@
nicket84 @
Impstoker
Het haperen van de ondersteuning bij hobbels is een algemeen bekend probleem. Reden: torque-sensor.
Bij een harde beweging (meer exact : acceleratie) omhoog / omlaag, verandert jouw kracht op de trappers heel abrupt.
De "logica" kan dat niet volgen, weet niet wat er gebeurt en schakelt even af.
Het inhouden/haperen bij elke trapper-omwenteling heb ik hier volgens mij nog nooit gezien.
Weten jullie zeker dat er niet een mechanisch problem is ?
Heb even probleem gehad met haperen/"bokken" ondersteuning. Bleken de bevestigings-bouten van de Bafang losgetrild.
Een andere oplossing zou een automatische stand van de Enviolo zijn denk ik. Ipv koste wat koste de cadans setting te behouden, door de motor af en toe in te laten houden, is het ook een optie de cadans te veranderen lijkt me Maar die optie is er niet.
De cadans wordt niet behouden door de motor in te houden. De Enviolo past traploos en contimu de versnelling zo aan dat je in dezelfde cadans kunt doorfietsen.
Daarnaast is er de toque-sensor. Een beetje versimpeld:
energie = koppel x toeren bij de fiets: kracht op pedalen x cadans. (ik versimpel: reken spier+motor-kracht als "energie")
De enviolo probeert de cadans gelijk te houden door andere versnallingsratio te kiezen.
Stellen we energie even gelijk aan snelheid. Om dezelfde snelheid te halen bij een cadans van 30, moet je zwaarder trappen dan bij een cadans van 60.
Als je van een vlakke weg een helling oprijdt (of een vlaag tegenwind krijgt), dan schakelt de enviolo in principe terug naar een lagere versnelling. Bij gelijke cadans en gelike kracht op de pedalen, verlies je dan snelheid. Maar wanneer de torque-sensor merkt dat je meer kracht op de pedalen zet, schakelt de enviolo weer om hoog. De cadans blijft steeds gelijk. Maar meer krachtt = meer energie, dus zo zoekt het systeem een evenwicht.
De QR-kalibratie-codes werken met Enviolo-app. Die bepalen wanneer (snelheid/ondersteuningsniveau, torque/koppel + ???.) de Enviolo schakelt. (Schakelkarakteristiek)
Aanvulling :
Meld dergelijke problemen bij Veloretti. Bij voorkeur per mail. Als HEEEEEl ernstig, schriftelijk en aangetekend / met bevestiging van ontvangst..
Veloretti heeft vaak inzicht in wat er mis kan zijn.. En in mijn ervaring zijn ze echt niet te beroerd..Bij mij zijn de kinderziekten van de allereerste Ace steeds netjes opgelost. Soms in samenwerking met Liemers fietsen, een enkele keer was ik de fiets even kwijt aan Almelo..
Dit forum kan soms helpen, maar Veloretti is je leverancier. Vraag om uitleg / verklaringen, en zoek ook daar samen oplossingen.
Verbetering: wat ik hierboven "energie" noem, is natuurlijk vermogen.
[
Voor 46% gewijzigd door
robert_oost op 01-08-2023 14:50
. Reden: aanvulling ]