Toon posts:

Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste
Acties:

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-03 08:50
larziepan schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:03:
[...]

Aanvoerlucht was een graad of 1,5 a 2 en water in was 10 ongeveer
Start hij weer na reset of spanningsloos maken? Probeer het eens met circulatiepomp op stand 1. Op de laagste stand wordt de condensor minder afgekoeld.
Als het goed is loopt de persdruk, de meter zit aan de buitenkant, op.

Start hij niet meer, zit s11+ en s11- goed vast?

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-03 20:26
larziepan schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:03:
[...]

Aanvoerlucht was een graad of 1,5 a 2 en water in was 10 ongeveer
Het is erg koud buiten en ik zou even voor de koude start, water is ook 10gr de aanzuigucht uit de omgeving halen. Als de boiler een beetje op temperatuur is dan kan de lucht weer van buiten worden gehaald. De warmte pomp gaat met deze koude dagen als buffer koud is heel snel invriezen.

• Wilfred93
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 09:08
Wat zijn jullie stroom opnames van de hewalex pcwu ? Graag erbij vermelden het vermogen en metingen.

Ik heb de pcwu 3kw.

Draait nu continue op z'n +- 44 uittrede.
Pomp condensor op stand 1. 60watt.
Condensorpomp en warmtepomp bij mekaar +- 900watt.
Ventilator en pomp bij mekaar is volgens mij +- 200watt ventilator op hoge snelheid.
Lucht temp in 15 graden.

[Voor 3% gewijzigd door Wilfred93 op 13-12-2022 20:24]

• andre75
Wilfred93 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:12:
Wat zijn jullie stroom opnames van de hewalex pcwu ? Graag erbij vermelden het vermogen en metingen.

Ik heb de pcwu 3kw.

Draait nu continue op z'n +- 44 uittrede.
Pomp condensor op stand 1. 60watt.
Condensorpomp en warmtepomp bij mekaar +- 900watt.
Ventilator en pomp bij mekaar is volgens mij +- 200watt ventilator op hoge snelheid.
Lucht temp in 15 graden.
Daar zit ook wel aan, Lucht in -2gr compressor trekt even meer. Af en toe invriezen van de verdamper, vandaag 2x

• BJS2
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-03 16:50
Sterke-Jerke schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:26:
[...]

Vraag over deze boiler: Op het plaatje zie ik "muffe" 5/4" Kun je daar een electrisch element op aansluiten?
Ik denk het wel, maar ik heb op de grote flens met anode een flens met gat gezet. Vervolgens kan je in die flens de verwarming zetten. Dan zit de verwarming lager in het vat. Was volgens de verkoper beter en kostte niet veel extra.

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-03 10:57
Ik kwam deze warmwaterbatterij tegen en ik dacht dat dat weleens de oplossing kan zijn tegen defrost. Bij te lage temperaturen verwarm je de toegevoerde lucht enigszins met warmwater uit je Hewalex. Dat kost aan de ene kant iets meer energie, aan de andere kant is het rendement hoger en je hebt geen uitval ivm defrost.

Jullie gedachten?

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:35
LecramR schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:39:
Ik kwam deze warmwaterbatterij tegen en ik dacht dat dat weleens de oplossing kan zijn tegen defrost. Bij te lage temperaturen verwarm je de toegevoerde lucht enigszins met warmwater uit je Hewalex. Dat kost aan de ene kant iets meer energie, aan de andere kant is het rendement hoger en je hebt geen uitval ivm defrost.

Jullie gedachten?

[Afbeelding]
Opzich interessant, waar kan je hem kopen, en wat kost hij?
Je zet wel extra weerstand aan de zuidzijde, en defrost's ga je er denk ik niet mee voorkomen.
Zelfs met binnenlucht van 17-18 graden heb ik nog "last" van de defrost's

• LecramR
Tim123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:01:
[...]

Opzich interessant, waar kan je hem kopen, en wat kost hij?
Je zet wel extra weerstand aan de zuidzijde, en defrost's ga je er denk ik niet mee voorkomen.
Zelfs met binnenlucht van 17-18 graden heb ik nog "last" van de defrost's
Bij Ventilatieland en Rumeyza zag ik ze. De luchtaanvoertemperatuur van mijn Hewalex is minimaal 17-18 graden en ik heb nog geen één keer een defrost gehad. En hij staat deze dagen toch zo'n 15 tot 16 uur per dag te draaien.

• Tim123
LecramR schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:05:
[...]

Bij Ventilatieland en Rumeyza zag ik ze. De luchtaanvoertemperatuur van mijn Hewalex is minimaal 17-18 graden en ik heb nog geen één keer een defrost gehad. En hij staat deze dagen toch zo'n 15 tot 16 uur per dag te draaien.
Dat klinkt interessant, geen defrost's 17-18 graden. Wat is jou delta, en met welke temperaturen?
Volgens mij ben ik de wisselaar ook wel eens tegengekomen online, maar was hij toen erg prijzig.

• LecramR
Tim123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:13:
[...]

Dat klinkt interessant, geen defrost's 17-18 graden. Wat is jou delta, en met welke temperaturen?
Volgens mij ben ik de wisselaar ook wel eens tegengekomen online, maar was hij toen erg prijzig.
Ik dacht dat die zo'n 180 euro kost.

Ik heb een delta van 3,5 graden. De pomp staat op stand 1. De temperaturen van de verdamper blijven steeds boven 0 graden.
Ik ga met de aanvoertemperatuur wel hoog, tot het maximum van 60 graden. Ik weet niet of dat veel uitmaakt.

• Tim123
LecramR schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:17:
[...]

Ik dacht dat die zo'n 180 euro kost.

Ik heb een delta van 3,5 graden. De pomp staat op stand 1. De temperaturen van de verdamper blijven steeds boven 0 graden.
Ik ga met de aanvoertemperatuur wel hoog, tot het maximum van 60 graden. Ik weet niet of dat veel uitmaakt.
3.5 K is ongeveer hetzelfde wat ik heb.(bij de cv installatie) hier draai ik echter op maximaal 29.5 graden (31 graden op een goede lange dag).

De hoge temperaturen van 60 graden is inderdaad waarom je geen defrost's heb. Bij de boiler installatie heb ik ook geen defrost's.

Waarom draai je met de hewalex op zulke hoge temperaturen voor de cv installatie, of gebruik je een wisselaar in de boiler waar cv doorheen gaat, en maakt de hewalex de boiler weer warm?(dit had ik eerst ook voor 100% cv installatie. )
Het verschil in opgenomen vermogen is best wel groot tussen de 2 installaties, en de hoge temperaturen komen je COP niet ten goede.

Voordat je €180 euro hebt terugverdiend kan je best wat defrost's overbruggen met een COP 1
apparaat zoals @andre75 doet in zijn buffer, en ik zelf met mijn E-ketel

• LecramR
Tim123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:27:
[...]

3.5 K is ongeveer hetzelfde wat ik heb.(bij de cv installatie) hier draai ik echter op maximaal 29.5 graden (31 graden op een goede lange dag).

De hoge temperaturen van 60 graden is inderdaad waarom je geen defrost's heb. Bij de boiler installatie heb ik ook geen defrost's.

Waarom draai je met de hewalex op zulke hoge temperaturen voor de cv installatie, of gebruik je een wisselaar in de boiler waar cv doorheen gaat, en maakt de hewalex de boiler weer warm?(dit had ik eerst ook voor 100% cv installatie. )
Het verschil in opgenomen vermogen is best wel groot tussen de 2 installaties, en de hoge temperaturen komen je COP niet ten goede.

