Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:00
ExPLoDa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:25:
Ik heb zelf een excel bestandje opgesteld met wat auto's waar ik naar gekeken heb. Het budget is vrij krap, maar ik ben ook een starter, dus dat is wat het is.

Benzine:
Dacia Sandero
Skoda Fabia Combi
Kia Ceed
Peugeot 208 (weinig kofferbak ruimte)

EV:
Hyundai IONIQ
Opel Corsa e (klein/weinig kofferbakruimte)

Daarnaast nog wat andere wagens, maar ik vind het vrij lastig moet ik zeggen

Daarnaast weet ik niet of ik fan ben van de 12% (Misschien met leveringsproblemen straks 16%) bijtelling. Ik heb geen mogelijkheid tot een laadpunt waar ik nu woon. Daarnaast op vakantie met een EV auto lijkt mij ook een uitdaging. Voorkeur ligt dus eigenlijk bij Benzine.

Ik heb zelf nog niet specifiek gekeken naar PHEV auto's, misschien zie ik daar nog iets over het hoofd?
De IONIQ is er ook in een reguliere en plugin hybride. Althans, ik ga er vanuit dat je dan niet de IONIQ5 bedoeld. Dat zou nog aanzienlijk kunnen schelen in je maandbedrag (vanwege het brandstofvoorschot) en je hebt geen problemen qua afstand.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPLoDa
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:56
De catalogus prijs daarvan ligt dan weer een stuk hoger, dus dan betaal ik weer een berg meer bijtelling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:00
ExPLoDa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:28:
De catalogus prijs daarvan ligt dan weer een stuk hoger, dus dan betaal ik weer een berg meer bijtelling toch?
De catalogusprijs loopt op (van laag naar hoog) van hybride -> plugin-in -> full electric.
Echter is het verschil verwaarloosbaar en zal je dus inderdaad meer bijtelling gaan betalen.
Mocht je een max bedrag p/m kwijt willen zijn aan bijtelling is dat misschien nog wel een goede om te vermelden.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@ExPLoDa als je een CEED in je budget krijgt dan rijd je een C segment auto, wel een kale uitvoering lijkt me. Anders is een Fabia Combi (als die nog leverbaar is vanwege het nieuwe model dat niet in combi uitvoering komt) een mooie keuze (mijn persoonlijke mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ExPLoDa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:07:
Leasebudget: 755 euro exclusief BTW
Kilometrage per jaar: 40.000 km
Contractduur: 36 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief brandstof (1.65 incl BTW per liter / 0.35 incl btw per kWh)
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen merkbeleid
Overige afhankelijkheden: Geen afhankelijkheden
Specifieke wensen: Het liefst een wat grotere auto en op een wat nieuwer platform.
Uiteindelijke keuze: -
Poeh, met zulke kilometrages en dan inclusief brandstof blijft er inderdaad niet heel veel keuze over.

Denk dat je voor een grotere auto en verder geen eisen inderdaad niet veel verder hoeft te kijken dan de Fabia Combi. Wellicht nog de Scala (net één tussentreedje tusen de Fabia en de Octavia).

Een C-segmenter ga je niet redden met dit budget. Of je rijdt echt de meest kale uitvoering mogelijk.

Elektrisch moet je in dit segment en dit aantal kilometers per jaar niet willen. Helaas zijn de goedkope uitvoeringen qua range gewoon nog niet echt te gebruiken als je 40K per jaar rijdt.

Hybride zou de brandstofkosten nog kunnen drukken, maar raken je wel weer in de bijtelling. Overigens kan ik ook geen hybride vinden die aan jouw bedragen kan voldoen (iig bij Directlease).

[ Voor 16% gewijzigd door Jeroenneman op 20-10-2021 14:51 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
@ExPLoDa Heb je de mogelijkheid voor een eigen bijdrage? Het verschil tussen 750 en 850 euro inclusief brandstof is behoorlijk qua auto, waarbij die 100 euro - mits je werkgever dat goed regelt - ook nog eens bruto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPLoDa
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:56
@BigSmurf Yes heb ik. Nou moet ik zeggen dat ik daar het liefst geen gebruik van wil maken. Ben niet de grootste auto liefhebber. Voor mij is het echt noodzaak om van A naar B te komen, ik geef niet heel veel om extra's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Dat snap ik. Als je elektrisch overweegt, dan kun je nog kijken of een eigen bijdrage gecompenseerd wordt door de lagere bijtelling.

Een cataloguswaarde van 37.000 euro (ID3 Pro) met 12% is equivalent aan een cataloguswaarde van +- 20.000 euro met 22% benzine. Als je 100 euro eigen bijdrage bruto bijlegt, dan speel je bij een cataloguswaarde van 25.000 euro benzine ongeveer quitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

BigSmurf schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:57:
Dat snap ik. Als je elektrisch overweegt, dan kun je nog kijken of een eigen bijdrage gecompenseerd wordt door de lagere bijtelling.

Een cataloguswaarde van 37.000 euro (ID3 Pro) met 12% is equivalent aan een cataloguswaarde van +- 20.000 euro met 22% benzine. Als je 100 euro eigen bijdrage bruto bijlegt, dan speel je bij een cataloguswaarde van 25.000 euro benzine ongeveer quitte.
Alleen ben je dan even duur uit, heeft TS geen laadpaal voor de deur, en zit je met een 58kWh accu op 40k km per jaar. Waar is het voordeel? (De ID.3 is groter, maar qua interieur zou ik lekker de Fabia nemen, toen Volkswagen nog niet op elk onderdeel van de auto moest besparen met harde plastics).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Alleen ben je dan even duur uit, heeft TS geen laadpaal voor de deur, en zit je met een 58kWh accu op 40k km per jaar. Waar is het voordeel? (De ID.3 is groter, maar qua interieur zou ik lekker de Fabia nemen, toen Volkswagen nog niet op elk onderdeel van de auto moest besparen met harde plastics).
Range is geen issue (ik rijd zelf 600 tot 800km per week regelmatig met een Model 3 SR+ en laad zelden bij een snellader). Je hebt het plezier van elektrisch rijden (koppel, stilte, comfort). Je hebt een automaat. Je rijdt veel kilometers in een volwassener model, zo'n Fabia blijft toch een opgerekte B-segmenter met dito rijgedrag. Hij is wat groter en praktischer qua vormgeving dan een Fabia (vind ik).

Ik geef enkel de optie. Wat hij kiest is aan hem, maar ík zou kiezen voor elektrisch met eigen bijdrage in zijn situatie. Jij niet, voors en tegens afgewogen, ook prima toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

BigSmurf schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:44:
[...]
Range is geen issue (ik rijd zelf 600 tot 800km per week regelmatig met een Model 3 SR+ en laad zelden bij een snellader). Je hebt het plezier van elektrisch rijden (koppel, stilte, comfort). Je hebt een automaat. Je rijdt veel kilometers in een volwassener model, zo'n Fabia blijft toch een opgerekte B-segmenter met dito rijgedrag. Hij is wat groter en praktischer qua vormgeving dan een Fabia (vind ik).

Ik geef enkel de optie. Wat hij kiest is aan hem, maar ík zou kiezen voor elektrisch met eigen bijdrage in zijn situatie. Jij niet, voors en tegens afgewogen, ook prima toch? :)
Sure, ook niets mis mee. Ik geef gewoon een tegengeluid uit eigen ervaring. Maar @ExPLoDa had al aangegeven een voorkeur te hebben voor benzine.

Ik rij in reguliere tijden 600km per week met een M3 LR, en dat is met publieke laadpalen niet altijd even handig. Ik zou met zulke kilometrages elektrisch afraden, tenzij eigen laadpunt. Publiek laden is gewoon niet lekker met meer dan de (realistische) range van je auto in twee dagen rijden. Dan sta je iedere twee dagen te kijken of de publieke laadpaal nog beschikbaar is. En als ie dat een keertje niet is, dan mag je op de heenweg naar werk weer langs de snellader, of moet je met een slakkengangetje rijden om de laadpaal op werk te redden (als die er is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:14
ExPLoDa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:25:
Ik heb zelf een excel bestandje opgesteld met wat auto's waar ik naar gekeken heb. Het budget is vrij krap, maar ik ben ook een starter, dus dat is wat het is.

Benzine:
Dacia Sandero
Skoda Fabia Combi
Kia Ceed
Peugeot 208 (weinig kofferbak ruimte)

EV:
Hyundai IONIQ
Opel Corsa e (klein/weinig kofferbakruimte)

Daarnaast nog wat andere wagens, maar ik vind het vrij lastig moet ik zeggen

Daarnaast weet ik niet of ik fan ben van de 12% (Misschien met leveringsproblemen straks 16%) bijtelling. Ik heb geen mogelijkheid tot een laadpunt waar ik nu woon. Daarnaast op vakantie met een EV auto lijkt mij ook een uitdaging. Voorkeur ligt dus eigenlijk bij Benzine.

