Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:27
Nee is niet identiek maar lijkt er wel sterk op. Voor mij is het goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-05 08:36
Voor Ace 1 rijders en voor wat het waard is:

Heb hier eerder gepost dat ik diamond display (DD) "regenjas" geef van plastic-folie/elastiek.

Laatst wat siliconen-deksels gekocht voor schaaltjes koelkast ( Bij Jumbo . Toppits "stretch-tops").

Kleinste maat siliconen-deksel (5cm) blijkt perfect te passen over DD.

Dat ziet er zo uit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GnzO20HrUnkdhTs5BVKGQU3zOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjV6yHaQJQZBvuWQqZlYoBhT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv1K_iPWUqy8h-H__ojOxpbEpUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ity2RuB1IFZZQihmdlO6S6ZS.jpg?f=fotoalbum_large

Daarmee is het DD voorzien van een waterdichte "jas". Thuisgekomen in garage: ding eraf en alles kan mooi drogen.

Esthetisch niet geweldig. Lelijk zelfs. Wel effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:31:
Voor Ace 1 rijders en voor wat het waard is:

Heb hier eerder gepost dat ik diamond display (DD) "regenjas" geef van plastic-folie/elastiek.

Laatst wat siliconen-deksels gekocht voor schaaltjes koelkast ( Bij Jumbo . Toppits "stretch-tops").

Kleinste maat siliconen-deksel (5cm) blijkt perfect te passen over DD.

Dat ziet er zo uit :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarmee is het DD voorzien van een waterdichte "jas". Thuisgekomen in garage: ding eraf en alles kan mooi drogen.

Esthetisch niet geweldig. Lelijk zelfs. Wel effectief.
Ok, goede workaround maar ik vind het wel een gebrek van de diamond controller. Die hoort goede IP rating te hebben. Overigens heeft de DZ41 nergens last van, fiets er mee in de stromende regen (nu ja liever niet in de regen maar is niet anders). :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Vaevictis_ schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:54:
[...]

Ok, goede workaround maar ik vind het wel een gebrek van de diamond controller. Die hoort goede IP rating te hebben. Overigens heeft de DZ41 nergens last van, fiets er mee in de stromende regen (nu ja liever niet in de regen maar is niet anders). :D
@Vaevictis_
Ik weet niet 100% dat DD een vochtprobleem heeft. Originele DD &Enviolo zijn vervangen. Maar omdat eerste "MAJOR FAIL" 2 wkn na levering te maken had met vocht en DD, heb ik steeds "het zekere voor het onzekere genomen" en DD bij erg slecht weer altijd afgedekt met stukje "vershoud-folie" en elastiekje. Natuurlijk veel meer gedaan om vocht buiten te sluiten. Maar toch: nooit meer waterprobleem gehad.

Vormgeving DD is zo dat er altijd vocht blijft staan/zitten in randen en naden. En na verloop van tijd begeven dan ook moderne "seals" het.

Voordeel van deze "hack/workaround" is dat ding erop/eraf /binnenste-buiten keren / drogen een fluitje van een cent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:20:
[...]

@Vaevictis_
Ik weet niet 100% dat DD een vochtprobleem heeft. Originele DD &Enviolo zijn vervangen. Maar omdat eerste "MAJOR FAIL" 2 wkn na levering te maken had met vocht en DD, heb ik steeds "het zekere voor het onzekere genomen" en DD bij erg slecht weer altijd afgedekt met stukje "vershoud-folie" en elastiekje. Natuurlijk veel meer gedaan om vocht buiten te sluiten. Maar toch: nooit meer waterprobleem gehad.

Vormgeving DD is zo dat er altijd vocht blijft staan/zitten in randen en naden. En na verloop van tijd begeven dan ook moderne "seals" het.

Voordeel van deze "hack/workaround" is dat ding erop/eraf /binnenste-buiten keren / drogen een fluitje van een cent is.
Snap het de DZ41 heeft geen opstaande randen en is ook hydrofoob (bovenkant c.q. display). Zo hoort het in mijn optiek ook te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Vaevictis_ schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:24:
[...]

Snap het de DZ41 heeft geen opstaande randen en is ook hydrofoob (bovenkant c.q. display). Zo hoort het in mijn optiek ook te zijn.
Je hebt helemaal gelijk. Heb fiets nu 2 jaar. En ombouw DZ41 uitgesteld tot na deze 2 jr (fabrieks-garantie-termijn).

Maar introductie rpm op DD zette dat (voorlopig) even op de helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:43
Vraagje, is het mogelijk bij de Tenways om aan te passen hoeveel ondersteuning de motor geeft? En is het mogelijk om boven de 25km/h te gaan?

Bij Cowboy bijvoorbeeld kan je met een app ondersteuningsprofielen koppelen aan je fiets.

Verkeerde topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Vinny1 op 27-11-2023 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diesel-ind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 09:37
drusloos schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:06:
Hoe is jullie ervaring met de Ace2 schoonmaken? Ik heb hem sinds augustus en heb hem eigenlijk nog geen 1 keer schoongemaakt. Nou begint hij aardig smerig te worden dus ik wil hem met de tuinslang afspuiten. Lijkt me dat een fiets van 3500 euro daar tegen moet kunnen, maar ik ben benieuwd hoe anderen dit doen
Ik zou opletten met het compleet afspuiten van de fiets, de batterij van mijn Ace 1 is defect gegaan na een schoonmaakbeurt met de tuinslang. Mijn advies, onderkant van de fiets netjes met de hand doen en niet compleet afspuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Diesel-ind schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:15:
[...]

Ik zou opletten met het compleet afspuiten van de fiets, de batterij van mijn Ace 1 is defect gegaan na een schoonmaakbeurt met de tuinslang. Mijn advies, onderkant van de fiets netjes met de hand doen en niet compleet afspuiten.
Zou het ook met de hand doen en is helemaal niet veel werk. Eerst met een stoffer zand en modder weghalen en dan met een vochtig microvezel doekje het frame. Riem doe ik met tandenborstel met siliconen spray en doek schoon maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 11:20
Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:28:
[...]

Zou het ook met de hand doen en is helemaal niet veel werk. Eerst met een stoffer zand en modder weghalen en dan met een vochtig microvezel doekje het frame. Riem doe ik met tandenborstel met siliconen spray en doek schoon maken.
Helemaal goed! Zou alleen Belt Spray gebruiken, geen siliconenspray. Siliconenspray blijft plakkerig en blijft zand aan plakken wat gaat knarsen en slijten. Belt Spray droogt op maar smeert wel de riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
H4nsie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:20:
[...]

Helemaal goed! Zou alleen Belt Spray gebruiken, geen siliconenspray. Siliconenspray blijft plakkerig en blijft zand aan plakken wat gaat knarsen en slijten. Belt Spray droogt op maar smeert wel de riem.
Heb er geen last van is meer om schoon te maken door beetje op een doek te spuiten en de riem erdoor te halen dan dat ik de riem inspuit met silicon spray.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robert_oost
Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:28:
[...]

Doe het op dezelfde manier.

Als fiets terugkwam van fietsenmaker, merkte ik dat de hele fiets "glad" siliconenachtig aanvoelde.
Maar dus ook echt helemaal, lak, velgen, spaken, cranks, moeren kabels. Alles.

Zeker bij mijn Matt Black Ace1, zorgt dit ervoor dat er minder vuil blijft plakken.
Nu heb ik dus een dikke, zachte kwast en een vezeldoekje die ik uitsluitend gebruik met siliconenspray.
Beetje op de kwast of doekje en insmeren. Heel dun laagje.

"Vroegah" , is de leeftijd.., smeerden we in dienst de jeeps in met dieselolie. Dat droop dus langzaam overal op de weg / in het grondwater. Maar geen roest.

Maar dun laagje siliconen werkt en heeft dat nadeel niet

[ Voor 4% gewijzigd door robert_oost op 29-11-2023 12:36 ]

• IAMsterdam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 11:22
Ik gebruik na het schoonmaken gewoon autowax. Dat is heel goedkoop verkrijgbaar bij de Action bijvoorbeeld. Voor 3 euro heb je een fles die voor fietsen heel lang meegaat.

Na aanbrengen geeft dat een mooi glad laagje over de lak waar vuil zich veel minder goed aan hecht. Ik gebruik het al jaren voor mijn racefietsen maar dus ook voor mijn stadsfiets.

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Hebben hier meer mensen last van een Ace Two die niet aangaat als de accu een paar uur buiten in de fiets heeft gezeten?

Heb nu al een paar keer gehad dat de fiets niet aangaat wanneer ik terugkom na hem een paar uur in de fietsenstalling (binnen bij Centraal Station) heb laten staan, met de accu dus in de fiets.

Als ik de fiets aanzet nadat ik de accu binnenshuis heb gelaten, gaat hij wel (soms pas na 1, 2 of 3 keer) gewoon aan. Mijn idee is dat dit wellicht met de koud/regen te maken heeft, maar dit zou niet moeten toch?

Ik wil hem wel laten checken, maar dan moet ie worden opgehaald door Veloretti en dan ben ik hem vast een aantal weken kwijt. Wat is hier de ervaring met de doorlooptijd van reparaties door Veloretti?

Sidenote: deze problemen spelen al een paar weken (en de batterij is al die keren voldoende opgeladen). Wat sinds kort erbij gekomen is, is dat het display helemaal niet meer aan gaat. In het begin viel hij af en toe weg, nu gaat ie helemaal niet meer aan. Ik heb de fiets pas 2 maanden, dus dit valt me erg tegen. Ook dit wil ik eigenlijk wel laten repareren/checken.

[ Voor 20% gewijzigd door Morfang op 30-11-2023 16:11 ]

• Vaevictis_
Morfang schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:09:
Hebben hier meer mensen last van een Ace Two die niet aangaat als de accu een paar uur buiten in de fiets heeft gezeten?

Heb nu al een paar keer gehad dat de fiets niet aangaat wanneer ik terugkom na hem een paar uur in de fietsenstalling (binnen bij Centraal Station) heb laten staan, met de accu dus in de fiets.

Als ik de fiets aanzet nadat ik de accu binnenshuis heb gelaten, gaat hij wel (soms pas na 1, 2 of 3 keer) gewoon aan. Mijn idee is dat dit wellicht met de koud/regen te maken heeft, maar dit zou niet moeten toch?

Ik wil hem wel laten checken, maar dan moet ie worden opgehaald door Veloretti en dan ben ik hem vast een aantal weken kwijt. Wat is hier de ervaring met de doorlooptijd van reparaties door Veloretti?

Sidenote: deze problemen spelen al een paar weken (en de batterij is al die keren voldoende opgeladen). Wat sinds kort erbij gekomen is, is dat het display helemaal niet meer aan gaat. In het begin viel hij af en toe weg, nu gaat ie helemaal niet meer aan. Ik heb de fiets pas 2 maanden, dus dit valt me erg tegen. Ook dit wil ik eigenlijk wel laten repareren/checken.
Met deze klachten en jonge leeftijd kun je dan niet beter vragen om om te ruilen? Ben je er in 1x vanaf tenzij je al heel veel hebt aangepast (wat je eigenlijk wel wil). Mijn fiets is bijna custom. Alleen het frame en batterij is nog orgineel. :>

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:01

Ik heb zelf (nog) geen last van deze problemen. Mijn Ace2 heeft vandaag de hele dag buiten gestaan (rond het vriespunt) en ging gewoon in 1 keer aan. Ook heb ik nog nooit vocht problemen gehad met het display. Denk dat het valt onder “pech”. Al lees ik naar mijn idee te vaak vocht problemen terug. Nou als je jezelf als “Amsterdams fietsenmerk” tentoonstelt, dan kan je niet een fiets verkopen die niet tegen vocht kan. Maar waarschijnlijk lees ik enkel de situaties die problemen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost

Heb zelf een Ace 1. Dus geen gerichte kennis/ervaring met Ace2.
Maar ga ervan uit dat Veloretti met de Ace2 geen diepe, "basic" wijzigingen heeft aangebracht in systeem.
Ja, controller is nu ingebouwd. Maar echt anders ? Denk het niet.
Aanwijzing: zowel de app als de recente firmware update rpm gelden voor beide typen.

Daarom algemeen :
- Batterij van mijn Ace1 en anderen functioneert gewoon bij kou. Dat is niet het probleem.
- Af en toe paar keer proberen aanzetten is bekend probleem sinds firmware update rpm
- Je zegt dat het display het niet meer doet.
Display is enkel het "zichtbare" deel van de Comodo-module. En die stuurt zo ongeveer alles aan.
Heb zelf gedoe gehad met display (diamond, dus op stuur).
Toen deed de fiets het ook niet meer. Display is vervangen.
Opgehaald Veloretti -> Almelo-> terug, duur: 2 weken.

Denk dus dat je toch contact met Vloretti moet opnemen. Voor een ruil zoals @Vaevictis_ heeft aangegeven, of een reparatie.

Mijn ervaring is dat Veloretti echte problemen best netjes afhandelt. En dat is bij jou het geval. Dit hoort gewoon niet. Je hebt niet gekregen waarvoor je hebt betaald.

Mischien een geruststelling: Ace 1 nu 2 jr in gebruik. Na veel probleempjes en aanpassingen, heb ik nu echt een heerlijke fiets. In stortregen, vrieskou en stormwind tegen.

BELANGRIJK : Veloretti gebruikt het ID-nr van de Comodo module om je account te koppelen aan de fiets.
Als de (diamond- of ingebouwde) module wordt vervangen, heb je die nummers nodig.
Zie mijn eerdere posts over dit odw op dit forum.

[ Voor 9% gewijzigd door robert_oost op 01-12-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drusloos
De fiets blijft geweldig, het bedrijf blijft soms wat ingewikkeld. Afspraak bij de brand store voor remprobleem, vanmorgen de fiets afgeleverd. Super irritant dat je dan alweer in het Engels moet gaan uitleggen wat het probleem is. M’n Engels is prima, maar om nou over een remklauw te praten is een stuk ingewikkelder. Zorg gewoon dat je een medewerker hebt die Nederlands praat. Afijn, rond 4 maar eens opbellen of de fiets klaar is gezien er nog reistijd is naar de winkel met OV, en ik hrt niet red zo vlak voor sluitingstijd anders. Zit je 15 minuten in de wacht, eindelijk neemt iemand op. Die zet je door naar de werkplaats, vervolgens gelijk op de voicemail en verbinding verbroken. Vervolgens weer 15 minuten in de wacht, dan iemand aan de lijn die zegt dat je wordt gebeld als hij klaar is, en het dan wel morgen zal worden als ik niks heb gehoord. Daar hou je dan rekening mee dus dan toch maar weer aan het werk, om vervolgens een half uur later gebeld te worden dat de fiets klaar is. Nogal vreemde manier van communicatie. Probleem opgelost, verder weer een top fiets in handen. Maar man man man neem gewoon ook nederlanders in dienst en zorg dat je bereikbaar bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
drusloos schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:57:
De fiets blijft geweldig, het bedrijf blijft soms wat ingewikkeld. Afspraak bij de brand store voor remprobleem, vanmorgen de fiets afgeleverd. Super irritant dat je dan alweer in het Engels moet gaan uitleggen wat het probleem is. M’n Engels is prima, maar om nou over een remklauw te praten is een stuk ingewikkelder. Zorg gewoon dat je een medewerker hebt die Nederlands praat. Afijn, rond 4 maar eens opbellen of de fiets klaar is gezien er nog reistijd is naar de winkel met OV, en ik hrt niet red zo vlak voor sluitingstijd anders. Zit je 15 minuten in de wacht, eindelijk neemt iemand op. Die zet je door naar de werkplaats, vervolgens gelijk op de voicemail en verbinding verbroken. Vervolgens weer 15 minuten in de wacht, dan iemand aan de lijn die zegt dat je wordt gebeld als hij klaar is, en het dan wel morgen zal worden als ik niks heb gehoord. Daar hou je dan rekening mee dus dan toch maar weer aan het werk, om vervolgens een half uur later gebeld te worden dat de fiets klaar is. Nogal vreemde manier van communicatie. Probleem opgelost, verder weer een top fiets in handen. Maar man man man neem gewoon ook nederlanders in dienst en zorg dat je bereikbaar bent
Ik herken de frustratie, vooral het wachten, onduidelijke communicatie en Engels (vooral de fietstermen is even opzoeken want die gebruik je niet vaak). Voor expats in Amsterdam is dat minder een probleem dan als je via internet verkoopt en ook dan service moet leveren.

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@drusloos ,@Vaevictis_

Deze frustratie herken ik helaas maar al te goed, Ze (klantenservice-mdw & Veloretti als bedrijf), willen best helpen, zijn niet te beroerd om problemen op te lossen. En hebben dat voor mij vwb garantie ook steeds ruimhartig gedaan.

Maar in de uitvoering laten ze nogal wat steken vallen. En ben ik ook regelmatig Kuifjes Kapitein Haddock geweest : Garnaalhersens, !@%$&###!!!!!! Stelletje stomme landlubbers.

Heb deze kl***ervaringen vooral in het begin gehad. Mijn indruk was dat het langzaam beter werd.
Maar heb ze nu al lang (afkloppen) niet meer nodig gehad, dus de "scherpe kantjes" van de frustratie, ergernis, zijn langzaam afgeslepen.

Nu overheerst bij mij gewoon het plezier in een fijne fiets. Er blijft altijd iets om (terecht) te klagen.
Laatste firmware-update is nou niet echt perfect bv.

Net terug van een ritje. Uitgewaaid, opgefrist. Dus nu apres-ski, gluhwein gevoel.

Fijne fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse_s93
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-05 10:14
Ik heb sinds kort een Veloretti Ace 2 in Graphite Grey. Tot op heden erg blij mee!

Ik had vanochtend wel iets vreemds. De accu was 15% dus gisteravond in de schuur aan de lader gelegd. Het lampje van de adapter bleef echter groen. Ook vanochtend was het lampje op de adapter groen en had hij niet geladen. In het display was de batterij wel blauw ipv rood, wat laden zou betekenen.

Net de accu even binnen gelegd en binnen 10 minuten begon hij alsnog met laden. Kan hij onder een bepaalde temperatuur niet laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
jesse_s93 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:32:
Ik heb sinds kort een Veloretti Ace 2 in Graphite Grey. Tot op heden erg blij mee!

Ik had vanochtend wel iets vreemds. De accu was 15% dus gisteravond in de schuur aan de lader gelegd. Het lampje van de adapter bleef echter groen. Ook vanochtend was het lampje op de adapter groen en had hij niet geladen. In het display was de batterij wel blauw ipv rood, wat laden zou betekenen.

Net de accu even binnen gelegd en binnen 10 minuten begon hij alsnog met laden. Kan hij onder een bepaalde temperatuur niet laden?
Bij elke goede batterij zit wel een temperatuursensor. Dat voorkomt oververhitting en capaciteitsverlies of ontploffingsgevaar. Een Li-ION batterij kan wel minder goed laden onder de 20 graden maar ik zou het vreemd vinden als je helemaal niet kunt laden. Weet niet hoe dat bij fietsen werkt, bij een elektrische auto gaat er batterij verwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost

Ben geen akku-expert. Wel de vraag : wat is de temperatuur in jouw schuur ? In het algemeen wordt afgeraden om Li-ion akku op te laden bij minder dan ongeveer 0 graden Celsius (o.a. Apple). Zelf gooi ik daar dan nog een paar graden bovenop.

Weet niet of er beveiligingen zitten in het BMS. Wel dat het veel beter is om de akku te laden bij kamertemperatuur.

Wat ik doe: leg akku in kamer. Geef rustig (paar uur !, dat ding is 5 kg massa en heeft tijd nodig om op te warmen) de tijd.

Sluit lader pas aan nadat de hele akku langzaam op kamertemp is gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door robert_oost op 02-12-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse_s93
Dank alvast voor jullie antwoorden. Ik had begrepen dat de Ace 2 drie aansluitpunten heeft, waarvan er dus één voor de temperatuursensor is. Ik had op de site van Veloretti dit artikel gevonden die ingaat op het niet kunnen laden van de fiets: https://faq.veloretti.com...erij-laadt-niet-op-238058 Hier wordt echter niets vermeld over de temperatuur.

