Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 16 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:00
Even een gedachtenspinsel, wat als je de hewalex direct aan een elektrische boiler hangt zoals onderstaande opties.

https://www.amazon.nl/Ele...s&smid=A8BYOXC7XKOZ1&th=1

https://www.directverwarm...al.html?source=googlebase

Met op de warmwater uitgang van de boiler een T-stuk, 1 leiding naar de uitgang van de hewalex, andere naar de warm water leiding in huis.

Mis ik dan iets, of is dit de goedkoopste optie als je alleen sww wil verwarmen met de hewalex?

De goedkoopste optie van amazon heeft zelfs 2 aansluitingen voor warm water, 1 zou uigaand kunnen worden en 1 ingaand vanuit de hewalex.

[ Voor 10% gewijzigd door Job_04 op 30-06-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:57
Job_04 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:46:
Even een gedachtenspinsel, wat als je de hewalex direct aan een elektrische boiler hangt zoals onderstaande opties.

https://www.amazon.nl/Ele...s&smid=A8BYOXC7XKOZ1&th=1

https://www.directverwarm...al.html?source=googlebase

Met op de warmwater uitgang van de boiler een T-stuk, 1 leiding naar de uitgang van de hewalex, andere naar de warm water leiding in huis.

Mis ik dan iets, of is dit de goedkoopste optie als je alleen sww wil verwarmen met de hewalex?

De goedkoopste optie van amazon heeft zelfs 2 aansluitingen voor warm water, 1 zou uigaand kunnen worden en 1 ingaand vanuit de hewalex.
Dit zou best kunnen werken, maar je moet wel rekening houden met een aantal zaken:
  1. Een liggende boiler heeft een zeer slechte gelaagdheid. Daardoor heb je het probleem, dat bij warmwaterafname, de temperatuur van de gehele boiler zal zakken. Daardoor kan de effectieve bruikbare inhoud dus behoorlijk afnemen.
  2. Doordat je de Hewalex de gehele boiler laat circuleren tijdens het opwarmen, zal er geen warmwater getapt kunnen worden tijdens het opwarmen (of alleen lauw water).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
Dank voor het meedenken, wordt gewaardeerd, als de hewalex op dezelfde plaats de boiler in gaat als waar het warm water de boiler verlaat, zou het dan niet juist zo zijn dat bij warm water gebruik als eerste het warmste deel van de boiler gebruikt wordt? Sterker nog tijdens verwarmen zal het water dat de hewalex verlaat direct verbruikt worden en aangemengs vanuit de boiler.

2e optie, stel dat 2 verticale boilers van 80l net passen, waarbij de warme output van de 1e &de koude input van de 2e voed, zou dat veel beter werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Job_04 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:33:
Dank voor het meedenken, wordt gewaardeerd, als de hewalex op dezelfde plaats de boiler in gaat als waar het warm water de boiler verlaat, zou het dan niet juist zo zijn dat bij warm water gebruik als eerste het warmste deel van de boiler gebruikt wordt? Sterker nog tijdens verwarmen zal het water dat de hewalex verlaat direct verbruikt worden en aangemengs vanuit de boiler.
Tijdens het verwarmen met de Hewalex, gaat het koude water via de Hewalex naar de warme kant. Het water zal de Hewalex ongeveer 3 °C warmer verlaten. Dus stel dat het koude water 20 °C is, zal in het begin de warme kant gevoed worden met 23 °C en dit zal langzaam oplopen. Het gevolg zal zijn, dat de hele boiler een mengtemepratuur aanneemt die te laag is om te douchen. Zie bijv. de grafiek hieronder. De temperatuurmeting boven, zit net boven de circulatie-ingang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqX-sQSRAMX2iWfi9B1DlBHyi2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K2peqhbMqqKsVN6AHyRjedEx.png?f=fotoalbum_large
2e optie, stel dat 2 verticale boilers van 80l net passen, waarbij de warme output van de 1e &de koude input van de 2e voed, zou dat veel beter werken?
Ja, dat werkt wel beter. Je hebt echter dan weer een ander probleem. Als je tussen aansluiting gebruikt als circulatie-ingang, dan heb je te maken veel warmteverlies van de boiler waaruit je het warme water haalt. Als je zou kunnen omschakelen tussen beide boilers, werkt het beter. Als de ene boiler "vol" is, schakel je om naar de andere. Dan voorkom je dat je geen warm water hebt en heb je 160 L warm water op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:09

Waarom overweeg je niet een standalone warmtepompboier? Een warmtepompboiler is plug en play en scheelt je veel werk. Zelf heb ik een Auer Edel waar ik erg tevreden over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Job_04 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:47:
Dank voor de tips, ga ik ermee verder zoeken, al vind ik een kleine 1000 euro best veel voor een vat, of ligt dat aan mij? Electrische boiler, waar in principe alleen een extra aansluiting voor de circulatie van het water ontbreekt heb je voor een paar honderd euro.

En gebruik idd alleen sww, nu voor 2 personen, in te toekomst mbv wtw in de doicheafvoer hopelijk ook geschikt voor gezinsuitbreiding. Daarom de wisselaar niet nodig, het drinkwater kan rechtstreeks uit de warmtepomp de boiler in.

Ik ben overigens nog op zoek een manier om voornamelijk de slaapkamers te verwarmen, in de woonkamer heb ik al een 5kw airco. Maar dat leek mij geen optie om ook nog met deze warmtepomp te doen ivm het vermogen.
Een rvs boiler zijn wat duurder dan een stalen boiler. Met een stalen boiler heb je onderhoud aan, waar met regelmaat een anode gecontroleerd en/of vervangen moet worden. Voor de slaapkamers kan de Hewalex een optie zijn. Het ligt aan het vermogen dat er nodig is op de slaapkamers. Je zal voor de slaapkamers over moeten gaan op LTV convectoren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SGBC81ejwhI1avLP0lwqEdRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
@Jojan265
Dank voor de uitleg. Toch vraag ik mij af hoeveel minder efficiënt een horizontale boiler is met deze afmetingen. Hoeveel gelaagdheid je kwijt raakt t.o.v. een verticale boiler. Bij erg grote boilers zal dit effect groter zijn dan bij een kleinere. Als ik bijvoorbeeld 150 liter horizontaal neem tov 120 liter verticaal, zou dat een zelfde hoeveelheid warm douchewater opleveren? Lastige vraag ben ik bang.
andre75 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:43:
[...]
Waarom overweeg je niet een standalone warmtepompboier?
Overweeg ik zeker, maar op de plek waar mijn ventilatiebox hangt heb ik erg beperkte ruimte. Hangt nu een 80l verticale elektrische boiler voor de 2e badkamer, veel groter kan ik daar niet kwijt helaas. Bij gebruik van de
Hewalex kan de boiler op een andere plek. Ook kan het boilervat dan een stuk dichter bij de 1e badkamer.

Verder ook nog het subsidieverschil

Een warmtepompboiler in combinatie met ventilatie scheelt weer een apparaat, wellicht dat nog eens onderzoeken qua haalbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Job_04 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:42:
@Jojan265
Dank voor de uitleg. Toch vraag ik mij af hoeveel minder efficiënt een horizontale boiler is met deze afmetingen. Hoeveel gelaagdheid je kwijt raakt t.o.v. een verticale boiler. Bij erg grote boilers zal dit effect groter zijn dan bij een kleinere. Als ik bijvoorbeeld 150 liter horizontaal neem tov 120 liter verticaal, zou dat een zelfde hoeveelheid warm douchewater opleveren? Lastige vraag ben ik bang.

[...]

Overweeg ik zeker, maar op de plek waar mijn ventilatiebox hangt heb ik erg beperkte ruimte. Hangt nu een 80l verticale elektrische boiler voor de 2e badkamer, veel groter kan ik daar niet kwijt helaas. Bij gebruik van de
Hewalex kan de boiler op een andere plek. Ook kan het boilervat dan een stuk dichter bij de 1e badkamer.

Verder ook nog het subsidieverschil

Een warmtepompboiler in combinatie met ventilatie scheelt weer een apparaat, wellicht dat nog eens onderzoeken qua haalbaarheid.
Ik heb een Auer Edel warmtepompboiler waar ik de ventilatie mee gecombineerd heb. Ik de badkamer wordt RV gemeten en boven de ingestelde waarde wordt de ventilator gestart van de warmtepompboiler.
Wat betreft de gelaagdheid, daar heb ik niet zo last van. In een horizontale boiler is de temperatuur tussen boven en onder nagenoeg gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door andre75 op 02-07-2023 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 03:28

Die tweede optie draait hier nu bijna een jaar naar tevredenheid. Ik heb maar beperkte hoogte op zolder en was dus op zoek naar een optie om geen leefruimte op te hoeven geven.
Ik ben zo ver gegaan om de Hewalex alleen op de warmtespiralen aan te sluiten die door de boilers lopen en dus niet het tapwater zelf door de Hewalex te laten lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnCMBxjSbu8tqrHVvHdcxaq9S4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NtzbUkLtV3JSIuZjutm7DUdO.png?f=user_large

Hier het typische verloop van een Hewalex run. Je ziet dat het water in de boiler met enige vertraging oploopt ten opzichte van het circulerende water uit de Hewalex. Het rendement van de Hewalex is hoger als de temperatuur lager is; het tapwater rechtstreeks circuleren zou dus moeten leiden tot een hoger rendement.
Mijn experiment gaat zijn om nog een 3e boiler in de serie er bij te zetten zodat er meer afgiftecapaciteit is.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos-de-haan
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-09-2023
Beste warmtepomp deskundigen,
Graag jullie deskundig advies!
heb een PCWU 3,0 kw die door een installateur is geplaatst. Deze is aangesloten op het cv systeem met de bedoeling ook te kunnen gaan koelen van de slaapkamer. De fan kon hij niet plaatsen omdat deze niet leverbaar was. Uiteindelijk ,en na gedonder met hem, heb ik zelf een fan geïnstalleerd.

