Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:31
Aha, duidelijk. Dus je hebt dat kapje eraf gehaald? En dat tweede kapje daarachter ook neem ik aan? Ik zag daar wel wat kabels lopen maar kon niet zoveel zien.

Ga denk ik eerst morgen de fietsenmaker even bellen voor hulp haha. Iig bedankt voor de reactie!

Edit: toch even gekeken en het is gelukt. Had even de kabel incl rubbertje volledig eruit getrokken. Toen zag ik het stekkertje zitten. Deze met een tangetje eruit gepield en weer kunnen verbinden.

Bedankt voor de tip!
rick85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:37:
[...]

Helaas ben ik toen zo dom geweest om ook aan dat kabeltje te trekken toen ik de magneet op de trapas ging monteren.

Na heel veel schelden en ploeteren heb ik het uiteindelijk voor elkaar gekregen om het stekkertje weer in elkaar te klikken door aan de kant van de motor druk te zetten op het kabeltje en aan de kant van het wiel (door dat kleine gaat met rubber waar de kabel het frame in gaat) het stekkertje van de sensor weer op het stekkertje in het frame te drukken.

Ik was er flink lang mee bezig. In de fabriek monteren ze dat stekkertje al wanneer de motor nog niet is gemonteerd.. en dus hebben ze dan ruimte. Ik durfde het niet aan om de motor te demonteren namelijk.

Veel succes! :X |:( d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door 6pack15 op 12-09-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 18:12
6pack15 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:43:
Aha, duidelijk. Dus je hebt dat kapje eraf gehaald? En dat tweede kapje daarachter ook neem ik aan? Ik zag daar wel wat kabels lopen maar kon niet zoveel zien.

Ga denk ik eerst morgen de fietsenmaker even bellen voor hulp haha. Iig bedankt voor de reactie!

Edit: toch even gekeken en het is gelukt. Had even de kabel incl rubbertje volledig eruit getrokken. Toen zag ik het stekkertje zitten. Deze met een tangetje eruit gepield en weer kunnen verbinden.

Bedankt voor de tip!

[...]
Super! Graag gedaan. En heel fijn dat ie het weer doet! (y)

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:31
Is er nog iemand die interesse heeft in een zwarte front carrier incl het voorlicht? Heb er een dubbel gekregen, maar mocht deze houden van Veloretti. Mag weg voor een zacht prijsje, stuur maar DM

edit: verkocht

[ Voor 4% gewijzigd door 6pack15 op 16-09-2022 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:22
Goede uitleg over verende zadelpennen voor e-bikes. Blij dat ik de juiste keuze heb gemaakt, met stuurverhoger en rechtopzitten met verende zadelpen rijd nu heerlijk ook met rugklachten nu goed vol te houden. https://youtu.be/VLWFToEJEfA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietser
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-01-2024
Vaevictis_ schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:55:
Voorlopig even klaar met het pimpen van de fiets. [Afbeelding]
@Vaevictis_ Zou je kunnen vertellen welke stuurpen verhoger je hier gebruikt hebt?
Uit je eerdere posts begreep ik dat er eerst wat problemen waren maar zo te zien ben je uiteindelijk tot een keurige oplossing gekomen.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Fietser schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:46:
[...]

@Vaevictis_ Zou je kunnen vertellen welke stuurpen verhoger je hier gebruikt hebt?
Uit je eerdere posts begreep ik dat er eerst wat problemen waren maar zo te zien ben je uiteindelijk tot een keurige oplossing gekomen.
Alvast bedankt.
Dank, dat is deze https://www.bol.com/nl/nl...ts/9200000117906539/?s2a= letop je hebt wel een lange bout nodig, al hoewel je deze met inbussen vastzet en stuur niet kan bewegen. Ik heb een paar weken zonder lange bout erin gereden gaat prima. @Fietser

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wardv
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-09 14:38
** Knip, zie de topicwaarschuwing. **

[ Voor 78% gewijzigd door Taro op 18-09-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
** Knip ivm quote. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 18-09-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:11
** Knip ivm quote. **

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 18-09-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
** Knip ivm quote. **

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
** Knip ivm quote. **

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernieken
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Het probleem is gewoon dat de Veloretti Ace géén 25km/h haalt. Ik heb dit getest naast een andere fiets én door te verifiëren met de GPS snelheid en in de praktijk haal je maar net iets meer dan 23km/h. Dan is het wel vervelend als je uw fietspartner niet meer kan volgen omdat daar pas vanaf een échte 25 à 26km/h de ondersteuning wegvalt (geleidelijk). Ook al gemeld aan Veloretti maar verder dan 'ge moet uw Enviolo hub eens kalibreren' kwamen ze niet. Wat hier uiteraard minder dan niks mee te maken heeft. Dus ja, dan rest er maar één optie en ik denk eerlijk gezegd dat de meesten dat dan niet doen om als een malle door het verkeer te schieten maar wel om toch om continu aan 25km/h kunnen fietsen zoals het zou moeten kunnen.
Dus Veloretti: doe hier iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Vaevictis_ schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:31:
[...]

25 km/uur is wettelijke limiet in de EU maar ben het eens dat het nog wel beter afgesteld mag worden want soms werkt het gewoon tegen je of niet prettig fietsen. Kan best met een software update.
Ik kan prima leven dat na 25 km de motor niks meer doet, maar nu heb ik het gevoel als of de remmen dicht staan, echt enorm vervelend vind ik het. Ik heb ook niet de behoefte aan 30km per uur want dat is mij te hard. Maar 25/26 zonder gezeur vind ik wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
De ondersteuning stopt gewoon. DAt scheelt zoveel dat het lijkt dat de remmen dichtgaan. Hier kan Veloretti weinig aan doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
** Feedback op moderatie mag in het feedback topic, niet hier. **

[ Voor 75% gewijzigd door Taro op 18-09-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaha
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-08-2023
Artbij schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:47:
De ondersteuning stopt gewoon. DAt scheelt zoveel dat het lijkt dat de remmen dichtgaan. Hier kan Veloretti weinig aan doen.
Wellicht heeft de stand van de ondersteuning ook een zekere invloed wat er boven de 25km/h gebeurt.
Ik fiets bijna altijd op +1 en ga heel geleidelijk door de 25km grens. In veel gevallen merk ik het niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Polaha schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:28:
[...]

Wellicht heeft de stand van de ondersteuning ook een zekere invloed wat er boven de 25km/h gebeurt.
Ik fiets bijna altijd op +1 en ga heel geleidelijk door de 25km grens. In veel gevallen merk ik het niet eens.
Hij mag niet meer ondersteunen na die 25. Dus ze zouden de ondersteunening af kunnen bouwen al voor de 25, maar dat levert alleen maar meer klachten op denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Artbij schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:47:
Dit is absoluut niet waar. Zet je fiets maar eens uit als je tegen de top aan zit. Kan je in eens veel makkelijker harder trappen. Die fiets houdt het actief tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernieken
mannowlahn schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:02:
[...]

Dit is absoluut niet waar. Zet je fiets maar eens uit als je tegen de top aan zit. Kan je in eens veel makkelijker harder trappen. Die fiets houdt het actief tegen.
Hoe kan de fiets dat actief tegenhouden? De fiets kan toch niet automatisch voor jou remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8bt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:44

8bt

Kan jullie fiets tegen regen? Bij een paar druppels stopt mijn display ermee (glitch effect), na een dag regen werkt de ondersteuning niet meer en na enkele dagen regen gaat de fiets ook niet meer aan.
Dit probleem had ik in de lente ook al, en heb toen al de kabels met extra tape afgeplakt. Ik heb toen weinig tot geen last meer gehad, maar dit kwam waarschijnlijk ook door de warme droge zomer.

Een fiets uit Nederland zou toch wel tegen regen moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ernieken schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:34:
[...]

Hoe kan de fiets dat actief tegenhouden? De fiets kan toch niet automatisch voor jou remmen?
Hoezo niet, het helpt je toch actief met peddelen, negatieve assist zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernieken
mannowlahn schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:40:
[...]

Hoezo niet, het helpt je toch actief met peddelen, negatieve assist zeg maar.
Dat kan toch niet. Zelfs al zou de motor achterwaarts kunnen draaien dan komt dit overaan met achteruit trappen en daarmee rem je toch niet af. Dus ik begrijp niet wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
ernieken schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:53:
[...]

