Ik heb net 2 test ritjes gedaan en... ik ben niet helemaal tevreden helaas
De Bafang middenmotor fietst heel erg raar, alsof er iets niet helemaal klopt. De ondersteuning lijkt niet constant te zijn maar meer in korte schokken te werken. Bij maximale snelheid (+- 25/26 km/h) stopt de ondersteuning en dan heb ik een voelbare klak in de crank/trappers. Rond deze snelheid blijft de motor om de 2 seconden even heel kort bijspringen met een boostje, om vervolgens weer weg te vallen met de voelbare tik in de crank/trappers. Dit blijft zo doorgaan en fietst echt heel erg onprettig. Ook als ik wat minder kracht geef op de trappers en bijv. rond de 15km/h blijf fietsen voelt de motor ondersteuning vrij schokkerig. De motor heeft wel meer dan genoeg power. Ik had verwacht dat de motor echt behoorlijk stil zou zijn, maar er komt toch wel redelijk wat geluid vandaan nog. Het lijkt wel alsof de sensoren niet helemaal in orde zijn, het fietst echt heel erg onprettig met de schokkende ondersteuning die op- en aan inspringt. Vergeleken met de Cowboy fietst de Veloretti Ace gewoon heel erg ruk. Maar mogelijk is mijn fiets gewoon niet in orde.
De Enviolo Automatiq doet prima z'n werk. De standaard cadans was wat te hoog en bij het wegfietsen trap je enorm hard. Hij maakt net als in de Bright video inderdaad behoorlijk wat lawaai. Hij blijft wel goed op dezelfde cadans hangen als je even fietst en dat werkt erg prettig. Niet nadenken over schakelen en een prettige cadans vasthouden. Mogelijk kan je met Enviolo's eigen app dit nog wat beter customizen.
De afwerking van de fiets is op sommige punten niet fantastisch.
Sommige lasnaden zijn bijzonder slecht afgewerkt, terwijl anderen wel glad zijn (zie foto). Het achterlicht is goed fel, maar lijkt niet heel stevig op de fiets te zitten.
Ik had geen lasnaad verwacht op het stuur, ziet er niet heel fraai uit:
De uitsparing voor het voorlicht is aan een kant goed, maar aan de andere zijde een beetje beunhazig aangebracht met een flinke ongelijkmatige kier.
De goedekope Veloretti sticker zat verkeerd om..
Verdere opmerkingen:
- De doos was gigantisch, de fiets was wel goed ingepakt met een overkill aan tie-wraps.
- Het zadel is van prima kwaliteit. Vormloos, maar biedt prima comfort lijkt het.
- De handvatten zijn aardig hard rubber en zo te zien alleen met brute kracht te verwijderen.
- De kabelboom aan de voorzijde is met wat tiewraps aan elkaar gemaakt en had wat mooier weggewerkt kunnen worden.
- Het Matrix display werkt prima, al is de behuizing van plastic.
- De remmen zijn.. mweh.. Hij remt niet heel snappy nog en de afstelling is slecht (hendel heeft vrij veel vrije beweging voordat de remmen worden geactiveerd)
- Mierenneuken: de meegeleverde bel en spaak reflectoren zijn om te huilen.. maar bij wet verplicht, voelt een beetje als een moetje.

- Het voorste spatbard geeft bij een drempel/hobbel een metaal op metaal bijgeluid, gok dat er geen rubberen standoffs zijn gebruikt. Maar dit valt wel mee, nitpicking.
- Bij het achterspatbord even de speling tussen band en spatbord/frame bekeken en die is niet gelijk. Lijkt er dus op dat of het spatbord niet helemaal recht zit.
- De app werkt prima en reageert vrij snel. Sommige settings zitten wel wat onlogisch ver weggestopt en is niet altijd even intuitief. Het dashboard kan wel iets meer settings/info geven als overlay.
Conclusie is dat ik de fiets waarschijnlijk weer ga inpakken, Veloretti bel en de fiets retour stuur. De main feature, het fietsen zelf, is in ieder geval op mijn fiets bijzonder onprettig. Vergeleken met m'n vorige Cowboy 3 fietst dit héél erg onprettig. Maargoed, ik heb dus sterk het gevoel dat er met mijn Veloretti iets mis is. Dus laat ik ze eerst maar eens bellen en kijken wat er mogelijk is.
[
Voor 7% gewijzigd door
stin00 op 10-07-2021 22:51
]