djalexnlDe schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:02:
Cadans probleem via Kabel Ali Express opgelost!
Waarom??
- Fiets blijft origineel!
- Cadans blijft behouden!
- Snel in elkaar te zetten!
- Goedkoop en simpel!
- Geen andere display module nodig, ik vind ze lelijk en duur! (maar das persoonlijk)
- Geen enviolo controller nodig, (waar de batterij elke keer van leeg raakt)
Hoe werkt het? Je verbreekt in feite de can-bus verbinding, die gebruikt de Diamond controller om de waarde weg te schrijven. (ons geluk

, als dit via bluetooth was waren we echt de sjaak)
Wat werkt er daarna niet? Alles blijft werken.. De can-bus verbinding wordt alleen door de Diamond controller gebruikt om de 60 cadans default de zetten. Das ook de enige die via Can-bus de naaf aan stuurt.
Apps en Mijn cadans controller aan het stuur?
De apps en Enviolo hardware controllers maken gebruik van Bluetooth dus die blijven werken.
Het zou me niets verbazen als Veloretti dit op den duur dit stekkertje als oplossing gaat aanbieden, dan wel kant en klaar.
Wanneer weghalen?
Als de diamond controller in de toekomst de cadans weer kan gaan aanpassen maar ik geloof daar op dit moment zeker niet meer in!
Wordt het sluipstroom probleem hiermee verholpen?
Nee dat komt omdat de Enviolo naaf de stroom rechtstreeks vanuit de motor krijgt, ik zal in de toekomst eens kijken of dat te veranderen is. (zwart is puur alleen voor de Can bus waardes)
Bijvoorbeeld: dag-rij verlichting uit, dan ook geen stroom meer naar de naaf, zoiets... Maar dat wordt dan een ander hobby project.
=============================================================================
https://nl.aliexpress.com...dJSv&gatewayAdapt=glo2nld
Stap 1: kabeltjes op lenge maken (max 15cm die in de Enviolo gaat, de ander mag lekker kort), en afstrippen en solderen. Rood aan rood, geel aan geel, blauw aan blauw... Zwart laten we met rust
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stap 2: Kabeltje verbinden / aansluiten, dus één kant in de Enviolo naaf de andere zijde aan het bestaande originele stekkertje.
[Afbeelding]
Stap 3: Even testen, start de enviolo, of de Velorettie app en kijk of je via bluetooth verbinding krijgt met de naaf.
Stap 4: Bij succes

dopje uit de zijkant halen van het frame..
[Afbeelding]
Stap 5: Je stekkertjes en lange kabel stop je voorzichtig door het gat in de buis, gewoon rustig en niets forceren. Je kan gebruik maken van beide richtingen in de buis.
Stap 6: Dopje erop en voilà klaar.
[Afbeelding]
Je kijkt dus nu naar het ali-express kabeltje, de originele zit dus nu in de buis. Mocht je weer origineel retour willen, dopje uit de buis en weer het kabeltje er tussenuit halen. (max 1 minuut werk, maar ik garandeer dat je dat niet meer doet)
================================================================================
Is dit nou echt de moeite waard.... JAAAA Ik ben echt super blij

... Gelijk om te testen zonder telefoon naar de winkel gegaan.. Fiets starten, ja hoor, deze heeft direct de goede cadans setting.... heerlijk!! Enfin Tot ik bij de kassa kwam... want ja, tegenwoordig heb je daar dus wel je telefoon voor nodig....
Conclusie: Het cadans probleem zorgt ervoor dat je nooit zonder telefoon op pad gaat... dus eigenlijk is het toch een goede feature.....