Echter navraag bij een leverancier van PCWU ,blijkt dat ik deze warmtepomp niet kan gebruiken als koelsysteem.(ben in onmin met de installateur, die het vertikt nadere informatie te geven) Heb echter ook gelezen dat indien de werking van de warmtepomp wordt omgekeerd, deze als koelsysteem zou kunnen werken. Vraag nu: op welke manier kan ik de werking van de PCWU omkeren zodat ik deze kan gebruiken als koeling.
Installateurs in de regio hebben volle agenda's en nemen geen nieuwe klanten.

Zit dus met de handen in het haar!

Stel jullie reactie enorm op prijs. Ben autotechnicus, dus misschien kan ik jullie eens helpen. Groet Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
jos-de-haan schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:31:
Beste warmtepomp deskundigen,
Graag jullie deskundig advies!
heb een PCWU 3,0 kw die door een installateur is geplaatst. Deze is aangesloten op het cv systeem met de bedoeling ook te kunnen gaan koelen van de slaapkamer. De fan kon hij niet plaatsen omdat deze niet leverbaar was. Uiteindelijk ,en na gedonder met hem, heb ik zelf een fan geïnstalleerd.

Echter navraag bij een leverancier van PCWU ,blijkt dat ik deze warmtepomp niet kan gebruiken als koelsysteem.(ben in onmin met de installateur, die het vertikt nadere informatie te geven) Heb echter ook gelezen dat indien de werking van de warmtepomp wordt omgekeerd, deze als koelsysteem zou kunnen werken. Vraag nu: op welke manier kan ik de werking van de PCWU omkeren zodat ik deze kan gebruiken als koeling.
Installateurs in de regio hebben volle agenda's en nemen geen nieuwe klanten.

Zit dus met de handen in het haar!

Stel jullie reactie enorm op prijs. Ben autotechnicus, dus misschien kan ik jullie eens helpen. Groet Jos
Volgens mij kan de unit zelf niet koelen (er zit geen omkeerklep in, in het koude circuit). Wat je wel kunt doen (staat ook in de handleiding), is de koude ventilatielucht gebruiken om te koelen. Echter heb je hier alleen wat aan, als je de warmtepomp dan gebruikt om iets te verwarmen, bijv. je boiler voor SWW. Dit zal misschien maximaal 2 uur duren, dus erg veel zul je er niet aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos-de-haan
Hoi, hartelijk dank voor je reactie!!
fijn dat je meedacht, zit dus nu met warmtepomp die op zich goed werkt voor de cv.

Ga kijken wat ik met de fancoil wel kan ,maar veel opties zijn er niet denk ik.

Groet Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos-de-haan
Sorry, zie nu dat je Jojan heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
@jos-de-haan De Hewalex PCWU is als basis alleen bedoeld voor het verwarmen van warmwater. Echter is het mogelijk om de Hewalex aan te sluiten op de CV, zo wordt het op enkele website zo verkocht, maar daar zitten wel enkele haken en ogen aan. Als de handleiding goed door is gelezen wordt in de handleiding nergens over koeling gesproken. Het is wel mogelijk als de warmtepomp warmwater aan het bereiden is dat de koele uitblaas lucht kan worden gebruikt om een ruimte af te koelen, maar verwacht daat niet al te veel van.

Wat bedoel je met een fan die geïnstalleerd moest worden? Ik ben ook benieuwd hoe de warmtepomp regeltechnisch is geregeld. Met een standaard aan/uit kamerthermostaat zal de warmtepomp veel schakelingen maken.

[ Voor 19% gewijzigd door andre75 op 25-07-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben al sinds 2016 gasloos maar ik wil toch kijken of ik naast 2 airco's en een wpb de Hewalex kan plaatsen.
Hij zou de lucht aan- en afvoer kunnen delen met de wpb (2x dak doorvoer) en dan is er denk ik nog een klein vat nodig om het cv circuit aan te sluiten.
Op dit moment zit de cv op de spiraal van de wpb maar de capaciteit is erg laag (1 radiator op 40 graden).

Met de Hewalex ipv de spiraal heb ik meer vermogen en gaat de cv functie niet ten koste van de wpb voorraad.
Eventueel kan de Hewalex in een kamer direct naast het cvhok waar een 30cm dak doorvoer in zit, daar zou ik dan 2 gescheiden buizen in kunnen maken die haaks op elkaar naar buiten gericht staan.

Het is aanvullend op de airco's bedoeld en ik zuig deels via de MV aan zodat ik geen defrosts heb (wpb).
Alleen hoe stuur ik dat aan, een vaste temperatuur voor het vat en een thermostaat die vraagt?
Ik wil proberen dit budget neutraal te doen wegens een minimaal inkomen, de hoge subsidie zou het moeten betalen en verbruik kan ik nu nog weg salderen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
@Speedy-Andre Ik weet niet wat voor afgiftesysteem je hebt, radiatoren of vloerverwarmen? Rechtstreeks aansluiten zonder een vat te gebruiken is best mogelijk. De flow van de Hewalex is 650ltr/h. Regeltechnisch even opletten met een kamerthermostaat. Ik heb een aan/uit thermostaat gebruikt met een tijdvertrager zodat de warmtepomp niet te veel blijft schakelen. Ik heb de Hewalex aangesloten op twee Jaga hybride convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

andre75 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:49:
@Speedy-Andre Ik weet niet wat voor afgiftesysteem je hebt, radiatoren of vloerverwarmen? Rechtstreeks aansluiten zonder een vat te gebruiken is best mogelijk. De flow van de Hewalex is 650ltr/h. Regeltechnisch even opletten met een kamerthermostaat. Ik heb een aan/uit thermostaat gebruikt met een tijdvertrager zodat de warmtepomp niet te veel blijft schakelen. Ik heb de Hewalex aangesloten op twee Jaga hybride convectoren.
Mijn woning is van 1990 met best grote radiators en geen vloerverwarming.
De meeste zijn dubbel met convector (type 22) en tot 2m lang.
Ik heb ooit alles opgeteld en kwam op 11kW uit (oude waarde bij 70 graden).
Kan de Hewalex er tegen als er cv water door gaat (zuurstofarm) of staat dat ergens?
Dat zou aansluiten heel eenvoudig maken want alles van voorheen zit er nog (expandsevast enz.) en ik heb er nu een pomp tussen zitten.
Ik kan de slimme radiatorknoppen met domotica bedienen en bijvoorbeeld schakelen tussen de wpb en de Hewalex zodat ze niet tegelijk draaien.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Mijn woning is van 1991 en ik verwarm met de Hewalex alleen de woonkamer. In de woonkamer met open keuken hangen 2 Jaga hybride convectoren. De Hewalex is sinds maart 2022 in bedrijf en de afgelopen winter is het prima gegaan. De watertemperatuur wordt zo'n 35gr tot 38gr wat door de convectoren heen gaat. De Hewalex kan prima overweg met cv water. Regeltechnisch even goed over denken. Ik heb een Tado thermostaat gebruikt en aangesloten op het extern contact van de Hewalex. Het nadeel was dat de Tado best wat schakelingen maakt per uur waardoor de warmtepomp als ware gaat pendelen. Ik heb dit opgelost door een tijdvertrager te gebruiken. Houdt wel rekening met het geluid wat de warmtepomp produceert. Het geluid is meer dan de warmtepompboiler. De warmtepomp zit in mijn situatie echt in een hoek gepropt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzqPLFiYMxfVGqs1j-FM9G5Sxu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBH15Bbm64BthdRTilDCiuGv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door andre75 op 25-07-2023 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos-de-haan
andre75 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:49:
@jos-de-haan De Hewalex PCWU is als basis alleen bedoeld voor het verwarmen van warmwater. Echter is het mogelijk om de Hewalex aan te sluiten op de CV, zo wordt het op enkele website zo verkocht, maar daar zitten wel enkele haken en ogen aan. Als de handleiding goed door is gelezen wordt in de handleiding nergens over koeling gesproken. Het is wel mogelijk als de warmtepomp warmwater aan het bereiden is dat de koele uitblaas lucht kan worden gebruikt om een ruimte af te koelen, maar verwacht daat niet al te veel van.

