Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-10 09:03
Hkuit schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:07:
Even een andere Hewalex-vraag; ik heb nu twee Hewalexen parallel staan, + een 200 liter buffervat, voor het verwarmen van de vloerverwarming beneden. Beide warmtepompen laat ik zichzelf regelen op basis van de ingestelde maximum watertemperatuur (nu 45 graden). Het verwarmde water wordt rondgepompt door een circulatiepomp.
Ik heb nog geen thermostaat aangesloten. Met bovenstaande opstelling is het toch logisch om de thermostaat te koppelen aan de aan/uit-schakelaar van die circulatiepomp? Of is er nog een betere manier?
Je wilt de transport pomp uitzetten die over de vloerverwarming loopt?
Heb je een 2e pomp in het systeem zitten voor het transport over je buffer?
Waarom heb je een 200 liter buffer toegepast als je vloerverwarming hebt, en hoe warm ga je de vloer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-10 23:40
Hkuit schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:07:
Even een andere Hewalex-vraag; ik heb nu twee Hewalexen parallel staan, + een 200 liter buffervat, voor het verwarmen van de vloerverwarming beneden. Beide warmtepompen laat ik zichzelf regelen op basis van de ingestelde maximum watertemperatuur (nu 45 graden). Het verwarmde water wordt rondgepompt door een circulatiepomp.
Ik heb nog geen thermostaat aangesloten. Met bovenstaande opstelling is het toch logisch om de thermostaat te koppelen aan de aan/uit-schakelaar van die circulatiepomp? Of is er nog een betere manier?
Standaard zit er geen aan-uit- schakelaar op de curculatiepomp.
Je kunt wel de warmtepomp schakelen met een kamerthermostaat als je dat bedoeld.
De circulatiepomp is in het menu in te stellen als continu draaiend of alleen draaien als er warmtevraag is.
Voor de wp is het het beste als er lange 'runs' gemaakt worden. Als wpboiler zoals dit apparaat bedoeld is schakelt hij in en staat dan lang te draaien. Misschien schakelt hij wel een paar keer per dag in.
Als schakelende cv staat de wp het hele stookseizoen te schakelen, met iedere keer een koude start. Dat werkt slijtage in de hand. Je buffervat kan dit helpen voorkomen, als je vraag bedoeld is als kamerthermostaat die de pomp schakelt dan zou ik de pomp van vat naar vloer schakelen.
Als je de voelers van de wp op het vat hebt aangesloten dan kan zo de temperatuur van het vat geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:07
Je bedoelt een ruimte thermostaat?
Die zou ik op een schakel klep voor in de te verwarmen ruimte zetten.
Maar ben geen expert hoor. Schakelen van je warmtepompen in deze situatie lijkt me niet handig,.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 23:38
Tim123 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

Je wilt de transport pomp uitzetten die over de vloerverwarming loopt?
Heb je een 2e pomp in het systeem zitten voor het transport over je buffer?
Waarom heb je een 200 liter buffer toegepast als je vloerverwarming hebt, en hoe warm ga je de vloer in?
Ja, de transportpomp voor de vloerverwarming.
Ja, de 2 Hewalexen worden gevoed door 1 pomp.
Om overdag warmte te kunnen bufferen, als we zonnepanelenstroom overhouden, en misschien later ooit als het stroomtarief laag is (maar nu hebben we geen dynamisch contract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Surfari schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Standaard zit er geen aan-uit- schakelaar op de curculatiepomp.
Je kunt wel de warmtepomp schakelen met een kamerthermostaat als je dat bedoeld.
De circulatiepomp is in het menu in te stellen als continu draaiend of alleen draaien als er warmtevraag is.
Voor de wp is het het beste als er lange 'runs' gemaakt worden. Als wpboiler zoals dit apparaat bedoeld is schakelt hij in en staat dan lang te draaien. Misschien schakelt hij wel een paar keer per dag in.
Als schakelende cv staat de wp het hele stookseizoen te schakelen, met iedere keer een koude start. Dat werkt slijtage in de hand. Je buffervat kan dit helpen voorkomen, als je vraag bedoeld is als kamerthermostaat die de pomp schakelt dan zou ik de pomp van vat naar vloer schakelen.
Als je de voelers van de wp op het vat hebt aangesloten dan kan zo de temperatuur van het vat geregeld worden.
Dat laatste wil ik inderdaad gaan doen. De warmtepompen draaien (met hun eigen, gedeelde, pomp) als het water onder de ingestelde waarde is gezakt en de circulatiepomp voor de vloerverwarming draait dan als de woonkamer temperatuur is gedaald tot onder de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Sterke-Jerke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:53:
Je bedoelt een ruimte thermostaat?
Die zou ik op een schakel klep voor in de te verwarmen ruimte zetten.
Maar ben geen expert hoor. Schakelen van je warmtepompen in deze situatie lijkt me niet handig,.
Ik bedoel inderdaad een ruimtethermostaat, maar ik wil liever niet zo’n extra klep.

Het is een bestaande situatie; onze hele benedenverdieping heeft vloerverwarming, en dit heeft 8 jaar gedraaid met een Itho Daalderop Cool Cube. Dat werkte goed maar omdat de warmtepomp van de Cool cube maar 2,5 kW capaciteit heeft werd er in de winter erg vaak automatisch bijgestort bijgestookt door de gas-CV ketel. Daarom heb ik voor beneden nu die 2 Hewalexen en de Cool cube hoeft alleen de bovenverdieping te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-10 07:38
Surfari schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Je vrouw is gewoon zo slim om eens te proberen wat er gebeurt als je het systeem belast.
Met dit kwakkelweer testen met de deur dicht is toch geen maatstaf voor de koude periode????
Hou er rekening mee dat des te lager de verdamper temperatuur(dus afhankelijk van de lucht die eroverheen stroomt) des te lager het afgegeven vermogen. Dat in combinatie met 's winters meer warmteverlies van de woning.

De cv ketel van bijv 24 kW is in staat om het opgegeven vermogen ook te generen als het -10 gr c is. Een WP niet.
Ik heb het getest. De Hewalex Solmax 3,0 kW warmtepomp als all electric gebruiken voor alleen de cv met koude temperaturen werkt alleen met 3 radiatoren in huis (alleen de huiskamer en keuken bij mij). De rest heb ik allemaal uit moeten zetten anders komt de warmtepomp niet boven de 40 graden. Dus voor een eengezinswoning heb je toch wel tussen de 6kW tot 8kW nodig als warmtepomp om heel je huis te verwarmen. Buffervat absoluut niet gebruiken met alleen cv. Kijk volgend jaar wel voor een 8kW warmtepomp want gas is echt finito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Draconian schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 06:54:
[...]

Ik heb het getest. De Hewalex Solmax 3,0 kW warmtepomp als all electric gebruiken voor alleen de cv met koude temperaturen werkt alleen met 3 radiatoren in huis (alleen de huiskamer en keuken bij mij). De rest heb ik allemaal uit moeten zetten anders komt de warmtepomp niet boven de 40 graden. Dus voor een eengezinswoning heb je toch wel tussen de 6kW tot 8kW nodig als warmtepomp om heel je huis te verwarmen. Buffervat absoluut niet gebruiken met alleen cv. Kijk volgend jaar wel voor een 8kW warmtepomp want gas is echt finito.
Het gaat met een verwarmings WP niet alleen om het vermogen op het typeplaatje, maar vooral om het vermogen wat hij levert als er verwarmt moet worden, plus tot welke lage buitentemperaturen er nog wat gebeurt.

Als je van te voren voor all electric gaat dat is de Hewalex een magere keuze.

We hebben weinig strenge winters meer. Een paar nachten -10 is heel iets anders dan een paar weken strenge vorst. De meeste woningen zijn niet AA+ en zodoende heb je dan verwarmings vermogen nodig wat de wp dan niet levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-10 07:38
Surfari schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Als je van te voren voor all electric gaat dat is de Hewalex een magere keuze.

We hebben weinig strenge winters meer. Een paar nachten -10 is heel iets anders dan een paar weken strenge vorst. De meeste woningen zijn niet AA+ en zodoende heb je dan verwarmings vermogen nodig wat de wp dan niet levert.
Ik vind het best meevallen aangezien ik toch de benedenverdieping kan verwarmen en de slaapkamer op de ouderwetse radiatoren. All-electric is best te doen maar dan moet je niet teveel radiatoren in een eengezinswoning gebruiken. Zoals ik al zei 3 stuks totaal. 45 graden. 16:00 gaat deze aan en rond 18:00 is het al 41 graden. 22:00 slaat de Hewalex weer uit. Zelfde schema als toen met gas. Laten we de winter afwachten als het vriest buiten. Als het dan nog steeds op 3 radiatoren 45 graden kan bereiken is dat top.

Buiten dat is de Hewalex Solmax 3,0 kW warmtepomp een betere aankoop dan de Vincent L/W warmtepomp binnenopstelling 4,5 kW Combi. Vincent heeft een partij mankementen. Tweakers forum staat er vol mee. Tot rechtsbijstand toe.

Nu snap ik waarom sommige tweakers 2 x een Hewalex Solmax 3,0 kW warmtepomp hebben hangen in huis. Dan red je het namelijk wel om een complete eengezinswoning te verwarmen all electric. En vergeet niet dat ik ouderwetse radiatoren gebruik zoals de T22 en een enkelplaats in de slaapkamer. Met vloerverwarming gaat dat beter maar dat heb ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfari
Draconian schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:29:
[...]

Ik vind het best meevallen aangezien ik toch de benedenverdieping kan verwarmen en de slaapkamer op de ouderwetse radiatoren. All-electric is best te doen maar dan moet je niet teveel radiatoren in een eengezinswoning gebruiken. Zoals ik al zei 3 stuks totaal. 45 graden. 16:00 gaat deze aan en rond 18:00 is het al 41 graden. 22:00 slaat de Hewalex weer uit. Zelfde schema als toen met gas. Laten we de winter afwachten als het vriest buiten. Als het dan nog steeds op 3 radiatoren 45 graden kan bereiken is dat top.

Buiten dat is de Hewalex Solmax 3,0 kW warmtepomp een betere aankoop dan de Vincent L/W warmtepomp binnenopstelling 4,5 kW Combi. Vincent heeft een partij mankementen. Tweakers forum staat er vol mee. Tot rechtsbijstand toe.

Nu snap ik waarom sommige tweakers 2 x een Hewalex Solmax 3,0 kW warmtepomp hebben hangen in huis. Dan red je het namelijk wel om een complete eengezinswoning te verwarmen all electric. En vergeet niet dat ik ouderwetse radiatoren gebruik zoals de T22 en een enkelplaats in de slaapkamer. Met vloerverwarming gaat dat beter maar dat heb ik niet.
Wat je zelf doet moet je zelf weten.
Er lezen hier nogal eens kandidaat warmtepompers mee en ik vind het jammer dat je hier reflecteert dat de Hewalex een volwaardige verwarmings warmtepomp is, dat is ie niet. Daar is de prijs ook niet naar.
Deze tweaker is één van de gelukkigen met 2x Hewalex. De cv ketel staat nu 3,5 jaar uit omdat ik geen gas wil gebruiken ivm de situatie in de Oekraine. Als het koud wordt gaat er steeds meer electrische verwarming aan(badkamer radiator, infrarood lampen). Het totaalplaatje is dan all electric maar niet all electric op deze warmtepompen. Mijn motivatie is geen gas gebruiken, als het me alleen om de milieu-belasting zou gaan dan wordt de cv ketel weer paraat gezet (rond de 4 gr buitentemperatuur) en is het hele huis comfortabel als het vriest. Nu is het behelpen.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste