Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 11 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
@Surfari

Heb de sensor even in het buisje "T" gehad maar past er niet strak in en ook niet diep genoeg in het vat. Hierdoor geeft de sensor een te lage temperatuur weer. Lager zelfs dan T2. Heb hem er een tijdje in laten zitten totdat de temp stabiel was. Geen optie dus. Ook de huidige locatie van de sensor in het t stuk werkt niet omdat de sensor hier te veel afkoelt als de circulatiepomp uit is. Heb het nog geprobeerd met een dikke laag isolatie eromheen, temperatuur is nu wel hoger maar nog te laag. Ik heb nu een kort dompelbuisje gevonden van vernikkeld messing waar de sensor strak in past. Die ga ik op de juiste plaats IN het vat plaatsen en zal het waarschijnlijk goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:09
1wouterb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:44:
Gisteren de Hewalex aangesloten en getracht het apparaat het vat te laten verwarmen. De WP gaat direct in een High Pressure Alarm 18 (high pressure in working system of heat pump) Alle kleppen staan open. Heb de circulatiepomp los van de warmtepomp laten draaien en dat gaat prima. Als ik de pomp manueel laat draaien en ik zet dan de WP aan is het het zelfde verhaal, direct alarm 18. Manometer staat in het groen. Heeft dit alarm te maken met het koelsysteem of hydraulisch systeem met vat? Vat staat vrijwel direct boven de Hewalex. De manual zegt er het volgende over.

[Afbeelding]

De installatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het display:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb trouwens de locatie van de T3 voeler noodgedwongen iets aan moeten passen. Op de plek waar hij hoort te zitten loopt het bovenste spiraal vrij dicht langs de wand van het vat. Bij het indraaien van de dompelbuis raakte ik het spiraal en verboog de dompelbuis behoorlijk. En omdat het ook maar een 1/2 duims aansluiting in het vat is kan ik niet met wat draadfittingen het dompelbuisje iets naar buiten brengen. Geen idee of het naar behoren gaat werken en met het aansluiten van de zonnecollectoren zie ik wel hoe ik het dan ga oplossen. Er moet dan toch een voeler in het vat komen. Wellicht een korte dompelbuis al kon ik die zo 123 niet vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hebben jullie enig idee wat de oorzaak van de hoge druk storing zou kunnen zijn? Heb ik toch iets niet goed gedaan? Ik vermoed zelf dat het toch iets met het koeltechnisch circuit te maken heeft.
Ik zou als het nog mogelijk is de motor van de pomp 180gr draaien. Bij lekkage loopt het zo langs de pomp de elektronica van de pomp in. De 4 inbusbouten los en 180 gr draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
@andre75

Surfari had daar een mooie werkbeschrijving voor geschreven en iets dat zeker nog gaat gebeurden. Dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:00
Hallo @mvdklip

Zojuist geupdate naar je nieuwe Domoticz plugin. Systeem draait nog niet, maar als ik het goed zie:
- Bereken je alleen een Delta T als de compressor aan staat? Anders laat je hem op 0? Speciale reden voor?
- Je maakt een Delta T Tussen T6 en T7?

Heb zelf een scriptje wat ook de Delta T berekend tussen T2 en T3 Zou je die ook in de plugin willen zetten?

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Vandaag is na een lange zomer de verwarming weer aan gegaan. Vorige week had ik de mantel van de warmtepomp bekleed met lood voor geluidsdemping. De mantel is 20kg zwaarder geworden. Het resultaat mag er wezen, lood geeft een aanzienlijke geluidsdemping. Maandag even met de geluidsmeter meten voor het resultaat. Het was voorheen achter de geìsoleerde beplating 38 dba met een laag frequente brom. De laag frequente brom is weg en ik schat dat het geluid rond de 30 dba uitkomt, wordt vervolgd. Mijn Auer Edel air warmtepompboiler maakt nu meer lawaai :)

Er is nog wel wat werk aan de winkel met afstellen. Sensoren T7 en T6 zitten goed om, maar wijken af. Het lijkt er op dat de temperatuur niet goed gemeten wordt. Helaas kan ik dit niet zomaar veranderen, te veel werk om alles weer uit te bouwen. DT tussen T7 en T6 is rond de 2K en ik ga dit bekijken of dit verbeterd kan worden.
DT tussen T2 en T3 is 1K en dit is geaccepteerd omdat ik een horizontale boiler heb toegepast.

[ Voor 33% gewijzigd door andre75 op 04-11-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Sterke-Jerke schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:28:
Hallo @mvdklip

Zojuist geupdate naar je nieuwe Domoticz plugin. Systeem draait nog niet, maar als ik het goed zie:
- Bereken je alleen een Delta T als de compressor aan staat? Anders laat je hem op 0? Speciale reden voor?

Heb zelf een scriptje wat ook de Delta T berekend tussen T2 en T3 Zou je die ook in de plugin willen zetten?
De Delta T wordt alleen gemeten als de compressor aan staat. Voor een goed inzicht berekenen vermogen, wat later in Domoticz DZ events gemaakt kan worden. Voor een goede berekening is een DT nodig en een flow. Als alles is ingeregeld is een flow meestal een vaste waarde, maar een DT is variabel. Zo kan ook een SPF berekening gemaakt worden om te zien wat de warmtepomp gemiddeld door het jaar heen presteert,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Tweakers,
Ik probeer nu mijn pomp aan te sluiten en loop tegen twee zaken aan nu.

1.
Hoe moeten de draden van de wilo pomp op de OUT H geplaatst worden? Blauw tegen over blauw en bruin tegenover rood? Dus 1 bruin en 2 blauw?
Zal te maken kunnen hebben met de draairichting van de wilo pomp als dit verkeerd gaat?

2.
Ik wil de los bijgeleverde T4 sensor aansluiten op moederbord. Maar dit zijn erg iele draden en waar ze in gestoken moeten worden krijg ik de klemmen niet omhoog, de schroefjes aan o derkant groene blok zijn ONTZETTEND klein en niet bij te komen. Hebben jullie een tip hiervoor??
Met de T4 wil ik de temperatuur meten van de uitgeblazen lucht, gewoon leuk, kijken hoeveel de delta is tussen aangezogen lucht en uitgeblazen lucht en zo krijgt de T4 ook nog een functie haha.

Ik hoop dat er iemand online is die me kan helpen zodat ik door kan. Mijn dank is erg groot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwxdMtAD4JkIuzD3Fomb7aTj3Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5POuACleA7r3ovTIrV9r2rm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6ypuOwJ5sStN76ss2fy9N9N4Ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4o8XvHx18P36ShnYopICHJAG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBldRurRMXpO7jkeZckj8MYdY4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Dj9cgKb7MH7iMbJDwwbh6qj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1wouterb
@ joop

je kan de hele groene stekker er af trekken zodat je makkelijk bij de schroefjes kan.

De kabeltjes van de pomp heb je zo goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Sterke-Jerke schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:28:
@andre75 Zei het al: de delta T wordt berekend om samen met de flow een COP berekening te kunnen doen. Dit is dus het verschil in temperatuur van het water wat de warmtepomp in gaat en wat er uit komt. De "opwarming" van het water dus.

En inderdaad voer ik deze berekening momenteel alleen uit als de compressor draait. Dit omdat de delta T alleen op dat moment een zinnige betekenis heeft en er alleen dan een COP berekend kan worden.
Wat zou de betekenis hiervan moeten zijn? Normaliter zitten T2 en T3 op verschillende plekken in een boiler en kunnen ze heel verschillende temperaturen aangeven. Heeft m.i. weinig te maken met bovenstaande uitleg rondom "de" delta T.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
mvdklip schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:05:
[...]

Wat zou de betekenis hiervan moeten zijn? Normaliter zitten T2 en T3 op verschillende plekken in een boiler en kunnen ze heel verschillende temperaturen aangeven. Heeft m.i. weinig te maken met bovenstaande uitleg rondom "de" delta T.
In mijn geval zit T2 in de retour en T3 in aanvoer van mijn vloerverwarming. Ik stuur dan op de T2 (retour) En voor mij is het wel interresant wat de delta T over de vloer is. Heb hiervoor een continue draaiende pomp.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:26:
Tweakers,
Ik probeer nu mijn pomp aan te sluiten en loop tegen twee zaken aan nu.

1.
Hoe moeten de draden van de wilo pomp op de OUT H geplaatst worden? Blauw tegen over blauw en bruin tegenover rood? Dus 1 bruin en 2 blauw?
Zal te maken kunnen hebben met de draairichting van de wilo pomp als dit verkeerd gaat?

2.
Ik wil de los bijgeleverde T4 sensor aansluiten op moederbord. Maar dit zijn erg iele draden en waar ze in gestoken moeten worden krijg ik de klemmen niet omhoog, de schroefjes aan o derkant groene blok zijn ONTZETTEND klein en niet bij te komen. Hebben jullie een tip hiervoor??
Met de T4 wil ik de temperatuur meten van de uitgeblazen lucht, gewoon leuk, kijken hoeveel de delta is tussen aangezogen lucht en uitgeblazen lucht en zo krijgt de T4 ook nog een functie haha.