Wat bedoel je met een fan die geïnstalleerd moest worden? Ik ben ook benieuwd hoe de warmtepomp regeltechnisch is geregeld. Met een standaard aan/uit kamerthermostaat zal de warmtepomp veel schakelingen maken.
Hoi Andre,dank voor je reactie. De Hewalex is gekoppeld aan het cv systeem. De fancoil is ook gekoppeld aan het cv systeem. Door de installateur werd gesteld dat het koude water van de warmtepomp (omgekeerde werking),voor de koeling zou gaan zorgdragen.
De warmtepomp is elektrisch alleen verbonden met het regelkastje (GECO G426) en reageert dus alleen op temperaturen van omgeving en in de warmtepomp.Warmtepomp is niet gekoppeld aan de kamerthermostaat. Nogmaals dank en groet Jos de Haan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
De pcwu maakt geen gekoeld water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jos-de-haan
Thanks, is me inmiddels duidelijk. Groet Jos de Haan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Ben op zoek naar een manier om de Hewalex zonder handmatige bediening op te starten na stroomuitval. Nu moet ik dan nog altijd op “OK” drukken op het bedieningspaneel.

Heb zelf het PV-boost contact aangesloten maar die overruled dat niet. Is er iemand bekend met een andere manier?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
@Emacee Bij stroomuitval hoef ik nooit op OK te drukken. Ik gebruik wel S13, het externe contakt. Als ik de spanning van de warmtepomp en deze er weer op zet, dan start het display op en in het display staat dan EXT. Het externe contact S13 is potentieel te schakelen. Als ik S13 schakel, dan start de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind tussen alle foto's niet hoe de kap eruit ziet :)
Niet onbelangrijk als die er een keer af moet, heb je dan 50cm vrij boven het apparaat nodig?
Dit omdat ik verwacht hem hoog op te hangen nabij een dak doorvoer zodat hij weinig ruimte inneemt.
Het display zit er los met een snoer aan, hoe lang is dat snoer en kan het aan 1 kant los?
Ik twijfel nog over direct met het cv circuit verbinden of toch een klein vat erbij omdat er weinig radiators open zullen staan (tegen pendelen).
Mogelijk zou de Hewalex in bepaalde periodes de wpb kunnen bijstaan die dan in het cv circuit zit via de spiraal, echter kan dat ook verlies geven in de wpb als er geen ruimteverwarming nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Speedy-Andre schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:42:
Ik vind tussen alle foto's niet hoe de kap eruit ziet :)
Niet onbelangrijk als die er een keer af moet, heb je dan 50cm vrij boven het apparaat nodig?
Dit omdat ik verwacht hem hoog op te hangen nabij een dak doorvoer zodat hij weinig ruimte inneemt.
je hebt idd genoeg ruimte erboven nodig om de kap er af te kunnen halen.
Het display zit er los met een snoer aan, hoe lang is dat snoer en kan het aan 1 kant los?
Kan aan 1 kant los en is ca 4 a 5m lang
Ik twijfel nog over direct met het cv circuit verbinden of toch een klein vat erbij omdat er weinig radiators open zullen staan (tegen pendelen).
Mogelijk zou de Hewalex in bepaalde periodes de wpb kunnen bijstaan die dan in het cv circuit zit via de spiraal, echter kan dat ook verlies geven in de wpb als er geen ruimteverwarming nodig is.
Een buffervat is sowieso aan te bevelen, maar waarom de wpb ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

LecramR schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:46:
[...]

je hebt idd genoeg ruimte erboven nodig om de kap er af te kunnen halen.

[...]

Kan aan 1 kant los en is ca 4 a 5m lang

[...]

Een buffervat is sowieso aan te bevelen, maar waarom de wpb ondersteunen?
Daar let ik dan op, wat meer ruimte is handig om de buizen te kunnen (de)monteren.
Genoeg lengte dus om het display in een andere ruimte te plaatsen waar het handiger is.

Als ik toch bezig ben, het zou sneller en zuiniger kunnen zijn want de wpb heeft maar 1,8kW.
Nu nog kijken wat voor buffervat, ik zie ze ook met 4 aansluitingen wat wel 2 pompen betekent, ik heb al een pomp voor de cv in gebruik en ik zoek eens op of de Wilo wel geschikt is voor cv water.
Indien niet dan zal het een duurder vat in vat ding worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Speedy-Andre schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Daar let ik dan op, wat meer ruimte is handig om de buizen te kunnen (de)monteren.
Genoeg lengte dus om het display in een andere ruimte te plaatsen waar het handiger is.

Als ik toch bezig ben, het zou sneller en zuiniger kunnen zijn want de wpb heeft maar 1,8kW.
Nu nog kijken wat voor buffervat, ik zie ze ook met 4 aansluitingen wat wel 2 pompen betekent, ik heb al een pomp voor de cv in gebruik en ik zoek eens op of de Wilo wel geschikt is voor cv water.
Indien niet dan zal het een duurder vat in vat ding worden.
Ik gebruik de Wilo voor CV water, dat gaat prima.
Als je dan de wpb wilt ondersteunen zou ik een hygieneboiler overwegen. Die is gevuld met CV water en heeft een tapwaterspiraal dat wordt verwarmd door het CV water. Je mag de Hewalex niet op een spiraal aansluiten. Waarom weet ik niet, maar dat staat in hun handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het zal wel prima gaan maar de beschrijving zegt dat ie voor heet water bedoeld is.

https://wilo.com/ke/en/Ca...5e34TL3_product_technical

Er wordt glycol genoemd, meestal zal hij bij een zonneboiler systeem zitten (dat Hewalex ook levert) en dat hij tot 10 bar druk aan kan duidt daar ook op.
Ik vind hem erg onzuinig met max 99W, mijn DC cv pomp verbruikt maar 12W bij normaal bedrijf.
Inmiddels zie ik in Atlantic wpb handleidingen dat cv water door de spiraal mogelijk het tapwater kan vervuilen indien er een lekkage zou zijn, iets met aansprakelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
Dat probleem met een spiraal zou je dan toch altijd kunnen hebben zodra er drinkwater in het spel is? Vanwege het drukverschil zou ik trouwens denken dat in eerste instantie er drinkwater in de CV loopt i.p.v. andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
@Speedy-Andre Als je met een buffer gaat werken dan zou ik deze in serie in de retour zetten, scheelt weer een pomp.
https://installtek.nl/product/rvs-buffertank-pwt-50l-wm-1700. Ik heb ook geen ruimte meer om de kap te verwijderen, zelf het risico genomen. Zo erg is het ook weer niet, want je haalt de warmtepomp zo van de beugels af. Wat wel heel belangrijk is dat de warmtepomp goed waterpas geplaatst wordt. De van mij hangt iets scheef waardoor het condenswater in de onderbak komt.
Hoeveel radiatoren ga je er op aansluiten die altijd open staan?

[ Voor 6% gewijzigd door andre75 op 31-07-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

andre75 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:26:
@Speedy-Andre Als je met een buffer gaat werken dan zou ik deze in serie in de retour zetten, scheelt weer een pomp.
https://installtek.nl/product/rvs-buffertank-pwt-50l-wm-1700. Ik heb ook geen ruimte meer om de kap te verwijderen, zelf het risico genomen. Zo erg is het ook weer niet, want je haalt de warmtepomp zo van de beugels af. Wat wel heel belangrijk is dat de warmtepomp goed waterpas geplaatst wordt. De van mij hangt iets scheef waardoor het condenswater in de onderbak komt.
Hoeveel radiatoren ga je er op aansluiten die altijd open staan?
Die vaten kosten wat maar zien er goed uit, klein genoeg om onder de Hewalex te zetten :)
Ik til een apparaat van 45kg niet even van een beugel, ik weeg zelf maar 58kg (counting down) :+
Hoewel niet heel praktisch zet ik er een keukentrapje naast als ik iets onder de kap ga doen.
In dit topic zie ik genoeg dingen die mis (kunnen) gaan en de leidingen laat ik er liever aan zitten.

In de huiskamer en keuken heb ik 6400W (70/55/20) verdeeld over 3 radiators, daar is extra warmte welkom.
Andere kamers boven misschien 800W elk en in de badkamer een 1330W handdoeken ding.

Het is aanvullend bedoeld, ik zal hem niet 24/7 laten draaien en zeker niet als hij te veel geluid maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpy747
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-09 11:27
andre75 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:26:
Mijn woning is van 1991 en ik verwarm met de Hewalex alleen de woonkamer. In de woonkamer met open keuken hangen 2 Jaga hybride convectoren. De Hewalex is sinds maart 2022 in bedrijf en de afgelopen winter is het prima gegaan. De watertemperatuur wordt zo'n 35gr tot 38gr wat door de convectoren heen gaat. De Hewalex kan prima overweg met cv water. Regeltechnisch even goed over denken. Ik heb een Tado thermostaat gebruikt en aangesloten op het extern contact van de Hewalex. Het nadeel was dat de Tado best wat schakelingen maakt per uur waardoor de warmtepomp als ware gaat pendelen. Ik heb dit opgelost door een tijdvertrager te gebruiken. Houdt wel rekening met het geluid wat de warmtepomp produceert. Het geluid is meer dan de warmtepompboiler. De warmtepomp zit in mijn situatie echt in een hoek gepropt.

