Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:01
@cornholio24 ja ik heb ooit eens eerder een aanvraag gedaan met hetzelfde doel, toen de bijtelling nog 4% was en kwam uit op ~500 euro per resterende maand. Ik kan dat natuurlijk niet 1 op 1 als vuistregel hanteren maar op basis daarvan verwacht ik een afkoop van 6-7K. En als het goed is kan deze bruto verrekend worden met de bijtelling.

Als er nog een 8% auto beschikbaar is dan is dat wel een serieuze optie. Dan bespaar ik zo’n 16K aan bruto bijtelling over de gehele looptijd tov dezelfde EV volgend jaar.

Dus dan bespaar ik over de looptijd dus ~9-10K aan bruto bijtelling.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:10
VidaR-9 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:41:
@cornholio24 ja ik heb ooit eens eerder een aanvraag gedaan met hetzelfde doel, toen de bijtelling nog 4% was en kwam uit op ~500 euro per resterende maand.
Hoe zou zo'n bedrag tot stand komen, ongeveer gelijk aan het bedrag dat je betaalt wanneer je tot einde contract nul kilometers zou rijden met de auto?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Gluten Parody schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:11:
[...]

Hoe zou zo'n bedrag tot stand komen, ongeveer gelijk aan het bedrag dat je betaalt wanneer je tot einde contract nul kilometers zou rijden met de auto?
Bij mijn leasemij bereken ze het door het verschil tussen boekwaarde en verkoopwaarde te nemen.

Ik heb nu een opgave van de leasequote. Die past prima binnen budget. En heb een opgave van de boete per 1-12-2021, die is ook oké.

Alleen nu moet ik uitzoeken of en hoe ik kan zorgen dat die boete bruto wordt betaald, als die netto wordt dan is er weinig voordeel. Er staat in mijn contract niks over dat dit prive bijdrage is, dus de vraag is of dit nu nog kan worden vastgelegd. Even sparren met tax manager van kantoor.

Of optie 2: mijn bonus of salaris (onbetaald verlof) laten verlagen met de kosten van de afkoopboete. Maar dan moeten wel een hoop mensen akkoord gaan met zo’n bijzondere constructie.

[ Voor 10% gewijzigd door VidaR-9 op 27-07-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
@VidaR-9 bruto netto zou lekker zijn. Zou mooi zijn als ze het als een eigen bijdrage opvoeren, maar heb zo mn twijfels of dat kan.

Enige creativiteit nog noodzakelijk al met al. Ben benieuwd of en zoja welke constructie zal vliegen.

Wel mooi om te zien die passie van je qua duurzaamheid! Geweldig dat je je zo inzet voor de volgende generatie :+ *O*

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@cornholio24 dat kan zeker, maar het is even de vraag onder welke voorwaarden en of we daaraan voldoen.

Mooie is wel dat de uitvoering exact is zoals ik m wil: zwart, charcoal, pilot, plus en performance pack. En een trekhaak.

We gaan het wel zien. Als het niet bruto verrekend kan worden dan zie ik er vanaf. Dan zou de boete pas na 2,5 jaar zijn terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
VidaR-9 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:03:
Ik mag over 13 maanden een nieuwe leaseauto en ben mij nu rustig online aan het oriënteren en een longlist aan het samenstellen. Input is welkom. Ik denk aankomende weken eens wat rondkijken bij dealers.

Ik ben er vroeg bij want (1) flinke levertijd voor sommige auto’s en (2) najaar echt heel weinig tijd.

Leasebudget: 1.100
Kilometrage per jaar: 30.000km
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: VAG, BMW, Ford, Renault óf EV óf plug-in (plug-in zal via wat gebabbel moeten..
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Voldoende vermogen (zeg minimaal 180pk, maar liefst >250pk). Genoeg ruimte, liefste wel D segment. Bij EV genoeg range (300km bij minimaal 130km/u)
Long list:

BMW 320i Touring M-sport
BMW i4 M-sport
Cupra Formentor
Ford Focus Wagon ST
Ford Mustang Mach-E LR AWD
Kia Sorrento PHEV
Polestar P2 LR AWD
Seat Tarraco FR PHEV
VW ID4 GTX
Volvo V60 T6 R-design
Update:
De Polestar 2 met 8% staat momenteel met stip op 1. Komende week moet wel duidelijk zijn of dat gaat lukken.

Zo niet, dan heb ik mijn longlist alvast bijgewerkt. Ik ben gister langs de BMW en Ford dealer geweest. Een BMW 520i is heel mooi, maar is me toch iets te ‘senior’. Ik heb dan liever een hele volle 320i. Dat blijft ook wel de grootste kanshebber mocht de P2 niks worden. De i4 en iX3 blijven wel op t lijstje, maar doen me minder dan een 3.

Alle Fords kunnen eraf. Prima value for money, maar qua interieur echt totaal onvergelijkbaar als je net bij de BMW dealer vandaan komt. Dan liever iets meer betalen, anders heb ik na een paar maanden spijt.

Voor de liefhebbers, zo zou de 320i ongeveer moeten worden: https://configure.bmw.nl/...S0ZH9,S0ZX6?expanded=true

BMW 320i Touring M-sport
BMW 520i
BMW i4 M-sport
BMW iX3
Cupra Formentor
Ford Focus Wagon ST
Fors Kuga

Kia Sorrento PHEV
Polestar P2 LR AWD
Seat Tarraco FR PHEV
VW ID4 GTX
Volvo V60 T6 R-design

[ Voor 11% gewijzigd door VidaR-9 op 01-08-2021 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
VidaR-9 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:53:
[...]

Update:
De Polestar 2 met 8% staat momenteel met stip op 1. Komende week moet wel duidelijk zijn of dat gaat lukken.

Zo niet, dan heb ik mijn longlist alvast bijgewerkt. Ik ben gister langs de BMW en Ford dealer geweest. Een BMW 520i is heel mooi, maar is me toch iets te ‘senior’. Ik heb dan liever een hele volle 320i. Dat blijft ook wel de grootste kanshebber mocht de P2 niks worden. De i4 en iX3 blijven wel op t lijstje, maar doen me minder dan een 3.

Alle Fords kunnen eraf. Prima value for money, maar qua interieur echt totaal onvergelijkbaar als je net bij de BMW dealer vandaan komt. Dan liever iets meer betalen, anders heb ik na een paar maanden spijt.

Voor de liefhebbers, zo zou de 320i ongeveer moeten worden: https://configure.bmw.nl/...S0ZH9,S0ZX6?expanded=true

BMW 320i Touring M-sport
BMW 520i
BMW i4 M-sport
BMW iX3
Cupra Formentor
Ford Focus Wagon ST
Fors Kuga

Kia Sorrento PHEV
Polestar P2 LR AWD
Seat Tarraco FR PHEV
VW ID4 GTX
Volvo V60 T6 R-design
Poeh 66k+ voor een 320i, auto's zijn echt duur geworden.
Jammer van je merkbeleid want ik zie dat je nu een sedan heb geconfigureerd, kan je net zo goed een Giulia nemen. 66k heb je al een Veloce Ti met alles erop en eraan. Ja het is niet zo "latest gadgets" als de bmw, maar in ieder geval echt bijzonder om te rijden, 280pk, en oelala zo mooi om te zien! Net terug van vakantie en zelf in Italie blijft het een bijzonder auto, kreeg zoveel duimpjes :D

Ik vind bijv de F30/31 (je rijd nu in toch?) een mooi auto, proporties kloppen gewoon. (had zelf al besteld toen het niet meer doorging door wijziging leasebeleid, ging ik voor de Giulia). Deze nieuwe generatie heeft toch zijn identiteit verloren vind ik persoonlijk. Lijnen door elkaar, soms rond, soms hoekig, helemaal de weg kwijt. En er komt ook een LCI update binnenkort en (nogmaals persoonlijk) maakt de koplamp net iets mooier.

Onze leaseauto "momenten" zijn niet ver van elkaar. Ik mag ook over 10 maanden weer een andere.
Twijfel sterk want auto's zijn echttt duur geworden, en je krijg niet eens "meer". Zo moet ik nu ongeveer 10k meer neerleggen voor een gelijkwaardig geconfigureerde Giulia. Wil ik een BMW/ Merc, tel daarbij 10k-15k meer met mindere motoren. Echt bizaar.

Een e (320e/330e/520e/530e) van bmw, of merc (C300e, E300e) kan eventueel maar alsnog pijnlijk in de bijtelling en heb niet echt veel performance gain vs mn huidige Giulia. Wel zo dat ik de nieuwe C mooier vind dan de 3 serie op dit moment. Ik ben ooit fan van bmw design language, maar nu... :X
De 5 is wel nog mooier dan de E. De koplamp van de E is zo bollig, de front doet me denken aan een bulldog en dat is geen mooie.

Twijfel of ik de Giulia uit de lease moet kopen en prive gaan rijden. Zo'n bijzondere auto die ik nog 5, 10, heck tot dat ie op is! wil blijven rijden. Of moet de Tonale snel komen en ook betaalbaar worden en ook 250pk+ >:) >:)
Alleen door merger met PSA heb ik niet zo veel vertrouwen in (wil geen 3008 in ander jasje met meer pk, dat is nog steeds geen alfa) :+

[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 01-08-2021 12:49 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 11:50
Probleem van zo'n Giulia is dat ie gewoon veel te duur is in de lease. Als ik kijk op directlease (40.000/4 jaar) met een veloce 280pk vs een bmw 330i (258pk) dan scheelt dat zomaar 300 euro in het voordeel van de BMW (incl brandstof).

Die Giulia ziet er best geinig uit maar is inmiddels "oud" en inferieur qua techniek en opties tov de bmw. Ik zou mijn handen er niet meer aan branden iig.

Maar voor mij liggen deze auto's sowieso niet binnen handbereik. Puur omdat ik het er niet (meer) voor over heb om zoveel voor een auto te betalen(bijtelling). De volgende wordt dan waarschijnlijk ook gewoon een EV. Misschien wel een Kia EV6 GT.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
SirLct schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:42:
[...]

Poeh 66k+ voor een 320i, auto's zijn echt duur geworden.
Jammer van je merkbeleid want ik zie dat je nu een sedan heb geconfigureerd, kan je net zo goed een Giulia nemen. 66k heb je al een Veloce Ti met alles erop en eraan. Ja het is niet zo "latest gadgets" als de bmw, maar in ieder geval echt bijzonder om te rijden, 280pk, en oelala zo mooi om te zien! Net terug van vakantie en zelf in Italie blijft het een bijzonder auto, kreeg zoveel duimpjes :D

Ik vind bijv de F30/31 (je rijd nu in toch?) een mooi auto, proporties kloppen gewoon. (had zelf al besteld toen het niet meer doorging door wijziging leasebeleid, ging ik voor de Giulia). Deze nieuwe generatie heeft toch zijn identiteit verloren vind ik persoonlijk. Lijnen door elkaar, soms rond, soms hoekig, helemaal de weg kwijt. En er komt ook een LCI update binnenkort en (nogmaals persoonlijk) maakt de koplamp net iets mooier.

Onze leaseauto "momenten" zijn niet ver van elkaar. Ik mag ook over 10 maanden weer een andere.
Twijfel sterk want auto's zijn echttt duur geworden, en je krijg niet eens "meer". Zo moet ik nu ongeveer 10k meer neerleggen voor een gelijkwaardig geconfigureerde Giulia. Wil ik een BMW/ Merc, tel daarbij 10k-15k meer met mindere motoren. Echt bizaar.

Een e (320e/330e/520e/530e) van bmw, of merc (C300e, E300e) kan eventueel maar alsnog pijnlijk in de bijtelling en heb niet echt veel performance gain vs mn huidige Giulia. Wel zo dat ik de nieuwe C mooier vind dan de 3 serie op dit moment. Ik ben ooit fan van bmw design language, maar nu... :X
De 5 is wel nog mooier dan de E. De koplamp van de E is zo bollig, de front doet me denken aan een bulldog en dat is geen mooie.

Twijfel of ik de Giulia uit de lease moet kopen en prive gaan rijden. Zo'n bijzondere auto die ik nog 5, 10, heck tot dat ie op is! wil blijven rijden. Of moet de Tonale snel komen en ook betaalbaar worden en ook 250pk+ >:) >:)
Alleen door merger met PSA heb ik niet zo veel vertrouwen in (wil geen 3008 in ander jasje met meer pk, dat is nog steeds geen alfa) :+
Als ik geen merkenbeleid had dan was het de vorige keer misschien al wel de Giulia geworden. Nu vind ik hem net als @renzo4000 teveel verouderd qua interieur. Al is het qua exterieur nog steeds een bloedmooie auto.

Auto’s zijn inderdaad zo duur geworden. Mijn 330i met ook berg opties is 56k fiscaal. De geconfigureerde 320i is overigens wel serieus vol, dat is natuurlijk persoonlijke keuze. Wellicht dat ik toch 5k aan opties weg streep en een 330i kies.

De plug in modellen zijn voor mij niet interessant. Net zo duur in bijtelling en qua performance gelijk maar met veel meer gewicht. Mercedes mag niet, evt plug ins worden ook erg duur. Ik vind hem wel mooi! Maar is qua rijden wel echt meer op comfort dan sportiviteit gericht.

Ik zag al wat scoops van de LCI voorbij komen, dus dat hou ik in de gaten! Ik vind de G20 juist heel gaaf. Die heeft nog niet van die belachelijke nieren. Ik hoop dat ze dat bij de facelift ook achterwege laten.

Prive rijden zit er voor mij ook niet in. Ik rij zo’n 30-40K km per jaar en met de huidige benzineprijzen gaat dat niet uitkomen. Ook niet tov 66K aan bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
renzo4000 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:16:
Probleem van zo'n Giulia is dat ie gewoon veel te duur is in de lease. Als ik kijk op directlease (40.000/4 jaar) met een veloce 280pk vs een bmw 330i (258pk) dan scheelt dat zomaar 300 euro in het voordeel van de BMW (incl brandstof).

Die Giulia ziet er best geinig uit maar is inmiddels "oud" en inferieur qua techniek en opties tov de bmw. Ik zou mijn handen er niet meer aan branden iig.

Maar voor mij liggen deze auto's sowieso niet binnen handbereik. Puur omdat ik het er niet (meer) voor over heb om zoveel voor een auto te betalen(bijtelling). De volgende wordt dan waarschijnlijk ook gewoon een EV. Misschien wel een Kia EV6 GT.
Het is al oud inderdaad, maar omdat het zo schaars is, voel je alsnog in een speciale auto te rijden.
Techniek qua het rijden niet (want bij Alfa begonnen ze bij de Quadrifoglio en maken daarvan een "normale", bij de BMW begonnen ze bij de normale en voegen ze dingen toe om een M3 te maken bijv.)
De model year 2021 facelift heeft gewoon de ADAS level 2, opzich gewoon mee met de tijd.
Interieur is ook verbeterd in de facelift maar het is alsnog geen duits, dus ik snap je punt wel.
Wat ie niet heeft tov de 3 serie (als optie): automatisch parkeren, gesture control, headup display, reversing assistant, surround view met 360 camera, en connected services met app op je telefoon etc.
Dus valt wel reuze mee - zijn vooral randzaken en de prijzen voor al deze opties bij de bmw is ook.. hmm.. mega..

Wellicht heb je de AWD Veloce gekozen maar RWD Veloce 280pk is iets goedkoper in de lease vs 330i
https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=
https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=
Zoals hoe ik het zou aankleden is de Veloce iets goedkoper.
VidaR-9 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

Als ik geen merkenbeleid had dan was het de vorige keer misschien al wel de Giulia geworden. Nu vind ik hem net als @renzo4000 teveel verouderd qua interieur. Al is het qua exterieur nog steeds een bloedmooie auto.

Auto’s zijn inderdaad zo duur geworden. Mijn 330i met ook berg opties is 56k fiscaal. De geconfigureerde 320i is overigens wel serieus vol, dat is natuurlijk persoonlijke keuze. Wellicht dat ik toch 5k aan opties weg streep en een 330i kies.

De plug in modellen zijn voor mij niet interessant. Net zo duur in bijtelling en qua performance gelijk maar met veel meer gewicht. Mercedes mag niet, evt plug ins worden ook erg duur. Ik vind hem wel mooi! Maar is qua rijden wel echt meer op comfort dan sportiviteit gericht.

Ik zag al wat scoops van de LCI voorbij komen, dus dat hou ik in de gaten! Ik vind de G20 juist heel gaaf. Die heeft nog niet van die belachelijke nieren. Ik hoop dat ze dat bij de facelift ook achterwege laten.

Prive rijden zit er voor mij ook niet in. Ik rij zo’n 30-40K km per jaar en met de huidige benzineprijzen gaat dat niet uitkomen. Ook niet tov 66K aan bijtelling.
Inderdaad omdat je lease ex brandstof is is de e variant niet zo interessant.
Is gemaakt puur voor de normbedrag van lease :D
Prive rijden maar je zakelijke km laten vergoeden + lease budget bruteren ook niet rendabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@SirLct Nee absoluut niet rendabel met zoveel km. M’n budget is dan zeg zo’n 1.200 netto pm. Maar ik rij al 600 op aan benzine. Dan nog 150 aan wegenbelasting en verzekering. 100 aan onderhoud. Hou je 350 over aan afschrijving. Daar kan je niks vergelijkbaars voor rijden. En dan is er ook nog het gemak. Geen ER bij schade. Winterbanden. Gratis vervangend vervoer bij onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
cornholio24 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 00:09:
[...]

Hier idem beleid, plug in hybrids zijn een nogo. Of benzine of volledig elektrisch.
Ik denk dat binnen een paar jaar enkel nog PHEV’s worden uitgebracht en EV’s.

Met benzine modellen gaan fabrikanten de CO2 doelen niet halen en hoge boetes aan de EU moeten betalen.

Ze hebben lang uitstel gevraagd, maar vorig jaar op de harde manier achter gekomen dat de EU deadline echt een deadline was.

Full EV’s zijn budgettair nog wel een uitdaging. Leuk dat een Corsa binnen budget zou vallen, maar je gaat een Focus station (bijvoorbeeld) niet inwisselen voor een Corsa EV.

Dit gaat nog wel een ding worden de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:30
Italia schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:19:
[...]

Ik denk dat binnen een paar jaar enkel nog PHEV’s worden uitgebracht en EV’s.

Met benzine modellen gaan fabrikanten de CO2 doelen niet halen en hoge boetes aan de EU moeten betalen.

Ze hebben lang uitstel gevraagd, maar vorig jaar op de harde manier achter gekomen dat de EU deadline echt een deadline was.

Full EV’s zijn budgettair nog wel een uitdaging. Leuk dat een Corsa binnen budget zou vallen, maar je gaat een Focus station (bijvoorbeeld) niet inwisselen voor een Corsa EV.

Dit gaat nog wel een ding worden de komende jaren.
Dit heeft alleen niets te maken met een leasebeleid. Bij veel bedrijven zijn plug-in hybrides niet toegestaan, omdat de medewerkers vaak gebruik maken van de verbrandingsmotor en daarmee veel meer uitstoten dan een benzine/mild-hybride auto. Niet iedereen heeft een oplaadpunt voor zijn huis staan.

Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat de normale verbrandingsmotoren verdwijnen (in de EU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
  • Laatst online: 25-11-2021
TumTum schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:01:
[...]

Dit heeft alleen niets te maken met een leasebeleid. Bij veel bedrijven zijn plug-in hybrides niet toegestaan, omdat de medewerkers vaak gebruik maken van de verbrandingsmotor en daarmee veel meer uitstoten dan een benzine/mild-hybride auto. Niet iedereen heeft een oplaadpunt voor zijn huis staan.

Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat de normale verbrandingsmotoren verdwijnen (in de EU).
Als de keuze er straks niet meer is.
PHEV is nog steeds een verbrandingsmotor.

Je ziet nu al dat nieuwe modellen uitsluitend als mild-hybride op de markt komen.

De CO2 eisen worden ieder jaar strenger.

Over vorig jaar kreeg VW ook gewoon een boete:
https://www.autogids.be/a...-de-volkswagen-groep.html

Hierna worden de normen ieder jaar strenger.

Er komt een moment dat ze alleen nog met PHEV en EV te halen zijn.

Daarom zie je nu al dat iedere simpele Clio en captur als phev beschikbaar zijn.

Kwestie van tijd tot er modellen komen die enkel nog als PHEV beschikbaar zijn.

Doelen moeten toch gehaald worden om boetes te ontlopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
VidaR-9 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:53:
[...]

Update:

BMW 320i Touring M-sport
BMW 520i
BMW i4 M-sport
BMW iX3
Cupra Formentor
Ford Focus Wagon ST
Fors Kuga

Kia Sorrento PHEV
Polestar P2 LR AWD
Seat Tarraco FR PHEV
VW ID4 GTX
Volvo V60 T6 R-design
Volgens onze office manager is het voor 99% zeker dat ik per 1-9 de Polestar 2 ga rijden. De leasemij had er nog een paar met 8% op voorraad en dat is precies de reden waarom het zo aantrekkelijk is. En bovendien vind ik het gewoon een hele strakke auto om te zien en te rijden. Er zijn in deze prijs range niet echt andere EV's die me momenteel meer aantrekken.

Het wordt dan een zwarte met Plus, Pilot en Performance pack (en trekhaak :+ |), dus helemaal zoals ik hem wil.

En zou me toch 6.000 euro bruto bijtelling pj schelen met een ICE in '22 of 3.000 met een EV in '22. _/-\o_ Dat is voor mij wel de moeite waard al gebied de eerlijkheid me wel te zeggen dat het eerste leasejaar de afkoopboete van mijn huidige 330i terugverdiend moet worden.

Fingers crossed. Het zou leuk zijn. Weekje werken, dan 2 weken vakantie (nog een keer weekje weg met de 330i) en dan nieuwe auto halen. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
@VidaR-9 Toch gelukt zo lijkt het... hoe gaaf, congrats!!

Ik ben ook op jacht geweest naar een 8% model maar er diende toch een nieuwe besteld worden en voorraad heeft onze kleine LM al helemaal niet - dus helaas.

Maar strakke bak! Kan ook niet wachten tot oktober en die van mij arriveert (LRSM - snow - pilot en plus, 20" en trekhaak)

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• Dean Martin
  • Niet online
Leasebudget: € 1.100,- met eventueel onbeperkte overschrijding
Kilometrage per jaar: 30k
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, fabrieksopgave
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen merkbeleid
Overige afhankelijkheden: Geen EV
Specifieke wensen: Of een sedan, of een 'echte' SUV waarin je hoog zit, groot is/aanvoelt.
Uiteindelijke keuze: Twijfel nog tussen een CLA250e of C300e

Ik mag ook weer een nieuwe lease auto gaan uitzoeken, en gezien mijn budget inclusief brandstof is, zijn PHEV's erg interessant. Ik kijk dan ook louter naar PHEV's.

Ik heb verschillende auto's gereden:
- Kia Sorento
- Volvo V60
- Polestar 2
- Q4 e-tron
- Mercedes CLA250e
- Mercedes C200 (maar ik zou dus voor de 300e gaan, echter is deze er nog niet)
- BMW 320e/330e

Eigenlijk blijven van bovenstaand lijstje voor mij alleen de 2 Mercedessen over. Waarom?

Kia: Erg gezapig rijgedrag. Mooie auto, maar kwalitatief tegenvallend.
Volvo: Scoort op ieder vlak prima, maar ik word er niet warm of koud van.
Polestar 2: Heb de Dual motor gereden, rijdt prima, maar ik vind het wel erg sober, en een EV gaat toch niet bij mij rijgedrag passen.
Audi Q4 e-tron: Prima auto, maar EV om bovenstaande reden niet geschikt.
BMW: Toch wel verouderd t.o.v. de 2 Mercedessen.

De bijtelling maakt me an sich niet zoveel uit. Ik rij zakelijk overigens ook amper, dus het is voor mij geen rijdend kantoor.

Ik twijfel momenteel dus tussen de CLA en de C. Ik vind het uiterlijk van de CLA mooier, het interieur van de C is binnen deze categorie auto's echter onovertroffen. Het rijgedrag van zowel de CLA als de C bevallen me. Ik vind de C echter ietwat saai, ook in AMG trim met 19'' velgen. Overigens is de prijs van de C300e nog niet bekend, maar ik ga ervanuit dat die rond de €65k zal liggen in de configuratie zoals ik hem wil. Dat is toch een dikke €10k meer dan de CLA. Nu maakt het in de bijtelling niet ontzettend veel verschil, maar bij twijfel is het toch een puntje.

Zie ik misschien een auto compleet over het hoofd?

[ Voor 18% gewijzigd door Dean Martin op 12-08-2021 09:20 ]

The best is yet to come

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Dean Martin schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:17:
Specifieke wensen: Of een sedan, of een 'echte' SUV waarin je hoog zit, groot is/aanvoelt.

Ik mag ook weer een nieuwe lease auto gaan uitzoeken, en gezien mijn budget inclusief brandstof is, zijn PHEV's erg interessant. Ik kijk dan ook louter naar PHEV's.

- Kia Sorento
- Volvo V60
- Polestar 2
- Q4 e-tron
- Mercedes CLA250e
- BMW 320e/330e

Eigenlijk blijven van bovenstaand lijstje voor mij alleen de 2 Mercedessen over. Waarom?

Polestar 2: Heb de Dual motor gereden, rijdt prima, maar ik vind het wel erg sober, en een EV gaat toch niet bij mij rijgedrag passen.

De bijtelling maakt me an sich niet zoveel uit. Ik rij zakelijk overigens ook amper, dus het is voor mij geen rijdend kantoor.

Ik twijfel momenteel dus tussen de CLA en de C. Ik vind het uiterlijk van de CLA mooier, het interieur van de C is binnen deze categorie auto's echter onovertroffen. Het rijgedrag van zowel de CLA als de C bevallen me. Ik vind de C echter ietwat saai, ook in AMG trim met 19'' velgen. Overigens is de prijs van de C300e nog niet bekend, maar ik ga ervanuit dat die rond de €65k zal liggen in de configuratie zoals ik hem wil. Dat is toch een dikke €10k meer dan de CLA. Nu maakt het in de bijtelling niet ontzettend veel verschil, maar bij twijfel is het toch een puntje.

Is er een reden dat je bij BMW en Mercedes niet bij de SUV's hebt gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Ik vind het lijstje sowieso wat vreemd om tegenover elkaar te zetten naar mijn mening. Het zijn totaal verschillende type auto's ... dus ik vermoed dat de keuze op voorhand al gemaakt was @Dean Martin? Want als ik een CLA tegenover een Sorento zet snap ik dat je een Sorento "gezappig" vindt rijden > ik lees dat meer als minder stug en meer op comfort gericht. Kwalitatief zit dit Kia echt wel goed in elkaar, materiaal keuze zal inderdaad minder zijn dan de Benz. Maar nogmaals totaal verschillende auto's en rare vergelijking imho.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Loei123 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

Is er een reden dat je bij BMW en Mercedes niet bij de SUV's hebt gekeken?
Terechte vraag. Ik heb gekeken naar de GLA/EQA, de EQA valt om eerder genoemde redenen af. De GLA eigenlijk ook. Ik vind het geen 'echte' SUV. Je zit niet echt hoog, het voelt vrij klein aan, en ik vind het design niet zo geslaagd. De GLB vind ik geen mooie auto, en de GLC is te duur.

Bij BMW vind ik de X modellen wat verouderd overkomen. Ik vind eigenlijk de X5 pas echt mooi, maar is veel te duur.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
renzo4000 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:46:
Ik vind het lijstje sowieso wat vreemd om tegenover elkaar te zetten naar mijn mening. Het zijn totaal verschillende type auto's ... dus ik vermoed dat de keuze op voorhand al gemaakt was @Dean Martin? Want als ik een CLA tegenover een Sorento zet snap ik dat je een Sorento "gezappig" vindt rijden > ik lees dat meer als minder stug en meer op comfort gericht. Kwalitatief zit dit Kia echt wel goed in elkaar, materiaal keuze zal inderdaad minder zijn dan de Benz. Maar nogmaals totaal verschillende auto's en rare vergelijking imho.
Snap je opmerkingen, en ik deel je mening volledig. Ik heb gewoon gekeken naar welke auto's ik qua uiterlijk mooi vind, en ben daar mee gaan rijden. Ik vind zowel sedans als SUV's mooi, en de Kia is in mijn ogen een 'echte' SUV. Alleen de kwalitatieve afwerking is toch wel een stukje minder dan bij BMW of Mercedes bijvoorbeeld. En de uitvoering die ik dan zou overwegen was ook ruim €60k. dat is 'ie mij persoonlijk dan niet waard.

Overigens als ik de huidige CLA (250e althans) vergelijk met het vorige model, is de nieuwe ook stukje comfortabeler geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 12-08-2021 09:50 ]

The best is yet to come

• SirLct
Grappig dat je vind dat de BMW verouderd is tov CLA. Volgens mij is die nieuwer vs de CLA generatie.
De C is dan echt nieuw nieuw ja.
Ik zit ook ongeveer binnen zelfde regeling als jou, maar ik twijfel of de C300e binnen budget gaat passen op moment dat de prijzen bekend zijn.

Trouwens, als je toch waarde hecht aan het "rijden", kan je voor de lol ook de Giulia proefrijden.
Is zeker verouderd tov de merc maar op gebied van rijden nog niet door welke auto dan ook aan te tippen.

[ Voor 27% gewijzigd door SirLct op 12-08-2021 09:53 ]

• Dean Martin
  • Niet online
SirLct schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:50:
Grappig dat je vind dat de BMW verouderd is tov CLA. Volgens mij is die nieuwer vs de CLA generatie.
De C is dan echt nieuw nieuw ja.
Ik zit ook ongeveer binnen zelfde regeling als jou, maar ik twijfel of de C300e binnen budget gaat passen op moment dat de prijzen bekend zijn.
Volgens mij zijn ze beide vanaf 2019 leverbaar. Echter is bijvoorbeeld het infotainment in de CLA in mijn ogen een stuk moderner dan in de BMW.

Als ik nu een C200 configureer, met AMG/premium/night/rijassistentie plus zit ik op €890,- ex brandstof. Brandstofvoorschot voor een vergelijkbare PHEV auto is €60,- , zit je op €950,-
De C300e heeft een BPM voordeel, dus ik verwacht eigenlijk niet dat de vanaf prijs gigantisch veel hoger zal liggen dan de C200. Dan zou 't net wel/net niet moeten passen, maar als het net niet is, ben ik bereid om wat bij te dragen.

De Guilia gaat niet passen door het flinke brandstofvoorschot.

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 12-08-2021 10:08 ]

The best is yet to come

• SirLct
Dean Martin schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Als ik nu een C200 configureer, met AMG/premium/night/rijassistentie plus zit ik op €890,- ex brandstof. Brandstofvoorschot voor een vergelijkbare PHEV auto is €60,- , zit je op €950,-
De C300e heeft een BPM voordeel, dus ik verwacht eigenlijk niet dat de vanaf prijs gigantisch veel hoger zal liggen dan de C200. Dan zou 't net wel/net niet moeten passen, maar als het net niet is, ben ik bereid om wat bij te dragen.

De Guilia gaat niet passen door het flinke brandstofvoorschot.
Wat heb ik gemist? C200 is bij directlease met je pakkets al op 1241? https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=
Is 994 eur ex brandstof, en de brandstof voor zo'n verbrandingsmotor is zeker niet 60 euro, zeg maar 250 voor je km. Een phev brengt het terug naar ca 150-170 (voorbeeld E300e)

[ Voor 32% gewijzigd door SirLct op 12-08-2021 10:29 ]

• Dean Martin
  • Niet online
SirLct schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Wat heb ik gemist? C200 is bij directlease met je pakkets al op 1241? https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=
Is 994 eur ex brandstof, en de brandstof voor zo'n verbrandingsmotor is zeker niet 60 euro, zeg maar 250 voor je km. Een phev brengt het terug naar ca 150-170 (voorbeeld E300e)
Ik zit in mijn Athlon configurator op de prijs die ik net aangaf. Een 320e heeft €50,- als brandstof voorschot (bij 30k km). Zo rolt 'ie ook uit de definitieve offerte overigens.
Athlon en Mercedes is wel een scherpe combi, vallen beide onder Daimler.

Een E300e heeft €65,- brandstofvoorschot bij Athlon (bij 30k km).

[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 12-08-2021 10:43 ]

The best is yet to come

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-04 22:30
@Dean Martin Weet jij zeker dat je niet nog een naberekening gaat krijgen voor die brandstof? 50-60€ ga je het nooit mee redden natuurlijk, dat red je niet eens als je 100% elektrisch zou rijden. Het heet niet voor niks een voorschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
wuzzy schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:31:
@Dean Martin Weet jij zeker dat je niet nog een naberekening gaat krijgen voor die brandstof? 50-60€ ga je het nooit mee redden natuurlijk, dat red je niet eens als je 100% elektrisch zou rijden. Het heet niet voor niks een voorschot.
Die krijgt de werkgever zeker, maar ik niet. Ik vebruik nu ook bijna 2x zoveel als de fabrieksopgave, maar is geen issue.
Dit is overigens ook exact de reden dat veel werkgevers geen PHEV's willen.

Overigens, is het moederbedrijf waar ik voor werk Duits, en erg auto-minded.
Ik zie vanuit mijn functie ook alle uitgaves omtrent de auto's voorbij komen en als ik dan zie dat er alleen al bij 2 van de auto's nog duizenden euro's aan extra kosten bijkomen, is dit sowieso een druppeltje.

Er rijdt een M5 voor €2k per maand, maar die krijgt een naheffing van €1.200 per maand aan extra brandstof (en wassen). En een X4M50D die €1.7k per maand kost met een naheffing van €1.050 gemiddeld. Overigens 'leuk' feitje: Die heren hebben een zelfde budget (naar verhouding omgerekend naar Duitse maatstaven) als ik heb, maar is de Duitse leaseconstructie wat voordeliger (en de prijzen natuurlijk).

[ Voor 47% gewijzigd door Dean Martin op 12-08-2021 12:51 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik heb gister met een c200 gereden, maar het viel mij bijzonder tegen. Gasrespons is echt dramatisch, zelfs in de sport+ stand. Er zit echt een dikke seconde vertraging in. Nu is het geen hybrid, maar ik kan niet wachten om die te rijden en dan pas te bestellen.

De CLA250e rijdt véél sportiever.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 14-08-2021 08:16 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-11-2024
Hi allen,

Lees al tijdje mee op dit forum en sta nu zelf weer voor de keus voor een nieuwe leaser.

Momenteel rijd ik sinds maart 2018 een Audi A3 SB 1.5 TFSI sline met wat opties. Afgelopen jaren met veel plezier in de Audi gereden (105k km). De auto is vlot genoeg en rijdt 'strak' en is mooi compact met parkeren in de de (grote) stad. Keerzijde is:

- beperkte bagageruimte met vakanties. We zijn met zijn 2en en geen kids maar een bagagebox is dan wel een must.
- het ietwat harde onderstel. Op de snelweg heerlijk in bochten maar op slecht wegdek zoals klinkers, drempels en bv. slecht wegdek in Sicilie waar ik van de zomer was, wel afzien. af en toe.

Nu mag er een nieuwe komen , maar de keuze is lastig

- Volledige elektrisch komt mij nog te vroeg. Ik kan thuis niet laden, ben aangewezen op publieke laadpalen en maak regelmatig ritten naar familie (230km enkele reis) waar ik ter plekke geen laadmogelijk heb. Ook regelmatige lange buitenlandse reizen. Ik volg de elektische auto topics hier met interesse maar wordt beetje huiverig van de buitenland avonturen. Ik heb zelf op Sicilie weinig tot geen laadpalen gezien.

- Lease en bijdragetechnischs een PHEV het interessants, maar welke?

Hierbij een shortlist:

- Audi A3 in 45 TFSIe trim. Deze wordt met de juiste opties (bekleding, audio, stoelverwarming etc) al snel vrij prijzig. Wel een mooie auto al vind ik het dash wel wennen met de luchtroosters zo hoog naast het deel van de klokken en de pianolak op de middenconsole. 245PK maar alleen op de benzine motor "slechts" 150pk.

- Nieuwe Peugeot 308 PHEV 225 GT Pack. Volledig met alle opties en paketten. De eerste foto's bevallen me wel. Best wel dikke uitsraling en mooi interieur. Minder "premium" natuurlijk en dat kleine stuurtje weet ik nog niet hoe dat bevalt op lange ritten. Proefrit maken kan nog niet natuurlijk.

- Mercedes-Benz A klasse PHEV Business Solution AMG. Nu met ulimate pakket te bestellen waardoor deze wel dik aan te kleden is. Maar niet helemaal een "Mercedes" man om het zo maar te zeggen :-)

Andere auto's of klasses hebben niet zo mijn eerste voorkeur. Ik rij graag compact...
Financieel is het verschil ook niet zo groot. De Peu zou me net 500 netto kosten, de Audi afhankelijk van waar ik stop met opties afvinken 600-650 euro (incl eigen bijdrage)

Veel mensen zullen mevoor gek verklaren omdat je voor hetzelfde geld een klasse groter kan rijden. Tja so be it. Het probleem is dat je de Audi ook in basis kan nemen maar dat is het net niet. Opties die ontbreken e.d.

Wat zegt jullie gevoel? Gaat de Peu tegenvallen na jaren Audi gereden te hebben? Het zit in de details he... Deur dichtslaan feeling, knopjes van de raambediening etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34
Rij zelf ook een CLA in de lease en vind daar de sportivitiet om op zijn minst te zeggen erg tegen vallen. Zelfs met AMG pakket vind ik het echt totaal geen sportieve auto, terwijl die er wel zo uit ziet. De BMW die ik ervoor reed en mijn prive 4 serie coupe doet rijden in alle opzichten beter.

De C is ook wel echt gericht op comfort. Altijd al geweest trouwens. De kans dat er na de CLA weer een Mercedes voor de deur komt te staan is bij huize CarJunkyXL erg klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Rij zelf ook een CLA in de lease en vind daar de sportivitiet om op zijn minst te zeggen erg tegen vallen. Zelfs met AMG pakket vind ik het echt totaal geen sportieve auto, terwijl die er wel zo uit ziet. De BMW die ik ervoor reed en mijn prive 4 serie coupe doet rijden in alle opzichten beter.

De C is ook wel echt gericht op comfort. Altijd al geweest trouwens. De kans dat er na de CLA weer een Mercedes voor de deur komt te staan is bij huize CarJunkyXL erg klein.
In vergelijk met de C sportiever ;).
Nu is de CLA 218 pk en was de C in deze config uitgerust met 180pk, maar het verschil zat hem meer en vooral in de respons.

Qua rijden reed de 330e veruit het beste, maar die vind ik weer wat gedateerd van binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 17-08-2021 12:55 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:38
b17b schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:36:
Hi allen,

Lees al tijdje mee op dit forum en sta nu zelf weer voor de keus voor een nieuwe leaser.

Momenteel rijd ik sinds maart 2018 een Audi A3 SB 1.5 TFSI sline met wat opties. Afgelopen jaren met veel plezier in de Audi gereden (105k km). De auto is vlot genoeg en rijdt 'strak' en is mooi compact met parkeren in de de (grote) stad. Keerzijde is:

- beperkte bagageruimte met vakanties. We zijn met zijn 2en en geen kids maar een bagagebox is dan wel een must.
- het ietwat harde onderstel. Op de snelweg heerlijk in bochten maar op slecht wegdek zoals klinkers, drempels en bv. slecht wegdek in Sicilie waar ik van de zomer was, wel afzien. af en toe.

- Volledige elektrisch komt mij nog te vroeg. Ik kan thuis niet laden, ben aangewezen op publieke laadpalen en maak regelmatig ritten naar familie (230km enkele reis) waar ik ter plekke geen laadmogelijk heb. Ook regelmatige lange buitenlandse reizen. Ik volg de elektische auto topics hier met interesse maar wordt beetje huiverig van de buitenland avonturen. Ik heb zelf op Sicilie weinig tot geen laadpalen gezien.

Hierbij een shortlist:

- Audi A3 in 45 TFSIe trim. Deze wordt met de juiste opties (bekleding, audio, stoelverwarming etc) al snel vrij prijzig. Wel een mooie auto al vind ik het dash wel wennen met de luchtroosters zo hoog naast het deel van de klokken en de pianolak op de middenconsole. 245PK maar alleen op de benzine motor "slechts" 150pk.

- Nieuwe Peugeot 308 PHEV 225 GT Pack. Volledig met alle opties en paketten. De eerste foto's bevallen me wel. Best wel dikke uitsraling en mooi interieur. Minder "premium" natuurlijk en dat kleine stuurtje weet ik nog niet hoe dat bevalt op lange ritten. Proefrit maken kan nog niet natuurlijk.

- Mercedes-Benz A klasse PHEV Business Solution AMG. Nu met ulimate pakket te bestellen waardoor deze wel dik aan te kleden is. Maar niet helemaal een "Mercedes" man om het zo maar te zeggen :-)

Andere auto's of klasses hebben niet zo mijn eerste voorkeur. Ik rij graag compact...
Financieel is het verschil ook niet zo groot. De Peu zou me net 500 netto kosten, de Audi afhankelijk van waar ik stop met opties afvinken 600-650 euro (incl eigen bijdrage)

Veel mensen zullen mevoor gek verklaren omdat je voor hetzelfde geld een klasse groter kan rijden. Tja so be it. Het probleem is dat je de Audi ook in basis kan nemen maar dat is het net niet. Opties die ontbreken e.d.

Wat zegt jullie gevoel? Gaat de Peu tegenvallen na jaren Audi gereden te hebben? Het zit in de details he... Deur dichtslaan feeling, knopjes van de raambediening etc.
Mercedes CLA Shooting-Brake misschien een optie? Lijkt op de foto's groter dan in het echt, viel mij op.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:09
Hi allen,

Hierbij een shortlist:

Als je voor ‘premium’ gaat is een bmw 1 natuurlijk ook een optie.
Ik zou ook even in een huidige generatie Peugeot gaan zitten en kijken of het stuurtje oké is. Voor mij is dat stuur de reden dat alle Peugeot modellen nu gewoon niet in mijn lijstje kunnen staan…

Misschien niet premium, maar de andere Stellantis optie, de Astra, is misschien ook een overweging waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hi allen,

Hierbij een shortlist:

Mazda 3, Toyota Corolla of Kia Ceed? Heb even gemist wat je budget is, maar ik gok dat je allen full option kunt leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Hi allen,

Hierbij een shortlist:

Je zou de DS4 nog kunnen overwegen. Zit allemaal ook net wat luxer in elkaar dan de 308.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:42
Hi allen,

Hierbij een shortlist:

Heb je de Seat Leon PHEV overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-11-2024
Nee geen Seat of Japans voor mij. DS zit niet in de leasemogelijkheden.

LB is 950 euro incl brandstofcomponent.

De A klasse heeft nu wel een goede deal maar is een uitlopend model natuurlijk?

BMW1 is er niet in PHEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

b17b schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:59:

BMW1 is er niet in PHEV.
Voor mij (als Mercedes fan ;)) zou de A-klasse in dat geval een no-brainer zijn, zeker als je een A250E kunt leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03-2023
Dean Martin schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:17:

- Kia Sorento
- Volvo V60
- Polestar 2
- Q4 e-tron
- Mercedes CLA250e
- BMW 320e/330e

Skoda Octavia RS IV?
Niet zo compact natuurlijk, maar veel waar voor je geld én 245 paardjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online

BMW1 is er niet in PHEV.
Voor 950 moet een CLA PHEV ook lukken. De offerte die ik heb van Athlon is €910,- full option met vrije dealer keuze. Dan zou ik daarvoor gaan i.p.v. de A.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
GregoryVG schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Skoda Octavia RS IV?
Niet zo compact natuurlijk, maar veel waar voor je geld én 245 paardjes. :)
Die paardjes krijg je bij de CLA (nja 218) en C (3xx) ook, en dan vind ik die toch mooier ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct

BMW1 is er niet in PHEV.
Denk beter even de template zoals id openingspost in te vullen.

• SirLct
Door chipstekorten en verhoging bijtelling e.d. ben ik ook vroeg gaan orienteren voor de vervanging van de Giulia.

Leasebudget: +/- 1200
Kilometrage per jaar: 35000 norm
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, LM gebruik standard berekening (weet niet precies, vlgs mij geen fabrieksopgave maar ook niet de werkelijke. Ergens ertussen.
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Niet echt
Specifieke wensen: Jah, wat moet ik hier zeggen, opnieuw Giulia staat nog steeds op nr 1. Maar vs 4 jaar geleden zijn autoprijzen behoorlijk gestegen en vraag ik me af waarom ik zo meteen 10k meer bijtelling gaat betalen voor eigenlijk dezelfde auto. Specifieke wensen: performance, lekker sturen, geen 13 in dozijn.
Uiteindelijke keuze: ?

Ik moet dus eigenlijk tot volgend jaar april/mei.
Maar ik ben al wezen kijken en een gelijkwaardige Giulia kost 10k meer dan 4 jaar geleden (of niet meer als ik dingen wil toevoegen). Begrijp me niet verkeerd, is nog steeds fantastisch, en vs 3 serie of andere klasgenoten, krijg je nog steeds beter value for money and mega glimlach elke keer.
De positieve gevoel die je van de Giulia krijg is denk ik veel meer waard dan welke therapie dan ook.
Zo speciaal, duimpjes van zomaar iemand op de stoplicht, etc etc. Moeilijk te vervangen.

Probleem met de Giul is dat ie nogal zuipt, omdat ik incl brandstof lease, beperkt het enigszins de budget.
De weg om dit om te zeilen is PHEV en helaas gaat Alfa denk ik niet doen met de Giulia. Misschien de Tonale maar te onzeker (prijs ook waarschijnlijk een issue).

Ik ben dus C300e gaan kijken (nog niet beschikbaar) en dit zou denk ik net binnen budget vallen (of met eigen bijdrage). Ik weet alleen nog niet of ik mijzelf een Merc man wil noemen/ associeren.
Begrijp me niet verkeerd, vind de nieuwe C leuk uitzien en 320pk zou voldoende zijn.
Er zijn mensen in mn omgeving, familie, vrienden die me gek verklaren waarom ik nog twijfel als ik een Merc kan rijden. Maar ik hecht niet zoveel waarde aan merk, vooral niet omdat "iedereen" vindt dat het een luxe merk is. Dan maar liever een Alfa! :D

Volgende optie is om elektrisch te gaan rijden. Doel is dan om te kijken of ik nog 2021 auto kan leasen, dus afkoop de 4 maanden van 2022. Moet nog berekenen of het netto beter is over de gehele periode.

Een kennis werkt bij volvo dus vorige week V60 T6, XC40 P8, en ook Polestar 2 gereden.
V60 T6: veel ruimte, opzich wel lekker met kinderen, maar echt geen fan van de scherm (zelfde trouwens voor de XC40 en Polestar). Snap niet waarom men denken dat het goed idee is om alles in de scherm te zetten. Wel lekker comfy en voor langere (saaie) reis is het mss een goede companion. Maar tov de Giulia is die wel trager. 6s naar de honderd (tov fabrieksopgave 5.4s)
XC40 P8: minder ruimte dan de V60 maar nog steeds genoeg. Vrouw vind lekker zo hoog zitten, ikke minder. Overal okay, maar voelt niet speciaal.
Polestar 2: zit in het algemeen beter in elkaar dan de XC40 in mijn idee. Voelt smoother, verfijnder. Minder ruimte dan XC40 maar tov Giulia is ie redelijk vergelijkbaar. Wel beter dat ie hatch achter heeft ipv sedan.
Both de XC40 en Polestar 2 met 408pk doet 4.9-5s naar de honderd. Heb alles geprobeerd maar krijg niet onder 4.9s terwijl fabriek zegt 4.7s. Buitentemperatuur 22c dus zou het probleem niet.
Dat verklaart wel een beetje waarom ik op stoplicht sprint met de Giulia vs zo'n polestar toch a run for its money kan geven. Na al de proefrit hebben wij nog geprobeerd met de Giulia op zelfde stuk weg, 0-100 in 5.2s. Thats why. Is helemaal niet zo snel die elektrische auto :D

Daardoor gaan we deze weekend toch langs de.. ja.. moet al bijna overgeven... maar.. we gaan langs de tesla dealer om de model 3 te gaan rijden. Smaken verschillen maar vind de model 3 echt spuuglelijk.
Maar.. De Performance past net binnen budget. Op papier 3.3s naar de honderd en is toch wel leuk.
Qua bijtelling zou ie ook ongeveer gelijk zijn met mijn huidige Giulia, als ik het op 2021 kenteken kan krijgen.

Wordt vervolgd.

TLDR: Giulia is nog steeds f***ing koning!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 23:07
Grote schermen komt gewoon door Tesla "Ipad op wielen".
Die vonden het nodig om een laptopscherm in een auto te bouwen, de verkoopcijfers waren aardig, dus kuddegedrag :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:27
@SirLct waarom niet een jaartje plussen als je huidige zo goed bevalt? Over een jaar is er weer meer keuze qua BEVs.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
SirLct schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:29:
[..]
De positieve gevoel die je van de Giulia krijg is denk ik veel meer waard dan welke therapie dan ook.
Zo speciaal, duimpjes van zomaar iemand op de stoplicht, etc etc. Moeilijk te vervangen.

[..]
Een man van mijn hart.
Ik heb zelf niet het budget om een Giulia te kunnen rijden.. moet het doen met een Giulietta. Maar die rijd ik prive .. in de lease rijd ik sinds kort een ID.3. Valt me op hoeveel plezier ik daar toch in heb. Het ding ligt retestraks op de weg en je kan er flink mee hoeken. Ik doe niet aan geleuter over zuinig rijden met mijn electrische auto maar gewoon hop 'stroom' er op! Erg leuk.
Dan is de Giulietta ineens erg langzaam haha..

Anyhow.. als ik in jouw schoenen zou staan ..ik zou de Tesla laten staan.. zie je echt veel en veel te veel.
De Polestar vind ik zelf niet de allermooiste (met name de kont is te hoog) maar is wel een stuk unieker, en toch een verschijning als je deze ziet rijden. Wel met een wrap er op, qua kleur is er namelijk niets te krijgen dan zwart, wit of grijs (daar heb ik pas een hekel aan.. heel het nederlandse wagenpark is die 'kleur')

Later dit jaar komt er nog meer speelgoed beschikbaar:
https://ev-database.org/car/1519/BMW-i4-M50

Dan overigens nog de vraag of je elke dag met een draggy/laptimer gaat zitten racen met je auto. Boeit het echt dat ie niet 4.7 maar 4.9 seconde naar de 100 doet? Voor wie? Om te pochen bij je vrienden of ??
Niet om lullig te doen. maar in hoeverre is het echt relevant.. dat is misschien wel iets om over na te denken.
Ik wilde ook altijd meer en meer vermogen.. en vervolgens mogen we maar 100 in NL en als we al harder mogen staan we vast in de file. Zeg maar.. meer vermogen is natuurlijk altijd leuk.. maar hoeveel is het nodig. Ik merk dat ik nu met die ID.3 al veel te vaak veel te snel rijd, simpelweg omdat je het gewoon niet door hebt. Dat is zonder van het geld (qua bekeuringen)

*sowieso

• renzo4000
@SirLct Misschien tzt een proefritje maken met de Kia EV6? Als het budget het toelaat kan je altijd nog een GT uitvoering kiezen. Die laat zijn rij achterlichten vrij snel zien tov je huidige Giulia. Uiteraard praten we niet over het bochtenwerk ;)

Zelfs autoweek (aka VAG-week) is behoorlijk positief. Ze durven zelfs te vergelijken met de Model S/X en de Audi E-tron dat dit gewoon een betere package is. Zeker wat je allemaal krijgt voor het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:20
renzo4000 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:57:
@SirLct Misschien tzt een proefritje maken met de Kia EV6? Als het budget het toelaat kan je altijd nog een GT uitvoering kiezen. Die laat zijn rij achterlichten vrij snel zien tov je huidige Giulia. Uiteraard praten we niet over het bochtenwerk ;)

Zelfs autoweek (aka VAG-week) is behoorlijk positief. Ze durven zelfs te vergelijken met de Model S/X en de Audi E-tron dat dit gewoon een betere package is. Zeker wat je allemaal krijgt voor het geld.

[YouTube: Kia EV6 - AutoWeek rij-impressie]
[YouTube: KIA EV6 (2021), voor het eerst rijden! - REVIEW - AutoRAI TV]
@SirLct
Of met het broertje ervan...
ioniq 5. Zeker geen auto die iedereen mooi vindt, maar ook zeker geen alledaags model (ik vind hem erg mooi).

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Inspired
Volgens mij ga je die allemaal niet meer in 2021 krijgen.

• BigSmurf
  • Niet online
Ioniq 5 lijkt nog wel leverbaar dit jaar. Ik zie in ieder geval diverse bestellingen voorbij komen van de afgelopen weken die allemaal nog dit jaar worden geleverd. Een M3P is sowieso nog wel leverbaar dit jaar verwacht ik. Al het andere leuke spul wordt wel heel lastig.

@SirLct Ik snap het dilemma wel, maar ik denk dat je positief verrast gaat zijn door de M3P. Ik vond de SR+ al een kanon, rijgedrag is top, het is een leuke gadget. Ik vond vooral het sedan-zijn een nadeel, maar je komt al van een sedan, dus dat is geen achteruitgang. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
@BigSmurf maar even zonder dollen ... is er dan echt iemand die de Tesla modellen mooi vindt? Ja ze waren heer en meester binnen de EV wereld maar worden nu toch links en rechts om hun oren "gereden". Ik heb zelf ook een M3 overwogen als mijn eerste auto ... maar man o man, ik kon het design gewoon echt niet behappen zowel qua exterieur als interieur, niet mijn ding.

• SirLct
Inspired schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:46:
@SirLct waarom niet een jaartje plussen als je huidige zo goed bevalt? Over een jaar is er weer meer keuze qua BEVs.
Ja dat ben ik ook aan het uitzoeken, maar de LM doet vaak stukje bovenop (meer risico want auto is ouder) dus het wordt ook best irritant
DonJunior schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:48:
[...]
Een man van mijn hart.
Ik heb zelf niet het budget om een Giulia te kunnen rijden.. moet het doen met een Giulietta. Maar die rijd ik prive .. in de lease rijd ik sinds kort een ID.3. Valt me op hoeveel plezier ik daar toch in heb. Het ding ligt retestraks op de weg en je kan er flink mee hoeken. Ik doe niet aan geleuter over zuinig rijden met mijn electrische auto maar gewoon hop 'stroom' er op! Erg leuk.
Dan is de Giulietta ineens erg langzaam haha..

Anyhow.. als ik in jouw schoenen zou staan ..ik zou de Tesla laten staan.. zie je echt veel en veel te veel.
De Polestar vind ik zelf niet de allermooiste (met name de kont is te hoog) maar is wel een stuk unieker, en toch een verschijning als je deze ziet rijden. Wel met een wrap er op, qua kleur is er namelijk niets te krijgen dan zwart, wit of grijs (daar heb ik pas een hekel aan.. heel het nederlandse wagenpark is die 'kleur')
Tesla was ook niet in mijn lijst geweest maar poeh wat levert ie good value for money zeg.
De implementatie van de adaptief cruise en lane keep lijkt (van video) ook beter te zijn en alles bij elkaar gewoon beter doordacht lijkt het. Moet allemaal gaan blijken met de proefrit.
De polestar is.. okay.. Ja hij is wat zeldzamer dan de model 3, maar de hele proefrit denk ik alleen maar de hele tijd "hmm bij de tesla is dit waarschijnlijk beter geimplementeerd, dat ook, dit ook, etc etc"
Verder is die ook duur voor wat je krijg. Een simpele wit is 1000 euro. Pilot pack is 3500 euro (voor adaptief cc en lane keep die bij andere merken al standaard zit), en Plus pack van 4500 euro, krijg je warmtepomp, rare stoel bekleding, en verwarme achterbank + stuurwiel. Ik weet niet, dit is geen value for money. Maar luxe is het ook niet. En dat alles voor een auto die maar ietsje sneller (of mss niet) vs de Giulia.. Jah...
Zelfde met de Audi Q4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-e, etc etc. What a proposition... Het is gewoon geen value for money. Duur in de basis voor wat je krijg (performance en range), en dure opties.
Ja natuurlijk heb je mega veel ruimte bij de Enyaq, en de Q4 de audi badge, maar wat is ie duur zeg.
Ik snap het wel, 90% van de volk heb genoeg aan de basis performance maar wil de merk. Dus die vind prima om dik 60k euro te betalen voor een Q4 met 170pk met paar opties. Of mensen waar ruimte de nr1 eis is, waardoor wint zo'n Enyaq 9 van de 10 keer. Groot gedeelte wil duits en niets anders. Ik val dan in de categorie aparte volk. Je ziet het ook aan de verkoopcijfers van de Giulia. haha
Was ooit een bmw fan maar de laatste jaar zijn hun design niet meer te volgen joh.
Nogmaals smaken verschillen maar wat is ie lelijk :D
En tegen de tijd dat ie te bestellen is, duitser kenende zou ie ook mega duur zijn.
DonJunior schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:48:
[...]
Dan overigens nog de vraag of je elke dag met een draggy/laptimer gaat zitten racen met je auto. Boeit het echt dat ie niet 4.7 maar 4.9 seconde naar de 100 doet? Voor wie? Om te pochen bij je vrienden of ??
Niet om lullig te doen. maar in hoeverre is het echt relevant.. dat is misschien wel iets om over na te denken.
Ik wilde ook altijd meer en meer vermogen.. en vervolgens mogen we maar 100 in NL en als we al harder mogen staan we vast in de file. Zeg maar.. meer vermogen is natuurlijk altijd leuk.. maar hoeveel is het nodig. Ik merk dat ik nu met die ID.3 al veel te vaak veel te snel rijd, simpelweg omdat je het gewoon niet door hebt. Dat is zonder van het geld (qua bekeuringen)
Jah.. I live my life a quarter mile at a time :+
Dit is voor mij de meest relevante, de stoplicht sprint. Haha
Nee zonder gekkigheid is 0-100 tijd maar een indicatie. Je kan 100-200 van maken, of 50-150 van gaan maken, ik wil gewoon weten dat het aan performance kant goed zit.
Gaat om de sensatie die ik nu dagelijks voel met Giulia en wat ik dus mis bij de XC40 en Polestar ondanks de 408pk. Bochtenwerk is het al geen vergelijking, dan wil ik wel "extratje" bij de acceleratie kant. Maar dat ook niet. Dus vandaar kijk ik toch naar de M3P. Overigens, bij aantal testen is de M3P zelf on par (of niet beter is) dan de Giulia Quadrifoglio doordat de gewicht zo laag zit.
renzo4000 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:57:

[YouTube: Kia EV6 - AutoWeek rij-impressie]
[YouTube: KIA EV6 (2021), voor het eerst rijden! - REVIEW - AutoRAI TV]
Ja inderdaad. Ben ook wezen kijken online naar de EV6. De GT variant lijkt me ook een raket, maar toch wel good value for money. Voor die performance klasse, snap ik niet waarom Ford de Mustang mach-e GT op 74,000 euro zet. Is helemaal niet te volgen. Heb van binnen gekeken, is niet echt speciaal. Interieur ok-ish en qua model twijfelachtig (vind de voorkant mooi, maar dat achterkant weet ik niet). De M3P 64,000 euro vind ik good value. De EV6 GT 62.5k is ook good value. Ik zal die ook proef rijden.
Snowhite0901 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:13:
[...]

@SirLct
Of met het broertje ervan...
ioniq 5. Zeker geen auto die iedereen mooi vindt, maar ook zeker geen alledaags model (ik vind hem erg mooi).
Persoonlijk vind ik de EV6 mooier, maar beide nog niet in het echt gezien, dus wellicht verander mijn mening later nog.
BigSmurf schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:37:
Ioniq 5 lijkt nog wel leverbaar dit jaar. Ik zie in ieder geval diverse bestellingen voorbij komen van de afgelopen weken die allemaal nog dit jaar worden geleverd. Een M3P is sowieso nog wel leverbaar dit jaar verwacht ik. Al het andere leuke spul wordt wel heel lastig.

@SirLct Ik snap het dilemma wel, maar ik denk dat je positief verrast gaat zijn door de M3P. Ik vond de SR+ al een kanon, rijgedrag is top, het is een leuke gadget. Ik vond vooral het sedan-zijn een nadeel, maar je komt al van een sedan, dus dat is geen achteruitgang. :)
Schijn nog heel veel op voorraad te zijn. Polestar 2 sowieso. M3P ook volgens de dealer. Andere weet ik niet.
Ja ik kom van een sedan dus zou meevallen. De enige is wel dat ik mn vakantie beter moet plannen. Paar weken geleden rondje europa gedaan bijvoorbeeld, gewoon nergens naarkijken. Autobahn 250kmh+ geen zorgen, bochtige bergpassen geen probleem. Met zo'n EV is het natuurlijk wel even goed inplannen. Je wilt niet dat je boven op de bergpas zonder stroom komt te staan. Alhoewel... De regen brake zou het ook kunnen laden als je naar beneden rijdt :P
renzo4000 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:44:
@BigSmurf maar even zonder dollen ... is er dan echt iemand die de Tesla modellen mooi vindt? Ja ze waren heer en meester binnen de EV wereld maar worden nu toch links en rechts om hun oren "gereden". Ik heb zelf ook een M3 overwogen als mijn eerste auto ... maar man o man, ik kon het design gewoon echt niet behappen zowel qua exterieur als interieur, niet mijn ding.
Ik vind ze ook niet mooi. De Model S vond ik nog wel wat hebben. De voorkant van Model 3 kan ik niet echt mooi vinden. De neus is raar. Ik heb de auto nog niet eens, heb al hier naar gekeken hahahah
https://unpluggedperforma...ion-front-fascia-model-3/
Eigenlijk mis ik ook een grille, maar weet niet of zoiets dan de bedoeling is. Hahahah
https://www.vortexsigns.c...-overlay-decal-sticker-1a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
VidaR-9 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:03:
Ik mag over 13 maanden een nieuwe leaseauto en ben mij nu rustig online aan het oriënteren en een longlist aan het samenstellen. Input is welkom. Ik denk aankomende weken eens wat rondkijken bij dealers.

Ik ben er vroeg bij want (1) flinke levertijd voor sommige auto’s en (2) najaar echt heel weinig tijd.

Leasebudget: 1.100
Kilometrage per jaar: 30.000km
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: VAG, BMW, Ford, Renault óf EV óf plug-in (plug-in zal via wat gebabbel moeten..
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Voldoende vermogen (zeg minimaal 180pk, maar liefst >250pk). Genoeg ruimte, liefste wel D segment. Bij EV genoeg range (300km bij minimaal 130km/u)
Long list:

BMW 320i Touring M-sport
BMW i4 M-sport
Cupra Formentor
Ford Focus Wagon ST
Kia Sorrento PHEV
Polestar P2 LR AWD
Seat Tarraco FR PHEV
VW ID4 GTX
Volvo V60 T6 R-design
En een maandje later is alles al geregeld en rond. Vandaag definitief de afspraak gemaakt om 1 september een 2020 Polestar 2 op te halen en mijn 330i vervroegd in te leveren. Uitvoering precies zoals ik hem wil: zwart met Pilot, Plus en Performance pack.

De hoofdreden om zo snel zaken te doen is dat het een 8% model is, dus financieel gedreven. Als ik in 2022 had moeten bestellen had het waarschijnlijk gewoon een 320i of 330i geworden i.p.v. elektrisch. Ik ben er wel ontzettend blij mee! Het rijdt heerlijk comfortabel en soepel en ik vind hem zelf echt mooi, vooral met performance pack.

Ik ga zeker wel dingen missen aan de 330i. Die stuurt toch leuker en ik vind het cognac keer ook nog steeds erg smaakvol en praktisch. En het geluid wordt ook wel dingetje. De 340i demper blijft lekker klinken 8)

@SirLct herkenbaar wat je zegt over de M3P. Ik heb hier ook beetje naar zitten koekeloeren vanwege de ongelofelijke specs en schijnbaar best leuke rij eigenschappen. Maar ik kan me gewoon niet over het design heen zetten. Ik vind het echt een lelijke auto. Ik denk overigens dat de Model 3 een rationelere keuze is dan een Polestar 2. Betere EV. Maar voor mij is een auto niet enkel ratio. Ik zou toch eens onderzoeken wat de mogelijkheden tot jaar verlenging van de Giulia zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door VidaR-9 op 19-08-2021 21:07 ]

• SirLct
VidaR-9 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:03:
[...]

@SirLct herkenbaar wat je zegt over de M3P. Ik heb hier ook beetje naar zitten koekeloeren vanwege de ongelofelijke specs en schijnbaar best leuke rij eigenschappen. Maar ik kan me gewoon niet over het design heen zetten. Ik vind het echt een lelijke auto. Ik denk overigens dat de Model 3 een rationelere keuze is dan een Polestar 2. Betere EV. Maar voor mij is een auto niet enkel ratio. Ik zou toch eens onderzoeken wat de mogelijkheden tot jaar verlenging van de Giulia zijn.
Je slaat spijker op zn kop.
Ik ga proefrijden en ga goed luisteren naar mijn onderbuiksgevoel.
Als de m3p echt zo goed rijd als het wordt beweerd, misschien, heel mischien kan ik over de looks heen.
Van een beauty Giulia naar een beest, zowel looks en performance :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
Tja, je wilt geen 13 in een dozijn auto. Dan kan je de model 3 dus beter gewoon niet eens proefrijden.

De M3P is namelijk veel te snel, daardoor ga je mogelijk die auto kiezen. Daarna krijg je binnen no-time spijt, want je vindt hem lelijk en je ziet hem overal rijden.

Ik rij overigens al een paar jaar model 3 en zie nu als opvolgers alleen de model 3, y of Kia ev6. Terug naar benzine zie ik niet gebeuren.

• SirLct
Smobbo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:51:
Tja, je wilt geen 13 in een dozijn auto. Dan kan je de model 3 dus beter gewoon niet eens proefrijden.

De M3P is namelijk veel te snel, daardoor ga je mogelijk die auto kiezen. Daarna krijg je binnen no-time spijt, want je vindt hem lelijk en je ziet hem overal rijden.

Ik rij overigens al een paar jaar model 3 en zie nu als opvolgers alleen de model 3, y of Kia ev6. Terug naar benzine zie ik niet gebeuren.
Stiekem overweeg ik serieus om de bumper van unplugged dus te gaan importeren.
Dan ben je de enige anders van de 13 in dozijn. Weet ik niet, wellicht ben ik gewoon gek aan het worden :D

• Smobbo
SirLct schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:02:
[...]

Stiekem overweeg ik serieus om de bumper van unplugged dus te gaan importeren.
Dan ben je de enige anders van de 13 in dozijn. Weet ik niet, wellicht ben ik gewoon gek aan het worden :D
Hahaha. Dan moet je volgens mij vooral gewoon voor een auto gaan die je leuk vindt. Ik zou niet voor een paar duizend euro aan een leaseauto gaan sleutelen ;) !

Of zakelijk rijden en privé iets anders erbij?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:33

Oekol

waka waka hey hey

Leasebudget: 615 euro (max 15% eigen bijdragen --> 707 euro)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: geen merkbeleid, enig beleid wat er is, is alle lease auto's wit.
Overige afhankelijkheden: niet meer dan 150 gram uitstoot
Specifieke wensen: Hogere auto is wel een pre voor mijn vriendin en ook zelf vind ik dat wel fijn. Heb hiervoor een Audi Q2 gereden en nu een Golf 7. Beide heerlijke auto's waarvan de Q2 te klein was achterin, de golf in de kofferbak nu we een kleine baby hebben :)
Twijfel tussen: Mazda CX30/ CX5, Skodia Karoq (is niet meer bij elkaar te klikken bij directlease) dus denk dat hij in mijn range valt maar weet het niet 100% zeker. Seat Ateca, Volkswagen Tiguan. Wil geen elektrische auto omdat ik niet thuis kan laden en het laden niet zie zitten. Of het moet zoveel schelen (weet de leaseregeling voor elektrische auto's niet) dat je haast een klasse hoger rijdt, dan wil ik het overwegen.

Voor mij is het interieur an sich veel belangrijker omdat ik er normaal 50.000 per jaar in rij minimaal. Dus goede stoelen (heb nu die ergo stoelen van VW, waar ze zijkanten wat breder zijn. Dat is lekker voor in de bochten dat je er zo lekker in blijft zitten), android auto, groot scherm en dan zijn we er wel volgens mij. 150pk zal wel lekker zijn als het een VAG auto zal worden.

Zie ik dingen over het hoofd of hebben jullie tips qua auto's? Wordt mijn eerste echte auto die ik zelf uit zoek, de vorige twee waren twee keer voorlopers. Waarvan ik in de golf nu 2,5 jaar rij en de Q2 een halfjaar ingereden.

Edit: moet dus witte kleur en zoek een auto vanaf medio april 2022. Wellicht nog interessant met nieuwe modellen of updates

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 19-08-2021 23:19 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:41

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Oekol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:33:
Merkbeleid, zo ja, welke: geen merkbeleid
Specifieke wensen: Hogere auto is wel een pre voor mijn vriendin en ook zelf vind ik dat wel fijn. Heb hiervoor een Audi Q2 gereden en nu een Golf 7. Beide heerlijke auto's waarvan de Q2 te klein was achterin, de golf in de kofferbak nu we een kleine baby hebben :)
Twijfel tussen: Mazda CX30/ CX5, Skodia Karoq (is niet meer bij elkaar te klikken bij directlease) dus denk dat hij in mijn range valt maar weet het niet 100% zeker. Seat Ateca, Volkswagen Tiguan. Wil geen elektrische auto omdat ik niet thuis kan laden en het laden niet zie zitten. Of het moet zoveel schelen (weet de leaseregeling voor elektrische auto's niet) dat je haast een klasse hoger rijdt, dan wil ik het overwegen.

Voor mij is het interieur an sich veel belangrijker omdat ik er normaal 50.000 per jaar in rij minimaal. Dus goede stoelen (heb nu die ergo stoelen van VW, waar ze zijkanten wat breder zijn. Dat is lekker voor in de bochten dat je er zo lekker in blijft zitten), android auto, groot scherm en dan zijn we er wel volgens mij. 150pk zal wel lekker zijn als het een VAG auto zal worden.

Zie ik dingen over het hoofd of hebben jullie tips qua auto's? Wordt mijn eerste echte auto die ik zelf uit zoek, de vorige twee waren twee keer voorlopers. Waarvan ik in de golf nu 2,5 jaar rij en de Q2 een halfjaar ingereden.
Mazda CX30 Luxury in Soul Red.

Prachtig interieur en afhankelijk van je budget de motorisering erbij nemen.

www.google.nl

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

MisteRMeesteR schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:53:
[...]

Mazda CX30 Luxury in Soul Red.

Prachtig interieur en afhankelijk van je budget de motorisering erbij nemen.
Ah goeie! Wij moeten de kleur wit van het bedrijf.
Overigens vind ik de mazda's heel mooi, cx30 vind ik binnen mooier dan de cx5. Andersom de cx5 buiten weer mooier dan de cx30, die zwarte rand aan de onderkant en boven de wielkast langs echt super lelijk. Gekke was volgens mij dat de bagageruimte in liters bij beide weinig scheelde.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Oekol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:07:
[...]

Overigens vind ik de mazda's heel mooi, cx30 vind ik binnen mooier dan de cx5. Andersom de cx5 buiten weer mooier dan de cx30, die zwarte rand aan de onderkant en boven de wielkast langs echt super lelijk. Gekke was volgens mij dat de bagageruimte in liters bij beide weinig scheelde.
Aan jou de keuze of je dan een Artic white wil (basis kleur) of de Snowflake.
De basis kleur is geen metalic lak, de andere wel (en kost daarom iets meer)

Nog een tip: 90% van de tijd kijk je voor de vooruit heen, de andere 10% er tegenaan.
Dan zou de keuze toch iets makkelijker moeten zijn ;)

Aanvulling 2: Zelf heb ik de Mazda3 SkyActiv-X Lux handgeschakeld als leaseauto en de stoelen zijn dik orde. Rotterdam <> Warszawa? Kom nog redelijk fit de auto uit (meer moe van de 1250km dan rug spierpijn)

[ Voor 12% gewijzigd door D_Jeff op 19-08-2021 23:23 ]

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

D_Jeff schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:20:
[...]

Aan jou de keuze of je dan een Artic white wil (basis kleur) of de Snowflake.
De basis kleur is geen metalic lak, de andere wel (en kost daarom iets meer)

Nog een tip: 90% van de tijd kijk je voor de vooruit heen, de andere 10% er tegenaan.
Dan zou de keuze toch iets makkelijker moeten zijn ;)

Aanvulling 2: Zelf heb ik de Mazda3 SkyActiv-X Lux handgeschakeld als leaseauto en de stoelen zijn dik orde. Rotterdam <> Warszawa? Kom nog redelijk fit de auto uit (meer moe van de 1250km dan rug spierpijn)
Overigens is het enige wat me doet twijfelen is dat ik het liefst over ga op automaat tenzij budget. Nu weet ik dat mazda beter is met schakel, dat je eigenlijk met mazda geen automaat moet overwegen tov DSG bijvoorbeeld. Ander dingetje is dat het panoramadak bij mazda zwaar teleurstelt ten opzichte van 1 bij VAG.
Ben er nog steeds niet over uit of ik dat jou per se een deal breaker vind of niet. De assistent pakketten die nu op m'n golf zitten zijn echt chill en dan vooral de acc, als het automaat zou zijn kan die ook echt tot stilstand en weer optrekken. Lijkt me mega relaxt. Ga je het vaak gebruiken? Als er weer files komen zeker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Oekol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:07:
[...]

.. .
Daar zou ik zoveel moeite mee hebben..
Dus jij moet elke maand betalen voor een auto en dan mag je nog niet eens de kleur kiezen?? Dan zou ik bijna private lease overwegen en een knalrode nemen en die tussen de andere witte leaseauto's zetten..

Ik snap dat je bepaalde auto's niet mag kiezen (bijvoorbeeld geen cabrio), of opties vanwege de uitstraling van het bedrijf. Maar alleen wit?? why?

*sowieso

• D_Jeff
@Oekol
60 maanden | 30k/jaar | Winterbanden | budget vervangend vervoer | 500 euro eigen risco

Mazda CX-30 Luxury (zwart leer) plus:
- Automaat
- 360 graden camerapakket
- Snowflake White

Geeft een uitkomst van 697 euro/maand (zonder brandstof).

Mazda CX-30 Luxury (zwart leer, handgeschakeld) plus:
- Snowflake White

Geeft een uitkomst van 666 euro/maand (zonder brandstof).

Het dakraampje mis ik trouwens niet: Minder pottenkijkers en je dakconstructie wordt niet iets verzwakt.
Biedt trouwens wel de kans om er een mooie "White&black editie" van te maken; bij de dealer kan je helemaal losgaan met strips enz.

@DonJunior Wit is momenteel de snelst leverbare kleur en meestal voor de bijrijder de goedkoopste kleur.
Als extraatje: Wit kaatst een deel van het zonlicht terug, waardoor het iets langer duurt voordat de auto van binnen heet is.

[ Voor 15% gewijzigd door D_Jeff op 19-08-2021 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Merkbeleid, zo ja, welke: geen merkbeleid, enig beleid wat er is, is alle lease auto's wit.

Edit: moet dus witte kleur en zoek een auto vanaf medio april 2022. Wellicht nog interessant met nieuwe modellen of updates
Nog aantal opties:
- Toyota Rav4. De hybrid past binnen je co2 regel. Lekker veel ruimte.
- Peugeot 3008. Weet niet precies wanneer de nieuwe komt. Want ze hebben net een nieuwe 308, en ik dacht de huidige 3008 is meer een facelift ipv nieuwe model. Bij de huidige 3008 is zelfs een hybrid 225pk in je budget past met alle opties. Wil je besparen qua budget kun je ook kijken naar 2008. In juiste pack met dikke velgen ziet er ook goed uit moet ik zeggen.
- Nissan Qashqai past makkelijk in je budget. Net vernieuwd. Stiekem vind ik het mooi eruitzien.
Zit allerlei technologie in qua rijassistentie.
- Jeep Compass. Zie je te weinig maar vind ik eigenlijk best dik. De hybride 190pk versie past in je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Oekol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:29:
[...]

.. De assistent pakketten die nu op m'n golf zitten zijn echt chill en dan vooral de acc, als het automaat zou zijn kan die ook echt tot stilstand en weer optrekken. Lijkt me mega relaxt. Ga je het vaak gebruiken? Als er weer files komen zeker...
Joh die ACC gebruik ik al. zodra ik hier de straat uit ben. Zo relaxt. Op mijn vorige Golf 7.5 (150pk variant 1.5 DSG) was het al geniaal maar op mijn nieuwe ID.3 (sinds twee weken) werkt het nóg beter. De auto grijpt bijvoorbeeld niet meer zo bruusk in, zoals de Golf soms nog wilde doen als er ineens een auto voor je op de snelweg invoegt. Alles gaat veel subtieler en beheerst. De ID.3 houdt ook rekening met de GPS en ziet nu (i.t.t de Golf) dat er een kruispunt/rotonde aan komt en anticipeert daarop door alvast af te remmen.
Kan me voorstellen dat dit op de Golf 8 net zo werkt..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 11:01
DonJunior schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 07:46:
[...]

Joh die ACC gebruik ik al. zodra ik hier de straat uit ben. Zo relaxt. Op mijn vorige Golf 7.5 (150pk variant 1.5 DSG) was het al geniaal maar op mijn nieuwe ID.3 (sinds twee weken) werkt het nóg beter. De auto grijpt bijvoorbeeld niet meer zo bruusk in, zoals de Golf soms nog wilde doen als er ineens een auto voor je op de snelweg invoegt. Alles gaat veel subtieler en beheerst. De ID.3 houdt ook rekening met de GPS en ziet nu (i.t.t de Golf) dat er een kruispunt/rotonde aan komt en anticipeert daarop door alvast af te remmen.
Dat zit op alle nieuwe VAG modellen inderdaad. Mijn Leon doet dat ook. Ook alvast de motor starten als de auto voor je in beweging komt. Of, subtiel, iets sneller afremmen als je gas los laat en je richting een rotonde gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Ik snap echt precies wat je bedoelt en inderdaad, als ik de 30 weg op draai gaat hij al aan (30 is met een handbak natuurlijk de minimale snelheid). Ook dat 'bruusk' snap ik exact wat je bedoelt. Kan alleen maar beter worden!
D_Jeff schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:46:
@Oekol
60 maanden | 30k/jaar | Winterbanden | budget vervangend vervoer | 500 euro eigen risco

Mazda CX-30 Luxury (zwart leer) plus:
- Automaat
- Snowflake White

Geeft een uitkomst van 697 euro/maand (zonder brandstof).

Mazda CX-30 Luxury (zwart leer, handgeschakeld) plus:
- Snowflake White

Geeft een uitkomst van 666 euro/maand (zonder brandstof).

Het dakraampje mis ik trouwens niet: Minder pottenkijkers en je dakconstructie wordt niet iets verzwakt.
Biedt trouwens wel de kans om er een mooie "White&black editie" van te maken; bij de dealer kan je helemaal losgaan met strips enz.

@DonJunior Wit is momenteel de snelst leverbare kleur en meestal voor de bijrijder de goedkoopste kleur.
Als extraatje: Wit kaatst een deel van het zonlicht terug, waardoor het iets langer duurt voordat de auto van binnen heet is.
Heb even de literinhoud van de kofferbak gekeken en die valt echt zwaar tegen. Mijn golf heeft nu 380 en we komen ruimte te kort. We zijn met drie auto's naar onze vakantieadres gereden (1 voor de caravan, want geen trekhaak, 1 voor kinderwagen, stoelen, maxicosi etc etc etc en 1 volgepropt met kleren en drank drinken eten etc :F )

Ik zoek eigenlijk wel naar een kofferbak met richting de 500 liter. Vandaar ook dat die Karoq mij heel interessant lijkt.
SirLct schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:51:
[...]

Nog aantal opties:
- Toyota Rav4. De hybrid past binnen je co2 regel. Lekker veel ruimte.
- Peugeot 3008. Weet niet precies wanneer de nieuwe komt. Want ze hebben net een nieuwe 308, en ik dacht de huidige 3008 is meer een facelift ipv nieuwe model. Bij de huidige 3008 is zelfs een hybrid 225pk in je budget past met alle opties. Wil je besparen qua budget kun je ook kijken naar 2008. In juiste pack met dikke velgen ziet er ook goed uit moet ik zeggen.
- Nissan Qashqai past makkelijk in je budget. Net vernieuwd. Stiekem vind ik het mooi eruitzien.
Zit allerlei technologie in qua rijassistentie.
- Jeep Compass. Zie je te weinig maar vind ik eigenlijk best dik. De hybride 190pk versie past in je budget.
Die Jeep moet ik denk ik een keer in het echt zien, die Qashqai vorig week bij de dealer zien staan toen we langsreden. Direct wat filmpjes op Youtube bekeken. Ziet er inderdaad niet verkeerd uit!
2008 is te klein, die heeft een collega. 3008 hele mooie auto behalve het stuur, daar moet ik maar eens in gaan rijden. Het ziet er wat mij betreft in ieder geval niet uit. Die Toyota Rav4 is sowieso ruim, moet ik ook maar eens in ruiken met wat filmpjes kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
[...]

Ik heb een Golf 7 als voorloper (met handbak helaas) en daarmee ontbreekt 90% van de toegevoegde waarde van de ACC wat mij betreft. De fileassistentie heb ik niet, dat is juist fantastisch. En op de snelweg vind ik de ACC echt een nerveus gedoe, ik compenseer zó vaak met gas bijgeven. Voornamelijk omdat hij zelfs op de kortste afstand al zo snel begint met afremmen (lees: gas loslaten) op de snelweg voor een auto voor je, dat je eigenlijk beter non-stop links kan blijven rijden als je na 19.00 lekker door wil rijden. Een stuk waar ik normaal voor 10-15 seconden naar rechts zou gaan tussen twee auto's blijf ik tegenwoordig standaard links rijden als ik geen verkeer achter me heb, puur omdat anders die ACC al na 5 seconden denkt: "daar in de verte rijdt een auto, laat ik maar alvast iets gas terugnemen".

Blijven alleen provinciale wegen over waar je lekker achter je voorganger aan kan kachelen, maar die rijd ik zelden in de Randstad. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

BigSmurf schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:55:
[...]
Ik heb een Golf 7 als voorloper (met handbak helaas) en daarmee ontbreekt 90% van de toegevoegde waarde van de ACC wat mij betreft. De fileassistentie heb ik niet, dat is juist fantastisch. En op de snelweg vind ik de ACC echt een nerveus gedoe, ik compenseer zó vaak met gas bijgeven. Voornamelijk omdat hij zelfs op de kortste afstand al zo snel begint met afremmen (lees: gas loslaten) op de snelweg voor een auto voor je, dat je eigenlijk beter non-stop links kan blijven rijden als je na 19.00 lekker door wil rijden. Een stuk waar ik normaal voor 10-15 seconden naar rechts zou gaan tussen twee auto's blijf ik tegenwoordig standaard links rijden als ik geen verkeer achter me heb, puur omdat anders die ACC al na 5 seconden denkt: "daar in de verte rijdt een auto, laat ik maar alvast iets gas terugnemen".

Blijven alleen provinciale wegen over waar je lekker achter je voorganger aan kan kachelen, maar die rijd ik zelden in de Randstad. :+
Je weet dat je de intensiteit kunt aanpassen hé? Als je auto op sport staat (ergens in het menu) geeft hij snel gas en remt laat(lees:abrupt). Ik gebruik het onderhand als een soort one pedal drive. Geef alleen gas als ik soms rechts de afslag af ga en hij dan remt. Met gas hef je het op en gaat hij wel door. Ook kan je de auto tot 2 seconden instellen (dichtbijzijnde) als je dat niet hebt kijkt hij inderdaad heel ver vooruit.

Edit:
Valt wel op dat de restwaarde bij VAG hoger ligt dan een exoot uit Azië bijv. Voor mijn gevoel kan ik een tiguan aanklikken en onder de 707 blijven en als ik een willekeurige qashqai aanklik kom ik op 't zelfde en heb ik geen opties aangeklikt.

Is dit waar? Is de beste bang for buck een Duitse?

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 20-08-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 23:04

djidee

Mr. Slungel

Lukt een XC40 niet? Komt ook nog een nieuwe snuit op, weet niet wanneer (zoals de C40 gekregen heeft).
Mbt stoelen en comfort (veel km's) is een Volvo wel heel fijn. Maar volgens mij relatief prijzig in de lease

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 23:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zag gisteren voor het eerst een Lynk & co in het wild. Van de zijkant ziet de wagen er ok uit. Achterkant echter :X
Snap ookniet waarom jezoiets in de lease zou willen. Concept van L&co is dat je hem ook kunt delen binnen de "community". Los van het feit datmijn bullshitradar van af gaat, mag dat ook noet van een leasemij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:41

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

The Eagle schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:32:
Ik zag gisteren voor het eerst een Lynk & co in het wild. Van de zijkant ziet de wagen er ok uit. Achterkant echter :X
Snap ookniet waarom jezoiets in de lease zou willen. Concept van L&co is dat je hem ook kunt delen binnen de "community". Los van het feit datmijn bullshitradar van af gaat, mag dat ook noet van een leasemij.
Staat idd niet in de keuzelijst van merken bij onze leasemy. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soGO3hD_FBVkaYPLfq7pnHfKe7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1n8anaCYwkW6LyucMAl0CMny.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

djidee schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:40:
[...]

Lukt een XC40 niet? Komt ook nog een nieuwe snuit op, weet niet wanneer (zoals de C40 gekregen heeft).
Mbt stoelen en comfort (veel km's) is een Volvo wel heel fijn. Maar volgens mij relatief prijzig in de lease
Is volgens mij echt heel duur ten opzichte van andere vergelijkbare auto's in dezelfde klasse. Mooie auto wel, al vind ik het interieur niet zo denderend.

@SirLct
Die 308 ziet er heel mooi uit, ga de 3008 in de gaten houden. 'zelfs de hybrid 225pk mogelijk' is hybrid zo positief dan? Ik sla telkens de hybrids over met zoeken aangezien ik dan direct denk aan dat je moet opladen bij een paal en dan je anders gewoon die 130pk hebt bij wijze van(dus dan is 225pk leuk op papier maar is het vaak 130pk voor mij) . Of worden hybrides automatisch tijdens remmen en alles opgeladen?

[ Voor 45% gewijzigd door Oekol op 21-08-2021 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 08:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Oekol Ik gooi hem er (weer) even in: Honda Civic? Niet 13 in een dozijn, kofferbak van bijna 500 liter en vergeleken met je andere opties ook niet te duur volgens mij. Is er alleen niet als hybride, dat komt pas bij het nieuwe model (vanaf modeljaar 2022 in USA, hier waarschijnlijk pas 2023). De SUV versie is er wel als hybride: CR-V. In het najaar volgt de kleinere SUV/crossover HR-V ook als hybride. Die ziet er een beetje uit als de Hyundai Ioniq 5.

Voor de Mazda zou ik in jouw geval eerder naar de CX5 dan CX30 kijken. De CX30 is niet bepaald ruim.

Hybride is trouwens wat anders dan plug-in hybride. Een plug-in hybride (PHEV) heeft een grotere batterij dan een "normale" hybride, waardoor die vaak zo'n 50 km puur elektrisch kan rijden. Daardoor is hij wel (nog) zwaarder en moet je stekkeren om ook echt gebruik te maken van dat elektrisch rijden. Gewoon hybride is bijvoorbeeld een Toyota Corolla of Prius. Daarbij wordt een iets grotere accu dan een standaard-ICE heeft steeds als het mogelijk is bijgeladen, en helpt hij een beetje mee als het kan. Dat zorgt voor een iets lager verbruik dan een auto zonder die assistentie, maar hij kan vaak maar heel beperkt puur elektrisch rijden. Zowel hybrides als plug-in hybrides zullen trouwens proberen zoveel mogelijk energie terug te winnen tijdens afremmen, maar verwacht daar geen wonderen van. Het extra vermogen zal je wel vaak kunnen gebruiken omdat ze hun batterij vaak niet helemaal leeg zullen rijden zodat die ondersteuning mogelijk blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
gwystyl schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:53:
@Oekol Ik gooi hem er (weer) even in: Honda Civic? Niet 13 in een dozijn, kofferbak van bijna 500 liter en vergeleken met je andere opties ook niet te duur volgens mij. Is er alleen niet als hybride, dat komt pas bij het nieuwe model (vanaf modeljaar 2022 in USA, hier waarschijnlijk pas 2023). De SUV versie is er wel als hybride: CR-V. In het najaar volgt de kleinere SUV/crossover HR-V ook als hybride. Die ziet er een beetje uit als de Hyundai Ioniq 5.

Voor de Mazda zou ik in jouw geval eerder naar de CX5 dan CX30 kijken. De CX30 is niet bepaald ruim.

Hybride is trouwens wat anders dan plug-in hybride. Een plug-in hybride (PHEV) heeft een grotere batterij dan een "normale" hybride, waardoor die vaak zo'n 50 km puur elektrisch kan rijden. Daardoor is hij wel (nog) zwaarder en moet je stekkeren om ook echt gebruik te maken van dat elektrisch rijden. Gewoon hybride is bijvoorbeeld een Toyota Corolla of Prius. Daarbij wordt een iets grotere accu dan een standaard-ICE heeft steeds als het mogelijk is bijgeladen, en helpt hij een beetje mee als het kan. Dat zorgt voor een iets lager verbruik dan een auto zonder die assistentie, maar hij kan vaak maar heel beperkt puur elektrisch rijden. Zowel hybrides als plug-in hybrides zullen trouwens proberen zoveel mogelijk energie terug te winnen tijdens afremmen, maar verwacht daar geen wonderen van. Het extra vermogen zal je wel vaak kunnen gebruiken omdat ze hun batterij vaak niet helemaal leeg zullen rijden zodat die ondersteuning mogelijk blijft.
Niet helemaal mee eens. De CLA250e die ik als leenauto bij onderhoud had, kon ik in de sport stand volledig 'opladen' met regenereren.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Honda civic nee, te laag. Ioniq 5 vind ik heel gaaf er uit zien, vrouwlief wat minder. Hr-v net te krap denk ik, wil ook boven de range zitten van deze Hr-v Peugeot 2008 etc. Dus ik ga de cr-v ook wel even in de gaten houden.
Qua hybride hoop ik dat het automatisch oplaad want ik zie mezelf echt niet stekkeren voor 50km range. ;)

Overigens qua ruimte kijk ik alleen naar de kofferbak, want onze kleine is 13 weken en als ik over 3 a 4 jaar een andere auto kies is ze nog niet groot. De cx30 en cx5 hebben bijna dezelfde liters in de bagageruimte, wat mij verwonderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 22-08-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Dat zorgt voor een iets lager verbruik dan een auto zonder die assistentie
Ik heb nu tijdelijk een Corolla en dat ding rijdt in de stad en met 100 op de snelweg gewoon gemiddeld 1 op 25. Dat vind ik niet iets lager verbruik, maar een enorme verbetering. Dat is ook de reden dat het brandstof component van de lease voor deze auto enorm veel lager is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 08:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

jongetje schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

Ik heb nu tijdelijk een Corolla en dat ding rijdt in de stad en met 100 op de snelweg gewoon gemiddeld 1 op 25. Dat vind ik niet iets lager verbruik, maar een enorme verbetering. Dat is ook de reden dat het brandstof component van de lease voor deze auto enorm veel lager is.
Ik heb zelf een Corolla, en heb over de afgelopen 75000 km een verbruik van 1:19,4. Volgens mijn tankpas wordt er gemiddeld 1:17,4 mee gereden, terwijl hij volgens de fabriek 1:27 moet halen.
Ik rij zo'n 85 km enkele reis naar werk met een stukje 80km/h en daarna een groot stuk snelweg 100 km/h. Ik rij bijna altijd op cruise controle en probeer goed te anticiperen.
Ik denk dat een gewone hybride best wat zuiniger is dan een volledig benzine auto, maar het komt echt niet in de buurt van het theoretisch verbruik over de hele lease periode.
Voor zo'n verbruikstest wordt een bepaald parcours gereden met bepaalde tijden en snelheden. Dat is leuk voor het vergelijken van verbruik tussen verschillende modellen, maar natuurlijk nooit realistisch voor werkelijk verbruik bij de duizenden verschillende omstandigheden waarin auto's gebruikt worden. Als de brandstofcomponent op basis van fabrieksopgave is, is dat een leuke meevaller voor de leaser, maar voor het bedrijf volgt ongetwijfeld een afrekening op basis van echt verbruikte brandstof.
Dean Martin schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:14:
[...]

Niet helemaal mee eens. De CLA250e die ik als leenauto bij onderhoud had, kon ik in de sport stand volledig 'opladen' met regenereren.
Een (plugin) hybride zal altijd proberen de batterij zo vol te houden dat hij ook echt kan bijdragen aan extra vermogen of lager verbruik, en blijkbaar in sommige omstandigheden de batterij helemaal vol laden, maar het is fysisch onmogelijk dat hij meer oplaadt dan hij aan vermogen afgeeft.
Mijn gewone hybride laadt ook de batterij bij door regeneratief remmen, maar als dat niet genoeg doet, gebruikt hij gewoon een stukje vermogen van de benzinemotor om de accu op een bepaald niveau te houden.

@Oekol hoewel de baby nu klein is, neemt de zooi die je moet meenemen nu wel meer plek in dan over 4 jaar..... onze zoon is ruim 5, en we hebben nog een klein kinderzitje, maar geen maxi-cosi en wandelwagen meer. Het verbaast mij ook dat de CX30 en CX5 bijna dezelfde bagageruimte hebben, terwijl de CX5 best wat groter is. Kijk naast de liters ook naar de indeling: vorm of dubbele bodem kunnen een boel uitmaken in praktische bruikbaarheid, terwijl de grootte dan op papier bijna hetzelfde is.

[ Voor 36% gewijzigd door gwystyl op 22-08-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:16
Oekol schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Honda civic nee, te laag. Ioniq 5 vind ik heel gaaf er uit zien, vrouwlief wat minder. Hr-v net te krap denk ik, wil ook boven de range zitten van deze Hr-v Peugeot 2008 etc. Dus ik ga de cr-v ook wel even in de gaten houden.
Qua hybride hoop ik dat het automatisch oplaad want ik zie mezelf echt niet stekkeren voor 50km range. ;)

Overigens qua ruimte kijk ik alleen naar de kofferbak, want onze kleine is 13 weken en als ik over 3 a 4 jaar een andere auto kies is ze nog niet groot. De cx30 en cx5 hebben bijna dezelfde liters in de bagageruimte, wat mij verwonderd.
Ik ben een beetje in dezelfde categorie aan het oriënteren. De cr-v zat in mijn optiek echt bijzonder krap, de 2008 zat al ruimer.

Qua ruimte kom ik toch steeds weer terug bij VW, Seat en Ford. Is een T-Roc of Kuga niet wat? Die zitten net in een iets lager budget, dus die kan je lekker volhangen met opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

jordje schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:16:
[...]

Ik ben een beetje in dezelfde categorie aan het oriënteren. De cr-v zat in mijn optiek echt bijzonder krap, de 2008 zat al ruimer.

Qua ruimte kom ik toch steeds weer terug bij VW, Seat en Ford. Is een T-Roc of Kuga niet wat? Die zitten net in een iets lager budget, dus die kan je lekker volhangen met opties.
Ik vind Ford niet zo je van het, interieur is ouderwets/niet bij de tijd genoeg naar mijn smaak. De T-roc heeft een andere collega, mijn golf is mooier qua afwerking echt veel hard plastic.

Waarom overweeg jij geen Skoda? Staat bekend om ruimte, ik overweeg sterk de Karoq, al is die op directlease niet meer bij elkaar te klikken. Sowieso opties - - > dikke bak. Ooit bij de audi dealer leuke dialoog mee gehad, A4 met opties of a6 kaal. Waren genoeg die de a6 kaal gingen rijden omdat het een hoger cijfertje was. Wij waren beide van mening dat de auto om jou draait en niet dat de ander 'denkt' dat het een dikke bak is.

De qashqai zag ik vandaag ook geparkeerd staan en dan denk je ja leuk. Echter zie je dan dat die 0-100 in 12,5 seconden doet onderhand. Dat gaat niet leuk worden voor mijn stoplicht sprintjes als ik alleen in de auto zit. Dat is echt een no go haha.

Longlist tot nu toe:
- VW Tiguan
- Skoda Karoq
- Seat Ateca
- Mazda cx30/cx5 (scheelt qua kofferbak heel weinig)
- Toyota cr-v
- Peugeot 3008 (even afwachten of die net zo mooi als de 308 wordt <3)
- Toyota rav 4
- jeep compass
- Nissan qashqai
- Citroen c5x (maar heb moeite met de achterkant)
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Oekol schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

Ik vind Ford niet zo je van het, interieur is ouderwets/niet bij de tijd genoeg naar mijn smaak. De T-roc heeft een andere collega, mijn golf is mooier qua afwerking echt veel hard plastic.
Mjah, ben ik wel mee eens. Alhoewel, zo'n Kuga Vignale :9~
Waarom overweeg jij geen Skoda? Staat bekend om ruimte, ik overweeg sterk de Karoq, al is die op directlease niet meer bij elkaar te klikken.
Het liefst zou ik een automaat nemen, maar dan voldoen de Skoda's niet meer aan onze (absurde) uitstooteisen. Ik zal voor de gein wel eens een kijkje gaan nemen naar een Kamiq, misschien dat het me toch overtuigt om een handbak te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

jordje schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Mjah, ben ik wel mee eens. Alhoewel, zo'n Kuga Vignale :9~

[...]

Het liefst zou ik een automaat nemen, maar dan voldoen de Skoda's niet meer aan onze (absurde) uitstooteisen. Ik zal voor de gein wel eens een kijkje gaan nemen naar een Kamiq, misschien dat het me toch overtuigt om een handbak te nemen.
Hoeveel gram mag je maximaal? Kamiq is zeker niet verkeerd bij de buren staat er 1. Dacht oprecht dat dat een karoq was. Je ziet het pas aan de binnenkant.

Even naar het interieur van de 2021 versie van die ford kuga vignale gekeken. Dat is prima, ik had het oudere interieur nog voor me. Doe de Ford ook wel op m'n longlist :)
Longlist tot nu toe:
- VW Tiguan
- Skoda Karoq
- Seat Ateca
- Toyota cr-v
- Toyota rav 4
- jeep compass
- Nissan qashqai
- Citroen c5x (maar heb moeite met de achterkant)
- Ford Kuga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
[...]
De octavia en suberb zijn ook als phev.
(Al zou ik nu even geen Octavia nemen met alle software problemen die spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Oekol schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Hoeveel gram mag je maximaal? Kamiq is zeker niet verkeerd bij de buren staat er 1. Dacht oprecht dat dat een karoq was. Je ziet het pas aan de binnenkant.
124 gram uit m'n hoofd.
jongetje schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

De octavia en suberb zijn ook als phev.
(Al zou ik nu even geen Octavia nemen met alle software problemen die spelen).
Bedoel je de mhev? Superb past sowieso niet binnen het budget, en het liefst zit ik ook wat hoger, maar ik zal eens in de octavia stappen als ik bij de dealer ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
[...]
Toevallig zeiden mijn vriendin en ik gisteren tegen elkaar dat we die Kamiq écht een mooie auto vinden in zijn segment. We reden er achter en het is echt een grote, volwassen auto.
De tegenhangers in zijn segment (Arona en T-cross) vinden we dan weer niets aan. Als ik over een paar jaar mijn huidige auto inwissel (ik heb geen lease, vriendin wel) zou het zomaar kunnen zijn dat ik naar een tweedehands Kamiq ga kijken: mooi design en ontzetten ruim in zijn segment :)
Succes met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
@jongetje @gwystyl Brandstofvoorschot van mijn Corolla 2.0 hybrid was ook bizar laag. In theorie kan dat ook, maar ik reed er gemiddeld 1 op 15 mee, met uitschieters naar ruim 1 op 20 bij veel file en drukte en ruim onder de 1 op 10 in Duitsland. :D Ik was vooral over dat tweede nogal verbaasd, maar blijkbaar doet het hybridesysteem boven de 120-130 eigenlijk helemaal niks meer en dan is het gewoon een ongeblazen 2-liter. Weinig zuinig aan. Rijd je overal netjes 100 of veel provinciaal, dan is 1 op 22 eenvoudig haalbaar. Maakt met een tankpas natuurlijk weinig uit, maar de tank is niet al te groot, dat was af en toe wel irritant.

Heb hem ingeleverd bij wissel werkgever, maar ik vond het wel een hele fijne auto verder. Hij heeft z'n Japanse fratsen, waaronder een tragisch slecht multimediasysteem, maar met Carplay boeide dat ook weer niet. Ik zou hem zo weer nemen als ik in dat segment zou zoeken. De TS is bovendien enorm ruim. Goede stoelen in de Executive/Premium/GR Sport uitvoeringen. Wel alleen in de 2.0 versie, de 1.8 is me toch net wat te mak i.c.m. CVT (veel toeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Oekol schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:27:
[...]

Is volgens mij echt heel duur ten opzichte van andere vergelijkbare auto's in dezelfde klasse. Mooie auto wel, al vind ik het interieur niet zo denderend.

@SirLct
[...]

Die 308 ziet er heel mooi uit, ga de 3008 in de gaten houden. 'zelfs de hybrid 225pk mogelijk' is hybrid zo positief dan? Ik sla telkens de hybrids over met zoeken aangezien ik dan direct denk aan dat je moet opladen bij een paal en dan je anders gewoon die 130pk hebt bij wijze van(dus dan is 225pk leuk op papier maar is het vaak 130pk voor mij) . Of worden hybrides automatisch tijdens remmen en alles opgeladen?
Nou ja, 225pk is toch leuker dan 130 :D
Het drukt een beetje de brandstof gedeelte, maar je lease norm is excl brandstof dus je heb er eigl niet zoveel aan. De phev is met stekker, maar kan zonder ook. Die laadt dan tijdens remmen.
Als je van de vermogen wil genieten wel stekkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
SirLct schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:09:
[...]

Nou ja, 225pk is toch leuker dan 130 :D
Het drukt een beetje de brandstof gedeelte, maar je lease norm is excl brandstof dus je heb er eigl niet zoveel aan. De phev is met stekker, maar kan zonder ook. Die laadt dan tijdens remmen.
Als je van de vermogen wil genieten wel stekkeren.
Wel meer dan 'een beetje' overigens. Bij Athlon is het al snel €300,- vs. €50,-
Bij de PHEV's dan. MHEV is niet veel anders dan benzine.

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 23-08-2021 08:59 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuzzy
Oekol schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

-
Ik ben pas sinds dit jaar naar leaseauto's aan het kijken en ik snap dit statement nooit zo goed. Ik zie het vaker voorkomen, maar inmiddels meerdere proefritjes gemaakt met onder andere de Citroën C4, Renault Arkana, Audi A3 en in de showroom ook in VW's, Peugeot en Toyota gezeten en die zijn allemaal echt niet duidelijk beter qua interieur dan de huidige generatie Ford (Puma st-line x ter referentie gehad). Andere merken vooral veel hard glanzend plastic waar je vingerafdrukken op ziet en mindere stoelen. Misschien is het niet eerlijk om (bijna) top model Puma tegenover instapper A3 te zetten maar de A3 is nog steeds duurder in aanschaf en van een 'premium' merk had ik wel meer verwacht.

Misschien is dit iets van eerdere generaties Ford en is dat blijven hangen? Nogmaals ik kijk pas sinds dit jaar en heb van Ford ook niet meer bekeken dan de Puma, die relatief nieuw is. Denk dat de Kuga vergelijkbaar interieur zal hebben.

Edit: Zie nu dat je in een later comment aangeeft dat je met de oudere generatie in je hoofd zat. Goed om te weten dat Ford dus die kritiek heeft aangepakt.

[ Voor 6% gewijzigd door wuzzy op 23-08-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:31
The Eagle schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:32:
Dat veel LM's het niet willen lijkt mij wel logich, verzekeringstechnisch en (in het geval van leasen incl. brandstof) misschien het gebruik.
Maar ik vind het concept best aardig uitgewerkt. Als je hem zelf private-least via L&C is je auto bij uitleen all-risk verzekerd, en je hoeft hem niet aan iedereen uit te lenen/ kan selectief zijn wat betreft uitleners.
Ik zou er zelf niet zoveel problemen mee hebben (ik rijd een Tesla Model 3) als iemand anders dat ding meepakt op dagen dat hij toch stil staat, als ik er nog wat mee opschiet financieel gezien. Maar het concept moet je wel liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuzzy
@Oekol Heb niet al je comments doorgelezen, maar eventueel al in de hoek van DS gekeken? DS4 met luxe uitrusting of zelfs DS7 Crossback instapper moeten wel passen geloof ik. Heb er zelf nooit in gezeten maar zouden de premium modellen van de PSA groep moeten zijn, dus iets meer aandacht aan interieur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 11:01
wuzzy schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:03:
[...]

Ik ben pas sinds dit jaar naar leaseauto's aan het kijken en ik snap dit statement nooit zo goed. Ik zie het vaker voorkomen, maar inmiddels meerdere proefritjes gemaakt met onder andere de Citroën C4, Renault Arkana, Audi A3 en in de showroom ook in VW's, Peugeot en Toyota gezeten en die zijn allemaal echt niet duidelijk beter qua interieur dan de huidige generatie Ford (Puma st-line x ter referentie gehad). Andere merken vooral veel hard glanzend plastic waar je vingerafdrukken op ziet en mindere stoelen. Misschien is het niet eerlijk om (bijna) top model Puma tegenover instapper A3 te zetten maar de A3 is nog steeds duurder in aanschaf en van een 'premium' merk had ik wel meer verwacht.

Misschien is dit iets van eerdere generaties Ford en is dat blijven hangen? Nogmaals ik kijk pas sinds dit jaar en heb van Ford ook niet meer bekeken dan de Puma, die relatief nieuw is. Denk dat de Kuga vergelijkbaar interieur zal hebben.

Edit: Zie nu dat je in een later comment aangeeft dat je met de oudere generatie in je hoofd zat. Goed om te weten dat Ford dus die kritiek heeft aangepakt.
In eerdere generaties liep Ford altijd behoorlijk achter. Ze hebben nu een mooie inhaalslag gemaakt, maar ik vind het er nog steeds niet heel modern uitzien. Wel fijn dat je alles nog met knoppen kan doen, in plaats van met niet-verlichte touch knoppen voor de temperatuur.. kuch*Seat Leon*kuch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

wuzzy schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:43:
@Oekol Heb niet al je comments doorgelezen, maar eventueel al in de hoek van DS gekeken? DS4 met luxe uitrusting of zelfs DS7 Crossback instapper moeten wel passen geloof ik. Heb er zelf nooit in gezeten maar zouden de premium modellen van de PSA groep moeten zijn, dus iets meer aandacht aan interieur.
Qua Ford had in inderdaad de oude versie met een mega saaie interieur (vaste telefoon in het interieur bij wijze van :+). Nu een mooi scherm, mooie knoppen voor de AC dus dikke prima.

Qua DS hele goeie tip! Die gaat bij de longlist. DS4 even gekeken en die is mooi maar veel te krap in de kofferbak. De DS7 crossback komt op 't lijstje er bij. Thanks voor je input! Zo'n zin om deze longlist te verkorten door langs de dealers te gaan einde jaar/voorjaar.
Longlist tot nu toe:
- VW Tiguan
- Skoda Karoq
- Seat Ateca
- Toyota cr-v
- Toyota rav 4
- jeep compass
- Nissan qashqai
- Citroen C5X (maar heb moeite met de achterkant)
- Ford Kuga
- DS7 crossback

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLct
SirLct schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:29:
Door chipstekorten en verhoging bijtelling e.d. ben ik ook vroeg gaan orienteren voor de vervanging van de Giulia.

Leasebudget: +/- 1200
Kilometrage per jaar: 35000 norm
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, LM gebruik standard berekening (weet niet precies, vlgs mij geen fabrieksopgave maar ook niet de werkelijke. Ergens ertussen.
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Niet echt
Specifieke wensen: Jah, wat moet ik hier zeggen, opnieuw Giulia staat nog steeds op nr 1. Maar vs 4 jaar geleden zijn autoprijzen behoorlijk gestegen en vraag ik me af waarom ik zo meteen 10k meer bijtelling gaat betalen voor eigenlijk dezelfde auto. Specifieke wensen: performance, lekker sturen, geen 13 in dozijn.
Uiteindelijke keuze: ?

Ik moet dus eigenlijk tot volgend jaar april/mei.
Maar ik ben al wezen kijken en een gelijkwaardige Giulia kost 10k meer dan 4 jaar geleden (of niet meer als ik dingen wil toevoegen). Begrijp me niet verkeerd, is nog steeds fantastisch, en vs 3 serie of andere klasgenoten, krijg je nog steeds beter value for money and mega glimlach elke keer.

Probleem met de Giul is dat ie nogal zuipt, omdat ik incl brandstof lease, beperkt het enigszins de budget.
De weg om dit om te zeilen is PHEV en helaas gaat Alfa denk ik niet doen met de Giulia. Misschien de Tonale maar te onzeker (prijs ook waarschijnlijk een issue).

Ik ben dus C300e gaan kijken (nog niet beschikbaar) en dit zou denk ik net binnen budget vallen (of met eigen bijdrage). Ik weet alleen nog niet of ik mijzelf een Merc man wil noemen/ associeren.
Begrijp me niet verkeerd, vind de nieuwe C leuk uitzien en 320pk zou voldoende zijn.
Er zijn mensen in mn omgeving, familie, vrienden die me gek verklaren waarom ik nog twijfel als ik een Merc kan rijden. Maar ik hecht niet zoveel waarde aan merk, vooral niet omdat "iedereen" vindt dat het een luxe merk is. Dan maar liever een Alfa! :D

Volgende optie is om elektrisch te gaan rijden. Doel is dan om te kijken of ik nog 2021 auto kan leasen, dus afkoop de 4 maanden van 2022. Moet nog berekenen of het netto beter is over de gehele periode.

Een kennis werkt bij volvo dus vorige week V60 T6, XC40 P8, en ook Polestar 2 gereden.
V60 T6: veel ruimte, opzich wel lekker met kinderen, maar echt geen fan van de scherm (zelfde trouwens voor de XC40 en Polestar). Snap niet waarom men denken dat het goed idee is om alles in de scherm te zetten. Wel lekker comfy en voor langere (saaie) reis is het mss een goede companion. Maar tov de Giulia is die wel trager. 6s naar de honderd (tov fabrieksopgave 5.4s)
XC40 P8: minder ruimte dan de V60 maar nog steeds genoeg. Vrouw vind lekker zo hoog zitten, ikke minder. Overal okay, maar voelt niet speciaal.
Polestar 2: zit in het algemeen beter in elkaar dan de XC40 in mijn idee. Voelt smoother, verfijnder. Minder ruimte dan XC40 maar tov Giulia is ie redelijk vergelijkbaar. Wel beter dat ie hatch achter heeft ipv sedan.
Both de XC40 en Polestar 2 met 408pk doet 4.9-5s naar de honderd. Heb alles geprobeerd maar krijg niet onder 4.9s terwijl fabriek zegt 4.7s. Buitentemperatuur 22c dus zou het probleem niet.
Dat verklaart wel een beetje waarom ik op stoplicht sprint met de Giulia vs zo'n polestar toch a run for its money kan geven. Na al de proefrit hebben wij nog geprobeerd met de Giulia op zelfde stuk weg, 0-100 in 5.2s. Thats why. Is helemaal niet zo snel die elektrische auto :D

Daardoor gaan we deze weekend toch langs de.. ja.. moet al bijna overgeven... maar.. we gaan langs de tesla dealer om de model 3 te gaan rijden. Smaken verschillen maar vind de model 3 echt spuuglelijk.
Maar.. De Performance past net binnen budget. Op papier 3.3s naar de honderd en is toch wel leuk.
Qua bijtelling zou ie ook ongeveer gelijk zijn met mijn huidige Giulia, als ik het op 2021 kenteken kan krijgen.

Wordt vervolgd.

TLDR: Giulia is nog steeds f***ing koning!
Tesla model 3 performance gereden.....
Haha, wat een acceleratie zeg, ding is serieus snel.
Wegligging is ook goed, stuur is zwaar (zelf in comfort) maar misschien kwestie van wenen.
Implementatie van autopilot valt iets tegen, ik dacht dat ie veel beter zou zijn dan bijv polestar 2.
Maar de basis autopilot is eigenlijk niet heel bijzonder. Pas bij de enhanced of full auto zou je denk ik beter vooruit zijn vs polestar.
De rest van de infotainment is wel veel beter dan die polestar. Ik kan de google auto van polestar niet makkelijk bedienen. Bij de tesla is het veel doordachter. Ook met klimaat etc. Wel mega irritant dat je alles moet doen via de scherm. Zaken als dashboard kastje openmaken via scherm, serieus wtf!
Qua ruimte is ie denk ik gelijk of iets beter vs de Giulia, ondanks dat ie smaler en korter is, maar het is een EV dus meer ruimte en frunk ook nog bij.

Qua looks, jah, ik heb de Giulia ernaast geparkeerd en het is gewoon no competition. _/-\o_
Het is ook zo dat de m3 (buiten afmetingen) kleiner is en beetje hatchback achtig is door de daklijn dus naast elkaar lijkt de Giulia een segment hoger te zitten.
En dan hebben we de nieuwe performance velgen.. de uberturbine noemen ze, nou ik denk dat ze het straight out of hypnotism book 101 hebben gejat. Wat is die ding toch vreselijk. Vorige performance velgen vind ik nog wel wat hebben.

Na de proefrit terug in de Giulia gereden.. Jah, je mist de gekke acceleratie, maar de Giulia voelt zo veeeel specialer. Dus mijn twijfel is niet weg. En ja de Giulia is een automaat maar je moet het toch voor "werken". De juiste launch, de juiste rpm, bij bochten de juiste versnelling met de flippers, etc etc. De tesla is gewoon gas geven en gaan.

Het is wel zo dat door veranderende bijtelling regel, voor dit geld krijg je nooit meer zo'n kans om zo'n serieus bloedsnel auto te gaan rijden. Let's be honest, de model 3p is meer niveau c63/m3/giul quadrifoglio.
AMG/M/Q level at the cost of a normal business sedan, now or never.

TLDR: ik moet een eigen blog gaan starten want tweakers is geen plek om je hart te uiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
@SirLct wanneer moet/wil je eigenlijk beslissen? De Model 3 Performance is volgens mij nog wel lekker snel leverbaar.

Zo'n snelle auto ga je idd nooit meer rijden. Je bent echt 99,9% van de auto's te snel af, ook het rijtje wat je opnoemt in de praktijk in Nederland, want zoals je zegt: het is gewoon gas en gaan.

Succes met twijfelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdamL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-04 14:07
.

[ Voor 99% gewijzigd door AdamL op 02-02-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@SirLct hoe vaak zit je in het dashboard kastje? :) Met voice commands werkt het ook trouwens prima. Ik moet zeggen dat ik geen enkele knop (meer) mis in de Tesla. Je kunt overal ook snel bij op het scherm. Dat werkt gewoon prima. De P is echt een hele goede deal en rete snel idd. Overigens kun je met de basic autopilot heerlijk relaxed rijden op de snelweg/tolweg. Suc6 met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
SirLct schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Qua looks, jah, ik heb de Giulia ernaast geparkeerd en het is gewoon no competition. _/-\o_
Het is ook zo dat de m3 (buiten afmetingen) kleiner is en beetje hatchback achtig is door de daklijn dus naast elkaar lijkt de Giulia een segment hoger te zitten.
En dan hebben we de nieuwe performance velgen.. de uberturbine noemen ze, nou ik denk dat ze het straight out of hypnotism book 101 hebben gejat. Wat is die ding toch vreselijk. Vorige performance velgen vind ik nog wel wat hebben.
Dat nog wel mee toch? De M3 is wel langer, hoger en bijna even breed :? . Qua binnenruimte doet die M3 het niet eens zo verkeerd dacht ik zo. Ook qua kofferbak heeft ie meer liters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdmQl8ZG0E_CksDqwdDl46nYSL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IlG6TgSXUrkVLVHmti1ZlKog.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door renzo4000 op 24-08-2021 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 20:46
SirLct schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Tesla model 3 performance gereden.....
Haha, wat een acceleratie zeg, ding is serieus snel.
Wegligging is ook goed, stuur is zwaar (zelf in comfort) maar misschien kwestie van wenen.
Implementatie van autopilot valt iets tegen, ik dacht dat ie veel beter zou zijn dan bijv polestar 2.
Maar de basis autopilot is eigenlijk niet heel bijzonder. Pas bij de enhanced of full auto zou je denk ik beter vooruit zijn vs polestar.
De rest van de infotainment is wel veel beter dan die polestar. Ik kan de google auto van polestar niet makkelijk bedienen. Bij de tesla is het veel doordachter. Ook met klimaat etc. Wel mega irritant dat je alles moet doen via de scherm. Zaken als dashboard kastje openmaken via scherm, serieus wtf!
Qua ruimte is ie denk ik gelijk of iets beter vs de Giulia, ondanks dat ie smaler en korter is, maar het is een EV dus meer ruimte en frunk ook nog bij.

Na de proefrit terug in de Giulia gereden.. Jah, je mist de gekke acceleratie, maar de Giulia voelt zo veeeel specialer. Dus mijn twijfel is niet weg. En ja de Giulia is een automaat maar je moet het toch voor "werken". De juiste launch, de juiste rpm, bij bochten de juiste versnelling met de flippers, etc etc. De tesla is gewoon gas geven en gaan.

Het is wel zo dat door veranderende bijtelling regel, voor dit geld krijg je nooit meer zo'n kans om zo'n serieus bloedsnel auto te gaan rijden. Let's be honest, de model 3p is meer niveau c63/m3/giul quadrifoglio.
AMG/M/Q level at the cost of a normal business sedan, now or never.

TLDR: ik moet een eigen blog gaan starten want tweakers is geen plek om je hart te uiten
Neem aub geen Model 3, je hebt nu in al je posts al heel goed duidelijk gemaakt dat je heel erg blij wordt van een auto met emotie.

Binnen een maand ben je uitgekeken op een elektrische auto en elke keer dat je voorbij 1 van die andere auto’s rijd zou je liever in die auto zitten.

Doe het alleen als er een optie is van het contract tussentijds af te komen, 4-5 jaar is lang.

Bedenkt het van de andere kant, nu is de laatste keer dat je nog enig sinds betaalbaar een dikke ICE nog zou kunnen rijden, over 4-5 jaar is dat sowieso uitgesloten, wetgeving etc duwt alles richting elektrisch.

Misschien ook iets minders leasen zodat je de financiële middelen kan opbouwen zodat je zo’n gewilde auto kan kopen op termijn?

(Rij zelf een Model S en ben er heel blij mee maar ik snap hoe je blij kan worden van een high end ICE)
Pagina: 1 ... 6 ... 65 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.