Het is een losstaand dubbelsteens schuurtje. Het zal dus niet één op één buitentemperatuur zijn, maar fris is het zeker.

Ik heb inderdaad ook de artikelen gelezen dat het beter is om de fiets op te laden op kamertemperatuur tussen 10 en 25 graden. Weet iemand daar de achterliggende gedachte achter? Auto's hang je ook met deze temperatuur buiten aan de laadpaal. Hoewel dat langzamer gaat, laadt hij wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
jesse_s93 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:45:
Dank alvast voor jullie antwoorden. Ik had begrepen dat de Ace 2 drie aansluitpunten heeft, waarvan er dus één voor de temperatuursensor is. Ik had op de site van Veloretti dit artikel gevonden die ingaat op het niet kunnen laden van de fiets: https://faq.veloretti.com...erij-laadt-niet-op-238058 Hier wordt echter niets vermeld over de temperatuur.

Het is een losstaand dubbelsteens schuurtje. Het zal dus niet één op één buitentemperatuur zijn, maar fris is het zeker.

Ik heb inderdaad ook de artikelen gelezen dat het beter is om de fiets op te laden op kamertemperatuur tussen 10 en 25 graden. Weet iemand daar de achterliggende gedachte achter? Auto's hang je ook met deze temperatuur buiten aan de laadpaal. Hoewel dat langzamer gaat, laadt hij wel op.
Heeft te maken met de capaciteit, onder de 20 graden kun je in verhouding veel minder energie opslaan rond de 40% minder rond 0 graden. Je krijgt een te hoge interne weerstand.

Boven de 30 graden weer een ander verhaal. De moderne autos hebben batterijverwarming die zorgt voor een optimale laadtemperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robert_oost
jesse_s93 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:45:

Mijn Ace1 laadt uitstekend op in de garage (15+ Celsius).
Elektrische auto's hebben (zoals @Vaevictis_ ) aangaf, vaak verwarmings-elementen.
Je fiets-akku kun je beter zien als een "heel grote" smart-phone" batterij (hoewel vast wat meer veiligheidsmaatregelen)>

Li-ion akku's, en eigenlijk alle batterijen, werken door chemische- en natuurkundige reacties. Die verlopen niet zo goed bij lage temperaturen. En als er dan een groot amperage doorheen gaat, ontstaan ongewenste reacties bij de positieve/negatieve polen van de batterijen (o.a. z.g "dendrieten"), een boom/fractal vormige opbouw van kristallen.

Daar houdt het voor mij ook even op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse_s93
Dank beiden voor jullie uitgebreide toelichting. Dan ga ik hem binnen laden zodra het niet werkt. Mogen ze ook het artikel wel even updaten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robert_oost
jesse_s93 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:57:
Dank beiden voor jullie uitgebreide toelichting. Dan ga ik hem binnen laden zodra het niet werkt. Mogen ze ook het artikel wel even updaten ;)
Kan het niet helpen, beroepsverdwazing, maar...toch realistisch.

Wil iedereen op dit forum vragen om zichzelf de vraag te stellen wat te doen ALS de batterij tijdens het opladen in brand gaat. Weet het, gebeurt bijna nooit. Maar kun je zo'n brand blussen ? Professioneel antwoord: nee dus. Gewone brandblussers vertragen, maar stoppen de brand niet. Een brandende Li-ion batterij geeft zichzelf zowel zuurstof als brandstof. Zo'n ding moet een paar dagen onder water in een tank !

En daarom nog veel belangrijker : ligt de brandende akku niet in de weg als je wilt vluchten ?

Nogmaals, beroepsverdwazing. Ben hoger veiligheidskundige en ex-vrijwillige brandweer.

Doel is niet angst aanjagen. Maar gewoon dat iedereen nadenkt waar hij zo'n ladende akku neerlegt. Je moet weg kunnen komen. Al het andere is uiteindelijk onbelangrijk.

Gewoon iets om over na te denken...

[ Voor 21% gewijzigd door robert_oost op 02-12-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drusloos

Ik laad zelf op werk m’n fiets meestal op, daar is een aparte plek met laadpalen voor e-bikes in de parkeergarage. De garage is weliswaar overdekt en onder het kantoor, maar de temperatuur is praktisch de buiten temperatuur omdat de garage verder “open” is. Ik heb afgelopen dagen dus bij 0 graden lopen laden, en dat ging prima. Nou zegt mijn ervaring niet dat jouw situatie perse vreemd is, maar mijn buurman laad bijv gewoon buiten op voor de deur en heeft ook geen problemen. Lijkt me dat in zo’n schuurtje het dus zou moeten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesse_s93
drusloos schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:23:
[...]

Ik laad zelf op werk m’n fiets meestal op, daar is een aparte plek met laadpalen voor e-bikes in de parkeergarage. De garage is weliswaar overdekt en onder het kantoor, maar de temperatuur is praktisch de buiten temperatuur omdat de garage verder “open” is. Ik heb afgelopen dagen dus bij 0 graden lopen laden, en dat ging prima. Nou zegt mijn ervaring niet dat jouw situatie perse vreemd is, maar mijn buurman laad bijv gewoon buiten op voor de deur en heeft ook geen problemen. Lijkt me dat in zo’n schuurtje het dus zou moeten werken
Goed om te weten. Ik ga het gewoon in de gaten houden. Hij is nu in ieder geval weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 08:32
Iemand die weet hoe t zit met dat kettingslot dat bijgeleverd is (i.c.m. het AXA beugelslot); als je het beugelslot open breekt dan is de insteekketting toch ook los? Ik overweeg nog een normale ketting met een eigen slot om de fiets vast te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 05-12-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:05
Stefke schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:12:
Iemand die weet hoe t zit met dat kettingslot dat bijgeleverd is (i.c.m. het AXA beugelslot); als je het beugelslot open breekt dan is de insteekketting toch ook los? Ik overweeg nog een normale ketting met een eigen slot om de fiets vast te zetten.
Ja als ze het slot open kunnen krijgen dan zijn beide dingen ontgrendeld
Vaak wordt er wel gezegt dat je 2 aparte sloten moet hebben (en als kan ook nog van andere makers...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 06:34
Stefke schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:12:
Ja, contact op nemen met Qover, toestemming vragen en het positieve antwoord goed bewaren 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Laatst online: 23:24
Ik heb zojuist Ace2 Graphite ontvangen en in elkaar gezet. Helaas een schrapend geluid bij de voorrem (met onderbrekingen). Zoals bij een slinger in het wiel.

Zelfs na stellen blijft dit, zou het kunnen dat ik een kromme remschijf heb?

Batterij kwam overigens compleet dood aan. Dat lijkt me niet heel best. Voorderest geen beschadigingen. Ziet er netjes uit!

Wat doet men zoal met de reflectoren? Voor en achter is toch onzin ivm licht? De reflectoren in de banden hang ik er wellicht in ivm veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@Bobz mijn fiets is geleased dus het is het probleem van de maatschappij; Veloretti heeft mij verzekerd dat dit slot voldoende is voor de verzekering, maar mocht dat niet zijn: ook niet mijn probleem.
Het is alleen wel zo dat ik de fiets na de lease zou willen overnemen, als ie nog netjes is en goed werkt. Als je je fiets terugkrijgt na een diefstal dan verwacht ik niet dat ie helemaal zonder krassen teruggevonden wordt...Ik twijfel nu wel om de fiets in de stad te zetten met de axa beugel/ketting
Vandaar misschien toch maar een extra slot om te ontmoedigen, dat hoeft dan niet eens een 2* slot te zijn maar iets wat het gewoon net even te lastig maakt om de fiets te jatten.

@Patox Ik heb die 2 reflectoren niet gemonteerd. Zal wel zijn voor het geval je licht niet meer werkt of zo... Als je een begagedrager hebt is je achterlicht niet zichtbaar wanneer er iets op zit, dus dan zou de reflector (onder je zadel) msischien nog nut kunnen hebben. De wielreflectoren heb ik gemonteerd.

Voorrem: bij mij kwam de schijf tegen de voorvork aan. Daar zit wel heel erg minimale speelruimte, misschien is dat je issue. IK heb wat druk tegen de schijf gegeven tot het weg was

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 05-12-2023 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:54
Patox schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:23:
<knip>

Wat doet men zoal met de reflectoren? Voor en achter is toch onzin ivm licht? De reflectoren in de banden hang ik er wellicht in ivm veiligheid.
De reflectoren worden meegeleverd om aan de wettelijke vereisten te voldoen. Er moet rode reflectie op de achterkant en reflectie op banden/wielen. De witte reflector is in Nederland niet verplicht maar in Duitsland bijvoorbeeld weer wel.

Kortom, Veloretti levert reflectoren mee om aan de wettelijke vereisten voor hun afzetmarkt te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 20:34
aritmeester schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:53:
[...]

De reflectoren worden meegeleverd om aan de wettelijke vereisten te voldoen. Er moet rode reflectie op de achterkant en reflectie op banden/wielen. De witte reflector is in Nederland niet verplicht maar in Duitsland bijvoorbeeld weer wel.

Kortom, Veloretti levert reflectoren mee om aan de wettelijke vereisten voor hun afzetmarkt te voldoen.
In België is de witte reflector aan de voorkant ook verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aWua-cM9nDQzDTpRQuGmBOG5oU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4eDlpDTvOtBnT4TpXwYIAufn.png?f=user_large
Wat houdt dit nou eigenlijk precies in (vooral die laatste 3 punten); ik dacht dat mijn fiets online bereikbaar zou zijn (en bijvoorbeeld de locatie zichtbaar in de app), maar dat is ie niet, alleen via bluetooth gekoppeld aan mijn telefoon.
Ik heb de fiets geleased met het volledige premium pakket, maar ik zie die laatste 3 punten niet echt terug. Ook niks gezien over bijv. een simkaart bij het pakket.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 06-12-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Bobz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:09:
[...]

Ja, contact op nemen met Qover, toestemming vragen en het positieve antwoord goed bewaren 😉
Deze week telefonisch contact gehad met Qover over verlenging. Daarbij precies deze vraag ook gesteld.
De qover mdw verklaarde mij dat de voor de diefstal-verzekering voldoende is indien de fiets met een door Veloretti geleverd slot/ketting is vastgelegd.

Leg zelf de Ace1 enkel zo vast voor "even snel winkel in", 5 minuten, 10 minuten.
Langer weg : heb een Axa ketting 2*. Die kun je precies om de horizontale framebuis wikkelen en sluiten. Het slot hangt dan beneden.
Extra gewicht (dat ding is zwaar !), drukt dan ook nog eens op voorwiel. Dat maakt het stuur wat minder onrustig.

Verder maak ik (niet altijd, maar kleine moeite) vaak even een foto van fiets met sloten/ketting, vast object duidelijk in beeld. Zo gebeurd, em kan handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Stefke schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:48:
[Afbeelding]
Wat houdt dit nou eigenlijk precies in (vooral die laatste 3 punten); ik dacht dat mijn fiets online bereikbaar zou zijn (en bijvoorbeeld de locatie zichtbaar in de app), maar dat is ie niet, alleen via bluetooth gekoppeld aan mijn telefoon.
Ik heb de fiets geleased met het volledige premium pakket, maar ik zie die laatste 3 punten niet echt terug. Ook niks gezien over bijv. een simkaart bij het pakket.
Net nog even geprobeerd. Kan lokatie van mijn Ace1 prima zien in de Veloretti app.
Kies in de app eerst de kaart. Daarna linksboven op bike tikken.

Als niet: contact opnemen met Veloretti.

Volgens mij heeft die "roaming" en SIM-kaart enkel betrekking op de GPS-module. Die heeft een mobiele verbinding.

Over-the-air updates : dat klopt wel, maar gaat inderdaad via je mobiel / app / Bluetooth.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpMRsMlMCWvfrout14wdr74C6-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEs0vKbN2zTq9zYnRpLUwPXE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door robert_oost op 06-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Laatst online: 23:24
Stefke schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:08:
@Bobz mijn fiets is geleased dus het is het probleem van de maatschappij; Veloretti heeft mij verzekerd dat dit slot voldoende is voor de verzekering, maar mocht dat niet zijn: ook niet mijn probleem.
Het is alleen wel zo dat ik de fiets na de lease zou willen overnemen, als ie nog netjes is en goed werkt. Als je je fiets terugkrijgt na een diefstal dan verwacht ik niet dat ie helemaal zonder krassen teruggevonden wordt...Ik twijfel nu wel om de fiets in de stad te zetten met de axa beugel/ketting
Vandaar misschien toch maar een extra slot om te ontmoedigen, dat hoeft dan niet eens een 2* slot te zijn maar iets wat het gewoon net even te lastig maakt om de fiets te jatten.

@Patox Ik heb die 2 reflectoren niet gemonteerd. Zal wel zijn voor het geval je licht niet meer werkt of zo... Als je een begagedrager hebt is je achterlicht niet zichtbaar wanneer er iets op zit, dus dan zou de reflector (onder je zadel) msischien nog nut kunnen hebben. De wielreflectoren heb ik gemonteerd.

Voorrem: bij mij kwam de schijf tegen de voorvork aan. Daar zit wel heel erg minimale speelruimte, misschien is dat je issue. IK heb wat druk tegen de schijf gegeven tot het weg was
Helaas is de schijf krom. Komt niet tegen voorvork hier. Loopt aan beide kanten (remblokjes) aan. Je ziet de spin erin zitten. Veloretti stuurt een nieuwe schijf op en wordt door een fietsenmaker partner kostenloos gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
robert_oost schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:56:
[...]

Net nog even geprobeerd. Kan lokatie van mijn Ace1 prima zien in de Veloretti app.
Kies in de app eerst de kaart. Daarna linksboven op bike tikken.

Als niet: contact opnemen met Veloretti.

Volgens mij heeft die "roaming" en SIM-kaart enkel betrekking op de GPS-module. Die heeft een mobiele verbinding.

Over-the-air updates : dat klopt wel, maar gaat inderdaad via je mobiel / app / Bluetooth.

[Afbeelding]
Ik had de app al een week of zo niet gebruikt, maar nu is mijn fiets wel zichtbaar. Blijkbaar moest er nog iets geactiveerd of geupdate of zo, want de eerste 2 weken was er niks te zien (behalve mijn eigen GPS-locatie)

Ik had laatst even de "motorkap" geopend, daar hangt een losse dongel in een plastic houdertje dat eigenlijk nergens op/in past. Ik kreeg de boel nauwelijks meer in elkaar, heb daarna dat houdertje een beetje bijgeknipt zodat het wat beter past.
Dat lijkt mij de GPS-module?

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 06-12-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Stefke schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:01:
[...]

Ik had de app al een week of zo niet gebruikt, maar nu is mijn fiets wel zichtbaar. Blijkbaar moest er nog iets geactiveerd of geupdate of zo, want de eerste 2 weken was er niks te zien (behalve mijn eigen GPS-locatie)

Ik had laatst even de "motorkap" geopend, daar hangt een losse dongel in een plastic houdertje dat eigenlijk nergens op/in past. Ik kreeg de boel nauwelijks meer in elkaar, heb daarna dat houdertje een beetje bijgeknipt zodat het wat beter past.
Dat lijkt mij de GPS-module?
Volgens mijn gegevens (let wel: betreffen Ace1), is de GPS-module geplaatst in de buis waarop het zadel zit. Maar helemaal onderin zodat je er alleen bijkunt als je de Bafang er af sloopt. En met eigen oplaadbare batterij zodat ding nog tijd lokatie doorgeeft nadat de hoofd-akku is verwijderd.

En 2 weken kan best kloppen. Veloretti moet in hun systemen jouw account koppelen aan de fiets en e.e.a. aktiveren.

[ Voor 12% gewijzigd door robert_oost op 06-12-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ah oke, wat is dat loshangende dingetje dan? Ziet er uit als een dongle die relatief gemakkelijk te verwijderen/installeren is afhankelijk van de opties die je kiest, vandaar dat ik dacht dat dat misschien de GPS module was.
Het moet boven onder de afdekkap net passen, als je het een beetje tussen de kabels/stekker positioneert. Het viel eruit toen ik de kap verwijderde, dus ik zag ook niet meer hoe het er precies tussen zat. Uitendelijk het plastic van het houdertje maar wat bijgeknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 13:41
Ik zag laatst een filmpje van een fietsendief met een accuslijptolletje. In 3 seconden slijpt hij een slot door en niemand die ernaar kijkt. Het enige verschil tussen 1 en 2 sloten is dus 3 seconden.

https://www.omroepbrabant...met-slijptol-in-Den-Bosch

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Artbij schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:00:
Ik zag laatst een filmpje van een fietsendief met een accuslijptolletje. In 3 seconden slijpt hij een slot door en niemand die ernaar kijkt. Het enige verschil tussen 1 en 2 sloten is dus 3 seconden.

https://www.omroepbrabant...met-slijptol-in-Den-Bosch
https://www.anwb.nl/fiets...pril/slimme-fiets-gadgets

https://nl.litelok.com/collections/bike-locks

Let wel, geldt voor X1 & X3.
En inmiddels 45 dagen levertijd op de X3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Stefke schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:51:
Ah oke, wat is dat loshangende dingetje dan? Ziet er uit als een dongle die relatief gemakkelijk te verwijderen/installeren is afhankelijk van de opties die je kiest, vandaar dat ik dacht dat dat misschien de GPS module was.
Het moet boven onder de afdekkap net passen, als je het een beetje tussen de kabels/stekker positioneert. Het viel eruit toen ik de kap verwijderde, dus ik zag ook niet meer hoe het er precies tussen zat. Uitendelijk het plastic van het houdertje maar wat bijgeknipt.
Heb geen idee wat het "dingetje" of dongeltje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
robert_oost schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:01:
[...]

Heb geen idee wat het "dingetje" of dongeltje is.
Wel logisch dat het niet GPS is, want dan zou je wel erg makkelijk de GPS onklaar kunnen maken. Zojuist de fiets van mijn vriendin binnen (Ivy 2) dan zal ik er een foto van maken

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 07-12-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Stefke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:33:
[...]

Wel logisch dat het niet GPS is, want dan zou je wel erg makkelijk de GPS onklaar kunnen maken. Zojuist de fiets van mijn vriendin binnen (Ivy 2) dan zal ik er een foto van maken
Stel je niet teveel voor van de GPS-module. Als je fiets wordt gejat door een professionele bende, dan wordt het ding supersnel gedemonteerd, En GPS in een container in een bedrijfshal, met metalen wanden (zoals op elk industrieterrein), vergeet het maar. Daarnaast zijn ook mobiele tfn-jammers eenvoudig te koop. Dan kan de GPS-unit zijn lokatie niet doorgeven.

Voor mij : vertraging door paar goede sloten (heb nog beugelslot van motor naast 2* ABUS), gecombineerd met evt. (twijfel nog) alarm.
Dat kan er ook afgesloopt worden.

Maar: You do not have tot outrun the grizzly bear. Just be faster than your neighbor....

Je probeert gewoon de investering in tijd / moeite / risico op ontdekking, zo groot mogelijk te maken. Als een dief echt jouw Veloretti wil stelen, dan ben je hem kwijt. Kun je weing tegen doen. Maar wat je wilt is dat een dief liever de fiets ernaast kiest. Dat de afweging risico / winst niet goed uitpakt voor jouw fiets.

[ Voor 15% gewijzigd door robert_oost op 07-12-2023 16:06 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
robert_oost schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:36:
[...]
Maar wat je wilt is dat een dief liever de fiets ernaast kiest. Dat de afweging risico / winst niet goed uitpakt voor jouw fiets.
Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik fiets niet zo gek veel, maar hier in het dorp of in de stad zie ik eigenlijk nooit vergelijkbare fietsen staan waar ik parkeer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Artbij schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:26:
[...]

Ik fiets niet zo gek veel, maar hier in het dorp of in de stad zie ik eigenlijk nooit vergelijkbare fietsen staan waar ik parkeer.
@Artbij Woon in oosten vh land. Niet de randstad. En ben het met je eens: wanneer ik in dorp of stad om me heen kijk, vind ik de Ace1 ook vaak de mooiste fiets. En Bafang/Gates/Enviolo...niet gek.

Maar 42% van alle fietsen (ANWB) is elektrisch.En ik zie ook dat er heel veel fietsen staan van andere merken met een prijskaartje dat gelijk of veel hoger is dan de Veloretti.

Daarnaast is de Veloretti nog steeds een "niche" produkt. Voor mensen die de styling van de fiets waarderen.
Als je een "Stella" pikt, kun je display en akku waarschijnlijk eenvoudiger verkopen dan diezelfde onderdelen van een Veloretti.

Maar goed, de eerste jaren is er altijd nog de verzekering. De investering in sloten e.d. is dus eigelijk vooral om de ellende (aangifte, papierwerk verzekering, nieuwe fiets regelen, tijd zonder fiets zitten) zo veel mogelijk te beperken.

Wat ieder van ons daaraan wil doen /uitgeven, is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenktenk
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:41
Heeft er iemand ervaring met een buiszadeltje om een kind ( 4 - 6 jaar ) mee te nemen? Voor kleine(re) stukjes in stad ( ff wegbrengen naar sporten of ophalen bij vriendinnetje ) kan dat wel handig zijn voor ons. ( ace 1 that is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Donderdag met ijzel onderuit gegaan. Rechter crankarm helemaal verbogen. Wie weet waar ik een nieuwe (set) kan kopen? Heb een Ace 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Vaevictis_ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:28:
Donderdag met ijzel onderuit gegaan. Rechter crankarm helemaal verbogen. Wie weet waar ik een nieuwe (set) kan kopen? Heb een Ace 1
Dat is rot. Hoop dat je er zelf goed vanaf bent gekomen (je kunt nog posten, dus neem aan van wel).

Is mail/tfn Veloretti niet de eerste stop in zoektocht ? Mischien kunnen ze onderdelen verzenden. Neem aan dat je ze zelf kunt vervangen.

Evt. zou je crank-arm en pedaal kunnen demonteren, crank-arm in (goed vaststaande) bankschroef zetten en met zware hamer proberen terug in vorm te krijgen. Of een lange buis als hefboom gebruiken.

Maar niet doen op de fiets. Heb zoiets paar keer gedaan met gewone fiets. Maar crank zit op bafang. De lagers kunnen die krachten niet aan denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door robert_oost op 10-12-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Tenktenk schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:54:
Heeft er iemand ervaring met een buiszadeltje om een kind ( 4 - 6 jaar ) mee te nemen? Voor kleine(re) stukjes in stad ( ff wegbrengen naar sporten of ophalen bij vriendinnetje ) kan dat wel handig zijn voor ons. ( ace 1 that is)
@Tenktenk

Geen ervaring zoals je hebt gevraagd.

Wel een paar algemene opmerkingen (persoonlijk / professioneel)

- Ik (1.79), zit op de Ace1 (geheel origineel, geen stuurverhoger oid.) vrij voorover. Past dat ?

- Heb geprobeerd waterdichte cylinder-vormige tas (diameter 25 cm) onder horizontale framebuis te bevestigen.
Dat leverde problemen op. mijn benen schuurden langs de tas. Past de breedte van jouw kind + zitje wel ?

- Verder raad ik je aan e.e.a. te lezen op :
https://www.anwb.nl/fiets...-uitrusting/fietsstoeltje

Geen certificering ? Niet doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:19:
[...]

Dat is rot. Hoop dat je er zelf goed vanaf bent gekomen (je kunt nog posten, dus neem aan van wel).

Is mail/tfn Veloretti niet de eerste stop in zoektocht ? Mischien kunnen ze onderdelen verzenden. Neem aan dat je ze zelf kunt vervangen.

Evt. zou je crank-arm en pedaal kunnen demonteren, crank-arm in (goed vaststaande) bankschroef zetten en met zware hamer proberen terug in vorm te krijgen. Of een lange buis als hefboom gebruiken.

Maar niet doen op de fiets. Heb zoiets paar keer gedaan met gewone fiets. Maar crank zit op bafang. De lagers kunnen die krachten niet aan denk ik.
Thanks, ja ik kan nog posten en strompelen. Ik heb een cranktrekker dus ik krijg hem er wel netjes af. Bankschroef kan maar dan moet er wel iets van bescherming tussen of het gaat werken? In denk het niet, uiteraard mail gestuurd naar Veloretti maar die hebben het drukker dan normaal. Gebruik de fiets elke dag en zag online al crankarmen voor M200. Even kijken wat sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Er zijn toch sinds de overname van PON een aantal fietsenmakers die ook veloretti doen. Ik zou daar eens informeren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Artbij schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:36:
Er zijn toch sinds de overname van PON een aantal fietsenmakers die ook veloretti doen. Ik zou daar eens informeren.
Ik wacht het antwoord van veloretti af, liefst koop ik via hun een nieuwe crank arm en dan is het 5 min werk om een nieuwe erop te zetten. Heb slechte ervaring met fietsenmakers in de buurt. Zeker voor dit eenvoudige klusje doe ik het liever zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Vaevictis_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:15:
[...]

Ik wacht het antwoord van veloretti af, liefst koop ik via hun een nieuwe crank arm en dan is het 5 min werk om een nieuwe erop te zetten. Heb slechte ervaring met fietsenmakers in de buurt. Zeker voor dit eenvoudige klusje doe ik het liever zelf.
Bij die gasten loop je naar buiten met een nieuwe krank in je hand. Op Veloretti kun je weken wachten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Artbij schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:08:
[...]

Bij die gasten loop je naar buiten met een nieuwe krank in je hand. Op Veloretti kun je weken wachten.
Zeker houd ik achter de hand als ik binnen een paar dagen geen antwoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenktenk
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:41
robert_oost schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:52:
[...]

@Tenktenk

Geen ervaring zoals je hebt gevraagd.

Wel een paar algemene opmerkingen (persoonlijk / professioneel)

- Ik (1.79), zit op de Ace1 (geheel origineel, geen stuurverhoger oid.) vrij voorover. Past dat ?

- Heb geprobeerd waterdichte cylinder-vormige tas (diameter 25 cm) onder horizontale framebuis te bevestigen.
Dat leverde problemen op. mijn benen schuurden langs de tas. Past de breedte van jouw kind + zitje wel ?

- Verder raad ik je aan e.e.a. te lezen op :
https://www.anwb.nl/fiets...-uitrusting/fietsstoeltje

Geen certificering ? Niet doen !
Dankje voor je tip. Ik denk dat ik het ga laten gezien jouw feedback. Ik vind wel een andere iplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Is er een consensus over gekraak uit de bafang motor? Ik lees geen echte oplossing of oorzaak.

Sinds vorige week heb ik dat bij kracht zetten er een soort “krakend glas” geluid komt uit de bafang motor. Maakt niet uit welke motorstand. Bij zacht trappen is het niet. Er is niks veranderd aan de riem, althans die verstelt niet automatisch volgens mij?
Herkent iemand dit, en is er een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
drusloos schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:02:
Is er een consensus over gekraak uit de bafang motor? Ik lees geen echte oplossing of oorzaak.

Sinds vorige week heb ik dat bij kracht zetten er een soort “krakend glas” geluid komt uit de bafang motor. Maakt niet uit welke motorstand. Bij zacht trappen is het niet. Er is niks veranderd aan de riem, althans die verstelt niet automatisch volgens mij?
In 99% van de gevallen is het krakende geluid niet de middenmotor, maar de carbon riem die keihard begint te schuren omdat hij niet wordt onderhouden.

Spray wat siliconenspray over de hele gates riem. Grote kans dat je krakende geluid volledig weg is, de riem is onderhoudsarm maar niet onderhoudsvrij. Hij heeft wat siliconenspray nodig om soepel te blijven.

Edit: een carbon riem 'verstelt' niet automatisch, maar zal elke X kilometer wat meer oprekken en minder op spanning staan. Die mag na een paar duizend km vaak weer wat strakker gesteld worden.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 11-12-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:22

Exact dit ervaar ik ook.
Kon er online weinig over vinden, telefonisch contact gezocht met veloretti, fiets wordt Donderdag opgehaald.

Enige dingetje is wel dat het zich niet altijd voordoet dus nu maar hopen dat ze het daar kunnen vinden.

Ophaalprocedure schijnt veranderd te zijn, fiets hoeft niet meer in doos ingepakt.

Zal jullie op de hoogte houden hoe t afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
sonnypiek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:35:
[...]

Exact dit ervaar ik ook.
Kon er online weinig over vinden, telefonisch contact gezocht met veloretti, fiets wordt Donderdag opgehaald.

Enige dingetje is wel dat het zich niet altijd voordoet dus nu maar hopen dat ze het daar kunnen vinden.

Ophaalprocedure schijnt veranderd te zijn, fiets hoeft niet meer in doos ingepakt.

Zal jullie op de hoogte houden hoe t afloopt.
Het viel mij op toen het vroor. Nu is het weer weg lijkt het. Ik vind het niet heel aannemelijk dat het een riem is die scheurt aangezien ik dan verwacht dat je zowel iets aan de riem ziet als dat het meer continu is

Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diesel-ind

Ik heb het ook gehad en zoals hier boven aangegeven heb ik het opgelost door de riem in te sprayen met siliconenspray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
Krijgt iedereen hier de nieuwste firmware geïnstalleerd? Bij mijn Ace 1 geeft hij aan dat er een firmware beschikbaar is maar tijdens het installeren krijg ik deze error An error occured during installation. Iemand hier een oplossing voor?

[ Voor 200% gewijzigd door Diesel-ind op 12-12-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
drusloos schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:50:
[...]

Het viel mij op toen het vroor. Nu is het weer weg lijkt het. Ik vind het niet heel aannemelijk dat het een riem is die scheurt aangezien ik dan verwacht dat je zowel iets aan de riem ziet als dat het meer continu is

Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt
Ach zelf weten of je wat met m'n tip doet. Ik heb al 2.5 jaar een Ace en dit probleem is al zo vaak langskomen hier, inclusief bij mij zelf :) Was er heilig van overtuigd dat de motor lagers kapot waren, bleek gewoon de CDX belt te zijn die gortdroog was.

Verder heb ik nergens gezegd dat de riem 'scheurt', hij schuurt namelijk over de tandwielen. Je kan het vrij zeker oplossen binnen 2 minuten of je fiets helemaal terugsturen voor reparatie, dat mag je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
stin00 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:26:
[...]

Ach zelf weten of je wat met m'n tip doet. Ik heb al 2.5 jaar een Ace en dit probleem is al zo vaak langskomen hier, inclusief bij mij zelf :) Was er heilig van overtuigd dat de motor lagers kapot waren, bleek gewoon de CDX belt te zijn die gortdroog was.

Verder heb ik nergens gezegd dat de riem 'scheurt', hij schuurt namelijk over de tandwielen. Je kan het vrij zeker oplossen binnen 2 minuten of je fiets helemaal terugsturen voor reparatie, dat mag je zelf bepalen.
Voor mijn gevoel kwam het geluid toen ook 100% zeker uit de motor maar uiteindelijk toch opgelost met wat siliconenspray op de belt. Nu alweer maanden zonder het geluid _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
stin00 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:06:
[...]

In 99% van de gevallen is het krakende geluid niet de middenmotor, maar de carbon riem die keihard begint te schuren omdat hij niet wordt onderhouden.

Spray wat siliconenspray over de hele gates riem. Grote kans dat je krakende geluid volledig weg is, de riem is onderhoudsarm maar niet onderhoudsvrij. Hij heeft wat siliconenspray nodig om soepel te blijven.

Edit: een carbon riem 'verstelt' niet automatisch, maar zal elke X kilometer wat meer oprekken en minder op spanning staan. Die mag na een paar duizend km vaak weer wat strakker gesteld worden.
Klopt vorige week na 3d km de riem ook wat strakker gezet, ik heb de spanning niet gemeten maar was slapper dan na eerdere afstelling. Ik merkte dat het tandwiel soms eens slipte. Nu weer helemaal in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mijn vriendin heeft afgelopen week haar Ivy2 binnen gekregen; het valt me op dat het frame t.o.v. de Ace2 wel heel erg flexibel is. Tijdens het fietsen merk je het niet echt (*), maar als de naast de fiets staan kun je met een beetje druk tegen stuur en achterkant de fiets zo wegdrukken. Ook als je het stuur even "rammelt" voel je de fiets nadeinen.
Hopelijk is dat geen issue dat over een paar honderd km het frame krom trekt??

(Misschien fiets ie iets comfortabeler hierdoor dan de knetterharde ervaring van de ace2 ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 12-12-2023 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robert_oost
Vaevictis_ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:47:
[...]

Klopt vorige week na 3d km de riem ook wat strakker gezet, ik heb de spanning niet gemeten maar was slapper dan na eerdere afstelling. Ik merkte dat het tandwiel soms eens slipte. Nu weer helemaal in orde.
Ben lui mens: breng mijn Ace1 meestal naar fietsenmaker. Moest bij eerste auto elke maand kleppen + omtsteking stellen. Maar laat nu veel over aan professionals.

Over belt: Ja, juiste spanning. Als spanning zo laag dat je tandwielen "slippen", dan klopt er iets niet, of staat de belt veel te los. Zelfs met slijtage hoort het "slippen" niet voor te komen.

Heb app van Gates op mobiel. bepaalt of spanning OK door "toon" te vergelijken als je belt aanslaat zoals gitaar-snaar. Wist nooit hoe betrouwbaar. Wisselende reacties.

Belt pas bij "beurt" opnieuw gespannen. Met meting. En nu eens Gates app daarna geprobeerd. Blijkt behoorlijk te kloppen. Bijna optimaal volgens app. Maar ik geloof fietsenmaker.

Verder: siliconenspray: prima. Maar vergeet niet de voorbereiding: schoonmaken / reinigen van de belt.
@Vaevictis_ gebruikt een tandenborstel. Ik gebruik een zachte kwast met sopje (vaatwas of biotex-groen).
De belt pakt langzaam vuil op. Zelfs met siliconen-spray.

Belt is gemaakt om grof vuil "weg te persen". Maar heel fijn spul blijft zitten en vormt zo een slijp-pasta op de belt.

Dus voor mij: Eerst schoonmaken, dan drogen met doek (oud t-shirt0, Daarna in garage verder laten drogen, en als droog inspuiten met siliconen/doekje

PS: Voor de twijfelaars, veeg eens met een schoon doekje over de belt (ook / juist) in de "dalen" tussen de tanden van de belt

[ Voor 3% gewijzigd door robert_oost op 12-12-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:22
Diesel-ind schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:18:
[...]

Ik heb het ook gehad en zoals hier boven aangegeven heb ik het opgelost door de riem in te sprayen met siliconenspray.
het was mij niet bekend!
zal het eens proberen met de spray, bedankt voor de tip!
stin00 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:26:
[...]

jij ook bedankt! kan zeker geen kwaad om de belt eens in te sprayen, klinkt plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
wat mij nu wat opvalt door dat ik wat minder fiets (regen, kou ja ik weet het)
dat de batterij vrij snel gewoon leeg loopt...

Dat is misschien wel meer dan een % per dag dat ie gewoon in de schuur staat mooi te zijn...

merken jullie dat ook?

ik weet zeker dat ik met zeker 40% mijn fiets had uitgezet en 1.5 week of zo later wil ik even wat eten ophalen.. fiets gaat niet aan.. helemaal leeg. Leg ik hem aan de lader en 3 dagen later pak ik hem (zat nog steeds aan de lader maar niet meer aan het laden "natuurlijk")

zet ik mijn fiets aan "96%" dus niet vol...
Het lijkt er dus op dat de fiets helemaal is opgeladen (zeg maar op vrijdag avond) dan stopt de lader en gaat ie niet meer maar zo aan (misschien pas als je weer onder de 90 of zo zakt?)
Dus met die 3 dagen (pakte de fiets weer op op maandag avond) was ik al weer een paar % kwijt (even aannemende dat ie wel tot 100% had geladen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
joco schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:41:

Dat is misschien wel meer dan een % per dag dat ie gewoon in de schuur staat mooi te zijn...

merken jullie dat ook?

ik weet zeker dat ik met zeker 40% mijn fiets had uitgezet en 1.5 week of zo later wil ik even wat eten ophalen.. fiets gaat niet aan.. helemaal leeg. Leg ik hem aan de lader en 3 dagen later pak ik hem (zat nog steeds aan de lader maar niet meer aan het laden "natuurlijk")

Het lijkt er dus op dat de fiets helemaal is opgeladen (zeg maar op vrijdag avond) dan stopt de lader en gaat ie niet meer maar zo aan (misschien pas als je weer onder de 90 of zo zakt?)
Dus met die 3 dagen (pakte de fiets weer op op maandag avond) was ik al weer een paar % kwijt (even aannemende dat ie wel tot 100% had geladen)
Verlies is heel normaal a.g.v. "sluipverbruik". Is veeeel erger geweest.
Nu ligt het in lijn met het "normale" verlies LI-ion akku's in het algemeen.
Als je fiets paar dagen "in schuur mooi staat te wezen", haal dan de akku (> 60 % opgeladen) eruit. Kleine moeite. Zul je zien dat lading heel lang ok blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Het sluipverbruik van vooral de Enviolo was echt verschrikkelijk hoog, dat is met nieuwe firmware al flink teruggedrongen. Battery drain vindt plaats door:

1. Enviolo vraagt continue X vermogen in stand-by.
2. Commodule module + GPS chip worden opgeladen door de batterij
3. Lage temperaturen
4. Gewoon door 'tijd'. Elke stilstaande batterij neemt af.

Een geisoleerde ruimte op kamertemperatuur met 50-80% lading zal de accu het prettigst vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
stin00 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:28:
Het sluipverbruik van vooral de Enviolo was echt verschrikkelijk hoog, dat is met nieuwe firmware al flink teruggedrongen. Battery drain vindt plaats door:
maar hebben we het hier over de Ace 1 of 2?

ik spreek hier over mijn Ace 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
joco schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:35:
[...]

In mijn geval kan ik enkel spreken over Ace1.

Maar: in hoeverre zijn Ace1 en Ace2 wezenlijk, technisch , intern, verschillend ? Laateste firmware/software updates waren voor beide typen "valid".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
joco schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:35:
[...]

Ace 1.

De Ace 2 is niet heel veel anders dan de Ace 1, nauwelijks een evolutie te noemen. Er zit immers voor 90% dezelfde onderdelen in: Bafang M200, Gates CDX belt drive, Enviolo City naaf en dezelfde Samsung batterij. Alleen het display is wezenlijk anders en ik weet ook niet wat voor interne printplaat met GPS er in zit. Volgens mij heeft Veloretti zoveel mogelijk hergebruikt van de Ace 1, alleen het commodule matrix display is vervangen omdat het een onding is.

Dus met beide fietsen heb je last van enviolo battery drain, koude temperaturen en het opladen van de interne module. Op firmware gebied zullen ze ook nauwelijks anders zijn gezien de onderdelen.

Misschien kunnen andere Ace 2 eigenaren hun batterij bevindingen delen.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 12-12-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
joco schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:41:

merken jullie dat ook?

Zoals eerder aangegeven is alles wat afwijkt van 20 graden niet ideaal en met koud weer de vervelende eigenschap dat er minder energie opgeslagen kan worden, ook minder vermogen geleverd kan worden en vaak ook nog extra ondersteuning moet leveren.

Binnen op temperatuur laten komen en dan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Lokale fietsenmaker heeft aan de rechterkant een linker crank op gezet met een links pedaal. Nu dus twee verschillende pedalen en cranken. Merk er niets van tijdens het fietsen. Dus voor 28 euro incl. arbeid ben ik weer klaar. Nog steeds geen antwoord van veloretti per mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Vaevictis_ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:56:
Lokale fietsenmaker heeft aan de rechterkant een linker crank op gezet met een links pedaal. Nu dus twee verschillende pedalen en cranken. Merk er niets van tijdens het fietsen. Dus voor 28 euro incl. arbeid ben ik weer klaar. Nog steeds geen antwoord van veloretti per mail.
Fijn !

Toch even iets om op te letten: de enige reden dat er linker- en rechtercranks en pedalen zijn, is omdat de schroefdraad van crank/pedaal tegengesteld is. Zo gemaakt omdat de reactiekrachten het pedaal "vastdraaien" in de crank.

Door links crank / pedaal aan rechterkant te gebruiken, "zou" het pedaal zich langzaam los kunnen maken.
Even opletten/aandraaien als nodig.

• ThaJens
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-05 16:43
De nieuwste firmware update voor de Ace 1 geeft de mogelijkheid om de RPM van de Enviolo naaf (lees: cadans) aan te passen via het Diamond display. Ik heb de update geïnstalleerd en het werkt perfect!

[ Voor 3% gewijzigd door ThaJens op 14-12-2023 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
ThaJens schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:53:
De nieuwste firmware update voor de Ace 1 geeft de mogelijkheid om de RPM van de Enviolo naaf (lees: cadans) aan te passen via het Diamond display. Ik heb de update geïnstalleerd en het werkt perfect!
als je de posts op dit forum leest vanaf begin november, zie je ook de mening van anderen over deze update.
RPM is fijn, maar niet alles is rozengeur & manenschijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-05 16:43
robert_oost schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:07:
[...]

als je de posts op dit forum leest vanaf begin november, zie je ook de mening van anderen over deze update.
RPM is fijn, maar niet alles is rozengeur & manenschijn... ;)
Had ik eerder moeten weten dan haha... Veloretti had een nieuwe post op Instagram waarop het leek alsof het nieuw was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:57
Ik heb meer onderhoud van de 'onderhouds arme' belt drive dan van andere fietsen met een kettingkast.
Ik vind dat er best veel vuil op de belt terecht komt tijdens het fietsen, en op een gegeven moment leidt dat tot knarsen. Dan moet je met een borsteltje en water de belt weer schoonmaken en drogen en dan weer met wat siliconen spray inspuiten.

Als je alleen in de stad fietst zal dat wellicht meevallen, maar zodra je de stad uit gaat wordt je fiets gewoon vies, zeker in de herfst en winter. Overigens zou een klein flapje onderaan het voorspatbord wel helpen denk ik, er wordt veel vuil tegen de motor en crank aangegooid door het voorwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
ThaJens schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:35:
[...]

Had ik eerder moeten weten dan haha... Veloretti had een nieuwe post op Instagram waarop het leek alsof het nieuw was.
Wat ik jammer vind, is dat Veloretti hun gebruikers niet even informeert over updates. De enige manier om erachter te komen is de app gebruiken en dan kijken of je firmware up-to-date is.
Dit forum lezen helpt ook.

En dat terwijl ze de email adressen hebben...

Moet ze nageven...hun PR is goed. Maar het voldoen aan de verwachtingen die de PR opwekt / suggereert, laat weleens wat te wensen over.

Maar toch (Ace1) fijne fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Impstoker schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:30:
Ik heb meer onderhoud van de 'onderhouds arme' belt drive dan van andere fietsen met een kettingkast.
Ik vind dat er best veel vuil op de belt terecht komt tijdens het fietsen, en op een gegeven moment leidt dat tot knarsen. Dan moet je met een borsteltje en water de belt weer schoonmaken en drogen en dan weer met wat siliconen spray inspuiten.

Als je alleen in de stad fietst zal dat wellicht meevallen, maar zodra je de stad uit gaat wordt je fiets gewoon vies, zeker in de herfst en winter. Overigens zou een klein flapje onderaan het voorspatbord wel helpen denk ik, er wordt veel vuil tegen de motor en crank aangegooid door het voorwiel.
Elke claim dat een onderdeel dat bloot staat aan water/vuil "onderhoudsvrij" is, is een leugen...

Ben ook al op zoek geweest naar de "ouderwetse", 20cm brede spatlappen. Maar die zijn blijkbaar uit de mode ofzo..Stang van naaf voorwiel naar achterzijde spatbord biedt mooie bevestigingsmogelijkheid. Mischien zelf iets maken (3D printer + rubber van scooter-binnenband of iets dergelijks).

Hier in de omgeving zijn de wegen ook vies. Modder van landbouw, bladresten. Een "snelle fix" die ik gebruik, is een stoomcleaner. Wegblijven bij alle elektra, niet de hitte gebruiken, maar meer als schoonblazen met perslucht.

Niet verder vertellen...

[ Voor 24% gewijzigd door robert_oost op 15-12-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb uit een stuk rubberstrook (genoeg liggen vanwege de bouw) een spatlap geknipt - steekt zo'n 15cm onder het spatbord uit - en die met 2 tiewraps vast gemaakt. Werkt perfect, ik kan nu door een natte bosweg (bladerenprut!) rijden en de onderzijde van de fiets blijft gewoon schoon.
Het ziet er nog niet eens zo slecht uit (kreeg zelfs positieve opmerkingen van andere e-bikers die ook een smerige fiets en voeten krijgen), en na de winter haal ik hem er weer vanaf.

Heb de fiets nu 2x schoongemaakt in de wasstraat; gewoon niet met de drukspuit binnen 1 a 1,5m komen en de gevoelige delen (accu, achternaaf etc) een beetje ontwijken - terwijl de fiets nog nat is - en alles komt er makkelijk vanaf. Geen water in de accu of achter de motorkap.
Hij is dan niet helemaal perfect schoon maar dat is na 1km sowieso al niet meer

Maar nu met de spatlap blijft de voorzijde eigenlijk schoon (en mijn schoenen ook), alleen rond het achterwiel zit een beetje modder dat via het achterspatbord op het frame komt (voorvork is ook wat viezig daardoor), maar het is niet meer zoals zonder de spatlap

edit: het fietst geweldig, maar wat mij wel opvalt is dat wanneer ik een viaduct op fiets, een lichte stijging van zeg 100m dan lijkt het wel of de ondersteuning bijna stopt. Zelfs op stand 5 moet ik behoorlijk trappen, fiets ik eenmaal boven dan wordt het ineens weer héél erg licht. Ik had iets meer verwacht van de motor, maar dat zal aan mij liggen.
Afgelopen week met die harde wind hetzelfde: als het hard waait lijkt de ondersteuning weg te vallen. Wanneer ik niet zelf stevig doortrap dan zakt de snelheid fors in.

[ Voor 38% gewijzigd door Stefke op 15-12-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Stefke schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:16:
Ik heb uit een stuk rubberstrook (genoeg liggen vanwege de bouw) een spatlap geknipt - steekt zo'n 15cm onder het spatbord uit - en die met 2 tiewraps vast gemaakt. Werkt perfect, ik kan nu door een natte bosweg (bladerenprut!) rijden en de onderzijde van de fiets blijft gewoon schoon.
Het ziet er nog niet eens zo slecht uit (kreeg zelfs positieve opmerkingen van andere e-bikers die ook een smerige fiets en voeten krijgen), en na de winter haal ik hem er weer vanaf.

Heb de fiets nu 2x schoongemaakt in de wasstraat; gewoon niet met de drukspuit binnen 1 a 1,5m komen en de gevoelige delen (accu, achternaaf etc) een beetje ontwijken - terwijl de fiets nog nat is - en alles komt er makkelijk vanaf. Geen water in de accu of achter de motorkap.
Hij is dan niet helemaal perfect schoon maar dat is na 1km sowieso al niet meer

Maar nu met de spatlap blijft de voorzijde eigenlijk schoon (en mijn schoenen ook), alleen rond het achterwiel zit een beetje modder dat via het achterspatbord op het frame komt (voorvork is ook wat viezig daardoor), maar het is niet meer zoals zonder de spatlap

edit: het fietst geweldig, maar wat mij wel opvalt is dat wanneer ik een viaduct op fiets, een lichte stijging van zeg 100m dan lijkt het wel of de ondersteuning bijna stopt. Zelfs op stand 5 moet ik behoorlijk trappen, fiets ik eenmaal boven dan wordt het ineens weer héél erg licht. Ik had iets meer verwacht van de motor, maar dat zal aan mij liggen.
Afgelopen week met die harde wind hetzelfde: als het hard waait lijkt de ondersteuning weg te vallen. Wanneer ik niet zelf stevig doortrap dan zakt de snelheid fors in.
Ik herken wat je zegt over het wegvallen van de motor. Ik begrijp ook niet goed waarom dat is, want volgens mij is de motor krachtig genoeg, temeer omdat soms ik wel de ondersteuning merk als ik een helling op ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Stefke schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:16:

Wat jij ervaart, herken ik helemaal niet. Ik (60+, problemen met li+re knie, matige conditie), rijd regelmatig bruggen over rivieren ( Rijn, Ijssel) omhoog. Ook regelmatig van centrum Arnhem naar het noorden, de Veluwe. Dan moet je de "stuw-wal" omhoog rijden. Dat zijn knap steile hellingen. Kijk eens op
https://www.ahn.nl/
Heb geen enkel probleem. Waar ik met mijn oude Peugeot racefiets echt pijn had.

Ja, natuurwetten. Je fiets probeert je in hetzelfde tempo te laten trappen. Dus bij tegenwind of helling omhoog, moet je zwaarder trappen om dezelfde snelheid te behouden. Of..met dezelfde kracht en rpm blijven trappen en een paar km/u snelheid inleveren. Niks is gratis..

Mijn fiets is nog geheel origineel.Maar akku inmiddels wel 2 jaar oud. Dus jouw (vrij nieuwe ) fiets zou dus minstens zo goed moeten presteren.

Edit: mijn rpm staat vaak op (oude standaard) 60 of 55. Hoe meer je je rpm verlaagt, hoe meer je zult merken dat meer kracht nodig is bij helling / tegenwind.

Edit1: Mischien overbodig, maar is je Enviolo gekalibreerd (met QR-code) ?

[ Voor 7% gewijzigd door robert_oost op 16-12-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
robert_oost schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:22:
[...]

Edit1: Mischien overbodig, maar is je Enviolo gekalibreerd (met QR-code) ?
Goed dat je het zegt, dat moet ik nog doen maar ik kan de fiets nog niet ophangen (je moet een minuut de pedalen draaien dacht ik). Maar of dat dit probleem oplost? (Ik hoop het)

Gisteren weer gefietst, maar het is echt zo dat als ik een viaduct op rij ik behoorlijk moet meetrappen (ik schat zo'n 120-150w? iig best wel veel meer dan wanneer ik horizontaal fiets) om dezelfde snelheid te houden. 250w zou ruim voldoende moeten zijn en ik zou verwachten dat de krachtsensor merkt dat ik meer kracht zet en daarom de motor "opschakelt" maar het lijkt het tegenovergestelde; fietsen wordt dan niet lichter maar zwaarder. En zo steil is het niet
Ik begon zelfs te twijfelen of de motor wellicht gewoon niet sterk genoeg is, maar 250w is wel zoveel power dat dat volgens mij geen issue kan zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Stefke op 18-12-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@Stefke

Het is niet alleen de motor, maar het "samenspel" tussen motor en Enviolo.

Ik weet niet hoe precies de mate van ondersteuning door de Bafang is geregeld. Wellicht kunnen anderen (@Dancer ?) hier iets meer over zeggen.

Hoe de Enviolo schakelt, wordt bepaald door de QR-code. Mij is wel duidelijk dat als je meer kracht zet op de pedalen, de Enviolo "naar een hogere versnelling" schakelt. Uitgangspunt is het constant houden van de rpm van je pedalen. Dat past bij wat jij ervaart.

Vwb. kalibreren: je hoeft niet de hele fiets op te hangen. Ik heb een oog in de bovenste, horizontale balk van mijn garagedeur gemaakt. Ketting met fietsband eromheen net voor het zadel. Til enkel achterwiel fiets stukje op, zodat vrij vd grond.

Edit: Op echt steile hellingen, ga ik ook echt niet met 25 km/u omhoog. Blijf gewoon lekker hetzelfde doortrappen en dan "zakt" mijn snelheid soms tot 20 km/u. Maar dat is voor een "gewone" fietser op een vlakke weg een normale snelheid. En ik heb de tijd, dus maak me niet zo druk over de snelheid.
Paar minuten bij een verkeerslicht stil staan, drukt je gemiddelde veel meer.

[ Voor 20% gewijzigd door robert_oost op 18-12-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
robert_oost schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:59:
@Stefke

Ik weet niet hoe precies de mate van ondersteuning door de Bafang is geregeld. Wellicht kunnen anderen (@Dancer ?) hier iets meer over zeggen.

Hoe de Enviolo schakelt, wordt bepaald door de QR-code. Mij is wel duidelijk dat als je meer kracht zet op de pedalen, de Enviolo "naar een hogere versnelling" schakelt. Uitgangspunt is het constant houden van de rpm van je pedalen. Dat past bij wat jij ervaart.

Vwb. kalibreren: je hoeft niet de hele fiets op te hangen. Ik heb een oog in de bovenste, horizontale balk van mijn garagedeur gemaakt. Ketting met fietsband eromheen net voor het zadel. Til enkel achterwiel fiets stukje op, zodat vrij vd grond.

Edit: Op echt steile hellingen, ga ik ook echt niet met 25 km/u omhoog. Blijf gewoon lekker hetzelfde doortrappen en dan "zakt" mijn snelheid soms tot 20 km/u. Maar dat is voor een "gewone" fietser op een vlakke weg een normale snelheid. En ik heb de tijd, dus maak me niet zo druk over de snelheid.
Zou je kunnen toelichten wat wordt bedoeld met de QR code? Als in, ik kalibreer de enviolo via de app? Maar ik hoef geen qr code te scannen o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
drusloos schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:40:
[...]

Zou je kunnen toelichten wat wordt bedoeld met de QR code? Als in, ik kalibreer de enviolo via de app? Maar ik hoef geen qr code te scannen o.i.d.
Heb de Enviolo nog nooit via Veloretti-app gekalibreerd, dus weet niet hoe dat werkt. Wil nu ook niet gaan "klooien" met de kalibratie. Steeds Enviolo-app gebruikt. Die toont je op hoofdscherm 3 opties:
- firmware updaten
- QR-code scannen
- kalibreren

Edit : https://www.youtube.com/watch?v=_5f-QrAbZhs
https://www.youtube.com/watch?v=KEAWYuKUMLs

De qr-code geeft de Enviolo de juiste schakelkarakteristieken voor de fiets.

EDIT 1 :Dat zijn o.a. gegevens over wielmaat, afmetingen (aantal tanden) tandwielen voor- en achter, Bafang-ondersteuning, snelheid

Pas daarna zal de Enviolo tijdens de kalibratie EDIT1: op basis van de data in de qr-code, zijn minimum - maximum overbrengings-verhoudingen bepalen.

De qr-codes voor Ace en Ivy zijn ook verschillend.
Deze is voor de Ace:
EDIT: ACE 1 !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teuEQHx6R025yRTaLI4F9u9GY_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ITGUDP3Y89E2JnnF7meRBzGA.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door robert_oost op 18-12-2023 15:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:59:
@Stefke

Caliberen werkt ook met fietsen dus gewoon stukje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Vaevictis_ schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:29:
[...]

Caliberen werkt ook met fietsen dus gewoon stukje rijden.
Klopt !
Zelf heb ik veel gedoe gehad met kalibreren (hier op forum terug te lezen). Heb daaraan het puur subjectieve "gevoel" over gehouden dat de twee methoden net even ander resultaat hebben
En vind het eenvoudiger even achterwiel te lichten. Hoef ik niet in het verkeer (er rijden bussen langs mijn huis) al op tfn kijkend eerst als een hamstertje en daarna traag puffend en weer terug te gaan rijden.

EDIT1
@Stefke
Naar mijn idee is de Ace1 vooral afgesteld als "city-bike". Dwz dat de fiets uitblinkt in zeer snel accelleren (super-hero), waarmee je razendsnel vanuit stilstand een weg of kruispunt kunt oversteken en in scherp sturen. Zodanig zelfs dat ik de fiets soms wat "onrustig" in het stuur vind. Geen oma-fiets waarop je simpel "met losse handen" kunt rijden.

Dat kan betekenen dat Veloretti concessies heeft gedaan op het gebied van "high-torque" toepassingen. Waar een "mountain-ebike" veel sterker in is.

[ Voor 30% gewijzigd door robert_oost op 18-12-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
robert_oost schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:36:
[...]

Klopt !
Zelf heb ik veel gedoe gehad met kalibreren (hier op forum terug te lezen). Heb daaraan het puur subjectieve "gevoel" over gehouden dat de twee methoden net even ander resultaat hebben
En vind het eenvoudiger even achterwiel te lichten. Hoef ik niet in het verkeer (er rijden bussen langs mijn huis) al op tfn kijkend eerst als een hamstertje en daarna traag puffend en weer terug te gaan rijden.

EDIT1
@Stefke
Naar mijn idee is de Ace1 vooral afgesteld als "city-bike". Dwz dat de fiets uitblinkt in zeer snel accelleren (super-hero), waarmee je razendsnel vanuit stilstand een weg of kruispunt kunt oversteken en in scherp sturen. Zodanig zelfs dat ik de fiets soms wat "onrustig" in het stuur vind. Geen oma-fiets waarop je simpel "met losse handen" kunt rijden.

Dat kan betekenen dat Veloretti concessies heeft gedaan op het gebied van "high-torque" toepassingen. Waar een "mountain-ebike" veel sterker in is.
Zou kunnen (al heb ik een ace2, maar dat zal dan niet veel anders zijn). Achteraf had ik denk ik beter een speed-pedelec kunnen nemen (maar ik ben heel blij met mijn fiets!).

Mijn snelheid zakt ook van 25 naar 20 (en zelfs dan moet ik harder trappen), maar dat vind ik dan toch op zich wel een vreemde afstelling want waarom zou je niet (proberen) de snelheid te handhaven, maar dan eventueel met een hogere trapfrequentie. Maakt op zich niet uit, 99% van wat ik fiets is vlak

edit: al ga ik eerst met de Veloretti app kalibreren, waar haal je de juiste QR-code (Ace2 én Ivy2 nodig)

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 18-12-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Stefke schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:49:
[...]
Zou kunnen (al heb ik een ace2, maar dat zal dan niet veel anders zijn). Achteraf had ik denk ik beter een speed-pedelec kunnen nemen (maar ik ben heel blij met mijn fiets!).

Mijn snelheid zakt ook van 25 naar 20 (en zelfs dan moet ik harder trappen), maar dat vind ik dan toch op zich wel een vreemde afstelling. Maakt op zich niet uit, 99% van wat ik fiets is vlak

edit: al ga ik eerst met de Veloretti app kalibreren, waar haal je de juiste QR-code (Ace2 én Ivy2 nodig)
Waar QR-code ? heb maar 1 antwoord: bij Veloretti.
Heb code Ace1 gegeven. Ook nog wel ergens terug te vinde code Ivy1. Maar die codes op Ace/Ivy 2 toepassen is op eigen risico.

Mijn vermoeden is dat afstelling Bafang gewoon betekent dat jouw vermogen wordt aangevuld met "x" motor-vermogen.
Helling op heb je dan de volgend keuzes:
1. hetzelfde doortrappen = snelheid inleveren
2. zwaarder trappen met zelfde rpm
3. rpm hoger zetten = lichter maar sneller rondtrappen
Kan helaas niet meer smaken bedenken.

Over speed-pedelec: heb 25 jaar geen auto gehad, Alles met motor of OV. ook in winter. Paar keer "gered" door helm & pak (Kevlar, schuim). OOK bij snelheden van < 50 km/u).

Anderhalf jaar geleden passeerde een scooter me en tikte tegen linker arm met een behoorlijke snelheid. Bij snelheid < 20 km/u. Resultaat was dat mijn stuur naar rechts zwiepte. Voorwiel tegen stoeprand = valpartij.
3 gebroken ribben en nog een stel gekneusd. Verder alleen bont en blauw. Duurde (op mijn leeftijd) maanden voor weer ok. Geen 18 meer.
Energie (= risico) neemt toe met kwadraat van snelheid.

Doe bijna alles binnen straal 20 km met fiets + 30L Ortlieb waterdichte rugzak. Maar e-bike max snelheid is me echt genoeg.

Ben met fiets net zo snel of sneller in de stad (15km) dan met auto. En planning is 20 km/u. Dat is haalbaar met storm tegen, heuvels en alles meegerekend.

[ Voor 9% gewijzigd door robert_oost op 18-12-2023 16:25 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 54 Laatste

Let op:
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.

Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.