Mijn "2 stuivers", voor wat het waard is:
1. Simpelste fiets. Vast tandwiel voor, vast tandwiel achter.
Bij zo'n fiets is de pedaal-rpm direct evenredig met de achterwiel-rpm (=snelheid). Optrekken gaat zwaar, "coasten" is ok, maar als je sneller wilt, moet je zowel sneller trappen (hogere pedaal-rpm) als meer kracht zetten om de (lucht)weerstand te overwinnen.
2. Fiets met vast tandwiel voor, nu met achter derailleur.
Bij deze fiets is de achterwiel-rpm afhankelijk van pedaal-rpm en van het gekozen achter-tandwiel. Door te schakelen, kun je nu een "uitruil" maken tussen pedaal-kracht (koppel) en pedaal-rpm. Maar eenmaal in de hoogste versnelling (kleinste achtertandwiel) reageert de fiets nog net als de simpelste : om harder te kunnen rijden, moet je zowel sneller rondtrappen als meer kracht leveren.
3. Veloretti
De Veloretti heeft een vast tandwiel voor. De Bafang elektromotor heeft intern een vaste versnelling (eigenlijk vertraging) die een hoog motor-toerental omzet naar een voor de berijder te gebruiken pedaal-rpm.Het grote tandwiel van die vertraging is direct vast gekoppeld aan de crank-as. De Bafang-motor van de Veloretti is een "instapmodel" en heeft een beperkt maximaal koppel.
Dat merk ik op een steile helling. Dan kan ik de pedaal-rpm verhogen. De elektromotor gaat dan (veel) meer toeren maken, maar dat is geen probleem.
Dan is de volgende grens dat ik op een bepaald moment niet sneller kan rondtrappen ("spinnen").
Aan het achterwiel eveneens een vast tandwiel. Dat drijft een "helft" van de Enviolo aan. Door het verdraaien van de assen van de kogels, werkt de Enviolo als een "traploze" derailleur achter. Maar net als zo'n derailleur een kleinste en een grootste tandwiel heeft, is ook het schakelbereik van de Enviolo beperkt. Tijdens het rijden probeert de Enviolo de pedaal-rpm constant te houden, rekening houdend met snelheid en door berijder geleverd koppel (torque).
Eenmaal in de "hoogste" versnelling, ben je weer "terug bij de simpelste fiets" en is het gewoon fysiek onmogelijk harder te gaan rijden zonder de pedaal-rpm alsmede je pedaalkracht (mens/motor) te verhogen.
Ook de Enviolo van de Veloretti is een "licht" model en dat betekent vooral ook hier dat het ding een beperkt koppel aankan.
Tijdens het (handmatig) kalibreren, zonder bijdrage van motorkracht (assist=0), doorloopt de Enviolo zijn hele schakelbereik. Daarbij wordt o.a. beslist gebruik gemaakt van snelheidsinformatie (achterwielmaat / wiel-rpm?). Tijdens het kalibreren kreeg ik bv regelmatig bericht te zien dat ik de pedalen sneller moest ronddraaien.
Hoe e.e.a. nu verloopt (kalibratie op de achtergrond), weet ik niet.
Het hele "systeem", is een kwestie van compromissen en beperkingen.
- pedaal rpm binnen menselijk acceptabele grenzen;
- max stroom/vermogen akku;
- max koppel/vermogen(skromme) van motor bij diverse assist-instellingen;
- max koppel Enviolo;
- schakelbereik en schakel-karakteristiek Enviolo.
Het lijkt mij logisch dat Veloretti / Bafang / Enviolo e.e.a. hebben geoptimaliseerd voor de range 0-25 km/u. En ook binnen die range is het beslist geen "mountain" bike.
Bij hogere snelheden, heb ik een "donkerbuin vermoeden" dat je, zeker bij lage pedaal-rpm (en dus hoog koppel) het systeem, te beginnen met de Enviolo overbelast.
Een mogelijk mechanisme/oorzaak problemen (zo even uit dikke duim):
Je motor levert ook boven 25 km. Enviolo staat in "hoogste versnelling". Maar profiel voelt extra kracht motor en wil verder opschakelen. kan het zijn dat steeds de "actuator" om de Enviolo omhoog te schakelen wordt geactiveerd ? Om vervolgens "tik" tegen de begrenzing aan te lopen ? Is daarvoor een software-beveiliging ingebouwd ? of is er letterlijk --tig keer per seconde een mechanische mislukte poging om de kogel-assen te verdraaien ? Dat maakt dingen na verkoop van tijd kapot.
Op de site van Enviolo heb ik wel iets gevonden over rare geluiden uit de naaf, maar dit betreft (legacy) naven. Weet dus niet of toepasbaar.
Enviolo geeft geen info over de exacte oorzaak en stelt enkel dat je wiel/naaf moet opsturen.
https://support.enviolo.c...gevoel-uit-de-naaf-oplost
Maar goed, ieder maakt zijn eigen keuze. Ik ben een techneut met luchtvaart achtergrond en probeer al mijn "machientjes" zoveel mogelijk te laten draaien op 75 a 80% van hun maximum. Vinden ze fijn, gaan ze lang mee.
Only test-pilots and idiots fly a plane outside its test-envelope. And even test-pilots tend to crash
[
Voor 10% gewijzigd door
robert_oost op 17-05-2024 14:32
]