SirLct schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:42:
[...]
Ik moet zeggen dat service in het algemeen in ons land achteruit is gegaan de laatste jaren.
En als leaseklant helemaal, want die brengt weinig geld voor de dealer.
Laatst nog bij een merc dealer voor bandenwissel, die zegt dat door leasemij een vaste tarief is gezet van iets belachelijk (weet niet meer, 40 euro of zo) en moet je 4 banden eraf halen van de velg, winterbanden op de velg, balanceren, monteren aan de auto. Nou aan service hoef je niet veel te verwachten. Je krijg een kop koffie maar dat was het ook.
Dus van dit
[...]
Nee merk ik tegenwoordig bij geen enkele dealer. Niet bij mijn alfa dealer (wat fiat is dus dat maakt het nog erger) maar ook niet bij andere duitse premium (hiervoor reed ik audi en tegenwoordig ook vaak bij merc voor kleine reparatie/ banden omdat het dichterbij is)
Ik herken dit totaal niet bij Volvo, Peugeot en Ford. Vooral Volvo maakte het echt niets uit of ik nu lease klant was of niet. Althans, ze lieten het niet aan mij merken.
Even de declaratie ingezien voor een bandenwissel: €96,08 staat er voor een wissel van 4 banden, met balanceren. Daar zijn ze vaak een 3 kwartier mee bezig. Prima uurtarief lijkt mij zo.
Dit is Athlon, geen kleine jongen.
Jeroenneman schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:44:
[...]
Tenzij je naast leaseprijs ook nog kijkt naar bijtelling. Want die is juist compleet afhankelijk van de catalogusprijs.
-Edit: Ah, zie het al, ging om een Belgische situatie. Dan hebben jullie sowieso geluk met die prijzen!
[...]
Vraag me toch oprecht af wat jij zovaak bij de dealer moet? Ook met je vorige auto's. Ik rij al 10 jaar lease, en ik kom werkelijk waar echt nevernooit bij de dealer. Misschien heb ik gewoon absurd veel geluk, maar met leasecontracten van drie tot vier jaar en splinternieuwe auto's hoef je toch niet zo vaak naar de dealer?
Ik ga één keer per jaar voor een grote onderhoudsbeurt naar de lokale Profile (aangeraden door de leasemaatschappij), en twee keer per jaar voor de bandenwissel. That's it. Die vestiging vraag ik of ze een leenfiets of leenauto hebben, en dat wordt dan netjes geregeld.
Als je zo vaak met je leaseauto's naar de dealer moet, dan zou ik toch eens in de spiegel gaan kijken.
Wat betreft je "Tesla"-probleem: als ik Google open en intik: vocht in achterlicht, dan is de eerste pagina aan zoekresultaten een mengelmoes van Audi, Volkswagen, Mazda, Opel, BMW etc.
Misschien moet je er gewoon niet zo op focussen?
Dat is exact het gevoel dat ik bij een service center krijg: “wat zeik je nou, wees blij dat je Tesla rijdt”.
Als ik dit geweten had.
Voor ruim €60k verwacht ik dingen. Als er op de bumper kleurverschil zit, nog altijd zeer duidelijk zichtbaar, wat komt door de manier waarop Tesla werkt. Kleuren verschillen altijd, daarom spuit je een nieuwe bumper op kleur van de auto. Dat weet iedereen die iets met schadeherstel of auto’s te maken heeft. Eigenwijze Tesla niet. “Nee meneer, zo werken wij niet, wij bestellen de bumper op de standaard kleur en monteren hem”. Nogal wiedes dat je dan kleurverschil krijgt! Dat was al goed voor 3 afspraken, omdat eerst de bumper niet goed zat, daarna de ophanging van de bumper en de laatste afspraak schoot ik in voor het kleurverschil. Dat laatste hebben ze nooit opgepakt. Ik kan foto’s maken, maar ik heb niet de illusie dat het je maar iets interesseert, zo lang het negatief voor Tesla is.
Het vocht. Dat was denk ik goed voor 5 afspraken. Vocht bleef terugkomen en trekt niet meer weg wanneer het er zit. Ja pas als de zon er in de zomer goed op schijnt, maar heel de winter lang: vocht, condens. Het gaat niet meer weg. Ik vind het er niet uitzien, maar Tesla’s reactie: “dat is normaal en hoort zo”. Pardon, dit is APK afkeur, omdat het het lichtbeeld aanpast.
Ja, andere merken hebben er ook last van, maar die denken mee met de klant. Bij Tesla heb ik altijd het gevoel dat de eerste reactie “hakken in het zand” is. Alles is volstrekt normaal. Ja, dan ga ik door tot je ze onder garantie vervangt.
Dan nog wat range issues, ook volstrekt normaal dat ik tot 90% oplaad, gisteren met 50% aan de lader en 86 gereden kilometers. Ik hoef er niet eens een afspraak meer voor in te plannen, want ze annuleren hem toch met “dit zijn in de winter normale getallen”.
Long Range, met 40% accu, 86km rijden over 2 dagen verspreid. Volstrekt normaal toch?! Volgens tesla wél en dat irriteert zo mateloos. Want het is niet normaal.
Hierdoor ook een melding gemaakt dat het misschien accucapaciteit is, die terug is gelopen? 3 weken geleden, “u wordt door mij of door Tesla service teruggebeld”. Niets meer gehoord, maar ik heb ook weinig zin om wéér met ze te bellen erover.
Kraakjes in het raam zijn meerdere afspraken voor gemaakt, nooit opgelost.
Kraakjes in het onderstel meerdere afspraken, uiteindelijk wél opgelost.
Stoelbediening is redelijk fragiel, afgebroken en vervangen.
Mijn eerste en tevens laatste Tesla. Ben voorzichtig op zoek naar 4% auto’s als een Etron. Als ik dan toch al het verbruik heb van een Etron, kan ik ook net zo goed zo’n grote bak gaan rijden 😜
Engineer Stewie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:25:
Bon, mijn 2 keuzes zijn bekend. Geen afwijkingen mogelijk… Alleen zo krijgt het bedrijf veel korting.
Ik kan wat auto’s kiezen, maar niet interessant (klein of geen opties): BMW i4, Polestar 2 LRSM, volvo XC40, Ford e-mach, VW ID4 (die is wel top uitgerust btw), Skoda Enyaq iv80.
De rest zijn hybrides, waarvan de BMW 520e wel redelijk is, maar dat risico wil ik niet lopen op belastingsgebied.
Schiet over:
1) BMW iX3 executive met getinte ruiten, trekhaak (kan je weglaten). Kleur zou dan silver zijn.
Hier valt vooral het ontbreken van shadow pack tegen. Maar die nieren kan je makkelijk laten wrappen.
2) Mercedes EQC 400 business solution AMG, retractable trekhaak. Kleur metallic grijs
Vind de eqc vanbuiten mooi, vanbinnen de iX3. Eqc heeft een onbekende levertijd, iX3 6 maanden.
Mijn auto heeft al een verlenging lopende, dus als de auto niet op tijd is kunnen ze iets geven dat er staat, om het even wat.
Weet het even nietmeer…
De EQC zou duidelijk mijn keuze zijn. Kunnen ze helemaal geen indicatie levertijd geven?