Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 12 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
andre75 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:00:
[...]

Ik probeer even wat met je mee te denken. Mijn Hewalex doet puur cv en draait gemiddeld een uur als er warmtevraag is. De aanvoertemperatuur is bij mij rond de 35gr. Dat de verdamper invriest lijkt het erop dat er te kort lucht overheen gaat. Is de verdamper goed schoon? De lucht wordt aangezogen vanuit de omgeving. Wordt de lucht ook gefilterd voordat de lucht de warmtepomp on gaat? Sluit de uitmonding van de ventilator wel goed tegen de kunststof kap aan? Als de uitblaaslucht hier langs lekt dan wordt de koude lucht weer deels aangezogen.
Even een zware ups bovenop de hewalex gezet.
De uittrede temperatuur is nu al sneller op 27.3 dan de rest van de dag(hoewel de vloer natuurlijk warm is).
Vannacht maar even laten draaien, kijken wat er gebeurt.
Wellicht even nieuwe compriband aan de binnenkant plakken....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drIKPVPibLWWJo4TlW43GHoUv6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NhnJ5AFzXOUnl2YlrOg98IS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0-17PwFnd2_SXGqL5aEPqzc-rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZ0hIOF7y4F6kfDvh1wWQ9FF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
andre75 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:11:
[...]

Zit er ook verschil in geluid als je de lucht deels van binnen haalt? Ik ben er ook over aan het nadenken om deels van de lucht uit de woning te halen.
Ik merk geen verschil. Er zit een terugslagklep in het t stuk om te voorkomen dat er ventilatielucht de ruimte in komt als de Duco harder blaast dan de Hewalex zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
Tim123 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:18:
[...]

Precies wat ik ook dacht, aanvriezen is een tekort aan lucht...en zeker met condities als deze verwacht ik niet direct zoveel defrost's.
De lucht word zeker eerst gefilterd .

Ik zal proberen iets zwaars op de kap te leggen, het intern aansluiten kan wellicht het probleem zijn.

Ik verwacht dat de verdamper mede door onderstaand filter schoon is. Mocht het aanduwen van de kap niet helpen, moet ik de warmtepomp dit weekend maar weer loslaten.(gelukkig alles losneembaar aangesloten, met 15 minutes staat hij weer op een bereikbare plaats.

Nog meer mensen met deze of andere ideeën?

[Afbeelding]
Zo'n filter heeft idd best veel weerstand. Probeer het eens zonder.
Wat zijn de instellingen van de defrost parameters?
In de grafiek valt het op dat de persgastemperatuur hoog is. Kun je bij stabiel bedrijf eens kijken wat de persdrukmeter aangeeft(icm de temperaturen)? Is hier nu 40 Gr bij 31 graden aanvoer.
Is dat de wp met de hoge delta T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Surfari schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:10:
[...]

In de grafiek valt het op dat de persgastemperatuur hoog is. Kun je bij stabiel bedrijf eens kijken wat de persdrukmeter aangeeft(icm de temperaturen)? Is hier nu 40 Gr bij 31 graden aanvoer.
Zie foto's hieronder.
Defrost instellingen:

45 min tussen de defrost's
-7 start
+13 eind
12 minuten (heb ik hoger gezet om de boel beter te laten ontdooien)

Persdruk is ongeveer 27 bij 27.7 uittrede

Nee, dit is de wp met delta T van ~2.7K.

De wp met een delta van 7K heeft nooit een defrost. Die draait ook op hogere temperaturen.

Het lijkt op dit moment overigens een stuk stabieler dan vandaag de hele dag(nu de UPS bovenop de kap van de wp staat om hem aan te drukken).
Ben benieuwd wat er vannacht gebeurt.
Ik kan ook nog een dag testen zonder filter..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7xcgjryNFQ2gQl-Hud88nvAFbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuXEkJgz7C2m7CYMg8rTbwGo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgJ2QrkuR_vp82PwQwewNPZhbnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gooqSnAmAJf1C9ZIRuUb86cY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdIAGddJSykWtdm7cbwGDW5yjEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Al4bQwiDirKHLiBuGDaHuWbU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zei09D6BlSplxkieKh40YMnKeK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PajZyuTDfBCV4qzbhz1wSRf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUKgZCTk8ynY8ZwYgetguQxjlNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlMGNHwNWndOqBddnp1r51Zm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPGi40kUDU3DFaxo1xTdvKV9Edk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ql1rKetDehaMFOSOmnjjd6Yd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUTsJHZB2Ql8xuyM8GCyxMZjTi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5zISp7pFcPYJIxEEOGrSdUP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
andre75 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:06:
[...]

Ik heb het zo gemaakt. Out-H van de Hewalex is een 230v contakt waar een pomp op aangesloten moet worden Ik heb op Out-H een relais aangesloten, Dus de Out-H doet niks anders dan relais A bekrachtigen. Bij de Logo is het niks anders. Als de Siemens Logo de pomp aanzet dan wordt relais B bekrachtigd. De pomp krijgt de 230V schakeling van 2 kanten, of van A of van B. Het contakt Out_H kan ook niet overbelast worden, dat is weer een voordeel.
Als ik het goed begrijp heb jij het volgende schema?
code:
1
2
3
WP Out-H     ------> Relais A 
                               >--------->Pomp
Siemens Logo ------> Relais B

Wat gebeurd er als je WP en Logo beiden tegelijkertijd het relais 'aanzetten'? Of heb je dit afgevangen?
Surfari schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:16:
[...]

Je kunt zoiets doen als @andre75.
Als je met de Shelly stuurt; die heeft ook een aansluiting voor een handschakelaar(? Toch? Heb m zelf niet) die je middels de app op aan/uit kunt instellen. Daar zou ik dan de uitgang wp-pomp fase op aansluiten. Net als een kamerlampje kan de pomp inschakelen via de besturing en de schakelaar(die schakaar is in dit geval de uitgang h van de warmtepomp). Dan kun je op afstand ook nog zien of de circulatiepomp ingeschakeld wordt, als indicatie dat de warmtepomp draait.
Ahja met een Shelly zou dat volgens mij moeten kunnen. Die kun je via een de schakelaar ingangen aanzetten, maar ook software matig. De Out-H van de WP kan dan op de schakelaar contacten van de Shelly en met software zou ik dan nog de uitgang extra kunnen forceren.
Ik heb een Shelly, zou daar eens mee kunnen experimenteren.

[ Voor 36% gewijzigd door PASware op 16-11-2022 10:17 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
[...]

Vannacht doorgedraaid, en toch weer een aantal defrost's gehad.
Vanmorgen om 8.00 het filterhuis los getrokken, en ik ben blij verrast door wat ik zojuist zag...
Dus ookal als het filter nog schoon lijkt, kan hij erg vervuilt zijn blijkbaar..
Bedankt voor het meedenken @Surfari en @andre75 .
Nu afwachten of het zo blijft.
Wellicht even een drukverschil indicator over het nieuwe filter heen zetten..

De vrouw begint inmiddels thuis te zweten begrijp ik van haar.... :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1cHfF474lRbrm6aBkFvPZpYpTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzp6mevFA2ylXzaqGBgW4bHy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Tim123 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:28:
[...]

Vannacht doorgedraaid, en toch weer een aantal defrost's gehad.
Vanmorgen om 8.00 het filterhuis los getrokken, en ik ben blij verrast door wat ik zojuist zag...
Dus ookal als het filter nog schoon lijkt, kan hij erg vervuilt zijn blijkbaar..
Bedankt voor het meedenken @Surfari en @andre75 .
Nu afwachten of het zo blijft.
Wellicht even een drukverschil indicator over het nieuwe filter heen zetten..

De vrouw begint inmiddels thuis te zweten begrijp ik van haar.... :*)
[Afbeelding]
Kijk eens aan.
Zoals @andre75 al opperde zou het een goed idee kunnen zijn om de afdichting tussen verdamper en ventilator te controleren(hoort afgedicht te worden door de buitenmantel)
Geldt niet voor de 2.5 daar is dat deel ook afgesloten met de kap er af(iig bij het exemplaar wat hier hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Surfari schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:09:
[...]

Kijk eens aan.
Zoals @andre75 al opperde zou het een goed idee kunnen zijn om de afdichting tussen verdamper en ventilator te controleren(hoort afgedicht te worden door de buitenmantel)
Geldt niet voor de 2.5 daar is dat deel ook afgesloten met de kap er af(iig bij het exemplaar wat hier hangt.
Dat verschil was mij inderdaad ook opgevallen(de afdichting bij de 2.5, en het ontbreken van diezelfde afdichting bij de 3.0.
Heb je enig idee waarom deze er niet langer opzit, en kan is het wellicht een idee om hier zelf een kap overheen te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:09
PASware schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:15:
[...]

Als ik het goed begrijp heb jij het volgende schema?
code:
1
2
3
WP Out-H     ------> Relais A 
                               >--------->Pomp
Siemens Logo ------> Relais B

Wat gebeurd er als je WP en Logo beiden tegelijkertijd het relais 'aanzetten'? Of heb je dit afgevangen?

[...]

Ahja met een Shelly zou dat volgens mij moeten kunnen. Die kun je via een de schakelaar ingangen aanzetten, maar ook software matig. De Out-H van de WP kan dan op de schakelaar contacten van de Shelly en met software zou ik dan nog de uitgang extra kunnen forceren.
Ik heb een Shelly, zou daar eens mee kunnen experimenteren.
Als beide relais gemaakt zijn is het geen enkel probleem. Als de pomp van beide relais 230v kriigt op L die aangesloten zit op dezelfde groep, wel zo belangrijk dan blijft het 230V. Zo als het schema is, zo heb ik het gemaakt.
WP- out-H Bekrachtigd met 230V de magneetspoel van het relais A
Siemens Logo Bekrachtigd met 230V de magneetspoel van het relais B

[ Voor 8% gewijzigd door andre75 op 16-11-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:16:
[...]

Dat verschil was mij inderdaad ook opgevallen(de afdichting bij de 2.5, en het ontbreken van diezelfde afdichting bij de 3.0.
Heb je enig idee waarom deze er niet langer opzit, en kan is het wellicht een idee om hier zelf een kap overheen te maken?
Dit probleem heb ik eerder hier gelezen en ik heb voor dat ik de warmtepomp ging plaatsen wat compriband op de bovenkant van de verdamper gemaakt en bij de uitmonding van de ventilator.

• Tim123
andre75 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:32:
[...]

Dit probleem heb ik eerder hier gelezen en ik heb voor dat ik de warmtepomp ging plaatsen wat compriband op de bovenkant van de verdamper gemaakt en bij de uitmonding van de ventilator.
Compriband is inderdaad een goed idee. Ik vraag me alleen af waarom er geen dichte plaat zit bovenop de verdamper, net als bij de 2.5 KW versie

• Surfari
Tim123 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:16:
[...]

Ik weet ook niet waarom.
Het is zichtbaar dat de verdamper anders geconfigureerd is, het stromingpatroon door de buisjes is anders.
Heb er ook aan zitten denken om er een plaatje oid over te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
@PASware Ik heb al een tijdje een tweede sanitairwaterpomp liggen, maar ben er nog niet aan toe gekomen om deze te installeren. Om toch een fatsoenlijke legionella run te kunnen doen (lees het hele vat verwarmen) heb ik in de domoticz plugin van @mvdklip twee extra schakelaars toegevoegd. 1 voor TapWaterSensor en 1 voor WaterPumpOperationMode. Aan voor de switch WaterPumpOperationMode betekent synchroon bedrijf (alleen aan als de WP aan is), uit betekent continu aan.

Aan voor de TapWaterSensor houdt in sturing op T3, uit sturing op T2 (er zijn meer waarden die kunnen, maar die ben ik niet nodig. Dus 0 en 1 is voor mij voldoende).

Ik heb nu in domoticz een dummy schakelaar met timer. Als die op on gaat triggert die een gebeurtenis, waarin ik de WaterPumpOperationMode op Uit zet, de E heater aan, de watertemperatuur setpoint op 60 graden en de watertempsturing op T2 (standaard staat deze bij mij op T3, omdat dit anders nadelig uit pakt op decgelaagdheid in de boiler.)

Ik wil hem nog wat slimmer maken door de run alleen vrij te geven als het langer dan 6 dagen geleden is dat de temp boven de 60 graden was. Ik heb daar inmiddels een werkend dzvents script voor en een gebruikersvariabele. Ook de run zelf wil ik nog wat slimmer maken door alleen de e heater aan te zetten als de wp een minimum temp heeft bereikt.

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Ik heb iets vergelijkbaars als @Candymirror met de volgende verschillen:
  1. Heater is niet aangesloten op WP maar op een smart plug.
  2. Dzvents script houdt bij of T2 of T3 langer dan 7 x 24 uur onder de 60 heeft gezeten.
  3. Zowel heater als WP gaan op vol vermogen tot T2 en T3 beide boven de 60 zitten.
Bij mij staan heater en WP sowieso afgesteld op de maximale temperatuur. De heater stuur ik aan/uit via de smart plug, de WP aan/uit via RS485 (HP OFF).

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

• Candymirror
mvdklip schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:46:
Ik heb iets vergelijkbaars als @Candymirror met de volgende verschillen:
  1. Heater is niet aangesloten op WP maar op een smart plug.
  2. Dzvents script houdt bij of T2 of T3 langer dan 7 x 24 uur onder de 60 heeft gezeten.
  3. Zowel heater als WP gaan op vol vermogen tot T2 en T3 beide boven de 60 zitten.
Zoveel verschillen wij niet.... mijn E_heater zit op een sonoff pow, ik meet het verbruik van de E_heater dus ook meteen.
Heb ook een dzvents script wat aangeeft of een legionella run nodig is, is alleen nog niet gekoppeld aan de schakelaar voor de daadwerkelijke run. En ook bij mij gaat hij nu op vol vermogen zowel wp al e heater.
Ik stuur uitsluitend op t2 er van uitgaande dat t3 ook wel de 60 haalt als t2 dat heeft gehaald.

Ben wel benieuwd naar jou dzvents script. Ik heb de mijne gebaseerd op het garagedeur voorbeeld op de domoticz site

• mvdklip
@Candymirror Assumptions... omdat je hem heater E noemde dacht ik automatisch dat ie bij jou wel op de WP aangesloten was. ;) En mijn smart plug meet het verbruik ook. Draait tasmota op.

Het dzvents script kan ik wel via PM delen eventueel. Het is alleen geen open source zoals de plugin(s).

[ Voor 11% gewijzigd door mvdklip op 17-11-2022 19:36 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

• mvdklip
...

[ Voor 99% gewijzigd door mvdklip op 17-11-2022 19:38 . Reden: bug in forum? ]

• Candymirror
@mvdklip Bedankt voor het aanbod. Ik was meer nieuwsgierig of het bij jou wellicht ook gebaseerd was op het garagedeur voorbeeld, maar ik denk dat dat toch meer een lua script is. Al heb ik de indruk dat dat wel meer door elkaar wordt gebruikt binnen domoticz.

• PASware
Candymirror schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:02:
@PASware Ik heb al een tijdje een tweede sanitairwaterpomp liggen, maar ben er nog niet aan toe gekomen om deze te installeren. Om toch een fatsoenlijke legionella run te kunnen doen (lees het hele vat verwarmen) heb ik in de domoticz plugin van @mvdklip twee extra schakelaars toegevoegd. 1 voor TapWaterSensor en 1 voor WaterPumpOperationMode. Aan voor de switch WaterPumpOperationMode betekent synchroon bedrijf (alleen aan als de WP aan is), uit betekent continu aan.

Aan voor de TapWaterSensor houdt in sturing op T3, uit sturing op T2 (er zijn meer waarden die kunnen, maar die ben ik niet nodig. Dus 0 en 1 is voor mij voldoende).

Ik heb nu in domoticz een dummy schakelaar met timer. Als die op on gaat triggert die een gebeurtenis, waarin ik de WaterPumpOperationMode op Uit zet, de E heater aan, de watertemperatuur setpoint op 60 graden en de watertempsturing op T2 (standaard staat deze bij mij op T3, omdat dit anders nadelig uit pakt op decgelaagdheid in de boiler.)

Ik wil hem nog wat slimmer maken door de run alleen vrij te geven als het langer dan 6 dagen geleden is dat de temp boven de 60 graden was. Ik heb daar inmiddels een werkend dzvents script voor en een gebruikersvariabele. Ook de run zelf wil ik nog wat slimmer maken door alleen de e heater aan te zetten als de wp een minimum temp heeft bereikt.
Dit moest ik even een aantal keer doorlezen, ik ben nog een newbee hierin. Toch wat vragen ter verheldering:

• Als ik het goed begrijp overrule je de WP. De TapWaterSensor AAN doe je op T3 zodra die onder bepaalde temperatuur komt, dan forceer je de WP dus aan, net zolang totdat T2 (die lager zit) zijn temperatuur gehaald heeft, toch?
• WaterPumpOperationMode AAN is dus het geval als je wilt dat alleen de WP zijn werk doet en die zet dan natuurlijk ook de pomp aan. Heater staat dan uit?
• WaterPumpOperationMode UIT is dus WP doet niks, maar pomp en heater staan aan?
• Sturing is dan op T2 omdat die lager in de boiler zit en dus potentieel een lagere temperatuur heeft dan T3?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Candymirror
PASware schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:03:
[...]

Dit moest ik even een aantal keer doorlezen, ik ben nog een newbee hierin. Toch wat vragen ter verheldering:

• Als ik het goed begrijp overrule je de WP. De TapWaterSensor AAN doe je op T3 zodra die onder bepaalde temperatuur komt, dan forceer je de WP dus aan, net zolang totdat T2 (die lager zit) zijn temperatuur gehaald heeft, toch?
• WaterPumpOperationMode AAN is dus het geval als je wilt dat alleen de WP zijn werk doet en die zet dan natuurlijk ook de pomp aan. Heater staat dan uit?
• WaterPumpOperationMode UIT is dus WP doet niks, maar pomp en heater staan aan?
• Sturing is dan op T2 omdat die lager in de boiler zit en dus potentieel een lagere temperatuur heeft dan T3?
Ik moet wel antwoord geven op je vragen:
Ik forceer de wp aan door de setpoint voor het tapwater op 60° te zetten en zet de TapWaterSensor op t2 zodat de wp pas uitgaat als het onderin 60° is geworden. Door de E-heater bij te schakelen is de kans groot dat t3 eerder de 60° bereikt dan t2.

De WaterPumpOperationMode zet ik op Uit zodat ook nadat de WP uit gaat het water in het vat blijft circuleren en dus gelijkmatig 60° blijft.

De WP is dus niet per definitie uit als WaterPumpOperationMode op Uit staat. De WP gaat pas uit als de setpoint bereikt is. De heater en de pomp blijven dan dus doordraaien. Je kan dus ook kiezen om de WP setpoint lager te zetten en het laatste stukje uitsluitend op de e heater te doen.

Dus ja, sturing is dan op T2 omdat die potentieel lager is dan t3.

De TapWaterSensor staat default af fabriek op 0 wat overeenkomt met T2, als je standaard draait hoef je hier dus niets mee. Ik heb afgelopen zomer echter gemerkt dat het beter werkt om deze op T3 te zetten (de wp springt aan, terwijl er dankzij de gelaagdheid nog genoeg voorraad met voldoende temp bovenin de boiler zit). De ingestelde TapWaterSensor bepaalt icm met de TapWaterHysteresis en de TapWaterTemp setpoint wanneer de WP aanslaat. Bij mij is dat ingesteld op resp. T3, 5° en 52°, komt t3 bij beneden de 47° dan gaat de WP aan om vervolgens uit te gaan als T3 de 52° weer bereikt.

De WaterPumpOperationMode staat standaard op synchroon, dit houdt in dat hij alleen aan gaat als de wp ook aan is (hij draait bij normaal bedrijf nog wel even na net als de fan). Hij kan ook op continu mode gezet worden. Dit houd in dat hij altijd draait.

Deze instellingen kun je overigens allemaal doen vanaf de bedieningsmodule.

Voor een legionella run wil je dat de inhoud van het vat goed mengt, dus ondanks of de WP wel of niet aan is wil je dat de pomp draait om het water te mengen. Zo kun je ook als de wp de 60 graden heeft bereikt de pomp de elektrische heater na laten verwarmen en tegelijkertijd het water circuleren (desnoods met onderbrekingen, bv 10 minuten aan, 10 min uit) en eventueel de temp nog iets verder op voeren tot boven de 60° ( max set point WP)

Omdat T3 hoger in het vat zit en dus waarschijnlijk altijd warmer dan T2 zet ik tijdens de legionella run de WP sturing op T2 en gebruik ik ook die waarde om te bepalen of de temp voor de run bereikt is.

Om deze wijzigingen vanuit Domoticz te kunnen doen heb ik in de python plugin van mvdklip twee switches toegevoegd in plugin.py Ik heb ze toegevoegd onder
def SetupExpertDevicesPCWU(plugin)
door in de code een bestaande switch te kopiëren, de naam, het label en het unit nummer te wijzigen. Het unit nummer moet uniek zijn voor je device. In de laatste code van mvdklip is 29 de eerstvolgende vrije. Naam wordt dus 'WaterPumpOperationMode' en ik heb er als label "Water Pump Operation (On=Sync, Off=Cont)" aan gehangen. Voor 'TapWaterSensor' heb ik label "Tap Water Sensor (On=T3, off=T2)" toegevoegd.

Voor een legionella run zet ik nu op timer een dummy switch om die middels een lua script vervolgens de eerder genoemde acties uitzet en terugdraaien zodra die op Off gaat. Dit is nog vrij basic en moet nog verfijnt worden met sturing op temperatuur en of het wel nodig is. Ook heb ik nu nog geen terugkoppeling ingebouwd om te controleren of alle acties ook effectief zijn geworden. Hij gaat nu bij mij dus een legionella run doen, stookt de wp op tot 60 graden de wp gaat vervolgens uit en blijft daarna doorstoken op de e heater waarvan ik de ingebouwde thermostaat dusdanig ver heb terug gedraaid dat hij net weer aan springt bij 60 graden. De timer staat nu op 3 uur aan dat is tot nu toe genoeg gebleken, maar kan me voorstellen dat het binnenkort een keer niet lang genoeg zal zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Candymirror op 17-11-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
O nog even wat grafiekjes van de WP temp sensoren vs ds18b20 sensoren (waarschijnlijk goedkope chinese clones) ik hem de sensoren met alu tape op mijn koperen leidingen geplakt direct bij de inlet en outlet aansluitingen van de wp en daarna ingepakt in isolatie. De ambiant sensoren hangen bij mij naast elkaar in de ventilatiebuis. Deze vind ik qua temp verschil het opmerkelijkst
maar dat kan ook komen omdat de volledig kabel nog aan de sensor zit. Bij mij lijkt de temp van de hewalex sensoren dus wel redelijk in lijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIXd74hcZxhCBI_zVVOlTuqVoj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lohXjjfFGIeqD2uRUKP7nhUM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZRxIinlFtM1huIJwzFcM4gqK-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXUpR1kTDb3MKELn4PRl2pk5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKAxi2BC3CSjO0RVLRQNDexM9JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLg5EKaY0AKE1WuLAYhNFWjO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
@Candymirror dank voor je uitgebreide post. Ik merk dat ik qua kennis nog niet ver genoeg ben, maar hier ga ik absoluut iets aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
@PASware Ik ben van plan om binnenkort de door @Candymirror beschreven ondersteuning voor TapWaterSensor en WaterPumpOperationMode in mijn plugin op te nemen, maar ...
  1. De legionella run zoals ik hem doe, werkt ook gewoon prima omdat ik de WP en heater tegelijk laat draaien en de circulatiepomp dan ook gewoon draait.
  2. Bovenstaande support verdwijnt bij mij niet voor niets in de "expert mode" van de plugin. Is inderdaad alleen handig als je de WP helemaal snapt.
Overigens verwarmt de heater bij mij vrij duidelijk alleen de bovenste helft van het vat maar omdat de WP intussen met de onderste helft bezig is, werkt dat prima.

[ Voor 15% gewijzigd door mvdklip op 18-11-2022 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre75
Voor de Hewalex cv gebruikers onder ons is de laatste plugin van @mvdklip echt top. Bij de laatste plugin is een compressor On-Count en en compressor On gemaakt. Hiermee kan de gemiddelde looptijd van de compressor worden bepaald. In mijn situatie draait de compressor ongeveer 32 min. per run. De kamerthermostaat loopt via mijn Siemens Logo waarmee de warmtepomp wordt vrijgegeven. Aangezien. de kamerthermostaat veel schakelingen per uur maakt (aan/uit) heb ik dit opgelost door in de Siemens Logo een tijdvertrager te zetten. Elke keer als de thermostaat uit schakelt, dan loopt de warmtepomp nog 10min door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
@Candymirror Versie 0.7.2 van de plugin heeft nu ondersteuning voor InstallationScheme, TapWaterSensor, WaterPumpOperationMode en FanOperationMode via de expert mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Lezers, ik heb de kap eraf gehaald en de connectors aangedrukt op printplaat. Geen voelbare verandering en alarm T06 blijft helaas op scherm.
Ik heb de leverancier er over bericht maar nog geen reactie gehad. T6 is de aanvoer temperatuursensor binnen de kap. Hebben jullie nog een truc om te proberen?
Op de bodem.staat ook best wat water... afvoer is gewoon open maar water staat ook onder de radiator wat me niet handig lijkt met optrekkend vocht. Wat hebben jullie gedaan aan dat water in de bak?
Hieronder wat impressiefotos.
Ook liggen er een paar ringetjes los op de bodemplaat....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt3mrJFwNeL78WgQ2o2HlwuZf3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeFjiPQRgxgfh8P9ElslTZI4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAm0t0zobL7e4hWOnR69aTP3XxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPOKQLj9Dqm5iGldge3usDmX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuC7zMch9MEvgkowQ2Js5ypywoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DcgXinZh8mZdssxEW8CPkOg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4dNNUQveox4lRF_OiInm2--e84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfF5hY9ZLMStXwfpYzMdkMXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bx9sOORuy0vJDlQRcqa7PYRn_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piaFsVVPoCft0QvMquSk0tLv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:42:
Lezers, ik heb de kap eraf gehaald en de connectors aangedrukt op printplaat. Geen voelbare verandering en alarm T06 blijft helaas op scherm.
Ik heb de leverancier er over bericht maar nog geen reactie gehad. T6 is de aanvoer temperatuursensor binnen de kap. Hebben jullie nog een truc om te proberen?
Op de bodem.staat ook best wat water... afvoer is gewoon open maar water staat ook onder de radiator wat me niet handig lijkt met optrekkend vocht. Wat hebben jullie gedaan aan dat water in de bak?
Hieronder wat impressiefotos.
Ook liggen er een paar ringetjes los op de bodemplaat....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is de weerstand van T6? Ik zou even meten, dan weet meer. Is de sensor defect of is er ergens iets in de bedrading? Als de warmetpomp in bedrijf is dan condenseert het best wel. Mijn condensbak loopt wel eens over omdat rand van de condensbak niet zo hoog is wat ik zo zie aan jouw foto. Ook hangt mijn warmtepomp niet helemaal waterpas. Ik heb in de bodem van de warmtepomp maar een gaatje geboord en er een slangetje aan gemaakt zodat het water wat in de bodem komt weg kan lopen. Condens op de verdamper is normaal en dit is ook een koeltechnische eigenschap. Daarom is het sterk ook af te raden om luchtwarmtepompen niet te plaatsen vlak bij zee. De zeelucht tast in combinatie met condens de verdamper aan met als gevolg dat deze in enkele jaren verrot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
@andre75
Het is de derde keer dat ie aan gaat. Ik heb niets aan de bedrading gedaan of gezeten. Dat doormeten is wel een ideetje, ik ga eens uitzoeken hoe dat moet, ik heb wel een multimeter. Dan moet ik zeker wel de isolatie om de aanvoerleiding weghalen om de t6 sensor te kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:05:
@andre75
Het is de derde keer dat ie aan gaat. Ik heb niets aan de bedrading gedaan of gezeten. Dat doormeten is wel een ideetje, ik ga eens uitzoeken hoe dat moet, ik heb wel een multimeter. Dan moet ik zeker wel de isolatie om de aanvoerleiding weghalen om de t6 sensor te kunnen zien?
De waarde staat in het schema. Je moet 5K (5000 ohm) meten bij een temperatuur van 20 of 25gr.
Connector los nemen en even meten en de waarde vergelijken met T7. Nieuwe 5k sensor zijn de kosten niet.

[ Voor 9% gewijzigd door andre75 op 19-11-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
joop81 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:05:
@andre75
Surfari in "Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur"
T6 is de sensor onder aan het vat.

Het apparaat moet goed waterpas hangen anders blijft er water in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Surfari schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:17:
[...]

Daarom gaat het bij niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Surfari schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:17:
[...]

De isolatie van het vat op de plaats naast t6 ziet er anders uit dan de rest. Is het daar nat of vet o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
andre75 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:21:
[...]

Daarom gaat het bij niet helemaal goed.
Geeft niets hoor heb ik ook gehad(na montage zakten de beugels wat door) en het corrigeren was weer een flinke klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
@andre75
De weerstand is nu 6.66
Sensor T7 en T8 zijn ook 6.66
Dus dat lijkt goed te zijn dan toch?

Wat is een volgende stap om het alarm op te heffen denk je/jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:05:
@andre75
De weerstand is nu 6.66

6,6 Kohm is een aannemelijke waarde. Is de 6.6 waarde gemeten op de connector? Is T6 los genomen geweest en per ongeluk op T5 of T4 aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0yH9EasX26uuv6fGB3vHmP9T_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JRN95lLXiDLG3tSWlrrUv1kq.webp?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door andre75 op 19-11-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
joop81 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:05:
@andre75
De weerstand is nu 6.66

Als het apparaat nieuw is/garantie heeft dan kun je misschien beter eerst contact leggen met de leverancier.
Anders.
Hij doet het soms wel/soms niet.
X nadat gemeten is dat de weerstand klopt, is het apparaat te resetten?
X. Wissel de aansluiting van t6 en t7 om om te testen wat er dan gebeurd. Weer t6 storing of wordt het nu t7? Als het nu t7 is dan zit er een probleem in de kabel of sensor;
X. Even tussen de isolatie naar t6 kijken. Daar is geen sloopwerk voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
@andre75
de waarde is gemeten op het mini schroefje van de groene connector die ik van het bord heb gehaald.
op dezelfde manier T7 en T8 gemeten.

X, resetten geen idee hoe dat kan, daar heb ik nog niets over gelezen eigenlijk
X, ik heb T6 met T7 omgewisseld en nu geen alarm meer?!?!?!
X, de T6 zit mooi in een hulsje met een klemmetje die heb op zijn plek houdt, ik zie er niks geks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
zoals in mijn post hierboven, heb ik na het omdraaien van T6 met T7 geen alarm, wat betekend dit nu dan??? Kan het kwaad om het zo te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
zojuist weer de T6 en T7 terug verwisseld en de storing is (voor nu) verdwenen.

de Hewalex is gloedjenieuw, wat is raadzaam om te doen? ik heb het gemeld bij de leverancier maar die heeft nog niet gereageerd behalve dat hij mijn mail ontvangen heeft met de vraag wat te doen met dit Alarm 06.

Ik heb hiervoor niet dit groene blokje losgehaald of aan de minischroefjes gezeten, dus het is wel een raadsel waarom het alarm er eerst niet was, toen wel en nu weer niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:11:
zojuist weer de T6 en T7 terug verwisseld en de storing is (voor nu) verdwenen.

de Hewalex is gloedjenieuw, wat is raadzaam om te doen? ik heb het gemeld bij de leverancier maar die heeft nog niet gereageerd behalve dat hij mijn mail ontvangen heeft met de vraag wat te doen met dit Alarm 06.

Ik heb hiervoor niet dit groene blokje losgehaald of aan de minischroefjes gezeten, dus het is wel een raadsel waarom het alarm er eerst niet was, toen wel en nu weer niet.....
Ik zou het even aankijken. De waarde van de sensor is goed en niet defect. Misschien zat er in de bedrading van T6 in de connector wel een slecht contact?
Bij mij zijn T6 en T7 verwisseld wat meer is voorgekomen wat ik heb gelezen. Ik doe er niks aan, want ik kan er niet zo makkelijk meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
De Warmtepomp heeft vandaag 16 uur gedraaid en in de woonkamer blijft de temperatuur mooi stabiel. Mijn warmtepomp haalt zijn lucht 100% van buiten en ik zie dat T8 vandaag 4x de -12gr heeft aantikt en gaat dan vervolgens in defrost. Tussen elke defrost zit 5 kwartier tussen wat op zich wel meevalt. Ik ben benieuwd welke temperaturen jullie hebben op T8.Ik ben benieuwd als het echt gaat vriezen of dat wel goed gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door andre75 op 20-11-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
We vroegen ons net af waarom de bijkeuken de laatste tijd zoveel kouder is dan de keuken en woonkamer. Blijkt de afvoerslang van de behuizing van de WP losgeschoten te zijn. :P

[ Voor 5% gewijzigd door mvdklip op 21-11-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Kan iemand mij zeggen hoe ik dit menu in kom?
Hij blijft aangeven dat ik ingelogd zou moeten zijn, iets wat ik al ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIZwMJgBJ-TtIBrG69fluI7pKB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1x4OcVKD4RLyUuBNIDYJK6BF.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik nu alles waterdicht en heeft ie een half uur gedraaid, moest weer uit omdat kind gaat slapen nu haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BjA2tSZd4iV6tsJ9JSA7SII2oE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Atgt4KPtBA3XFMv5Jb2V9Y0L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFG9kKkf-Bwc3RKM-53A0L7k9UE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pziLWKLKjCD0SDdCREg8cWko.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
joop81 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:58:

[Afbeelding]

Overigens heb ik nu alles waterdicht en heeft ie een half uur gedraaid, moest weer uit omdat kind gaat slapen nu haha

[Afbeelding][Afbeelding]
Je moet daarvoor inloggen met installatiecode niet met de gebruikerscode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Hartelijk dank @Surfari! Ging net de losgeschoten slang opnieuw vastmaken en dus gelijk maar de kap van de WP afgehaald. Goed gekeken naar T6 en T7: kleuren klopten en aansluitingen op moederbord ook. Geen verwisseling dus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaY58A43KI0h-94GB5hzbf0wGAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgBUi7IvCjDCrDBBEitTcphP.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de isolatie aangepakt met wat tochtband en tiewraps. Hij staat nu een testrondje te maken en ik zie gelijk zinnige delta T's verschijnen. Begon rond de 0,5 en zit inmiddels al op 2,1. :)

[ Voor 31% gewijzigd door mvdklip op 21-11-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
andre75 schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:22:
De Warmtepomp heeft vandaag 16 uur gedraaid en in de woonkamer blijft de temperatuur mooi stabiel. Mijn warmtepomp haalt zijn lucht 100% van buiten en ik zie dat T8 vandaag 4x de -12gr heeft aantikt en gaat dan vervolgens in defrost. Tussen elke defrost zit 5 kwartier tussen wat op zich wel meevalt. Ik ben benieuwd welke temperaturen jullie hebben op T8.Ik ben benieuwd als het echt gaat vriezen of dat wel goed gaat.
3 tot 4 graden. De aanvoerlucht is 18-20 graden. Voor zover ik kan zien is er geen defrost

[ Voor 3% gewijzigd door LecramR op 21-11-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Surfari schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:36:
[...]

Je moet daarvoor inloggen met installatiecode niet met de gebruikerscode.
Waar vind je de installatiecode.@Surfari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
joop81 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:58:
[...]

Waar vind je de installatiecode.@Surfari
In de installatiehandleiding 1305.
De relais test zoals Hewa het noemt schakelt alles direct in ook de compressor. Beter niet mee spelen bijv aan-uit-aan, en ook niet gebruiken als de wp aan is of nog persdruk heeft.
(Oftewel zorg iig dat het systeem stilstaat mocht je dit willen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
De bijgeleverde handleiding goed doorlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Surfari schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:21:
[...]

In de installatiehandleiding 1305.
De relais test zoals Hewa het noemt schakelt alles direct in ook de compressor. Beter niet mee spelen bijv aan-uit-aan, en ook niet gebruiken als de wp aan is of nog persdruk heeft.
(Oftewel zorg iig dat het systeem stilstaat mocht je dit willen gebruiken).
Ik ben meer nieuwsgierig wat er in het menu in te stellen zou zijn voordat ik allerlei parameters zou veranderen, dat doe ik inderdaad niet.
@andre75 Ik heb het meerdere keren gelezen, blijkbaar dus ook meerdere keren overheen gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:19:
[...]

Ik ben meer nieuwsgierig wat er in het menu in te stellen zou zijn voordat ik allerlei parameters zou veranderen, dat doe ik inderdaad niet.
@andre75 Ik heb het meerdere keren gelezen, blijkbaar dus ook meerdere keren overheen gelezen...
Het is verwarrend. Er zijn 2 boekjes. instructions for User en instructions for fitter. Alle parameters staan in instructions for fitter. Ik heb ook ontdekt dat de 3 kW uitvoering een beetje misleiding is. De 3 kW wordt behaald bij A20 W10-65. Bij de 2.5 Kw uitvoering is dat A7 W35-30

[ Voor 12% gewijzigd door andre75 op 21-11-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
andre75 schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:22:
Hier mijn run van vandaag, t8 tegen t1 uitgezet, 2 keer een defrost. Een erg lange run vandaag, dankzij het poetsen van de douche en de wc, gevolgd door een vroege douche beurt van de kinderen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHMwp1WD-i2hjlmopM86VJYbGNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvTz2QKPH6KYxdoU2sbtozkH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
andre75 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:38:
[...]

Het is verwarrend. Er zijn 2 boekjes. instructions for User en instructions for fitter. Alle parameters staan in instructions for fitter. Ik heb ook ontdekt dat de 3 kW uitvoering een beetje misleiding is. De 3 kW wordt behaald bij A20 W10-65. Bij de 2.5 Kw uitvoering is dat A7 W35-30
Die verschillen in duiding van rendement en vermogen, zou dat door regelgeving komen? Ik denk dat het spel rond de energielabels veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
@Candymirror Gisteren laat op de avond een aanpassing gemaakt. Het gaat niet helemaal goed als de cv buffer koud is getapt door douchen en het op temperatuur houden van de woonkamer bij koud weer. De cv buffer wordt op temperatuur gehouden op basis van berekende aanvoertemperatuur. Bij cv vraag gaat het volle vermogen van warmtepomp naar de convectoren, zonder te kijken naar de berekende aanvoertemperatuur. Het cv water komt niet hoger dan 35gr heb ik gemerkt. Bij einde warmtevraag gaat de klep weer om naar cv buffer en warmt de cv buffer op naar de berekende aanvoertemperatuur. Ik heb nu het elektrische element bij gezet als de berekende buffer temperatuur na 2uur niet wordt gehaald, dan wordt er elektrisch bij gewarmd. Het is even testen wat het resultaat is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tFNaVhqYqWu9gEs3ZadpOQjFs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfxuQas5Q0I3r1nLwpQCDLNW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOAhloYoVw-9bOgon-9Asg7T69I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oftJh9XXf8ubRjvVHPLQJrcq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6s__nB_ZmPDtUZY_8mXcZoAFiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2QjXlqjfnnp4buXL2nA3vUP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn oude telefoon opgezocht, en gezocht naar de binnenkant van de hewalexen.
Hier zie je goed het verschil tussen de 2.5 en de 3.0 naast elkaar. Vooral de bovenkant van de condensor valt op. De montage gaten voor de kap hierover heen (welke wel geplaatst is bij de 2.5, en niet bij de 3.0) zijn zelfs gewoon aanwezig bij de 3.0.
Ook valt me op dat de compriband niets meer doet, dat verklaart waarschijnlijk bij mij de defrost's (na het vervangen van het filter leek het even veel beter, maar het is nog steeds niet perfect..)
Wat is nu het slimste om te doen, zelf een kap maken... Of toch nieuwe compriband plaatsen. Maw; wat is de reden dat de kap er niet meer opzit, een wat zijn de voor en nadelen om dit alsnog te plaatsen?
Edit:
Alle plaatjes op google tonen dichte condensors(niet specifiek hewalex) aan de bovenzijde..

[ Voor 3% gewijzigd door Tim123 op 21-11-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
@andre75 misschien goed om te weten voor als we meer vorst krijgen... ik heb nog niet zolang geleden een nachtelijke run gehad met temperaturen tegen het vriespunt en relatief hoge luchtvochtigheid. Het viel me daarbij op dat als de temperatuur van het water in het boilervat toe neemt, de tijd tussen de defrosts ook groter wordt. Zoals ik daar naar kijk lijkt dat niet het gevolg van een toenemende temperatuur van de aangevoerde lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Candymirror schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:57:
@andre75 misschien goed om te weten voor als we meer vorst krijgen... ik heb nog niet zolang geleden een nachtelijke run gehad met temperaturen tegen het vriespunt en relatief hoge luchtvochtigheid. Het viel me daarbij op dat als de temperatuur van het water in het boilervat toe neemt, de tijd tussen de defrosts ook groter wordt. Zoals ik daar naar kijk lijkt dat niet het gevolg van een toenemende temperatuur van de aangevoerde lucht.
Het valt me inderdaad ook op dat als het water in de installatie boven de 30 graden is de defrost's afnemen, of zelfs wegblijven. Als de vloerverwarming aan het opstarten is eerste 4 uur zonder defrost's, daarna in de 2 uur.
Bij de hewalex voor het tapwater eigenlijk nooit last van defrost's. Aangezien het water daar bijna altijd warmer is dan 30 graden.
Overigens zuig ik binnen lucht aan.
De hewalex voor tapwater blaast naar buiten, de hewalex voor de cv installatie blaast weer terug de zolder op.
Over dat laatste ben ik eigenlijk niet zo gelukkig meer.... Alle kamers zijn heerlijk op temperatuur.(dit werkt traag, maar wel goed). De zolder overloop en hal worden echt koud als de hewalex 10-12 uur draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:04:
[...]

Het valt me inderdaad ook op dat als het water in de installatie boven de 30 graden is de defrost's afnemen, of zelfs wegblijven. Als de vloerverwarming aan het opstarten is eerste 4 uur zonder defrost's, daarna in de 2 uur.
Bij de hewalex voor het tapwater eigenlijk nooit last van defrost's. Aangezien het water daar bijna altijd warmer is dan 30 graden.
De hewalex voor tapwater blaast naar buiten, de hewalex voor de cv installatie blaast weer terug de zolder op.
Over dat laatste ben ik eigenlijk niet zo gelukkig meer.... Alle kamers zijn heerlijk op temperatuur.(dit werkt traag, maar wel goed). De zolder overloop en hal worden echt koud als de hewalex 10-12 uur draait.
Ik wil gaan kijken om ook de lucht deels uit de omgeving te halen om zo een hogere aanzuig luchttemperatuur te krijgen. De lucht wordt dan via het ventilatierooster op zolder aangezogen. Dat de temperatuur op zolder kouder wordt is niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Tim123 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:55:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb mijn oude telefoon opgezocht, en gezocht naar de binnenkant van de hewalexen.
Hier zie je goed het verschil tussen de 2.5 en de 3.0 naast elkaar. Vooral de bovenkant van de condensor valt op.
Als ik het goed begrijp is de bovenste foto van een 3.0 waar de metalen plaat over de condensor heen mist. Zo ja, dan misschien goed om te weten dat ik een 3.0 heb die wel degelijk zo'n gesloten condensor heeft (dus met kap/plaat).

De compriband is bij mij trouwens ook redelijk gaar. Bij het volgende onderhoud maar nieuw plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door mvdklip op 22-11-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:16:
[...]

Als ik het goed begrijp is de bovenste foto van een 3.0 waar de metalen plaat over de condensor heen mist. Zo ja, dan misschien goed om te weten dat ik een 3.0 heb die wel degelijk zo'n gesloten condensor heeft (dus met kap/plaat).

De compriband is bij mij trouwens ook redelijk gaar. Bij het volgende onderhoud maar nieuw plaatsen.
Dat is inderdaad heel bijzonder....ik denk inderdaad dat ik er gewoon zelf een kap overheen ga maken. Nu zuigt de ventilator deels lucht boven de condensor langs, waardoor deze dus te weinig lucht krijgt, met de defrost's als gevolg(dat icm een te vuil filter verklaard voor mij het gedrag wat ik gezien heb..)

Edit:
@Surfari
Bij jou zit er ook geen orginele kap op de condensor toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Tim123 op 22-11-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:34:
[...]

Ik wil gaan kijken om ook de lucht deels uit de omgeving te halen om zo een hogere aanzuig luchttemperatuur te krijgen. De lucht wordt dan via het ventilatierooster op zolder aangezogen. Dat de temperatuur op zolder kouder wordt is niet erg.
Zolder koud is inderdaad geen groot probleem, maar deze koude zakt het trappenhuis in, waardoor het daar ook koud word. Dat is wel een ding. Ik weet nog niet helemaal hoe ik dit ga oplossen, wellicht dmv de orginele Duco een kleine onderdruk creëren op zolder, waardoor de koude lucht minder kan zakken in het trappenhuis.
Maar wegzuigen vanuit huis is inderdaad altijd warmer dan volledig vanaf buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
[...]

Weerstand over het schone filter was 18 PA. Valt erg mee. Nu wil de hewalex 40 PA hebben over zijn condensor, dan is 18 PA extra weerstand toch wel weer veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Tim123 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:23:
[...]

