How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eljerro
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-02 12:19
Na lang twijfelen heb ik de knoop doorgehakt en besloten om naast het draaien (wat ik al 20 jaar doe) ook te gaan produceren. De twijfel is weg genomen doordat ik tijdens de lockdown via MP een Roland TR-8 heb gekocht en hier uren mee zit te jammen.. het is echt heerlijk tijdverdrijf maar de TR-8 is natuurlijk wat beperkt in zijn mogelijkheden.

Dus heb afgelopen week, na een trail, ableton lite aangeschaft. Het is voor mij echt een sprong in het diepe dus ik vroeg me af of het wijs is om naast het doornemen van alle youtube tutorials ook te kijken om wat lessen te nemen om de basis beter onder de knie te krijgen. Wat zijn jullie ervaringen met (online) cursussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megatron
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:48

Megatron

Intergalactic Planetary

eljerro schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:31:
Na lang twijfelen heb ik de knoop doorgehakt en besloten om naast het draaien (wat ik al 20 jaar doe) ook te gaan produceren. De twijfel is weg genomen doordat ik tijdens de lockdown via MP een Roland TR-8 heb gekocht en hier uren mee zit te jammen.. het is echt heerlijk tijdverdrijf maar de TR-8 is natuurlijk wat beperkt in zijn mogelijkheden.

Dus heb afgelopen week, na een trail, ableton lite aangeschaft. Het is voor mij echt een sprong in het diepe dus ik vroeg me af of het wijs is om naast het doornemen van alle youtube tutorials ook te kijken om wat lessen te nemen om de basis beter onder de knie te krijgen. Wat zijn jullie ervaringen met (online) cursussen?
Online cursussen zijn zeker een aanrader! Ik werk zelf al jaren met Ableton en vind het een geweldig programma, maar de eerste stappen kunnen complex zijn. Online cursussen (alleen die al op YouTube) maken handigheidjes sneller inzichtelijk, zodat je ze meteen kunt toepassen. Ik heb zelf aardig wat hardware staan en was voorheen te eigenwijs om tijd te besteden aan tutorials. Maar zeker voor wat betreft het gebruik van mijn Digitakt heb ik daar onwijs veel kennis uitgehaald :-)

Scranton! What? The electric city.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 09:04

Leuk dat je je verder gaat verdiepen in deze hobby! Het is zeker aan te raden om wat cursussen te volgen.

Hier wat goed spul om mee te beginnen:

Leuke introductie van loopop: YouTube: Don't Panic! Ableton Live Explained in 37 minutes or less // Tutorial

Dit hele kanaal van Reid Stefan staat vol met juweeltjes:

YouTube: YouTube

En deze tutorials van YouSuckAtProducing zijn ook steengoed, en ik moet er ook vaak hard om lachen:

Veel plezier!

psn: jagermeistertim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Edit….

[ Voor 98% gewijzigd door TTHEEBO1 op 14-01-2022 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Edit: dat ging niet helemaal lekker met de edits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 10:21
TTHEEBO1 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:35:
[...]

En deze tutorials van YouSuckAtProducing zijn ook steengoed, en ik moet er ook vaak hard om lachen:

Veel plezier!
Ja superdroge gast altijd. Ik denk wel dat die iets verder gaat dan beginnerniveau. Handiger om eerst wat simpelere 'make beat/chords/melody/bassline' tutorials voor ableton te volgen voordat je daarin stapt.

@eljerro (Al Jarreau fan toevallig?)
Ik raad in elk geval ten zeerste af om 'generators' te gebruiken. Je hebt tegenwoordig beat/bass/chord generators en dan laat je een algoritme bepalen wat de beats/noten gaat worden.

Hiermee heb je wel snel resultaat, maar dan leer je niet waarom bepaalde dingen werken in muziek. Juist die basis in muziek is belangrijk om te maken wat er in je hoofd zit ipv te maken wat er toevallig tevoorschijn komt.

En uiteraard kan je hier altijd terecht met vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Wat zijn jullie ervaringen met (online) cursussen?
Zolang je er niet voor betaald: d:)b

Met betaalde cursussen moet je oppassen. Het overgrote deel is matig in elkaar gezet, overpriced en leert je zaken die je ook via tutorials kan leren.
Uiteraard zijn er uitzonderingen maar de meeste betaalde cursussen die ik voorbij heb zien komen waren het geld niet waard. :D

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-06 15:10

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Yalopa schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:27:
In de 2de track heb ik de indruk dat je hier en daar wel dat je te ver gaat om loudness te creëren door de clipping die hebt op je crash hits..
Ik ben een stuk verder gekomen dankzij je tip, met EQ heb ik de drums kunnen tweaken, hierdoor is de gehele mix ook een stuk helderder geworden en komen alle andere instrumenten ook beter tot hun recht! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik ben fan van de cursussen van groove3. Wellicht is het allemaal wel ergens gratis te vinden, maar daar staat alles wel mooi samen in een coherent verhaal.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:20
Yalopa schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:23:
Ik ben fan van de cursussen van groove3. Wellicht is het allemaal wel ergens gratis te vinden, maar daar staat alles wel mooi samen in een coherent verhaal.
Dat laatste is inderdaad voor mij een van de redenen om voor sommige dingen toch een cursus te kopen. Het geeft niet alleen de info, want die is ook wel gratis te vinden, maar het geeft - als het een goede cursus is - ook een logische volgorde aan dingen.
Dat gezegd hebbende vind ik DAW-cursussen zelf niet heel makkelijk te volgen, omdat ik eigenlijk helemaal geen behoefte heb aan een allesomvattende cursus die me alles vertelt dat mijn DAW kan. Ik wil de dingen leren die ik nodig heb om mijn muziek te kunnen maken. Maar dan zit je natuurlijk wel al in het gebied waar je voldoende basiskennis hebt om gericht te zoeken naar de dingen die je nodig hebt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eljerro
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-02 12:19
Nee niet specifiek :)

Thanks voor jullie reacties! Ik ga me dit weekend inlezen, tutorials bekijken en vooral lekker klooien (de kroegen zijn toch nog dicht ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Een overzichtscursus van een DAW is nooit verkeerd, maar verder dan dat moet je het niet gaan zoeken idd. je kan dan beter een "hoe maak ik deep house met Logic Pro X" serie volgen (als voorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
eljerro schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Nee niet specifiek :)

Thanks voor jullie reacties! Ik ga me dit weekend inlezen, tutorials bekijken en vooral lekker klooien (de kroegen zijn toch nog dicht ;) ).
Klooien FTW, nog steeds de beste manier om te leren.

Daarnaast is je ervaring als DJ altijd mooi meegenomen. De 'intro-drop-gaan-break-drop-gaan-outtro' structuur zal je al bekend mee zijn + je hebt veel referentiemateriaal met hoe je muziek zou moeten klinken. Ook weet je wat een track goed mixbaar maakt. Dat gaat je allemaal helpen en zijn vaak juist dingen waar niet-DJ producers tegenaan lopen.

Jaja oOo we gaan alvast de verwachtingen even omhoogschroeven voor je. Minimaal 3 grammy's voor je eerste track hier :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Klooien FTW, nog steeds de beste manier om te leren.
En dan zoals ik de Edirol Orchestral (kent u hem nog?) op twee tracks het zelfde laten spelen omdat het volume anders zo laag is :+
Maar voorbij de basics wel eens hoor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 05:58
Wormaap schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:33:
[...]

En dan zoals ik de Edirol Orchestral (kent u hem nog?) op twee tracks het zelfde laten spelen omdat het volume anders zo laag is :+
Maar voorbij de basics wel eens hoor :P
Ik noemde dat ding altijd de Edidrol. Klonk voor die tijd heel tof, maar was technisch een drama. Moest op een briefje schrijven welke preset/settings ik gebruikt had, want bij het opnieuw inladen van een liedje was hij alles vergeten.

Of dat nu aan Edidrol lag of mijn gammele daw in die tijd laat ik even in het midden :')

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
kaos001 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Ik noemde dat ding altijd de Edidrol. Klonk voor die tijd heel tof, maar was technisch een drama. Moest op een briefje schrijven welke preset/settings ik gebruikt had, want bij het opnieuw inladen van een liedje was hij alles vergeten.

Of dat nu aan Edidrol lag of mijn gammele daw in die tijd laat ik even in het midden :')
Het probleem is geen van beide: je moet die aansturen door een MIDI-output vanuit je DAW ernaartoe door te lussen. Alleen daarmee (of door het op de piano roll droppen van een meersporig MIDI-bestand) kun je alle geluiden erin aan sturen. Je moet dat alleen net weten.

