Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Zo ben ik ook (lang geleden) overhoop gereden door een brommer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 13:46
Stefke schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:57:
Zo ben ik ook (lang geleden) overhoop gereden door een brommer.
Dan hoop ik dat we elkaar begrijpen. Allebei nog op dit forum. Maar iets anders vallen was nek gebroken en niet meer hier.

Ik wil op de fiets gewoon relatief 'lichte" kleding dragen, geen "motorpak".
Om de risico's te beperken, dus gewoon niet te snel.

Oh, ook ik ben in de verleiding geweest om een illegale "hack" te doen. Maar niet gedaan, Hoop dat mijn jaren met beetje verstand zijn gekomen. Te link, voor ongelukken, onverzekerd enz...

[ Voor 0% gewijzigd door robert_oost op 18-12-2023 19:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 17:40
Iemand https://github.com/AxelFougues/Walker73 al geprobeerd? Ik heb mijn fiets nog niet binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbbosma
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-09-2024
kvandt schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:23:
Iemand https://github.com/AxelFougues/Walker73 al geprobeerd? Ik heb mijn fiets nog niet binnen...
Heb een iPhone 📱🤔😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:50
Iemand anders ook dat als je op “neem deel” klikt bij testflight dat er niks gebeurd? Neem je dan nu deel?

Weerlocatie lijkt wel gefikst (al had ik liever een tijdweergave)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dancer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:26
robert_oost schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:59:
@Stefke

Het is niet alleen de motor, maar het "samenspel" tussen motor en Enviolo.

Ik weet niet hoe precies de mate van ondersteuning door de Bafang is geregeld. Wellicht kunnen anderen (@Dancer ?) hier iets meer over zeggen.
Bafang geeft aan fietsfabrikanten de mogelijkheid om de motoren, via parameters, te fine-tunen voor hun fietsen. Of Veloretti dit gedaan heeft of niet, dat weet ik niet.
Hier een voorbeeld van de standaard parameters af fabriek Bafang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6g4kt9GknV4GstQbu-XFIHyPUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ouDMp2iffSJQYI1lwOxTxRVL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 09:18
Als ik de firmware van mijn Ace 1 wil upgraden krijg ik deze error. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92lpicNyMx-1hIzOtkEksMmxUmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d6N2lBLy24o6yQZAnvgHpbJf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK_nK7TfBJqznN3eEpyi9Xa5faA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/90lygEkWlVBnJa5TBqVG8Cz6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Dancer schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:33:
[...]

Bafang geeft aan fietsfabrikanten de mogelijkheid om de motoren, via parameters, te fine-tunen voor hun fietsen. Of Veloretti dit gedaan heeft of niet, dat weet ik niet.
Hier een voorbeeld van de standaard parameters af fabriek Bafang:
[Afbeelding]
Bedankt!
NB: dit is een voorbeeld. Uit de grafieken blijkt (wattage) dat dit niet de M200 betreft. Toch maakt het een boel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Diesel-ind schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:12:
Als ik de firmware van mijn Ace 1 wil upgraden krijg ik deze error. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier al eerder gepost dat ik zelfde ervaring heb gehad. Dat was toen ik met een oude iphone probeerde firmware te updaten. Bij gebruik van een nieuwer toestel was update probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancer
robert_oost schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:31:
[...]

Bedankt!
NB: dit is een voorbeeld. Uit de grafieken blijkt (wattage) dat dit niet de M200 betreft. Toch maakt het een boel duidelijk.
Klopt. Dit betreft de M560. Die heeft een max. vermogen van 500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Gewoon voor wie er interesse in heeft. Vond dit over Bafang.

https://bafang-e.com/uplo.../BF-DM-C-MM%20G210-NL.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=zosT9wMKh3k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
robert_oost schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:33:
[...]

Hier al eerder gepost dat ik zelfde ervaring heb gehad. Dat was toen ik met een oude iphone probeerde firmware te updaten. Bij gebruik van een nieuwer toestel was update probleemloos.
Mijn toestel is net een paar weken oud dus dat kan het helaas niet zijn. Ik zal proberen om de app een keer opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:50
sonnypiek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:35:
[...]

Exact dit ervaar ik ook.
Kon er online weinig over vinden, telefonisch contact gezocht met veloretti, fiets wordt Donderdag opgehaald.

Enige dingetje is wel dat het zich niet altijd voordoet dus nu maar hopen dat ze het daar kunnen vinden.

Ophaalprocedure schijnt veranderd te zijn, fiets hoeft niet meer in doos ingepakt.

Zal jullie op de hoogte houden hoe t afloopt.
fiets inmiddels terug van Veloretti (eerlijk is eerlijk, binnen 10 dagen incl. Kerstdagen ertussen is keurig)

nieuw display en nieuwe experience box... 8)7

hoe dit gaat helpen tegen het schurende geluid bij het trappen kon de medewerker aan de telefoon ook niet vertellen. :X

wordt nu teruggebeld door de betreffende monteur die aan de fiets gewerkt heeft, ben benieuwd...
nu de fiets terug is en de kerstvakantie staat voor de deur zal ik ook zelf even met de poetsdoek en siliconenspray aan de gang gaan, ga ervanuit dat ik het probleem dan zelf wel kan verhelpen.

allen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
sonnypiek schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:21:
[...]

fiets inmiddels terug van Veloretti (eerlijk is eerlijk, binnen 10 dagen incl. Kerstdagen ertussen is keurig)

nieuw display en nieuwe experience box... 8)7

hoe dit gaat helpen tegen het schurende geluid bij het trappen kon de medewerker aan de telefoon ook niet vertellen. :X

wordt nu teruggebeld door de betreffende monteur die aan de fiets gewerkt heeft, ben benieuwd...
nu de fiets terug is en de kerstvakantie staat voor de deur zal ik ook zelf even met de poetsdoek en siliconenspray aan de gang gaan, ga ervanuit dat ik het probleem dan zelf wel kan verhelpen.

allen bedankt voor het meedenken.
Ik heb het schurende geluid ook af en toe, enkel bij kracht zetten op de trappers. Eerst dacht ik enkel als het vriest, maar het was van de wek ruim boven 0 graden en toen hoorde ik het ook. Ik stoor me er niet echt aan, ik hoop enkel dat het niet iets van schade is. Overigens heb ik de belt met siliconespray bewerkt, maar dat helpt niks. Het geluid zit ook meer in de baan dan dat het van de belt lijkt te komen. Gekke is dat ik het weer niet kan opwekken als ik in stilstand te trappers ronddraai met het achterwiel van de grond. Benieuwd wat een nieuw display ene experience box gaat helpen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:15
robert_oost schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:17:
[...]

Mijn vermoeden is dat afstelling Bafang gewoon betekent dat jouw vermogen wordt aangevuld met "x" motor-vermogen.
Helling op heb je dan de volgend keuzes:
1. hetzelfde doortrappen = snelheid inleveren
2. zwaarder trappen met zelfde rpm
3. rpm hoger zetten = lichter maar sneller rondtrappen
Kan helaas niet meer smaken bedenken.
Torque is niet hetzelfde als vermogen.

Paar basis principes.

- een ebike motor meet torque en cadans. Vermogen is torque maal rpm. Bij een ebike meet je torque op de trapas (bij het wiel kan je alleen vermogen meten).
- bij een gegeven snelheid verandert het benodigde vermogen niet bij een andere versnelling. Anders gezegd, als ik 25 kmpu ga met 50rpm of 80rpm, ik lever nog steeds evenveel vermogen (er speelt fysiologische gewenning mee, hoe beter getraind, hoe beter je lichaam reageert bij een hogere cadans, maar het benodigde vermogen is gelijk).

Er zit bij een ebike motor een geprogrammeerde curve waarbij het door de motor geleverde vermogen afhang van het door jou geleverde torque, je cadans en je snelheid. Dit is om te voorkomen dat je met een zware versnelling (laag rpm dus hoge torque) meer ondersteuning krijgt, om te zorgen dat je bij lage snelheid (bergop, tegenwind) meer vermogen krijgt en om bij wegrijden als je je volle gewicht ip de pedaal zet geen wheelie trekt.

Iedereen fabrikant heeft een andere curve (vaak per model) en dat is waarom motoren zo verschillend aanvoelen.

Dit betekent wel dat je inderdaad bij een andere cadans (versnelling) meer of minder hulp kan krijgen, ook al is het door jou geleverde vermogen eigenlijk niet anders.

[ Voor 0% gewijzigd door roffeltjes op 29-12-2023 09:32 . Reden: Typen op een telefoon is lastig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dan nog zou ik verwachten dat wanneer ik horizontaal fiets, en vervolgens een viaduct op rijdt en dus meer kracht op de pedalen zet (om niet in snelheid terug te gaan) de motor harder zou gaan werken. Het voelt soms alsof dat juist andersom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
roffeltjes schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:06:
[...]

Torque is niet hetzelfde als vermogen.

Paar basis principes.

- een ebike motor meet torque en cadans. Vermogen is torque maal rpm. Bij een ebike meet je torque op de trapas (bij het wiel kan je alleen vermogen meten).
- bij een gegeven snelheid verandert het benodigde vermogen niet bij een andere versnelling. Anders gezegd, als ik 25 kmpu ga met 50rpm of 80rpm, ik lever nog steeds evenveel vermogen (er speelt fysiologische gewenning mee, hoe beter getraind, hoe beter je lichaam reageert bij een hogere cadans, maar het benodigde vermogen is gelijk).

Er zit bij een ebike motor een geprogrammeerde curve waarbij het door de motor geleverde vermogen afhang van het door jou geleverde torque, je cadans en je snelheid. Dit is om te voorkomen dat je met een zware versnelling (laag rpm dus hoge torque) meer ondersteuning krijgt, om te zorgen dat je bij lage snelheid (bergop, tegenwind) meer vermogen krijgt en om bij wegrijden als je je volle gewicht ip de pedaal zet geen wheelie trekt.

Iedereen fabrikant heeft een andere curve (vaak per model) en dat is waarom motoren zo verschillend aanvoelen.

Dit betekent wel dat je inderdaad bij een andere cadans (versnelling) meer of minder hulp kan krijgen, ook al is het door jou geleverde vermogen eigenlijk niet anders.
toon volledige bericht
Ben het volledig met je eens. Koppel is geen vermogen. Daarover geen discussie.

Maar jij leest in in het stukje dat je aanhaalt iets anders dan er staat. Ik stel alleen:

1. Dat je bij een helling meer vermogen (motor+mens, gemeten aan het achterwiel) nodig hebt om even hard te blijven rijden.
Doordat de Enviolo de trapas-rpm constant probeert te houden, moet je (mens+motor) dan meer torque, koppel leveren = zwaarder trappen (of meer ondersteuning krijgen).

2. Dat, als je op een helling even zwaar blijft trappenals op een vlakke weg, de Enviolo bij gelijke rpm, terugschakelt naar een lagere versnelling. Dan lever je hetzelfde vermogen (mens+motor) als op een vlakke weg, maar verlies je snelheid.

3. Dat je het hogere vermogen (mens+motor) ook kunt leveren door lichter, maar sneller te trappen met een hogere rpm. En als je op een helling beperkt wordt door de max 65Nm van de M200, kan het helpen om je rpm te verhogen. De combinatie mens-motor hoeft dan minder koppel te leveren, maar maakt meer toeren.

Kijk ook eens naar de motor-karakteristieken (PAS grafiek) die Dancer 23/12 heeft gepost.
Die wijzen op een grotendeels lineaire aanvulling van mens-vermogen met dat van motor (betreffen niet de M200), maar zijn een indicatie.

De prestaties van de Ace worden bepaald door een combinatie van de karakteristieken van de Bafang en de Enviolo gecombineerd. Dat bepaalt de output aan het achterwiel.

En, mijn studie (vliegtuigbouw) is al lang geleden, maar zou je mij kunnen uitleggen waarom je aan het achterwiel "alleen vermogen" kunt meten ?
Als je de fiets op een rollenbank zet met een "load", zodat je de weerstand (=koppel,torque) van de rollen kunt verhogen of verlagen, kun je toch een koppel-toeren grafiek maken. Die bepalen dan samen het geleverde vermogen.
Het aanpassen van de weerstand van de rollen is in feite niet anders dan het simuleren van een helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
robert_oost schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:08:
[...]
Ben het volledig met je eens. Koppel is geen vermogen. Daarover geen discussie.

Maar jij leest in in het stukje dat je aanhaalt iets anders dan er staat. Ik stel alleen:

1. Dat je bij een helling meer vermogen (motor+mens, gemeten aan het achterwiel) nodig hebt om even hard te blijven rijden.
Doordat de Enviolo de trapas-rpm constant probeert te houden, moet je (mens+motor) dan meer torque, koppel leveren = zwaarder trappen (of meer ondersteuning krijgen).
Je moet bergop meer vermogen leveren bij een gegeven snelheid. Maar ceteris paribus moet je evenveel vermogen leveren ongeacht de cadans of torque, alleen de verhouding veranderd.

Oftewel, als je op de Vaalserberg 300 watt aan het wegdek levert zal je bij een hogere cadans minder torque op de trapas leveren, maar meer bewegingen moeten maken en vise versa. Aan het wegdek blijft het (ceteris paribus) gelijk.

De kern van het "probleem" zit hem erin dat je van vlak naar bergop (of meewind naar tegenwind) gaat waardoor variabelen anders worden en de motor anders gaat reageren.
2. Dat, als je even zwaar blijft trappen, de Enviolo bij gelijke rpm, terugschakelt naar een lagere versnelling. Dan lever je minder vermogen (mens+motor). Daardoor verlies je snelheid.
Als je even zwaar trapt met gelijke cadans doet de Enviolo niets. Pas als je één van die twee variabalen aanpast gebeurd er iets. Als je bergop gaat is dit inderdaad het geval omdat jij en de motor opeens meer vermogen moeten leveren (of langzamer gaan fietsen).
3. Dat je het hogere vermogen (mens+motor) ook kunt leveren door lichter, maar sneller te trappen met een hogere rpm. En als je op een helling beperkt wordt door de max 65Nm van de M200, kan het helpen om je rpm te verhogen. De motor hoeft dan minder koppel te leveren, maar maakt meer toeren
Meer toeren betekent niet zomaar meer kracht vanuit de motor, zie onderstaand grafiekje van power curves van middenmotoren.
Kijk ook eens naar de motor-karakteristieken (PAS grafiek) die Dancer 23/12 heeft gepost.
Die wijzen op een grotendeels lineaire aanvulling van mens-vermogen met dat van motor.
Dat is vrijwel zeker niet zoals de reëele output is. Waar je naar kijkt in dat plaatje van Bafang is hoeveel sap er naar de motor gaat, niet wat er precies uitkomt. En dan wil ik ook nog stellen dat het me zou verbazen als dat bij de OEM motoren echt zo lineair is, want dat is extreem grof (laatste keer dat ik fabrieks Bafang reed leek het een beetje op Yamaha, dus dat geeft al aan dat er wel degelijk een curve is ipv een lineaire output).

Hier zijn de vermogens curves van andere middenmotoren waarbij je ziet dat de cadans een forse rol speelt en dat de curve nooit lineair is.

Afbeeldingslocatie: https://forums.electricbikereview.com/attachments/powers-jpg.17593/

Het zou me zowel vanuit natuurkundig als uit praktisch oogpunt echt verbijsteren als de reëele output van de Bafang lineair is (vrijwel onmogelijk). Je zou dat ook niet willen, met lage snelheid en veel torque wil je meer output, terwijl je tegen de top met weinig torque wil afvlakken. Van wat ik voel met Bafang (een 400) is dat ook wat er gebeurd.
De prestaties van de Ace worden bepaald door een combinatie van de karakteristieken van de Bafang en de Enviolo gecombineerd. Dat bepaalt de output aan het achterwiel.
Dat is te hoog over. De output van de motor wordt indirect bepaald door de versnelling (overbrenging). De Enviolo zit achter de motor en er is geen sensor vanuit de naaf naar de middenmotor. Wat de Enviolo doet is de cadans bepalen en dus de benodige de torque. Deze torque en cadans worden samen met de snelheid weer door de controller samengebracht om de benodigde ondersteuning te bepalen.

Vervang ik de Enviolo door een derailleur of Nexus naaf verandert er voor de controller heel weinig (de fietser merkt dit uiteraard wel!). Dat betekent trouwens niet dat veel fabrikanten voor elke naaf weer een eigen ondersteuningsprofiel maken (o.a. vanwege maximale belastbaarheid), maar het wordt dan wel erg ingewikkeld.

De output wordt ten allen tijde bepaald door de controller (en dus hoe die is geprogrammeerd) ;)
En, mijn studie (vliegtuigbouw) is al lang geleden, maar zou je mij kunnen uitleggen waarom je aan het achterwiel "alleen vermogen" kunt meten ?
Als je de fiets op een rollenbank zet met een "load", zodat je de weerstand (=koppel,torque) van de rollen kunt verhogen of verlagen, kun je toch een koppel-toeren grafiek maken. Die bepalen dan samen het geleverde vermogen.
Omdat bij een fiets de overbrenging voor het wiel plaatsvind (en voordat de motor ingrijpt!). De torque waar het hier om gaat (de torque die de motor meet) is niet die tussen band en wegoppervlak, maar de kracht die de mens op de trapper zet (=trapas).

Om maar weer naar ceteris paribus te gaan, bij een gegeven snelheid zal een wiel even snel draaien ongeacht de versnelling.

Overigens is de plaats van de overbrenging ook een fundamenteel verschil met een achternaaf motor en een middenmotor. Het is voor een middenmotor makkelijker om in de "golden zone" te blijven ongeacht de snelheid, juist omdat een mens altijd zal schakelen als de cadans te laag of te hoog wordt. Of nog moderner, Shimano en Bosch zoeken zelfs helemaal integratie waarbij de motor ook het schakelen bepaald.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 29-12-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
roffeltjes schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:32:
[...]

Je moet bergop meer vermogen leveren bij een gegeven snelheid. Maar ceteris paribus moet je evenveel vermogen leveren ongeacht de cadans of torque, alleen de verhouding veranderd.

Oftewel, als je op de Vaalserberg 300 watt aan het wegdek levert zal je bij een hogere cadans minder torque op de trapas leveren, maar meer bewegingen moeten maken en vise versa. Aan het wegdek blijft het (ceteris paribus) gelijk.

De kern van het "probleem" zit hem erin dat je van vlak naar bergop (of meewind naar tegenwind) gaat waardoor variabelen anders worden en de motor anders gaat reageren.

[...]

Als je even zwaar trapt met gelijke cadans doet de Enviolo niets. Pas als je één van die twee variabalen aanpast gebeurd er iets. Als je bergop gaat is dit inderdaad het geval omdat jij en de motor opeens meer vermogen moeten leveren (of langzamer gaan fietsen).

[...]

Meer toeren betekent niet zomaar meer kracht vanuit de motor, zie onderstaand grafiekje van power curves van middenmotoren.

[...]

Dat is vrijwel zeker niet zoals de reëele output is. Waar je naar kijkt in dat plaatje van Bafang is hoeveel sap er naar de motor gaat, niet wat er precies uitkomt. En dan wil ik ook nog stellen dat het me zou verbazen als dat bij de OEM motoren echt zo lineair is, want dat is extreem grof (laatste keer dat ik fabrieks Bafang reed leek het een beetje op Yamaha, dus dat geeft al aan dat er wel degelijk een curve is ipv een lineaire output).

Hier zijn de vermogens curves van andere middenmotoren waarbij je ziet dat de cadans een forse rol speelt en dat de curve nooit lineair is.

[Afbeelding]

Het zou me zowel vanuit natuurkundig als uit praktisch oogpunt echt verbijsteren als de reëele output van de Bafang lineair is (vrijwel onmogelijk). Je zou dat ook niet willen, met lage snelheid en veel torque wil je meer output, terwijl je tegen de top met weinig torque wil afvlakken. Van wat ik voel met Bafang (een 400) is dat ook wat er gebeurd.

[...]

Dat is te hoog over. De output van de motor wordt indirect bepaald door de versnelling (overbrenging). De Enviolo zit achter de motor en er is geen sensor vanuit de naaf naar de middenmotor. Wat de Enviolo doet is de cadans bepalen en dus de benodige de torque. Deze torque en cadans worden samen met de snelheid weer door de controller samengebracht om de benodigde ondersteuning te bepalen.

Vervang ik de Enviolo door een derailleur of Nexus naaf verandert er voor de controller heel weinig (de fietser merkt dit uiteraard wel!). Dat betekent trouwens niet dat veel fabrikanten voor elke naaf weer een eigen ondersteuningsprofiel maken (o.a. vanwege maximale belastbaarheid), maar het wordt dan wel erg ingewikkeld.

De output wordt ten allen tijde bepaald door de controller (en dus hoe die is geprogrammeerd) ;)

[...]

Omdat bij een fiets de overbrenging voor het wiel plaatsvind (en voordat de motor ingrijpt!). De torque waar het hier om gaat (de torque die de motor meet) is niet die tussen band en wegoppervlak, maar de kracht die de mens op de trapper zet (=trapas).

Om maar weer naar ceteris paribus te gaan, bij een gegeven snelheid zal een wiel even snel draaien ongeacht de versnelling.

Overigens is de plaats van de overbrenging ook een fundamenteel verschil met een achternaaf motor en een middenmotor. Het is voor een middenmotor makkelijker om in de "golden zone" te blijven ongeacht de snelheid, juist omdat een mens altijd zal schakelen als de cadans te laag of te hoog wordt. Of nog moderner, Shimano en Bosch zoeken zelfs helemaal integratie waarbij de motor ook het schakelen bepaald.
toon volledige bericht
Even stukje bij beetje:
De eerste zin is voldoende. Je tweede zin "ceteris paribus" geldt als alle andere omstandigheden gelijk zijn. Van vlakke weg naar helling is daarvan geen sprake. Zoals je later ook aangeeft.
Inderdaad, dit is waar het om gaat. Dat de Enviolo "niets" doet, is niets meer dan woordenspel. Van vlak naar helling wordt meer vermogen gevraagd bij gelijke rpm en snelheid. Torque-sensor meet dat je die extra kracht niet levert en Enviolo schakelt terug.
Ja, die curves zijn niets nieuws. Maar lees nou eens wat er staat. De M200 heeft een beperkt koppel van max 65Nm. Op een steile helling, als de motor aan zijn maximum-koppel zit, kan het wel degelijk helpen om je rpm te verhogen.
Probeer anders eens die "Vaalserberg" te beklimmen met de rpm op 20. Kom je jezelf gauw tegen...

OK, helder.

Begrijp wat je zegt, maar is geen antwoord op mijn vraag. Door met een rollenbank de weerstand te wijzigen, kun je hellingen van 0% (vlak) tot x% simuleren en zo een aantal koppel-toerengrafieken maken. Dan meet je mens+motor, maar de mens-input zal bij een gegeven snelheid en vereiste kracht voor een ongetraind mens hetzelfde zijn als bij een professionele wielrenner (die alleen veeel verder komt in de vermogenskromme).

Nog een vraag: in de vermogenskrommes die je hebt gegeven, staat rpm uitgezet tegenover vermogen. Betreft dat de trapper-rpm of de motor-rpm ?
Vraag dit omdat ik in een take-down van de Bafang zag dat er een fors nylon tandwiel zat. Dat betekent voor mij dat de motor veel meer toeren draait dan de cranks (wat ook past bij een elektromotor.

Als het crank rpm's betreft, dan valt me op dat het max vermogen bij erg hoge rpm's wordt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancer
@roffeltjes , @robert_oost
Vergeet ook niet dat, om aan de wet te voldoen, het max. vermogen softwarematig wordt beperkt tot 250W. Vandaar de afvlakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Dancer schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:28:
Vergeet ook niet dat, om aan de wet te voldoen, het max. vermogen softwarematig wordt beperkt tot 250W. Vandaar de afvlakking.
Dat is waar natuurlijk, maar gemakkelijk over het hoofd gezien.

We zitten in een "ride-envelope" die wordt begrensd door max 250W, max 65Nm koppel en max snelheid 25 km/u

@roffeltjes

Sorry, zag deze wijziging van jou pas na mijn repliek.
Dacht eigenlijk dat de Enviolo door de traploze aanpassing vd versnelling bij uitstek geschikt zou zijn om de motor te houden in wat jij de "golden zone" noemt. Dus door aanpassing versnelling de motor en de belasting op elkaar af te stemmen. Eigenlijk had ik gehoopt op automatisch "terugschakelen", lagere versnelling, hogere rpm zodra max torque motor werd bereikt.

Maar blijkbaar zit het toch wat "simpeler" geschakeld ??

En nog even naar de vermogenskromme's: ervan uitgaande dat het crank-rpm's betreft, valt mij op dat in het "realistische" gebied, zo tussen de 30 en de 80 een lineaire "benadering" helemaal niet zo onredelijk is.
En wie van ons fietst met 90 rpm op de pedalen ?

PS: jij geeft aan dat jouw fiets M400 heeft. Die heeft 80 Nm max koppel. Dat wij (Ace) rijders eerder tegen max koppel aanlopen is logisch.

Ace(1) is fijne fiets, maar Bafang M200 blijft een "instap" model voor het "goedkope" segment. Daar kunnen we allemaal "lang omheen lullen", maar het is wel waar. Samen met de Enviolo levert de fiets voor mij prima prestaties, maar het is geen mountain-ebike.

Vind de prestaties alleszins acceptabel voor de prijs..(gekocht pre-productie, dus nog goedkoop).

[ Voor 72% gewijzigd door robert_oost op 29-12-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Allereerst; we zijn het op hoofdlijnen echt wel met elkaar eens, alleen ben ik wat voorzichtiger met het inschatten van de prestaties van een motor aan de hand van cadans van de berijder. Dat scheelt nogal per motor, ook binnen een merk wordt er heel veel onder de waterspiegel via de controller bepaald.
robert_oost schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:31:
[...]
Ja, die curves zijn niets nieuws. Maar lees nou eens wat er staat. De M200 heeft een beperkt koppel van max 65Nm. Op een steile helling, als de motor aan zijn maximum-koppel zit, kan het wel degelijk helpen om je rpm te verhogen.
Probeer anders eens die "Vaalserberg" te beklimmen met de rpm op 20. Kom je jezelf gauw tegen...
Tot je weet wat de curve is van de Bafang motor hebben we geen flauw idee of 100, 80 of 60 RPM beter is. En die getallen noem ik omdat je aan de getoonde curves kan zien dat de marges zijn waarin de verschillende motoren draaien.

Als je getraind ben is 60rpm verdomd langzaam, maar voor een ongetrainde voelt 80 rpm al heel snel.
Begrijp wat je zegt, maar is geen antwoord op mijn vraag. Door met een rollenbank de weerstand te wijzigen, kun je hellingen van 0% (vlak) tot x% simuleren en zo een aantal koppel-toerengrafieken maken. Dan meet je mens+motor, maar de mens-input zal bij een gegeven snelheid en vereiste kracht voor een ongetraind mens hetzelfde zijn als bij een professionele wielrenner (die alleen veeel verder komt in de vermogenskromme).
Een rollenbank is niet relevant... een motor meet bij de trapas en kan niet meten bij het wiel, laat staan bij de band. Ik snap best dat je met varieren torque kan gaan meten bij de band, maar dat is niet zoals dat bij een fiets gebeurd.

Bij een racefiets (of mtb) zijn er vier meetmethodes: de crank, het pedaal, de ketting of de naaf. Ook daar meet je niet bij de band.
Nog een vraag: in de vermogenskrommes die je hebt gegeven, staat rpm uitgezet tegenover vermogen. Betreft dat de trapper-rpm of de motor-rpm ?
Vraag dit omdat ik in een take-down van de Bafang zag dat er een fors nylon tandwiel zat. Dat betekent voor mij dat de motor veel meer toeren draait dan de cranks (wat ook past bij een elektromotor.
Cadans, oftewel "trapper rpm". Overigens heeft voor zover ik weet elke middenmotor een Nylon tandwiel,
Als het crank rpm's betreft, dan valt me op dat het max vermogen bij erg hoge rpm's wordt bereikt.
Valt eigenlijk vies tegen, een elektro motor wil eigenlijk nog veel sneller spinnen, vandaar dat Bosch heel lang een mini voorblad had. Dat heeft echter weer andere issues (rijgevoel), dus ze zijn nu net als Yamaha en Bafang naar een groot voorblad.
robert_oost schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:45:
Dacht eigenlijk dat de Enviolo door de traploze aanpassing vd versnelling bij uitstek geschikt zou zijn om de motor te houden in wat jij de "golden zone" noemt. Dus door aanpassing versnelling de motor en de belasting op elkaar af te stemmen. Eigenlijk had ik gehoopt op automatisch "terugschakelen", lagere versnelling, hogere rpm zodra max torque motor werd bereikt.
Dat zou je zeker verwachten, daarom vind ik het zo typisch dat de motor voor sommigen minder kracht levert bij een dijkje. Ik kan me juist binnen de marges van Enviolo niet goed voorstellen dat het probleem de cadans is...

Maar zoals je zelf al terecht elke keer aangeeft, de naaf moet goed zijn geprogrammeerd, er zit geen directe koppeling tussen de naaf en de motor (dat kan dus wel als de fabrikant daarvoor kiest en jij meer geld ophoest).

En een (ongetraind) mens is gewoon geen nauwkeurig meetinstrument, misschien levert de Bafang wel degelijk meer power maar voelt de gebruiker dat niet goed aan.
En nog even naar de vermogenskromme's: ervan uitgaande dat het crank-rpm's betreft, valt mij op dat in het "realistische" gebied, zo tussen de 30 en de 80 een lineaire "benadering" helemaal niet zo onredelijk is.
En wie van ons fietst met 90 rpm op de pedalen ?
50-70 is ongetraind redelijk normaal, getraind kom je al snel wat hoger, maar omdat je op een ebike weinig vermogen levert zit je niet snel hoger. Maar waar het om gaat is dat een mens niet zo heel erg variabel is met zijn RPM, als jij je prettig voelt bij 70 rpm zal je niet snel onder de 65 of boven de 75 gaan zitten, ook al omdat je op een ebike niet op de pedalen zal gaan staan.

(FWIW ik heb op een Razer met eco 120+ km afgelegd op 394Wh, windkracht 3, platbodem kar achter de fiets en windkracht 3 (rondje Amsterdam-ZO Alkmaar). Rpm zat toen inderdaad wel rond de 90 omdat ik meer vermogen moest geven dan normaal. Ik was echter heel lang wedstrijdrijder, dus ik kan aardig trappen)
PS: jij geeft aan dat jouw fiets M400 heeft. Die heeft 80 Nm max koppel. Dat wij (Ace) rijders eerder tegen max koppel aanlopen is logisch.
Ik heb een Bosch PL, ik heb wel ervaring met Bafang M320 en m400 (o.a een weekje als leenfiets gehad). 65nm zou echter plenty moeten (of misschien beter; kunnen) zijn buiten Limburg (de PL heeft ook 65nm max)
Ace(1) is fijne fiets, maar Bafang M200 blijft een "instap" model voor het "goedkope" segment. Daar kunnen we allemaal "lang omheen lullen", maar het is wel waar. Samen met de Enviolo levert de fiets voor mij prima prestaties, maar het is geen mountain-ebike.
Eens.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 29-12-2023 17:55 . Reden: Stukje geschrapt omdat het verwarrend is. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dancer schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:28:
Nominaal 250watt, maar piekvermogen ligt hoger.

https://www.bosch-ebike.c.../performance-line#c352962

Dit is Bosch, maar valt allemaal binnen dezelfde wetgeving en qua werking verschillen die merken niet zo heel veel van elkaar.

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 29-12-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@roffeltjes

Bedankt voor je heldere toelichting.

Opvallend aan jouw laatste post is je bemerking over omgetraind/getrainde rpm. Ik fiets zelf meestal met 60rpm, maar zie veel andere e-bikers rijden met een veel lagere trap-frequentie.

Als je met 30 rpm van vlak naar heuvel gaat, krijg je een veel grotere "klap" in koppel te verwerken dan met 60, laat staan met 90 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
robert_oost schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:02:
@roffeltjes

Bedankt voor je heldere toelichting.

Opvallend aan jouw laatste post is je bemerking over omgetraind/getrainde rpm. Ik fiets zelf meestal met 60rpm, maar zie veel andere e-bikers rijden met een veel lagere trap-frequentie.
Toegegeven, die getallen zijn vuistregels voor fietsen zonder ondersteuning. Het is qua fysiologie ook allemaal best wel ingewikkeld, ook al omdat mensen niet eenheidsworst zijn. In het algemeen geldt; Hoe meer vermogen je levert, hoe hoger je in je cadans gaat zitten. Gewenning speelt ook een enorme rol, daarom zal een getrainde fietser wat hoger in de cadans zitten.

Maar omdat je op een ebike relatief weinig vermogen levert zal je dus qua cadans ook wel lager zitten dan op een gewone fiets, dat merk ik zelf ook. en dan komt gewenning weer om de hoek kijken... toen ik dit jaar weer wat vaker op de racefiets ging zitten en moest ik mezelf echt weer aanleren om te gaan spinnen.

En ook dan versimpel ik het enorm... bergop gebeurd er van alles met het systeem, niet het minste is warmte. De rijwind neemt af waardoor je lichaam heel lastig hitte kwijt komt. Je moet serieus veel trainen en heel kleine versnellingen kiezen om ook bergop te kunnen blijven spinnen. Bijna iedereen die niet prof is zal trager gaan trappen als ze bergop rijden.

Laat ik het zo zeggen, ik weet hier wel wat van af, maar ik ben zeker geen fysioloog die het even uit de mouw schudt. in mijn geval blijft het vooral bij "vuistregels" en ervaring.
Als je met 30 rpm van vlak naar heuvel gaat, krijg je een veel grotere "klap" in koppel te verwerken dan met 60, laat staan met 90 rpm.
Helemaal correct! Daarom wil je ook eigenlijk terugschakelen VOOR de klim. Maar neem dat vooral voor kennis aan, want dat soort wielerwijsheid is onzin voor ons recreatievelingen. :+

Stomme anecdote, in de jaren 80 hadden we het over de "Merckx" demarage. Als je zo sterk was dat je bergop ipv terug te schakelen je een tandje zwaarder ging en iedereen eraf poefte. Altijd weer genieten als dat met je trainingsmaten lukte. Wedstrijden waren helaas andere koek, dat ging altijd zo absurd hard dat aanvallen sowieso al uitzonderlijk was, meestal hing ik er op wurgen bij en gokte op mijn redelijke eindschot. Of eerlijker; ik was peloton vulling in de lagere categorien :+

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 29-12-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@roffeltjes
Allereerst: bedankt voor de discussie. Op inhoud,argumenten, niet "naar". En voor mij leerzaam.

Wat voor mij volkomen nieuw was, (los van wat technische fiets-weetjes), was echt dat wielrenners zo hoog in de rpm's zitten. Dacht altijd aan stevige dij-benen en KRACHT, hoog verzet.
roffeltjes schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:31:
[...]
Helemaal correct! Daarom wil je ook eigenlijk terugschakelen VOOR de klim. Maar neem dat vooral voor kennis aan, want dat soort wielerwijsheid is onzin voor ons recreatievelingen. :+
Ik denk dat dat voor iedereen de moeite waard is om te weten en om mee te experimenteren. Zelf uit te zoeken wat voor jou het beste werkt.

Voorbeeld: rijd vanuit "de Liemers", oost van Arnhem naar die stad. lange, vlakke weg. Als wind niet te erg is, kan ik met assist 2 en rpm 50 nog "lekker ontspannen peddelen".
Bij Westervoort Ijsselbrug. Met verkeerslicht onderaan heling. Dus je moet uit stilstand de brug/helling op.
Even daarvoor gaat mijn rpm van 50 naar 65 en evt. bij het rode licht wachten = assist op "superhero". Voor mijn gevoel (en het display) "vlieg ik dan de brug op. Veel sneller weg dan andere (e- of snor-) fietsers.

Daarom ben ik zo ongelooflijk blij met de laatste firmware-update die aanpassen rpm mogelijk maakt met een paar "klikjes".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
robert_oost schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:17:
@roffeltjes
Allereerst: bedankt voor de discussie. Op inhoud,argumenten, niet "naar". En voor mij leerzaam.

Wat voor mij volkomen nieuw was, (los van wat technische fiets-weetjes), was echt dat wielrenners zo hoog in de rpm's zitten. Dacht altijd aan stevige dij-benen en KRACHT, hoog verzet.
Wielrennen op de weg is vooral efficientie. Zelfs de snelste prof sprintbommetjes zijn lichte mannetjes met veel uithoudingsvermogen... je sprint namelijk NA 5-6 uur fietsen door bijvoorbeeld Frankrijk of Italie. Profs zullen ergens tussen de 80 en 110 rpm draaien tijdens de koers.

FWIW, gewone stervelingen wordt geadviseerd richting de 80 te gaan op een racefiets, maar dat ligt bij een ebike net ff anders omdat je minder vermogen hoeft te leveren. Desalniettemin, probeer het eens een urrtje boven de 70, het is beter voor je knieen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
roffeltjes schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:57:
[...]

Wielrennen op de weg is vooral efficientie. Zelfs de snelste prof sprintbommetjes zijn lichte mannetjes met veel uithoudingsvermogen... je sprint namelijk NA 5-6 uur fietsen door bijvoorbeeld Frankrijk of Italie. Profs zullen ergens tussen de 80 en 110 rpm draaien tijdens de koers.

FWIW, gewone stervelingen wordt geadviseerd richting de 80 te gaan op een racefiets, maar dat ligt bij een ebike net ff anders omdat je minder vermogen hoeft te leveren. Desalniettemin, probeer het eens een urrtje boven de 70, het is beter voor je knieen
Geloof je direct ! Zoals al eerder hier geschreven, van Arnhem noord rijden = stuw-wal omhoog. Oude Peugeot-racefiets (derailleur-hendels nog beneden op frame), betekende pijn in knieen (allebei "kapot").
Met de Ace en dus ondersteuning is dat bijna weg. En pleit hier steeds voor hogere rpm omdat ik dat een stuk comfortabeler vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik fiets standaard met minstens 75 omwentelingen op mijn ace2, dus het ligt iig niet aan mijn rpm. Vind ik zelf ook prettig, op de racefiets (Zwift dan) fiets ik als ik niet oplet eerder 95 dan 85
Moet wel bekennen dat ik m nog steeds moet kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Stefke schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:31:
Ik fiets standaard met minstens 75 omwentelingen op mijn ace2, dus het ligt iig niet aan mijn rpm. Vind ik zelf ook prettig, op de racefiets (Zwift dan) fiets ik als ik niet oplet eerder 95 dan 85
Moet wel bekennen dat ik m nog steeds moet kalibreren.
OK, duidelijk. Wat voor mij een vraag blijft is waarom jij heuvels/hellingen ervaart als "zwaar" en "onvoldoende ondersteund", Kan dat allemaal aan de kalibratie liggen ? Geen idee.

Maar ik ervaar het dus niet zo (erg) als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 19:53
Na al deze bijna wetenschappelijke posts een simpele of misschien domme vraag: Als ik het stuur van mijn ACE 1 los wil halen, moet ik de bout onder het afdekdopje losdraaien. De vraag is: hoever?
Van vroeger herinner ik een paar slagen los en een tikje erop zodat de moet onderin een stukje zakt en de stuurbuis ruimte krijgt (keilboutmechanisme, mooi woord). Maar dat zal tegenswoordig wel anders werken. Moet die bout er helemaal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancer
ger356 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:56:
Na al deze bijna wetenschappelijke posts een simpele of misschien domme vraag: Als ik het stuur van mijn ACE 1 los wil halen, moet ik de bout onder het afdekdopje losdraaien. De vraag is: hoever?
Van vroeger herinner ik een paar slagen los en een tikje erop zodat de moet onderin een stukje zakt en de stuurbuis ruimte krijgt (keilboutmechanisme, mooi woord). Maar dat zal tegenswoordig wel anders werken. Moet die bout er helemaal uit?
Veloretti gebruikt het ahead systeem. Die bout moet er helemaal uit en de 2 klemschroeven moeten los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Dancer schreef op zondag 31 december 2023 @ 05:18:
[...]

Veloretti gebruikt het ahead systeem. Die bout moet er helemaal uit en de 2 klemschroeven moeten los.
@ger356 Door jouw vraag en het antwoord van @Dancer, heb ik weer iets geleerd. Over het "ahead" system is veel te vinden. Beiden dus bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 13:36
robert_oost schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:58:
quote]Eastive schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:03:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe Veloretti hierop reageert. Ik heb ook bericht van Qover gehad (in het Spaans…) en deze niet laten verlengen. Forse prijs voor veel te strenge eisen (vast object vinden is niet altijd mogelijk).
De functie van GPS was ik voor de opzegging zelf ook al verloren. Dus ben heel benieuwd hoe Veloretti hier mee omgaat. Ik wil nl wel de GPS functie, en hopelijk ooit meldingen voor beweging, maar niet die specifieke verzekering.
[/quote]

Door familie-omstandigheden wat late reactie. Maar wel hoopgevend. Heb van Veloretti gehoord dat de 120 Euro per jaar (zoals hun website laat zien), niet correct is.

Je betaalt voor het premium plan volgens Veloretti-support maar 1 keer 120 Euro. In de latere jaren krijg je van Qover een rekening voor het verlengen van de verzekering. De GPS-locatie e.d. uit het premium plan blijven echter gewoon gelden.

Heb e.e.a. nog niet kunnen testen wegens de problemen die Veloretti heeft met de GPS.
Maar, bij Veloretti moet je hoop (blijven) houden dat de software ooit op orde komt en het binnenkort wel gaat werken.

Wijziging : Een nieuw bericht verder: toch nog niet duidelijk
Laatste update van Veloretti : vragen zijn "omhoog gestuurd naar manager".
Dus we wachten nog even af
toon volledige bericht
Dag Robert,

Inmiddels alweer 8 maanden later, maar ik was erg benieuwd of je nog een reactie hebt gekregen vanuit 'de manager' m.b.t. de premium diensten (zonder verzekering). Ik wil binnenkort namelijk ook een Ace2 aanschaffen waarbij ik wel gebruik wil maken van de premium diensten, maar de fiets elders wil verzekeren. Als dat kan voor een eenmalig bedrag waarna ik Qover na een jaar niet verleng is het me dat wel waard, maar om jaarlijks een dubbele verzekering af te sluiten lijkt me een beetje overdreven :-).

Heb jij nog iets gehoord, of lopen de premium diensten bij jou nog door zonder Qover?

Alvast dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Iemand problemen met de pedalen (Ace 2)? Ik heb nu 600km gefietst en er zit behoorlijk speling op de pedalen, en toen ik laatst door de regen fietste maakten ze ook geluid (vermoedelijk water in de lagers gekomen). De (nog vrijwel nieuwe) Ivy 2 van mijn vriendin heeft deze speling nog niet (een klein beetje).
Ik krijg het idee dat de pedalen van een Ace 2 het goedkoopste van het goedkoopste zijn...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Alex.Vermeer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Dag Robert,

Inmiddels alweer 8 maanden later, maar ik was erg benieuwd of je nog een reactie hebt gekregen vanuit 'de manager' m.b.t. de premium diensten (zonder verzekering). Ik wil binnenkort namelijk ook een Ace2 aanschaffen waarbij ik wel gebruik wil maken van de premium diensten, maar de fiets elders wil verzekeren. Als dat kan voor een eenmalig bedrag waarna ik Qover na een jaar niet verleng is het me dat wel waard, maar om jaarlijks een dubbele verzekering af te sluiten lijkt me een beetje overdreven :-).

Heb jij nog iets gehoord, of lopen de premium diensten bij jou nog door zonder Qover?

Alvast dank voor je reactie.
Moest zelf ook weer even terugkijken.
Nooit meer enige reactie van Veloretti gehad. Heb november 2023 3e jaar verzekering via Qover verlengd.
Daarvoor heb ik 103,50 betaald. Dus niet de "services" zoals je kunt zien in onderstaand plaatje (geknipt uit mijn oorspronkelijke aanschaf-factuur van Veloretti).

GPS werkt nog steeds. Dus heb het maar zo gelaten. Hoop dat dat je vraag een beetje helpt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7NJEFYb5tZJJRs_5blGX8ach-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLEVji79zBkU8U30iuHZBeub.png?f=fotoalbum_large

Ben zelf ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:31
robert_oost schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Nooit meer enige reactie van Veloretti gehad. Heb november 2023 3e jaar verzekering via Qover verlengd.
Daarvoor heb ik 103,50 betaald. Dus niet de "services" zoals je kunt zien in onderstaand plaatje (geknipt uit mijn oorspronkelijke aanschaf-factuur van Veloretti).

GPS werkt nog steeds. Dus heb het maar zo gelaten. Hoop dat dat je vraag een beetje helpt

[Afbeelding]

Ik heb vorig jaar 3 jaar verzekerd voor 150 euro was nog bredere dekking dan Qover. Vond prijs/kwaliteit niet zo goed heb 1x schade geclaimed maar ging moeizaam via een herverzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
robert_oost schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:30:
[...]

[Afbeelding]

Dank voor je bericht, Robert. Dus als ik het goed begrijp heb je alleen het eerste jaar €16,50 betaald voor de service en loopt dit gewoon door. Jaar 2 en 3 betaalde je vervolgens nog enkel de verzekering van €103,50. Interpreteer ik hem zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Alex.Vermeer schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Dank voor je bericht, Robert. Dus als ik het goed begrijp heb je alleen het eerste jaar €16,50 betaald voor de service en loopt dit gewoon door. Jaar 2 en 3 betaalde je vervolgens nog enkel de verzekering van €103,50. Interpreteer ik hem zo goed?
Helemaal correct !

Maar voor mij blijft ook onduidelijk of dit "Veloretti-beleid" is, of toeval of hoe de wind waait..
Overleg klantenservice heeft eigenlijk niets opgeleverd. Omdat alles werkt maak ik maar geen verdere heisa.
Maar duidelijkheid ? Nee.

[ Voor 22% gewijzigd door robert_oost op 04-01-2024 15:43 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Stefke schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:40:
Iemand problemen met de pedalen (Ace 2)? Ik heb nu 600km gefietst en er zit behoorlijk speling op de pedalen, en toen ik laatst door de regen fietste maakten ze ook geluid (vermoedelijk water in de lagers gekomen). De (nog vrijwel nieuwe) Ivy 2 van mijn vriendin heeft deze speling nog niet (een klein beetje).
Ik krijg het idee dat de pedalen van een Ace 2 het goedkoopste van het goedkoopste zijn...?
Geen ervaring met Ace2. Maar wel met Ace1. De kern van de Veloretti is OK/goed (Bafang M200,Gates belt, Enviolo), hoewel ook deze componenten "aan de goedkope kant" zijn. \

Maar vanaf de beruchte "Schaefer" remmen, tot alle andere "perifere" onderdelen, denk ik dat je het beste af bent door deze geleidelijk te vervangen door iets beters.

Bij deze dus pedalen toegevoegd aan lijstje "in de gaten houden en evt vervangen". Bedankt.

Voor de cynici een lijstje :

- 2 x Schaefer remmem -> Shimano
- remblokken (vreselijk piepen/gillen als nat en beperkt effectief)
- zadel
- handvatten
- banden
- afwerking velgen aan binnenzijde (scherpe randen)
- velg-lint (gebrek aan)
- spaken (spannen)

En dat is even snel. Vast nog wel e.e.a.
Maar op het behoorlijk goede "fundament" van de fiets, kun je bouwen. Steeds iets beter. Kai Zen heet dat in kwaliteitsmanagement.

[ Voor 17% gewijzigd door robert_oost op 04-01-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Geen ervaring met Ace2. Maar wel met Ace1. De kern van de Veloretti is OK/goed (Bafang M200,Gates belt, Enviolo), hoewel ook deze componenten "aan de goedkope kant" zijn. \

Maar vanaf de beruchte "Schaefer" remmen, tot alle andere "perifere" onderdelen, denk ik dat je het beste af bent door deze geleidelijk te vervangen door iets beters.

Bij deze dus pedalen toegevoegd aan lijstje "in de gaten houden en evt vervangen". Bedankt.

- zadel
- handvatten
- banden
- velg-lint (gebrek aan)
- spaken (spannen)

Maar op het behoorlijk goede "fundament" van de fiets, kun je bouwen. Steeds iets beter. Kai Zen heet dat in kwaliteitsmanegement.
toon volledige bericht
Volgens mij hebben we keramische rempads, en piepen komt door vuil op rempads en of remschijf. Met wat brake cleaner (action 3 euro) en katoenen schone doek kun je dat oplossen. Je kunt ook breakpad eruit halen een schoonmaken en evt bijschuren voor beter remvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Vaevictis_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Volgens mij hebben we keramische rempads, en piepen komt door vuil op rempads en of remschijf. Met wat brake cleaner (action 3 euro) en katoenen schone doek kun je dat oplossen. Je kunt ook breakpad eruit halen een schoonmaken en evt bijschuren voor beter remvermogen.
OK, bedankt, zal vaker schoonmaken.

Maar mijn bemerking betrof de oorspronkelijke "rem-pads". Die waren gewoon "beneden de maat". Vervanging binnen paar maanden was een aanmerkelijke verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
[...]

- zadel
- handvatten
- banden
- velg-lint (gebrek aan)
- spaken (spannen)

Maar op het behoorlijk goede "fundament" van de fiets, kun je bouwen. Steeds iets beter. Kai Zen heet dat in kwaliteitsmanagement.
toon volledige bericht
Ja, de handvatten vind ik op zich wel prettig, maar zijn erg glibberig in de regen. De banden twijfel ik ook wel wat aan qua grip in natte omstandigheden.
Ik lease de fiets dus ik kijk wel even hoe dat gaat met de trappers; zijn ze niet goed dan laat ik ze wel vervangen.

Ik heb overigens een https://bbbcycling.com/nl_nl/bsp-41-comfortpost op gezet; dát is een wereld van verschil. Eerder had ik er één met zo'n rubberen inzet maar die veerde nauwelijks. De BBB leek in het begin alsof ik op een band met 1 bar reed, helemaal top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:29:
[...]

OK, bedankt, zal vaker schoonmaken.

Maar mijn bemerking betrof de oorspronkelijke "rem-pads". Die waren gewoon "beneden de maat". Vervanging binnen paar maanden was een aanmerkelijke verbetering
Je schreef remblokken dat zijn andere type remmen zoals in v-brakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Stefke schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Ja, de handvatten vind ik op zich wel prettig, maar zijn erg glibberig in de regen. De banden twijfel ik ook wel wat aan qua grip in natte omstandigheden.
Ik lease de fiets dus ik kijk wel even hoe dat gaat met de trappers; zijn ze niet goed dan laat ik ze wel vervangen.

Ik heb overigens een https://bbbcycling.com/nl_nl/bsp-41-comfortpost op gezet; dát is een wereld van verschil. Eerder had ik er één met zo'n rubberen inzet maar die veerde nauwelijks. De BBB leek in het begin alsof ik op een band met 1 bar reed, helemaal top
Ben jaloers dat je dat kunt,, Ben te kort (te weinig verticale ruimte onder het zadel) om dat te kunnen doen.

Maar heb Ace1 nu 3 jaar.En aangepast, verbeterd. Nog steeds "wensen", Soms eenvoudig (maar kosten), soms moeilijk te realiseren.

Maar: alles op een rijtje, ben ik blij met mijn fiets. Al zou Veloretti heel veel onderdelen niet herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Vaevictis_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:57:
[...]

Ok, sorry, was onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:58
Vaevictis_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:57:
[...]

Bij schijfremmen noemt men dit ook remblokken in goed Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoven
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 14:07
[...]

- zadel
- handvatten
- banden
- velg-lint (gebrek aan)
- spaken (spannen)

toon volledige bericht
Ik heb ook een van de eerdere leveringen ACE 1. Nog van voor ze in Portugal geassembleerd werden.

Bij mij voelde het als speling op de pedalen, maar blijkt het de trapas in de Bafang motor te zijn, niet zomaar te vervangen dus. Went wel na een tijdje dus geen last meer van 8)7

De latere ace/ivy 1 en nu de ace/ivy 2 worden standaard met Shimano remmen geleverd. Dus Veloretti had dit denk ik al vroeg door aan de hand van klachten.

Voor zadel kan ik een Brooks aanbevelen, die je trouwens op de site van Veloretti erbij kan bestellen. Eerste 200km even goed inzitten maar daarna als gegoten, net als goede leren schoenen. Zelf de emperial Flyer gehaald, die vering in het zadel geeft ook wat demping welke ontbreekt in het frame.

Die demping bereik je trouwens inderdaad ook met betere banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Schoven schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Bij mij voelde het als speling op de pedalen, maar blijkt het de trapas in de Bafang motor te zijn, niet zomaar te vervangen dus. Went wel na een tijdje dus geen last meer van ).
Maar je hebt (of had) toch garantie ? Speling op de trapas Bafang zou voor mij aanleiding zijn om te reclameren bij Veloretti. Essentieel onderdeel fiets. Speling op lagers gaat na verloop van tijd geheid problemen geven.

Mijn 2 jaar zijn voorbij, maar zelfs nu zou een dergelijk defect betekenen dat ik van Veloretti een (deel van) de vervangingskosten zou verwachten (en desnoods via ARAG eisen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Schoven schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Die demping bereik je trouwens inderdaad ook met betere banden.
Dat was ook mijn gedachte, volgens mij zijn de standaard banden bijzonder stug voor de relatief brede maat zelfs op lage spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Stefke schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Dat was ook mijn gedachte, volgens mij zijn de standaard banden bijzonder stug voor de relatief brede maat zelfs op lage spanning.
Eens de standaard banden zijn van nylon vond ze erg stug maar ook weinig profiel. Heb er swalbe onder gezet (zie post ergens in dit forum). Veel betere grip, en rubber in de band en reflectie strip! Weg met de reflectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Als ik ze zou vervangen zou ik gelijk ook een nog bredere band monteren, 60-622 bijv. maar ik laat ze zo nog even lekker zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 08:48
Ik heb even teruggelezen in het topic maar kan niet zien dat dit eerder voorbij is gekomen.

Ik probeer mijn Ace1 te voorzien van de laatste firmware. De fiets wordt herkent, de update is zichtbaar, als ik update blijft het process oneindig steken op 'Preparing Installation'. Heb dit zowel op een iPhone 12 Pro Max als een Pixel 8 Pro geprobeerd. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rverheij
  • Laatst online: 10:29
Limbeckx schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:09:
..
Ik probeer mijn Ace1 te voorzien van de laatste firmware. De fiets wordt herkent, de update is zichtbaar, als ik update blijft het process oneindig steken op 'Preparing Installation'. Heb dit zowel op een iPhone 12 Pro Max als een Pixel 8 Pro geprobeerd. Herkent iemand dit?
Zelfde hier, heb ook al m’n iPad geprobeerd toen m’n iPhone niet wilde, maar daar hetzelfde verhaal. Dus ik ben ook benieuwd of iemand een mogelijke oplossing heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diesel-ind
rverheij schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Zelfde hier, heb ook al m’n iPad geprobeerd toen m’n iPhone niet wilde, maar daar hetzelfde verhaal. Dus ik ben ook benieuwd of iemand een mogelijke oplossing heeft.
Veloretti geeft aan dat het een bekend probleem is en dat ze het op gaan lossen:

This is unfortunately a known issue after our app update and our tech support team are working hard to fix this. As soon as we have a solution, we'll of course reach out to you 🚀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:32
Je zou kunnen proberen een oudere versie van de Veloretti app te installeren op een Android device. Deze kan je hier downloaden: https://apkpure.net/nl/ve...module.veloretti/versions

Let wel, ik heb dit niet getest en het is geheel op eigen risico!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
Vaevictis_ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Eens de standaard banden zijn van nylon vond ze erg stug maar ook weinig profiel. Heb er swalbe onder gezet (zie post ergens in dit forum). Veel betere grip, en rubber in de band en reflectie strip! Weg met de reflectors.
Welk type Swalbes heb je geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Diesel-ind schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Swalbe Greenguard 50 euro voor setje en kan tot 45km/h voor e-bikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 18:27
Vaevictis_ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Swalbe Greenguard 50 euro voor setje en kan tot 45km/h voor e-bikes.
dat is voor Ace 1?

want volgens mij zijn die niet in de zelfde maatvoering dan de Ace 2 toch (50-622)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
joco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:24:
[...]

dat is voor Ace 1?

want volgens mij zijn die niet in de zelfde maatvoering dan de Ace 2 toch (50-622)
Ja ik heb een Ace 1 heb ETRTO: 47-622 er onder zitten past allemaal net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Laatst online: 10:22
App behoorlijk offline?
Helaas heb ik last van terugkerende schurende remschijf voor. Een Veloretti dealer heeft er al een keer wat aan gedaan maar probleem is weer terug. Na letterlijk 40 km fietsen ofzo slechts.
Daarnaast vreemde constatering dat mijn accu een soort van half uit de houder hing na een rit (tweede keer). Tot zo ver dat een flinke kier zichtbaar is tussen accu en frame en dat ik hem echt terug kan klikken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancer
Patox schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:04:
App behoorlijk offline?
Helaas heb ik last van terugkerende schurende remschijf voor. Een Veloretti dealer heeft er al een keer wat aan gedaan maar probleem is weer terug. Na letterlijk 40 km fietsen ofzo slechts.
Daarnaast vreemde constatering dat mijn accu een soort van half uit de houder hing na een rit (tweede keer). Tot zo ver dat een flinke kier zichtbaar is tussen accu en frame en dat ik hem echt terug kan klikken..
Los komende batterij is een veel voorkomend probleem. Zoek maar eens op "clipje" in dit topic.
Als je rem goed is afgesteld en je hebt toch nog een aanlopende rem, is er mogelijk een probleem met de lagers van je wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Laatst online: 10:22
Dancer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:45:
[...]

Los komende batterij is een veel voorkomend probleem. Zoek maar eens op "clipje" in dit topic.
Als je rem goed is afgesteld en je hebt toch nog een aanlopende rem, is er mogelijk een probleem met de lagers van je wiel.
Thanks! Lijkt er helaas op dat ik een exemplaar heb met wat veel voorkomende productie foutjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Diesel-ind schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Schwalbe big apple is een topband, mijn oude fiets heeft big apples 60-622 en dat fietst heerlijk licht en comfortabel. In een iets minder brede maat ongetwijfeld ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
Zijn er meer mensen die moeite hebben met het bereiken van Customer Care van Veloretti? Ik heb een week geleden (op basis van de FAQ) een pro-forma factuur opgevraagd i.v.m. fietsplan van mijn werkgever. Tot op heden nog geen reactie ontvangen. Ook telefonisch wordt de verbinding na 30 minuten in de wacht te hebben gestaan automatisch verbroken.

Je zou toch zeggen dat bij een koopvraag ze iets actiever zouden reageren :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 08:48
Alex.Vermeer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:20:
Zijn er meer mensen die moeite hebben met het bereiken van Customer Care van Veloretti? Ik heb een week geleden (op basis van de FAQ) een pro-forma factuur opgevraagd i.v.m. fietsplan van mijn werkgever. Tot op heden nog geen reactie ontvangen. Ook telefonisch wordt de verbinding na 30 minuten in de wacht te hebben gestaan automatisch verbroken.

Je zou toch zeggen dat bij een koopvraag ze iets actiever zouden reageren :9
Ik ben in oktober van mijn fiets gevallen. Tot op heden nog niet naar tevredenheid opgelost.

Begonnen met langer dan anderhalve maand wachten totdat de fiets terug was. Fiets terug zonder batterij erin en de slag in het wiel (meest ik duidelijk gebrek en bekend toen ie opgestuurd werd) niet opgelost. Inmiddels batterij terug maar nog steeds een slag in mijn wiel.

Heb hiervoor een cowboy v2 gehad. Daar was reparatie of onderhoud niet veel beter.

Als ik je enig advies mag geven. Ga een fiets in een winkel kopen. Echt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
Dank voor je reactie, Limbeckx. Ik denk inderdaad dat ik maar contact opneem met een fysieke dealer om te kijken of ik op die manier wel geholpen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 19:53
Een Thule bevestiging voor een kinderzitje als multifunctionele stuurverhoger.
Kleinkind kan mee en stuur 2 cm hoger.
Dat is bij mij wel het maximum zonder de remleidingen te verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gt9xHtExSvMKZ7ltH9Oj_ecybk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8bvnEbOHwCwyd4zYnxpQVH3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Sinds vandaag werkt de hyperbolic koplamp van m'n Ace 1 niet meer :-( Achterlicht doet het wel gewoon. Fiets aan/uit gezet, lampen aan/uit (met app en pijltje omhoog) en reset fiets met pijltje omlaag inhouden.

Iemand nog tips? Of wordt het contact zoeken met Veloretti en nieuwe lamp aanschaffen? Is vervangen een pittige klus? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bert4
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-05 19:16
Borkus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:19:
Je zou kunnen proberen een oudere versie van de Veloretti app te installeren op een Android device. Deze kan je hier downloaden: https://apkpure.net/nl/ve...module.veloretti/versions

Let wel, ik heb dit niet getest en het is geheel op eigen risico!
Onlangs is mijn nieuwe Ace One geleverd en het was voor mij niet mogelijk om de firmware te updaten met een iPhone. Dankzij jouw tip is het wel gelukt (Androidtoestel met de Veloretti-appversie 3.2.0)! Hartelijk dank _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
stin00 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:34:
Sinds vandaag werkt de hyperbolic koplamp van m'n Ace 1 niet meer :-( Achterlicht doet het wel gewoon. Fiets aan/uit gezet, lampen aan/uit (met app en pijltje omhoog) en reset fiets met pijltje omlaag inhouden.

Iemand nog tips? Of wordt het contact zoeken met Veloretti en nieuwe lamp aanschaffen? Is vervangen een pittige klus? :+
Hier zelfde verhaal. Gewoon reclameren ik kreeg een nieuwe opgestuurd, 10 min. Werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Hier zelfde verhaal. Gewoon reclameren ik kreeg een nieuwe opgestuurd, 10 min. Werk.
Heb ze vandaag gebeld. Krijg gratis een nieuwe, ondanks dat m'n fiets al uit de garantie is. Top :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:02
Mijn vader heeft een nieuwe One gekocht. Hij wil uiteraard graag ook de nieuwe firmware op de fiets krijgen. Echter loopt de firmware update elke keer vast. Tenminste, hij begint niet eens. Het scherm preparing firmware update is het enige dat we te zien krijgen. Toen hij de fiets kreeg deed zijn diamond display het niet. Hiervoor heeft hij een nieuwe gekregen en deze heeft hij gemonteerd.

Ik heb met 2 ios devices en een adroid device geprobeerd hem te updaten, maar dat is dus niet gelukt. Veloretti heeft geen idee waarom het niet werkt, die zeggen dat er over een aantal weken een update komt en dat hij het dan opnieuw kan proberen of dat hij de fiets terug kan sturen.

Heeft iemand een idee wat we nog kunnen proberen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:32
Artbij schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:03:
Mijn vader heeft een nieuwe One gekocht. Hij wil uiteraard graag ook de nieuwe firmware op de fiets krijgen. Echter loopt de firmware update elke keer vast. Tenminste, hij begint niet eens. Het scherm preparing firmware update is het enige dat we te zien krijgen. Toen hij de fiets kreeg deed zijn diamond display het niet. Hiervoor heeft hij een nieuwe gekregen en deze heeft hij gemonteerd.

Ik heb met 2 ios devices en een adroid device geprobeerd hem te updaten, maar dat is dus niet gelukt. Veloretti heeft geen idee waarom het niet werkt, die zeggen dat er over een aantal weken een update komt en dat hij het dan opnieuw kan proberen of dat hij de fiets terug kan sturen.

Scroll eventjes naar boven. Daar kan je een oudere versie downloaden van de android app.
r0bert4 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Onlangs is mijn nieuwe Ace One geleverd en het was voor mij niet mogelijk om de firmware te updaten met een iPhone. Dankzij jouw tip is het wel gelukt (Androidtoestel met de Veloretti-appversie 3.2.0)! Hartelijk dank _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Borkus op 01-02-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Borkus schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Scroll eventjes naar boven. daar kan je een oudere versie downloaden van de android app
Gedaan, dat werkt niet, Bij een echt oude versie geeft hij nit aan dat er een update is en bij een minder oude versie heb ik hetzelfde probleem.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 20:03
Ik moet nog steeds een beetje lachen om de knullige interface van het scherm op de Ivy en Ace 2.
Je kan het weer zien (ook als je naar de lucht kijkt tijdens het fietsen), maar niet de tijd. (De tijd zien als je naar je afspraak fietst lijkt me veel praktischer).
En de getalletjes in het kleine accu icoontje zijn niet te lezen, terwijl er zat scherm ruimte is om dat groter te maken. En ja, het is fijn om te weten wanneer je bij 20% komt want dan is je ondersteuning opeens veel minder.
De navigatie pagina zouden ze weg kunnen stoppen en alleen tonen wanneer je daadwerkelijk navigeert met de app. Scheelt weer een hele pagina op het geheel.
Ik kan nog wel een heel lijstje bedenken met verbeteringen. (Ik heb ze allemaal gemailed naar Veloretti maar daar geen reactie op gekregen helaas)

Ik hoop dat Veloretti ergens dit jaar de tijd vindt om de software even wat op te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Artbij schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:03:

Naar aanleiding berichten hier op forum Veloretti-app weer eens gebruikt. Krijg enkel melding : "your firmware is up-to-date".

Dus kan niks definitief zeggen. En weet niet of jij nieuwe installatie veloretti-app hebt gebruikt...
Maar wat mij in het verleden heeft geholpen bij firmware-updates (IOS) is:

- veloretti app volledig verwijderen (incl data).
- opnieuw installeren via app store
- inloggen
- dan firmware update doen.

Voor wat het waard is... Succes !

PS: Wellicht overbodig, maar toch: zorg voor een goede Wifi verbinding met je mobiel. Of schakel op IOS wifi-assist in (gebruikt mobiele data als wifi zwak is).

[ Voor 5% gewijzigd door robert_oost op 02-02-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 18:27
ik krijg een bericht dat Veloretie proactive wat gaat vervangen:

"
Er is gebleken dat in sommige gevallen de board computer van de Electric Two kan stoppen met het leveren
van ondersteuning. Om dit te voorkomen, willen we graag de computer van jouw fiets proactief vervangen
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Klinkt als een terugroepactie?

Mijn fiets piept sinds vandaag tijdens het fietsen (nu 600km gefietst). Het is moeilijk te horen maar ik vermoed dat het of de trappers zijn of het wieltje van de riemspanner. Is dat wieltje een aandachtspunt? De vele natte ritten van de afgelopen tijd deden het ding natuurlijk weinig goed

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 05-02-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 20:03
joco schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:01:
ik krijg een bericht dat Veloretie proactive wat gaat vervangen:

"
Er is gebleken dat in sommige gevallen de board computer van de Electric Two kan stoppen met het leveren
van ondersteuning. Om dit te voorkomen, willen we graag de computer van jouw fiets proactief vervangen
"
Ik kreeg hetzelfde mailtje.
Ben benieuwd naar de vervanging en Velohacky. Iemand die eerst wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlarpNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 15:40
Stefke schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:04:
Klinkt als een terugroepactie?

Mijn fiets piept sinds vandaag tijdens het fietsen (nu 600km gefietst). Het is moeilijk te horen maar ik vermoed dat het of de trappers zijn of het wieltje van de riemspanner. Is dat wieltje een aandachtspunt? De vele natte ritten van de afgelopen tijd deden het ding natuurlijk weinig goed
Ik heb inderdaad ook een lichte piep nu tijdens het trappen. En dacht ook aan dezelfde oorzaken. Ben er alleen nog niet aan toegekomen om trappers en dat wieltje van wat olie te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Eigenlijk zou je met 3d printen een klein kapje moeten kunnen maken voor dat wieltje, zodat het niet vol in de spray van het voorwiel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Impstoker schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Ik kreeg hetzelfde mailtje.
Ben benieuwd naar de vervanging en Velohacky. Iemand die eerst wil ;)
Denk je dan dat ze moeilijk doen bij gebruik van velohacky op dit moment? Of dat deze nadien niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:50
Nadat mijn fiets 2 maanden geleden terugging ivm een knarsend geluid uit de motor kreeg ik hem ook ongevraagd terug met nieuw display, geen idee of dat voorsorteren op bovengenoemde mailtjes was.

Niets gemerkt vwb velohacky. Alles gebleven zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danniricc
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-05 17:09
Hoi allemaal,

Ik heb sinds twee jaar een bird bike in bezit. Opzich een prima fiets, bafang achterwielmotor, 7 versnellingen op een derailleur, mechanische remmen en een uitneembare accu. Ik ben de laatste maanden alleen steeds meer en meer gaan fietsen, en nu fiets ik gemiddeld 150km per week, oa naar werk. Ik vond dan op zich ook wel dat ik een upgrade mag hebben, gezien deze fiets twee jaar geleden meer een probeerseltje was of elektrisch fietsen wat voor mij is.

Ik kijk nu dus ook met een schuin oog naar de Veloretti Ace one. Ik vind het een super mooie fiets, maar vind vooral het aspect van een riem, automatisch schakelen, hydraulische remmen, middenmotor en de iets grotere uitneembare accu erg goed klinken. Wat mij alleen een klein beetje afschrikt is de berichten die ik veel lees wat lijkt op een slechte betrouwbaarheid van de fiets. Als ik de verhalen moet geloven is de betrouwbaarheid behoorlijk slecht en ben ik bang dat ik meer stil ga staan dan nu, want deze fiets heeft me nog nooit in de steek gelaten tot nu toe.

Kan ik iemand mij wellicht van wat advies voorzien? De fiets kost 2300 euro nu, en ik vermoed maximaal 750 euro te krijgen voor mijn huidige fiets. Is de fiets de moeite waard om over te stappen, of zal ik het bij mijn huidge fiets laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Danniricc schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:57:
Hoi allemaal,

Ik heb sinds twee jaar een bird bike in bezit. Opzich een prima fiets, bafang achterwielmotor, 7 versnellingen op een derailleur, mechanische remmen en een uitneembare accu. Ik ben de laatste maanden alleen steeds meer en meer gaan fietsen, en nu fiets ik gemiddeld 150km per week, oa naar werk. Ik vond dan op zich ook wel dat ik een upgrade mag hebben, gezien deze fiets twee jaar geleden meer een probeerseltje was of elektrisch fietsen wat voor mij is.

Ik kijk nu dus ook met een schuin oog naar de Veloretti Ace one. Ik vind het een super mooie fiets, maar vind vooral het aspect van een riem, automatisch schakelen, hydraulische remmen, middenmotor en de iets grotere uitneembare accu erg goed klinken. Wat mij alleen een klein beetje afschrikt is de berichten die ik veel lees wat lijkt op een slechte betrouwbaarheid van de fiets. Als ik de verhalen moet geloven is de betrouwbaarheid behoorlijk slecht en ben ik bang dat ik meer stil ga staan dan nu, want deze fiets heeft me nog nooit in de steek gelaten tot nu toe.

Kan ik iemand mij wellicht van wat advies voorzien? De fiets kost 2300 euro nu, en ik vermoed maximaal 750 euro te krijgen voor mijn huidige fiets. Is de fiets de moeite waard om over te stappen, of zal ik het bij mijn huidge fiets laten?
toon volledige bericht
Betrouwbaarheid kan ik me niet voorstellen heb de fiets nu ruim 2 jaar en doet het goed en altijd. Ook makkelijk te onderhouden ik doe bijna alles zelf. Heb wel redelijk wat dingen aangepast, andere banden, een verende zadel, betere voorlamp, bagage drager achter, andere handvatten en andere fietscomputer. Nu echt een top fiets geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlarpNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 15:40
Ze schieten wel op met de terugroepactie voor de board computer van de Electric Two :o. Ze komen bij mij komende vrijdag al langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danniricc
Vaevictis_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:14:
[...]

Betrouwbaarheid kan ik me niet voorstellen heb de fiets nu ruim 2 jaar en doet het goed en altijd. Ook makkelijk te onderhouden ik doe bijna alles zelf. Heb wel redelijk wat dingen aangepast, andere banden, een verende zadel, betere voorlamp, bagage drager achter, andere handvatten en andere fietscomputer. Nu echt een top fiets geworden.
Thanks voor je antwoord! Je hebt natuurlijk best een lijstje met onderdelen vervangen. Is de fiets as is wel gewoon goed? Ik ben vooral huiverig voor de automatische versnelling en het display, in de zin van dat ik heb gelezen dat er nog wel eens vocht problemen met de display voorkomen. Ook iets met verlichting die aanblijft en dat dan de fiets niet meer aangaat.. Heb nu gewoon een betrouwbare fiets, maar wil eigenlijk net ff een kwaliteitje omhoog... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Danniricc schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Thanks voor je antwoord! Je hebt natuurlijk best een lijstje met onderdelen vervangen. Is de fiets as is wel gewoon goed? Ik ben vooral huiverig voor de automatische versnelling en het display, in de zin van dat ik heb gelezen dat er nog wel eens vocht problemen met de display voorkomen. Ook iets met verlichting die aanblijft en dat dan de fiets niet meer aangaat.. Heb nu gewoon een betrouwbare fiets, maar wil eigenlijk net ff een kwaliteitje omhoog... :)
De fiets in de basis gewoon goed, mijn upgrades zijn puur vanwege veiligheid (banden met reflectiestrepen, betere grip) en comfort. Schakelen en fietsen met belt gaat heel erg fijn, zou nooit meer iets anders willen.

Je moet niet te veel verwachten van de diamond controller, voor 2 tientjes heb je een betere versie van banfang zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danniricc
Vaevictis_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:58:
[...]

De fiets in de basis gewoon goed, mijn upgrades zijn puur vanwege veiligheid (banden met reflectiestrepen, betere grip) en comfort. Schakelen en fietsen met belt gaat heel erg fijn, zou nooit meer iets anders willen.

Je moet niet te veel verwachten van de diamond controller, voor 2 tientjes heb je een betere versie van banfang zelf.
Erg bedankt voor je hulp! Dat stelt me al weer iets meer gerust :) Zit nog steeds in dubio wat nou de juiste keuze is. Ben naar de winkel geweest om proef te rijden op een Ace two, gezien de componenten praktisch het zelfde zijn. Vond hem erg lekker fietsen, dat automatisch schakelen voelde ook erg goed. Vwb de display, wat voor Bafang display bedoel jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Danniricc schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Erg bedankt voor je hulp! Dat stelt me al weer iets meer gerust :) Zit nog steeds in dubio wat nou de juiste keuze is. Ben naar de winkel geweest om proef te rijden op een Ace two, gezien de componenten praktisch het zelfde zijn. Vond hem erg lekker fietsen, dat automatisch schakelen voelde ook erg goed. Vwb de display, wat voor Bafang display bedoel jij dan?
De DZ-41 hier een filmpje in het topic staat welke uitvoering je moet hebben. https://www.youtube.com/watch?v=CvNmgnxE934

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbbosma
Danniricc schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Mocht je de Veloretti ACE one toch willen kopen dan heb ik wel een nieuw DZ-41 display voor je liggen.
Als je mij 15€ geeft, dan stuur ik hem naar je op.
Even over de Veloretti ACE one. Ben erg tevreden over deze fiets. Ook ik heb swalbe banden eronder, een ander Selle-Royal zadel met verende zadelpen, de koplamp van Veloretti, bagagedrager en andere handvaten er op.
Door deze (verbeteringen) fietst deze nog mooier en krijg zelfs na een jaar nog steeds positieve reacties.
Service is zeer goed bij Veloretti. Had bij 1100km dat mijn Gates riem knapte. Waarschijnlijk nooit goed gespannen geweest. Gebeld met de customercare en binnen twee minuten was alles geregeld. Binnen een week fietste ik weer, deze laten plaatsen door de plaatselijke fietsenmaker. Bon opsturen en alles is betaald door Veloretti.
Mocht je nog twijfelen aan Veloretti dan weet ik het ook niet meer, maar zin in deze fiets. Dan zou ik zeggen, niet wachten maar maak gebruik van deze mooie aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
gbbosma schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:51:
[...]

Mocht je de Veloretti ACE one toch willen kopen dan heb ik wel een nieuw DZ-41 display voor je liggen.
Als je mij 15€ geeft, dan stuur ik hem naar je op.
Even over de Veloretti ACE one. Ben erg tevreden over deze fiets. Ook ik heb swalbe banden eronder, een ander Selle-Royal zadel met verende zadelpen, de koplamp van Veloretti, bagagedrager en andere handvaten er op.
Door deze (verbeteringen) fietst deze nog mooier en krijg zelfs na een jaar nog steeds positieve reacties.
Service is zeer goed bij Veloretti. Had bij 1100km dat mijn Gates riem knapte. Waarschijnlijk nooit goed gespannen geweest. Gebeld met de customercare en binnen twee minuten was alles geregeld. Binnen een week fietste ik weer, deze laten plaatsen door de plaatselijke fietsenmaker. Bon opsturen en alles is betaald door Veloretti.
Mocht je nog twijfelen aan Veloretti dan weet ik het ook niet meer, maar zin in deze fiets. Dan zou ik zeggen, niet wachten maar maak gebruik van deze mooie aanbieding.
Goede service bij Veloretti...... Onzin. Als je geluk hebt krijg je een fiets die het doet en heb je de niet nodig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edzon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11-2024
Stefke schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:18:
Mja...zo kan t ook wellicht, maar ik krijg zelfs met enige kracht mijn spatbord niet zover ingeknepen dat ie zou moeten passen. Niet zonder permanent iets te verbuigen althans. Ik denk dat ik even contact opneem met Veloretti voor ik dat probeer. Ik zie dat ABUS een slot heeft speciaal voor fietsen met brede banden

En nog een vraag over die sloten; Axa ringslot met een ketting erbij. Als je die ketting aan het ringslot bevestigd en ze kraken het ringslot, dan is die ketting toch ook los?
Ik zat met hetzelfde probleem met de axa defender ringslot en daarom de block xxl voor brede banden besteld. Past inderdaad nu wel over de brede banden heen maar is weer te breed voor de ophanging aan de schroeven 8)7

Heb jij hier inmiddels een mooie oplossing voor gevonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Nee, er is dus een slot van Abus dat geschikt is voor grotere banden. Maar die heb ik niet. Ik heb "gewoon" het slot over het spatbord gekregen, je kunt het slot een klein beetje open trekken en dan met wat tape op het spatbord ter bescherming. Wel erg armoe als je 3500 euro voor een fiets aftikt, er een slot bij zit dat eigenlijk niet past en met enig geweld gemonteerd moet worden...
Gelukkig heeft het geen sporen nagelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbbosma
Artbij schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Goede service bij Veloretti...... Onzin. Als je geluk hebt krijg je een fiets die het doet en heb je de niet nodig.
Echt niet mee eens. Mijn ervaring is goed. Fietsen zijn goed. Waar haal je die wijsheid vandaan. Maar gelukkig zijn er andere merken. Oh ja. Die hebben nooit problemen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
gbbosma schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:44:
[...]

Echt niet mee eens. Mijn ervaring is goed. Fietsen zijn goed. Waar haal je die wijsheid vandaan. Maar gelukkig zijn er andere merken. Oh ja. Die hebben nooit problemen toch?
Zie je eigen ervaring. Ze leveren je een fiets die binnen 1100km al kapot is, doordat deze niet goed gemonteerd is in de fabriek. Vervolgens sturen ze je een onderdeel, mag je zelf een fietsenmaker zoeken en moet je de reparatie ook nog voorschieten. 8)7

Jij hebt echt een andere beleving van service dan ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
gbbosma schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:44:
[...]

Ik geloof echt wel dat de ACE een goede fiets is, zit degelijk in elkaar. Er zullen vast wel een maandagochtend model erbij zitten want assemblage was in het begin uitbesteed aan fabriek in portugal. Ik kan me goed voorstellen dat ze daar een andere "quality control" hebben. Of misschien geen eens een fietsenmaker die de laatste zaken nakijkt.

Denk dat ze het nu veel beter op orde hebben. Ik ben er in iedergeval erg blij mee.
Mocht de fiets binnen een 14 dagen echt tegenvallen kun je hem toch gewoon weer annuleren. Wet koop op afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbbosma
Artbij schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:22:
[...]

Zie je eigen ervaring. Ze leveren je een fiets die binnen 1100km al kapot is, doordat deze niet goed gemonteerd is in de fabriek. Vervolgens sturen ze je een onderdeel, mag je zelf een fietsenmaker zoeken en moet je de reparatie ook nog voorschieten. 8)7

Jij hebt echt een andere beleving van service dan ik.

Alles is goed en snel opgelost. Ben van mening dat je eigenlijks niets te zoeken heb op dit forum. Een tip. Zeuren en een mooie fiets afzeiken is makkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edzon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11-2024
Stefke schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:48:
Nee, er is dus een slot van Abus dat geschikt is voor grotere banden. Maar die heb ik niet. Ik heb "gewoon" het slot over het spatbord gekregen, je kunt het slot een klein beetje open trekken en dan met wat tape op het spatbord ter bescherming. Wel erg armoe als je 3500 euro voor een fiets aftikt, er een slot bij zit dat eigenlijk niet past en met enig geweld gemonteerd moet worden...
Gelukkig heeft het geen sporen nagelaten.
Bedankt voor de snelle reactie, ik had gelukkig de defender nog niet retour gestuurd dus nog maar een poging gewaagd om die te monteren. Band wel leeg laten lopen maar uiteindelijk wel gelukt dus de Block XXL kan retour, armoedige ervaring zo inderdaad!
Pagina: 1 ... 45 ... 55 Laatste

Let op:
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.

Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.