[Afbeelding]
Ik begrijp van zonneboilermagazijn wat de hewalex importeerd dat de warmtewisselaar verstopt raakt van cv water, daar heb jij geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

LecramR schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:18:
[...]

Ik gebruik de Wilo voor CV water, dat gaat prima.
Als je dan de wpb wilt ondersteunen zou ik een hygieneboiler overwegen. Die is gevuld met CV water en heeft een tapwaterspiraal dat wordt verwarmd door het CV water. Je mag de Hewalex niet op een spiraal aansluiten. Waarom weet ik niet, maar dat staat in hun handleiding
Dit lees ik in een vertaalde handleiding:
De juiste installatiemethode is om het apparaat rechtstreeks op het drinkwater aan te sluiten.
Aansluiting op een watermantel of een spoel in de watertank leidt tot verwarming van de vloeistof tot een hogere temperatuur dan bij directe verwarming en kan leiden tot snellere slijtage van de compressor als gevolg van een groter aantal starts, werking bij hogere parameters en met een grotere belasting.
Bovendien verhoogt het gebruik in dergelijke omstandigheden de bedrijfskosten met 15-25%.
Dit gaat denk ik om een relatief klein circuit als hij alleen op een spiraal zou zitten en dat kan een hogere druk (en temperatuur) opleveren.
Verder is de delta T dan erg klein wat de wp regeling niet helpt.
Met cv water heb je een veel groter circuit, een vat daarmee in serie verdubbelt dat makkelijk.

Dan rest bij mij nog de wpb spiraal, met weinig of geen radiators open gaat alle warmte de wpb in die dan sneller kan opwarmen en wellicht efficiënter onder de juiste omstandigheden.
Misschien nog een (3-weg) klep er tussen zodat de wpb met cv bedrijf niet mee lurkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Speedy-Andre schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:16:
Dan rest bij mij nog de wpb spiraal, met weinig of geen radiators open gaat alle warmte de wpb in die dan sneller kan opwarmen en wellicht efficiënter onder de juiste omstandigheden.
Misschien nog een (3-weg) klep er tussen zodat de wpb met cv bedrijf niet mee lurkt :)
M.i. heeft dat niet zoveel zin. Dan moet het water van de Hewalex warmer zijn dan het water in de wpb. Anders warmt de wpb de Hewalex op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

LecramR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

M.i. heeft dat niet zoveel zin. Dan moet het water van de Hewalex warmer zijn dan het water in de wpb. Anders warmt de wpb de Hewalex op.
Mijn Atlantic heeft een menu voor externe bronnen en wanneer die mogen werken.
Ik maak me meer zorgen over hoeveel warmte ik nog over kan brengen als de wpb maar 5 graden koeler is.
Eventueel kan ik op de aansluiting de temperatuur meten om een idee te hebben van wel of niet bij warmen.
Er zitten flexen op die een verloop van 1 naar 3/4 zouden krijgen richting de Hewalex.
Zonder deze koppeling kan het natuurlijk ook, ik vind het alleen zonde dat de spiraal niets (meer) doet :+
Toen ik alvast ruimte maakte waar hij kan komen zag ik dat er al een flink gat naar het cv hok zit, het zit wel laag dus mogelijk heb ik nog een hoger nodig voor de condens afvoer die alleen in het hok op een afvoer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
wimpy747 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Ik begrijp van zonneboilermagazijn wat de hewalex importeerd dat de warmtewisselaar verstopt raakt van cv water, daar heb jij geen last van?
Ik heb daar geen last van. Ik heb van te voren de installatie goed gespoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpy747
Mijn installatie is ook brandschoon, de verdeler van de vloerverwarming heb ik vervangen door een kunststof exemplaar en met een bijv een spiro vuilafscheider in de retour van de hewalex moet dat toch geen problemen geven neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharr-E
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-07 13:08
Beste Tweakers,

Ik kijk al een tijdje mee in dit topic en heb ondertussen een Hewalex PCWU 3kw gekocht. Hopelijk mag ik hier mijn situatie aan jullie voorleggen met de uitdagingen die ik daarbij tegenkom..

Gezien dat er al een hybride warmtepomp is geplaatst (Quatt 8kw) zocht ik naar een manier om warm tapwater te maken om zo verder richting gasloos te gaan. Een warmtepompboiler die gebruik maakt van de uitblaas van de mechanische ventilatie, was een voor de hand liggende optie. Bij even rondkijken zag ik al snel, dat ik met de hoogte van mijn kelder 1,73m tekort zou komen. Toen stuitte ik via dit topic op de Hewalex ventilatiewarmtepomp, waar ik met 2 losse boilers van 200L zou kunnen werken van een lager model (ca. 1,50m). Bijkomend voordeel is dat ik in mijn huis uit 1967 2 gemetselde rookkanalen heb van 22x22cm. Eentje behorend bij de (inmiddels gesaneerde) oliekachel en de andere van de houthaard. In de winter stoken we in de avond hout op recreatieve basis. Het kanaal van de oliekachel kan ik gebruiken als aanvoer van de Hewalex. Deze begint in de badkamer en loopt via zolder naar de kelder. Dit vierkant rookkanaal ga ik voorzien van een 160mm spirobuis. Op het moment dat ik de haard ga stoken warmt deze buis in het andere kanaal op en zorgt zo, dat de Hewalex nog wat warmere lucht aanzuigt. Laat dit 25 graden celcius zijn, dan is een mooie COP te behalen lijkt mij. Voor de afvoer van de Hewalex, ga ik geïsoleerde buis van 160mm gebruiken, om condensvorming te voorkomen. Tussen de inlaat van de Hewalex ga ik een luchtfiler zetten om hem zo schoon mogelijk te laten aanzuigen.

Bijlagen
Ik heb een tekening gemaakt over hoe het buizenstelsel loopt in ons huis. Daarnaast heb ik ook een schets gemaakt in paint over hoe ik de 2 extern gestookte boilers aan denk te moeten sluiten.
Hulp en ervaring
Een vriend van me is installatiemonteur en wil me ondersteunen met advies en controle, maar is onbekend met de Hewalex. Ikzelf heb wel een klein beetje ervaring met waterleidingen en CV.

Feiten / Setup
*Waterverbruik jaarlijks nu 175m3 gezin van 3 personen (toekomst 4)
*Badkamer met regen/stortdouche en hoekbad 200L (het bad zou ik 2 keer achter elkaar willen kunnen vullen)
*Beneden vloerverwarming, boven airco's, Badkamer handdoekradiator en VVW op RTL ventiel
*Quatt hybride warmtepomp 8kw voor vvw
*Nefit Ecomline exxelent combiketel uit 2008
*Tado thermostaat
*28x 410wp zonnepanelen met optimizers op het zuiden

De uitdagingen waar ik tegenaan loop.
-Welke boiler te kiezen 2x200L in serie? het liefste RVS i.v.m. minder onderhoud (Inventum Maxtank, Dejong, Installtek, OEG, TESY) met minimaal 1 warmtewisselaar.
-Hoe de boilers aan te sluiten in serie? Zoals ik getekend heb goed?
-Heb ik 1 of 2 verwarmingselementen nodig voor een legionellarun en hoeveel kw?
-We hebben een waterontharder. Ik lees dat sommige fabrikanten geen garantie geven. Wat is wijsheid?
-Ik zie in de handleiding dat gebruik wordt gemaakt van een expansievat. Is dat in mijn geval nodig?

Indien ik iets vergeten ben, of jullie aandachtspunten hebben, dan hoor ik het graag.

**Optioneel om extra gas te besparen**
Ik zou graag een bedenksel met jullie willen bespreken. Indien ik mijn 2 boilervaten in serie plaats, zou boiler nummer 2 vaak niets staan te doen. Je gaat immers meestal niet 2x achter elkaar in bad.

Ik zou graag de warmtewisselaar in boiler 2 willen gebruiken om aan te sluiten op de retourleiding van de CV ketel/Hybride warmtepomp. Zodat wanneer de warmtepomp tekort schiet, en ketel wil inschakelen, eerst de warmte uit boiler 2 wordt gebruikt, tot deze naar een minimum van 40 graden Celsius is gedaald. Zo voorkom ik dat de ketel in hoeft te schakelen. Ik heb dit besproken met de Monteurs van Quatt. Zij vonden het interessant, maar zijn bang dat het storing geeft door een Delta T verwarring bij de CV ketel bijvoorbeeld. Ik zou denken, cv ketel heeft warmtevraag, er stroomt via retour 40 graden binnen, cv ketel pompt rond maar verwarmt niet bij. Of is dat te kort door de bocht? Ik hoor graag hoe jullie over deze optie denken. Indien mogelijk, hoe in te regelen op ketel (3 wegklep zonneboiler bijv.)?