Gebruikte 'm eerst voor de piano die erin zat, ben zelf namelijk tranceproducer. Tegenwoordig snap ik hoe dat ding werkt en kan ik 'm inzetten als studiehulp als ik piano speel, heb momenteel geen cellist en violist om mee samen te werken, maar kan zo toch de trio's van Beethoven en Mozart oefenen. Of pianoconcerten. Half tempo en met ingetekende ipv. live ingespeelde MIDI-files heb je niet eens een metronoom meer nodig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pianist1985
In deze plaat van me (in 2018 verschenen bij Elevation Audio) zit de Edirol piano trouwens verwerkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Pianist1985 op 14-01-2022 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pianist1985
Link naar een FL Studio project van me. Heb in 2018 een trance / hard trance cover van Gerry Rafferty - Baker Street uitgebracht. Heb ook de sax solo overnieuw op laten nemen. Deze file is puur bedoeld als inspiratie voor FL Studio-users. Niks gesampled uit het origineel want ik bezit de rechten op de muziek natuurlijk niet. Op basis van informatie en educatie mag ik me beroepen op het fair use policy met het delen van muziek die anders copyrighted is. Alle technische know-how die in dit project aanwezig is, is van mij, maar de muziek zelf is deels van iemand anders.

https://www.dropbox.com/s...20Baker%20Street.zip?dl=0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiesco238
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-02-2022
Hallo,

Geen idee of ik hier goed zit maar het volgende 😅

Ik ben Thijs (41jaar) op zoek naar een actieve community voor muziekproducers en dan voornamelijk binnen het house genre. Nu maak ik allang muziek en speel ik al mijn leven piano en gitaar en dj week voor de hobby op kleine feestjes. Ooit nog in een grijs verleden een remix gemaakt die Ferry Corsten draaide op sensation white 2003 en een aantal andere dj's die hem in clubs gedraaid hebben.

Het punt is dat ik de laatste jaren geen mensen om me heen heb die house produceren op een gemiddeld niveau en die de ambities hebben om een level up te gaan.

Wie vindt het leuk eens wat samen te jammen en wat tracks te maken. Ik zit meer in gewone house/deep house/progressive en techno. Niet te commercieel dat is niet zo mijn ding. Belangrijk is dag het ook leuk moet zijn.

Ik woon in Amsterdam-West dus een beetje in de buurt zou handig zijn :) Heb een prima studio setup (ableton/controllers etc.)

Cheers,
Thijs

[ Voor 1% gewijzigd door tiesco238 op 15-01-2022 12:51 . Reden: geen email ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 05:58
Pianist1985 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Het probleem is geen van beide: je moet die aansturen door een MIDI-output vanuit je DAW ernaartoe door te lussen. Alleen daarmee (of door het op de piano roll droppen van een meersporig MIDI-bestand) kun je alle geluiden erin aan sturen. Je moet dat alleen net weten.
Haha wauw, dat had ik nooit kunnen bedenken. Bedankt voor de opheldering! :D

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
tiesco238 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:25:
Hallo,

Geen idee of ik hier goed zit
Sommigen lurken hier al sinds 2002 rond en weten het nog steeds niet.

Welkom in elk geval! Er loopt hier van alles rond, van beginners tot ouwe zakken. Het merendeel is electronisch bezig, maar het gaat vooral over opnemen, mixen en producen in het algemeen.

Lijkt me prima om 's een collab te doen of eens wat te remixen en daar zullen er meer hiervan rondlopen.

Ik raad je wel even aan je post te editten en je mailadres te verwijderen. Spambots schrapen op publieke fora daarop.

Op Tweakers hebben we een DM functie voor chats, waar je privé gegevens kan delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesco238
vlaaing peerd schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Sommigen lurken hier al sinds 2002 rond en weten het nog steeds niet.

Welkom in elk geval! Er loopt hier van alles rond, van beginners tot ouwe zakken. Het merendeel is electronisch bezig, maar het gaat vooral over opnemen, mixen en producen in het algemeen.

Lijkt me prima om 's een collab te doen of eens wat te remixen en daar zullen er meer hiervan rondlopen.

Ik raad je wel even aan je post te editten en je mailadres te verwijderen. Spambots schrapen op publieke fora daarop.

Op Tweakers hebben we een DM functie voor chats, waar je privé gegevens kan delen.
haha, dank je. Ja sorry het is 20 jaar geleden dat ik voor het laatst op een forum iets heb bekeken of gepost :)
Email weggehaald. Dan zal ik ook maar niet mijn myspace of hyves accountnaam posten. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@tiesco238 nu willen we natuurlijk wel eens wat horen van je :p

Zelf ben ik bezig in het deep / classic house wereldje, soms solo, soms met een vriend, en we zijn ook wel op zoek naar collaborations, maar we zitten wel in regio Brugge-Oostende. Niet echt bij de deur dus (hoewel ik gemerkt heb dat een remix laten maken door iemand in Miami tegenwoordig ook gaat)

dus... welkom in deze kleine maar gezellige comunity :p

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 15-01-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
tiesco238 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:25:
Hallo,

Geen idee of ik hier goed zit maar het volgende 😅

Ik ben Thijs (41jaar) op zoek naar een actieve community voor muziekproducers en dan voornamelijk binnen het house genre. Nu maak ik allang muziek en speel ik al mijn leven piano en gitaar en dj week voor de hobby op kleine feestjes. Ooit nog in een grijs verleden een remix gemaakt die Ferry Corsten draaide op sensation white 2003 en een aantal andere dj's die hem in clubs gedraaid hebben.

Het punt is dat ik de laatste jaren geen mensen om me heen heb die house produceren op een gemiddeld niveau en die de ambities hebben om een level up te gaan.

Wie vindt het leuk eens wat samen te jammen en wat tracks te maken. Ik zit meer in gewone house/deep house/progressive en techno. Niet te commercieel dat is niet zo mijn ding. Belangrijk is dag het ook leuk moet zijn.

Ik woon in Amsterdam-West dus een beetje in de buurt zou handig zijn :) Heb een prima studio setup (ableton/controllers etc.)

Cheers,
Thijs
Ha Thijs, welkom! Ook ik schuur af en toe tegen de techno aan, maar ben niet echt heel stijlvast en speel zelfs vaak buiten het dance genre. Denk dat mijn kracht ligt in de wat snellere/hardere genres maar ben echt nog vol op aan het leren.

We zijn wel buren (Amsterdam West!), maar ik reken mezelf niet tot het gemiddelde niveau dat jij beschrijft (ik heb nog nooit een track afgemaakt, laat staan 1 die gedraaid wordt in een club 🤣) desalniettemin, tof om je er hier bij te hebben.

Op den duur (en als onze tweede wat beter doorslaapt) zou ik het ook zeker leuk vinden om eens een keer te jammen (maar verwacht er niet teveel van).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Deze staat even private, omdat ik ga proberen deze op een label te krijgen..

[Soundcloud: https://soundcloud.com/yalopa/falco/s-iAcW0ASKG8m?si=b594c4607fa2461a93e640145c516eec&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing]

Gemaakt met Logic Pro
Sounds: Alchemy / Juno 106 / Behringer MS1 / TR8s
Mixing & mastering: Neutron / Ozone

Deze track is (naar mijn normen) in een record tempo van enkele dagen tot stand gekomen.

/ Ik krijg de SoundCloud embed niet goed, maar de link werkt wel :X

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 16-01-2022 22:54 . Reden: Soundcloud URL doet raar ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesco238
Yalopa schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:45:
@tiesco238 nu willen we natuurlijk wel eens wat horen van je :p

Zelf ben ik bezig in het deep / classic house wereldje, soms solo, soms met een vriend, en we zijn ook wel op zoek naar collaborations, maar we zitten wel in regio Brugge-Oostende. Niet echt bij de deur dus (hoewel ik gemerkt heb dat een remix laten maken door iemand in Miami tegenwoordig ook gaat)

dus... welkom in deze kleine maar gezellige comunity :p
Dank je @Yalopa ! Ja, niet in de buurt maar dat mag de pret niet drukken. :) Ik heb wat nummers op streamingdiensten staan. Zoek op 'el cookwows'.

Laat maar weten als je wil dat ik een remix maak van een track.
Thijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesco238
@Yalopa wacht ik had je prive gedeeld mijn link met tracks..
Misschien ook leuk voor iedereen hier (of niet 😅)

https://open.spotify.com/...ipEpe?si=e8783bb41ea64ba7
of zoek binnen spotify op 'el cookwows'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesco238
Yalopa schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:46:

[Soundcloud]

Gemaakt met Logic Pro

Deze track is (naar mijn normen) in een record tempo van enkele dagen tot stand gekomen.

klinkt niet verkeerd! Als ik een tip mag geven dan zou misschien een break of een breakdown helpen om de energie weer op te bouwen. En misschien zijn de drums wat standaard qua patroon en geluiden. Maar voor de rest klinkt lekker hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1

[Soundcloud]

Gemaakt met Logic Pro

Ligt heerlijk in het gehoor. Fijne rustige track ook. Een break ergens zou voor mij ook goed werken, maar aan de andere kant is het ook wel lekker meditatief zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd

[Soundcloud]

Gemaakt met Logic Pro

lekker airy housje! Dus maar even de kritische pet op.
  • De drop @01:30 komt er wat zacht in. Nou is dit niet een nummer wat vraagt om een megaboembakken-drop, maar iets meer verschil tussen de break en het doorgaan mag wel.
  • De arpeggio loopt zowat het hele nummer door en dat maakt het IMO wel 4 minuten hetzelfde. Misschien 32 maten even zonder en dan wat focus op een ander aspect van je track, er zitten genoeg interessante riedels en elementen tussen om de arp even weg te laten.
  • oke, ik heb zware basverlatingsangst, dus dat is wel persoonlijk smaakgebonden. Maar ondanks dat het een lichte track is (en zo moet blijven), zou ik een iets aanwezigere bas wel prettig vinden.
Maar tis lekker wegluisteren en als je interesse hebt in een remix dan wil ik me er ook 's aan wagen. Uiteraard no strings attached en private tot je wat met de track gaat doen.

Hoop dat je er wat mee kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dammit, heb even een track van je gechecked op Youtube, Need your lovin'

Prachtige track en dan maar 0 views!?

Maar klinkt strak, al vind ik het eerder wat richting trance gaan. Zeker een prima productie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesco238
Dank je voor het compliment. Ja eens, meer trance dan wat anders.

Ik doe 0,0 aan promotie dus dan kan je niet teveel verwachten 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesco238
@vlaaing peerd oh ja dank voor die ene view 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Tnx voor de feedback allen.
  • Er is een unanimiteit over de breaks die te weinig contrast geven, dus daar ga ik wat mee doen. MainStage EDM gaat het wel niet worden :+. Ik zit in de deep / chill / afterparty / lo-fi hoek en daar is het prima vertoeven...
  • De opmerking over de arpeggio is terecht, het is teveel, dus daar ga ik nog in knippen.
  • De bass ga ik nog eens bekijken, maar dat is wel een beetje de stijl waar ik wil in zitten, naast reference tracks gelegen komt ik daar ongeveer wel uit, het kan natuurlijk geen kwaad om een duwtje bij te geven en te horen wat het geeft.
  • Drums zijn idd wat standaard, is ergens bewust, omdat ik altijd de neiging heb om mn drums te overladen, nu ik terug luister ben ik wel erg lui geweest, of ben ik erg ver gegaan in het idee dat ik snel een track zou maken en vooral niet overcompliceren. Ik ga er nog wat mee doen
Ook leuk dat jullie willen remixen, als ik de volgende versie klaar heb dan ga ik met plezier op dat aanbod in. in return kan ik een track van jullie remixen. Een uurtarief zit er niet in helaas :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@tiesco238
Hoe heb je die wicked disco track op spotify gekregen? Het is geen subtiele sample als ik het zo mag zeggen :D

Toffe muziek, following

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiesco238
Yalopa schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:32:
@tiesco238
Hoe heb je die wicked disco track op spotify gekregen? Het is geen subtiele sample als ik het zo mag zeggen :D

Toffe muziek, following
Ja, dat was lastige: contact gezocht met platenmaatschappij van de rechthebbenden. Dat was even zoeken naar de juiste contactgegevens. Uiteindelijk werd ik na veelvuldig mailen en bellen, van het kastje naar de muur gestuurd etc etc.. en toen kreeg ik ineens een belletje van Chris Isaac en die vond het de beste remix ooit. Hij zei: upload het maar.. mijn zegen heb je. Het is je gegund blabla!

Enfin, ik heb het gewoon op spotify gezet en geen haan die er naar kraait >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Nog een sessie om de Akai Force beter te leren kennen. Dit keer als doel om wat te experimenteren met samples (Witcher season 2), automation en distortion 😈

Geïnspireerd door de muziek van labels zoals oa Third Movement en Enzyme records (ps. Ik meen dat er iemand in dit topic voor muziek op dit label heeft gewerkt. Excuses alvast, tips zijn welkom 😎)

By no means perfect (had ook maar tijd voor een snelle take), maar wel weer iets waar ik een track van wil bouwen:

YouTube: Jedilicious jamuary 2022 pt 4 "Voleth Meir" Industrial hardcore (A...

[ Voor 3% gewijzigd door TTHEEBO1 op 19-01-2022 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesco238
TTHEEBO1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:41:
Nog een sessie om de Akai Force beter te leren kennen. Dit keer als doel om wat te experimenteren met samples (Witcher season 2), automation en distortion 😈

Geïnspireerd door de muziek van labels zoals oa Third Movement en Enzyme records (ps. Ik meen dat er iemand in dit topic voor muziek op dit label heeft gewerkt. Excuses alvast, tips zijn welkom 😎)

By no means perfect (had ook maar tijd voor een snelle take), maar wel weer iets waar ik een track van wil bouwen:

YouTube: Jedilicious jamuary 2022 pt 4 "Voleth Meir" Industrial hardcore (A...
klinkt lekker man! Mooi werk. Krijg spontaan zin om weer eens iets in early hardcore style te maken! keep it up :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
tiesco238 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:56:
[...]

klinkt lekker man! Mooi werk. Krijg spontaan zin om weer eens iets in early hardcore style te maken! keep it up :*)
Leuk om te horen! Ik ben opgegroeid met early, dus zeker op dat gebied tof om ook eens te kijken of er een collab/jam mogelijk is wat mij betreft :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-06 10:23
Nieuwe sample pack af :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tohamo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-06 15:47
Tijd om ook eens iets te delen!

Zoals dat altijd gaat met eigen werk kan ik meteen al een opmerking of 80 bedenken, maar "shipping beats perfection". In plaats van oneindig aan dezelfde track te blijven sleutelen, probeer ik eerder elke keer iets bij te leren en wat beter doen dan de vorige.

Ik ben dit kanaal ook gestart voor mezelf om een doel te hebben en regelmatig iets af te werken, eerder dan volgers en succes vergaren. Maar toch, geniet ervan (hopelijk)! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Tohamo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:26:
Tijd om ook eens iets te delen!

Zoals dat altijd gaat met eigen werk kan ik meteen al een opmerking of 80 bedenken, maar "shipping beats perfection". In plaats van oneindig aan dezelfde track te blijven sleutelen, probeer ik eerder elke keer iets bij te leren en wat beter doen dan de vorige.
Nice & welkom! Beetje reggae is niet verkeerd! Dub is het nog niet echt, dan moet je echt even de delay chain aanzetten.

Wat de akkoordgitaar betreft denk ik dat je die nog wel wat korter kan afdempen (echt kort), dat zal de groove en de baslijn ten goede komen en wat meer contrast bieden met je sologitaar.

Desondanks verfrissend om wat anders te horen en zeker een tune om lekker bij weg te chillen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-06 12:17
Ik heb een tribute to Rush gemaakt:

YouTube: YYZ (a Tribute to Rush)

Ik weet het, het kan bij lange na niet aan het origineel tippen, maar ik hoop dat ie toch vermakelijk is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

De nieuwe kast is binnen en de opbouw geplaatst. :)
Komen nog een joystick en een ribbon controller bij om wat meer playability te hebben, ben ook nog niet helmaal gelukkig met mijn transparante plaatjes. (Uit de hand maken is nogal gedoe, eigenlijk zou ik eens langs iemand met een lasercutter of waterjet moeten om het goed te doen.)

Maar al met al niet ontevreden over het resultaat en meer dan genoeg vrije ruimte de komende jaren heel wat mooie modules toe te kunnen voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgBgMuxSUVnmVU5LbZacI6Xd2hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOySg0Zffz6XeanwFC7VexUP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJtMzL5DXhe8WydfRBIpQIGnVcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJdqMrXYwWki3A1ffGhh7Cpi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXD13UBFsYa56Al_Yp0rOIAGbjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZQ1RoDrCqKg5wdPcBsxMX0t.jpg?f=fotoalbum_large

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-06 12:17
@unezra Ik vind het indrukwekkend! Kom ik aan met alleen een Ableton Push en een Novation Launchkey mini......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-06 12:16
Ik wil mezelf graag introduceren op dit forum onderdeel. Het begon allemaal zo'n twee maanden geleden. Ik liep door de woonkamer met mijn hoofdtelefoon op, luisterend naar mijn favoriete muziek. En ineens dacht ik bij mezelf: Hoe vet zou het zijn als ik dit zelf kan maken?

En deze gedachte heeft me vervolgens niet meer losgelaten. Dit heeft er voor gezorgd dat ik de afgelopen twee maanden de rabbit hole van muziek productie ben ingedoken. Gelukkig kon ik de informatie filteren op mijn eigen stijl (progressive/deephouse) en waren er genoeg tutorials etc. aanwezig.

Ik heb de keuze gemaakt om met Ableton te werken als DAW + Serum plugin voor het maken van synths. Voorlopig wil ik het hierbij laten en deze eerst goed onder de knie te krijgen. Daarnaast ben ik er al wel achter gekomen dat alle equipment + DAW + VST mega duur is allemaal.

Wat ik ook zeer interessant vind is muziek theorie. Hoe werken akkoorden? Wat zijn triads en kan ik een inversion maken door de laagste noot een octaaf hoger te zetten? En hoe klinkt dat dan? Hoe kan ik een bassline maken en welke zijn dan geschikt voor mijn stijl? Misschien kan ik een polyritmische bassline maken. Oké en wat hoor ik dan in mijn favoriete muziek? Ahaa, dat geluid wordt gemaakt m.b.v. van een arpeggio. En zo word ik steeds enthousiaster.

Volgens mij kan ik wel stellen dat er een nieuwe hobby is geboren haha. Ik heb ook een midi keyboard besteld en kan niet wachten tot die binnen is. Daarnaast heb ik zojuist mijn eerste "eigen" track gemaakt. Dit heb ik gedaan door elke keer een los onderdeel toe te voegen (eerst chords, daarna bassline, arp, drums etc.) en hiervoor tutorials te volgen. Het stelt niet veel voor, maar het is wel een volledig eigen track die ik zelf heb gemaakt en dus ben ik er best een beetje trots op:

In ieder geval vind ik erg het leuk om in gesprek te blijven met mensen die dezelfde hobby beoefenen en hierdoor gaan jullie me zeker vaker zien op dit forum onderdeel. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Jeffrey op 24-01-2022 12:28 . Reden: Embed ipv URL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Jeffrey schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:07:
Ik wil mezelf graag introduceren
Welkom!

Ik raad je aan om even de topicstart door te lezen. Enkele vragen worden daar al voor je beantwoord en is een handige reference voor waar je op moet letten als beginnende producer.
Ik heb de keuze gemaakt om met Ableton te werken als DAW + Serum
Serum is bestwel moddervet, maar wellicht niet de meest voor de hand liggende om mee te leren.

In het begin zal je redelijk goed af kunnen met presets die je wat aanpast, maar op langere termijn wil je vanaf scratch je eigen geluiden leren opbouwen. Hoe fancier je synth, des te langer het zal duren voor je van presets afstapt.

In de TS staan links naar gratis plugins, ik zou daar even tussen kijken en dan de meest basic oscillator synth downloaden als je je leertraject een boost wil geven.

De Blaukraut Charlatan bv

Afbeeldingslocatie: http://www.blaukraut.info/images/charlatan2.png
Wat ik ook zeer interessant vind is muziek theorie. Hoe werken akkoorden?
joooo da's nogal een vraag. Simpelst gezegd zijn dat 3 of meerklanken die een melodie harmonisch kunnen ondersteunen.
Wat zijn triads
3 klanken, het eenvoudigste akkoord. Binnen een toonladder pak je meestal de 1e, 3e en 5e noot om een akkoord te maken.
en kan ik een inversion maken door de laagste noot een octaaf hoger te zetten? En hoe klinkt dat dan?
Ja, op de manier zoals je zegt en dat klinkt als hetzelfde akooord maar dan iets hoger.

Omkeringen kunnen handig zijn als je de harmonie dicht bijelkaar wilt houden. Zie je bijvoorbeeld dat akkoorden op het keyboard erg ver van elkaar afliggen (wat op zich ook prima kan zijn), dan kan je omkeringen toepassen om de akkoordenpartij compacter te maken.

Er is veel online te vinden, maar een handig naslagboekje vind ik het boek van Bernard Nelleke, "Eenvoudige Algemene Muziekleer" (zie Topic start)
Daarnaast heb ik zojuist mijn eerste "eigen" track gemaakt.
En da's niet verkeerd :) veel plezier met producen en we zien je hier graag vaker terug.

[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 24-01-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
@vlaaing peerd Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga de Blaukraut Charlatan zeker even proberen. En wat betreft eerst simpel starten en daarna kijken naar uitgebreidere synthesizers heb je denk ik zeker gelijk.

De vragen die ik stelde waren trouwens om een uitdrukking te maken over wat voor vragen ik aan mezelf stel. Maar misschien kwam dat niet goed over in mijn post. Op die manier probeer ik via het internet uit te zoeken wat een akkoord doet bijvoorbeeld. Maar alsnog bedankt voor je uitleg. Nu weet ik dat ik hier ook terecht kan voor vragen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-06 10:23
vlaaing peerd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Serum is bestwel moddervet, maar wellicht niet de meest voor de hand liggende om mee te leren.

In het begin zal je redelijk goed af kunnen met presets die je wat aanpast, maar op langere termijn wil je vanaf scratch je eigen geluiden leren opbouwen. Hoe fancier je synth, des te langer het zal duren voor je van presets afstapt.

In de TS staan links naar gratis plugins, ik zou daar even tussen kijken en dan de meest basic oscillator synth downloaden als je je leertraject een boost wil geven.

De Blaukraut Charlatan bv

[Afbeelding]
Vital is ook zeker een aanrader en heeft een gratis versie met nauwlijks beperkingen! Lijkt mij ook wel een goeie voor in de TS. :Y

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wormaap
Omdat muziektheorie iets is waarover ik eindeloos de nerd uit kan hangen en er nog niet genoeg plekken op het internet zijn waar je erover kan lezen, presenteer ik:
Muziektheorie - van n00b tot net-niet-n00b *O*

Dit is een pianotoetsenbord, of in ieder geval twee octaven ervan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_j3g0n4enbumwC84WbrO9_cvw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6WKMs6M6DmkIb3ZkTdhL5y0k.png?f=fotoalbum_large

Om het makkelijk te houden heb ik de naam van alle witte toetsen erop gezet, CDEFGAB en dan nog een keer, want zo simpel is dit spelletje *O*
De zwarte toetsen krijgen de naam van de dichtstbijzijnde witte toets, met een # (kruis) of b (mol) erbij, afhankelijk van o.a. de toonsoort, maar daar gaan we het nu even niet over hebben want ik wil het een béétje kort en leesbaar houden. De zwarte toets rechts naast C noemen we dus C# (Cis) of Db (Des) afhankelijk van de context. Het mooie is dat het in de praktijk weinig uitmaakt hoe je hem noemt, tenzij je het juist over harmonie hebt. Maar da's voor nerds, dus ach :P
Tussen elk paar witte en/of zwarte toetsen zit een halve toon, ook wel semitoon genoemd, verschil in toonhoogte. Een snelle blik leert ons dus ook dat tussen E en F, en tussen B en C een halve toon verschil zit, terwijl er tussen alle andere witte toetsen een héle toon verschil zit. Waarom? Te lang verhaal voor deze post, dus laten we het op 'conventie' houden.

