rlsikosek schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:34:
Zou graag wat advies krijgen. Overweeg momenteel om een Veloretti aan te schaffen. Een tweedehands Ace (One) zit rond de 1700 euro (met weinig km) of een nieuwe Ace Two voor bijna 3000 euro.
Is de Ace Two echt zoveel beter dat dit prijsverschil is gerechtvaardigd? Zijn er noemenswaardige kinderziektes bij de eerste generatie?
Ben het helemaal eens met de reactie van Vaevictis. Heb zelf ook Ace 1. Deze maand 3 jaar. In het begin wel problemen gehad, maar de laatste 2 jaar ofzo eigenlijk probleemloos. Eerder hier gemeld probleem met opstarten display na verwijderen akku is op mysterieuze wijze weer voorbij.
Destijds was de fiets 23? / 2400 euro. Vind de huidige prijs best hoog. En zou bij aanschaf nieuwe fiets toch nog eens verder kijken (maar wel met Enviolo automatiq / belt ). De ondersteuning van Veloretti is daarbij een belangrijke factor.
Oh ja, als geen filiaal in de buurt, heb je dan een fietsenmaken die fiets wil onderhouden (of doe je het zelf). Veel gebruikers hebben namelijk problemen met het vinden van een werkplaats die de fiets wil onderhouden. Dat onderhoud kan eigenlijk elke fietsenmaker, want allemaal standaard-onderdelen, afgezien van specifiek spul als display.
In jouw geval zou mijn keus eenvoudig zijn : Ace 1.
Maar raad je wel aan om de fiets even goed na te (laten) kijken. De fiets is gemaakt voor 25 km max. Bij hogere snelheden wordt alles veel zwaarder (over?) belast. En je wilt geen "afgeragd" exemplaar kopen.
Zomaar een paargedachten :
1. Zijn de chinese-prul remmen vervangen door Shimano oid ?
2. Bij mij moeten spaken steeds gespannen worden. Check of er niet (teveel) losse zijn. Opnieuw spaken van vooral het achterwiel is een tijdrovend en dus duur grapje.
3. Kijk naar km-stand (Enviolo app), kijk naar akku-lading (display), rijd dan een (stevig) stuk en bekijk hoeveel % lading per km je verbruikt. Ter indicatie, mijn fiets gebruikt net iets meer dan 1% per km in stand 3 bij 70 rpm. In stand 5 loopt dat op tot 2+% per km.
4. Als je de Veloretti-app wilt gebruiken, dan moet Veloretti jouw fiets koppelen aan een account. Daarvoor heb je gegevens nodig zoals serie-nummers display e.d. Die kun je vinden in de Veloretti-app van de huidige eigenaar. Handig om dat te doen voordat de huidige eigenaar de fiets "uitlogt"/verwijdert van zijn account.
Succes en mocht je Ace 1 kiezen, wens ik je net zoveel plezier ervan als ik (nu) heb.