Beste mede-tweakers, ik ben al aan het meelezen, maar helaas lopen de verschillende gebruikstoepassingen van de Hewalex door elkaar, en kan ik moeilijk achterhalen wie nu de Hewalex alléén gebruikt als vervanging van de centrale ventilatie in huis, en alléén voor CV-ondersteuning. Dus NIET voor koppeling op boiler of zonnecollector. Warm tapwater krijg ik via 2 electrische doorstroom"geisers" (geen pubers in huis, en de sportclub als doucheplek).
Ter verduidelijking: ik woon in tussenlaag appartement, op de zuidzijde, 80m2, met eigen CV en afzuiging.
De afzuigbox voor open keuken/woonkamer en badkamer zit er al vanaf de bouw (1990) in, en maakt inmiddels erg veel lawaai. Ik zou wil die liever vervangen door een eco versie, of nog het liefst door een ventilatie-spaarpomp om het appartement voor te verwarmen. Nibe Savent en de Eneco/Inventum spaarpomp hebben een vermogen van 1,6 kW, en de Hewalex 3 kW. Op zich is die interessanter.
Maar dan borrelen bij mij vragen op:
1. Is de Hewalex qua luchtaanzuig/-stuwkracht in staat om de huidige ventilatiebox te vervangen?
(ik lees hier dat sommigen een extra MV tussenplaatsen. Zo'n verdubbeling van stroom en geluid zoek ik niet)
2. Is de Hewalex in staat om - gekoppeld op de retourleiding van de CW ketel - voor een basiswarmte te zorgen? (Ik lees hier dat sommigen met de CV ketel thermostaat of Evohome proberen te koppelen)
Wie heeft hiermee ervaring????
Jack
[
Voor 11% gewijzigd door
oje op 13-05-2024 14:20
]