Voordat je €180 euro hebt terugverdiend kan je best wat defrost's overbruggen met een COP 1
apparaat zoals @andre75 doet in zijn buffer, en ik zelf met mijn E-ketel
Ik verwarm een hygieneboiler van 300L met de Hewalex. We hebben nog gewone radiatoren en met 60 graden aanvoer bouw ik genoeg buffer op om de kamers boven warm te krijgen en te houden, en ook nog 5x te kunnen douchen op een dag (niet alleen ik, maar met z'n vijven :) ). De radiatoren krijgen dan water van 51 tot 56 graden. Zodra de buitentemperaturen weer omhoog gaan kan de temperatuur in het vat ook weer wat naar beneden. Dat de COP dan wat lager is, zij dan zo, het is nog altijd beter dan wanneer ik een WP met buitenunit zou hebben door de luchttemp. van 17-18 graden, soms zelfs hoger. Met een buitenunit zou dat nu zelfs vaak onder 0 zijn.
Daarbij komt dat 60 graden het maximum is. Hij start uiteraard lager. Bij 60 graden aanvoer verbruikt hij ca 960W. Bij een lange run fluctueert het vermogen tussen de 800 en 960W.

Ik gebruik ook nog een 6 kW verwarmingselement. Als het echt koud is schakelt die kortdurend twee fasen (4kW) in om de temperatuur in het vat net wat omhoog te krikken. Op heel koude dagen met veel warmtevraag kost dat ca 3 kwh extra

• Surfari
LecramR schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:39:

Jullie gedachten?

[Afbeelding]
Dat gaat defrosts niet voorkomen want het is geen ontvochtiger.
Het afgegeven vermogen daalt bij steeds lagere luchttemperaturen, omdat de verdamper minder warmte absorbeert. De toegevoegde extra warmte wordt geabsorbeerd en de verdamper temperatuur zal niet of nauwelijks stijgen. Waterzijdig stijgt de afgifte van energie maar dat is minder warmte energie dan er luchtzijdig extra toegevoegd is. Oftewel de luchtverwarmer COP<1 en de warmtepomp moet langer draaien om bijvoorbeeld een boiler op te warmen. Langer draaien is meer kans op defrost

Tenzij je heel veel warmte toevoegd maar dan staat het systeem zichzelf te verwarmen en kun je weinig gebruiken voor de installatie.

• Tim123
Surfari schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:13:
[...]

Het afgegeven vermogen daalt bij steeds lagere luchttemperaturen, omdat de verdamper minder warmte absorbeert. De toegevoegde extra warmte wordt geabsorbeerd en de verdamper temperatuur zal niet of nauwelijks stijgen. Waterzijdig stijgt de afgifte van energie maar dat is minder warmte energie dan er luchtzijdig extra toegevoegd is. Oftewel de luchtverwarmer COP<1 en de warmtepomp moet langer draaien om bijvoorbeeld een boiler op te warmen. Langer draaien is meer kans op defrost

Tenzij je heel veel warmte toevoegd maar dan staat het systeem zichzelf te verwarmen en kun je weinig gebruiken voor de installatie.
Zou zoiets naast de warmtepomp wel werken?
Als voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Wellicht een gekke gedachte, maar als vocht het grootste probleem is, en je haalt die weg, zullen de defrost's dan af gaan nemen?
Edit:
Ik zie afgenomen vermogen 330 Watt, het is dan maar de vraag wat je bespaart ten opzichte van de defrost's als je dit aanzet..

[Voor 5% gewijzigd door Tim123 op 17-12-2022 13:13]

• Surfari
Tim123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:10:
[...]

Zou zoiets naast de warmtepomp wel werken?
Als voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Wellicht een gekke gedachte, maar als vocht het grootste probleem is, en je haalt die weg, zullen de defrost's dan af gaan nemen?
Edit:
Ik zie afgenomen vermogen 330 Watt, het is dan maar de vraag wat je bespaart ten opzichte van de defrost's als je dit aanzet..
Ik denk dat je dan een veel groter apparaat nodig hebt met meer vermogen. Ontvochtigen kost zowieso veel energie. Gebeurt in dat apparaat met een warmtepomp? Het gaat heel veel energie kosten.

Het elektrische luchtverwarmingselement(voorverwarmer), had jij daar e.e.a. over gepost? Het is een goedkoper en de warmtepomp geeft meer bruikbaar vermogen af dan de met de luchtverwarmingswisselaar.
Maar defrosts zijn dan niet voorkomen maar worden minder. En weer; niet alle energie die je erin stopt komt in het verwarmde water terecht oftewel bijverwarmingCOP<1.

De defrost instelling af fabriek is zo dat bij luchttemperatuur onder de 15 c de compressor gebruikt wordt voor de defrostcyclus en dan is het zo gepiept. De warmte dan komt direct in de verdamper waar het ijs op zit, gedurende een ca(nog steeds niet exact geklokt etc😄) een ruime minuut draait de compressor. In zo'n korte tijd en met een vergelijkbaar wattage als de compressor kan een ontvochtiger of luchtvoorverwarmer niets uithalen, die moeten lange tijd of permanent aanstaan. Een deel van de energie van de voorverwarmer zal in het verwarmde water terechtkomen maar niet alles, daarom cop<1.

• LecramR
Surfari schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:13:
[...]

Je hoeft niet te ontvochtigen als je verdamper maar boven nul blijft. Ik ontvochtig bij mijn Hewalex nu ook niet en de verdamper komt niet onder nul, dus geen defrost nodig.

• Tim123
LecramR schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:15:
[...]

Je hoeft niet te ontvochtigen als je verdamper maar boven nul blijft. Ik ontvochtig bij mijn Hewalex nu ook niet en de verdamper komt niet onder nul, dus geen defrost nodig.
Maar jij draait erg hoge temperaturen..

• LecramR
Tim123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:16:
[...]

Maar jij draait erg hoge temperaturen..
Wellicht scheelt dat

• Surfari
Dat scheelt idd. De cop is dan ook lager.
Voor warmwater misschien zinnig, maar voor cv 24 u/per dag binnenlucht wegzuigen betekent dat dat ook opgewarmd moet worden. Nog minder rendement.

• LecramR
Surfari schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:16:
[...]

Dat scheelt idd. De cop is dan ook lager.
Voor warmwater misschien zinnig, maar voor cv 24 u/per dag binnenlucht wegzuigen betekent dat dat ook opgewarmd moet worden. Nog minder rendement.
Hangt er van af waar je dat van wegzuigt. Ik heb de uitgang van mijn Duco aangesloten op de ingang van de Hewalex. Wat de Duco te weinig geeft haalt de Hewalex van de vliering, waar wel wat warmte is, maar niemand wat aan heeft. De vliering heeft weer een opening naar buiten waar de overige lucht vandaan komt. Zo wordt toch de warmte uit de afgezogen lucht hergebruikt, zonder teveel af te zuigen.

• Surfari
Kijk net een defrost van de 2.5 en was in de buurt en hoorde de klep schakelen(de cyclus start is wat eerder, compressor staat stil)
Compressor draait weer ca een minuut. Stroomverbruik 340 Watt. Aanvoer temperatuur daalt van 32 naar 24, retour blijft 29. Start daarna direct weer op en binnen een minuut zit de aanvoer weer op 32 graden.
Lijkt me qua snelheid en energieverbruik moeilijk te verslaan.

• Tim123
Surfari schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:27:
Kijk net een defrost van de 2.5 en was in de buurt en hoorde de klep schakelen(de cyclus start is wat eerder, compressor staat stil)
Compressor draait weer ca een minuut. Stroomverbruik 340 Watt. Aanvoer temperatuur daalt van 32 naar 24, retour blijft 29. Start daarna direct weer op en binnen een minuut zit de aanvoer weer op 32 graden.
Lijkt me qua snelheid en energieverbruik moeilijk te verslaan.
Ik heb vandaag ook jou tip opgevolgd en de defrost's via de compressor laten lopen.
Dit werkt inderdaad perfect en super snel.
Het viel me op dat de temperatuur T8 en T9 wel weer sneller terug liepen toen de defrost klaar was.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27
Hoeveel kwh verbruiken jullie hewalexen? Ik heb 'm een week draaiende (stook tot 55gr) en zit op ruim 2kwh per dag. Voelt als veel aan.

Setup zuigt binnenlucht aan en blaast naar buiten. 200L boiler.

[Voor 19% gewijzigd door PASware op 17-12-2022 20:09]

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

• andre75
PASware schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:04:
Hoeveel kwh verbruiken jullie hewalexen? Ik heb 'm een week draaiende (stook tot 55gr) en zit op ruim 2kwh per dag. Voelt als veel aan.

Mijn Hewalex is op de verwarming aangesloten en draait 13 uur op een dag gemiddeld 900 Watt 11,7 kW

• BJS2
Ik ben bijna klaar om de hewalex voor het eerst op te starten, maar vraag mij af hoe dat zit met die diagrammen:

Ik heb alles gemaakt volgens diagram 3, maar het verwarmings element zit laag in het vat. (Op aanraden leverancier). Dat is dan weer een stukje diagram 4. Maar in diagram 4 staat ook een element in de bovenkant. Welke setting kan ik het beste selecteren? Ik heb de extra verwarming aangesloten op OUT FH. Dat stond expliciet genoemd op diagram 4.

Ps. Ik heb nog even geen relais, dus de heater is nog niet aangesloten. Dat ga ik volgende week doen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:56
andre75 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:53:
[...]

Mijn Hewalex is op de verwarming aangesloten en draait 13 uur op een dag gemiddeld 900 Watt 11,7 kW
Hoe gaat het met de defrosts?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• LecramR

Deze maand in tijd 10d 11u gedraaid en 225 kwh verbruikt.

• Tim123

Ik denk dat het slim is om de verschillende verbruiken te vergelijken met dezelfde functie. Dus geen cv installatie hewalex vergelijken met de tapwater hewalex , dat geeft een vertekend beeld.

Gisteren 1 persoon ruim gedoucht, totaal ongeveer 130 liter water verbruikt. De boiler van 300 liter begon op 60 graden. De hewalex na het douchen weer aangezet, en weer laten draaien tot 60 graden.
Ik draai binnen-binnen met deze hewalex .
Hiervoor heeft de hewalex 1.59KW verbruikt .
(Ik heb de kleine circulatie pomp er nog steeds in zitten, dus ben erg benieuwd wat de verbruiken zijn bij anderen met de grotere circulatie pomp)

[Voor 15% gewijzigd door Tim123 op 18-12-2022 10:23]

• andre75
BarryH schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:29:
[...]

Hoe gaat het met de defrosts?
Valt erg mee.Gisteren 2x en vandaag ook. Ik weet bij lagere buffertemperaturen dat het erger wordt. Mijn cv buffer is nu rond de 43 gr.

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-03 21:03
Ik probeer nog steeds de verschillende waardes van de registers van de warmtepomp beter in beeld te brengen.

Vandaag ging mijn waitingStatus register tijdens een run naar waarde 16. Op dat moment was mijn T8 op een dieptepunt van -13,8 graden Celcius. Defrost zou je zeggen maar het verbruik van de warmtepomp was maar 40W dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Of wordt de defrost met warm water uit de buffer gedaan? Na ongeveer 5min ging de warmtepomp weer verder.

Iemand een idee?

Gasloos sinds okt 2019 - WP Hewalex 3kW - ZB Hewalex 6m2/300l - PV 6900Wp - Pelletkachel - Tesla Model 3 SR+ - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Voor mijn zojuist bestelde Hewalex ben ik aan het kijken welke circulatiepomp ik hiervoor ga kopen. In de documentatie staat als voorbeeld de WILO ZRS 15/6 genoemd. Hier kan ik weinig over vinden. Debiet zou 3,4 m³/h zijn?

Voor drinkwater zie ik bij Wilo de Star-Z NOVA (A). Het debiet van deze pomp is echter maar 0,4 m³/h. Dat is een stuk minder. Zou dit problemen opleveren of wat zou een geschikt alternatief zijn?

• Tim123
-Paul- schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:49:
Voor mijn zojuist bestelde Hewalex ben ik aan het kijken welke circulatiepomp ik hiervoor ga kopen. In de documentatie staat als voorbeeld de WILO ZRS 15/6 genoemd. Hier kan ik weinig over vinden. Debiet zou 3,4 m³/h zijn?

Voor drinkwater zie ik bij Wilo de Star-Z NOVA (A). Het debiet van deze pomp is echter maar 0,4 m³/h. Dat is een stuk minder. Zou dit problemen opleveren of wat zou een geschikt alternatief zijn?
De genoemde circulatie pomp van WILO is gewoon meegeleverd.
Ik heb 2 hewelaxen draaien, 1 voor de cv, en 1 voor tapwater.
Voor de tapwater versie heb ik een kleinere pomp geplaatst ivm het opgenomen vermogen van de pomp.(ik ga deze tzt vervangen door de orginele WILO)
We zijn hier op het forum (en ik in de praktijk) tot de conclusie gekomen dat je minimaal 660L/uur nodig hebt. Anders neemt het afgeven vermogen van de hewalex af.
Advies: gebruik de "gratis" circulatie pomp welke meegeleverd is, hij zit er niet voor niks bij...

• -Paul-
  • Nu online
Goed om te weten! Wat wordt er nog meer meegeleverd?

• Tim123
-Paul- schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:56:
Trillings dempers, en een extra temperatuur sensor geloof ik.
De muurbeugels moet je geloof ik apart bijbestellen.

• Surfari
In Polen is de pcwu3.0 ook verkrijgbaar als pwcu3.0eco.
De circulatiepomp zit er dan niet bij en er zit een andere controller bij. Voor de rest waarschijnlijk geen verschil.

• Surfari
-Paul- schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:56:
Heb je dat zelf niet bekeken toen je besteld hebt??

• Surfari
LecramR schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:20:
[...]

Hangt er van af waar je dat van wegzuigt. Ik heb de uitgang van mijn Duco aangesloten op de ingang van de Hewalex. Wat de Duco te weinig geeft haalt de Hewalex van de vliering, waar wel wat warmte is, maar niemand wat aan heeft. De vliering heeft weer een opening naar buiten waar de overige lucht vandaan komt. Zo wordt toch de warmte uit de afgezogen lucht hergebruikt, zonder teveel af te zuigen.
Tja ik meng ook binnenlucht bij(bij de buitenlucht), uit de koudere zone plus badkamer. Het is energetisch beter te doen dan volledig verwarmde binnenlucht afzuigen.
Met deze koude dagen draai ik juist meer op buitenlucht om infiltratie van koude lucht te dempen. Het rendement en vermogen loopt daardoor wel achteruit. Op binnenlucht is er meer WPrendement en vermogen maar de tocht is dan onaangenaam en er moet meer vermogen geleverd worden.

• BJS2
Zojuist de subsidie aanvraag gedaan. Wat zijn de ervaringen hoelang dat duurt?

Daarnaast had ik best wat moeite om de aansluitingen in mijn boiler vat dicht te krijgen. Daar zaten plastic aansluitingen bij, die heb ik in het vat gedraaid met Loctite 55. Maar 1 aansluiting heb ik werkelijk al 3x opnieuw gedaan. maar die blijft per dag 1 druppel produceren.. grrr...

• Tim123
BJS2 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:53:

Daarnaast had ik best wat moeite om de aansluitingen in mijn boiler vat dicht te krijgen. Daar zaten plastic aansluitingen bij, die heb ik in het vat gedraaid met Loctite 55. Maar 1 aansluiting heb ik werkelijk al 3x opnieuw gedaan. maar die blijft per dag 1 druppel produceren.. grrr...
Heb je een foto gemaakt van die plastic aansluitingen? Wat voor boiler heb je toegepast?

Subsidie toekenning is volgens mij nu wel weer iets beter, bij mij duurde het ruim 21 weken.....

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-03 22:53
Tim123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:55:
[...]
Advies: gebruik de "gratis" circulatie pomp welke meegeleverd is, hij zit er niet voor niks bij...
Over die pomp gesproken, waar sluit ik de aarde op aan? Gewoon bij de aarderail aan de onderkant erbij steken?

• andre75
Tim123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:59:
[...]

Heb je een foto gemaakt van die plastic aansluitingen? Wat voor boiler heb je toegepast?

Subsidie toekenning is volgens mij nu wel weer iets beter, bij mij duurde het ruim 21 weken.....
De subsidie had ik binnen 6 weken.

• BJS2
Tim123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:59:
[...]

