Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 06:23
Polaha schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Er loopt een (canbus) kabel van de motor naar de Enviolo waar permanent voeding van de accu en signaal doorheen gaan voor wederzijdse communicatie.
Wat ik mis in het bovenstaande verhaal is dat de cadans voor de Enviolo m.i. via Bluetooth bestuurd wordt.
Wat ik ook mis is de Veloretti processor zelf en die lijkt me niet in het diamond display te zitten want daarop kun je tenslotte geen cadans instellen.
Ik vermoed dat de Enviolo geen slaapcommando kent maar dat hij daarvoor fysiek van de spanning afgekoppeld moet worden.
Het antwoord van Enviolo duidt ook in die richting.
En als je de Veloretti uitzet, zet je alleen zijn eigen processor uit, de motor hoeft waarschijnlijk niet in slaap want die trekt praktisch geen stroom als de fiets stil staat zodat de Enviolo vanuit de accu via de motor gewoon onder spanning blijft staan.
Veloretti zou het dan alleen kunnen oplossen als de Enviolo wordt uitgebreid voor een slaapcommando via de Canbus.
Tenzij je met een canbus bericht de stroomtoevoer naar de motor (en dus ook enqviolo) kunt uitzetten vanuit de controller. Lijkt me best wel mogelijk.

Overigens zit de enviolo aangesloten op de speedsensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 13:46
Heel erg bedankt voor alle reacties op vraag over schema's /aansluitingen.Blijf posten wat je gevonden hebt! Net thuis. Enviolo "wire-harness" had ik gevonden. Maar veel nieuwe info ! Fijn.
Maar zal even tijd nodig hebben om te "verteren" en een beeld te krijgen.

Praatje monteur (desnoods uurtje betaald !) lijkt mij zinvol.
Daarnaast ga ik het gewoon proberen : Veloretti kan ons toch best helpen door schema's vrij te geven zonder dat ze bedrijfsgeheimen hoeven prijs te geven ?
Sterker nog, we kunnen een win-win bereiken. Als Veloretti ons helpt met de schema's, en wij een oplossing bij elkaar "tweaken", krijgt Veloretti die gratis. En zou het geen mooie reclame zijn voor een "cool" merk als Veloretti wanneer ze kunnen zeggen dat ze continu verbeteren in samenwerking met de "community" van hun klanten ??

Ga het ze gewoon vragen. Kan paar dagen duren, zal link posten naar tekst wanneer gereed.

Mogelijk zou het helpen wanneer we dit vragen als "tweakers-collectief" (mischien krijgen we zelfs wat mensen uit de facebook (Ugh! Ugh!) groep mee. Dat UGH! betreft overigens facebook , niet de mede-Veloretti-rijders.
Facebook is "banned" in al zijn vormen (voor zover dat kan) op al mijn devices. Maar mischien kunnen leden van dit forum die wel ook de facbook groep gebruiken (different strokes for different folks) als een brug optreden.

Wordt zeker vervolgd....

PS: Ik preek geen revolutie. Maar heb van al mijn motorfietsen en mijn auto's (op de laatste na, want rijdende computer en ALLES is gepatenteerd, geheim, vraagt speciale apparatuur) altijd de "werkplaatshandboeken", technische manuals gehad en veel gebruikt. En wil van mijn fiets hetzelfde.

En het is zeker niet ongewoon. Laatst een Dell XPS-13 laptop gekregen. Gebruikershandleiding, maar ook technische manuals staan gewoon online. Heel erg handig.

[ Voor 38% gewijzigd door robert_oost op 29-10-2022 21:01 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 19:37
Wellicht is dit interessant? https://support.enviolo.c...Automatic-Desktopsoftware

Maar ik denk dat het leeglopen van de accu en combinatie is van de Enviolo en Diamond-display+ controller-module. Deze zit boven de accu, tussen het de accu en hat balhoofd zeg maar. Is te zien in 1 van de vlogs van Eric Peters op YouTube :

YouTube: Mijn voorlamp stuk.....wat nu ? op 7:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Borkus schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:39:
Wellicht is dit interessant? https://support.enviolo.c...Automatic-Desktopsoftware

Maar ik denk dat het leeglopen van de accu en combinatie is van de Enviolo en Diamond-display+ controller-module. Deze zit boven de accu, tussen het de accu en hat balhoofd zeg maar. Is te zien in 1 van de vlogs van Eric Peters op YouTube :

YouTube: Mijn voorlamp stuk.....wat nu ? op 7:40
Deze software is voor de automatic dat is een ander product dan onze automatiq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdemirba
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
Geachte alle,

Heb een vraag over het plaatsen van de accu.

Heb gisteren mijn nieuwe ace mat zwart ontvangen, alleen de accu geheel goed erin te krijgen lukt me niet. Dat laatste klik lukt niet.
Kan het zo zijn dat de accu opgeladen moet zijn voor het plaatsen ?

Wil hem graag gebruiken maar zo gaat het niet lukken en op het internet zijn er filmpjes maar je wordt er niet wijzer van.

Mvg Murat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 11:13
Zoek even op lipje in dit topic, dan kan je lezen wat je even moet buigen om de accu er goed in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdemirba
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF5i5K8ww8qTYAr_h3C7BHsijnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1FvA4V5BdKLxwUGPjuhaDVf.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe ik dit goed er tegen aan krijg. Eerste klik lukt maar tweede niet, waar door er een opening blijft.
Is een nieuwe fiets en probeer de accu voor het eerst erop te plaatsen

[ Voor 20% gewijzigd door mdemirba op 30-10-2022 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-06 12:37
Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:31:
[...]

Tenzij je met een canbus bericht de stroomtoevoer naar de motor (en dus ook enqviolo) kunt uitzetten vanuit de controller. Lijkt me best wel mogelijk.

Overigens zit de enviolo aangesloten op de speedsensor.
De speedsensor en de enviolo hebben wel hetzelfde type connector, maar de enviolo is verbonden met de canbus en de speedsensor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
mdemirba schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:01:
[Afbeelding]

Iemand enig idee hoe ik dit goed er tegen aan krijg. Eerste klik lukt maar tweede niet, waar door er een opening blijft.
Is een nieuwe fiets en probeer de accu voor het eerst erop te plaatsen
Er zit een metalen lipje op de accu, met twee schroeven bevestigd. Haal deze er even af en zorg er voor dat je het lipje wat meer buigt en plaats het dan weer terug. Het lipje moet iets verder verbogen worden zodat de hoek meer dan 90 graden is. Dan klikt hij er weer goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Sluipverbruik in de praktijk: veel erger dan gedacht

Heb Ace nu bijna precies 1 jaar. Houd mijn gemiddeld verbruik bij (km uit Enviolo app en akku-percentage dmv display). Erg veel metingen, dus redelijk betrouwbaar.

Heb het verbruik van de fiets een in een kleine spreadsheet gezet en ben erg geschrokken.
Daarbij ben ik vwb het sluipverbruik Enviolo conservatief geweest. De 30 mA was nl gemeten bij aangesloten oplader (42 V). Ik ben ervan uitgegaan dat de Enviolo 30 mA trekt bij de akku-spanning van 36 V.

Hieronder een screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeI6gO0vxt0Mxi3Z_xzY6zc4eJA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xhEpR79lY62rvOaQMMcRPmbE.png?f=user_large

Het verbruik van de Enviolo gedurende het jaar dat ik de fiets heb gebruikt , ligt erg dichtbij de hoeveelheid nuttige energie die ik heb gebruikt om te rijden !!!

Kan geen denk- of rekenfouten vinden in mijn redenatie. Als dit klopt, dan is het veel erger dan gedacht.
Hoe is dat bij jullie ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:21:
Sluipverbruik in de praktijk: veel erger dan gedacht

Heb Ace nu bijna precies 1 jaar. Houd mijn gemiddeld verbruik bij (km uit Enviolo app en akku-percentage dmv display). Erg veel metingen, dus redelijk betrouwbaar.

Heb het verbruik van de fiets een in een kleine spreadsheet gezet en ben erg geschrokken.
Daarbij ben ik vwb het sluipverbruik Enviolo conservatief geweest. De 30 mA was nl gemeten bij aangesloten oplader (42 V). Ik ben ervan uitgegaan dat de Enviolo 30 mA trekt bij de akku-spanning van 36 V.

Hieronder een screenshot.

[Afbeelding]

Het verbruik van de Enviolo gedurende het jaar dat ik de fiets heb gebruikt , ligt erg dichtbij de hoeveelheid nuttige energie die ik heb gebruikt om te rijden !!!

Kan geen denk- of rekenfouten vinden in mijn redenatie. Als dit klopt, dan is het veel erger dan gedacht.
Hoe is dat bij jullie ??
Wil je dit ook melden bij Veloretti? Ik kreeg net een mail dat ze de frustratie snappen en dan ze het hebben doorgegeven aan de afdeling. Hoe meer mensen "klagen" hoe beter. Ik zei dat als het een auto was niemand 10% leegloop per dag zou accepteren. @robert_oost @Polaha en iedereen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
@Vaevictis_

Ja, natuurlijk ! Zie mijn bericht zaterdag j.l. Wilde Veloretti vragen om schema's. Dit spreadsheet was voorbereiding. Goed beslagen ten ijs komen.

Heb lang gedacht "och, die paar milli-amps, paar procent, maak je niet druk".