Ik hoop dat er iemand online is die me kan helpen zodat ik door kan. Mijn dank is erg groot
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor het aansluiten van de pomp op OUT-H maakt het niet uit waar blauw of bruin aangesloten wordt. Blauw op blauw en bruin bij rood is wel zo netjes. is het omgedraaid dat beïnvloed de pomp niet. Hoe om moet een stekker in het stopcontakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Ik dacht dat (met de default instellingen) er een defrosting op zou moeten treden bij -7. Maar die van mij gaat lekker door. Zie ik wat over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24G9a4PQhUsSY2zfdRBCqHFQlrw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xXLdCceBcZ2OFWEQjYGjBR64.png?f=user_large

Gaat soms zelfs tot -16,2

[ Voor 4% gewijzigd door Sterke-Jerke op 05-11-2022 21:07 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:05:
Ik dacht dat (met de default instellingen) er een defrosting op zou moeten treden bij -7. Maar die van mij gaat lekker door. Zie ik wat over het hoofd?
[Afbeelding]

Gaat soms zelfs tot -16,2
Hoe lang geleden was de laatste defrost en wAt is de instelling van 'Delay between defrost cycles'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Surfari schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:47:
[...]

Hoe lang geleden was de laatste defrost en wAt is de instelling van 'Delay between defrost cycles'.
Laatste defrost was 11 uur geleden.

De DeLay between defrost cycles staat op de default waarde van 45 minuten,

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:25:
[...]

In mijn geval zit T2 in de retour en T3 in aanvoer van mijn vloerverwarming. Ik stuur dan op de T2 (retour) En voor mij is het wel interresant wat de delta T over de vloer is. Heb hiervoor een continue draaiende pomp.
Hi.
X. Je zou T2 en T3 als T6 en T7 aan kunnen sluiten.
X. Wat ga je ermee doen? Als je T3 en T2 weet hoef je ze alleen van elkaar af te trekken dat kan toch ook na importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:25:
In mijn geval zit T2 in de retour en T3 in aanvoer van mijn vloerverwarming. Ik stuur dan op de T2 (retour) En voor mij is het wel interresant wat de delta T over de vloer is.
Dat maakt het al iets duidelijker maar is natuurlijk wel een specifieke use case en lastig algemeen te implementeren. Althans ik zou niet precies weten hoe ik dit verschil tussen T2 en T3 zou moeten noemen. Lijkt me dan handiger om dit gewoon in een custom script te laten, toch? Op zich win je er ook niet echt wat mee als het in de plugin zou zitten, lijkt me.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:51:
[...]

Laatste defrost was 11 uur geleden.

De DeLay between defrost cycles staat op de default waarde van 45 minuten,
Dan ziet het er idd merkwaardig uit.
Zijn het de defrost startwaardes of heb je deze meting als defrost aan de gang is?
De sensor zit aan de zijkant van de verdamper, zonder luchtstroom zou deze best nog verder af kunnen koelen als de verdamper nog kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Surfari schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:59:
[...]

Dan ziet het er idd merkwaardig uit.
Zijn het de defrost startwaardes of heb je deze meting als defrost aan de gang is?
De sensor zit aan de zijkant van de verdamper, zonder luchtstroom zou deze best nog verder af kunnen koelen als de verdamper nog kouder is.
De defrost is zelfs nog niet gestart, iig staat het nog niet op het display.
Het lijkt alsof er sowieso 45 minuten gewacht wordt voor de defrost start. Onafhankelijk van wanneer laatste geweest is

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebigbozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 18:11

thebigbozz

Unusual as Usual

Hallo allemaal

Vol interesse het hele topic doorgelezen, erg interesant.

Nu ben ik me aan het oriënteren op een installatie die voor mij van toepassing is. De ruimte is erg beperkt in mijn situatie. Daarom is mijn oog gevallen op een liggende boiler met een max diameter van 560mm. Echter kan ik geen liggende boiler vaten vinden met een circulatie ingang. Nu zie ik ook maar weinig "gewone" vaten met een circulatie ingang.
Hebben jullie allemaal een boiler met circulatie ingang of een sensor aansluiting hiervoor gebruikt?

Bij de boiler die ik op het oog hebt, zou ik de aftapkraan aansluiting kunnen gebruiken of hebben jullie een beter idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqInpDNyFuB7T7gJdEPQJfgjAog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S8fcgEMLYhcXbuI3X02Qw71R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
thebigbozz schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:56:
Hallo allemaal

Nu ben ik me aan het oriënteren op een installatie die voor mij van toepassing is. De ruimte is erg beperkt in mijn situatie. Daarom is mijn oog gevallen op een liggende boiler met een max diameter van 560mm. Echter kan ik geen liggende boiler vaten vinden met een circulatie ingang. Nu zie ik ook maar weinig "gewone" vaten met een circulatie ingang.
Hebben jullie allemaal een boiler met circulatie ingang of een sensor aansluiting hiervoor gebruikt?

Bij de boiler die ik op het oog hebt, zou ik de aftapkraan aansluiting kunnen gebruiken of hebben jullie een beter idee?

[Afbeelding]
Wat bedoel je met circulatie ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebigbozz

thebigbozz

Unusual as Usual

Surfari schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:09:
[...]

Wat bedoel je met circulatie ingang?
Zoals hieronder aangegeven in de Hewalex handleiding. Een extra aansluiting voor het warm water retour vanaf de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9166iKM9OWZS2_pVim1r6NX8gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w1CDt9Jc8iovrQxk7DJk7gEa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
thebigbozz schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:56:
Hallo allemaal

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde boiler maar dan met 2 spiralen. De Nexus rvs boiler zijn prima horizontale boilers. Het nadeel is de gelaagdheid in de boiler. Temperatuurverschil is er nauwelijks hooguit 2K.

Koudwater: DN8 Retour warmtepomp (Inlet)
Warmwater DN9
Circulatie aansluiting DN16 Aanvoer warmtepomp (Outlet)

Goed opletten met aansluiten van de leidingen. Ik zou in aanvoer vlakbij DN16 een keerklep plaatsen.
omdat deze aansluiting op het laagste punt zit en meestal de leiding omhoog gaat, gaat op natuurlijke wijze ook de warmte uit de boiler omhoog thermosifon werking.

Kijk uit met toepassen van een elektrisch element in deze boilers. Ik heb ondervonden dat dat de warmte van het verwarmings element boven het element stijgt. Je verwarmt eigenlijk de helft van de boiler.

Waarvoor gaat u het spiraal gebruiken? Ik heb spiraal links gebruikt voor een zonnecollector en spiraal rechts voor warmwater te onttrekken naar de warmtepompboiler. Zomers heb ik 400ltr warmwater en in de winter wordt het door het spiraal het water voorverwarmd en de warmtepompboiler is naverwarmer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SGBC81ejwhI1avLP0lwqEdRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door andre75 op 06-11-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
thebigbozz schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:24:
[...]

Zoals hieronder aangegeven in de Hewalex handleiding. Een extra aansluiting voor het warm water retour vanaf de warmtepomp.

[Afbeelding]
Is dus al beantwoord door @andre75 .
Met de liggende boiler kun je dus minder profiteren van de gelaagdheid.
Doordat het ww via een warmtewisselaar loopt is er een hogere temperatuur van het vat nodig dan de temperatuur van het tapwater.
Door mengen etc kan de wp minder profiteren van koud water intrede.
Allemaal niet goed voor het rendement.
Als deze opzet alleen voor ww bedoeld is dan ben je met andere systemen wellicht beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Surfari schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:25:
[...]

Is dus al beantwoord door @andre75 .
Met de liggende boiler kun je dus minder profiteren van de gelaagdheid.
Doordat het ww via een warmtewisselaar loopt is er een hogere temperatuur van het vat nodig dan de temperatuur van het tapwater.
Door mengen etc kan de wp minder profiteren van koud water intrede.
Allemaal niet goed voor het rendement.
Als deze opzet alleen voor ww bedoeld is dan ben je met andere systemen wellicht beter af.
Zoals ik heb beschreven moet het met de aansluitingen kunnen zonder warmtewisselaar. De warmtewisselaar met aansluiting DN3 en DN4 kan dan voor andere doeleinden worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-09 16:29
Surfari schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:39:
Nog eens wat verder in die sensoren gedoken.

X bij de wp die rechtstreeks op de vloer aangesloten is lijkt de temperatuur amper af te wijken.
X Bij de wp voor de boiler is de afwijking wat groter maar zit er meer variatie in .
X sommigen lijken vreemde afwijkingen te hebben.

De kap van de 3.0 maar eens gelicht.
De sensoren zitten op de leidingen PAL tegen de warmtewisselaar (vat met inhoud). In tegenstelling tot een groot deel van de isolatie, is de verbinding tussen leiding en potje niet dichtgelijmd, er zit een luchtspleet. Daar zitten, in op de leiding gesoldeerde buisjes, de sensoren, ze zijn dus niet volledig ingekapseld met isolatie.

De luchtspleet dichtgemaakt met tochtband. Voila, de metingen blijken nu beide structureel hoger dan de leidingtemperatuur. Best logisch want in tegenstelling tot een kruisstroomwisselaar hoeft het potje in de buurt van de leidingaansluiting niet dezelfde temperatuur te hebben als de leiding. Door de isolatie wordt het warmer bij de sensor.
Normaal ligt het sensor gebied dus niet afgesloten. Het aangelaste buisje is (bijna?) dezelfde temperatuur als de leiding(metaal geleid goed) en de sensor in het buisje kan dus behoorlijk meten. Maar wat nu als de isolatie wat verder open staat wordt het dan niet gevoelig voor koude lucht bij hogere wp temperaturen.

Bij de wp die de vloerverwarming voorziet, is het temperatuurverschil met de lucht kleiner dan bij boiler temperaturen. En door het constante karakter, pomp draait en aanvoer/retour variëren maar een paar graden in temperatuur, ligt de temperatuur van het vat in hetzelfde bereik. Daardoor misschien minder invloed op de meting.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus als t6 en t7 verwisseld zijn is dat makkelijk te corrigeren.
Ik heb dit even bekeken, en ja hoor een beetje isolatie heeft hem geholpen.
Ik heb nu een verschil van 4 graden,, (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
andre75 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:52:
[...]

Zoals ik heb beschreven moet het met de aansluitingen kunnen zonder warmtewisselaar. De warmtewisselaar met aansluiting DN3 en DN4 kan dan voor andere doeleinden worden gebruikt.
Ja. De opmerkingen die ik schreef bedoel ik met wp op het voorraad deel en ww op 3 en 4. Dan wordt het geen al te beste wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebigbozz

thebigbozz

Unusual as Usual

andre75 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:40:
[...]

Waarvoor gaat u het spiraal gebruiken? Ik heb spiraal links gebruikt voor een zonnecollector en spiraal rechts voor warmwater te onttrekken naar de warmtepompboiler. Zomers heb ik 400ltr warmwater en in de winter wordt het door het spiraal het water voorverwarmd en de warmtepompboiler is naverwarmer.

[Afbeelding]
Ok, Duidelijk.
Waar ik hem voor wil gebruiken is nu nog niet van toepassing. Maar het idee is om als het salderen er af gaat. Het systeem te gebruiken als CV ondersteuning. Als de PV dan terug levert de WP inschakelen en het vat opwarmen voor sww.
Er word hier voornamelijk in de avond gedoucht. In mijn beleving kan ik dan behoorlijk wat winnen.
Het is dus nog niet de bedoeling om het spiraal te gebruiken. Misschien later als blijkt dat ik nog rest warmte over hebt dat ik eventueel de CV er mee kan voorverwarmen. Maar dat valt nog te bezien.

De keuze voor een liggende boiler is puur uit ruimte oogpunt. En het spiraal? De optie is leuk. Maar een A label liggende boiler van max 560mm zonder spiraal, kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
thebigbozz schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:42:
[...]

Ok, Duidelijk.
Waar ik hem voor wil gebruiken is nu nog niet van toepassing. Maar het idee is om als het salderen er af gaat. Het systeem te gebruiken als CV ondersteuning. Als de PV dan terug levert de WP inschakelen en het vat opwarmen voor sww.
Er word hier voornamelijk in de avond gedoucht. In mijn beleving kan ik dan behoorlijk wat winnen.
Het is dus nog niet de bedoeling om het spiraal te gebruiken. Misschien later als blijkt dat ik nog rest warmte over hebt dat ik eventueel de CV er mee kan voorverwarmen. Maar dat valt nog te bezien.

De keuze voor een liggende boiler is puur uit ruimte oogpunt. En het spiraal? De optie is leuk. Maar een A label liggende boiler van max 560mm zonder spiraal, kan ik niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzqPLFiYMxfVGqs1j-FM9G5Sxu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBH15Bbm64BthdRTilDCiuGv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zat met het zelfde probleem. Ik gebruik de Hewalex 100% voor de verwarming en de spiraal is om het koude water van 10gr voor de verwarmen voor de warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ik heb een raadseltje voor wie het leuk vindt om mee te denken over de interne werking van de warmtepomp.

Gisteren had ik een run van +/- 2 uur waarbij halverwege de run de waarde van het zogenaamde 'HeatPumpON' register omklapte van 1 naar 0. Volgens de huidige (reverse engineered) definities van de registers ging de warmtepomp dus halverwege de run uit en daarna niet meer aan. Dat klopt natuurlijk niet want de compressor bleef draaien en er werd nog een uur lang warmte toegevoegd aan het vat.

Wat zou dit register kunnen aangeven? Welke component van de warmtepomp zou uit kunnen gaan halverwege de run? Goed om te weten: er zijn al bekende (andere) registers voor de circulatiepomp, fan, compressor en heater E.

Edit: de omslag van het register was om 16:10. Rond dezelfde tijd ging T3 mee oplopen. M.a.w. het eerste uur was de warmtepomp bezig met het opwarmen van de onderkant van het vat, het tweede uur het hele vat. Toeval?

[ Voor 14% gewijzigd door mvdklip op 07-11-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Heeft iemand een goede tip voor me?
De wilo pomp lekt op het schroefdraad en de schroefbus. Ik heb het schroefdraad omwikkeld met teflon tape (ja geen vlas gebruikt), aandraaien tot einde schroefdraad. Ik kon wel verder draaien maar was bang om plastic schroefdraad van de pompkant stuk te draaien?
Nu lekt het dus op dit stuk... hoeveel kracht zou ik mogen gebruiken om de schroefbus aan te draaien op de pomp??
Ps de plastic ring die erbij geleverd was zit er ook tussen....
Lekkage zie je dit bij overgang pomp naar schroefbus 1" naar 22mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KFohZgJPdDIv8iUmRWlV_R-4GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbyTX3BE9mcvMr1KUDyBbGFx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door joop81 op 07-11-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@joop81 Ik kan alleen maar zeggen dat deze verbinding bij mij ook extreem lastig was om lekvrij te krijgen. En nog zie ik langzaam wat oxidatie ontstaan op het bronzen overgangsdeel naar de uponor, dus het lekt blijkbaar nog steeds maar (bijna) onzichtbaar.

Edit: heb joop81 dit al in een PM gezegd maar voor de volledigheid ook even hier. Ik heb, als ik het me goed herinner, uiteindelijk gewerkt met groene afdichtingsringen en loctite 55.

[ Voor 27% gewijzigd door mvdklip op 07-11-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 03:28
Heb zelf Loctite 55 draad gebruikt bij de montage van de schroefbus op de pomp, dat is bij mij lekvrij. Sowieso goede ervaringen met Loctite 55 om koppelingen in één keer lekvrij te krijgen, in tegenstelling tot teflontape.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Alle knelkoppelingen zijn dicht, maar veel fittingen lekken... boeh.
Toen de druk erop zat werd het lekken een stuk minder maar druppelt nog wel wat.

Iemand een idee hoe ik sensor 4 trouwens kan uitlezen? Hij zit goed op printplaat.

Met een korte schroefbus was meteen de lekkage aan pomp kant opgelost, kijk maar op de foto, naar korte verloop van 1" naar 3/4" en dan van 3/4 naar 22mm.

Morgen maar eens een lange run maken om te zien of de vloerverwarming warm wordt. Spannend en leuk!!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VgmjyQrzFDrZsLbqH3bQ4AQQIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J04wJU34sFc7bHbCyXPF9kEq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMIA9NIqqcd0ZJkgziaK0kaUOow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DWh1RBllS0qDyllJvvY8Ya5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door joop81 op 07-11-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
joop81 schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:00:
Iemand een idee hoe ik sensor 4 trouwens kan uitlezen? Hij zit goed op printplaat.
Met software? AFAIK wordt T4 alleen in schema 5 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
mvdklip schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:14:
[...]

Met software? AFAIK wordt T4 alleen in schema 5 gebruikt.
Maar waarom komt ie dan ook niet in aflees scherm te staan zoals alle andere temperatuur sensoren?
T4 in mijn geval gewoon omdat het kan, echt 0.0 noodzaak. Ik heb de T4 bij de uitblaasmond hangen net als je de T1 bij de inlaat hangt. Leek me leuk, maar hoe kan ik de T4 dan wel aflezen?
Met de eko control? Of moet het ook gewoon zo kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@joop81 Omdat de controller (het display) rekening houdt met het ingestelde schema. Als je hem op schema 5 zet, vermoed ik dat T4 wél getoond wordt. Wat dit verder voor effecten heeft, weet ik niet. T4 is bedoeld i.c.m. een 'solid fuel fired boiler'.

[ Voor 21% gewijzigd door mvdklip op 07-11-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
mvdklip schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:52:
Ik heb een raadseltje voor wie het leuk vindt om mee te denken over de interne werking van de warmtepomp.

Gisteren had ik een run van +/- 2 uur waarbij halverwege de run de waarde van het zogenaamde 'HeatPumpON' register omklapte van 1 naar 0. Volgens de huidige (reverse engineered) definities van de registers ging de warmtepomp dus halverwege de run uit en daarna niet meer aan. Dat klopt natuurlijk niet want de compressor bleef draaien en er werd nog een uur lang warmte toegevoegd aan het vat.

Wat zou dit register kunnen aangeven? Welke component van de warmtepomp zou uit kunnen gaan halverwege de run? Goed om te weten: er zijn al bekende (andere) registers voor de circulatiepomp, fan, compressor en heater E.

Edit: de omslag van het register was om 16:10. Rond dezelfde tijd ging T3 mee oplopen. M.a.w. het eerste uur was de warmtepomp bezig met het opwarmen van de onderkant van het vat, het tweede uur het hele vat. Toeval?
Delay tijd tussen defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
joop81 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:10:
De wilo pomp lekt op het schroefdraad en de schroefbus. Ik heb het schroefdraad omwikkeld met teflon tape (ja geen vlas gebruikt), aandraaien tot einde schroefdraad. Ik kon wel verder draaien maar was bang om plastic schroefdraad van de pompkant stuk te draaien?
Nu lekt het dus op dit stuk... hoeveel kracht zou ik mogen gebruiken om de schroefbus aan te draaien op de pomp??
[Afbeelding]
De aansluiting van de pomp is eigenlijk gemaakt voor een vlakke aansluiting met een pakking ertussen, met een wartelmoer is dat dan aan te draaien. Daarom is dit lastig met pakking op de schroefdraad. Schroefdraad eerst wat opruwen helpt om de teflon op zijn plaats te houden. Te weinig teflon dicht niet goed af. Te veel is stroopt er af. Als het genoeg is kun je dit deels met stevige handen aandraaien. Gereedschap voor het laatste stukje maar niet te veel kracht zetten, dan zit er teveel teflon tussen.
De platte pakking heeft geen zin als je met schroefdraad pakking werkt, tenzij het een platte koppeling is die bedoeld is voor de platte pakking, dan is teflon niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Nope. Geen enkel spoor van een defrost. Het zgn 'WaitingStatus' register bleef ook op 0. Daarmee geeft de warmtepomp aan dat ie ongehinderd zijn werk kan doen. De 'HeatPumpON' waarde zit samen met andere waardes die de aan/uit status van specifieke componenten aangeven als een bitmask in één register. Daarom is de kans groot dat het een specifiek component is dat uit ging. Maar wat?

Vandaag ook weer een run en daarbij ging 'HeatPumpON' netjes op 1 bij start van de run en weer op 0 aan het eind. Daaraan heeft dit register ook zijn naam te danken maar blijkt onjuist want kan op 0 gaan tijdens het draaien, zoals gisteren gebleken.

Nog ideeën uit welke componenten de warmtepomp nog meer bestaat behalve fan, compressor en circulatiepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
[Afbeelding]
@joop81 Juiste materialen gebruiken. Voor pompen zijn pompkoppelingen in de handel. Hoe het nu zit blijft het lekken of doorzweten.

https://benem.nl/watermeterkoppeling-22-1.html?

https://www.fitting-shop....m-knel-8717154528404.html

[ Voor 14% gewijzigd door andre75 op 07-11-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Vanavond maar eens te temperatuur van T7 en T6 even nagemeten. Wat ik al vermoeden is dat T6 niet goed meet. Nu op de aansluitingen buiten de warmtepomp zelf maar eens gemenen. De warmtepomp draait op cv met een mooie DT.
Weet iemand hoe de constructie van de condensbak in elkaar steekt? Ik had vanavond lekkage van condenswater uit de warmtepomp. Het lekte via de drukmeter die in de warmtepomp zit. Waarschijnlijk liep de condens afvoerleiding niet goed af, Deze leger gemaakt zodat het condenswater goed weg kan lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iy8DFV_lLnSm5ssfgBxx3hAIHEE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UXBMP82LMiADP9cOWWhkiLoV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
andre75 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:32:
Vanavond maar eens te temperatuur van T7 en T6 even nagemeten. Wat ik al vermoeden is dat T6 niet goed meet. Nu op de aansluitingen buiten de warmtepomp zelf maar eens gemenen. De warmtepomp draait op cv met een mooie DT.
Weet iemand hoe de constructie van de condensbak in elkaar steekt? Ik had vanavond lekkage van condenswater uit de warmtepomp. Het lekte via de drukmeter die in de warmtepomp zit. Waarschijnlijk liep de condens afvoerleiding niet goed af, Deze leger gemaakt zodat het condenswater goed weg kan lopen.

[Afbeelding]
De techniek staat op een stalen plateau en dat is ook de condensbak. Als deze overloopt komt het water op de bodem van de behuizing. Laagste gat in de behuizing is de condensdoorvoer, één na laagste de drukmeter.
De bevestigingsbalken zitten vastgeschroefd en dat lijkt waterdicht.
Heb deze lekkage ook een keer gehad.
Er zou nog water op de bodem kunnen liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Surfari op 07-11-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
Vloeibare pakking geschikt voor sanitair water. Loctite 570 of vergelijkbaar van bv griffon. Op het schroefdraad aanbrengen en dichtdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
  • Laatst online: 28-05 11:32
[Afbeelding]
Ik heb ook Loctite 55 gebruikt en daaroverheen nog twee lagen teflon tape. Geen lekkage. Ik gebruik overigens nooit meer alleen teflon tape. Dat draad werkt veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Surfari schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:16:
[...]

De techniek staat op een stalen plateau en dat is ook de condensbak. Als deze overloopt komt het water op de bodem van de behuizing. Laagste gat in de behuizing is de condensdoorvoer, één na laagste de drukmeter.
De bevestigingsbalken zitten vastgeschroefd en dat lijkt waterdicht.
Heb deze lekkage ook een keer gehad.
Er zou nog water op de bodem kunnen liggen.
Dus als ik goed begrijp fungeert de bodem als condensbak waar de condensdoorvoer door zit. Ik had weer lekkage bij de drukmeter. Drukmeter voorzichtig log gehaald en in de kit gezet en weer vast geschroeft.

• LecramR
Vraagje over subsidie:
Is er iemand die twee (of meer) Hewalexen heeft draaien en voor beiden subsidie gekregen?

• LecramR
Candymirror schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:31:
[...]

Vloeibare pakking geschikt voor sanitair water. Loctite 570 of vergelijkbaar van bv griffon. Op het schroefdraad aanbrengen en dichtdraaien.
Blijft dat flexibel?

• Surfari
andre75 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:49:
[...]

Dus als ik goed begrijp fungeert de bodem als condensbak waar de condensdoorvoer door zit. Ik had weer lekkage bij de drukmeter. Drukmeter voorzichtig log gehaald en in de kit gezet en weer vast geschroeft.
Nee de techniek staat op een stalen plateau met opstaande rand, dit is tevens de condensbak. Het onderste deel van de kunststof behuizing zit er omheen en daarin hoort geen water te staan, wat bij jouw mogelijk het geval is.
Misschien is er ook vocht te zien rond de condensaansluiting en in de stalen profielen waar het geheel aan vast zit.

• Sterke-Jerke
Weet iemand zo hoeveel spanning/stroom er over de brug van de In external control unit staat?
(EXT OFF)

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
Nee, dat niet. Ik heb knel bussen aan mijn pomp dus als hij los moet dan laat ik de bussen aan de pomp zitten en maak de knel zijde los. Weet niet of het kunstof pomphuis heel blijft als ik de bussen er van los zou moeten draaien.

• andre75
Sterke-Jerke schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:53:
Weet iemand zo hoeveel spanning/stroom er over de brug van de In external control unit staat?
(EXT OFF)
]
Volgens mij is dit een potentieel vrij contakt

• Surfari
Sterke-Jerke schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:53:
(EXT OFF)
Over de brug staat geen spanning🙊. Zonder brug staat er 3 Volt dc op.
Stroom zal er amper lopen.

• andre75
Surfari schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:16:
[...]

Nee de techniek staat op een stalen plateau met opstaande rand, dit is tevens de condensbak. Het onderste deel van de kunststof behuizing zit er omheen en daarin hoort geen water te staan, wat bij jouw mogelijk het geval is.
Misschien is er ook vocht te zien rond de condensaansluiting en in de stalen profielen waar het geheel aan vast zit.
Creatief opgelost. Gaatje in de bodem geboord en een slangetje erin geplakt. Ik kan er bijna niet meer bij om het op te lossen. Anders moet ik de hele warmtepomp demonteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhzUUFid6lGYSULUkbTyKeiKFtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gk9imgYH14x8KhRmc1J6RKhB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJS2
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-10-2023
Hallo iedereen, wat een geweldig topic. Ik heb inmiddels ook mijn Hewalex binnen staan en ga morgen beginnen met eerst maar eens het boilervat naar boven sjouwen.

Even een vraagje om te beginnen:

ik wil graag gebruik maken van het schakelcontactje in de Hewalex om het verwarmingselement voor legionella preventie te schakelen.

vraag 1: de Hewalex zelf neemt 3.0kW af. Ik heb momenteel maar 1 groep op de plek waar de WP komt. Omdat de Hewalex al 3.0kW afneemt en het verwarmingselement 2.0kW, kunnen ze dus niet tegelijk ingeschakelt worden. Kan ik ervan uitgaan dat de Hewalex alleen het warmte element aanstuurt als de WP zelf niet actief is (tijdens legionella bedrijf dus)?

vraag 2: ik zie dat de handleiding verschil maakt in een verwarmingselement in het boilervat aan de bovenkant of aan de onderkant. ook qua aansturing vanuit de WP. Kan iemand dit uitleggen? Ik was van plan alles aan te sluiten volgens diagram 3, maar dan wel met het verwarmingselement onderin het vat. Ik heb namelijk een boiler waar dat kan. Dan lijkt mij namelijk ook de tweede pomp niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
BJS2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:47:
Hallo iedereen, wat een geweldig topic. Ik heb inmiddels ook mijn Hewalex binnen staan en ga morgen beginnen met eerst maar eens het boilervat naar boven sjouwen.

Even een vraagje om te beginnen:

ik wil graag gebruik maken van het schakelcontactje in de Hewalex om het verwarmingselement voor legionella preventie te schakelen.

vraag 1: de Hewalex zelf neemt 3.0kW af. Ik heb momenteel maar 1 groep op de plek waar de WP komt. Omdat de Hewalex al 3.0kW afneemt en het verwarmingselement 2.0kW, kunnen ze dus niet tegelijk ingeschakelt worden. Kan ik ervan uitgaan dat de Hewalex alleen het warmte element aanstuurt als de WP zelf niet actief is (tijdens legionella bedrijf dus)?

vraag 2: ik zie dat de handleiding verschil maakt in een verwarmingselement in het boilervat aan de bovenkant of aan de onderkant. ook qua aansturing vanuit de WP. Kan iemand dit uitleggen? Ik was van plan alles aan te sluiten volgens diagram 3, maar dan wel met het verwarmingselement onderin het vat. Ik heb namelijk een boiler waar dat kan. Dan lijkt mij namelijk ook de tweede pomp niet nodig.
1) Het thermisch vermogen is max 3kW onder bepaalde condities. Het elektrisch vermogen wat de warmtepomp verbruikt is max Watt 800 Watt. Dus een 2 kW element bijzetten op 1 groep is geen probleem.
Let op met aansluiten!! Je kan geen 2Kw element rechtstreeks aansluiten. OUT EH is max 1500 Watt.
Op aansluiting FH max 0,5 A Ik zou er even een relais tussen zetten.

2) Warmte stijgt boven het element. Wat ga je met het element verwarmen voor legionella? Alleen de bovenkant van de boiler of de volledige boiler?

[ Voor 5% gewijzigd door andre75 op 11-11-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJS2
  • Laatst online: 05-10-2023
Hi Andre, bedankt voor je senlle reacties.

1. Wat vreemd. Ik dacht dat dit echt een zwaardere warmtepomp was. Ik wist niet dat het thermisch 3.0kW was. Maar duidelijk, en bedankt.. :)

2. ik had aan de leverancier gevraagd wat het best was om legionella te voorkomen. hij adviseerde een element onderin. Ik wil het complete voorraadvat legionellavrij maken. Het is een 200l vat en ik gebruik het alleen maar voor douchen. (gezin van 6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJAA
  • Laatst online: 25-10-2023
@BjornHero,
Je schrijft dat je de Shelly1 gebruikt om via het externe contact de WP aan/uit te zetten.
Ik wil dat ook graag op deze wijze doen. Externe contact van WP is helder. Kun je aangeven welke ingangen van de Shelly1 je hebt gebruikt?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTZL
  • Laatst online: 28-11-2022
Hewalex 3,0 KW verbonden met zonneboiler. Ingeschakeld, de circulatiepomp doet zijn werk, de lucht wordt aan- en afgezogen, maar ............ de compressor slaat niet aan. Geen enkele foutmelding op het display. Iemand een idee / oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
DTZL schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:17:
Hewalex 3,0 KW verbonden met zonneboiler. Ingeschakeld, de circulatiepomp doet zijn werk, de lucht wordt aan- en afgezogen, maar ............ de compressor slaat niet aan. Geen enkele foutmelding op het display. Iemand een idee / oplossing?
Even geduld, de compressor start niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTZL
Ik heb geduld (meer dan een half uur), maar de compressor start niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
DTZL schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:09:
Ik heb geduld (meer dan een half uur), maar de compressor start niet :(
Dat is inderdaad te lang.
Kan je een foto sturen van het schermpje? Wat staat er kwa tekst? En wat knippert er in het schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Mijn OEG 200 L boiler heeft zijn 'standaard' verwarmingselement aansluiting op 69cm hoogte zitten, wat over de helft is van de totale hoogte (126cm).
Aangezien warmte stijgt zal er onder de 69cm niet zoveel gebeuren en zal er dus een flinke temperatuur verschil tussen tussen onderin en bovenin. Lijkt mij niet zo veilig vanwege legionella.

Nu heeft de boiler een optie om Flensdeksel te plaatsen met daarin een gat voor een verwarmingselement. De hoogte vanaf de grond is 29cm, oftewel bijna de bodem. Als ik daarvoor zou gaan zou het water vanaf onderaf aan verwarmd worden en dat het naar boven 'doortrekt'.

Klopt dit?

Of....kan de pomp van de hewalex (nja die aan de hewalex zit) ook napompen zodat het warme water beter verspreid wordt?

Iemand een idee hierover?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
PASware schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:58:
Mijn OEG 200 L boiler heeft zijn 'standaard' verwarmingselement aansluiting op 69cm hoogte zitten, wat over de helft is van de totale hoogte (126cm).
Aangezien warmte stijgt zal er onder de 69cm niet zoveel gebeuren en zal er dus een flinke temperatuur verschil tussen tussen onderin en bovenin. Lijkt mij niet zo veilig vanwege legionella.

Nu heeft de boiler een optie om Flensdeksel te plaatsen met daarin een gat voor een verwarmingselement. De hoogte vanaf de grond is 29cm, oftewel bijna de bodem. Als ik daarvoor zou gaan zou het water vanaf onderaf aan verwarmd worden en dat het naar boven 'doortrekt'.

Klopt dit?

Of....kan de pomp van de hewalex (nja die aan de hewalex zit) ook napompen zodat het warme water beter verspreid wordt?

Iemand een idee hierover?
Hoe warm wil je je boiler maken? De hewalex kan de boiler verwarmen tot 60 graden.
Inderdaad verwarmt het element alles erboven, eronder gebeurt niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Tim123 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:02:
[...]

Hoe warm wil je je boiler maken? De hewalex kan de boiler verwarmen tot 60 graden.
Inderdaad verwarmt het element alles erboven, eronder gebeurt niet zoveel.
Ik wil 'm legionella veilig hebben. Ik weet dat de Hewalex dat ook kan, maar als het een keer extreem koud is en de Hewalex daardoor niet werkt zou ik graag een backup willen hebben. Ik verwacht niet een week met continue < -7 graden natuurlijk, maar beetje marge vind ik wel fijn.

En daarnaast wil ik ook zonnestroom 'wegfikken'. Het element is nu 2kW, maar wil ik regelbaar maken met een Kemo M240

Het klinkt alsof onderin toch een beter idee is, aangezien een element natuurlijk niet voor circulatie zorgt en de Hewalex natuurlijk wel, die zal voor een kleiner temperatuurverschil tussen boven en onder zorgen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
PASware schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:05:
[...]

Ik wil 'm legionella veilig hebben. Ik weet dat de Hewalex dat ook kan, maar als het een keer extreem koud is en de Hewalex daardoor niet werkt zou ik graag een backup willen hebben. Ik verwacht niet een week met continue < -7 graden natuurlijk, maar beetje marge vind ik wel fijn.

En daarnaast wil ik ook zonnestroom 'wegfikken'. Het element is nu 2kW, maar wil ik regelbaar maken met een Kemo M240

Het klinkt alsof onderin toch een beter idee is, aangezien een element natuurlijk niet voor circulatie zorgt en de Hewalex natuurlijk wel, die zal voor een kleiner temperatuurverschil tussen boven en onder zorgen.
Je speelt onderin inderdaad het meest op safe. Je kan dan de hele boiler (erg duur) gaan verwarmen met het 2 KW element. Je zuigt buitenlucht aan met de hewalex?
2KW terug regelen met de KEMO M240, waarom zou je dat doen? Op die manier duurt het nog langer voor het vat warm is...
Je zou eventueel de pomp ook los van de warmtepomp kunnen gaan aansturen, dus verwarmingselement aan, ook de pomp aan. Wellicht is dat ook nog een idee?

Het idee van zonnestroom wegfikken snap ik niet helemaal, dat kan ook met de hewalex maar op een zuinigere manier.
(Je backup idee snap ik helemaal, daar heb ik een E-ketel voor hangen, die ik eventueel als naverwarmer/doorstroom boiler kan gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Tim123 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:13:
[...]

Je speelt onderin inderdaad het meest op safe. Je kan dan de hele boiler (erg duur) gaan verwarmen met het 2 KW element. Je zuigt buitenlucht aan met de hewalex?
2KW terug regelen met de KEMO M240, waarom zou je dat doen? Op die manier duurt het nog langer voor het vat warm is...
Je zou eventueel de pomp ook los van de warmtepomp kunnen gaan aansturen, dus verwarmingselement aan, ook de pomp aan. Wellicht is dat ook nog een idee?

Het idee van zonnestroom wegfikken snap ik niet helemaal, dat kan ook met de hewalex maar op een zuinigere manier.
(Je backup idee snap ik helemaal, daar heb ik een E-ketel voor hangen, die ik eventueel als naverwarmer/doorstroom boiler kan gebruiken).
Verwarmen met de Hewalex is goedkoper, dat weet ik. Ik heb liever nog een back-up. Het terugregelen is voor als de salderingsregeling versoberd gaat worden. Oftewel nu nog lang niet nodig!

De Hewalex is nog niet helemaal aangesloten. Ik ga (uiteindelijk) buitenlucht aanzuigen. Ik heb geen ventilatiebox in huis (en gaat ook niet komen).

De pomp apart aansturen? Dat is ook nog wel een idee. Dan zou ik 'iets' moeten maken tussen pomp en Hewalex, want de pomp is natuurlijk verbonden met de Hewalex. Zou ik dus met 'de iets' de Hewalex pompaansturing 'buitenspel' kunnen zetten wanneer het element zijn werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
PASware schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:18:
[...]

Verwarmen met de Hewalex is goedkoper, dat weet ik. Ik heb liever nog een back-up. Het terugregelen is voor als de salderingsregeling versoberd gaat worden. Oftewel nu nog lang niet nodig!

De Hewalex is nog niet helemaal aangesloten. Ik ga (uiteindelijk) buitenlucht aanzuigen. Ik heb geen ventilatiebox in huis (en gaat ook niet komen).

De pomp apart aansturen? Dat is ook nog wel een idee. Dan zou ik 'iets' moeten maken tussen pomp en Hewalex, want de pomp is natuurlijk verbonden met de Hewalex. Zou ik dus met 'de iets' de Hewalex pompaansturing 'buitenspel' kunnen zetten wanneer het element zijn werk doet.
Ik stuur de pomp van de hewalex ook apart aan met een relais en een Siemens logo. Mijn Hewalex is ook op de verwarming aangesloten en na warmtevraag moet de pomp nog even nadraaien. De pomp wordt aan twee kanten gestuurd. Ook gebruik ik de pomp om te sturen dat de warmte uit de buffer wordt gepompt voor de verwarming.

1) Hewalex schakelt de pomp met een apart relais
2) Siemens Logo schakelt de pomp met een relais

[ Voor 4% gewijzigd door andre75 op 13-11-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:13:
[...]

Ik liep ook tegen het probleem aan dat de helft van de boiler werd verwarmd door het E element. Warmte stijgt op en warmte onder het verwarmings element dat doet niet veel. Als nu het Element aan gaat,dan gaat ook de pomp van de zonnecollector aan. Door het temperatuur verschil van tussen de boiler en de wisselaar in de boiler van de zonnecollector krijg je een natuurlijke stroming in de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:32:
[...]

Ik liep ook tegen het probleem aan dat de helft van de boiler werd verwarmd door het E element. Warmte stijgt op en warmte onder het verwarmings element dat doet niet veel. Als nu het Element aan gaat,dan gaat ook de pomp van de zonnecollector aan. Door het temperatuur verschil van tussen de boiler en de wisselaar in de boiler van de zonnecollector krijg je een natuurlijke stroming in de boiler.
Gooi je dan geen warmte je dak op richting zonnecollectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02:34
RJAA schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:26:
@BjornHero,
Je schrijft dat je de Shelly1 gebruikt om via het externe contact de WP aan/uit te zetten.
Ik wil dat ook graag op deze wijze doen. Externe contact van WP is helder. Kun je aangeven welke ingangen van de Shelly1 je hebt gebruikt?

Bedankt!
Op de shelly1 zit een droog relay, hiervan gebruik ik I en O om de WP te schakelen.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:13:
[...]

Gooi je dan geen warmte je dak op richting zonnecollectoren?
Ja dat gebeurt ook. Ik ben er van de zomer achter gekomen met het testen en toen was het niet zo erg. Nu wordt het E element ingezet als de Hewalex het niet red met het verwarmen van de woning. Ook gebruik ik het Element om energie op te slaan bij lage of negatieve energietarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Overweeg nog een Hewalex aan te schaffen, naast de huidige die op de verwarming zit.
De volgende met een boiler, nu viel het me op dat de meeste boilers een aansluiting van een 1/2 inch hebben.
Lijkt me niet handig voor de flow?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Sterke-Jerke schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:40:
Overweeg nog een Hewalex aan te schaffen, naast de huidige die op de verwarming zit.
De volgende met een boiler, nu viel het me op dat de meeste boilers een aansluiting van een 1/2 inch hebben.
Lijkt me niet handig voor de flow?
Ge je de volgende Hewalex voor verwarming gebruiken of voor warmwater?
Ik zou hier even kijken.

https://installtek.nl/product/rvs-buffertank-pwt-200l-37

[ Voor 7% gewijzigd door andre75 op 13-11-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
andre75 schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:43:
[...]

Ge je de volgende Hewalex voor verwarming gebruiken of voor warmwater?
Ik zou hier even kijken.

https://installtek.nl/product/rvs-buffertank-pwt-200l-37
Ik heb er nu 1 voor verwarming, wordt voor warmwater

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Sterke-Jerke schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:56:
[...]

Ik heb er nu 1 voor verwarming, wordt voor warmwater
Een standalone warmtepompboiler lijkt mij makkelijker dan een Hewalex met een losse boiler Als je de ruimte hebt is het wel voordeliger..

Ik heb zelf voor warmwater gekozen voor een Auer Edel warmtepompboiler.

[ Voor 13% gewijzigd door andre75 op 13-11-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
andre75 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:20:
[...]

Ik stuur de pomp van de hewalex ook apart aan met een relais en een Siemens logo. Mijn Hewalex is ook op de verwarming aangesloten en na warmtevraag moet de pomp nog even nadraaien. De pomp wordt aan twee kanten gestuurd. Ook gebruik ik de pomp om te sturen dat de warmte uit de buffer wordt gepompt voor de verwarming.

1) Hewalex schakelt de pomp met een apart relais
2) Siemens Logo schakelt de pomp met een relais
Misschien een beetje een domme vraag:

Die pomp stuurt dus altijd het water door je Hewalex heen toch? Ongeacht of die aangestuurd is door de Hewalex zelf of de Siemens Logo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
mede tweakers,
zojuist heb ik alle lekkages weten te dichten na de tip van loctite 55 en een wikkel teflontape te gebruiken. Super!
ik zet de hewalex aan en krijg ik ineens: Alarm 06, temperatuursensor 6 geeft alarm, in de handleiding lees ik hier niets over, weet iemand wat dit is en wat er aan te doen is?

Verder ben ik ook erg benieuwd hoe ik de nieuwste softwareupdate kan installeren, weet iemand dit?

ik ben benieuwd naar jullie reacties, groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
joop81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:12:
mede tweakers,
zojuist heb ik alle lekkages weten te dichten na de tip van loctite 55 en een wikkel teflontape te gebruiken. Super!
ik zet de hewalex aan en krijg ik ineens: Alarm 06, temperatuursensor 6 geeft alarm, in de handleiding lees ik hier niets over, weet iemand wat dit is en wat er aan te doen is?

Verder ben ik ook erg benieuwd hoe ik de nieuwste softwareupdate kan installeren, weet iemand dit?

ik ben benieuwd naar jullie reacties, groet
De controller ziet de sensor niet.
Check of de connector op de print goed aangedrukt zit. Zo ja, als het ding nieuw is contact opnemen met de leverancier.

Software updates voor deze wp zijn normaliter niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
PASware schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:52:
[...]

Misschien een beetje een domme vraag:

Die pomp stuurt dus altijd het water door je Hewalex heen toch? Ongeacht of die aangestuurd is door de Hewalex zelf of de Siemens Logo?
De pomp schakel ik ook bij einde warmtevraag. Als de Hewalex stopt met verwarmen, dan blijft de pomp nog even nadraaien.
Ook gebruik ik de pomp om warmte uit de buffer te pompen zonder dat de warmtepomp aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
andre75 schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:02:
[...]

De pomp schakel ik ook bij einde warmtevraag. Als de Hewalex stopt met verwarmen, dan blijft de pomp nog even nadraaien.
Ook gebruik ik de pomp om warmte uit de buffer te pompen zonder dat de warmtepomp aan gaat.
Dat is de pomp die dus het water vanuit de boiler door de hewalex weer naar de boiler stuurt toch? Dat kan dus zonder problemen (extra slijtage?) door de hewalex?

[ Voor 6% gewijzigd door PASware op 14-11-2022 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
PASware schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:39:
[...]

Dat is de pomp die dus het water vanuit de boiler door de hewalex weer naar de boiler stuurt toch? Dat kan dus zonder problemen (extra slijtage?) door de hewalex?
Als de Hewalex in bedrijf komt, dan schakelt de Hewalex ook de pomp, anders heb je een hoge druk storing
Met een los relais schakel ik de pomp van de Hewalex waardoor de pomp gaat draaien, dat kan zonder problemen. Met de pomp haal ik de warmte uit de cv buffer zonder dat de warmtepomp in werking is. Ik verwarm de cv buffer met de Hewalex in de nacht op een vaste tijd, tussen 2.00 en 3.00 uur met lagere energietarief. Ik betaal het energietarief per uur
In de ochtend ontlaad ik de buffer en verwarm de woning met de energie die ik 's nachts heb geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
andre75 schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:55:
[...]

Als de Hewalex in bedrijf komt, dan schakelt de Hewalex ook de pomp, anders heb je een hoge druk storing
Met een los relais schakel ik de pomp van de Hewalex waardoor de pomp gaat draaien, dat kan zonder problemen. Met de pomp haal ik de warmte uit de cv buffer zonder dat de warmtepomp in werking is. Ik verwarm de cv buffer met de Hewalex in de nacht op een vaste tijd, tussen 2.00 en 3.00 uur met lagere energietarief. Ik betaal het energietarief per uur
In de ochtend ontlaad ik de buffer en verwarm de woning met de energie die ik 's nachts heb geladen.
Dat klinkt interessant. Dan zou ik voor het volgende kunnen gaan:

Relais 1 hangt tussen Hewalex en pomp
Relais 2 hangt tussen ESP32/Nodemcu en pomp

Relais 1 is 'actief' wanneer de Hewalex zijn ding doet. Pompt en verwarmt het water lekker door.
Relais 2 mag pas actief zijn als:
- Hewalex niks doet, wat te controleren is met een Shelly 1PM (icm HA), want vermogen is <100w
- Er een X aan zonnestroom teruggeleverd wordt EN het tijd is voor een legionella run.
Dan wordt de pomp aangezet en 'trekt' water uit de boiler en pompt het door de Hewalex terug de boiler in.

Zie ik iets over het hoofd? Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
PASware schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:53:
[...]

Dat klinkt interessant. Dan zou ik voor het volgende kunnen gaan:

Relais 1 hangt tussen Hewalex en pomp
Relais 2 hangt tussen ESP32/Nodemcu en pomp

Relais 1 is 'actief' wanneer de Hewalex zijn ding doet. Pompt en verwarmt het water lekker door.
Relais 2 mag pas actief zijn als:
- Hewalex niks doet, wat te controleren is met een Shelly 1PM (icm HA), want vermogen is <100w
- Er een X aan zonnestroom teruggeleverd wordt EN het tijd is voor een legionella run.
Dan wordt de pomp aangezet en 'trekt' water uit de boiler en pompt het door de Hewalex terug de boiler in.

Zie ik iets over het hoofd? Doe ik iets fout?
I.v.m. elektrische veiligheid moet je voorkomen dat de relais tegelijk inschakelen en dat er 'vreemde' spanning op een apparaat komt te staan als de stekker er uit is. Ook als er een besturingsfout is.
Daarom zou ik de pomp met 1 relais schakelen en dat relais dan van twee kanten schakelen met een harde beveiliging tegen tegelijk inschakelen.
Uit de pcwu is de Wp circulatiepomp afgezekerd, max.100W. Dus als deze niet voorzien wordt door de Hewa dan moet je daar ook maatregelen nemen.
Je zou de netspanning die via de Shelly geschakeld wordt uit de Hewa kunnen betrekken, vreemde spanning ben je dan al vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Surfari schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:40:
[...]

I.v.m. elektrische veiligheid moet je voorkomen dat de relais tegelijk inschakelen en dat er 'vreemde' spanning op een apparaat komt te staan als de stekker er uit is. Ook als er een besturingsfout is.
Daarom zou ik de pomp met 1 relais schakelen en dat relais dan van twee kanten schakelen met een harde beveiliging tegen tegelijk inschakelen.
Uit de pcwu is de Wp circulatiepomp afgezekerd, max.100W. Dus als deze niet voorzien wordt door de Hewa dan moet je daar ook maatregelen nemen.
Je zou de netspanning die via de Shelly geschakeld wordt uit de Hewa kunnen betrekken, vreemde spanning ben je dan al vanaf.
Ik begrijp je reactie ten dele.

1 relais dus, die vanuit 2 kanten geschakeld wordt. Zou daar dan een 2x maak (0 verbreek) relais geschikt voor zijn?
De pomp wil ik aansluiten op de 100w aansluiting van de Hewalex. Wat voor maatregelen bedoel je daarbij?

En 'vreemde spanning'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTZL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNBjademk9s7diD4mYJ8ItJ4ogY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSfSrkxnbs3YusC7srIoEzzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrlBr01Sq4P7lgMrXadoTdZMmkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pbRYZFa6b8HJ8KJnz4SFX58.jpg?f=fotoalbum_large

Knipperen van inlaat en uitlaat luchtsymbool, knipperen symbool circulatiepomp en compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
DTZL schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Knipperen van inlaat en uitlaat luchtsymbool, knipperen symbool circulatiepomp en compressor.
Dan word de compressor aangestuurd, en zou hij moeten draaien.
Zitten alle connectoren goed op de printplaat aangedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
andre75 schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:55:
[...]

Is je buffer in een uur verwarmd? Hoeveel liter en wat voor delta T hanteer je dan?

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
PASware schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:16:
[...]

Ik begrijp je reactie ten dele.

1 relais dus, die vanuit 2 kanten geschakeld wordt. Zou daar dan een 2x maak (0 verbreek) relais geschikt voor zijn?
De pomp wil ik aansluiten op de 100w aansluiting van de Hewalex. Wat voor maatregelen bedoel je daarbij?

En 'vreemde spanning'?
Vreemde spanning is als in bijv een regel-of schakelkast, na uitschakelen van de voeding/werkschakelaar, toch nog spanning aanwezig kan zijn. Dus bijv een stuurspanning naar een relais vanuit een andere regelkast. Het 'kan zijn' is incl bijzondere situaties dus bijv een relais wat blijft plakken, besturing manco, het maakt niet uit wat.
Op de Hewa heb je zo de draadbrug voor extern inschakelen. Het externe contact wat dit in moet schakelen is potentiaalvrij, het is een schakaar of draadbrug die in elektrisch opzicht nergens anders aan hangt . De ingang van de Hewalex zelf is niet potentiaalvrij daar staat een spanning op als er geen contact gemaakt wordt (met de netstekker eruit is alles in de wp spanningsloos).

Wat betreft de sturing is er van alles mogelijk.
Maar als ik het goed begrijp wil je de wp aan/uit extern sturen en het verwarmingselement extern sturen.
Laat je de wp wel zelf de temperatuur regelen via het setpoint? Dan kun je ook de pomp op 'continu' instellen en de wp vrijgeven als het element aangaat. De pomp gaat dan draaien, onder het setpoint draait de wp mee(meer rendement dan het element) en als het sp bereikt is schakelt de wp uit maar de pomp blijft draaien. Dan kun je aan/uit sturen met bijv de Shelly. Je koppeling om van twee kanten te sturen zit dan aan de softwarekant. De circulatiepomp blijft aangesloten op de normale uitgang, hij draait zodra de wp aangestuurd wordt(op voorwaarde dat het systeem aan staat en het klokprogramma aan is).
De Hewa circulatiepomp gebruiken om de onderkant van de boiler op te warmen gaat hier prima. Als de boiler heet is door de zonnecollectoren schakel ik de pomp soms in om een anti-legionella run te doen.
Het lijkt me zowieso wenselijk dat het water ook over de wp circuleert, de leidingen en wp willen ook verlost worden van legionella. (Dat gaat niet op als deze wp in een cv circuit zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Surfari schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:36:
[...]

Vreemde spanning is als in bijv een regel-of schakelkast, na uitschakelen van de voeding/werkschakelaar, toch nog spanning aanwezig kan zijn. Dus bijv een stuurspanning naar een relais vanuit een andere regelkast. Het 'kan zijn' is incl bijzondere situaties dus bijv een relais wat blijft plakken, besturing manco, het maakt niet uit wat.
Op de Hewa heb je zo de draadbrug voor extern inschakelen. Het externe contact wat dit in moet schakelen is potentiaalvrij, het is een schakaar of draadbrug die in elektrisch opzicht nergens anders aan hangt . De ingang van de Hewalex zelf is niet potentiaalvrij daar staat een spanning op als er geen contact gemaakt wordt (met de netstekker eruit is alles in de wp spanningsloos).

Wat betreft de sturing is er van alles mogelijk.
Maar als ik het goed begrijp wil je de wp aan/uit extern sturen en het verwarmingselement extern sturen.
Laat je de wp wel zelf de temperatuur regelen via het setpoint? Dan kun je ook de pomp op 'continu' instellen en de wp vrijgeven als het element aangaat. De pomp gaat dan draaien, onder het setpoint draait de wp mee(meer rendement dan het element) en als het sp bereikt is schakelt de wp uit maar de pomp blijft draaien. Dan kun je aan/uit sturen met bijv de Shelly. Je koppeling om van twee kanten te sturen zit dan aan de softwarekant. De circulatiepomp blijft aangesloten op de normale uitgang, hij draait zodra de wp aangestuurd wordt(op voorwaarde dat het systeem aan staat en het klokprogramma aan is).
De Hewa circulatiepomp gebruiken om de onderkant van de boiler op te warmen gaat hier prima. Als de boiler heet is door de zonnecollectoren schakel ik de pomp soms in om een anti-legionella run te doen.
Het lijkt me zowieso wenselijk dat het water ook over de wp circuleert, de leidingen en wp willen ook verlost worden van legionella. (Dat gaat niet op als deze wp in een cv circuit zit).
De WP extern aan/uit sturen zat ik niet aan te denken. De WP moet gewoon zijn ding doen en ervoor zorgen dat de boiler op temperatuur blijft en een legionella run kunnen doen, mits dat goed werkt (volgens mij wel als ik het hier zo lees).
Het element zou ik wel apart aan willen sturen, bijvoorbeeld in gevallen als er een flinke hoeveel stroom terug geleverd wordt en/of als legionella run. Ik wil hierbij dan dus de pomp ook mee laten draaien zodat er een flow is door het gehele circuit en de gehele boiler verwarmd wordt.
Ik vroeg mij dus af hoe ik dan het beste de pomp apart aan kan zetten.

De pomp kan dus ook continue draaien. Wat bedoel je met de WP vrijgeven? Bedoel je daarmee spanning erop zetten?
Ik wil natuurlijk niet dat de pomp draait wanneer er niet verwarmd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-08 19:15
Heeft iemand al geprobeerd de wp op een lager toerental dan het minimum van 350m3 te laten draaien? Op die manier zou de wp geheel aangesloten kunnen worden op de wtw die doorgaans op een stuk lager debiet wil draaien. Of keldert de efficiëntie dan in elkaar?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
bobsterro schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:43:
Heeft iemand al geprobeerd de wp op een lager toerental dan het minimum van 350m3 te laten draaien? Op die manier zou de wp geheel aangesloten kunnen worden op de wtw die doorgaans op een stuk lager debiet wil draaien. Of keldert de efficiëntie dan in elkaar?
Dat is niet nodig. Als je een T-stuk maakt met een aftakking naar de WTW unit haal je deels de lucht uit de wtw en deels uit waar je het vandaan wilt halen.
Zo haal ik deels de lucht uit mijn Duco, als die te weinig lucht geeft komt de rest van de vliering. Zo maak je optimaal gebruik van de uitgeblazen lucht en gaat er toch genoeg door de Hewalex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Surfari schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb het zo gemaakt. Out-H van de Hewalex is een 230v contakt waar een pomp op aangesloten moet worden Ik heb op Out-H een relais aangesloten, Dus de Out-H doet niks anders dan relais A bekrachtigen. Bij de Logo is het niks anders. Als de Siemens Logo de pomp aanzet dan wordt relais B bekrachtigd. De pomp krijgt de 230V schakeling van 2 kanten, of van A of van B. Het contakt Out_H kan ook niet overbelast worden, dat is weer een voordeel.

[ Voor 6% gewijzigd door andre75 op 15-11-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
LecramR schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:31:
[...]

Dat is niet nodig. Als je een T-stuk maakt met een aftakking naar de WTW unit haal je deels de lucht uit de wtw en deels uit waar je het vandaan wilt halen.
Zo haal ik deels de lucht uit mijn Duco, als die te weinig lucht geeft komt de rest van de vliering. Zo maak je optimaal gebruik van de uitgeblazen lucht en gaat er toch genoeg door de Hewalex
Zit er ook verschil in geluid als je de lucht deels van binnen haalt? Ik ben er ook over aan het nadenken om deels van de lucht uit de woning te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Sterke-Jerke schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:56:
[...]

Is je buffer in een uur verwarmd? Hoeveel liter en wat voor delta T hanteer je dan?
Het is een 200ltr buffer en de opwarming is 12K per uur. Ik hanteer een setpoint van 45gr van de Hewalex. Ik ben nog aan het testen hoe dit gaat werken. De cv buffer wordt op een weersafhankelijk temperatuur gehouden en gestuurd door de Siemens Logo.'s morgens wordt de buffer door het koud waterspiraal flink afgekoeld moet douchen. Het spiraal verwarmd het koude water voor en wordt door de warmtepompboiler na verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
PASware schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:52:
[...]

De WP extern aan/uit sturen zat ik niet aan te denken. De WP moet gewoon zijn ding doen en ervoor zorgen dat de boiler op temperatuur blijft en een legionella run kunnen doen, mits dat goed werkt (volgens mij wel als ik het hier zo lees).
Het element zou ik wel apart aan willen sturen, bijvoorbeeld in gevallen als er een flinke hoeveel stroom terug geleverd wordt en/of als legionella run. Ik wil hierbij dan dus de pomp ook mee laten draaien zodat er een flow is door het gehele circuit en de gehele boiler verwarmd wordt.
Ik vroeg mij dus af hoe ik dan het beste de pomp apart aan kan zetten.

De pomp kan dus ook continue draaien. Wat bedoel je met de WP vrijgeven? Bedoel je daarmee spanning erop zetten?
Ik wil natuurlijk niet dat de pomp draait wanneer er niet verwarmd hoeft te worden.
Je kunt zoiets doen als @andre75.
Als je met de Shelly stuurt; die heeft ook een aansluiting voor een handschakelaar(? Toch? Heb m zelf niet) die je middels de app op aan/uit kunt instellen. Daar zou ik dan de uitgang wp-pomp fase op aansluiten. Net als een kamerlampje kan de pomp inschakelen via de besturing en de schakelaar(die schakaar is in dit geval de uitgang h van de warmtepomp). Dan kun je op afstand ook nog zien of de circulatiepomp ingeschakeld wordt, als indicatie dat de warmtepomp draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Hallo allemaal,

kunnen jullie mij van jullie advies voorzien?
Zoals wellicht bekend heb ik 2 hewalexen in mijn installatie. 1 voor tapwater, 1 volledig voor de cv installatie.
De hewalex welke ik nu gebruik voor de cv installatie heeft eerst 1 jaar gedraaid voor de tapwater installatie, toen is onderstaande situatie nooit voorgekomen (ook niet toen de hewalex de hele dag draaider voor de cv installatie door de wisselaar in de boiler).

Het valt mij op dat de hewalex regelmatig een defrost doet, gemiddeld om de 2 uur. dit terwijl ik lucht op zolder aanzuig, en ook weer uitblaas(de uitblaas komt op een andere plek uit op zolder, en word dus niet direct weer aangezogen) de temperatuur op zolder zakt over de dag gezien rustig, maar blijft redelijk op temperatuur.
door de defrost's stijgt de uittrede temperatuur ook veel te langzaam.(tanktop is uittrede temperatuur, maximaal 27.1 tankbodem is intrede temperatuur.

Toen ik de hewalex de 1e paar keer probeerde, heb ik temperaturen gezien van rond de 30 graden, dit zie ik nu niet meer.
Zowel de lucht inlaat als de lucht uitlaat hebben minimale weerstand, dus er zal voldoende lucht aangezogen moeten kunnen worden.
Ik heb geprobeerd op de 2 verschilende standen te ventileren, dat heeft geen effect.
Waar kan ik zoeken om dit probleem op te lossen?(ik krijg het nu nog gewoon op temperatuur in huis, maar mocht het echt kouder worden gaat het wellicht lastig worden om 27 graden aanvoer)

graag jullie input.

URL="https://tweakers.net/i/0KGEMNAwnFQVu9TbDLPqFtql0V0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2lWxYCzQkHet6xp7ohRWywXq.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3UgSai_BL9l8HewqYOi8SiLAiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2lWxYCzQkHet6xp7ohRWywXq.png?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umLJS9IJGBIZDkCTXGMtAhmAazI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N7lmTsShv2mubfpaiqZQvuJk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7T7wEABii619RWjSdMEaGdzIZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZX2YTkUudFWIcfkQD3cB5HG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:18:
Hallo allemaal,

kunnen jullie mij van jullie advies voorzien?
Zoals wellicht bekend heb ik 2 hewalexen in mijn installatie. 1 voor tapwater, 1 volledig voor de cv installatie.
De hewalex welke ik nu gebruik voor de cv installatie heeft eerst 1 jaar gedraaid voor de tapwater installatie, toen is onderstaande situatie nooit voorgekomen (ook niet toen de hewalex de hele dag draaider voor de cv installatie door de wisselaar in de boiler).

Het valt mij op dat de hewalex regelmatig een defrost doet, gemiddeld om de 2 uur. dit terwijl ik lucht op zolder aanzuig, en ook weer uitblaas(de uitblaas komt op een andere plek uit op zolder, en word dus niet direct weer aangezogen) de temperatuur op zolder zakt over de dag gezien rustig, maar blijft redelijk op temperatuur.
door de defrost's stijgt de uittrede temperatuur ook veel te langzaam.(tanktop is uittrede temperatuur, maximaal 27.1 tankbodem is intrede temperatuur.

Toen ik de hewalex de 1e paar keer probeerde, heb ik temperaturen gezien van rond de 30 graden, dit zie ik nu niet meer.
Zowel de lucht inlaat als de lucht uitlaat hebben minimale weerstand, dus er zal voldoende lucht aangezogen moeten kunnen worden.
Ik heb geprobeerd op de 2 verschilende standen te ventileren, dat heeft geen effect.
Waar kan ik zoeken om dit probleem op te lossen?(ik krijg het nu nog gewoon op temperatuur in huis, maar mocht het echt kouder worden gaat het wellicht lastig worden om 27 graden aanvoer)

graag jullie input.

URL="https://tweakers.net/i/0KGEMNAwnFQVu9TbDLPqFtql0V0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2lWxYCzQkHet6xp7ohRWywXq.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik probeer even wat met je mee te denken. Mijn Hewalex doet puur cv en draait gemiddeld een uur als er warmtevraag is. De aanvoertemperatuur is bij mij rond de 35gr. Dat de verdamper invriest lijkt het erop dat er te kort lucht overheen gaat. Is de verdamper goed schoon? De lucht wordt aangezogen vanuit de omgeving. Wordt de lucht ook gefilterd voordat de lucht de warmtepomp on gaat? Sluit de uitmonding van de ventilator wel goed tegen de kunststof kap aan? Als de uitblaaslucht hier langs lekt dan wordt de koude lucht weer deels aangezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:00:
[...]

Ik probeer even wat met je mee te denken. Mijn Hewalex doet puur cv en draait gemiddeld een uur als er warmtevraag is. De aanvoertemperatuur is bij mij rond de 35gr. Dat de verdamper invriest lijkt het erop dat er te kort lucht overheen gaat. Is de verdamper goed schoon? De lucht wordt aangezogen vanuit de omgeving. Wordt de lucht ook gefilterd voordat de lucht de warmtepomp on gaat? Sluit de uitmonding van de ventilator wel goed tegen de kunststof kap aan? Als de uitblaaslucht hier langs lekt dan wordt de koude lucht weer deels aangezogen.
Precies wat ik ook dacht, aanvriezen is een tekort aan lucht...en zeker met condities als deze verwacht ik niet direct zoveel defrost's.
De lucht word zeker eerst gefilterd .

Ik zal proberen iets zwaars op de kap te leggen, het intern aansluiten kan wellicht het probleem zijn.

Ik verwacht dat de verdamper mede door onderstaand filter schoon is. Mocht het aanduwen van de kap niet helpen, moet ik de warmtepomp dit weekend maar weer loslaten.(gelukkig alles losneembaar aangesloten, met 15 minutes staat hij weer op een bereikbare plaats.

Nog meer mensen met deze of andere ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgCEGxMG97LxraHB9gYu8DF5SAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbtvgxU4DaIIGJ8wSH2PNW1a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:18:
[...]

Precies wat ik ook dacht, aanvriezen is een tekort aan lucht...en zeker met condities als deze verwacht ik niet direct zoveel defrost's.
De lucht word zeker eerst gefilterd .

Ik zal proberen iets zwaars op de kap te leggen, het intern aansluiten kan wellicht het probleem zijn.

Ik verwacht dat de verdamper mede door onderstaand filter schoon is. Mocht het aanduwen van de kap niet helpen, moet ik de warmtepomp dit weekend maar weer loslaten.(gelukkig alles losneembaar aangesloten, met 15 minutes staat hij weer op een bereikbare plaats.

Nog meer mensen met deze of andere ideeën?

[Afbeelding]
Bij mijn warmtepompboiler had ik ook een vlakfilter toegepast, maar daar bleef ik mee aan de gang. Met 3 maanden zat het hele filter dicht. Nu opgelost door filterzak toe te passen wat in het aanzuigkanaal zit

https://www.filterwebstor...huizing---200-micron.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:38:
[...]

Bij mijn warmtepompboiler had ik ook een vlakfilter toegepast, maar daar bleef ik mee aan de gang. Met 3 maanden zat het hele filter dicht. Nu opgelost door filterzak toe te passen wat in het aanzuigkanaal zit

https://www.filterwebstor...huizing---200-micron.html
Ik draai al een paar jaar op deze manier, eind van het seizoen filter vervangen is prima. Ik woon in een nieuwbouw woning, dus niet zoveel stof gelukkig..
Pagina: 1 ... 11 ... 22 Laatste