Graag gedaan

[Voor 13% gewijzigd door andre75 op 04-01-2023 20:14]
Graag gedaan
[Voor 13% gewijzigd door andre75 op 04-01-2023 20:14]
Zijn er nog mensen die hier antwoord op kunnen geven voor alleen de tapwater hewalexen?PASware schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:04:
Hoeveel kwh verbruiken jullie hewalexen? Ik heb 'm een week draaiende (stook tot 55gr) en zit op ruim 2kwh per dag. Voelt als veel aan.
Setup zuigt binnenlucht aan en blaast naar buiten. 200L boiler.
Niet dat ik weet, je zult een tussenstekker/tussenmeter in het stopcontact van de hewalex moeten plaatsen om dit te meten.BJS2 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:48:
ik wil het best voor je bijhouden, maar heb geen domotica of external control draaien. Kan ik het ergens aflezen?
Dan houd het opBJS2 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:54:
helaas..
ps. is het ook niet veel te afhankelijk van je douche / bad gewoonten?
1.82kw(afgelopen 7 dagen) per dag, 200 liter vat, 43 graden.Tim123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:18:
[...]
Zijn er nog mensen die hier antwoord op kunnen geven voor alleen de tapwater hewalexen?
Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L
Wij gebruiken de Hewalex alleen voor tapwater en verbruik ligt ongeveer tussen de 1 en 4 kWh per dag. Huishouden met twee volwassen en een kind van 5. Boiler 279 ltr, douche WTW en aanzuig 100% van buiten. Als het echt koud is zoals half december vorig jaar dan zie ik het verbruik wel eens richting 6 kWh gaan. We hebben trouwens ook een bad. Temperatuur vat staat op 50 graden ingesteld met eens in de 2 weken een legionella run. Hieronder wat verbruiksgegevens van afgelopen weken.Tim123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:18:
[...]
Zijn er nog mensen die hier antwoord op kunnen geven voor alleen de tapwater hewalexen?
Ik ben opzoek naar deze code, wil je me die sturen in een PB?mvdklip schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:43:
[...]
Je kan nog een niveau hoger inloggen, maar dat is inderdaad niet handig om (standaard) te doen. De code daarvoor is ook niet openbaar.
OEG heeft een vat van 150 liter. Want wat is de reden dat je max 120 l wil?Sterke-Jerke schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:27:
[...]
Heb ik overwogen (en om gezocht) maar vind eigenlijk niet een vat tot max 120 liter.
Fysieke ruimte.LecramR schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:35:
[...]
OEG heeft een vat van 150 liter. Want wat is de reden dat je max 120 l wil?
https://www.oeg.net/nl/buffervat-150-liter-516008170
S.J.
Ik heb het zelfde probleem gehad, maar zelfs terwijl ik het eerste stuk leiding richting de WP zo'n 20cm omlaag heb laten lopen. Flexibele RVS gevlochten leidingen tussen de WP en aanvoerpomp waren uren na bedrijf nog heet/warm. Vat koelde ook 1 graad per uur af.PASware schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:06:
[...]
Is het dus verstandig om aan de bovenkant (aanvoer vanuit WP) dus eerst haaks naar beneden te gaan en dan de afsluiter te plaatsen om dan weer vervolgens weer naar boven te gaan?
DIe afgesloten leiding is van het spiraal. Ik heb de boiler van iemand overgenomen en die buis kan ik eruit schroeven, voelt ook warm aan, dus beter haal ik die eraf en dop ik 'm af.
[...]
Water stroomt daar 2 kanten op denk ik. Als de WP aanstaat wordt de leiding onderin een uitgang, richting de WP. Bij water vraag, zonder dat de WP aanstaat, stroomt daar juist water naar binnen. Terugslagklep lijkt mij daar niet handig.
Hier alleen op tapwater; 2 personen; 300 liter boilervat in onverwarmde garage; 45 graden C; 1,4 tot 2,6 kWh/dag.Tim123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:18:
[...]
De natuurlijke circulatie is van bovenste warme aansluiting op vat, via wp , naar onderste koude aansluiting. Dus tegen de normale richting in.emot schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:43:
[...]
Ik heb het zelfde probleem gehad, maar zelfs terwijl ik het eerste stuk leiding richting de WP zo'n 20cm omlaag heb laten lopen. Flexibele RVS gevlochten leidingen tussen de WP en aanvoerpomp waren uren na bedrijf nog heet/warm. Vat koelde ook 1 graad per uur af.
Toen had toen nog geen terugslagklep geplaatst omdat ik dacht dat als het stuk leiding eerst omlaag zou lopen dit probleem zich niet voor zou doen. Wel dus.
Terugslagklep geplaatst net voor de aanvoerpomp van de WP (zoals ook aangegeven in de handleiding) en nu is het probleem verholpen.
Als ik er nu zo over na denk staat de terugslagklep nog steeds met de stromingsrichting mee, al denk ik dat de kracht circulatie deze gewoon niet open duwt als de pomp niet aan staat.
Of zal het water nadat de pomp gedraaid heeft juist de andere kant op willen stromen?
Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)
In mijn ogen maakt het niet uit of die er voor of er na zit. Maar correct me if i'm wrong.PASware schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:31:
@emot , @Surfari dank voor de reactie.
In de handleiding zag ik dat de terugslapklep tussen pomp en WP zit, maar jij (@emot ) hebt 'm dus voor de pomp gezet?
Hieronder is de tekening van mijn huidige setup. De klep zou dus op bij 1 of 2 kunnen?
[Afbeelding]
Ik heb de RVS onderdelen liggen om de in- en uitgang van de WP eerst naar beneden te lijden. Het zal nog wel een poosje duren (Maart?) voordat ik dat uit ga voeren.
Inderdaad je hebt gelijk, ik had ze in m'n hoofd effe omgewisseld.Surfari schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:42:
[...]
De natuurlijke circulatie is van bovenste warme aansluiting op vat, via wp , naar onderste koude aansluiting. Dus tegen de normale richting in.
Ervoor plaatsen zou bij mij de voorkeur hebben, past fysiek makkelijker.emot schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:34:
[...]
In mijn ogen maakt het niet uit of die er voor of er na zit. Maar correct me if i'm wrong.
Bij mij zit hij er voor en dat werkt ook in ieder geval.
Waar je wel even op moet letten is je sanitair expansievat. Volgens mij mag dat zo niet en moet dat een doorstromer zijn ivm legionella. Hier staat in dit topic of het algemene warmtepompboiler topic wel meer over geschreven.
Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)
Waarom dan niet een terugslapklep op de warme aansluiting op het vat? Dan heb je nog minder verlies toch?Surfari schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:42:
[...]
De natuurlijke circulatie is van bovenste warme aansluiting op vat, via wp , naar onderste koude aansluiting. Dus tegen de normale richting in.
Bij een gesloten circuit mag dat niet uitmaken. De pomp perst aan de andere kant net zo hard als dat hij zuigt aan de ene kant. Waar de terugslagklep ook zit.Surfari schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:50:
Terugslagklep ergens aan de perskant lijkt me gezonder voor de pomp. Als hij aan de zuigkant van de pomp zit trekt de pomp vacuüm tijdens opstarten.
De pomp perst nadat er wat aangezogen wordt. Tijdens starten is de zuigkant geblokkeerd.LecramR schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:31:
[...]
Bij een gesloten circuit mag dat niet uitmaken. De pomp perst aan de andere kant net zo hard als dat hij zuigt aan de ene kant. Waar de terugslagklep ook zit.
Volgens mij hetzelfde als vorig jaarjoop81 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:00:
En iemand al.gekeken wat de hewalex dit jaar oplevert bij een subsidie aanvraag?
Dan moet je nog wel een factuur hebben van een installatiebedrijf.fdbkc01 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:15:
ja, is gewoon 2400 euro in 2023 voor de PCWU 3kw
Met de aanschaf in polen voor 1577 euro incl. levering helemaal prima.
[Voor 14% gewijzigd door gvamero op 10-03-2023 18:24]
[Voor 3% gewijzigd door andre75 op 03-02-2023 21:30]
Geen idee of het goed is voor de boiler, maar ik heb aan de aansluiting voor warm en koud water sokken 3/4 gedraaid. Hier heb ik vervolgens een kort(20 cm) buisje 3/4 ingedraaid. Op die manier had ik 2 stevige handvatten, en met 3 personen stond hij zo boven.gvamero schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:17:
Hallo, wat een geweldig forum zoveel informatie te vinden hier.
Ik heb ook een Hewalex zonneboiler systeem aangeschaft en wil deze snel installeren. Ik heb een praktisch vraag. Ik wil het vooraadvat ( ik heb 300l VF300-2 laag model) naar zolder brengen. Dat ding weet iets van 110kg en er zit een zachte mamtel omheen.
Na wat googelen vond in een traploper steekwagen. Kan iemand bevestigen of dat goed werkt? Ik ben bang dat ik de bochten in mijn trap niet kan maken, dat degene die de steekwagen omhoog duwt verpletterd wordt als vat van steekwagen loskomt en dat de zachte omhulling beschadigd raakt.
O ja, mijn zolder heeft een betonnen vloer, ik ga er eigenlijk vanuit dat een 400kg vat door de vloer kan worden gedragen maar als iemand dat kan beamen hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gertjan
Dat klopt helemaal...zolang je maar een factuur kunt regelen voor de "installatie".mjar76 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:33:
Even nog over subsidie.
Begrijp ik het nu goed dat de aanschafprijs onder de subisdie teruggave ligt? je houdt dus netto geld over? Excl. de installatie, maar die zou ik zelf kunnen doen.
Ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n nummer aanvragen en jezelf enkel facturen sturen tbv subsidie-aanvragen niemand opvalt bij de B-dienst. Wat ga je zeggen als je een beschuldiging van fraude krijgt?fdbkc01 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:12:
Een Kvk nummer kost ca 50 euro en een wijziging niets.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Waarom zou een bedrijf niet bij zichzelf thuis mogen installeren, om in aanmerking te komen voor subsidie?Brent schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:42:
[...]
Ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n nummer aanvragen en jezelf enkel facturen sturen tbv subsidie-aanvragen niemand opvalt bij de B-dienst. Wat ga je zeggen als je een beschuldiging van fraude krijgt?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek
Als dat het enige is wat dat bedrijf doet, bedoel ik.Jojan265 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:56:
[...]
Waarom zou een bedrijf niet bij zichzelf thuis mogen installeren, om in aanmerking te komen voor subsidie?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Misschien is het een beginnend bedrijfje en wil men eerst bij zichzelf dingen installeren om ervaring op te doen. Op het moment van subsidie aanvraag zijn er dan (nog) geen andere klanten.Brent schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:00:
[...]
Als dat het enige is wat dat bedrijf doet, bedoel ik.
Ik heb even gekeken toen T2 op 52 ºC stond:T10 was toen 69.7 ºC.trippelb schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:05:
Weten jullie wat een normale temperatuur voor t10 is? Ik zag hem hier vandaag op 93 c staan.
T2 rond de 55
Opvallen zal dat niet zo snel doen. Maar als je controle krijgt heb je inderdaad wat uit te leggen. Ik heb mijn bedrijf ook geregistreerd als verwarmings installatie bedrijf, maar intussen wel enkele tientallen Hewalexen geleverd en inbedrijf gesteld. Ik heb voor de installaties bij mij thuis mijn vrouw een factuur gestuurd. Zij heeft met haar Digid een aanvraag gedaan en we hebben twee keer subsidie gekregen. En mijn klanten voor zover ik daarover geïnformeerd ben, ook.Brent schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:42:
[...]
Ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n nummer aanvragen en jezelf enkel facturen sturen tbv subsidie-aanvragen niemand opvalt bij de B-dienst. Wat ga je zeggen als je een beschuldiging van fraude krijgt?
[Voor 4% gewijzigd door LecramR op 13-03-2023 17:14]
En ook al zou het opvallen. Je voldoet toch precies aan alle regels. Dus wat is het probleem?LecramR schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:13:
[...]
