Door chipstekorten en verhoging bijtelling e.d. ben ik ook vroeg gaan orienteren voor de vervanging van de Giulia.
Leasebudget: +/- 1200
Kilometrage per jaar: 35000 norm
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, LM gebruik standard berekening (weet niet precies, vlgs mij geen fabrieksopgave maar ook niet de werkelijke. Ergens ertussen.
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Niet echt
Specifieke wensen: Jah, wat moet ik hier zeggen, opnieuw Giulia staat nog steeds op nr 1. Maar vs 4 jaar geleden zijn autoprijzen behoorlijk gestegen en vraag ik me af waarom ik zo meteen 10k meer bijtelling gaat betalen voor eigenlijk dezelfde auto. Specifieke wensen: performance, lekker sturen, geen 13 in dozijn.
Uiteindelijke keuze: ?
Ik moet dus eigenlijk tot volgend jaar april/mei.
Maar ik ben al wezen kijken en een gelijkwaardige Giulia kost 10k meer dan 4 jaar geleden (of niet meer als ik dingen wil toevoegen). Begrijp me niet verkeerd, is nog steeds fantastisch, en vs 3 serie of andere klasgenoten, krijg je nog steeds beter value for money and mega glimlach elke keer.
De positieve gevoel die je van de Giulia krijg is denk ik veel meer waard dan welke therapie dan ook.
Zo speciaal, duimpjes van zomaar iemand op de stoplicht, etc etc. Moeilijk te vervangen.
Probleem met de Giul is dat ie nogal zuipt, omdat ik incl brandstof lease, beperkt het enigszins de budget.
De weg om dit om te zeilen is PHEV en helaas gaat Alfa denk ik niet doen met de Giulia. Misschien de Tonale maar te onzeker (prijs ook waarschijnlijk een issue).
Ik ben dus C300e gaan kijken (nog niet beschikbaar) en dit zou denk ik net binnen budget vallen (of met eigen bijdrage). Ik weet alleen nog niet of ik mijzelf een Merc man wil noemen/ associeren.
Begrijp me niet verkeerd, vind de nieuwe C leuk uitzien en 320pk zou voldoende zijn.
Er zijn mensen in mn omgeving, familie, vrienden die me gek verklaren waarom ik nog twijfel als ik een Merc kan rijden. Maar ik hecht niet zoveel waarde aan merk, vooral niet omdat "iedereen" vindt dat het een luxe merk is. Dan maar liever een Alfa!
Volgende optie is om elektrisch te gaan rijden. Doel is dan om te kijken of ik nog 2021 auto kan leasen, dus afkoop de 4 maanden van 2022. Moet nog berekenen of het netto beter is over de gehele periode.
Een kennis werkt bij volvo dus vorige week V60 T6, XC40 P8, en ook Polestar 2 gereden.
V60 T6: veel ruimte, opzich wel lekker met kinderen, maar echt geen fan van de scherm (zelfde trouwens voor de XC40 en Polestar). Snap niet waarom men denken dat het goed idee is om alles in de scherm te zetten. Wel lekker comfy en voor langere (saaie) reis is het mss een goede companion. Maar tov de Giulia is die wel trager. 6s naar de honderd (tov fabrieksopgave 5.4s)
XC40 P8: minder ruimte dan de V60 maar nog steeds genoeg. Vrouw vind lekker zo hoog zitten, ikke minder. Overal okay, maar voelt niet speciaal.
Polestar 2: zit in het algemeen beter in elkaar dan de XC40 in mijn idee. Voelt smoother, verfijnder. Minder ruimte dan XC40 maar tov Giulia is ie redelijk vergelijkbaar. Wel beter dat ie hatch achter heeft ipv sedan.
Both de XC40 en Polestar 2 met 408pk doet 4.9-5s naar de honderd. Heb alles geprobeerd maar krijg niet onder 4.9s terwijl fabriek zegt 4.7s. Buitentemperatuur 22c dus zou het probleem niet.
Dat verklaart wel een beetje waarom ik op stoplicht sprint met de Giulia vs zo'n polestar toch a run for its money kan geven. Na al de proefrit hebben wij nog geprobeerd met de Giulia op zelfde stuk weg, 0-100 in 5.2s. Thats why. Is helemaal niet zo snel die elektrische auto
Daardoor gaan we deze weekend toch langs de.. ja.. moet al bijna overgeven... maar.. we gaan langs de tesla dealer om de model 3 te gaan rijden. Smaken verschillen maar vind de model 3 echt spuuglelijk.
Maar.. De Performance past net binnen budget. Op papier 3.3s naar de honderd en is toch wel leuk.
Qua bijtelling zou ie ook ongeveer gelijk zijn met mijn huidige Giulia, als ik het op 2021 kenteken kan krijgen.
Wordt vervolgd.
TLDR: Giulia is nog steeds f***ing koning!