Ja, dat is wel duidelijk. Maar ben je dan niet bang dat de CV ketel alsnog aanslaat (al is het maar even) op het moment dat er vraag is? de leiding tussen het boilervat en de ketel intrede is kort, hooguit 1m. Maar dan nog.andre75 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:55:
[...]
1) Koudwater leiding met inlaatcombinatie aansluiten op de boiler.
2) De warmwater leiding van de boiler naar de koudwater aansluiting van de cv ketel en klaar, geen extra aanpassingen nodig. De inlaattemperatuur naar de ketel blijft onder de 80gr
Rechter knop op de ketel helemaal terug draaien. Ketel reageert op de tap NTC en als het warmwater hoger is dan de ingestelde temperatuur op de ketel, dan gaat de ketel niet aan.BJS2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:20:
[...]
Ja, dat is wel duidelijk. Maar ben je dan niet bang dat de CV ketel alsnog aanslaat (al is het maar even) op het moment dat er vraag is? de leiding tussen het boilervat en de ketel intrede is kort, hooguit 1m. Maar dan nog.
1. Bedoel je met het onderbreken etc. dat je de combiketel als naverwarmer wilt maar dat deze niet inschakelt? Dan moet je de tapwater functie uit zetten of op een lage temperatuur instelling. Maar dat is dus geen advies, het formele advies zie je in de handleiding, op 60 graden instellen.BJS2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:52:
Hallo,
Inmiddels druk bezig de Hewalex. dakdoorvoeren zijn inmiddels aardig klaar voor installatie. Ben nu bezig met de waterzijde. (ontwerp en inkoop)
2 vraagjes:
1. Weet iemand hoe ik mijn 2010 CV Ketel Bosch 30HRC kan 'onderbreken'? Ik wil het 200l boiler vat alleen gebruiken voor tapwater (douche) en dan wil ik natuurlijk niet dat mijn Bosch ketel alsnog aansluit. Het idee is wel dat ik de boiler in serie zet met de CV. Liefste zou ik natuurlijk een contactje uit de Hewalex pakken, maar wordt er niet helemaal wijs uit via de handleiding.
2. Heeft iemand nog een tip voor een goeie webshop / merk meerlagen buis? ik heb hooguit 10 meter nodig en was van plan 20mm te pakken. Heb in totaal hooguit 10m leidingwerk nodig, maar vooral de aansluitingen van 1" of 3/4" op de boiler en de WP lijken een uitdaging.. óf ik kan alleen 100m kopen, óf het is niet te betalen, óf ze hebben niet alles wat ik nodig heb..
2. Wat voor 20 mm pak je dan. Hewa schrijft dit als binnendiameter voor dus meerlagen wordt dan bijv 28 mm. Als je geen bijzondere redenen voor 20 mm hebt waarom zou je het doen.
Ga je persen of een andere methode gebruiken.
Koppelingen naar 3/4 zijn erg gangbaar bij 28 mm. Voor de pomp 1" kun je het beste pompkoppelingen gebruiken.
Koper is prachtig maar dat wordt dan ca 10 meter ongeïsoleerde koper dat geeft veel warmteverlies.
[quote]joop81 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:50:
[...]
Hoh is 10cm inderdaad als hoofdverwarming bij mij beneden. Het is een goede tip om een paar groepen dicht te zetten en kijken of het dan warmer kan worden dan de 28 graden die ik gehaald hebt.
Er zit geen buffervat tussen, het is net als @Tim123 rechtstreeks op vloerverwarming. Wel moet ik eerlijk zeggen dat het nog een open systeem is die geplaatst is voor hoge temperaturen, dus met pomp ed. De radiatorkraan op verdeler staat volledig open (ja heb het eerder gelezen het blijft een versmalling).
Maar kan dit de reden zijn dan dat het water niet warmer wordt dan de 28 graden na 10 uur draaien?
Als ik op een tabel van een willekeurige fabrikant kijk dan staat daar voor hoh 10 cm 16x2 slang bij een watertemperatuur 30 graden is de afgifte 65 a 75 watt bij ruimtetemperatuur 20 a 16 Gr. Bij een lagere watertemperatuur wordt de afgifte kleiner, dus stel bij ca 28 Gr wordt het 50 Watt/m2. Maal 50 m2 is 2.5 kW.
Maar uhh.. kun je wat warmte van de vloer voelen, daar gaat het toch om?
Het zou nuttig zijn als bijv een ir thermometer hebt. Meet eens het vloeroppervlak als de wp lang uitstaat. En meet daarna naar een paar uur draaien.
Voorts wat staat er op je 'delta t'? Misschien loont het de moeite om de circulatiepomp van de wp een standje lager te zetten.
[...]
Hoh is 10cm inderdaad als hoofdverwarming bij mij beneden. Het is een goede tip om een paar groepen dicht te zetten en kijken of het dan warmer kan worden dan de 28 graden die ik gehaald hebt.
Er zit geen buffervat tussen, het is net als @Tim123 rechtstreeks op vloerverwarming. Wel moet ik eerlijk zeggen dat het nog een open systeem is die geplaatst is voor hoge temperaturen, dus met pomp ed. De radiatorkraan op verdeler staat volledig open (ja heb het eerder gelezen het blijft een versmalling).
Maar kan dit de reden zijn dan dat het water niet warmer wordt dan de 28 graden na 10 uur draaien?
Als ik op een tabel van een willekeurige fabrikant kijk dan staat daar voor hoh 10 cm 16x2 slang bij een watertemperatuur 30 graden is de afgifte 65 a 75 watt bij ruimtetemperatuur 20 a 16 Gr. Bij een lagere watertemperatuur wordt de afgifte kleiner, dus stel bij ca 28 Gr wordt het 50 Watt/m2. Maal 50 m2 is 2.5 kW.
Het zou nuttig zijn als bijv een ir thermometer hebt. Meet eens het vloeroppervlak als de wp lang uitstaat. En meet daarna naar een paar uur draaien.
Voorts wat staat er op je 'delta t'? Misschien loont het de moeite om de circulatiepomp van de wp een standje lager te zetten.
Zijn er verder nog ervaringen met cv boilers icm de Hewalex? Of zijn dergelijke boilers (Nefit 120 liter) gewoonweg niet te gebruiken?emot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:23:
Nu heb ik nog 2 stuks Nefit 120 liter cv boilers staan met ieder 1 spiraal in.
1) Kan ik deze twee voorraadvaten überhaupt wel gebruiken icm de Hewalex? Deze verwarmd normaal natuurlijk het tapwater zelf, maar kan ik ook een voorraadvat opwarmen middels de spiraal? En volgens mij beschikken deze boilers niet over temp. sensoren in het vat zelf. Zou ik deze dan extern moeten monteren?
En wat voor andere boilers / tapwater vaten werken jullie mee? En als er iemand nog een adresje heeft waar er nog verkrijgbaar zijn, hoor ik het graag.
Het is ook goed lezen wat je bedoeld. Bedoel je de Nefit boilers als tapwater voorraad en dan opwarmen via de spiraal? Nee dat gaat niet goed want dan heb je twee maal overdracht via een spiraal en dan haal je geen 60 Gr met de wp.emot schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:33:
[...]
Zijn er verder nog ervaringen met cv boilers icm de Hewalex? Of zijn dergelijke boilers (Nefit 120 liter) gewoonweg niet te gebruiken?
En wat voor andere boilers / tapwater vaten werken jullie mee? En als er iemand nog een adresje heeft waar er nog verkrijgbaar zijn, hoor ik het graag.
Ik begrijp je bedoeld. Eigenlijk is mijn vraag vrij kort: Kan ik 1 of 2 Nefit 120 liter cv boilers gebruiken in combinatie met een Hewalex (op welke manier dan ook)?
Bijvoorbeeld:
Bijvoorbeeld:
- Als tapwaterboiler; met de Hewa op de spiraal aangesloten en daarmee het vat verwarmen, maar dat lijkt niet echt goed te werken
- Als tapwaterboiler; met de Hewa het tapwater verwarmen en daarmee de boilers vullen. Spiralen gebruik ik dan niet. Maar hoe tap je het SWW uit de boilers dan? Aangezien er maar 1 in- en 1 uitgang zijn.
- Als buffervat voor de cv en de Hewa als voorverwarmer voor de CV gebruiken
- Anders..
1. Niet zinvol.emot schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:27:
Ik begrijp je bedoeld. Eigenlijk is mijn vraag vrij kort: Kan ik 1 of 2 Nefit 120 liter cv boilers gebruiken in combinatie met een Hewalex (op welke manier dan ook)?
Bijvoorbeeld:Als er al mensen zijn die hier al ervaringen en of oplossingen mee hebben zou dat voor mij een mooie tussenoplossing zijn. In de toekomst moet er gewoon een 3- of 400 liter voorraadvat voor SWW aan komen te hangen, echter heb ik die nog niet en zijn die momenteel zeer lastig verkrijgbaar.
- Als tapwaterboiler; met de Hewa op de spiraal aangesloten en daarmee het vat verwarmen, maar dat lijkt niet echt goed te werken
- Als tapwaterboiler; met de Hewa het tapwater verwarmen en daarmee de boilers vullen. Spiralen gebruik ik dan niet. Maar hoe tap je het SWW uit de boilers dan? Aangezien er maar 1 in- en 1 uitgang zijn.
- Als buffervat voor de cv en de Hewa als voorverwarmer voor de CV gebruiken
- Anders..
2. Die boilers zijn waarschijnlijk tapwater aansluiting 15 mm? Dat wordt lastig qua stroming.
Hier heb ik een tijdje een 80 liter boiler in serie met de hewalexboiler gezet(dus ww uit hewaboiler naar tweede boiler, en deze werd naverwarmer door de cv. Met een recirculatie systeem om zo een legionellarun te doen. Cv maakt tweede boiler heet, recirculatie via hewaboiler. Het kan maar het is een hoop gedoe. 1e opzet was om over een paar jaar de cv ketel voor een l/w wp te vervangen.
Allerlei leidingen en boilers met tapwater, het moet allemaal regelmatig verhit worden en geeft warmteverliezen.
3. Als buffervat zijn er mogelijkheden. Doe ze niet zomaar weg als je aan wp cv denkt.
Ik weet dat het fijn is om in oplossingen te denken maar met beperkte informatie ff bepalen of iets wel of niet kan wordt het niet.
Daarom eerst vragen. Wat is de cv temperatuur waar je woning op kan stoken? Als je bijv op 70 Gr aanvoer en 50 Gr retour draait, wat voor bijdrage verwacht je dan van de WP.
Op lage temperatuur cv wordt het een ander verhaal.
De wilo pomp staat op stand 1, de laagste volgens mij. Het gaat mij erom om inderdaad de kou uit de vloer te hebben. Ik ga dan ook eens de begin temperatuur van de verdeler bij houden om de twee uur ofzo om te kijken of de temperatuur omhoog gaat, met 28 graden vanuit hewalex en 22 retour zal er toch iets anfgeven worden lijkt me? Die 6 graden moet ergens blijven.Surfari schreef op donderdag 24 november 2022 @ 00:38:
[quote]joop81 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:50:
[...]
Ik heb vandaag een multical 302 binnen gekregen. Was in de veronderstelling dat deze een mbus zou hebben, maar het blijkt dat hij een wireless mbus heeft. Binnenkort maar eens in de aanvoer of retour leiding zetten. Daarna in alle rust, maar eens kijken of ik de broadcasts van het ding op kan pikken met behulp van https://github.com/weetmuts/wmbusmeters
Ik heb nog wel een rtl-sdr dongle liggen of anders bouw ik een cul. Heb hier arduino's genoeg en heb toevallig ook nog een cc1101 liggen.
Net een poging gedaan om de AES encryptie sleutel via een net aangemaakt account op te halen, blijkt het device uiteraard al ergens geregistreerd te staan. Zal er morgen eens een mailtje naar kamstrup aan wagen.
Ik heb nog wel een rtl-sdr dongle liggen of anders bouw ik een cul. Heb hier arduino's genoeg en heb toevallig ook nog een cc1101 liggen.
Net een poging gedaan om de AES encryptie sleutel via een net aangemaakt account op te halen, blijkt het device uiteraard al ergens geregistreerd te staan. Zal er morgen eens een mailtje naar kamstrup aan wagen.
[Voor 255% gewijzigd door Candymirror op 24-11-2022 22:21. Reden: Dacht dat in privé message aan het sturen was]
Je hebt 22 graden retour. Als je onderburen hebt die flink stoken kan dat. Maar anders gebeurt er toch echt wat. Uit een koude vloer komt koud retour. ( Tenzij de stromingssnelheid absurd hoog is, dat zal niet zo snel met stand 1 en tig m2).joop81 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:53:
[...]
De wilo pomp staat op stand 1, de laagste volgens mij. Het gaat mij erom om inderdaad de kou uit de vloer te hebben. Ik ga dan ook eens de begin temperatuur van de verdeler bij houden om de twee uur ofzo om te kijken of de temperatuur omhoog gaat, met 28 graden vanuit hewalex en 22 retour zal er toch iets anfgeven worden lijkt me? Die 6 graden moet ergens blijven.
O ja, die vloerverdeler, zit die direct op de Wp circulatiepomp of heeft deze een eigen pomp?
Als je groepen dicht draait stijgt de temperatuur wat sneller, de wp doet dan minder defrosts en geeft wat meer vermogen af, zo komt er meer vermogen in de vloer. Dichtgedraaide groepen daarna stuk voor stuk open draaien. Dan kun je naar een warme vloer werken. Als blijkt dat dat haalbaar is lijkt het erop dat een buffervat in open verdeler configuratie hier wat aan kan doen.
De wp circuleert dan over de buffer en kan wat sneller opwarmen. De circulatie over de vloer is dan een tweede circuit met eigen pomp.
Als hoofdverwarming wordt dit krap. Heb je ook radiatoren?
Onderburen heb ik niet, woon in hoekhuis. De verdeler is eigenlijk alleen geschikt voor hoge temperatuur, zit een pomp op met radiatorkraan en bypass. Beneden heb ik geen radiatoren meer, boven wel maar staan allemaal dicht nu. Ik had de badkamer per ongelijk nog open staan en die voelde best wat warm. Die staat nu dicht dus alle warme water kan alleen nog afgegeven worden aan de vloerverwarming.Surfari schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:45:
[...]
Je hebt 22 graden retour. Als je onderburen hebt die flink stoken kan dat. Maar anders gebeurt er toch echt wat. Uit een koude vloer komt koud retour. ( Tenzij de stromingssnelheid absurd hoog is, dat zal niet zo snel met stand 1 en tig m2).
O ja, die vloerverdeler, zit die direct op de Wp circulatiepomp of heeft deze een eigen pomp?
Als je groepen dicht draait stijgt de temperatuur wat sneller, de wp doet dan minder defrosts en geeft wat meer vermogen af, zo komt er meer vermogen in de vloer. Dichtgedraaide groepen daarna stuk voor stuk open draaien. Dan kun je naar een warme vloer werken. Als blijkt dat dat haalbaar is lijkt het erop dat een buffervat in open verdeler configuratie hier wat aan kan doen.
De wp circuleert dan over de buffer en kan wat sneller opwarmen. De circulatie over de vloer is dan een tweede circuit met eigen pomp.
Als hoofdverwarming wordt dit krap. Heb je ook radiatoren?
Waarom kan de wp de watertemperatuur dan niet makkelijk hoger maken dan die 28 graden uitgaand?
Het vermogen is maar 2,5 kW en 3 kW bij 20gr aanzuig lucht. Bij mij komt de temperatuur niet hoger dan 35gr op 2 convectoren in de woonkamer. Logisch, want het vermogen is beperkt maar voldoende om de woonkamer op temperatuur te houden.
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van twee Hewalexen icm met een buffervat? Ik wil een extra Hewalex plaatsen die de eerste gaat helpen als er meer warmtevraag is. Ze warmen een 500L hygieneboiler op die ook op een zonnecollector installatie is aangesloten.
Ik dacht zelf om één Hewalex op de onderzijde van het vat aan te sluiten. Deze moet het hele jaar dienst doen. En op de bovenste helft de tweede, die alleen bij grotere warmtevraag bijspringt.
Installatie heeft voornamelijk radiatoren, en een klein stukje vloerverwarming
Ik dacht zelf om één Hewalex op de onderzijde van het vat aan te sluiten. Deze moet het hele jaar dienst doen. En op de bovenste helft de tweede, die alleen bij grotere warmtevraag bijspringt.
Ik heb deze vraag uitgezet bij mijn leverancier. Waarom niet op alle 3.0 een kap op de condensor zit. ben benieuwd!mvdklip schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:33:
[...]
Check. Ik ging van iets heel anders uit, namelijk koude lucht die terug de kast ingeblazen wordt en door ontbrekend deksel bij de condensor komt. Wat jij zegt is óók heel logisch. M.a.w. je wil én dat deksel én een solide afdichting tussen kap en uitlaat.
Toch zal Hewalex echt wel een reden gehad hebben om dat deksel weg te laten. Misschien maakt de luchtstroom van de blauwe pijl minder uit dan je denkt?
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, en heb de afgelopen dagen met veel interesse allerlei zaken gelezen, ikzelf heb sinds 2018 een hewalex 2.5 geïnstalleerd die ik rechtstreeks heb aangesloten op mijn cv installatie, dus zonder voorraadvat mijn radiatoren zijn als het ware het voorraadvat, opzet van dit geheel was besparen gas verbruik, ik kan melden dat mijn gasverbruik met ongeveer 800 kub. Per jaar is gedaald.
Bij extreme kou buiten schakeld mijn verwarmingsketel bij, heb dus een soort hybride oplossing gemaakt.
Maar door het lezen van dit forum heb ik een aantal vragen.
Bij gebruik van instroom buitenlucht van 10 graden wordt het water uit warmtepomp ongeveer 31 graden druk pomp 21 bar.
Bij gebruik van instroom binnenlucht van 17 graden wordt het water uit warmte pomp ongeveer 32 graden druk pomp ook 21 bar.
Zijn dit normale waarden voor dit systeem of zou die temperatuur uit de warmte pomp hoger moeten zijn en heb ik iets niet goed aangesloten?
De pomp draaid 7x24 uur vanaf november tot april dus ongeveer 6 maanden rest van het jaar staat die uit.
Voor het tapwater heb ik nog een zonneboiler staan met een 300l vat en drie panelen echter nu niet interessant ,water wordt niet warmer dan 18 graden, dus tapwater loopt via verwarmingsketel.
Ik ben nieuw op dit forum, en heb de afgelopen dagen met veel interesse allerlei zaken gelezen, ikzelf heb sinds 2018 een hewalex 2.5 geïnstalleerd die ik rechtstreeks heb aangesloten op mijn cv installatie, dus zonder voorraadvat mijn radiatoren zijn als het ware het voorraadvat, opzet van dit geheel was besparen gas verbruik, ik kan melden dat mijn gasverbruik met ongeveer 800 kub. Per jaar is gedaald.
Bij extreme kou buiten schakeld mijn verwarmingsketel bij, heb dus een soort hybride oplossing gemaakt.
Bij gebruik van instroom buitenlucht van 10 graden wordt het water uit warmtepomp ongeveer 31 graden druk pomp 21 bar.
Bij gebruik van instroom binnenlucht van 17 graden wordt het water uit warmte pomp ongeveer 32 graden druk pomp ook 21 bar.
Zijn dit normale waarden voor dit systeem of zou die temperatuur uit de warmte pomp hoger moeten zijn en heb ik iets niet goed aangesloten?
De pomp draaid 7x24 uur vanaf november tot april dus ongeveer 6 maanden rest van het jaar staat die uit.
Voor het tapwater heb ik nog een zonneboiler staan met een 300l vat en drie panelen echter nu niet interessant ,water wordt niet warmer dan 18 graden, dus tapwater loopt via verwarmingsketel.
Deze vraag is misschien iets off topic maar ook weer niet.
Als je de hewalex op cv gedeelte heb staan, beneden op de vloerverwarming wat prima draait, dan is het een kunst om het boven nog warm(er) te krijgen. Ik zit nu te denken aan ltv radiatoren op de slaapkamers (met name de kamers van de kinderen die er huiswerk maken). Als je dan een paar tegelijk aanzet en de andere dicht zet, dan zou je toch de kamers moeten kunnen verwarmen? Of natuurlijk een 2de hewalex voor ltv radiatoren en een aparte voor de vloerverwarming beneden.
Een ltv radiator is niet duur als ik net snel kijk, al heb ik nog niet echt een idee wat voor sterkte er nodig is voor welke ruimte. Wellicht heeft iemand een handige formule om het benodigde vermogen van een ltv radiator per ruimte te berekenen?
Als je de hewalex op cv gedeelte heb staan, beneden op de vloerverwarming wat prima draait, dan is het een kunst om het boven nog warm(er) te krijgen. Ik zit nu te denken aan ltv radiatoren op de slaapkamers (met name de kamers van de kinderen die er huiswerk maken). Als je dan een paar tegelijk aanzet en de andere dicht zet, dan zou je toch de kamers moeten kunnen verwarmen? Of natuurlijk een 2de hewalex voor ltv radiatoren en een aparte voor de vloerverwarming beneden.
Een ltv radiator is niet duur als ik net snel kijk, al heb ik nog niet echt een idee wat voor sterkte er nodig is voor welke ruimte. Wellicht heeft iemand een handige formule om het benodigde vermogen van een ltv radiator per ruimte te berekenen?
@joop81 Hallo, ik heb ook interesse in de Hewalex en ik zie dat dat prima gaat voor jou met de vloerverwarming. Wat is prima? Kun jij het hele stookseizoen met alleen de Hewalex toe of heb je nog andere bijverwarming voor de woonkamer? Ik heb een woonkamer van 50m2 met vloerverwarming en vraag me af of de Hewalex het zou trekken?
Vermogen voor een ruimte is 55watt per m3 inhoud van de ruimte. Het hangt ook van de isolatiewaarde van de woning af. Bij slecht of matig geisoleerd is er meer watt per m3 nodig. Een infraroodpaneel kan ook een alternatief zijn.joop81 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:35:
Deze vraag is misschien iets off topic maar ook weer niet.
Dat is ook even de vraag. Het vermogen van de Hewalex is 2,5 kW en 3 kW bij 20gr aanzuiglucht. Met 50m2 is het wel heel krap aan.Ranneman schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:43:
@joop81 Hallo, ik heb ook interesse in de Hewalex en ik zie dat dat prima gaat voor jou met de vloerverwarming. Wat is prima? Kun jij het hele stookseizoen met alleen de Hewalex toe of heb je nog andere bijverwarming voor de woonkamer? Ik heb een woonkamer van 50m2 met vloerverwarming en vraag me af of de Hewalex het zou trekken?
Ik kom op 35gr met 2 convectoren. Het vermogen van de Hewalex is maar 2,5 kW en 3Kw bij 20gr aanzuiglucht.Petercil schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:11:
Hallo,
Een 2e Hewalex is mogelijk, maar plaats wel een keerklep zodat de stroming niet van de ene naar de andere warmtepomp gaat en dat ze elkaar beïnvloeden.LecramR schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:06:
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van twee Hewalexen icm met een buffervat? Ik wil een extra Hewalex plaatsen die de eerste gaat helpen als er meer warmtevraag is. Ze warmen een 500L hygieneboiler op die ook op een zonnecollector installatie is aangesloten.
[Afbeelding]
Er wordt net zoveel nu vermogen afgegeven als er in gestopt wordt. Daarom stijgt de temperatuur niet.joop81 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:27:
[...]
Onderburen heb ik niet, woon in hoekhuis. De verdeler is eigenlijk alleen geschikt voor hoge temperatuur, zit een pomp op met radiatorkraan en bypass. Beneden heb ik geen radiatoren meer, boven wel maar staan allemaal dicht nu. Ik had de badkamer per ongelijk nog open staan en die voelde best wat warm. Die staat nu dicht dus alle warme water kan alleen nog afgegeven worden aan de vloerverwarming.
Waarom kan de wp de watertemperatuur dan niet makkelijk hoger maken dan die 28 graden uitgaand?
50 m2 vloer als hoofdverwarming met een conventionele vloer heeft meer vermogen nodig.
Tip, zoek op internet eens op 'warmte afgifte vloerverwarming' een tabel op van een willekeurige fabrikant. H-o-h, slangmaat, temperaturen en afgegeven vermogen staan er in. Afhankelijk van omstandigheden en je slangmaat zou jouw vloer bij een watertemperatuur van 35 graden ruwweg iets van 100 W per m2 afgeven. Dat haal je dus niet met deze wp.
Maar voel je warmte in de vloer?
Vanmorgen de kap over de condensor heen gemaakt:
Helaas lijkt dit weinig te veranderen zoals @Surfari ook aan gaf. Ook de gedachten van @mvdklip klopte hierin zoals het nu lijkt.
@joop81 , Meld jij het als er een reactie van de fabrikant komt?
De woonkamer is heerlijk op temperatuur, maar ik merk dat de hal/overloop en zolder te koud zijn, deze kou moet ook opgewarmd worden(dus kost dat extra energie die moet komen uit de hewalex)
@Surfari ik ga jou voorstel toch proberen, dus de hewalex voor tapwater uitblazen op zolder, en de hewalex voor de cv installatie toch maar buiten laten blazen(alle 2 binnen aanzuigen) het vermogen gaat hierdoor toenemen waarschijnlijk, omdat de zolder lucht nu steeds kouder word, straks is de afkoeling minder(ervaring voorgaande jaren).
Helaas lijkt dit weinig te veranderen zoals @Surfari ook aan gaf. Ook de gedachten van @mvdklip klopte hierin zoals het nu lijkt.
@joop81 , Meld jij het als er een reactie van de fabrikant komt?
De woonkamer is heerlijk op temperatuur, maar ik merk dat de hal/overloop en zolder te koud zijn, deze kou moet ook opgewarmd worden(dus kost dat extra energie die moet komen uit de hewalex)
@Surfari ik ga jou voorstel toch proberen, dus de hewalex voor tapwater uitblazen op zolder, en de hewalex voor de cv installatie toch maar buiten laten blazen(alle 2 binnen aanzuigen) het vermogen gaat hierdoor toenemen waarschijnlijk, omdat de zolder lucht nu steeds kouder word, straks is de afkoeling minder(ervaring voorgaande jaren).
Ik weet dat sommige de Hewalex in Duitsland hebben gekocht. Ik heb deze bij zonneboilermagazijn gekocht.RemonWi schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:21:
Hi Hewalexers,
Zijn er nog mensen die deze wp in Polen kopen?
https://www.heizung-solar...uft-Waermepumpe::964.html
Maar, heeft er iemand ervaring hoe een Hewalex het zal doen met lage temperatuur radiatoren?
Of een sterk vermoeden hoe dit zal gaan? Kan lonen om een 2de hewalex te monteren voor de 1e etage naast de huidige hewalex voor beganegrond met vloerverwarming.
Of een sterk vermoeden hoe dit zal gaan? Kan lonen om een 2de hewalex te monteren voor de 1e etage naast de huidige hewalex voor beganegrond met vloerverwarming.
Ik heb op mijn Hewalex 2 Jaga Strada hybird convectoren en verwarm met 35gr cv water. De convectoren hangen in de woonkamer en dat gaat prima.joop81 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:19:
Maar, heeft er iemand ervaring hoe een Hewalex het zal doen met lage temperatuur radiatoren?
goed bedoeld, maar zakendoen op het forum is niet de bedoeling. Zie https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/ nummer 6
[Voor 118% gewijzigd door Proton_ op 29-11-2022 13:51]
knip
[Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 29-11-2022 13:51]
Hallo Andre, zou je een linkje willen sturen welke twee radiatoren je exact erop aangesloten hebt? Dit lijkt me ideaal om de bovenverdieping mee te verwarmen.andre75 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:44:
[...]
Ik heb op mijn Hewalex 2 Jaga Strada hybird convectoren en verwarm met 35gr cv water. De convectoren hangen in de woonkamer en dat gaat prima.
Al ga ik dan wel 2x met zo'n ding licht aanzuigende 700m3 is wel flink haha
Je kan toch wel "Jaga strada" in je zoekbalk intikken? Dan kom je er vanzelf.joop81 schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:22:
[...]
Hallo Andre, zou je een linkje willen sturen welke twee radiatoren je exact erop aangesloten hebt? Dit lijkt me ideaal om de bovenverdieping mee te verwarmen.
knip
[Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 29-11-2022 13:51]
https://www.radiatorendis...?filter=10411,10335,10612joop81 schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:22:
[...]
Hallo Andre, zou je een linkje willen sturen welke twee radiatoren je exact erop aangesloten hebt? Dit lijkt me ideaal om de bovenverdieping mee te verwarmen.
Kijk wel naar het vermogen van wat er nodig is op de bovenverdieping.
Je kan ook de 700m3 lucht van buiten aanzuigen.
[Voor 10% gewijzigd door andre75 op 28-11-2022 20:33]
Tuurlijk kan ik dan @Surfari maar ik vind het fijn als een mede tweaker al ervaring heeft met een specifiek model welke bij hem/haar werkt. vandaar mijn vraag.Surfari schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:07:
[...]
Je kan toch wel "Jaga strada" in je zoekbalk intikken? Dan kom je er vanzelf.
Aaa🍻. Ltv werkt bij 35 graden. Zoals @andre75 aangeeft kun je dus selecteren naar vermogen. Hier hangt de Zehnder Lateo, hetzelfde idee en ook verkrijgbaar met en zonder ventilator. In verschillende diktes, hoe dikker des te meer vermogen ze af kunnen geven. Heb helaas geen link voor je.joop81 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:43:
[...]
Tuurlijk kan ik dan @Surfari maar ik vind het fijn als een mede tweaker al ervaring heeft met een specifiek model welke bij hem/haar werkt. vandaar mijn vraag.
Hoi @andre75 en @Surfari zit er tussen je hewalex en de twee ltv radiatoren een buffervat of direct zonder buffervat?andre75 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:44:
[...]
Ik heb op mijn Hewalex 2 Jaga Strada hybird convectoren en verwarm met 35gr cv water. De convectoren hangen in de woonkamer en dat gaat prima.
Als ik het zo lees dan moet het super gemakkelijk werken op de ltv radiatoren weinig water en echt lage temperatuur
Ik heb er een buffer tussen maar de praktijk is dat het (nog) niet echt nodig is. Mijn afgifte vermogen is hoger dan het vermogen van de warmtepomp. Ik gebruik de buffer ook als voorverwarmer voor warmwater. Na warmtevraag wordt de buffer weersafhankelijk op temperatuur gehouden. Bij warmtevraag gaat de klep langzaam naar de cv stand waardoor er warmte langzaam vanuit de buffer door de condensor van de warmtepomp loopt. Hierdoor warmt de warmtepomp wat sneller op. Hou wel rekening met het nominale debiet van 650ltr wat door de convectoren moet gaan stromen.joop81 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:09:
[...]
Hoi @andre75 en @Surfari zit er tussen je hewalex en de twee ltv radiatoren een buffervat of direct zonder buffervat?
Als ik het zo lees dan moet het super gemakkelijk werken op de ltv radiatoren weinig water en echt lage temperatuur
[Voor 5% gewijzigd door andre75 op 30-11-2022 20:02]
Hoevaak heb jij defrost's op deze manier? En als je een defrost heb, wat doe je met je circulatie pomp? Laat je die aan?andre75 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:48:
[...]
Ik heb er een buffer tussen maar de praktijk is dat het (nog) niet echt nodig is. Mijn afgifte vermogen is hoger dan het vermogen van de warmtepomp. Ik gebruik de buffer ook als voorverwarmer voor warmwater. Na warmtevraag wordt de buffer weersafhankelijk op temperatuur gehouden. Bij warmtevraag gaat de klep langzaam naar de cv stand waardoor er warmte langzaam vanuit de buffer door de condensor van de warmtepomp loopt. Hierdoor warmt de warmtepomp wat sneller op. Hou wel rekening met het nominale debiet van 650ltr wat door de convectoren moet gaan stromen.
[Afbeelding]
Als er met 4 personen achter elkaar gedoucht wordt waardoor de buffer sterk is afgekoeld dan heb ik 1x een defrost. Toen het het een koude zondag was, een week of drie geleden toen had ik 4x een defrost gehad op één dag. Ik merk als de buffer op temperatuur blijft dat de defrost wegblijft. Ook heb ik in Domoticz gezien dat de defrost zich voordoet na 1,5 a 2 uur draaien. Ik heb het zo opgelost, als na 2 uur de berekende buffertemperatuur niet wordt gehaald, dan wordt er een 3 kW e- element ingeschakeld. De pomp wordt gestuurd door de warmtepomp en blijft draaien. Bij warmtevraag van de thermostaat is de gemiddelde looptijd (run) rond de 30 min.Tim123 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:34:
[...]
Hoevaak heb jij defrost's op deze manier? En als je een defrost heb, wat doe je met je circulatie pomp? Laat je die aan?
[Voor 7% gewijzigd door andre75 op 30-11-2022 23:05]
Ok, ik was alleen bang dat de ketel zou aanslaan op basis van de vraag en pas daarna zou merken dat er warm water binnen zou komen. (2meter leiding)andre75 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:30:
[...]
Rechter knop op de ketel helemaal terug draaien. Ketel reageert op de tap NTC en als het warmwater hoger is dan de ingestelde temperatuur op de ketel, dan gaat de ketel niet aan.
Omdat het hele korte stukjes zijn dacht ik idd aan 20/22mm. Maar misschien is iets dikker idd beter. Koper was ik zeker niet van plan.Surfari schreef op donderdag 24 november 2022 @ 00:14:
[...]
1. Bedoel je met het onderbreken etc. dat je de combiketel als naverwarmer wilt maar dat deze niet inschakelt? Dan moet je de tapwater functie uit zetten of op een lage temperatuur instelling. Maar dat is dus geen advies, het formele advies zie je in de handleiding, op 60 graden instellen.
2. Wat voor 20 mm pak je dan. Hewa schrijft dit als binnendiameter voor dus meerlagen wordt dan bijv 28 mm. Als je geen bijzondere redenen voor 20 mm hebt waarom zou je het doen.
Ga je persen of een andere methode gebruiken.
Koppelingen naar 3/4 zijn erg gangbaar bij 28 mm. Voor de pomp 1" kun je het beste pompkoppelingen gebruiken.
Koper is prachtig maar dat wordt dan ca 10 meter ongeïsoleerde koper dat geeft veel warmteverlies.
Ik ga het gewoon aansluiten en dan kijk ik even hoe de ketel het doet. Ik hoef die niet perse op 60 graden omdat ik met de pomp en evt. het elektrisch element legionella runs kan draaien.
Weet iemand waarom de aansluit mogelijkheden in de handleiding onderscheid maken in de positie van het elektrisch element in het vat (mogelijkheid 1 en 3 uit de handleiding). Ik heb namelijk mijn element juist zoveel mogelijk onderin geplaatst. (Op advies van de leverancier). Maar ik wilde graag aansluiten volgens omschrijving 3.. dat lijkt dan tegenstrijdig.
Daarnaast vraag ik mij af hoe je de temperatuursensoren van de hewalex plaatst. In mijn vat zit maar 1 officiële positie, halverwege. Maak je dan de sensor met een beetje pasta en isolatie aan een leiding ofzo?!
Niet echt een vergelijkbare situatie helaas.andre75 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:58:
[...]
Als er met 4 personen achter elkaar gedoucht wordt waardoor de buffer sterk is afgekoeld dan heb ik 1x een defrost. Toen het het een koude zondag was, een week of drie geleden toen had ik 4x een defrost gehad op één dag. Ik merk als de buffer op temperatuur blijft dat de defrost wegblijft. Ook heb ik in Domoticz gezien dat de defrost zich voordoet na 1,5 a 2 uur draaien. Ik heb het zo opgelost, als na 2 uur de berekende buffertemperatuur niet wordt gehaald, dan wordt er een 3 kW e- element ingeschakeld. De pomp wordt gestuurd door de warmtepomp en blijft draaien. Bij warmtevraag van de thermostaat is de gemiddelde looptijd (run) rond de 30 min.
De wp voor de boiler (al douchen we hem helemaal leeg) heeft nooit een defrost, heeft wellicht toch met de grote delta te maken met mijn(nog te kleine ) circulatie pomp.
De wp voor de cv installatie, waar de vloerverwarming opzit heeft gemiddeld 4 maal per dag(10-12 uur draaien) een defrost.
Hierdoor zakt de uittrede temperatuur steeds weer in elkaar. Dit laatste wil ik voorkomen, zodat mijn uittrede temperatuur boven de 30 graden uit gaat komen als het straks echt koud word.
Ik speel met de gedachte om de circulatie pomp uit te zetten tijdens de defrost's (wat de wp zelf ook lijkt te willen als ik in de geschiedenis lijst kijk met alle parameters)
Ik stuur nu echter zelf de transport pomp aan ipv dat de wp dat doet. ( Dit is juist een voorwaarde voor het starten van de wp).
Tijdens de defrost's koelt dan de uittrede temperatuur dus niet zoveel af, maar heb ik ook geen transport meer, en dus geen warmte.
Een 2e gedachte is om juist tijdens de defrost's de circulatie pomp te laten draaien, en de E-ketel voor 10 minuutjes te gebruiken om 30 graden te maken.
Na de defrost's pakt de wp het weer op, zonder dat het water is afgekoeld.
Wat er nu gebeurt is slecht voor de cop, deze is veel minder doordat het water afkoelt, met als de vloer zelf.
Pomp uit tijdens de defrost's is goed voor de cop, immers er word geen energie geleverd, dus moet je het ook niet gebruiken.
Alleen heb ik dan 0 verwarming tijdens die momenten.
E-ketel aan tijdens de defrost's is ook zeer slecht voor de cop, maar als de wp warmer word, nemen de defrost's af. Dus dan zijn het er wellicht geen 4 per dag meer.
Wat is hierin slim?
Ik ga 1 deze dagen een relais aansluiten op de uitgang van de transport pomp in de wp.
Deze heeft een wissel contact, waar ik eea mee kan gaan testen.
Het relais zal gaan afvallen tijdens de defrost's, en dmv het wisselcontact kan ik de pomp uitschakelen, of juist de E-ketel inschakelen....
wat denken jullie, wat zal voor de Hewalex komend jaar de subsidie worden?
Is er wellicht ook iemand die weet of er op korte termijn een nieuwe Hewalex versie uitkomt?
Bestaan er nog vergelijkbare warmtepompen zoals de Hewalex eigenlijk?
Is er wellicht ook iemand die weet of er op korte termijn een nieuwe Hewalex versie uitkomt?
Tim123 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:51:
[...]
Niet echt een vergelijkbare situatie helaas.
De wp voor de boiler (al douchen we hem helemaal leeg) heeft nooit een defrost, heeft wellicht toch met de grote delta te maken met mijn(nog te kleine ) circulatie pomp.
De wp voor de cv installatie, waar de vloerverwarming opzit heeft gemiddeld 4 maal per dag(10-12 uur draaien) een defrost.
Hierdoor zakt de uittrede temperatuur steeds weer in elkaar. Dit laatste wil ik voorkomen, zodat mijn uittrede temperatuur boven de 30 graden uit gaat komen als het straks echt koud word.
Ik speel met de gedachte om de circulatie pomp uit te zetten tijdens de defrost's (wat de wp zelf ook lijkt te willen als ik in de geschiedenis lijst kijk met alle parameters)
Ik stuur nu echter zelf de transport pomp aan ipv dat de wp dat doet. ( Dit is juist een voorwaarde voor het starten van de wp).
Tijdens de defrost's koelt dan de uittrede temperatuur dus niet zoveel af, maar heb ik ook geen transport meer, en dus geen warmte.
Een 2e gedachte is om juist tijdens de defrost's de circulatie pomp te laten draaien, en de E-ketel voor 10 minuutjes te gebruiken om 30 graden te maken.
Wat er nu gebeurt is slecht voor de cop, deze is veel minder doordat het water afkoelt, met als de vloer zelf.
Pomp uit tijdens de defrost's is goed voor de cop, immers er word geen energie geleverd, dus moet je het ook niet gebruiken.
E-ketel aan tijdens de defrost's is ook zeer slecht voor de cop, maar als de wp warmer word, nemen de defrost's af. Dus dan zijn het er wellicht geen 4 per dag meer.
Wat is hierin slim?
Ik ga 1 deze dagen een relais aansluiten op de uitgang van de transport pomp in de wp.
Het relais zal gaan afvallen tijdens de defrost's, en dmv het wisselcontact kan ik de pomp uitschakelen, of juist de E-ketel inschakelen....
Temperatuur verloop van de verdamper. Ik zie alleen in de ochtend dat de temperatuur van de verdamper heel laag wordt. De warmtepomp verwarmt voor een langere run. In de ochtend is er meer warmtevraag, warmwater en verwarmen woonkamer. Als een run langer duurt dan 2 uur, dan wordt er een 3 kW element bij geschakeld. Eerst had ik het niet en dan heb ik meer defrost. Het E- element schakelt weer uit als de temperatuur in de buffer > 35gr. Bij deze temperatuur gaat het goed.
[Voor 8% gewijzigd door andre75 op 01-12-2022 20:04]
Er zijn vergelijkbare, maar het vermogen is lager. Bereken eerst even hoeveel vermogen je nodig hebt. Ik verwacht niet dat er een nieuwe versie uit komt.joop81 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:38:
wat denken jullie, wat zal voor de Hewalex komend jaar de subsidie worden?
wordt de betreffende kamer dan ook echt 20 graden warm?andre75 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:44:
[...]
35/30/20 zeg maar wat op hun site staat?
als dit echt zo is, dan zit ik echt sterk te denken aan een 2de hewalex voor 3 radiatoren (elk op een slaapkamer) met een totaal maximum vermogen van 3.000 watt (liefst wat lager natuurlijk omdat je onderweg ook verliezen hebt).
dan zou het snel kopen worden ivm subsidie die nu natuurlijk aantrekkelijk is voor de hewalex.
Wat doet het 3KW voor je COP? Wellicht moet ik dit loslaten, warm huis is het belangrijkste.andre75 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:56:
[...]
[Afbeelding]
Temperatuur verloop van de verdamper. Ik zie alleen in de ochtend dat de temperatuur van de verdamper heel laag wordt. De warmtepomp verwarmt voor een langere run. In de ochtend is er meer warmtevraag, warmwater en verwarmen woonkamer. Als een run langer duurt dan 2 uur, dan wordt er een 3 kW element bij geschakeld. Eerst had ik het niet en dan heb ik meer defrost. Het E- element schakelt weer uit als de temperatuur in de buffer > 35gr. Bij deze temperatuur gaat het goed.
Eigenlijk doe jij hetzelfde met je buffer als wat ik met de E-ketel voorstel. Eigenlijk is de perfecte werkt temperatuur dus in ieder geval boven de 30 graden.
Ik zal dit weekend het volgende dus gaan proberen: indien de wp in een defrost gaat, E-ketel inschakelen en beveiligen op 30 graden. Als de defrost afgelopen is, de wp het werk weer laten doen. Na de eventuele 2e defrost zal de uittrede temperatuur 30 graden of hoger zijn, en zullen de defrost's uit blijven....(hoop ik)
Dan moet hij ook geïnstalleerd zijn, en de subsidie aangevraagd dit jaar....en wellicht word dat allemaal nog best krap...joop81 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:42:
[...]
wordt de betreffende kamer dan ook echt 20 graden warm?
als dit echt zo is, dan zit ik echt sterk te denken aan een 2de hewalex voor 3 radiatoren (elk op een slaapkamer) met een totaal maximum vermogen van 3.000 watt (liefst wat lager natuurlijk omdat je onderweg ook verliezen hebt).
dan zou het snel kopen worden ivm subsidie die nu natuurlijk aantrekkelijk is voor de hewalex.
dat ga ik redden hoor Tim, ik maak me meer zorgen om beschikbare subsidie budget nog voldoende aanwezig is...Tim123 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:54:
[...]
Dan moet hij ook geïnstalleerd zijn, en de subsidie aangevraagd dit jaar....en wellicht word dat allemaal nog best krap...
Mijn woonkamer wordt ook makkelijk 20gr, maar je moet het wel goed dimensioneren. Als je te kort vermogen ophangt dan wordt 20gr niet behaald. Ook het totaal vermogen wat nodig is om de slaapkamers op 20 gr te houden moet onder de 3Kw zijn. De warmtepomp geeft geen 3kW als er aanzuig lucht van buiten wordt gehaald.joop81 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:42:
[...]
wordt de betreffende kamer dan ook echt 20 graden warm?
Die subsidie op warmtepompen is toch gewoon beschikbaar tot 2030? Misschien is het juist slimmer om te wachten tot volgend jaar, als er weer een nieuw potje geld beschikbaar komt.Tim123 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:54:
[...]
Dan moet hij ook geïnstalleerd zijn, en de subsidie aangevraagd dit jaar....en wellicht word dat allemaal nog best krap...
In oktober is het budget nog met 62m verhoogd. Voordeel voor aanvraag dit jaar is dat veel warmtepompen pas in 2023 geleverd en geïnstalleerd kunnen worden vanwege de slechte leverbaarheid van veel warmtepompen en beperkte installatiecapacitieit bij installatiebedrijven.joop81 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:00:
[...]
dat ga ik redden hoor Tim, ik maak me meer zorgen om beschikbare subsidie budget nog voldoende aanwezig is...
De Hewalex is dit jaar nog leverbaar.
https://www.rijksoverheid...20beschikbaar%20in%202022.
Ik wil een Hewalex gaan aansluiten op de radiatoren op een bovenverdieping. De benedenverdieping wordt verwarmd met een airco.
Er is geen ruimte voor een buffervat.
Het 'gevaar' bestaat dat de temperatuur te ver oploopt en de Hx gaat pendelen.
Ik dacht dat als ik een mengventiel in de leiding opneem die opent naar een radiator in de woonkamer, dan wordt de retourwatertemperatuur verlaagd en daarmee de aanvoertemperatuur. Er is geen verspilling van warmte, omdat de airco dan minder hard hoeft te werken.
Het mengventiel zal de aanvoertemperatuur op de maximale ingestelde waarde houden.
Wat denken jullie?
Ik dacht dat als ik een mengventiel in de leiding opneem die opent naar een radiator in de woonkamer, dan wordt de retourwatertemperatuur verlaagd en daarmee de aanvoertemperatuur. Er is geen verspilling van warmte, omdat de airco dan minder hard hoeft te werken.
Het mengventiel zal de aanvoertemperatuur op de maximale ingestelde waarde houden.
Wat denken jullie?
Ik heb thuis 4 radiatoren en een stukje vloerverwarming (RTL ventiel) op de hewalex icm 60m2 vloerverwarming beneden.LecramR schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:31:
Ik wil een Hewalex gaan aansluiten op de radiatoren op een bovenverdieping. De benedenverdieping wordt verwarmd met een airco.
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
Ik heb puur om het te testen de vloerverwarming beneden afgekoppeld, en de hewalex laten draaien.
In deze situatie begon de hewalex te pendelen, omdat hij zijn setpoint (35 graden op T2) snel haalde(ik draaide dus ook zonder buffer).
Wellicht kan het werken met een hoger setpoint, maar hoe effectief dat dan nog is weet ik niet. Ik zal met alleen radiatoren zeker een buffer toe willen passen.
Jou idee van de extra radiator zal het pendelen wel even tegen houden, maar ik denk niet heel lang.
Kan je überhaupt 660l/uur rondpompen door je radiatoren met een goede afgifte?
Het gaat om 6 tot 8 radiatoren. Die moeten dan niet dicht worden gezet. Aan de andere kant kan in de woonkamer, als hij de warmte toch niet kwijt kan, een extra radiator worden open gezet. Zoveel vermogen heeft de Hx toch niet.Tim123 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:44:
[...]
Ik heb thuis 4 radiatoren en een stukje vloerverwarming (RTL ventiel) op de hewalex icm 60m2 vloerverwarming beneden.
Ik heb puur om het te testen de vloerverwarming beneden afgekoppeld, en de hewalex laten draaien.
In deze situatie begon de hewalex te pendelen, omdat hij zijn setpoint (35 graden op T2) snel haalde(ik draaide dus ook zonder buffer).
Wellicht kan het werken met een hoger setpoint, maar hoe effectief dat dan nog is weet ik niet. Ik zal met alleen radiatoren zeker een buffer toe willen passen.
Jou idee van de extra radiator zal het pendelen wel even tegen houden, maar ik denk niet heel lang.
Kan je überhaupt 660l/uur rondpompen door je radiatoren met een goede afgifte?
Ik heb er geen buffervat tussen. Dat staat wel op de verlanglijst want dat is stukken makkelijker/beter te regelen en vangt de dip op tijdens defrost cycli.joop81 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:09:
[...]
Hoi @andre75 en @Surfari zit er tussen je hewalex en de twee ltv radiatoren een buffervat of direct zonder buffervat?
De ltv radiatoren draaien nog hoofdzakelijk op de verwarmingsspiraal van de wp boiler. De vloer zit dus direct op de Hewa, ook heb ik de mogelijkheid om handmatig de radiatoren parallel over de vloerverwarming aan te sluiten; dat werkt bij mild weer, de stroming is dan te laag maar bij lage belasting werkt het aardig. Het is tijdelijk, stukje bij beetje pas ik de installatie en het huis aan.
Met de cv-wp alleen over de radiatoren draaien kan ook maar dat is het niet. Veel te weinig inhoud en te weinig afgegeven vermogen.
Ltv radiatoren/convectie zou ik met een buffervat doen.
In de zin van een open verdeler met twee pompen is het mooist maar kost weer een pomp. Als het een geregelde pomp is kun je daar het verwarmingscircuit op zetten en naar hartelust radiatoren open en dicht zetten, de pomp regelt de stroming. De wp zonder meer op de radiatoren aansluiten is o.a. een probleem als er genoeg radiatorkranen dichtgedraaid worden.
Een buffervat in de retourleiding kan ook maar dan is er nog steeds het stromingsprobleem.
Voordeel van een open verdeler als buffer is dat je in extreme omstandigheden startcondities kunt creëren. Het buffervat en warmtepomp kunnen dan opwarmen terwijl het radiator circuit dan stil staat.
Mag ik aannemen dat je instellingen voor defrost zo zijn dat dit middels de compressor gaat?Tim123 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:51:
[...]
Niet echt een vergelijkbare situatie helaas.
Wat is hierin slim?
Hier vorige week de instellingen aangepast omdat er nog steeds alleen op lucht ontdooit werd.
Van een dip in watertemperatuur heb ik alleen last tijdens opwarmen, als het huis en de vloer op temperatuur zijn is de invloed klein.
"Ventilatiewarmtepompen"joop81 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:38:
Ja dus.
Dit gaat niet werken met zo'n mengventiel.LecramR schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:31:
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
Dank voor je reactie, maar leg eens uit waarom niet?Surfari schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:01:
[...]
Dit gaat niet werken met zo'n mengventiel.
Nee, de defrost's ontdooien op lucht. Ik geloof dat hij standaard ontdooit op lucht boven de 2 graden.Surfari schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:52:
[...]
Mag ik aannemen dat je instellingen voor defrost zo zijn dat dit middels de compressor gaat?
Hier vorige week de instellingen aangepast omdat er nog steeds alleen op lucht ontdooit werd.
Van een dip in watertemperatuur heb ik alleen last tijdens opwarmen, als het huis en de vloer op temperatuur zijn is de invloed klein.
De invloed van het koudere water is niet direct merkbaar in de installatie, maar geeft wel een dip in de water temperatuur. Hierdoor bereikt hij niet mijn setpoint.
Hoelang duurt een defrost met de compressor?
Ik heb het niet geklokt maar dat gaat sneller.Tim123 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:59:
[...]
Nee, de defrost's ontdooien op lucht. Ik geloof dat hij standaard ontdooit op lucht boven de 2 graden.
De invloed van het koudere water is niet direct merkbaar in de installatie, maar geeft wel een dip in de water temperatuur. Hierdoor bereikt hij niet mijn setpoint.
Die staat in de openingspost van @BjornHero .LecramR schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:13:
Waar kan ik de Engelstalige Hewalex PCWU 3 kW handleiding downloaden? Of heeft iemand die beschikbaar in PDF?
(ik neem aan dat dat legaal is, omdat het een handleiding betreft)
Klinkt goed, target superhaet neem ik aan? Waar heb je deze op ingesteld?Surfari schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:49:
[...]
Ik heb het niet geklokt maar dat gaat sneller.
Die is van de 2,5 kWSurfari schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:56:
[...]
Die staat in de openingspost van @BjornHero .
Target superheat staat bij mij niet in de instellingen, ik raad ernaar dat deze te maken heeft met de regeling van het expansieventiel. Niet aanzitten.Tim123 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:02:
[...]
Klinkt goed, target superhaet neem ik aan? Waar heb je deze op ingesteld?
Waar kun jij dat zien?
Het gaat over de ' defrost ending temperature'. Af fabriek staat deze op 13, wat betekent dat hij ontdooid op ventilatielucht als de T1 sensor 15 graden of meer meet.
Voor de WPcv, die gemengd binnen/buitenlucht aanzuigt, staat hij bij mij op 11, zodat de compressor meedoet als T1aanzuiglucht lager dan 13 graden is. Het is menglucht, de buitentemperatuur is dan ca 8 graden en dan worden lange defrosts onwenselijk(oa ivm de warmtevraag) Nu met ongeveer 2 Gr buiten is de aanzuiglucht 7 Gr Celsius.
Defrost start staat op -7. Als het verschil aanzuiglucht/buiten bij extreme kou ook 5 graden zou zijn zou dit tot -13 c buitentemperstuur werken. In de praktijk zal dat tegenvallen. Door koude lucht penetratie wordt meer vermogen gevraagd wat er niet is, verdamper ijskoud, het vermogen zal steeds meer in elkaar zakken.
' met zo'n mengventiel' is de grootste hint.LecramR schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:03:
[...]
Dank voor je reactie, maar leg eens uit waarom niet?
Verder of iets werkt of niet werkt zegt nog niet of het goed werkt.
Voor de rest wordt het erg off topic.
Je ongetwijfeld goed bedoelde weggestreepte opmerking maakt me terughoudend met goed bedoelde adviezen geven.
Erg vaag ditSurfari schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:05:
[...]
' met zo'n mengventiel' is de grootste hint.
Verder of iets werkt of niet werkt zegt nog niet of het goed werkt.
Voor de rest wordt het erg off topic.
Je ongetwijfeld goed bedoelde weggestreepte opmerking maakt me terughoudend met goed bedoelde adviezen geven.
andre75 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:58:
[...]
Als er met 4 personen achter elkaar gedoucht wordt waardoor de buffer sterk is afgekoeld dan heb ik 1x een defrost. Toen het het een koude zondag was, een week of drie geleden toen had ik 4x een defrost gehad op één dag. Ik merk als de buffer op temperatuur blijft dat de defrost wegblijft. Ook heb ik in Domoticz gezien dat de defrost zich voordoet na 1,5 a 2 uur draaien. Ik heb het zo opgelost, als na 2 uur de berekende buffertemperatuur niet wordt gehaald, dan wordt er een 3 kW e- element ingeschakeld. De pomp wordt gestuurd door de warmtepomp en blijft draaien. Bij warmtevraag van de thermostaat is de gemiddelde looptijd (run) rond de 30 min.
Dag van gisteren.
Bij een defrost laat ik inmiddels (zoals jij je e element) de E-ketel inschakelen (3KW, ik kan als het nodig is 6 of zelfs 9 KW).
Dit werkt goed. Ik was bang dat dit ten koste zou gaan van de COP maar het lijkt juist beter te worden :
De warmtepomp zelf heeft 9.48 KW gebruikt over de hele dag. De transport pomp icm de E-ketel 4.66 KW. Het afgegeven vermogen bleek 64KWh te zijn.
9.48+4.66=14.14KW
64:14.14~4.5 wat ik een prima COP vind.
Ik heb echter nog wel schommelingen op de uittrede temperatuur (gele lijn) dit komt door de defrost's.
Maar doordat de intrede temperatuur alleen maar blijft stijgen door de E-ketel pakt de warmtepomp na de defrost's de temperaturen snel weer op.
Dit was een run van 18 uur met 6 defrost's.
De uiteindelijke uittrede temperatuur was geen 30 graden zoals ik wou, maar de temperaturen in huis zijn prima.
Ik heb inmiddels ook de lucht afblaas omgedraaid naar buiten zoals @Surfari opperde, dit scheelt aanzienlijk kwa temperaturen op zolder overloop en hal, waardoor de efficiency van de warmtepomp ook toeneemt.
Al met al een goede testrun! Dank voor het meedenken.
Zou graag eens het experiment aangaan om een hewalex op een boiler aan te sluiten. Heb er nl 1 maar echter met 15mm aansluitingen. Ik zie dat de meeste mensen met de pomp op stand 1 voldoende flow halen (maar dan met 20mm buizen).
Zou er dan niet voldoende flow zijn wanneer ik de pomp op een hogere stand zet? (bij 2x 15mm aansluitingen?)
Zou er dan niet voldoende flow zijn wanneer ik de pomp op een hogere stand zet? (bij 2x 15mm aansluitingen?)
S.J.
3 minutenTim123 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:59:
[...]
Nee, de defrost's ontdooien op lucht. Ik geloof dat hij standaard ontdooit op lucht boven de 2 graden.
Hoe hebben jullie het thermosifon issue opgelost bij het SWW buffervat? Met name bij de ingang vanuit de WP. Je wilt het horizontale stuk buis aan de boiler zo kort mogelijk hebben, maar ook een zo goed mogelijke flow door de buizen.
Of ben ik nu weer te pietepeuterig en kan er gewoon een messing 3/4 knie op de ingang welke direct naar beneden steekt?
Of ben ik nu weer te pietepeuterig en kan er gewoon een messing 3/4 knie op de ingang welke direct naar beneden steekt?
Er zit een terugslagklep tussen wp en zonneboiler.emot schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:41:
Hoe hebben jullie het thermosifon issue opgelost bij het SWW buffervat? Met name bij de ingang vanuit de WP. Je wilt het horizontale stuk buis aan de boiler zo kort mogelijk hebben, maar ook een zo goed mogelijke flow door de buizen.
Als je het met een siphon doet zijn bochten beter dan knieën i.v.m. de leidingweerstand.
De terugslagklep heeft trouwens ook weerstand.
Ik doel ook meer op het "Einrohrzirkulation" fenomeen. Dus dat het warme water gaat circuleren binnen in één buis.Surfari schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:49:
[...]
Er zit een terugslagklep tussen wp en zonneboiler.
Als je het met een siphon doet zijn bochten beter dan knieën i.v.m. de leidingweerstand.
De terugslagklep heeft trouwens ook weerstand.
Je focust op een klein thermisch verlies en dat wil je oplossen met een messing knie, dat geeft zeker thermisch verlies.emot schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:06:
[...]
Ik doel ook meer op het "Einrohrzirkulation" fenomeen. Dus dat het warme water gaat circuleren binnen in één buis.
Aansluiten met meerlagenbuis heeft minder thermisch verlies in de buis t.o.v. metaal. De dikke messing koppelingen maken het niet beter.
En de ongeïsoleerde waterleiding heeft met meerlagenbuis veel minder thermisch verlies dan met koper.
De meerluigenbuis is in dielektrisch opzicht ook gunstig.
De thermische verliezen heb ik hier grotendeels geelimineerd door het vat van de wpzonneboiler in een verwarmde ruimte binnen de thermische zone te plaatsen. De terugslagklep is wat mij betreft een nobrainer, het water loopt door de condensor van de warmtepomp, natuurlijke circulatie op enig moment lijkt me onvermijdelijk.
[Voor 57% gewijzigd door Surfari op 09-12-2022 15:18]
Bij mijn broer willen we in december de Inventum Spaarpomp vervangen door de Hewalex (en er gelijk een tweede bijplaatsen).
De Spaarpomp is nu middels 15mm leidingen aangesloten op een 500L hygieneboiler. Het is momenteel even praktischer, vanwege de beschikbare tijd, om deze 15mm leidingen te gebruiken en van de zomer te vervangen door 22mm. Vanuit de Hx wordt een stukje 22mm gebruikt met daarin de pomp.
De tweede Hx wordt wel gelijk op het bovenste deel van het vat met 22mm aangesloten.
In hoeverre kan het kwaad om in die paar maanden 15mm leidingen te gebruiken?
De Spaarpomp is nu middels 15mm leidingen aangesloten op een 500L hygieneboiler. Het is momenteel even praktischer, vanwege de beschikbare tijd, om deze 15mm leidingen te gebruiken en van de zomer te vervangen door 22mm. Vanuit de Hx wordt een stukje 22mm gebruikt met daarin de pomp.
De tweede Hx wordt wel gelijk op het bovenste deel van het vat met 22mm aangesloten.
In hoeverre kan het kwaad om in die paar maanden 15mm leidingen te gebruiken?
[Voor 0% gewijzigd door LecramR op 10-12-2022 23:38. Reden: Tikfout]
Weet iemand hoe je het beste de T2 en T3 sensoren in / aan het boilervat maakt? er zit maar 1 officiele dompelbuis aansluiting op mijn vat. en die zit precies halverwege. (qua hoogte). Volgens de handleiding moeten ze echt onder en boven.
Ik zat te denken aan 90% van de isolatie met een hout boor weg te boren en het laatste gedeelte tegen het vat aan met een houten prikkertje ofzo weg te halen. Daarna de sensor tegen het vat aanbrengen diep in dit geboorde gat. met zoveel mogelijk warmte geleidende pasta diep in dit gat. eventueel nog wat piepschuim / isolatie erachteraan proppen.
Ik zat te denken aan 90% van de isolatie met een hout boor weg te boren en het laatste gedeelte tegen het vat aan met een houten prikkertje ofzo weg te halen. Daarna de sensor tegen het vat aanbrengen diep in dit geboorde gat. met zoveel mogelijk warmte geleidende pasta diep in dit gat. eventueel nog wat piepschuim / isolatie erachteraan proppen.
Ik heb mijn Hewalex nu net voor het eerst aanstaan. Ik log er op in en wil naar 'Manual control' gaan maar dan krijg ik een Access denied melding met daarbij de tekst 'Please log in to continue'....maar dat ben ik al.
Hoe kom ik er toch in?
Hoe kom ik er toch in?
Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)
Wat voor boiler heb je? Je wilt eigenlijk echt wel in de boiler meten namelijk...BJS2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:34:
Weet iemand hoe je het beste de T2 en T3 sensoren in / aan het boilervat maakt? er zit maar 1 officiele dompelbuis aansluiting op mijn vat. en die zit precies halverwege. (qua hoogte). Volgens de handleiding moeten ze echt onder en boven.
Je hebt verschillende niveaus om in te loggen, met verschillende inlogcodes...wat wil je bedienen met Manuel control?PASware schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:25:
Ik heb mijn Hewalex nu net voor het eerst aanstaan. Ik log er op in en wil naar 'Manual control' gaan maar dan krijg ik een Access denied melding met daarbij de tekst 'Please log in to continue'....maar dat ben ik al.
Hoe kom ik er toch in?
Deze.Tim123 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:47:
[...]
Wat voor boiler heb je? Je wilt eigenlijk echt wel in de boiler meten namelijk...
https://www.heizung-solar...metauscher-grau::425.html
De dompelbuis die er nu in zit komt wel echt in het vat uit inderdaad. als je het plaatje mag geloven.
[Voor 20% gewijzigd door BJS2 op 11-12-2022 13:52]
InloggenSurfari schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:36:
[...]
Target superheat staat bij mij niet in de instellingen, ik raad ernaar dat deze te maken heeft met de regeling van het expansieventiel. Niet aanzitten.
Waar kun jij dat zien?
Parameters settings
Heat pump par
Hier staat deze optie in de parameters . Deze staat op 1 graden als standaard..
Wellicht H3 en de (kleine) dompelbuis van de thermometer gebruiken?BJS2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:50:
[...]
Deze.
https://www.heizung-solar...metauscher-grau::425.html
De dompelbuis die er nu in zit komt wel echt in het vat uit inderdaad. als je het plaatje mag geloven.
Je wilt een zo groot mogelijk contact oppervlak. Alleen tegen de buitenkant van de tank(en dan ook nog met een klein stukjes van de opnemer) is niet een goede meting.
Ja dat ga ik maar proberen denk ik. Thanks.
H3 zit helaas op 3/8 van de hoogte volgens de handleiding. Maargoed, het is even niet anders.
H3 zit helaas op 3/8 van de hoogte volgens de handleiding. Maargoed, het is even niet anders.
Geen idee, ik probeerde door de menu's heen te gaan en kwam niet verder. Inmiddels wel met code 1305.Tim123 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:48:
[...]
Je hebt verschillende niveaus om in te loggen, met verschillende inlogcodes...wat wil je bedienen met Manuel control?
Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)
Vraag over deze boiler: Op het plaatje zie ik "muffe" 5/4" Kun je daar een electrisch element op aansluiten?
S.J.
Muffe komt in het plaatje hier niet naar voren. Wel 'anschlussmoeglichkeit elektroheizstab 6/4'. Rechts ongeveer halverwege.Sterke-Jerke schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:26:
[...]
Vraag over deze boiler: Op het plaatje zie ik "muffe" 5/4" Kun je daar een electrisch element op aansluiten?
Ahaaa. Dat is hier niet in beeld. (Ingelogd installatieniveau).Tim123 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:53:
[...]
Inloggen
Parameters settings
Heat pump par
Hier staat deze optie in de parameters . Deze staat op 1 graden als standaard..
Daar sluit ik me bij aan.Tim123 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:59:
[...]
Wellicht H3 en de (kleine) dompelbuis van de thermometer gebruiken?
Je wilt een zo groot mogelijk contact oppervlak. Alleen tegen de buitenkant van de tank(en dan ook nog met een klein stukjes van de opnemer) is niet een goede meting.
Onderin zou ook nog een inspectie gaatje M8 zitten? Wellicht is er een sensor met dezelfde karakteristiek te vinden met M8 schroefdraad.
Hallo Tweakers,
Gisteren heb ik mijn Hewalex aangesloten en voor het eerst opgestart. Hij begint te draaien en op de temperatuur sensoren zie ik dat het vat een beetje begint op te warmen, echter na een minuut of 3 tot 5 stopt hij en geeft hij alarm 17, low press aan. Hij komt nieuw uit de doos en dit is de eerste opstart. Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Hij staat aangesloten op een RVS Buffervat van 200L volgens schema 1.
Gisteren heb ik mijn Hewalex aangesloten en voor het eerst opgestart. Hij begint te draaien en op de temperatuur sensoren zie ik dat het vat een beetje begint op te warmen, echter na een minuut of 3 tot 5 stopt hij en geeft hij alarm 17, low press aan. Hij komt nieuw uit de doos en dit is de eerste opstart. Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Hij staat aangesloten op een RVS Buffervat van 200L volgens schema 1.
Je kan nog een niveau hoger inloggen, maar dat is inderdaad niet handig om (standaard) te doen. De code daarvoor is ook niet openbaar.Surfari schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:39:
[...]
Ahaaa. Dat is hier niet in beeld. (Ingelogd installatieniveau).
Gasloos sinds okt 2019 - WP Hewalex 3kW - ZB Hewalex 6m2/300l - PV 6900Wp - Pelletkachel - Tesla Model 3 SR+ - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Waarschijnlijk een domme vraag maar waar stel ik de pompstand in?
Gasloos sinds okt 2019 - WP Hewalex 3kW - ZB Hewalex 6m2/300l - PV 6900Wp - Pelletkachel - Tesla Model 3 SR+ - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Had ik gedaan maar de pompstand 1-3 kwam ik daar niet in tegen. Ik heb de boel aan de draai maar heb een delta t tussen t6 en t7 die maximaal rond de 1 komt. wou eens kijken wat er gebeurt met minder flow.mvdklip schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:46:
@WillemSuper Even in de handleiding kijken?![]()
Iig inloggen met installatiecode (1305).
De clue is dat de pompstand geen instelling van de warmtepomp is. Het is een draaischakelaar op de pomp zelf. Dacht dat dat wel in de handleiding stond, maar misschien ook niet. 

Heb een foto van de pomp met de rode knop gevonden, deze zit bij mij naar de muur gericht buiten beeldmvdklip schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:39:
De clue is dat de pompstand geen instelling van de warmtepomp is. Het is een draaischakelaar op de pomp zelf. Dacht dat dat wel in de handleiding stond, maar misschien ook niet.

Wat is de luchttemperatuur en wat is de watertemperatuur?larziepan schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:20:
Hallo Tweakers,
Aanvoerlucht was een graad of 1,5 a 2 en water in was 10 ongeveerSurfari schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:00:
[...]
Wat is de luchttemperatuur en wat is de watertemperatuur?