Deze aansluitingen. Van de boiler hieronder een linkje toegevoegd. Een grijze 200L van solar24:

https://www.heizung-solar...metauscher-grau::425.html

• mvdklip
mvdklip schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:27:
Of wordt de defrost met warm water uit de buffer gedaan?
Iemand die hier een antwoord op heeft? Ik dacht dat de defrost elektrisch gedaan werd maar nu vraag ik me af of het simpelweg gedaan wordt door warm water rond te pompen. M.a.w. wat is het verbruik tijdens een defrost?

Gasloos sinds okt 2019 - WP Hewalex 3kW - ZB Hewalex 6m2/300l - PV 6900Wp - Pelletkachel - Tesla Model 3 SR+ - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

• Tim123
BJS2 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:52:
[...]

[Afbeelding]

Deze aansluitingen. Van de boiler hieronder een linkje toegevoegd. Een grijze 200L van solar24:

https://www.heizung-solar...metauscher-grau::425.html
Dus je draait eerst de nippel in de boiler, en daar ga je dan met jou koppelingen weer op verder? Een soort van geïsoleerde opstelling?
Het gevaar is dat je de nippel in het vat weer verdraaid als je jou koppeling aandraait...goed vasthouden tijdens het aandraaien van de 2e koppeling..

• Tim123
mvdklip schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:41:
[...]

Iemand die hier een antwoord op heeft? Ik dacht dat de defrost elektrisch gedaan werd maar nu vraag ik me af of het simpelweg gedaan wordt door warm water rond te pompen. M.a.w. wat is het verbruik tijdens een defrost?
Ligt aan de instellingen zoals @Surfari vorige week of de week ervoor heeft aangegeven richting mij. Standaard doet de hewalex een defrost op lucht, en zet de transport pomp en compressor uit.
Komt de luchttoevoer onder een bepaalde grens gebruikt hij de compressor, en laat hij de pomp lopen.
Als je de defrost op lucht doet, is het alleen de ventilator.

• mvdklip
Tim123 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:47:
Ligt aan de instellingen zoals @Surfari vorige week of de week ervoor heeft aangegeven richting mij. Standaard doet de hewalex een defrost op lucht, en zet de transport pomp en compressor uit.
Komt de luchttoevoer onder een bepaalde grens gebruikt hij de compressor, en laat hij de pomp lopen.
Als je de defrost op lucht doet, is het alleen de ventilator.
Thanks, dat had ik even gemist. Dan lijkt het erop dat ik toch een defrost had. Ik had waarde 16 ook als defrost genoteerd staan dus het klopt wel. Alleen het vermogen was aan de lage kant met 40W.

Wat gek is, is dat de ventilator volgens de registers op dat moment niet aan was. Vandaar mijn vraag of de defrost gedaan wordt met warm water (de pomp dus). Ergens klopt er iets dus nog niet helemaal. Is er ook een mogelijkheid dat een defrost gedaan wordt met een verbruik van 40W _zonder_ de ventilator? :?

• Tim123
mvdklip schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:22:
[...]

Thanks, dat had ik even gemist. Dan lijkt het erop dat ik toch een defrost had. Ik had waarde 16 ook als defrost genoteerd staan dus het klopt wel. Alleen het vermogen was aan de lage kant met 40W.

Wat gek is, is dat de ventilator volgens de registers op dat moment niet aan was. Vandaar mijn vraag of de defrost gedaan wordt met warm water (de pomp dus). Ergens klopt er iets dus nog niet helemaal. Is er ook een mogelijkheid dat een defrost gedaan wordt met een verbruik van 40W _zonder_ de ventilator? :?
Wat is het vermogen van je pomp? Wellicht zoals je beschrijft ventilator uit, en alleen pomp aan, dus zonder compressor.
Dit lijkt mij sterk want dan ontdooit de condensor niet volgens mij....

• Surfari
mvdklip schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:22:
[...]

Bepaal je het vermogen m.b.v. samples en is de sample rate te lang? De compressor in deze defrost draait tot t8 op temperatuur is, wie weet hoe snel dat kan.

• Surfari
Surfari schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:21:
[...]

Bepaal je het vermogen m.b.v. samples en is de sample rate te lang? De compressor in deze defrost draait tot t8 op temperatuur is, wie weet hoe snel dat kan.
En de circulatiepomp draait dan ook.
Tussen inschakelen defrost en inschakelen compressor zit ongeveer een minuut.

• Surfari
Surfari schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:23:
[...]

En de circulatiepomp draait dan ook.
Tussen inschakelen defrost en inschakelen compressor zit ongeveer een minuut.
Is er weinig verschil tussen de instelling van defrost starting en defrost ending temperatuur? Voordat de compressor start draait de vierwegklep het proces om, in de condensor zit dan warm gas wat door de druk naar de verdamper loopt, het opwarmen begint daarmee. Misschien was je t8 op temperatuur voordat de compressor inschakelde.

• larziepan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-03 20:53
Surfari schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:39:
[...]

Start hij weer na reset of spanningsloos maken? Probeer het eens met circulatiepomp op stand 1. Op de laagste stand wordt de condensor minder afgekoeld.
Als het goed is loopt de persdruk, de meter zit aan de buitenkant, op.

Start hij niet meer, zit s11+ en s11- goed vast?
Het waren inderdaad de draadjes van S11 die niet goed vast zaten, bedankt voor de hulp!

• mvdklip
Surfari schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:21:
Nee dat niet.

• mvdklip
Surfari schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:32:
Is er weinig verschil tussen de instelling van defrost starting en defrost ending temperatuur? Voordat de compressor start draait de vierwegklep het proces om, in de condensor zit dan warm gas wat door de druk naar de verdamper loopt, het opwarmen begint daarmee. Misschien was je t8 op temperatuur voordat de compressor inschakelde.
Maar hier heb je een punt. Het was maar een korte tijd. Max 5 minuten want dat is de sample rate van de Domoticz grafieken. Ik zal eens kijken wat mijn defrost instellingen zijn. Volgens mij default.

code:
1
2
3
4
'DefrostingInterval': 45,
'DefrostingStartTemp': -7.0,
'DefrostingStopTemp': 13.0,
'DefrostingMaxTime': 8

[Voor 8% gewijzigd door mvdklip op 20-12-2022 20:51]

• mvdklip
Tim123 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:31:
Wat is het vermogen van je pomp? Wellicht zoals je beschrijft ventilator uit, en alleen pomp aan, dus zonder compressor.
Dit lijkt mij sterk want dan ontdooit de condensor niet volgens mij....
Vermogen van de pomp weet ik niet. Meegeleverde Wilo op stand 2. Had ik maar gewoon even gekeken toen het gebeurde. Ik zet wel even een notificatie op waarde 16 voor de volgende keer. :*)

• andre75
Surfari schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:32:
[...]

Ik vroeg mij ook al af hoe de defrost werkte. Je hoort de compressor uit gaan en een vierwegklep gaat om, maar dan..... Na een korte tijd start de compressor weer en de verdamper is ondooid,

• Surfari
andre75 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:54:
[...]

Ik vroeg mij ook al af hoe de defrost werkte. Je hoort de compressor uit gaan en een vierwegklep gaat om, maar dan..... Na een korte tijd start de compressor weer en de verdamper is ondooid,
De vierwegklep draait de pers- en zuigleidingen om. De condensor wordt dan opeens verdamper en omgekeerd. Na ca een minuut start de compressor en het persgas gaat door de verdamper. Als t8 de ingestelde temperatuur bereikt schakelt de klep weer naar normale positie.

• andre75
Surfari schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:07:
[...]

De vierwegklep draait de pers- en zuigleidingen om. De condensor wordt dan opeens verdamper en omgekeerd. Na ca een minuut start de compressor en het persgas gaat door de verdamper. Als t8 de ingestelde temperatuur bereikt schakelt de klep weer naar normale positie.
Zover was ik dat het proces wordt omgedraaid door het omschakelen van de 4wegklep, alleen ik heb niet in de gaten gehad dat toch de compressor gaat draaien in deze stand.