Ik heb zelf nog niet specifiek gekeken naar PHEV auto's, misschien zie ik daar nog iets over het hoofd?
En de i20 of Bayon? Voldoende ruimte, stoelen kunnen plat en vrijwel alles zit erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ok, lijkt er op dat ik ook weer mag gaan uitzoeken. Huidige Passat variant moet nog tot september 2022 maar gezien de levertijden mag er eerder besteld worden zo blijkt. Ergens wel jammer, Passat is een fijne wagen en heeft nu pas 120k gelopen. Wordt volgend jaar september echter ook 5 jaar en dan wordt het 25% bijtellen, dus contact verlengen is alleen voordeliger als er een nieuw contract komt. No way namelijk dat ik meer ga betalen voor een auto van 5 jaar ;)

Dus eens kijken voor iets vergelijkbaars. Budget 875 Inc brandstof voor 35k/5jaar. Wordt dus bijbetalen maar da's ok. Wil eigenlijk niet meer dan 450 netto kwijt zijn. Minder mag uiteraard ook.
Benzine, hybrid kan maar thuis geen laadpaal dus liever geen EV en wil wel flinke kofferbak.
Al zijdelings gekeken naar
Passat variant :+
Superb station
V60
Talisman
Kodiaq en Tarraco staan nog op de Todo list.
Zie ik nog meer van vergelijkbare grootte en prijsklasse over het hoofd? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
The Eagle schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:21:
Ok, lijkt er op dat ik ook weer mag gaan uitzoeken. Huidige Passat variant moet nog tot september 2022 maar gezien de levertijden mag er eerder besteld worden zo blijkt. Ergens wel jammer, Passat is een fijne wagen en heeft nu pas 120k gelopen. Wordt volgend jaar september echter ook 5 jaar en dan wordt het 25% bijtellen, dus contact verlengen is alleen voordeliger als er een nieuw contract komt. No way namelijk dat ik meer ga betalen voor een auto van 5 jaar ;)

Dus eens kijken voor iets vergelijkbaars. Budget 875 Inc brandstof voor 35k/5jaar. Wordt dus bijbetalen maar da's ok. Wil eigenlijk niet meer dan 450 netto kwijt zijn. Minder mag uiteraard ook.
Benzine, hybrid kan maar thuis geen laadpaal dus liever geen EV en wil wel flinke kofferbak.
Superb station
V60
Talisman
V60 met sport pakket en comfort en park assist pakket.

Zit je op +- 45.000 ongeveer, dat is netto volgens mij zo rond de 425/450.
Geweldige auto 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:41
The Eagle schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:21:

Superb station
V60
Talisman
Peugeot 508 sw als je aan het stuurtje kan wennen
Wat ouder:
Mazda 6

Insignia

Talisman zou ik niet doen. Voor mijn gevoel veel meer verouderd dan de 6 die al oud is maar wel bij gepubt en de insignia.

Maar ik zat vorige maand te kijken en toen vond ik de superb hybrid een no brainer. Goedkoop tarief en alles zit erop en aan een groter krijg je hem niet

[ Voor 5% gewijzigd door Snowhite0901 op 21-10-2021 21:33 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Vergeten te melden: geen Franse auto en geen Opel.
Klein Peugeot stuurtje went snel, het alles met scherm moeten doen daarentegen :X
Paar jaar een 308sw gereden, nee dank je ;)

En superb hybrid is een leuke auto, maar gaat volgend jaar ook gewoon 22% doen als ik het goed heb. Dat tikt aan.
Levering dit jaar kun je echt vergeten.

[ Voor 86% gewijzigd door The Eagle op 21-10-2021 22:02 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
The Eagle schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:58:
En superb hybrid is een leuke auto, maar gaat volgend jaar ook gewoon 22% doen als ik het goed heb. Dat tikt aan.
Levering dit jaar kun je echt vergeten.
Plugin hybrides zijn al sinds 2017 in het normale bijtellingstarief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

jongetje schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:41:
[...]

Plugin hybrides zijn al sinds 2017 in het normale bijtellingstarief...
Dat dus ja, dan klopt die opmerking van @Snowhite0901 over voordelig tarief dus niet. Tenzij ie het over het leasetarief had, want dat is dus relatief laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:41
The Eagle schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:37:
[...]

Dat dus ja, dan klopt die opmerking van @Snowhite0901 over voordelig tarief dus niet. Tenzij ie het over het leasetarief had, want dat is dus relatief laag.
Ik bedoelde inderdaad leasetarief inclusief brandstof. Bij mij was de hybride goedkoper per maand inclusief bijtelling.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23
The Eagle schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:58:
Vergeten te melden: geen Franse auto
Je weet dat een Renault Talisman zo Frans is als het maar kan zijn hé? :+

Uit jouw rijtje zou ik de v60 kiezen met een goede uitrusting en trim maar is zeker niet de ruimste vh stel.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:30
Een V60 met een paar opties zit zo op netto € 525 bijtelling met EB bij dat budget. Als de max € 450 gaat dat iig niet passen.

Skoda Superb Combi PHEV Sportline Business is ruimer, voordeliger en heeft veel meer opties. Als je WG laden niet verplicht is dat best een prima optie.

[ Voor 37% gewijzigd door Inspired op 22-10-2021 10:08 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ik ben redelijk vrij in de keuze. Sowieso, afsluiten is voor 35k per jaar maar dat red ik niet, dus wellicht zijn daar ook nog mogelijkheden. Heb een fijne werkgever en in overleg is heel veel mogelijk :)
Nadeel van een phev is dat de levertijden veel langer lijken. Octavia zit bijna een jaar op inmiddels iirc :X

Binnenkort maar eens een rondje dealers maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
Ik denk dat het wellicht per saldo niet heel veel gaat schelen voor je of je de std of de phev van de superb gaat pakken. Met de phev hoef je wellicht niet bij te betalen (of minder iig) maar dan heb je ook hogere fiscale waarde, waardoor netto ongeveer gelijk gaat zijn met de benzine variant.
En ik weet niet hoe het bij de superb zit maar veel PHEV heeft last van minder bagageruimte (de batterij neemt ruimte) en ook nog eens kleinere benzinetank.

https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N

Dit is bijv maar 100 eur bijbetalen en hoef je niet te piekeren over delay in leadtime, minder bagage, of minder tank.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

SirLct schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:59:
Ik denk dat het wellicht per saldo niet heel veel gaat schelen voor je of je de std of de phev van de superb gaat pakken. Met de phev hoef je wellicht niet bij te betalen (of minder iig) maar dan heb je ook hogere fiscale waarde, waardoor netto ongeveer gelijk gaat zijn met de benzine variant.
En ik weet niet hoe het bij de superb zit maar veel PHEV heeft last van minder bagageruimte (de batterij neemt ruimte) en ook nog eens kleinere benzinetank.

Dit is bijv maar 100 eur bijbetalen en hoef je niet te piekeren over delay in leadtime, minder bagage, of minder tank.
Mja, moet dan nog een panodak, grote Navi en liefst ook een sound upgrade bij, maar snap je punt. IK hoef niet perse PHEV, al is de extra trekkracht bij een dergelijke sloep wel lekker. Huidige passat heeft 120pk diesel, is niet de snelste en ik wil nog wel eens ergens voorschieten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:01
@The Eagle Ik durf nog wel wat suggesties aan:
Fossiel:
Mazda 6 station (194 pk Signature automaat- top model, elke optie aanwezig)
BMW 320e/320i Touring (bijtelling technisch pas dat net net)
Toyota Corolla Touring (als 1.8 of 2.0 hybrid - topfavoriet momenteel; gaan als zoete broodjes)

EV:
Kia EV6 (Sinds dit weekend verkrijgbaar)
Polestar 2 (Feitelijk een aangepast V60)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:46
SirLct schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:59:

Ik heb een Superb IV, maar de achterbak is echt, maar dan ook echt wel groot zat ;)
Je hebt een vlakke laadvloer, alleen gene reservewiel meer.
Nu worden de meeste auto's tegenwoordig al zonder geleverd. dus dat is ook niet echt een motivatie.

Verbruik is +/- 40-45 km puur elektrisch en dan +/- 1:14/15 op benzine als hij leeg is met een 52L tank.
V60 had ik graag gehad, maar werd inderdaad significant duurder door het brandstofdeel. ;w

Ik zat al rond dat bedrag trouwens aan leaseprijs voor de Skoda, alleen op basis van 28K km/ 4 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Het lijkt wel bijna onmogelijk om voor onder de 700 (inc brandstof) euro nog een degelijke leaseauto te krijgen die op benzine/diesel rijdt.

Ik kan niet elektrisch nemen door verschillende omstandigheden dus blijft benzine of diesel alleen over voor mij. Hybride (niet plug-in) staat ook niet veel boeiends bij. Dankzij dat hele geneuzel met die pompprijzen ga ik terug van een station naar een hatchback ofzo.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
Slavy schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:27:
Het lijkt wel bijna onmogelijk om voor onder de 700 (inc brandstof) euro nog een degelijke leaseauto te krijgen die op benzine/diesel rijdt.

Ik kan niet elektrisch nemen door verschillende omstandigheden dus blijft benzine of diesel alleen over voor mij. Hybride (niet plug-in) staat ook niet veel boeiends bij. Dankzij dat hele geneuzel met die pompprijzen ga ik terug van een station naar een hatchback ofzo.
Als je budget incl brandstof is, is phev juist toch gunstig? Dat je niet kan laden thuis is "theoretisch" niet echt belangrijk hierin. Tenzij je budget is 700 werkelijke kosten ipv norm kosten.

Vul anders de template zoals vermeld in de openingspost.

Als ik vanuit ga van de meest gebruikelijke 35,000km/j en 48 maanden, kom ik met 700 incl toch nog op bijv Kia Niro DynamicLine https://directlease.nl/le...&includeCo2Compensation=N

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Slavy schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:27:

Dat hangt toch van je looptijd en kilometrage af. Voor 10k km per jaar en 5 jaar contract lukt dat prima. Los daarvan kun je toch naar bijv. Een corolla kijken, die hebben een goed hybride systeem zonder aan de paal te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34

Oekol

waka waka hey hey

Leasebudget: 615 (max 15% eigen bijdrage: 707)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling exclusief brandstof component
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: automaat is een must verder moeten wij via directlease normberekening doen op 30.000, 60 maanden, 135 eigen risico, winterbanden en budget vervangauto
Specifieke wensen: SUV of station
Uiteindelijke keuze: We waren er al uit skoda octavia is de nr1 en de karoq de nr 2. Nu skoda te maken heeft met leveren pas in 2023 moeten we zoeken naar iets anders. Ik vind dit echt te absurd.

Nu ons lijstje:
Nissan Qashqai
Opel Grandland
Peugeot 308 SW (onze huidige nr 3, stuk duurder dan octavia vanwege GT lijn)
Peugeot 3008 (vind het interieur niet mooi, buitenkant wel mooi)
Seat Ateca
Seat leon sportourer (alles touchscreen minpunt)

Rij nu in een golf en wil onder geen beding weer dezelfde auto maar iets langer.

Bijtelling schijf met terugwerkende kracht?

Hetgeen wat mij totaal niet duidelijk is, is de grens van je loon. Mijn huidige auto is met een fictief salaris 50.000 209 euro netto en met 70.000 euro 300 ofzoiets. Intern al gevraagd op het werk en het antwoord duurt lang. Ik wil wel weten of ik meer ga betalen voor een auto of niet. Mijn salaris dit jaar is dankzij mijn bonus boven deze 70k grens en toch lijkt het er op dat ik hetzelfde betaal voor mijn auto. Ik ben bang voor een afrekening aan het einde van het jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Oekol op 05-11-2021 08:55 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Oekol schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:47:
Seat leon sportourer (alles touchscreen minpunt)
Wel bijzonder dat je voor de Octavia kiest maar de Leon niet wilt vanwege het touch gebeuren. Juist omdat 95 procent daarvan gelijk is.

En een Kia (Pro) Ceed?

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 05-11-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 18:02

gwystyl

Beugeltje dan maar?

jongetje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:00:
[...]

Wel bijzonder dat je voor de Octavia kiest maar de Leon niet wilt vanwege het touch gebeuren. Juist omdat 95 procent daarvan gelijk is.

En een Kia (Pro) Ceed?
Volgens mij heeft Skoda nog wel aardig wat knoppen, en VW en Seat hebben dezelfde functies allemaal in het scherm gestopt. Zie dit filmpje. Ik zou vanwege dat ook eerder voor de Skoda kiezen (naast de vaak iets comfortabele afstelling van Skoda tov Seat)

[ Voor 5% gewijzigd door gwystyl op 05-11-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-04 22:03
Is de DS4 misschien iets?
Volgens mij past deze ook wel in een dergelijk rijtje thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-04 10:24
Leasebudget: 850 + 200 eigen bijdrage
Kilometrage per jaar: 25000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen merkbeleid, geldende beperkingen zijn geen cabrio en sportmotoren als M, RS, AMG etc wat tevens teveel van het budget zal vragen
Overige afhankelijkheden: Budget vervangend vervoer, 135 eigen risico
Specifieke wensen: Automaat, fatsoenlijk infotainment systeem wat niet hangt, station of SUV
Uiteindelijke keuze:

Momenteel heb ik een Volvo XC40 T2 Momentum Pro automaat, erg fijne auto, maar een voorloopauto. Soms laat de beperkte power te wensen over en wil de automaat nog wel eens happerig zijn (volgens de garage heeft dat te maken met de 3-cil).

Op mijn shortlist heb ik nu staan:
- XC40
- V60
- Polestar 2
- MB CLA Shooting Brake

De Polestar is voor mij alleen een optie indien er nog voorraadmodellen beschikbaar zijn met als voorkeur BJ 2020 ivm bijtelling.

Gezien de looptijd van het contract wil ik ergens voorbereid zijn op toekomstige ontwikkelingen op privé gebied. Vandaar de voorkeur voor station / SUV. Hoewel de P2 geen van beide is, heb ik me laten vertellen dat de ruimte OK is, vandaar het niet weghalen van de lijst.

Franse auto's zijn voor mij een no-go door ervaringen met Peugeot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

jongetje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:00:
[...]

En een Kia (Pro) Ceed?
De ceed / pro ceed is inderdaad een optie ook. Deze moeten we ook nog even in het echt bekijken.
Voor mij is eigenlijk een groot scherm en adaptieve cruise control een pro omdat ik dat nu ook gewend ben in mijn golf met android auto. Is gewoon geweldig.

Klopt, maar de Octavia heeft wel nog knoppen onder het scherm. Verder heeft de voorkeur de octavia maar valt die af door de lange levertijd. De seat Leon sportstourer is zeker een optie hoor, ben al de hele ochtend filmpje aan het kijken daarvan.
gwystyl schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:02:
[...]

Volgens mij heeft Skoda nog wel aardig wat knoppen, en VW en Seat hebben dezelfde functies allemaal in het scherm gestopt. Zie dit filmpje. Ik zou vanwege dat ook eerder voor de Skoda kiezen (naast de vaak iets comfortabele afstelling van Skoda tov Seat)
Exact dit inderdaad en vind van alle VAGs de octavia er het mooist uit zien ook. Comfortabele afstelling ga ik niet meemaken, ga de octavia niet proefrijden anders krijg ik nog meer spijt en wrok. De seat Leon waarschijnlijk wel proefrijden en de oude versie karoq proefrijden proberen de nieuwe te bestellen.
Arquero schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:31:
[...]

Is de DS4 misschien iets?
Volgens mij past deze ook wel in een dergelijk rijtje thuis.
Hele mooie auto, zag hem laatst weer rijden, volgens mij was de kofferbak hiervan te klein. We mikken met een klein wel op 500 liter minimaal. Deze heeft 390 tot 430 lees ik, dat is wat mijn golf (380) nu onderhand heeft. Te klein dus met een baby (de reden dat we naar stations en suv zoeken)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@RobBrands 1 van de goedkoopste EV's om te rijden is de Peugeot E-2(0)08 GT editie
32k fisciaal en zelfs met 24 maanden zit je nog in je budget. Daarvan heb ik die alleen stil zien staan omdat de bestuurder dacht wel even verder te kunnen komen (met een leeg accupakket).

Nu snap ik ook goed dat de bijtelling veranderd, maar je zou er voor de gein eens naar kunnen kijken.
Mag het een stuk meer kosten, dan zal een CX-5 nog wel eens interessant kunnen zijn (instapper begint bij 165pk). Kost dat net teveel? De CX-30 icm met 150 of 186pk doet anders ook niet gek en heeft standaard android-auto of apple carplay (gedurende de looptijd geen bijbetaling nodig -- "t is geen Duitse uitmelker)

@Oekol ik lees golf; dan zeg ik: Ga eens kijken bij de Mazda dealer (Mazda 3/CX-30)
Een 6 gaat helaas niet in je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

D_Jeff schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:59:
@RobBrands 1 van de goedkoopste EV's om te rijden is de Peugeot E-2(0)08 GT editie
32k fisciaal en zelfs met 24 maanden zit je nog in je budget. Daarvan heb ik die alleen stil zien staan omdat de bestuurder dacht wel even verder te kunnen komen (met een leeg accupakket).

Nu snap ik ook goed dat de bijtelling veranderd, maar je zou er voor de gein eens naar kunnen kijken.
Mag het een stuk meer kosten, dan zal een CX-5 nog wel eens interessant kunnen zijn (instapper begint bij 165pk). Kost dat net teveel? De CX-30 icm met 150 of 186pk doet anders ook niet gek en heeft standaard android-auto of apple carplay (gedurende de looptijd geen bijbetaling nodig -- "t is geen Duitse uitmelker)

@Oekol ik lees golf; dan zeg ik: Ga eens kijken bij de Mazda dealer (Mazda 3/CX-30)
Klopt mazda 6 is te duur. Cx30 is te klein en cx5 vinden we geweldig, helaas teveel uitstoot. Donderdag gaan we proefrijden in een seat leon sporttourer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-04 22:30
Oekol schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:02:
[...]

De ceed / pro ceed is inderdaad een optie ook. Deze moeten we ook nog even in het echt bekijken.
Voor mij is eigenlijk een groot scherm en adaptieve cruise control een pro omdat ik dat nu ook gewend ben in mijn golf met android auto. Is gewoon geweldig.
Ik heb nu een Kia Ceed SW (DynamicLine) als voorloper en ik kan deze zeker aanraden. Heerlijke auto, heb bijna spijt dat ik hem niet besteld heb. Is ook met adaptieve cruise control te krijgen als het goed is, de mijne heeft gewoon normale cruise alleen. Maar wel ook een groot scherm en wat losse knoppen erbij. Gebruik zelf ook alleen maar android auto en dat werkt top hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:24
D_Jeff schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:59:
@RobBrands Nu snap ik ook goed dat de bijtelling veranderd, maar je zou er voor de gein eens naar kunnen kijken.

Ik snap dat het interessant lijkt om de PK's te showen van de Mazda's maar door het karakter van het blok voelen ze een stuk minder vlot aan dan een vergelijkbare turbo motor doordat er relatief gezien minder koppel onderin beschikbaar is. Ze moeten ver doorgehaald worden om te presteren, de "turbo" duw onderin is afwezig. Naar mijn mening is dat niet het punt wat je moet benadrukken om een Mazda te verkopen :+

Een Skyactiv X met dik 180 pk voelt voor de gemiddelde automobilist daardoor minder vlot aan dan je zou verwachten aan de hand van de cijfers.

Bijv:
Mazda 3 Skyactiv-x 180 (bron: https://www.autoweek.nl/a...des-benz-a200-dubbeltest/)
50-80 in 3: 4.7
50-80 in 4: 6.2
80-120 in 4: 8.3
80-120 in 5: 11.2

Skoda Octavia 1.5 TSI Greentech (een Leon zou meer in lijn liggen, maar ik kan enkel cijfers voor automaten vinden daar, bron: https://www.autoweek.nl/a...ctavia-1-5-tsi-greentech/)
50-80 in 3: 3.8
50-80 in 4: 5.2
80-120 in 4: 7.3
80-120 in 5: 9.2

Mazda's zijn heerlijke auto's, rijden top, geweldig interieur voor een nette prijs maar het zijn toch wel auto's voor de purist gezien de hoogtoerige blokken en de slechte automaat als je het mij vraagt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:06
wuzzy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:04:
[...]

Ik heb nu een Kia Ceed SW (DynamicLine) als voorloper en ik kan deze zeker aanraden. Heerlijke auto, heb bijna spijt dat ik hem niet besteld heb. Is ook met adaptieve cruise control te krijgen als het goed is, de mijne heeft gewoon normale cruise alleen. Maar wel ook een groot scherm en wat losse knoppen erbij. Gebruik zelf ook alleen maar android auto en dat werkt top hierop.
Ik heb nu ook een Kia Ceed SW als voorloper. Heb hem ook overwogen, maar ben blij dat ik alsnog voor de Leon ST PHEV ben gegaan. De Kia is iets te nerveus naar mijn idee in het rijgedrag. Ook is de afwerking binnen bij VAG auto's gewoon wel een stukje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:09
Mijn Skoda Octavia gaat er in februari 2022 uit, dus ik ben aan het rondkijken voor een opvolger. Nu heb ik al bijna 20 jaar uitsluitend Skoda gereden, maar na deze Skoda is de kans groot dat ik naar een ander merk ga uitkijken.

Dat is voornamelijk ingegeven door de mindere prijs/kwaliteitsverhouding vergeleken met bijvoorbeeld een jaar of 5 geleden. Toen reed ik in een Superb van de tweede generatie en dat was een geweldige auto.

Mijn bezwaren:
- Minder mooie afwerking van het interieur (keihard plastic op de deuren, geen demper van het handschoenenkastje in een auto van € 36.000,-)
- De standaard stoelen in deze Elegance Businessline kan ik niet beter bestempelen dan "redelijk"
- Minder geraffineerd rijgedrag, met name door de semi-onafhankelijke achteras
- Een multimediasysteem dat ik iedere twee weken mag resetten, omdat Apple Carplay weer eens niet wil werken
- Krakende voorwielophanging, waar bijna iedere Skoda last van lijkt te hebben

In combinatie met de lange levertijden, maar ook het feit dat Skoda nu veel zaken in menu's en touchscreens onderbrengt, zorgt ervoor dat ik verder aan het kijken ben.

Van mijn werkgever krijg ik best een mooi leasebudget (€ 850,- per maand op basis van 30.000 km per jaar / 48 maanden, excl. brandstof) en omdat ik de auto uitsluitend zakelijk inzet en dus een kilometerregistratie voor de Belastingdienst bijhoud, hoef ik geen rekening te houden met de maandelijkse bijtelling. Brandstof wordt benzine of diesel. Geen EV, omdat de eis is dat de auto dat er dan een laadpaal op ons terrein moet komen te staan en die ruimte hebben we niet.

Sinds april rijden wij privé een Kia Xceed, omdat we al goede ervaring hadden met dit merk en we zijn hierin zeker niet teleurgesteld, want het is een heerlijke auto. Ik kan wel redelijk los gaan met het bovengenoemde lease bedrag, maar ik acht de kans best groot dat ik alsnog een auto uit de Kia-stal uitkies. Afgelopen zondag heb ik daarom ook even proefgezeten in een Proceed met panoramadak. Dat was geen succes door dat dak: te weinig hoofdruimte. Levertijd van een Proceed als de gewenste uitvoering niet op voorraad is zo'n 12 weken.

Aanstaand weekend ga ik verder kijken. Op mijn lijstje staan de Volvo S60 B3, Mercedes A-klasse, CLA en mogelijk C-klasse (al betwijfel ik of die nog in het budget past) en BMW 1- serie en 2-serie.

Mijn eisen: goede stoelen, automaat en adaptieve cruise control. Dat laatste werkt uitstekend in de Octavia.

Nog andere suggesties? Geen Franse merken, want daar heb ik helemaal niets mee.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@MichelKlok 850 zonder brandstof: Met de PHEV kan je aardig los.

Daarmee wordt een C300e of een 320e met beperkte hoeveelheid opties bereikbaar ;)

Liever een bommetje vol?
> Mazda3 SkyActiv-x Luxury met 360 graden camera pakket
> Toyota Corolla (Hybrid)

[ Voor 27% gewijzigd door D_Jeff op 10-11-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
D_Jeff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:19:

Daarmee wordt een C300e of een 320e met beperkte hoeveelheid opties bereikbaar ;)

Liever een bommetje vol?
Even vergeten te melden: voor een PHEV geldt ook dat er een laadpaal op ons privéterrein moet komen, omdat er wordt geacht dat dat ding dan ook 's nachts wordt opgeladen. PHEV's zijn voor mij dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

wuzzy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:04:
[...]

Ik heb afgelopen weekend een proceed proefgereden en ik had het idee dat alle ramen open stonden. Zeer slechte isolatie ten opzichte van mijn golf nu. Dus Kia laat ik vanwege deze slechte ervaring links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
D_Jeff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:19:

Liever een bommetje vol?
Zonder brandstof is het voordeel van een PHEV toch sowieso niet evident?
Vermogen, vaak wel redelijk vol aangekleed daargelaten.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dean Martin schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:13:
[...]

Zonder brandstof is het voordeel van een PHEV toch sowieso niet evident?
Vermogen, vaak wel redelijk vol aangekleed daargelaten.
Relevant in de zin van een lagere aanschafprijs (want minder belasting), waardoor het starttarief voor het maandbedrag ook iets lager is.

Extreem voorbeeld is de Porsche Panamera hybrid: bijna gelijkwaardig geprijst tov alleen brandstof (ondanks de "Porsche Premium" voor het PHEV gedeelte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

D_Jeff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:03:
[...]

Relevant in de zin van een lagere aanschafprijs (want minder belasting), waardoor het starttarief voor het maandbedrag ook iets lager is.

Extreem voorbeeld is de Porsche Panamera hybrid: bijna gelijkwaardig geprijst tov alleen brandstof (ondanks de "Porsche Premium" voor het PHEV gedeelte)
Heb zelf een ex brandstof norm. Als ik een PHEV neem heeft dat juist nadelen? Je kunt veel minder opties kiezen uiteindelijk omdat je norm keihard omhoog gaat want een PHEV is de catalogus waarde hoger. Of wat snap ik hier niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
D_Jeff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:03:
[...]

Beetje "normale" PHEV is toch juist duurder dan een ICE variant? V60/Passat/Golf etc.

Bij een Panamera is de BPM 20k-35k. Daar kun je wel wat mee doen. Bij een Passat is het 5/6k, en dat is te weinig.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 10-11-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 14:44
PHEV is gunstig bij een budget inclusief brandstof omdat het brandstofcomponent kleiner is en er dus meer ruimte voor de auto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

macmellow schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:05:
PHEV is gunstig bij een budget inclusief brandstof omdat het brandstofcomponent kleiner is en er dus meer ruimte voor de auto is.
Exact wat we zeggen en @D_Jeff niet toch? Aanschaf is niet lager idd. Vooral bij inclusief brandstof interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

MichelKlok schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:37:
[...]