Bij voorbaat dank voor het meedenken :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR9cNyS4GLU6dI4KWGDsnc3kbhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGxMUa5vNux2kjbHzltSzfWf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGV_jdim_eEW0sZfZkecjqbfnyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCZyq4cRNcEO71a5DyIO8dZH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Pharr-E op 06-08-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Ik heb gisteren de Elfin EW11 binnen gekregen en het valt mij dat de pinout van de Elfin anders is dan de pinout van de hewalex:

Pinout Elfin:
- RS485 A+
- RS485 B-
- 5~18VDC
- GND
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rEAdtpl.png

Hewalex:
- 12V+
- 12V-
- Rs1A+
- Rs1B+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZXbJXCq.png

Volgens mij is die dus niet zomaar aan te sluiten? En wat dan wel aan te houden?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat kan prima toch?
Gnd = -12V (ongelukkige naam) en hij mag met 5-18V dc gevoed worden terwijl de Hewalex 12V geeft.

Op Mp zie ik Hewalexen van mensen die dachten er full electric mee te kunnen, waar komt dat vandaan?
Wagen ze een gokje omdat het met zoveel subsidie niks of weinig kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpy747
Speedy-Andre schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:48:
Dat kan prima toch?
Gnd = -12V (ongelukkige naam) en hij mag met 5-18V dc gevoed worden terwijl de Hewalex 12V geeft.

Op Mp zie ik Hewalexen van mensen die dachten er full electric mee te kunnen, waar komt dat vandaan?
Zou ook wel graag een hewalex naast mijn duco ventilatiewarmtepomp, maar wil hem graag zelf installeren maar ben een beetje bang dat de subsidie niet lukt en een installateur vinden die het wil doen succes daarmee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
Dat kan prima toch?

Afgelopen winter volledig op de hewalex gedraaid, met de cv installatie. Ik heb een elektrische cv ketel als backup, maar eigenlijk nauwelijks nodig gehad. Dus het is zeker wel mogelijk. Als je installatie en woning maar geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wimpy747 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:31:
[...]

Zou ook wel graag een hewalex naast mijn duco ventilatiewarmtepomp, maar wil hem graag zelf installeren maar ben een beetje bang dat de subsidie niet lukt en een installateur vinden die het wil doen succes daarmee!
Dat is ook mijn afweging, eerst kijken of ik de seinen op groen krijg voor de subsidie en anders een van Mp nemen zodat de kosten alsnog te overzien zijn.
Het is een pre als hij in NL is gekocht en ik een bon krijg voor eventuele resterende garantie.
Ik ben er niet afhankelijk van, het is een aanvulling op de airco's of een alternatief bij weinig warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Dat kan prima toch?

Uhh nee :? !2v en GND zitten andersom, net zoals de B en A. Lijkt mij niet goed. Ga straks thuis kijken wat op de connector zelf staat.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
PASware schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

Uhh nee :? !2v en GND zitten andersom, net zoals de B en A. Lijkt mij niet goed. Ga straks thuis kijken wat op de connector zelf staat.
Stukje kabel er tussen, en daar een draaiing maken. Volgens mij moet dat gewoon kunnen gaan werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik dacht niet letterlijk aan 1 op 1 verbinden maar zo dat de labels kloppen als je die aanhoudt.
Tim123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Afgelopen winter volledig op de hewalex gedraaid, met de cv installatie. Ik heb een elektrische cv ketel als backup, maar eigenlijk nauwelijks nodig gehad. Dus het is zeker wel mogelijk. Als je installatie en woning maar geschikt zijn.
Ik heb alleen (grote) radiators en lees hier dat het bij anderen best goed werkt.
Nu gebruik ik m'n wpb af en toe voor verwarming maar die is lang bezig met herstellen.
Er is wel wat onzekerheid omdat ik lucht uit de woning aanzuig, dat moet beperkt blijven maar wel genoeg om de Hewalex zonder defrosts te laten werken (al is een defrost geen ramp als hij dat zuinig met lucht doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Dat kan prima toch?

Als er weer eens een strenge winter komt men er achter.
Elektrisch bij verwarmen kan, maar het lijkt ernaartoe te groeien dat we op dat moment een hoofdprijs gaan betalen voor elektra. Dus dan worden de euros weer ingeleverd, ten bate van de fossiele energieleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
PASware schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:39:
Ik heb gisteren de Elfin EW11 binnen gekregen en het valt mij dat de pinout van de Elfin anders is dan de pinout van de hewalex:

Pinout Elfin:
- RS485 A+
- RS485 B-
- 5~18VDC
- GND
[Afbeelding]

Hewalex:
- 12V+
- 12V-
- Rs1A+
- Rs1B+
[Afbeelding]

Volgens mij is die dus niet zomaar aan te sluiten? En wat dan wel aan te houden?
Er staat 12v - en 12v +, oftewel de plus en min van de 12 volt dc uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Speedy-Andre schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:32:
Ik dacht niet letterlijk aan 1 op 1 verbinden maar zo dat de labels kloppen als je die aanhoudt.

[...]

Ik heb alleen (grote) radiators en lees hier dat het bij anderen best goed werkt.
Nu gebruik ik m'n wpb af en toe voor verwarming maar die is lang bezig met herstellen.
Er is wel wat onzekerheid omdat ik lucht uit de woning aanzuig, dat moet beperkt blijven maar wel genoeg om de Hewalex zonder defrosts te laten werken (al is een defrost geen ramp als hij dat zuinig met lucht doet).
Ik heb voor beneden alleen vloerverwarming, boven radiatoren. Als test heb ik de vloerverwarming afgekoppeld, en alleen over de radiatoren gedraaid.
Dat vond de hewalex niet fijn, de retour temperatuur ging te snel omhoog wat pendelen veroorzaakte. En defrost heb ik wel gehad, op zich geen probleem, en je kan het op lucht doen, of op de compressor (dat laatste gaat sneller, maar kost je ook meer energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Surfari schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

We hebben deze winter een behoorlijk koude periode gehad..
Een "normale" wp van bijvoorbeeld Nibe heeft ook een backup element voor de koude dagen. Daarnaast daalt het vermogen enorm als je de wp buitenlucht laat aanzuigen, en daar moet je dus een keuze in maken. Wat kost meer energie, veel ventileren en een binnen-buiten installatie. Of een lager vermogen icm het backup element en een buiten-buiten installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
Surfari schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycginkCYEGPu85IbIGFQZgPD06M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ159lIfLpt0wcAVB2r7qAAb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de aansluitkabel, als ik die van links naar rechts en boven onder lees is het wel weer dezelfde pinout als op de hewalex. Lekker consistent allemaal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Tim123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Dan moet je geen grote woning hebben en zeer goed geïsoleerd. In mijn 2 onder 1 kap uit 2003 trektie het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
LecramR schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

Dan moet je geen grote woning hebben en zeer goed geïsoleerd. In mijn 2 onder 1 kap uit 2003 trektie het echt niet.
Inderdaad, vooral goed geïsoleerd. We hebben een tussenwoning van ongeveer 140m3 waarvan ongeveer 60m2 vloerverwarming.

De woning is uit 2015 RC4,5 en RC6.
Toegegeven, ik had enige bedenkingen vandaar de E ketel in serie.
Afgelopen december is onze 2 geboren, en de boel moest echt warm blijven WAF....

[ Voor 6% gewijzigd door Tim123 op 08-08-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Tim123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:13:
[...]

Vooral goed geïsoleerd. 140m3 waarvan ongeveer 60m2 vloerverwarming.
Woning uit 2015 RC4,5 en RC6.
Toegegeven, ik had enige bedenkingen vandaar de E ketel in serie.
Afgelopen december is onze 2 geboren, en de boel moest echt warm blijven WAF....
Mijn huis is 600m3, met 6 slaapkamers waarvan 3 voor studerende kinderen. Geen VVW, maar radiatoren en op iedere kamer zoneverwarming. We stoken niet heel warm, meestal onder 20. De Hewalex warmt een 300 liter vat. Een CV ketel springt indien nodig. In de wkr hangt nog een 5kW airco waarmee we ook kunnen verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
LecramR schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Mijn huis is 600m3, met 6 slaapkamers waarvan 3 voor studerende kinderen. Geen VVW, maar radiatoren en op iedere kamer zoneverwarming. We stoken niet heel warm, meestal onder 20. De Hewalex warmt een 300 liter vat. Een CV ketel springt indien nodig. In de wkr hangt nog een 5kW airco waarmee we ook kunnen verwarmen
Dat is ook nogal een verschil ;) . Slaapkamers hoeven hier niet heel warm te zijn. Wij hebben het afgelopen winter niet onder de 22 graden (woonkamer) gehad ivm de baby.
Wat is jou aanvoer temperatuur gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Tim123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Dat is ook nogal een verschil ;) . Slaapkamers hoeven hier niet heel warm te zijn. Wij hebben het afgelopen winter niet onder de 22 graden (woonkamer) gehad ivm de baby.
Wat is jou aanvoer temperatuur gemiddeld?
Max 55 gr, het vat is een hygieneboiler, dus ook voor tapwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
LecramR schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Max 55 gr, het vat is een hygieneboiler, dus ook voor tapwater
Dan heb je een andere type installatie...ik heb 2 hewalexen. 1 draaid volledig voor de cv installatie (cv water door de hewalex) zonder buffer (= de vloer) en 1 volledig voor de tapwater installatie.