Maar het blijkt gewoon keihard dat de Enviolo bijna net zoveel energie verspilt als ik daadwerkelijk aan ondersteuning gebruik

En dat is onacceptabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdemirba
Helaas werkt het verbuigen van desbetreffende klipje niet. Deze zit ook in een passende opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
mdemirba schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:21:
Helaas werkt het verbuigen van desbetreffende klipje niet. Deze zit ook in een passende opening.
Je kunt via de support@veloretti.com een nieuw clipje aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdemirba
Deze wordt opgestuurd, gaat een andere klipje helpen denken jullie ?
Iemand ervaring hier mee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastive
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-01 08:10
mdemirba schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:55:
Deze wordt opgestuurd, gaat een andere klipje helpen denken jullie ?
Iemand ervaring hier mee ?
Als je een heel klein beetje had gezocht in dit draadje had je gezien dat het een bekend probleem is en had je ook diverse oplossingen gevonden, waaronder de zojuist aangeboden variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdemirba
Heb gelezen dat je het klipje eraf moet halen en de hoek groter als 90graden moet maken. Dit is bij mij geen succes

Andere oplossingen ben ik niet tegen gekomen, zijn die er dan nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Sluipverbruik Enviolo / akku / kalibratie

Om het sluipverbruik Enviolo te stoppen, lijkt verwijderen akku een snelle oplossing.

Maar nog eens bevestigd : als ik de akku verwijder, dan moet ik de enviolo na terugplaatsen akku opnieuw kalibreren.

Dus wil ik iedereen hier vragen om dit eens bij jullie fiets te testen

Reproduceren:

1. Fiets uit.
2. Start Enviolo app, kies diagnose. Als het goed is zie je kaibratie-status succesvol. Sluit enviolo app af
3. Verwijder akku, wacht uurtje
4. Plaats akku terug
5 Start Enviolo app, kies diagnose.
Bij mij staat er dan bij kalibratie-status "inactief".

Dat is na IEDERE keer dat ik de akku verwijderd heb.

Hoor graag jullie ervaringen. Begin een beetje "pissig" te worden.

[ Voor 0% gewijzigd door robert_oost op 31-10-2022 15:47 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Veloretti / akku / energie / enviolo / sluip-verbruik

Uit eigen observatie / recenties :

Volledige ondersteuning heb je vanaf 100% tot 40 % batterij-capaciteit.
Vanaf 40% neemt de ondersteuning geleidelijk af tot nul bij ongeveer 20% batterij.
Dan krijgt de motor geen stroom meer, Je fietst helemaal op "body-power".
Die laatste 20% worden gebruikt als een soort "thuis-komer" optie. Geen ondersteuning meer, maar de Enviolo blijft power houden en dus wel schakelen.

Dat is een keuze van Veloretti, maar wel te verdedigen. Fiets maar eens een paar kilometer met de Ace als je de akku eruit hebt gehaald. Niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Die ix-q lamp is echt wel heel fijn zeker 50m licht in een donker park. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPz8r7cFryRMo7IndVYC47ZirVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vq3oJyvNFHud7yBzOFCAVkkE.jpg?f=fotoalbum_large

Foto is onder het rijden genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:42
robert_oost schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:46:
Sluipverbruik Enviolo / akku / kalibratie

Om het sluipverbruik Enviolo te stoppen, lijkt verwijderen akku een snelle oplossing.

Maar nog eens bevestigd : als ik de akku verwijder, dan moet ik de enviolo na terugplaatsen akku opnieuw kalibreren.

Dus wil ik iedereen hier vragen om dit eens bij jullie fiets te testen

Reproduceren:

1. Fiets uit.
2. Start Enviolo app, kies diagnose. Als het goed is zie je kaibratie-status succesvol. Sluit enviolo app af
3. Verwijder akku, wacht uurtje
4. Plaats akku terug
5 Start Enviolo app, kies diagnose.
Bij mij staat er dan bij kalibratie-status "inactief".

Dat is na IEDERE keer dat ik de akku verwijderd heb.

Hoor graag jullie ervaringen. Begin een beetje "pissig" te worden.
Met 20% accu over kun je toch 3 dagen fietsen met een werkende enviolo. Als ze dat op 3% gehouden hadden dan was het ook voldoende geweest.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Vandaag contact gehad met Enviolo en later met Veloretti.
Dat de kalibratie wegvalt zodra de batterij wordt verwijderd, is niet normaal. Enviolo weet geen oorzaak/reden.
Voor mij is dit niet acceptabel. De batterij is nl niet verzekerd tegen diefstal. Dus moet dat ding er af en toe uit wanneer ik de fiets langere tijd ergens moet laten staan. Steeds opnieuw kalibreren na terugplaatsen batterij kan echt niet.

Veloretti komt de fiets binnekort ophalen.

Medewerker klantenservice zal tevens nagaan wat hij aan technische schema's /manuals mag vrijgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polaha
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-08-2023
Een schema is een mooi begin, maar met de onzichtbare functies die door de diverse processoren worden uitgevoerd kijk je slechts tegen de buitenkant aan en wordt je waarschijnlijk niet echt veel wijzer.
Er zijn minstens 3 processoren met hun individuele firmware aan de orde, die lokaal, met elkaar en/of met de buitenwereld kunnen communiceren: die van Veloretti, van Bafang en van Enviolo.
Die bepalen grotendeels hoe de hazen lopen, gebruik makend van de hardware mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Polaha schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:56:
Een schema is een mooi begin, maar met de onzichtbare functies die door de diverse processoren worden uitgevoerd kijk je slechts tegen de buitenkant aan en wordt je waarschijnlijk niet echt veel wijzer.
Er zijn minstens 3 processoren met hun individuele firmware aan de orde, die lokaal, met elkaar en/of met de buitenwereld kunnen communiceren: die van Veloretti, van Bafang en van Enviolo.
Die bepalen grotendeels hoe de hazen lopen, gebruik makend van de hardware mogelijkheden.
Dat is wel zo maar het draait om de Veloretti (controller) want die stuurt het systeem in zijn geheel aan. Als de stroom toevoer uit staat naar Enviolo en Bafang dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. Ik vind ook niet dat wij als consument dit moeten gaan "oplossen". Het is gewoon slordig engineering en testwerk van Veloretti. Iets te veel sales / marketing iets te weinig techniek. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik heb de fiets sinds maart en zie best wel wat slijtage bij voorste tandwiel. Hoe lang gaat deze mee? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3_pNKn1FYD2Uxv2-994Jp4ccec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3VYw5d4HycoMwu5v8Sv8gen.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9sBxfNiSRJrpJVezMgk6lHskTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/867twcLWyQVqL7skIIr8mOCB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 13:57
Vaevictis_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:33:
Ik heb de fiets sinds maart en zie best wel wat slijtage bij voorste tandwiel. Hoe lang gaat deze mee? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt me sterk, zo niet onmogelijk, dat dit van de riem komt. Lijkt me eerder dat dit is aangebracht om grip op de riem te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvjmme
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 10:42
mdemirba schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:38:
Heb gelezen dat je het klipje eraf moet halen en de hoek groter als 90graden moet maken. Dit is bij mij geen succes

Andere oplossingen ben ik niet tegen gekomen, zijn die er dan nog ?
Gewoon het clipje weglaten en wachten tot het nieuwe clipje er is. Geen idee of het clipje uberhaupt wel nodig is (het zal wel tegen slijtage zijn ofzo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robert_oost
@Vaevictis_

De "ribbels" op het tandwiel zitten er vanaf heb begin. Heeft waarschijnlijk juist te maken met het verminderen slijtage, net als de "keep" in het midden van de riem. Bij een "plat" contact tussen tand en riem, zullen harde deeltjes vuil in het contact-oppervlak van de riem worden geduwd (die dan langzaam verandert in een slijpende belt). De groefjes geven vuil een ruimte om ingeduwd te worden.

Dat het er nu zo dramatisch uitziet, is omdat de zwarte geanodiseerde laag van het tandwiel slijt. Ik maak me er geen zorgen over (ziet er bij mij net zo uit, alleen iets minder).

Maak zelf de belt overigens af en toe schoon met een zachte kwast en een sopje van afwasmiddel. steeds een stukje, waarna ik sop wegspoel met een plantenspuit (zo'n ding dat je kunt oppompen). Heb geen enkele andere vorm van smering (siliconen oid) gebruikt want weet niet wat de oplosmiddelen in zo'n spuitbus doen met de kunststof van de belt.

Over schema's: van Veloretti dit gekregen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTW_PnHF2QsNUkuQAirIPmewaKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bpPqzhJGQEvsGqL3oHdHNSN3.png?f=fotoalbum_large

Nou niet direct de "workshop manual" of "schematics" waar ik om gevraagd had, maar toch interessant genoeg om te delen.

Voor oplossen sluipverbruik zinloos. Ja @Polaha , je hebt gelijk. Alle processoren en hun interactie zijn een "black-box"

Mijn fiets was vanochtend weer kalibratie kwijt. Enviolo-app->diagnose->kalibratie status "Inactief"
Dus moest voor ik boodschappen ging halen weer kalibreren.

Voor het eerst niet rijdend gekalibreerd. Oogbout in boverste kozijn garagedeur gemaakt, fiets achterwiel van de grond getild en aan ketting vrij gehangen. Kalibratie door pedalen met de hand te draaien.
Het resultaat is "anders", dat kan ik voelen. Beter ? weet ik nog niet. Maar zo kalibreren is veel handiger dan rijdend.

[ Voor 13% gewijzigd door robert_oost op 03-11-2022 13:55 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
newtastyland schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:48:
[...]

Het lijkt me sterk, zo niet onmogelijk, dat dit van de riem komt. Lijkt me eerder dat dit is aangebracht om grip op de riem te hebben.
Jawel komt wel door de riem, tandwiel slijt af en wordt op gegeven moment dunner aan een kant. Zodra de tanden ongelijk slijten en dun worden moet er een andere op. Kijk ook even video van Roel peerenboom op youtube. Die laat een versleten tandwiel zien. De belt gaat langer mee dan een tandwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@Vaevictis_

Klopt helemaal. Tandwiel slijt sneller dan riem. Maar voor beoordelen daarvan moet je niet kijken naar de glimmende "ribbels. Wanneer versleten, zullen de tanden van het voorste tandwiel een "haak"-vorm gaan krijgen. De "punt van de haak" zal aan de bovenkant van het voorste tandwiel naar voren wijzen.

Een regelmatige onderhoudsbeurt bij lokale fietsenbedrijf zal zoiets echter aan het licht brengen.

Aanvulling: bij mij was het achterwiel "zoals geleverd" niet goed in lijn. Dus trok ook de belt scheef. Dat is natuurljk een "killer" vwb slijtage. Opgelost door plaatselijk bedrijf.

[ Voor 17% gewijzigd door robert_oost op 03-11-2022 14:12 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancer
robert_oost schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:41:
@Vaevictis_

De "ribbels" op het tandwiel zitten er vanaf heb begin. Heeft waarschijnlijk juist te maken met het verminderen slijtage, net als de "keep" in het midden van de riem. Bij een "plat" contact tussen tand en riem, zullen harde deeltjes vuil in het contact-oppervlak van de riem worden geduwd (die dan langzaam verandert in een slijpende belt). De groefjes geven vuil een ruimte om ingeduwd te worden.

Dat het er nu zo dramatisch uitziet, is omdat de zwarte geanodiseerde laag van het tandwiel slijt. Ik maak me er geen zorgen over (ziet er bij mij net zo uit, alleen iets minder).

Maak zelf de belt overigens af en toe schoon met een zachte kwast en een sopje van afwasmiddel. steeds een stukje, waarna ik sop wegspoel met een plantenspuit (zo'n ding dat je kunt oppompen). Heb geen enkele andere vorm van smering (siliconen oid) gebruikt want weet niet wat de oplosmiddelen in zo'n spuitbus doen met de kunststof van de belt.

Over schema's: van Veloretti dit gekregen :

[Afbeelding]

Nou niet direct de "workshop manual" of "schematics" waar ik om gevraagd had, maar toch interessant genoeg om te delen.

Voor oplossen sluipverbruik zinloos. Ja @Polaha , je hebt gelijk. Alle processoren en hun interactie zijn een "black-box"

Mijn fiets was vanochtend weer kalibratie kwijt. Enviolo-app->diagnose->kalibratie status "Inactief"
Dus moest voor ik boodschappen ging halen weer kalibreren.

Voor het eerst niet rijdend gekalibreerd. Oogbout in boverste kozijn garagedeur gemaakt, fiets achterwiel van de grond getild en aan ketting vrij gehangen. Kalibratie door pedalen met de hand te draaien.
Het resultaat is "anders", dat kan ik voelen. Beter ? weet ik nog niet. Maar zo kalibreren is veel handiger dan rijdend.
De "keep" in het midden dient volgens mij om er voor te zorgen dat de riem niet van het tandwiel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdemirba
Clipje weglaten heeft geen effect. Probleem
Blijft, accu sluit/klikt niet geheel tegen de frame helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Dancer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:04:
[...]

De "keep" in het midden dient volgens mij om er voor te zorgen dat de riem niet van het tandwiel loopt.
Klopt dat is normaal. Maar regulier onderhoud dat lukt hier (de Meern) niet. Ik laat tegenwoordig een fietsmaker met bus langskomen. Die doet reparaties volgens mij geen onderhoud. Of heeft iemand een tip voor De Meern / Utrecht qua onderhoud?

Ik maak de belt en tandwielen schoon met een nagelborstel met zeepsop. Vervolgens droog ik de belt en spray dan siliconen spray erop. Daarmee droogt ie niet uit en voorkomt ook het piepen.

Met een momentsleutel draai ik ook de boutjes aan. De crankbout zit ook vaak los.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dancer
Wat ik tot dusver kan opmaken uit de schema's:
Dat de Enviolo niet uit gaat bij het uitschakelen van de fiets, ligt aan de bedrading en is met software niet op te lossen of Bafang moet de motor controller en firmware gaan aanpassen en dat zie ik niet gebeuren.
De kabelboom waar de Enviolo aan hangt heeft enkel een P+ lijn om op aan te sluiten en die wordt niet onderbroken bij het uitschakelen van de fiets.
Op de rode kabel, waar het display aan hangt, zit ook een VCC lijn en die wordt wel onderbroken bij het uitschakelen van de fiets. De Enviolo was beter van die kabel af gesplitst.
Maar misschien spelen er nog andere factoren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@Dancer

Had voorzichtig hetzelfde gezien (en mijn hardware-vermoeden hier al eerder geuit). Maar mijn kennis van CAN bus is niet best. En schema is nogal low-res.

E.e.a. wordt ondersteund door het volgende:

Enviolo geeft een uitgebreide instructie op hun site voor "retrofitting a controller".
Een van de maatregelen is het plaatsen van andere firmware op de Enviolo en daarbij kiezen voor "CAN bus NONE" protocol.

Maar ik begrijp van anderen op dit forum en video's op youtube dat een enviolo controller op het stuur gewoon zonder aanpassingen werkt.

Als de Enviolo, zoals het lijkt, direct op de akku zit, dan hoef je natuurlijk ook de CAN-bus besturing van de naaf niet te veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robert_oost
Veloretti spreadsheet sluipverbruik gemaild en de volgende vragen gesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mxzC2fNnIcTVhKe3HnZJ9BL3mQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zPbBDmMOPfwVIEDcWXhU7Zri.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdemirba
Zojuist een nieuwe clipje ontvangen om de accu goed te kunnen bevestigen, maar helaas helpt dit niet. Na mijn idee is het clipje ook exact hetzelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Een "wild" idee.

Als je de fiets aanzet, gaan de ID-lichten aan. Die kun je uitzetten met displey en zo beetje stroom besparen.

Maar ik zou bijvoorbeeld best een oplossing accepteren als de volgende:

- zet fiets aan. lampen gaan aan. signaal lampen aan wordt gedetecteerd en gebruikt om Eviolo van spanning te voorzien. Zet fiets uit. lampen gaan uit. signaal wordt gebruikt om enviolo spanning te onderbreken.

- betekent wel dat je ID-lights niet meer uit zou kunnen zetten zonder verlies van enviolo.

Maar dat offer zou ik accepteren om het idioot hoge sluipverbruik weg te nemen.
Alternatief is natuurlijk even tijd en moeite investeren in het steeds opnieuw verwijderen akku. Maar wordt na verloop van tijd wel zeldzaam irriterend.

hoe denken jullie daarover ? Hebben jullie mischien een idee hoe te realiseren ?

[ Voor 5% gewijzigd door robert_oost op 05-11-2022 14:19 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polaha
Ik denk dat je je er niet al te druk om moet maken, zo erg is dat sluipverbruik nou ook niet, hooguit wat ongemakkelijk.
Mocht je toch het licht (of de spanning op de diamond controler) willen gebruiken om de Enviolo aan en uit te zetten, dan heb je een simpel stukje electronica nodig die een solid state relais aanstuurt als aan/uit schakelaar.
Dit is zeer eenvoudig te maken en houdt in dat je de accu verbinding naar de Enviolo moet onderbreken en deze “switchbox” er tussen moet plaatsen.
Als dat in een verlengkabel naar de Enviolo bij de Bafang wordt geplaatst, blijft alles origineel en hoeft er niets kapot gemaakt hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloc79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:04
Dag Tweakers

Mijn vrouw heeft een probleem met haar veloretti sinds gisteren plots. Ze kan soms de fiets opstarten en soms ook niet. De accu is vol maar als hij niet meer wil opstarten moet je hem een paar uur met rust laten en dan wil hij wel weer starten... Als je hem daarna weer uit zet en weer aan wil zetten heeft hij weer hetzelfde probleem.

Volgende hebben we allemaal geprobeerd maar zonder verandering:
  • Accu eruit en erin plaatsen
  • Accu vol oplanden
  • Knop accu indrukken totdat hij groen is.
  • Firmware via de Veloretti app updaten naar de nieuwste versie
  • Andere knoppen ingedrukt houden
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ze kan dan dus echt voor geen mogelijkheid haar fiets aankrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bloc79 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:51:
Dag Tweakers

Mijn vrouw heeft een probleem met haar veloretti sinds gisteren plots. Ze kan soms de fiets opstarten en soms ook niet. De accu is vol maar als hij niet meer wil opstarten moet je hem een paar uur met rust laten en dan wil hij wel weer starten... Als je hem daarna weer uit zet en weer aan wil zetten heeft hij weer hetzelfde probleem.

Volgende hebben we allemaal geprobeerd maar zonder verandering:
  • Accu eruit en erin plaatsen
  • Accu vol oplanden
  • Knop accu indrukken totdat hij groen is.
  • Firmware via de Veloretti app updaten naar de nieuwste versie
  • Andere knoppen ingedrukt houden
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ze kan dan dus echt voor geen mogelijkheid haar fiets aankrijgen.
De Diamond controller? Was hier ook iemand die er last van toch? Misschien zit er ergens vocht rondom de controller. Te testen door het droog te föhnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloc79
Vaevictis_ schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:09:
[...]

De Diamond controller? Was hier ook iemand die er last van toch? Misschien zit er ergens vocht rondom de controller. Te testen door het droog te föhnen.
De diamond controller is dat dan de knoppen/scherm ding op het stuur? Zal haar ff vragen of ze dit kan testen

Edit: Net geprobeerd maar het lijkt helaas geen verschil uit te maken

[ Voor 8% gewijzigd door bloc79 op 05-11-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@Polaha

Dank voor je suggesties, Ben het niet eens met fe beoordeling "zo erg is dat sluipverbruik nou ook niet, hooguit wat ongemakkelijk."

