Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
wouter_tw schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:15:
[...]

dat zou wel zijn omdat de spiraal te weinig afgifte heeft en waarschijnlijk niet de 3 KW kan afdragen en de warmtepomp dus te vroeg zijn setpoint haalt en dus gaan pendelen. Maar dan moet de hygienespiraal wel de capaciteit hebben om inkomend water van 10 graden naar 40 op te waarderen. Scheelt trouwens ook een legionella cyclus in de boiler, aangezien je die iets boven de 40 graden kan houden en legionella geen probleem is.

Maargoed dat zou je dus de hele inhoud van de boiler vullen met CV (vuil) water en dit de warmtepomp laten opwarmen. Op die zelfde aanvoer voor de boiler een tstuk met 3 wegklep, zodat die rechtstreeks het CV water kan opwarmen.

Maar dan moet wel in de warmtepomp geconfigureerd worden dat als de boiler zakt beneden een bepaalde temperatuur hij aanslaat naar bv 45 graden met voorrang op het CV verwarmen. Geen idee of dat kan?

Is dan ook in te stellen dat de boiler moet verwarmen naar 45 graden bv en de CV naar 35? Of is er maar 1 temperatuur in te stellen? Eigenlijk moet je de CV ook weer onderverdelen met een aparte klep, voor vloerverwarming zone met 35 graden en een zone voor radiatoren bv 60 graden. Zijn deze 3 temperaturen dan in te stellen in het apparaat? of is die niet zo geavanceerd?
De hewalex is geen ketel waar je tegen zegt: maak 60 graden en je krijgt 60 graden.
Afhankelijk van de flow door de wisselaar heb je een delta van 2 3 4 of 5 K (verschil in aanvoer en retour) .
Je stelt 1 temperatuur in, en daar gaat hij op uit als die temperatuur bereikt is.
Je zegt wat het verschil moet zijn, en daar schakeld hij weer op aan.
Je huis moet zeer goed geïsoleerd zijn, en het afgifte systeem optimaal wil je voldoende hebben aan de hewalex. Bij 60 graden voor je radiatoren kan je het sowieso vergeten met de hewalex (eigenlijk zijn dat helemaal geen warmtepomp temperaturen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 16:36
Tim123 schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:50:
[...]

De hewalex is geen ketel waar je tegen zegt: maak 60 graden en je krijgt 60 graden.
Afhankelijk van de flow door de wisselaar heb je een delta van 2 3 4 of 5 K (verschil in aanvoer en retour) .
Je stelt 1 temperatuur in, en daar gaat hij op uit als die temperatuur bereikt is.
Je zegt wat het verschil moet zijn, en daar schakeld hij weer op aan.
Je huis moet zeer goed geïsoleerd zijn, en het afgifte systeem optimaal wil je voldoende hebben aan de hewalex. Bij 60 graden voor je radiatoren kan je het sowieso vergeten met de hewalex (eigenlijk zijn dat helemaal geen warmtepomp temperaturen )
Nee dat snap ik. Hij bouwt naar die 60 graden op (met laag vermogen). Maar gaat ook om enkele radiatoren die sporadisch aanstaan en niet veel afgiftevermogen hebben. Dus dat zou die warmtepomp aan moeten kunnen. Overigens altijd beter dan COP1 verwarming.

Huis wordt 95% van de tijd met vloerverwarming verwarmt op lage temperatuur en met redelijk tot goede isolatie.

En die temperatuur is alleen in het menu in te stellen of bv ook met scripts?

Is er overigens ook een stooklijn in te stellen? (Of met scripts ofzo?) of is het alleen maar menu en verder niets?

Je kunt dus niet meerdere temperaturen instellen? Bv voor SWW andere dan voor CV?

Je hebt het over een verschil, dan bedoel je de temperatuur in de boiler die beneden een drempelwaarde zakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:09
@wouter_tw Ik heb de Hewalex aangesloten op 2 hybride convectoren en dat kan de Hewalex goed bijhouden in de winter. De hewalex is van origine puur bedoeld voor tapwater te maken, zie handleiding. Het heeft een setpoint voor de watertemperatuur en een hysterese voor inschakelen van de warmtepomp. Dat is het wel. Wat al benoemd is, het is maar 3 kW

Al het overige zoals stooklijn, 2 temperaturen SWW en CV, aansturen driewegklep zou je zelf moeten maken. Ik heb het met een Siemens Logo geprogrammmeerd. Er zit standaard ook geen aansluiting op de Hewalex voor een kamerthermostaat,
Een 2 temperaturen traject zal je ook zelf moeten maken en afvragen of het gaat werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SGBC81ejwhI1avLP0lwqEdRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door andre75 op 04-09-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvamero
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 19:30
Beste tweakers. Ik heb de Hewalex zonneboiler met 300L en 3 panelen sinds Mei in gebruik. Ik ben tor nu toe zeer tevreden maar heb nog een paar vragen.
1) In het forum kom ik tegen dat "stagnatie" bij sommigen is opgetreden. Hoe zou ik stagnatie moeten herkennen? Is dat een alarm van de ZPS18 controller?
2) bij langere perioden warm weer, bereikt de T1 temperatuur exact 125 graden voor een paar uur. Maar er is geen controller instelling bij mijn weten, waar die 125 graden kan worden ingesteld. Waar komt die 125 vandaan?

Alvast bedankt

Gertjan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
@gvamero Stagnatie is als de boiler op temperatuur is en temperatuur van de collector verder oploopt. De collector kan zijn warmte niet kwijt.
2) Bij weinig warmwater afname in de zomerperiode is met 3 panelen de boiler snel op temperatuur en dan stopt de pomp van de collector, waardoor te temperatuur in de collector verder oploopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
@gvamero en @andre75
Je wilt stagnatie eigenlijk voorkomen, je glycol vind het niet prettig. Het verouderd er veel sneller door.
Ik zag dat je mijn eerdere post van 2022 al gelezen hebt, heb je hier wat aan gehad?
125 graden is de maximale temperatuur wat de controler aan geeft, in werkelijkheid kan de glycol nog veel warmer worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvamero
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 19:30
@Tim123. Bedankt! Dat de 125°C de maximale weergave van de controller is, daar had ik niet aan gedacht. En inderdaad je advies om bij hittegolf de boiler temperatuur zo laag mogelijk in te stellen en te regelen op T1 (en dan ook nog nachtkoeling aanzetten). Dat ga ik in 2024 doen. Ik verwacht niet dat we deze week nog stagnatie zullen krijgen en ben blij met dit nieuwe inzicht. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdbkc01
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 19:57
Mateo market Polen (op vertalen zetten) geen account aanmaken dat werkt niet. Gewoon een e-mail sturen met je vraag/ bestelling en je krijgt een proforma factuur die je dan met buitenland betaling rechtstreeks kan overmaken. Bezorging kost rond e 110 euro ofzo. Nu net weer een gekocht voor 1600 incl vervoer etc. Binnen een week of twee heb je het in huis. Laatste deel wordt nl-vervoerder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

In NL ben je rond €2K kwijt (bezorgd) maar dan kan je wel binnen de garantietermijn iets gedaan krijgen.
Het trekt me wel, ik zou op de montage (of afwerking) niet hoeven te bezuinigen ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• klajo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 17:23
@fdbkc01 Krijg je dan ook een factuur zodat je er subsidie op kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Zijn hier mensen met ervaringen voor aanvraag van subsidie waarbij de warmtepomp zelf is geplaatst en gekocht bij een webshop. Ik krijg er vragen over hoe invullen formulier bij "kopje" installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Volgens mij moet hij door een ook installateur in bedrijf gesteld worden. Denk niet dat je eraan ontkomt om een installateur te vinden die een factuur maakt tbv (online) inbedrijfstelling.

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
andre75 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 23:19:
Zijn hier mensen met ervaringen voor aanvraag van subsidie waarbij de warmtepomp zelf is geplaatst en gekocht bij een webshop. Ik krijg er vragen over hoe invullen formulier bij "kopje" installateur.
Heb je de Hewalex al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
@LecramR Ik heb mijn warmtepomp al ruim een jaar en ik ben zelf installateur, dus de aanvraag was niet zo moeilijk. Ik vraag mij af hoe jullie de subsidie hebben geregeld? Ik krijg regelmatig vragen hierover in een FB groep waar ik zit. Op het stukje installateur, wat wordt daar ingevuld door particulieren die de warmtepomp(boiler) zelf plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
andre75 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:10:
@LecramR Ik heb mijn warmtepomp al ruim een jaar en ik ben zelf installateur, dus de aanvraag was niet zo moeilijk. Ik vraag mij af hoe jullie de subsidie hebben geregeld? Ik krijg regelmatig vragen hierover in een FB groep waar ik zit. Op het stukje installateur, wat wordt daar ingevuld door particulieren die de warmtepomp(boiler) zelf plaatsen.
Ik heb mijn bedrijf bij de kvk in laten schrijven als verwarmingsinstallatie bedrijf. Eerder dit jaar heb ik een aantal pallets met Hewalexen laten komen en die verkocht met telefonische inbedrijfstelling. Iedereen heeft zijn subsidie gekregen.
(ik ben hiermee gestopt, dus dit is geen verkoop van een product).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
andre75 schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:35:
@wouter_tw Ik heb de Hewalex aangesloten op 2 hybride convectoren en dat kan de Hewalex goed bijhouden in de winter. De hewalex is van origine puur bedoeld voor tapwater te maken, zie handleiding. Het heeft een setpoint voor de watertemperatuur en een hysterese voor inschakelen van de warmtepomp. Dat is het wel. Wat al benoemd is, het is maar 3 kW

Al het overige zoals stooklijn, 2 temperaturen SWW en CV, aansturen driewegklep zou je zelf moeten maken. Ik heb het met een Siemens Logo geprogrammmeerd. Er zit standaard ook geen aansluiting op de Hewalex voor een kamerthermostaat,
Een 2 temperaturen traject zal je ook zelf moeten maken en afvragen of het gaat werken.

[Afbeelding]
met welke aanvoer temperatuur werk je voor de convectoren en welke aanvoertemperatuur voor de boiler opwarmen? Werk jij ook met een stooklijn voor de radiatoren? En zo ja, kun je dat met die Siemens Logo instellen?

En hoe schakel jij je 3 wegklep? Boiler beneden bepaalde temperatuur is voorrang op verwarmen convectoren?

is er verder nog documentatie te vinden over vermogens bij bepaalde lucht en water temperaturen? Want die 3 KW zijn waarschijnlijk bij lucht temperatuur van 7 graden zijn en water temperatuur van 35. Dus stel het is buiten 0 graden en water 60 graden, kan het afgiftevermogen nog maar 1,5 KW zijn bv.

[ Voor 10% gewijzigd door wouter_tw op 17-09-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
@wouter_tw In mijn situatie werk ik met een aanvoertemperatuur tussen de 35 en 38gr voor de convectoren, radiatoren heb ik niet. De stooklijn kan ik in de Siemens Logo instellen. Ik heb de Siemens Logp gekoppeld in Home assistant waardoor de waardes makkelijker in te stellen zijn en eventueel te verstellen.

De cv buffer wordt weersafhankelijk opgewarmd waar ook het sanitair water wordt voorverwarmd. Ik heb naast de Hewalex een standalone warmtepompboiler wat als naverwarmer dient. In de nacht wordt de buffer naar een hogere temperatuur gebracht, 45gr i.v.m een dynamisch contract.

Bij warmtevraag CV wordt de 3wegklep voor 80% in de cv stand gezet, waardoor er een kleine flow uit het buffer meeloopt. Dit wordt in oktober nog wat aangepast. Tijdens warmtevraag cv koelt het buffer een beetje af, omdat de retour van de convectoren deel in het buffer stroomt. Na warmtevraag gaat de 3wegklep naar de buffer stand en het buffer wordt weersafhankelijk op temperatuur gebracht. Met warmwater gebruik koelt de cv buffer sterk af en de Hewalex verwarmd de buffer. Als er cv vraag is tijdens warmwater gebruik, dan blijft de Hewalex de convectoren verwarmen, omdat ik een standalone warmtepompboiler heb. Afgelopen winter was ik wel blij met deze constructie omdat de cv gewoon warm blijft tijdens warmwater vraag.

De documentatie is niet heel erg duidelijk. Bij lage buitentemperatuur zakt het vermogen in elkaar.

De Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ED0afESvc4VBHMUrcJ5KC0AX0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kro7puQmtGejFblK4gLlkyYj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door andre75 op 17-09-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:00
Ik zou graag mijn de Hewalex afhankelijk van de buiten temperatuur aan of uit willen zetten.
Iemand nog een tip voor een goede buitentemperatuur schakelaar?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
@Sterke-Jerke Voor het simpele kan je een Shelly uni o.i.d gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
IK hoef m niet intiligent te maken, zoek eigenlijk dus een "buitenthermostaat" oid

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larziepan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 10:04
Beste Tweakers,

Gister heeft mijn Hewalex het ogenschijnlijk begeven na slechts 8 maanden. 's Nachts is er een stop en de hoofdstop gegaan. Uit metingen door de elektricien blijkt dat de Hewalex stroom lekt naar de aarde. Ik heb hem opengemaakt en diverse stekkers losgemaakt en vervolgens gemeten, met de geavanceerde meetapparatuur van de elektricien, om erachter te komen welk component hiervoor zou kunnen zorgen. Ik kon er echter niet achter komen. De condensatoren zagen er goed uit en bij loskoppeling konden we de lekstroom/kortsluiting nog steeds meten. Ook het loskoppelen van de ventilator, de compressor en het verwarmingselement loste de lekstroom/kortsluiting niet op. Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik heb hem zelf geïmporteerd uit Polen, iemand ervaring met garantie of ondersteuning vanuit Polen/Hewalex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
@larziepan Ik zou per component gaan meten.
- Een stop (16A) en een hoofdstop? Dat moet een beste sluiting zijn.
- Een cv pomp kan sluiting geven, krijgt alleen spanning als de warmtepomp warmte vraagt.
- Ventilator krijgt spanning via 2 relais (hoog-laag) en krijgt pas spanning bij warmtevraag
- Compressor wordt door K1 bekrachtigd, als de warmtepomp warmte vraagt.
- Trafo heeft continu spanning, misschien trafo?
- Vierwegklep kan ook continu spanning hebben, maar weet het niet zeker.

Voor garantie moet je je wenden tot de leverancier in Polen.

Even goed het schema volgen. Begin te meten vanaf de voedingskabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODYzfhWJjBxKl23HA8KvrSNVjcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1w0sQdXomZhNc7kHm0u94zH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door andre75 op 19-09-2023 20:04 ]

• wouter_tw
andre75 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:04:
@wouter_tw In mijn situatie werk ik met een aanvoertemperatuur tussen de 35 en 38gr voor de convectoren, radiatoren heb ik niet. De stooklijn kan ik in de Siemens Logo instellen. Ik heb de Siemens Logp gekoppeld in Home assistant waardoor de waardes makkelijker in te stellen zijn en eventueel te verstellen.

De cv buffer wordt weersafhankelijk opgewarmd waar ook het sanitair water wordt voorverwarmd. Ik heb naast de Hewalex een standalone warmtepompboiler wat als naverwarmer dient. In de nacht wordt de buffer naar een hogere temperatuur gebracht, 45gr i.v.m een dynamisch contract.

Bij warmtevraag CV wordt de 3wegklep voor 80% in de cv stand gezet, waardoor er een kleine flow uit het buffer meeloopt. Dit wordt in oktober nog wat aangepast. Tijdens warmtevraag cv koelt het buffer een beetje af, omdat de retour van de convectoren deel in het buffer stroomt. Na warmtevraag gaat de 3wegklep naar de buffer stand en het buffer wordt weersafhankelijk op temperatuur gebracht. Met warmwater gebruik koelt de cv buffer sterk af en de Hewalex verwarmd de buffer. Als er cv vraag is tijdens warmwater gebruik, dan blijft de Hewalex de convectoren verwarmen, omdat ik een standalone warmtepompboiler heb. Afgelopen winter was ik wel blij met deze constructie omdat de cv gewoon warm blijft tijdens warmwater vraag.

De documentatie is niet heel erg duidelijk. Bij lage buitentemperatuur zakt het vermogen in elkaar.

De [Afbeelding]
Jij krijgt je huis er altijd mee warm? Ook als het bijvoorbeeld 0 graden is buiten? Was wel eens benieuwd hoeveel vermogen er dan van die 3 KW over blijft. Maar als het wat warmer is neem ik aan dat de warmtepomp ook wel regelmatig pendelt, doordat of de aanvoertemperatuur te snel wordt bereikt of de ruimtetemperatuur wordt bereik. Helaas moduleert deze dus niet.

Weersafhankelijk opgewarmd? Je werkt dan met wisselende aanvoertemperatuur? Heb je voeler in de boiler dat de warmtepomp weet wanneer die moet aanspringen? Heb je daar nog elektrisch element bij voor geval warmtepomp niet meer functioneert met extreme kou? (Gaat deze WP niet tot -7?) Heb je dan geprogrammeerd in de Logo dat snachts de warmtepomp de boiler tijdelijk naar 45 graden moet verwarmen?

Dus CV heeft bij jou altijd voorrang op warmtewater gedeelte, zolang jou tado thermostaat in aan/uit modus vragend is neem ik aan.

Bij mij zal het dan zoiets zijn, of 3 warmtepompen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKAfnEvVwza7x2FE6kroEe_fBs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9JzjjcxVRCf3n93g3VXFI6iu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door wouter_tw op 21-09-2023 17:56 ]

• andre75
wouter_tw schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:07:
[...]

Afgelopen winter was de eerste winter dat ik verwarmde met de Hewalex. Het was wel even afregelen en was er snel achter dat opwarmen erg traag gaat. kloktijden verwijderd en de dagtemperatuur meer constant gehouden en toen was het opgelost.

Als het vriest dan draait de warmtepomp heel veel uren met soms 16 uur op een dag. Als het moet kan ik bijstoken met een 3kW elektrisch element. Het bijstoken gebeurd als de buffer langer dan 2 uur < 30 gr is. Hier voorkom ik defrost van de warmtepomp. Ook haal ik gedeeltelijk aanzuiglucht van de zolder (menglucht).
Bij warmer weer zijn de draaiuren minder en dan slaat de warmtepomp over de dag vaker aan en uit. Gemiddeld draait de warmtepomp dan evengoed nog 30min wat best goed is.

Ik werk weersafhankelijk waar de aanvoertemperatuur wisselend is. De cv buffer wordt weersafhankelijk opgewarmd door een gemeten buffertemperatuur. In de Logo heb ik een tijdklok gemaakt dat de cv buffer in de nacht om 2:00 uur naar 45gr moet worden gebracht. De gedachte is dat de buffer in de ochtend minder afkoeld door het douchen. Er wordt door een spiraal warmte onttrokken uit de cv buffer als voorverwarming voor warmwater.

De Hewalex heb ik puur voor cv ingezet en werkt alleen voor verwarming, maar goed ook. Je kan hier geen combi van maken omdat het vermogen te kort is. Ik heb een warmtepompboiler als naverwarmer.

Wat is nu jouw gasverbruik om beetje het vermogen te bepalen?

Jij krijgt je huis er altijd mee warm? Ook als het bijvoorbeeld 0 graden is buiten? Was wel eens benieuwd hoeveel vermogen er dan van die 3 KW over blijft. Maar als het wat warmer is neem ik aan dat de warmtepomp ook wel regelmatig pendelt, doordat of de aanvoertemperatuur te snel wordt bereikt of de ruimtetemperatuur wordt bereik. Helaas moduleert deze dus niet.

