Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
huub66 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:25:
[...]

Ik zie hier inderdaad vergelijkbaar verlies, ook van 45 naar 40 op 24u. Zelfs nadat ik alle aansluitingen met armaflex heb geisoleerd dus dat is echt het boilervat wat het verlies veroorzaakt
Hier ook hetzelfde:
Vannacht 2.30 is de warmtepomp uitgegaan, boiler egaal op 60 graden. Nu (17.30) boiler bovenin 56, onderin 55 graden.
Toch voel ik niet echt de plek op de boiler waar de warmte "weglekt".
Wellicht is bekijken met een warmtebeeldcamera (als ik te pakken kan krijgen).

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:01
Tim123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:31:
[...]

Hier ook hetzelfde:
Vannacht 2.30 is de warmtepomp uitgegaan, boiler egaal op 60 graden. Nu (17.30) boiler bovenin 56, onderin 55 graden.
Toch voel ik niet echt de plek op de boiler waar de warmte "weglekt".
Wellicht is bekijken met een warmtebeeldcamera (als ik te pakken kan krijgen).
Nee, ik kan het ook niet voelen. Maar vind het toch best veel verlies niet?
Hoe is dit bij andere WPB's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51
Verlies bij mij is volgens mij een stuk hoger. Ik stook tot 56 graden met een hysteresis van 3 graden en elke 4 uur springt die volgens mij wel.

Kan boiler wel op lagere temperatuur houden, dan koelt die minder snel af, maar mijn vriendin houd van standje lava met douchen dus dan is de capaciteit ook niet zo hoog.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
PASware schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:42:
Verlies bij mij is volgens mij een stuk hoger. Ik stook tot 56 graden met een hysteresis van 3 graden en elke 4 uur springt die volgens mij wel.

Kan boiler wel op lagere temperatuur houden, dan koelt die minder snel af, maar mijn vriendin houd van standje lava met douchen dus dan is de capaciteit ook niet zo hoog.
Heb je een keerklep achter je transport pomp zitten?
Er onstaat een circulatie door de warmtepomp en boiler waardoor hij sneller afkoelt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16PHeNbqTVv4V2Tz1bbjCo3oOQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tu9kDmyTwkjkPL813hkJy93V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHjthRZQbItcSqHjKC2vA9HoTe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQNxVE90dah1s4MKnm6dm0Ci.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de transport pomp vervangen, en was de keerklep vergeten. Het verlies word een stuk groter kwam ik achter. Inmiddels dus toch weer een keerklep geplaatst.
Let vooral op de 2e lijn van boven, dat is de temperatuur van de boiler onderin.
De 2 onderste lijnen zijn de in en uittrede van de warmtepomp terwijl hij uit staat.

[ Voor 23% gewijzigd door Tim123 op 30-12-2023 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharr-E
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-07 13:08
ErikVers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:32:
[...]

Interessante gedachte om de restwarmte van je rookkanaal te gebruiken, dat zet mij aan het denken, ik zou zelfs één deel de isolatie tussen twee buizen (de binnen en buitenbuis) uit kunnen halen en dan lucht doorheen forceren. Alleen even opletten dat voldoende lucht doorheen trek/niet te heet in de hewalex word waarop hij uitgaat.

Verder er nog verder meegekomen?
Is in dit top je SWW vat hydraulische aansluiting als de meest logische bevonden?

Wat betreft boiler zou ik adviseren twee sets zonneboiler aan te schaffen icm de zeer gunstige subsidie. Kijk eens in nl op solmax of bij: https://www.heizung-solar...udelijk-gebruik::962.html

Dan zit je incl transport met je investering ongeveer gelijk aan de subsidie 😋👍

Uiteraard is rvs mooier maar of dat twee maal 1400€ waard is?
Ik zou geen isolatie van een rookkanaal weghalen. Het warmt nu al voldoende op om er een spirobuis langs te leggen. De gemetselde muren rondom de schoorsteen komen nu soms al tot 35 graden Celsius.

Intussen heb ik 2 dejong RVS 200L (energieklasse B ) boilers aangeschaft bij een installateur waar deze geannuleerd waren door een andere klant. Hierdoor voor een heel zacht prijsje 2 nieuwe boilers met enkele warmtewisselaar kunnen kopen.

Nu ligt de prioriteit nog even bij een babykamer..

Ondertussen probeer ik de aansluit onderdelen bij elkaar te sprokkelen. Dus als er nog tips zijn voor mijn opstelling, graag :)

Ik kan niet wachten tot het staat te draaien, zodat ik de resultaten met jullie kan delen.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

huub66 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:25:
[...]

Ik zie hier inderdaad vergelijkbaar verlies, ook van 45 naar 40 op 24u. Zelfs nadat ik alle aansluitingen met armaflex heb geisoleerd dus dat is echt het boilervat wat het verlies veroorzaakt
En @huub66 foto van je warm water leiding uit je boilervat?

Warmtesifon toegepast?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

PASware schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:04:
Over mensen die twijfelen of de Hewalex nog in aanmerking komt voor subsidie, hij staat voor 2024 gewoon nog op de lijst van RVO:

https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf
En dan ff zoeken op "KA17678". Subsidie gaat ook omhoog naar € 2625
Let wel is indicatief staat er boven…
Voor verwarmen heeft hij label A+ wat ik enkel op officiële label kan zien dus vraag me af of dat ook echt uit gekeerd gaat worden…als voor tapwater A+++ heeft kan t wel eens kloppen… ik heb hem icm zonneboiler toch maar veilig in 2023 aangevraagd 👍

Zonneboiler werd €1000,- minder subsidie dus moest wel… die warmtepomp is wel jammer als ik net de 225 meer net misloop…

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 05-01-2024 22:22 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMgMCok-Ddpbl3yIPQdjhWNWADw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0L8KC8fzB2z8uDPGuVHNZYT.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit werken?
Ik heb al een 3kw hewalex word nu gebruikt voor tap water.
Deze is nu 5 jaar oud dus ik zou een nieuwe kunnen kopen en weer subsidie aanvragen.
Zou je er ook 2 kunnen kopen en voor 2 subsidie krijgen?

Ik heb een woonkamer van 60 m2 plafond is 3 meter ongeveer.
60 m2 vloerverwarming rfloors droog systeem.
Zou er genoeg vermogen zijn om de vloer te verwarmen en een 300 liter buffervat.

Mvg jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Laatst online: 28-05 11:32
scholten45 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:36:
[Afbeelding]

Zou dit werken?
Deze is nu 5 jaar oud dus ik zou een nieuwe kunnen kopen en weer subsidie aanvragen.

Zou er genoeg vermogen zijn om de vloer te verwarmen en een 300 liter buffervat.

Mvg jos
2x subsidie kan. Laat anders 1 factuur op je eigen naam en 1 op naam van je partner zetten en vraag met twee digids subsidie aan.
Ik verwarm met gemak een 300l vat.
Op deze vorstdagen staat de Hx 16 uur te draaien voor cv en tapwater (geen vw). Het scheelt wel dat mijn Hx relatief warme lucht krijgt.
Je isolatie bepaalt uiteraard in grote mate of hij het trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:46
scholten45 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:36:
[Afbeelding]

Zou dit werken?

Mvg jos
De tweede wp zal op deze manier een hogere watertemperatuur hebben dan de vloer nodig heeft. Dat gaat ten koste van het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Dat klopt ik laat ze op 45 graden draaien, alles wat over is loopt over de spiraal in het buffervat, dat lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Goed idee om 2 facturen te vragen ieder op zijn eigen naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 23:11
Inmiddels lees ik al een mooi tijdje mee op dit forum en er staan veel interessante dingen op.
Eind vorig jaar wees iemand me op dit systeem (en subsidie), en was toen helaas te laat om het setje van 3 collectoren te bestellen (met nog de hoge subsidie
Ik overweeg ook om een zonneboiler (waarschijnlijk 2*200 liter) + 2 hewalex warmtepompen te installeren voor ondersteuning van de cv (tapwater en verwarming).

De zonneboiler wou ik dan aansluiten volgens schema 11 of 12.

Omdat het dan niet mogelijk is om de warmtepompen aan te sturen vanaf de zonneboiler controller wil ik de warmtepompen vanaf de eigen controller aansturen. Hierbij wil ik het eerste van de 2 vaten op vrij lage temperatuur laten draaien (30-35graden) en in die bovenste spriaal het cv water (alleen vloerverwarming) laten lopen. Het tweede vat op hoge temperatuur voor douchewater.
Hierover heb ik enkele vragen;
1 Ziet iemand hier op een bepaalde manier problemen in?
2 Als het vat op vrij lage temperatuur draait, is er dan genoeg warmteoverdracht in die spiraal voor cv?
3 Ik weet nog niet zo goed hoe het zit met de temperatuur sensoren op het vat. Omdat de warmtepomp niet aangestuurd wordt van uit de zonneboiler controller ben ik de Sensoren 2x nodig. Weet iemand hoe dit zit?
scholten45 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:45:
Goed idee om 2 facturen te vragen ieder op zijn eigen naam.
Hier heb ik diverse keren met het RVO over gebeld, en ze geven dus aan dat het stapelen van subsidies op apparaten gewoon mag. Dus je hoeft in principe helemaal niet om 2 facturen te vragen, als op factuur duidelijk staat dat er 2 geplaatst zijn dan kun je die in één keer aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
anoniem1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:59:
Inmiddels lees ik al een mooi tijdje mee op dit forum en er staan veel interessante dingen op.
Eind vorig jaar wees iemand me op dit systeem (en subsidie), en was toen helaas te laat om het setje van 3 collectoren te bestellen (met nog de hoge subsidie
Ik overweeg ook om een zonneboiler (waarschijnlijk 2*200 liter) + 2 hewalex warmtepompen te installeren voor ondersteuning van de cv (tapwater en verwarming).

Omdat het dan niet mogelijk is om de warmtepompen aan te sturen vanaf de zonneboiler controller wil ik de warmtepompen vanaf de eigen controller aansturen. Hierbij wil ik het eerste van de 2 vaten op vrij lage temperatuur laten draaien (30-35graden) en in die bovenste spriaal het cv water (alleen vloerverwarming) laten lopen. Het tweede vat op hoge temperatuur voor douchewater.
2 Als het vat op vrij lage temperatuur draait, is er dan genoeg warmteoverdracht in die spiraal voor cv?
3 Ik weet nog niet zo goed hoe het zit met de temperatuur sensoren op het vat. Omdat de warmtepomp niet aangestuurd wordt van uit de zonneboiler controller ben ik de Sensoren 2x nodig. Weet iemand hoe dit zit?

[...]

Hier heb ik diverse keren met het RVO over gebeld, en ze geven dus aan dat het stapelen van subsidies op apparaten gewoon mag. Dus je hoeft in principe helemaal niet om 2 facturen te vragen, als op factuur duidelijk staat dat er 2 geplaatst zijn dan kun je die in één keer aanvragen.
Mbt vraag 1.
Tapwater bewaren op 30 a 35 graden?
Wat vindt u er zelf van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 07:32
Ik heb mijn hewalex ook binnen en ben mijn installatie materiaal aan het inventariseren. Maar eventueel onderhoud schrikt me nog af, ik kan hem mooi onder de knie schotten kwijt van het schuine dak. Maar heb net de kap er af gehaald om te kijken hoe hij schoon te maken is. Maar dan moet je hem dus volledig demonteren.

Hoe doen de tweakers dat die hem ook allemaal strak onder een schuin dak of kast ingebouwd hebben? Alles loshalen ieder jaar en de kap er af? Of een filterbox voor de inlaat en hopen dat het een paar jaar goed gaat?

Om hem eenvoudig te kunnen onderhouden moet de kap zowat volledig omhoog kunnen lijkt me ? Of flexibele leiding er aan die mee geeft voor eventueel onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem1
Surfari schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Mbt vraag 1.
Tapwater bewaren op 30 a 35 graden?
Wat vindt u er zelf van?
De bedoeling is om vat 1 op 30-35 graden te houden, vat 2 op normale temperatuur voor tapwater. op die manier houdt de warmtepomp voor de verwarming het hoge rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
anoniem1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:59:

[...]
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Zijn het 2 gescheiden systemen?
Qua warmteoverdracht kun je beter een vat met 2 spiralen nemen en deze onderling doorverbinden, dus beide gebruiken, dat vergroot het oppervlak. Echter is hierbij alles afhankelijk van de vvw zelf. Hoeveel oppervlakte is deze? Wat is de warmte afgifte van dit systeem? Bedenk je wel dat de afgifte van vloerverwarming snel meer is dan de betreffende 3kW van de Hewalex. De vloerverwarming zal het buffervat dan snel afkoelen en de warmtepomp kan het niet meer bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem1
emot schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Zijn het 2 gescheiden systemen?
Qua warmteoverdracht kun je beter een vat met 2 spiralen nemen en deze onderling doorverbinden, dus beide gebruiken, dat vergroot het oppervlak. Echter is hierbij alles afhankelijk van de vvw zelf. Hoeveel oppervlakte is deze? Wat is de warmte afgifte van dit systeem? Bedenk je wel dat de afgifte van vloerverwarming snel meer is dan de betreffende 3kW van de Hewalex. De vloerverwarming zal het buffervat dan snel afkoelen en de warmtepomp kan het niet meer bijbenen.
De oppervlakte is zon 75m2 (alleen beneden, boven geen verwarming). Huis is vrijstaand en goed geïsoleerd na een verbouwing. Deze dagen is het gasverbruik zon 7 kuub per dag, en per jaar zo een kleine 900.

Het idee is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz_HiwLPkFwmY7qUhci-6oLV3A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSlQq9t9SdJCjrDUlC2ipZxK.jpg?f=fotoalbum_large

Het schema geeft het globaal weer, de pompen en dergelijk staan er niet in. In principe zijn het dus 2 SWW vaten in serie geschakeld. Beide vaten hebben een eigen warmtepomp.
Gevaar is nu wel dat als er gedoucht wordt het 1e vat weer volledig koud wordt, en dan niet kan verwarmen. Misschien dat het dan toch beter is om de 1e warmtepomp direct in het cv water circuit te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Opzich wel een werkend schema denk ik, ik twijfel alleen of de collectoren op 2 vaten gaat werken. Met een beetje collectoren op het dak heb je dan in de zomer 2 vaten van 90 graden staan.

Wat ik alleen niet snap is dat je het water van vat 1 naar vat 2 laat gaan. Ik zou SWW denk ik gewoon een gescheiden systeem houden. Die Hewalex kan dat gemakkelijk aan en op deze manier helpt de WP van vat 2 het cv gedeelte van WP 1 ook niet.

Verder denk ik dat 75m2 vvw te veel is voor 1 spiraal. Ik weet niet of anderen in dit topic het al gedaan hebben, maar wat denk ik beter werkt is WP 1 gewoon het CV water zelf laten verwarmen en vat 2 te vullen met CV water, waar de vvw gewoon van af tapt. Dan heb je ook een goede buffer. Op de huidige manier trekt de vvw denk ik binnen mum van tijd het vat koud en krijgt de WP het niet meer bijgebeend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
scholten45 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:20:
Dat klopt ik laat ze op 45 graden draaien, alles wat over is loopt over de spiraal in het buffervat, dat lijkt me geen probleem.
X Het gaat er om dat de wp nu quasi continu op 45 gr zou draaien. Als je veel kunt compenseren met zonneenergie-opbrengst schilt het euro's maar anders wordt het niet gunstiger dan stoken op gas.
Deze wp heeft een hoog rendement omdat tapwater opgewarmd wordt vanaf lage temperaturen. Tapboiler opwarmen van 10 naar 45 graden is wat anders dan continu 45 graden.
X je boiler zou 45 graden zijn. De afname is via het spiraal dus het uitgaande water wordt dan geen 45 graden maar bijv 40 graden.
Vervolgens heb je een vloerverwarming met eigen pomp en inmenging, dus de aanvoertemperatuur wordt daar door het mengen met retourwater verder gereduceerd. Met heet cv water wordt hier gemengd tot de instelling van de vloerthermostaat, met de lage aanvoertemperatuur is het nog maar de vraag of de ingestelde temperatuur gehaald kan worden bovendien zal het onnodig lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub66
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-08 23:25
ErikVers schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:13:
[...]

En @huub66 foto van je warm water leiding uit je boilervat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLCp4MpI1I1jjxG3Z2OrbtoQ-rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7olzUgwxZJilkNFx4HT8jes.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto de warmwater uitgang met mengventiel (onder de armaflex verstopt ;))
Warmtesifon toegepast?
@ErikVers geen warmtesifon toegepast, als onderstaande tenminste is wat je bedoelt, volgens de installatie is dat alleen aangegeven indien je de zonneboiler aansluit op een spiraal en dat is bij mij (nog) niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCD5bHe2AX5A4d3pFhdJ6WZkeU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvguGef4knJbRHc9k0Dp5JYC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

huub66 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:46:
[...]

[Afbeelding]

Op de foto de warmwater uitgang met mengventiel (onder de armaflex verstopt ;))

[...]

@ErikVers geen warmtesifon toegepast, als onderstaande tenminste is wat je bedoelt, volgens de installatie is dat alleen aangegeven indien je de zonneboiler aansluit op een spiraal en dat is bij mij (nog) niet het geval.

[Afbeelding]
Dat gaat wel goed zo, ter info je moet sltijd een warmte sifon toepassen als de warme leiding naar boven gaat. Dit geld voor het warme cv en ook voor het warme tapwater. Als je zoals in jouw geval je naar beneden gaat is dat hiermee al opgelost. Mooier was gelijk naar beneden maar is niet anders. Je zou het nog iets dikker kunnen inpakken met een laag extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem1
emot schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 06:57:
Opzich wel een werkend schema denk ik, ik twijfel alleen of de collectoren op 2 vaten gaat werken. Met een beetje collectoren op het dak heb je dan in de zomer 2 vaten van 90 graden staan.
Klopt, en daarom wou ik geen 2 gescheiden systemen maar kan ze zou ook gebruiken voor douche/ bad. Deze configuratie is zo ontstaan omdat dat subsidie technisch interessant is.
emot schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 06:57:
Wat ik alleen niet snap is dat je het water van vat 1 naar vat 2 laat gaan. Ik zou SWW denk ik gewoon een gescheiden systeem houden. Die Hewalex kan dat gemakkelijk aan en op deze manier helpt de WP van vat 2 het cv gedeelte van WP 1 ook niet.

Verder denk ik dat 75m2 vvw te veel is voor 1 spiraal. Ik weet niet of anderen in dit topic het al gedaan hebben, maar wat denk ik beter werkt is WP 1 gewoon het CV water zelf laten verwarmen en vat 2 te vullen met CV water, waar de vvw gewoon van af tapt. Dan heb je ook een goede buffer. Op de huidige manier trekt de vvw denk ik binnen mum van tijd het vat koud en krijgt de WP het niet meer bijgebeend.
Aha duidelijk, een paar goede punten waar ik nog niet aan gedacht heb, ik zal er eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
trippelb schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:22:
[...]

Werkt dit ook in combinatie met Home Assistant+Node Red?

Zo ja zou je dan (evt via PM) willen delen hoe je dit gedaan hebt?
Hoi,

Heb je dit inmiddels werkend?
Ik ben er ook mee aan het stoeien maar ik kom er niet uit.

mvg jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
scholten45 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Hoi,

Heb je dit inmiddels werkend?
Ik ben er ook mee aan het stoeien maar ik kom er niet uit.

mvg jos
Ik ben erachter gekomen dat ik niet zo goed ben in home assistant.
Dus als iemand mijn kan helpen dan heeeel graag.

Ik moet de logica inzien van home assistant, dan kom ik er wel, maar voor nu ben ik nog een dikke vette Noobe.

[ Voor 13% gewijzigd door scholten45 op 23-01-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:09
scholten45 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Ik ben erachter gekomen dat ik niet zo goed ben in home assistant.
Dus als iemand mijn kan helpen dan heeeel graag.

Ik moet de logica inzien van home assistant, dan kom ik er wel, maar voor nu ben ik nog een dikke vette Noobe.
Ik volg het ook even. Ik heb het werkend in Domoticz en wil dit omzetten naar Home-Assistant. Ook ik ben hier een beetje een noob in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdbkc01
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 19:57
Iemand nog een reserve Hewalex pcwu 3 kw nodig? op marktplaats heb ik er een te koop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
fdbkc01 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:58:
Iemand nog een reserve Hewalex pcwu 3 kw nodig? op marktplaats heb ik er een te koop gezet.
Hoi, ik zie dat je op marktplaats heb staan ivm een andere opstelling.
Beviel de hewalex niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdbkc01
Nee hoor ze bevallen uitstekend en nog nooit een uitval gehad. Maar heb op dit moment te weinig ruimte voor 4 van deze. En ben aan het kijken voor een 9 kw of 12 kw standalone op het dak ipv binnen in de garage, vandaar. Maar leuk dat je het vraagt. Ook de levering van nieuwe pompen is weer mogelijk. Maar kijk dan even op marktplaats. Ik wil het hier niet al te zeer commercieel vermengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:11
@fdbkc01 ik heb je een pm gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
Vraagje voor de mensen met een hewalex en Elfin 11A module.

Krijg de instellingen niet goed naar leesbare tekst op mijn mqtt berichten. Neem aan dat de baudrate niet goed is, maar na alle instellingen geprobeerd te hebben begin ik hieraan te twijfelen. Zou iemand zijn werkende instellingen kunnen delen ?

38400,8,1,NONE vind ik op internet en geeft onderstaande mqtt bericht.

Als ik speel met de baud rate zie ik wel van alles wijzigen in de karakters, maar leesbaar wordt het nooit.

K���������7�]K�������_��7��}H~����]}K�������?�/���������������C����������������������������������������������������������i�B@�����OIK��������/��K���������IK���������_������7

Of kan het aan de overige settings in de flow control of mqtt liggen? Kan hem niet eenvoudig debuggen zonder de benodigde kabels .... dus hoop dat iemand dit tegen gekomen is. Heb zowel de extra poort, als aftappen op de controller geprobeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Rappie op 13-02-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
@Rappie 38400,8,1,None zijn de juiste settings.
Die vreemde tekens zie ik ook voor bij komen als ik op de console kijk van mijn esp-link met rs485 oplossing. Dat zou dus normaal kunnen zijn.

Ik neem aan dat op de Elfin bij communication settings voor mqtt hebt gekozen? Of gebruik je hem wel als TCP server in combinatie met bv de code van Chibald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
Candymirror schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:17:
@Rappie 38400,8,1,None zijn de juiste settings.
Die vreemde tekens zie ik ook voor bij komen als ik op de console kijk van mijn esp-link met rs485 oplossing. Dat zou dus normaal kunnen zijn.

Ik neem aan dat op de Elfin bij communication settings voor mqtt hebt gekozen? Of gebruik je hem wel als TCP server in combinatie met bv de code van Chibald?
Inderdaad mqtt, de tekens krijg ik als ik met een mqtt explorer kijk wat er allemaal voorbij komt op de server.

Bedankt voor de bevestiging dat het wel de juiste settings zijn. Zal de kabel nog eens opnieuw proberen te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
@Rappie Hoe ga je die mqtt data vanaf de elfin gebruiken/verder verwerken? De meesten hier zullen de tooling van MvdKlip gebruiken icm Domoticz of in HA middels de tcp client to mqtt van Chibald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
Candymirror schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:44:
@Rappie Hoe ga je die mqtt data vanaf de elfin gebruiken/verder verwerken? De meesten hier zullen de tooling van MvdKlip gebruiken icm Domoticz of in HA middels de tcp client to mqtt van Chibald.
Ik probeerde als eerste test direct MQTT data HA MQTT broker in te stoppen, dacht zodra daar correcte data uit komt maken we de volgende stappen weer.

Maar mogelijk moet ik naar TCP wisselen in de Elfin ipv mqtt dan? Praten die onder water een ander protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Ja, dat wat uit de elfin komt of daar naar toe wordt gestuurd is niet standaard leesbaar.
Hier een stukje zoals het bij mij er uit ziet als ik de onderlinge communicatie tussen mvdklip zijn tool en de elfin aftap.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
P�2x    :'      9�#�i�X�P�L�
�-��U)7KZK(`�i��P��x
.V�H
    �
     �u{[jx
           �
            �
             ����q�i��P���P���������-��,
P�2x&���:'�����&9��Ri��P��x��������P������������>
/V�H
    �
     �t{[jx
           �
            �
P�2x    :'   ���9��Ri��P��x
0V�H
    �
     �t{[jx
           �
            �
             ������ ��

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
Candymirror schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:03:
Ja, dat wat uit de elfin komt of daar naar toe wordt gestuurd is niet standaard leesbaar.
Hier een stukje zoals het bij mij er uit ziet als ik de onderlinge communicatie tussen mvdklip zijn tool en de elfin aftap.
Bedankt voor de opheldering, dan ga ik het weer terug proberen te bouwen dat ik in die situatie zat :) en kijken of die tool er iets van kan maken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 09:46
hallo,

Ik lees dat hier een enkeling de Hewalex ook enkel gebruikt voor SWW.

Wij willen graag een WPB/ of een voorziening in de kelder plaatsen zodat de ketel van zolder kan en wij van het gas af kunnen ( verwarming is geregeld dmv monoblock WP).

De Kelder is helaas niet zo hoog ongeveer 2 hoog bij 6x3. Een Boiler vat icm Helwalex zou hier wel goed in passen. Gezinssitatie 4 personen. + bad gebruik ongeveer 1x per week. Wij zijn bang dat we het met een 200 liter niet gaan redden vandaar 250+ of zelfs liever 300 vat nodig hebben. wel een Dwtw aanwezig.

Wij komen diverse aanbieders tegen maar die verzorgen geen installatie.

Kan zelf wel het een en ander maar niet handig genoeg/te weinig tijd om alles zelf te installeren/ aan te sluiten. Heeft iemand ervaring met een installateur van het systeem in de buurt van Almelo?

alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 22:57
Tombuurman88 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:51:
hallo,

Ik lees dat hier een enkeling de Hewalex ook enkel gebruikt voor SWW.

Wij willen graag een WPB/ of een voorziening in de kelder plaatsen zodat de ketel van zolder kan en wij van het gas af kunnen ( verwarming is geregeld dmv monoblock WP).

De Kelder is helaas niet zo hoog ongeveer 2 hoog bij 6x3. Een Boiler vat icm Helwalex zou hier wel goed in passen. Gezinssitatie 4 personen. + bad gebruik ongeveer 1x per week. Wij zijn bang dat we het met een 200 liter niet gaan redden vandaar 250+ of zelfs liever 300 vat nodig hebben. wel een Dwtw aanwezig.

Wij komen diverse aanbieders tegen maar die verzorgen geen installatie.

Kan zelf wel het een en ander maar niet handig genoeg/te weinig tijd om alles zelf te installeren/ aan te sluiten. Heeft iemand ervaring met een installateur van het systeem in de buurt van Almelo?

alvast bedankt.
Je zou Dawi kunnen proberen uit Zuidlaren. Ze zitten echter wel al vol tot en met juni. Die kunnen leveren en installeren.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fdbkc01
Jojan,

Je zou ook "Frank de Warmtepompspecialist kunnen proberen die zit op marktplaats (zoek op hewalex) of , die is volgens mij de goedkoopste in Nl,

€ 1899 incl levering

of compleet met installatiemateriaal en ingebruikname voor € 2625 Die installeert ook volgens mij en reageert en levert heel snel. Moet je hem vragen denk ik.
Hierbij de linken die ik van hem kreeg:

https://frankdewarmtepompspecialist.my.canva.site/

https://link.marktplaats.nl/m2076830571

[ Voor 18% gewijzigd door fdbkc01 op 25-03-2024 21:31 . Reden: link opgezochgt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
Even een vraagje over de wateraansluitingen van de unit; is het mogelijk om IT- of rubber ringen te gebruiken als afdichting of beter Loctite 55 gebruiken?
De schroefdraad loopt niet helemaal door tot het eind en de 2 mm IT-ringen die ik heb gaan denk ik niet afdichten. Ik heb er nog geen druk op gehad maar de puntstukken zijn met en zonder IT-ringen even ver in te schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
Martin7182 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:14:
Even een vraagje over de wateraansluitingen van de unit; is het mogelijk om IT- of rubber ringen te gebruiken als afdichting of beter Loctite 55 gebruiken?
De schroefdraad loopt niet helemaal door tot het eind en de 2 mm IT-ringen die ik heb gaan denk ik niet afdichten. Ik heb er nog geen druk op gehad maar de puntstukken zijn met en zonder IT-ringen even ver in te schroeven.
Loctite 55 of gewoon teflon tape(voor drinkwater) als je hem gebruikt voor de cv installatie gebruik ik altijd ouderwetse hennep, dat is altijd dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_De_Tuinman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 20:44
Beste medetweakers,

Een verzoek om jullie ervaringen. Wij zijn bezig met het mogelijk maken voor gasvrij wonen. 1 van de opties hierin is om de Hewalex warmtepomp hiervoor aan te schaffen.