Het sluipverbruik is bijne net zo groot als de energie die wordt gebruikt voor ondersteuning.
Dat is niet zomaar te verwaarlozen/

Natuurlijk za elke akku na verloop van tijd minder presteren.Maar dat is sterk afhankelijkvan totaal aantal (100%) laadcycli van akku.

Maar bijna net zoveel verbruik door Enviolo in "rust" als verbruik aan werkelijke ondersteuning door motor, is gewoon teveel verlies.

[ Voor 14% gewijzigd door robert_oost op 05-11-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancer
robert_oost schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:58:
Een "wild" idee.

Als je de fiets aanzet, gaan de ID-lichten aan. Die kun je uitzetten met displey en zo beetje stroom besparen.

Maar ik zou bijvoorbeeld best een oplossing accepteren als de volgende:

- zet fiets aan. lampen gaan aan. signaal lampen aan wordt gedetecteerd en gebruikt om Eviolo van spanning te voorzien. Zet fiets uit. lampen gaan uit. signaal wordt gebruikt om enviolo spanning te onderbreken.

- betekent wel dat je ID-lights niet meer uit zou kunnen zetten zonder verlies van enviolo.

Maar dat offer zou ik accepteren om het idioot hoge sluipverbruik weg te nemen.
Alternatief is natuurlijk even tijd en moeite investeren in het steeds opnieuw verwijderen akku. Maar wordt na verloop van tijd wel zeldzaam irriterend.

hoe denken jullie daarover ? Hebben jullie mischien een idee hoe te realiseren ?
Het schakelen van het licht werkt volgens mij als volgt:
- door het ingedrukt houden van de + knop zet het display een code op de canbus
- de motor controller leest de code en zet een stuurstroom aan/uit op een uitgang
- deze uitgang is verbonden met het licht en schakelt een relais ( zoals @Polaha vermeldt ) die ingebouwd is in het licht en de voeding verbreekt/verbindt.
Het licht is verbonden met de motor met een drie-polige kabel: P+, gnd en stuurstroom.
Je zou achter het relais een voedingskabel kunnen aansluiten en die naar de Enviolo leiden en de originele voedingskabel onderbreken. Ik vrees echter dat het licht dit extra vermogen niet kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaha
robert_oost schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:33:
@Polaha

Dank voor je suggesties, Ben het niet eens met fe beoordeling "zo erg is dat sluipverbruik nou ook niet, hooguit wat ongemakkelijk."

Het sluipverbruik is bijne net zo groot als de energie die wordt gebruikt voor ondersteuning.
Dat is niet zomaar te verwaarlozen/

Natuurlijk za elke akku na verloop van tijd minder presteren.Maar dat is sterk afhankelijkvan totaal aantal (100%) laadcycli van akku.

Maar bijna net zoveel verbruik door Enviolo in "rust" als verbruik aan werkelijke ondersteuning door motor, is gewoon teveel verlies.
Ik snap niet zo goed wat je hier bedoeld.
Als je fietst met redelijke ondersteuning dan houdt de accu dat zo’n 3 uur vol.
Dat wil zeggen gemiddeld ca. 4A stroomverbruik.
Dit is meer dan 100 keer zoveel als de 30mA “sluipverbruik” en dus zeker niet bijna zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Ik snap niet zo goed wat je hier bedoelt.
Polaha schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:27:
[...]
Als je fietst met redelijke ondersteuning dan houdt de accu dat zo’n 3 uur vol.
Dat wil zeggen gemiddeld ca. 4A stroomverbruik.
Dit is meer dan 100 keer zoveel als de 30mA “sluipverbruik” en dus zeker niet bijna zo groot.
Sorry , je hebt deels gelijk. Jij bekijkt echter stroomverbruik tijdens het rijden.

Mijn fiets staat in garage, altijd batterij erin. Waar ik over praat is het verbruik van de enviolo in rust, dwz fiets uitgeschakeld.

Dat verbruik is niet veel (30mA). Maar omdat het 24 u per dag / 365 dagen per jaar doortelt, is het in totaal een behoorlijk hoog aantal Wh. Ongeveer 0.9 x de energie die de motor gebruikt heeft in een jaar tijd. Zie mijn eerdere post met spreadsheet (31/10/2022). Als ik daarin fouten heb gemaakt, mijn logica of berekening daar niet deugt, dan hoor ik dat graag.

Dat betekent ongeveer 18 complete (100% ladingen) van de akku, tegenover 20 x 100% akku ladingen gebruikt voor motor. Niet iets om te verwaarlozen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door robert_oost op 05-11-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 18:21
Gaat er iemand komende zaterdag mee naar de Veloretti store in Amsterdam? (eerder een retorische vraaag maar ik dat wel doen).
Ik ga er even persoonlijk mijn gedacht over de gebrekkige situatie bezorgen. En geloof me, niet alleen Nederlanders kunnen direct zijn!!
:-)

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaha
anglico schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:22:
Gaat er iemand komende zaterdag mee naar de Veloretti store in Amsterdam? (eerder een retorische vraaag maar ik dat wel doen).
Ik ga er even persoonlijk mijn gedacht over de gebrekkige situatie bezorgen. En geloof me, niet alleen Nederlanders kunnen direct zijn!!
:-)
Ik zou ze vragen hoe we hun kunnen helpen de Enviolo gelijk met de fiets uit te laten schakelen.
In A’dam staan heel nette aardige verkopers, maar dat zijn natuurlijk geen ontwikkelaars.
Het zou erg helpen als ze ons de naam van een contactpersoon kunnen geven bij het echte ontwikkelteam waar dat dan ook mag zitten, dus direct bij de bron. Deze vraag kan eventueel ook per email, ik heb nog het adres van Rik van den Hoeven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• robert_oost
@anglico

Laat ik dan ook maar eens direct zijn : de toon van jouw bericht, de "retorische" oproep, zeker gecombineerd met het onderschrift onder jouw post staat me tegen.

Ik vind het dan ook nodig daarvan hier afstand te nemen.

De Velorettti-medewerkers waarmee ik contact heb gehad, waren allemaal voorkomend en hulpvaardig. Echte problemen zijn tot nu toe naar mijn tevredenheid opgelost.

Ja, ik heb kritiek op bepaalde zaken. Maar dit probeer ik in een "positieve" vorm te gieten.

Nog afgezien van het feit dat je met een met een te agressieve opstelling eerder slechtere service en hulp kunt verwachten.

En als uniform-drager b.d. heb ik hier nog een goed advies van Sun-Tzu : de beste generaal bereikt zijn strategische doel zonder gevecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 13:57
robert_oost schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:13:
@anglico

En als uniform-drager b.d. heb ik hier nog een goed advies van Sun-Tzu : de beste generaal bereikt zijn strategische doel zonder gevecht.
Ik ben het met je eens, iets met vliegen, stroop en azijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
belangrijkste deel van het antwoord van Veloretti op mijn vragen n.a.v. sluipverbruik Enviolo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DgOy_2sc2D8DiFjQ6u1ykvcdG8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WFAHcKp4bgiDECHjpxxLtTbU.png?f=user_large

Garantie is volgens mij 2 jaar. Voor die tijd zal ik dus geen wijzigingen aanbrengen. Want als b.v de motor het begeeft, zal een dergelijke wijziging betekenen dat zoiets niet vergoed wordt. Mij toch een te groot risico.

Dus zal ik de akku zoveel mogelijk gaan verwijderen wanner de fiets niet in gebruik is.

De rest is "customer-service-speak" : aai over de bol, maar vaag.
Dus voorlopig verwacht ik niets. En ALS er aanpassingen komen, dan verwacht ik dat dat alleen bij nieuwere modellen wordt doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancer
Een vraag voor wie het id-light zelf vervangen heeft: Is dit de connector waarmee de Comodule verbonden is met de kabelboom?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSxja4P0u_LDh8wvQ3upQEuwvCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gx8FtKyTvKokbc4ImwULPTyv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dancer schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:32:
Een vraag voor wie het id-light zelf vervangen heeft: Is dit de connector waarmee de Comodule verbonden is met de kabelboom?
[Afbeelding]
Heb thuis een id light los liggen. Wil je daar een foto van?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 19:37
Dancer schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:32:
[Afbeelding]
Check deze video even YouTube: Mijn voorlamp stuk.....wat nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancer
Artbij schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:54:
[...]

Heb thuis een id light los liggen. Wil je daar een foto van?
Bedankt, maar ik bedoel niet de connector van het id-light, maar de connector van het kastje dat verbonden is met het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancer
Bedankt, heb de video gezien, maar kan daar niet zien welke connector het is.
Ik bedoel de connector van het kastje dat tussen het display en de motor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldersoldaat
  • Laatst online: 28-11-2022
Hey!

Ik heb de veloretti ace nu 2.5 maand en na 1 maand was de enviolo al stuk. Na 4 weken wachten voor een afspraak met de fietsenmaker van veloretti hier in Amsterdam heb ik een nieuwe enviolo gekregen.

De onderdelen communiceren echter voor geen meter. Na 1 dag stond ik weer voor de deur omdat de trapondersteuning wegvalt als de enviolo is verbonden. Daarbij laat het display de verkeerde batterij of snelheid zien. De fietsenmaker had er nog 2 met hetzelfde probleem en had geen idee wat die moest doen om het op te lossen.

De veloretti klantenservice adviseert dat ik nu elke keer dat ik de batterij aansluit 2x opnieuw de QR scan en 2x opnieuw kalibreer… In 50% van de gevallen werkt dit niet en sta ik weer te kloten met alle kabeltjes om de enviolo vast en los te koppelen..

Nu heb ik de enviolo op manuel gezet in de 8ste versnelling en ’m losgekoppeld waardoor trapondersteuning het weer doet. Echter fiets ik veel liever met de automatische versnelling aan.

Heeft iemand ervaring hiermee of enig idee wat ik moet doen om dit op te lossen? Ik ben ten einde raad en veloretti komt ook niet met oplossingen.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancer
Zoldersoldaat schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:14:
Hey!

Ik heb de veloretti ace nu 2.5 maand en na 1 maand was de enviolo al stuk. Na 4 weken wachten voor een afspraak met de fietsenmaker van veloretti hier in Amsterdam heb ik een nieuwe enviolo gekregen.

De onderdelen communiceren echter voor geen meter. Na 1 dag stond ik weer voor de deur omdat de trapondersteuning wegvalt als de enviolo is verbonden. Daarbij laat het display de verkeerde batterij of snelheid zien. De fietsenmaker had er nog 2 met hetzelfde probleem en had geen idee wat die moest doen om het op te lossen.

De veloretti klantenservice adviseert dat ik nu elke keer dat ik de batterij aansluit 2x opnieuw de QR scan en 2x opnieuw kalibreer… In 50% van de gevallen werkt dit niet en sta ik weer te kloten met alle kabeltjes om de enviolo vast en los te koppelen..

Nu heb ik de enviolo op manuel gezet in de 8ste versnelling en ’m losgekoppeld waardoor trapondersteuning het weer doet. Echter fiets ik veel liever met de automatische versnelling aan.

Heeft iemand ervaring hiermee of enig idee wat ik moet doen om dit op te lossen? Ik ben ten einde raad en veloretti komt ook niet met oplossingen.

Bedankt!
Ik gok op een slechte kabelboom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Zoldersoldaat schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:14:
Hey!

Bedankt!
@Zoldersoldaat

Jammer om te lezen dat je zulke slechte ervaringen hebt. Ben zelf (ondanks kritiek zo hier en daar) heel erg blij met de Ace.

In jouw situatie zou ik Veloretti een (aangetekende) brief sturen. Mocht je een rechtsbijstands verzekering hebben, nog beter. Dan kan een jurist meekijken/denken/schrijven. In die brief zet je zo feitelijk mogelijk uiteen welke problemen je hebt ondervonden, wat er allemaal is gebeurd. Documenteer in bijlagen zaken als mails, reparatiebonnen enz.

Tenslotte eindig je met het in gebreke stellen van Veloretti en geef je ze een redelijke termijn om zaken op te lossen. Indien ze dat niet doen / kunnen, kun je de koop ontbinden.
Je hebt een bak geld betaald, en mag verwachten dat je daarvoor een goed werkende fiets krijgt.

Wacht daarmee niet te lang. Mocht je de koop willen ontbinden, dan is dat na bijvoorbeeld een jaar een heel stuk moeilijker.

Mijn ervaringen met Veloretti zijn gelukkig anders, maar jouw klachten lijken me ernstig genoeg om de informele (reparatie) manier van zaken doen in te wisselen voor de formeel/juridische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldersoldaat
  • Laatst online: 28-11-2022
Hi,

Bedankt voor de snelle reacties! Na het lezen van onder andere jullie advies heb ik een email gestuurd met een refund request. Een aangetekende brief gaat ook die kant op.

Het plezier en vertrouwen in veloretti en de fiets zijn dermate beschadigd dat ik geen zin meer heb om weer hetzelfde gedoe te krijgen met een vervangende fiets van veloretti.

Geen idee hoe stroef ze gaan doen om dit binnen 14 dagen te regelen maar gelukkig heb ik verschillende naasten die zich begeven in de rechten en mij eventueel kunnen bijstaan.

Ik zal een update geven als ik meer weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
@Zoldersoldaat

Begrijp dat voor jou het plezier ver te zoeken is. Toch het volgende: mocht Veloretti je aanbieden om een geheel andere fiets te leveren, dan voldoen zij daarmee mogelijk aan hun verplichtingen voortkomend uit de koopovereenkomst.

Het kan zijn dat een aantal fietsen bv zoals @Dancer aangeeft, een probleem hebben met bv de kabelboom.
Maar er rijden ook heel veel mensen op een fiets waarover ze erg tevreden zijn.

Het is jouw beslissing. Toch geef ik je in overweging om evt een andere fiets te accepteren. Is die Ace wel ok, dan heb je een erg fijne fiets. Heeft die nieuwe Ace ook problemen, dan kun je alsnog zeggen "nou heb ik Veloretti alle kans gegeven om zaken te herstellen en nu is het afgelopen. Ik wil een refund.
Juridisch sta je in dat geval waarschijnlijk zelfs nog sterker.

Neem eea op met een van je juridisch geschoolde familileden

Hoe dan ook, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een e-bike en een Veloretti staat op m'n shortlist. Nu lees ik hier - net als in de andere topics - overwegend negatieve verhalen. Positieve verhalen hoor je sowieso minder heb ik het idee. Is het echt zo bar en boos gesteld, of zijn er tweakers met overwegend positieve ervaringen? Andere reviews die ik op internet lees zijn wel overwegend positief.

Dat de fiets niet tegen regen kan vind ik wel een dingetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robert_oost
Knul schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:21:
Nu lees ik hier - net als in de andere topics - overwegend negatieve verhalen. Positieve verhalen hoor je sowieso minder heb ik het idee. Is het echt zo bar en boos gesteld, of zijn er tweakers met overwegend positieve ervaringen? Andere reviews die ik op internet lees zijn wel overwegend positief.

Dat de fiets niet tegen regen kan vind ik wel een dingetje.
@Knul

Heb mijn (eerste serie) Ace nu een jaar. Bijna 2000 km. Ja ! Mijn ervaringen met zowel de Ace als Veloretti zijn overwegend positief.

Wij zijn hier "tweakers". Dus veel berichten volgen het sjabloon : "hey, ik heb dit probleem. Hebben jullie dat ook ? Hoe lossen we dat op ?" Wanneer alles perfect is, dan hoor je niks.

In het begin was Veloretti volgens mij volledig verrast door de lovende (internationale) recensies in de pers en de daarop volgende verkoopcijfers. Ze konden het allemaal niet bijbenen.

Maar dat is beter geworden, net als de fiets. De beroerde "shaefer" remmen zijn vervangen, het oplaadstekkertje /systeem is vervangen, de klantenservice reageert een stuk beter.

Eerste serie akku was niet goed. OK, Veloretti zorgt gratis voor een nieuwe. Shaefer rem kreeg olielekkage. Veloretti betaalt vervanging door Shimano. Ze doen in mijn ervaring niet "moeilijk".

En ook het ophalen voor reparatie in Almelo valt me niet tegen. Voorbeeld: moest mijn fiets steeds opnieuw kalibreren als batterij eruit geweest was. Telefoontje klantenservice. Paar dagen later vrij 4/11 opgehaald. Kreeg gisteren bericht dat fiets deze week weer wordt bezorgd.

Wel vind ik dat het erg fijn/belangrijk is dat je een lokale fietsenmaker hebt die je wil helpen met het onderhoud.
Dan ben je de fiets niet zo lang kwijt voor eenvoudige zaken. De afmontage laat soms wat te wensen over. Bij mij bijvoorbeeld: afstellen balhoofdlager (ook garantie), wielen goed uitlijnen en spaken goed opspannen.

Regen : Tsja, het is geen simpele mechanische fiets. Heb veel motor gereden (BMW nota bene) en daarbij was water ook altijd een van de hoofd ergernissen.
Bij mij enkele keren gebeurd dat fiets problemen had. Niet bij een buitje, maar bij lange rit in een stortbui. Mijn goed onderhouden "wax" broek was volkomen doorregend. En ook daarbij heeft Veloretti meteen na de eerste keer aangeboden het display te vervangen. Dat dat niet direct is gebeurd, kwam door corona, printer die niet werkte zodat ik geen verzendlabel kon printen, maar ook omdat IK DE FIETS GEWOON NIET WILDE MISSEN.

De Ace (plus goede uitrusting), vervangt voor mij sinds een jaar de auto op alle ritten korter dan 20 km enkele reis (tenzij echt zware dingen te vervoeren). Op zulke ritjes is 1L/10km niet onredelijk. Dus reken de bespaarde benzine maar uit (rest buiten beschouwing)

Denk dat je het moeilijk zult krijgen als je een fiets wilt kopen met vergelijkbare specs voor vergelijkbare prijs.
Ja, er zijn wat punten van kritiek. Ik ben geen blinde "fan-boy". Dat kun je lezen in eerdere posts.

Maar voor mij is het gewoon een heel erg fijne fiets.

[ Voor 1% gewijzigd door robert_oost op 09-11-2022 18:12 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
robert_oost schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:06:
[...]

@Knul

Heb mijn (eerste serie) Ace nu een jaar. Bijna 2000 km. Ja ! Mijn ervaringen met zowel de Ace als Veloretti zijn overwegend positief.

Wij zijn hier "tweakers". Dus veel berichten volgen het sjabloon : "hey, ik heb dit probleem. Hebben jullie dat ook ? Hoe lossen we dat op ?" Wanneer alles perfect is, dan hoor je niks.

In het begin was Veloretti volgens mij volledig verrast door de lovende (internationale) recensies in de pers en de daarop volgende verkoopcijfers. Ze konden het allemaal niet bijbenen.

Maar dat is beter geworden, net als de fiets. De beroerde "shaefer" remmen zijn vervangen, het oplaadstekkertje /systeem is vervangen, de klantenservice reageert een stuk beter.

Eerste serie akku was niet goed. OK, Veloretti zorgt gratis voor een nieuwe. Shaefer rem kreeg olielekkage. Veloretti betaalt vervanging door Shimano. Ze doen in mijn ervaring niet "moeilijk".

En ook het ophalen voor reparatie in Almelo valt me niet tegen. Voorbeeld: moest mijn fiets steeds opnieuw kalibreren als batterij eruit geweest was. Telefoontje klantenservice. Paar dagen later vrij 4/11 opgehaald. Kreeg gisteren bericht dat fiets deze week weer wordt bezorgd.

Wel vind ik dat het erg fijn/belangrijk is dat je een lokale fietsenmaker hebt die je wil helpen met het onderhoud.
Dan ben je de fiets niet zo lang kwijt voor eenvoudige zaken. De afmontage laat soms wat te wensen over. Bij mij bijvoorbeeld: afstellen balhoofdlager (ook garantie), wielen goed uitlijnen en spaken goed opspannen.

Regen : Tsja, het is geen simpele mechanische fiets. Heb veel motor gereden (BMW nota bene) en daarbij was water ook altijd een van de hoofd ergernissen.
Bij mij enkele keren gebeurd dat fiets problemen had. Niet bij een buitje, maar bij lange rit in een stortbui. Mijn goed onderhouden "wax" broek was volkomen doorregend. En ook daarbij heeft Veloretti meteen na de eerste keer aangeboden het display te vervangen. Dat dat niet direct is gebeurd, kwam door corona, printer die niet werkte zodat ik geen verzendlabel kon printen, maar ook omdat IK DE FIETS GEWOON NIET WILDE MISSEN.

De Ace (plus goede uitrusting), vervangt voor mij sinds een jaar de auto op alle ritten korter dan 20 km enkele reis (tenzij echt zware dingen te vervoeren).

Denk dat je het moeilijk zult krijgen als je een fiets wilt kopen met vergelijkbare specs voor vergelijkbare prijs.
Ja, er zijn wat punten van kritiek. Ik ben geen blinde "fan-boy". Dat kun je lezen in eerdere posts.

Klinkt toch wel als een fanboy. Moet je kijken wat er allemaal mis was met je fiets. Je moet een fiets kopen en dan jaren kunnen fietsen zonder kapotte accu's losse balhoofd en etc. En je doet net of het normaal is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Artbij schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:12:
[...]

Klinkt toch wel als een fanboy. Moet je kijken wat er allemaal mis was met je fiets. Je moet een fiets kopen en dan jaren kunnen fietsen zonder kapotte accu's losse balhoofd en etc. En je doet net of het normaal is.
Ik ben het eens ik ben nu blij met de fiets en als je zelf handig bent en iets wilt aanpakken is dit een prima fiets. Onderhoud kan ook zelf. Maar de aflever kwaliteit is wel onder maats. De hardware niet en software is een aanfluiting. Gelukkig is software te verbeteren.

Voor dit geld krijg je niet zo'n strakke fiets met deze techniek. Ik hoop dat ze hier ook van leren als je geen gedoe wilt zou ik toch naar een andere fiets uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@Artbij

Je mag denken wat je wilt. Ik heb aangegeven dat bv de afmontage te wensen overlaat. Lokaal opgelost, maar wel door Veloretti betaald.

En je kunt mijn eerdere berichten nalezen.

Overigens ben jij degene die (afgelopen juni als ik me goed herinner ?) een foto van zijn fiets heeft geplaatst waarop duidelijk te zien is dat het ding laat ik maar zeggen "qua snelheid niet geheel origineel" was.

Wanneer je de fiets gaat belasten buiten zijn "specs", verspeel je het recht *knip*

@Vaevictis_
Overigens, aanvulling: Ja , "the Veloretti software sucks". Geen alarm, beroerde GPS. Routes hopeloos. En, voor mij doorslaggevend: lees in heeresnaam hun "privacy-policy" eens door. Ze verzamelen en delen/verkopen werkelijk walgelijk veel. Dus ik gebruik hun shit niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Standeman op 10-11-2022 09:02 . Reden: Laten we het netjes houden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Dit voegt niets toe, een TR is voldoende

[ Voor 117% gewijzigd door Standeman op 10-11-2022 09:05 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Artbij schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:35:
[...]

Dit voegt niets toe, maak dan een TR aan
Mijn excuses wanneer dat jou op een kwetsbare plek heeft getroffen. Heb het woord overigens enkel gebruikt als synoniem voor "klagen". Op geen enkele wijze heb ik jou uitgescholden of je iets naars toegewenst.

Herformulering: wanneer je de fiets belast buiten zijn "specs", moet je niet gaan klagen over problemen die (mede daardoor) ontstaan.\

Het staat jou uiteraard volledig vrij om zowel te vinden dat je mijn mening niet meer wilt lezen als om een andere, meer negatieve beoordeling van de Veloretti of de Ace te hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Standeman op 10-11-2022 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:03
Hier ook een positieve ervaring! Er zijn mensen met commentaar en kritiek. Ik ben een stuk milder. Ik heb een fijne fiets en heb er bijna 2500km op gemaakt. Maak vaak 50km op een dag door weer en wind. Ik heb eigenlijk nooit gezeur.
Lekker fietsje!

• IAMsterdam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 11:22
@Knul
Hier ook kritisch positief.

Ik heb er bijna 2000km op zitten sinds maart en ben zeer tevreden over het rijgenot en de natuurlijke ondersteuning.

Zelf heb ik er nieuwe handvatten opgezet en een bagagedrager.

Voornaamste minpunt voor mij was de matige app en het niet onthouden van de cadans. Inmiddels gebruik ik daarvoor een aparte controller van Enviolo wat voor mij perfect is.

Ik woon wel zelf in Amsterdam en vind het geen probleem zelf te sleutelen aan een fiets, dat maakte de keuze wel makkelijker. Als je dat niet zelf kan/wil doen zou ik wel eerst checken of de plaatselijke fietsenmaker die service kan verlenen.

• fdkuyper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 12:20
Ik zie verschillende mensen posten hoeveel km ze al gereden hebben op hun fiets. Hebben jullie dat zelf bijgehouden, of kan ik dat ergens in de app vinden?

PS3/4/5 PSN: FDK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
fdkuyper schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:58:
Ik zie verschillende mensen posten hoeveel km ze al gereden hebben op hun fiets. Hebben jullie dat zelf bijgehouden, of kan ik dat ergens in de app vinden?
Ja, kun je heel mooi zien in de Enviolo app. Start de app, kies "dashboard".
Links onderin staat het totale aantal kilometers dat je hebt gereden.
Helaas nog geen "trip" kilometerteller

• fdkuyper
robert_oost schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:00:
[...]

Ja, kun je heel mooi zien in de Enviolo app. Start de app, kies "dashboard".
Links onderin staat het totale aantal kilometers dat je hebt gereden.
Helaas nog geen "trip" kilometerteller
Ik moest de fiets aanzetten voordat ik iets zag op het dashboard, had ik misschien eerder kunnen bedenken :+
Maar toen bleek dat er een firmware update klaar stond, zou 1 minuut duren volgens de app. Afijn zeker een kwartier later, en wat geknepen billen omdat hij er telkens mee stopte :X was ook dat gedaan.
Helaas, ik zie nog steeds geen totale afstand. Onderaan staan 4 data waaruit ik kan kiezen: ETA, distance to distination, trip distance en trip duration.
Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
@fdkuyper

Heb mijn Ace nog niet terug uit Almelo. Update Enviolo app ? Voor mij nieuws. Mijn reply gaf ik uit het hoofd/herinnering. Kan nu dus nog even niet verder helpen.

Weet je zeker dat je kijkt in de ENVIOLO app, niet in die van Veloretti ?

De Veloretti app werkt alleen als de fiets (display) aan staat.

De Enviolo app daarentegen start ook gewoon op als de fiets uit staat.

[ Voor 21% gewijzigd door robert_oost op 10-11-2022 14:53 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdkuyper
robert_oost schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:51:
@fdkuyper

Heb mijn Ace nog niet terug uit Almelo. Update Enviolo app ? Voor mij nieuws. Mijn reply gaf ik uit het hoofd/herinnering. Kan nu dus nog even niet verder helpen.

Weet je zeker dat je kijkt in de ENVIOLO app, niet in die van Veloretti ?

De Veloretti app werkt alleen als de fiets (display) aan staat.

De Enviolo app daarentegen start ook gewoon op als de fiets uit staat.
Ik zat inderdaad in de verkeerde app 8)7 Hartelijk dank! _/-\o_

Nu kan ik melden dat ik ongeveer 1650 km met heel erg veel plezier op de Ivy heb gereden. Ik heb de fiets wel altijd binnen staan, en rij eigenlijk alleen bij mooi weer. Het is echt een fantastische fiets voor in de stad: je trekt met zoveel gemak (en zo snel) op, ik rij denk ik bijna altijd met een glimlach op m'n gezicht.

De navigatie heb ik 1 keer geprobeerd, en die is waardeloos. De app gebruik ik verder niet (was misschien al duidelijk ;) )

Bij aflevering had m'n voorwiel een slag erin, dat heb ik (grotendeels) laten verhelpen. Het enige wat ik nu heb is dat een van de remmen "leegloopt", of hoe je dat moet zeggen: hij remt wel, maar als ik de rem voor een stoplicht ingeknepen houd, dan voel je langzaam de druk weglopen. De fietsenmaker heeft er niet veel aan kunnen doen. Misschien moet ik ook eens bij Veloretti gaan vragen om andere remmen.