Dat kan toch niet. Zelfs al zou de motor achterwaarts kunnen draaien dan komt dit overaan met achteruit trappen en daarmee rem je toch niet af. Dus ik begrijp niet wat je bedoelt.
Achterwaards? Ik peddel voorwaarts en dat wordt tegen gewerkt.

Jip en Janneke taal, bij 25 zit hij niet in zijn vrij. Ik weet niet hoe ik het anders voor je moet uitleggen. Ga maar 25 fietsen en zet je fiets uit om verschil in weerstand te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polaha
mannowlahn schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:29:
[...]

Achterwaards? Ik peddel voorwaarts en dat wordt tegen gewerkt.

Jip en Janneke taal, bij 25 zit hij niet in zijn vrij. Ik weet niet hoe ik het anders voor je moet uitleggen. Ga maar 25 fietsen en zet je fiets uit om verschil in weerstand te merken.
Heel simpel, je motor werkt op dat moment als dynamo en laadt de accu op.
Als je stopt met trappen rolt de fiets gewoon verder, maar zodra je trapt voel je de weerstand van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uOmOu
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-05 23:28
Vaevictis_ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:30:
Goede uitleg over verende zadelpennen voor e-bikes. Blij dat ik de juiste keuze heb gemaakt, met stuurverhoger en rechtopzitten met verende zadelpen rijd nu heerlijk ook met rugklachten nu goed vol te houden. https://youtu.be/VLWFToEJEfA
Kun je evtl een foto sturen van je verhoogd stuur? Ben erg benieuwt hoe dat eruit ziet

• finch666
  • Laatst online: 09:33
Even wat vraagjes mbt de lader; mogelijk is een techneut hier al ingedoken.
De huidige accu's hebben een driepins laadkabel (vorige versie 2 pins). Het lijkt erop dat de logica vwb het oplaadproces in het accupack zelf zit en een signaal aan de lader geeft wanneer de 100% bereikt is. Maar kan net zo goed zijn dat die logica in de lader zit (ding is sealed, zo te zien, dus heb'm nog niet van binnen bekeken).
Voor laden tot iets boven 80% moet je dan gaan werken met workarounds als tijdschakelaars. Niet echt state of the art, zal ik maar zeggen.
-Is iemand bekend met de functie van de 3e pin? (of is die gewoon loos; zou ook nog kunnen.)
-Is er een alternatief (intelligente lader) die kan afschakelen zodra de 80% is bereikt? (heb iets dergelijks nergens kunnen vinden)

• HupHupHup
  • Laatst online: 17-01-2023
Hallo, ik heb hier niet het probleem gezien waar ik nu tegenaan loop. Ik heb de nieuwe update geïnstalleerd. En hoera, de veloretti app onthoudt mijn trapfrequentie. Maar de instellingen vaan de enviolo zijn weg. Dus die heb ik weer ingesteld. Maar nu onthoudt de enviolo app de frequentie niet meer. Het is echt om te janken, ook omdat de fiets nu na vijf minuten stilstand ( korte stop bij een winkel ofzo) automatisch uitschakelt, en z'n instellingen weer wist. Het is dus alleen wat slechter geworden.

• Polaha
finch666 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:24:
Even wat vraagjes mbt de lader; mogelijk is een techneut hier al ingedoken.
De huidige accu's hebben een driepins laadkabel (vorige versie 2 pins). Het lijkt erop dat de logica vwb het oplaadproces in het accupack zelf zit en een signaal aan de lader geeft wanneer de 100% bereikt is. Maar kan net zo goed zijn dat die logica in de lader zit (ding is sealed, zo te zien, dus heb'm nog niet van binnen bekeken).
Voor laden tot iets boven 80% moet je dan gaan werken met workarounds als tijdschakelaars. Niet echt state of the art, zal ik maar zeggen.
-Is iemand bekend met de functie van de 3e pin? (of is die gewoon loos; zou ook nog kunnen.)
-Is er een alternatief (intelligente lader) die kan afschakelen zodra de 80% is bereikt? (heb iets dergelijks nergens kunnen vinden)
Mijn lader heeft twee draden, alleen een plus en een min met een handig rond stekkertje.
Als ik hem aansluit wanneer er geladen moet worden laat hij een rood lampje branden. Als de accu vol is wordt het lampje groen.

De lader meet dus de accuspanning en als die boven een bepaalde spanning komt, schakelt hij zichzelf naar een veel lagere laadstroom, precies wat een z.g. druppellader doet.
Ik heb gemeten dat er dan 60mA stroom loopt als het lampje groen is.
Koppel ik de Enviolo naaf af, dan loopt er nog steeds 30mA.
De Enviolo trekt dus permanent 30mA en dat is de reden dat na een week een volle accu weer leeg is.

Maar de overige 30mA die de lader nog afgeeft aan de volle accu vind ik teveel. Een accu overladen verkort zijn leven en daarom koppel ik de lader weer af al het lampje op de lader groen is. Wat een derde draad aan het proces kan toevoegen zou iemand moeten meten.

• Polaha
HupHupHup schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:43:
Hallo, ik heb hier niet het probleem gezien waar ik nu tegenaan loop. Ik heb de nieuwe update geïnstalleerd. En hoera, de veloretti app onthoudt mijn trapfrequentie. Maar de instellingen vaan de enviolo zijn weg. Dus die heb ik weer ingesteld. Maar nu onthoudt de enviolo app de frequentie niet meer. Het is echt om te janken, ook omdat de fiets nu na vijf minuten stilstand ( korte stop bij een winkel ofzo) automatisch uitschakelt, en z'n instellingen weer wist. Het is dus alleen wat slechter geworden.
Wat echt goed werkt is de Clicq Pro gemonteerd op je stuur. Ben je nergens meer van afhankelijk en het werkt feilloos. Ook het kunnen afwisselen van de trapfrequentie tijdens het fietsen is een extra bonus.

• uOmOu
Polaha schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:08:
[...]

Wat echt goed werkt is de Clicq Pro gemonteerd op je stuur. Ben je nergens meer van afhankelijk en het werkt feilloos. Ook het kunnen afwisselen van de trapfrequentie tijdens het fietsen is een extra bonus.
hoe laag kun je eigenlijk uiterlijk gaan in de cadance? via Veloretii app is het 30, maar stand alone wellicht lager? Ben ik toch benieuwt naar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HupHupHup
Ik zou m graag lager hebben, wat steviger kunnen fietsen met optimale ondersteuning. Ik snap persoonlijk niet dat 60 de standaard is.

• uOmOu
HupHupHup schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:45:
Ik zou m graag lager hebben, wat steviger kunnen fietsen met optimale ondersteuning. Ik snap persoonlijk niet dat 60 de standaard is.
dat heeft ooit iemand gekozen, heof je je geen druk om te maken. Als de app straks na de update (wanneer dan ook) de cadance onthoud, kun je instellen wat je wilt.

Of je koopt inderdaad nu een van de 3 enviolo controllers voor op het stuur en je bent vrij om te kiezen wat je wil en hebt geen telefoon meer nodig. + de luxe om tijdens het fietsen heel makkelijk je cadance aan te passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Welke app update? En wie zegt dat je dan de cadans kunt onthouden? Of is dat ergens vastgelegd?

Ik koop sowieso zo'n schakelaar. Om d cadans te veranderen elke keer de app pakken is geen doen.

Met gestrekt been.

• HupHupHup
Artbij schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:03:
Welke app update? En wie zegt dat je dan de cadans kunt onthouden? Of is dat ergens vastgelegd?

Ik koop sowieso zo'n schakelaar. Om d cadans te veranderen elke keer de app pakken is geen doen.
Zeker. Net na het werk nog even snel bij twee winkels langs. Drie keer je telefoon erbij pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uOmOu

De hele community wacht op de veloretti app update. Waar iedereen pisst is dat het nog steeds niet werkt is simpel dat je niet een keer de cadance kan instellen en dan onthoud die het. Set and forget, zoals enviolo dat noemt. Verder is de navigatie ook volstrekt waardelos, mocht je het nog niet geprobeerd hebben.

Nu hebben we zon updat gekregn wat een volstrek nerd bullshit is, want het eengie wat die doet is de ebike afschakkelen naar exact 5 minuten stil staan. Ik zelf vind dit nog erger dan ervoor, want ik bepaal liever zlef wanneer ik mijn bike uitzet.

maar goed, we wachten met spanning af, want je hord het wel dat deze goede update wel heel snel moet komen nu...

Fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uOmOu
Vaevictis_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:50:
[...]

Dank, dat is deze https://www.bol.com/nl/nl...ts/9200000117906539/?s2a= letop je hebt wel een lange bout nodig, al hoewel je deze met inbussen vastzet en stuur niet kan bewegen. Ik heb een paar weken zonder lange bout erin gereden gaat prima. @Fietser
Ik heb deze ook bestelld en vandaag gekregen.
Dit is echt de allergoedkopste trep en helemaal niets waard. Ik zal hier 0 vertrouwen in hebben. De bouten waren al stuk gedraaid voordat de pen vast zat. Niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
uOmOu schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:40:
[...]

Ik heb deze ook bestelld en vandaag gekregen.
Dit is echt de allergoedkopste trep en helemaal niets waard. Ik zal hier 0 vertrouwen in hebben. De bouten waren al stuk gedraaid voordat de pen vast zat. Niet doen!
Ik snap het niet de bout past geen eens dus stuk draaien? Is gewoon alu verhoger hier maanden in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uOmOu
Vaevictis_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:57:
[...]

Ik snap het niet de bout past geen eens dus stuk draaien? Is gewoon alu verhoger hier maanden in gebruik.
deze 2 bedoelde ik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOGhb5p_flqL0D1IIywoAX4WWdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E6gRDcVrxwNojdCTcRhgHM1z.png?f=user_large

• Vaevictis_
Ok te hard aangedraaid? Ik doe dat met 10Nm, wel de check of stuur goed vast staat.

• uOmOu
Vaevictis_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:41:
[...]

Ok te hard aangedraaid? Ik doe dat met 10Nm, wel de check of stuur goed vast staat.
ne hoor absolut niet. Heb een moment sleutel en weet precies wat ik aan het doen ben.
De schroeven zijn absolut C kwaliteit. Bij het aandraaien ging de imbus vorm stuk, zo zagd is het metaal :-)

Wel nog steeds benieuwt naar een foto :-)

• Vaevictis_

Ik ben ook benieuwd is er een update voor Apple of Android?

• Artbij
Vaevictis_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:46:
[...]

Ik ben ook benieuwd is er een update voor Apple of Android?
Ik heb nog geen update van de app gezien.

Met gestrekt been.

• Dancer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:17
@wardv
Bedankt voor de info. Heeft prima gewerkt. De codes voor de wielmaat klopten voor mijn Ivy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hebben jullie deze al gezien? https://youtu.be/16MAvgXZexM

• mannowlahn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polaha
Ik ben het met die man eens, prachtige fiets waar nodig andere banden op moeten voor het comfort en over de cadans is tenslotte al het nodige gezegd.
Met big apples heb je beslist geen verende zadelpen nodig en met de clicq pro is de cadans ook geen issue meer.
Het zou nog mooi zijn als na uitschakelen ook de Enviolo werd uitgeschakeld want die trekt nu in een week je accu leeg en permanent aan de lader laten hangen is niet goed voor de levensduur van de accu.

• Vaevictis_
Polaha schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:33:
[...]

Ik ben het met die man eens, prachtige fiets waar nodig andere banden op moeten voor het comfort en over de cadans is tenslotte al het nodige gezegd.
Met big apples heb je beslist geen verende zadelpen nodig en met de clicq pro is de cadans ook geen issue meer.
Het zou nog mooi zijn als na uitschakelen ook de Enviolo werd uitgeschakeld want die trekt nu in een week je accu leeg en permanent aan de lader laten hangen is niet goed voor de levensduur van de accu.
Ik kan die cadans instelling in de android app niet vinden? Wel in de enviolo app dus dat zal wel goed zijn. Zou mooi zijn als er ook een update komt voor de enviolo, zal eens informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancer
Voor de belgische Veloretti rijders:
Standaard voldoet de Veloretti niet aan de belgische wegcode. Hij moet aan de voorkant een witte reflector en aan de achterkant een rode reflector hebben. De spaakreflectoren moeten oranje zijn en er moeten 2 reflectoren per wiel zijn, symmetrisch geplaatst. ( of banden met een witte, reflecterende strook )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 18:12
Met de donkere dagen op komst heb ik vorige week het meegeleverde koplampje geïnstalleerd op mijn fiets. Ik heb een aantal keer in het donker gefietst maar ik heb echt te weinig licht.

Wie heeft er een andere koplamp gekocht en waarom die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 18:47
Dancer schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:11:
Voor de belgische Veloretti rijders:
Standaard voldoet de Veloretti niet aan de belgische wegcode. Hij moet aan de voorkant een witte reflector en aan de achterkant een rode reflector hebben. De spaakreflectoren moeten oranje zijn en er moeten 2 reflectoren per wiel zijn, symmetrisch geplaatst. ( of banden met een witte, reflecterende strook )
Staat ook in de openingspost vermeld. Ik heb wel nog niemand gezien die een rode en witte reflector geknutseld heeft op zijn veloretti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
rick85 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:21:
Met de donkere dagen op komst heb ik vorige week het meegeleverde koplampje geïnstalleerd op mijn fiets. Ik heb een aantal keer in het donker gefietst maar ik heb echt te weinig licht.

Ik eentje van 150lm zeker 75m zicht beetje zoals een moderne koplamp van een auto. Zoek even op eerdere post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheWildman
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-10-2024
rick85 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:21:

Ja die extra koplamp is ook niet veel 30 lux is leuk voor een heel goed verlicht fietspad,
vanaf 50 lux wordt het voor een stadsritje op de rijbaan met fietsstrook wel ok.
Als je echt wat wil en je fiets op donkere wegen dan is een Busch+Müller, IQ-X E geweldig.
Wil je er iets tussen in dan is misschien de Spanninga Axendo 80 XEAFC (let op versie 2022 met Grootlichtfunctie iets voor je, deze laatste is nog niet echt leverbaar maar zou volgens Spanninga afgelopen maand in productie zijn gegaan en in Q4 beschikbaar moeten zijn.
hier vast linkje bij hollandbikeshop.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancer
springfield89 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Staat ook in de openingspost vermeld. Ik heb wel nog niemand gezien die een rode en witte reflector geknutseld heeft op zijn veloretti.
StreetlegalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYmAjID-SP0CL2-qDLi_oYcgG3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0S8dy9fDezQgWHIhVoWpeNMF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 18:47
Ik heb de extra lamp en andere banden met reflectoren dus dan mis ik eigenlijk alleen de achter reflector nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creditcarddd
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-10-2022
Ik heb inmiddels mijn Ace ontvangen na 1 week, Ja super snel :)

Echter in mijn enviolo app vind die de fiets niet meer.
Toen ik hem wou kalibreren bleef dat scherm staan en veranderde er niets.
Ik heb de app toen maar op mn ihpone weg gesleept.
Als ik nu de app open blijft die aangeven dat ik niet verbonden ben met een HUB interface,
ook als ik op het enviolo het knopje indruk zodat deze blauw knippert vind mijn app de fiets niet.
Verder fietst de fiets wel goed. alleen lijkt het me dat ik die app ook wil gebruiken toch?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:17
Fuske schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:14:
Ik volg dit topic nu al een tijdje en had gehoopt verbetering te lezen. Maar als ik zie hoeveel er hier maar ook op de fb groep wordt geschreven over slecht afgeleverde fietsen. Missende onderdelen, krakende onderdelen, remmen die niet goed zijn etc. Haak ik langzaamaan toch af om deze in overweging te nemen. Erg jammer aangezien de fiets echt wel potentie heeft denk ik! En ja er zullen ook goeie ervaringen tussen zitten, maar mij een te groot risico voor dat geld.
Als ik in de buurt van Amsterdam had gewoond was ik misschien minder gaan twijfelen, maar vanuit Limburg toch iets te ver mocht er een garantie geval zijn.
Ook een aantal fietsenmakers hier in de buurt gesproken en die beginnen er ook het liefst niet aan.

Binnekort testritje maken op een iMove met een dual gear motor van bafang. Deze zitten iets dichterbij voor mij (Ede) en een beetje vergelijkbaar design. Geen middenmotor en enviolo automatic. Maar gezien de kinderziektes nog in dit systeem misschien wel beter.
Voor welke fiets heb je uiteindelijk gekozen?
Ben ook wel benieuwd.

Vooral dat de Veloretti dus schijnbaar meer afremt tegen de 25km/u baart me zorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gisteren bijna een ongeluk gehad omdat tijdens het fietsen m'n hele zadel van de fiets af viel.. ik flikkerde bijna achterover en moest een noodstop maken. Bij nadere inspectie is de bout die het zadel aan de zadelpen vastmaakt volledig doormidden gebroken.. Veloretti maar even mailen of dit gefixt kan worden. Toch bizar dat zoiets na iets meer dan 1 jaar gewoon afbreekt. Ik heb in al die tijd slechts één keer het zadel wat strakker aangedraaid toen hij los zat :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAKA8s238k62vwOsfLMbaiFUz6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWXVc4IgtP4A4viVaD7fRM6h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVwnyLQiT_Te2fE3hO2CmTOiAWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcAWItZjETRIMZ8poLLoWXd3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kami124
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-08 01:33
stin00 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:41:
Gisteren bijna een ongeluk gehad omdat tijdens het fietsen m'n hele zadel van de fiets af viel.. ik flikkerde bijna achterover en moest een noodstop maken. Bij nadere inspectie is de bout die het zadel aan de zadelpen vastmaakt volledig doormidden gebroken.. Veloretti maar even mailen of dit gefixt kan worden. Toch bizar dat zoiets na iets meer dan 1 jaar gewoon afbreekt. Ik heb in al die tijd slechts één keer het zadel wat strakker aangedraaid toen hij los zat :-(

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit een aantal keren (ik dacht drie keer) gehad met mijn niet-elektrische Gazelle fiets en de bouten gingen ongeveer 1 jaar mee voordat ie weer afbrak. Op den duur een stalen bout erin gedaan met een beetje vet eromheen tegen de roest en die goed aangedraaid, deze heeft het toen wel een aantal jaren uitgehouden. Maar wat precies de oorzaak hiervan was weet ik niet. Misschien dat een verende zadelpen ervoor kan zorgen dat dit probleem minder snel terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:02
MaStar schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Voor welke fiets heb je uiteindelijk gekozen?
Ben ook wel benieuwd.

Vooral dat de Veloretti dus schijnbaar meer afremt tegen de 25km/u baart me zorgen...
Nog geen :) We zitten momenteel midden in een verbouwing en die willen we eerst even achter de rug hebben nu.

We zijn nog altijd voornemens om eerst de iMove te gaan testen. Door z'n lage gewicht en gewoon standaard onderdelen, mogelijkheden kinderzitje etc. lijkt ons dit de ideale fiets voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCC
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-10-2022

JCC

Ik heb mijn fiets met volle trots mogen ontvangen op 21 augustus 2022 na zo'n 2 weken wachttijd. Erg tevreden in de eerste instantie. Na een flinke regenbui stopte de fiets er helaas mee. De fiets ging niet meer aan en een dag later wilde het display en de Enviolo naaf wel werken maar bleef de ondersteuning uit.
Dit gebeurde een week later opnieuw na een flinke regenbui.

De fiets staat nu ruim 2 weken bij Veloretti vanwege dit probleem. Helaas krijg ik geen update van hun kant.

Mijn vraag hier: Zijn er meer mensen die last hebben van waterschade of problemen ondervinden na/tijdens een heftige regenbui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancer
Dit is dus niet de bedoeling en ik kan niet anders zien dan spam

[ Voor 76% gewijzigd door Standeman op 13-10-2022 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 11:59

DHV

Gister fiets ontvangen, maandag besteld dus erg rap.

Als ik de accu in het frame klik, blijft er wat speling bovenin. Ik kan 'm wel aanduwen, maar hij klikt niet lekker vast. Ook zonder sleutel te verwijderen.

Lijkt me niet dat dit de bedoeling is? Aan het slot of het ontgrendelingshendeltje draaien tijdens het plaatsen biedt geen oplossing.

edit: op een ander forum de oplossing gevonden, het metalen plaatje is de boosdoener. Een schroefje er uit gedraaid en de andere ietsje losser, nu beweegt ie wat mee en blijft de accu op z'n plek.

[ Voor 27% gewijzigd door DHV op 14-10-2022 07:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapjaap
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik ga toch weer even reageren. Met een waslijst aan problemen heeft Veloretti uiteindelijk mijn fiets omgewisseld. Goede service, prima oplossing - al kraakt het stuur van meet af aan opnieuw.

Maar.

Een paar regenbuien verder begeeft het voorlampje het nu, net als bij de eerste fiets, opnieuw. De vorige keer was dit het begin van een reeks aan klachten die ontstond. Ik hou mijn hart ook vast voor de batterij, want elke keer als ik hem eruit haal na een regenbui loopt er water uit het onderste randje van de fiets.

Inmiddels moet ik echt constateren dat deze fiets niet duurzaam is. Het is geen fiets waar je jaren mee gaat doen als je hem, zoals ik, gewoon buiten moet stallen. Oprecht spijt van mijn keuze, als het kon had ik graag mijn geld teruggekregen.

Voor alle mensen die het overwegen: neem dit mee in de overweging. Want dit is echt geen toevallig probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernieken
jaapjaap schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:31:
Ik ga toch weer even reageren. Met een waslijst aan problemen heeft Veloretti uiteindelijk mijn fiets omgewisseld. Goede service, prima oplossing - al kraakt het stuur van meet af aan opnieuw.

Maar.

Een paar regenbuien verder begeeft het voorlampje het nu, net als bij de eerste fiets, opnieuw. De vorige keer was dit het begin van een reeks aan klachten die ontstond. Ik hou mijn hart ook vast voor de batterij, want elke keer als ik hem eruit haal na een regenbui loopt er water uit het onderste randje van de fiets.

Inmiddels moet ik echt constateren dat deze fiets niet duurzaam is. Het is geen fiets waar je jaren mee gaat doen als je hem, zoals ik, gewoon buiten moet stallen. Oprecht spijt van mijn keuze, als het kon had ik graag mijn geld teruggekregen.

Voor alle mensen die het overwegen: neem dit mee in de overweging. Want dit is echt geen toevallig probleem meer.
Het lijkt inderdaad dat deze fiets niet goed tegen water kan (heb ik trouwens nogal gezien bij andere elektrische fietsen). Zou niet mogen natuurlijk Ik heb de mijne nu bijna een jaar en 4000km gefietst ermee en tot op heden heb ik geen noemenswaardige problemen gehad. Mijn fiets staat wel altijd binnen en in de regen rijd ik zelden. Moraal van het verhaal: koop deze fiets niet als je vaak in de regen rijdt of als de fiets altijd buiten moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
JCC schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:42:
Ik heb mijn fiets met volle trots mogen ontvangen op 21 augustus 2022 na zo'n 2 weken wachttijd. Erg tevreden in de eerste instantie. Na een flinke regenbui stopte de fiets er helaas mee. De fiets ging niet meer aan en een dag later wilde het display en de Enviolo naaf wel werken maar bleef de ondersteuning uit.
Dit gebeurde een week later opnieuw na een flinke regenbui.

De fiets staat nu ruim 2 weken bij Veloretti vanwege dit probleem. Helaas krijg ik geen update van hun kant.

Mijn vraag hier: Zijn er meer mensen die last hebben van waterschade of problemen ondervinden na/tijdens een heftige regenbui?
Mijn fiets staat altijd binnen, maar mijn display is een keer overleden door waterschade van een regenbui. Het display gaf constant een 'aan' signaal door waardoor m'n fiets niet meer uit kon.. moest dan m'n fiets uitzetten en heel snel de kabel van het display loshalen, anders bleef de fiets steeds weer aan gaan. Was opgelost door het kapotte display op te sturen, kreeg een nieuwe terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik fiets door weer en wind, geen problemen so far. De fiets staat wel altijd binnen dus droogt wel na nat te zijn geweest. Ben benieuwd hoe het er voor staat na een hele herfst en winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik heb antwoord van enviolo tav het sluipverbruik "Ik kan je vertellen dat een automatiQ interface in slaapstand (dus wanneer de leds op het interface nog aanstaan) 0.5W verbruikt."

Dus dat de fiets in een week leeg is komt ergens anders door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Vaevictis_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:11:
Ik heb antwoord van enviolo tav het sluipverbruik "Ik kan je vertellen dat een automatiQ interface in slaapstand (dus wanneer de leds op het interface nog aanstaan) 0.5W verbruikt."