Opvallen zal dat niet zo snel doen. Maar als je controle krijgt heb je inderdaad wat uit te leggen. Ik heb mijn bedrijf ook geregistreerd als verwarmings installatie bedrijf, maar intussen wel enkele tientallen Hewalexen geleverd en inbedrijf gesteld. Ik heb voor de installaties bij mij thuis mijn vrouw een factuur gestuurd. Zij heeft met haar Digid een aanvraag gedaan en we hebben twee keer subsidie gekregen. En mijn klanten voor zover ik daarover geïnformeerd ben, ook.
Het lijkt me wel bijzonder als een installateur geen Hewalex kan installeren. Als er iets simpel is, dan is het wel een Hewalex installeren. Dan ben je in ieder geval een flutinstallateur.Jojan265 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:06:
[...]
En ook al zou het opvallen. Je voldoet toch precies aan alle regels. Dus wat is het probleem?
Het alternatief is, dat je het laat installeren door een installateur die van toeten noch blazen weet. En daarna nog een hele fijne rekening stuurt. Tenminste als je een installateur kunt vinden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
| mqtt: switch: - name: "Warmtepomp Aan" command_topic: "Heatpump/Command/HeatPumpEnabled" payload_on: "True" payload_off: "False" state_on: "Aan" state_off: "Uit" unique_id: warmtepomp_aan_switch device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" sensor: - name: "Warmtepomp T1 Omgeving" state_topic: "Heatpump/T1" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "warmtepomp_t1" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp T2 Vloer uit" state_topic: "Heatpump/T2" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "warmtepomp_t2" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp T3 Vloer in" state_topic: "Heatpump/T3" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "warmtepomp_t3" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp T6 Waterpomp in" state_topic: "Heatpump/T6" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "warmtepomp_t6" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp T7 Warmtepomp uit" state_topic: "Heatpump/T7" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "warmtepomp_t7" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp T8 Verdamper" state_topic: "Heatpump/T8" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "warmtepomp_t8" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp T9 voor compr" state_topic: "Heatpump/T9" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "warmtepomp_t9" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp T10 na compr" state_topic: "Heatpump/T10" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "warmtepomp_t10" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp Temp instelling" state_topic: "Heatpump/TapWaterTemp" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "warmtepomp_tapwater" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp Status" state_topic: "Heatpump/HeatPumpEnabled" unique_id: "warmtepomp_heatpump" value_template: >- {% if value == "true" %} Aan {% else %} Uit {% endif %} device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp Hysteresis" state_topic: "Heatpump/TapWaterHysteresis" unit_of_measurement: "°C" unique_id: "warmtepomp_hysteresis" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp Waterpomp" state_topic: "Heatpump/CirculationPumpON" unique_id: "warmtepomp_waterpomp" value_template: >- {% if value == "true" %} Aan {% else %} Uit {% endif %} device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp Ventilator" state_topic: "Heatpump/FanON" unique_id: "warmtepomp_fan" value_template: >- {% if value == "true" %} Aan {% else %} Uit {% endif %} device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" - name: "Warmtepomp Expansie klep" state_topic: "Heatpump/EV1" unit_of_measurement: "unit" unique_id: "warmtepomp_ev1" device: identifiers: - "heatpump_hewalex" name: "Warmtepomp Hewalex" |
[Voor 13% gewijzigd door Sterke-Jerke op 14-03-2023 20:21]
S.J.
Gasloos sinds okt 2019 - WP Hewalex 3kW - ZB Hewalex 6m2/300l - PV 6900Wp - Pelletkachel - Tesla Model 3 SR+ - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Sensor T8 van de verdamper al doorgemeten? De waarde moet 5Kohm zijn bij 25gr. Het kan zijn dat de sensor verrot is dan dat de gemeten waarde wegvalt.BJS2 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:35:
Na maanden probleemloos draaien nu opeens problemen, sinds enige tijd gaat m’n pomp uit omdat er een probleem lijkt met sensor T8. Ik krijg alarm 08, en 19. Als ik dan door de parameters scroll ziet T08 er wel normaal uit.
Voor ik hewalex ga mailen, heeft iemand een idee wat ik kan proberen? Manual zegt losse draden, beschadigde draden of sensor, of zelfs control board. Tja.. dat is lekker breed zeg.
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details