• WdK2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Beste allemaal, ik kwam vandaag toevallig dit topic tegen, dus heb alles nog niet doorgelezen. Zal later mijn complete verhaal en ervaringen delen.
Installatie:
-Hewalex warmtepomp 3kW
-Zonneboiler 300l. gebruikt als buffervat cv
-Zonnecollector 3st. Hewalex
-Externe boiler Tesy wordt opgewarmd via buffervat, kan ook direct elektrisch
-Radiatoren of boiler worden verwarmd vanuit buffervat dmv 3weg klep
-Aansturing met ddc regelaar JC, DX9100
-Tado regeling cv
-Extra ventilator ivm te weinig debiet ventilator warmtepomp.

Wordt vervolgd!

• andre75
WdK2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:38:
Beste allemaal, ik kwam vandaag toevallig dit topic tegen, dus heb alles nog niet doorgelezen. Zal later mijn complete verhaal en ervaringen delen.
Installatie:
-Hewalex warmtepomp 3kW
-Tado regeling cv

Wordt vervolgd!

Lijkt een beetje op mijn set. Ik gebruik ook een Tado thermostaat en voor de aansturing een Siemens Logo gebruikt.

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-03 12:50
Tim123 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:14:
[...]

Ik heb vandaag ook jou tip opgevolgd en de defrost's via de compressor laten lopen.
Dit werkt inderdaad perfect en super snel.
Het viel me op dat de temperatuur T8 en T9 wel weer sneller terug liepen toen de defrost klaar was.
Hallo, ik heb de tip niet kunnen terug vinden hoe je de defrost via compressor kan laten lopen, kan iemand dit beschrijven? Wat is het verschil met de standaard instelling?

• joop81
BJS2 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:53:

Ik heb ook wat lopen stoeien om het echt echt waterdicht te krijgen. Wat mij goed bevallen is is inderdaad de loctite 55 toepassen maximaal volgens beschrijving en dan een of twee rondjes teflontape eroverheen.

• joop81
Wat off topic, maar de Itho daalderop Vincent lijkt echt wel een hewalex of niet? Alleen dan 4.8 kW en dat ook zonder buiten unit... leverbaar Q1 2023, wat denken jullie ervan?

• Tim123
joop81 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:40:
[...]

Hallo, ik heb de tip niet kunnen terug vinden hoe je de defrost via compressor kan laten lopen, kan iemand dit beschrijven? Wat is het verschil met de standaard instelling?
Tekst van @Surfari :
"Het gaat over de ' defrost ending temperature'. Af fabriek staat deze op 13, wat betekent dat hij ontdooid op ventilatielucht als de T1 sensor 15 graden of meer meet.
Voor de WPcv, die gemengd binnen/buitenlucht aanzuigt, staat hij bij mij op 11, zodat de compressor meedoet als T1aanzuiglucht lager dan 13 graden is. Het is menglucht, de buitentemperatuur is dan ca 8 graden en dan worden lange defrosts onwenselijk(oa ivm de warmtevraag) Nu met ongeveer 2 Gr buiten is de aanzuiglucht 7 Gr Celsius.
Defrost start staat op -7. Als het verschil aanzuiglucht/buiten bij extreme kou ook 5 graden zou zijn zou dit tot -13 c buitentemperstuur werken. In de praktijk zal dat tegenvallen. Door koude lucht penetratie wordt meer vermogen gevraagd wat er niet is, verdamper ijskoud, het vermogen zal steeds meer in elkaar zakken."
Staat tussen de parameters wp als je ingelogd bent in het menu.
Overigens heb ik dit geprobeerd, het werkt inderdaad goed.
Maar op de 1 of andere manier ervaar ik juist minder comfort. Door de E-ketel in te schakelen tijdens een normale lucht defrost heb ik een nog stabielere intrede temperatuur.

• Surfari
joop81 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:51:
Wat off topic, maar de Itho daalderop Vincent lijkt echt wel een hewalex of niet? Alleen dan 4.8 kW en dat ook zonder buiten unit... leverbaar Q1 2023, wat denken jullie ervan?
Voor een apparaat met R290 lijken de prestaties wat mager(minimaal -10 Gr c buitenlucht. COP 7/35 2,56). Met 700 tot 1000 m3/uur.
Veel meer mogelijkheden, open therm en kennelijk een geregelde compressor. Ideaal om hybride aan een cv toestel te hangen zou je denken.
Daalderop doet al lang aan ventilatiewarmtepompen, lijkt me geen Hewa

• andre75
Surfari schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:02:
[...]

Voor een apparaat met R290 lijken de prestaties wat mager(minimaal -10 Gr c buitenlucht. COP 7/35 2,56). Met 700 tot 1000 m3/uur.
Veel meer mogelijkheden, open therm en kennelijk een geregelde compressor. Ideaal om hybride aan een cv toestel te hangen zou je denken.
Daalderop doet al lang aan ventilatiewarmtepompen, lijkt me geen Hewa
Laat Daalderop zich eerst maar eens bewijzen, De Combinairs waren geen succes nummers in kwaliteit. De HP25i schijnt ook niet zo'n succes te zijn. Zo"n Vincent moet ook passen op zolder. Er moeten ook 2 dakdoorvoeren gemaakt worden van rond 250mm.Kijk goed in de specs wat er staat wat het geluid doet.

• emot
Een vraagje betreffende de legionellarun en het elektrisch element. Is via de Hewalex zelf in te stellen dat deze 1x per week een legionellarun doet? Ik kan dit zo snel niet vinden in de instellingen. Of moet dit extern geschakeld worden?

Tweede vraag; hoe gaat de Hewalex om met het elektrisch element? Hoe en wanneer schakelt de Hewalex deze bij?

• Surfari
andre75 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:13:
[...]

Laat Daalderop zich eerst maar eens bewijzen, De Combinairs waren geen succes nummers in kwaliteit. De HP25i schijnt ook niet zo'n succes te zijn. Zo"n Vincent moet ook passen op zolder. Er moeten ook 2 dakdoorvoeren gemaakt worden van rond 250mm.Kijk goed in de specs wat er staat wat het geluid doet.
Er staat 1000 m3/uur dat zegt al genoeg. Leuk voor in het bijgebouw van de paardestal of zwembad of orangerie, maar voor normaal behuizden niet ideaal om veel binnenlucht in te mengen.

• Surfari
emot schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:27:
Een vraagje betreffende de legionellarun en het elektrisch element. Is via de Hewalex zelf in te stellen dat deze 1x per week een legionellarun doet? Ik kan dit zo snel niet vinden in de instellingen. Of moet dit extern geschakeld worden?

Tweede vraag; hoe gaat de Hewalex om met het elektrisch element? Hoe en wanneer schakelt de Hewalex deze bij?
Dat staat dus allemaal in de handleiding.

Menu "anti-legionella"

Hoe het element geschakeld wordt hangt af van je configuratie, het instellen gebeurt in menu "Heater E" en "Heater P."
In de user manual is er hier een heel hoofdstuk aan geweid, pag.12
Legionella i.d. pag.14
...

• emot
Surfari schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:21:
[...]

Dat staat dus allemaal in de handleiding.

Menu "anti-legionella"

Hoe het element geschakeld wordt hangt af van je configuratie, het instellen gebeurt in menu "Heater E" en "Heater P."
In de user manual is er hier een heel hoofdstuk aan geweid, pag.12
Legionella i.d. pag.14
...
Sorry voor het ongemak, bij het woordje user manual wist ik het. Die lag nog ergens verstopt in een doos, ff vergeten. |:( Ik had alleen de installation manual gelezen.

• -Paul-
  • Nu online
Tim123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:55:
[...]

De genoemde circulatie pomp van WILO is gewoon meegeleverd.
Ik heb 2 hewelaxen draaien, 1 voor de cv, en 1 voor tapwater.
Voor de tapwater versie heb ik een kleinere pomp geplaatst ivm het opgenomen vermogen van de pomp.(ik ga deze tzt vervangen door de orginele WILO)
We zijn hier op het forum (en ik in de praktijk) tot de conclusie gekomen dat je minimaal 660L/uur nodig hebt. Anders neemt het afgeven vermogen van de hewalex af.
Tim123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:57:
[...]

Trillings dempers, en een extra temperatuur sensor geloof ik.
De muurbeugels moet je geloof ik apart bijbestellen.
De Hewalex is vandaag binnen gekomen. Er is geen inderdaad een circulatiepomp meegeleverd. Ook geen trillingsdempers. De vraag blijft dus staan, welke pomp koop ik het beste? En trillingdempers?
Surfari schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:47:
[...]