De witte toetsen zijn geheel toevallig ook de noten die passen in de toonsoort of toonladder C majeur, vaak ook wel C genoemd. Dat betekent heel kort gezegd dat alle witte toetsen vrij aardig met elkaar samenspelen. Als je een beetje willekeurig pingelt op alleen de witte toetsen, ga je zelden iets écht vals spelen :)

Maar wat zijn dan die nummers? Jaja, dat is waar het leuk wordt!
Als ik een akkoord wil vormen, dan begin ik op een toets, sla ik er één over en speel ik de volgende. Dat herhaal ik nog een keer en een basisakkoord, of drieklank (triad) is gevormd *O*
De drieklank gebouwd vanaf C is dus C, E, G, of 1, 3, 5. Een C Majeur akkoord :)
Als we het zelfde trucje doen vanaf D, dan krijgen we D, F, A. Een D Mineur akkoord :'(
Waarom majeur en mineur? Kijk eens goed hoeveel semitonen er tussen de C en de E (de 1 en de 3 van het C Majeur akkoord) zitten? Zwart, wit, zwart, wit, dat zijn er vier! Vanaf dan is het nog wit, zwart, wit, oftewel drie extra semitonen naar de G (de 5). 4 semitonen noemen we een grote terts (terts, want drie tonen omhoog in de toonladder, ik zei toch dat het simpel was?). 3 semitonen noemen we een kleine terts (nog steeds drie toonladdertonen omhoog, maar de totale afstand is kleiner. Volgt u het nog? Mooi!)
Een majeurakkoord vormen we door eerst een grote terts vanaf de grondtoon te spelen, en dan een kleine terts omhoog te gaan. Een mineurakkoord doet dat precies andersom: eerst een kleine terts, dan een grote.

Als we op die manier alle drieklanken vormen in de toonsoort krijgen we:
I: C E G - C Majeur
II: D F A - D mineur
III: E G B - E mineur
IV: F A C - F Majeur
V: G B D - G Majeur
VI: A C E - A mineur
VII: B D F - B... shit, whut? -O- Van B naar D is een kleine terts, maar van D naar F ook! Geen probleem, hebben we een naam voor. Dit ding heet B Halfverminderd (B Half diminished) en klinkt... spicy :)

Deze akkoorden noemen we de Diatonische akkoorden in de toonsoort. Dat betekent dat het de akkoorden zijn die je vormt met de noten die ook in de toonladder zitten.

"Maar ik wil jazz, geef me de jazz!" Ok, ok! Dat trucje van tertsen stapelen kunnen we verderduwen. C E G B wordt CMaj7, bijvoorbeeld. C E G B D wordt CMaj9. Maar je hoeft ze niet allemaal te spelen. Zo is het in jazz bijvoorbeeld gebruikelijk om de 5 weg te laten, en bijvoorbeeld C E B te spelen voor een CMaj7. Noten vanaf (of na, als je jazzert bent) de 7 noemen we extensions, of korter tensions.

Als je nu een akkoordenschema wil verzinnen hebben we niet alleen een manier om erover te praten, maar ook meteen de handvatten om er iets mee te doen.
Een veelvoorkomende progressie is I - IV - V - I. Met het lijstje erbij weten we dus dat dat een C akkoord is, dan een F akkoord, een G akkoord en weer terug naar een C akkoord. Ook weten we dat dat dus CEG - FAC - GBD - CEG is.
MAAR DAT KLINKT STOM, dus pak ik heel even een zijspoortje naar omkeringen. Als we nu die laatste CEG spelen als GCE, dan spelen we dezelfde noten, maar in plaats van na ons G akkoord omlaag te gaan terug naar het C akkoord, gaan we juist nog een beetje omhoog. En dat voelt net wat natuurlijker :)
Ok, terug naar 'er iets mee doen'. We hebben een toonladder en een akkoordenschema. Omdat het akkoordenschema en de toonladder uit dezelfde noten zijn opgebouwd kunnen we met de toonladder een melodietje over het akkoordenschema spelen. En het mooie? Dat klinkt eigenlijk nooit vals *O*
Er is nog een tweede aanpak om een melodietje te spelen, en dat is gebruik maken van de arpeggio's. Weer een extra term, juj -O- Maar een arpeggio is simpel, het is namelijk een akkoord, maar dan gespeeld als losse noten. Dus een C-akkoord is de noten C, E en G tegelijkertijd. Een C-arpeggio is de noten C, E en G, maar dan níet tegelijkertijd.
Het zal je vast niet verbazen dat een melodie met dezelfde noten als het akkoord eigenlijk altijd prettig klinkt. Dus als je over ons eerdere akkoordenschema over elk akkoord de noten van de bijbehorende arpeggio speelt, heb je ineens niet alleen een progressie, maar ook mogelijkheden voor melodietjes die de beweging van het akkoordenschema volgen.

Nog twee dingen, dan ben ik klaar. Ding één! Als je de noten van C Majeur speelt, maar begint op de A in plaats van op de C, dan speel je magisch ineens A mineur. Als je dan ook die I - IV - V - I progressie aanpast zodat't vanaf A begint, dan krijg je Am - Dm - Em - Am, en dat klinkt helemaal droevig -O- Bam, mineur en majeur, twee kanten van dezelfde medaille. Dit trucje kun je natuurlijk ook met andere noten in de toonladder toepassen. Dan krijg je de kerktoonladders/modi/modes, en die mag je lekker zelf opzoeken :)

Het laatste ding is ook meteen een introductie naar wat meer geavanceerde theorie, en iets dat veel mensen die een beetje theorie kennen niet weten. Maar omdat ik het zelf zo verrekte handig vind ga ik het delen.
Je weet nu hoe je C Majeur kan 'maken', maar wat als je een andere toonsoort wil? C is namelijk niet zo handig voor EDM-achtige dingen, omdat je je basnoten niet echt lekker kan plaatsen in een frequentiebereik waar club-subs goed spelen. Andere toonsoorten hebben in plaats van een bepaalde witte toets een of meerdere zwarte toetsen. Nu kun je natuurlijk van buiten leren welke dat zijn (en dat is ook handig voor veelgebruikte toonsoorten). Zo heeft G Majeur 1 kruis, en dat is de F#. Dus in plaats van een F speel je een F# en tadaa, G Majeur. Maar zou het nou niet handig zijn om te weten hoe we dat kunnen construeren? Jazéker!

1. Neem je huidige toonsoort: C
2. Spring omhoog naar de 5: G
3. Verhoog wat nu je 7 is (F) met een halve noot (F#)
4. TADAA! Nieuwe toonsoort, G Majeur

Nog een keer?
1. Toonsoort is G
2. De 5 is dus D
3. Verhoog de C naar C#
4. TADAA! D Majeur

Omlaag? Zeker :)
1. Toonsoort is C
2. Verlaag de 7 van B naar Bb
3. Spring een 5 omlaag naar F
4. TADAA! F Majeur

En nu hou ik echt op, want volgens mij is hier geen touw meer aan vast te knopen -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Wormaap _O-
want ik wil het een béétje kort en leesbaar houden
raap me op _O-

Zo te lezen klopt het wat je zegt, maar of iemand die geen theorie kent hier worst van kan maken 8)7

Misschien in wat kleinere hapbare brokken serveren?

[ Voor 16% gewijzigd door vlaaing peerd op 24-01-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Sustain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Vital is ook zeker een aanrader en heeft een gratis versie met nauwlijks beperkingen! Lijkt mij ook wel een goeie voor in de TS. :Y
Die staat al vermeld in de lijst van gratis plugins link in de TS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

ruftman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:36:
@unezra Ik vind het indrukwekkend! Kom ik aan met alleen een Ableton Push en een Novation Launchkey mini......
Gheh. Sorry. Die Push2 staat aan de andere kant, samen met een Faderport 8 en een Roland FP-30 digitale piano. (Mijn Korg Monologue is ook buiten beeld. Die staat rechts. Onder de Keystep.)

Ik had nog een Viscount Physis Piano K5 EX op mijn verlanglijstje staan ter vervanging van de Roland FP-30, maar die word niet meer gemaakt. :( Wel de Viscount Physis Piano K5 EX maar die heeft maar 76 toetsen, geen 88.

Fin. Dat komt later wel een keer.

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 24-01-2022 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:48:
@Wormaap _O-

[...]

raap me op _O-

Zo te lezen klopt het wat je zegt, maar of iemand die geen theorie kent hier worst van kan maken 8)7

Dit was even tussen werk door, dus ik heb niet héél veel geëdit :+ Maar geloof me, als ik me niet inhoud kun je me gebruiken als afsluiter van een festival en heb je gegarandeerd niemand meer in de zaal tegen de tijd dat ik bij de boventoonserie en hoe aliens die muziek maken octaven en kwinten hebben ben.
Maar het is gewoon lastig om een béétje een bruikbare basis kort te houden. Maarja, hopelijk helpt het iemand en anders is't maar een paar verspilde bytes op het internet :P

Edit: Ik ga het nog mooier maken. Ik leg dit soort meuk eigenlijk het liefst uit met een keyboard en geluidjes erbij. Als er mensen interesse hebben in muziektheorie 101, dan wil ik best een keer een 'les' doen op Discord ofzo. In de basis is muziektheorie helemaal niet moeilijk, maar wel supernuttig. Ik hoor vaak mensen miepen dat theorie slecht zou zijn voor je creativiteit. Maar dat is alsof je zegt dat een fatsoenlijke set beitels kopen slecht is voor je skills als houtbewerker.
Dus als er een paar mensen interesse hebben, dan ga ik wel een keer op Discord of YouTube ofzo wat uitleggen en vragen beantwoorden ofzo :)

[ Voor 27% gewijzigd door Wormaap op 24-01-2022 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
In de startpost, onderaan staat ook een YouTube video serie over muziek theorie, specifiek voor producers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:49:
aliens die muziek maken octaven en kwinten hebben
Haha, da's leuk. Octaven en kwinten zouden inderdaad universeel geaccepteerd moeten zijn.