Mijn aanvoer temperatuur is begrensd op max 35 graden, maar deze haal ik eigenlijk nooit(niet nodig).

Daarnaast koel jij door de hygiëne boiler je cv water af. 55 graden trekt de hewalex inderdaad niet de hele tijd tenzij je echt weinig vermogen afneemt( minder dan 2 KW) (en dat moet je ook niet de hele dag willen denk ik...)

Mijn "eigen" bedachte installatie werkt als volgt:

Als het echt nodig is kan ik het cv water deels door de wisselaar in de boiler van het tapwater laten lopen, en pakt de hewalex van het tapwater de cv installatie (deels) over. Op dat moment heb ik de 3+3 KW (in theorie althans) voor de cv installatie.

Daarnaast kan de zonneboiler wisselaar (in de zelfde boiler) ook op mooie dagen bijdragen aan de cv installatie.
Mocht de zon niet schijnen, en de 2 hewalexen het samen echt niet trekken, dan schakelt de E ketel bij, en dat is alleen op de allerkoudste dagen zonder zon.
Ook de E ketel is begrensd op 35 graden, en "pendelt" op 3KW (of 6 of 9) aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
PASware schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de aansluitkabel, als ik die van links naar rechts en boven onder lees is het wel weer dezelfde pinout als op de hewalex. Lekker consistent allemaal 8)7
Terugkomende op mijn vorige post. Ik had de verkeerde afbeelding van de handleiding gebruikt, Ik heb alles doorgemeten en de pinout komt overeen met de handleiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycginkCYEGPu85IbIGFQZgPD06M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ159lIfLpt0wcAVB2r7qAAb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeelding handleiding
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JC7O049.png

Van links naar rechts van mijn foto en onder naar boven van handleiding:
HandleidingGemetenHewalex
RS485 A+RS485 A+12V
5-18VDC5-18VDCGND
GNDGNDA+
RS485 B-RS485 B-B-

Komt dus totaal niet overeen. @mvdklip @strieder @Emacee @Flax @Nico95 hoe hebben jullie dit opgelost?
@Tim123 jij het al over stukje kabel ertussen om zo juiste aansluiting op juiste aansluiting te krijgen. Dat is nog wel een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Volgens mij kan je de terminal aan de zijde van de Hewalex losschroeven van de kabeltjes en dus zorgen dat het wel matcht.
Zal van de week eens kijken of ik een foto onder de kap kan maken.

Heb wel een update in m’n eigen zoektocht; met een 12V adaptertje voed ik nu het externe schermpje (de controller) waarmee ik de ‘hoofdvoeding’ van de Hewalex kan schakelen zonder dat bij inschakelen er een knopje ingedrukt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Emacee schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:35:
Volgens mij kan je de terminal aan de zijde van de Hewalex losschroeven van de kabeltjes en dus zorgen dat het wel matcht.
Zal van de week eens kijken of ik een foto onder de kap kan maken.

Heb wel een update in m’n eigen zoektocht; met een 12V adaptertje voed ik nu het externe schermpje (de controller) waarmee ik de ‘hoofdvoeding’ van de Hewalex kan schakelen zonder dat bij inschakelen er een knopje ingedrukt moet worden.
In de Hewalex zit een stekkertje voor het aansluiten van de RS485 gateway. De aangesloten connector is die van het bedieningspaneel. De vrije connector is de RS485 aansluiting waarop je de gateway kunt aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wO0gCAo7CXh0xrZ3Dh3W28Orig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E503wHsDzqmOjifl7V2EfN2G.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
Inmiddels heb ik het na veel moeite ook voor elkaar gekregen om de Hewalex warmtepomp aan de Homeassistant te koppelen. Als gateway heb ik een Waveshare RS485 to ETH gebruikt. De instellingen hiervoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hORhEcdNlLbsBcvov8ijKrGTcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eVcpRZ2PeTLtSsj0iaDVD2oH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5noccGuHeWIa8sSGmbKgli2hGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dAG6iUEpgI5PGEUAd0xGMpHw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBi7MJ6e7iD783bGk037aqqonno=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2g7ipVHu0nAbmU90Iq2Y2V31.png?f=user_large

De eerste grafieken zijn ook beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHJbg7GVrJ3NIiPQmQh5oGFBa3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQZh71MISnLfpLKYFuOFIUcw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpWa6yvmALMVQyFXlsCOvaHHahU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2mQ15NZZOJSQn1M30V8keKCY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W06hHnRzgGCG1gjrDY7us4HyXzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEqU8UNn7E33RH8y2BvbuPKb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub66
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-08 23:25
andre75 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:13:
@Emacee Bij stroomuitval hoef ik nooit op OK te drukken. Ik gebruik wel S13, het externe contakt. Als ik de spanning van de warmtepomp en deze er weer op zet, dan start het display op en in het display staat dan EXT. Het externe contact S13 is potentieel te schakelen. Als ik S13 schakel, dan start de warmtepomp.
Ben op zoek naar hetzelfde @Emacee. Ik maak ook gebruik van het externe contact zoals @andre75 maar moet ook bij opstarten na stroomuitval toch de stand-by knop op het display indrukken om de w/p te activeren.

Wellicht dat de firmware versie verschil maakt? Bij mij geeft hij “PG-426-P05 version 01o” bij opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvamero
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 19:30
Beste Tweakers,
ik heb mijn Hewalex zonneboiler nu een paar maanden draaien en wil ik graag het syteem begrijpen.
Ik heb de ZPS warmte controller via een RS-485 Elfin EW11 aangesloten en de plugin van @mvdklip (bedankt voor die fantastische plugin!) aan de praat gekregen in Domoticz.
De ZPS controller heeft 2 extra temperatuursensor aansluitingen T5 en T6, daarop heb ik NTC sensoren van Alie E aangesloten en op de display van de ZPS controller worden de temperaturen T1 t/m T6 correct weergegeven. Ik wil deze T5 en T6 inzetten om de temperatuur aan de ingang van de zonnepanelen en een verbinding tussen de zonnepanelen te meten. Ik weet dat de controller daar niets mee doet, maar ik wil deze waarden gewoon meten.

Maar de plugin van mvdklip geeft niet alle waardes door, waaronder T5 en T6.

Inmiddels heb ik hulp van @mvdklip gehad.
Mvdklip: "T5 en T6 worden inderdaad niet door de plugin ondersteund. Ondersteuning toevoegen kan heel makkelijk in SetupDevicesZPS onderaan plugin.py, maar let wel op dat elk Domoticz device uniek genummerd moet worden en nummertjes 5 en 6 zijn al bezet. Je zou ze bijvoorbeeld op 23 en 24 kunnen zetten. Dat zijn de eerste vrije nummers. Kopieer daarbij gewoon de regel van T4 en pas twee keer aan naar wens."

Dit heb ik gedaan, inderdaad verschijnen T5 en T6 in Domoticz, alleen geven T5 en T6 0 graden aan.

Indien iemand een suggestie heeft hoor ik dat graag. Ik ga natuurlijk zelf ook op onderzoek uit.

Alvast bedankt.

[ Voor 35% gewijzigd door gvamero op 08-09-2023 15:37 . Reden: Link niet zichtbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Ik heb als test de temperatuur in mijn hygieneboiler verlaagd van 55 naar 45 graden en de uitgang van het tapwaterspiraal aangesloten op de tapwateringang van de cv ketel. Resultaat: verbruik van de Hewalex is gehalveerd, van ca 2,5-3 naar 1,25 kwh per dag en het gasverbruik is ca 0,2 m3 per dag toegenomen. Qua kosten loont dat dus (tenzij je een overproductie hebt van je panelen)

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik heb dit topic even gevolgd en vraag me af of een Hewalex in combinatie met een boiler (dus zonder zonneboiler) een goede oplossing zou zijn voor warm tapwater en een klein beetje cv ondersteuning? Ik verwarm grootste gedeelte huis met lucht lucht warmtepompen en zou nog beetje cv ondersteuning nodig hebben in badkamer en werkkamer en daarnaast 200l warm tapwater. Is dat iets wat goed te realiseren is met de hewalex? En ik ben ook benieuwd naar het geluid. De hewalex en boiler zouden in de bijkeuken moeten komen die grenzen aan een open keuken (bij woonkamer) en aan slaapkamer. Is dat aan te bevelen?

En wat zijn de vereisten voor de boiler? In ieder geval 2 warmtewisselaars voor cv ondersteuning en wtw?

[ Voor 8% gewijzigd door mrme12345 op 17-08-2023 13:11 ]

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
mrme12345 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:08:
Ik heb dit topic even gevolgd en vraag me af of een Hewalex in combinatie met een boiler (dus zonder zonneboiler) een goede oplossing zou zijn voor warm tapwater en een klein beetje cv ondersteuning? Ik verwarm grootste gedeelte huis met lucht lucht warmtepompen en zou nog beetje cv ondersteuning nodig hebben in badkamer en werkkamer en daarnaast 200l warm tapwater. Is dat iets wat goed te realiseren is met de hewalex? En ik ben ook benieuwd naar het geluid. De hewalex en boiler zouden in de bijkeuken moeten komen die grenzen aan een open keuken (bij woonkamer) en aan slaapkamer. Is dat aan te bevelen?

