Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 9 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:46
Tim123 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:05:
Zelf heb ik in mijn drinkwater opstelling ipv de orginele meegeleverde pomp van de hewalex deze pomp geplaatst:
https://zonneboilermagazijn.nl/product/lowara15-1-65/
Vooral omdat het maximaal opgenomen vermogen 9 watt bedraagt. Ik heb gemiddeld een delta van 7K .
Ik ben benieuwd of dit effectiever is of juist de orginele pomp welke een opgenomen vermogen heeft van 45-85 Watt en een delta geeft van 3-5K
Wat zijn jullie ideeën hierover?
Deze pomp is te klein, Qmax 1 m3/uur zonder weerstand versus >2.5m3/uur voor de originele. Je zult net te veel weerstand hebben en daardoor te weinig stroming. Een groter model zuinige(re) zou wel genoeg kunnen doen met wat besparing t.o.v. de meegeleverde pomp, maar de investering zal niet snel terugverdiend zijn.
Hoe lager de stroming, des te warmer de condensor, daarmee neemt de persdruk toe en daardoor meer verbruik. Ergens ligt er een break-even-point tussen kleine delta T en meer pomp verbruik. Het zal lastig te bepalen zijn i.v.m. de meetnauwkeurigheid.
Bijv een voor tapwater toegestane meter klasse mi001 heeft een afwijking + en - 2% voor koud en 3% voor warm water.
Even (te) makkelijk rekenen. Stel 600 liter/uur. 3% is 18 liter. 3 kW toegevoegd middels 600 liter; 5Watt per liter maal 18 liter is + en - 90 Watt verschil a.g.v. onnauwkeurigheid. De berekening is te kort door de bocht maar de dimensie is duidelijk.
Ik denk dat delta T 7 (k) t.o.v. 5 zomaar eens meer dan 20 Watt extra verbruik van de wp(ex pomp dus) kan veroorzaken, afhankelijk van de hoogte van de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
Surfari schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Deze pomp is te klein, Qmax 1 m3/uur zonder weerstand versus >2.5m3/uur voor de originele. Je zult net te veel weerstand hebben en daardoor te weinig stroming. Een groter model zuinige(re) zou wel genoeg kunnen doen met wat besparing t.o.v. de meegeleverde pomp, maar de investering zal niet snel terugverdiend zijn.
Hoe lager de stroming, des te warmer de condensor, daarmee neemt de persdruk toe en daardoor meer verbruik. Ergens ligt er een break-even-point tussen kleine delta T en meer pomp verbruik. Het zal lastig te bepalen zijn i.v.m. de meetnauwkeurigheid.
Bijv een voor tapwater toegestane meter klasse mi001 heeft een afwijking + en - 2% voor koud en 3% voor warm water.
Even (te) makkelijk rekenen. Stel 600 liter/uur. 3% is 18 liter. 3 kW toegevoegd middels 600 liter; 5Watt per liter maal 18 liter is + en - 90 Watt verschil a.g.v. onnauwkeurigheid. De berekening is te kort door de bocht maar de dimensie is duidelijk.
Ik denk dat delta T 7 (k) t.o.v. 5 zomaar eens meer dan 20 Watt extra verbruik van de wp(ex pomp dus) kan veroorzaken, afhankelijk van de hoogte van de temperatuur.
Dank voor je reactie,
Je hebt met deze pomp wel minder menging in de boiler. Als je doucht terwijl de warmtepomp aan is, koelt het water minder snel af. Ik heb de orginele pomp nog wel liggen, maar weet dus niet was wijsheid is.

Het "lastige" is dat ik het zelf niet kan vergelijken. De boiler koelt elke dag anders af (door gebruik) en de zonneboiler doet ook nog steeds zijn deel.
Hierdoor is geen dag hetzelfde, en is een vergelijking tussen de 2 pompen lastig.

Ik snap je verhaal dat de warmtepomp meer gaat verbruiken, maar de pomp doet juist minder.
Per saldo maakt het dus waarschijnlijk weinig uit. Wat doet dit met de levensduur van de warmtepomp? Word die extra belast waardoor hij meer zal slijten?
Deze pomp zit er al best een periode tussen, en heb tot nu toe nooit problemen gehad met de warmtepomp (hoge druk alarmen ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Tim123 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:30:
[...]

Dank voor je reactie,
Je hebt met deze pomp wel minder menging in de boiler. Als je doucht terwijl de warmtepomp aan is, koelt het water minder snel af. Ik heb de orginele pomp nog wel liggen, maar weet dus niet was wijsheid is.

Het "lastige" is dat ik het zelf niet kan vergelijken. De boiler koelt elke dag anders af (door gebruik) en de zonneboiler doet ook nog steeds zijn deel.
Hierdoor is geen dag hetzelfde, en is een vergelijking tussen de 2 pompen lastig.

Ik snap je verhaal dat de warmtepomp meer gaat verbruiken, maar de pomp doet juist minder.
Per saldo maakt het dus waarschijnlijk weinig uit. Wat doet dit met de levensduur van de warmtepomp? Word die extra belast waardoor hij meer zal slijten?
Deze pomp zit er al best een periode tussen, en heb tot nu toe nooit problemen gehad met de warmtepomp (hoge druk alarmen ofzo).
De warmtepomp kan het beste uit staan tijdens het douchen en daarna aan, door de lagere watertemperatuur levert dat meer rendement.

De Hewa warmtewisselaar is kennelijk ontworpen op 5 graden verschil dus je zou denken 7 graden zal hem niet de nek omdraaien.
Probeer maar eens met pomp uit te draaien, het duurt een hele tijd voordat de wp in hogedrukstoring gaat. Al die tijd wordt de warmtewisselaar opgewarmd.
De condensor warmtewisselaar is een potje met waterinhoud en veel metaal en kan veel meer warmte bevatten dan een platenwisselaar. Daardoor is dat stabiel en makkelijker te regelen. Wel iets minder rendement doordat het potje afkoeld na uitschakelen, daardoor gaat meer energie verloren dan in een platenwisselaar( die zit vaak in de 'normale' l/w warmtepompen en w/w bronwarmtepompen etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Ik heb als test de pomp op stand 3 gezet (daarvoor stond die op 1). De aanvoer gaat direct het vat in op ca 2/5e hoogte, de retour zit bijna onderin.
Ik heb tevens de inschakeltemperatuur op 48 gezet (meet bijna boven het vat) en de hysterese op 3. Hiervoor stond die op 49 en hysterese 2.

Het lijkt er op dat de temperatuur sneller oploopt, ondanks een lagere Delta T. De opwarming van 48 naar 51 met pomp op 3 gaat nagenoeg net zo snel als van 49 naar 51 met pomp op 1. Het verbruik is nagenoeg gelijk, ondanks dat het verschil een graad meer is en de pomp harder werkt, dus meer vermogen vraagt.
De pomp op 3 lijkt dus een stuk efficiënter dan de pomp op 1.

Ik weet dat er ook andere factoren een rol spelen, zoals de luchttemperatuur. Beter is ook een test op langere termijn. Uiteindelijk zal het ook niet heel veel schelen.

[ Voor 11% gewijzigd door LecramR op 22-10-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Ik ben ook aan het testen met de pompstand op het moment. Een conclusie kan ik nog niet trekken. Ik zie erg lage ΔT's maar het boilervat warmt toch erg snel op, dus de warmtepomp lijkt zijn werk goed te doen. Wat opvalt is dat T6 en T7 echt een tijdje nodig hebben om in te stellen. In de handleiding staat dat je pas na 10min naar deze waardes kunt kijken. Bij mij is het eerder na 20 a 25min voordat er iets zinnigs uit komt. De pomp staat nu nog op stand 3 maar ik ben van plan om te vergelijken met stand 1 en 2.

Edit1: Mijn warmtepomp heeft net een korte run gemaakt (op basis van overtollige zonne-energie) van 30 minuten waarbij de ΔT begint op erg kleine (soms positieve, soms negatieve) waardes om dan na 25min uit te komen rond de 1K. Het boilervat warmt in die eerste 25 minuten wel degelijk flink op, dus het is me een raadsel waarom de gemeten ΔT dan zo laag is. Ik weet dat de T2 en T3 metingen van de PCWU flink afwijken van die van de ZPS dus misschien zijn ook T6 en T7 ook niet erg betrouwbaar?

Edit2: Even later doet hij nu een tweede run op pompstand 3. Ik zie ΔT beginnen op -5, daarna weer richting 0 gaan (kleine waardes tussen -0,2 en 0,2) en daarna naar een stabiele 0,3, gevolgd door een stabiele 0,6. Dat is natuurlijk erg laag, maar het vat warmt opnieuw prima op.

Edit3: Derde run op pompstand 2. ΔT gaat nu vrijwel direct naar 0,7, daarna naar -0,7 en uiteindelijk naar 0. ;(

Edit4: Vierde run op pompstand 2 was langer en nu weer wél stabiel op een ΔT van rond 2,0. Eigenlijk -2,0 maar ik ga nog maar even uit van verwisselde T6 en T7 sensoren.

Mijn indruk: de metingen van T6 en T7 zijn erg onbetrouwbaar. Het bronzen aansluitstuk van de leiding de warmtepomp uit is voelbaar warmer dan dat van de leiding erin op een moment dat de warmtepomp het omgekeerde rapporteert en zelfs als je dan rekening houdt met een verwisseling van T6 en T7 sensoren krijg je inconsistente resultaten. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9FV4Dt9yQrxmNCCq0wHIXP-2lA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDm4u0wMKoXem9MArgg3ZPhW.png?f=fotoalbum_large

Run 1 was van 12:02 tot 12:18; Run 2 van 12:44 tot 13:13; Run 3 van 13:28 tot 14:12 en Run 4 van 14:13 tot 15:01. In mijn geval zijn dus vooral de uitschieters naar boven 0 vreemd, vooral als dat tijdens een run is. Run 3 en 4 zaten direct na elkaar om onbekende reden. De warmtepomp ging even naar status 32 (STOP) en ging toen weer verder. Kan een fout in de aansturing zijn maar ook iets anders.

[ Voor 88% gewijzigd door mvdklip op 22-10-2022 15:23 . Reden: Antwoord op vraag welke ΔT ik zie ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
mvdklip schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:33:
Ik ben ook aan het testen met de pompstand op het moment. Een conclusie kan ik nog niet trekken. Ik zie erg lage ΔT's maar het boilervat warmt toch erg snel op, dus de warmtepomp lijkt zijn werk goed te doen. Wat opvalt is dat T6 en T7 echt een tijdje nodig hebben om in te stellen. In de handleiding staat dat je pas na 10min naar deze waardes kunt kijken. Bij mij is het eerder 20 a 25min voordat er iets zinnigs uit komt. De pomp staat nu nog op stand 3 maar ik ben van plan om te vergelijken met stand 1 en 2.
Wat is jouw delta T bij stand 3? Bij mij ca 2,5 tot 2,7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Interessant dit, als zoveel mogelijk mensen de delta's geven bij de verschillende pomp waarden komen we samen tot de ideale stand.
Opvallend is dat bijna iedereen toe nu toe aangeeft dat het lastig is om 1 conclusie te kunnen trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Zojuist alle slimme (tasmota) stekkers in huis opnieuw gecalibreerd met behulp van een EM 231. M'n vorige energiemeter was minder precies dus dit zou moeten helpen.

Nu met de hand opnieuw een run gestart op de warmtepomp om het resultaat te bekijken en ik kom op 894W bij 45,8/47,9, waar ik vanmiddag nog boven de 1000W zat bij 44,6/47,0 (in/uit). Volgens de ZPS is het vat van top tot teen 48 graden dus hoe de PCWU lagere temperaturen op T6 en T7 kan meten weet ik nog steeds niet. Het is alsof de PCWU consequent op alle sensoren te lage temperaturen meet óf de ZPS consequent op alle sensoren te hoge temperaturen.

De ΔT is de laatste twee runs ineens wél stabiel rond de 2K bij pompstand 2. Grafiek van deze test run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vd37hLfLUfFsi9opPmnR9ZIWdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RuccUAvm6nFZSzb9LFxzK4Tg.png?f=fotoalbum_large

Start +/- 17:40, eind +/- 18:10. Wel negatief dus verwisselde T6 en T7 sensoren.

Verder ben ik er achter gekomen dat m'n vriendin vanmiddag tijdens de runs kort onder de douche gestaan heeft dus nu vraag ik me af of daar de rare ΔT's vandaan kwamen, maar ik zou niet weten hoe dan. 8)7

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
LecramR schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:18:
Ik heb als test de pomp op stand 3 gezet (daarvoor stond die op 1). De aanvoer gaat direct het vat in op ca 2/5e hoogte, de retour zit bijna onderin.
Ik heb tevens de inschakeltemperatuur op 48 gezet (meet bijna boven het vat) en de hysterese op 3. Hiervoor stond die op 49 en hysterese 2.

Het lijkt er op dat de temperatuur sneller oploopt, ondanks een lagere Delta T. De opwarming van 48 naar 51 met pomp op 3 gaat nagenoeg net zo snel als van 49 naar 51 met pomp op 1. Het verbruik is nagenoeg gelijk, ondanks dat het verschil een graad meer is en de pomp harder werkt, dus meer vermogen vraagt.
De pomp op 3 lijkt dus een stuk efficiënter dan de pomp op 1.

Ik weet dat er ook andere factoren een rol spelen, zoals de luchttemperatuur. Beter is ook een test op langere termijn. Uiteindelijk zal het ook niet heel veel schelen.
Door de hogere stroming wordt het water in het vat meer omgewoeld. Regel je op de onderste sensor t2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Surfari schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Door de hogere stroming wordt het water in het vat meer omgewoeld. Regel je op de onderste sensor t2?
Ik gebruik de Hewalex sensoren niet. Ik gebruik een aparte temperatuurschakelaar met een sensor bovenin het vat.
Ik heb overigens een hygieneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:33:
Ik ben ook aan het testen met de pompstand op het moment. Een conclusie kan ik nog niet trekken. Ik zie erg lage ΔT's maar het boilervat warmt toch erg snel op, dus de warmtepomp lijkt zijn werk goed te doen. Wat opvalt is dat T6 en T7 echt een tijdje nodig hebben om in te stellen. In de handleiding staat dat je pas na 10min naar deze waardes kunt kijken. Bij mij is het eerder na 20 a 25min voordat er iets zinnigs uit komt. De pomp staat nu nog op stand 3 maar ik ben van plan om te vergelijken met stand 1 en 2.

Edit1: Mijn warmtepomp heeft net een korte run gemaakt (op basis van overtollige zonne-energie) van 30 minuten waarbij de ΔT begint op erg kleine (soms positieve, soms negatieve) waardes om dan na 25min uit te komen rond de 1K. Het boilervat warmt in die eerste 25 minuten wel degelijk flink op, dus het is me een raadsel waarom de gemeten ΔT dan zo laag is. Ik weet dat de T2 en T3 metingen van de PCWU flink afwijken van die van de ZPS dus misschien zijn ook T6 en T7 ook niet erg betrouwbaar
Hier zijn t6 en t7 zo op temperatuur. De pomp start t6 en t7 gaan richting watertemperatuur, compressor start t6 en 7 gaan nog verder richting watertemperatuur en het is een paar minuten voordat 4,5 graden verschil wordt bereikt( pompstand I en dunne transportleidingen).
Je t6 en t7 metingen zien er vreemd uit. Ze horen gewoon de watertemperatuur te laten zien, met wat vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:20:
Je t6 en t7 metingen zien er vreemd uit. Ze horen gewoon de watertemperatuur te laten zien, met wat vertraging.
Eens. Misschien is er wel meer aan de hand dan alleen een verwisseling. Ik ga bij het volgende onderhoud (na de winter) maar eens goed kijken onder de behuizing. Voorlopig geen COP berekening voor mij met deze rare metingen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:09
mvdklip schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Eens. Misschien is er wel meer aan de hand dan alleen een verwisseling. Ik ga bij het volgende onderhoud (na de winter) maar eens goed kijken onder de behuizing. Voorlopig geen COP berekening voor mij met deze rare metingen. :P
Ik ga de OOP waarschijnlijk over 2 weken meten omdat dan pas de verwarming aan gaat na een lange zomer stop. De flow berekening heb ik even bij een Engineer op mijn werk neergelegd met de vraag of het afgegeven vermogen berekend kan worden zonder flowmeter met als uitgangspunt dat de flow op stand 1 van de pomp 650ltr is, In mijn situatie doet de flow altijd 650 ltr/h is ingeregeld. De gemiddelde temperatuur T7 per tijds eenheid kan uitgelezen worden met de kWh meter die ik er nu tussen heb zitten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:57
andre75 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:56:
[...]

Ik ga de OOP waarschijnlijk over 2 weken meten omdat dan pas de verwarming aan gaat na een lange zomer stop. De flow berekening heb ik even bij een Engineer op mijn werk neergelegd met de vraag of het afgegeven vermogen berekend kan worden zonder flowmeter met als uitgangspunt dat de flow op stand 1 van de pomp 650ltr is, In mijn situatie doet de flow altijd 650 ltr/h is ingeregeld. De gemiddelde temperatuur T7 per tijds eenheid kan uitgelezen worden met de kWh meter die ik er nu tussen heb zitten,
Dat is niet zo moeilijk. De formule is Q = m x c x ΔT.
Q in J/s = W
m in kg/s
c = 4186 J/kgK
ΔT in K (ik neem even als voorbeeld 5 graden)

Dus Q = 650/3600 x 4186 x 5 = 3779 J/s of W

Edit: formule aangepast n.a.v. terechte opmerkingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 23-10-2022 12:21 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
andre75 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:56:
[...]

Je zou verwachten dat de stroming ongeveer hetzelfde blijft dus als je 650 liter klopt dan moet dat kunnen. Je kWh meet neem ik aan de aan de aanvoer en retour temperatuur? Lijkt me stukken nauwkeuriger dan de ingebouwde sensoren, de delta T is klein voor een zinvolle berekening moet dit nauwkeurig gemeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Jojan265 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:19:
[...]

Dat is niet zo moeilijk. De formule is Q = m x c x ΔT.
Q in J = Ws
m in kg/s
c = 4186 J/kgK
ΔT in K (ik neem even als voorbeeld 5 graden)

Dus Q = 650/3600 x 4186 x 5 = 3779 J of Ws = 1.05 kWh
👍
Maar waar komt Ws 1,05kWh vandaan?
Q= 650liter/3600S x..........=3779 J/S =Watt

Goed idee zo. Wat het boekje opgeeft 660 liter/uur bij delta T 5k komt dus niet overeen met de circa 3 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Omgekeerd kun je dus van ΔT naar flow omrekenen op basis van een aangenomen afgifte van 2650W:

m = Q / (c x ΔT)

ΔTmflow
1,0K0,633 l/s2279 l/h
2,0K0,317 l/s1140 l/h
3,0K0,211 l/s760 l/h
3,5K0,181 l/s651 l/h
4,0K0,158 l/s570 l/h
5,0K0,127 l/s456 l/h
6,0K0,106 l/s380 l/h
7,0K0,090 l/s326 l/h

De hierboven berekende 3779W redt de PCWU nooit en dus is 650 l/h bij 5K ook aantoonbare onzin IMO. Uitgaande van 2650W en een minimum flow van 650 l/h mag de ΔT volgens tabel hierboven niet boven de 3,5K uitkomen omdat de flow dan per definitie te laag is. 8)

Hewalex zegt ook zoiets maar dan met andere getallen:
The system should have possibly lowest resistance, so as to ensure the flow of 0.65m3/h. In order to check if the flow is correct, we may measure heat pump water inlet and outlet temperature using an external temperature sensor. Temperature difference between inlet and outlet cannot exceed 5°C.
Rekenend met de theoretische maximale afgifte van 3000W kom ik zelf op een maximale ΔT van 4K ipv 5K.

Edit: wacht even, het is nog gekker. Bovenstaande quote komt uit de Hewalex handleiding voor de 2,5kW PCWU. Maak ik nou ergens een rekenfout of heeft Hewalex onzinwaarden in de handleiding staan? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door mvdklip op 23-10-2022 11:58 . Reden: 2,5kW ipv 3,0kW handleiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:43:
Omgekeerd kun je dus van ΔT naar flow omrekenen op basis van een aangenomen afgifte van 2650W:

m = Q / (c x ΔT)

ΔTmflow
1,0K0,633 l/s2279 l/u
2,0K0,317 l/s1140 l/u
3,0K0,211 l/s760 l/u
3,5K0,181 l/s651 l/u
4,0K0,158 l/s570 l/u
5,0K0,127 l/s456 l/u
6,0K0,106 l/s380 l/u
7,0K0,090 l/s326 l/u

De hierboven berekende 3779W redt de PCWU nooit en dus is 650 l/u bij 5K ook aantoonbare onzin IMO. Uitgaande van 2650W en een minimum flow van 650 l/u mag de ΔT volgens tabel hierboven niet boven de 3,5K uitkomen omdat de flow dan per definitie te laag is. 8)

Hewalex zegt ook zoiets maar dan met andere getallen:

[...]

Rekenend met de theoretische maximale afgifte van 3000W kom ik zelf op een maximale ΔT van 4K.

Edit: wacht even, het is nog gekker. Bovenstaande quote komt uit de Hewalex handleiding voor de 2,5kW PCWU. Maak ik nou ergens een rekenfout of heeft Hewalex onzinwaarden in de handleiding staan? 8)7
Tja, zo is het verschil in delta T tussen 3000 W en 2650W (bij constante stroming 650 l/uur) 0,5 k. Zodoende zijn nauwkeurige metingen nodig om het afgegeven vermogen goed te bepalen. En dan moet de flow ook nog nauwkeurig gemeten worden.

In de installatiemanual 3 kW die bij de wp zat staat bij de technische gegevens
'Main source stream (AT 5 °C) 11 liter/minuut'. AT 5 °C; A waarschijnlijk omdat er geen ∆ op de typemachine zat🤫 en 5 ° Celsius omdat je dat ook tegenkomt i.p.v. 5k(het mag omdat het aangeduid is als verschil, 5° zonder C zou dan misschien correcter zijn).
Op beide typeplaatjes 3.0 en 2.5 staat opgegeven stroming 11 liter per minuut.

De technische gegevens zijn op zich duidelijk. 660 liter per uur wil de Hewa, meer is onnodig en kost pompvermogen. ∆T mag niet hoger worden dan 5 k (theoretisch ca 500 liter bij 3 kW), bij te weinig stroming krijgt de warmtewisselaar moeite om genoeg energie over te dragen en de persdruk stijgt.

De stroming is normaliter constant voor een Wpb en door Hewa opgegeven, dus dat is de leidraad om, indien gewenst, in te regelen. ∆T varieert onder omstandigheden.

Zoals je aangeeft (staat ook in manual 3kW): "...to check.... using external temperature sensor.." wordt hier al gesuggereerd meetapparatuur te gebruiken en niet de interne sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:10:
De stroming is normaliter constant voor een Wpb en door Hewa opgegeven, dus dat is de leidraad om, indien gewenst, in te regelen. ∆T varieert onder omstandigheden.
Check, maar als je dan inregelt op flow, ben je dan met me eens dat een ∆T van 5K al teveel is? Feitelijk is 4K het maximale wat je wil zien.

Andersom, inregelend op een maximale ∆T van 5K kun je zeggen dat de flow tot 4K boven de 650 l/h zit. Daarboven zakt de flow wat in. (theoretisch; in feite is de flow constant)

Ik realiseer me net... op dit forum las ik dat het om een minimale flow van 650 l/h zou gaan, maar misschien is deze waarde eerder nominaal?
Zoals je aangeeft (staat ook in manual 3kW): "...to check.... using external temperature sensor.." wordt hier al gesuggereerd meetapparatuur te gebruiken en niet de interne sensoren.
Het idee van gebruik van de ingebouwde sensoren heb ik inmiddels opgegeven. Die zijn veel te onnauwkeurig. Een heat meter zoals @Tim123 die heeft of een Kamstrup is dan toch echt een beter idee. Dan meet je flow én ∆T.

De 3kW manual is er alleen in het Pools, toch? Of heb jij een Engelse versie afkomstig van Hewalex? (geen Google translate versie dus)

Edit: als je de flow eenmaal gemeten hebt, kun je er vanuit gaan dat die constant is. Het enige wat je dan moet kunnen meten is de ∆T. Dat kan dus alsnog veel simpeler/goedkoper dan met een heat meter, zolang je maar goede gekalibreerde sensoren gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door mvdklip op 23-10-2022 14:07 . Reden: Ingeving dat ∆T het enige is wat je zou moeten meten als je de flow van je installatie eenmaal weet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Check, maar als je dan inregelt op flow, ben je dan met me eens dat een ∆T van 5K al teveel is? Feitelijk is 4K het maximale wat je wil zien.

ja, alhoewel 5K zou ca 3,7kW zijn dus willen wel maar halen nee.

Andersom, inregelend op een maximale ∆T van 5K kun je zeggen dat de flow tot 4K boven de 650 l/h zit. Daarboven zakt de flow wat in. (theoretisch; in feite is de flow constant)

Ik realiseer me net... op dit forum las ik dat het om een minimale flow van 650 l/h zou gaan, maar misschien is deze waarde eerder nominaal?

Het is de rated flow, de ontwerpstroming.
dus als je op 660 l/h inregelt is er niet zo snel een probleem als er wat vuil in het filter zit, de pomp wat ouder wordt, er wat afzetting in het systeem zit. Zie ook onderhoudsopmerkingen over scaling. Als je erg hard en/of vervuild water zou hebben en je had ingeregeld op 4K dan wordt het bij het bereiken van 5K tijd om de warmtewisselaar of het systeem te reinigen. Andersom als de ∆T en stroming niet noemenswaardig afnemen is er geen reden om te verwachten dat de warmtewisselaar vervuild is.

De 5K verschil is in de tekst van de manual aangegeven als het maximum.

[...]

Het idee van gebruik van de ingebouwde sensoren heb ik inmiddels opgegeven. Die zijn veel te onnauwkeurig. Een heat meter zoals @Tim123 die heeft of een Kamstrup is dan toch echt een beter idee. Dan meet je flow én ∆T.

De 3kW manual is er alleen in het Pools, toch? Of heb jij een Engelse versie afkomstig van Hewalex? (geen Google translate versie dus)
Ik heb een engelse bij de wp gehad. Vrijwel hetzelde als 2.5 manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
heren, ik ben begonnen met installeren.
Vraagje over de condensafvoer:
- in handleiding staat dat die 20mm is, is dat gelijk aan 1/2"?
hoe hebben jullie deze afvoer geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:27:
Het is de rated flow, de ontwerpstroming.
Precies, maar dan kunnen we nu toch antwoord geven op eerdere vragen op dit forum?
  • Q: Is een ΔT van 5K optimaal? A: De WP is ontworpen op een flow van +/- 11 l/m of 650 l/h. ΔT varieert.
  • Q: Wat is de optimale ΔT dan? A: Onbekend. De maximale ΔT is 5K volgens de installatiehandleiding.
  • Q: Wat is de minimale flow? A: Kun je afleiden uit de maximale ΔT. Komt neer op +/- 8 l/m of 500 l/h.
  • Q: Welke pompstand moet ik kiezen? A: Hangt af van de weerstand van je leidingwerk.
M.a.w. een ΔT van 5K of meer bij installatie van het systeem betekent dat je buiten de (ontwerp)specs van de warmtepomp bezig bent. Een ΔT van 5K of meer op een later moment betekent dat het tijd is om de boel schoon te maken.

En als je mijn tabelletje van hierboven dan erbij pakt zou je zelfs kunnen zeggen dat een ΔT van 3,5K overeenkomt met de ontwerpstroming van 650 l/h, maar het probleem is dat de sensoren in de WP niet precies genoeg zijn om dit te kunnen stellen.

[ Voor 11% gewijzigd door mvdklip op 23-10-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbNM24a00QfVWPiTJzXfarhF4Gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iTzwAF56gCmiAS1MtJrxAiSI.png?f=fotoalbum_large

wat vinden jullie van deze flowmeter? uitleesbaar zonder apparatuur. zal dit onderdeel de flow (flink) beperken? Ik lees het niet terug. een 1" of 22mm aansluitkoppeling is best een flinke maat, al zegt het niets over de binnenkant waar de meter zit. ik ben erg benieuwd wat jullie van dit ding vinden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
12 l/m is te weinig, want zit te dicht op de ontwerpstroming van 11 l/m. Ik zie dat je de 5-42 l/min versie opengeklapt hebt staan. Die zou misschien kunnen werken maar is niet veel goedkoper dan een volledige heat (incl. flow) meter. Zoals gezegd zijn de sensoren in de WP niet goed genoeg om een volledige COP berekening te kunnen maken.

[ Voor 64% gewijzigd door mvdklip op 23-10-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Precies, maar dan kunnen we nu toch antwoord geven op eerdere vragen op dit forum?
  • Q: Is een ΔT van 5K optimaal? A: De WP is ontworpen op een flow van +/- 11 l/m of 650 l/h. ΔT varieert.
  • Q: Wat is de optimale ΔT dan? A: Onbekend. De maximale ΔT is 5K volgens de installatiehandleiding.
  • Q: Wat is de minimale flow? A: Kun je afleiden uit de maximale ΔT. Komt neer op +/- 8 l/m of 500 l/h.
  • Q: Welke pompstand moet ik kiezen? A: Hangt af van de weerstand van je leidingwerk.
M.a.w. een ΔT van 5K of meer bij installatie van het systeem betekent dat je buiten de (ontwerp)specs van de warmtepomp bezig bent. Een ΔT van 5K of meer op een later moment betekent dat het tijd is om de boel schoon te maken.

En als je mijn tabelletje van hierboven dan erbij pakt zou je zelfs kunnen zeggen dat een ΔT van 3,5K overeenkomt met de ontwerpstroming van 650 l/h, maar het probleem is dat de sensoren in de WP niet precies genoeg zijn om dit te kunnen stellen.
Let wel, als het leidingwerk voldoet aan wat Hewa opgeeft en je hebt relatief korte leidingen(max is 20meter maar vaak staat de boiler er vlak bij) dan haal je op pompstand 1 waarschijnlijk al de 660 liter per minuut of meer. De pomp heeft maar drie standen dus op de liter nauwkeurig bepalen is wat dat aan gaat niet nodig. Pompstand I instellen, ∆T groter dan 4 dan beter een standje hoger en bij ∆T groter dan 5 dan zeker een standje hoger. Niet moeilijker maken dan het is. Ergens is een break-even point tussen ideale flow en pompvermogen(bij verdubbeling van het toerental neemt het vermogen kwadratisch toe). Deze is lastig nauwkeurig te bepalen, nog lastiger in het veld nauwkeurig genoeg te meten(om uitspraken over dat ideaalpunt te doen), verschilt per installatie en zodra de installatie in bedrijf is begint vervuiling van filter en op termijn installatie en slijtage van pomp dus klopt het toch niet meer. Leuk als laboratorium waarde maar in de praktijk is een goede benadering prima. Het gaat er omdat de warmtewisselaar zijn vermogen goed af kan geven. Te weinig stroming is een grotere bedrijging. Hogere temperatuur=hogere persdruk kost rendement maar als het echt uit de hand loopt condenseert een deel van het koudemiddel niet en dat kost dus echt rendement en het vermogen zal inzakken.
joop81 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:41:
[Afbeelding]

wat vinden jullie van deze flowmeter? uitleesbaar zonder apparatuur. zal dit onderdeel de flow (flink) beperken? Ik lees het niet terug. een 1" of 22mm aansluitkoppeling is best een flinke maat, al zegt het niets over de binnenkant waar de meter zit. ik ben erg benieuwd wat jullie van dit ding vinden?!
Onnauwkeurig en waarschijnlijk veel weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:57:
Bij mij is het een krappe aansluiting. Ik heb een knie 1/2" /15 knel in de condensaansluiting gedaan en met uponor 16mm de condensafvoer gemaakt. Een stuk Uponor 16mm er aan en in de pvc afvoer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ik heb net een Kamstrup Multical 602 besteld. Ben van plan die na de winter te installeren want wil dan echt kunnen meten. Liever eerder natuurlijk maar moet even wachten op onderhoudsmoment. Op marktplaats zijn ze voor weinig te vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door mvdklip op 23-10-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
joop81 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:57:
In de handleiding staat 16mm, te zien bij alle tekeningen van de diagrammen, de groene leiding 'consensate stub diam.16mm.'
Ik heb er een ribbelbuis overheen geschoven, de ribbelbuis zat bij een inlaatcombinatie.
Met waterslot. En open aangesloten op het riool(Net als wasmachine etc) .De handleiding heeft het over to avoid odours, maar in de wp heerst onderdruk dus zonder waterslot zuig je valse lucht aan. Die valse lucht is niet zoveel dus echt spannend is het niet maar zorg dat het geen rioolgassen aanzuigt, dat tast het apparaat van binnen aan. Een deugdelijke riolering zou overigens geen rioolgassenin huis uit moeten ademen.
Ook is de buitenkant van de afvoerslang regelmatig nat van de condens. Door weinig hoogte verschil zit er best veel water in het waterslot en dat koelt de buitenkant af, als je mooi verticaal naar beneden kunt is dit wellicht niet zo. Dus eventueel isoleren die afvoerslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Bij mij zit er een stuk tuinslang aan dat met weinig verloop naar een zelfgeknutseld PVC waterslot loopt en vanaf daar naar de riolering. Dat waterslot heb ik ertussen gezet omdat het nogal stonk zonder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:56:
Bij mij zit er een stuk tuinslang aan dat met weinig verloop naar een zelfgeknutseld PVC waterslot loopt en vanaf daar naar de riolering. Dat waterslot heb ik ertussen gezet omdat het nogal stonk zonder. ;)
Zit er bij jouw wel eens condens op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Condens heb ik nooit gezien maar de slang zit ook erg uit het zicht. De tegelvloer eronder is na al die tijd nog helemaal schoon dus ik denk niet dat die slang condenseert. Ik heb kleine lekkages gehad op andere plekken en dat laat snel sporen na op deze (zwarte) vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:45:
Ik heb net een Kamstrup Multical 602 besteld. Ben van plan die na de winter te installeren want wil dan echt kunnen meten. Liever eerder natuurlijk maar moet even wachten op onderhoudsmoment. Op marktplaats zijn ze voor weinig te vinden.
mvdklip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:19:
Condens heb ik nooit gezien maar de slang zit ook erg uit het zicht. De tegelvloer eronder is na al die tijd nog helemaal schoon dus ik denk niet dat die slang condenseert. Ik heb kleine lekkages gehad op andere plekken en dat laat snel sporen na op deze (zwarte) vloer.
Tzt ga ik de aansluiting naar het riool lager plaatsen dat zou het met een beetje geluk dus klaar moeten zijn met de druppels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:26:
[...]

[...]

Tzt ga ik de aansluiting naar het riool lager plaatsen dat zou het met een beetje geluk dus klaar moeten zijn met de druppels.
Die Kamstrup is een serieus ding.
De ∆T van de pcwu valt net in het gegarandeerde meetbereik. Dat zou betrouwbare cijfers kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Helaas blijkt de kamstrup die ik op het oog had niet voorzien te zijn van een flow meter. In plaats daarvan is hij "Prepared for meters w/Reed switch output". Ik ben nog in overleg met de verkoper. En anders staat er nog een 601 mét flow meter voor iets meer geld.

De warmtepomp heeft net weer een wat langere run gemaakt op pompstand 2. Een rekensommetje op basis van de hele run levert op:
  • 6,40 kWh afgifte
  • 1,63 kWh verbruik
  • 2,12 h looptijd
  • 3,02 kW gemiddeld vermogen
  • 3,93 COP
De grafiek van de ΔT is weer erg "interessant":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkF0IrugSJt_tNeTns62BHh5LXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08iAUxIR9jSe3IHML4YhaDd7.png?f=fotoalbum_large

Pas na 40 minuten gaat deze naar 0 en vanaf dat moment loopt hij langzaam op naar bijna 2K.

[ Voor 31% gewijzigd door mvdklip op 24-10-2022 09:32 . Reden: Rekenfoutje in kWh afgifte ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Als we de delta nou is loslaten en kijken naar het volgende:
Hoeveel opgenomen vermogen, hoeveel opwarming water, hoeveel verstreken tijd.
Aan de hand van de hoeveelheid opgewarmd water kan je het afgegeven vermogen berekenen als het goed is.
Dus:
In 4 uur en 40 minuten is mijn 300 liter boiler 29 graden opgewarmd (30+31 onder/boven naar 60+60 onder/boven)
Het opgenomen vermogen in die tijd is 4.23 KW
Wie kan hiermee de COP uitrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grizu
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 20:34
300 liter van 30 naar 60: 10.45kWh

COP = 10.45/4.23=2.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Kijk, nu komen we wellicht ergens. 2.47 is niet echt bijster goed(zeker als ik dat vergelijk met de hewalex op de cv installatie) nu zijn de temperaturen ook niet ideaal 60 graden.
Als er nu een aantal mensen hetzelfde kunnen doen maar dan met verschillende pomp standen(ik heb dus de pomp vervangen door een eigenlijk te kleine pomp met een delta van gemiddeld 7K) kunnen we bekijken wat het meest gunstig is(uiteraard ook wel afhankelijk van aanzuig lucht condities en de gewenste temperatuur in de boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
grizu schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:15:
300 liter van 30 naar 60: 10.45kWh

COP = 10.45/4.23=2.47
Dank voor snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Dat is toch precies wat ik hierboven doe? ;)

In jouw geval:
  • 10,12 kWh afgifte
  • 4,23 kWh verbruik
  • 4,67 h looptijd
  • 2,17 kW gemiddeld vermogen
  • 2,39 COP
Ik reken hier met 29 graden opwarming zoals opgegeven door jou. En ik ben iets slomer dan grizu die met 30 graden rekende. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Tim123 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:22:
Als er nu een aantal mensen hetzelfde kunnen doen maar dan met verschillende pomp standen(ik heb dus de pomp vervangen door een eigenlijk te kleine pomp met een delta van gemiddeld 7K) kunnen we bekijken wat het meest gunstig is(uiteraard ook wel afhankelijk van aanzuig lucht condities en de gewenste temperatuur in de boiler).
De conclusie hierboven was dus dat je het best kan kijken of je ΔT boven de 5K zit. Zo ja, dan is de flow waarschijnlijk niet goed genoeg. In jouw geval makkelijk verklaarbaar door de te kleine pomp. Een hogere flow dan 650 l/m lijkt vooralsnog niet veel uit te maken. Je ΔT gaat dan omlaag maar omdat de flow hoger is, is het netto vermogen niet anders. Ik ben nu overgestapt van pompstand 3 naar 2, maar in de praktijk werkt de warmtepomp net zo goed op beide standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:26:
Dat is toch precies wat ik hierboven doe? ;)

In jouw geval:
  • 10,12 kWh afgifte
  • 4,23 kWh verbruik
  • 4,67 h looptijd
  • 2,17 kW gemiddeld vermogen
  • 2,39 COP
Ik reken hier met 29 graden opwarming zoals opgegeven door jou. En ik ben iets slomer dan grizu die met 30 graden rekende. :P
Ik denk dat ik eerst post, en dan pas eerdere reacties lees, dat maakt mij het sloomst _/-\o_ ... wat waren jou boiler temperaturen (los van de afwijkingen van de sensoren van de hewalex)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Mijn opwarming tijdens de laatste run was iets ingewikkelder omdat ik onder en boven verschillende temperaturen had. Het ging om 200 liter van 21,5 naar 41 en vervolgens 300 liter van 41 naar 47. Ik lees deze temperaturen af van de ZPS want de sensoren in de PCWU vertrouw ik niet meer. :P

@Tim123 Zie hierboven. Als ik jou was zou ik die pomp snel vervangen. Een ΔT van 7K is erg hoog.

[ Voor 15% gewijzigd door mvdklip op 24-10-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:31:
Mijn opwarming tijdens de laatste run was iets ingewikkelder omdat ik onder en boven verschillende temperaturen had. Het ging om 200 liter van 21,5 naar 41 en vervolgens 300 liter van 41 naar 47. Ik lees deze temperaturen af van de ZPS want de sensoren in de PCWU vertrouw ik niet meer. :P
Wel veel lagere temperaturen dus als mijn eind temperaturen. Ik ga overwegen om toch de pomp te vervangen.....de 30 watt minder opgenomen vermogen van mijn pompje weegt niet echt op tegen het mindere rendement lijkt wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:31:

@Tim123 Zie hierboven. Als ik jou was zou ik die pomp snel vervangen. Een ΔT van 7K is erg hoog.
Zie mijn reactie hierboven....ik ben het met je eens... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
mvdklip schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:20:
Helaas blijkt de kamstrup die ik op het oog had niet voorzien te zijn van een flow meter. In plaats daarvan is hij "Prepared for meters w/Reed switch output". Ik ben nog in overleg met de verkoper. En anders staat er nog een 601 mét flow meter voor iets meer geld.
Op eBay staan trouwens ook Kamstrup 302's met flow meter voor €55 inclusief verzendkosten.

Edit: het is de 302 geworden voor mij. De webshop van de 602 heeft bevestigd dat deze incompleet is zonder flow meter en heeft mijn bestelling geannuleerd. De 302 kost weinig en lijkt prima te integreren. Daar kan zelfs die goedkope Chinese meter niet tegenop.

[ Voor 28% gewijzigd door mvdklip op 24-10-2022 12:58 . Reden: 602 geannuleerd; 302 besteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Tim123 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:22:
Kijk, nu komen we wellicht ergens. 2.47 is niet echt bijster goed(zeker als ik dat vergelijk met de hewalex op de cv installatie) nu zijn de temperaturen ook niet ideaal 60 graden.
Waarom tot 60 graden opwarmen? Mijn hygieneboiler wordt tot 51 graden opgewarmd. Als je dagelijks gebruikmaakt van je boiler is de kans op legionella uitgesloten. Van 50 tot 60 graden neemt de COP sterk af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
LecramR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Waarom tot 60 graden opwarmen? Mijn hygieneboiler wordt tot 51 graden opgewarmd. Als je dagelijks gebruikmaakt van je boiler is de kans op legionella uitgesloten. Van 50 tot 60 graden neemt de COP sterk af.
Weekendje weg, vanaf vrijdag eigenlijk de boiler al rond de 30 graden, kindje van 2 en zwangere vrouw in huis...iets met legionella ;) 60 graden leek me wel even verstandig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Is hier elders op GoT een en ander over te vinden. Een lagere temperatuur is prima, maar weglaten van legionella runs is onverstandig en heeft nauwelijks invloed op het jaarlijks verbruik. Zelf hanteer ik 42-47 graden met wekelijkse runs naar 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
wat voor een flow meter hebben jullie geinstalleerd?
ik heb het woord Kamstrup 302 gezien, nieuw model is 303 of de 403.
de 303 ongeveer 150 euro en de 403 ongeveer 300 euro.

Ik zou graag de water flow willen weten, maar weet dus niet welk apparaat te nemen. Kamstrup zeg minder dan 0.09 of 0.03 bar aan doorstroomverlies te geven.
Hieronder het verschil tussen 303 en 403

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K76VLbUMxRN9wptpaQiR8yFQ764=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VWx9H4avVvfHhWwscPxH2Bv6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lzljOey-ymHzeJeu9lIclaHutY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qEd6ADNHwKs1MS4zXhDyZL47.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ER7WAPTQXywdn2btKUI5fd_FbBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ktilWHgMH2jPryKW1Gm5C5Lh.png?f=fotoalbum_large

of is voor alleen waterflow meten dit dan voldoende? Al kan ik bij deze meter niet achterhalen wat hier het doorstroomverlies is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OaGLv6VwsBzp8y8ix--BmwcDSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2l9lrNhta1SRRzE1yzuk5Um.png?f=fotoalbum_large
ik ben benieuwd waar jullie mee werken :D

[ Voor 11% gewijzigd door joop81 op 24-10-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@joop81 Dit is zo ongeveer de vraag die ik vorige week stelde en het antwoord is vrij simpel: de meesten gebruiken geen flow meter. Is ook niet nodig want eenmaal ingeregeld is de flow constant. Je kunt dan naar delta T kijken of je systeem nog hetzelfde presteert.

Persoonlijk vind ik het gewoon leuk om meer te meten en te integreren in m'n domotica setup. Daarom heb ik een 302 van eBay gehaald voor €55. Het is namelijk voor de hobby en dat mag wel iets maar niet veel kosten. De 601 staat voor €125 nieuw op marktplaats maar ik had mezelf €100 budget gegeven. ;) De 302 van eBay is trouwens ook gewoon nieuw maar zoals je zelf al zag een oud model.

Die flow meter die je hierboven aanhaalt, hebben ik en anderen al van gezegd dat het niet handig is om die te gebruiken. Duur, veel verlies en geen meting van delta T.

[ Voor 11% gewijzigd door mvdklip op 24-10-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
joop81 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:28:
wat voor een flow meter hebben jullie geinstalleerd?
ik heb het woord Kamstrup 302 gezien, nieuw model is 303 of de 403.
de 303 ongeveer 150 euro en de 403 ongeveer 300 euro.

Ik zou graag de water flow willen weten, maar weet dus niet welk apparaat te nemen. Kamstrup zeg minder dan 0.09 of 0.03 bar aan doorstroomverlies te geven.
Hieronder het verschil tussen 303 en 403

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

of is voor alleen waterflow meten dit dan voldoende? Al kan ik bij deze meter niet achterhalen wat hier het doorstroomverlies is.
[Afbeelding]
ik ben benieuwd waar jullie mee werken :D
Ik heb een mechanische watermeter besteld. Eentje met gegevens/datasheet zodat er informatie bekend is over weerstand en meetfout. Voor deze meter zijn uitbreidingen(electronisch oog met module) leverbaar om uit te lezen via m bus of pulsen.
Als je een betrouwbare meting wilt:
Analoge watermeters moeten opschrift MI001 hebben. Heat meters MI004. Als die correct gebruikt worden dan geeft dat betrouwbare resultaten die onderling te vergelijken zijn en waarbij de foutmarge bekend is.
Het metertje met doorkijkglaasje is een indicatie. Hoe wil je het verschil tussen bijv 11 en 12 m3/u aflezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 06:45:
Ik heb een mechanische watermeter besteld.
Ik vond jouw suggestie van een watermeter een mooie maar uiteindelijk wil ik toch vooral een meter die de delta T betrouwbaarder kan meten want, zoals je zelf zei, de flow is een min of meer constante. Hoe ga jij dat doen met de delta T? Of ben je niet geïnteresseerd in het berekenen van de COP?

Ik had zelf deze betaalbare meters gevonden, met MI001.

[ Voor 20% gewijzigd door mvdklip op 25-10-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Ik vond jouw suggestie van een watermeter een mooie maar uiteindelijk wil ik toch vooral een meter die de delta T betrouwbaarder kan meten want, zoals je zelf zei, de flow is een min of meer constante die je maar één keer hoeft te meten. Hoe ga jij dat doen met de delta T? Of ben je niet geïnteresseerd in het berekenen van de COP?

Ja de COP boeit zeker. Ik heb de mogelijkheid om met gecontroleerde meetapparatuur te meten, dat zou een behoorlijk beeld moeten geven.
Eventueel gaat de watermeter na meten er uit, ik heb al voldoende leidingweerstand☺️.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
ik heb een paar metingen gedaan met verschillende pomp snelheden bij de hewalex die volledig op de cv draait. Hierbij heb ik het volgende geconstateerd:

2.756KW @488m3/uur met een Delta van 4.80K
2.740KW @779m3/uur met een Delta van 3.01K
2.700KW @812m3/uur met een Delta van 2.87K

Hierbij moet ik vermelden dat de intrede van de hewalex 22.8 graden was, en de uittrede dus afhankelijk van de pompsnelheid.
Het afgenomen vermogen van de hewalex was 541 Watt, en het afgenomen vermogen van de pomp varieerde door de verschillende pompstanden. Dit was maximaal 60 Watt.

Als je dan door rekent :

2756/(541+35) = 4.78
2740/(541+45) = 4.67
2700/(541+60) = 4.49

Dit gaat dus in tegen wat we hiervoor hebben berekent. Een lagere flow, daardoor een hogere delta, en ook een hogere COP. Deze test duurde een minuut of 5 per pompstand, dus wat het betekend voor de lange run kunnen we hier niet met zekerheid zeggen..

@mvdklip klopt dat met jou gedachten hierover?

Daarnaast viel me het volgende ook op:
de temperatuur sensoren op mijn energiemeter zijn gekalibreerd, we kunnen er dus vanuit gaan dat deze kloppen.
De waarden van de hewalex komen (nagenoeg) overeen met de waarden van de energiemeter.
Wellicht speelt plaatsing, en contact in de dompelbuizen een grote rol.(let niet op het plaatje van de hewalex, de sensoren zitten in de intrede + uittrede van de hewalex, niet in de boiler. Hij draait immers over de cv installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AAx8wvFAbIBi0E3M6Q18vGQ_24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Joyv4zrbdbSaiF5ledntFdnz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNBko19FWy-9fK7Uf8Vp8zaanws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kU8GSOTDUvRMljX1WaEdz90.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG9FY5ukF_tXT3wQnUBOk2GSaIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgIh7W6MiKJCDCnJaOtPnG9M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

Ik vond jouw suggestie van een watermeter een mooie maar uiteindelijk wil ik toch vooral een meter die de delta T betrouwbaarder kan meten want, zoals je zelf zei, de flow is een min of meer constante. Hoe ga jij dat doen met de delta T? Of ben je niet geïnteresseerd in het berekenen van de COP?

zit hier een KIWA keurmerk op? als je de hewalex aansluit zoals het eigenlijk hoort(dus volledig op drinkwater) zal ik dit er zeker op willen hebben. voor een hewalex op cv water maakt het uiteraard niet uit. KIWA is er niet voor niks ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Tim123 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:31:
ik heb een paar metingen gedaan met verschillende pomp snelheden bij de hewalex die volledig op de cv draait. Hierbij heb ik het volgende geconstateerd:

2.756KW @488m3/uur met een Delta van 4.80K
2.740KW @779m3/uur met een Delta van 3.01K
2.700KW @812m3/uur met een Delta van 2.87K

...
Als je dan door rekent :

2756/(541+35) = 4.78
2740/(541+45) = 4.67
2700/(541+60) = 4.49
Top! Op basis van deze metingen (op zeer lage temperatuur) kun je dus zeggen dat een hoge delta T met lage flow een betere COP oplevert dan een lage delta T met hoge flow. Het lijkt dus de moeite om de delta T zo dicht mogelijk tegen de 5K aan te laten uitkomen.

Ik heb m'n pompstand inmiddels op 1 gezet en wacht op de volgende run.
de temperatuur sensoren op mijn energiemeter zijn gekalibreerd, we kunnen er dus vanuit gaan dat deze kloppen. De waarden van de hewalex komen (nagenoeg) overeen met de waarden van de energiemeter.
Wellicht speelt plaatsing, en contact in de dompelbuizen een grote rol.
Dat klopt. Van de T2 en T3 sensoren van m'n PCWU weet ik ook dat de afwijking in ieder geval deels veroorzaakt wordt door het delen van de dompelbuizen met de sensoren van de ZPS. Maar voor m'n rare T6 en T7 metingen heb ik geen verklaring. Die zitten immers ingebouwd in de PCWU. Overigens zijn de sensoren sowieso van een goedkoop, niet al te nauwkeurig soort thermisistors. De Kamstrups gebruiken zogenaamde pt500 sensoren die veel nauwkeuriger zijn. Jouw brummerhoop heeft pt1000 sensoren.

[ Voor 6% gewijzigd door mvdklip op 25-10-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Weet ik niet. Ik ben voor de Kamstrup gegaan uiteindelijk. Ze zijn wel ontworpen voor drinkwater.
All materials, which are used in the drinking water section, comply with the required standards, guidelines and the current German drinking water approval (other country-specific drinking water approvals on request)
Heeft jouw brummerhoop wel een KIWA keurmerk dan? ;)

[ Voor 50% gewijzigd door mvdklip op 25-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:20:
Ja de COP boeit zeker. Ik heb de mogelijkheid om met gecontroleerde meetapparatuur te meten, dat zou een behoorlijk beeld moeten geven.
Ah vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@Tim123 Heb je de T2 en T3 waardes op deze PCWU al eens vergeleken met T6 en T7 tijdens een run? Komen die overeen?

[ Voor 31% gewijzigd door mvdklip op 25-10-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Die meetapparatuur gaat dus over de temperatuurmeting.
De flowmeter wordt de watermeter.
Vermogen een huis/tuin/keuken ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@Surfari Snap ik. Maar is het wel de moeite waard om de watermeter er tussen te zetten als je nu al denkt hem achteraf weer weg te halen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
Surfari schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:51:
[...]

Die meetapparatuur gaat dus over de temperatuurmeting.
De flowmeter wordt de watermeter.
Vermogen een huis/tuin/keuken ding.
Elke afwijking van je temperatuur meting(hoe klein ook) beïnvloed je nauwkeurigheid van de berekening van je COP. Hierdoor heb je eigenlijk niks aan je berekening.
Ik heb ook eerst alleen een flowmeter overwogen, maar ben blij dat ik de energie meter heb toegepast.
Helaas speel ik nu wel met de gedachte om er in de andere warmtepomp (dus die van het drinkwater) ook 1 toe te passen, iets met hobby....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:19:
@Tim123 Heb je de T2 en T3 waardes op deze PCWU al eens vergeleken met T6 en T7 tijdens een run? Komen die overeen?
Nog niet bewust naar gekeken.
Ik zal als de verwarming weer aan moet eens gaan vergelijken.
Geen idee of dat deze week nog moet, buitentemperatuur is hoog genoeg op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:25:
@Surfari Snap ik. Maar is het wel de moeite waard om de watermeter er tussen te zetten als je nu al denkt hem achteraf weer weg te halen? :?
Ja want ik wil de stroming behoorlijk meten. Daarna kan de meter er uit want normaliter verandert de stroming niet. Als de weerstand geen invloed heeft kan hij ook blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Tim123 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Elke afwijking van je temperatuur meting(hoe klein ook) beïnvloed je nauwkeurigheid van de berekening van je COP. Hierdoor heb je eigenlijk niks aan je berekening.
Ik heb ook eerst alleen een flowmeter overwogen, maar ben blij dat ik de energie meter heb toegepast.
Helaas speel ik nu wel met de gedachte om er in de andere warmtepomp (dus die van het drinkwater) ook 1 toe te passen, iets met hobby....
De temperatuurmeting wordt Fluke thermokoppels mocht dat wat zeggen. Het staat of valt verder met het correct uitvoeren van die meting. Geldt ook voor energiemeters.
En zowieso 1% afwijking op 3000 W is al 30 W. Niet op de Watt nauwkeurig nemen dus al die metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Weet ik niet. Ik ben voor de Kamstrup gegaan uiteindelijk. Ze zijn wel ontworpen voor drinkwater.

[...]

Heeft jouw brummerhoop wel een KIWA keurmerk dan? ;)
Geen idee, zit in het cv circuit. Is dus niet nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Surfari schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

De temperatuurmeting wordt Fluke thermokoppels mocht dat wat zeggen. Het staat of valt verder met het correct uitvoeren van die meting. Geldt ook voor energiemeters.
En zowieso 1% afwijking op 3000 W is al 30 W. Niet op de Watt nauwkeurig nemen dus al die metingen.
Zolang de thermokoppels met elkaar geleverd zijn en samen gekalibreerd zijn is het inderdaad prima. Fluke is niet met minste merk, dus ook dat zal prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Top! Op basis van deze metingen (op zeer lage temperatuur) kun je dus zeggen dat een hoge delta T met lage flow een betere COP oplevert dan een lage delta T met hoge flow. Het lijkt dus de moeite om de delta T zo dicht mogelijk tegen de 5K aan te laten uitkomen.

Ik heb m'n pompstand inmiddels op 1 gezet en wacht op de volgende run.

[...]

Dat klopt. Van de T2 en T3 sensoren van m'n PCWU weet ik ook dat de afwijking in ieder geval deels veroorzaakt wordt door het delen van de dompelbuizen met de sensoren van de ZPS. Maar voor m'n rare T6 en T7 metingen heb ik geen verklaring. Die zitten immers ingebouwd in de PCWU. Overigens zijn de sensoren sowieso van een goedkoop, niet al te nauwkeurig soort thermisistors. De Kamstrups gebruiken zogenaamde pt500 sensoren die veel nauwkeuriger zijn. Jouw brummerhoop heeft pt1000 sensoren.
of het nou PT100 PT500 of PT1000 (of NI100 NI500 NI1000) sensoren zijn maakt bij de energiemeting niet uit. als het als set geleverd is, zijn alle afwijkingen (die als het goed is minimaal zijn) meegenomen in de berekening. je moet alleen niet de kabels gaan verlengen, dat is het probleem dan.
Daarnaast is de invloed van een afwijking bij een PT100 of PT500 direct veel groter dan een afwijking bij een PT1000.
1 Ohm verschil is bij een PT100 1% en bij een PT1000 0.1%
wil je de meest nauwkeurige meting, ga dan voor een actieve meting. het liefst dan 4-20mA en anders 0-10 volt(wel weer die invloed van je kabel) maar tot zover anders word het teveel off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:57
Tim123 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

of het nou PT100 PT500 of PT1000 (of NI100 NI500 NI1000) sensoren zijn maakt bij de energiemeting niet uit. als het als set geleverd is, zijn alle afwijkingen (die als het goed is minimaal zijn) meegenomen in de berekening. je moet alleen niet de kabels gaan verlengen, dat is het probleem dan.
Daarnaast is de invloed van een afwijking bij een PT100 of PT500 direct veel groter dan een afwijking bij een PT1000.
1 Ohm verschil is bij een PT100 1% en bij een PT1000 0.1%
wil je de meest nauwkeurige meting, ga dan voor een actieve meting. het liefst dan 4-20mA en anders 0-10 volt(wel weer die invloed van je kabel) maar tot zover anders word het teveel off-topic
1 Ohm verschil is bij een PT100 ca. 2.5 ºC en bij een PT1000 ca. 0.25 ºC.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Wat voor soort relais is er nodig om een externe heater in boiler te schakelen?

Ik kom de volgende tegen:

magneetschakelaar 230V 25A 2 maak en 0 verbreek
magneetschakelaar 230V 25A 0 maak en 2 verbreek
magneetschakelaar 250V 25A 1 maak en 1 verbreek

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

mvdklip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:45:
https://github.com/sebastius/pyKamstrup ik heb daar een scriptje voor gemaakt/aangepast om die uit te lezen :) Weet niet of je er wat aan hebt. Tis open source doe er mee wat je wilt software :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
PASware schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:35:
Wat voor soort relais is er nodig om een externe heater in boiler te schakelen?

Ik kom de volgende tegen:

magneetschakelaar 230V 25A 2 maak en 0 verbreek
magneetschakelaar 230V 25A 0 maak en 2 verbreek
magneetschakelaar 250V 25A 1 maak en 1 verbreek
Ik zal voor de 25A 2 maak en 0 verbeek gaan.
Zoek eens op een DILM 9-10. Wellicht een goede optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Tim123 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

Ik zal voor de 25A 2 maak en 0 verbeek gaan.
Zoek eens op een DILM 9-10. Wellicht een goede optie
Dat is geen DIN relais toch? Ik zat zelf te denken aan een DIN relais + DIN kwh meter in een klein kastje. 2 maak en 0 verbreek dus :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
PASware schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:46:
[...]

Dat is geen DIN relais toch? Ik zat zelf te denken aan een DIN relais + DIN kwh meter in een klein kastje. 2 maak en 0 verbreek dus :)
Dat is een magneet schakelaar (zwaardere contacten dan een relais), geschikt voor din montage.
Zorg ervoor dat je contacten de inschakel piek van je element aankunnen. Anders is het 1 keer aan, en niet meer uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:46:
Ja want ik wil de stroming behoorlijk meten. Daarna kan de meter er uit want normaliter verandert de stroming niet. Als de weerstand geen invloed heeft kan hij ook blijven zitten.
Okee, maar waarom een permanente meter voor iets wat je eenmalig wil meten en een tijdelijke externe meter voor iets wat je eigenlijk continu wil meten? Of ga je er vanuit dat jouw T6, T7 wel bruikbaar zijn voor metingen? Na verificatie met de Fluke dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Tim123 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:12:
of het nou PT100 PT500 of PT1000 (of NI100 NI500 NI1000) sensoren zijn maakt bij de energiemeting niet uit.
Je hebt gelijk als je bedoelt dat het na calibratie niet zoveel uitmaakt, maar je gaat mij niet vertellen dat Hewalex de sensoren voor elke afgeleverde unit calibreert. Ze gebruiken 5K en 50K NTCs waarbij ze uitgaan van de specs van de fabrikant en een bepaalde (onbekende) kabellengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
sebastius schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:39:
https://github.com/sebastius/pyKamstrup ik heb daar een scriptje voor gemaakt/aangepast om die uit te lezen :) Weet niet of je er wat aan hebt. Tis open source doe er mee wat je wilt software :)
Top, maar ben dus wel overgestapt naar een 302 omdat de 602 incompleet bleek te zijn. De 302 kan ik alleen met M-Bus uitlezen volgens mij. Is een topic over hier op GoT en heb ik al gelinkt een paar posts geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
De run van vandaag op basis van pompstand 1 is net geweest.

Met wat giswerk:
[list]
• 5,35 kWh afgifte
• 1,52 kWh verbruik
• 1,88 h looptijd
• 2,84 kW gemiddeld vermogen
• 3,52 ≈ COP
[/list]

Op basis van de periode waarin het vat onder en boven dezelfde temperatuur heeft; hele vat van 39 naar 46:
  • 2,44 kWh afgifte
  • 0,65 kWh verbruik
  • 0,80 h looptijd
  • 3,05 kW gemiddeld vermogen
  • 3,75 ≈ COP
De grafiek van de ΔT is deze keer niet eens interessant maar gewoon belachelijk: _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Wpf_j2_lEOvN9V7JmLWv8kOPzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FFoymHrxMcezEC728HAjFpky.png?f=fotoalbum_large

Gevoelsmatig (letterlijk) is de ΔT hoger dan 5K op pompstand 1. Op bovenstaande kan ik duidelijk niet vertrouwen maar ik heb gevoeld aan de metalen delen van de aan- en afvoerleiding van de WP. Daarnaast ook nog met een IR thermometer gemeten. Niet erg betrouwbaar, maar ik ga toch maar voor pompstand 2 totdat ik de Kamstrup er tussen heb zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door mvdklip op 27-10-2022 05:32 . Reden: Giswerk eruit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Tim123 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Ik vind het grappig dat je schrijft eigenlijk niets aan de COP meting te hebben, je reflecteert hier zelf COP berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Surfari schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Ik vind het grappig dat je schrijft eigenlijk niets aan de COP meting te hebben, je reflecteert hier zelf COP berekeningen.
Dat moet je even uitleggen....
Ik geef aan dat je metingen correct moet zijn, niet "ongeveer zoveel"
De flow, de intrede/ en uittrede temperaturen moet je goed meten.
Daarnaast moet je het opgenomen vermogen goed meten.
Als je dit allemaal goed meet, heb je wel degelijk wat aan de COP berekeningen.
Meet je 1 temperatuur verkeerd, is je COP nooit correct, en houd je je zelf voor de gek met een goede COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

Okee, maar waarom een permanente meter voor iets wat je eenmalig wil meten en een tijdelijke externe meter voor iets wat je eigenlijk continu wil meten? Of ga je er vanuit dat jouw T6, T7 wel bruikbaar zijn voor metingen? Na verificatie met de Fluke dan?
Omdat een tijdelijke mechanische flowmeter ook ingebouwd moet worden en een tijdelijke externe ultrasoon meter kost dik geld.
Omdat ik geen behoefte heb om continu de COP te meten. Grote afwijkingen moeten te detecteren. Zijn met:
De interne sensoren zijn voor een indicatie prima. Het onderlinge verschil weet ik al(waterpomp aanzetten, de rest uit laten, lang laten stabiliseren. Je zou verwachten dat T6 en T7 dan dezelfde temperatuur hebben. Bij de 3.0 schilt het 0.8 graad en bij de 2.5 0,1 graad, die verschillen moet je natuurlijk wel optellen/aftrekken als je het verschil tussen T6 en T7 wilt bepalen.
Ik heb ook een temperatuurlogger(wel zo handig want er zal over het hele traject gemeten moeten worden) maar de thermokoppel meting is de referentie.
Om het goed te doen zal er bij verschillende buitentemperaturen gemeten moeten worden... Het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Tim123 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:52:
[...

Meet je 1 temperatuur verkeerd, is je COP nooit correct, en houd je je zelf voor de gek met een goede COP.
Als je serieus handmatig meet valt één verkeerde meting direct op want die wijkt af van de andere metingen.
Niet kostbare meetapparatuur ff ergens inproppen display aflezen en denken dat het wel klopt.

Ik vindt het grappig omdat er hier COP's met twee cijfers achter de komma langskomen op basis van koelvermogens met onderlinge verschillen die kleiner zijn dan de foutmarge van de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:22:
Omdat een tijdelijke mechanische flowmeter ook ingebouwd moet worden en een tijdelijke externe ultrasoon meter kost dik geld.
En waarom dan niet een permanente flow / ultrasoon meter voor €55? Of wil je eigenlijk uberhaupt geen permanente meter i.v.m. vermindering flow?
De interne sensoren zijn voor een indicatie prima. Het onderlinge verschil weet ik al(waterpomp aanzetten, de rest uit laten, lang laten stabiliseren. Je zou verwachten dat T6 en T7 dan dezelfde temperatuur hebben. Bij de 3.0 schilt het 0.8 graad en bij de 2.5 0,1 graad, die verschillen moet je natuurlijk wel optellen/aftrekken als je het verschil tussen T6 en T7 wilt bepalen.
Daar zeg je zo wat. Mijn T6 en T7 schelen 2K in rust. Dat zou betekenen dat ik bovenstaande "belachelijke" grafiek gewoon 2 graden moet verschuiven. Waarom heb ik dat niet zelf bedacht? Nu voel ik me echt dom. 8)7

Disclaimer: ik zit nog steeds met griep thuis. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:08:
[...]

En waarom dan niet een permanente flow / ultrasoon meter voor €55? Of wil je eigenlijk uberhaupt geen permanente meter i.v.m. vermindering flow?

[...]
Omdat ik geen tweedehands spullen van een ander in het tapwater wil. Omdat ik een serieuze energiemeter voor dat geld niet zonder meer vertrouw.
Omdat ik ervan uitga dat de meetafwijking in het meetbereik nauwelijks afwijkt, zodat metingen bij verschillende pompstanden zoveel mogelijk dezelfde afwijking hebben. De stroomsnelheid heeft invloed op de flowmeting.

Daar zeg je zo wat. Mijn T6 en T7 schelen 2K in rust. Dat zou betekenen dat ik bovenstaande "belachelijke" grafiek gewoon 2 graden moet verschuiven. Waarom heb ik dat niet zelf bedacht? Nu voel ik me echt dom. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[b]mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:08:[/b

[...]

Maar ondanks de afwijking zou de ∆T wel ongeveer constant moeten zijn. Gaandeweg een 'run' kan dat een paar tienden afwijken. Start uiteraard niet meerekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:05:
Maar ondanks de afwijking zou de ∆T wel ongeveer constant moeten zijn. Gaandeweg een 'run' kan dat een paar tienden afwijken. Start uiteraard niet meerekenen.
De theorie blijkt ook niet te kloppen gelukkig. De afwijking is op dit moment maar 0,2K. Het grootste probleem lijkt te zijn dat de sensoren extreem traag reageren. Na de laatste run is de delta T op (-) 4 geëindigd en zakt dan in zes uur tijd langzaam terug tot 0. M'n handen jeuken om de kap van de WP af te trekken. :D

[ Voor 9% gewijzigd door mvdklip op 25-10-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:58:
[...]
Omdat ik geen tweedehands spullen van een ander in het tapwater wil. Omdat ik een serieuze energiemeter voor dat geld niet zonder meer vertrouw.
De meter is niet tweedehands, wordt alleen zo verkocht. ;) Verder ging het eigenlijk niet om de exacte prijs/aanbieding maar meer om het feit dat je voor weinig geld een permanente "serieuze" meter kunt installeren. Ik probeerde alleen te ontdekken welke overweging hier achter kon zitten, maar nu hou ik er over op, hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

De meter is niet tweedehands, wordt alleen zo verkocht. ;) Verder ging het eigenlijk niet om de exacte prijs/aanbieding maar meer om het feit dat je voor weinig geld een permanente "serieuze" meter kunt installeren. Ik probeerde alleen te ontdekken welke overweging hier achter kon zitten, maar nu hou ik er over op, hoor. :P
Helemaal o.k.
Jij bent ook met je domotica koppelingen bezig dan ben je hiermee toch beter af.
I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:17:
Het grootste probleem lijkt te zijn dat de sensoren extreem traag reageren. Na de laatste run is de delta T op (-) 4 geëindigd en zakt dan in zes uur tijd langzaam terug tot 0.
Hier een grafiek van m'n T7 na de laatste run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uCBkyvGf3ALvRq60gcIr1cQYCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kpvKYyvDbRvpZCYSlaAftAeT.png?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijk dat de temperatuur ontzettend langzaam terugzakt. Bij T6 is hetzelfde aan de hand en (vanwege afwijkingen?) zie je de delta T dus ook zo traag terugzakken naar 0. Verder zie je T7 direct na de run ook een paar graden omhoog schieten. Daar komt de negatieve T4 na een run vandaan volgens mij.

Ik merk dat me dit bezighoudt. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Is er een mogelijke verklaring? En is er misschien iemand die ook een plot van z'n T6 en/of T7 heeft na een run?

[ Voor 5% gewijzigd door mvdklip op 26-10-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Surfari schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:08:
[...]

Als je serieus handmatig meet valt één verkeerde meting direct op want die wijkt af van de andere metingen.
Niet kostbare meetapparatuur ff ergens inproppen display aflezen en denken dat het wel klopt.

Ik vindt het grappig omdat er hier COP's met twee cijfers achter de komma langskomen op basis van koelvermogens met onderlinge verschillen die kleiner zijn dan de foutmarge van de apparatuur.
Dus jij stelt COP's voor afgerond op hele cijfers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 03:28
mvdklip schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

Hier een grafiek van m'n T7 na de laatste run:

[Afbeelding]

Je ziet duidelijk dat de temperatuur ontzettend langzaam terugzakt. Bij T6 is hetzelfde aan de hand en (vanwege afwijkingen?) zie je de delta T dus ook zo traag terugzakken naar 0. Verder zie je T7 direct na de run ook een paar graden omhoog schieten. Daar komt de negatieve T4 na een run vandaan volgens mij.

Ik merk dat me dit bezighoudt. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Is er een mogelijke verklaring? En is er misschien iemand die ook een plot van z'n T6 en/of T7 heeft na een run?
Ik zie iets vergelijkbaars in mijn grafiek en vindt het niet heel gek; zodra de run stopt, stopt bij mij ook de circulatiepomp. De massa van het water en de leiding koelen dus langzaam af. Ik zag ditzelfde bij het uitlezen van de CV-ketel; de aanvoer- en retourtemperatuur liepen daar ook erg langzaam terug. De verhoging in temperatuur kort na het eindigen van de run is te verklaren door de warmte die nog condensor zit en afgegeven wordt aan het inmiddels stilstaande water.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

De theorie blijkt ook niet te kloppen gelukkig. De afwijking is op dit moment maar 0,2K. Het grootste probleem lijkt te zijn dat de sensoren extreem traag reageren. Na de laatste run is de delta T op (-) 4 geëindigd en zakt dan in zes uur tijd langzaam terug tot 0. M'n handen jeuken om de kap van de WP af te trekken. :D
Kan er sprake zijn van thermisiphon werking? Langzaam trekt warmte van middelste aansluiting boiler, via wp, naar onderste aansluiting boiler. Tegen de normale stromingsrichting.
Als ik hier de terugslagklep weghaal dan heb ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Surfari schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:13:
Kan er sprake zijn van thermisiphon werking?
Denk het niet. Mijn warmtepomp zit via een optimizer op de boiler. Beide aansluitingen zitten daardoor op exact dezelfde hoogte zo ver mogelijk onderin de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcIVAV3gFOBb31v0mLeydwFuo3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxI65bln59gUjpWkVzeBVJq6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik probeer met script ( bewerkte example) in Domoticz een delta-T de krijgen van de Hewalex T7 en T6. Op het gebied van het maken van een script ben ik een echte noob. Het script werkt niet, maar wat doe ik fout? Een virtuele sensor heb ik wel aangemaakt, maar de waarde is 0 en last seen met de tijd loopt ook niet.

[ Voor 17% gewijzigd door andre75 op 26-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@andre75 Ik zie eigenlijk best wel wat dingen die niet kloppen. Bijvoorbeeld de dz.devices() aanroepen: de naam van het device zet je altijd tussen aanhalingstekens. Verder de namen van de "local" variabelen: daar zet je in je voorbeeld spaties in de namen maar dat kan niet. Bij de update is die spatie er wel uit. Last but not least gebruik je twee keer dezelfde variabele (naam): pas dat aan naar unieke namen. Bijvoorbeeld "HewalexT6" en "HewalexT7".

Overigens kan ik deze week nog de nieuwe plugin online zetten. Die heeft de delta T ingebouwd.

[ Voor 9% gewijzigd door mvdklip op 26-10-2022 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Tim123 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

Dus jij stelt COP's voor afgerond op hele cijfers?
😄Dat zou wel eerlijk zijn, allemaal een 4 bij de laatste berekeningen.
Ik stel voor lekker door te gaan.
Maar ook om de meetafwijkingen en condities in het oog te houden. Bijv de Kamstrup en een wg watermeter hebben een maximale meetfout van 1 a 2%(is nog nauwkeuriger te bepalen) bij de genoemde stroming. Met de 903 moet zoiets ook kunnen. Voor alle meters geld mits in het juiste bereik. Welke versie 903 heb jij, qua m3/u en maat?
Slechts 1% op 660 l/u is 6,6 liter. Maal (stel) 5W per l/u zou dat 30W zijn.
Het nare is dat de afwijking o.a varieert met de stromingssnelheid. Dat maakt het lastig om het vermogen bij verschillende pompsnelheden exact te vergelijken. De Kamstrup met ultrasoon meting zou constanter moeten zijn(de formule van de meetfout is terug te vinden in manual/datasheet).
Als we een meting opwarmtijd doen nemen we 300l als dat op het typeplaatje staat. Maar zit er exact 300l in en de leidingen en wp met zijn vaatje laten we weg.
Eigenlijk moeten we ook nog dezelfde lucht condities en toestand van de verdamper(bijv aangevroren) hebben.
Jouw Elster meting(zijn er hier nog meer met een Energiemeter bij de HEWA?) is tot nu toe denk ik één van de of de betrouwbaarste die we hier gezien hebben. Misschien nog niet totaal waterdicht maar je maakt het erg aannemelijk dat bij je metingen cop4 of meer gehaald wordt. Geen slecht begin toch?
Heb jij info over de nauwkeurigheid van de F903?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:08:
[...]

Denk het niet. Mijn warmtepomp zit via een optimizer op de boiler. Beide aansluitingen zitten daardoor op exact dezelfde hoogte zo ver mogelijk onderin de boiler.
Aah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
mvdklip schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:40:
@andre75 Ik zie eigenlijk best wel wat dingen die niet kloppen. Bijvoorbeeld de dz.devices() aanroepen: de naam van het device zet je altijd tussen aanhalingstekens. Verder de namen van de "local" variabelen: daar zet je in je voorbeeld spaties in de namen maar dat kan niet. Bij de update is die spatie er wel uit. Last but not least gebruik je twee keer dezelfde variabele (naam): pas dat aan naar unieke namen. Bijvoorbeeld "HewalexT6" en "HewalexT7".

Overigens kan ik deze week nog de nieuwe plugin online zetten. Die heeft de delta T ingebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsfGcb3s5IUSmaGZBOlP8NXiN7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7ZBFiTha7cRyu97gWtsqOQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Script is aangepast, maar het werkt nog niet. Ik wacht rustig de plug in even af dat lijkt mij handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:19:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SncBNot7Lr_DK5G9-0eqC1PtT9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15bVMT3EdoPnCgu8DaxK5Kt9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoP_hLQ9rIK4vR_v-W1yMfPlc7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jNSDry4GW3qIckL23fF8lPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hutw5XnjwO9c52Q69F4NEBWczvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5JIvemn6QfPb2iOH6dqkJLP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdfpSeoT_PJsZ6kA1xX23WiVNkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UObwm6pqOglu8krnl3p84xnj.jpg?f=fotoalbum_large

De waardes komen eigenlijk nagenoeg overeen...ze zijn nog niet super stabiel en verspspringen +-0.1-0.2 (warmtepomp draait 15 minutes omdat ik de warmte eigenlijk niet nodig heb) ik zie hier eigenlijk een betrouwbare meting kwa sensoren in de warmtepomp. Vreemd dat het bij jou anders is 8)7 @mvdklip
Pagina: 1 ... 9 ... 22 Laatste