Surfari schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:40:
[...]
Wat je zelf doet moet je zelf weten.
Er lezen hier nogal eens kandidaat warmtepompers mee en ik vind het jammer dat je hier reflecteert dat de Hewalex een volwaardige verwarmings warmtepomp is, dat is ie niet. Daar is de prijs ook niet naar.
Deze tweaker is één van de gelukkigen met 2x Hewalex. De cv ketel staat nu 3,5 jaar uit omdat ik geen gas wil gebruiken ivm de situatie in de Oekraine. Als het koud wordt gaat er steeds meer electrische verwarming aan(badkamer radiator, infrarood lampen). Het totaalplaatje is dan all electric maar niet all electric op deze warmtepompen. Mijn motivatie is geen gas gebruiken, als het me alleen om de milieu-belasting zou gaan dan wordt de cv ketel weer paraat gezet (rond de 4 gr buitentemperatuur) en is het hele huis comfortabel als het vriest. Nu is het behelpen.
Om het wat simpeler uit te leggen heb ik de documentatie er nog eens bij gepakt. Met lage-temperatuurverwarming, aanvoer ca 30 graden, heeft deze wp bij een luchttemperatuur van -7 Celsius een cop van ongeveer 1,5. Als je dan 3 KW moet maken zou het apparaat 2kW verbruiken. Dat is niet het geval onder deze omstandigheden zit dat in de orde van 500 Watt. Er wordt dan nog niet eens 1 kW geleverd en tijdens defrost cyclus koelt het water af dus er blijft erg weinig over.
Als je dit op binnenlucht doet, ook in een ruimte die niet gebruikt wordt, dan is het op zijn minst wenselijk dat de ruimte niet bevriest. De aangezogen lucht moet dus een kleine 10 graden op kunnen warmen. Bij de ventilatie hoeveelheid van de Hewalex ga je dan naar een warmtebehoefte die groter is dan het apparaat levert... Als de ruimte waaruit de lucht betrokken wordt binnen de schil van de woning is ben je dan aan het koelen i.p.v. verwarmen.
Maar even wat anders.
Pop.psss. Champagne. Je hebt dus een Hewalex. Chapeau en welkom bij dit Topic.
Deze voor tapwater gemaakte WP laat zich prima inzetten voor verwarmings ondersteuning. Het is wel zaak om lange runs te maken(compressor blijft lang aan) want dit apparaat heeft bijvoorbeeld geen carterverwarming in tegenstelling tot nagenoeg iedere serieuze verwarmings warmtepomp. De compressor slijt harder van vele koude starts.
De prestaties (temperatuurbereik, rendement) zitten op het niveau van iedere andere goed functionerende aan-uit warmtepomp met electronische expansie, omkeerklep(voor de ontdooicyclus) en R410A.
Heel bruikbaar dus maar niet om efficiënt te verwarmen als het vriest(gebrek aan vermogen) en niet om efficiënt hoge aanvoertemperaturen(hoog verbruik) te draaien.
De radiatoren die je noemt zijn wel bruikbaar, maar de warmteafgifte is beperkt bij lage temperatuur. Daarom is het zo belangrijk om isolatie en ventilatie zo veel mogelijk op orde te hebben om met een warmtepomp te verwarmen, lage-temperatuurverwarming is bijna noodzaak wil je dit rendabel doen t.o.v. gas.
Heb hier ook een vlakke plaat en een T22 dat werkt prima omdat de woning voldoende geïsoleerd is(aanvoertemperatuur in deze periode ca 30 graden), en er licht vloerverwarming. Dat laatste heb je niet maar je kunt de l/l warmtepomp mede inzetten zodat er weinig warmtebehoefte=lage watertemperatuur op de radiatoren is, de radiatoren houden de koudeval uit het venster weg.
Als je het neusje van de zalm hebt van de Panasonic l/l wp, die gaat bij lage temperaturen beduidend beter dan deze Hewalex. Als je de goedkoopste serie hebt iets beter.