1 x Hewalex met buffervat voor CV
1 x Hewalex met 200 liter boiler voor SWW.

Hoe is jullie ervaring hiermee?
Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie en hoe bevalt het? vooral m.b.t. stroomgebruik en geluid?
Zijn er mensen die gebruik maken van hun MV voor aanvoer lucht naar de hewalex? hoe bevalt dat?

Bij ons komt die dan op zolder te hangen Onze slaapkamer is er schuin onder.
Begane grond is voorzien van vloerverwarming en dit willen we in de toekomst ook op de eerste verdieping.

Huis is uit 1998 en is goed geïsoleerd. 115m2 oppervlakte en voorzien van mechanische ventilatie.

Als jullie open staan om jullie ervaringen te delen dan hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Jan_De_Tuinman schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:32:
Beste medetweakers,

Een verzoek om jullie ervaringen. Wij zijn bezig met het mogelijk maken voor gasvrij wonen. 1 van de opties hierin is om de Hewalex warmtepomp hiervoor aan te schaffen.

Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie en hoe bevalt het? vooral m.b.t. stroomgebruik en geluid?
Zijn er mensen die gebruik maken van hun MV voor aanvoer lucht naar de hewalex? hoe bevalt dat?

Begane grond is voorzien van vloerverwarming en dit willen we in de toekomst ook op de eerste verdieping.

Huis is uit 1998 en is goed geïsoleerd. 115m2 oppervlakte en voorzien van mechanische ventilatie.

Ik zou eerst gaan bepalen hoeveel vermogen er nodig is om de woning te verwarmen. De Hewalex heeft maar een vermogen van 3 kW. Ik heb zelf de Hewalex wat de benedenverdieping verwarmd van 55m2
Geluid is weleen issue waar je goed rekening mee moet houden. Ik heb wat aanpassingen gedaan en nu is het geluid gelukkig beperkt. De aangezogen lucht komt van de zolder wat deels gemengd wordt door buitenlucht. Ik heb de Hewalex sinds feb 2022 in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:56
Na een half jaar probleemloos de Hewalex gebruikt te hebben stopte hij plotseling met werken.

Als ik hem aanzet gebeurt het volgende:

- Ventilator begint te draaien
- Compressor slaat aan
- Ik zie de manometer naar het rood lopen.
- De externe circulatiepomp wordt gloeiend heet.
- Hij piept en op het scherm staat: Alarm 18 (High pressure in working system of heat pump).

Ik probeer al enkele maanden de leverancier en fabrikant te mailen, maar ik krijg geen reactie.

Is er nog iets dat ik zelf kan proberen of kan hij bij het grofvuil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
-Paul- schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:58:
Na een half jaar probleemloos de Hewalex gebruikt te hebben stopte hij plotseling met werken.

Als ik hem aanzet gebeurt het volgende:

- Ventilator begint te draaien
- Compressor slaat aan
- Ik zie de manometer naar het rood lopen.
- De externe circulatiepomp wordt gloeiend heet.
- Hij piept en op het scherm staat: Alarm 18 (High pressure in working system of heat pump).

Ik probeer al enkele maanden de leverancier en fabrikant te mailen, maar ik krijg geen reactie.

Is er nog iets dat ik zelf kan proberen of kan hij bij het grofvuil?
Je hebt denk ik geen flow bij je water circuit.
Probeer eens een andere circulatiepomp, of kijk of deze vast zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:56
Tim123 schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:25:
[...]

Je hebt denk ik geen flow bij je water circuit.
Probeer eens een andere circulatiepomp, of kijk of deze vast zit
Dat was het! Pomp opengeschroefd en hij zat inderdaad vast. Met de hand losgekregen en nu werkt ie weer :) Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
Jan_De_Tuinman schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:32:
Beste medetweakers,

Los van het of het vermogen voldoende zal zijn;
Als je vloerverwarming hebt, waarom zou je dan nog een buffervat plaatsen voor je cv installatie?

Ik heb 2 hewalexen staan, 1 volledig voor de cv installatie, 1 voor de tapwater installatie.
Dat werkt perfect in onze woning uit 2015 met zeer goede isolatie.

Lucht zuig ik van zolder en blaas voor de cv installatie naar buiten af(binnen-buiten dus) voor de tapwater installatie binnen-binnen.

Zorg dat ze op rubbers staan, en nergens tegenaan ivm trillingen die door je huis zullen gaan.
Ook de wateraansluitingen flexibel aansluiten.

Wat zijn je water temperaturen die je nu nodig heb voor je vloerverwarming?
Verbruik cv installatie:

November 150 KW
December 210 KW
Januari 254 KW
Februari 205 KW

Verbruik tapwater installatie (met ondersteuning van zonneboiler)
November 89KW
December 109 KW
Januari 106 KW
Februari 73 KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_De_Tuinman
Heren, thanks voor de opmerkingen.

We vermoeden dat 3KW wel voldoende is. We verbruiken weinig gas (500m3) op jaar basis. Dit is incl. douche en cv. De CV staat al geruime tijd op 40 graden voor de CV water en dat gaat prima. Zonder de nog te installeren vloerverwarming op de 1ste etage.

Buffervat plaatsen. Goede vraag, meer het idee dat het wat extra buffer geeft. Maar in jou situatie niet nodig gehad? Ja, alles flex aansluiten is wel een goede inderdaad, zal dat meenemen. Met het gebruik van MV is het vooral even zoeken naar wat goed werkt vermoed ik. Interessant om te horen hoe andere dat doen.

Thanks voor je overzicht van stroom verbruik. Valt me nog reuze mee eerlijk gezegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
Tim123 schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:39:
[...]

Los van het of het vermogen voldoende zal zijn;
Als je vloerverwarming hebt, waarom zou je dan nog een buffervat plaatsen voor je cv installatie?

Ik heb 2 hewalexen staan, 1 volledig voor de cv installatie, 1 voor de tapwater installatie.
Dat werkt perfect in onze woning uit 2015 met zeer goede isolatie.

Lucht zuig ik van zolder en blaas voor de cv installatie naar buiten af(binnen-buiten dus) voor de tapwater installatie binnen-binnen.

Zorg dat ze op rubbers staan, en nergens tegenaan ivm trillingen die door je huis zullen gaan.
Ook de wateraansluitingen flexibel aansluiten.

Wat zijn je water temperaturen die je nu nodig heb voor je vloerverwarming?
Verbruik cv installatie:

November 150 KW
December 210 KW
Januari 254 KW
Februari 205 KW

Verbruik tapwater installatie (met ondersteuning van zonneboiler)
November 89KW
December 109 KW
Januari 106 KW
Februari 73 KW
Bedankt voor de info. Krijg je op deze manier geen last van flinke over ventilatie? 350 m3/uur naar buiten blazen lijkt mij super veel. Of zuigt je zolder nog ergens voor de zolder verse lucht naar binnen?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
ice-T106 schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:39:
[...]

Bedankt voor de info. Krijg je op deze manier geen last van flinke over ventilatie? 350 m3/uur naar buiten blazen lijkt mij super veel. Of zuigt je zolder nog ergens voor de zolder verse lucht naar binnen?
Die berichten lees ik inderdaad vaker. Een beetje afzuiging van Duco doet ongeveer hetzelfde op standje 3. Dus eigenlijk valt het wel mee.
Daarnaast zet ik het slaapkamer raam open, en via de overloop gaat de verse lucht naar zolder.
Slaapkamer is daardoor iets kouder dan de rest van het huis. Begane grond is ongeveer 62m2 en rond de 22 graden (lekker warm dus met kleine kinderen).
Veel ventilatie of niet, het huis is heerlijk op temperatuur, het verbruik valt mee, en de warmtepomp is gratis (na subsidie houdt je zelfs geld over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Jan_De_Tuinman schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:35:
Heren, thanks voor de opmerkingen.

We vermoeden dat 3KW wel voldoende is. We verbruiken weinig gas (500m3) op jaar basis. Dit is incl. douche en cv. De CV staat al geruime tijd op 40 graden voor de CV water en dat gaat prima. Zonder de nog te installeren vloerverwarming op de 1ste etage.

Buffervat plaatsen. Goede vraag, meer het idee dat het wat extra buffer geeft. Maar in jou situatie niet nodig gehad? Ja, alles flex aansluiten is wel een goede inderdaad, zal dat meenemen. Met het gebruik van MV is het vooral even zoeken naar wat goed werkt vermoed ik. Interessant om te horen hoe andere dat doen.

Thanks voor je overzicht van stroom verbruik. Valt me nog reuze mee eerlijk gezegt.
Je vloer is 1 grote buffer, daar heeft een buffervat niet zoveel extra zin meer. Bij alleen radiatoren zal ik wel een buffervat plaatsen.
Bij het defrostten zakt de watertemperatuur wel iets in elkaar, maar aangezien je vloer op temperatuur is maakt het niet zoveel uit.
Ik heb in mijn geval in ieder geval geen buffer voor de cv installatie.
40 graden haal ik nooit met de hewalex in de cv installatie. Maximaal rond de 30 graden geloof ik.
Je kunt bij de hewalex niet een aanvoer temperatuur instellen, wat erin gaat komt er 2-3K warmer uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Tim123 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:01:
[...]

Die berichten lees ik inderdaad vaker. Een beetje afzuiging van Duco doet ongeveer hetzelfde op standje 3. Dus eigenlijk valt het wel mee.
Daarnaast zet ik het slaapkamer raam open, en via de overloop gaat de verse lucht naar zolder.
Slaapkamer is daardoor iets kouder dan de rest van het huis. Begane grond is ongeveer 62m2 en rond de 22 graden (lekker warm dus met kleine kinderen).
Veel ventilatie of niet, het huis is heerlijk op temperatuur, het verbruik valt mee, en de warmtepomp is gratis (na subsidie houdt je zelfs geld over).
Bedankt voor je reactie. Continu ventileren op standje wordt meestal gezien als zonde. Vandaar ook zaken zoals CO2 sturing enz.
Maar fijn dat het zo goed werkt.
Maar zou het niet makkelijker zijn om een buisje erbij te maken en voor de CV een buiten-buiten loop te maken?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
ice-T106 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:45:
[...]

Bedankt voor je reactie. Continu ventileren op standje wordt meestal gezien als zonde. Vandaar ook zaken zoals CO2 sturing enz.
Maar fijn dat het zo goed werkt.
Maar zou het niet makkelijker zijn om een buisje erbij te maken en voor de CV een buiten-buiten loop te maken?
Ga maar eens met 4 of 5 mensen in 1 ruimte zitten, CO2 stijgt erg snel, dus veel ventilatie benodigd.
Het is inderdaad zonder om de warmte weg te gooien door veel te ventileren.
Wat ik doe is beneden de roosters boven de ramen dicht(in de koude wintermaanden) en de afzuiging (Duco) op standje vakantie, dus minimale afzuiging.
Via de 1e verdieping alle ventilatie lucht van de hewalex richting zolder. Daar is de temperatuur dan nooit onder de 17 graden.
Zou je buiten-buiten doen zuig je erg koude lucht door de hewalex waardoor het vermogen erg inzakt, en je vervolgens je huis niet meer warm krijgt. Vond ik geen goede oplossing .
Ik heb binnen-binnen geprobeerd met de cv hewalex, maar dat resulteerde in een ijskoude overloop en hal, zeker omdat hij meerdere uren achter elkaar draait, en de koude lucht naar beneden zakt.
Voor ons is dit echt de beste oplossing binnen-buiten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_De_Tuinman
Fijn om de ervaringen te lezen. Wel mooi dat je het verschillende manieren kan aanpakken.

We zijn zelf erg handig om zelf het een en ander in te richten. De hewalex is volgens mij een vrij simpel apparaat waar je niet heel erg veel aan kan instellen of aanpassen.

Het idee bij ons is dat we een technische ruimte gaan bouwen met geluidsisolatie, hierin komen dan de hewalexen te hangen. In de ruimte zit dan ook een raam waardoor er frisse lucht aangezogen kan worden, dit kan eventueel vermengt worden met lucht (MV) vanuit het huis als het buiten erg fris is. Tis nog wel even passen meten met de hewalexen. Hebben jullie foto's van hoe jullie het aangepakt hebben?

Hoe hebben jullie het gedaan met de subsidie? Je hebt een installatie bedrijf nodig om de subsidie aan te vragen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvdK95
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-08 13:06
Goedemorgen,

Ik lees al een tijdje mee, maar heb nog niet eerder een account aangemaakt. Mede op basis van jullie ervaringen ben ik ook begonnen aan mijn Hewalex avontuur, in combinatie met de zonneboiler. Het leiding- en fittingwerk is redelijk rechttoe rechtaan, maar ik loop vast op de aansturing en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik probeer installatieschema H (van de zonneboiler in het magazijn) te volgen, maar ik loop tegen de volgende onduidelijkheid aan:

Laten jullie de zonneboiler en de Hewalex los van elkaar werken, of hebben jullie de Hewalex verbonden met de controller van de zonneboiler? Ik heb het liggende boiler vat waarbij er 2 plekken zijn om de temperatuursensoren toe te voegen. Stoppen jullie hier zowel de temperatuursensoren van de Hewalex als die van de zonneboiler in, of is dit overbodig wanneer beide met elkaar verbonden zijn via de controllerkabel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEflXPbOhnSIP1oSm7W6AJqkAMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KhgsZZXdC7OEXyhVyWCWx7Xg.webp?f=fotoalbum_large

Daarnaast vroeg ik me af of er iemand is die de driewegschakelaar (voor CV ondersteuning) niet heeft toegepast en hier positieve of negatieve ervaringen mee heeft. De ruimte is bij mij zeer beperkt vandaar dat ik overweeg deze niet toe te passen en het retour water dus altijd door de spiraal laat lopen.

Ik heb dit geprobeerd op te zoeken in verschillende fora maar helaas niet eerder kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:23
NvdK95 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:52:

Daarnaast vroeg ik me af of er iemand is die de driewegschakelaar (voor CV ondersteuning) niet heeft toegepast en hier positieve of negatieve ervaringen mee heeft. De ruimte is bij mij zeer beperkt vandaar dat ik overweeg deze niet toe te passen en het retour water dus altijd door de spiraal laat lopen.

Ik heb dit geprobeerd op te zoeken in verschillende fora maar helaas niet eerder kunnen vinden.
Ik heb geen ervaring met de Hewalex/deze setup maar wat ik me nog meen te herinneren van de zonneboiler van mijn ouders is dat de driewegschakelaar beschermt tegen het scenario dat je je CV retour gaat gebruiken om het vat te verwarmen. Dat zou een hele inefficiente route zijn omdat je dan eigenlijk je cv/gas ketel gebruikt voor het vat te verwarmen. Dat wil je niet maar zou (misschien) voor kunnen komen s'ochtends vroeg op een koude maar erg zonnige dag vlak voordat je zonneboiler echt lekker aan de slag gegaan is.

Je wilt juist je zonneboiler & warmtepomp de tijd/ruimte/efficiëntie geven om zo veel mogelijk je vat te verwarmen. En als dan de energie een uurtje later in het vat komt prima, de cv moet alleen het naverwarmen stukje oppakken en niet het vat verwarmen.

[ Voor 12% gewijzigd door Batavia op 25-04-2024 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre75
NvdK95 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:52:
Goedemorgen,

Ik lees al een tijdje mee, maar heb nog niet eerder een account aangemaakt. Mede op basis van jullie ervaringen ben ik ook begonnen aan mijn Hewalex avontuur, in combinatie met de zonneboiler. Het leiding- en fittingwerk is redelijk rechttoe rechtaan, maar ik loop vast op de aansturing en hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik probeer installatieschema H (van de zonneboiler in het magazijn) te volgen, maar ik loop tegen de volgende onduidelijkheid aan:

Laten jullie de zonneboiler en de Hewalex los van elkaar werken, of hebben jullie de Hewalex verbonden met de controller van de zonneboiler? Ik heb het liggende boiler vat waarbij er 2 plekken zijn om de temperatuursensoren toe te voegen. Stoppen jullie hier zowel de temperatuursensoren van de Hewalex als die van de zonneboiler in, of is dit overbodig wanneer beide met elkaar verbonden zijn via de controllerkabel?

[Afbeelding]

Ik heb zelf ook een liggende boiler gecombineerd met een zonnecollector en een Hewalex. Ik heb 2 sensoren in de boiler zitten. Sensor van de Hewalex omdat deze een eigen regeling heeft en een sensor t.b.v de zonneboiler regeling. De regeling heb ik zelf gemaakt met een Siemens Logo gecombineerd met Home assistant.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SGBC81ejwhI1avLP0lwqEdRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA8zoYtbBTncnAKO5ejDueYw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_De_Tuinman
Heren,

Een vraag m.b.t. de lucht afvoer.
Welke maat buis en wat voor buis hebben jullie gebruikt voor de luchtafvoer?
Zijn er ook tweakers met ervaring om 2 hewalexen op 1 luchtafvoerbuis te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Jan_De_Tuinman schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:17:
Heren,

Een vraag m.b.t. de lucht afvoer.
Welke maat buis en wat voor buis hebben jullie gebruikt voor de luchtafvoer?
Zijn er ook tweakers met ervaring om 2 hewalexen op 1 luchtafvoerbuis te plaatsen?
Voor 1 Hewalex is de afvoer 160mm, zie handleiding. Voor 2 Hewalexen zou ik een 200mm doorvoer nemen. Ik heb de afvoer van de Hewalex gecombineerd met een afvoer van een warmtepompboiler.
Deze doorvoer heb ik gebruikt

https://www.ventilatiesho...WsWklL-E1qzBoCsLQQAvD_BwE

[ Voor 20% gewijzigd door andre75 op 30-04-2024 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdbkc01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCGSPef2sLISKE8G4MDaL6i6vog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jqxkdFYfiWWuM4p2c5djqvKG.jpg?f=user_large

Deze kost voor 2 stuks van 150 mm ca 180 euro in totaal. Een geisoleerde flexibele buis van 152 mm kan op de hewalex en hier ook worden aangesloten met klem. Dat is iets goedkoper dan andre75 (met respect) voorstelt.
https://www.adr-dakwinkel...rcFCcTfCXfigaAvQmEALw_wcB

Deze wordt ook vaak door https://frankdewarmtepompspecialist.my.canva.site/ geadviseerd.

[ Voor 53% gewijzigd door fdbkc01 op 01-05-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:32
fdbkc01 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:56:
[Afbeelding]

Deze kost voor 2 stuks van 150 mm ca 180 euro in totaal. Een geisoleerde flexibele buis van 152 mm kan op de hewalex en hier ook worden aangesloten met klem. Dat is iets goedkoper dan andre75 (met respect) voorstelt.
https://www.adr-dakwinkel...rcFCcTfCXfigaAvQmEALw_wcB

Deze wordt ook vaak door https://frankdewarmtepompspecialist.my.canva.site/ geadviseerd.
Plaats je er dan twee in parallel? Want anders is capaciteit wat te beperkt; “MV afzuigkap (laag vermogen) : maximaal vermogen luchtafvoer 216 m3/U”
Terwijl een hewalex 350 m3 doet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdbkc01
Ja klopt 2 in parallel. Voor elke Hewalex 1. Die van Renson (1 stuks zoals beschreven) is met 180/200 een stuk kleiner en wordt niet aangegeven wat de capaciteit is. Dus vandaar.

[ Voor 60% gewijzigd door fdbkc01 op 02-05-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
fdbkc01 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:42:
Ja klopt 2 in parallel. Voor elke Hewalex 1. Die van Renson (1 stuks zoals beschreven) is met 180/200 een stuk kleiner en wordt niet aangegeven wat de capaciteit is. Dus vandaar.
De Renson heeft zeer lage weerstand en een behoorlijke capaciteit. Er kan wel 800m3/h doorheen

https://www.renson.eu/nl-...esign-dakdoorvoer-flex-xl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
800 m3/h bij hoeveel drukverlies? De Hewalex wil max. maar 40 Pa hebben. Met een paar meter buis en twee bochtjes zit je al op de helft.
Ik ga voorlopig binnen-binnen aansluiten. Voor binnen-buiten overweeg ik een oude MV unit er tussen te zetten op de bestaande 125 mm afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Martin7182 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:02:
800 m3/h bij hoeveel drukverlies? De Hewalex wil max. maar 40 Pa hebben. Met een paar meter buis en twee bochtjes zit je al op de helft.
Ik ga voorlopig binnen-binnen aansluiten. Voor binnen-buiten overweeg ik een oude MV unit er tussen te zetten op de bestaande 125 mm afvoer.
Met een binnen-binnen opstelling gebruik je hem dan niet om radiatoren te voeden? Voelt ergens gek als je koude lucht naar binnen blaast om vervolgens door de.hewalex verwarmde radiatoren weer op te moeten warmen. Of mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Binnen-binnen wil ik gebruiken om een boilervat op te warmen. In ieder geval in de zomer omdat er dan niet gestookt hoeft te worden. Voor de winter moet ik nog zien wat ik doe. Als de ruimte teveel afkoelt dan wordt het binnen-buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-11-2024

oje

Beste mede-tweakers, ik ben al aan het meelezen, maar helaas lopen de verschillende gebruikstoepassingen van de Hewalex door elkaar, en kan ik moeilijk achterhalen wie nu de Hewalex alléén gebruikt als vervanging van de centrale ventilatie in huis, en alléén voor CV-ondersteuning. Dus NIET voor koppeling op boiler of zonnecollector. Warm tapwater krijg ik via 2 electrische doorstroom"geisers" (geen pubers in huis, en de sportclub als doucheplek).

Ter verduidelijking: ik woon in tussenlaag appartement, op de zuidzijde, 80m2, met eigen CV en afzuiging.

De afzuigbox voor open keuken/woonkamer en badkamer zit er al vanaf de bouw (1990) in, en maakt inmiddels erg veel lawaai. Ik zou wil die liever vervangen door een eco versie, of nog het liefst door een ventilatie-spaarpomp om het appartement voor te verwarmen. Nibe Savent en de Eneco/Inventum spaarpomp hebben een vermogen van 1,6 kW, en de Hewalex 3 kW. Op zich is die interessanter.

Maar dan borrelen bij mij vragen op:

1. Is de Hewalex qua luchtaanzuig/-stuwkracht in staat om de huidige ventilatiebox te vervangen?
(ik lees hier dat sommigen een extra MV tussenplaatsen. Zo'n verdubbeling van stroom en geluid zoek ik niet)

2. Is de Hewalex in staat om - gekoppeld op de retourleiding van de CW ketel - voor een basiswarmte te zorgen? (Ik lees hier dat sommigen met de CV ketel thermostaat of Evohome proberen te koppelen)

Wie heeft hiermee ervaring????

Jack

[ Voor 11% gewijzigd door oje op 13-05-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Jack, ik denk dat de Hewalex niet erg geschikt is als vervanging van de ventilatiebox;
- De unit moduleert niet, de compressor draait op een vaste stand. Als je de unit voor verwarming gebruikt, dan zit je wel vast aan 3 kW thermische afgifte.
- Misschien kun je de ventilator zachtjes laten doordraaien buiten het verwarmen om (zal ik opzoeken in de handleiding). Anders zit je zonder ventilatie zodra je niet meer verwarmt.

De ventilator kun je instellen, maar met de controller kun je volgens mij maar 1 stand kiezen. Maar als vervanging van de MV box lijkt het me een nogal dure en complexe oplossing.

Een evt. extra MV box voor voldoende luchtverplaatsing heeft in mijn geval alleen betrekking op het opwarmen van een boilervat. De unit draait dan maar een uurtje per dag. Een verdubbeling van stroom is het niet; de unit gebruikt 700 a 800 W en een losse MV box hooguit 50 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

Martin7182, bedankt voor je toelichting. Ik twijfelde al bij het vergelijken met de Nibe Savent en de Eneco/Inventum spaarpomp, die toepassingsverwijzingen maken naar "in plaats van" de ventilatiebox.

Feitelijk is het dan een inpandige warmtepomp. In een kast of op zolder, in plaats van op het balkon of aan de gevel.

En vooral met vochtig warm weer wil je ventileren, en niet verwarmen.
Hopelijk vind je nog iets in de handleiding of/hoe je de ventilator zachtjes kan laten doordraaien.

Jac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ben voor mijn ouders aan het kijken naar een oplossing om van gas naar full Elektric te gaan.
Vanwege het smalle trapgat en optie vanwege de mogelijkheid op drie keer subsidie zijn we met een installateur aan het kijken een oplossing met drie maal Hewalex.
2 keer een Hewalex voor het verwarmen en 1 Hewalex voor het warm water.
Ze komen nu af van een gas verbruik van 1200kuub per jaar.
Ervaring met dergelijke full electric oplossingen en hoe realistisch dit is zijn welkom.

Ook had ik graag wat input over de lucht aan en afvoer.
Komen af voor een situatie met standaard type D ventilatie en gasketel. Beide zijn buizen van 13cm.
Alles zou op de zolder komen. De zolder is nu behalve de afgebeelde buizen en een normaal gesloten vlizotrap helemaal dicht.

Om het wat makkelijker maken heb ik maar wat plaatjes gemaakt over de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnIRKal4C9JAyro3hMxT604Qrdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QpvbBty1Mxq9uD5H0SzjBwK8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlG1lwxOL4fhAJBngMOFZe53oXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wl6V0NsVPWlDwW3Zw7j9EMFs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eSRl015nBl1XnPCbYK8b7Ge2gY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DhliAGWvbxVTP1E9T0z13G0b.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdPNKUKxNvJtmztejcpsTlOwx-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/exLXzfUnWbYt5xzrXVc2QCEq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfTNAl7fFtgbeo1SgcK8676s_lw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YSYKyXK6R701CVQDP6Hr5aOO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpQgPl_8APOqJoOw8f4Xwt6nSVg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rGHp8dT6yAE7pEteJlZDaWTq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5nFB4zOcKqjGQv3koZMOFVAtKk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ENFzX1S4XSlWsksnbgQy0FzB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE0HXka7BpsCgQ9ghRyOL_pY1A4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lpqIUvvRIQgMYNiTMKu1EesL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99AO0atZCHOoLdubg2DWpdAUqiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ONFrvhnAeWY51ygVodMHmQd5.png?f=user_large

edit:start situatie toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door ice-T106 op 13-05-2024 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Energetisch gezien is binnen warmte aanzuigen, de kou naar buiten en met het verschil je radiatoren opwarming niet slim: je neemt warmte die er al binnen is en verplaatst deze naar je radiatoren. Je wint wat door het dumpen van koele lucht, maar die zuig je ook weer naar bunnen, netto nul. Warmte uit binnenlucht halen heeft alleen zin als je toch al naar buiten aan het pompen was, wegens ventilatie typisch, en je geen (goede) mogelijkheid hebt een wtw-balansventilatie te plaatsen, of het om een wpb gaat en je incidenteel warm water moet hebben.

Voor verwarming wil je van buiten energie halen.

Ook zou ik nooit 3 aparaten tegelijk in dezelfde out laten blazen, kans is niet klein dat dat teveel weerstand geeft (3x160mm =~ 320mm doorsnee, flink jaap) of gaat lekken als ze niet alle 3 gelijktijdig even hard blazen (ergo: je blaast naar binnen).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Bedankt @Brent
Dat van die warmte naar buiten blazen was ook mijn idee dat dat niet handig was(en waarschijnlijk ook niet fatsoenlijk aan te voeren).

Flinke doorvoeren voor meer hewalexen had ik al wel rekening mee gehouden voor zowel de afvoer als de aanvoer. (in plaatje 30cm voor 3). Maar jouw advies is om het beter te splitsen? Lekt het dan mogelijk door een andere hewalex?
Reden van mij voor de boel te combineren in 1 30cm buis was om het meer future proof te maken voor een mogelijk andere alles in 1 warmtepomp. Maar dat het goed werkt met de hewalex is uiteraard belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Ik zou het niet zo doen. 3x subsidie is leuk, maar voor de beste prestaties moet je elk een eigen 160mm gat naar binnen en buiten geven (zelfs al maak je er 120 van, het zijn er nog steeds 6...), plus hoe regel je ze in met 1 thermostaat, plus heb je 3 nogal lawaaiige apparaten in huis, plus beneden de -7 (of was het zelfs +7?) doen ze het niet meer (weet eigenlijk niet of ze ook echt afslaan). De eerste twee zou je evt iets aan kunnen doen, de laatste misschien met een weerstandverwarmer in de aanvoer, maar je hebt dan alles bij elkaar wel echt een houtje-touwtje oplossing met op elk punt de nadelen van de betreffende workaround.

Er is een reden dat je de unit buiten wil hebben, en een unit die 'native' tot een -15/-25 kan. Ik speelde zelf overigens met een idee 2 aparte (buiten-)monoblocs te gaan werken, maar dat afstemmen leek me uiteindelijk al te lastig, wat kwa thermostaat dezelfde uitdaging heeft (heb nog niet goed uitgezocht hoe moeilijk of makkelijk dat is), maar verder de voordelen van buitenunits en een flink lager minimum buiten-T.

Zelf zou ik m alleen tbv een wpb doen of een verwarmingssysteem dat redundant is (dus iets anders om op terug te vallen bij vriesdagen). En 1 zo'n ding maakt voor mij wel genoeg herrie, al geef je aan dat je de hele zolder kan gebruiken, dus dan is het misschien wel te hachelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oje

oje

Bedenk dat installateurs alles willen verkopen en plaatsen, zolang de factuur maar wordt betaald, en je voor storing binnen de werktijden belt. De branche organisatie pust jaar in jaar uit aantrekkelijke subsidieregelingen om nóg meer omzet te genereren. Ze staan niet garant voor subsidietoekenning. Als jij maar koopt en de installatie en het onderhoudsabonnement betaalt...

Al sinds 1980 worden warmtapwater zonnepanelen gesubsidieerd. Talloze daken lagen in de vorige eeuw vol met 3 solarcollectors (dus géén PV panelen), met op zolder een 120 a 180 liter heet water opslagvat, waar je 4 vrouwen in huis serieel 3x daags mee kon laten douchen. En ook sinds 2000 worden warmtepompen gepust, met dezelfde marketing buzzwords. Maar ik lees nooit of dat warme water werkelijk volledig gebruikt wordt....

Maar als je nou alleen woont, senior bent, of alleen zoons hebt die op de sportclub douchen, en alles met de Cooker doet, dan koop je iets waar je qua rendement niets aan hebt.

Energie/water besparen is als eerste kijken wat je kunt verminderen, vóór je overweegt iets te vermeerderen. een electrische doorstroomboiler is óók van het gas af.

[ Voor 3% gewijzigd door oje op 13-05-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
@Brent
Ik zat zelf ook een beetje met houtje touwtje gebeuren.
Zou zelf denk ik ook voor een buitenunit gaan. Maar de situatie is als volgt:
Ze hebben liever geen buitenunit.
Gasketel is "op"
Zolder is meer een flinke rommel "vliering".
Toegang van de zolder is 60cm breed
Er is ook een gashaard beschikbaar in de woonkamer.
Flink overschot van de zonnepanelen.

Zat eerst te kijken naar zoiets:
L/W Warmtepompen zonder buiten deel (>4kW)
Maar is maar de vraag of die wel door het gat en dus super veel duurder dan dit hewalex verhaal (met de subsidies) (en veel nog niet leverbaar)

Maar dan nog moet het natuurlijk allemaal wel goed werken.
Zat nu te denken aan oplossing met buffervat met een extra weerstandsverwarmer voor de zekerheid. (Plus eventueel de gashaard die bij zou kunnen springen in extreme situaties).

1 thermostaat voor de warm water gaat prima lijkt mij.
En de installateur heeft ervaring met dubbel hewalex voor verwarming.

En dus een goed schema voor de lucht. Alle aanvoer op 1 groot kanaal kan sowieso wel toch?

Maar uiteindelijk is het doel ook waardevermeerdering ten opzichte van een gasketel en dan moet het natuurlijk allemaal te houtje touwtje over komen (en zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ice-T106 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:21:
@Brent
Ze hebben liever geen buitenunit.
Dat komt omdat ze, zoals alle ouderen, het 'niet mooi vinden'. Dat is dus iets om eruit te praten. Want de prijs voor hem binnen zetten is gewoon hoog: geluid binnen, flinke gaten in de schil (ook weer met navenant verlies van isolatie).

Als je het echt wil, zou ik een ander model kiezen, iets dat iig tot lagere temps werkt. Een parallel systeem naast een gashaard is echt lastiger dan je denkt. Maar als ze het geen probleem vinden, dan zou je dat met de Hewalex kunnen doen, en dan moeten ze gewoon weten dat bij vriezen de gaskachel gebruikt moet worden. (Weet je ong benodigd vermogen? 1 Hewalex zal voor een gewoon en niet al te nieuw huis het sowieso niet meer bijbenen onder de nul, dus die -7 maakt dan ook eigenlijk niet meer uit).

Je kunt er nog een Hewalex naast zetten met vat voor sww. Dan hou je die houtje touwtje factor beperkt tot 4 gaten en verder geen inwikkelde toestanden.

[ Voor 24% gewijzigd door Brent op 13-05-2024 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
oje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:35:
Hopelijk vind je nog iets in de handleiding of/hoe je de ventilator zachtjes kan laten doordraaien.

Jac
Ik heb even gekeken en de instelmogelijkheden zijn erg beperkt. Je kunt kiezen voor MAX (500 m3/h), MIN (350 m3/h mits omgevingstemperatuur >= 10 °C) en DAY/NIGHT waarbij tussen 22:00 en 06:00 automatisch de lage stand wordt gebruikt.
Dit is alleen wanneer de warmtepomp draait, er is geen ruststand o.i.d. ter vervanging van de MV box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody130
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbcMlZi1MBS-7ymDKgl_C7KueU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ufzu28xHqIaaguHle8HXrkkc.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb de Hewalex helemaal aangesloten en dankzij alle tips in dit draadje werkt alles perfect voor wat het warm water betreft. De boiler wordt opgewarmd tot 50 graden.

Nu moet ik het cv-circuit nog doen. Ik heb daar niet zo'n haast mee:) Het betreft een klein circuit met 2 radiatoren met op beide radiatoren een thermostaatkraan. Deze kunnen dus allebei dicht gaan staan, waardoor er geen doorstroming meer is.

Ik wil dit in circuit een moderne circulatiepomp zetten die volgens de proportionele druk zijn debiet gaat regelen. Bv Wilo 25/6-43/SCU. Ik kan nergens vinden of dit kan en mag werken. Schakelt zo'n pomp automatisch helemaal af, wanneer de thermostaten beide dicht staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@Woody130 hoe ga je de CV aansluiten? Je kunt natuurlijk niet zomaar een 3-weg klep nemen (tenzij je SWW via een spiraal doet, maar dat wordt afgeraden door de fabrikant). Hoe dan ook, je mag niet zomaar de waterstroom beperken of afsluiten terwijl de WP draait.
De pomp op de foto kun je beter even een kwartslag kantelen om overmatige slijtage tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody130
Het is een boiler met 1 wisselaar/spiraal. De warmtepomp gebruikt de wisselaar niet. Warmtepomp zit in het warmwatercircuit volgens optie 1 in de handleiding. De wisselaar is puur voor het CV-circuit. Er is geen driewegklep.

Het gaat om een extra circulatiepomp die in het CV-circuit zit. Hier (https://gathering.tweaker...message/70056568#70056568) wordt er wel iets over gezegd.

De bij de Hewalex geleverde pomp zal ik proberen te draaien. Goeie tip. Wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Woody130 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:32:
[Afbeelding]
Ik heb de Hewalex helemaal aangesloten en dankzij alle tips in dit draadje werkt alles perfect voor wat het warm water betreft. De boiler wordt opgewarmd tot 50 graden.

Nu moet ik het cv-circuit nog doen. Ik heb daar niet zo'n haast mee:) Het betreft een klein circuit met 2 radiatoren met op beide radiatoren een thermostaatkraan. Deze kunnen dus allebei dicht gaan staan, waardoor er geen doorstroming meer is.

Ik wil dit in circuit een moderne circulatiepomp zetten die volgens de proportionele druk zijn debiet gaat regelen. Bv Wilo 25/6-43/SCU. Ik kan nergens vinden of dit kan en mag werken. Schakelt zo'n pomp automatisch helemaal af, wanneer de thermostaten beide dicht staan?
Ik zou de pomp hoe je deze hebt geplaatst een kwart slag draaien. Op deze manier gaat de pomp defect, zie diverse handleidingen van een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody130
Is al genoemd. Is er geen antwoord op mijn vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Woody130 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:28:
Is al genoemd. Is er geen antwoord op mijn vraag?
Als je geen circulatie meer hebt over de pomp, heb je ook geen circulatie meer over de Hewalex. Die vind dat niet fijn en gaat er waarschijnlijk op overdruk van het koudemiddel door op storing. Dit is ook erg slecht voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Woody130 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:32:
[Afbeelding]

Als alles dicht staat, dan gaat de pomp op proportionele druk naar zijn laagste ingestelde stand. Naar mijn weten gaat de pomp niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody130
Jojan265 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:15:
[...]

Als je geen circulatie meer hebt over de pomp, heb je ook geen circulatie meer over de Hewalex. Die vind dat niet fijn en gaat er waarschijnlijk op overdruk van het koudemiddel door op storing. Dit is ook erg slecht voor de warmtepomp.
Zoals gezegd zit de Hewalex niet in dit circuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody130
andre75 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:01:
[...]

Als alles dicht staat, dan gaat de pomp op proportionele druk naar zijn laagste ingestelde stand. Naar mijn weten gaat de pomp niet uit.
Maar hoe doe je dit dan wel? Je kunt natuurlijk een bypass of avdo plaatsen, maar dan blijft de pomp lekker doordraaien en de warmte rondpompen over de bypass. Alternatief is de pomp en een een drukschakelaar (en evt een keerklep) in de aanvoer. De drukschakelaar schakelt de pomp uit zodra de thermostaatkranen allemaal dicht gaan en de pomp de druk boven een bepaalde waarde heeft opgebouwd. Gaat een thermostaatkraan weer open, dan valt de hoge druk weer weg en schakelt de drukschakelaar de pomp weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Woody130 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:17:
[...]

Zoals gezegd zit de Hewalex niet in dit circuit
Sorry, niet goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Woody130 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:31:
Het is een boiler met 1 wisselaar/spiraal. De warmtepomp gebruikt de wisselaar niet. Warmtepomp zit in het warmwatercircuit volgens optie 1 in de handleiding. De wisselaar is puur voor het CV-circuit. Er is geen driewegklep.

Het gaat om een extra circulatiepomp die in het CV-circuit zit. Hier (https://gathering.tweaker...message/70056568#70056568) wordt er wel iets over gezegd.

De bij de Hewalex geleverde pomp zal ik proberen te draaien. Goeie tip. Wist ik niet.
Aha, precies wat ik op termijn ook wil gaan doen. Het stilvallen van die extra pomp heeft dan natuurlijk geen nadelig effect op de Hewalex. Ik zou wel oppassen voor teveel warmtelek, dus zeker de leiding op bovenste spiraal aansluiting eerst een stukje naar beneden laten lopen. Of een keerklep direct bij de aansluiting (en dan natuurlijk die aansluiting als retour gebruiken, niet als aanvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

Blijft bij mij de vraag hangen: waarom zoveel moeite en kosten voor tapwaterverwarming via de warmtepomp ??
Compenseert de COP van de WP + aanschaf + onderhoud dat 24x7 warm houden van tapwater, als je dat vergelijkt met vervanging door elektrische doorstroom"geisers" in keuken en badkamer ?

Na vervanging door doorstromers en uitschakelen van de boiler heb ik een besparing van bijna 30% netto op gas+electra. En zelfs door gedragsverandering https://www.bd.nl/wonen/t...oor-de-afwas-br~a37afe92/ heb je al een lagere rekening,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody130
oje schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:44:
Blijft bij mij de vraag hangen: waarom zoveel moeite en kosten voor tapwaterverwarming via de warmtepomp ??
Compenseert de COP van de WP + aanschaf + onderhoud dat 24x7 warm houden van tapwater, als je dat vergelijkt met vervanging door elektrische doorstroom"geisers" in keuken en badkamer ?

Na vervanging door doorstromers en uitschakelen van de boiler heb ik een besparing van bijna 30% netto op gas+electra. En zelfs door gedragsverandering https://www.bd.nl/wonen/t...oor-de-afwas-br~a37afe92/ heb je al een lagere rekening,
Maar wat als je op een locatie geen gas hebt? Dan is het alternatief een elektrische doorstroomgeiser of boiler plus een elektrische kachel van 2000 Watt. Met die subsidie is een Hewalex in aanleg misschien iets duurder, maar in gebruik veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

Sowieso moeten we van het huidige gas af, maar ik bedoelde ook electrische doorstroomgeisers (in mijn keuken en badkamer) en een warmtepomp voor vloer- of convector-verwarming. Plus eventueel een IR-lamp of electrische vloermat in de badkamer.

Het vraagteken zet(te) ik bij het automatisme om vanwege subsidie te kiezen voor (vanwege die subsidie) overprijsde systemen die tapwater 24x7 heet houden, terwijl je het hooguit 3x per dag gebruikt. Het zou me zeer verbazen als metingen dit rendabel bewijzen. De branche zal die metingen niet doen, net zo min als boeren hun stikstof laten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody130
Op zich is het goed om kritisch te zijn en je eigen situatie tegen het licht te houden.

Voor een elektrische doorstroomgeiser heb je wel driefasen nodig als je fatsoenlijk wilt douchen

Ik ga het warme sanitairwater ook voor verwarming gebruiken. Dat is nu niet zo nuttig, maar als de dagen korter worden verwacht ik dat de Hewalex wat harder moet werken.

Als er geen sww gebruikt wordt, springt de Hewalex 3 maal per etmaal aan. Dit komt denk ik, door de ontbrekende isolatie van de buizen en doordat ik de fabrieksinstellingen nog niet aangepast heb. Ik heb een 200 liter boiler. Hij regelt nu op sensor 3. Schakelt uit bij 51°C en in bij 49°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Woody130 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:40:
Op zich is het goed om kritisch te zijn en je eigen situatie tegen het licht te houden.

Voor een elektrische doorstroomgeiser heb je wel driefasen nodig als je fatsoenlijk wilt douchen

Ik ga het warme sanitairwater ook voor verwarming gebruiken. Dat is nu niet zo nuttig, maar als de dagen korter worden verwacht ik dat de Hewalex wat harder moet werken.

Als er geen sww gebruikt wordt, springt de Hewalex 3 maal per etmaal aan. Dit komt denk ik, door de ontbrekende isolatie van de buizen en doordat ik de fabrieksinstellingen nog niet aangepast heb. Ik heb een 200 liter boiler. Hij regelt nu op sensor 3. Schakelt uit bij 51°C en in bij 49°C.
De fabrieksinstelling is toch 50 °C met een hysterese van -5 °C? Met mijn fabrieksinstelling springt de unit maar 1 keer per dag aan (voor 30 a 45 minuten, 150 L vat). Daar douchen we ook nog van.
oje schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:44:

Voor een douche-doorstromer heb je 3-fase nodig, dat zou hier een aardige kostenpost zijn. Je hebt wel gelijk m.b.t. stilstandverliezen, maar een WP is natuurlijk 3 a 4 keer zuiniger en kan draaien op een gunstig moment; als de stroomprijs laag is. Daar hoef je met zonnepanelen geen dynamisch contract voor te hebben.

Een doorstromer van 13 kW verbruikt toch al wel dik 2 kWh om 10 minuten te douchen. Als je dat 10 jaar lang dagelijks doet, dan heb je een kleine 8000 kWh verbruikt. Met dit warme weer gebruikt de Hewalex hier tussen de 0.4 en 0.6 kWh per dag (inclusief 10 min douchen). Verder denk ik dat WPB's ook oververtegenwoordigd zijn bij grootverbruikers / huishoudens met een bad. Dan telt stilstandverlies bijna niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar een apparaat (met of zonder subsidie) is geen doel, maar een middel, en het doel is energieverbruik verminderen met behoud van enig comfort.

https://www.bnnvara.nl/ar...jf-minuten-minder-douchen
2x per week 5 minuten douchen = 2kW x 50 wk = 10 kWh/jaar. Dáár kan geen subsidie tegenop 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@oje, ik had het over 2 personen die dagelijks 5 minuten douchen. Dan verbruikt een doorstromer heel wat meer dan 10 kWh per jaar. Er wordt hier veel gesport en geklust, dus we douchen gewoon elke dag even. Dan wordt een WPB toch snel interessant. Laat staan bij een groot gezin. Ook voor het milieu kan het gunstig uitpakken; minstens de helft van het jaar kun je een boilervat opwarmen met duurzame stroom. Want het moment van energieverbruik kun je zelf kiezen.

In dit topic pretendeert niemand dat een Hewalex of welke andere WPB dan ook, voor iedereen de beste oplossing is. De hydroloog uit het gelinkte artikel sport blijkbaar niet en zit de hele dag achter een pc in een spreekkamertje. Die is beter af met een doorstromer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

@Martin7182 Hier thuis wordt ook gesport, en aldaar gedoucht (scheelt warm water).

Ik volg dit topic met interesse waar het gaat om de Hewalex als vervanging van een CV ketel voor appartementsverwarming. Dan gaat het om gebruik primair in de zgn. stookperiode.
Vermoedelijk is de rendement dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
oje schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:12:
https://www.bnnvara.nl/ar...jf-minuten-minder-douchen
2x per week 5 minuten douchen = 2kW x 50 wk = 10 kWh/jaar. Dáár kan geen subsidie tegenop 😇
Dit is een beetje een onzin argument tenzij je helemaal niet meer (warm) gaat douchen anders blijft het de vraag hoe krijg je warm water in de tijd die je wel doucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
oje schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:39:
@Martin7182 Hier thuis wordt ook gesport, en aldaar gedoucht (scheelt warm water).

Ik volg dit topic met interesse waar het gaat om de Hewalex als vervanging van een CV ketel voor appartementsverwarming. Dan gaat het om gebruik primair in de zgn. stookperiode.
Vermoedelijk is de rendement dan anders.
Als hoofdverwarming zou ik hem nooit gebruiken, daar is een split of monoblock veel beter voor. Met binnen-binnen of binnen-buiten denk ik dat het als hoofdverwarming sowieso niet goed gaat werken; je pompt dan voornamelijk warmte rond die er eigenlijk niet is. Als bijverwarming zou het best kunnen werken. Dat wil ik komende winter gaan testen, via de spiraal in mijn boilervat. De spiraal zit onderin het vat waar het (na SWW verbruik) wat kouder is. Dus ik pomp geen heet water van 50 °C rond. De investeringen zijn heel gering, alleen de aansluitingen op het vat ontbreken nog (circulatiepomp, leidingen, radiatoren, vloerverwarming etc. zijn er al).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andre75
Martin7182 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Als hoofdverwarming zou ik hem nooit gebruiken, daar is een split of monoblock veel beter voor. Met binnen-binnen of binnen-buiten denk ik dat het als hoofdverwarming sowieso niet goed gaat werken; je pompt dan voornamelijk warmte rond die er eigenlijk niet is. Als bijverwarming zou het best kunnen werken. Dat wil ik komende winter gaan testen, via de spiraal in mijn boilervat. De spiraal zit onderin het vat waar het (na SWW verbruik) wat kouder is. Dus ik pomp geen heet water van 50 °C rond. De investeringen zijn heel gering, alleen de aansluitingen op het vat ontbreken nog (circulatiepomp, leidingen, radiatoren, vloerverwarming etc. zijn er al).
Ik gebruik de Hewalex puur voor hoofdverwarming, omdat ik beperkt vermogen nodig heb. Ik verwarm er alleen een woonkamer mee 55m2 met 2 LTV convectoren. Het vermogen is maar 3 kW en daar moet je goed rekening mee houden en alles goed uitrekenen dat het daadwerkelijk ook kan. Bij vorst draait de Hewalex 16 uur op een dag non stop.
Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste