Hier een grafiekje van mijn laatste run. Ook bij mij lopen t6 en t7 langzaam terug.
Ik heb voor de volledigheid t1 ook in de grafiek gezet, naast de werkelijke buitentemp. Bij mij zit t1 in de pijp zo'n 20cm boven de hewalex.
:strip_exif()/f/image/MkvqIIdcNFZyeQUkxxQ2G1fc.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het moment dat de wp uitgaat, zie je dat er wat warmte wordt afgegeven aan de omgeving. Overigens is dit bij mij op pompstand 2.
Overigens wil ik binnenkort ook wel eens kijken of ik de Cop kan gaan meten. Ik heb hier enige tijd een ongebruikte yf-b6 flow sensor liggen (ik weet het.... geen kiwa) samen met 3 ds18b20 sensoren en espeasy op een esp8266 moet na calibratie denk ik wel de benodigde info op kunnen leveren.
Inderdaad. Dat blijkt dus vrij normaal te zijn. Ook het verschil tussen T6 en T7 blijft nog lang bestaan. Het wordt wel steeds kleiner. Jouw T7 is wel altijd groter dan T6.Candymirror schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:26:
Ook bij mij lopen t6 en t7 langzaam terug.
Waar zie je dat? Bedoel je dat kleine deukje in de oplopende lijn van T6 en T7? Wat ik in ieder geval niet zie is de sprong van T7 aan het eind van de run. Die springt bij mij ineens 5 graden omhoog. @Emacee had hier wel een verklaring voor maar bij jou lijkt dit effect te ontbreken.Op het moment dat de wp uitgaat, zie je dat er wat warmte wordt afgegeven aan de omgeving.
De "problemen" die ik zie/zag met mijn T6/T7 opsommend:
- T6 en T7 verwisseld waardoor de output temperatuur volgens de WP lager is dan de input
- T7 sprong van +/- 5K omhoog na een run waardoor T7 (tijdelijk) toch weer hoger is dan T6
- Alle metingen van de PCWU +/- 5K lager dan die van de ZPS (of andersom)
- Nog vreemdere T6 en T7 waardes bij pompstanden 1 en 3
- Tergend langzaam teruglopen na een run
/f/image/1vcVvR6ywiwc3MaXzYEU52Wy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/l8JATXVHOgAcnNZfypvlY270.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben erg benieuwd straks naar de metingen van de Kamstrup. Jammer dat ik geen afsluiters tussen de optimizer en de WP heb zitten en dus heel het boilervat leeg moet halen. Ik wil hem eigenlijk direct installeren maar ik zou niet weten hoe.
[ Voor 49% gewijzigd door mvdklip op 27-10-2022 05:53 ]
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Als je "local WarmtepompHewalex" één keer aanpast naar "HewalexT6" en de tweede keer naar "HewalexT7" en de regel met de update erin aanpast naar het volgende dan ben je er volgens mij:andre75 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:19:
Script is aangepast, maar het werkt nog niet. Ik wacht rustig de plug in even af dat lijkt mij handiger.
1
| HewalexDeltaT.updateTemperature(dz.utils.round(HewalexT7 - HewalexT6, 2)) |
De clue is namelijk dat je de twee temperaturen in twee verschillende variabelen moet stoppen (dat doe je met "local") en dat die namen uniek moeten zijn en aan bepaalde regels moeten voldoen: een spatie of een minnetje in zo'n naam mag niet. Vervolgens moet je in het rekensommetje even verderop (T7 - T6) natuurlijk wel dezelfde namen van de variabelen gebruiken. Het is eigenlijk vrij simpel - je haalt de waarden op en stopt ze in variabelen met een bepaalde naam, daarna trek je die twee variabelen van elkaar af. De afronding op twee decimalen is daarbij een verstandige extra om te zorgen dat Domoticz niet al te precies gaat plotten.
Maar wachten op de plugin mag natuurlijk ook. De nieuwe plugin (0.7.1) met compressor, EV1 en delta T stats staat inmiddels op GitHub
[ Voor 3% gewijzigd door mvdklip op 27-10-2022 06:42 ]
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Ik zal voortaan een ≈ teken bij een berekende COP zetten. Het gaat me namelijk helemaal niet om een exacte waarde in dit stadium maar gewoon een idee van en misschien wel belangrijker nog - gemak krijgen met de materie en de berekening.Surfari schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:57:
😄Dat zou wel eerlijk zijn, allemaal een 4 bij de laatste berekeningen. Ik stel voor lekker door te gaan.
Maar ook om de meetafwijkingen en condities in het oog te houden.
Sorry, onduidelijk ik bedoel t1. Deze is voor de run zo'n 16 graden, nagenoeg gelijk aan de temp in mijn garage. Zodra de wp aangaat, zuigt hij buiten lucht aan en zakt t1 naar de buitentemp. Gaat de wp uit dan loopt t1 snel op richting de 19 graden om vervolgens net zo langzaam weer in te zakken als t6 en t7.mvdklip schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 05:19:
[...]
Waar zie je dat? Bedoel je dat kleine deukje in de oplopende lijn van T6 en T7? Wat ik in ieder geval niet zie is de sprong van T7 aan het eind van de run. Die springt bij mij ineens 5 graden omhoog. @Emacee had hier wel een verklaring voor maar bij jou lijkt dit effect te ontbreken
Wat ik daar mee aan probeerde te geven is het temp verloop voor t1, t6 en t7 bij mij er volledig logisch uitziet en dat de tempsensors bij mij in ieder geval onderling geen vreemde waardes laten zien.
Hier geen vreemde temp sprongen. De waardes die mijn zps uitleest zijn consequent zo tussen de 1 en 1,5 graad lager dan bottom en top op de hewalex. (Zps rond af op hele graden.)De "problemen" die ik zie/zag met mijn T6/T7 opsommend:
- T6 en T7 verwisseld waardoor de output temperatuur volgens de WP lager is dan de input
- T7 sprong van +/- 5K omhoog na een run waardoor T7 (tijdelijk) toch weer hoger is dan T6
Er zit hier ook wel verschil tussen inlet en bottom temp. Inlet (t6) is zo'n 1.2 graden lager dan tank bottom (t2). Voor tank top vs outlet is outlet ( t7) 1.2 graden hoger dan tank top (t3)
Ben er nog niet helemaal uit of dit logisch is, of dat dit duid op een meetfout in de sensors t2 en t3, zodra de pomp begint te draaien lijkt de temp in het gehele vat, naar dezelfde temperatuur te gaan. Ik kan me voorstellen dat de tanktop niet helemaal mee mengt, maar de bodem lijkt me wel. Ik zou dan inderdaad verwachten dat t6 en t2 nagenoeg gelijk aan elkaar moeten zijn tijdens een run. De bottom temp die mijn zps aangeeft lijkt dan beter te kloppen.
Ik weet niet hoeveel hoger je hewalex t.o.v. de onderaansluiting van je vat? Veel lager dan waar je de warmtemeter plaatst, hoef je hem niet leeg te laten lopen.[...]
Jammer dat ik geen afsluiters tussen de optimizer en de WP heb zitten en dus heel het boilervat leeg moet halen. Ik wil hem eigenlijk direct installeren maar ik zou niet weten hoe.
De aanvoer van de WP zit in de regel lager dan T2 en daar kan het dus goed kouder zijn dan T2 aangeeft, toch? Toch is het lastig voor de WP om echt helemaal op de bodem te roeren omdat het koude water zwaarder is. M.a.w bij T2 is het koud, maar bij de aanvoer is het kouder en daaronder nog weer kouder.Candymirror schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:59:
Ben er nog niet helemaal uit of dit logisch is, of dat dit duid op een meetfout in de sensors t2 en t3, zodra de pomp begint te draaien lijkt de temp in het gehele vat, naar dezelfde temperatuur te gaan. Ik kan me voorstellen dat de tanktop niet helemaal mee mengt, maar de bodem lijkt me wel.
Zonder optimizer gaat het warme water wat retour komt van de WP ergens halverwege het vat in waar misschien wel warmer water zit dan op dat moment uit de WP komt. Dan krijg je dus dat je water aan de bovenkant van het vat effectief afkoelt. Met optimizer zie ik dit niet meer omdat het warme water onderin geïnjecteerd wordt en zelf zijn weg omhoog zoekt. Ik zie T2 eerst mooi gelijkmatig oplopen tot de temperatuur van T3 en daarna zie ik T2 en T3 gelijk oplopen tot de gewenste temperatuur. Eindresultaat: hele vat op dezelfde temperatuur, vermoedelijk wel met uitzondering van het water wat helemaal op de bodem zit. Daar komt de WP gewoon niet bij. Wat dat betreft heeft @Surfari gelijk en is het waarschijnlijk geen 300L wat ik opwarm. Dat zou ook de berekende gemiddelde vermogens van > 3kW kunnen verklaren.
[ Voor 18% gewijzigd door mvdklip op 27-10-2022 10:55 ]
Wat betreft die sprong van T7. In de grafiek is het een verloop over van 5 min.mvdklip schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 05:19:
[...]
Inderdaad. Dat blijkt dus vrij normaal te zijn. Ook het verschil tussen T6 en T7 blijft nog lang bestaan. Het wordt wel steeds kleiner. Jouw T7 is wel altijd groter dan T6.
[...]
Waar zie je dat? Bedoel je dat kleine deukje in de oplopende lijn van T6 en T7? Wat ik in ieder geval niet zie is de sprong van T7 aan het eind van de run. Die springt bij mij ineens 5 graden omhoog. @Emacee had hier wel een verklaring voor maar bij jou lijkt dit effect te ontbreken.
De "problemen" die ik zie/zag met mijn T6/T7 opsommend:Dit zijn T2 en T7 (eigenlijk T6) tijdens de laatste legionella run:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd straks naar de metingen van de Kamstrup. Jammer dat ik geen afsluiters tussen de optimizer en de WP heb zitten en dus heel het boilervat leeg moet halen. Ik wil hem eigenlijk direct installeren maar ik zou niet weten hoe.
Is dat ook het verloop(dus de sensor wordt warmer) of gebeurt dit spontaan maar is dat niet te zien in de grafiek( geinterpoleerde curve).
Als het in 5 minuten opwarmt, wie weet heeft het nog aanwezige warme persgas (>aanvoertemperatuur) bij jou veel invloed.
Als de sprongetjes spontaan veranderende waardes zijn(van het ene op het andere moment, kan amper of niet met metaal en vloeistof eromheen) dan zou ik het in een elektrisch probleem zoeken(slechte verbinding in of naar sensor, connector, printplaat haarscheur, controller out of control, of (verwacht je eerder bij gevoelige apparatuur) iets met een slechte of storende nul of massaaansluiting.
Als het een verloop is dan wordt het toch eens tijd om binnenin de wp te checken? En dan is het wel zo handig als een ander dat ook doet ter vergelijk. Een hoop werk dus.
Ach, als de Kamstrup hangt kun je de leidingtemperaturen checken ik ben ook benieuwd.
:strip_exif()/f/image/cw3EK6WwDuE0Kf2eqygVUkjv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door andre75 op 27-10-2022 22:32 ]
Bedankt voor de heldere uitleg, het werkt. Als Domoticz noob begin ik het een beetje te leren. Ik schrijf nooit scripts.mvdklip schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 05:27:
[...]
Als je "local WarmtepompHewalex" één keer aanpast naar "HewalexT6" en de tweede keer naar "HewalexT7" en de regel met de update erin aanpast naar het volgende dan ben je er volgens mij:
code:
1 HewalexDeltaT.updateTemperature(dz.utils.round(HewalexT7 - HewalexT6, 2))
De clue is namelijk dat je de twee temperaturen in twee verschillende variabelen moet stoppen (dat doe je met "local") en dat die namen uniek moeten zijn en aan bepaalde regels moeten voldoen: een spatie of een minnetje in zo'n naam mag niet. Vervolgens moet je in het rekensommetje even verderop (T7 - T6) natuurlijk wel dezelfde namen van de variabelen gebruiken. Het is eigenlijk vrij simpel - je haalt de waarden op en stopt ze in variabelen met een bepaalde naam, daarna trek je die twee variabelen van elkaar af. De afronding op twee decimalen is daarbij een verstandige extra om te zorgen dat Domoticz niet al te precies gaat plotten.
Maar wachten op de plugin mag natuurlijk ook. De nieuwe plugin (0.7.1) met compressor, EV1 en delta T stats staat inmiddels op GitHub
Sowieso is de hele opstelling anders want @Tim123 heeft metingen van zijn vloerverwarming gedeeld terwijl ik de WP gebruik voor m'n boiler. Volgens mij hebben we vooral meer mensen met energiemeters nodig om betrouwbare cijfers te kunnen delen.joop81 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:40:
@mvdklip en @Tim123
Ik ben verre van deskundig met waar jullie het nu over hebben, maar zou het verschil in temperatuur metingen kunnen bestaan dat 1 van jullie de Hewalex 2.5 heeft en de ander de Hewalex 3.0? Wellicht dat er ook een iets andere printplaat of tempsensoren in zitten?
- 0 - Run OK - WP klaar voor actie
- 2 - HP OFF - WP handmatig uitgezet (in menu)
- 32 - STOP - WP tijdelijk niet beschikbaar (na een run)
- 64 - Low COP - T1 lager dan minimale waarde
Edit: interessant is dat de verschillende modi op diverse plekken beschreven staan in de volgende volgorde: Ext OFF (1?), HP OFF (2), Low Pres (4?), High Pres (8?), Defrost (16?), STOP (32), Low COP (64), Low Temp (128?), Anti Freez (256?), Pre Heat (512?), Over Temp (1024?). Ik heb dus in feite alleen bevestiging nodig dat deze volgorde en de waardes kloppen.
[ Voor 18% gewijzigd door mvdklip op 28-10-2022 12:28 ]
Mijn 1e hewalex zit op mijn boiler. In de boiler zit een extra wisselaar waar ik ook mijn cv installatie doorheen kan laten lopen( dus of via de 2e hewalex, of via de wisselaar in de boiler) ik heb dit zo gedaan omdat ik dan in het voor en najaar de zonneboiler kan gebruiken voor het opwarmen van mijn cv installatie.mvdklip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:53:
[...]
Sowieso is de hele opstelling anders want @Tim123 heeft metingen van zijn vloerverwarming gedeeld terwijl ik de WP gebruik voor m'n boiler. Volgens mij hebben we vooral meer mensen met energiemeters nodig om betrouwbare cijfers te kunnen delen.
Wat ik zou kunnen doen is de 1e hewalex aanzetten om de boiler op te laden, en de spiraal gebruiken om mijn cv installatie te verwarmen.
Vervolgens kan ik gaan meten wat de hewalex doet, en wat het afgegeven vermogen is mbv de energie meter.
Dit is uiteraard minder efficiënt dan rechtstreeks door de hewalex met de cv installatie (ivm hogere temperaturen, en overdrachts verliezen in de wisselaar.
Daarnaast berekenen ik op x momenten het COP door de waardes af te lezen. Dit kan beter;
Ik heb gister een puls uitbreidings module besteld voor mijn energiemeting.
Zodra deze binnen is, zal ik hem monteren en ga ik monitoren over een langere run.
Ik krijg dan 2 verschillende grafieken: afgenomen en afgegeven vermogen over die langere run.
Ik kan dan alles beter gaan vergelijken, hewalex 1, hewalex 2, zonneboiler appart, hewalex 1 icm zonneboiler.
De bevindingen zal ik hier delen.( Maar ik verwacht deze niet voor eind november).
Zodra ik tijd heb zal ik kijken of ik de nauwkeurigheid van de F903 kan achterhalen.Surfari schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:57:
[...]
😄Dat zou wel eerlijk zijn, allemaal een 4 bij de laatste berekeningen.
Ik stel voor lekker door te gaan.
Maar ook om de meetafwijkingen en condities in het oog te houden. Bijv de Kamstrup en een wg watermeter hebben een maximale meetfout van 1 a 2%(is nog nauwkeuriger te bepalen) bij de genoemde stroming. Met de 903 moet zoiets ook kunnen. Voor alle meters geld mits in het juiste bereik. Welke versie 903 heb jij, qua m3/u en maat?
Slechts 1% op 660 l/u is 6,6 liter. Maal (stel) 5W per l/u zou dat 30W zijn.
Het nare is dat de afwijking o.a varieert met de stromingssnelheid. Dat maakt het lastig om het vermogen bij verschillende pompsnelheden exact te vergelijken. De Kamstrup met ultrasoon meting zou constanter moeten zijn(de formule van de meetfout is terug te vinden in manual/datasheet).
Als we een meting opwarmtijd doen nemen we 300l als dat op het typeplaatje staat. Maar zit er exact 300l in en de leidingen en wp met zijn vaatje laten we weg.
Eigenlijk moeten we ook nog dezelfde lucht condities en toestand van de verdamper(bijv aangevroren) hebben.
Jouw Elster meting(zijn er hier nog meer met een Energiemeter bij de HEWA?) is tot nu toe denk ik één van de of de betrouwbaarste die we hier gezien hebben. Misschien nog niet totaal waterdicht maar je maakt het erg aannemelijk dat bij je metingen cop4 of meer gehaald wordt. Geen slecht begin toch?
Heb jij info over de nauwkeurigheid van de F903?
Dank voor je positieve feedback!
Om geluid goed te dempen heb je massa nodig. Die plastic kap met 2 cm noppen isolatie aan de binnenzijde dat dempt niet heel erg veel. Ik ga volgende week met een geluidsmeter het geluidsniveau meten en ben benieuwd hoe groot het verschil dan is. Ik had voorheen een geluid van 38 dba voor de geïsoleerde afdek panelen.
Alvast wel mijn dingetje:
1. Ik heb de RS485 nu aangesloten parallel met het bedieningspaneel. Dan zou ik toch de stand "PVCU Eavesdropping" moeten gebruiken? Als ik dit kiez komt er echter geen data binnen. Heb hem dus maar op "Direct Comms" staan.
2. Met regelmaat zie ik dit voorbij komen, in de log file:
2022-10-30 18:27:01.723 Hewalex: Exception from socket://192.168.50.66:8899; Invalid Soft CRC16
2022-10-30 18:27:29.480 Hewalex: Exception from socket://192.168.50.66:8899; Invalid Soft CRC16
2022-10-30 18:28:30.659 Hewalex: Exception from socket://192.168.50.66:8899; Invalid Const Bytes
2022-10-30 18:28:32.124 Hewalex: Exception from socket://192.168.50.66:8899; Invalid Hard CRC8
2022-10-30 18:28:33.578 Hewalex: Exception from socket://192.168.50.66:8899; Invalid Soft CRC16
2022-10-30 18:28:33.879 Error: Hewalex: Failed to retrieve data from socket://192.168.50.66:8899, cancelling...
S.J.
Vaag. Ik heb er helemaal geen last van, werkt perfect. Ik heb er een Waveshare DIN RS485 converter tussen en krijg deze meldingen niet. Ook niet met de update plugin.Sterke-Jerke schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:30:
@mvdklip Ik heb wat issuetjes met je plugin, doe je support en vragen beantwoorden in deze thread? Of liever Github of anders Domoticz forum?
1. Ik heb de RS485 nu aangesloten parallel met het bedieningspaneel. Dan zou ik toch de stand "PVCU Eavesdropping" moeten gebruiken? Als ik dit kiez komt er echter geen data binnen. Heb hem dus maar op "Direct Comms" staan.
2022-10-30 18:27:01.723 Hewalex: Exception from socket://192.168.50.66:8899; Invalid Soft CRC16
2022-10-30 18:27:29.480 Hewalex: Exception from socket://192.168.50.66:8899; Invalid Soft CRC16
2022-10-30 18:28:30.659 Hewalex: Exception from socket://192.168.50.66:8899; Invalid Const Bytes
2022-10-30 18:28:32.124 Hewalex: Exception from socket://192.168.50.66:8899; Invalid Hard CRC8
2022-10-30 18:28:33.578 Hewalex: Exception from socket://192.168.50.66:8899; Invalid Soft CRC16
2022-10-30 18:28:33.879 Error: Hewalex: Failed to retrieve data from socket://192.168.50.66:8899, cancelling...
Gebruik zelf geen Domoticz maar wel de fork die MQTT gebruikt en herken wel dit probleem. Moeilijke met de MQTT fork is dat je niet kunt kiezen tussen direct communication of eavesdropping, weet ook niet op welke hij standaard staat maar denk eavesdropping. Als ik namelijk niet parallel over het display aansluit komt er niks binnen.Sterke-Jerke schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:30:
@mvdklip Ik heb wat issuetjes met je plugin, doe je support en vragen beantwoorden in deze thread? Of liever Github of anders Domoticz forum?
Zou mooi zijn als het lukt het op direct coms aan de praat te krijgen maar voor een oplossing moet je eerst helder krijgen wat het probleem is
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Ah, dacht dat het aan mijn kabel lag, paar keer doorgemeten, maar heb precies t zelfde.Emacee schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:51:
[...]
Als ik namelijk niet parallel over het display aansluit komt er niks binnen.
Zou mooi zijn als het lukt het op direct coms aan de praat te krijgen maar voor een oplossing moet je eerst helder krijgen wat het probleem is
S.J.
Nooit over nagedacht maar ik vermoed inderdaad dat de auteur van de MQTT fork gekozen heeft voor een passieve versie waarbij afgeluisterd wordt (eavesdropping dus). Voor een actieve versie moet je de warmtepomp zelf regelmatig vragen om de actuele waardes. Dat zal dus wel niet in die fork zitten.Emacee schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:51:
Gebruik zelf geen Domoticz maar wel de fork die MQTT gebruikt en herken wel dit probleem. Moeilijke met de MQTT fork is dat je niet kunt kiezen tussen direct communication of eavesdropping, weet ook niet op welke hij standaard staat maar denk eavesdropping. Als ik namelijk niet parallel over het display aansluit komt er niks binnen.
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Die kans is niet zo groot. Vooralsnog draai ik prima op Domoticz en heb ik nog geen behoefte aan HA of MQTT. Ben ook veel bezig met verder uitzoeken van de werking van de registers e.d., dus daar stop ik mijn tijd liever in.Emacee schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:25:
Kortom; is er een kans dat jij MQTT ondersteuning aan jouw code gaat/wil toevoegen?
Maar... ik heb net even gekeken in de code van de MQTT fork en het blijkt dus andersom te zijn. Het is wel degelijk een versie die van actieve communicatie uitgaat en parallel aansluiten met de controller is dan dus geen optie. Waarom niet? Omdat er dan twee apparaten op dezelfde bus door elkaar heen staan te schreeuwen en het kan dan dus ook goed dat de CRC mismatches daarvandaan komen i.p.v. een brakke kabel.
M.a.w. als je de MQTT fork gebruikt moet je toch echt intern aansluiten op de warmtepomp.
Zojuist de vloerverwarming afgekoppeld, en de hewalex alleen over de radiatoren boven laten draaien.
Ik zie het afgegeven vermogen terug lopen naar 2122 watt.
Doordat het systeem nu meer weerstand heeft zijn is het aantal liters wat ik rond pomp afgenomen tot 444 l/uur.
Delta is nu 4.23.
Wel stijgt de uittrede temperatuur nu (uiteraard) veel sneller dan wanneer de vloerverwarming meedraait.
Hierdoor komt de hewalex dus eerder bij zijn setpoint(35 graden)
Hierdoor kan je de volgende conclusie nu wel trekken:
Als je de hewalex wil gebruiken puur voor radiatoren, niet doen zonder fatsoenlijke buffer, anders gaat de hewalex zeker pendelen, wat puur op vloerverwarming nog niet gebeurt is.
Ook neemt het afgeven vermogen serieus af bij een lagere flow(maar deze conclusie hadden we al getrokken)
Dat zou de errors dan veroorzaken. Is dat dan ook de reden dat hij niet werkt op de stand "eavesdropping"?mvdklip schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:20:
@Sterke-Jerke Ligt wel degelijk aan de kabel. Sowieso moet die kabel heel kort zijn i.v.m. termination. Officieel moet er namelijk een weerstand aan het eind van de bus en als je een Elfin o.i.d. parallel aansluit dan is de terminatie dus niet goed meer. Met een korte kabel merk je dit niet. Tenzij... de kabel niet lekker aangesloten is. Dus ik vermoed of een te lange kabel of brak aangesloten. Sowieso raad ik je aan om de uiteinden van de kabel te vertinnen met een soldeerbout voordat je deze in de schroefcontacten stopt.
S.J.
Ik gebruik de Hewalex op 2 convectoren en 1 radiator. Met de flow heb ik hier al rekening mee gehouden. De min. 650 ltr krijg ik nooit over die convectoren heen. Met pomp op stand 1 meet ik 720ltr .Als volgt opgelost bij cv vraag gaat de 3 wegklep met eindschakelaar voor 90% naar de cv stand en de overige 10% gaat over de buffer. Aangezien de pomp de weg van de minste weerstand kiest gaat en het leidingwerk heeft een lage weerstand gaar er 200ltr naar de convectoren/radiatoren en 520ltr naar de buffer.Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:49:
Even kleine update:
Zojuist de vloerverwarming afgekoppeld, en de hewalex alleen over de radiatoren boven laten draaien.
Ik zie het afgegeven vermogen terug lopen naar 2122 watt.
Doordat het systeem nu meer weerstand heeft zijn is het aantal liters wat ik rond pomp afgenomen tot 444 l/uur.
Delta is nu 4.23.
Wel stijgt de uittrede temperatuur nu (uiteraard) veel sneller dan wanneer de vloerverwarming meedraait.
Hierdoor komt de hewalex dus eerder bij zijn setpoint(35 graden)
Hierdoor kan je de volgende conclusie nu wel trekken:
Als je de hewalex wil gebruiken puur voor radiatoren, niet doen zonder fatsoenlijke buffer, anders gaat de hewalex zeker pendelen, wat puur op vloerverwarming nog niet gebeurt is.
Ook neemt het afgeven vermogen serieus af bij een lagere flow(maar deze conclusie hadden we al getrokken)
En als je buffer "vol" is zet je de hewalex uit, en gebruik je de warmte uit de buffer? Hoe snel zit je op welke temperatuur?andre75 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:53:
[...]
Ik gebruik de Hewalex op 2 convectoren en 1 radiator. Met de flow heb ik hier al rekening mee gehouden. De min. 650 ltr krijg ik nooit over die convectoren heen. Met pomp op stand 1 meet ik 720ltr .Als volgt opgelost bij cv vraag gaat de 3 wegklep met eindschakelaar voor 90% naar de cv stand en de overige 10% gaat over de buffer. Aangezien de pomp de weg van de minste weerstand kiest gaat en het leidingwerk heeft een lage weerstand gaar er 200ltr naar de convectoren/radiatoren en 520ltr naar de buffer.
Je hebt hier je installatie overzicht al eerder gedeelt toch?
Hoe lang kan je hewalex op deze manier draaien?
De buffer wordt weersafhankelijk met een stooklijn op temperatuur gehouden in het stookseizoen van 1 nov. t/m 31maart, Bij warmtevraag door de kamerthermostaat wordt de 3 wegklep in de 90% cv stand gezet en mijn regeling stuurt de pomp van de Hewalex aan. De pomp kan door de hewalex aangezet worden en door mijn eigen regeling.Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:01:
[...]
En als je buffer "vol" is zet je de hewalex uit, en gebruik je de warmte uit de buffer? Hoe snel zit je op welke temperatuur?
Je hebt hier je installatie overzicht al eerder gedeelt toch?
Hoe lang kan je hewalex op deze manier draaien?
Doordat de pomp aan is zakt de temperatuur van de 200ltr buffer en als de temperatuur 5K onder het setpoint is dan geeft mijn regeling de warmtepomp vrij. 1K temperatuur verhoging in de woonkamer duurt 2 uur. Aankomende winter goed testen. De warmtepomp heeft maar een maand gewerkt en toen was er geen verwarming meer nodig.
.
:strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door andre75 op 31-10-2022 21:16 ]
Ik heb de kabel naar het display onderbroken, kon niet anders en heb hier tussen mijn Wavehare converter tussen gezet.mvdklip schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:32:
[...]
Die kans is niet zo groot. Vooralsnog draai ik prima op Domoticz en heb ik nog geen behoefte aan HA of MQTT. Ben ook veel bezig met verder uitzoeken van de werking van de registers e.d., dus daar stop ik mijn tijd liever in.
Maar... ik heb net even gekeken in de code van de MQTT fork en het blijkt dus andersom te zijn. Het is wel degelijk een versie die van actieve communicatie uitgaat en parallel aansluiten met de controller is dan dus geen optie. Waarom niet? Omdat er dan twee apparaten op dezelfde bus door elkaar heen staan te schreeuwen en het kan dan dus ook goed dat de CRC mismatches daarvandaan komen i.p.v. een brakke kabel.
M.a.w. als je de MQTT fork gebruikt moet je toch echt intern aansluiten op de warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/lbJsJen17e0wNuXOZU3llLsS.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraagje, ik ben nog steeds zoekende naar de beste instellingen voor mijn 3.0Kw wtp.
Delta T tussen wtp in en uit is gemiddeld 1 graad soms iets meer 1.5 graad soms 0.5 graad.
Pomp schakelaar op 2 in mijn geval.
hysterese op 5 graden.
streef temperatuur 47 graden.
Ik heb er ekrontrol tussen zitten maar daar heb ik niet veel vertrouwen in T6 en T7 wisselen nog al.
Als voorbeeld pomp loopt 2 uur en de T6 temp is 2 graden hoger dan de T7 temp.
Als ik van op het bediening paneel kijk zie ik dat T6 temp lager is dat de T7 temp zoals het ook hoort.
Ik heb een buffervat van 200 liter.
Ik heb ook een zonneboiler, je wilt eigenlijk dat je warmtepomp zolang als de zonnecollector zon zou kunnen hebben dat je warmtepomp niet aangaat, bij mij is dat het moment dat de zon op komt tot een uur of 3.
Na 3 uur gaat de warmtepomp de rest verwarmen, dus de zon verwarmt het water tot 35 graden de warmtepomp doet na 3 uur de rest tot 47 graden.
[ Voor 22% gewijzigd door scholten45 op 31-10-2022 22:12 ]
Wel een kleine delta-T van 1 tot 1,5K. Waarom pomp op stand 2?scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:06:
Hallo,
Vraagje, ik ben nog steeds zoekende naar de beste instellingen voor mijn 3.0Kw wtp.
Delta T tussen wtp in en uit is gemiddeld 1 graad soms iets meer 1.5 graad soms 0.5 graad.
hysterese op 5 graden.
Ik heb er ekrontrol tussen zitten maar daar heb ik niet veel vertrouwen in T6 en T7 wisselen nog al.
Als ik van op het bediening paneel kijk zie ik dat T6 temp lager is dat de T7 temp zoals het ook hoort.
Waar wil je hem voor inzetten?scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:06:
Hallo,
hysterese op 5 graden.
Je geeft aan dat je een buffervat hebt, dus cv? Of heb je een boiler (gevuld met drinkwater) ?
Je delta van 0,5-1,5 is erg laag.
Wat is het afgenomen vermogen van de warmtepomp?
Heb je iets meer informatie voor ons?
Ik heb gemeten met alle standen 1,2,3 en in mijn geval doet de pomp er niet langer over om het water op de juiste temperatuur te krijgen.andre75 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:11:
[...]
Wel een kleine delta-T van 1 tot 1,5K. Waarom pomp op stand 2?
bij mij doet hij op stand 1 er net zolang over dan op stand 3.
dus ben ik er maar midden in gaan zitten.
Buffervat met gevuld met drinkwater.Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:11:
[...]
Waar wil je hem voor inzetten?
Je geeft aan dat je een buffervat hebt, dus cv? Of heb je een boiler (gevuld met drinkwater) ?
Je delta van 0,5-1,5 is erg laag.
Wat is het afgenomen vermogen van de warmtepomp?
Heb je iets meer informatie voor ons?
vermogen gemiddeld 800 watt.
Het word nu alleen gebruikt voor tapwater.
Je geeft aan dat je weersafhankelijk verwarmt. Hoe ziet deze stooklijn er bij je uit? Aangezien je waarschijnlijk al op redelijk lage temperatuur aan het"stoken" bent, is de stooklijn ook minimaal?andre75 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:12:
[...]
De buffer wordt weersafhankelijk met een stooklijn op temperatuur gehouden in het stookseizoen van 1 nov. t/m 31maart, Bij warmtevraag door de kamerthermostaat wordt de 3 wegklep in de 90% cv stand gezet en mijn regeling stuurt de pomp van de Hewalex aan. De pomp kan door de hewalex aangezet worden en door mijn eigen regeling.
Doordat de pomp aan is zakt de temperatuur van de 200ltr buffer en als de temperatuur 5K onder het setpoint is dan geeft mijn regeling de warmtepomp vrij. 1K temperatuur verhoging in de woonkamer duurt 2 uur. Aankomende winter goed testen. De warmtepomp heeft maar een maand gewerkt en toen was er geen verwarming meer nodig.
.[Afbeelding]
1k verhoging in 2 uur is netjes volgens mij. Je warmt alleen geen "buffer" (vloerverwarming) op. Koelt de ruimte uiteindelijk ook snel weer af?
Ik draai nu al een paar jaar op de hewalex icm de vloerverwarming, alleen deed ik dat de afgelopen jaren via de wisselaar in de boiler.
Dit jaar voor het eerst een 2e Hewalex op volledig voor de cv installatie. Dus ook hier testen deze winter.
In stand 2 gebruikt de pomp meer . Dus lagere COP.scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:17:
[...]
Buffervat met gevuld met drinkwater.
Ik zie nu je deel over de zonneboiler.scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:06:
Hallo,
hysterese op 5 graden.
Ik heb ook een zonneboiler, je wilt eigenlijk dat je warmtepomp zolang als de zonnecollector zon zou kunnen hebben dat je warmtepomp niet aangaat, bij mij is dat het moment dat de zon op komt tot een uur of 3.
Na 3 uur gaat de warmtepomp de rest verwarmen, dus de zon verwarmt het water tot 35 graden de warmtepomp doet na 3 uur de rest tot 47 graden.
Dit is ook ongeveer de setup die ik in basis had. Zonnecollectoren liggen op het oosten?(zonsopkomst tot maximaal 15.00 verwarmt de zon hier de boiler ook)
dus de pomp op stand 1 minder volume pompen.Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:20:
[...]
In stand 2 gebruikt de pomp meer . Dus lagere COP.
Die je in basis had, nu niet meer of heb je hem aangepast?Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:23:
[...]
Ik zie nu je deel over de zonneboiler.
Dit is ook ongeveer de setup die ik in basis had. Zonnecollectoren liggen op het oosten?(zonsopkomst tot maximaal 15.00 verwarmt de zon hier de boiler ook)
Ligt aan je leidingen, en de weerstand daarin. Een delta van 0.5-1,5 is echt heel laag. Lijkt wel op een erg hoge flow.scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:23:
[...]
dus de pomp op stand 1 minder volume pompen.
Lees dit hele toppic (vooral laatste 2 a 3 weken) eens door, we hebben het erg veel over de pomp standen gehad.
en de hysterese?scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:23:
[...]
dus de pomp op stand 1 minder volume pompen.
Ik had het gelezen, maar ook daar is het over weer anders, mijn wtp hangt een meter van het vat af.op de zelfde hoogte, de pomp hoeft niet veel moeite te doen.Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:26:
[...]
Ligt aan je leidingen, en de weerstand daarin. Een delta van 0.5-1,5 is echt heel laag. Lijkt wel op een erg hoge flow.
Lees dit hele toppic (vooral laatste 2 a 3 weken) eens door, we hebben het erg veel over de pomp standen gehad.
tja, er zit wel een kraan tussen ik kan hem wel knijpen maar of dat nou de bedoeling is......Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:26:
[...]
Ligt aan je leidingen, en de weerstand daarin. Een delta van 0.5-1,5 is echt heel laag. Lijkt wel op een erg hoge flow.
Die basis is er zeker nog steeds. En werkt naar alle tevredenheid!scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:24:
[...]
Die je in basis had, nu niet meer of heb je hem aangepast?
Ik heb hem aangepast;
Ik heb er een 2e hewalex naast gezet voor het cv gedeelte.
De 2e wisselaar in de boiler gebruikte ik voor de cv installatie. Dit zit er (nu met extra kleppen) nog steeds zo in. Dus straks in het voorjaar warmt de zonneboiler mijn drinkwater op, het drinkwater verwarmt het cv water. Om een uur of 13.00 schakel ik de kleppen om, en pakt de 2e hewalex het cv gedeelte over. De zon verwarmt dan nog 2 uur het drinkwater.
Tot 13.00 "gratis" verwarming van de vloerverwarming
De verwarming is nog niet aan geweest sinds eind maart maar het voetpunt is ingesteld op 30gr bij 14gr buitentemperatuur. Berekende aanvoertemperatuur is nu 30,7gr.Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:19:
[...]
Je geeft aan dat je weersafhankelijk verwarmt. Hoe ziet deze stooklijn er bij je uit? Aangezien je waarschijnlijk al op redelijk lage temperatuur aan het"stoken" bent, is de stooklijn ook minimaal?
1k verhoging in 2 uur is netjes volgens mij. Je warmt alleen geen "buffer" (vloerverwarming) op. Koelt de ruimte uiteindelijk ook snel weer af?
Ik draai nu al een paar jaar op de hewalex icm de vloerverwarming, alleen deed ik dat de afgelopen jaren via de wisselaar in de boiler.
Dit jaar voor het eerst een 2e Hewalex op volledig voor de cv installatie. Dus ook hier testen deze winter.
De 200ltr buffer wordt op temperatuur gehouden weersafhankelijk. Als er geen warmtevraag meer is van de kamerthermostaat dan gaat de 3 wegklep naar buffer stand en de buffer wordt op de berekende aanvoertemperatuur gehouden. Is de buffer op temperatuur en geen warmtevraag, dan gaat de 3wegklep op 100% cv stand stand. Dit is om thermosifon werking te voorkomen. Anders gaat de warmte uit de buffer zo de condensor in van de warmtepomp.
volgend jaar trek ik de vloer eruit en maak ik een renovatie vloer in mijn huis en dus ook vloer verwarming.Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:32:
[...]
Die basis is er zeker nog steeds. En werkt naar alle tevredenheid!
Ik heb hem aangepast;
Ik heb er een 2e hewalex naast gezet voor het cv gedeelte.
De 2e wisselaar in de boiler gebruikte ik voor de cv installatie. Dit zit er (nu met extra kleppen) nog steeds zo in. Dus straks in het voorjaar warmt de zonneboiler mijn drinkwater op, het drinkwater verwarmt het cv water. Om een uur of 13.00 schakel ik de kleppen om, en pakt de 2e hewalex het cv gedeelte over. De zon verwarmt dan nog 2 uur het drinkwater.
Tot 13.00 "gratis" verwarming van de vloerverwarming
Dan kan ik lage temperatuur stoken.
Want? Je kunt proberen of je Überhaupt een grotere delta kunt krijgen. Zie je wel dat de stroom toeneemt naarmate de temperatuur in de boiler oploopt?scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:31:
[...]
tja, er zit wel een kraan tussen ik kan hem wel knijpen maar of dat nou de bedoeling is......
Hoe lang heb je de setup al staan ?
Ik heb een TA inregelafsluiter geplaatst tussen buffer en de warmtepomp en een TA inregelafsluiter tussen warmtepomp en afgiftesyteem, anders had ik dit probleem ook gehad. Pomp stand op 1 en hoeft bijna niks te doen.scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:31:
[...]
tja, er zit wel een kraan tussen ik kan hem wel knijpen maar of dat nou de bedoeling is......
[ Voor 10% gewijzigd door andre75 op 31-10-2022 22:41 ]
Wat ik mij afvraag is, is een gemiddeld delta T van 1 graad ook wel normaal, ik heb namelijk geen idee.Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:36:
[...]
Want? Je kunt proberen of je Überhaupt een grotere delta kunt krijgen. Zie je wel dat de stroom toeneemt naarmate de temperatuur in de boiler oploopt?
Hoe lang heb je de setup al staan ?
In dit forum zijn er nog al wat verschillende waardes.
Ik weet niet alles is het zelfde.
Ik ben alleen opzoek naar of het beter kan.
En ik snap ook wel dat het opgenomen vermogen oploopt naar mate de temp hoger word, een wtp is niet gemaakt voor 60 graden.
Ik heb hem al een tijdje staan, ik kwam er later pas achter dat de T6 en T7 van af de fabriek perongeluk is verwisseld.
Dit heb ik aangepast.
En dan wil je met de hewalex voor je cv installatie inzetten? Of ook via de wisselaar in de boiler zoals ik hem volledig gebruikte?scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:35:
[...]
volgend jaar trek ik de vloer eruit en maak ik een renovatie vloer in mijn huis en dus ook vloer verwarming.
Dan kan ik lage temperatuur stoken.
Het kan altijd beter, we zijn tweakers of nietscholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:42:
[...]
Wat ik mij afvraag is, is een gemiddeld delta T van 1 graad ook wel normaal, ik heb namelijk geen idee.
In dit forum zijn er nog al wat verschillende waardes.
Ik weet niet alles is het zelfde.
Ik ben alleen opzoek naar of het beter kan.
En ik snap ook wel dat het opgenomen vermogen oploopt naar mate de temp hoger word, een wtp is niet gemaakt voor 60 graden.
Ik heb hem al een tijdje staan, ik kwam er later pas achter dat de T6 en T7 van af de fabriek perongeluk is verwisseld.
Dit heb ik aangepast.
Klopt, verschillende installaties, verschillende setups.
Ik heb(zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt) een andere pomp toegepast (welke ik waarschijnlijk binnenkort ga vervangen) met een gemiddelde delta van 7k, jou delta van 0.5-1.5 is dan wel heel klein. Gemiddeld lijkt een delta tussen de 3,5-5K het beste.
De draaiing tussen T6 en T7 heb ik inderdaad ook voorbij zien komen, zelf heb ik het probleem niet gehad.
Buffervat gevuld met drinkwater=boiler, hoe lang doet de hewalex erover om de boiler op temperatuur te krijgen, en over welke eind temperatuur hebben we het dan?scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:17:
[...]
Buffervat met gevuld met drinkwater.
Dan ga ik inderdaad ook de extra spiraal gebruiken on het buffer/boiler vat.Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:45:
[...]
En dan wil je met de hewalex voor je cv installatie inzetten? Of ook via de wisselaar in de boiler zoals ik hem volledig gebruikte?
En als ze nog verkrijg baar zijn een 2e wtp er bij naast.
Welk type pomp heb jij of ga jij er tussen zetten?Tim123 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:52:
[...]
Het kan altijd beter, we zijn tweakers of niet![]()
Klopt, verschillende installaties, verschillende setups.
Ik heb(zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt) een andere pomp toegepast (welke ik waarschijnlijk binnenkort ga vervangen) met een gemiddelde delta van 7k, jou delta van 0.5-1.5 is dan wel heel klein. Gemiddeld lijkt een delta tussen de 3,5-5K het beste.
De draaiing tussen T6 en T7 heb ik inderdaad ook voorbij zien komen, zelf heb ik het probleem niet gehad.
En is die Kiwa?
Die T6 en T7 lijken niet altijd nauwkeurig en daarom kan het dat het weergegeven temperatuurverschil niet klopt. Als het 2k afwijkt heb je opeens een normale waarde.scholten45 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:06:
Hallo,
hysterese op 5 graden.
In de handleiding wordt gesuggereerd zelf de leidingen buiten de unit te meten.
X bij de wp die rechtstreeks op de vloer aangesloten is lijkt de temperatuur amper af te wijken.
X Bij de wp voor de boiler is de afwijking wat groter maar zit er meer variatie in .
X sommigen lijken vreemde afwijkingen te hebben.
De kap van de 3.0 maar eens gelicht.
De sensoren zitten op de leidingen PAL tegen de warmtewisselaar (vat met inhoud). In tegenstelling tot een groot deel van de isolatie, is de verbinding tussen leiding en potje niet dichtgelijmd, er zit een luchtspleet. Daar zitten, in op de leiding gesoldeerde buisjes, de sensoren, ze zijn dus niet volledig ingekapseld met isolatie.
De luchtspleet dichtgemaakt met tochtband. Voila, de metingen blijken nu beide structureel hoger dan de leidingtemperatuur. Best logisch want in tegenstelling tot een kruisstroomwisselaar hoeft het potje in de buurt van de leidingaansluiting niet dezelfde temperatuur te hebben als de leiding. Door de isolatie wordt het warmer bij de sensor.
Normaal ligt het sensor gebied dus niet afgesloten. Het aangelaste buisje is (bijna?) dezelfde temperatuur als de leiding(metaal geleid goed) en de sensor in het buisje kan dus behoorlijk meten. Maar wat nu als de isolatie wat verder open staat wordt het dan niet gevoelig voor koude lucht bij hogere wp temperaturen.
Bij de wp die de vloerverwarming voorziet, is het temperatuurverschil met de lucht kleiner dan bij boiler temperaturen. En door het constante karakter, pomp draait en aanvoer/retour variëren maar een paar graden in temperatuur, ligt de temperatuur van het vat in hetzelfde bereik. Daardoor misschien minder invloed op de meting.
:strip_exif()/f/image/ClExxu33MUSDaC5tLeq64VQS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t53Oh8OlSHRMtiwGfT1VsxiS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MzHGdcArRQ2K1xvsUmJdR9hq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus als t6 en t7 verwisseld zijn is dat makkelijk te corrigeren.
[ Voor 51% gewijzigd door Surfari op 01-11-2022 13:57 ]
Zoals je schrijft, dan kan je kiezen op welke sensor je regelt.LecramR schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:09:
Wat is eigenlijk het nut van T2 en T3 als je er maar eentje van nodig hebt om de WP aan of uit te schakelen? Je kiest bij de instellingen of de PCWU schakelt op T2 of op T3. De hysteresis wordt dan ook op die sensor bepaald. Wat moet je dan met twee sensoren?
Tijdens tappen koelt het onderin snel af.
Hier regelt het meestal op T3 zodat de wp alleen aanslaat als het bovenin de boiler niet warm genoeg is.
(En wp uit tijdens douchen, door de stroming van de wp wordt de inhoud van de boiler enigzins gemengd en koelt daardoor bovenin af).
HelderSurfari schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:32:
[...]
Zoals je schrijft, dan kan je kiezen op welke sensor je regelt.
Tijdens tappen koelt het onderin snel af.
Hier regelt het meestal op T3 zodat de wp alleen aanslaat als het bovenin de boiler niet warm genoeg is.
(En wp uit tijdens douchen, door de stroming van de wp wordt de inhoud van de boiler enigzins gemengd en koelt daardoor bovenin af).
Ik heb zelf een hygieneboiler. Het tapwater zorgt dan niet voor werveling. Het voordeel van bovenin meten is dat de wp niet zovaak aanslaat omdat als de temp onderin laag is, die bovenin nog goed genoeg kan zijn. De hysteresis kan dan ook lager.
Via welke home assistant add on heb je dit voor elkaar gekregen?Emacee schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:25:
Daar was ik al bang voor. Heb geprobeerd te herleiden waar dit in de code is ondergebracht om het uit jouw fork te halen en over te zetten. Zonder inhoudelijke kennis van Python is mij dat niet gelukt. Was al blij dat ik een home-assistant add-on aan de praat heb gekregen met dit script maar helaas ook nog zonder het importeren van settings. Kortom; is er een kans dat jij MQTT ondersteuning aan jouw code gaat/wil toevoegen?
Precies. En als er veel verbruik verwacht wordt kun je tijdelijk regelen op de onderste sensor zodat er veel warm water paraat is.LecramR schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:44:
[...]
Helder
Ik heb zelf een hygieneboiler. Het tapwater zorgt dan niet voor werveling. Het voordeel van bovenin meten is dat de wp niet zovaak aanslaat omdat als de temp onderin laag is, die bovenin nog goed genoeg kan zijn. De hysteresis kan dan ook lager.
Als je deze Github link als repository toevoegt kun je hem installeren.trippelb schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:44:
[...]
Via welke home assistant add on heb je dit voor elkaar gekregen?
Let op; aanpassen van de settings heb ik nog niet werkend, het config.ini bestand geeft aan wat de settings zijn. Wil je die aanpassen moet je een Github fork maken en daar aanpassen totdat het me gelukt is dit in elkaar te knutselen.
Ik ben er achter gekomen dat een spiraal wel degelijk een lichte werveling geeft. Ik heb een horizontale zonneboiler met een elektrische element in het midden van de boiler en als ik deze aan zet dan wordt de bovenste helft van de boiler heet omdat warmte stijgt en het water onder het verwarmingselement is aanzienlijk kouder. Zet ik de pomp aan van de zonnecolllector waar het vloeistof door het spiraal loopt wat kouder is, dan vindt er op één of andere manier een lichte werveling in het water. Het temperatuurverschil tussen boven en onder in de boiler is dan nagenoeg gelijk.LecramR schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:44:
[...]
Helder
Nee, dat is vrijwel zeker een kwestie van verkeerde configuratie (baudrate, ids, etc).Sterke-Jerke schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:25:
Dat zou de errors dan veroorzaken. Is dat dan ook de reden dat hij niet werkt op de stand "eavesdropping"?
Quotes van windmill.co.uk:andre75 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:22:
Ik heb de kabel naar het display onderbroken, kon niet anders en heb hier tussen mijn Wavehare converter tussen gezet.
[Afbeelding]
Je kan dus ook de baudrate proberen lager te zetten als je CRC errors krijgt maar waarschijnlijk heeft het meer zin om de kabel zelf even na te kijken. Het maakt ook uit wat voor kabel je gebruikt. Zelf heb ik de originele kabel wat ingekort en het overgebleven stuk gebruikt voor de aftakking.Ideally an RS485 system consists of a single linear cable (no branches) with 120 ohm resistors connected across the 2 wires at each end of the cable.
For many applications where baud rates are slow (say 9600 baud), and lines are only tens of meters long, this is not essential. The wiring requirements can then be relaxed to allow cables to run in star arrangement from the computer and the terminating resistors become optional.
Je tekent hierboven een onderbreking in de kabel maar m.i. is het beter om verder te gaan vanaf de schroefcontacten op het display. Dus gewoon twee kabels in die schroefcontacten stoppen. Eentje naar de warmtepomp (originele kabel) en eentje naar de Elfin. Dan heb je dus een "single linear cable" maar geen terminators.
[ Voor 11% gewijzigd door mvdklip op 01-11-2022 21:20 ]
Ik zal dat bij mij eens gaan bekijken.Surfari schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:39:
Nog eens wat verder in die sensoren gedoken.
X bij de wp die rechtstreeks op de vloer aangesloten is lijkt de temperatuur amper af te wijken.
X Bij de wp voor de boiler is de afwijking wat groter maar zit er meer variatie in .
X sommigen lijken vreemde afwijkingen te hebben.
De kap van de 3.0 maar eens gelicht.
De sensoren zitten op de leidingen PAL tegen de warmtewisselaar (vat met inhoud). In tegenstelling tot een groot deel van de isolatie, is de verbinding tussen leiding en potje niet dichtgelijmd, er zit een luchtspleet. Daar zitten, in op de leiding gesoldeerde buisjes, de sensoren, ze zijn dus niet volledig ingekapseld met isolatie.
De luchtspleet dichtgemaakt met tochtband. Voila, de metingen blijken nu beide structureel hoger dan de leidingtemperatuur. Best logisch want in tegenstelling tot een kruisstroomwisselaar hoeft het potje in de buurt van de leidingaansluiting niet dezelfde temperatuur te hebben als de leiding. Door de isolatie wordt het warmer bij de sensor.
Normaal ligt het sensor gebied dus niet afgesloten. Het aangelaste buisje is (bijna?) dezelfde temperatuur als de leiding(metaal geleid goed) en de sensor in het buisje kan dus behoorlijk meten. Maar wat nu als de isolatie wat verder open staat wordt het dan niet gevoelig voor koude lucht bij hogere wp temperaturen.
Bij de wp die de vloerverwarming voorziet, is het temperatuurverschil met de lucht kleiner dan bij boiler temperaturen. En door het constante karakter, pomp draait en aanvoer/retour variëren maar een paar graden in temperatuur, ligt de temperatuur van het vat in hetzelfde bereik. Daardoor misschien minder invloed op de meting.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus als t6 en t7 verwisseld zijn is dat makkelijk te corrigeren.
Ik ga er stiekem vanuit dat de wp een berekening doet van warmte afgifte en dat hij dat doet op basis van t6 en t7.
Nu kan ik mij voorstellen dat als de temperatuur sensoren niet goed werken dat de werking van de wp ook minder zal zijn of heb ik dit mis?
Ik denk niet dat hij zo'n berekening doet.scholten45 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:10:
[...]
Ik zal dat bij mij eens gaan bekijken.
Ik ga er stiekem vanuit dat de wp een berekening doet van warmte afgifte en dat hij dat doet op basis van t6 en t7.
Nu kan ik mij voorstellen dat als de temperatuur sensoren niet goed werken dat de werking van de wp ook minder zal zijn of heb ik dit mis?
Het is gewoon aan of uit, het enige wat geregeld wordt is het expansieventiel. Die regelt de druk in en het temperatuurverschil over de verdamper.
T8 en T9 zijn denk ik belangrijk om te regelen en T10 om te beveiligen(hoge druk~hoge temperatuur).
Naast T2 en T3 kan ook T7 als leidende sensor ingesteld worden, dan is het aanvoertemperatuurregeling.
Tja, volgens de installatiehandleiding wordt T6 gebruikt voor de vorstbeveiliging(function protection against freezing y/n).mvdklip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:01:
Hewalex heeft mij een tijd geleden gezegd dat de WP niks doet met de waardes van T6 en T7 en dat het dus geen kwaad kan dat ze omgewisseld zijn. T7 instellen als leidende sensor is natuurlijk wel tricky zo...
Als T6 en T7 omgewisseld zijn zou het op retourtemperatuur regelen dat kan ook. Het is een boiler warmtepomp, in de handleiding wordt aangehaald dit in te stellen als er een defect is met een boiler sensor.
Voor gebruik op cv is het een optie. Na uitschakelen wp is er nog het condensor vat als buffer, de aanvoertemperatuur zal niet snel zakken.
In de tekst over de sensor selectie staat ook een opmerking over het doorwarmen van de aanvoersensor na uitschakelen van de compressor. Door warmte in het vat kan deze temperatuur nog oplopen. Als ik het goed las had jij dat al eens gemeten.
Bij mij is het T7 die oploopt na uitschakelen. Dat bevestigt opnieuw dat T6 en T7 omgewisseld zijn. Ik ga ze een dezer dagen omdraaien.Surfari schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:06:
In de tekst over de sensor selectie staat ook een opmerking over het doorwarmen van de aanvoersensor na uitschakelen van de compressor. Door warmte in het vat kan deze temperatuur nog oplopen. Als ik het goed las had jij dat al eens gemeten.
Edit: @Surfari ik zoek het net op in de handleiding maar ik lees wat anders:
Bedoelde je dit? Daar wordt namelijk tóch T7 (outlet) genoemd.The compressor will switch on after 1 min. if T7 temperature does not increase due to the heat of water from the tank.
[ Voor 22% gewijzigd door mvdklip op 02-11-2022 19:12 ]
/f/image/FTUGeq2SQpP9IHmyOnMDMUei.png?f=fotoalbum_large)
De installatie:
:strip_exif()/f/image/GYYGxjx9kRnxOYUVkYyGxJDm.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RgbFS4OU0OlrhckmowjAUPcZ.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ObCmSiC7VM7kRBJEKhVYwJS8.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EPr9Xkw7vjVSAlmPU4LmoAY9.gif?f=fotoalbum_large)
Het display:
:strip_exif()/f/image/iOSzEMxX4cMtvnI2H0xorhak.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fCqNHKM8tQCcW4rO6gNSuw2Z.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HtqzmlmCk5Nt9vWXgIeSVzUA.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yrXO83XDVbbapPln1Cs7HWm1.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XtF9WLb1OtNzSZTVCpli7t41.gif?f=fotoalbum_large)
Heb trouwens de locatie van de T3 voeler noodgedwongen iets aan moeten passen. Op de plek waar hij hoort te zitten loopt het bovenste spiraal vrij dicht langs de wand van het vat. Bij het indraaien van de dompelbuis raakte ik het spiraal en verboog de dompelbuis behoorlijk. En omdat het ook maar een 1/2 duims aansluiting in het vat is kan ik niet met wat draadfittingen het dompelbuisje iets naar buiten brengen. Geen idee of het naar behoren gaat werken en met het aansluiten van de zonnecollectoren zie ik wel hoe ik het dan ga oplossen. Er moet dan toch een voeler in het vat komen. Wellicht een korte dompelbuis al kon ik die zo 123 niet vinden.
:strip_exif()/f/image/RK7yIHHYlvCx6RfYAKSJosbB.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wujNl3hAZAd4n9m9F24UFmYL.gif?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak van de hoge druk storing zou kunnen zijn? Heb ik toch iets niet goed gedaan? Ik vermoed zelf dat het toch iets met het koeltechnisch circuit te maken heeft.
Ja de uitgaande sensor is T7. Er staat ook een opmerking over het doorwarmen. Docu niet bij de hand maar bij die opmerking over ' T7 blabla 1 minuut ' staat ook een opmerking over het doorwarmen.mvdklip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:32:
[...]
Bij mij is het T7 die oploopt na uitschakelen. Dat bevestigt opnieuw dat T6 en T7 omgewisseld zijn. Ik ga ze een dezer dagen omdraaien.
Edit: @Surfari ik zoek het net op in de handleiding maar ik lees wat anders:
[...]
Bedoelde je dit? Daar wordt namelijk tóch T7 (outlet) genoemd.
Spanning er af halen, paar minuten wachten, spanning weer terug. Oftewel stekker er uit en er in. Al geprobeerd? Het apparaat kent een hogedrukstoring blokkerend, deze verdwijnt als de druk weer laag is, en een vergrendelde storing: reset is spanning er af. Bij herhaling beter eerst de oorzaak oplossen.1wouterb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:44:
Gisteren de Hewalex aangesloten en getracht het apparaat het vat te laten verwarmen. De WP gaat direct in een High Pressure Alarm 18 (high pressure in working system of heat pump) Alle kleppen staan open. Heb de circulatiepomp los van de warmtepomp laten draaien en dat gaat prima. Als ik de pomp manueel laat draaien en ik zet dan de WP aan is het het zelfde verhaal, direct alarm 18. Manometer staat in het groen. Heeft dit alarm te maken met het koelsysteem of hydraulisch systeem met vat? Vat staat vrijwel direct boven de Hewalex. De manual zegt er het volgende over.
[Afbeelding]
De installatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het display:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb trouwens de locatie van de T3 voeler noodgedwongen iets aan moeten passen. Op de plek waar hij hoort te zitten loopt het bovenste spiraal vrij dicht langs de wand van het vat. Bij het indraaien van de dompelbuis raakte ik het spiraal en verboog de dompelbuis behoorlijk. En omdat het ook maar een 1/2 duims aansluiting in het vat is kan ik niet met wat draadfittingen het dompelbuisje iets naar buiten brengen. Geen idee of het naar behoren gaat werken en met het aansluiten van de zonnecollectoren zie ik wel hoe ik het dan ga oplossen. Er moet dan toch een voeler in het vat komen. Wellicht een korte dompelbuis al kon ik die zo 123 niet vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak van de hoge druk storing zou kunnen zijn? Heb ik toch iets niet goed gedaan? Ik vermoed zelf dat het toch iets met het koeltechnisch circuit te maken heeft.
Wat geeft T10 aan?Surfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:58:
[...]
Spanning er af halen, paar minuten wachten, spanning weer terug. Oftewel stekker er uit en er in. Al geprobeerd? Het apparaat kent een hogedrukstoring blokkerend, deze verdwijnt als de druk weer laag is, en een vergrendelde storing: reset is spanning er af. Bij herhaling beter eerst de oorzaak oplossen.
Hoe ver steekt de dompelbuis in het T stuk? Blokkeert hij de boel?
Dat heb ik meerdere keren gedaan ja. Hij gaat ook bijna direct in storing. na het bericht van calibreneren van de sensoren hoor je de ventilator aanslaan, dan direct storing. Sensoren geven ongeveer dezelfde temp aan dus dat zal het niet zijn. Ik zie op de manometer de druk ook niet veranderen. Geen idee waar ik het zoeken moet.Surfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:58:
[...]
Spanning er af halen, paar minuten wachten, spanning weer terug. Oftewel stekker er uit en er in. Al geprobeerd? Het apparaat kent een hogedrukstoring blokkerend, deze verdwijnt als de druk weer laag is, en een vergrendelde storing: reset is spanning er af. Bij herhaling beter eerst de oorzaak oplossen.
Surfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:58:
[...]
Spanning er af halen, paar minuten wachten, spanning weer terug. Oftewel stekker er uit en er in. Al geprobeerd? Het apparaat kent een hogedrukstoring blokkerend, deze verdwijnt als de druk weer laag is(na reset via aan/uit knop), en een vergrendelde storing: reset is spanning er af. Bij herhaling beter eerst de oorzaak oplossen.
T10=19,2 C en zie hieronder de sensor.Surfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:02:
[...]
Wat geeft T10 aan?
Hoe ver steekt de dompelbuis in het T stuk? Blokkeert hij de boel?
:strip_exif()/f/image/wujNl3hAZAd4n9m9F24UFmYL.gif?f=fotoalbum_large)
Aah nu snap ik het plaatje.1wouterb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:05:
[...]
T10=19,2 C en zie hieronder de sensor.
[Afbeelding]
Kun je elektrisch meten?(doorpiepen of weerstand bepalen)
Op de print op s12 zit de hogedrukschakelaar HP. Deze moet contact maken. Zo niet dan is de druk te hoog, of er is een draadbreuk of defecte drukschakelaar.
Svp niet nooit echt niet doorverbinden! Het is een belangrijke beveiliging. Als de druk uit de hand loopt gaat het stuk en het kan ronduit gevaarlijk zijn.
Surfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:13:
[...]
Aah nu snap ik het plaatje.
Op de print op s12 zit de hogedrukschakelaar HP. Deze moet contact maken. Zo niet dan is de druk te hoog, of er is een draadbreuk of defecte drukschakelaar (om te meten kabel losmaken van de s12aansluiting).
Svp niet nooit echt niet doorverbinden! Het is een belangrijke beveiliging. Als de druk uit de hand loopt gaat het stuk en het kan ronduit gevaarlijk zijn.
Doorpiepen geeft aan dat hij contact maakt als de WP stekker er uit is. Gaat deze hoge druk storing over het hydraulische gedeelte?Surfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:13:
[...]
Aah nu snap ik het plaatje.
Op de print op s12 zit de hogedrukschakelaar HP. Deze moet contact maken. Zo niet dan is de druk te hoog, of er is een draadbreuk of defecte drukschakelaar.
De Hogedruk storing gaat over de persdruk na de compressor.1wouterb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:30:
[...]
Doorpiepen geeft aan dat hij contact maakt als de WP stekker er uit is. Gaat deze hoge druk storing over het hydraulische gedeelte?
Als de wp out-of-the-box de storing heeft en niet te resetten is dan zou ik contact opnemen met de leverancier.Surfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:40:
[...]
De Hogedruk storing gaat over de persdruk na de compressor.
Dat is ook inderdaad mijn vermoeden en gedachten. Er lijkt iets koeltechnisch niet in orde te zijn. Als het iets in het hydraulische zou zijn dan verwacht je in ieder geval dat de warmte pomp opstart en na enige tijd draaien in storing gaat iv met afwijkende sensorwaarden of iets dergelijks. De manual zegt over mogelijke oorzaken...Surfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:43:
[...]
Als de wp out-of-the-box de storing heeft en niet te resetten is dan zou ik contact opnemen met de leverancier.
1) Excess of R410a medium in the system
2) Too high water temp. in the tank
(incorrect temp. indications - T2 or T3),
3) T2 or T3 sensors not inserted in the tank)
4) Incorrect operation of high-pressure
control
5) Damaged expansion valve
2 en 3 kunnen we uitsluiten en waarschijnlijk 4 ook want doorpiepen geeft een gesloten contact.
Ik ga gelijk even contact opnemen met mijn leverancier.
Keep you posted!
Maar jij schrijft "aanvoersensor". Haha, verwarring alom met die T6 en T7.Surfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:53:
Ja de uitgaande sensor is T7. Er staat ook een opmerking over het doorwarmen. Docu niet bij de hand maar bij die opmerking over ' T7 blabla 1 minuut ' staat ook een opmerking over het doorwarmen.
Mooi he🤔mvdklip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:05:
[...]
Maar jij schrijft "aanvoersensor". Haha, verwarring alom met die T6 en T7.
Sorry voor de onduidelijkheid.
Bij een opwekapparaat zoals cv en waterwp is de aanvoer de uitgaande stroom. Bij een verbruiker zoals radiator en boiler is het de ingaande stroom. Dus aanvoerleiding zit tussen de aanvoer aansluitingen en retourleiding op de retour aansluitingen.
Mijn tip zou dus zijn het waterzijdige systeem bij te vullen en te ontluchten, dikke kans dat het probleem er bij jou ook vandaan komt. Je kunt de circulatiepomp ontluchten door de messing schroef een klein beetje los te draaien; let op het spettert dus doekje in de buurt houden.
[ Voor 10% gewijzigd door Emacee op 03-11-2022 10:19 ]
Het werkt! Op verzoek van de leverancier hebben we samen even de installatie nagelopen en bij het weer opstarten ging de WP in bedrijf. Ik denk dat de stekker waar de s12 connector van de high persure switch er niet goed op zat. Dat is de enige verklaring die ik kan vinden. Heb de stekker er bij het doormeten af gehad en er weer opgedrukt. Anyway, hij draait nu als een zonnetje. Hopen dat dat zo blijft! Dank voor het meedenken

Maar dan draait de compressor voordat er hp storing is en is hij ook te resetten. Bij @1wouterb is dat niet het geval.Emacee schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:18:
Kreeg deze melding ook direct na installatie van de Hewalex. Dit kwam bij mij omdat er nog lucht in het waterzijdige circuit zat in de Hewalex, dit is er met langdurig ontluchten in het systeem gelukt eruit te krijgen en sindsdien ook geen high pressure melding meer gehad. Aan lucht is het moeilijker warmte afgeven waardoor de druk in de compressor oploopt; meter sloeg bij mij ook snel door naar geel/rood. Nu niet meer, tijdens operatie blijft de meter in het groen staan.
Mijn tip zou dus zijn het waterzijdige systeem bij te vullen en te ontluchten, dikke kans dat het probleem er bij jou ook vandaan komt. Je kunt de circulatiepomp ontluchten door de messing schroef een klein beetje los te draaien; let op het spettert dus doekje in de buurt houden.
Danks voor de opheldering. Klinkt logisch. Het gekke is dan dus wel dat mijn T7 precies zoals de manual zegt oploopt en dat het dan nog steeds discutabel is of mijn T6 en T7 verwisseld zijn of dat ze "gewoon" rare metingen geven.Surfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:14:
Bij een opwekapparaat zoals cv en waterwp is de aanvoer de uitgaande stroom. Bij een verbruiker zoals radiator en boiler is het de ingaande stroom. Dus aanvoerleiding zit tussen de aanvoer aansluitingen en retourleiding op de retour aansluitingen.
Als ik de kap er nou afhaal een dezer dagen wil ik heel graag heel zeker weten wat nou T6 en wat T7 is. Kun je dat nog één keer toelichten? Waar zit de T6 sensor volgens jou gemonteerd? De aansluiting op het bord is gedocumenteerd maar als ik wil verifiëren of de boel omgekeerd is, kan ik dat alleen checken door de bedrading te volgen naar de fysieke locatie van de sensor, toch?
T6 zit bij de onderste aansluiting van het vat, er staat een blauwe markering op de kabel. Zie foto.mvdklip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:42:
[...]
Danks voor de opheldering. Klinkt logisch. Het gekke is dan dus wel dat mijn T7 precies zoals de manual zegt oploopt en dat het dan nog steeds discutabel is of mijn T6 en T7 verwisseld zijn of dat ze "gewoon" rare metingen geven.
Als ik de kap er nou afhaal een dezer dagen wil ik heel graag heel zeker weten wat nou T6 en wat T7 is. Kun je dat nog één keer toelichten? Waar zit de T6 sensor volgens jou gemonteerd? De aansluiting op het bord is gedocumenteerd maar als ik wil verifiëren of de boel omgekeerd is, kan ik dat alleen checken door de bedrading te volgen naar de fysieke locatie van de sensor, toch?
T7 zit bovenin met een rode markering.
:strip_exif()/f/image/ClExxu33MUSDaC5tLeq64VQS.jpg?f=fotoalbum_large)
Fijn dat hij het doet.1wouterb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:19:
@Surfari
Het werkt! Op verzoek van de leverancier hebben we samen even de installatie nagelopen en bij het weer opstarten ging de WP in bedrijf. Ik denk dat de stekker waar de s12 connector van de high persure switch er niet goed op zat. Dat is de enige verklaring die ik kan vinden. Heb de stekker er bij het doormeten af gehad en er weer opgedrukt. Anyway, hij draait nu als een zonnetje. Hopen dat dat zo blijft! Dank voor het meedenken
Het valt op dat de pompkop electronica aan de onderkant zit. Dat electronica kastje hoort aan de zijkant of bovenkant te zitten. De pompkop kan makkelijk gedraaid worden. Water er af(afsluiters dicht, ontluchtschroef of koppeling lossen), inbusbouten losmaken(pompkop vasthouden) en pompkop een kwart of halve slag draaien, bouten weer monteren.
Laat de pompkop in de behuizing. Hij is er met rotor en al uit te trekken en kan ook weer gemonteerd worden, maar er zit een o-ring omheen die kan beschadigen.
Je dompelbuis voeler meet nu niet de watertemperatuur bovenin de boiler en dat is voor veel situaties net de beste plaats om op te regelen. Je zou verwachten dat er wel een dompelbuis in zou kunnen. Als deze pal naast de spiraal zit zou dat de meting beïnvloeden. Zit er nog ergens een gat verstopt?
Pompkop zal ik draaien ja. Mooie werkbeschrijvingSurfari schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:10:
[...]
Fijn dat hij het doet.
Het valt op dat de pompkop electronica aan de onderkant zit. Dat electronica kastje hoort aan de zijkant of bovenkant te zitten. De pompkop kan makkelijk gedraaid worden. Water er af(afsluiters dicht, ontluchtschroef of koppeling lossen), inbusbouten losmaken(pompkop vasthouden) en pompkop een kwart of halve slag draaien, bouten weer monteren.
Laat de pompkop in de behuizing. Hij is er met rotor en al uit te trekken en kan ook weer gemonteerd worden, maar er zit een o-ring omheen die kan beschadigen.
Je dompelbuis voeler meet nu niet de watertemperatuur bovenin de boiler en dat is voor veel situaties net de beste plaats om op te regelen. Je zou verwachten dat er wel een dompelbuis in zou kunnen. Als deze pal naast de spiraal zit zou dat de meting beïnvloeden. Zit er nog ergens een gat verstopt?
:strip_exif()/f/image/spxPHzkLZx3G3o9dstmf0YB9.gif?f=fotoalbum_large)
Aan de achterkant van het vat zit nog wel een 1/2 duims aansluiting, helemaal bovenin de boiler. Daar kan een dompelbuis in. Er zit ook geen spiraal in de weg daar. Ik heb daar niet voor gekozen omdat volgens de manual van de hewalex de plek van de T3 voeler net iets boven het midden van het vat staat aangegeven. In het plaatje staat de plek voor de bovenste sensor aangegeven met TR; G1/2. Daaronder zit trouwens een heel kort dompelbuisje al gemonteerd IN het vat, kan je zo een voeler in steken (bij T). Denk je dat deze plek een betere is dan waar de sensor nu zit?
Die T zit maar een stukje hoger. Hoe veel zou het uitmaken? Het zal in ieder geval werken. Als je niet ervaart dat de wp te laat aanslaat of er te weinig warm water overblijft wat let je. Deze aansluiting lijkt gemaakt voor een temperatuurmeterje, past de sensor er strak in?1wouterb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:25:
[...]
Pompkop zal ik draaien ja. Mooie werkbeschrijving![]()
[Afbeelding]
Aan de achterkant van het vat zit nog wel een 1/2 duims aansluiting, helemaal bovenin de boiler. Daar kan een dompelbuis in. Er zit ook geen spiraal in de weg daar. Ik heb daar niet voor gekozen omdat volgens de manual van de hewalex de plek van de T3 voeler net iets boven het midden van het vat staat aangegeven. In het plaatje staat de plek voor de bovenste sensor aangegeven met TR; G1/2. Daaronder zit trouwens een heel kort dompelbuisje al gemonteerd IN het vat, kan je zo een voeler in steken (bij T). Denk je dat deze plek een betere is dan waar de sensor nu zit?
Pal boven de spiraal wordt de temperatuur evt. ook beïnvloedt.
Een kort dompelbuisje op de originele plaats is ook wel wat. Als die warm is >40 Gr dan is er nog een plens warm water beschikbaar. Als de sensor erg hoog zit kun je pas in een laat stadium zien dat de warme voorraad op is.