Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:37
Nl-jeff schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:41:
[...]

Het is ook een punt van irritatie bij mij, ik bedoel ik betaal voor de geadverteerde range, niet voor een beperkte functie. dat die accu dan gesloopt wordt moet de fabriekant maar oplossen / tegen gaan door een grotere buffer in te bouwen. dat ik wordt beperkt vind ik wel storen end zou mij over pak m beet 2 jaar als ik weer voor een nieuwe fiets ga, toch een punt van aandacht gaan worden.

Een normale range zoals je hier beschrijft van 72km mocht ik willen. 100>20 is het met beetje geluk met 30km wel gedaan. als ik totaal 40-45 haal is het veel. dat is dan op stand 4. stadsverkeer. als ik de stad uit ga wordt het niet veel beter. (even amsterdam -> hoofddorp op en neer zit er niet in... dus dat je dan nog 20% beperkt hebt vind ik minder. (tot zover de /zijkmodus )
nou ja, precies dat...

er zit een accu van 500wh in. Daar moet je 2 uur op vol vermogen (250Wx2h=500Wh) mee kunnen fietsen. Dat volle vermogen heb je alleen bij accelereren, want op 25kph houdt die in om zich aan de wet te houden, dus in de praktijk moet je nog een stuk langer erop kunnen fietsen.

En zeg me niet dat alle fietsen dit issue hebben, want mijn vanmoofje met een vergelijkbare accu en zonder begrenzer (ja ik geef toe.., maar de info is relevant, omdat die wel altijd op volmogen reed) had een beter bereik dan de veloretti (zelfs als ik die 20% nog meereken)

Ik weet dus ook niet of ik weer een Veloretti kies als volgende fiets (aan de andere kant: wel heel fijne fiets, dus wellicht hebben ze dit tegen die tijd opgelost)

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 27-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:09
robert_oost schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Die 20% grens voor ondersteuning betekent dat in elk geval de Enviolo en de verlichting blijven werken.
Maar belangrijker: als er nou iets een lithium-batterij sloopt/kapotmaakt, dan is het wel totaal leeg verbruiken. De akku vervangen is duur, en een akku die naar z'n grootje is, levert verhoogd brandgevaar op.
Dus persoonlijk vind ik die bescherming tegen diep-ontlading een goed idee.

En, gewoon nieuwsgierigheid, maar waarom vind je die 20% een probleem ?
Rijd zelf op een oude Ace-1. 3,5 jr. Met een even oude akku en bijna 2000km/jaar op de teller.
Verbruik "superhero" is iets meer dan 2%/km
Verbruik in stand 3 is 1,1%/km
Dit bij 70 rpm.

Dat betekent bij 100% lading een bereik van (100-20)/2 =40 km. Dat is optimistisch, maar zeg eens 35 km.
Maar dat is in stand "superhero" !

Normaal is voor mij een bereik van (100-20)/1,1 = 72 km en een beetje.
Ik reken gewoon met een ondergrens van 20%. Voor dat bereikt is, wil ik weer thuis zijn.
Eventueel schakel ik de ondersteuning (tijdig) iets terug. Beter thuiskomen met weinig ondersteuning dan beneden die 20 % akklulading in een soort "nood-modus" moeten fietsen. 1 keer moeten doen. 12 km. Over rivier-brug. Niet fijn.

Maar hoe vaak fiets je nu meer dan 70 km ?
Maar op 100% wegzetten is ook slecht voor een NCA/NMC en daarbij wordt ook geen hulp geboden. Ik ben een mooi weer fietser en zou dan liever ook een 80% limiet kunnen kiezen.

Ervan uitgaande dat de techniek vergelijkbaar is aan EV's (daar zit ik beter in) is vooral wegzetten met een hoog of laag percentage schadelijk. Gelijk aan de lader als je tot 5% bent gegaan is echt geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 13:46
Maurice- schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Maar op 100% wegzetten is ook slecht voor een NCA/NMC en daarbij wordt ook geen hulp geboden. Ik ben een mooi weer fietser en zou dan liever ook een 80% limiet kunnen kiezen.

Ervan uitgaande dat de techniek vergelijkbaar is aan EV's (daar zit ik beter in) is vooral wegzetten met een hoog of laag percentage schadelijk. Gelijk aan de lader als je tot 5% bent gegaan is echt geen issue.
Laad om reden die jij aangeeft de akku zelf maar zelden tot 100%, alleen wanneer echt nodig.
Ik probeer de akku tussen de 30 en 80% te houden.
Eenvoudig met de "vuistregel" : 2,5 min. aan lader = 1% extra lading.
Lader aan "smart" stekker en timer op mobiel.

Ben niet goed genoeg op de hoogte van verschil akku/BMS ebike en EV. Las in NRC deze uitspraak van iemand van Heskon, een akku-refurbisher:

Een fietsaccu gaat langer mee als-ie regelmatig opgeladen wordt. Ook als de lading tussen de 30 en de 80 procent blijft, slijt je accu minder snel. „Een fietsaccu heeft een veel zwaarder leven dan een Teslabatterij”, zegt Hannes de Jong van Heskon, een van de grootste refurbishers. Hij vindt dat fabrikanten batterijen moeten leveren die zo lang meegaan als je fiets – minstens tien jaar. Vergelijk het maar met de batterij van een elektrische of hybride auto, die een heel autoleven werkt zonder al te veel degeneratie.
Fietsfabrikanten kunnen de levensduur van de accu verlengen door ruimere marges te nemen en een minder rooskleurige actieradius te beloven. De Jong: „Ze proberen er nu elke kilometer uit te persen.”

bron: https://archive.ph/70hk3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:31
robert_oost schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Laad om reden die jij aangeeft de akku zelf maar zelden tot 100%, alleen wanneer echt nodig.
Ik probeer de akku tussen de 30 en 80% te houden.
Eenvoudig met de "vuistregel" : 2,5 min. aan lader = 1% extra lading.
Lader aan "smart" stekker en timer op mobiel.

Ben niet goed genoeg op de hoogte van verschil akku/BMS ebike en EV. Las in NRC deze uitspraak van iemand van Heskon, een akku-refurbisher:

Een fietsaccu gaat langer mee als-ie regelmatig opgeladen wordt. Ook als de lading tussen de 30 en de 80 procent blijft, slijt je accu minder snel. „Een fietsaccu heeft een veel zwaarder leven dan een Teslabatterij”, zegt Hannes de Jong van Heskon, een van de grootste refurbishers. Hij vindt dat fabrikanten batterijen moeten leveren die zo lang meegaan als je fiets – minstens tien jaar. Vergelijk het maar met de batterij van een elektrische of hybride auto, die een heel autoleven werkt zonder al te veel degeneratie.
Fietsfabrikanten kunnen de levensduur van de accu verlengen door ruimere marges te nemen en een minder rooskleurige actieradius te beloven. De Jong: „Ze proberen er nu elke kilometer uit te persen.”

bron: https://archive.ph/70hk3
Het klopt dat tussen 80% en 20% beste is qua degradatie, maar ik zou me niet zo veel zorgen maken. De BMS regelt het laadvermogen en dat neemt af boven de 80%. Het duurt dus langer om van 80% naar 100% te laden dan tot 80%.

De batterij heeft ong. 800 cycles dat is best veel. 8 tot 10 jaar levensduur is best wel realistisch.

Tot 100% laden is wel regelmatig nodig, dit activeert namelijk het cell balanceringsproces. Als je dit niet doet krijg je verschillen tussen cellen en dan heb je een x% minder bereik. Als je dit lang doet gaat het steeds harder achteruit. 1x per maand tot 100% laden zou voldoende moeten zijn gewoon wachten tot groen lampje.

De BMS zal dan bij 100% SoC langer "doorladen" met laag vermogen en hiermee het balanceringsproces activeren. Kan wel tot een duur duren, gewoon geduld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:31
Maurice- schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Nee dat klopt niet, als je tot 100% laad en gebruikt de fiets regelmatig is dat niet perse slecht. Tussen 20-80% is ideaal en ook temperatuur speelt mee en (ont)laadsnelheid. Rijden met weinig ondersteuning is ook beter voor de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:09
Vaevictis_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Nee dat klopt niet, als je tot 100% laad en gebruikt de fiets regelmatig is dat niet perse slecht. Tussen 20-80% is ideaal en ook temperatuur speelt mee en (ont)laadsnelheid. Rijden met weinig ondersteuning is ook beter voor de accu.
Daarom schreef ik "wegzetten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 13:46
Vaevictis_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Het klopt dat tussen 80% en 20% beste is qua degradatie, maar ik zou me niet zo veel zorgen maken. De BMS regelt het laadvermogen en dat neemt af boven de 80%. Het duurt dus langer om van 80% naar 100% te laden dan tot 80%.

De batterij heeft ong. 800 cycles dat is best veel. 8 tot 10 jaar levensduur is best wel realistisch.

Tot 100% laden is wel regelmatig nodig, dit activeert namelijk het cell balanceringsproces. Als je dit niet doet krijg je verschillen tussen cellen en dan heb je een x% minder bereik. Als je dit lang doet gaat het steeds harder achteruit. 1x per maand tot 100% laden zou voldoende moeten zijn gewoon wachten tot groen lampje.

De BMS zal dan bij 100% SoC langer "doorladen" met laag vermogen en hiermee het balanceringsproces activeren. Kan wel tot een duur duren, gewoon geduld hebben.
Dat had ik natuurlijk moeten vermelden, dat topic is alweer even geleden...
Ja! je hebt gelijk ! Heb op dit forum eerder vermeld dat jouw idee over af-en-toe "top-level balancing" heel goed werkt. En niet alleen bij fiets-akku, ook bij bv power-banks.

dus (verbeter me als ik het mis heb ), ik gebruik een cyclus van:
- laden tot 100 %. (niet display, maar groen lader)
- "nachtje" laten rusten of evt lichte belasting.
- weer opladen tot 100%.
evt herhalen.

Over "wegzetten": mijn fiets wordt dagelijks gebruikt. De enkele keer dat ik de fiets een paar dagen tot een week niet gebruik, "zet ik de akku weg" met een percentage van ergens tussen de 65 en 80%.

Maar om even terug te komen op het bereik: Hoe zit dat bij andere leden van dit forum ?

Mijn "gemiddeld" verbruik is 1.1% (mischien iets hoger want 30 km = 35% akku). Bij 70 rpm. standaard ondersteuning stand 3, soms kort 5.

Het "bereik" dat ik eerder aangaf, is ge-extrapoleerd. Want ik rijd geen 70+ km tochtje voor de lol.
Maar op ritten van 10-30 km, klopt de som nog steeds aardig.

En ik vind het nogal een verschil of je 40 km bereik hebt (van 100->20 %), of zoals ik meestal 24 km rijd en dan van 100 -> range [70-75] ga.

Dus hoor graag hoe ervaringen zijn

[ Voor 4% gewijzigd door robert_oost op 29-05-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
Weet iemand wat de exacte kleur is van de graphite ace v2; Ral?

no comment

Pagina: 1 ... 54 55 Laatste

Let op:
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.

Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.