Weerstand over het schone filter was 18 PA. Valt erg mee. Nu wil de hewalex 40 PA hebben over zijn condensor, dan is 18 PA extra weerstand toch wel weer veel..
Ja die filters zijn leuk, maar het oppervlak is vrij klein, een knots van een filter geeft minder weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Tim123 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:17:
[...]

Dat is inderdaad heel bijzonder....ik denk inderdaad dat ik er gewoon zelf een kap overheen ga maken. Nu zuigt de ventilator deels lucht boven de condensor langs, waardoor deze dus te weinig lucht krijgt, met de defrost's als gevolg(dat icm een te vuil filter verklaard voor mij het gedrag wat ik gezien heb..)

Edit:
@Surfari
Bij jou zit er ook geen orginele kap op de condensor toch?
Idd pcwu 3.0 is hier zonder het plaatje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Mbt het grotendeels op binnenlucht draaien:
Tochtklachten kunnen wat gedempt worden door de ventilator in de minimale stand te zetten. Werkt hier ook goed, rendement en defrosts lijken er weinig onder te leiden maar dat heb ik verder niet onderzocht of gemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Tim123 schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:04:
[...]

Misschien een tijdelijk deeloplossing door de cv-wp naar buiten te laten blazen en de ww-wp naar binnen(ervan uitgaande dat ww minder draaiuren maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Lezers, hoe krijg ik de temperatuur naar de ingestelde 38 graden?
Vandaag heeft de pomp vanaf 9.00 uur tot nu gedraaid, maar boven de 26 graden komt ie niet en ook staat ie al uren op defrost.
Hebben jullie tips voor mij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KB2fCfZ5TxEA4Cfkak_l6qqVss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQnUMfZGWcEmaQQdPoIdMtvk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FI7IfqeRJ-YFM3dMQg3oOC1f_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udwoqTNfPaP7qBVJYiIE4FEq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa6a3GufOI_QtmeGTTUVmbJ7tWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKjrEGd6C9ofXffJCRr1DqXq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISiRhy9OE6x2fYFtWmnvJ4piJzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1juJcwrTkdZVICSD1qztUE1B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w-3cykokSA-cTMPr1WY3zfJq3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5q91sMiwl4JS25Nb7WJzOVYk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wp4FUwPWFf84BgYyB_7UsU0z1Tc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O47GfgRteNk0u8TklM6mpHPK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VAp_eNsAXIszk3Kd5ij4X1Zt_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45V4qMTLIatk1xgfoXNSYCJj.jpg?f=fotoalbum_tile

Hieronder het stroomverbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lGm483ilzYeSkFzIw58nWBOhFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPY0wdasiHADeppcjsKhYCTM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door joop81 op 22-11-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:19:
Vandaag heeft de pomp vanaf 9.00 uur tot nu gedraaid, maar boven de 26 graden komt ie niet en ook staat ie al uren op defrost.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe zit het installatietechnisch allemaal aangesloten? Ik heb vandaag 1x een defrost gehad vanmorgen om 8:30. Gaat het met de aanzuiglucht wel goed? Als deze te kort lucht krijgt, dan vriest de verdamper zo in. Sluit de kap goed over de verdamper, zie foto's van @Tim123. Als de kap niet goed de verdamper afsluit dan vriest deze ook zo in. Bij welke temperatuur gaat de warmtepomp in defroist? het is een parameter. Bij mij gaat de warmtepomp in defrost bij -13gr. Heb je wel een LTV vloerverwarming verdeler toegepast? Hoeveel m2 is de vloerverwarming? Misschien is het vermogen van de warmtepomp wel te kort in jouw situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door andre75 op 22-11-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
[Afbeelding]

[Afbeelding]
38 graden is vooral geduld hebben, (als je dit al Überhaupt gaat halen).
Je hebt rond de 3 K verschil tussen intrede/uittrede warmtepomp. 38 graden uittrede betekent dus 35 graden intrede.(en dus je installatie en vloer ook die temperatuur...)

Als ik na je stroom verbruikt kijk zie ik een aantal defrost's, wel vergelijkbaar met wat ik hier zie, eerst een uur of 4 geen defrost's, dan gemiddeld om de 2 uur. Nadeel van de defrost's is dat de watertemperatuur weer zakt, waardoor 38 graden bijna onmogelijk lijkt.

Kan je je herinneringen of jij een kap over je condensor had, of niet?(zie mijn foto's van gisterenavond)

Ik heb overigens je pb via de mail gelezen, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om te reageren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:50:
[...]

Hoe zit het installatietechnisch allemaal aangesloten? Ik heb vandaag 1x een defrost gehad vanmorgen om 8:30. Gaat het met de aanzuiglucht wel goed? Als deze te kort lucht krijgt, dan vriest de verdamper zo in. Sluit de kap goed over de verdamper, zie foto's van @Tim123. Als de kap niet goed de verdamper afsluit dan vriest deze ook zo in. Bij welke temperatuur gaat de warmtepomp in defroist? het is een parameter. Bij mij gaat de warmtepomp in defrost bij -13gr
Als je rond 8.30 je 1e defrost's had, hoelang stond hij toen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Surfari schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:51:
[...]

Misschien een tijdelijk deeloplossing door de cv-wp naar buiten te laten blazen en de ww-wp naar binnen(ervan uitgaande dat ww minder draaiuren maakt)
Kan ik proberen, maar dan moet ik best veel veranderen aan de set up nu, wellicht een extra dakdoorvoer. Eerst je vorige tip proberen (laag toeren) en kijken wat dit doet met afgegeven vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Surfari schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:38:
[...]

Ja die filters zijn leuk, maar het oppervlak is vrij klein, een knots van een filter geeft minder weerstand.
Voor het tapwater heeft het jaren gedraaid (zowel de 2.5 als 3.0 KW versies) met dit filter, nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:12:
[...]

Als je rond 8.30 je 1e defrost's had, hoelang stond hij toen aan?
Vandaag 1x voorgekomen. Ging om 6:40 uur aan en 0m 8:30 uur Defrost. Daarna niet meer. Vandaag tot nu toe 11 uur gedraaid met 16 starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:41:
[...]

Vandaag 1x voorgekomen. Ging om 6:40 uur aan en 0m 8:30 uur Defrost. Daarna niet meer. Vandaag tot nu toe 11 uur gedraaid met 16 starts.
16 starts? Dat komt natuurlijk door jou setup icm buffervat .
16 starts in 13 uur tijd is vrij veel vind ik.
Rond 8.00 vanmorgen is de warmtepomp aan gegaan, 2 defrost's gehad(een nu bijna weer 1) en toen is de compressor uitgeweest. De rest van de dag heeft is hij aan geweest zonder start/stops.(en dus zonder buffer, 3 radiatoren, en 65m2 vloerverwarming)
Voor de 1e defrost's kwam ik op een COP van 4.55.
Als ik nu kijk icm 2 defrost's kom ik uit op een COP van ~ 4.06.

Screenshots van opwek 29.00KW (via de puls uitgang op de energie meter) en het opgenomen vermogen van de warmtepomp 6.55 KW en de transport pomp 0.59 KW (29/7.14~4.06)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyb78b0lW8UQXqExV2EKmZcRV7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyYw2XuHQ9mz4PvEwdKXwpDa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYF6Mpe910yuUyvoK94YOqXtIuo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XygOnnlzckIkYQcVBAXr5TPt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVtoYQPtDDbUJE1NV6ML_vSFmyY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SWa5OYrqNPEyjYeb7Oj5VgG5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z15hM0LDIRZz4i7b33SEz_X8J-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SfSxQTTpd6PjLiyfxjIaF5R2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zit er op aangesloten. Cv ww?

Bij deze lage watertemperaturen is om de twee uur defrost niet zo spannend. Normaliter is het een tijdelijke situatie omdat het water opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
mvdklip schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:31:
Vervolgens de isolatie aangepakt met wat tochtband en tiewraps. Hij staat nu een testrondje te maken en ik zie gelijk zinnige delta T's verschijnen. Begon rond de 0,5 en zit inmiddels al op 2,1. :)
De isolatie rond de sensoren fixen blijkt dus echt de oplossing. Ik vraag me af of dit bij anderen met vermeende T6/T7 verwisseling niet hetzelfde is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90LQGotVJVVESYGI6AfV_tX4z8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oyCNFSQFdpezfKzuQ6QwG7Yw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Tim123 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:17:
Dat is inderdaad heel bijzonder....ik denk inderdaad dat ik er gewoon zelf een kap overheen ga maken.
Ik had een firmware versie 'n' terwijl de meeste hier een 'm' hebben voor de 2.5 en een 'o' voor de 3.0, volgens mij. Dus ik kan ook qua opbouw een tussenversie hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op je pompfoto zijn cv leidingen te zien. Zit er een vloer of radiatoren op?
Vooropgesteld dat de wp goed werkt ziet het er uit of je te veel vermogen afneemt. Draai eens een paar radiatoren dicht en laat er een paar aan, of als je een combinatie hebt draai de radiatoren dicht en laat de vloer opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Surfari schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:02:
[...]

Wat zit er op aangesloten. Cv ww?

Bij deze lage watertemperaturen is om de twee uur defrost niet zo spannend. Normaliter is het een tijdelijke situatie omdat het water opwarmt.
6 groepen vloerverwarming alleen, rond de 50m2 als hoofdverwarming. Dus CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
mvdklip schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:16:
[...]

