PASware schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:03:
[...]
Dit moest ik even een aantal keer doorlezen, ik ben nog een newbee hierin. Toch wat vragen ter verheldering:
• Als ik het goed begrijp overrule je de WP. De TapWaterSensor AAN doe je op T3 zodra die onder bepaalde temperatuur komt, dan forceer je de WP dus aan, net zolang totdat T2 (die lager zit) zijn temperatuur gehaald heeft, toch?
• WaterPumpOperationMode AAN is dus het geval als je wilt dat alleen de WP zijn werk doet en die zet dan natuurlijk ook de pomp aan. Heater staat dan uit?
• WaterPumpOperationMode UIT is dus WP doet niks, maar pomp en heater staan aan?
• Sturing is dan op T2 omdat die lager in de boiler zit en dus potentieel een lagere temperatuur heeft dan T3?
Ik moet wel antwoord geven op je vragen:
Ik forceer de wp aan door de setpoint voor het tapwater op 60° te zetten en zet de TapWaterSensor op t2 zodat de wp pas uitgaat als het onderin 60° is geworden. Door de E-heater bij te schakelen is de kans groot dat t3 eerder de 60° bereikt dan t2.
De WaterPumpOperationMode zet ik op Uit zodat ook nadat de WP uit gaat het water in het vat blijft circuleren en dus gelijkmatig 60° blijft.
De WP is dus niet per definitie uit als WaterPumpOperationMode op Uit staat. De WP gaat pas uit als de setpoint bereikt is. De heater en de pomp blijven dan dus doordraaien. Je kan dus ook kiezen om de WP setpoint lager te zetten en het laatste stukje uitsluitend op de e heater te doen.
Dus ja, sturing is dan op T2 omdat die potentieel lager is dan t3.
De TapWaterSensor staat default af fabriek op 0 wat overeenkomt met T2, als je standaard draait hoef je hier dus niets mee. Ik heb afgelopen zomer echter gemerkt dat het beter werkt om deze op T3 te zetten (de wp springt aan, terwijl er dankzij de gelaagdheid nog genoeg voorraad met voldoende temp bovenin de boiler zit). De ingestelde TapWaterSensor bepaalt icm met de TapWaterHysteresis en de TapWaterTemp setpoint wanneer de WP aanslaat. Bij mij is dat ingesteld op resp. T3, 5° en 52°, komt t3 bij beneden de 47° dan gaat de WP aan om vervolgens uit te gaan als T3 de 52° weer bereikt.
De WaterPumpOperationMode staat standaard op synchroon, dit houdt in dat hij alleen aan gaat als de wp ook aan is (hij draait bij normaal bedrijf nog wel even na net als de fan). Hij kan ook op continu mode gezet worden. Dit houd in dat hij altijd draait.
Deze instellingen kun je overigens allemaal doen vanaf de bedieningsmodule.
Voor een legionella run wil je dat de inhoud van het vat goed mengt, dus ondanks of de WP wel of niet aan is wil je dat de pomp draait om het water te mengen. Zo kun je ook als de wp de 60 graden heeft bereikt de pomp de elektrische heater na laten verwarmen en tegelijkertijd het water circuleren (desnoods met onderbrekingen, bv 10 minuten aan, 10 min uit) en eventueel de temp nog iets verder op voeren tot boven de 60° ( max set point WP)
Omdat T3 hoger in het vat zit en dus waarschijnlijk altijd warmer dan T2 zet ik tijdens de legionella run de WP sturing op T2 en gebruik ik ook die waarde om te bepalen of de temp voor de run bereikt is.
Om deze wijzigingen vanuit Domoticz te kunnen doen heb ik in de python plugin van mvdklip twee switches toegevoegd in plugin.py Ik heb ze toegevoegd onder
def SetupExpertDevicesPCWU(plugin)
door in de code een bestaande switch te kopiëren, de naam, het label en het unit nummer te wijzigen. Het unit nummer moet uniek zijn voor je device. In de laatste code van mvdklip is 29 de eerstvolgende vrije. Naam wordt dus 'WaterPumpOperationMode' en ik heb er als label "Water Pump Operation (On=Sync, Off=Cont)" aan gehangen. Voor 'TapWaterSensor' heb ik label "Tap Water Sensor (On=T3, off=T2)" toegevoegd.
Voor een legionella run zet ik nu op timer een dummy switch om die middels een lua script vervolgens de eerder genoemde acties uitzet en terugdraaien zodra die op Off gaat. Dit is nog vrij basic en moet nog verfijnt worden met sturing op temperatuur en of het wel nodig is. Ook heb ik nu nog geen terugkoppeling ingebouwd om te controleren of alle acties ook effectief zijn geworden. Hij gaat nu bij mij dus een legionella run doen, stookt de wp op tot 60 graden de wp gaat vervolgens uit en blijft daarna doorstoken op de e heater waarvan ik de ingebouwde thermostaat dusdanig ver heb terug gedraaid dat hij net weer aan springt bij 60 graden. De timer staat nu op 3 uur aan dat is tot nu toe genoeg gebleken, maar kan me voorstellen dat het binnenkort een keer niet lang genoeg zal zijn.
[
Voor 9% gewijzigd door
Candymirror op 17-11-2022 23:30
]