En wat zijn de vereisten voor de boiler? In ieder geval 2 warmtewisselaars voor cv ondersteuning en wtw?
Als je voor zowel tapwater als CV een Hewalex wil gebruiken kan je beter een hygieneboiler nemen.
Hij maakt geluid, en dat neemt toe naarmate de watertemperatuur oploopt. Ik zou hem goed in rubbers ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Als je de hewalex puur als oplossing voor warm tapwater wil gebruiken en ook zonder zonneboiler of heatpipes wat voor watervat/boiler heb je dan nodig? Zonder of met warmtewisselaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
mrme12345 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:57:
Als je de hewalex puur als oplossing voor warm tapwater wil gebruiken en ook zonder zonneboiler of heatpipes wat voor watervat/boiler heb je dan nodig? Zonder of met warmtewisselaar?
In principe zonder, door de hewalex gaat tapwater.
Je moet een boiler hebben met een circulatie aansluiting.
Maar wil je in een later stadium toch meer, is een wisselaar erin toch handig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
@Tim123 Suggesties voor een merk of type die goed samen gaat met hewalex van 150 of 200 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
mrme12345 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:48:
@Tim123 Suggesties voor een merk of type die goed samen gaat met hewalex van 150 of 200 liter?
Nee, daar heb ik me nooit in verdiept aangezien ik wel gebruik maak van de boiler van mijn zonneboiler.
Wellicht iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
mrme12345 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:48:
Ik heb voor de Hewalex de volgende boiler gebruikt. Als je Hewalex puur voor warmwater gaat gebruiken is een warmtepompboiler dan geen betere oplossing>?

https://www.installtek.nl/product/rvs-buffertank-pwt-200l-37

[ Voor 13% gewijzigd door andre75 op 18-08-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
mrme12345 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:08:

Wat voor afgiftesysteem moet de Hewalex voor de badkamer en werkkamer ondersteunen? Radiatoren of vloerverwarming? Is een infraroodpaneel in een werkkamer en badkamer geen simpelere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Jojan265 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:52:
Inmiddels heb ik het na veel moeite ook voor elkaar gekregen om de Hewalex warmtepomp aan de Homeassistant te koppelen. Als gateway heb ik een Waveshare RS485 to ETH gebruikt. De instellingen hiervoor:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De eerste grafieken zijn ook beschikbaar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ga ik mij volgende week eens in verdiepen, ben net terug van vakantie. Wat goed dat je het zo voor elkaar heb gekregen :) Ik heb het nu met een andere omweg gedaan, maar ik weet nog niet of het een succes wordt. Ik ga hier volgende week zeken in verdiepen omdat het nu via Domoticz naar InfliuxDB wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
andre75 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:55:
[...]

Ik heb voor de Hewalex de volgende boiler gebruikt. Als je Hewalex puur voor warmwater gaat gebruiken is een warmtepompboiler dan geen betere oplossing>?

Ja daar heb ik ook naar gekeken, maar deze heeft natuurlijk een zeer hoog subsidiebedrag in vergelijking met andere warmtepompboilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
andre75 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Wat voor afgiftesysteem moet de Hewalex voor de badkamer en werkkamer ondersteunen? Radiatoren of vloerverwarming? Is een infraroodpaneel in een werkkamer en badkamer geen simpelere oplossing?
CV ondersteuning via radiatoren. Rest van huis doe ik met lucht lucht aircos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
andre75 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:55:
[...]

Dat is wel een hele dure buffertank moet ik zeggen, komt dat omdat deze van rvs is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
mrme12345 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:42:
[...]

Ja daar heb ik ook naar gekeken, maar deze heeft natuurlijk een zeer hoog subsidiebedrag in vergelijking met andere warmtepompboilers
Je moet naar het totaalplaatje kijken. Een standalone warmtepompboiler is veel minder bewerkelijk om te installeren, koud en warmwater aansluiten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
mrme12345 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

CV ondersteuning via radiatoren. Rest van huis doe ik met lucht lucht aircos
Hoe groot zijn die radiatoren en hoe ga je dat dan regeltechnisch regelen? De Hewalex is maar 2,5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
mrme12345 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Dat is wel een hele dure buffertank moet ik zeggen, komt dat omdat deze van rvs is?
Deze buffer is van RVS en geschikt voor warmwater. Het buffervat heeft ook meerdere aansluitingen om de Hewalex te kunnen aansluiten, zie handleiding van de Hewalex.

[ Voor 17% gewijzigd door andre75 op 18-08-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Ik wil de Hewalex alleen voor warmtapwater gebruiken (ook ivm de hoge subsidie die op deze inverter zit). Ik zat te denken om dit te combineren met deze tank en daarnaast dan een 2kw verwarmingselement toevoegen.
https://www.heizung-solar...-Waermetauscher::510.html

Zou dat een geschikte combi zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:44

martijn v o

Certified by Enphase.

Hewalex is geen inverter hoor, is een aan-uit warmtepomp.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
mrme12345 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:34:
Ik wil de Hewalex alleen voor warmtapwater gebruiken (ook ivm de hoge subsidie die op deze inverter zit). Ik zat te denken om dit te combineren met deze tank en daarnaast dan een 2kw verwarmingselement toevoegen.
https://www.heizung-solar...-Waermetauscher::510.html

Zou dat een geschikte combi zijn?
Deze combinatie met de boiler is wel mogelijk. Houdt wel rekening mee dat de boiler regelmatig onderhoud nodig heeft. De anode moet periodiek gecontroleerd worden. Kijk ook naar de efficiëntie van de boiler. De boiler heeft een energieverlies van 2,2 kW per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Laatst online: 08:17
Ik overweeg de aanschaf van een Hewalex voor SWW maar kan ‘m niet meer vinden in de RVO subsidie lijst (KA17678). Kijk ik niet goed of geld de subsidie niet meer?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
luckremers schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:48:
Ik overweeg de aanschaf van een Hewalex voor SWW maar kan ‘m niet meer vinden in de RVO subsidie lijst (KA17678). Kijk ik niet goed of geld de subsidie niet meer?
In de lijst van 10 juli staat hij op pag.76. Die van 7 augustus op pag. 104.

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 21-08-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
Ik ben nog steeds aan het puzzelen hoe ik de Hewalex bij mij aangesloten krijg. Vanwege schoorsteen en rioolontluchting in de buurt van de opstelplaats kan ik geen lucht van buiten aanzuigen. Vandaar het volgende idee:

Type C box uitvoer aansluiten op invoer Hewalex. Hier nog een T stuk met klep in plaatsen, zodat, als het debiet te laag is, er lucht vanaf zolder bijgezogen wordt.

Dan de uitvoer van de Hewalex naar buiten door het dak.

Is dit een goed idee?

Bijkomende vragen:
  • Kan de lucht van de ventilatiebox door de hewalex als deze niet aan staat
  • Is het een optie, scheelt een hoop werk, om de uitvoer van de hewalex op de bestaande niet geisoleerde 125mm dakdoorvoer aan te sluiten met de ventilator op MIN (350 m3/uur) begrensd? Gaat om 200l tapwater, is condens een issue bij afvoer? Hoe koud wordt de lucht als er binnenlucht van zo'n 20 graden wordt aangezogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:44

martijn v o

Certified by Enphase.

kou is maar een deel maar meer hoeveel vocht zit er in de lucht die je aanzuigt.
Kortom is condens een issue: ja.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Job_04 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:14:
Ik ben nog steeds aan het puzzelen hoe ik de Hewalex bij mij aangesloten krijg. Vanwege schoorsteen en rioolontluchting in de buurt van de opstelplaats kan ik geen lucht van buiten aanzuigen. Vandaar het volgende idee:

Type C box uitvoer aansluiten op invoer Hewalex. Hier nog een T stuk met klep in plaatsen, zodat, als het debiet te laag is, er lucht vanaf zolder bijgezogen wordt.

Is dit een goed idee?

Bijkomende vragen:
  • Is het een optie, scheelt een hoop werk, om de uitvoer van de hewalex op de bestaande niet geisoleerde 125mm dakdoorvoer aan te sluiten met de ventilator op MIN (350 m3/uur) begrensd? Gaat om 200l tapwater, is condens een issue bij afvoer? Hoe koud wordt de lucht als er binnenlucht van zo'n 20 graden wordt aangezogen?
Zo heb ik dat ook gedaan, en dat werkt prima. Je moet er dan wel voor zorgen dat middels een T stuk de ventilatielucht ook naar buiten kan als de Hewalex uit staat (met een terugslagklep, zodat de Hewalex de lucht niet terugblaast je woning in). En in het T stuk dat lucht aanzuigt van de zolder moet je een terugslagklep plaatsen anders blaast je ventilatiebox vuile lucht de zolder in. En gebruik een filterbox om de lucht naar de Hewalex te filteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265

Zo heb ik het ook, maar dan wel met een terugslagklep in de leiding die "valse lucht" aanzuigt. Anders heb je kans dat de C box uitblaast op zolder (indien Hewalex uitstaat).
Is dit een goed idee?

Bijkomende vragen:
[list]
Dat gaat bij mij zonder noemenswaardige problemen.
• Is het een optie, scheelt een hoop werk, om de uitvoer van de hewalex op de bestaande niet geisoleerde 125mm dakdoorvoer aan te sluiten met de ventilator op MIN (350 m3/uur) begrensd? Gaat om 200l tapwater, is condens een issue bij afvoer?
Condens is zeker een issue. Ik heb de bestaande 125 mm dakdoorvoer zoveel mogelijk geisoleerd om condens tegen te gaan.
Hoe koud wordt de lucht als er binnenlucht van zo'n 20 graden wordt aangezogen?
Hij begint bij mij op ca. 4 °C en loopt dan op naar boven als het water weer warmer wordt. Dus reken ongeveer op 15 °C onder de water temperatuur.
[/li]
[/list]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR

Is dit een goed idee?

Bijkomende vragen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSc4m5Jdp-XzE7cWqox_-Swn8-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OCVSYJ7ZvoU4AEMyXqzrzbq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
@Jojan265 @LecramR
Dank voor de snelle reacties! Fijn dat dit al toegepast is.

Als het geen kwaad kan de vuile lucht altijd door de Hewalex te laten lopen heeft dit uiteraard mijn voorkeur vanwege de beperkte ruimte (en kosten)

Over de bestaande doorvoer, je hebt hem dan neem ik aan tot het dak aan geïsoleerd, en dan zoals ik aangaf de ventilatiesnelheid van de Hewalex beperkt? Wel eens gecontroleerd in je dakbeschot of er geen vochtissues zijn?

Zou het vanwege de aan/uit functie van de Hewalex dan nog verstandig zijn om ondanks de lagere subsidie de versie met een lager vermogen te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Job_04 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:15:
@Jojan265 @LecramR

Als het geen kwaad kan de vuile lucht altijd door de Hewalex te laten lopen heeft dit uiteraard mijn voorkeur vanwege de beperkte ruimte (en kosten)

Over de bestaande doorvoer, je hebt hem dan neem ik aan tot het dak aan geïsoleerd, en dan zoals ik aangaf de ventilatiesnelheid van de Hewalex beperkt? Wel eens gecontroleerd in je dakbeschot of er geen vochtissues zijn?

Zou het vanwege de aan/uit functie van de Hewalex dan nog verstandig zijn om ondanks de lagere subsidie de versie met een lager vermogen te kiezen?
Goed opletten met lucht aanzuigen vanuit een ventilatiebox. Ook het stof wat de ventilatiebox aanzuigt trek je de Hewalex in. Ik zou dan zeker een filterbox toepassen. De bestaande dakdoorvoer zou ik vervangen voor een geïsoleerde WTW dakdoorvoer 160mm. Ik heb ook zeer beperkte ruimte en ik zuig nu ook lucht gedeeltelijk van de zolder en een gedeelte van buiten. Deze doorvoer heb ik gebruikt omdat het heel krap op het dak onder elkaar zit.

https://www.ventilatiesho...UcvrTfQYrsVYaAunsEALw_wcB

https://www.ventilatielan...Ub3St5NKL7xQaAuMwEALw_wcBAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PPFV9YOKcAJWy7smx_nCGNvFhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMHWTGayBC4NiORukDckMXU8.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn zeer beperkte ruimte.

[ Voor 33% gewijzigd door andre75 op 22-08-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Job_04 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:15:
@Jojan265 @LecramR

Let wel op dat de lucht door de Hewalex altijd extra weerstand geeft. Een extra pijpje van de MV naar de uitlaat is niet duur, maar wel efficienter. Ik zou dat zeker overwegen. Je hoeft deze pijp tot het T stuk niet te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Laatst online: 08:17
Ik zie dat de hewalex (vrijwel?) altijd in het drinkwatercircuit wordt geplaatst en er dus drinkwater doorheen loopt. Persoonlijk vind ik dit niet echt een fijn idee maar kan niet vertellen waarom.

Zijn er hier ook Tweakers die de hewalex op een los circuit hebben aangesloten op een spiraal in de boiler?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
luckremers schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:14:
Ik zie dat de hewalex (vrijwel?) altijd in het drinkwatercircuit wordt geplaatst en er dus drinkwater doorheen loopt. Persoonlijk vind ik dit niet echt een fijn idee maar kan niet vertellen waarom.

Zijn er hier ook Tweakers die de hewalex op een los circuit hebben aangesloten op een spiraal in de boiler?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SGBC81ejwhI1avLP0lwqEdRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de Hewalex op een boiler aangesloten met cv water en 2 spiralen er in. Ik weet niet of het goed gaat werken een Hewalex aansluiten op een boilerspiraal. Er zijn wel boilers op de markt met een spiraal, maar dan speciaal bedoeld voor een warmtepomp.

[ Voor 9% gewijzigd door andre75 op 22-08-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
luckremers schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:14:

Waarom is dat geen fijn idee? Sowieso ga je het water wat uit de Hewalex komt niet drinken, tenzij je warm water lekker vindt smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
knip knip, werving

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 26-08-2023 00:04 ]

• andre75
Zo was het niet bedoeld, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 16:36
Kan deze warmtepomp (1 unit) worden ingezet voor zowel tapwaterverwarming (boiler) als rechtstreeks CV verwarming dmv 3 weg klep bv? Of heb je daar 2 van deze warmtepompen voor nodig?

Is met deze warmtepomp ook een stooklijn in te stellen (op basis van de buitentemperatuur)? En is het mogelijk 2 temperatuurtrajecten in te stellen, dat radiatoren op bv 60 graden werken (apart circuit) (dmv van een schakelcontact), en een contact voor vloerverwarming op bv 35 graden.

En dan zo configureren dat als radiatoren opgewarmd worden de vloerverwarming zone tijdelijk uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
wouter_tw schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:55:
Kan deze warmtepomp (1 unit) worden ingezet voor zowel tapwaterverwarming (boiler) als rechtstreeks CV verwarming dmv 3 weg klep bv? Of heb je daar 2 van deze warmtepompen voor nodig?
In principe zou dat moeten kunnen, alleen de handleiding van Hewalex geeft aan dat je de unit niet via een spiraal mag aansluiten omdat dat de unit dan zou gaan pendelen en/of de prestaties teveel inkakken. Je kunt de CV via een spiraal laten lopen. Aan de ene kant zegt men dat je zo niet genoeg warmte kunt onttrekken, maar aan de andere kant zeggen anderen dat de unit dan continue staat te stampen. Let wel dat de unit 'maar' 3 kW kan leveren. Voor veel huishoudens is dat aan de krappe kant om zowel verwarming als SWW mee te doen.
Hoe had je het aan willen sluiten? De unit met vuil water boiler/3-weg-klep/CV en SWW via een hygiënespiraal in de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 16:36
Martin7182 schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:42:
[...]

In principe zou dat moeten kunnen, alleen de handleiding van Hewalex geeft aan dat je de unit niet via een spiraal mag aansluiten omdat dat de unit dan zou gaan pendelen en/of de prestaties teveel inkakken. Je kunt de CV via een spiraal laten lopen. Aan de ene kant zegt men dat je zo niet genoeg warmte kunt onttrekken, maar aan de andere kant zeggen anderen dat de unit dan continue staat te stampen. Let wel dat de unit 'maar' 3 kW kan leveren. Voor veel huishoudens is dat aan de krappe kant om zowel verwarming als SWW mee te doen.
Hoe had je het aan willen sluiten? De unit met vuil water boiler/3-weg-klep/CV en SWW via een hygiënespiraal in de boiler?
dat zou wel zijn omdat de spiraal te weinig afgifte heeft en waarschijnlijk niet de 3 KW kan afdragen en de warmtepomp dus te vroeg zijn setpoint haalt en dus gaan pendelen. Maar dan moet de hygienespiraal wel de capaciteit hebben om inkomend water van 10 graden naar 40 op te waarderen. Scheelt trouwens ook een legionella cyclus in de boiler, aangezien je die iets boven de 40 graden kan houden en legionella geen probleem is.

Maargoed dat zou je dus de hele inhoud van de boiler vullen met CV (vuil) water en dit de warmtepomp laten opwarmen. Op die zelfde aanvoer voor de boiler een tstuk met 3 wegklep, zodat die rechtstreeks het CV water kan opwarmen.

Maar dan moet wel in de warmtepomp geconfigureerd worden dat als de boiler zakt beneden een bepaalde temperatuur hij aanslaat naar bv 45 graden met voorrang op het CV verwarmen. Geen idee of dat kan?

Is dan ook in te stellen dat de boiler moet verwarmen naar 45 graden bv en de CV naar 35? Of is er maar 1 temperatuur in te stellen? Eigenlijk moet je de CV ook weer onderverdelen met een aparte klep, voor vloerverwarming zone met 35 graden en een zone voor radiatoren bv 60 graden. Zijn deze 3 temperaturen dan in te stellen in het apparaat? of is die niet zo geavanceerd?
Pagina: 1 ... 16 ... 22 Laatste