Weersafhankelijk opgewarmd? Je werkt dan met wisselende aanvoertemperatuur? Heb je voeler in de boiler dat de warmtepomp weet wanneer die moet aanspringen? Heb je daar nog elektrisch element bij voor geval warmtepomp niet meer functioneert met extreme kou? (Gaat deze WP niet tot -7?) Heb je dan geprogrammeerd in de Logo dat snachts de warmtepomp de boiler tijdelijk naar 45 graden moet verwarmen?

Dus CV heeft bij jou altijd voorrang op warmtewater gedeelte, zolang jou tado thermostaat in aan/uit modus vragend is neem ik aan.

Bij mij zal het dan zoiets zijn, of 3 warmtepompen

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:01
wouter_tw schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:15:
[...]

Scheelt trouwens ook een legionella cyclus in de boiler, aangezien je die iets boven de 40 graden kan houden en legionella geen probleem is.
Hier wil ik wel even op inhaken. 40 graden Celcius is zeker niet hoog genoeg om legionella te doen afsterven. De wettelijke norm op dit moment is continu 55 graden C óf 1 keer per week thermisch 'desinfecteren' met 20 minuten op minimaal 60 graden C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
emot schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:28:
[...]

Hier wil ik wel even op inhaken. 40 graden Celcius is zeker niet hoog genoeg om legionella te doen afsterven. De wettelijke norm op dit moment is continu 55 graden C óf 1 keer per week thermisch 'desinfecteren' met 20 minuten op minimaal 60 graden C.
ja klopt weet ik, daarom zou ik dan 1 x per week zo'n verhoogde cyclus naar 60 graden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
ja met maximaal 3 KW toevoegen kan je best even geduld nodig hebben afhankelijk van je warmtebehoefte. Dat elektrisch element zit in je CV buffer?

Waarom zou je de cv buffer weersafhankelijk willen opwarmen en geen vaste temperatuur? Om zo een hogere COP te behalen?

Ik heb geen gasverbruik cijfers, omdat ik er nog niet zo lang woon en woning gerenoveerd is en qua isolatie sterk verbeterd is. Vermoed dat 3 KW aardig goed zal zijn. Bovendien is het een kleine ruimte. Maar zou het dan zou aanpakken als in mijn afbeelding:

- tapwater verwarmen naar bv 40-45 graden (met 1 keer in de week naar 60 graden). Een douchebeurt kost vaak 3 KW aan warmte. Dan zou de WP met 1 uur de boiler weer op temperatuur hebben. Altijd instellen dat tapwater voorrang heeft op CV.
- cv water voor vloerverwarming verwarmen met een stooklijn. Met een tado thermostaat aansturen.
- cv water voor radiatoren verwarmen met een aparte aanvoertemperatuur (met evt ook eigen stooklijn). Ook met tado thermostaat aansturen. Als deze zone aan gaat dan moet de zone voor vloerverwarming dicht (ivm andere aanvoertemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
@wouter_tw
ja met maximaal 3 KW toevoegen kan je best even geduld nodig hebben afhankelijk van je warmtebehoefte. Dat elektrisch element zit in je CV buffer?
De 3Kw elektrisch element zit in de cv buffer

Waarom zou je de cv buffer weersafhankelijk willen opwarmen en geen vaste temperatuur? Om zo een hogere COP te behalen?
In het najaar en het voorjaar heb ik een veel lagere cv temperatuur nodig dan in de winter. Een hogere cv temperatuur is een lagere COP.

Ik heb geen gasverbruik cijfers, omdat ik er nog niet zo lang woon en woning gerenoveerd is en qua isolatie sterk verbeterd is. Vermoed dat 3 KW aardig goed zal zijn. Bovendien is het een kleine ruimte. Maar zou het dan zou aanpakken als in mijn afbeelding:
De 3kW is niet heel veel en zakt in vermogen ook namate het kouder wordt buiten.

Tapwater verwarmen naar bv 40-45 graden (met 1 keer in de week naar 60 graden). Een douchebeurt kost vaak 3 KW aan warmte. Dan zou de WP met 1 uur de boiler weer op temperatuur hebben. Altijd instellen dat tapwater voorrang heeft op CV.
Hoe ga je dat regeltechnisch instellen? Mijn ervaring is dat als er 4 personen gedoucht hebben dat het opwarmen wel 3 uur duurt.

Cv water voor vloerverwarming verwarmen met een stooklijn. Met een tado thermostaat aansturen.
Ja is misschien mogelijk maar hoe ga je dat regeltechnisch maken? Hoeveel m2 vloerverwarming moet er verwarmd worden?

Cv water voor radiatoren verwarmen met een aparte aanvoertemperatuur (met evt ook eigen stooklijn). Ook met tado thermostaat aansturen. Als deze zone aan gaat dan moet de zone voor vloerverwarming dicht (ivm andere aanvoertemperatuur).
Hoe ga je dat regeltechnisch allemaal realiseren? Je moet dan als ware 2 menggroepen realiseren. Hoeveel radiatoren moeten er verwarmd worden?

[ Voor 4% gewijzigd door andre75 op 22-09-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:00
Ik kan een RVS vat van iemand overnemen voor een mooie prijs waarvan het verwarmingselement vervangen kan worden. Er gaat een spiraal doorheen, maar ik ben van plan om het tapwater direct door de hewalex te laten lopen.

Het wat is wel een kleine 10 jaar oud.

Is dit een goed idee? Is het een probleem dat het vat ouder is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
Goed idee, mits het vat een circulatieaansluiting heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
Dat heeft hij :) Nog genoeg levensduur dus? Neem aan dat een rvs vat een vrij lange levensduur heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Job_04 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:52:
Dat heeft hij :) Nog genoeg levensduur dus? Neem aan dat een rvs vat een vrij lange levensduur heeft?
Levensduur na 10 jaar blijft altijd een gok. Ik had een oude RVS Radsonboiler uit 1995. In 2004 van iemand overgenomen en in 2022 vervangen. Kijk wel goed naar de staat van de boiler. Een oude boiler heeft ook meer energieverlies, dat wel wel.

[ Voor 12% gewijzigd door andre75 op 03-10-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dat is meer dan 25 jaar, al zou ik bij normaal gebruik een langere levensduur verwachten. Ging hij stuk of paste hij niet meer bij je behoeften? Ik zou een 10 jaar oud RVS vat wel aandurven als de prijs goed is. Ik zit te kijken naar een nieuw RVS vat, maar dat gaat zo ricbting de €1000 :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
Isolatie kan ik zelf wel oplossen met een extra laag. Dank voor het advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larziepan
andre75 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:44:
@larziepan Ik zou per component gaan meten.
- Een stop (16A) en een hoofdstop? Dat moet een beste sluiting zijn.
- Een cv pomp kan sluiting geven, krijgt alleen spanning als de warmtepomp warmte vraagt.
- Ventilator krijgt spanning via 2 relais (hoog-laag) en krijgt pas spanning bij warmtevraag
- Compressor wordt door K1 bekrachtigd, als de warmtepomp warmte vraagt.
- Trafo heeft continu spanning, misschien trafo?
- Vierwegklep kan ook continu spanning hebben, maar weet het niet zeker.

Voor garantie moet je je wenden tot de leverancier in Polen.

Even goed het schema volgen. Begin te meten vanaf de voedingskabel.

[Afbeelding]
Dank voor je aanwijzingen @andre75, ik ben er inmiddels uit dat de compressor stroom lekt naar aarde. De groepenkast was oud en had nog geen aardlekschakelaars.

Ik heb inmiddels 3 hewalexen die deze kuren hebben. Allemaal zorgen ze ervoor dat de aardlekschakelaar uit klapt, waaronder een gloed nieuw uit de doos. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:57
larziepan schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

Dank voor je aanwijzingen @andre75, ik ben er inmiddels uit dat de compressor stroom lekt naar aarde. De groepenkast was oud en had nog geen aardlekschakelaars.

Ik heb inmiddels 3 hewalexen die deze kuren hebben. Allemaal zorgen ze ervoor dat de aardlekschakelaar uit klapt, waaronder een gloed nieuw uit de doos. Iemand enig idee?
Weet je zeker dat de fase en nul van de warmtepomp beide op dezelfde aardlek zit? Dit lijkt een gevalletje dat de nul ergens anders vandaan komt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larziepan
Jojan265 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Weet je zeker dat de fase en nul van de warmtepomp beide op dezelfde aardlek zit? Dit lijkt een gevalletje dat de nul ergens anders vandaan komt.
Helaas wel. Als ik met de multimeter de weerstand meet tussen de aardpool en een van de andere Polen op de stekker meet ik maar rond de 1200 ohm in plaats van een oneindig hoge waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Klopt dat echt? Even uitgaande van puur ohmse weerstand, heb je dus ~200 mA lekstroom. Een 30 mA aardlekschakelaar schakelt dat vrijwel direct af. Ergo, je 3 units doen effectief eigenlijk nooit iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
larziepan schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Helaas wel. Als ik met de multimeter de weerstand meet tussen de aardpool en een van de andere Polen op de stekker meet ik maar rond de 1200 ohm in plaats van een oneindig hoge waarde.
Tja, dat klopt echt niet. Die hoort echt heel hoog te zijn.

Maar als je al 3 units hebt met hetzelfde probleem, dan zit het probleem misschien toch ergens anders. Meet je deze weerstand als de unit is aangesloten op het water, of die nieuwe zelfs zonder ergens op aangesloten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvdpol
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-09 20:33
Hi,

Heb inmiddels veel artikelen in dit topic zitten lezen en ben van plan om de domoticz plugin te gaan gebruiken die door @mvdklip gemaakt is om mijn PWCU uit te lezen en aan te sturen. Een aantal vragen die ik nog niet beantwoord heb gezien zijn:

1) Ik twijfel tussen een elfin ew11 of iets dat rechtstreeks naar mijn raspberry pi op de Rx/Tx aansluitingen aangesloten kan worden (die er langs hangt). De reden om het rechtstreeks te doen is dat ik niet afhankelijk ben van de switch en/of wifi en dat het systeem dus door draait als deze onverhoopt uitvallen. Welke module zou in dit geval goed werken? Of wordt deze opstelling juist afgeraden?

2) Mijn beide RS485 poorten zijn bezet met een display en ekontrol lan module. Is het in dit geval toch mogelijk om ook acties te doen en niet enkel te luisteren? Ik zat zelf te denken dat parallel aan de ekontrol lan module misschien mogelijk is. Kan dit idd? Ik had het idee omdat er toch een tweetal CRC waardes in het bericht zitten en mocht er onverhoopt een keer gelijktijdig gecommuniceerd worden, dan wordt het opgemerkt. Maar wat is dan het gevolg? Zal de PWCU dan gewoon niet reageren, of zit er ook een feedback in het protocol dat het opnieuw gestuurd moet worden?

Groeten,

Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
janvdpol schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:07:
Hi,

Heb inmiddels veel artikelen in dit topic zitten lezen en ben van plan om de domoticz plugin te gaan gebruiken die door @mvdklip gemaakt is om mijn PWCU uit te lezen en aan te sturen. Een aantal vragen die ik nog niet beantwoord heb gezien zijn:

1) Ik twijfel tussen een elfin ew11 of iets dat rechtstreeks naar mijn raspberry pi op de Rx/Tx aansluitingen aangesloten kan worden (die er langs hangt). De reden om het rechtstreeks te doen is dat ik niet afhankelijk ben van de switch en/of wifi en dat het systeem dus door draait als deze onverhoopt uitvallen. Welke module zou in dit geval goed werken? Of wordt deze opstelling juist afgeraden?

2) Mijn beide RS485 poorten zijn bezet met een display en ekontrol lan module. Is het in dit geval toch mogelijk om ook acties te doen en niet enkel te luisteren? Ik zat zelf te denken dat parallel aan de ekontrol lan module misschien mogelijk is. Kan dit idd? Ik had het idee omdat er toch een tweetal CRC waardes in het bericht zitten en mocht er onverhoopt een keer gelijktijdig gecommuniceerd worden, dan wordt het opgemerkt. Maar wat is dan het gevolg? Zal de PWCU dan gewoon niet reageren, of zit er ook een feedback in het protocol dat het opnieuw gestuurd moet worden?

Groeten,

Jan
Ik heb de Hewalex in Domotcz gezet met een waveshare. Ik heb de RS485 van het display afgetakt omdat ik zeer slecht bij de printkast kan komen. Anders moet ik eerst de hele warmtepomp demonteren ivm zeer krappe installatie.
Ik gebruik de waardes van de Hewalex alleen om uit te lezen in Domoticz. Dit moet nog aangepast worden naar mqtt zodat ik het in Home assistant kan zetten. Nu gebruik ik Domoticz alleen om de waardes door te sturen naar InfluxDB wat weer in Home assistant zit.

https://www.waveshare.com...-rs485/rs485-to-eth-b.htm

[ Voor 4% gewijzigd door andre75 op 23-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w9eyi6IT5VodJCgXiS3Yr4bKCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyybYwLljtnfEiq4Vs3HtOPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Druk met Home Assistant bezig geweest. Rendement Hewalex is best aardig. Geluid issue is ook aangepakt door de standaard trillingdempers te vervangen voor softdempers.
De opgegeven kW komen aardig overeen. Het rendement COP valt niet tegen. Lucht wordt nu gemengd van de zolder aangezogen i.p.v direct van buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door andre75 op 27-10-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
andre75 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:37:
[Afbeelding]

Druk met Home Assistant bezig geweest. Rendement Hewalex is best aardig. Geluid issue is ook aangepakt door de standaard trillingdempers te vervangen voor softdempers.
De opgegeven kW komen aardig overeen. Het rendement COP valt niet tegen. Lucht wordt nu gemengd van de zolder aangezogen i.p.v direct van buiten.
Ziet er mooi uit.
Hoe meet je het afgenomen vermogen, en het opgewekte vermogen?

Ik heb vandaag 25 KW afgegeven vermogen, en 4.75KW opgenomen vermogen: COP 5.26 wat goed overeen komt met jou COP van 5.28
Gemiddeld levert de hewalex op het moment 2.85KW maar wel bij een aanvoer temperatuur van maximaal 29 graden ipv 38.2 zoals bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben inmiddels een beetje 'genezen' van het idee om nog een wp te nemen die lucht uit huis gebruikt.
Mijn airco's kunnen het al nauwelijks aan met vorst en dan zuig ik de lucht nog extra hard af ook.
Een paar uur de wpb lukt nog wel maar een hele dag de Hewalex is te veel van het goede.
Bovendien heb ik alleen radiatoren dus dan zal de Hewalex vrij weinig kunnen bijdragen.

Nu kijk ik naar een monoblock wp die zwaar genoeg is om zonder airco's te werken, dan kan ik zelfs de wpb via zijn spiraal helpen opwarmen als de wp met goed weer zuiniger is (en vooral sneller).
Vanwege een krap budget is LG momenteel interessant, na subsidie ben ik netto vrij weinig kwijt.
Wat de Hewalex betreft komt er toch aardig wat bij kijken als ik lucht van buiten en binnen wil mengen en dan belast ik de airco's ook nog extra ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Speedy-Andre schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:06:
Ik ben inmiddels een beetje 'genezen' van het idee om nog een wp te nemen die lucht uit huis gebruikt.
Mijn airco's kunnen het al nauwelijks aan met vorst en dan zuig ik de lucht nog extra hard af ook.
Een paar uur de wpb lukt nog wel maar een hele dag de Hewalex is te veel van het goede.
Bovendien heb ik alleen radiatoren dus dan zal de Hewalex vrij weinig kunnen bijdragen.

Nu kijk ik naar een monoblock wp die zwaar genoeg is om zonder airco's te werken, dan kan ik zelfs de wpb via zijn spiraal helpen opwarmen als de wp met goed weer zuiniger is (en vooral sneller).
Vanwege een krap budget is LG momenteel interessant, na subsidie ben ik netto vrij weinig kwijt.
Wat de Hewalex betreft komt er toch aardig wat bij kijken als ik lucht van buiten en binnen wil mengen en dan belast ik de airco's ook nog extra ...
Heb je toevallig centrale afzuiging? Zo ja, welk type? Deze zuigt ook vergelijkbaar af.
Ook ik kijk en klein beetje naar een monoblock om de hewalex te vervangen, maar zelfs afgelopen winter kreeg de hewalex de boel goed warm, maar hoe groot zou de besparing zijn?
Radiatoren icm de hewalex is niet de meest ideale setting, geen optie voor vloerverwarming ivm budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:03:
[...]

Ziet er mooi uit.
Hoe meet je het afgenomen vermogen, en het opgewekte vermogen?

Ik heb vandaag 25 KW afgegeven vermogen, en 4.75KW opgenomen vermogen: COP 5.26 wat goed overeen komt met jou COP van 5.28
Gemiddeld levert de hewalex op het moment 2.85KW maar wel bij een aanvoer temperatuur van maximaal 29 graden ipv 38.2 zoals bij jou.
Het opgenomen vermogen is een kWh meter tussen de warmtepomp. Het afgegeven vermogen is een berekening 620 x 4,187 x DT /3600. De flow is een vaste waarde omdat ik een inregelafsluiter hebt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tim123 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

Heb je toevallig centrale afzuiging? Zo ja, welk type? Deze zuigt ook vergelijkbaar af.
Ook ik kijk en klein beetje naar een monoblock om de hewalex te vervangen, maar zelfs afgelopen winter kreeg de hewalex de boel goed warm, maar hoe groot zou de besparing zijn?
Radiatoren icm de hewalex is niet de meest ideale setting, geen optie voor vloerverwarming ivm budget?
Vloerverwarming kost te veel en alles moet dan overhoop.
De airco's zijn ieder maar 3,5kW en met vorst nog minder, de Hewalex vult wel wat aan maar de airco's hebben meer werk als ik een deel via de MV (Itho Ecofan die max 325m3/u doet) aanzuig.
Een monoblock kan ik zo zwaar kiezen als nodig en dan ben ik van de extra ventilatie (type C) af.
De isolatie zou beter kunnen, nog veel oud dubbel glas en lege spouwen wat allemaal uit hetzelfde kleine potje moet komen :)
Ik 'verdien' zo weinig dat ik straks weer energietoeslag krijg, daarmee is een monoblock nog te betalen.
Al het andere bespaart misschien wat energie maar de kosten zijn relatief hoog ondanks de subsidie die je pas achteraf kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Speedy-Andre schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:06:

Ik heb de warmtepomp in een "afgesloten ruimte" zitten waar de lucht deels van buiten wordt aangezogen. 2/3 wordt van de zolder aangezogen en 1/3 van buiten. ik heb nu een mengtemperatuur van 14 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

andre75 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:33:
[...]

Ik heb de warmtepomp in een "afgesloten ruimte" zitten waar de lucht deels van buiten wordt aangezogen. 2/3 wordt van de zolder aangezogen en 1/3 van buiten. ik heb nu een mengtemperatuur van 14 graden
Ik heb een (opslag) kamertje van 2,5 bij 3m met een flinke dak doorvoer, direct naast het 'cv' hok waar de MV en de wpb zijn.
Die kamer is niet verwarmd (buiten bereik van airco) maar er zou lucht van de overloop onder de deur door kunnen komen.
Of er moet een flink gat komen naar het cv hok zodat ik de MV uitgang kan aansluiten.
Al is het technisch mogelijk, ik denk dat het niet gaat renderen en met een monoblock buiten kan ik in principe alles in een keer goed doen zonder extra tocht of afkoeling.
Het verschil in investering is niet enorm en de airco's werken al sinds 2015 dus die zou ik kunnen ontlasten.
Daarbij kan ik weer overal met radiatoren verwarmen, maar eerst zien of dat goed gaat ...
Het is een gokje maar zoals het nu gaat mis ik toch wel wat comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:47
Hoe realistisch is het om met de Hewalex volledig het SWW te doen voor een gezin van 4 (2 volwassenen, 2 kids).

Prijs technisch lijkt het op het eerste oog heel interessant ivm de subsidie van 2400, helemaal als je hem uit Polen besteld (en tsja, garantie, bestel je er nog 1 en krijg je weer subsidie :P ), dan heb je om en nabij gratis een warmtepomp boiler (~2k voor Hewalex + 300ltr boiler uit Polen, rest 400 subsidie voor benodigd overig installatie materiaal en kosten in bedrijf stellen)

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een nadeel(tje) vind ik dat je een pomp laat draaien, de kwaliteit van een vat wisselt nogal en juist met SWW moet dat ding goed zijn omdat er 6-8 bar op kan staan tijdens het opwarmen.
Voordeel is mogelijk dat het vat makkelijker past dan een hoge wpb.
Dan is er de anode nog als het geen rvs vat betreft, die slijt en is soms lastig te vervangen (vat leeg enz.).
Vergis je niet inde prijs van het vat en het transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Laatst online: 22:27
terror538 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:26:
Hoe realistisch is het om met de Hewalex volledig het SWW te doen voor een gezin van 4 (2 volwassenen, 2 kids).

Prijs technisch lijkt het op het eerste oog heel interessant ivm de subsidie van 2400, helemaal als je hem uit Polen besteld (en tsja, garantie, bestel je er nog 1 en krijg je weer subsidie :P ), dan heb je om en nabij gratis een warmtepomp boiler (~2k voor Hewalex + 300ltr boiler uit Polen, rest 400 subsidie voor benodigd overig installatie materiaal en kosten in bedrijf stellen)
Als je voor een leuke prijs een RVS vat kan regelen zou ik zeggen: doen!

Ken wel de nadelen van de Hewalex: benodigde installatiewerk, geluidsniveau

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 18:31
Interessant topic hier, maar toch nog even een vraagje.
Ik heb momenteel een Atag zonnegascombi op propaan en wil deze gaan verduurzamen. Gezien het vat van 380l uit inox is en een 15jaar oud denk ik dat het nog wel even meekan en zocht ik dus een alternatief voor een warmtepompboiler. Hier is dan de Hewalex op mijn radar verschenen.
Nu ik zou uiteraard ook graag de vacuumcollectoren houden, maar als Atag ketel wegdoe is er uiteraard geen sturing meer. Kan de Hewalex unit ook de pomp voor zonnecollectoren aansturen of hoie gaat dit in zijn werk ?
Ik zou ook alles graag willen monitoren vanuit Home assistant, voor de Hewalex kan dit via RS485 lijkt me ?
Zag ook dat Viessman intussen een soortgelijke losse unit heeft, iemand ervaring mee ?

[ Voor 6% gewijzigd door GeertV78 op 04-11-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
GeertV78 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:32:
Interessant topic hier, maar toch nog even een vraagje.
Ik heb momenteel een Atag zonnegascombi op propaan en wil deze gaan verduurzamen. Gezien het vat van 380l uit inox is en een 15jaar oud denk ik dat het nog wel even meekan en zocht ik dus een alternatief voor een warmtepompboiler. Hier is dan de Hewalex op mijn radar verschenen.
Nu ik zou uiteraard ook graag de vacuumcollectoren houden, maar als Atag ketel wegdoe is er uiteraard geen sturing meer. Kan de Hewalex unit ook de pomp voor zonnecollectoren aansturen of hoie gaat dit in zijn werk ?
Ik zou ook alles graag willen monitoren vanuit Home assistant, voor de Hewalex kan dit via RS485 lijkt me ?
Zag ook dat Viessman intussen een soortgelijke losse unit heeft, iemand ervaring mee ?
Als je Atag ketel weg gaat doen, hoe ga je dan de woning verwarmen? De Hewalex heeft een capaciteit van 3 kW. De boiler wordt nu door de Atag ketel verwarmd met een spiraal die boven in het vat zit. Naar mijn weten is een Hewalex op een spiraal niet zo'n succes.
De hewalex heeft naar mijn inziens geen regeling voor een zonnecollector.
Het is mogelijk om de gegevens van de Hewalex in Home Assistant te zetten. Voor de aansturing van het zon-gedeelde, daar zal je iets voor moeten gaan maken, of een standalone zonneboiler regelaar gebruiken. Met een paar Shelly sensoren en een Shelly relais zou je iets in Home Assistant kunnen maken. Zelf heb ik een Siemens Logo gebruikt voor mijn zonne regeling. De Siemens Logo is weer met modbus gekoppeld aan home Assistant.

[ Voor 9% gewijzigd door andre75 op 04-11-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 18:31
andre75 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:14:
[...]

Als je Atag ketel weg gaat doen, hoe ga je dan de woning verwarmen? De Hewalex heeft een capaciteit van 3 kW. De boiler wordt nu door de Atag ketel verwarmd met een spiraal die boven in het vat zit. Naar mijn weten is een Hewalex op een spiraal niet zo'n succes.
De hewalex heeft naar mijn inziens geen regeling voor een zonnecollector.
Het is mogelijk om de gegevens van de Hewalex in Home Assistant te zetten. Voor de aansturing van het zon-gedeelde, daar zal je iets voor moeten gaan maken, of een standalone zonneboiler regelaar gebruiken. Met een paar Shelly sensoren en een Shelly relais zou je iets in Home Assistant kunnen maken. Zelf heb ik een Siemens Logo gebruikt voor mijn zonne regeling. De Siemens Logo is weer met modbus gekoppeld aan home Assistant.
Wel daar denk ik aan een lichte propaangasketel ofwel een monobloc warmtepomp.
Ik lees ook dat de Hewalex wel wat geluid maakt, staat hier naast een slaapkamer...

[ Voor 4% gewijzigd door GeertV78 op 04-11-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
GeertV78 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:08:
[...]

De warrmtepomp die ik gebruik kan ook een pomp van de zonnecollector aansturen.
Ik lees ook dat de Hewalex wel wat geluid maakt, staat hier naast een slaapkamer...
Dat is inderdaad wel een dingetje. Ik heb ook een zonneboiler en verwarm de zonneboiler alleen vanaf 17 uur. Als de zon zijn werk gedaan heeft en de boiler moet nog wat bijverwarmd worden, doet de Hewalex dat. Als de zon genoeg energie geleverd heeft, gaat de Hewalex dus niet aan. Aangezien de Hewalex dus alleen na 17 uur draait tot ca. Max 19 uur, is het geluid voor ons geen probleem. Ik zou hem niet 's nachts aan willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Jojan265 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:23:
[...]

De warrmtepomp die ik gebruik kan ook een pomp van de zonnecollector aansturen.

[...]

Dat is inderdaad wel een dingetje. Ik heb ook een zonneboiler en verwarm de zonneboiler alleen vanaf 17 uur. Als de zon zijn werk gedaan heeft en de boiler moet nog wat bijverwarmd worden, doet de Hewalex dat. Als de zon genoeg energie geleverd heeft, gaat de Hewalex dus niet aan. Aangezien de Hewalex dus alleen na 17 uur draait tot ca. Max 19 uur, is het geluid voor ons geen probleem. Ik zou hem niet 's nachts aan willen hebben.
Waarom wil je hem 's nachts niet laten draaien? Als je dit teveel lawaai vind moet je hem anders installeren.
Hier draait hij nu juist 's nachts zodat we zowel savond kunnen douchen, als de personen die dat willen smorgens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
[...]

Als je hem goed installeert is het geluid geen probleem, hier draait hij nu juist snachts ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Tim123 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:21:
[...]

Waarom wil je hem 's nachts niet laten draaien? Als je dit teveel lawaai vind moet je hem anders installeren.
Hier draait hij nu juist 's nachts zodat we zowel savond kunnen douchen, als de personen die dat willen smorgens.
Ik heb een zolder met houten vloer en geen mogelijkheid om hem aan een stenen muur te monteren. Ik heb 250 L tot mijn beschikking en dus genoeg voor 's avonds of 's morgens te douchen en ook nog de vaatwasser van warmwater te voorzien.

De compressor maakt best wel wat lawaai en we slapen eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Jojan265 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:26:
[...]

Ik heb een zolder met houten vloer en geen mogelijkheid om hem aan een stenen muur te monteren. Ik heb 250 L tot mijn beschikking en dus genoeg voor 's avonds of 's morgens te douchen en ook nog de vaatwasser van warmwater te voorzien.

De compressor maakt best wel wat lawaai en weer slapen eronder.
Tuurlijk maakt hij geluid, zal ik niet ontkennen.

Maar als je hem monteert op rubbers, cv/drinkwater flexibel aansluit, lucht toevoer/afvoer ook flexibel aansluit, en je hem in een afgesloten ruimte (aftimmeren) met schuim neerzet dan valt het erg mee.

Ik heb 2 hewalexen zoals hier boven beschreven op onze open zolder staan. Ben ik aan de andere kant van diezelfde open zolder aan het werk hoor ik echt niks. Ik ben regelmatig naar de installatie van kijken of hij nog draaide :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
[...]

Dan geef ik een eerlijk advies, niet doen. Standaard maakt de Hewalex 45dba geluid. Ik heb er best wat aan gedaan dat het nu acceptabel is. Het geluid wat het nu maakt is 38 dba. Zeker naast een slaapkamer blijf jet het geluid horen.
Overweeg dan een monoblok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:35:
[...]

Tuurlijk maakt hij geluid, zal ik niet ontkennen.

Maar als je hem monteert op rubbers, cv/drinkwater flexibel aansluit, lucht toevoer/afvoer ook flexibel aansluit, en je hem in een afgesloten ruimte (aftimmeren) met schuim neerzet dan valt het erg mee.

Ik heb 2 hewalexen zoals hier boven beschreven op onze open zolder staan. Ben ik aan de andere kant van diezelfde open zolder aan het werk hoor ik echt niks. Ik ben regelmatig naar de installatie van kijken of hij nog draaide :9
Ik heb de Hewalex nu voozien van andere trillingdempers
https://warmtepompdempers...ype-50-35-shore-max-18-kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakL
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-01 11:16
Onlangs set geïnstalleerd met 300ltr zonneboiler, met 2 warmtewisselaars. Onderste voor de collectoren, bovenste wil ik graag als hulp/voorverwarming op de cv/ vloerverwarming aansluiten. Moet deze dan op de retourleiding, net voordat hij weer de cv ketel ingaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakL
  • Laatst online: 06-01 11:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSSjIA8vzIcdtbrlVBSrgRmKMPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODI6mpuFfUYmwa5tJcfp467j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klimaatje
  • Laatst online: 24-07 23:58
Beste medetechneuten.

Ik zit met een vreemd probleem bij een aansluiting van een aparte warmtepomp (Hewalex 3 KW) aan te sluiten via CV als ondersteuning met een 3 groepen vloerverwarming over een buffervat (enkel door spiraal)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJknee0zIltKxa37XTwf5RBq5x0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9VcLMAprlEWIEuBzCiLLr2QD.png?f=user_large

Zoals de tekening laat zien heb ik een open verdeler gebruikt. Op de vloerverwarming staat nog wel een pomp die geschakeld is bij 35 graden, Warmtepomp staat op 38 graden en CV op 32 graden.
Allereerst, is dit schema juist of voor verbetering vatbaar.

Het vreemde is bij deze aansluiting dat de warmtepomp in storing slaat (Hoge druk alarm) Keerkleppen zitten in de goed richting maar het lijkt wel of er ergens tegendruk is.

Als ik de Warmtepomp uitschakel en dus enkel de CV gebruik wordt de open verdeler warm op alle zijde maar de zijde aanvoer naar de vloerverwarming gaat naar beneden en wordt enkel warm tot na de eerst 90 gr. Bocht, de warmte gaat dus niet verder naar beneden naar de vloerverwarming.

Dus in deze situatie 2 problemen, warmte komt niet aan bij de vloerverwarming en de warmtepomp slaat in hoge druk storing.

Hopelijk hebben jullie enige suggesties om dit werkend te krijgen, bij voorbaat dank voor het meedenken.

Groetjes Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Klimaatje schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:16:
Beste medetechneuten.

Ik zit met een vreemd probleem bij een aansluiting van een aparte warmtepomp (Hewalex 3 KW) aan te sluiten via CV als ondersteuning met een 3 groepen vloerverwarming over een buffervat (enkel door spiraal)
[Afbeelding]

Zoals de tekening laat zien heb ik een open verdeler gebruikt. Op de vloerverwarming staat nog wel een pomp die geschakeld is bij 35 graden, Warmtepomp staat op 38 graden en CV op 32 graden.

Het vreemde is bij deze aansluiting dat de warmtepomp in storing slaat (Hoge druk alarm) Keerkleppen zitten in de goed richting maar het lijkt wel of er ergens tegendruk is.

Als ik de Warmtepomp uitschakel en dus enkel de CV gebruik wordt de open verdeler warm op alle zijde maar de zijde aanvoer naar de vloerverwarming gaat naar beneden en wordt enkel warm tot na de eerst 90 gr. Bocht, de warmte gaat dus niet verder naar beneden naar de vloerverwarming.

Dus in deze situatie 2 problemen, warmte komt niet aan bij de vloerverwarming en de warmtepomp slaat in hoge druk storing.

Hopelijk hebben jullie enige suggesties om dit werkend te krijgen, bij voorbaat dank voor het meedenken.

Groetjes Tim
Een extra pomp plaatsen na de open verdeler. Na een open verdeler is altijd een pomp plaatsen voor transport na het afgiftesysteem. Dit wordt ook gedaan met een warmtepomp aangesloten op een buffervat. De pomp van de Hewalex of cv ketel duwt het water door de openverdeler en door de eigenschap van de openverdeler valt de pompdruk hierin weg "hydraulisch neutraal gebied". De pomp wat na de openverdeler komt laten schakelen met een Relais.
Keerklep in de retour warmtepomp lijkt mij niet nodig. Een pompschakeling op 35gr is ook niet zo'n goed idee met een warmtepomp. Begin eerst het verwijderen van pompschakelaar.
Wat is de leidingdiameter wat er is verbruikt? De nominale flow van de Hewalex is 650ltr/h.
Voor de cv ketel het zelfde probleem, na de open verdeler is er geen flow meer. De pomp van de cv ketel blijft voor het grootste gedeelte over de openverdeler stromen.
Hoe zijn de keerkleppen toegepast? Beïnvloeid de warmteopomp de cv ketel niet?

[ Voor 18% gewijzigd door andre75 op 21-11-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Merk je hiermee veel verschil?
Ik heb ze op 5/6 rubber matjes staan van 1 cm dik(die je ook op daken ziet waar tegels op liggen)kost bijna niks, werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Dat kan je inderdaad doen, maar dan trek je wel standaard alle warmte uit je boiler als de cv draait.
Verstandig om hier een klep in te maken, of het op een andere manier te kunnen regelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:02
Weet iemand een installateur in het noord-oosten (oost Groningen) die de hewalexen installeert? Had een aantal lokale geprobeerd, maar die durven het niet aan/leveren de apparatuur niet, dus doen ze het niet.
Dawi is verder een bekende die deze icm zonneboilers installeert, maar daar heb ik na 1,5 jaar de hoop maar opgegeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:39:
[...]

Merk je hiermee veel verschil?
Ik heb ze op 5/6 rubber matjes staan van 1 cm dik(die je ook op daken ziet waar tegels op liggen)kost bijna niks, werkt prima
Ik merk duidelijk verschil. Ook haal ik nu de aanzuiglucht gedeeltelijk van zolder, een gemengde lucht. De Hewalex hangt in een afgesloten ruimte waar de aanzuiglucht van de zolder wordt gehaald en een deel van buiten. Ik heb nu een menglucht van een graad of 12.

• Sterke-Jerke
Ik stuur nu mijn hewalex aan dmv het MQTT script https://github.com/Chibald/Hewalex2Mqtt

Alleen zou ik erg graag op een of andere manier een signaal hebben wanneer defrost aan staat.

Iemand een suggestie?

S.J.

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 16:38
Sterke-Jerke schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:39:
Ik stuur nu mijn hewalex aan dmv het MQTT script https://github.com/Chibald/Hewalex2Mqtt

Alleen zou ik erg graag op een of andere manier een signaal hebben wanneer defrost aan staat.

Iemand een suggestie?
er bestaat ook een esphome script, ik heb echter geen idee of deze defrosts eruit haalt:

https://github.com/smaksimowicz/esphome-hewalex-g422

nu ik hem nog eens bekijk denk ik echter dat deze alleen voor de solarpomp is.

• Klimaatje
  • Laatst online: 24-07 23:58
andre75 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:45:
[...]

Een extra pomp plaatsen na de open verdeler. Na een open verdeler is altijd een pomp plaatsen voor transport na het afgiftesysteem. Dit wordt ook gedaan met een warmtepomp aangesloten op een buffervat. De pomp van de Hewalex of cv ketel duwt het water door de openverdeler en door de eigenschap van de openverdeler valt de pompdruk hierin weg "hydraulisch neutraal gebied". De pomp wat na de openverdeler komt laten schakelen met een Relais.
Keerklep in de retour warmtepomp lijkt mij niet nodig. Een pompschakeling op 35gr is ook niet zo'n goed idee met een warmtepomp. Begin eerst het verwijderen van pompschakelaar.
Wat is de leidingdiameter wat er is verbruikt? De nominale flow van de Hewalex is 650ltr/h.
Voor de cv ketel het zelfde probleem, na de open verdeler is er geen flow meer. De pomp van de cv ketel blijft voor het grootste gedeelte over de openverdeler stromen.
Hoe zijn de keerkleppen toegepast? Beïnvloeid de warmteopomp de cv ketel niet?
Beste Andre bedankt voor je reactie , wordt zeer gewaardeerd. Als ik het goed begrijp de pompschakelaar bij de vloerverwarming verwijderen, een extra pomp plaatsen na de open verdeler (naar de vloerverwaring toe) maar daar zit tich al een pomp? of moet ik die dan verplaatsen naar boven of echt nog een pomp erbij zetten? De leidingdiameter is 22mm flow is nominaal. Keerkleppen naar CV retour en keerklep warm uit CV naar open verdeler, dit lijkt me dan juist en zal de CV niet beinvloeden, is dat juist. Het klopt wat je zegt dat er een circulatie plaatsvind in de open verdeler. de pomp van de CV blijft inderdaad voor het grootste deel over de open verdeler stromen. Zou dit hiern aopgelost kunnen zijn, dan ga ik het zo proberen

• Jojan265
Klimaatje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:59:
[...]

Beste Andre bedankt voor je reactie , wordt zeer gewaardeerd. Als ik het goed begrijp de pompschakelaar bij de vloerverwarming verwijderen, een extra pomp plaatsen na de open verdeler (naar de vloerverwaring toe) maar daar zit tich al een pomp? of moet ik die dan verplaatsen naar boven of echt nog een pomp erbij zetten? De leidingdiameter is 22mm flow is nominaal. Keerkleppen naar CV retour en keerklep warm uit CV naar open verdeler, dit lijkt me dan juist en zal de CV niet beinvloeden, is dat juist. Het klopt wat je zegt dat er een circulatie plaatsvind in de open verdeler. de pomp van de CV blijft inderdaad voor het grootste deel over de open verdeler stromen. Zou dit hiern aopgelost kunnen zijn, dan ga ik het zo proberen
Je kunt volgens mij de circulatiepomp van de Hewalex ook continue aanzetten (om te proberen). Dan heb je ook circulatie richting je afgifte en wordt de warmte van je CV vanuit de open verdeler ook meegenomen.

• andre75
Klimaatje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:59:
[...]

Het probleem wat je nu hebt, is dat er geen stroming is (flow) na de open verdeler. Als u een standaard vloerverwarmingsverdeler heeft met een pomp wordt dit een HT mengverdeler genoemd. Het hete cv water wordt als ware gemengd in de vloerverwarmingsverdeler naar een lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

Pharr-E schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:47:
Beste Tweakers,

Ik kijk al een tijdje mee in dit topic en heb ondertussen een Hewalex PCWU 3kw gekocht. Hopelijk mag ik hier mijn situatie aan jullie voorleggen met de uitdagingen die ik daarbij tegenkom..

Gezien dat er al een hybride warmtepomp is geplaatst (Quatt 8kw) zocht ik naar een manier om warm tapwater te maken om zo verder richting gasloos te gaan. Een warmtepompboiler die gebruik maakt van de uitblaas van de mechanische ventilatie, was een voor de hand liggende optie. Bij even rondkijken zag ik al snel, dat ik met de hoogte van mijn kelder 1,73m tekort zou komen. Toen stuitte ik via dit topic op de Hewalex ventilatiewarmtepomp, waar ik met 2 losse boilers van 200L zou kunnen werken van een lager model (ca. 1,50m). Bijkomend voordeel is dat ik in mijn huis uit 1967 2 gemetselde rookkanalen heb van 22x22cm. Eentje behorend bij de (inmiddels gesaneerde) oliekachel en de andere van de houthaard. In de winter stoken we in de avond hout op recreatieve basis. Het kanaal van de oliekachel kan ik gebruiken als aanvoer van de Hewalex. Deze begint in de badkamer en loopt via zolder naar de kelder. Dit vierkant rookkanaal ga ik voorzien van een 160mm spirobuis. Op het moment dat ik de haard ga stoken warmt deze buis in het andere kanaal op en zorgt zo, dat de Hewalex nog wat warmere lucht aanzuigt. Laat dit 25 graden celcius zijn, dan is een mooie COP te behalen lijkt mij. Voor de afvoer van de Hewalex, ga ik geïsoleerde buis van 160mm gebruiken, om condensvorming te voorkomen. Tussen de inlaat van de Hewalex ga ik een luchtfiler zetten om hem zo schoon mogelijk te laten aanzuigen.

Bijlagen
Ik heb een tekening gemaakt over hoe het buizenstelsel loopt in ons huis. Daarnaast heb ik ook een schets gemaakt in paint over hoe ik de 2 extern gestookte boilers aan denk te moeten sluiten.
Hulp en ervaring
Een vriend van me is installatiemonteur en wil me ondersteunen met advies en controle, maar is onbekend met de Hewalex. Ikzelf heb wel een klein beetje ervaring met waterleidingen en CV.

Feiten / Setup
*Waterverbruik jaarlijks nu 175m3 gezin van 3 personen (toekomst 4)
*Badkamer met regen/stortdouche en hoekbad 200L (het bad zou ik 2 keer achter elkaar willen kunnen vullen)
*Beneden vloerverwarming, boven airco's, Badkamer handdoekradiator en VVW op RTL ventiel
*Quatt hybride warmtepomp 8kw voor vvw
*Nefit Ecomline exxelent combiketel uit 2008
*Tado thermostaat
*28x 410wp zonnepanelen met optimizers op het zuiden

De uitdagingen waar ik tegenaan loop.
-Welke boiler te kiezen 2x200L in serie? het liefste RVS i.v.m. minder onderhoud (Inventum Maxtank, Dejong, Installtek, OEG, TESY) met minimaal 1 warmtewisselaar.
-Hoe de boilers aan te sluiten in serie? Zoals ik getekend heb goed?
-Heb ik 1 of 2 verwarmingselementen nodig voor een legionellarun en hoeveel kw?
-We hebben een waterontharder. Ik lees dat sommige fabrikanten geen garantie geven. Wat is wijsheid?
-Ik zie in de handleiding dat gebruik wordt gemaakt van een expansievat. Is dat in mijn geval nodig?

Indien ik iets vergeten ben, of jullie aandachtspunten hebben, dan hoor ik het graag.

**Optioneel om extra gas te besparen**
Ik zou graag een bedenksel met jullie willen bespreken. Indien ik mijn 2 boilervaten in serie plaats, zou boiler nummer 2 vaak niets staan te doen. Je gaat immers meestal niet 2x achter elkaar in bad.

Ik zou graag de warmtewisselaar in boiler 2 willen gebruiken om aan te sluiten op de retourleiding van de CV ketel/Hybride warmtepomp. Zodat wanneer de warmtepomp tekort schiet, en ketel wil inschakelen, eerst de warmte uit boiler 2 wordt gebruikt, tot deze naar een minimum van 40 graden Celsius is gedaald. Zo voorkom ik dat de ketel in hoeft te schakelen. Ik heb dit besproken met de Monteurs van Quatt. Zij vonden het interessant, maar zijn bang dat het storing geeft door een Delta T verwarring bij de CV ketel bijvoorbeeld. Ik zou denken, cv ketel heeft warmtevraag, er stroomt via retour 40 graden binnen, cv ketel pompt rond maar verwarmt niet bij. Of is dat te kort door de bocht? Ik hoor graag hoe jullie over deze optie denken. Indien mogelijk, hoe in te regelen op ketel (3 wegklep zonneboiler bijv.)?

Bij voorbaat dank voor het meedenken :)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessante gedachte om de restwarmte van je rookkanaal te gebruiken, dat zet mij aan het denken, ik zou zelfs één deel de isolatie tussen twee buizen (de binnen en buitenbuis) uit kunnen halen en dan lucht doorheen forceren. Alleen even opletten dat voldoende lucht doorheen trek/niet te heet in de hewalex word waarop hij uitgaat.

Verder er nog verder meegekomen?
Is in dit top je SWW vat hydraulische aansluiting als de meest logische bevonden?

Wat betreft boiler zou ik adviseren twee sets zonneboiler aan te schaffen icm de zeer gunstige subsidie. Kijk eens in nl op solmax of bij: https://www.heizung-solar...udelijk-gebruik::962.html

Dan zit je incl transport met je investering ongeveer gelijk aan de subsidie 😋👍

Uiteraard is rvs mooier maar of dat twee maal 1400€ waard is?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Rookkanaal (met rook) gebruiken lijkt mij vragen om een vroege Hewalex dood. Filters doen maar zoveel, zeker als je nog een beetje flow wil hebben. Bovendien bestaan er geen ultrafijnstoffilters, dus dat gaat er zo in.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Vanaf januari 2024 is er waarschijnlijk geen subsidie meer mogelijk op de Hewalex PCWU. Alle warmtepompen met energielabel A+ of lager verdwijnt van de subsidielijst met uitzondering van de warmetpompboilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Brent schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:21:
Rookkanaal (met rook) gebruiken lijkt mij vragen om een vroege Hewalex dood. Filters doen maar zoveel, zeker als je nog een beetje flow wil hebben. Bovendien bestaan er geen ultrafijnstoffilters, dus dat gaat er zo in.
Het gaat om een tweede kanaal dat nu ongebruikt is.
andre75 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:16:
Vanaf januari 2024 is er waarschijnlijk geen subsidie meer mogelijk op de Hewalex PCWU. Alle warmtepompen met energielabel A+ of lager verdwijnt van de subsidielijst met uitzondering van de warmetpompboilers
Dan kan mooi de prijs weer omlaag. En ook geen installatiekosten meer, installateurs zijn toch al slecht te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Martin7182 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:57:
[...]

Het gaat om een tweede kanaal dat nu ongebruikt is.
[...]

Dan kan mooi de prijs weer omlaag. En ook geen installatiekosten meer, installateurs zijn toch al slecht te vinden :)
Vooral een goede installateur met kennis van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Hoe kom je aan die informatie? Ik vind het slecht nieuws eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
Klimaatje schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:16:
Beste medetechneuten.

[Afbeelding]

Groetjes Tim
Beste Klimaatje,
Beetje late reactie, tijdje niet op het forum gezeten.
Zoals uit diverse reacties al blijkt is de stroming over je wp kennelijk te laag.
Eén puntje wil ik aangeven: in je schema zit het expansievat vlak voor je circulatiepomp. Dat geeft negatieve invloed op de stroming.
Ik zou hem bijv. in de retour van het cv toestel zetten en dan zorgen dat deze leiding naar cv en verdeler altijd open is.
( En wettelijk gezien is het een eis dat er een expansievat binnen de afsluiters van je cv toestel zit).

Je open verdeler is een open verdeler voor het cv toestel( deze kan daar vrij circuleren).
Voor je wp is het geen open verdeler maar een buffervat wat serieel in de aanvoer zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Tim123 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:31:
[...]

Hoe kom je aan die informatie? Ik vind het slecht nieuws eigenlijk...
https://www.vakbladwarmte...pen-met-laag-energielabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Tim123 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:50:
[...]

Het energielabel van de hewalex is toch A+++?
Wat ik zo lees A+
https://www.hewalex.pl/en...ter-heat-pumps/pcwu-30kw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86NtUnM1zieAv4irsIKpTbKvIeM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RbGF4Vn7Lqa0TSUEHZJQ3dYC.png?f=fotoalbum_large
Deze kan ik online tegen. Vandaar mijn verbazing.
Nu durft deze site ook bijna €2600 te vragen, dus hoe betrouwbaar is het? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Ik probeer de Hewalex toe toe voegen aan Home Assistant, maar lijkt nog niet helemaal te lukken.

• Elfin EW11, IP 192.168.178.250, ingesteld zoals https://gathering.tweaker...message/72085254#72085254
• MQTT draait op Home Assistant: IP 192.168.178.101, poort 1883
• Eigen fork gemaakt op basis van Emacee. Ik heb de config settings aangepast, want die stonden op 192.168.1.5 ipv 192.168.178.101. Daarnaast ook poort en IP van Elfin ingevuld
• YAML van [url=https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/75764204#75764204\huub66[/url] gebruikt

Als ik de addon start zegt die ook netjes dat er contact is met de MQTT broker

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2023-12-13 15:11:01,466 :: __main__ :: INFO :: Starting Hewalex 2 Mqtt
2023-12-13 15:11:01,467 :: __main__ :: INFO :: reading config
2023-12-13 15:11:01,468 :: __main__ :: INFO :: Connection in progress to the Mqtt broker (IP:192.168.178.101 PORT:1883)
2023-12-13 15:11:01,469 :: __main__ :: INFO :: Mqtt authentication enabled
2023-12-13 15:11:01,474 :: __main__ :: INFO :: subscribed to : hewalex/Command/#
2023-12-13 15:11:01,475 :: __main__ :: INFO :: Get device status
2023-12-13 15:11:01,477 :: __main__ :: INFO :: Mqtt: Connected to broker. 
2023-12-13 15:11:31,476 :: __main__ :: INFO :: Get device status
2023-12-13 15:12:01,480 :: __main__ :: INFO :: Get device status

Maar als ik dan een entiteit toe wil voegen geeft die unknown aan. In MQTT Explorer is de hewalex ook niet te vinden (wat Sterke-Jerke wel weer heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door PASware op 13-12-2023 15:31 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Tim123 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:03:
[...]

[Afbeelding]
Deze kan ik online tegen. Vandaar mijn verbazing.
Nu durft deze site ook bijna €2600 te vragen, dus hoe betrouwbaar is het? 8)
Ik vond deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n_xUl3hE3T3O5gI-kncx4dHW58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E2muKOd5zCAvstKgmvZiN07U.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Is volgens mij een verschil tussen verwarmen en tapwater maken. De meeste warmtepompen scoren voor tapwater a+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
PASware schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:29:
Ik probeer de Hewalex toe toe voegen aan Home Assistant, maar lijkt nog niet helemaal te lukken.

Maar als ik dan een entiteit toe wil voegen geeft die unknown aan. In MQTT Explorer is de hewalex ook niet te vinden (wat Sterke-Jerke wel weer heeft.
Ik denk dat er iets niet goed gaat met je connectivity: Mijn logfile na een herstart:

2023-12-13 18:41:04,983 :: __main__ :: INFO :: Starting Hewalex 2 Mqtt
2023-12-13 18:41:04,984 :: __main__ :: INFO :: reading config
2023-12-13 18:41:04,986 :: __main__ :: INFO :: Connection in progress to the Mqtt broker (IP:192.168.50.171 PORT:1883)
2023-12-13 18:41:04,986 :: __main__ :: INFO :: Mqtt authentication enabled
2023-12-13 18:41:04,996 :: __main__ :: INFO :: subscribed to : Heatpump/Command/#
2023-12-13 18:41:04,997 :: __main__ :: INFO :: Mqtt: Connected to broker.
2023-12-13 18:41:05,003 :: __main__ :: INFO :: subscribed to : Heatpump/Command/#
2023-12-13 18:41:05,004 :: __main__ :: INFO :: Mqtt: Connected to broker.
2023-12-13 18:41:05,004 :: __main__ :: INFO :: Get device status
2023-12-13 18:41:05,010 :: __main__ :: INFO :: Mqtt: Connected to broker.
2023-12-13 18:41:05,412 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/date 2023-12-13
2023-12-13 18:41:05,413 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/time 19:33:18
2023-12-13 18:41:05,414 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/T1 5.8
2023-12-13 18:41:05,415 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/T2 24.3
2023-12-13 18:41:05,415 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/T3 24.9
2023-12-13 18:41:05,416 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/T6 22.9
2023-12-13 18:41:05,417 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/T7 23.4
2023-12-13 18:41:05,417 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/T8 0.8
2023-12-13 18:41:05,418 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/T9 10.9
2023-12-13 18:41:05,418 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/T10 29.6
2023-12-13 18:41:05,419 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/IsManual True
2023-12-13 18:41:05,419 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/FanON False
2023-12-13 18:41:05,420 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/CirculationPumpON False
2023-12-13 18:41:05,421 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/HeatPumpON False
2023-12-13 18:41:05,421 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/CompressorON False
2023-12-13 18:41:05,422 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/HeaterEON False
2023-12-13 18:41:05,423 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/EV1 124
2023-12-13 18:41:05,423 :: __main__ :: INFO :: Heatpump/WaitingStatus 0

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Dat lijkt me inderdaad duidelijk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Even terugkomen hierop. De Hewalex is geïnstalleerd voor SWW toch gewoon een warmtepompboiler? Waarom zou je dan geen subsidie krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Martin7182 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:56:
[...]

Even terugkomen hierop. De Hewalex is geïnstalleerd voor SWW toch gewoon een warmtepompboiler? Waarom zou je dan geen subsidie krijgen?
De grap is dat je op een warmtepomp veel meer subsidie krijgt dan op een warmtepompboiler. Als je de hewalex een beetje slim weet/wist in te kopen dan kreeg je vanwege de warmtepomp subsidie geld toe. Bij warmtepompboilers gaat je dit niet lukken omdat de subsidie veel lager is.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Daar heb je wel gelijk in, maar de veranderende regels/subsidie maken het niet makkelijker. De hoge subsidie maakt ook de prijzen hoger. Straks koop je duur en kun je fluiten naar de subsidie. Ik lees op rijksoverheid.nl dat de aankoopdatum leidend is, kun je daar rechten aan ontlenen? Ik dacht eerder begrepen te hebben dat het om de installatiedatum ging :? Onze gasketel is aan vervanging toe (wordt alleen gebruikt voor douchewater), maar met dit gerommel ga ik misschien niet van het gas af maar koop gewoon weer een nieuwe ketel.

Wat betreft het energielabel, zou het kunnen dat voor SWW A+ geldt en voor verwarmen A+++?

[ Voor 16% gewijzigd door Martin7182 op 16-12-2023 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
Op Zonneboilermagazijn staat ook A+++. Deze beste man importeert deze warmtepompen zelf en heeft deze ook zelf om laten keuren naar een warmtepomp voor cv. Vandaar ook de hoge subsidie omdat deze aangemerkt is als warmtepomp en niet als warmtepompboiler.

Nu weet ik natuurlijk niet welk label de RVO er aan zal hangen, maar ik denk wel deze man er achteraan zal gaan om deze als A+++ aangemerkt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Heeft hier ook iemand de Hewalex WP icm een Hewalex 300L voorraadvat?

(Als het ware dit: https://zonneboilermagazi...ctoren-en-3kw-warmtepomp/
Echter heb ik de zonnecollectoren nog niet aangesloten)

Ik verbaas mij nogal over het stilstandsverlies. Dit is op dagen zoals nu tussen de 1 en 1,5 kWh per dag. Boilervat staat in een onverwarmde garage met momenteel een omgevingstemperatuur van 10 tot 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub66
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-08 23:25
emot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:30:
Heeft hier ook iemand de Hewalex WP icm een Hewalex 300L voorraadvat?

(Als het ware dit: https://zonneboilermagazi...ctoren-en-3kw-warmtepomp/
Echter heb ik de zonnecollectoren nog niet aangesloten)

Ik verbaas mij nogal over het stilstandsverlies. Dit is op dagen zoals nu tussen de 1 en 1,5 kWh per dag. Boilervat staat in een onverwarmde garage met momenteel een omgevingstemperatuur van 10 tot 12 graden.
@emot Ik heb dezelfde set aangeschaft en ook nog niet toegekomen aan de zonnecollectoren. :)
Hoe bepaal je het verlies in kWh? Ik kan wel uitlezen hoeveel graden verlies er is per dag maar hoe vertaal ik dat naar kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
huub66 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:06:
[...]

@emot Ik heb dezelfde set aangeschaft en ook nog niet toegekomen aan de zonnecollectoren. :)
Hoe bepaal je het verlies in kWh? Ik kan wel uitlezen hoeveel graden verlies er is per dag maar hoe vertaal ik dat naar kWh?
Ik heb een kWh meter van Home wizard op de WP zitten. Hiermee kan ik zien dat deze ongeveer 1x per 24 uur aanslaat en dit kost dan zo'n 1 tot 1,4 kWh.

Missende doch belangrijke info; de temperatuur van het tapwater koelt dan 5 graden af van 55 naar 50 graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Over mensen die twijfelen of de Hewalex nog in aanmerking komt voor subsidie, hij staat voor 2024 gewoon nog op de lijst van RVO:

https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf
En dan ff zoeken op "KA17678". Subsidie gaat ook omhoog naar € 2625

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huub66
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-08 23:25
emot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:04:
[...]

Ik heb een kWh meter van Home wizard op de WP zitten. Hiermee kan ik zien dat deze ongeveer 1x per 24 uur aanslaat en dit kost dan zo'n 1 tot 1,4 kWh.

Missende doch belangrijke info; de temperatuur van het tapwater koelt dan 5 graden af van 55 naar 50 graden.
Ik zie hier inderdaad vergelijkbaar verlies, ook van 45 naar 40 op 24u. Zelfs nadat ik alle aansluitingen met armaflex heb geisoleerd dus dat is echt het boilervat wat het verlies veroorzaakt
Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste