Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Tosemime schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:44:
[...]

Oke ja ik heb hier nog helemaal geen ervaring mee
Op basis van mijn functie heb ik een leasebudget van 656,- en bij mijn functie hoort een autokeuzelijst met auto's tussen de 37k (DS3 50kwh) en 51k (audi q4).
Ik moet nog maar eens wat meer onderzoek doen merk ik al :p
Ik zou inderdaad even kijken naar wat mogelijk is. Met 30k/48 maanden zit ik voor de Q4 SB op ruim €1100,- (die is overigens wel duurder dan de €51k zoals je stelde ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 29-11-2021 19:27 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31
Leasebudget: €900 ex BTW, lease ik voor minder wordt het verschil bruto uitgekeerd
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keus, geen tweezitters en cabrio's
Overige afhankelijkheden: PHEV niet mogelijk
Specifieke wensen: Benzine, minimaal 150pk motor vermogen, automaat, kofferbakruimte minimaal 550 liter, A of B label, luxe uitvoering zoals adaptive cruise control, keyless entry en premium audio, voorkeur voor SUV, maximaal 50k ivm bijtelling, actieradius minimaal 600km
Uiteindelijke keuze:

Mijn short list:
  1. Hyundai Tucson, staat met stip op 1 vanwege luxe en acceptabele leaseprijs en bijtelling. Mijn vrouw was minder enthousiast tijdens de proefrit en ik zelf vond de audio minder goed klinken
  2. Toyota RAV4, duurder dan nr. 1 maar wel betrouwbaar merk
  3. Skoda Kodiaq. Ik rijdt nu een Octavia combi en deze bevalt prima, echter, wel veel technische problemen mee gehad. Daarnaast voel ik weinig voor levertijden van bijna 1 jaar (geldt voor alle VAG labels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:17
Leasebudget: €850 ex BTW,
Kilometrage per jaar: 30.000
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keus, geen tweezitters, cabrio's en spoilerpakketten
Overige afhankelijkheden: Geen diesel
Specifieke wensen: Benzine, automaat, adaptive cruise control, voorkeur voor SUV of Station, maximaal 35k ivm bijtelling, 1500 kg trekgewicht is een pre geen eis
Uiteindelijke keuze:

Mijn short list:
Suzuki Vitara: hoge zit, goed aangekleed en top model voor 32k.
Ocatavia, Leon, Golf Sedan/Station: duurder maar veel in deze auto's gereden en met DSG rijd het dikke prima naar mijn mening.
Mitsubishi Outlander Intens PHEH: Maatje groter als de Vitara en weer stukje duurder 35K a 36k voor het instap model
Kia Ceed Sportswagon: rijkelijk aangeklede aziaat voor tussen de 30 a 35k

Voorlopige Afvallers
Opel astra sports tourer: tsja niet mijn ding
Toyota Carolla: Helemaal naar mijn zin op het trekgewicht na
Frans fabrikaat: vooroordelen met storing e.d.

Zie ik nog bepaalde kanshebbers over het hoofd met mijn eisen/wensen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@zeezuiper Vanwaar je minimaal 600km actieradius eis? Hoe vaak rij je per jaar op één dag zoveel kilometers aan één stuk (zonder stoppen)? Ik weet niet of je een deel van het brandstofvoorschot mag inruilen voor extra leasebudget, maar ik zou een Model Y overwegen in dat geval. Zo niet, dan zou die Tuscon bij mij ook stipt op 1 staan.

@kiefty14 Megane Estate? Ik zou ondanks je vooroordelen toch eens een proefritje gaan maken. Elektronica shit met Franse auto's is echt iets van 15 jaar terug. Een Intense met alle pakketten en een automaat zit rond de 35k, dan heb je alles wat je kan wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05

gwystyl

Beugeltje dan maar?

kiefty14 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:07:
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keus, geen tweezitters, cabrio's en spoilerpakketten
Specifieke wensen: Benzine, automaat, adaptive cruise control, voorkeur voor SUV of Station, maximaal 35k ivm bijtelling, 1500 kg trekgewicht is een pre geen eis
Uiteindelijke keuze:

Mijn short list:
Ocatavia, Leon, Golf Sedan/Station: duurder maar veel in deze auto's gereden en met DSG rijd het dikke prima naar mijn mening.
Mitsubishi Outlander Intens PHEH: Maatje groter als de Vitara en weer stukje duurder 35K a 36k voor het instap model

Voorlopige Afvallers

Die afvallende astra, is dat de oude of nieuwe? Ik las net toevallig een berichtje op Autoweek over de nieuwe Astra TS, die ziet er imho een stuk beter uit dan het huidige model. Ik weet alleen niet vanaf wanneer die leverbaar is.
Aangezien je de Outlander aan de dure kant vindt ga ik de Toyota RAV4 niet voorstellen, want als je wil trekken moet je de 4WD hebben die 45k+ is volgens mij.
Misschien is de Ford Mondeo station nog een optie. Flink volgehangen voor 36k, en een maatje groter dan bijvoorbeeld de Ceed
Misschien is de Mazda CX-30 wat? Skyactiv-X 180 2WD automaat is 35k. Niet de ruimste die te krijgen is, wel erg mooi. Mag 1300kg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:47
BigSmurf schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:46:
@zeezuiper Vanwaar je minimaal 600km actieradius eis? Hoe vaak rij je per jaar op één dag zoveel kilometers aan één stuk (zonder stoppen)? Ik weet niet of je een deel van het brandstofvoorschot mag inruilen voor extra leasebudget, maar ik zou een Model Y overwegen in dat geval. Zo niet, dan zou die Tuscon bij mij ook stipt op 1 staan.

@kiefty14 Megane Estate? Ik zou ondanks je vooroordelen toch eens een proefritje gaan maken. Elektronica shit met Franse auto's is echt iets van 15 jaar terug. Een Intense met alle pakketten en een automaat zit rond de 35k, dan heb je alles wat je kan wensen.
Huh? Een rijtje met een Megane Estate, een Tucson en een model Y. Dat rijmt toch niet met elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:48:
[...]

Huh? Een rijtje met een Megane Estate, een Tucson en een model Y. Dat rijmt toch niet met elkaar?
Twee verschillende mensen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

zeezuiper schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:43:
Leasebudget: €900 ex BTW, lease ik voor minder wordt het verschil bruto uitgekeerd
Kilometrage per jaar: 40.000
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keus, geen tweezitters en cabrio's
Overige afhankelijkheden: PHEV niet mogelijk
Specifieke wensen: Benzine, minimaal 150pk motor vermogen, automaat, kofferbakruimte minimaal 550 liter, A of B label, luxe uitvoering zoals adaptive cruise control, keyless entry en premium audio, voorkeur voor SUV, maximaal 50k ivm bijtelling, actieradius minimaal 600km
Uiteindelijke keuze:

Mijn short list:
  1. Hyundai Tucson, staat met stip op 1 vanwege luxe en acceptabele leaseprijs en bijtelling. Mijn vrouw was minder enthousiast tijdens de proefrit en ik zelf vond de audio minder goed klinken
  2. Toyota RAV4, duurder dan nr. 1 maar wel betrouwbaar merk
  3. Skoda Kodiaq. Ik rijdt nu een Octavia combi en deze bevalt prima, echter, wel veel technische problemen mee gehad. Daarnaast voel ik weinig voor levertijden van bijna 1 jaar (geldt voor alle VAG labels)
Ook naar de Tiguan / Ateca / tarraco gekeken?
Nissan X-trail wellicht?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
BigSmurf schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:49:
[...]
Twee verschillende mensen. ;)
Haha. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:25
Uiteindelijke keuze:

Mijn short list:

Voorlopige Afvallers

Vooral dat 35k max bijtelling maakt het wel beperkter.
Ik heb de volgende gevonden:
- https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=Y
Ford Puma, voloptie (op pano dak na) voor onder 35k. Trekgewicht is maar 1100kg weliswaar.
Kia Niro wellicht? Executive line met alles erop en eraan kost 35k, een SUV (achtig), en trekgewicht 1300kg.
Bij de Kia kan je ook nog kijken naar XCeed. Of bij de buurman Hyundai (i30 oid)
Jeep Renegade Limited, net wat anders dan gemiddelde dertien in dozijn auto. 1450kg trekgewicht, redelijk vol opties voor onder 35k. Wel duurder in de lease maar omdat je ex brandstof 850 budget heeft, is het geen probleem.

Met je eisen aan bijtelling met wat toch eigl nog ruimte leasebudget, zou je niet beter naar elektrisch gaan kijken?
Jammer dat Model Y boven je budget is, Model 3 is net boven.
https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=Y
Alleen dan helaas geen suv of station en ook alleen 1000kg trekgewicht.
Andere opties zijn Kia e-Niro, of VW ID.4 (als die nog te leveren is dit jaar)
Probleem is dat de ID4 of Enyaq niet echt good value for money is vs de Tesla (wel nog steeds binnen je budget). Maar ze zijn wel groot van binnen.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Uiteindelijke keuze:

Mijn short list:

Voorlopige Afvallers

Al aan een Skoda Kamiq gedacht? Wel je SUV en opties voor de fiscale waarde die je wilt, mis je wel 300kg trekgewicht. En zit je zo'n 100E onder je leasebudget.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:55
Door een switch van werkgever kom ik voor een voor mij nieuwe leaseregeling terecht. Ik heb tot nu toe altijd een budget gehad exclusief brandstof.

Nieuwe regeling is 850 inclusief brandstof, circa 25k km p/j en max 5 jaar.

Nu zou ik heel graag een kodiaq willen rijden, maar ik heb geen clue hoe ik die brandstof moet berekenen. Gaat hij uberhaupt in mijn lease budget passen of moet ik hem op voorhand afschrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09-09 18:55
prekz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 00:38:
Door een switch van werkgever kom ik voor een voor mij nieuwe leaseregeling terecht. Ik heb tot nu toe altijd een budget gehad exclusief brandstof.

Nu zou ik heel graag een kodiaq willen rijden, maar ik heb geen clue hoe ik die brandstof moet berekenen. Gaat hij uberhaupt in mijn lease budget passen of moet ik hem op voorhand afschrijven?
Bij elkaar klikken op directlease.nl en dan zie je op de website gelijk wat hij incl brandstof doet, op de mobiele website klik je op het bedrag en dan zie je ook de incl prijs.

De instapper is 845€, dus het wordt krap:

Wellicht dat de karoq beter gaat?

[ Voor 25% gewijzigd door Smobbo op 03-12-2021 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online

Bij een regeling inclusief brandstof zijn PHEV's vaak interessant omdat het brandstof component een behoorlijke factor minder is.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24

De Kodiaq zal waarschijnlijk boven budget uit komen en een Karoq is weer een stuk kleiner.
Wat dacht je van een Enyaq? Er staan er nog op voorraad met een lekkere lage bijtelling van dit jaar.
Zoiets?

Beetje zoeken tussen de voorraadmodellen, er staat nog genoeg tussen.

https://www.skoda.nl/stoc...voering----64730-vsb-3760

[ Voor 36% gewijzigd door D.deJong op 03-12-2021 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-09 22:01
SirLct schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:02:
[...]

Vooral dat 35k max bijtelling maakt het wel beperkter.
Ik heb de volgende gevonden:
Ford Puma, voloptie (op pano dak na) voor onder 35k. Trekgewicht is maar 1100kg weliswaar.
Kia Niro wellicht? Executive line met alles erop en eraan kost 35k, een SUV (achtig), en trekgewicht 1300kg.
Bij de Kia kan je ook nog kijken naar XCeed. Of bij de buurman Hyundai (i30 oid)
Jeep Renegade Limited, net wat anders dan gemiddelde dertien in dozijn auto. 1450kg trekgewicht, redelijk vol opties voor onder 35k. Wel duurder in de lease maar omdat je ex brandstof 850 budget heeft, is het geen probleem.

Met je eisen aan bijtelling met wat toch eigl nog ruimte leasebudget, zou je niet beter naar elektrisch gaan kijken?
Jammer dat Model Y boven je budget is, Model 3 is net boven.
Alleen dan helaas geen suv of station en ook alleen 1000kg trekgewicht.
Andere opties zijn Kia e-Niro, of VW ID.4 (als die nog te leveren is dit jaar)
Probleem is dat de ID4 of Enyaq niet echt good value for money is vs de Tesla (wel nog steeds binnen je budget). Maar ze zijn wel groot van binnen.
Waarom is de Enyaq geen goede auto?
Mij lijkt het een ideale auto als de Tesla eruit moet.

4% is nu best fijn, maar met al het gezeik tot nu toe en vooral de stugge houding van Tesla “service”, voor mij hierna geen Tesla meer.

Enyaq is toch gewoon een mooie, nette, ruime auto?

Sowieso lijkt de Y veel te veel op de 3 om hem überhaupt in overweging te nemen. Ik vind 5 jaar met de 3 al lang, dan ga ik daarna niet nog eens 4/5 jaar in een zeer gelijkende auto rijden 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 20:01
Sws is Tesla niet persé meer de EV "to-go" als je het mij vraagt mede door hun kwaliteitsissues en exterieur/interieur wat nu echt wel outdated begint te raken imo. Voor dat soort bedragen zou ik idd verder kijken naar een Kia EV6 / Hyundai Ionic 5 / Skoda Enyaq / etc. Daar krijg je m.i, veel meer auto en ruimte voor je geld.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
D.deJong schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 07:57:
[...]

Beetje zoeken tussen de voorraadmodellen, er staat nog genoeg tussen.

https://www.skoda.nl/stoc...voering----64730-vsb-3760
Die stocklocator kunnen ze net zo goed offline halen bij Skoda. Een collega wilde een Enyaq en was niets te krijgen, niet bij Skoda en niet bij de leasemaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
jongetje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:45:
[...]

Die stocklocator kunnen ze net zo goed offline halen bij Skoda. Een collega wilde een Enyaq en was niets te krijgen, niet bij Skoda en niet bij de leasemaatschappijen.
Ligt dat niet aan een onwillige leasemaatschappij of verkoper? Er schijnen extra auto’s onderweg te zijn en op de Enyaq pagina op Facebook was ook een dealer die auto’s aanbood.
https://www.wealer.nl/o/a...Idwa2iiY7a6Fj37rxdm3lQcdw

Ik weet niet wat er van waar is maar ik had vorige maand ook gewoon nog een voorraad auto bij Pon vandaan, kenteken dit jaar en levering 3 januari ivm start nieuwe werkgever.
Je moet je wensen/ opties wel aanpassen aan wat er staat.

[ Voor 34% gewijzigd door D.deJong op 03-12-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Tweak_ers schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:06:
[...]

Waarom is de Enyaq geen goede auto?
Mij lijkt het een ideale auto als de Tesla eruit moet.

4% is nu best fijn, maar met al het gezeik tot nu toe en vooral de stugge houding van Tesla “service”, voor mij hierna geen Tesla meer.

Enyaq is toch gewoon een mooie, nette, ruime auto?

Sowieso lijkt de Y veel te veel op de 3 om hem überhaupt in overweging te nemen. Ik vind 5 jaar met de 3 al lang, dan ga ik daarna niet nog eens 4/5 jaar in een zeer gelijkende auto rijden 😉
Ik zeg nooit dat het geen goede auto is, ik zei geen good value for money. Bij de VAG iD4/Enyaq/Q4 als je het met opties wil hangen kom je gewoon tegen gekke bedragen. Want heel veel zitten niet standard, zaken als adaptief cc, warmtepomp, volledige parkeersensoren/cam, etc etc etc. Dan komt nog de performance/ prijs verhouding. Zowel qua range en qua power. Ja de tweede vind niet iedereen belangrijk, maar voor sommige toch wel (lees:ik)
Dan komt model 3 alsnog best goed (of niet nog steeds de beste) bang for your buck.
Ik heb geen tesla dus weet niet hoe erg de service is maar kan me niet voorstellen dat het anders is dan andere dealers hoor. Service is gewoon nergens te krijgen tegenwoordig. Genoeg slechte ervaring met de "premium duitsers" Audi, Merc, BMW dealers. Dus dont set your expectation too high.
renzo4000 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:26:
Sws is Tesla niet persé meer de EV "to-go" als je het mij vraagt mede door hun kwaliteitsissues en exterieur/interieur wat nu echt wel outdated begint te raken imo. Voor dat soort bedragen zou ik idd verder kijken naar een Kia EV6 / Hyundai Ionic 5 / Skoda Enyaq / etc. Daar krijg je m.i, veel meer auto en ruimte voor je geld.
Ik heb zelf geen tesla (ben aan het denken nog) maar als ik de forum van zowel tesla, polestar, en andere evs hier op GoT volg dan valt het echt reuze mee. Ze hebben heel veel kinderziektes toch eruit gehaald (en met elke nieuwe update weer nieuwe bij :D) Toen ik los ging met ongeveer alle EVs gaan configureren kwam ik op M3P als best bang for buck, daarna EV6 GT, maar die moet nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

SirLct schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:20:
[...]

Ik zeg nooit dat het geen goede auto is, ik zei geen good value for money. Bij de VAG iD4/Enyaq/Q4 als je het met opties wil hangen kom je gewoon tegen gekke bedragen. Want heel veel zitten niet standard, zaken als adaptief cc, warmtepomp, volledige parkeersensoren/cam, etc etc etc. Dan komt nog de performance/ prijs verhouding. Zowel qua range en qua power. Ja de tweede vind niet iedereen belangrijk, maar voor sommige toch wel (lees:ik)
Dan komt model 3 alsnog best goed (of niet nog steeds de beste) bang for your buck.
Ik heb geen tesla dus weet niet hoe erg de service is maar kan me niet voorstellen dat het anders is dan andere dealers hoor. Service is gewoon nergens te krijgen tegenwoordig. Genoeg slechte ervaring met de "premium duitsers" Audi, Merc, BMW dealers. Dus dont set your expectation too high.

[...]

Ik heb zelf geen tesla (ben aan het denken nog) maar als ik de forum van zowel tesla, polestar, en andere evs hier op GoT volg dan valt het echt reuze mee. Ze hebben heel veel kinderziektes toch eruit gehaald (en met elke nieuwe update weer nieuwe bij :D) Toen ik los ging met ongeveer alle EVs gaan configureren kwam ik op M3P als best bang for buck, daarna EV6 GT, maar die moet nog komen.
Ik zou ook zeker eens gaan rijden in de Polestar 2 (Dual-Motor dan). Ik denk dat jij als Alfist die zeker kan waarderen :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:22:
[...]

Ik zou ook zeker eens gaan rijden in de Polestar 2 (Dual-Motor dan). Ik denk dat jij als Alfist die zeker kan waarderen :)
Heb ik gedaan :) Heb op 1 dag de V60 T6 hybrid, XC40 P8, en P2 LR AWD. De week daarna M3P.
En toch als ik echt voor EV zou gaan (moet nog nadenken - mss blijf ik alfist :D) ga ik voor de M3P.
Het klopt gewoon meer voor mijn gevoel, en dat acceleratie..... _O-
Als Tesla geen M3P had en alleen de M3LR, dan kantel mijn keuze wellicht meer naar Polestar 2 idd.
De polestar is iig iets mooier dan de lelijke neus van de tesla.

En ik leg het even uit, vergeet de gevoel, vergeet de infotainment, laden etc etc, puur wiskunde :D
M3 LR is 58k, met 19inch velgen kom je op 59.7k, je krijg dan werkelijk alles erop en eraan, hele goeie range, en performance best oke (just to compare, 0-100 4.4s.
M3P is 64k, zit al 20 inch eronder en ook alles erop en eraan. 0-100 3.3s.
P2 LR AWD is id basis 53k, maar om tot de "niveau M3LR uitrusting" te komen moet je Pilot en Plus vinken, kom je dan op 61k.
Verschil is niet zo heel veel. 3k meer in prijs, minder range (in praktijk mss anders), en 0-100 4.7s (ook net minder). Wiskunde technisch wint de M3LR al maar het kan nog alle kanten op.
2% hogere prijs, 21% minder range, 7% langzamer naar de 100.

Ga je performance pack toevoegen op de P2, ga je naar 67k. Die voegt dan betere remmen en 20inch velgen. Die krijg je ook bij de M3P maar die kost maar 64k. En op performance (0-100) is de P2 niet beter geworden. Heb je opeens, 3k meer in prijs, minder range, en aanzienlijk minder performance....
5% hogere prijs, 15% minder range, 42% langzamer naar de 100.

[ Voor 49% gewijzigd door SirLct op 03-12-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:35
[...]

..
Service is ook iets minder van belang denk ik bij lease. Ik ben nu een keer of vier bij Tesla geweest en op zich redelijk prima geholpen. (In 2,5 jaar) Meest vervelende vind ik dat er geen haal/breng is, en dat het me al snel elke keer een halve dag kost. Al kunnen ze tegenwoordig wel een ranger sturen die bij je thuis komt. Mits het issue door hem op te lossen is. Het is kwalitatief (ik praat dan even over mijn 2019 Model 3) allemaal iets minder dan mijn vorige Audi's en Volvo's. Maar de 4/5 jaar lease komt hij wel door. En na 2,5 jaar blijft het rijden zoveel leuker dan in de voorgaande (ICE) auto's. Neem ik de mindere kwaliteit en wat mindere service wel voor lief. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
SirLct schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:27:
[...]

Ga je performance pack toevoegen op de P2, ga je naar 67k. Die voegt dan betere remmen en 20inch velgen. Die krijg je ook bij de M3P maar die kost maar 64k. En op performance (0-100) is de P2 niet beter geworden. Heb je opeens, 3k meer in prijs, minder range, en aanzienlijk minder performance....
5% hogere prijs, 15% minder range, 42% langzamer naar de 100.
Daarom ook wachten op de Ev6 GT :P ... €63k en zitten alle mogelijke opties erop en krijg je 0-100 in 3.3s :D
Daarnaast natuurlijk 21" / 800v laden / redelijke range / AWD / panoramadak die daadwerkelijk open kan / warmtepomp / instelbaar onderstel / instelbare sper / bucket seats / en de hele rambam aan elektronische hulpmiddelen. En niet onbelangrijk een ruime auto die gewoon goed in elkaar steekt.
Echter qua rijeigenschappen is er nog niet zoveel bekend. Het is natuurlijk meer een "crossover suv - achtige model" en kan ik me indenken dat een M3 of P2 beter door de bochtjes gaat.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
D.deJong schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:09:
[...]

Ligt dat niet aan een onwillige leasemaatschappij of verkoper? Er schijnen extra auto’s onderweg te zijn en op de Enyaq pagina op Facebook was ook een dealer die auto’s aanbood.
https://www.wealer.nl/o/a...Idwa2iiY7a6Fj37rxdm3lQcdw

Ik weet niet wat er van waar is maar ik had vorige maand ook gewoon nog een voorraad auto bij Pon vandaan, kenteken dit jaar en levering 3 januari ivm start nieuwe werkgever.
Je moet je wensen/ opties wel aanpassen aan wat er staat.
Als je een ID3 wilt dan staan er volgens mij nog parkeerplaatsen vol van. Maar als leasemaatschappijen al Enyaq's uit Duitsland gaan importeren omdat de levertijden zo enorm zijn...

Ik heb die Wealer even gesproken en daaruit kwam dat de auto of al is gereserveerd of nog binnen moet komen. En als deze binnenkomt je dan wel bij hun kopen of leasen. Klinkt mij als een lokkertje, zeker omdat er niets fysieks op voorraad staat daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:11
@SirLct Je kan rekenen met catalogus prijzen zoveel je wil, in lease zegt dat niet veel.

Ik heb nu de keuze uit een BMW i4 edrive40, BMW iX3 en de Mercedes EQC business solution. (en anderen die ik niet interessant vind).
De i4 heeft de goedkoopste catalogusprijs maar zit tussen de Mercedes EQC en de BMW iX3 in. Als je de BMW i4 gelijkwaardig uitrust is die voor mij duurder als de iX3.

In mijn lease is een Skoda Enyaq iV80 in basistrim duurder een stuk duurder als de Mercedes EQC en een tikkeltje goedkoper dan de iX3. De mercedes en BMW zijn toch echt ruim 20k duurder dan de skoda.
Ik mag aannemen dat nienand een kale Enyaq (want basis is dat echt een magere auto) gaat kiezen boven een full option iX3. De iX3 is dan nog de beter sturende auto en veel vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
jongetje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:48:
[...]

Als je een ID3 wilt dan staan er volgens mij nog parkeerplaatsen vol van. Maar als leasemaatschappijen al Enyaq's uit Duitsland gaan importeren omdat de levertijden zo enorm zijn...

Ik heb die Wealer even gesproken en daaruit kwam dat de auto of al is gereserveerd of nog binnen moet komen. En als deze binnenkomt je dan wel bij hun kopen of leasen. Klinkt mij als een lokkertje, zeker omdat er niets fysieks op voorraad staat daar.
En deze? Het zal wel hetzelfde principe zijn maar wie niet waagt….
https://www.century.nl/vo...0KODA%5D%5B%5D=ENYAQ%20iV

[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 03-12-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@D.deJong Ik hoef geen nieuwe auto. Was meer om aan te geven dat de zogenaamde voorraad er is om klanten binnen te halen, maar er in de praktijk niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
jongetje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:36:
@D.deJong Ik hoef geen nieuwe auto. Was meer om aan te geven dat de zogenaamde voorraad er is om klanten binnen te halen, maar er in de praktijk niet is.
Dat lijkt mij een erg voorbarige conclusie gestoeld op van horen zeggen en 1 telefoontje. Mijn reactie bewijst dat er wel degelijk nog auto’s te vinden zijn alleen moet je dan wel een beetje moeite doen en het doen met wat er staat.
Van Mossel heeft bijvoorbeeld ook nog een hele partij staan, de leasemaatschappij dient alleen iets minder stringent te zijn met de leverende dealers.

[ Voor 13% gewijzigd door D.deJong op 03-12-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@SirLct nog steeds geen keuze gemaakt? Het wordt wel krap nu qua bijtelling regels.

Btw, op de P2 kan je nu een power upgrade bestellen voor 1.000 euro voor 68pk en extra (476pk dus). Maar voor t mooie moet t performance pack er ook op, dus wel prijziger dan de M3P. En minder snel nog steeds.. Wel véél mooier (mening).

Btw, qua service altijd subliem geholpen bij BMW (Hans Severs, nu Severs Breeman) ik vond het oprecht jammer weg te moeten gaan bij “mijn dealer” nu met de polestar.

[ Voor 20% gewijzigd door VidaR-9 op 03-12-2021 19:43 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
renzo4000 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:26:
….maar die non-Tesla merken moeten zich nog bewijzen qua software/firmware support (OTA).

Hier al jaren content met ca maandelijkse verbeteringen en fixes :) op zowel de app (smartphone) als firmware in de auto :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
Engineer Stewie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:50:
@SirLct Je kan rekenen met catalogus prijzen zoveel je wil, in lease zegt dat niet veel.
https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N

https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N

??

En hoezo zegt dat niet veel? Je heb die ding, die heet.. bijtelling... en die is gebaseerd op.. fiscale waarde..
@SirLct Ik heb nu de keuze uit een BMW i4 edrive40, BMW iX3 en de Mercedes EQC business solution. (en anderen die ik niet interessant vind).
De i4 heeft de goedkoopste catalogusprijs maar zit tussen de Mercedes EQC en de BMW iX3 in. Als je de BMW i4 gelijkwaardig uitrust is die voor mij duurder als de iX3.

In mijn lease is een Skoda Enyaq iV80 in basistrim duurder een stuk duurder als de Mercedes EQC en een tikkeltje goedkoper dan de iX3. De mercedes en BMW zijn toch echt ruim 20k duurder dan de skoda.
Ik mag aannemen dat nienand een kale Enyaq (want basis is dat echt een magere auto) gaat kiezen boven een full option iX3. De iX3 is dan nog de beter sturende auto en veel vlotter.
Ik weet niet bij welke leasemj je zit maar het klopt niet als ik het bij directlease bekijk

Zonder optie, obv 48m 35dkm:
i4 e40 59,200, lease 1027 https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N
ix3 exec 67,904, lease 1083 https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N
EQC bus sol 66,995, lease 1241 https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N
Enyaq iv80 49,665, lease 909 https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N

De enige gekke is de EQC die duurder is in de lease vs de ix3 terwijl fisc waarde ongeveer gelijk is.
Leasebedrag is afhankelijk van heel veel dingen, verwachte restwaarde, maintenance, banden, etc etc. Dus het kan zijn dat de EQC slecht presteren hierin.
Maar..
Skoda Enyaq iV80 in basistrim duurder een stuk duurder als de Mercedes EQC
Dit kan niet, en ja als het zo is moet je het niet willen nee. Of andere leasemij zoeken.
VidaR-9 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:40:
@SirLct nog steeds geen keuze gemaakt? Het wordt wel krap nu qua bijtelling regels.

Btw, op de P2 kan je nu een power upgrade bestellen voor 1.000 euro voor 68pk en extra (476pk dus). Maar voor t mooie moet t performance pack er ook op, dus wel prijziger dan de M3P. En minder snel nog steeds.. Wel véél mooier (mening).

Btw, qua service altijd subliem geholpen bij BMW (Hans Severs, nu Severs Breeman) ik vond het oprecht jammer weg te moeten gaan bij “mijn dealer” nu met de polestar.
Ja man, ik ga gewoon de gok nemen, volgend jaar kijken of er nog 12% voorraad is ergens. Dan wordt het een goede deal. Nu betaal ik te veel boete om het interessant te maken. Zo niet is ook niet erg, mss tegen de tijd komt de Tonale al.. (waarschijnlijk toch niet maar dromen mag toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
SirLct schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:15:

En hoezo zegt dat niet veel? Je heb die ding, die heet.. bijtelling... en die is gebaseerd op.. fiscale waarde..

Ik weet niet bij welke leasemj je zit maar het klopt niet als ik het bij directlease bekijk
Bij ons is voornamelijk de korting bij een merk belangrijk. Het bedrijf onderhandeld die zelf en besteed enkel de uitvoering uit. Met 1900 wagens (zitten ook vrachtwagens/bestelwagens bij) kan je wel wat duwen. Of BMW/mercedes verkopen met veel korting tegen de 1000 wagens per 4 jaar (das 1 dealer per merk eh) of je doet niet mee. De andere merken spelen in de marge en hebben dus veel minder korting.
We kunnen hybride nemen, maar daar hangen zoveel nadelen aan dat ik daar niet meer aan begin.

Bijtelling heet bij ons VAA en vooral de CO2 component is doorslaggevend. Waar een Enyaq rond de 150€ Bruto schommelt, kosten de andere 175-185€/maand. Allemaal in de marge dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Engineer Stewie schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 01:03:
[...]

Bij ons is voornamelijk de korting bij een merk belangrijk. Het bedrijf onderhandeld die zelf en besteed enkel de uitvoering uit. Met 1900 wagens (zitten ook vrachtwagens/bestelwagens bij) kan je wel wat duwen. Of BMW/mercedes verkopen met veel korting tegen de 1000 wagens per 4 jaar (das 1 dealer per merk eh) of je doet niet mee. De andere merken spelen in de marge en hebben dus veel minder korting.
We kunnen hybride nemen, maar daar hangen zoveel nadelen aan dat ik daar niet meer aan begin.

Bijtelling heet bij ons VAA en vooral de CO2 component is doorslaggevend. Waar een Enyaq rond de 150€ Bruto schommelt, kosten de andere 175-185€/maand. Allemaal in de marge dus.
Je bedoelt dus België vs Nederland?
Dan is het natuurlijk een totaal kromme vergelijking.

Wij Nederlanders zijn maar wat jaloers op de bedragen die jullie betalen ;)

Een enyaq kost volgens mij toch al gauw 300-350€ ofzo een EQC zit daar 100-150€ boven, volgend jaar nog meer (bijtelling van 12 naar 16%)

[ Voor 6% gewijzigd door Smobbo op 04-12-2021 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Smobbo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 07:57:
[...]

Je bedoelt dus België vs Nederland?
Dan is het natuurlijk een totaal kromme vergelijking.

Wij Nederlanders zijn maar wat jaloers op de bedragen die jullie betalen ;)

Een enyaq kost volgens mij toch al gauw 300-350€ ofzo een EQC zit daar 100-150€ boven, volgend jaar nog meer (bijtelling van 12 naar 16%)
VAA is totaal anders ja.
Waar je nu voor ICE anel aan 450€ zit bij ons, is PHEV en EV tot 2026 althans goedkoop. Voor 200€ kan je een EV van 80k kiezen ongeveer.

Maar keasebedragen verschillen niet gigantisch veel heb ik de indruk.
Maar bij ons onderhandeld de werkgever, mijn werkgever geeft liever veel loon en een ‘goedkopere’ auto. Al is dat relatief natuurlijk, maar door de schaalgrootte en veel korting zijn due relatief goedkoop. Mijn budget is 685€ TCO bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

[...]

Veel zaken worden gewoon opgelost door een onderdeel te vervangen voor een zelfde onderdeel wat er al in zat.
Vocht in de achterlichten, omdat de units bij productie gewoon niet goed waterdicht zijn gemaakt. Er zijn video’s op YouTube waar men aantoont dat de naden “lekken” door verkeerd geperst te zijn.

Het was onder garantie al soms met moeite dat ze vervangen werden. Nu ben ik heel benieuwd, want gisteren merkte ik op dat alle 4 de units achter wederom vocht aan de binnenkant hebben. Echter dit keer buiten garantie.

Tesla is een bedrijf dat liever vervangt dan oplost is mijn ervaring. De houding van medewerkers is redelijk arrogant als je van mening verschilt. Beslagen achterlichten die het lichtbeeld beïnvloeden is gewoon APK afkeur, daarnaast vind ik het geen porum.

Ik heb hiervoor Ford, Volvo, Skoda en Peugeot gereden en stuk voor stuk was het beter dan Tesla. Zelfs bij de VAG dealer was het klantvriendelijker.
Volvo was gewoon alsof ik als koning binnen kwam, bij de anderen was dat minder.

De talloze kwaliteitsdingetjes die vaak met pappen en nathouden worden opgelost, vind ik niet okee.

Bumper hing aan één kant niet in de ophanging, omdat er een scheurtje in het lipje zit. De mobiele service zat het met een schroevendraaier terug te duwen. “Zo, ik denk dat hij nu wel blijft zitten, dan zijn we hier klaar”. Ik kijk hem vol ongeloof aan, er zit een scheurtje in. Gewoon geen enkel initiatief om het probleem structureel op te lossen. Denk dat ik gemiddeld de afgelopen 2 jaar op eens per 1,5 maand service uitkom.

Ik zie nu al op tegen de discussie van de achterlichten, maar ik moet zeggen dat ik ook steeds geïrriteerder wordt als een medewerker het weer probeert af te poeieren. Want ik weet nu al dat ze vocht in lichten als compleet normaal gaan bestempelen.
NielsTn schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:10:
[...]

….maar die non-Tesla merken moeten zich nog bewijzen qua software/firmware support (OTA).

Hier al jaren content met ca maandelijkse verbeteringen en fixes :) op zowel de app (smartphone) als firmware in de auto :)
Ja er zat eindelijk weer eens wat boeiends bij de updates! Maar daar zitten ook dingen bij die andere merken al lang konden en het eigenlijk vreemd was dat Tesla dat nog niet kon. Geplande start of gepland voorverwarmen kon mijn Volvo 6 jaar geleden al via de app.
En de ruitenwisser is bij mijn Model 3 weer slechter dan ooit. Ik zit gisteren weer constant op de knop te rammen, want dat automatische deel werkt gewoon voor geen meter. Ik snap echt niet dat dit 3 jaar later nog steeds niet opgelost is.

Een update als Netflix is leuk, maar sommige delen worden ook slechter van die updates. Weet je nog dat de auto 80km wegen opeens als 30 wegen aanmerkte na een update van de zomer? Opeens waren overal verkeerde snelheden in de Maps. Dan is CC en Autopilot opeens onbruikbaar op die wegen!

Ja natuurlijk heb je lekker veel power, maar zowel het merk, als het uiterlijk, begin ik redelijk zat te raken. Ik weet nog niet of ik het volledige contract ga uitzingen 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
Engineer Stewie schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 01:03:
[...]

Ah zo, oke.
@SirLct Je kan rekenen met catalogus prijzen zoveel je wil, in mijn land, bij mijn werkgever, en dus mijn specifieke lease situatie, zegt dat niet veel.
Fixed it for you :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Tweak_ers schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:19:
[...]

Veel zaken worden gewoon opgelost door een onderdeel te vervangen voor een zelfde onderdeel wat er al in zat.
Vocht in de achterlichten, omdat de units bij productie gewoon niet goed waterdicht zijn gemaakt. Er zijn video’s op YouTube waar men aantoont dat de naden “lekken” door verkeerd geperst te zijn.

Het was onder garantie al soms met moeite dat ze vervangen werden. Nu ben ik heel benieuwd, want gisteren merkte ik op dat alle 4 de units achter wederom vocht aan de binnenkant hebben. Echter dit keer buiten garantie.

Tesla is een bedrijf dat liever vervangt dan oplost is mijn ervaring. De houding van medewerkers is redelijk arrogant als je van mening verschilt. Beslagen achterlichten die het lichtbeeld beïnvloeden is gewoon APK afkeur, daarnaast vind ik het geen porum.

Ik heb hiervoor Ford, Volvo, Skoda en Peugeot gereden en stuk voor stuk was het beter dan Tesla. Zelfs bij de VAG dealer was het klantvriendelijker.
Volvo was gewoon alsof ik als koning binnen kwam, bij de anderen was dat minder.

De talloze kwaliteitsdingetjes die vaak met pappen en nathouden worden opgelost, vind ik niet okee.

Bumper hing aan één kant niet in de ophanging, omdat er een scheurtje in het lipje zit. De mobiele service zat het met een schroevendraaier terug te duwen. “Zo, ik denk dat hij nu wel blijft zitten, dan zijn we hier klaar”. Ik kijk hem vol ongeloof aan, er zit een scheurtje in. Gewoon geen enkel initiatief om het probleem structureel op te lossen. Denk dat ik gemiddeld de afgelopen 2 jaar op eens per 1,5 maand service uitkom.

Ik zie nu al op tegen de discussie van de achterlichten, maar ik moet zeggen dat ik ook steeds geïrriteerder wordt als een medewerker het weer probeert af te poeieren. Want ik weet nu al dat ze vocht in lichten als compleet normaal gaan bestempelen.

[...]

Ja er zat eindelijk weer eens wat boeiends bij de updates! Maar daar zitten ook dingen bij die andere merken al lang konden en het eigenlijk vreemd was dat Tesla dat nog niet kon. Geplande start of gepland voorverwarmen kon mijn Volvo 6 jaar geleden al via de app.
En de ruitenwisser is bij mijn Model 3 weer slechter dan ooit. Ik zit gisteren weer constant op de knop te rammen, want dat automatische deel werkt gewoon voor geen meter. Ik snap echt niet dat dit 3 jaar later nog steeds niet opgelost is.

Een update als Netflix is leuk, maar sommige delen worden ook slechter van die updates. Weet je nog dat de auto 80km wegen opeens als 30 wegen aanmerkte na een update van de zomer? Opeens waren overal verkeerde snelheden in de Maps. Dan is CC en Autopilot opeens onbruikbaar op die wegen!

Ja natuurlijk heb je lekker veel power, maar zowel het merk, als het uiterlijk, begin ik redelijk zat te raken. Ik weet nog niet of ik het volledige contract ga uitzingen 😅
Ik probeer er niet een ‘tesla’ topic van te maken, die zijn er al genoeg, maar zou het kunnen zijn dat je een ‘maandagochtend model’ hebt?
Als je in 2 jaar 16x bij de garage bent geweest is er meer aan de hand…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Smobbo schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:16:
[...]

Ik probeer er niet een ‘tesla’ topic van te maken, die zijn er al genoeg, maar zou het kunnen zijn dat je een ‘maandagochtend model’ hebt?
Als je in 2 jaar 16x bij de garage bent geweest is er meer aan de hand…
Dan heb ik met alle achterlicht vervangingen maandagmorgen modellen?

Het is gewoon een structureel probleem bij Tesla.

Zo zijn er een aantal structurele problemen, waar eigenlijk divisies op onderdelen moeten plaatsvinden.

Ik mis bij Tesla gewoon een soort dealer waar je duidelijke afspraken mee kan maken, je bouwt bij Tesla geen band op, je begint iedere service afspraak weer van voor af aan lijkt het wel.

Het vervelende is gewoon dat Tesla bij de garantie termijn opeens al deze structurele problemen in rekening brengt. Neem die lampen vervanging, inmiddels gaan we naar 8 units toe. Er zit een structurele productiefout in, voor de garantie termijn wordt het kostenloos vervangen, daarna opeens niet meer.

Dat heb ik bij geen enkel ander merk ooit meegemaakt. Daar bouw je een soort dossier op en als ze dit zouden zien is er geen enkel weldenkend bedrijf dat het maar zou durven doorbelasten. Tesla wél.
Verder is het iedere keer weer lastig om vervangend vervoer te regelen, nee dit kost minder dan 4 uur tijd, dus dat doen we niet. Nee maar mij kost het weer een dag.

Ik krijg het gevoel alsof ik een Lada heb gekocht, qua service dan hé.

Eigenlijk ieder merk hiervoor was beter, “meneer we zijn iets langer bezig dan een uurtje, zal ik u even naar werk brengen en vanmiddag wet ophalen?”, of, “meneer we hebben nog wel een auto over hoor, u mag hem vandaag wel even gebruiken om naar werk te komen”. “Oh u heeft een lekke band, wat vervelend, ik stuur wel even een monteur langs met vervangend wiel, dan kunt u uw weg vervolgen en aan het eind van de dag wisselen we de wielen om.

Dat hoef je bij Tesla allemaal niet te verwachten. Ik mis het premium gevoel bij bijvoorbeeld Volvo wel eens. En de afwerking. :+

Maar goed, voor mij geen Tesla meer hierna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Tweak_ers schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:24:
[...]

Zo zijn er een aantal structurele problemen, waar eigenlijk divisies op onderdelen moeten plaatsvinden.

Ik mis bij Tesla gewoon een soort dealer waar je duidelijke afspraken mee kan maken, je bouwt bij Tesla geen band op, je begint iedere service afspraak weer van voor af aan lijkt het wel.

Het vervelende is gewoon dat Tesla bij de garantie termijn opeens al deze structurele problemen in rekening brengt. Neem die lampen vervanging, inmiddels gaan we naar 8 units toe. Er zit een structurele productiefout in, voor de garantie termijn wordt het kostenloos vervangen, daarna opeens niet meer.

Dat heb ik bij geen enkel ander merk ooit meegemaakt. Daar bouw je een soort dossier op en als ze dit zouden zien is er geen enkel weldenkend bedrijf dat het maar zou durven doorbelasten. Tesla wél.
Verder is het iedere keer weer lastig om vervangend vervoer te regelen, nee dit kost minder dan 4 uur tijd, dus dat doen we niet. Nee maar mij kost het weer een dag.

Eigenlijk ieder merk hiervoor was beter, “meneer we zijn iets langer bezig dan een uurtje, zal ik u even naar werk brengen en vanmiddag wet ophalen?”, of, “meneer we hebben nog wel een auto over hoor, u mag hem vandaag wel even gebruiken om naar werk te komen”. “Oh u heeft een lekke band, wat vervelend, ik stuur wel even een monteur langs met vervangend wiel, dan kunt u uw weg vervolgen en aan het eind van de dag wisselen we de wielen om.

Dat hoef je bij Tesla allemaal niet te verwachten. Ik mis het premium gevoel bij bijvoorbeeld Volvo wel eens. En de afwerking. :+

Laatste reactie. Ik snap je frustratie deels wel. Ik heb nooit een band gehad met m’n dealer (ik ben gewoon een klant/zak geld voor ze en dat is prima), dat heb je bij tesla idd niet.
Ik ben een paar keer bij een service center geweest en ben steeds prima geholpen, geen gedoe. Daarnaast zijn ze voor de beurt bijvoorbeeld gewoon bij mij thuis geweest, die aan huisservice ken ik niet van andere merken…
Mijn achterlichten zijn prima, ze beslaan iets in de winter net als m’n vorige auto’s dat hadden. Er blijft geen water in staan, dus prima. Wellicht zit er iets in de auto juist achter de lampen zelf waardoor het vocht er niet goed bij jouw auto uit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Smobbo schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:22:
[...]

Laatste reactie. Ik snap je frustratie deels wel. Ik heb nooit een band gehad met m’n dealer (ik ben gewoon een klant/zak geld voor ze en dat is prima), dat heb je bij tesla idd niet.
Ik ben een paar keer bij een service center geweest en ben steeds prima geholpen, geen gedoe. Daarnaast zijn ze voor de beurt bijvoorbeeld gewoon bij mij thuis geweest, die aan huisservice ken ik niet van andere merken…
Mijn achterlichten zijn prima, ze beslaan iets in de winter net als m’n vorige auto’s dat hadden. Er blijft geen water in staan, dus prima. Wellicht zit er iets in de auto juist achter de lampen zelf waardoor het vocht er niet goed bij jouw auto uit kan?
Collega van mij met een model 3 heeft ook achterlichten vol met vocht. Is gewoon een productiefout. Kan gebeuren, maar los het dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Tweak_ers schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:24:
[...]

Ik moet zeggen dat service in het algemeen in ons land achteruit is gegaan de laatste jaren.
En als leaseklant helemaal, want die brengt weinig geld voor de dealer.
Laatst nog bij een merc dealer voor bandenwissel, die zegt dat door leasemij een vaste tarief is gezet van iets belachelijk (weet niet meer, 40 euro of zo) en moet je 4 banden eraf halen van de velg, winterbanden op de velg, balanceren, monteren aan de auto. Nou aan service hoef je niet veel te verwachten. Je krijg een kop koffie maar dat was het ook.
Dus van dit
“meneer we zijn iets langer bezig dan een uurtje, zal ik u even naar werk brengen en vanmiddag wet ophalen?”, of, “meneer we hebben nog wel een auto over hoor, u mag hem vandaag wel even gebruiken om naar werk te komen”. “Oh u heeft een lekke band, wat vervelend, ik stuur wel even een monteur langs met vervangend wiel, dan kunt u uw weg vervolgen en aan het eind van de dag wisselen we de wielen om.
Nee merk ik tegenwoordig bij geen enkele dealer. Niet bij mijn alfa dealer (wat fiat is dus dat maakt het nog erger) maar ook niet bij andere duitse premium (hiervoor reed ik audi en tegenwoordig ook vaak bij merc voor kleine reparatie/ banden omdat het dichterbij is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
@SirLct Laten we het ook even van de andere kant bekijken: bedrijven willen allemaal zo min mogelijk betalen voor de leasevloot, dus dan maak je een combi-deal bij *insert willekeurige grote leasejongen, zoals Leaseplan of Alphabet* waarbij de voorwaarden in beton gegoten zijn en waarbij ze de dealers, bandentoko's en garages tot op de cent uitknijpen.

Als je meer service wil, dan moet je een kleinere leasemaatschappij kiezen waar de focus meer ligt op service, waar je vrije dealerkeuze hebt, waar je misschien nog wel individuele afspraken kan maken over dat je zelf je bandenmerk kan kiezen, you name it. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@BigSmurf Helemaal mee eens. Als je bij de dealer je onderhoud en bandenwissels wilt, dan moet je via de dealer gaan leasen.

Al merk ik ook dat de dealerschappen inmiddels zo enorm groot worden. Als ik mijn auto bij Wittebrug hier in regio Den Haag wil brengen dan is het niet "Fijn dat je een afspraak wilt maken, je bent van harte welkom". Dan is het "De wachttijd bedraagt 20 minuten, even geduld aub" vervolgens krijg je iemand ergens in een kantoor die weer iemand van een serviceafdeling terug moet laten bellen. Die dan weer zegt dat de agenda de komende 2 a 3 weken vol zit. Helaas zijn de kleinere dealerschappen allemaal verdwenen afgelopen 5 a 10 jaar door de eisen vanuit de fabrikant.
Wordt er allemaal ook niet mooier op. Daarom breng ik mijn auto liever naar een profile hier vlakbij of de kwik-fit. Zijn allebei redelijk kleine garages die nog hart voor de zaak hebben en graag willen helpen, ook al is het tarief helemaal uitgeknepen, maar ik kom er liever dan bij Wittebrug (in mijn geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
BigSmurf schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:48:
@SirLct Laten we het ook even van de andere kant bekijken: bedrijven willen allemaal zo min mogelijk betalen voor de leasevloot, dus dan maak je een combi-deal bij *insert willekeurige grote leasejongen, zoals Leaseplan of Alphabet* waarbij de voorwaarden in beton gegoten zijn en waarbij ze de dealers, bandentoko's en garages tot op de cent uitknijpen.

Als je meer service wil, dan moet je een kleinere leasemaatschappij kiezen waar de focus meer ligt op service, waar je vrije dealerkeuze hebt, waar je misschien nog wel individuele afspraken kan maken over dat je zelf je bandenmerk kan kiezen, you name it. :)
Sorry maar ik denk wrong address, ik zeg nooit dat ik meer service wil. Sterker nog, zoals ik heb gezegd, ik snap wel dat de dealer niets aan de leaserijders heb vooral door prijsafspraken van de grote leasemj.
Ik zeg alleen dat de ervaring tegenwoordig overal vrijwel hetzelfde is in mijn ogen.
Dus de ene afzeiken omdat Jantje slechte ervaring heb met de ene service centre beteken nog niet dat Pietje betere ervaring heb bij de andere dealer van ander merk. Overal zijn de service toch meh. Dat was mijn punt.
jongetje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:08:
@BigSmurf Al merk ik ook dat de dealerschappen inmiddels zo enorm groot worden. Als ik mijn auto bij Wittebrug hier in regio Den Haag wil brengen dan is het niet "Fijn dat je een afspraak wilt maken, je bent van harte welkom". Dan is het "De wachttijd bedraagt 20 minuten, even geduld aub" vervolgens krijg je iemand ergens in een kantoor die weer iemand van een serviceafdeling terug moet laten bellen. Die dan weer zegt dat de agenda de komende 2 a 3 weken vol zit. Helaas zijn de kleinere dealerschappen allemaal verdwenen afgelopen 5 a 10 jaar door de eisen vanuit de fabrikant.
Wordt er allemaal ook niet mooier op. Daarom breng ik mijn auto liever naar een profile hier vlakbij of de kwik-fit. Zijn allebei redelijk kleine garages die nog hart voor de zaak hebben en graag willen helpen, ook al is het tarief helemaal uitgeknepen, maar ik kom er liever dan bij Wittebrug (in mijn geval).
Dat bedoel ik, de duitser (wittebrug is toch vw, audi enz?) is tegenwoordig ook geen service wonder.
Maar sorry, ik ga echt niet naar kwikfit, never en nooit meer. |:( En ja ervaring verschillen, laten we daar maar ophouden want we beginnen nu ver off-topic gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bon, mijn 2 keuzes zijn bekend. Geen afwijkingen mogelijk… Alleen zo krijgt het bedrijf veel korting.

Ik kan wat auto’s kiezen, maar niet interessant (klein of geen opties): BMW i4, Polestar 2 LRSM, volvo XC40, Ford e-mach, VW ID4 (die is wel top uitgerust btw), Skoda Enyaq iv80.
De rest zijn hybrides, waarvan de BMW 520e wel redelijk is, maar dat risico wil ik niet lopen op belastingsgebied.

Schiet over:
1) BMW iX3 executive met getinte ruiten, trekhaak (kan je weglaten). Kleur zou dan silver zijn.
Hier valt vooral het ontbreken van shadow pack tegen. Maar die nieren kan je makkelijk laten wrappen.
2) Mercedes EQC 400 business solution AMG, retractable trekhaak. Kleur metallic grijs

Vind de eqc vanbuiten mooi, vanbinnen de iX3. Eqc heeft een onbekende levertijd, iX3 6 maanden.
Mijn auto heeft al een verlenging lopende, dus als de auto niet op tijd is kunnen ze iets geven dat er staat, om het even wat.

Weet het even nietmeer…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:13
Deels crosspost met BMW topic.

Vanwege een nieuwe baan ben ik (alweer) aan het oriënteren voor een nieuwe lease-auto. (de zoveelste binnen afzienbare tijd haha). Na eerder een Mercedes A-Klasse te hebben gereden, wil ik nu voor de BMW 1-serie gaan. (momenteel rij ik sinds maart de nieuwe Seat Leon FR-line)

Leasebudget: € 850
Kilometrage per jaar: 25.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief (krijg Europese tankpas)
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, en vrije dealerkeuze.
Overige afhankelijkheden: Lease via Leaseplan
Specifieke wensen: Ben al heel m'n leven groot BMW fan. Dus daar gaat m'n voorkeur naar uit.
Uiteindelijke keuze:

Configuratie die ik voor ogen heb is als volgt (foto's ter beeldvorming):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0op_9SZdtH2q0pgJFiTyKZJ03s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VV6zygK1lSuUCoSR2nSegfbo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yQDcupTa7Q9kik_W3clCUEf_bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RO31TZinUUHro0q7DqczwHP3.jpg?f=fotoalbum_large

118iA Business Edition Plus 5d
M Sport
High Executive
BMW Individual Storm Bay
18" Styling 819M
Leder Dakota Mocha/Schwarz
Comfort Pack
Parking Pack
Safety Pack
Comfort Access met Digital Key
Glazen Panoramadak
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
M achterspoiler
Harman Kardon surround sound system
Grootlichtassistent
Active Cruise Control met Stop&Go
M Hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang

Aardig vol dus. :)

Past qua bovenstaande configuratie precies binnen budget. Hou nog € 1,- over. :+

Aanstaande zaterdag een proefrit maken in de 118iA. Ben benieuwd. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:06:

Vanwege een nieuwe baan ben ik (alweer) aan het oriënteren voor een nieuwe lease-auto. (de zoveelste binnen afzienbare tijd haha). Na eerder een Mercedes A-Klasse te hebben gereden, wil ik nu voor de BMW 1-serie gaan. (momenteel rij ik sinds maart de nieuwe Seat Leon FR-line)

Specifieke wensen: Ben al heel m'n leven groot BMW fan. Dus daar gaat m'n voorkeur naar uit.
Uiteindelijke keuze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

M Sport
High Executive
BMW Individual Storm Bay
18" Styling 819M
Comfort Pack
Parking Pack
Safety Pack
Glazen Panoramadak
M achterspoiler
Grootlichtassistent

Past qua bovenstaande configuratie precies binnen budget. Hou nog € 1,- over. :+

Je vraagt geen advies, maar toch ;) Als je bij BMW wilt blijven zou ik persoonlijk voor de 2 GC kiezen ipv de 1.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Dean Martin schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:16:
[...]

Je vraagt geen advies, maar toch ;) Als je bij BMW wilt blijven zou ik persoonlijk voor de 2 GC kiezen ipv de 1.
Vind die persoonlijk niet super mooi en m'n partner vind een auto "met kont" ook niet mooi. :+
En de achterkant van de 2 GC verdiend mijn inziens ook niet de schoonheidsprijs, zelfs niet met M Sport.
Vind 'm vrij "hoog" op de poten staan, optisch gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 08-12-2021 10:42 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik heb nu de keuze uit een BMW i4 edrive40, BMW iX3 en de Mercedes EQC business solution. (en anderen die ik niet interessant vind).

Tenzij je naast leaseprijs ook nog kijkt naar bijtelling. Want die is juist compleet afhankelijk van de catalogusprijs.

-Edit: Ah, zie het al, ging om een Belgische situatie. Dan hebben jullie sowieso geluk met die prijzen!
Tweak_ers schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:19:
[...]

<insert Tesla rant hier>

<rant continues here>
Vraag me toch oprecht af wat jij zovaak bij de dealer moet? Ook met je vorige auto's. Ik rij al 10 jaar lease, en ik kom werkelijk waar echt nevernooit bij de dealer. Misschien heb ik gewoon absurd veel geluk, maar met leasecontracten van drie tot vier jaar en splinternieuwe auto's hoef je toch niet zo vaak naar de dealer?
Ik ga één keer per jaar voor een grote onderhoudsbeurt naar de lokale Profile (aangeraden door de leasemaatschappij), en twee keer per jaar voor de bandenwissel. That's it. Die vestiging vraag ik of ze een leenfiets of leenauto hebben, en dat wordt dan netjes geregeld.

Als je zo vaak met je leaseauto's naar de dealer moet, dan zou ik toch eens in de spiegel gaan kijken.

Wat betreft je "Tesla"-probleem: als ik Google open en intik: vocht in achterlicht, dan is de eerste pagina aan zoekresultaten een mengelmoes van Audi, Volkswagen, Mazda, Opel, BMW etc.
Misschien moet je er gewoon niet zo op focussen?

[ Voor 41% gewijzigd door Jeroenneman op 08-12-2021 10:54 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Jeroenneman schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:44:
[...]

Tenzij je naast leaseprijs ook nog kijkt naar bijtelling. Want die is juist compleet afhankelijk van de catalogusprijs.
Belgie, allemaal niet heel spannend:
- Enyaq iV80: 120 euro/maand
- i4 edrive 40: 150 euro/maand
- EQC 400: 160 euro/maand
- iX3: 180 euro/maand

Dat zijn de brutobedragen per maand. Netto zit er tussen een Enyaq en iX3 dus minder 30 euro per maand.
Door we met vaste lijsten werken, weet je je VAA (zo heet het bij ons) op voorhand. Bij ons telt ook moment van bestelling en niet moment van levering, wat nu wel aangenaam is.

Met de optiepakketten is een Enyaq iets beter uit te rusten dan standaard, maar niet zoals de EQC en al helenaal niet zoals iX3 en toch moet je voor de Enyaq zelf 2000 euro neertellen en voor de iX3 niets. Dat verschil maak je met VAA goed, maar je rijdt met een tragere en minder uitgeruste auto rond. En dat voor 100 euro netto per jaar ofzo. Dat is voor ons bedrijf specifiek dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-12-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Uiteindelijke keuze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

M Sport
High Executive
BMW Individual Storm Bay
18" Styling 819M
Comfort Pack
Parking Pack
Safety Pack
Glazen Panoramadak
M achterspoiler
Grootlichtassistent

Mooie bak. Maar krijg je er ook een hogedrukspuit bij voor als je een hert aanrijdt ofzo? Bedoel, die kun je dan in reepjes onder de motorkap uithalen met die grille :X
Niks mis met beef jerky, maar vers zelf maken gaat me iets te ver :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

-Edit: Ah, zie het al, ging om een Belgische situatie. Dan hebben jullie sowieso geluk met die prijzen!

[...]

Vraag me toch oprecht af wat jij zovaak bij de dealer moet? Ook met je vorige auto's. Ik rij al 10 jaar lease, en ik kom werkelijk waar echt nevernooit bij de dealer. Misschien heb ik gewoon absurd veel geluk, maar met leasecontracten van drie tot vier jaar en splinternieuwe auto's hoef je toch niet zo vaak naar de dealer?
Ik ga één keer per jaar voor een grote onderhoudsbeurt naar de lokale Profile (aangeraden door de leasemaatschappij), en twee keer per jaar voor de bandenwissel. That's it. Die vestiging vraag ik of ze een leenfiets of leenauto hebben, en dat wordt dan netjes geregeld.

Als je zo vaak met je leaseauto's naar de dealer moet, dan zou ik toch eens in de spiegel gaan kijken.

Wat betreft je "Tesla"-probleem: als ik Google open en intik: vocht in achterlicht, dan is de eerste pagina aan zoekresultaten een mengelmoes van Audi, Volkswagen, Mazda, Opel, BMW etc.
Ik heb inmiddels m’n 2e leaseauto en heb toch wel wat bezoekjes aan de dealer gebracht. (Meestal vanwege terugroepacties of andere problemen)

Nu moet ik zeggen dat ik het onderhoud ook laat uitvoeren door de dealer. Het is helaas wat verder rijden, maar heb meer vertrouwen in de dealer dan bijvoorbeeld een Kwikfit.

Bandenwissel gaat dan weer via Euromaster, hoewel de dealer dat ook regelde bij m’n vorige leaseauto/leasemaatschappij.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-12-2021 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo

Uiteindelijke keuze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

M Sport
High Executive
BMW Individual Storm Bay
18" Styling 819M
Comfort Pack
Parking Pack
Safety Pack
Glazen Panoramadak
M achterspoiler
Grootlichtassistent

Hij zal vast prima rijden, maar wat zijn deze generatie bmw’s toch ontzettend lelijk. Een beetje dezelfde ‘vouwen en hoeken’-lelijkheid die Audi ook op z’n A1 en A3 toegepast heeft. Dat in combinatie met de hazentanden zou voor mij reden zijn om verder te kijken.
De a-klasse die je eerder had zou ik ver prefereren boven de bmw!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Smobbo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:33:
[...]

Hij zal vast prima rijden, maar wat zijn deze generatie bmw’s toch ontzettend lelijk. Een beetje dezelfde ‘vouwen en hoeken’-lelijkheid die Audi ook op z’n A1 en A3 toegepast heeft. Dat in combinatie met de hazentanden zou voor mij reden zijn om verder te kijken.
De a-klasse die je eerder had zou ik ver prefereren boven de bmw!
De A-Klasse was zeker een fijne en mooie auto. Zeker in de AMG-Line uitvoering die ik had. Maar de A200 met de 1.3 Renault motor was in de praktijk toch vrij rumoerig. Met name bij wat feller optrekken dan klonk dat echt niet lekker. Je miste ook een beetje punch en de automaat was ook vaak hakkelig.

De reden dat ik toen de A-Klasse koos, was omdat die net vernieuwd was en de 1-serie was op het einde van z'n levenfase en zou binnen enkele maanden vernieuwd worden. Maar daar kon ik niet op wachten omdat mijn lease-auto die ik toen had eruit moest. En om dan een 1-serie te kiezen die na enkele maanden al "verouderd" is voelde ook niet goed.

Dus nu leek het me een mooi moment om eindelijk een BMW te kunnen rijden. :)

En wil niet twee keer een zelfde auto rijden. ;)
Moet wel als nieuw aanvoelen haha.

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 08-12-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
SirLct schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:42:
[...]

Ik moet zeggen dat service in het algemeen in ons land achteruit is gegaan de laatste jaren.
En als leaseklant helemaal, want die brengt weinig geld voor de dealer.
Laatst nog bij een merc dealer voor bandenwissel, die zegt dat door leasemij een vaste tarief is gezet van iets belachelijk (weet niet meer, 40 euro of zo) en moet je 4 banden eraf halen van de velg, winterbanden op de velg, balanceren, monteren aan de auto. Nou aan service hoef je niet veel te verwachten. Je krijg een kop koffie maar dat was het ook.
Dus van dit

[...]

Nee merk ik tegenwoordig bij geen enkele dealer. Niet bij mijn alfa dealer (wat fiat is dus dat maakt het nog erger) maar ook niet bij andere duitse premium (hiervoor reed ik audi en tegenwoordig ook vaak bij merc voor kleine reparatie/ banden omdat het dichterbij is)
Ik herken dit totaal niet bij Volvo, Peugeot en Ford. Vooral Volvo maakte het echt niets uit of ik nu lease klant was of niet. Althans, ze lieten het niet aan mij merken.

Even de declaratie ingezien voor een bandenwissel: €96,08 staat er voor een wissel van 4 banden, met balanceren. Daar zijn ze vaak een 3 kwartier mee bezig. Prima uurtarief lijkt mij zo.
Dit is Athlon, geen kleine jongen.
[...]

[...]

Dat is exact het gevoel dat ik bij een service center krijg: “wat zeik je nou, wees blij dat je Tesla rijdt”.

Als ik dit geweten had.

Voor ruim €60k verwacht ik dingen. Als er op de bumper kleurverschil zit, nog altijd zeer duidelijk zichtbaar, wat komt door de manier waarop Tesla werkt. Kleuren verschillen altijd, daarom spuit je een nieuwe bumper op kleur van de auto. Dat weet iedereen die iets met schadeherstel of auto’s te maken heeft. Eigenwijze Tesla niet. “Nee meneer, zo werken wij niet, wij bestellen de bumper op de standaard kleur en monteren hem”. Nogal wiedes dat je dan kleurverschil krijgt! Dat was al goed voor 3 afspraken, omdat eerst de bumper niet goed zat, daarna de ophanging van de bumper en de laatste afspraak schoot ik in voor het kleurverschil. Dat laatste hebben ze nooit opgepakt. Ik kan foto’s maken, maar ik heb niet de illusie dat het je maar iets interesseert, zo lang het negatief voor Tesla is.

Het vocht. Dat was denk ik goed voor 5 afspraken. Vocht bleef terugkomen en trekt niet meer weg wanneer het er zit. Ja pas als de zon er in de zomer goed op schijnt, maar heel de winter lang: vocht, condens. Het gaat niet meer weg. Ik vind het er niet uitzien, maar Tesla’s reactie: “dat is normaal en hoort zo”. Pardon, dit is APK afkeur, omdat het het lichtbeeld aanpast.
Ja, andere merken hebben er ook last van, maar die denken mee met de klant. Bij Tesla heb ik altijd het gevoel dat de eerste reactie “hakken in het zand” is. Alles is volstrekt normaal. Ja, dan ga ik door tot je ze onder garantie vervangt.

Dan nog wat range issues, ook volstrekt normaal dat ik tot 90% oplaad, gisteren met 50% aan de lader en 86 gereden kilometers. Ik hoef er niet eens een afspraak meer voor in te plannen, want ze annuleren hem toch met “dit zijn in de winter normale getallen”.
Long Range, met 40% accu, 86km rijden over 2 dagen verspreid. Volstrekt normaal toch?! Volgens tesla wél en dat irriteert zo mateloos. Want het is niet normaal.

Hierdoor ook een melding gemaakt dat het misschien accucapaciteit is, die terug is gelopen? 3 weken geleden, “u wordt door mij of door Tesla service teruggebeld”. Niets meer gehoord, maar ik heb ook weinig zin om wéér met ze te bellen erover.

Kraakjes in het raam zijn meerdere afspraken voor gemaakt, nooit opgelost.

Kraakjes in het onderstel meerdere afspraken, uiteindelijk wél opgelost.

Stoelbediening is redelijk fragiel, afgebroken en vervangen.

Mijn eerste en tevens laatste Tesla. Ben voorzichtig op zoek naar 4% auto’s als een Etron. Als ik dan toch al het verbruik heb van een Etron, kan ik ook net zo goed zo’n grote bak gaan rijden 😜
Engineer Stewie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:25:
Bon, mijn 2 keuzes zijn bekend. Geen afwijkingen mogelijk… Alleen zo krijgt het bedrijf veel korting.

Ik kan wat auto’s kiezen, maar niet interessant (klein of geen opties): BMW i4, Polestar 2 LRSM, volvo XC40, Ford e-mach, VW ID4 (die is wel top uitgerust btw), Skoda Enyaq iv80.
De rest zijn hybrides, waarvan de BMW 520e wel redelijk is, maar dat risico wil ik niet lopen op belastingsgebied.

Schiet over:
1) BMW iX3 executive met getinte ruiten, trekhaak (kan je weglaten). Kleur zou dan silver zijn.
Hier valt vooral het ontbreken van shadow pack tegen. Maar die nieren kan je makkelijk laten wrappen.
2) Mercedes EQC 400 business solution AMG, retractable trekhaak. Kleur metallic grijs

Vind de eqc vanbuiten mooi, vanbinnen de iX3. Eqc heeft een onbekende levertijd, iX3 6 maanden.
Mijn auto heeft al een verlenging lopende, dus als de auto niet op tijd is kunnen ze iets geven dat er staat, om het even wat.

Weet het even nietmeer…
De EQC zou duidelijk mijn keuze zijn. Kunnen ze helemaal geen indicatie levertijd geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 21:51
Ik merk wel verschil tussen de BMW dealer en Volvo dealer met lease.

BMW veel hoger niveau en altijd je auto gewassen als je de auto gebracht had.
Volvo doet dat soort dingen niet, tenminste niet onze dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Mektheb schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:14:

Ik zou dan juist weer niet blij zijn als ze mijn auto ongevraagd door de kras-straat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mektheb schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:14:

Zowel bij mijn vorige Peugeot dealer als bij m’n huidige Mazda dealer wordt m’n auto gewassen na een (grote) beurt. Maar ik denk dat we iets teveel off-topic gaan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
D.deJong schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:41:
[...]

Ik zou dan juist weer niet blij zijn als ze mijn auto ongevraagd door de kras-straat halen.
Mijn auto? We zitten toch in het keuze lease auto topic?
(En als je dat niet wilt kun je het aangeven lijkt me bij een beurt, zullen ze echt niet erg vinden als ze minder hoeven te doen).

Maargoed, we dwalen idd langzaam af. Iedereen moet zelf de afweging maken wat ze over hebben voor welke auto. Voor mij is het een leuk extraatje maar wil de kosten zelf wel in de perken houden. Heb genoeg andere zaken waar ik mijn geld aan uit wil geven :)

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 09-12-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Tweak_ers schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:48:

De EQC zou duidelijk mijn keuze zijn. Kunnen ze helemaal geen indicatie levertijd geven?
Nee en mijn collega's die hem begin 2021 besteld hebben, hebben nog steeds geen definitieve leverdatum...
BMW houdt strak "over 6 maanden staat ie er" aan.

De EQC weet ik niet zo. De range valt in praktijk wel dik tegen van zo een EQC.
Voor de optreksnelheid ga ik het niet doen, wetende dat de iX3 gewoon beter stuurt. Die power tja, dat is met 285pk natuurlijk wat minder dan met 400pk. Maar de iX3 is wel een pak zuiniger, als je al eens langere afstanden doet wel aangenaam.

De EQC is meer gestroonlijnd en 'sexy', maar de iX3 komt standaard met M sportpakket en dat is ook niet mis. Maar de kinderen zijn fan van panodaken en dat zit op de iX3 en niet op de EQC bvb. Door de vaste paketten hebben we geen inspraak in de opties. We kunnen de basis leasekleur kiezen en een trekhaak of niet.
Qua uitrusting zijn de iX3 en de EQC business amg wel gelijk, buiten dat panodak.

Dus alles samen en wetende dat de huidige regels maar tot eind 2026 gelden maakt dat ik in 2022 in mijn nieuwe wagen wil zitten zodat ik de volgende ook nog in 2026 kan hebben (op zijn minst bestellen, want besteldatum primeert in Belgie) en niet genaaid wordt door eventuele nieuwe regels in 2027...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Tweak_ers schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:48:
Dat is exact het gevoel dat ik bij een service center krijg: “wat zeik je nou, wees blij dat je Tesla rijdt”.

Als ik dit geweten had.

Voor ruim €60k verwacht ik dingen. Als er op de bumper kleurverschil zit, nog altijd zeer duidelijk zichtbaar, wat komt door de manier waarop Tesla werkt. Kleuren verschillen altijd, daarom spuit je een nieuwe bumper op kleur van de auto. Dat weet iedereen die iets met schadeherstel of auto’s te maken heeft. Eigenwijze Tesla niet. “Nee meneer, zo werken wij niet, wij bestellen de bumper op de standaard kleur en monteren hem”. Nogal wiedes dat je dan kleurverschil krijgt! Dat was al goed voor 3 afspraken, omdat eerst de bumper niet goed zat, daarna de ophanging van de bumper en de laatste afspraak schoot ik in voor het kleurverschil. Dat laatste hebben ze nooit opgepakt. Ik kan foto’s maken, maar ik heb niet de illusie dat het je maar iets interesseert, zo lang het negatief voor Tesla is.

Het vocht. Dat was denk ik goed voor 5 afspraken. Vocht bleef terugkomen en trekt niet meer weg wanneer het er zit. Ja pas als de zon er in de zomer goed op schijnt, maar heel de winter lang: vocht, condens. Het gaat niet meer weg. Ik vind het er niet uitzien, maar Tesla’s reactie: “dat is normaal en hoort zo”. Pardon, dit is APK afkeur, omdat het het lichtbeeld aanpast.
Ja, andere merken hebben er ook last van, maar die denken mee met de klant. Bij Tesla heb ik altijd het gevoel dat de eerste reactie “hakken in het zand” is. Alles is volstrekt normaal. Ja, dan ga ik door tot je ze onder garantie vervangt.

Dan nog wat range issues, ook volstrekt normaal dat ik tot 90% oplaad, gisteren met 50% aan de lader en 86 gereden kilometers. Ik hoef er niet eens een afspraak meer voor in te plannen, want ze annuleren hem toch met “dit zijn in de winter normale getallen”.
Long Range, met 40% accu, 86km rijden over 2 dagen verspreid. Volstrekt normaal toch?! Volgens tesla wél en dat irriteert zo mateloos. Want het is niet normaal.

Hierdoor ook een melding gemaakt dat het misschien accucapaciteit is, die terug is gelopen? 3 weken geleden, “u wordt door mij of door Tesla service teruggebeld”. Niets meer gehoord, maar ik heb ook weinig zin om wéér met ze te bellen erover.

Kraakjes in het raam zijn meerdere afspraken voor gemaakt, nooit opgelost.

Kraakjes in het onderstel meerdere afspraken, uiteindelijk wél opgelost.

Stoelbediening is redelijk fragiel, afgebroken en vervangen.

Mijn eerste en tevens laatste Tesla. Ben voorzichtig op zoek naar 4% auto’s als een Etron. Als ik dan toch al het verbruik heb van een Etron, kan ik ook net zo goed zo’n grote bak gaan rijden 😜
Ik heb het idee dat je heel erg teleurgesteld is en dat wil uiten hier. Vind wel ervaringen zoals dit nuttig om te delen, dank daarvoor (ik ben id markt voor een EV), maar lijkt me dat 1 post wel voldoende is. Tip: nu ga je richting "rant" en heeft het juist avers effect (lees: men leest het niet meer en juist geirriteerd raken van je gehuil)
Laten we hierbij houden (offtopic) en als je echt niet tevreden bent, praat met je leasemj zou ik zeggen.

@de rest
Van meerdere posts hierboven lijkt dat wat we van een dealer verwachten heel verschillen is.
De een wil zn auto gewassen, de ander juist niet. De een wil em snel snel en weer rijden, de ander wil dat de dealer zijn tijd neemt om alle puntjes op de i.
Het woord "service" is een breed begrip en voor velen anders.
Bedoeling van dit topic is dat we elkaar helpen ervaringen te delen, zowel qua auto en dealer, en niet om de een of ander af te zeiken. De gene die de keuze moet maken kan obv de ervaringen dan beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Rivanov schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:32:
[...]

De A-Klasse was zeker een fijne en mooie auto. Zeker in de AMG-Line uitvoering die ik had. Maar de A200 met de 1.3 Renault motor was in de praktijk toch vrij rumoerig. Met name bij wat feller optrekken dan klonk dat echt niet lekker. Je miste ook een beetje punch en de automaat was ook vaak hakkelig.

De reden dat ik toen de A-Klasse koos, was omdat die net vernieuwd was en de 1-serie was op het einde van z'n levenfase en zou binnen enkele maanden vernieuwd worden. Maar daar kon ik niet op wachten omdat mijn lease-auto die ik toen had eruit moest. En om dan een 1-serie te kiezen die na enkele maanden al "verouderd" is voelde ook niet goed.

Dus nu leek het me een mooi moment om eindelijk een BMW te kunnen rijden. :)

En wil niet twee keer een zelfde auto rijden. ;)
Moet wel als nieuw aanvoelen haha.
De 118i is toch 3 cyl als goed is? Of is het nu weer anders, ik volg niet meer al de verschillende numering.
Als het een 3 cyl is, vraag ik me af hoeveel minder rumoerig het wordt vs de A200.
De A200 heeft ook 23pk meer, weet niet hoeveel van dat je precies gaat voelen, maar ik persoonlijk wil nooit lager gaan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:32
[...]

OT: De term kras-straat gaat tegenwoordig niet echt meer op nu de meeste moderne wasstraten gewoon van die zachte lappen gebruiken in paats van die borstels van vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
wuzzy schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:42:
[...]

OT: De term kras-straat gaat tegenwoordig niet echt meer op nu de meeste moderne wasstraten gewoon van die zachte lappen gebruiken in paats van die borstels van vroeger.
Don't go there ;)
Overigens heeft Monello daar mooie hangers voor aan de binnenspiegel voor.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
SirLct schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:34:
[...]

De 118i is toch 3 cyl als goed is? Of is het nu weer anders, ik volg niet meer al de verschillende numering.
Als het een 3 cyl is, vraag ik me af hoeveel minder rumoerig het wordt vs de A200.
De A200 heeft ook 23pk meer, weet niet hoeveel van dat je precies gaat voelen, maar ik persoonlijk wil nooit lager gaan :D
Ja, 118i is de 1.5 3-cilinder. De A200 heeft een 1.3 4-cilinder. Die was ansich niet rumoerig, maar bij het vlot optrekken klonk hij echt heel rauw en niet echt soepel. Ook was die automaat soms erg wispelturig bij het inschakelen van de achteruit en vervolgens in de vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
jongetje schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:56:
[...]

Mijn auto? We zitten toch in het keuze lease auto topic?
(En als je dat niet wilt kun je het aangeven lijkt me bij een beurt, zullen ze echt niet erg vinden als ze minder hoeven te doen).

Maargoed, we dwalen idd langzaam af. Iedereen moet zelf de afweging maken wat ze over hebben voor welke auto. Voor mij is het een leuk extraatje maar wil de kosten zelf wel in de perken houden. Heb genoeg andere zaken waar ik mijn geld aan uit wil geven :)
Ik behandel de leaseauto inderdaad alsof het mijn eigen auto is. Ik rij er tenslotte 5 jaar in en dan ga ik niet voor schande rijden met een afgetrapte bak want hij is toch maar van een ander, een andere mening zegt genoeg over hoe die ander in het leven staat overigens.
De discussie over wasstraten laat ik maar in het midden voor het gemak want hier zijn andere topics over.

[ Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 09-12-2021 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@D.deJong Ik behandel mijn lease auto ook minimaal evengoed als dat het mijn eigen auto is. Dat staat los van dat ik er een andere waarde aan toe ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 21:51
[...]

Mja ene kant wel andere kant lease dus mja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Waarom zou je een leaseauto niet behandelen alsof het je eigen auto is dan? Daar snap ik echt helemaal niks van. Ik ben opgevoed om netjes om te gaan met de spullen die je gebruikt dus doe ik dat ook met de leaseauto. Je hebt jezelf er alleen maar mee als je hem aftrapt/verhabbezakt.

Daarnaast rijden een groot deel van de mensen met een "eigen" auto ook grotendeels (75%) met de auto van de bank ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuzzy
renzo4000 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:52:
Waarom zou je een leaseauto niet behandelen alsof het je eigen auto is dan? Daar snap ik echt helemaal niks van. Ik ben opgevoed om netjes om te gaan met de spullen die je gebruikt dus doe ik dat ook met de leaseauto. Je hebt jezelf er alleen maar mee als je hem aftrapt/verhabbezakt.

Daarnaast rijden een groot deel van de mensen met een "eigen" auto ook grotendeels (75%) met de auto van de bank ;)
Helemaal mee eens. Het is gewoon de auto waar je 4-5 jaar mee rijdt. Wie hem betaald heeft of op welke naam hij staat is voor mij irrelevant aan hoe ik de auto behandel. Een lease auto noem ik ook gewoon 'mijn' auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rivanov
Cross-post van het BMW-topic.

Vanochtend de offerte laten opstellen. Indicatie van levering zou, bij nu bestellen, medio mei 2022 zijn. Dus niet zo'n horror als bij andere merken. Maar uiteraard is dit allemaal onder voorbehoud en kan tijdens de productie nog wijzigen.

Maar de dealer heeft twee weken geleden nog een 2-Serie GC besteld met M-Sport en die wordt al over twee weken geleverd. Dus het is maar net welke combinatie je neemt.

Offerte is nu doorgezet naar m'n werkgever en zodra zij 'm bij de LM hebben ingediend kan de dealer het productieslot direct reserveren.

Ik heb de eerder genoemde configuratie exact kunnen overnemen, met uitsluiting van:
- Touch functionaliteit BMW iDrive Controller
- Uitgebreide Bluetooth functionaliteit (dit houdt enkel het Wireless Charging in)

Deze twee opties waren momenteel simpelweg niet te selecteren vanwege het chiptekort. Maar dat zijn geen dealbrekende opties.

De kleur heb ik gewijzigd van Storm Bay naar Skyscraper Grey.
Beide kleuren hadden ze daar staan en Storm Bay viel in het echt een beetje tegen. En Skyscraper Grey zag er echt heel goed uit en is tevens een nieuwe kleur voor de 1-serie. :)

Hier zie je Skyscraper Grey op de M4 Competition met het staaltje van Storm Bay.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkQgvFWlyBdEuJ4fTcD3udU8FTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIAYp3y0oIaanntignRoUgx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EKBVfup-baqlZm04M8-VJlQIKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skQ7Z3yMmq2PLHSGskhtzJ8I.jpg?f=fotoalbum_large

De uiteindelijke configuratie:

BMW 118iA 5-deurs High Executive M-Sport
Kleur: Skyscraper Grey
Interieur: Leder 'Dakota' Mocha/Schwarz

Opties:
Comfort Pack
Parking Pack
Safety Pack
Business Edition Plus
Automatische transmissie met dubbele koppeling
M Sport steering
Levering zonder typeaanduiding
Comfort Access
Glazen panoramadak
Extra getint glas achter
M achterspoiler
Model M Sport
Grotere brandstoftank
18 inch LM Dubbelspaak M (Styling 819M) Bicolor
Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM) Sportstoelen voor
Opbergpakket
Elektrisch verwarmde voorstoelen
Interieurlijsten Illuminated Berlin
Aut.airconditioning
Cruise Control
Lichtpakket
LED-mistlampen voor
LED-koplampen
Parking Assistant
Connected Pack Professional II
BMW Live Cockpit Professional
M Sportonderstel
M Sportstuurwiel
M Aerodynamicapakket
M Hoogglans Shadow Line
M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
Driving Assistance
Stuurwielrand Verwarmd
Automatische dimmende binnenspiegel
Doorlaadopening
Elektrisch verstelbare lendensteun
Harman Kardon Surround Sound Systeem
Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
@Rivanov Begrijp ik uit je post goed dat die hele lijst aan opties goed was, maar een touchscreen teveel gevraagd? Zou ik persoonlijk wel een gemis vinden tegenwoordig. Verder heb je een topauto denk ik zo, al ben ik zelf niet helemaal fan van de styling van BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
wuzzy schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:34:
@Rivanov Begrijp ik uit je post goed dat die hele lijst aan opties goed was, maar een touchscreen teveel gevraagd? Zou ik persoonlijk wel een gemis vinden tegenwoordig. Verder heb je een topauto denk ik zo, al ben ik zelf niet helemaal fan van de styling van BMW.
Touchscreen wordt momenteel niet geleverd bij BMW vanwege chip tekorten.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
Dean Martin schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:36:
[...]

Touchscreen wordt momenteel niet geleverd bij BMW vanwege chip tekorten.
Ja zo begreep ik het. Vind het meer raar dat van alle systemen en chips die in zo'n auto zitten, het touchscreen eruit wordt gehaald om op de chips te besparen. Omdat het inmiddels een vrij essentieel onderdeel is geworden in elke moderne auto (behalve Mazda) en andere merken wel gewoon dat scherm leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
wuzzy schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:34:
Niet het touchscreen.. het touch-gedeelte op de iDrive knop. Daarmee kun je "schrijven" .. had ik destijds op de touchpad van MBUX in m'n A-Klasse, maar werkelijk nog nooit gebruikt.
Dus ik mis het ook totaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/6bonCbg_nE0/maxresdefault.jpg

En het is dus niet mogelijk vanwege het chiptekort he..

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 13-12-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
@Rivanov Ah kijk, dat is al weer anders! Dat zou mij gestolen kunnen worden. Maakt het juist ook weer begrijpelijk dat ze die optie even uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Update:

Huidige octavia loopt bijna tegen zijn einde dus ben ik begonnen eens rond te kijken.

Leasebudget: €750
Contractduur: 48 maanden.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Exclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen.
Overige afhankelijkheden: Mag 15% overschrijden met eigen bedrage. Liever geen EV of PHEV.
Specifieke wensen: Automaat, Ruimte(is relatief natuurlijk, iig vergelijkbaar of groter dan octavia hatchback.). Comfortable maar geen zwabber :) Graag niet ver boven de 45k fiscaal i.v.m. bijtelling.
Mogelijkheden die ik overweeg.:

Audi A4 S competition 35TFSI (Voorraad model 50k fisc)
Skoda octavia sportline business 1.5etsi.
Skoda karoq sportline 1.5TSI.
Volvo V60 B3 momentum advantage. (persoonlijk vind ik dit een zeer nette auto voor rondom de 45k.
VW Tiguan Rline business 1.5TSI.
VW Golf variant 1.5etsi Rline business.
Volvo XC40 Momentum T3 automaat.
Peugeot 308SW Gtline business (Eigenlijk alleen leuk als 180 Hybrid).
Peugeot 3008 GT eat8 130

Kleine update van de lijst.

De voorkeur gaat toch uit naar een wat hogere auto. Momenteel twijfelen we tussen de Skoda Karoq en Peugeot 3008. Binnenkort staat de proefrit in de 3008 gepland en de Kodiaq hebben we al eens gereden en het verschil met de Karoq zal niet extreem groot zijn.

Optisch vinden we de 3008 een stuk beter geslaagd. De 1.5 TSI met DSG vind ik een grote plus bij de Karoq. Misschien nog mensen die hier ervaring mee hebben? Wellicht andere opties in hetzelfde segment om te overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:38
Kapteynn schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:03:
Update:

Wellicht andere opties in hetzelfde segment om te overwegen?
Tucson? Bied relatief veel waar voor zijn geld en ziet er (naar mijn mening) Als N-line ook erg dik uit.

EDIT:
Overigens, ik weet niet om wat voor type aanhanger en regelmaat het gaat, maar vaak is een wat straffer geveerde auto prettiger met trekken. Van de Karoq wat mindere verhalen cq roddels gehoord qua caravan rijden.

[ Voor 27% gewijzigd door nooberke op 13-12-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

nooberke schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:09:
[...]

Tucson? Bied relatief veel waar voor zijn geld en ziet er (naar mijn mening) Als N-line ook erg dik uit.

EDIT:
Overigens, ik weet niet om wat voor type aanhanger en regelmaat het gaat, maar vaak is een wat straffer geveerde auto prettiger met trekken. Van de Karoq wat mindere verhalen cq roddels gehoord qua caravan rijden.
Tucson is inderdaad nog wel het bekijken waard. Ik heb het trekkracht verhaal laten vieren. Ziet er niet naar uit dat we de komende 4 jaar de ambitie hebben een caravan te kopen. Hooguit een keer een karretje er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Rivanov schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:33:
[...]

Niet het touchscreen.. het touch-gedeelte op de iDrive knop. Daarmee kun je "schrijven" .. had ik destijds op de touchpad van MBUX in m'n A-Klasse, maar werkelijk nog nooit gebruikt.
Dus ik mis het ook totaal niet.

[Afbeelding]

En het is dus niet mogelijk vanwege het chiptekort he..
Ik meen laatst gelezen te hebben dat ze ook geen touchscreens leveren, maar is dus niet voor de 1.

https://www.autoweek.nl/a...everen-wegens-chiptekort/

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Dean Martin schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:54:
[...]

Ik meen laatst gelezen te hebben dat ze ook geen touchscreens leveren, maar is dus niet voor de 1.

https://www.autoweek.nl/a...everen-wegens-chiptekort/
6UY is de code van het vervallen touchscreen. Geldt inderdaad enkel voor 3 en 4-serie.
Ik heb code 6UX op de offerte: Vervallen Touch functionaliteit BMW iDrive Controller

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 13-12-2021 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Productieslot voor de BMW 118iA is vastgelegd. Productie mei 2022. :)
Gelukkig niet zo'n ramp als bij andere merken. Maargoed, fingers crossed natuurlijk. Kan altijd nog een vertraging komen gedurende het proces.

[ Voor 51% gewijzigd door Rivanov op 14-12-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Update:

Huidige octavia loopt bijna tegen zijn einde dus ben ik begonnen eens rond te kijken.

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Exclusief brandstof
Overige afhankelijkheden: Mag 15% overschrijden met eigen bedrage. Liever geen EV of PHEV.
Specifieke wensen: Automaat, Ruimte(is relatief natuurlijk, iig vergelijkbaar of groter dan octavia hatchback.). Comfortable maar geen zwabber :) Graag niet ver boven de 45k fiscaal i.v.m. bijtelling.

Volvo V60 B3 momentum advantage. (persoonlijk vind ik dit een zeer nette auto voor rondom de 45k.
Peugeot 3008 GT eat8 130

De voorkeur gaat toch uit naar een wat hogere auto. Momenteel twijfelen we tussen de Skoda Karoq en Peugeot 3008. Binnenkort staat de proefrit in de 3008 gepland en de Kodiaq hebben we al eens gereden en het verschil met de Karoq zal niet extreem groot zijn.

Optisch vinden we de 3008 een stuk beter geslaagd. De 1.5 TSI met DSG vind ik een grote plus bij de Karoq. Misschien nog mensen die hier ervaring mee hebben? Wellicht andere opties in hetzelfde segment om te overwegen?
Heeft de Karoq niet (veel) minder bagageruimte dan de Octavia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Toevallig rijd ik zelf sinds november een Karoq, en hebben verschillende collega's een Tucson, 3008 en 5008. Zelf vind ik de Tucson er het gaafst uitzien qua buitenkant en de 3008 van buiten. Waarom dan toch de Karoq?

Wat voor mij vooral de stoelen, de Sportline stoelen in de Karoq zitten hemels. Daarbij was voor mij het complete package de reden; draadloos opladen en draadloos Apple Carplay, snel infotainment en fysieke knoppen voor de meeste zaken.

Heb nog wel proefgezeten in de 3008, maar ik kon niet wennen aan het kleine stuur en de zitpositie.. En het infotainment was voor mij te traag/onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:47

Oekol

waka waka hey hey

Kaaschef schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:37:
[...]

Heeft de Karoq niet (veel) minder bagageruimte dan de Octavia?
Volgens mij is het verschil ongeveer 640 liter en 520 liter uit m'n hoofd. Ruim 100 liter dacht ik.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Huidige Arteon loopt bijna tegen zijn einde dus ben ik begonnen eens rond te kijken.

Leasebudget: onbekend, vermoed 700ish
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Vaste wagenlijst met vaste optiepaketten
Overige afhankelijkheden: Mag 10% overschrijden met eigen bedrage. PHEV of EV verplicht
Specifieke wensen: Ruimte voor 3 kinderen (9,9 en 6), al zal het altijd minder zijn dan mijn Arteon
Fiscale waarde maakt niets uit want Belgie (bijtelling voor alle wagens schommelt tussen 70-90 euro netto per maand).

Mogelijkheden die ik overweegde, enkel EV omdat PHEV door de regering mogelijks alsnog afgestraft wordt in de komende 5 jaar:

VW ID4 pro, design and assistance pack
Skoda Enyaq IV80, Pack confort basic, design selection (lederen zetels), Pack assitance drive basic
Polestar 2 SMLR, full option
BMW i4 edrive 40, leder interieur, verwamde zetels, getinte ruiten, driving assistance pack

EQC business solution AMG
BMW iX3 Executive, getinte ruiten als optie

De ID4 kon me niet echt bekoren qua interieur, dat EV gedoe is niet aan mij besteed vrees ik. De enyaq IV80 heb ik 2 dagen gehad als vervangwagen. Absoluut netjes binnenin, maar echt traag en wollig gedrag naar mijn gevoel, voor mij in lease ook gevoelig duurder en 9% over budget. Polestar 2 en i4 te klein bevonden.
Schieten de 2 duurste (niet perse de grootste, ik denk dat de Enyaq die titel toekomt) over, de iX3 en de EQC. Heb ze beide uitvoering bestudeerd en de iX3 lijkt duidelijk meer mijn ding, Dat is een gewone ordinaire X3 die een elektro motor heeft, Voor de rest quasi full option.
Telt ook voor de EQC natuurlijk, al heeft die zo een megatablet en lelijke AMG style afwerking aan de deuren, gecombineerd met de ronde ventilatie maakt dat ik dat minder vind ogen. de iX3 voelt ook wat degelijker als je overal op duwt, niet dat dat dagelijks gebruik is natuurlijk. De wagens zitten op 101 en 100% van budget.

Ik ga deze avond met de iX3 testrijden en als dat bevalt gewoon bestellen denk ik. Ik ga dan niet met de EQC testen omdat ik weet dat die 100pk meer op de wielen heeft, Ga me niet laten leiden tot niet inzetbaar vermogen, de EQC heeft ook een veel te hoog verbruik, wil makkelijk 300km kunnen overbruggen moest dat eens nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Engineer Stewie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:32:

Leasebudget: onbekend, vermoed 700ish
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Vaste wagenlijst met vaste optiepaketten
Overige afhankelijkheden: Mag 10% overschrijden met eigen bedrage. PHEV of EV verplicht
Specifieke wensen: Ruimte voor 3 kinderen (9,9 en 6), al zal het altijd minder zijn dan mijn Arteon
Fiscale waarde maakt niets uit want Belgie (bijtelling voor alle wagens schommelt tussen 70-90 euro netto per maand).

Mogelijkheden die ik overweegde, enkel EV omdat PHEV door de regering mogelijks alsnog afgestraft wordt in de komende 5 jaar:

VW ID4 pro, design and assistance pack
Skoda Enyaq IV80, Pack confort basic, design selection (lederen zetels), Pack assitance drive basic
Polestar 2 SMLR, full option
BMW i4 edrive 40, leder interieur, verwamde zetels, getinte ruiten, driving assistance pack

EQC business solution AMG
BMW iX3 Executive, getinte ruiten als optie

De ID4 kon me niet echt bekoren qua interieur, dat EV gedoe is niet aan mij besteed vrees ik. De enyaq IV80 heb ik 2 dagen gehad als vervangwagen. Absoluut netjes binnenin, maar echt traag en wollig gedrag naar mijn gevoel, voor mij in lease ook gevoelig duurder en 9% over budget. Polestar 2 en i4 te klein bevonden.
Schieten de 2 duurste (niet perse de grootste, ik denk dat de Enyaq die titel toekomt) over, de iX3 en de EQC. Heb ze beide uitvoering bestudeerd en de iX3 lijkt duidelijk meer mijn ding, Dat is een gewone ordinaire X3 die een elektro motor heeft, Voor de rest quasi full option.
Telt ook voor de EQC natuurlijk, al heeft die zo een megatablet en lelijke AMG style afwerking aan de deuren, gecombineerd met de ronde ventilatie maakt dat ik dat minder vind ogen. de iX3 voelt ook wat degelijker als je overal op duwt, niet dat dat dagelijks gebruik is natuurlijk. De wagens zitten op 101 en 100% van budget.

Ik ga deze avond met de iX3 testrijden en als dat bevalt gewoon bestellen denk ik. Ik ga dan niet met de EQC testen omdat ik weet dat die 100pk meer op de wielen heeft, Ga me niet laten leiden tot niet inzetbaar vermogen, de EQC heeft ook een veel te hoog verbruik, wil makkelijk 300km kunnen overbruggen moest dat eens nodig zijn.
Die EQC is waarschijnlijk ook pas over 40 jaar leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
aschja schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:50:
[...]

Die EQC is waarschijnlijk ook pas over 40 jaar leverbaar.
Levertijd onbekend idd, net zoals alle andere mercedesen (EQA/EQB/CLA break), maar ook de VW passat en Arteon hybrides hebben levertijd onbekend. En eigenlijk alles van de directors, van mercedes c300de, GLC, GLE, Audi etron, A7 sportback enzo, allemaal op levertijd onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddy0519
  • Laatst online: 24-08 22:38

freddy0519

It hurts when IP

Engineer Stewie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:42:
[...]

Levertijd onbekend idd, net zoals alle andere mercedesen (EQA/EQB/CLA break), maar ook de VW passat en Arteon hybrides hebben levertijd onbekend. En eigenlijk alles van de directors, van mercedes c300de, GLC, GLE, Audi etron, A7 sportback enzo, allemaal op levertijd onbekend.
FYI: Net een Volvo V60 T6 PHEV besteld, levertermijn is 07/2022.

Al doende leert men, al draaiende keert men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
freddy0519 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:55:
[...]

FYI: Net een Volvo V60 T6 PHEV besteld, levertermijn is 07/2022.
Staat niet op de lijst, enkel een XC40 recharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Vandaag de kogel door de kerk. Het wordt een peugeot 3008 gt met de elektrisch verstelbare stoelen vanwege het uitschuifbare deel aan de voorkant. Auto bied voldoende ruimte en rijd ook erg comfortabel.

Edit: Zal morgen even de volledige samenstelling posten 🙂

[ Voor 13% gewijzigd door Kapteynn op 14-12-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
@Kapteynn Ik wou nog roepen: Kia EV6 -- maar ik zie dat het monster na de maaltijd is :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Laatst online: 07-09 16:57
Leasebudget: 1050
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Nvt
Specifieke wensen:
  • Automaat is een sterke pré
  • Stoelverwarming is een pré
  • Trekgewicht van 1200kg minimaal ivm caravan + trekhaak
  • 130pk is wel het minimum. Veel blokken met 110pk vallen af.
  • Fiscaal <40k is voorkeur ivm bijtelling
Ik ben nog aardig zoekende. De shortlist loopt dan ook erg uiteen. Iemand nog mooie opties?
  • Mazda CX-30
  • Kia Proceed
  • Audi A3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoombie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-07 19:51
Update:

Peugeot 3008 GT eat8 130

Ik heb 3,5 jaar gereden in een Karoq 1.5 DSG. Is een heel plezierige auto, relatief ruim en hoog. 160.000 km zonder problemen. Verder gelukkig niet voorzien van alleen maar touchscreens maar normale knoppen voor volume, airco etc. Ergonomie dus ook in orde. Er komt nu een gefacelifte versie aan, dat maakt het nog mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 10:49
Ik heb een nieuwe baan, en kan daarbij voor het eerst kiezen voor een leaseauto of €10.200,- bruto per jaar mobiliteit budget als ik in mijn eigen auto blijf rijden.
Als ik in mijn eigen auto blijf rijden moet ik dus van dat bedrag ook tanken etc, dus ik ben aan het kijken of een lease aantrekkelijker is aangezien ik daar een losse tank/laadpas bij krijg.

Ter referentie, ik rijd nu een Opel Insignia Sports tourer uit 2018 (showroom model aangeschaft in 2019) en koop normaal om de 5 jaar een nieuwe auto.
Huidige maandelijkse netto kosten zijn (afgerond, en onderhoud weggelaten aangezien dat minimaal is de eerste 5 jaar):
Sparen nieuwe auto (5 jaar lang): €500
Wegenbelasting: €70
Verzekering: €60

Dus ik dacht dat als ik richt op een bijtelling onder de €600, dat ik aardig uitkom (minder mag natuurlijk altijd)
Ik val in belastingschijf 2

Leasebudget: €850 Bruto
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief, ik krijg een losse tank/laad pas van het werk
Merkbeleid, zo ja, welke: Volvo, Renault, Volkswagen, Audi, BMW
Overige afhankelijkheden: sports cars, SUVs, convertibles en hybride mag niet.
Specifieke wensen: Een EV die snel kan laden en met min 300km range in de winter. max €600 netto bijtelling. liefst een grote sedan of station (maatje insignia). Ik wil geen Renault en liever geen VAG

Hebben jullie nog tips of adviezen? Ik vind namelijk bijna allemaal SUV's als EV en die mogen blijkbaar niet. (en vind ik niet lekker rijden) De BMW i4 lijkt wel wat, maar ik vind geen alternatieven om mee te vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door justinb81 op 14-12-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Ambianz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:08:
Specifieke wensen:
Ik ben nog aardig zoekende. De shortlist loopt dan ook erg uiteen. Iemand nog mooie opties?
  • Mazda CX-30
  • Kia Proceed
  • Audi A3
Seat Leon? Kan je een flink aangeklede uitvoering nemen, waarschijnlijk.
Audi A3 lijkt leuk, maar zodra je een beetje opties gaat aanklikken, ga je gierend door die €40.000,- heen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Nu online
Ambianz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:08:
Specifieke wensen:
  • Mazda CX-30
  • Kia Proceed
  • Audi A3
Een mazda 3 Sky-X automaat klik helemaal vol met dat bedrag (en hou ik nog geld over)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
justinb81 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:13:
Ik heb een nieuwe baan, en kan daarbij voor het eerst kiezen voor een leaseauto of €10.200,- bruto per jaar mobiliteit budget als ik in mijn eigen auto blijf rijden.
Als ik in mijn eigen auto blijf rijden moet ik dus van dat bedrag ook tanken etc, dus ik ben aan het kijken of een lease aantrekkelijker is aangezien ik daar een losse tank/laadpas bij krijg.

Ter referentie, ik rijd nu een Opel Insignia Sports tourer uit 2018 (showroom model aangeschaft in 2019) en koop normaal om de 5 jaar een nieuwe auto.
Huidige maandelijkse netto kosten zijn (afgerond, en onderhoud weggelaten aangezien dat minimaal is de eerste 5 jaar):
Sparen nieuwe auto (5 jaar lang): €500
Wegenbelasting: €70
Verzekering: €60

Dus ik dacht dat als ik richt op een bijtelling onder de €600, dat ik aardig uitkom (minder mag natuurlijk altijd)
Ik val in belastingschijf 2

Leasebudget: €850 Bruto
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief, ik krijg een losse tank/laad pas van het werk
Merkbeleid, zo ja, welke: Volvo, Renault, Volkswagen, Audi, BMW
Overige afhankelijkheden: sports cars, SUVs, convertibles en hybride mag niet.
Specifieke wensen: Een EV die snel kan laden en met min 300km range in de winter. max €600 netto bijtelling. liefst een grote sedan of station (maatje insignia). Ik wil geen Renault en liever geen VAG

Hebben jullie nog tips of adviezen? Ik vind namelijk bijna allemaal SUV's als EV en die mogen blijkbaar niet. (en vind ik niet lekker rijden) De BMW i4 lijkt wel wat, maar ik vind geen alternatieven om mee te vergelijken.
Polestar 2. Mooie auto, valt onder volvo…
Als een i4 kan, dan zou een polestar ook moeten lukken.

Schrik als belg wel van die bijtelling. 600€ netto is hier bijtelling voor 6 maanden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Laatst online: 07-09 16:57
D_Jeff schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:12:
[...]

Een mazda 3 Sky-X automaat klik helemaal vol met dat bedrag (en hou ik nog geld over)
De mazda 3 ga ik maar eens proefrijden inderdaad. Zelfde geldt voor de seat leon.
Pagina: 1 ... 10 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.