Beste Tweakers,
Ik kijk al een tijdje mee in dit topic en heb ondertussen een Hewalex PCWU 3kw gekocht. Hopelijk mag ik hier mijn situatie aan jullie voorleggen met de uitdagingen die ik daarbij tegenkom..
Gezien dat er al een hybride warmtepomp is geplaatst (Quatt 8kw) zocht ik naar een manier om warm tapwater te maken om zo verder richting gasloos te gaan. Een warmtepompboiler die gebruik maakt van de uitblaas van de mechanische ventilatie, was een voor de hand liggende optie. Bij even rondkijken zag ik al snel, dat ik met de hoogte van mijn kelder 1,73m tekort zou komen. Toen stuitte ik via dit topic op de Hewalex ventilatiewarmtepomp, waar ik met 2 losse boilers van 200L zou kunnen werken van een lager model (ca. 1,50m). Bijkomend voordeel is dat ik in mijn huis uit 1967 2 gemetselde rookkanalen heb van 22x22cm. Eentje behorend bij de (inmiddels gesaneerde) oliekachel en de andere van de houthaard. In de winter stoken we in de avond hout op recreatieve basis. Het kanaal van de oliekachel kan ik gebruiken als aanvoer van de Hewalex. Deze begint in de badkamer en loopt via zolder naar de kelder. Dit vierkant rookkanaal ga ik voorzien van een 160mm spirobuis. Op het moment dat ik de haard ga stoken warmt deze buis in het andere kanaal op en zorgt zo, dat de Hewalex nog wat warmere lucht aanzuigt. Laat dit 25 graden celcius zijn, dan is een mooie COP te behalen lijkt mij. Voor de afvoer van de Hewalex, ga ik geïsoleerde buis van 160mm gebruiken, om condensvorming te voorkomen. Tussen de inlaat van de Hewalex ga ik een luchtfiler zetten om hem zo schoon mogelijk te laten aanzuigen.
Bijlagen
Ik heb een tekening gemaakt over hoe het buizenstelsel loopt in ons huis. Daarnaast heb ik ook een schets gemaakt in paint over hoe ik de 2 extern gestookte boilers aan denk te moeten sluiten.
Hulp en ervaring
Een vriend van me is installatiemonteur en wil me ondersteunen met advies en controle, maar is onbekend met de Hewalex. Ikzelf heb wel een klein beetje ervaring met waterleidingen en CV.
Feiten / Setup
*Waterverbruik jaarlijks nu 175m3 gezin van 3 personen (toekomst 4)
*Badkamer met regen/stortdouche en hoekbad 200L (het bad zou ik 2 keer achter elkaar willen kunnen vullen)
*Beneden vloerverwarming, boven airco's, Badkamer handdoekradiator en VVW op RTL ventiel
*Quatt hybride warmtepomp 8kw voor vvw
*Nefit Ecomline exxelent combiketel uit 2008
*Tado thermostaat
*28x 410wp zonnepanelen met optimizers op het zuiden
De uitdagingen waar ik tegenaan loop.
-Welke boiler te kiezen 2x200L in serie? het liefste RVS i.v.m. minder onderhoud (Inventum Maxtank, Dejong, Installtek, OEG, TESY) met minimaal 1 warmtewisselaar.
-Hoe de boilers aan te sluiten in serie? Zoals ik getekend heb goed?
-Heb ik 1 of 2 verwarmingselementen nodig voor een legionellarun en hoeveel kw?
-We hebben een waterontharder. Ik lees dat sommige fabrikanten geen garantie geven. Wat is wijsheid?
-Ik zie in de handleiding dat gebruik wordt gemaakt van een expansievat. Is dat in mijn geval nodig?
Indien ik iets vergeten ben, of jullie aandachtspunten hebben, dan hoor ik het graag.
**Optioneel om extra gas te besparen**
Ik zou graag een bedenksel met jullie willen bespreken. Indien ik mijn 2 boilervaten in serie plaats, zou boiler nummer 2 vaak niets staan te doen. Je gaat immers meestal niet 2x achter elkaar in bad.
Ik zou graag de warmtewisselaar in boiler 2 willen gebruiken om aan te sluiten op de retourleiding van de CV ketel/Hybride warmtepomp. Zodat wanneer de warmtepomp tekort schiet, en ketel wil inschakelen, eerst de warmte uit boiler 2 wordt gebruikt, tot deze naar een minimum van 40 graden Celsius is gedaald. Zo voorkom ik dat de ketel in hoeft te schakelen. Ik heb dit besproken met de Monteurs van Quatt. Zij vonden het interessant, maar zijn bang dat het storing geeft door een Delta T verwarring bij de CV ketel bijvoorbeeld. Ik zou denken, cv ketel heeft warmtevraag, er stroomt via retour 40 graden binnen, cv ketel pompt rond maar verwarmt niet bij. Of is dat te kort door de bocht? Ik hoor graag hoe jullie over deze optie denken. Indien mogelijk, hoe in te regelen op ketel (3 wegklep zonneboiler bijv.)?
Bij voorbaat dank voor het meedenken

[
Voor 8% gewijzigd door
Pharr-E op 06-08-2023 08:23
]