Deze pomp is te klein, Qmax 1 m3/uur zonder weerstand versus >2.5m3/uur voor de originele. Je zult net te veel weerstand hebben en daardoor te weinig stroming. Een groter model zuinige(re) zou wel genoeg kunnen doen met wat besparing t.o.v. de meegeleverde pomp, maar de investering zal niet snel terugverdiend zijn.Tim123 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:05:
Zelf heb ik in mijn drinkwater opstelling ipv de orginele meegeleverde pomp van de hewalex deze pomp geplaatst:
https://zonneboilermagazijn.nl/product/lowara15-1-65/
Vooral omdat het maximaal opgenomen vermogen 9 watt bedraagt. Ik heb gemiddeld een delta van 7K .
Ik ben benieuwd of dit effectiever is of juist de orginele pomp welke een opgenomen vermogen heeft van 45-85 Watt en een delta geeft van 3-5K
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Hoe lager de stroming, des te warmer de condensor, daarmee neemt de persdruk toe en daardoor meer verbruik. Ergens ligt er een break-even-point tussen kleine delta T en meer pomp verbruik. Het zal lastig te bepalen zijn i.v.m. de meetnauwkeurigheid.
Bijv een voor tapwater toegestane meter klasse mi001 heeft een afwijking + en - 2% voor koud en 3% voor warm water.
Even (te) makkelijk rekenen. Stel 600 liter/uur. 3% is 18 liter. 3 kW toegevoegd middels 600 liter; 5Watt per liter maal 18 liter is + en - 90 Watt verschil a.g.v. onnauwkeurigheid. De berekening is te kort door de bocht maar de dimensie is duidelijk.
Ik denk dat delta T 7 (k) t.o.v. 5 zomaar eens meer dan 20 Watt extra verbruik van de wp(ex pomp dus) kan veroorzaken, afhankelijk van de hoogte van de temperatuur.