Ik heb ooit eens op wetenschapsforum.nl aan wiskundigen gevraagd of er universele wetmatigheid zat aan de volledige diatonische toonladderopbouw als je het bekijkt naar frequentie.

Ook dat was er, al lijkt het wel dat verder down the line het meer een keuze gaat worden dan die absolute wetmatigheid van het verdubbelen van de frequentie wat door elke beschaving inderdaad als een octaaf word beschouwd.

Het blijkt een logaritmisch patroon te volgen hoe de 12 noten in het octaaf passen en in die 12 noten kiezen we een patroon van 7 noten, of 5 in het geval van pentatonische toonladders.

We wijken er ook iets van af, vanwege het probleem tussen reine en gelijkzwevende stemming, maar het volgt vanuit de basis een universeel uit zichzelf onstaand patroon.

Dus het zou best goed kunnen dat als aliens muziek maken het ook voor ons als muziek zou klinken.

Edit: nou is het ook wel weer genoeg geweest met die sjit roke denk ik }:O

editedit: :Z

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 24-01-2022 22:40 . Reden: meer smileys ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Haha, da's leuk. Octaven en kwinten zouden inderdaad universeel geaccepteerd moeten zijn.

Ik heb ooit eens op wetenschapsforum.nl aan wiskundigen gevraagd of er universele wetmatigheid zat aan de volledige diatonische toonladderopbouw als je het bekijkt naar frequentie.

Ook dat was er, al lijkt het wel dat verder down the line het meer een keuze gaat worden dan die absolute wetmatigheid van het verdubbelen van de frequentie wat door elke beschaving inderdaad als een octaaf word beschouwd.

Het blijkt een logaritmisch patroon te volgen hoe de 12 noten in het octaaf passen en in die 12 noten kiezen we een patroon van 7 noten, of 5 in het geval van pentatonische toonladders.

We wijken er ook iets van af, vanwege het probleem tussen reine en gelijkzwevende stemming, maar het volgt vanuit de basis een universeel uit zichzelf onstaand patroon.

Dus het zou best goed kunnen dat als aliens muziek maken het ook voor ons als muziek zou klinken.

Edit: nou is het ook wel weer genoeg geweest met die sjit roke denk ik }:O

editedit: :Z
Als je de boventoonserie volgt kom je (als we gelijkzwevend temperament even negeren) niet geheel toevallig ook al onze bekende intervallen tegen. Octaaf en kwint als eerste, en gezien de simpele 2:1 en 3:2 verhouding in frequentie niet geheel toevallig degenen die we als 'meest consonant' ervaren. Want als je voor die noten de boventoonserie opbouwt kom je de minste botsende/zwevende tonen tegen.
Dus er zit absoluut een wetmatigheid in de opbouw van de tonen. Welke dissonanten we 'acceptabel' vinden verschilt dan weer per cultuur, maar octaven en kwinten zijn over de hele wereld redelijk niet volledig, want dat zou te simpel zijn :+ universeel over culturen. Daarom is naar mijn idee harmonie ook eerder ontdekt dan uitgevonden. Alle muzikale intervallen zitten gewoon al in de boventoonserie, je hoeft alleen nog maar te kiezen wat je leuk vindt en er toonladders mee te bouwen :)
Dat je met die boventoonserie dan weer niet lekker uitkomt in alle toonsoorten en we daarom gelijkzwevend stemmen is een beetje jammer, maar doet verder niks af aan het feit dat de basis volledig wiskundig is :)

Maargoed, téveel erover doorzagen maakt nog geen muziek. Of je moet diep into microtonale jazz zijn, maar het lukt me toch nog steeds niet om dat helemaal te waarderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:58

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

vlaaing peerd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:48:
@Wormaap _O-

[...]

raap me op _O-

Ik kon er geen worst van maken. Ik was de weg al kwijt na het eerste deel van de uitleg (ligt aan mij) . System overload syntax error, zeg maar.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Jeffrey schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:15:
@vlaaing peerd Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga de Blaukraut Charlatan zeker even proberen. En wat betreft eerst simpel starten en daarna kijken naar uitgebreidere synthesizers heb je denk ik zeker gelijk.
Ga vooral lekker bezig met je Serum hoor, maar het nodigt gewoon wat minder snel uit om vanaf scratch een toon op te bouwen. Bij een simpele synth moet je er wel mee aan de slag.

Ik heb zelf overigens geen ervaring met die blaukraut synth, ik bedoelde het vooral als voorbeeld voor een wat simpelere synth. In de topicstart staan links naar zo'n 300 verschillende gratis andere synths.
De vragen die ik stelde waren trouwens om een uitdrukking te maken over wat voor vragen ik aan mezelf stel. Maar misschien kwam dat niet goed over in mijn post.
ohja 8)7 nu ik het teruglees was het niet als vraag bedoeld, naja spuit 11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Sustain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Maar even gaan bekijken, moiiii wat een belachelijk vette synth is dat!

Deze heeft compleet dezelfde functionaliteit als Europa of Serum. Ik wist dat ie bestond, maar nooit echt naar gekeken. Vanavond maar 's aanzwengelen dan en bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 22:01
vlaaing peerd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Maar even gaan bekijken, moiiii wat een belachelijk vette synth is dat!

Deze heeft compleet dezelfde functionaliteit als Europa of Serum. Ik wist dat ie bestond, maar nooit echt naar gekeken. Vanavond maar 's aanzwengelen dan en bedankt voor de tip!
Check ook de vergelijking door Big-Z (goede tutorials heeft ie btw):
YouTube: Free Synth Vs. $189 Synth

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Weer een korte jam, dit keer in het boombap genre. Toch wel een beetje mijn “spirit” muziek. De beat is wat kaal, maar ben dan ook van plan er nog wat vocals over op te nemen op een later moment.

YouTube: Jedilicious Hip Hop Lesson 1 (AKAI FORCE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
En (ik denk) de laatste Jamuary sessie van dit jaar. Ik heb de boombap vibe weer helemaal te pakken en wilde nu kijken wat ik met alleen de Digitakt kon doen. Best een uitdaging, want geen sample slicing, timestretching etc.

YouTube: Jedilicious Jamuary 2022 pt6 - "Spellbound" (Digitakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
Laatste week erg getwijfeld of ik verder moet gaan met Ableton of toch de overstap ga maken naar FL Studio. De twijfel zat hem in het feit dat ik Ableton lite gebruik en ik graag de standaard editie wilde kopen om meer functionaliteiten vrij te spelen. Het vervelende vind ik de kosten die hier aan zijn verbonden. Het is nogal een aankoop en bij Ableton is het zo dat je voor elke upgrade weer opnieuw moet betalen. Een upgrade naar de standaard editie zou me 299 euro kosten.

Bij FL Studio zag ik dat je na aankoop lifetime free updates krijgt. Dit triggerde mij om de trial eens te proberen en wat tutorials te volgen. Tot nu toe nog geen dingen gevonden die me tegenstaan.

Sterker nog ik heb net FL Studio aangeschaft via Bax Shop, omdat ze korting geven. Daarbovenop nog eens een extra korting van 7% met een kortingscode. Nu heb ik de Signature Edition kunnen kopen voor 231 euro. Op de website van Image Line wordt dit pakket verkocht voor 289 euro.

Ik heb nu voor altijd een up-to-date DAW die ik kan gebruiken en heb ik er geen omkijken meer naar. Ik ben wel benieuwd waar jullie op gelet hebben bij het uitkiezen van een DAW. Speelden de kosten hierin een grote rol? Of juist ander dingen? Of haal je bijvoorbeeld alles gratis van het internet? :P

[ Voor 6% gewijzigd door Jeffrey op 28-01-2022 16:42 . Reden: Typefout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tohamo
Ik werk voornamelijk met Bitwig, die een vrij alternatief prijsschema hebben. Je betaalt eenmalig de levenslange licentie, waarmee je één jaar ook updates krijgt. Daarna koop je telkens een updateplan voor jaar. Dat betekent niet dat je het programma niet meer kan gebruiken als je plan vervalt, enkel dat je geen updates meer krijgt.

Dat vind ik op zich prima; ik vernieuw mijn updateplan pas wanneer er ook effectief interessante nieuwe features zijn bijgekomen. Dit jaar was ik dat bijvoorbeeld niet van plan, maar toen kwam v4 uit waarin Audio Comping (eindelijk) vervat zit, een functie waar ik op aan het wachten was, en heb ik het plan dus wel vernieuwd.

Er zijn goedkopere alternatieven op de markt, maar dat programma ligt me wel. Dat is zeker iets waard.

Daarnaast gebruik ik Reaper, die voor €60 een levenslange licentie inclusief updates bieden. Can't beat that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:29
Ik heb lang geleden eens de FL Studio versie van 180 euro gekocht en nog steeds denk ik vaak “hoe kunnen ze het ervan doen?…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik ben begonnen met ableton, de zwaarste versie gekocht. Toen de upgrade kwam heb ik eens goed nagedacht als ableton wel echt werkte voor mij. Ik zag toch wat gebreken en vond de complexiteit een belemmering.

Voor minder dan de upgrade kost overgestapt op Logic, wat geen upgrade licentie nodig heeft. Als je het hebt heb ja altijd de laatste versie. In de laatste jaren is er toch een en ander verbeterd, soms vernieuwd, soms ingehaald op de concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jeffrey schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:35:
Laatste week erg getwijfeld of ik verder moet gaan met Ableton of toch de overstap ga maken naar FL Studio. De twijfel zat hem in het feit dat ik Ableton lite gebruik en ik graag de standaard editie wilde kopen om meer functionaliteiten vrij te spelen. Het vervelende vind ik de kosten die hier aan zijn verbonden. Het is nogal een aankoop en bij Ableton is het zo dat je voor elke upgrade weer opnieuw moet betalen. Een upgrade naar de standaard editie zou me 299 euro kosten.

Bij FL Studio zag ik dat je na aankoop lifetime free updates krijgt. Dit triggerde mij om de trial eens te proberen en wat tutorials te volgen. Tot nu toe nog geen dingen gevonden die me tegenstaan.

Sterker nog ik heb net FL Studio aangeschaft via Bax Shop, omdat ze korting geven. Daarbovenop nog eens een extra korting van 7% met een kortingscode. Nu heb ik de Signature Edition kunnen kopen voor 231 euro. Op de website van Image Line wordt dit pakket verkocht voor 289 euro.

Ik heb nu voor altijd een up-to-date DAW die ik kan gebruiken en heb ik er geen omkijken meer naar. Ik ben wel benieuwd waar jullie op gelet hebben bij het uitkiezen van een DAW. Speelden de kosten hierin een grote rol? Of juist ander dingen? Of haal je bijvoorbeeld alles gratis van het internet? :P
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met Acoustica Mixcraft. Goedkoop en het leek te voldoen in mijn behoeftes. Maar mijn behoeftes veranderden en ik was het spuugzat dat Acoustica telkens met veel bombarie major releases aankondigden, die op zijn best minor released hadden mogen zijn. (Ook hadden ze een hele lijst aan ondersteunde hardware, die in werkelijkheid niet echt ondersteund was, zoals de Launchpad Pro, terwijl enkel de normale LP volledig een goed werkte maar alle extra features moest je met MIDI learn toevoegen.)

Dus op zoek gegaan en uitgekomen bij Presonus Studio One en Presonus Notion. Daarmee heb ik mijn neoklassieke dingen gemaakt. Ook niet 100% gelukkig mee, met name omdat Presonus amper aandacht lijkt te besteden aan Notion en daar toch wel een paar hele nare flaws in zitten.

Dus mogelijk dat ik S1 wel hou, maar Notion weer vervang door iets anders. Alleen kost een beetje score editor ook €600 of meer. (Tegelijkertijd, €600 is wat ik inmiddels soms uit geef aan 1 of 2 modules eurorack.)

Ergens vorig jaar ook Ableton Live aangeschaft (pro hutselfruts), met een Push 2 als controller omdat ik toch graag wat dingen wil doen met loop-based jamming en daar is S1 helemaal niet goed in. S1 is prima voor lineair recording, niet voor loops en live dingen zoals Ableton Live.

Dus op dit moment gebruik ik zowel Ableton Live voor het jamwerk en modular knutselgebeuren, als Studio One met Notion voor lineaire dingen en neoklassiek componeren. Een betere score editor ga ik nog wel een keer naar kijken, al hoop ik nog steeds op een nieuwe major release van Notion.

Mijn Faderport werkt voor beiden heel goed (omschakelen is 10 seconden werk), de Push2 werkt vooral goed met Ableton, maar is dan ook wel echt een heel fijne tool.

Waar heb ik op gelet? Op ondersteuning van de hardware die ik wil gebruiken, maar ook op of het bij mijn gewenste workflow past. Met 2 totaal verschillende workflows, heb ik helaas de keuze moeten maken voor 2 DAW's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tohamo
unezra schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:06:
[...]
Waar heb ik op gelet? Op ondersteuning van de hardware die ik wil gebruiken, maar ook op of het bij mijn gewenste workflow past. Met 2 totaal verschillende workflows, heb ik helaas de keuze moeten maken voor 2 DAW's.
Dit is een hele goede tip. Hardware en workflow zijn heel belangrijke factoren om rekening mee te houden.

Voor beginners is dat natuurlijk niet meteen duidelijk, en zelfs voor gevorderden is er soms wat leergeld als je van de ene workflow naar een andere overstapt.

Ik vind 2 DAWs zelf geen probleem; beste tool voor de job, en uit de verschillen leer je vaak een bredere basis aan. Ik maak ook dezelfde opsplitsing: Bitwig voor producen / jammen / op mezelf dingen maken, Reaper voor opnemen / editen / alles wat ik met de band doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tohamo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:12:
[...]
Dit is een hele goede tip. Hardware en workflow zijn heel belangrijke factoren om rekening mee te houden.
En die kunnen veranderen. :) Toen ik een paar jaar geleden opnieuw begon met muziek maken, had ik niet kunnen vermoeden dat ik uiteindelijk terug zou gaan naar mijn roots: Notenschrift. (Terwijl ik helemaal niet goed kan noten lezen en mijn theorie zuigt, voelt notenschrift wel veel vertrouwder dan pianoroll. Een score kan ik tot op zekere hoogte horen op basis van wat er puur op papier staat. Pianoroll niet, terwijl ik qua spelen wel heel vertrouwd ben met een pianoklavier wegens accordeonles en keyboardles vroeger.)
Voor beginners is dat natuurlijk niet meteen duidelijk, en zelfs voor gevorderden is er soms wat leergeld als je van de ene workflow naar een andere overstapt.
Dat had ik dus. Muziek was niet nieuw, daar ben ik sinds mijn 6e mee bezig. Ook ooit wel eens met mijn PC muziek gemaakt toen. Maar echt componeren en improviseren heb ik een paar jaar geleden pas weer opgepakt. De hobby heeft 20 jaar praktisch stil gelegen.
Ik vind 2 DAWs zelf geen probleem; beste tool voor de job, en uit de verschillen leer je vaak een bredere basis aan. Ik maak ook dezelfde opsplitsing: Bitwig voor producen / jammen / op mezelf dingen maken, Reaper voor opnemen / editen / alles wat ik met de band doe.
Is. Grootste nadeel vind ik de kosten. Tegelijkertijd zie ik het nu ook in perspectief. 2 DAW's van €600 elk is relatief bescheiden vergeleken met de hardware die ik bezit om van die DAW's gebruik te maken. (En zaken als VST's, waarbij mijn library alleen al $200 per jaar kost oid.)

Tegelijkertijd, dat is maar geld. Een DAW die in de weg zit omdat 'ie domweg niet past bij die specifieke workflow, kost me tijd die ik liever besteed aan het maken van muziek. (Of noise en random bleeps en bloops.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:06
Beetje raar dilemma, denk ik vraag het hier maar even.
Via V&A een Propellerhead Balance Audio interface gekocht, dacht leuk. Reason dat ken ik nog van vroegah.
Er zit een hardware key in (codemeter) en ik was zo dom om te denken dat de meegeleverde software (Reason Essentials 6.5) erbij "in" zou zitten. Oftewel, ik die software kon downloaden en gebruiken.

tl,dr

Met die jongens van reason gesproken/ge-emaild en die doen niks voor me.
Da's prima, maar ik wil ook niet piraten, en ik wil er ook geen 400 eurie tegenaan smijten als ik niet weet wat ik wil. ik heb gezocht op licenties (zij kunnen niets leveren) van reason 5.x 6.x maar ik kan niks vinden.
Wat zijn mijn opties? Deze Audio interface is nog te registreren tot reason 10.1 dus dat is best aantrekkelijk.