@Tim123 zouden ze dan gewoon de kap zijn vergeten met monteren? Ik heb er geeneens compriband zitten... vraag qaard aan leverancier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3vI_JCdMqUq8g-j9kJAnVFqdzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLvzXMrzn08drPa96icpah9i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@joop81 Compriband zit er wel degelijk, rond de luchtafvoer. En dat deksel lijkt Hewalex op een gegeven weg te zijn gaan laten bij de productie van 3.0's. Niemand weet waarom.

Het is natuurlijk wel zo dat de aangezogen warme lucht zo ook via de bovenkant contact kan maken met de condensor. Zolang dat compriband z'n werk goed doet en er geen koude lucht naar binnen komt, lijkt me dat deksel niet echt nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door mvdklip op 23-11-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
@joop81 Heb je daar nog een buffer tussen? of gaat het rechtstreeks de vloer in? Waar zitten t2 en t3? Het lijkt er op dat je afgifte groter is dan de WP aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
mvdklip schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:20:
@joop81 Compriband zit er wel degelijk, rond de luchtafvoer. En dat deksel lijkt Hewalex op een gegeven weg te zijn gaan laten bij de productie van 3.0's. Niemand weet waarom.

Het is natuurlijk wel zo dat de aangezogen warme lucht zo ook via de bovenkant contact kan maken met de condensor. Zolang dat compriband z'n werk goed doet en er geen koude lucht naar binnen komt, lijkt me dat deksel niet echt nodig.
Je wil dat alle lucht via de (rode pijl) condensor gaat. Door het ontbreken van de kap(en hier zelfs de compriband bovenop) gaat de lucht (in ieder geval deels) binnenin de warmtepomp via de blauwe pijl. Hierdoor heb je veel minder lucht over de condensor.
Minder lucht over de condensor, minder warmte overdracht, kleinere opbrengst toch?
Als de condensor viezer word, word de weerstand groter, en gaat bovenstaand probleem alleen maar groter worden lijkt mij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSQvkmW_OvsgsV9JWLeRVfV5Ucs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mf25bXK2mQCox7TxLZbDV8Wi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:01
Mijn Hewalex komt toch iets sneller binnen dan gedacht. Opzich goed nieuws, behalve dat ik nog niets voorbereid heb. Mijn doel, voor nu, is om de warmtepomp te gebruiken voor het tapwater en eventueel als ondersteuning (voorverwarming) van de cv, welke nog met een gasketel verwarmd wordt. Deze gaat er in de toekomst ook nog uit echter gaat dat nu nog niet omdat er nog nergens vloerverwarming ligt en alles nog slecht geisoleerd is. Daar gaat de komende jaren verandering in komen.

Nu heb ik nog 2 stuks Nefit 120 liter cv boilers staan met ieder 1 spiraal in.

1) Kan ik deze twee voorraadvaten überhaupt wel gebruiken icm de Hewalex? Deze verwarmd normaal natuurlijk het tapwater zelf, maar kan ik ook een voorraadvat opwarmen middels de spiraal? En volgens mij beschikken deze boilers niet over temp. sensoren in het vat zelf. Zou ik deze dan extern moeten monteren?

2) Is er misschien een slimme opstelling kan maken waarmee ik eventueel ook de cv kan voorverwarmen middels 1 van de 2 spiralen?

Zijn er hier misschien Tweakers die daar slimme ideeën voor hebben of eventueel zelfs ervaring?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
emot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:23:
Mijn Hewalex komt toch iets sneller binnen dan gedacht. Opzich goed nieuws, behalve dat ik nog niets voorbereid heb. Mijn doel, voor nu, is om de warmtepomp te gebruiken voor het tapwater en eventueel als ondersteuning (voorverwarming) van de cv, welke nog met een gasketel verwarmd wordt. Deze gaat er in de toekomst ook nog uit echter gaat dat nu nog niet omdat er nog nergens vloerverwarming ligt en alles nog slecht geisoleerd is. Daar gaat de komende jaren verandering in komen.

1) Kan ik deze twee voorraadvaten überhaupt wel gebruiken icm de Hewalex? Deze verwarmd normaal natuurlijk het tapwater zelf, maar kan ik ook een voorraadvat opwarmen middels de spiraal? En volgens mij beschikken deze boilers niet over temp. sensoren in het vat zelf. Zou ik deze dan extern moeten monteren?

2) Is er misschien een slimme opstelling kan maken waarmee ik eventueel ook de cv kan voorverwarmen middels 1 van de 2 spiralen?

Zijn er hier misschien Tweakers die daar slimme ideeën voor hebben of eventueel zelfs ervaring?

Bij voorbaat dank.
Die eerst de isolatie voordat je de cv koppeling maakt. Wat wil je met max 3 kW bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:01
Surfari schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:39:
[...]

Die eerst de isolatie voordat je de cv koppeling maakt. Wat wil je met max 3 kW bereiken?
Isolatie is in de zin van een compleet nieuw dak, voorzetwanden in de woonkamer etc. Niet zomaar even gedaan. Om deze winter wat gas te besparen wil ik proberen of we met de Hewalex qua SWW volledig gasloos kunnen en eventueel ook nog via de spiraal in het voorraad vat van SWW het water naar de cv ketel voorverwarmen.

In onze situatie zijn we met 2 personen welke full time werken. We douchen beide kort en de verwarming staat bijna de gehele dag op 15 graden behalve als we 's avonds op de bank zitten, dan gaat ie naar 18,5.
Daarnaast zijn we nog aan het kijken om op korte termijn een airco te installeren om ook mee te verwarmen. Als dat een beetje mee zit verwacht ik eigenlijk vrij weinig meer met gas te verwarmen.

Het is ook geen definitieve situatie wat we gaan maken. In de toekomst zal de Hewalex gewoon volledig gebruikt worden voor SWW en de cv middels een aparte warmtepomp verwarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
joop81 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:20:
[...]

Ik ga ervan uit dat de wp gewoon werkt. Een luchtspleetje nekt hem niet hoor(tenzij je veel weerstand in het aanzuigtraject hebt).
Met een koud vertrek en een koude (massive) vloer zit je met een bijverwarming vloer al gauw aan >50W/m2 laat staan met hoofdverwarming. Uitgaande van een vloer in beton of cement.
Je temperatuur stijgt niet omdat de massive vloer intern aan het opwarmen is; deze absorbeert alle warmte-energie.
Als extraatje zit je nu in een temperatuurbereik waar de wp minder vermogen afgeeft en ook nog eens een defrost wil doen(vloer koelt weer wat af).
Probeer het eens met bijv drie groepen dichtgedraaid.
Er zijn met betrekking tot warmteafgifte en vermogen van een vloer allerlei tabellen beschikbaar. Dat is de afgifte als de vloer op temperatuur is. Bij een koude massive vloer en een koude laag lucht op die vloer wordt er meer warmte afgegeven, maar dan aan het beton/cement i.p.v. het oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Tim123 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:34:
Je wil dat alle lucht via de (rode pijl) condensor gaat. Door het ontbreken van de kap(en hier zelfs de compriband bovenop) gaat de lucht (in ieder geval deels) binnenin de warmtepomp via de blauwe pijl. Hierdoor heb je veel minder lucht over de condensor.
Check. Ik ging van iets heel anders uit, namelijk koude lucht die terug de kast ingeblazen wordt en door ontbrekend deksel bij de condensor komt. Wat jij zegt is óók heel logisch. M.a.w. je wil én dat deksel én een solide afdichting tussen kap en uitlaat.

Toch zal Hewalex echt wel een reden gehad hebben om dat deksel weg te laten. Misschien maakt de luchtstroom van de blauwe pijl minder uit dan je denkt?

[ Voor 10% gewijzigd door mvdklip op 23-11-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
emot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:55:
[...]

Isolatie is in de zin van een compleet nieuw dak, voorzetwanden in de woonkamer etc. Niet zomaar even gedaan. Om deze winter wat gas te besparen wil ik proberen of we met de Hewalex qua SWW volledig gasloos kunnen en eventueel ook nog via de spiraal in het voorraad vat van SWW het water naar de cv ketel voorverwarmen.

In onze situatie zijn we met 2 personen welke full time werken. We douchen beide kort en de verwarming staat bijna de gehele dag op 15 graden behalve als we 's avonds op de bank zitten, dan gaat ie naar 18,5.
Daarnaast zijn we nog aan het kijken om op korte termijn een airco te installeren om ook mee te verwarmen. Als dat een beetje mee zit verwacht ik eigenlijk vrij weinig meer met gas te verwarmen.

Het is ook geen definitieve situatie wat we gaan maken. In de toekomst zal de Hewalex gewoon volledig gebruikt worden voor SWW en de cv middels een aparte warmtepomp verwarmd worden.
Wat betreft je vragen:
1. Deze boiler heeft misschien een thermostaat of sensor onder een kap aan de onderzijde en deze zit in een ingelaste dompelbuis?
De spiraal gebruiken om op te warmen, je zou verwachten dat dat werkt. Maar wat is de aansluitmaat? 15mm? Komt dat goed qua stroming?
Je bedoelt opwarmen via de cv spiraal in de wp boiler? Niet met tapwater hoop ik.
2. Is een beetje een strikvraag 😀. Ja en nee. Ja dat kan maar nee niet zomaar voor je huidige cv, het is wat kort door de bocht maar je situatie klinkt of jouw cv vermogen en een behoorlijke temperatuur nodig heeft.
Heb je de cv test al gedaan, in de zin van wat is het minimum vermogen en de minimale temperatuur die je nodig hebt om er comfortabel genoeg bij te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
emot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:23:

Bij voorbaat dank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SGBC81ejwhI1avLP0lwqEdRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large

1. Warmtepompen en standaard boilers met een spiraal gaat meestal niet goed.
Ik heb het op deze manier gedaan waar de warmtepompboiler de naverwarmer is.

[ Voor 4% gewijzigd door andre75 op 23-11-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:20:
[...]

35gr water bij hart op hart 150mm van de slangen is 59 Watt per m2
30gr water bij hart op hart 150mm van de slangen is 43 Watt per m2

50m2 x 43Watt per m2 = 2,1 kW
50m2 x 59Watt per m2 = 2,9 kW

De Hewalex 3 Kw geeft dit vermogen bij een luchttemperatuur van 20gr, beetje misleiding achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
andre75 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:49:
[...]

35gr water bij hart op hart 150mm van de slangen is 59 Watt per m2
30gr water bij hart op hart 150mm van de slangen is 43 Watt per m2

50m2 x 43Watt per m2 = 2,1 kW
50m2 x 59Watt per m2 = 2,9 kW

De Hewalex 3 Kw geeft dit vermogen bij een luchttemperatuur van 20gr, beetje misleiding achteraf.
Dat vermogen gaat over de afgifte en niet wat je er in moet stoppen.
Bij matige vloerisolatie lekt er veel weg en H-o-h zou wel eens kleiner kunnen zijn. Dan wordt het krap qua vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJS2
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-10-2023
Hallo,

Inmiddels druk bezig de Hewalex. dakdoorvoeren zijn inmiddels aardig klaar voor installatie. Ben nu bezig met de waterzijde. (ontwerp en inkoop)

2 vraagjes:

1. Weet iemand hoe ik mijn 2010 CV Ketel Bosch 30HRC kan 'onderbreken'? Ik wil het 200l boiler vat alleen gebruiken voor tapwater (douche) en dan wil ik natuurlijk niet dat mijn Bosch ketel alsnog aansluit. Het idee is wel dat ik de boiler in serie zet met de CV. Liefste zou ik natuurlijk een contactje uit de Hewalex pakken, maar wordt er niet helemaal wijs uit via de handleiding.

2. Heeft iemand nog een tip voor een goeie webshop / merk meerlagen buis? ik heb hooguit 10 meter nodig en was van plan 20mm te pakken. Heb in totaal hooguit 10m leidingwerk nodig, maar vooral de aansluitingen van 1" of 3/4" op de boiler en de WP lijken een uitdaging.. óf ik kan alleen 100m kopen, óf het is niet te betalen, óf ze hebben niet alles wat ik nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
BJS2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:52:
Hallo,

Inmiddels druk bezig de Hewalex. dakdoorvoeren zijn inmiddels aardig klaar voor installatie. Ben nu bezig met de waterzijde. (ontwerp en inkoop)

2 vraagjes:

1. Weet iemand hoe ik mijn 2010 CV Ketel Bosch 30HRC kan 'onderbreken'? Ik wil het 200l boiler vat alleen gebruiken voor tapwater (douche) en dan wil ik natuurlijk niet dat mijn Bosch ketel alsnog aansluit. Het idee is wel dat ik de boiler in serie zet met de CV. Liefste zou ik natuurlijk een contactje uit de Hewalex pakken, maar wordt er niet helemaal wijs uit via de handleiding.

2. Heeft iemand nog een tip voor een goeie webshop / merk meerlagen buis? ik heb hooguit 10 meter nodig en was van plan 20mm te pakken. Heb in totaal hooguit 10m leidingwerk nodig, maar vooral de aansluitingen van 1" of 3/4" op de boiler en de WP lijken een uitdaging.. óf ik kan alleen 100m kopen, óf het is niet te betalen, óf ze hebben niet alles wat ik nodig heb..
1. Wat staat er in de installatiehandleiding van de cv ketel? Schema aansluiten zonneboiler.
2.Aansluiten met koper 22mm is ook een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door andre75 op 23-11-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJS2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUPCs3l4OyLlsgvbBvHX4emPIzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nfXbdCJk9mzgicbbqZRUabf4.png?f=fotoalbum_large
dit staat in de handleiding. Maar daar kom ik niet veel verder mee. De rechterzijde onderbreekt alles, ook de normale verwarming functie. De linkerkant heeft het over een boiler en 2 NTC's. tja.. en nu? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
BJS2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:24:
[Afbeelding]
dit staat in de handleiding. Maar daar kom ik niet veel verder mee. De rechterzijde onderbreekt alles, ook de normale verwarming functie. De linkerkant heeft het over een boiler en 2 NTC's. tja.. en nu? :)
Ik bedoel een zonneboiler. Vaak moet dan een aanpassing gedaan worden wat bij elke ketel anders is. In het installatievoorschrift staat meestal een hoofdstuk zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJS2
ah, goeie. ik heb dit gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcC0EsX3VpYzu0K1MyWn3-TkveY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PGfnH2WObALf2uPVrwoFeNlP.png?f=user_large
Niets over een electrische aansturing / onderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
BJS2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:37:
ah, goeie. ik heb dit gevonden:
[Afbeelding]
Niets over een electrische aansturing / onderbreking.
Mooil schema wat ik zo niet kon vinden in het installatievoorschrift. De warmtepomp maakt nooit 80gr, dus bij de Bosch kan het zonder extra aanpassingen gewoon in serie gezet te worden.

1) Koudwater leiding met inlaatcombinatie aansluiten op de boiler.
2) De warmwater leiding van de boiler naar de koudwater aansluiting van de cv ketel en klaar, geen extra aanpassingen nodig. De inlaattemperatuur naar de ketel blijft onder de 80gr

[ Voor 3% gewijzigd door andre75 op 23-11-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Surfari schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:55:
[...]

Dat vermogen gaat over de afgifte en niet wat je er in moet stoppen.
Bij matige vloerisolatie lekt er veel weg en H-o-h zou wel eens kleiner kunnen zijn. Dan wordt het krap qua vermogen.
Hoh is 10cm inderdaad als hoofdverwarming bij mij beneden. Het is een goede tip om een paar groepen dicht te zetten en kijken of het dan warmer kan worden dan de 28 graden die ik gehaald hebt.

Er zit geen buffervat tussen, het is net als @Tim123 rechtstreeks op vloerverwarming. Wel moet ik eerlijk zeggen dat het nog een open systeem is die geplaatst is voor hoge temperaturen, dus met pomp ed. De radiatorkraan op verdeler staat volledig open (ja heb het eerder gelezen het blijft een versmalling).
Maar kan dit de reden zijn dan dat het water niet warmer wordt dan de 28 graden na 10 uur draaien?

Mijn t2 en t3 zitten beide in een dompelbuis op 1 meter van de hewalex af zie foto's. Is nu netter afgewerkt, dit was nog in de druppelfase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCJVwSTIpIHicMB3SHSXwNO5IrA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9A835E2Ne7zcfjxT5kHFtKHK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AurDU5YDIn83unKiJi_-ghC_Ujg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0LGIzcMK5atvb77EAnMSFmG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hV-O-86vrmOr4qr_Tm7VMwZa__w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iklNQXNOtz7potJSa48LZxf.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog een belangrijke vraag. Mijn cv monteur die hem in bedrijf komt stellen zegt dat er bij de levering een in bedrijfsstellingsformulier zou horen te zitten voor de installateur. Die heb ik niet gezien, dit lijkt nodig te zijn om de subsidie aan te kunnen vragen?!? Of is alleen een factuur met deze tekst erop voldoende om in te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
joop81 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:50:
[...]

Hoh is 10cm inderdaad als hoofdverwarming bij mij beneden. Het is een goede tip om een paar groepen dicht te zetten en kijken of het dan warmer kan worden dan de 28 graden die ik gehaald hebt.

Er zit geen buffervat tussen, het is net als @Tim123 rechtstreeks op vloerverwarming. Wel moet ik eerlijk zeggen dat het nog een open systeem is die geplaatst is voor hoge temperaturen, dus met pomp ed. De radiatorkraan op verdeler staat volledig open (ja heb het eerder gelezen het blijft een versmalling).
Maar kan dit de reden zijn dan dat het water niet warmer wordt dan de 28 graden na 10 uur draaien?

Mijn t2 en t3 zitten beide in een dompelbuis op 1 meter van de hewalex af zie foto's. Is nu netter afgewerkt, dit was nog in de druppelfase.

Nog een belangrijke vraag. Mijn cv monteur die hem in bedrijf komt stellen zegt dat er bij de levering een in bedrijfsstellingsformulier zou horen te zitten voor de installateur. Die heb ik niet gezien, dit lijkt nodig te zijn om de subsidie aan te kunnen vragen?!? Of is alleen een factuur met deze tekst erop voldoende om in te sturen?
Als de installateur op de faktuur zet dat de warmtepomp in bedrijf is gesteld conform de richtlijnen dan is dat voldoende.
Pagina: 1 ... 12 ... 22 Laatste