Even vergeten te melden: voor een PHEV geldt ook dat er een laadpaal op ons privéterrein moet komen, omdat er wordt geacht dat dat ding dan ook 's nachts wordt opgeladen. PHEV's zijn voor mij dus geen optie.
Allereerst succes met levertijden. Dat zie je overal terug nu. Weet niet wanneer je huidige de lease uit moet?
Verder: ga ook zeker eens kijken bij de VW Arteon, en check ook zeker de shooting break. Als je nu Skoda gewend bent rij je daar zo in weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Oekol Zoals eerder terecht opgemerkt: Automerken rekenen een premium voor het EV gedeelte in de PHEV. Het NL'se belastingsysteem voor auto's bestraft auto's die al snel meer uitstoten dan ~50 / 80 gr/km

Verder is het wel zaak om peren met peren te vergelijken. Om een voormalige populaire keuze te pakken:

Golf GTI (~245 PK): 51k (zonder extra opties, automaat, consu prijs ))
Golf GTE ( ~245 PK): 46k (zonder extra opties , automaat, consu prijs))

Directlease Basis (60 maanden, 10k/jaar, 500 euro e.r., geen vervangend vervoer, geen winterbanden):
GTE -- 517 euro/maand ex btw, exc brandstof
GTI -- 667 euro/maand ex btw, exc brandstof

I rest my case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

D_Jeff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:36:
@Oekol Zoals eerder terecht opgemerkt: Automerken rekenen een premium voor het EV gedeelte in de PHEV. Het NL'se belastingsysteem voor auto's bestraft auto's die al snel meer uitstoten dan ~50 / 80 gr/km

Verder is het wel zaak om peren met peren te vergelijken. Om een voormalige populaire keuze te pakken:

Golf GTI (~245 PK): 51k (zonder extra opties, automaat, consu prijs ))
Golf GTE ( ~245 PK): 46k (zonder extra opties , automaat, consu prijs))

Directlease Basis (60 maanden, 10k/jaar, 500 euro e.r., geen vervangend vervoer, geen winterbanden):
GTE -- 517 euro/maand ex btw, exc brandstof
GTI -- 667 euro/maand ex btw, exc brandstof

I rest my case
Een seat leon vs een seat leon met accu's er in is ook peren met peren dan toch? Die seat met accu's is een stuk duurder en zijn dan nog weinig opties te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Een Seat Leon met accu's levert gecombineerd ~50pk meer vermogen. (150pk vs 204pk)
Verder is de keuze van Seat indd nogal beperkt, terwijl bij hoofdmerken VW/Audi je compleet los kan gaan.

Aparte insteek van PON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
The Eagle schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:27:
[...]

Allereerst succes met levertijden. Dat zie je overal terug nu. Weet niet wanneer je huidige de lease uit moet?
Verder: ga ook zeker eens kijken bij de VW Arteon, en check ook zeker de shooting break. Als je nu Skoda gewend bent rij je daar zo in weg :)
Dank je! Hij moet in februari 2022 uit de lease, dus dat is al vrij snel. Ik denk dat het bijna onvermijdelijk wordt om te gaan zoeken naar een voorraadmodel. Ik ga a.s. zaterdag wat dealers af.

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-04 22:30
Oekol schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:08:
[...]

Ik heb afgelopen weekend een proceed proefgereden en ik had het idee dat alle ramen open stonden. Zeer slechte isolatie ten opzichte van mijn golf nu. Dus Kia laat ik vanwege deze slechte ervaring links liggen.
Apart, ik vind m'n Ceed SW juist enorm stil, zelfs bij 130 hoor je bijna niks. Maar ik had hiervoor kort een C4 cactus en dat was echt een verschrikking, zowel in rijgedrag als lawaai. Dus ligt er misschien maar net aan waar je vandaan komt, ook geen idee of er verschil zit tussen de SW en de Proceed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelKlok
Oekol schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:08:
[...]

Daar heeft onze Xceed, die in de basis eigenlijk gelijk is aan een Proceed, helemaal geen last van. Het bandenlawaai is wel nadrukkelijker aanwezig, maar rijwind is weinig te horen. Ik ben tevreden met het geluidsniveau.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

D_Jeff schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:44:
Een Seat Leon met accu's levert gecombineerd ~50pk meer vermogen. (150pk vs 204pk)
Verder is de keuze van Seat indd nogal beperkt, terwijl bij hoofdmerken VW/Audi je compleet los kan gaan.

Aparte insteek van PON
Afgezien van het vermogen, is de auto natuurlijk wel een stuk duurder en alsnog dezelfde auto. Helemaal als het ex brandstof is. Juist inclusief brandstof is een PHEV interessant. Ging net even op directlease kijken naar de golf variant staat daar niet eens tussen met PHEV oplossing. Volgens mij kijken wij of bij andere auto's of praten we langs elkaar heen.

Mijn punt is dat ik heb gekeken voor een laat ik het een 'accu variant' noemen van de auto's die ik overweeg en bij allen is het duurder omdat mijn budget exclusief brandstof is.

• Inspired
Oekol schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:56:
[...]

Afgezien van het vermogen, is de auto natuurlijk wel een stuk duurder en alsnog dezelfde auto. Helemaal als het ex brandstof is. Juist inclusief brandstof is een PHEV interessant. Ging net even op directlease kijken naar de golf variant staat daar niet eens tussen met PHEV oplossing. Volgens mij kijken wij of bij andere auto's of praten we langs elkaar heen.

Mijn punt is dat ik heb gekeken voor een laat ik het een 'accu variant' noemen van de auto's die ik overweeg en bij allen is het duurder omdat mijn budget exclusief brandstof is.
@D_Jeff komt met hele specifieke gevallen aan om zijn punt te maken. Voor 99 van de 100 leasers heeft een PHEV financieel geen zin bij een ex brandstof budget. Tenzij je wat meer vermogen wilt hebben.

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:26
Goedemorgen,

ik heb het genoegen om een leaseauto te kiezen bij mijn nieuwe werkgever. Nu is dit mijn eerste keer en heb dus nog geen ervaring hiermee. Mijn nieuwe werkgever zegt dat ik er eentje mag uitkiezen (geen eigen bijdrage) en dat groene auto's hun voorkeur hebben. Nu lijkt mij de nieuwe Volvo XC40 Recharge een mooie keuze.

Als ik bij een willekeurige leasemaatschappij (in dit geval DirectLease) de gegevens van mijn keuze invul krijg ik twee prijzen te zien (zie afbeelding). De prijs: € 1.019 per maand en de bijtelling van € 302 per maand. Nu kan ik nergen vinden wat die € 1019 nu betekent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWn-27DTnYcfQgEVCLpQ3rxQGvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xhSNhnHMooxjbOqBW7EYTXk9.png?f=user_large

Twee vragen:
1) Wat houdt die € 1019 in?
2) Als ik het goed begrijp ga ik bij deze auto dus alleen € 302 per maand aan eigen bijtelling betalen. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
BasZer schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:24:
Goedemorgen,

ik heb het genoegen om een leaseauto te kiezen bij mijn nieuwe werkgever. Nu is dit mijn eerste keer en heb dus nog geen ervaring hiermee. Mijn nieuwe werkgever zegt dat ik er eentje mag uitkiezen (geen eigen bijdrage) en dat groene auto's hun voorkeur hebben. Nu lijkt mij de nieuwe Volvo XC40 Recharge een mooie keuze.

Als ik bij een willekeurige leasemaatschappij (in dit geval DirectLease) de gegevens van mijn keuze invul krijg ik twee prijzen te zien (zie afbeelding). De prijs: € 1.019 per maand en de bijtelling van € 302 per maand. Nu kan ik nergen vinden wat die € 1019 nu betekent.

[Afbeelding]

Twee vragen:
2) Als ik het goed begrijp ga ik bij deze auto dus alleen € 302 per maand aan eigen bijtelling betalen. Klopt dit?
Die €1019 is het bedrag dat je werkgever aan de leasemaatschappij gaat betalen. Komt nog een brandstof verrekening erbij, dat bedrag staat er onder: €1145. Dat is een brandstofvoorschot, en normaliter wordt er afgerekend naar het daadwerkelijke verbruik.

2: Ligt aan je belastingschaal.

Je moet 22% (uitgezonderd EV's) van de catalogus waarde optellen bij je loon, en daar betaal je het voor jou geldende belastingtarief over. Dat is je bijtelling. Kan nog een verschil zitten in heffingskortingen.

Gebruik deze met jouw gegevens en je hebt het bedrag dat de auto je netto gaat kosten (laat de heffingskortingen gevolgen op ja staan) :

https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

[ Voor 17% gewijzigd door Dean Martin op 11-11-2021 11:31 ]

The best is yet to come

• BasZer
Dean Martin schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:26:
[...]

Die €1019 is het bedrag dat je werkgever aan de leasemaatschappij gaat betalen. Komt nog een brandstof verrekening erbij, dat bedrag staat er onder: €1145. Dat is een brandstofvoorschot, en normaliter wordt er afgerekend naar het daadwerkelijke verbruik.

2: Ligt aan je belastingschaal.
ah bedankt voor de snelle reactie!

bedoel je met belastingschaal of ik meer of minder dan € 68.507,- ga verdienen?

• Dean Martin
  • Niet online
BasZer schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:29:
[...]

ah bedankt voor de snelle reactie!

bedoel je met belastingschaal of ik meer of minder dan € 68.507,- ga verdienen?
Ja. Zie m'n edit, en de toegevoegde link ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 11:47
Goedemorgen,

[Afbeelding]

Twee vragen:
@Dean Martin heeft je al een goede link gegeven, enige aanvulling daarop: bijtellingsregels veranderen in 2022 weer (XC40 is EV) dus ik zou wel rekenen met de 2022 bijtellingstarieven (16 procent, tot aan het drempelbedrag van 35.000 euro. Boven die drempelwaarde geldt 22 procent bijtelling).

• BasZer
Pauperesk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:46:
[...]

@Dean Martin heeft je al een goede link gegeven, enige aanvulling daarop: bijtellingsregels veranderen in 2022 weer (XC40 is EV) dus ik zou wel rekenen met de 2022 bijtellingstarieven (16 procent, tot aan het drempelbedrag van 35.000 euro. Boven die drempelwaarde geldt 22 procent bijtelling).
en als ik dit jaar nog bestel? Of telt het vanaf in gebruikname

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
BasZer schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:47:
[...]

en als ik dit jaar nog bestel? Of telt het vanaf in gebruikname
Het moment van kenteken registratie.

Een goede aanvulling van @Pauperesk . Ik dacht dat de recharge een PHEV was.
Voor EV's is onderstaande wel makkelijk:

https://www.carblogger.nl/autokosten/bijtelling-berekenen/

[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 11-11-2021 11:51 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 18:59
Goedemorgen,

[Afbeelding]

Twee vragen:
Ik zou verwachten dat je werkgever wel een idee heeft gegeven van je leasebudget? (Dat is dus in je voorbeeld de 1019 of 1145 afhankelijk van het feit of je werkgever incl. of excl. brandstof rekent).
Daarbij heb je de basis gegevens nodig (die ook in het template staan) wat de werkgever als referentie waarde aan houdt. Dit is dus niet wat je zelf verwacht te gaan rijden ofzo. Dat gaat om: kilometers per jaar, looptijd van het leasecontract, winterbanden/zomerbanden, eigen risico.
Afhankelijk van die referentiewaardes kan een auto wel of niet in je leasebudget passen (weinig kilometers en lange looptijd is logischerwijs goedkoper dan veel kilometers en korte looptijd).

Als je werkgever daadwerkelijk geen budget meegeeft en ook niet bij elk voorstel wat je aandraagt zegt 'ja maar die is te duur', dan klopt je aanname dat je alleen de bijtelling betaald. Daar komt nog wel het verlies van heffingskortingen bij (vandaar dat je de link naar berekenhet.nl kreeg, die neemt dit netjes in de berekening mee).

[ Voor 4% gewijzigd door Smobbo op 11-11-2021 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Even een schaamteloze crosspost uit het SEAT topic, ik ben er namelijk uit na een proefrit vanavond:
Oekol schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:01:
De proefrit van de seat leon sportstourer was prima! Geluidsisolatie iets minder goed dan de golf (je gaat dat bakkie nog eens waarderen zo). Wellicht was onze theorie dat het ook aan het verschil van wel/niet station kan liggen.

Verder heb ik bij de wagenparkbeheerder het volgende aangegeven:

Seat Leon Sportstourer 1.0 DSG FR Business intense met de volgende opties:
- Nevada white – metallic lak
- Bekleding stof zwart
- Geluidssysteem BeatsAudio
- Technology Pack
- Zwenkbare trekhaak incl. 13 polige kabelset

Nu bestellen zou leveren zijn in midden juni. Nog even afwachten tot akkoord intern dus ik gok dat ik ergens moet rekenen op juli/augustus leveren. Dan zou ik van april tot dan even een voorloopauto moeten.
Heel veel zin in dat hij daadwerkelijk besteld gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens.k
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik mag eindelijk ook mijn eerste lease auto uitzoeken.

Ben op dit moment aan het kijken naar de polestar 2 (SR single motor met Pilot pack) en de Kia EV6 (SR).
Heb al een proefrit gemaakt in de Polestar 2, Kia EV6 en daarnaast nog de Hyundai Ioniq 5 waarbij de eerste 2 het beste bevielen. Qua rijgenot zou ik graag voor de Polestar gaan maar de Kia EV6 is net wat praktischer en komt net wat goedkoper uit.

Leasebudget:
Benzine - €818
Elektrisch - €888
Eigen bijdrage wil ik het liefst zo laag mogelijk houden, maximaal €50-60.
Kilometrage per jaar:
40.000
Contractduur:
48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:
Geen merkbeleid
Overige afhankelijkheden:
Geen onafhankelijkheden
Specifieke wensen:
  • Adaptive cruise control
  • Minimaal 200km range in de winter
Uiteindelijke keuze:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
rens.k schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:03:

Ben op dit moment aan het kijken naar de polestar 2 (SR single motor met Pilot pack) en de Kia EV6 (SR).
Heb al een proefrit gemaakt in de Polestar 2, Kia EV6 en daarnaast nog de Hyundai Ioniq 5 waarbij de eerste 2 het beste bevielen. Qua rijgenot zou ik graag voor de Polestar gaan maar de Kia EV6 is net wat praktischer en komt net wat goedkoper uit.

Leasebudget:
Benzine - €818
Elektrisch - €888
Kilometrage per jaar:
40.000
Contractduur:
48 maanden
Inclusief
Geen merkbeleid
Geen onafhankelijkheden
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:
Polestar😍🥰😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

rens.k schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:03:

Leasebudget:
Benzine - €818
Elektrisch - €888
Kilometrage per jaar:
40.000
Contractduur:
48 maanden
Inclusief
Geen merkbeleid
Geen onafhankelijkheden
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:
Mustang Mach-e? Komt naast de M3 LR het verst op een lading. (Als je de 100kWh versie kunt leasen).

MG Marvel-R? Vreemde eend in de bijt, maar als je openstaat voor gekkigheden misschien geen rare keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens.k
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-10-2024
Jeroenneman schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:08:
[...]

Mustang Mach-e? Komt naast de M3 LR het verst op een lading. (Als je de 100kWh versie kunt leasen).

MG Marvel-R? Vreemde eend in de bijt, maar als je openstaat voor gekkigheden misschien geen rare keuze.
Denk zelf dat 100kWh wat overkill is en zal daar waarschijnlijk maar zelden gebruik van maken. Is natuurlijk ook een flink stuk duurder.

MG Marvel R had ik nog niet gezien, lijkt me wel een interessante auto. Ga hier even verder naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@rens.k zou zelf voor de techniek kiezen. 800V en V2L. Dus EV6.

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:47
Ik ben ook via mijn werkgever op zoek naar een EV

Leasebudget: €925 (dit is voor Luxemburg) enkel elektrisch
Kilometrage per jaar: 30k denk ik
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling exclusief en wall box wordt betaald door werkgever
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: Overheidspremie van €8000 indien verbruik <= 18kwh/100km of €3000 voor meer dan 18kwh/100km. Komt overeen met prijs zonder BTW met korting van 57k of 65k (voor zuinige modellen)
Specifieke wensen: Ik ben wel wat luxe gewend, de voorbije 7 jaar met een A6 gereden, en de huidige heeft quattro wat ik zeer apprecieer (ik woon ook in de Ardennen dus sneeuw / heuvels). Dus ik zou uitkijken naar een AWD. Verder qua afwerking / comfort liefst vergelijkbaar met eenA4 of A6 / Mercedes E / ... Echter merk ik dat de andere merken zoals Tesla / Kia / ... meer innoverend zijn dan Audi / BMW of Mercedes dus ik twijfel sterk en ben wel te overhalen een Kia / Polestar of Hyundai te kiezen. Qua range liefst minimaal 300km bij winterweer. Ook een trekhaak is een must (1000kg min).
Een Full option EQC of BMW i4 (iDrive 40) vallen binnen het budget. Dit weekend testrit met een EQC maar ik ben geen zo'n fan van SUV, oa door verminderde range / hoger gewicht / minder sportief.
Ik ben wel geïnteresseerd in de Kia EV6 of Polestar maar geen idee of er mogelijk kwaliteitsproblemen zijn met deze merken.
Uiteindelijke keuze:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

BMW i4 natuurlijk :-) wat een pracht auto!

• Inspired
Is alleen geen AWD. Is verder veelal een kwestie van persoonlijke voorkeur en proefritten maken. Ook hebben hier weinig mensen denk ik kennis van tarieven in Luxemburg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 13:23
Uit jouw lijstje als je het mij vraagt de Kia EV6 (wellicht past de GT uitvoering zelfs in je budget) dan heb je wel een dikke EV.

De EV6 wordt erg goed ontvangen en bijna alle reviewers zijn louter positief. Wat betreft kwaliteit en de ervaring in EV'S zit je bij Kia wel goed. Samen met Tesla toch wel een van de pioniers. Ze staan ook altijd hoog in de lijsten van de betrouwbare merken, veelal een stuk hoger dan de Duitsers.

Belangrijkste is natuurlijk zelf gaan proefrijden met de verschillende modellen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• SlasZ
renzo4000 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:21:
Uit jouw lijstje als je het mij vraagt de Kia EV6 (wellicht past de GT uitvoering zelfs in je budget) dan heb je wel een dikke EV.

De EV6 wordt erg goed ontvangen en bijna alle reviewers zijn louter positief. Wat betreft kwaliteit en de ervaring in EV'S zit je bij Kia wel goed. Samen met Tesla toch wel een van de pioniers. Ze staan ook altijd hoog in de lijsten van de betrouwbare merken, veelal een stuk hoger dan de Duitsers.

Belangrijkste is natuurlijk zelf gaan proefrijden met de verschillende modellen.
Ja die GT moet inderdaad lukken, kost minder dan de i4. Een i4 M50 lukt ook wel maar dan met de helft van de opties, wat weer jammer is natuurlijk :)
Ik zal zeker een EV6 testrit aanvragen en een i4, en dan wordt het kiezen. Mijn huidige wagen loopt nog tot april 2023 dus haast is er niet al kan ik die wel eerder inleveren aangezien ons bedrijf de vloot zo snel mogelijk wil vergroenen. Maar er moet wel besteld worden voor eind maart 2022 om van die premies te genieten :)
Inspired schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:06:
Is alleen geen AWD. Is verder veelal een kwestie van persoonlijke voorkeur en proefritten maken. Ook hebben hier weinig mensen denk ik kennis van tarieven in Luxemburg.
Idd, anders was de keuze al gemaakt mocht die i4 40 xdrive zijn.. :)
Qua budget zijn bijna alle EV's een optie als die minder dan 80k kosten zeg maar (met btw, zonder korting). Dus de nieuwe iX of Taycan, e-tron, Model S enzo vallen helaas uit de boot. Audi Q4 moet ook lukken al vind ik die redelijk duur in vergelijking met de concurrentie (toch voor het quattro model), en bij leasing krijg ik minder korting dan BMW of Mercedes helaas.

[ Voor 24% gewijzigd door SlasZ op 25-11-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

i4 M50 is dacht ik AWD zo een beetje full options in NL is net onder de 90k weet niet niet hoe de prijzen in luxemburg liggen. succes met de zoektocht en de proefritten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
Oid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:13:
i4 M50 is dacht ik AWD zo een beetje full options in NL is net onder de 90k weet niet niet hoe de prijzen in luxemburg liggen. succes met de zoektocht en de proefritten!
Ja full option zal hem niet worden, ik kan denk ik net de business, comfort & innovation pack kiezen (wat al mooi is), maar dan geen advanced parking / drive assist of trekhaak. Compromissen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 16:29
Als je die i4 m50 zou kunnen leasen kijk je toch niet meer naar andere auto's zeker?
Man wat een gaaf ding is dat. Volgens mij is die standaard ook al best goed uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorthacs
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:42
Ik heb te horen gekregen dat ik een nieuwe auto mag uitzoeken! Ik natuurlijk zo blij als een klein kind met een snoepje... Maar dan begint de stress van het kijken naar de mogelijkheden binnen budget of een klein beetje buiten budget.

Zodoende ben ik uitgekomen bij een 2-tal wagens die voorlopig op de shortlist staan. Indien ik hier nog goeie tips krijg kan ik daar zeker nog eens gaan kijken.

Budget: 40k ex btw (in België) must have: Hybride, camera, genoeg ruimte in de koffer, liefst station/break, elec. kofferklep en keyless start/go.

Voorlopig heb ik als voorkeur, ook in deze volgorde:

Volvo V60 T6 AWD PHEV: Ruimte! Rijdt zalig, genoeg vermogen en natuurlijk met de genoemde opties.
Mercedes CLA 250e Shooting Brake: Deze kan gezien het budget vol in de opties. Enige nadeel.... iets minder ruimte.

Iemand nog goede tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Zorthacs schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:37:
Ik heb te horen gekregen dat ik een nieuwe auto mag uitzoeken! Ik natuurlijk zo blij als een klein kind met een snoepje... Maar dan begint de stress van het kijken naar de mogelijkheden binnen budget of een klein beetje buiten budget.

Zodoende ben ik uitgekomen bij een 2-tal wagens die voorlopig op de shortlist staan. Indien ik hier nog goeie tips krijg kan ik daar zeker nog eens gaan kijken.

Budget: 40k ex btw (in België) must have: Hybride, camera, genoeg ruimte in de koffer, liefst station/break, elec. kofferklep en keyless start/go.

Voorlopig heb ik als voorkeur, ook in deze volgorde:

Volvo V60 T6 AWD PHEV: Ruimte! Rijdt zalig, genoeg vermogen en natuurlijk met de genoemde opties.
Mercedes CLA 250e Shooting Brake: Deze kan gezien het budget vol in de opties. Enige nadeel.... iets minder ruimte.

Iemand nog goede tips?
Ik heb de Belgische prijzen niet helemaal scherp, maar:

Mercedes C klasse Estate is misschien zelfs een optie?

Cupra-Leon Sportstourer?

Schaft je bedrijf de auto zelf aan, dat je uitgaat van een aankoopprijs? In de lease is een Mercedes bijvoorbeeld vaak behoorlijk goedkoper dan andere auto's met dezelfde aanschafprijs. (En dan zou een C-klasse Estate best eens goedkoper kunnen zijn dan een Volvo V60, terwijl de aanschafwaarde hoger is).

De Volvo V60 heeft wel de grootste en veruit sterkste motor. Is alleen wel begrensd op 180 km/h (maar goed, harder dan dat rijd ik persoonlijk misschien één keer per jaar en dan meestal niet eens echt lang).
Volvo heeft standaard de grootste kofferbak(60 l meer dan de Leon), maar met de bank plat heeft de Leon meer ruimte! (1450 vs 1364 l).

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-11-2021 22:51 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
Dit weekend een paar testritten gedaan met een Kia EV6 en Mercedes EQC.
De EV6 was helaas een RWD, geen AWD. Het was mijn eerste EV ervaring en was onder de indruk van de reactietijd bij accelereren.

Plus:
  • Acceleratie (zelfs bij de kleinste motor)
  • Gadgets (camera beelden bij gebruik richtingsaanwijzers)
  • Stil
  • Recuperatie goed in te stellen
  • Ruime cabine
  • V2L
Matig:
  • Stoelen zeer eenvoudig en niet veel afstelmogelijkheid en weinig lendensteun
  • HUD te groot naar mijn goesting, leidt wat af
  • Kwaliteit camerabeelden + als het regent zie je niets op die beelden bij gebruik aanwijzers want de druppels blijven hangen
  • Chassis niet zo stabiel
  • UI boordcomputer niet zo intuitief, al is dat waarschijnlijk gewenning
  • Weinig opties voor bestuurder dashboard (geen navi kaart bvb)
  • Zichtbaarheid links en rechtsvoor, dikke stijlen
Slecht:
  • Aangezien het een RWD is had ik toch wat meer sportiviteit verwacht in de bochten, echter was de EV6 redelijk tail-happy... Zelfs bij ronde punten een paar keer bijna de controle verloren. Het was wel nat... Misschien is de AWD veel beter
  • Bediening airco - radio / media door elkaar
Denk niet dat het deze zal worden..

De EQC dan, helaas maar tijd gehad voor een 40tal minuten rijden:
Plus:
  • Hoog comfort en prachtig interieur, hoge standaard van kwaliteit & afwerking
  • Stoelen en stuur goed te regelen en allemaal elektronisch
  • Krachtige motor en AWD standaard
  • Goede veiligheidsfuncties (collision prevention)
  • Zeer stil
Matig:
  • Vering wat wobbelig, niet in te stellen
  • Acceleratie soms te snel, mijn vrouw als passagier werd wat onwel. in ECO mode valt het nog mee, in sport is het extreem
  • Recuperatie: de hoogste stand remt enorm veel af (-1.5m/s volgens de verkoper), wat op een snelweg toch te veel is tenzij je constant 'gas' geeft
Slecht
  • Verbruik
  • SUV (persoonlijk)
Op basis van die lijst zou ik de EQC kiezen, maar nu nog een testrit met een i4 trachten te regelen. Die lijkt me het beste van beide werelden: sportief, goed verbruik en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:15
Even een vraagje met betrekking tot een boete bij het vroegtijdig beëindigen van een leasecontract. Ik rij momenteel een Tesla model 3 sinds 2019. Het leasecontract is gesloten t/m 2024. Ik heb besloten om voor mezelf te gaan beginnen en de werkgever wil dat ik de leaseauto meeneem. Dit zou ik ook graag willen echter zegt de leasemaatschappij dat ze dat niet willen aangezien het risico voor ze te groot is om dit door te zetten naar een startende ondernemer. Er zou dan een boete in rekening gebracht worden. Echter heb ik mijn papieren doorgekeken die in 2019 getekend zijn maar er staat nergens iets over een boete bij beëindigen van het leasecontract. Op basis van wat wordt dan die boete bepaald? Voor de volledigheid het gaat hier om een kleine leasemaatschappij die eigendom is van een plaatselijke dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barellron
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:05
Sunri5e schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:19:
Even een vraagje met betrekking tot een boete bij het vroegtijdig beëindigen van een leasecontract. Ik rij momenteel een Tesla model 3 sinds 2019. Het leasecontract is gesloten t/m 2024. Ik heb besloten om voor mezelf te gaan beginnen en de werkgever wil dat ik de leaseauto meeneem. Dit zou ik ook graag willen echter zegt de leasemaatschappij dat ze dat niet willen aangezien het risico voor ze te groot is om dit door te zetten naar een startende ondernemer. Er zou dan een boete in rekening gebracht worden. Echter heb ik mijn papieren doorgekeken die in 2019 getekend zijn maar er staat nergens iets over een boete bij beëindigen van het leasecontract. Op basis van wat wordt dan die boete bepaald? Voor de volledigheid het gaat hier om een kleine leasemaatschappij die eigendom is van een plaatselijke dealer.
Volgens mij kan je deze vraag beter stellen in:
Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 18:59
Sunri5e schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:19:
Die boete zou dan in het contract tussen je (oud)werkgever en de LM moeten staan. Die legt de WG dan door aan jou.
Kan je met je (oud)werkgever niet iets afspreken? Dat jij de volledige kosten voor de auto blijft betalen voor de WG en dat hij wel bij hun in de lijst blijft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:15
Smobbo schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:20:
[...]

Die boete zou dan in het contract tussen je (oud)werkgever en de LM moeten staan. Die legt de WG dan door aan jou.
Kan je met je (oud)werkgever niet iets afspreken? Dat jij de volledige kosten voor de auto blijft betalen voor de WG en dat hij wel bij hun in de lijst blijft staan?
Dat kan zeker. Maar wat doet dit dan voor mijn aftrekbaarheid van de leasekosten dadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@Sunri5e Wil een collega de auto niet overnemen? Lijkt me dat deze in een voordelig bijtellingstarief zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik mag binnenkort voor het eerst een lease-auto kiezen. Ik rij nu ook al een lease auto (peugeot 208 1.6 diesel) maar dat was gewoon de standaard auto die je kreeg, ik had daar geen keuze in. Prima auto hoor, maar is altijd leuk als je zelf mag kiezen natuurlijk :)

Sinds kort is mijn werkgever overgestapt naar volledig elektrisch, dus mijn leaseauto wordt sowieso een elektrische auto. Op de autokeuzelijst staan verschillende modellen, de modellen die mij het meest aanspreken:
- Audi q4 e-tron 40 edition 77 kwh
- Polestar 2 SMLR 78 kwh
- Skoda Enyaq 62 kwh
- Hyundai Ioniq 5 73 kwh
- VW ID3 77kwh (vanwege de prijs)

Wat ik me afvroeg, ik heb geen ervaring met elektrische auto's, maar ik kan me voorstellen dat de techniek van elektrische auto's een snelle ontwikkeling maakt.
De Polestar 2 vind ik erg mooi, maar is wel weer ruim een jaar ouder dan bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5.
Is dat nog iets om mee te nemen in de afweging of maakt dat niet veel uit?

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:31
Tosemime schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:05:
Ik mag binnenkort voor het eerst een lease-auto kiezen. Ik rij nu ook al een lease auto (peugeot 208 1.6 diesel) maar dat was gewoon de standaard auto die je kreeg, ik had daar geen keuze in. Prima auto hoor, maar is altijd leuk als je zelf mag kiezen natuurlijk :)

Sinds kort is mijn werkgever overgestapt naar volledig elektrisch, dus mijn leaseauto wordt sowieso een elektrische auto. Op de autokeuzelijst staan verschillende modellen, de modellen die mij het meest aanspreken:
- Audi q4 e-tron 40 edition 77 kwh
- Polestar 2 SMLR 78 kwh
- Skoda Enyaq 62 kwh
- Hyundai Ioniq 5 73 kwh
- VW ID3 77kwh (vanwege de prijs)

Wat ik me afvroeg, ik heb geen ervaring met elektrische auto's, maar ik kan me voorstellen dat de techniek van elektrische auto's een snelle ontwikkeling maakt.
De Polestar 2 vind ik erg mooi, maar is wel weer ruim een jaar ouder dan bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5.
Is dat nog iets om mee te nemen in de afweging of maakt dat niet veel uit?
Dat is zeker een overweging, de Ioniq 5 en de Kia zijn op dit moment het meest vooruitstrevend qua laadsnelheid.
Wat is je leasebudget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Nu online
D.deJong schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:09:
[...]

Dat is zeker een overweging, de Ioniq 5 en de Kia zijn op dit moment het meest vooruitstrevend qua laadsnelheid.
Wat is je leasebudget?
Leasebudget is 656 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Dan betwijfel ik of je sommige van de auto’s uit dit lijstje gaat redden. Ik zit met een Enyaq 60 met ietsjes aan opties en met 20000 km per jaar incl winterbanden op 670,-
Probeer het eens te configureren op directlease om een idee te krijgen wat ze kosten.

Net even gekeken maar je komt verder dan ik dacht met je budget.

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 29-11-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Nu online
D.deJong schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:32:
[...]

Dan betwijfel ik of je sommige van de auto’s uit dit lijstje gaat redden. Ik zit met een Enyaq 60 met ietsjes aan opties en met 20000 km per jaar incl winterbanden op 680,-
Probeer het eens te configureren op directlease om een idee te krijgen wat ze kosten.
Oke ja ik heb hier nog helemaal geen ervaring mee
Op basis van mijn functie heb ik een leasebudget van 656,- en bij mijn functie hoort een autokeuzelijst met auto's tussen de 37k (DS3 50kwh) en 51k (audi q4).
Ik moet nog maar eens wat meer onderzoek doen merk ik al :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Tosemime schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:44:
[...]

Oke ja ik heb hier nog helemaal geen ervaring mee
Op basis van mijn functie heb ik een leasebudget van 656,- en bij mijn functie hoort een autokeuzelijst met auto's tussen de 37k (DS3 50kwh) en 51k (audi q4).
Ik moet nog maar eens wat meer onderzoek doen merk ik al :p
Op directlease kan je ze helemaal samenstellen, zie je wat de kosten worden en wat de bijtelling wordt.
De bijtelling gaat volgend jaar behoorlijk omhoog dus wellicht is er nog een voorraad auto die dit jaar nog op kenteken kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Nu online
D.deJong schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:56:
[...]

Op directlease kan je ze helemaal samenstellen, zie je wat de kosten worden en wat de bijtelling wordt.
De bijtelling gaat volgend jaar behoorlijk omhoog dus wellicht is er nog een voorraad auto die dit jaar nog op kenteken kan.
Thanks! helaas moet ik nog even geduld hebben en wordt het pas ergens in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Tosemime schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:03:
[...]

Thanks! helaas moet ik nog even geduld hebben en wordt het pas ergens in 2022.
Maak er maar 2023 van dat je dat ding rijdt met de huidige levertijden.
Verdiep je trowuens eerst even in je leaseregeling, weten waar je aan toe bent. Is je leasebudget in of ex brandstofvoorschot, voor hoeveel km en hoe lang moet je hem rijden, etc.
Ook niet onbelangrijk: vordert je werkgever de btw over het privegebruik terug? Ik ken er weinig die dat doen (slechts 1x meegemaakt), maar dat iir 2,7% over de catalogusprijs per jaar. Sta je dan met je auto van 53k, mag je even 1431 euro aftikken :X Bij ons waren ze destijds nog zo sneaky om dat met de jaarljkse bonus te verrekenen ook :X

Een keuzelijst is een drama eerlijk gezegd. Achterhaald voro je hem in handen krijgt en de helft is niet leverbaar. Vraag gewoon toegang tot het portaal van jullie leasemij, stukken makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@Tosemime begin eens met het invullen van de template, zie het roze blokje onderin.
Van een 208 naar een audi q4 etron klinkt wel gek. Zeker met een lease tarief van 656euro gaat die auto er nooit inpassen. Los van dat een budget zonder kms niets zegt, waarom niet de elektrische 208? Lijkt me een logischere stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosemime
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:43:
@Tosemime begin eens met het invullen van de template, zie het roze blokje onderin.
Van een 208 naar een audi q4 etron klinkt wel gek. Zeker met een lease tarief van 656euro gaat die auto er nooit inpassen. Los van dat een budget zonder kms niets zegt, waarom niet de elektrische 208? Lijkt me een logischere stap.
Bedankt, ik zal er eens naar kijken. Overigens rij ik de peugeot 208 nu ruim 4 jaar, en ben sinds die tijd zowel qua functie als in salaris wel omhoog gegaan. Maar ik heb inderdaad nog genoeg uit te zoeken.

Mijn vraag blijft echter wel staan, zit er wezenlijk verschil tussen auto's met vergelijkbare capaciteit kwh uit 2020 en 2021? Maakt dat jaar nieuwer veel uit qua techniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@tomas123 Het gaat niet om kwh, het gaat om km's die dat ding rijdt op een volle batterij. Een elektrische 208 zal zuiniger zijn dan een enyaq, dus verder komen met evenveel kwh.
Pagina: 1 ... 9 ... 65 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.