Maar mijn ervaring is overwegend zeer positief, en ik zou de fiets zeker aanraden aan een ander. (Al kan je altijd pech hebben in een individueel geval, dat lees je hier ook wel op het forum).

• Artbij
fdkuyper schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:10:
[...]

Ik zat inderdaad in de verkeerde app 8)7 Hartelijk dank! _/-\o_

Nu kan ik melden dat ik ongeveer 1650 km met heel erg veel plezier op de Ivy heb gereden. Ik heb de fiets wel altijd binnen staan, en rij eigenlijk alleen bij mooi weer. Het is echt een fantastische fiets voor in de stad: je trekt met zoveel gemak (en zo snel) op, ik rij denk ik bijna altijd met een glimlach op m'n gezicht.

De navigatie heb ik 1 keer geprobeerd, en die is waardeloos. De app gebruik ik verder niet (was misschien al duidelijk ;) )

Bij aflevering had m'n voorwiel een slag erin, dat heb ik (grotendeels) laten verhelpen. Het enige wat ik nu heb is dat een van de remmen "leegloopt", of hoe je dat moet zeggen: hij remt wel, maar als ik de rem voor een stoplicht ingeknepen houd, dan voel je langzaam de druk weglopen. De fietsenmaker heeft er niet veel aan kunnen doen. Misschien moet ik ook eens bij Veloretti gaan vragen om andere remmen.

Maar mijn ervaring is overwegend zeer positief, en ik zou de fiets zeker aanraden aan een ander. (Al kan je altijd pech hebben in een individueel geval, dat lees je hier ook wel op het forum).
Je koopt een fiets van 2500,- en hebt een slag in het wiel en een kapotte rem. Hoezo vind je dat normaal?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
@fdkuyper

OK !

Over rem: lijkt alsog het hydraulische systeem van de rem druk verliest en dus een lek heeft. Monteur fiets-bedrijf kan e.e.a. vrij eenvoudig vervangen. Adviseer Veloretti te bellen en te vragen of vervanging door lokaal bedrijf / monteur ok is (wordt betaald)

Over routes:

Ik maak: route via https://routeplanner.fietsersbond.nl. Maken, saven als gpx-bestand en volgen via de app "Open GPX-Tracker" https://apps.apple.com/us/app/open-gpx-tracker/id984503772 (kies openstreetmap als kaart in settings) . "Open GPX-Tracker" en openstreetmap verzamelen geen data. En Openstreetmap is een heel erg mooie kaart, bijna "militaire stafkaart". Ook geschikt om gpx-tracks te maken en te navigeren op de kaart. Simpel, geen fratsen, geen ads, open-source. Of gebruik de app van de fietsersbond.

[ Voor 19% gewijzigd door robert_oost op 10-11-2022 15:20 ]

• fdkuyper
Artbij schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:17:
[...]

Je koopt een fiets van 2500,- en hebt een slag in het wiel en een kapotte rem. Hoezo vind je dat normaal?
Heb ik gezegd dat ik dat normaal vind? Ach, het is een kwestie van verwachtingen: je weet dat er geen (voldoende) kwaliteitscontrole is op wat ze versturen, omdat dit direct vanuit de fabriek in Portugal gebeurt. Dus lees je veel gevallen waarbij er iets niet helemaal goed is.

Maar zelfs als je dan wat aan een fietsenmaker moet uitgeven, blijft de fiets gewoon een koopje. Je krijgt deze looks en specificaties gewoon niet ergens anders voor deze prijs.

En het plezier van het rijden blijft ongeëvenaard. Maar ieder zijn meug natuurlijk, koop gerust iets (veel) duurders als je bang bent dat je iets aan de fiets moet (laten) doen.

• robert_oost
@Artbij

Ik heb je mijn werkelijk gemeende excuses aangeboden, 3 minuten na jouw (terecht) boze post.

Ben het met je eens. Het wordt tijd dat Veloretti grip krijgt op de problemen in hun produktie- / aflever proces.

De Veloretti fietsen worden vanuit de fabriek rechtstreeks bezorgd bij klanten.
Echte "Premium" fietsen worden voor aflevering nagekeken door een monteur. Die kan dat soort dingen aanpassen / verhelpen.

Persoonlijk verbaas ik me over de hoeveelheid aanpassingen / reparaties die Veloretti aan mijn fiets heeft uitgevoerd / betaald.

Vandaag nog een bericht over reparatie van Ace in Almelo : nieuw display en nieuwe Enviolo.

Met al de dingen die zijn gebeurd, weet ik niet hoe Veloretti nog winst kan maken.

Maar ik probeer gewoon om @fdkuyper te helpen.

Alleen maar roepen dat de problemen niet normaal zijn, helpt niemand verder

Kunnen wij de "flame-war" vermijden / strijdbijl begraven ?
Dat lijkt me wel zo leuk voor het hele forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastive
Doe geen moeite. Ook al heeft hij/zij terechte punten, het wordt altijd in zo’n intens zure boodschap verpakt…
Feedback is goud maar dit zit dichter tegen trollen aan dan aan een waardevolle bijdrage.

robert_oost schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:30:
@Artbij

Ik heb je mijn werkelijk gemeende excuses aangeboden, 3 minuten na jouw (terecht) boze post.

Ben het met je eens. Het wordt tijd dat Veloretti grip krijgt op de problemen in hun produktie- / aflever proces.

De Veloretti fietsen worden vanuit de fabriek rechtstreeks bezorgd bij klanten.
Echte "Premium" fietsen worden voor aflevering nagekeken door een monteur. Die kan dat soort dingen aanpassen / verhelpen.

Persoonlijk verbaas ik me over de hoeveelheid aanpassingen / reparaties die Veloretti aan mijn fiets heeft uitgevoerd / betaald.

Vandaag nog een bericht over reparatie van Ace in Almelo : nieuw display en nieuwe Enviolo.

Met al de dingen die zijn gebeurd, weet ik niet hoe Veloretti nog winst kan maken.

Maar ik probeer gewoon om @fdkuyper te helpen.

Alleen maar roepen dat de problemen niet normaal zijn, helpt niemand verder

Kunnen wij de "flame-war" vermijden / strijdbijl begraven ?
Dat lijkt me wel zo leuk voor het hele forum

• robert_oost
@Eastive

Maar weet je, ergens heeft @Artbij wel gelijk. En ik wil hier helemaal geen voor- tegen soort gedoe van maken.

Ik heb een (toegegeven) ad-hominem argument gebruikt. En dat gaat niet over het "censuur" woord" denk ik.
Dat was niet zo slim. Zal het in de toekomst vermijden.

Hoop gewoon dat we hier met z'n allen een fijne, constructieve discussie kunnen hebben.

Weet je, heb aangegeven dat ik niet snap hoe Veloretti (in elk geval op mijn eerste batch Ace) fiets nog winst kon maken.

Wat voor mij telt is dat ze desondanks problemen erkennen en gewoon onder garantie repareren of reparatie door plaatselijk fietsenbedrijf steeds hebben vergoed. OK, spaken spannen en wielen uitlijnen heb ik als onderdeel van en "beurt" zelf betaald. Maar toch.

DAT is wat ik belangrijk vind. Veloretti heeft mijn belang (als koper in juni 2021, grote gok, half jaar wachten),
steeds erg hoog in het vaandel gehad. Ze hebben op mijn fiets financieel verlies geleden. En toch helpen ze als het nodig is.

En ik heb wel anders ervaren. Dus daarvoor "neem ik mijn hoed af".

@Artbij Vind je het ook niet ironisch dat ik nu echt klink als een fan-boy ? Terwijl ik denk dat ik net zoveel kritiek heb als jij? Voor mij is erg belangrijk hoe Veloretti omgaat met de problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door robert_oost op 10-11-2022 17:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Dat leeglopen klinkt als lucht in de leiding die er dan langzaam uit geperst wordt. Gewoon bijvullen die leiding en je bent er van af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eastive
mannowlahn schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:02:
Dat leeglopen klinkt als lucht in de leiding die er dan langzaam uit geperst wordt. Gewoon bijvullen die leiding en je bent er van af.
Niet helemaal. Leeglopen kan alleen als er lekkage in het systeem zit. Als er lucht in de leiding zit is het simpelweg bijvullen niet voldoende. Je zal een volledige 'bleed' moeten doen. Ofwel je remmen ontluchten.
Daarbij verwijder je alle lucht uit het systeem en top je dus tegelijk je remvloeistof af.
Voor je dit doet zal je eerst moeten controleren of het systeem nergens lekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietwerd
  • Laatst online: 26-08-2023
Hallo,
Drie maanden geleden een Veloretti Ace ontvangen, na slechts een wachttijd van een paar weken. Bevalt uitstekend. Geweldige e-bike! Doet wat hij moet doen: fietsen met ondersteuning zonder dat je het merkt. Een no nonsense fiets, zo ziet hij er ook uit. Alleen voorlamp geeft niet al te veel licht. Prima om gezien te worden, maar te weinig licht om in het donker je weg te vinden. Daarom heb ik bij Veloretti een extra front light electric StVZO gekocht voor 19,95 euro. Ik krijg alleen het 'stekkertje' niet in de fiets geplugd. Heeft iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastive
Wietwerd schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:35:
Hallo,
Drie maanden geleden een Veloretti Ace ontvangen, na slechts een wachttijd van een paar weken. Bevalt uitstekend. Geweldige e-bike! Doet wat hij moet doen: fietsen met ondersteuning zonder dat je het merkt. Een no nonsense fiets, zo ziet hij er ook uit. Alleen voorlamp geeft niet al te veel licht. Prima om gezien te worden, maar te weinig licht om in het donker je weg te vinden. Daarom heb ik bij Veloretti een extra front light electric StVZO gekocht voor 19,95 euro. Ik krijg alleen het 'stekkertje' niet in de fiets geplugd. Heeft iemand raad?
Klein beetje wrikken en voorzichtig wat harder drukken. Had zelfde ervaring en geleidelijk kracht opbouwen was voor mij het antwoord. Later ging hij soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloc79
Mijn vrouw blijft problemen houden dat de fiets soms helemaal uit vliegt en niet meer aan wil... Nu heeft ze contact opgenomen met veloretti en ze willen een nieuw display opsturen maar we moeten eerst die van haar opsturen... Net geprobeert eruit te krijgen maar de kabel zit muur vast. Iemand tips hoe je de kabel los krijgt? Heb al met flink wat kracht geprobeerd maar daar komen we niet mee verder.

Ondertussen heeft ze gister een nieuwe fiets gekocht want het blijft drama met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloc79
robert_oost schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:06:
[...]

@Knul

De Ace (plus goede uitrusting), vervangt voor mij sinds een jaar de auto op alle ritten korter dan 20 km enkele reis (tenzij echt zware dingen te vervoeren). Op zulke ritjes is 1L/10km niet onredelijk. Dus reken de bespaarde benzine maar uit (rest buiten beschouwing)

Hoe heb jij het diamond display los gekregen? Het gaat bij ons heel stroef om dat kabeltje los te maken, moeten we drukken, knijpen, draaien, trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@bloc79

Heb kabeltje display tijd terug losgetrokken (gewoon eenvoudig) om de verbinding goed waterdicht te maken (zuurvrije vaseline).

Het nieuwe display is er in Almelo opgezet.

Nog niet gezien... terug bezorgen duurde iets langer. Dinsdag a.s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
Fiets is terug uit Almelo, Nieuw display, enviolo.

Weer netjes in karionnen doos. Enkel stuur rechtzetten, trappers monteren (wat is links, wat is rechts was even puzzle, maar schroefdraad goed bekijken was oplossing..)

Staat nu aan oplader. Probleem opgelost ? Nog te beoordelen.

Over kartonnen doos:
Heb doos stukgesneden en met oud papier afgevoerd. Maar heb de grote zijkanten losgesneden en bewaard.
Handig.

Meest belangrijke toepassing: Pritt lijmstift op karton. Gewoon goedkoop alu-folie op plakken.
Dan karton achter radiator verwarming plaatsen. Karton isoleert zoziezo al geweldig, en alufolie-laag reflecteert hittte-straling.

Zo wordt karton-afval een "resource"

[ Voor 0% gewijzigd door robert_oost op 15-11-2022 13:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-06 14:27
robert_oost schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:11:

Meest belangrijke toepassing: Pritt lijmstift op karton. Gewoon goedkoop alu-folie op plakken.
Dan karton achter radiator verwarming plaatsen. Karton isoleert zoziezo al geweldig, en alufolie-laag reflecteert hittte-straling.

Zo wordt karton-afval een "resource"
Beter geen alu folie kopen en het karton laten recycleren. De effectiviteit van alu folie achter een radiator is sowieso al discutabel. Maar dit is wel offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Wel on-topic:

Nieuwe Enviolo, nieuw display. Maar het probleem is NIET opgelost.
Elke keer als ik de batterij heb verwijderd, zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry8oUQhenGBwJQ6k1GDZZ8ZpGLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xiOBLk2lqsKJOPqizGGvWNwL.png?f=user_large

Hoe is dat bij jullie ? behoudt jullie enviolo de kalibratiestatus wel na het verwijderen van de batterij ?

Intussen begint mijn geduld nu ook echt op te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
robert_oost schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:44:
Wel on-topic:

Nieuwe Enviolo, nieuw display. Maar het probleem is NIET opgelost.
Elke keer als ik de batterij heb verwijderd, zie ik dit:

[Afbeelding]

Hoe is dat bij jullie ? behoudt jullie enviolo de kalibratiestatus wel na het verwijderen van de batterij ?

Intussen begint mijn geduld nu ook echt op te raken.
Ik heb de enviolo app al 1.5 jaar niet meer aangeraakt. Kan het straks wel eens voor je testen. Heb de accu er ook al een jaar niet meer uitgehaald bedenk ik me net :+

Welke symptomen ervaar je met de fiets? Hij houdt de cadans niet vast?

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 16-11-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@stin00 en iedereen,

Na het kalibreren van de Enviolo (met qr-code), zie je in de enviolo app (diagnose), dat de kalibratie-status succesvol is :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_am9X7pXXQ5FuzxBcV2qTkG1wE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EaaL3zfdFadB0M1cl0TJ80or.png?f=user_large

Iedere keer nadat de batterij uit de Ace is geweest (zelfs voor maar enkele minuten) , geeft de enviolo-app aan dat de kalibratie-status "inaktief" is. zie foto hierboven bericht 11.44 u
Dat is dus niet zoals het hoort.
Zolang de batterij in de fiets blijft, lijkt alles nu ok. Dan blijft de enviolo app de kalibratiestatus "succesvol" weergeven.

[ Voor 2% gewijzigd door robert_oost op 16-11-2022 12:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
robert_oost schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:00:
@stin00 en iedereen,

Na het kalibreren van de Enviolo (met qr-code), zie je in de enviolo app (diagnose), dat de kalibratie-status succesvol is :

[Afbeelding]

Iedere keer nadat de batterij uit de Ace is geweest (zelfs voor maar enkele minuten) , geeft de enviolo-app aan dat de kalibratie-status "inaktief" is.
Dat is dus niet zoals het hoort.
Zolang de batterij in de fiets blijft, lijkt alles nu ok. Dan blijft de enviolo app de kalibratiestatus "succesvol" weergeven.
Maar wat merk je precies aan de fiets als de calibratie inactief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Als status inaktief, dan voelt de Ace "anders". De Enviolo schakelt duidelijk niet hetzelfde. Minder prettig.
Dat is natuurlijk subjectief. Maar heel duidelijk.

Overigens hier al eerder vermeld: ook de manier van kalibreren is van invloed. Heb de Ace tot voor kort steeds rijdend op de fiets gekalibreerd. De laatste paar keer heb ik het gedaan door fiets aan ketting te hangen (achterwiel vrij van de grond) en de pedalen met de hand rond te draaien.

De laatste manier wordt overigens door Enviolo aangeraden. En ik kan merken (voelen) dat de fiets dan ook daadwerkelijk beter schakelt.

[ Voor 57% gewijzigd door robert_oost op 16-11-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:03
Nu het kouder wordt in de schuur laad ik de batterij weer wat vaker binnen op, maar ik heb nooit problemen met de fiets als ik de accu terug plaats. Nu moet ik ook zeggen dat ik nooit kalibreer, dus heel erg veel heb je hier mss niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAMsterdam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 11:22
@robert_oost Dit is niet zoals het hoort. Ik haal geregeld de batterij eruit en kalibratie is dan niet nodig. Dat is slechts eenmalig bij eerste installatie als het goed is.

• fdkuyper
Ik heb vorige week de firmware geupdate, en nou bleek gisteren dat de fiets het niet meer doen :( (Had ik helaas niet meteen getest). Als ik de fiets aanzet, dan lijkt alles normaal, maar al snel gaan de lichten langzaam knipperen. Als ik ga fietsen heb ik geen ondersteuning.
Ik heb geprobeerd om de Enviolo opnieuw te calibreren, maar dat heeft niet geholpen.

Zijn er meer mensen die dit gehad hebben of weten hoe je het moet oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
@fdkuyper

Niet meegemaakt. Als ik me goed herinner, heb ik (mei/juni ?) toen ik de firmware-update van Veloretti heb geinstalleerd, een bericht gezien dat dat succesvol was. Heb je een dergelijk bericht ook gezien ?

Twee dingen die in me opkomen:

1. Batterij eruit halen, dan terugplaatsen. Niet vergeten knopje batterij 2x in te drukken tot ledje groen knippert en dan binnen 10 sec ! plaatsen. Ik zet batt meestal eerst in onderste steun, druk dan knopje 2x en klik daarna snel in bovenste vergrendeling

2. Ben niet zeker van de knop (zoek dit forum eens na), maar volgens mij kun je het display een "reset" laten uitvoeren door de knop rechtsonder (gebruikt om ondersteuning omlaag te zetten) enkele seconden ingedrukt te houden.

Als dat niet helpt, veloretti bellen.

[ Voor 0% gewijzigd door robert_oost op 17-11-2022 10:53 . Reden: typo ]

• fdkuyper
robert_oost schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:52:
@fdkuyper

Niet meegemaakt. Als ik me goed herinner, heb ik (mei/juni ?) toen ik de firmware-update van Veloretti heb geinstalleerd, een bericht gezien dat dat succesvol was. Heb je een dergelijk bericht ook gezien ?

Twee dingen die in me opkomen:

1. Batterij eruit halen, dan terugplaatsen. Niet vergeten knopje batterij 2x in te drukken tot ledje groen knippert en dan binnen 10 sec ! plaatsen. Ik zet batt meestal eerst in onderste steun, druk dan knopje 2x en klik daarna snel in bovenste vergrendeling

2. Ben niet zeker van de knop (zoek dit forum eens na), maar volgens mij kun je het display een "reset" laten uitvoeren door de knop rechtsonder (gebruikt om ondersteuning omlaag te zetten) enkele seconden ingedrukt te houden.

Als dat niet helpt, veloretti bellen.
Dank voor de tips, ik ga het vanavond proberen!

Pagina: 1 ... 30 ... 55 Laatste

Let op:
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.

Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.