Heb je dat zelf niet bekeken toen je besteld hebt??
Ik zag het nergens staan en het zit er dus ook niet bij, maar hij zit erbij.

• Tim123
-Paul- schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:20:
[...]

[...]

De Hewalex is vandaag binnen gekomen. Er is geen circulatiepomp meegeleverd. Ook geen trillingsdempers. De vraag blijft dus staan, welke pomp koop ik het beste? En trillingdempers?

[...]

Ik zag het nergens staan en het zit er dus ook niet bij.
Zit onder de kap...(normaal gesproken tenminste)

• -Paul-
  • Nu online
Tim123 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:21:
[...]

Zit onder de kap...(normaal gesproken tenminste)
Ah inderdaad! Dank!

• andre75
Surfari schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:10:
[...]

Er staat 1000 m3/uur dat zegt al genoeg. Leuk voor in het bijgebouw van de paardestal of zwembad of orangerie, maar voor normaal behuizden niet ideaal om veel binnenlucht in te mengen.
De lucht wordt met de Vincent ook 100% van buiten gehaald, vandaar 2x dakdoorvoer van 250mm

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 14:46
WdK2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:38:
Installatie:
-Hewalex warmtepomp 3kW
-Tado regeling cv

Wordt vervolgd!
Ben wel benieuwd: Bijvoorbeed:
Welke temperatuur heeft je buffervat?
Het opwarmen van de Tesy? Hoe warm wordt die dan? Gebruik je gewoon 15 mm aansluiting in de Tesy?
En => Extra ventilator ivm te weinig debiet ventilator warmtepomp. ?? Buitenlucht? Hoe kwam je erachter?

S.J.

• PASware
Blijft de backlight van de controlpanel bij jullie ook altijd aanstaan? Ik heb in de instellingen gekozen voor 10min aan laten, maar die 10min zijn oneindig.

Hoe zet ik het toch uit?

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

• Sterke-Jerke
Tim123 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:51:
[...]

Ik ga 1 deze dagen een relais aansluiten op de uitgang van de transport pomp in de wp.
Deze heeft een wissel contact, waar ik eea mee kan gaan testen.
Het relais zal gaan afvallen tijdens de defrost's, en dmv het wisselcontact kan ik de pomp uitschakelen, of juist de E-ketel inschakelen....
@Tim123 Ook ik ben op zoek naar een manier om tijdens een defrost een schakeling te doen.
Wat is voor jou de trnasport pomp? 1 van de Out H aansluitingen?? Die blijven toch aan bij een defrost?

S.J.

• Tim123
Sterke-Jerke schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:32:
[...]

@Tim123 Ook ik ben op zoek naar een manier om tijdens een defrost een schakeling te doen.
Wat is voor jou de trnasport pomp? 1 van de Out H aansluitingen?? Die blijven toch aan bij een defrost?
Inderdaad out H. Tijdens de defrost's op lucht gaat deze uit. Tijdens transport op de compressor blijft deze inderdaad aan .
Uit nieuwsgierigheid; wat wil je gaan schakelen?

• Sterke-Jerke
Tim123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:18:
[...]

Inderdaad out H. Tijdens de defrost's op lucht gaat deze uit. Tijdens transport op de compressor blijft deze inderdaad aan .
Uit nieuwsgierigheid; wat wil je gaan schakelen?
Ik gebruik de Hewalex voor een vloerverwaming in een bijgebouw. Buitenlucht.
Had bedacht, wanneer de buiten temperatuur 0 graden of lager is een doorstroomverwarmer bij te schakelen, ter ondersteuning. Maar ook om wanneer er een defrost plaatsvind, de doorstromer als ondersteuning de rest van de run mee te laten doen.

S.J.

• Tim123
Sterke-Jerke schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:01:
[...]

Maar ook om wanneer er een defrost plaatsvind, de doorstromer als ondersteuning de rest van de run mee te laten doen.
Dat laatste is inderdaad ook precies wat ik doe als het nodig is kwa temperaturen. Houd er met de doorstroomverwarmer rekening mee dat de kilowatts erg snel gaan...

• Sterke-Jerke
Tim123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:22:
[...]

Dat laatste is inderdaad ook precies wat ik doe als het nodig is kwa temperaturen. Houd er met de doorstroomverwarmer rekening mee dat de kilowatts erg snel gaan...
Nu even die nadenken over de logica, immers:"
- Hoeft pas te acteren wanneer hewalex aanstaat EN pomp (even) uit staat.

[Voor 6% gewijzigd door Sterke-Jerke op 28-12-2022 14:46]

S.J.

• Tim123
Sterke-Jerke schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:45:
[...]

Nu even die nadenken over de logica, immers:"
- Doorstromer mag alleen aan kunnen wanneer pomp aanstaat.
- Hoeft pas te acteren wanneer hewalex aanstaat EN pomp (even) uit staat.
Ik doe het op deze manier:
Middels tijdklok(via software) schakel ik een relais 1 in.
Via dit relais schakel ik de circulatie pomp in. Ook word de hewalex ingeschakeld op dat moment via een 2e contact.
Dan schakelt de hewalex via oud H een 2e relais in.
Op dit relais zitten wisselcontacten. 1 verbreek contact staat in serie met een 3e maak contract van relais 1
Dus:
Relais 1 aan,
Dan pomp aan, hewalex aan, oud H aan.
Tijdens Defrost, relais 1 blijft aan, relais 2 gaat uit, naverwarmer gaat aan.
Mocht de temperaturen in de woonkamer niet gehaald worden binnen de gestelde tijd schakelt de kamerthermostaat ook de naverwarmer in terwijl de hewalex en pomp aan zijn.
Op de verdeler van de vloerverwarming beveilig ik op maximaal 35 graden, bij die temperatuur word de naverwarmer, ongeacht wie hem ingeschakeld heeft, uitgeschakeld.

• Sterke-Jerke
Tim123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:10:
[...]

Ik doe het op deze manier:.....................................................
Even goed gelezen en tekeningetje gemaakt:
Denk dat ik het snap... Dan schakelt je naverwarmer dus uit, wanneer de defrost voorbij is? (Had nl t idee om m wat langer door te laten draaien)

En je schrijft dat je 2e relais een wisselcontact heeft. Wissel je dan ook iets?

[Voor 6% gewijzigd door Sterke-Jerke op 28-12-2022 16:26]

S.J.

• Tim123
Sterke-Jerke schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:26:
[...]

Denk dat ik het snap... Dan schakelt je naverwarmer dus uit, wanneer de defrost voorbij is? (Had nl t idee om m wat langer door te laten draaien)

En je schrijft dat je 2e relais een wisselcontact heeft. Wissel je dan ook iets?
Inderdaad, defrost's voorbij, naverwarmer uit, dit zou je kunnen vertragen door een tijd relais, maar dit is bij mij niet nodig....en KISS, het moet juist simpel en altijd werken.

Het wisselcontact gebruik ik alleen voor de NC contact, ik wissel niks, met een relais met alleen een NO contact gaat het niet werken op deze manier.

Als je je tekening naar me toe stuurt, kan ik wel even met je meekijken als je wil.

• andre75
Sterke-Jerke schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:26:
[...]

Ik heb een Siemens Logo gebruikt om dit allemaal te schakelen. Met elke wijziging is het even de software aanpassen en klaar. Ik heb het zo gemaakt, als de gewenste buffer temperatuur > 3uur niet is behaald dan wordt het E-element ingeschakeld, als het buiten 0 graden of lager is. De pomp van de Hewalex kan ik ook met de Siemens Logo schakelen net als de vrijgave van de warmtepomp. Ik heb ook een dynamisch energiecontract en als de stroomprijs laag is dan schakel ik ook het E element als extra is voor een hogere buffertemperatuur. Vannacht wordt de buffer op 65gr gezet met een stroomtarief van € 0,07.

[Voor 17% gewijzigd door andre75 op 28-12-2022 21:33]

• Sterke-Jerke
Tim123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:38:
[...]

Als je je tekening naar me toe stuurt, kan ik wel even met je meekijken als je wil.
Nou die tekening is niet leesbaar, probeerde alleen maar voor mijn eigen begrip even eea visueel te krijgen.
Tim123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:38:
[...]

Middels tijdklok(via software) schakel ik een relais 1 in.
Ew... Deze snap ik niet helemaal... Hoe heb je die tjd bepaald?

S.J.

• Tim123
Sterke-Jerke schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:35:
[...]

Nou die tekening is niet leesbaar, probeerde alleen maar voor mijn eigen begrip even eea visueel te krijgen.

[...]

Ew... Deze snap ik niet helemaal... Hoe heb je die tjd bepaald?
Duidelijk.

De tijd bepaal ik door te kijken hoelang het opwarmen duurt van mijn huis, hoeveel het snachts af mag koelen, en hoe warm ik het wil hebben.
Ik start smorgens om 6.00 en tijdens de koude dagen gaat hij eind 0.00 uit.
Nu kan dat rond 21.00 al wel.
Deze tijd functie word aangestuurd door een Homey (slimme "speaker") als je meer vragen hier over hebt wellicht pb, anders word het hier teveel oftopic @andre75 je dynamische tarief is inderdaad wel interessant.
Door het programmeren (hoewel het niet heel moeilijk is) en de hogere aanschaf prijs van je logo is dit wellicht niet voor iedereen weggelegd, met 2 simple relais van bijvoorbeeld finder ben je met €30 klaar zonder software.

• PASware
Volgens mij heb ik met het onderstaande een 'Einrohrzirkulation' effect?

Uitgang richting WP:

Ingang vanaf WP naar boiler:

• andre75
Tim123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:46:
[...]

Duidelijk.

De tijd bepaal ik door te kijken hoelang het opwarmen duurt van mijn huis, hoeveel het snachts af mag koelen, en hoe warm ik het wil hebben.
Ik start smorgens om 6.00 en tijdens de koude dagen gaat hij eind 0.00 uit.
Nu kan dat rond 21.00 al wel.
Deze tijd functie word aangestuurd door een Homey (slimme "speaker") als je meer vragen hier over hebt wellicht pb, anders word het hier teveel oftopic @andre75 je dynamische tarief is inderdaad wel interessant.
Door het programmeren (hoewel het niet heel moeilijk is) en de hogere aanschaf prijs van je logo is dit wellicht niet voor iedereen weggelegd, met 2 simple relais van bijvoorbeeld finder ben je met €30 klaar zonder software.
Dat is waar, een Siemens Logo is een stuk duurder, dan een paar losse relais. Als het met een paar relais werkt dan is het inderdaad veel goedkoper.

• Surfari
PASware schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:54:
Volgens mij heb ik met het onderstaande een 'Einrohrzirkulation' effect?

Uitgang richting WP:
[Afbeelding]

Ingang vanaf WP naar boiler:
[Afbeelding]
Aan de onderkant lijdt je niet de grootste verliezen.
Qua thermisch verlies lijkt me de zorgen om een beperkt effect wat overbelicht, die dikke afsluiter met metalen wiel dat is thermische lekkage, ook zonder circulatie of locale thermiek in het water. Als dit voor tapwater zal daar ook makkelijk condenswater vormen.

Die afgesloten leiding, is dat knelbuis? Ik denk dat je ijzerhoudende materialen niet op de boiler moet aansluiten, i.v.m. corrosie. Nou is metalurgica niet mijn sterkste kant dus misschien heb ik het helemaal mis.

• Surfari
Surfari schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:29:
[...]

Qua thermisch verlies lijkt me de zorgen om een beperkt effect wat overbelicht, die dikke afsluiter met metalen wiel dat is thermische lekkage, ook zonder circulatie of locale thermiek in het water. Als dit voor tapwater zal daar ook makkelijk condenswater vormen.

Die afgesloten leiding, is dat knelbuis? Ik denk dat je ijzerhoudende materialen niet op de boiler moet aansluiten, i.v.m. corrosie. Nou is metalurgica niet mijn sterkste kant dus misschien heb ik het helemaal mis.
De leiding naar de boiler loopt naar boven. Om thermosiphon werking te voorkomen heb je evt een terugslagklep nodig.

• PASware
Surfari schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:29:
[...]

Is het dus verstandig om aan de bovenkant (aanvoer vanuit WP) dus eerst haaks naar beneden te gaan en dan de afsluiter te plaatsen om dan weer vervolgens weer naar boven te gaan?

DIe afgesloten leiding is van het spiraal. Ik heb de boiler van iemand overgenomen en die buis kan ik eruit schroeven, voelt ook warm aan, dus beter haal ik die eraf en dop ik 'm af.
Surfari schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:32:
[...]

De leiding naar de boiler loopt naar boven. Om thermosiphon werking te voorkomen heb je evt een terugslagklep nodig.
Water stroomt daar 2 kanten op denk ik. Als de WP aanstaat wordt de leiding onderin een uitgang, richting de WP. Bij water vraag, zonder dat de WP aanstaat, stroomt daar juist water naar binnen. Terugslagklep lijkt mij daar niet handig.

[Voor 18% gewijzigd door PASware op 29-12-2022 21:08]

• BJS2
PASware schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:17:
Blijft de backlight van de controlpanel bij jullie ook altijd aanstaan? Ik heb in de instellingen gekozen voor 10min aan laten, maar die 10min zijn oneindig.

Hoe zet ik het toch uit?
Ja dit heb ik ook. Kan alleen de controller uit zetten, maar dan doet de pomp niet veel meer volgens mij.

Weet iemand hoe dit werkt?

• andre75
@Tim123 Ik heb een aanpassing gemaakt door lucht deels uit de woning te halen. Wat is bij jouw de temperatuur van de verdamper? Na de aanpassing zie ik op de verdamper weinig verschil, maar wel in geluid. Ik merk ais het buiten koud is dat de Hewalex het lastig heeft en meer lawaai maakt. Ik heb er nu een klep 100mm tussen gemaakt en volgende week sluit ik deze aan op de aanzuigkanaal van de warmtepompboiler waar de gefilterede lucht uit de badkamer wordt gehaald.

[Voor 50% gewijzigd door andre75 op 30-12-2022 22:40]

• Tim123
andre75 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:37:
@Tim123 Ik heb een aanpassing gemaakt door lucht deels uit de woning te halen. Wat is bij jouw de temperatuur van de verdamper? Na de aanpassing zie ik op de verdamper weinig verschil, maar wel in geluid. Ik merk ais het buiten koud is dat de Hewalex het lastig heeft en meer lawaai maakt. Ik heb er nu een klep 100mm tussen gemaakt en volgende week sluit ik deze aan op de aanzuigkanaal van de warmtepompboiler waar de gefilterede lucht uit de badkamer wordt gehaald.

[Afbeelding]
2 verschillende dagen, 27 december de hele dag gedraaid zonder defrost's, en vandaag wel een aantal defrost's gehad. Ik kan dit nog niet helemaal snappen waar het verschil door komt.
De meeste dagen zien de temperaturen er helaas uit zoals vandaag.
Huis is wel perfect op temperatuur zowel bij -10 een paar weken terug, als nu.

Ik merk dat de wp voor tapwater meer lawaai gaat maken als de temperatuur boven de 50 graden komt. Als hij harder moet werken zeg maar, dat klopt met wat jij lijkt te horen bij koudere aanzuig lucht toch?

• Sterke-Jerke
Met behulp van het script van @chibald (dit)
nu keurig alle waardes in MQTT.
Ik draai dit script nu op een apart systeempje, ben al aan t knoeien geweest met Appdeamon, maar helaas.
Voordat ik me in al deze nieuwe materie ga verdiepen, zijn er medetweakers, die eea draaiend hebben in Home-Assistant? Zo ja zou je de details dan willen delen?

Ik heb de vraag ook even aan chat.openai.com gesteld:

To display the heat pump values in Home Assistant, you will need to do the following:

Make sure that the data is being published to an MQTT topic that is being subscribed to by Home Assistant. You can check the MQTT configuration in your configuration.yaml file to see which topics are being subscribed to.

In your Home Assistant configuration, define an mqtt sensor for each heat pump value that you want to display. You can do this in the sensor: section of your configuration.yaml file. For example:

sensor:
- platform: mqtt
name: "Heat Pump Temperature 1"
state_topic: "heatpump/T1"
name: "Heat Pump Temperature 2"
state_topic: "heatpump/T2"
name: "Heat Pump Temperature 3"
state_topic: "heatpump/T3"

Add the MQTT sensors to a Home Assistant group or view, or use the Lovelace interface to create a dashboard to display the values.

Daarna een vervolg vraag gesteld:

If the topic for all of the heat pump data is heatpump, you can use a single mqtt sensor configuration with multiple json_attributes to receive and parse the data in Home Assistant. Here is an example of how you could configure the sensor: section of your configuration.yaml file:

sensor:
name: "Heat Pump Data"
state_topic: "heatpump"
json_attributes:
- T1
- T2
- T3
- T6
- T7
- T8
- T9
- T10
- IsManual
- FanON
- CirculationPumpON
- HeatPumpON
- CompressorON
- HeaterEON
- EV1
- WaitingStatus
- InstallationScheme
- HeatPumpEnabled
- TapWaterSensor
- TapWaterTemp
- TapWaterHysteresis
- AmbientMinTemp
- AntiFreezingEnabled
- WaterPumpOperationMode
- FanOperationMode
- DefrostingInterval
- DefrostingStartTemp
- DefrostingStopTemp
- DefrostingMaxTime
- ExtControllerHPOFF

This will create a single mqtt sensor called "Heat Pump Data" with all of the specified attributes as JSON attributes. You can then use the template sensor or input_number component to extract the individual values and display them in Home Assistant.

Nu ik toch bezig was, wilde ik wel eens weten hoe ik de MQTT data dan eventueel ook in Domoticz kan krijgen:

To make the MQTT data available as an attribute in Domoticz, you will need to create a Virtual Sensor in Domoticz and configure it to receive the data from the MQTT broker. Here is an example of how you can do this:

In Domoticz, create a Hardware entry for the MQTT broker that is receiving the heat pump data. This can be done in the Setup -> Hardware page of the web interface.

In the Setup -> Devices page, create a new Virtual Sensor for the heat pump data attribute that you want to display. For example, you might create a Temperature sensor for the T1 attribute or a Switch sensor for the FanON attribute.

In the Setup -> Devices page, click on the Edit icon for the virtual sensor and select the Edit tab.

In the Edit tab, set the following fields:

Name: the name of the sensor (e.g., "Heat Pump Temperature 1")
Type: the type of sensor (e.g., "Temperature")
Used Hardware: the MQTT broker hardware entry that you created in step 1
Type of sensor: "Set manually"
Addres 1: the MQTT topic that the data is being published to (e.g., "heatpump/T1")
Click the Update button to save the changes.
You should now be able to see the heat pump data in the Setup -> Devices page of the web interface and use it in Domoticz as you would any other sensor.

I hope this helps! Let me know if you have any questions.

Regenerate response

[Voor 95% gewijzigd door Sterke-Jerke op 01-01-2023 16:46]

S.J.

• andre75
Sterke-Jerke schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:41:
Met behulp van het script van @chibald (dit)
nu keurig alle waardes in MQTT.
Ik draai dit script nu op een apart systeempje, ben al aan t knoeien geweest met Appdeamon, maar helaas.
Voordat ik me in al deze nieuwe materie ga verdiepen, zijn er medetweakers, die eea draaiend hebben in Home-Assistant? Zo ja zou je de details dan willen delen?

[Afbeelding]

Ik heb de vraag ook even aan chat.openai.com gesteld:

To display the heat pump values in Home Assistant, you will need to do the following:

Make sure that the data is being published to an MQTT topic that is being subscribed to by Home Assistant. You can check the MQTT configuration in your configuration.yaml file to see which topics are being subscribed to.

In your Home Assistant configuration, define an mqtt sensor for each heat pump value that you want to display. You can do this in the sensor: section of your configuration.yaml file. For example:

sensor:
name: "Heat Pump Temperature 1"
state_topic: "heatpump/T1"
name: "Heat Pump Temperature 2"
state_topic: "heatpump/T2"
name: "Heat Pump Temperature 3"
state_topic: "heatpump/T3"

Add the MQTT sensors to a Home Assistant group or view, or use the Lovelace interface to create a dashboard to display the values.

Daarna een vervolg vraag gesteld:

If the topic for all of the heat pump data is heatpump, you can use a single mqtt sensor configuration with multiple json_attributes to receive and parse the data in Home Assistant. Here is an example of how you could configure the sensor: section of your configuration.yaml file:

sensor:
name: "Heat Pump Data"
state_topic: "heatpump"
json_attributes:
- T1
- T2
- T3
- T6
- T7
- T8
- T9
- T10
- IsManual
- FanON
- CirculationPumpON
- HeatPumpON
- CompressorON
- HeaterEON
- EV1
- WaitingStatus
- InstallationScheme
- HeatPumpEnabled
- TapWaterSensor
- TapWaterTemp
- TapWaterHysteresis
- AmbientMinTemp
- AntiFreezingEnabled
- WaterPumpOperationMode
- FanOperationMode
- DefrostingInterval
- DefrostingStartTemp
- DefrostingStopTemp
- DefrostingMaxTime
- ExtControllerHPOFF

This will create a single mqtt sensor called "Heat Pump Data" with all of the specified attributes as JSON attributes. You can then use the template sensor or input_number component to extract the individual values and display them in Home Assistant.

Nu ik toch bezig was, wilde ik wel eens weten hoe ik de MQTT data dan eventueel ook in Domoticz kan krijgen:

To make the MQTT data available as an attribute in Domoticz, you will need to create a Virtual Sensor in Domoticz and configure it to receive the data from the MQTT broker. Here is an example of how you can do this:

In Domoticz, create a Hardware entry for the MQTT broker that is receiving the heat pump data. This can be done in the Setup -> Hardware page of the web interface.

In the Setup -> Devices page, create a new Virtual Sensor for the heat pump data attribute that you want to display. For example, you might create a Temperature sensor for the T1 attribute or a Switch sensor for the FanON attribute.

In the Setup -> Devices page, click on the Edit icon for the virtual sensor and select the Edit tab.

In the Edit tab, set the following fields:

Name: the name of the sensor (e.g., "Heat Pump Temperature 1")
Type: the type of sensor (e.g., "Temperature")
Used Hardware: the MQTT broker hardware entry that you created in step 1
Type of sensor: "Set manually"
Addres 1: the MQTT topic that the data is being published to (e.g., "heatpump/T1")
Click the Update button to save the changes.
You should now be able to see the heat pump data in the Setup -> Devices page of the web interface and use it in Domoticz as you would any other sensor.

I hope this helps! Let me know if you have any questions.

Regenerate response
Ik gebruik Domoticz met het script van @mvdklip. Ik ben er echt heel blij mee, zeker na de laatste update waar de draaiuren en de start/stop van de compressor is meegenomen.

• LecramR
Sterke-Jerke schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:01:
[...]

Ik gebruik de Hewalex voor een vloerverwaming in een bijgebouw. Buitenlucht.
Had bedacht, wanneer de buiten temperatuur 0 graden of lager is een doorstroomverwarmer bij te schakelen, ter ondersteuning. Maar ook om wanneer er een defrost plaatsvind, de doorstromer als ondersteuning de rest van de run mee te laten doen.
Dan zou ik eerder een buffervat plaatsen met verwarmingselement ter ondersteuning

• Sterke-Jerke
LecramR schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Dan zou ik eerder een buffervat plaatsen met verwarmingselement ter ondersteuning
Heb ik overwogen (en om gezocht) maar vind eigenlijk niet een vat tot max 120 liter.

S.J.

• andre75
Sterke-Jerke schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Heb ik overwogen (en om gezocht) maar vind eigenlijk niet een vat tot max 120 liter.
Misschien is dit wat?

https://installtek.nl/pro...s-anti-pendel-buffervaten

• Sterke-Jerke

S.J.

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee