nadelen van een goedkope turbine flow meter opnemen in het circuit? Is tientjeswerk inclusief de Arduino.
  • Iemand ervaring met een goedkope ultrasone flow meter van AliExpress? Kosten rond de €100.
Heat gauge Elster F90S3 Qp1,5 DN15 110mm wing wheel road beam declaration of conformity 2021 https://amzn.eu/d/7cr3uBc
Deze heb ik toegevoegd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R02wo8VyMcqssFDlo6H3DsRFbLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5DZAbOziDhhpro7AYXKyLMm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWxLwynBAXWzclwtN3v38kYCam8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBGGra7oBnAaj2TuQPeUr90D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o8x8EKEWkmtxSs2_d6INPvNizw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3ox3GvRRC3XuHywZEzwsTye.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie in de praktijk het afgegeven vermogen rond de 2.6-2.7 KW met een afname (elektrisch) van 542-560 watt hierdoor dus een COP van tussen de 4.20 en 4.80.
Ik ben nog aan het spelen met de snelheid van de pomp, en weet nog niet wat de ideale hoeveelheid m3 per uur is.
Alles is uiteraard afhankelijk van de aangezogen lucht temperatuur en de temperaturen van het water.
Ik heb deze hewalex 100% in gebruik voor de cv installatie.
Ik merk dat hij wel zeer langzaam is.(ook afhankelijk van de vloerverwarming zelf.) Ik wil nog testen wat er met de snelheid van verwarmen gebeurt als ik de vloerverwarming dicht zet en alleen op de radiatoren boven draai. Ik vermoed dat de hewalex zal gaan pendelen ivm snellere opwarming van de retour temperatuur van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Jou 750-900 watt is bij een hogere temperatuur ? (45-50 graden schat ik)
Op marktplaats komt met enige regelmaat een kamstrup energie meter voorbij voor nog geen €200. Wellicht is dat een goede oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:29
Tim123 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Heat gauge Elster F90S3 Qp1,5 DN15 110mm wing wheel road beam declaration of conformity 2021 https://amzn.eu/d/7cr3uBc
Deze heb ik toegevoegd [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie in de praktijk het afgegeven vermogen rond de 2.6-2.7 KW met een afname (elektrisch) van 542-560 watt hierdoor dus een COP van tussen de 4.20 en 4.80.
Ik ben nog aan het spelen met de snelheid van de pomp, en weet nog niet wat de ideale hoeveelheid m3 per uur is.
Alles is uiteraard afhankelijk van de aangezogen lucht temperatuur en de temperaturen van het water.
Ik heb deze hewalex 100% in gebruik voor de cv installatie.
Ik merk dat hij wel zeer langzaam is.(ook afhankelijk van de vloerverwarming zelf.) Ik wil nog testen wat er met de snelheid van verwarmen gebeurt als ik de vloerverwarming dicht zet en alleen op de radiatoren boven draai. Ik vermoed dat de hewalex zal gaan pendelen ivm snellere opwarming van de retour temperatuur van het water.
Dat ziet er strak uit!

Waar/hoe heb je die nette stickers gemaakt?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Tim123 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:45:
[...]
Heat gauge Elster F90S3 Qp1,5 DN15
Op zich een interessant apparaat, maar:
  • Alleen uit te lezen met M-Bus, volgens mij?
  • Een warmtemeter (tov een flow meter) vraagt om inpassen van temp voelers terwijl deltaT al bekend is. Ik hou het liever KiSS.
  • Verkrijgbaar in S3, U3 en M3 uitvoeringen met subtiele verschillen in mogelijkheden?
Verder ben ik even in de war met aansluitmaten. Ik ben geneigd om DN25 te pakken bij Uponor 25 maar dat zal ik wel verkeerd zien?

En met een Kamstrup ben ik volgens mij ook beperkt tot uitlezen over M-Bus en dat lijkt lang niet zo eenvoudig als RS485.
Ik zie in de praktijk het afgegeven vermogen rond de 2.6-2.7 KW
Op zich niet gek aangezien de 3,0 in feite een "opgevoerde" 2,5 is. ;) Ik denk dat ik in ieder geval eens een simpele COP grafiek zonder flow meter toevoeg op basis van een aangenomen 2650W afgifte.

[ Voor 6% gewijzigd door mvdklip op 19-10-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:28
Als er nou één iemand met een warmtemeter checkt of de output altijd 3.0kW is en alleen het opgenomen vermogen varieert, dan is aan de hand daarvan het óf heel eenvoudig om een script te maken óf we weten dat je met alleen flow meten ook niet tot een betrouwbaar resultaat.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Emacee schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:25:
Als er nou één iemand met een warmtemeter checkt of de output altijd 3.0kW is en alleen het opgenomen vermogen varieert, dan is aan de hand daarvan het óf heel eenvoudig om een script te maken óf we weten dat je met alleen flow meten ook niet tot een betrouwbaar resultaat.
Dat is veel te kort door de bocht; het afgegeven vermogen is afhankelijk van verschillende factoren: hoe warm/vochtig is de lucht die je aanzuigt. Hoe warm is het water wat je rondpompt, hoe snel pomp je het water rond(hoeveel m3 per uur).
Daarnaast heb ik in ieder geval al gezien dat het afgegeven vermogen nooit stabiel 3.0KW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
BjornHero schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:57:
[...]

Dat ziet er strak uit!

Waar/hoe heb je die nette stickers gemaakt?
Dank je, het is een uit de hand gelopen hobby geworden, daarnaast moet het (vind ik) voor iedereen duidelijk zijn hoe eea werkt als ik op een bepaald moment ga verhuizen....
Die sticker heb ik zelf gemaakt, met een label printer(waar dit formaat stickers in kunnen)
Deze foto's is het eindresultaat.
(Eigenlijk moet de isolatie van de warmwater drinkleiding af ivm legionella, maar vind het zo mooier ..)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1CvF8S84MGxq1wTkvLArqzP_JM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHEt9SOMQ6K7XZ5ZNLnp0tr2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmsgO0E0-V8HH1AWmiLgnxrhgzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFnK388LAZd0j0UnXaHVLQ3r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Tim123 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:50:
Jou 750-900 watt is bij een hogere temperatuur ? (45-50 graden schat ik)
Ik had het hierboven in mijn post ook al even verduidelijkt, maar ik heb het toch nog even nagezocht naar aanleiding van een legionella run van vanochtend:

tijdT1T2T3T6T7ΔTverbruik (W)
6:0016,940,949,716,416,6-0,26
6:1517,738,451,442,140,1+2,0981
6:3017,643,953,747,845,6+2,21079
6:4517,647,456,151,449,0+2,41129
7:0017,548,757,550,151,8-1,76
7:1517,448,558,650,550,3+0,26
7:3017,449,659,754,051,2+2,81166
7:4517,352,560,557,053,8+3,21237
8:0017,454,560,955,960,2-4,36

Waarbij je nog moet weten dat:
  1. M'n T2 sensor een vrij grote afwijking naar beneden heeft.
  2. M'n T6 en T7 sensoren (af fabriek) verwisseld zijn.
  3. De warmtepomp kennelijk een pauze had rond 7:00. :?
Grappig genoeg zie je zowel ΔT als het verbruik oplopen. Dat had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
@mvdklip

Een vraag over de aansturing dmv Domoticz:

In de eerste, default installatie van de plugin staat: Controller and Device ID's: 1,1;2,2

Is die ; (puntkomma) een scheiding voor meerdere apparaten? Ik heb nl maar 2 waarden. Heb ze nu beide op 2 staan. (Physical adres en Logical adres).

Heb het apparaat aangesloten op de interne aansluiting.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:51:
[...]

Ik had het hierboven in mijn post ook al even verduidelijkt, maar ik heb het toch nog even nagezocht naar aanleiding van een legionella run van vanochtend:

tijdT1T2T3T6T7ΔTverbruik (W)
6:0016,940,949,716,416,6-0,26
6:1517,738,451,442,140,1+2,0981
6:3017,643,953,747,845,6+2,21079
6:4517,647,456,151,449,0+2,41129
7:0017,548,757,550,151,8-1,76
7:1517,448,558,650,550,3+0,26
7:3017,449,659,754,051,2+2,81166
7:4517,352,560,557,053,8+3,21237
8:0017,454,560,955,960,2-4,36

Waarbij je nog moet weten dat:
  1. M'n T2 sensor een vrij grote afwijking naar beneden heeft.
  2. M'n T6 en T7 sensoren (af fabriek) verwisseld zijn.
  3. De warmtepomp kennelijk een pauze had rond 7:00. :?
Grappig genoeg zie je zowel ΔT als het verbruik oplopen. Dat had ik niet verwacht.
Het verbruik lijkt wat aan de hoge kant?
Hier bijv ca 870 Watt bij 51/48 pompstand I.
Had je wp rond 7:00 een defrost cyclus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Sterke-Jerke schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:01:
Is die ; (puntkomma) een scheiding voor meerdere apparaten? Ik heb nl maar 2 waarden. Heb ze nu beide op 2 staan. (Physical adres en Logical adres).
De eerste is de controller (die rol neemt de plugin bij "direct comms") en de tweede het aan te sturen hewalex device.

[ Voor 9% gewijzigd door mvdklip op 19-10-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:14:
[...]
Het verbruik lijkt wat aan de hoge kant?
Hier bijv ca 870 Watt bij 51/48 pompstand I.
Dat idee begin ik ook te krijgen. :?
Had je wp rond 7:00 een defrost cyclus?
Dat weet ik niet zeker. Ik zie alleen in de logs dat er iets misging. Elke paar minuten probeerde de plugin de warmtepomp opnieuw aan te zetten, maar deze weigerde om een onbekende reden. Ik denk dat ik nog een device status o.i.d. ga inbouwen zodat ik achteraf kan zien wat de warmtepomp aan het doen was op zo'n moment.

Edit 1: Beste beeld wat ik heb van die periode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwXBUnw-pMBiMn67OC09IqK7Yeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ymjna9YikURTb9tSRbBfGDUF.png?f=fotoalbum_large

Edit 2: Mijn pompstand is III (de hoogste). Ik meen me te herinneren dat dit zo in de instructies stond maar kan het niet terugvinden.

[ Voor 29% gewijzigd door mvdklip op 19-10-2022 20:01 . Reden: Grafiek verbruik toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:04:
[...]

Dat idee begin ik ook te krijgen. :?

[...]

Dat weet ik niet zeker. Ik zie alleen in de logs dat er iets misging. Elke paar minuten probeerde de plugin de warmtepomp opnieuw aan te zetten, maar deze weigerde om een onbekende reden. Ik denk dat ik nog een device status o.i.d. ga inbouwen zodat ik achteraf kan zien wat de warmtepomp aan het doen was op zo'n moment.

Edit 1: Beste beeld wat ik heb van die periode:

[Afbeelding]
Mooie grafiek. Of het gemeten vermogen klopt is de vraag maar zo kun je wel wat zien. Het ziet er uit als even voor zeven naar defrost, compressor uit, omschakelen naar defrost bedrijf, compressor aan om te defrosten.
Voor de tweede bedrijfcyclus is er een periode van een paar honderd watt, enig idee wat dat kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Misschien een domme vraag, maar wat is nu de beste pompstand?
of hoe bepaal je die het simpelst?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@Sterke-Jerke Volgens mij bepaal je de pompstand door die op de gewenste flow af te stemmen. Jouw vraag kun je dan volgens mij omzetten in:
  • Q: Hoe meet je de flow? => A: Flow of Heat meter gebruiken
  • Q: Wat is de minimale flow? => A: 650 liter per uur
  • Q: Wat is de optimale flow? => A: Hangt af van de gewenste ΔT
Zelf ben ik er nog niet uit. De mijne staat op de hoogste stand en geeft dan een ΔT tussen de 2 en 3 graden lijkt. Op zich prima?

@andre75 Ik heb m'n pomp inmiddels een kwartslag gedraaid om schade te voorkomen. Bedankt voor de tip.

[ Voor 28% gewijzigd door mvdklip op 20-10-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
mvdklip schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:52:
[...]
Verder ben ik even in de war met aansluitmaten. Ik ben geneigd om DN25 te pakken bij Uponor 25 maar dat zal ik wel verkeerd zien?
Deze vraag staat nog. Iemand daar antwoord op? Disclaimer: lig nog steeds met griep in bed dus 100% helder ben ik niet. :/
En met een Kamstrup ben ik volgens mij ook beperkt tot uitlezen over M-Bus en dat lijkt lang niet zo eenvoudig als RS485.
Inmiddels gelezen dat (sommige) Kamstrup meters ook met een IR oog uit te lezen zijn, maar dit lijkt nogal hit-or-miss. Ze staan wel voor weinig op marktplaats inderdaad. _/-\o_

Kwam na lang zoeken zelf deze goedkope Chinese flow meter nog tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoQ35rmfGDlGWO1CNU3nNBODvlI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QAfRtlOonBx3BmbftH6bzYYC.jpg?f=user_large

Die heeft een RS232 aansluiting en ik heb bevestiging gekregen dat deze met een Elfin RS232 model gebruikt kan worden maar details over het protocol wilden ze dan weer niet geven. Wordt dit weer een reverse-engineering projectje? :+ De betrouwbaarheid van zoiets valt natuurlijk wel iets op af te dingen.

[ Voor 35% gewijzigd door mvdklip op 20-10-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:28:
[...]
Mooie grafiek. Of het gemeten vermogen klopt is de vraag maar zo kun je wel wat zien.
M'n losse (controle) energiemeter is onlangs kapot gegaan. Ik heb een nieuwe besteld en zal de metingen controleren want ik denk inderdaad ook dat het gemeten vermogen niet klopt. De metingen komen van slimme stekkers met Tasmota erop. Ik heb ze destijds gecalibreerd maar ik kan me voorstellen dat je dat regelmatig moet herhalen? 8)7
Het ziet er uit als even voor zeven naar defrost, compressor uit, omschakelen naar defrost bedrijf, compressor aan om te defrosten.
Eens
Voor de tweede bedrijfcyclus is er een periode van een paar honderd watt, enig idee wat dat kan zijn?
Het lijkt op een periode waarin de pomp en fan draaien maar de compressor niet. Waarom weet ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door mvdklip op 20-10-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
mvdklip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:18:
@Sterke-Jerke Volgens mij bepaal je de pompstand door die op de gewenste flow af te stemmen. Jouw vraag kun je dan volgens mij omzetten in:

Q: Wat is de optimale flow? => A: Hangt af van de gewenste ΔT

Zelf ben ik er nog niet uit. De mijne staat op de hoogste stand en geeft dan een ΔT tussen de 2 en 3 graden lijkt. Op zich prima?
Misschien dan de vraag anders stellen: Hoe lager de ΔT hoe beter? of juist anders om?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Sterke-Jerke schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Misschien dan de vraag anders stellen: Hoe lager de ΔT hoe beter? of juist anders om?
Ik heb geen Hewalex, maar wat ik weet van Warmtepompen in het algemeen, vinden de meeste units het beste om een ΔT van 5 te hebben. Daarop werkt de koudemiddel zijde het beste en het meest economisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Sterke-Jerke schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Kleiner dan 5 k is ok voor de Hewalex.
Hoe lager hoe beter gaat niet op.
Of er een ideaal punt is (de pomp verbruikt meer energie bij hogere stroming), wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

Deze vraag staat nog. Iemand daar antwoord op? Disclaimer: lig nog steeds met griep in bed dus 100% helder ben ik niet. :/

[...]

Inmiddels gelezen dat (sommige) Kamstrup meters ook met een IR oog uit te lezen zijn, maar dit lijkt nogal hit-or-miss. Ze staan wel voor weinig op marktplaats inderdaad. _/-\o_

[Afbeelding]

Die heeft een RS232 aansluiting en ik heb bevestiging gekregen dat deze met een Elfin RS232 model gebruikt kan worden maar details over het protocol wilden ze dan weer niet geven. Wordt dit weer een reverse-engineering projectje? :+ De betrouwbaarheid van zoiets valt natuurlijk wel iets op af te dingen.
Je zou de stroming ook kunnen meten met een 'normale' watermeter, daar is ook de mogelijkheid om een electronisch oog te monteren.
Bijv. https://smartgateways.nl/..._medium=cpc&utm_term=1349.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[quote]mvdklip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

[...]
DN maat is binnendiameter. Uponor buitendiameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
[b][[b]b][quote]mvdklip schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

MvdKlip:
Imi heeft er een mooi app voor IMI Hy Tools

[i]Met Uponor 25mm is de 600 ltr de maximale flow wat wordt aanbevolen. De fittingen van Uponor zit een behoorlijke weerstand in waardoor de flow lager uit komt. Koper 28 mm met persfittingen is ook een optie. Het hangt een beetje van de leiding lengte af. Ik heb het zelf met cv leiding 22 mm aangesloten en de pompstand op 1 en de flow is rond de 650 ltr/h. Tussen de warmtepomp en de buffer zit maximaal 2x 1meter leiding tussen en 2 pers bochten.

[...]

[Afbeelding]

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Surfari schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
Kleiner dan 5 k is ok voor de Hewalex.
Ik zie die 5 k hier vaker voorbij komen.... Alleen, wat bedoel je daarmee? de afkorting voor kelvin is K
Hoe reken ik dit om naar graden celcius?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Sterke-Jerke schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:15:
[...]

Ik zie die 5 k hier vaker voorbij komen.... Alleen, wat bedoel je daarmee? de afkorting voor kelvin is K
Hoe reken ik dit om naar graden celcius?
Het gaat om het temperatuur verschil tussen aanvoer en retour. Dit wordt normaal gesproken in Kelvin weergegeven, maar mag ook in graden Celcius. Omdat het om het verschil gaat, maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Sterke-Jerke schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:15:
[...]

Ik zie die 5 k hier vaker voorbij komen.... Alleen, wat bedoel je daarmee?
Eigenlijk bedoel ik temperatuurverschil van 5 graden. Die k floepte er vanzelf uit en is hier idd niet goed op zijn plaats, maar zoals @Jojan265 schrijft dat is hetzelfde. Een temperatuurverschil van 5 graden Celsius is hetzelfde als een temperatuurverschil van 5 Kelvin. De delta T zoals het ook genoemd wordt.
Maar zonder temperatuurverschil, 5 graden Celsius is 278 kelvin en 5 Kelvin is -268 graden Celsius.;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Een verschil(delta) word uitgedrukt in ...K
(Dus temperatuur verschil 5 K is correct) er moet dan juist niks meer bij vermeld worden (celcius Kelvin of farenheid) wellicht vakjargon, maar wel gewoon correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
K = Kelvin dus je vermeldt er al bij dat het in Kelvin is. Dat is de eenheid die ze in de natuurkunde rondom warmtegeleiding gekozen hebben voor temperatuurverschillen.

Zoals hierboven gezegd maakt het voor de getallen (toevallig) niks uit of je dat verschil berekent uit referenties in graden Celcius of Kelvin. Als je referenties in Fahrenheit zouden zijn, zou je het wel eerst moeten omrekenen naar Kelvin.

Het is dus niet zo dat elke delta (verschil) in K uitgedrukt wordt. Het gaat hier echt om een temperatuurverschil in Kelvin. Het is dus ook geen vakjargon maar natuurkunde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
andre75 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:17:
Imi heeft er een mooi app voor IMI Hy Tools
Om eerlijk te zijn zou ik niet weten hoe ik die app moet gebruiken...
Met Uponor 25mm is de 600 ltr de maximale flow wat wordt aanbevolen. De fittingen van Uponor zit een behoorlijke weerstand in waardoor de flow lager uit komt. Koper 28 mm met persfittingen is ook een optie. Het hangt een beetje van de leiding lengte af. Ik heb het zelf met cv leiding 22 mm aangesloten en de pompstand op 1 en de flow is rond de 650 ltr/h. Tussen de warmtepomp en de buffer zit maximaal 2x 1meter leiding tussen en 2 pers bochten.
Maar als 650 ltr/h de minimale flow is voor de Hewalex dan heb je met uponor 25 dus een probleem omdat daar de maximale flow 600 ltr/h is? M'n handen jeuken echt om op de een of andere manier de flow te kunnen meten. Zoals gezegd is de pompstand 3, deltaT tussen de 2 en 3 en de leidingen zijn erg kort omdat de warmtepomp op de vloer staat direct naast de boiler. Het zal bij mij ook om een meter heen en een meter terug gaan. Wat is jouw deltaT bij pompstand 1?

[ Voor 0% gewijzigd door mvdklip op 21-10-2022 09:52 . Reden: ltr/h ipv ltr/min ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Idee: kan ik de flow niet berekenen op basis van een cyclus zoals ik laatst ook de COP heb berekend? Dus:
  • Van 18 naar 47 graden => 29 graden opwarmen / deltaT van gemiddeld 2,5 = 11,6 keer rond
  • 300 liter 11,6 keer rond => 3480 liter door de warmtepomp
Helaas weet ik de totale tijd voor die cyclus niet, maar laten we puur voor de berekening zeggen dat het vier uur exact was. Dan zou ik een flow hebben van 3480 / 4 = 870 ltr/h? Klopt deze berekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
mvdklip schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:38:
K = Kelvin dus je vermeldt er al bij dat het in Kelvin is. Dat is de eenheid die ze in de natuurkunde rondom warmtegeleiding gekozen hebben voor temperatuurverschillen.

Zoals hierboven gezegd maakt het voor de getallen (toevallig) niks uit of je dat verschil berekent uit referenties in graden Celcius of Kelvin. Als je referenties in Fahrenheit zouden zijn, zou je het wel eerst moeten omrekenen naar Kelvin.

Het is dus niet zo dat elke delta (verschil) in K uitgedrukt wordt. Het gaat hier echt om een temperatuurverschil in Kelvin. Het is dus ook geen vakjargon maar natuurkunde. ;)
Inderdaad, kelvin is gekozen als eenheid van temperatuur in het SI-eenheden stelsel. Dit stelsel bevat alle 7 basisgrootheden met hun eenheden, is praktisch wereldwijd geaccepteerd als standaard en wordt gebruikt in de wetenschap, technologie, industrie en handel. Het is dus zeker geen vaktaal of jargon. Wikipedia: International System of Units
°C en F zijn praktische eenheden voor alledaagse situaties, waarbij °C het voordeel heeft dat verschillen precies even groot zijn als in K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:04:
Je zou de stroming ook kunnen meten met een 'normale' watermeter, daar is ook de mogelijkheid om een electronisch oog te monteren.
Op zich helemaal geen gek idee en best betaalbaar. Wel even goed opletten met aansluiting, geschiktheid voor warm water en nauwkeurigheid. Ik zal eens kijken of dat een optie is. Voordeel: is ook analoog af te lezen als de techniek faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:13:
DN maat is binnendiameter. Uponor buitendiameter.
Ah ja, natuurlijk. Dus DN15 (1/2") kan goed met uponor 25? Ik ben hier niet zo goed mee en heb bij aansluiten alles laten uitzoeken/bepalen door m'n lokale filiaal van warmteservice. Heb gewoon wat onderdelen op de balie gelegd en gezegd: dit moet aan elkaar met uponor 25 en ik wil niet persen. :D

[ Voor 4% gewijzigd door mvdklip op 21-10-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:28:
Het ziet er uit als even voor zeven naar defrost, compressor uit, omschakelen naar defrost bedrijf, compressor aan om te defrosten. Voor de tweede bedrijfcyclus is er een periode van een paar honderd watt, enig idee wat dat kan zijn?
Ik heb inmiddels devices/logging toegevoegd. Hopelijk verklaart dat een en ander bij een volgende cyclus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z_WpKB99GEUiaRKCnn1CrLZeSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wXZGwbeC0WoUaxfTNVvThFfh.png?f=fotoalbum_large

WaitingStatus is daarbij een belangrijke: deze geeft de status van het device aan in de vorm van een bitmask maar in de praktijk zie ik maar één bit tegelijk omhoog gaan. Ik weet op dit moment alleen de betekenis van 2 (HPOFF), 4 (LowCOP) en 32 (STOP). WaitingTimer gaat aftellen in STOP status.

@andre75 Is nog niet publiek beschikbaar. Zodra ik zie dat dit allemaal goed werkt, zal ik het op github zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door mvdklip op 21-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Op zich helemaal geen gek idee en best betaalbaar. Wel even goed opletten met aansluiting, geschiktheid voor warm water en nauwkeurigheid. Ik zal eens kijken of dat een optie is. Voordeel: is ook analoog af te lezen als de techniek faalt.
Ben voornemens het zo te proberen en dat analoog af te lezen. Na testen kan de watermeter er uit want zolang er niets wijzigd in het systeem zal de flow hetzelfde zijn. Een meter is mooi maar heeft weerstand(bijv ca 0,1 bar) en dat reduceert de stroming.... .
Maak je niet te druk om te weinig stroming. Handleiding pcwu technische gegevens 11 liter per minuut bij delta T van 5( die in de manual genoteerd staat als deltaT 5 graden Celsius wat dus fout is, het is in mijn ogen 5 graden of 5 k(mag omdat het als verschil aangeduid is). Dus als je delta T kleiner is zou je goed moeten zitten. Waarschijnlijk kun je energie besparen door de pomp lager te zetten.
Zie ook datablad van de pomp, er staan grafieken betreffende opvoerhoogte en hoeveelheid in.
https://www.google.com/ur...Vaw0hftxAMV8oyscHdFQXI82b
Dus jouw delta T is grofweg bijv 2,5. Zou best kunnen op pompstand 3. Kort circuit, lage weerstand, amper hoogteverschil. Het zou me niets verbazen als je straks >2m3 per uur meet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Ah ja, natuurlijk. Dus DN15 (1/2") kan goed met uponor 25? Ik ben hier niet zo goed mee en heb bij aansluiten alles laten uitzoeken/bepalen door m'n lokale filiaal van warmteservice. Heb gewoon wat onderdelen op de balie gelegd en gezegd: dit moet aan elkaar met uponor 25 en ik wil niet persen. :D
Wat let je om DN15 3/4" of DN20 3/4" te nemen, die uponor is toch dikker van binnen dan 15 mm. DN 20 omdat je ook voldoende diameter hebt in de leiding, 3/4" omdat een koppeling 25mm naar 1/2" inwendig dun is en weerstand geeft.
DN25 zou qua weerstand erg gunstig zijn maar bijv flowmeters in die maat zijn allemaal gemaakt voor een hoger debiet dan wat de Hewa wil.
En gebruik geen koppelingen met haakse bochten als dat niet nodig is. Weerstand. Gewoon een flauwe bocht maken met die uponor. Als je nog nooit koper of zulke leidingen handmatig gebogen hebt maak dan eerst eens een proefstukje, knikken lukt namelijk ook goed en dat is zonde als het in een leiding uit één stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:38:

Perfecte uitleg, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Zelf heb ik in mijn drinkwater opstelling ipv de orginele meegeleverde pomp van de hewalex deze pomp geplaatst:
https://zonneboilermagazijn.nl/product/lowara15-1-65/
Vooral omdat het maximaal opgenomen vermogen 9 watt bedraagt. Ik heb gemiddeld een delta van 7K .
Ik ben benieuwd of dit effectiever is of juist de orginele pomp welke een opgenomen vermogen heeft van 45-85 Watt en een delta geeft van 3-5K
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Pagina: 1 ... 8 ... 22 Laatste