Of dat ding gaat nooit in slaapstand.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polaha
Vaevictis_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:11:

De 0,5 W zou overeenkomen met 10mA.
Ik heb echter 30mA gemeten met aangesloten Enviolo naaf en praktisch geen stroom als ik de naaf loskoppel, dit alles gemeten vanuit de aangesloten lader met een volle accu.
Er zijn dus geen andere stroom verbruikers.
Deze 30mA komt overeen met 1,5W ofwel 1,5x24x7 = 252 Whr per week.
Dit is de helft van de accucapaciteit die dan dus in twee weken leeg is.
Dit komt precies overeen met mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Ik trek elke keer dat stekkertje los als ik mijn fiets parkeer en heb wel het gevoel dat dit enorm helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Polaha schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:51:
[...]

Ik heb echter 30mA gemeten met aangesloten Enviolo naaf en praktisch geen stroom als ik de naaf loskoppel, dit alles gemeten vanuit de aangesloten lader met een volle accu.
Hoe heb je dit fysiek gemeten want als je de enviolo los haalt heeft ie geen spanning meer. Er zitten geen contactpunten om een meting te doen. @Polaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernieken
Polaha schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:51:
[...]

Ik snap je redenering niet helemaal. Je zegt dat 0,5W overeenkomt met 10mA. Dus dan is de gemeten spanning over de naaf P=UI dus U=P/I=0,5/0.02=50V
Dat klopt denk ik al niet omdat de accu voor zover ik weet 36V geeft.
En als je meet aan de lader weet je uiteindelijk niet waar de energie naartoe gaat. De lader voedt de batterij en die voedt dan weer de Enviolo. Als de Enviolo wat stroom nodig heeft kan het zijn dat ook de batterij wat wordt bijgeladen al is die quasi 100% vol en krijg je een onnauwkeurige meting..
De enige plaats om dit correct te meten is aan de stekker van de Enviolo zelf.
Persoonlijk ervaar ik dat leeglopen ook maar mij lijkt het toch eerder die 0,5W te zijn die men opgeeft. Da's 12Wh per dag of ongeveer 2 à 3 procent van je batterijlading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaha
ernieken schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Ik snap je redenering niet helemaal. Je zegt dat 0,5W overeenkomt met 10mA. Dus dan is de gemeten spanning over de naaf P=UI dus U=P/I=0,5/0.02=50V
En als je meet aan de lader weet je uiteindelijk niet waar de energie naartoe gaat. De lader voedt de batterij en die voedt dan weer de Enviolo. Als de Enviolo wat stroom nodig heeft kan het zijn dat ook de batterij wat wordt bijgeladen al is die quasi 100% vol en krijg je een onnauwkeurige meting..
Persoonlijk ervaar ik dat leeglopen ook maar mij lijkt het toch eerder die 0,5W te zijn die men opgeeft. Da's 12Wh per dag of ongeveer 2 à 3 procent van je batterijlading.
Ik ging inderdaad uit van 50volt maar zie dat de acculader 42Volt afgeeft.
De 0.5W zou dan 12mA worden, geen al te groot verschil met 10mA.
Ik heb een verlengsnoer aan de laadkabel gemaakt met daarin opgenomen een ampere meter.
Zonder Enviolo lopen er bij een volle accu slechts micro amperes en met de Enviolo 30mA.
De lader en de Enviolo hangen op dat moment natuurlijk beide aan dezelfde accu, zodat dit een 100% zuivere meting is.

Je kunt de stekker ook uit de Enviolo trekken met volle accu en na een week de acculading bekijken in vergelijk met dezelfde test met aangesloten Enviolo na een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaha
Ha, ha, ik had in mijn garage geklust waarbij door het zagen een hoop stof op mijn Veloretti was gekomen.
Daarom heb ik hem voorzichtig met de tuinspuit op de zachte broes stand afgespoten, daarbij express het display vermijdend.
Toen ik daarna de fiets wilde inschakelen kreeg ik de melding:

Unauthorized acces
code 1201

Om de fiets te resetten heb ik de accu er uit gehaald, een paar minuten gewacht en weer teruggeplaatst.

Nu kon ik de fiets weer inschakelen, maar als ik het licht vanaf het display wilde uitdoen ging het hele display uit en starte vanzelf opnieuw met het licht weer aan.
Verder leek alles vanaf de display bediening wel te werken en kon ik het licht gelukkig vanaf de Veloretti app op de iPhone uitdoen.
Echter wat niet meer werkte was de Click Pro afstandsbediening die ik nog met geen mogelijkheid weer aan de praat heb gekregen ondanks dat ik 30km lekker in de zon heb gereden om alles goed te laten drogen.
Het blijft dus nog even een aandachtstrekkertje.

P.s. na een nachtje in de garage kan ik het licht weer aan en uitzetten, nu nog de click pro weer aan de praat zien te krijgen 😂

P.s2. Het lijkt er op dat de battery van de cliq pro leeg is en alle voorgaande problemen veroorzaakt heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Polaha op 19-10-2022 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
ernieken schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Antwoord van veloretti.com "Wat vervelend om te horen dat je problemen ervaart met de batterij van je Ace. De batterij verliest doorgaans energie omdat de Enviolo inderdaad voortdurend energie krijgt. Het geaccepteerde energieverlies per dag komt in dit geval neer op 10% wanneer de batterij in de fiets is geplaatst.

Mocht het zo zijn dat je batterij meer dan deze marge verliest op dagelijkse basis, laat het me dan vooral weten en dan kunnen we op zoek gaan naar een andere oplossing. Mocht dit niet het geval zijn ben ik bang dat ik op het moment weinig voor je kan betekenen.

Ik wens je nog een hele fijne dag verder!"

Natuurlijk volslagen idioot 10٪ lekstroom per dag. Het moet combinatie zijn enviolo en GPS update of diagnose gegevens. @ernieken @Polaha :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Wat een pannekoeken. 10 % normaal vinden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polaha
Vaevictis_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:28:
[...]

Ik wens je nog een hele fijne dag verder!"

Natuurlijk volslagen idioot 10٪ lekstroom per dag. Het moet combinatie zijn enviolo en GPS update of diagnose gegevens. @ernieken @Polaha :(
Een beeld zegt soms meer dan 1000 worden.
Daarom het plaatje hieronder waar een Amp meter in de laadstroomkabel hangt, nadat de accu volledig is opgeladen.
Als nu de stekker uit de Enviolo getrokken wordt loopt er ca. 0.1mA, dit gemeten na een uur wachten nadat alles zich gestabiliseerd heeft, dus inclusief GPS en alles wat verder in rust staat na het uitschakelen van de fiets.
Zit de stekker weer in de Enviolo dan loopt na het stabiel worden er permanent > 30mA.

De 10% van Veloretti is iets meer, maar in dezelfde orde van grootte als mijn berekening met 7% per dag.
Mocht je dit zelf willen controleren, doe dan de test voor een aantal dagen met Enviolo en zonder Enviolo, te beginnen vanaf een volle accu. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BC8bsL9D73Pt25jtr6T3DXrLUo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNHqL14jCxUOXJbcZledSxso.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Polaha schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:27:
[...]

Een beeld zegt soms meer dan 1000 worden.
Daarom het plaatje hieronder waar een Amp meter in de laadstroomkabel hangt, nadat de accu volledig is opgeladen.
Als nu de stekker uit de Enviolo getrokken wordt loopt er ca. 0.1mA, dit gemeten na een uur wachten nadat alles zich gestabiliseerd heeft, dus inclusief GPS en alles wat verder in rust staat na het uitschakelen van de fiets.
Zit de stekker weer in de Enviolo dan loopt na het stabiel worden er permanent > 30mA.

De 10% van Veloretti is iets meer, maar in dezelfde orde van grootte als mijn berekening met 7% per dag.
Mocht je dit zelf willen controleren, doe dan de test voor een aantal dagen met Enviolo en zonder Enviolo, te beginnen vanaf een volle accu. :)
[Afbeelding]
Ok ik geloof best dat de metingen kloppen, maar dan nog met 30mA (gemiddeld) kom ik als ik omreken naar Wh nog steeds niet in de buurt van die 10% per dag (50Wh). @Polaha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvJj0yXcw43QVUJQFZPMnHQ6KYQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gQ2Dlh6bgMe3Zb8ZxxV0f8Fb.jpg?f=user_large

Niet zo'n hele mooie IR foto want best lastig te meten met al die reflectie van metaal. Maar dit was de enige hotspot op de fiets.

[ Voor 12% gewijzigd door Vaevictis_ op 21-10-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 12:26
Hi mede-Tweakers, ik heb me inmiddels bij de Ace-eigenaren mogen voegen! Fijne fiets, maar ik wil er eigenlijk toch een andere set banden onder zetten voor wat extra comfort en stabiliteit.

Nou lees ik hier en daar dat velglint ontbreekt en dat de afwerking van de wielen te wensen overlaat. Dat wilde ik dus meteen meenemen.
Is er een ervaringsdeskundige die kan vertellen wat de breedte van het velglint moet zijn (of hoe breed het velgbed is)? Dat scheelt me wat extra gesleutel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaha
Nog even een terugkoppeling op mijn vorige melding waar ik problemen had met de bediening:

Veloretti app gestart, Enviolo app gestart, nieuwe battery in de Cliq Pro die een paar keer blauw knipperde en alles werkt weer uit zichzelf zoals bedoeld, zonder verdere handelingen te hoeven verrichten.
Voortaan altijd maar een reserve battery achter de hand houden voor de Cliq Pro, dit was even schrikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robert_oost
  • Laatst online: 13-09 14:32
Hi mede Veloretti gebruikers. Lees dit forum al tijdje mee, nu eerste post.

Veloretti Ace sinnds november 2021. Bijna 2000 km. NU erg tevreden mee, maar veel hulp van plaatselijk fietsenbedrijf nodig gehad. Afmontage is gewoon niet ok (dingen als balhoofd, spaken niet opgespannen, wielen niet uitgelijnd).

Over water/regen:
Tientallen jaren motor gereden. Water kan en zal op termijn overal in doordringen. Het blijft nodig om steeds opnieuw verbindingen te reinigen en af te dichten. Plus alle "gaten" in het frame (zoals randen plastic van de lampen).

Fiets heeft mij maand of zo nadat ik hem kreeg lelijk in de steek gelaten. Ook toen was display de verdachte.
Welke slimmerik heeft bedacht om het display verdiept te leggen ? Zo zal er altijd water blijven staan in de rand van het "kuiltje".

Gebruik nu simpele oplossing.
Neem stuk 3-in-1 folie (spul voor in keuken, koelkast, magnetron).
Leg over display en trek /strijk glad. Spul is erg elastisch.
Trek aan onderzijde display (bij bevestiging stuur) bij elkaar en wrijf op zichzelf vast.
Kleine zip-tie of elastiekje eromheen.
Teveel afknippen.

Display heeft regenjas.
Af en toe vervangen duurt maar paar minuten

Niet super-mooi, maar effectief. "Peace of mind"

Over Enviolo / rust-stroom:

De meting van zo'n 30 mA lijkt mij correct. Geeft (bij 42V) 30,24 Wh = 5,93 % van de "rated" 510 Wh capaciteit.
Mijn display vertelt me wat anders. Verlies 4 % of zo.

Maar : bekijken we die 10% die Veloretti noemt niet verkeerd ? Je accu verliest geleidelijk capaciteit. Op het moment dat de accu-capaciteit in Wh zo ver is gedaald dat de 30,24 Wh = 10%*accu-capaciteit, moet die dus zijn gedaald tot 302,4 Wh. Dat is 0,593 van de "rated", nieuwe waarde. Dan is de accu eenvoudig aan vervanging toe. Bij 80 % accu-capaciteit. zou die 30 mA ongeveer 7,4 % p/dg van de lading trekken.

Voor wat het waard is: de fiets staat bij mij in garage. Binnen bereik bluetooth. Wanneer de Enviolo-app actief is op mijn iphone (ook op de achtergrond), blijft het lampje van de Enviolo (groen) EDIT: FOUTJE ! LAMPJE IS BLAUW. branden en gaat het ding dus nooit in slaapstand. Pas wanneer ik de app echt afsluit, gaat het lampje uit.

[ Voor 3% gewijzigd door robert_oost op 26-10-2022 12:14 . Reden: FOUTJE ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:12:
Hi mede Veloretti gebruikers. Lees dit forum al tijdje mee, nu eerste post.

Veloretti Ace sinnds november 2021. Bijna 2000 km. NU erg tevreden mee, maar veel hulp van plaatselijk fietsenbedrijf nodig gehad. Afmontage is gewoon niet ok (dingen als balhoofd, spaken niet opgespannen, wielen niet uitgelijnd).

Over water/regen:
Tientallen jaren motor gereden. Water kan en zal op termijn overal in doordringen. Het blijft nodig om steeds opnieuw verbindingen te reinigen en af te dichten. Plus alle "gaten" in het frame (zoals randen plastic van de lampen).

Fiets heeft mij maand of zo nadat ik hem kreeg lelijk in de steek gelaten. Ook toen was display de verdachte.
Welke slimmerik heeft bedacht om het display verdiept te leggen ? Zo zal er altijd water blijven staan in de rand van het "kuiltje".

Gebruik nu simpele oplossing.
Neem stuk 3-in-1 folie (spul voor in keuken, koelkast, magnetron).
Leg over display en trek /strijk glad. Spul is erg elastisch.
Trek aan onderzijde display (bij bevestiging stuur) bij elkaar en wrijf op zichzelf vast.
Kleine zip-tie of elastiekje eromheen.
Teveel afknippen.

Display heeft regenjas.
Af en toe vervangen duurt maar paar minuten

Niet super-mooi, maar effectief. "Peace of mind"

Over Enviolo / rust-stroom:

De meting van zo'n 30 mA lijkt mij correct. Geeft (bij 42V) 30,24 Wh = 5,93 % van de "rated" 510 Wh capaciteit.
Mijn display vertelt me wat anders. Verlies 4 % of zo.

Maar : bekijken we die 10% die Veloretti noemt niet verkeerd ? Je accu verliest geleidelijk capaciteit. Op het moment dat de accu-capaciteit in Wh zo ver is gedaald dat de 30,24 Wh = 10%*accu-capaciteit, moet die dus zijn gedaald tot 302,4 Wh. Dat is 0,593 van de "rated", nieuwe waarde. Dan is de accu eenvoudig aan vervanging toe. Bij 80 % accu-capaciteit. zou die 30 mA ongeveer 7,4 % p/dg van de lading trekken.

Voor wat het waard is: de fiets staat bij mij in garage. Binnen bereik bluetooth. Wanneer de Enviolo-app actief is op mijn iphone (ook op de achtergrond), blijft het lampje van de Enviolo (groen) branden en gaat het ding dus nooit in slaapstand. Pas wanneer ik de app echt afsluit, gaat het lampje uit.
Allemaal klagen bij veloretti, dit is het antwoord van enviolo

"Veloretti heeft het systeem zo opgebouwd dat de accu constant spanning blijft leveren. Hierdoor blijft ons systeem aan staan.
Bij andere motorsystemen schakelt ons systeem in zodra de fiets wordt ingeschakeld, zodra de fiets wordt uitgeschakeld gaat het interface ook uit."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Vaevictis_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Allemaal klagen bij veloretti, dit is het antwoord van enviolo

"Veloretti heeft het systeem zo opgebouwd dat de accu constant spanning blijft leveren. Hierdoor blijft ons systeem aan staan.
Bij andere motorsystemen schakelt ons systeem in zodra de fiets wordt ingeschakeld, zodra de fiets wordt uitgeschakeld gaat het interface ook uit."
Veloretti doet dit zeggen ze omdat je anders niet op de fiets kunt rijden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
@vaevictis: Interessant, bedankt voor het navragen bij Enviolo

@Artbij : laatste reactie begrijp ik niet.

Mijn Ace is een "eerste versie". Heb o.a. gezien dat de ronde laadplug bij nieuwere fietsen is vervangen door een 3-pins.

Bij mijn Ace wordt het nog gekker: als ik de accu verwijder of het stekkertje van de Enviolo los trek, dan moet ik nadat ik de boel weer aansluit of batterij plaats, ook de Enviolo opnieuw kalibreren.

Heb zowiezo veel gez*** met kalibratie Enviolo gehad . Kreeg fiets zonder qr-code. kalibratie viel steeds weg (te zien in Enviolo-app). Moest op dit forum lezen dat qr-code bestond. Had simpel mailtje van Veloretti verwacht (nazorg).

Na kalibratie met qr-code zijn de meeste problemen weg. Maar exact na 4 weken, dus op de 29e dag na kalibratie, moet het weer opnieuw.

Heb overgens ook het idee dat kalibratie soms wegvalt nadat ik zaken heb gewijzigd in de enviolo app. Alsof er een "clash" is tussen de instellingen van Veloretti en de Enviolo-app.
Enviolo zegt op hun site het volgende :
"enviolo AUTOMATiQ can only be controlled by one system. That is either through the drive system OR through the app or a BLE controller."
https://support.enviolo.c...-to-retrofit-a-controller

Ben benieuwd hoe dat bij jullie is, vooral bij mensen die een extra controller hebben geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
robert_oost schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:09:
@vaevictis: Interessant, bedankt voor het navragen bij Enviolo

@Artbij : laatste reactie begrijp ik niet.

Mijn Ace is een "eerste versie". Heb o.a. gezien dat de ronde laadplug bij nieuwere fietsen is vervangen door een 3-pins.

Bij mijn Ace wordt het nog gekker: als ik de accu verwijder of het stekkertje van de Enviolo los trek, dan moet ik nadat ik de boel weer aansluit of batterij plaats, ook de Enviolo opnieuw kalibreren.

Heb zowiezo veel gez*** met kalibratie Enviolo gehad . Kreeg fiets zonder qr-code. kalibratie viel steeds weg (te zien in Enviolo-app). Moest op dit forum lezen dat qr-code bestond. Had simpel mailtje van Veloretti verwacht (nazorg).

Na kalibratie met qr-code zijn de meeste problemen weg. Maar exact na 4 weken, dus op de 29e dag na kalibratie, moet het weer opnieuw.

Heb overgens ook het idee dat kalibratie soms wegvalt nadat ik zaken heb gewijzigd in de enviolo app. Alsof er een "clash" is tussen de instellingen van Veloretti en de Enviolo-app.
Enviolo zegt op hun site het volgende :
"enviolo AUTOMATiQ can only be controlled by one system. That is either through the drive system OR through the app or a BLE controller."
https://support.enviolo.c...-to-retrofit-a-controller

Ben benieuwd hoe dat bij jullie is, vooral bij mensen die een extra controller hebben geplaatst.
Van Veloretti support.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQ_F0tySVWjZMmfX0AuldX6Y_04=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lBYO86TOfNroZUo32oP5kDXT.jpg?f=user_large

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Wat een onzin dit gaat over standy sluipverbruik. Precies wat enviolo ook zegt is de implantatie van veloretti. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapjaap
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-01-2023
Wanneer komt die gloednieuwe app eigenlijk? Is met zo’n app veel van de hierboven genoemde problemen (communicatie verschillende onderdelen en lekken stroom) op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jaapjaap schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:28:
Wanneer komt die gloednieuwe app eigenlijk? Is met zo’n app veel van de hierboven genoemde problemen (communicatie verschillende onderdelen en lekken stroom) op te lossen?
Nee. Dat moeten ze doen met nieuwe firmware.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
jaapjaap schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:28:
Volgens Veloretti 1 jaar geleden al. Volgens mij nooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robert_oost
Wellicht zou Veloretti een deel van de genoemde problemen kunnen oplossen met aanpassingen aan de firmware (of ze dat ook gaan doen is vraag 2).

Maar ik vermoed dat het probleem van het sluipverbruik een "hardware" probleem is in het ontwerp. Oftewel: de manier waarop de kabels zijn aangelegd/verbonden.

Bij mijn "batch" van de Ace heeft Veloretti bij een groot aantal kopers een nieuwe batterij moeten leveren wegens kwaliteitsprobleem. Plus vervangen falende "schaefer" remmen / balhoofdafstelling door fietsenmaker betalen uit garantie. Vond ik best netjes. Maar heeft ze denk ik een behoorlijk deel van hun winstmarge gekost. Gaat Pon dat herhalen voor zoiets ? Dacht het niet.

Vind dat de fiets een aantal "domme" ontwerpfouten heeft. We kunnen klagen zoals @Veavictis schreef.
Maar tenzij je keihard kunt maken dan Veloretti echt een wanprestatie heeft geleverd, en je ze kans op herstel hebt geboden, heb je "geen poot om op te staan"...

Voor mij is de Ace nu een heel erg fijn rijdende fiets. En dat sluipverbruik ? Ach, zet overdag je lamp uit en je bespaart. Of zet de enviolo niet in het standaard "sport" profiel, maar probeer eens "comfort" of zelfs "eco".

Veel berichten hier gelezen over voorlamp. Elkaar overbieden over sterkte. Lichten zoals de koplamp van een auto. Wat vreet dat aan stroom ? Is het nodig ? Ik gebruik een hoofdlamp (Petzl IKO). Is echt genoeg.

Voor mij is de Enviolo de ster van de fiets. En die 30 milli-amps zijn dan de prijs.

Je kunt je opwinden, maar probeer gewoon te genieten van je fiets.

[ Voor 7% gewijzigd door robert_oost op 28-10-2022 12:53 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:48:
Wellicht zou Veloretti een deel van de genoemde problemen kunnen oplossen met aanpassingen aan de firmware (of ze dat ook gaan doen is vraag 2).

Maar ik vermoed dat het probleem van het sluipverbruik een "hardware" probleem is in het ontwerp. Oftewel: de manier waarop de kabels zijn aangelegd/verbonden.

Bij mijn "batch" van de Ace heeft Veloretti bij een groot aantal kopers een nieuwe batterij moeten leveren wegens kwaliteitsprobleem. Plus vervangen falende "schaefer" remmen / balhoofdafstelling door fietsenmaker betalen uit garantie. Vond ik best netjes. Maar heeft ze denk ik een behoorlijk deel van hun winstmarge gekost. Gaat Pon dat herhalen voor zoiets ? Dacht het niet.

Vind dat de fiets een aantal "domme" ontwerpfouten heeft. We kunnen klagen zoals @Veavictis schreef.
Maar tenzij je keihard kunt maken dan Veloretti echt een wanprestatie heeft geleverd, en je ze kans op herstel hebt geboden, heb je "geen poot om op te staan"...

Voor mij is de Ace nu een heel erg fijn rijdende fiets. En dat sluipverbruik ? Ach, zet overdag je lamp uit en je bespaart. Of zet de enviolo niet in het standaard "sport" profiel, maar probeer eens "comfort" of zelfs "eco".

Veel berichten hier gelezen over voorlamp. Elkaar overbieden over sterkte. Lichten zoals de koplamp van een auto. Wat vreet dat aan stroom ? Is het nodig ? Ik gebruik een hoofdlamp (Petzl IKO). Is echt genoeg.

Voor mij is de Enviolo de ster van de fiets. En die 30 milli-amps zijn dan de prijs.

Je kunt je opwinden, maar probeer gewoon te genieten van je fiets.
Eens ik vind het nu een fijne fiets met de aanpassingen en herstelwerkzaamheden die zijn gedaan. Maar vind het wel vreemd dat je al klager wordt weggezet en maar niet moet zeuren bij hoog sluipverbruik. Ik heb infrarood opnames doorgestuurd en antwoord van enviolo in de hoop dat zie hier iets mee doen.

Het is een kwaliteitsissue en wil in iedergeval voor mezelf weten waar het in zit. Daarnaast past het ook niet in de tijdsgeest van energiebesparing.

Als het een auto was geweest die na 10 dagen leegloopt had niemand die geaccepteerd. Deze accu gaat ong 800 cyclus mee dus daar moet je ook rekening mee houden bij sluipverbruik. Dus lamp uitzetten overdag gaat niets oplossen heb je de discussie wel gevolgd?

Of mag je geen eens opbouwende kritiek geven @robert_oost we zijn toch tweakers? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robert_oost
@Vaevictis. Denk dat je me verkeerd begrijpt.

Plaatje van mijn Seek compact pro. Gemaild aan Veloretti. Zie datum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MXxIWfzecGZbLOhqUMeeUk7I2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nM8eKdhg9aqzFTWd54s7dzvR.jpg?f=fotoalbum_large

Ben het met je eens. Zou niet moeten zijn. Zet je echt niet weg als klager. Of anders ben ik dat zelf ook.
Weet alleen dat gelijk hebben niet hetzelfde is als het krijgen. Denk dat het hardwarematig ? aanpassen van de fiets niet gaat gebeuren.

En over "tweaken" : wat we mischien kunnen doen is een "right to repair" actie. Schema's opvragen bij Veloretti.Er is hier veel technische kennis. Maar ik heb niet de werkplaats / apparatuur om de fiets te gaan reverse-enigeeren.

Wel ga ik met de monteur van het plaatselijk fietsenbedrijf praten. Enviolo geeft bij de link die ik eerder heb gestuurd een handleiding voor "retro-fitting a controller". Daavoor moet er andere firmware op de Enviolo worden gezet. Dat kan ik niet, maar het bedrijf mischien wel. Dan wordt de Enviolo volledig losgekoppeld van de CAN bus en alleen nog via app / aparte controller bestuurd.

Dus nee, ben ook niet tevreden. Maar verwacht geen oplossing van Veloretti. Dus mischien kunnen we hier samen oplossingen bij elkaar "tweaken"

[ Voor 0% gewijzigd door robert_oost op 28-10-2022 13:23 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:22:
@Vaevictis. Denk dat je me verkeerd begrijpt.

Plaatje van mijn Seek compact pro. Gemaild aan Veloretti. Zie datum.

[Afbeelding]

Ben het met je eens. Zou niet moeten zijn. Zet je echt niet weg als klager. Of anders ben ik dat zelf ook.
Weet alleen dat gelijk hebben niet hetzelfde is als het krijgen. Denk dat het hardwarematig ? aanpassen van de fiets niet gaat gebeuren.

En over "tweaken" : wat we mischien kunnen doen is een "right to repair" actie. Schema's opvragen bij Veloretti.Er is hier veel technische kennis. Maar ik heb niet de werkplaats / apparatuur om de fiets te gaan reverse-enigeeren.

Wel ga ik met de monteur van het plaatselijk fietsenbedrijf praten. Enviolo geeft bij de link die ik eerder heb gestuurd een handleiding voor "retro-fitting a controller". Daavoor moet er andere firmware op de Enviolo worden gezet. Dat kan ik niet, maar het bedrijf mischien wel. Dan wordt de Enviolo volledig losgekoppeld van de CAN bus en alleen nog via app / aparte controller bestuurd.

Dus nee, ben ook niet tevreden. Maar verwacht geen oplossing van Veloretti. Dus mischien kunnen we hier samen oplossingen bij elkaar "tweaken"
Ok gelukkig. Ik denk dat het erg makkelijk is op te lossen gewoon stroomtoevoer via canbus naar enviolo uitzetten in firmware. Dat is geen hardware aanpassing. De motor staat ook uit ik denk dat dit gewoon een slordige programmeerfout is. Zoals ook de hardware niet goed is doordacht van eerste serie. Om maar snel op de markt te komen.

Het is dat er nog garantie op zit anders had ik een schakelaar er tussen gezet. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Als firmware update zaken zou oplossen, zou dat fijn zijn.
Jouw oplossing vwb CAN-bus, lijkt erg veel op wat Enviolo aangeeft op hun site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GikD14lRGA985XgJiC7G6PjDZlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TLQn5TF7stgQW9aykimmc4G.png?f=fotoalbum_large

Dit is de oplossing die ik ga onderzoeken. Enviolo alleen besturen via app of controller
https://hollandbikeshop.c...r-draadloos-zwart-757841/
Dan blijft Veloretti met zijn software buiten spel. Of dat sluipverbruik oplost ? Weet ik niet.

Maar de regel die zegt "CAN protocol none" , gecombineerd met jouw mening, geeft mij hoop.

Schakelaar plaatsen lijkt aantrekkelijk. maar waar exact ? Wat wel / niet onderbreken ?

Voorlopig eens zien wat er gebeurt als Veloretti de Enviolo niet meer bestuurt. Dan lijkt mij QR-code overbodig ? Of toch niet ? Raak ik een Ace-specifieke "schakel-karakteristiek" kwijt ??? Vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:36:
Als firmware update zaken zou oplossen, zou dat fijn zijn.
Jouw oplossing vwb CAN-bus, lijkt erg veel op wat Enviolo aangeeft op hun site:

[Afbeelding]

Dit is de oplossing die ik ga onderzoeken. Enviolo alleen besturen via app of controller
https://hollandbikeshop.c...r-draadloos-zwart-757841/
Dan blijft Veloretti met zijn software buiten spel. Of dat sluipverbruik oplost ? Weet ik niet.

Maar de regel die zegt "CAN protocol none" , gecombineerd met jouw mening, geeft mij hoop.

Schakelaar plaatsen lijkt aantrekkelijk. maar waar exact ? Wat wel / niet onderbreken ?

Voorlopig eens zien wat er gebeurt als Veloretti de Enviolo niet meer bestuurt. Dan lijkt mij QR-code overbodig ? Of toch niet ? Raak ik een Ace-specifieke "schakel-karakteristiek" kwijt ??? Vragen.
Ik denk dat het niets doet voor het sluipverbruik, canbus is een databus en is voor de aansturing/uitlezen van de enviolo. Als de de Diamond controller nog steeds stroom ingeschakeld houdt richting de enviolo blijft deze aan. De Diamond controller kan hem alleen niet meer bedienen,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert_oost
Dat klinkt logisch. Maar ik weet niet of de aansluiting van de Enviolo op de akku ook inderdaad door het diamond display wordt gestuurd. Of zit de Enviolo (hardware) gewoon rechtstreeks op de polen van de akku aangesloten ?

Is er iemand hier op dit forum die een idee kan geven van het elektrische schema van de fiets ? Dus hoe de hoofdonderdelen met elkaar zijn verbonden ?

- diamond (comodo) display
- akku
- bafang motor
- enviolo

Zonder een dergelijk inzicht zijn we alleen maar aan het gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
robert_oost schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:16:
Dat klinkt logisch. Maar ik weet niet of de aansluiting van de Enviolo op de akku ook inderdaad door het diamond display wordt gestuurd. Of zit de Enviolo (hardware) gewoon rechtstreeks op de polen van de akku aangesloten ?

Is er iemand hier op dit forum die een idee kan geven van het elektrische schema van de fiets ? Dus hoe de hoofdonderdelen met elkaar zijn verbonden ?

- diamond (comodo) display
- akku
- bafang motor
- enviolo

Zonder een dergelijk inzicht zijn we alleen maar aan het gokken.
Nee de enviolo zit op de motor aangesloten daar komt ook de spanning van de accu uit en loopt een canbus kabel naar diamond display en eentje naar de enviolo. Door de kabel gaat zowel voeding als berichten(canbus). Doordat de motor een hub of doorlus mogelijkheid heeft worden de kabels verbonden als 1 canbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancer
Hier de M200 met de standaard Bafang kabelbomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJqUG4rzC3F_sSGRCUMCKfIBvZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKKStEGUiFmxcNrVUincaJ9a.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L743CxJquyevUQMXuxuGzfY1dWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RVzui2YUVK82jB99vhEPaCbi.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAsM2jZE01vYG9v8RPYrS0gYGKY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZuwE9pWiIicbKmcTKxtAzwCC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancer
Hier de Enviolo pinout.
Vermoedelijk aangesloten op de S8F aansluiting van de motor, maar voeding kan ook rechtstreeks op de batterij zijn. Te checken door S8F te unpluggen uit de motor.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rc1GBK84tF8LbQrlM9VWWenfYuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qBa5fNUDph7QXo8i5fjVGLlb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polaha
Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Nee de enviolo zit op de motor aangesloten daar komt ook de spanning van de accu uit en loopt een canbus kabel naar diamond display en eentje naar de enviolo. Door de kabel gaat zowel voeding als berichten(canbus). Doordat de motor een hub of doorlus mogelijkheid heeft worden de kabels verbonden als 1 canbus.
Er loopt een (canbus) kabel van de motor naar de Enviolo waar permanent voeding van de accu en signaal doorheen gaan voor wederzijdse communicatie.
Wat ik mis in het bovenstaande verhaal is dat de cadans voor de Enviolo m.i. via Bluetooth bestuurd wordt.
Wat ik ook mis is de Veloretti processor zelf en die lijkt me niet in het diamond display te zitten want daarop kun je tenslotte geen cadans instellen.
Ik vermoed dat de Enviolo geen slaapcommando kent maar dat hij daarvoor fysiek van de spanning afgekoppeld moet worden.
Het antwoord van Enviolo duidt ook in die richting.
En als je de Veloretti uitzet, zet je alleen zijn eigen processor uit, de motor hoeft waarschijnlijk niet in slaap want die trekt praktisch geen stroom als de fiets stil staat zodat de Enviolo vanuit de accu via de motor gewoon onder spanning blijft staan.
Veloretti zou het dan alleen kunnen oplossen als de Enviolo wordt uitgebreid voor een slaapcommando via de Canbus.
Pagina: 1 ... 29 ... 57 Laatste

Let op:
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.

Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.