Ding weer verkopen, of kan ik nog iets doen voor "weinug'

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bad Brains schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:35:
Via V&A een Propellerhead Balance Audio interface gekocht, dacht leuk. Reason dat ken ik nog van vroegah.
Er zit een hardware key in (codemeter) en ik was zo dom om te denken dat de meegeleverde software (Reason Essentials 6.5) erbij "in" zou zitten. Oftewel, ik die software kon downloaden en gebruiken.

tl,dr

Da's prima, maar ik wil ook niet piraten, en ik wil er ook geen 400 eurie tegenaan smijten als ik niet weet wat ik wil. ik heb gezocht op licenties (zij kunnen niets leveren) van reason 5.x 6.x maar ik kan niks vinden.
Wat zijn mijn opties? Deze Audio interface is nog te registreren tot reason 10.1 dus dat is best aantrekkelijk.

Het lijkt een vrij standaard audio interface met een paar Reason connectivity features:
https://www.soundonsound.com/reviews/propellerhead-balance

Je zou met een trial van Reason kunnen kijken of het iets voor je is en al dan niet aanschaffen, verder lijkt het ding goed bruikbaar als algemene audio interface zonder Reason.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
unezra schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Je zou met een trial van Reason kunnen kijken of het iets voor je is en al dan niet aanschaffen, verder lijkt het ding goed bruikbaar als algemene audio interface zonder Reason.
Deze interface is best "quirky" werkt niet heel goed met W10.
Maar ik ga je suggestie proberen.

Zat even te joeptjoepen en deze stond bovenaan in mijn timeline for some reason.
Iemands negende liedje.

Best een goeie composer. ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny?!
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 08:48

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

DAWs zijn net auto's. De een vindt een Opel lekkerder rijden dan een Volkswagen De andere vindt Volkswagen rot auto's en zweert het bij Renault... Daarom is het altijd verstandig om eerst een proefrit te maken voordat je de meningen van andere aanneemt. Ik spreek uit eigen ervaring. ;)

Btw, net m'n Behringer UMC202HD losgekoppeld en m'n net binnengekomen Motu M4 aangesloten. Ik merkte direct dat ik geen fase verschil meer heb tussen de monitors en hoofdtelefoon. Ook is meer dynamiek te horen en neutralere klanken (uit hoofdtelefoon en monitors). Ik denk dat dit een goede investering is geweest. :)

Wie niet waagt mist altijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Afgelopen week een Doepfer A-198 TRC Trautonium / Ribbon Controller en een Doepfer A-174-2 Wheels binnen gekregen. Helaas niet eerder tijd er echt mee aan de slag te gaan.

Vandaag een eerste experiment opgenoment met letterlijk niet meer dan mijn Klavis Twin Waves aangestuurd door de Ribbon Controller (pitch en pressure) en de Mutable Instruments Rings handmatig bespeeld met mijn MIDI keyboard.

De Ribbon Controller heb ik zo ingesteld dat 'ie in principe te spelen is als een Ondes Martenot, dus de nootafstand komt overeen met het klavier er onder en ik heb wat markings aangebracht.

Heel blij met deze combinatie, controllers (ik heb ook een joystick aangeschaft), waren toch duidelijk nog een groot gemis in mijn setup. Met de huidige spullenboel denk ik dat ik eindelijk op het punt gekomen ben dat ik primair lekker ga ontdekken wat ik heb, ipv continu zoeken naar wat ik nog zou willen toevoegen.

Anyway, een eerste ruw resultaat:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Bad Brains schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:35:

tl,dr

Vraag de verkoper als hij die licentie nog heeft en wil/kan overdragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Yalopa schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Vraag de verkoper als hij die licentie nog heeft en wil/kan overdragen?
Ze zijn over te dragen dat had die knaap van Propellorhead/Reason al gezegd.
Ik zal het inderdaad even vragen aan die verkoper.
Had ik zelf kunnen bedenken lol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
downloads: Ocenaudio 3.11.3

van de redactie:
Versie 3.11.3 van Ocenaudio is uitgekomen. Dit gratis geluidsbewerkingsprogramma is van Braziliaanse bodem en heeft versies voor Windows, Linux en macOS. Het heeft uitgebreide mogelijkheden, zoals ondersteuning voor vst-plug-ins en het uitvoeren van een bewerking op verschillende plekken in een bestand tegelijk. Het openen en opslaan van bestanden gebeurt op de achtergrond, zodat het programma beschikbaar blijft. Verder is er een spectrumanalyzer aanwezig en het programma gaat zeer efficiënt om met geheugen. Het vergelijkbare Audacity heeft nog meer mogelijkheden en daardoor is Ocenaudio, zeker voor de beginnende gebruiker, wat makkelijker te gebruiken. De changelog voor deze uitgave ziet er als volgt uit:

Changes in version 3.11.3
New save/export process
Bugfixes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/i/1404030322.png

[ Voor 82% gewijzigd door vlaaing peerd op 01-02-2022 15:16 . Reden: damn plaatje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
En nog wat meer huishoudelijke mededelingen.

Ook de Februari editie van de SoundOnSound magazine is nog steeds gratis te downloaden

Afbeeldingslocatie: https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net/styles/sos_original/s3/imagelibrary/p/pageturner_february22_issuepromo7-0SYOE4fIt.GMMxgDMgyQhvM_xJPijVOX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny?!
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 08:48

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Ik zag net deze remix competitie voorbijkomen op Beatport: Remix Competition feat. Gioli & Assia.
Ik denk (ik weet het wel zeker ;)) dat het voor mij iets te hoog gegrepen is, maar er zullen hier vast wel wat personen in dit draadje zitten die dat wel kunnen. :)

Wie niet waagt mist altijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:58

2mb

Danny?! schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:16:
Ik zag net deze remix competitie voorbijkomen op Beatport: Remix Competition feat. Gioli & Assia.
Ik denk (ik weet het wel zeker ;)) dat het voor mij iets te hoog gegrepen is, maar er zullen hier vast wel wat personen in dit draadje zitten die dat wel kunnen. :)
Leuk, bedankt voor de tip!

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 170423

[YouTube: Dennis585 - The Faxer]

Een ode aan het nummer Faxing Berlin van Deadmau5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:36
Was wel benieuwd (orgineel is een ouwe fav van me) maar dit wijkt wel heel veel af van het orgineel :-D

YouTube: deadmau5 / Faxing Berlin (Original Mix)

[ Voor 13% gewijzigd door djerror op 05-02-2022 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Al een tijdje ben ik aan het overwegen om nog maar eens een keer (flink) geld aan een softsynth uit te geven. Ik heb al zeker een twee dozijn synths, waaronder bijvoorbeeld de hele NI-suite, maar op de één of andere manier lukt het me nooit om bepaalde sounds een beetje lekker te maken. Denk aan leadsounds als in VNV Nation, Combichrist, maar ook van die fijne snerpende trance-leads. Dus in mijn hoofd was ik al een Serum of Zebra aan het aanschaffen, want die zie je overal voorbij komen in YouTube-video's, en de demo-tracks klinken uiteraard heerlijk *O*
... Maar als ik een demo download klinkt het precies even zaaddodend als wanneer ik met bijvoorbeeld Massive ben aan het klooien. Dus ik vrees dat het toch aan mij ligt -O-
Dus heb ik YT en Vital maar weer eens aangezwengeld. En blijkbaar is het gewoon te lang geleden dat ik de vorige keer een poging heb gewaagd om synth sound design te leren, want tegenwoordig vind ik massa's video's die me helpen om precies het soort sounds dat ik wil te maken 8)7
Dus ik begin Vital wat beter te leren kennen, maak geluiden die ik vet vind én hou mijn geld in mijn zak omdat ik geen Zebra of Serum hoef te kopen *O*

[ Voor 0% gewijzigd door Wormaap op 09-02-2022 14:40 . Reden: Meer synths dan ik dacht... ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:39:

Dus heb ik YT en Vital maar weer eens aangezwengeld. En blijkbaar is het gewoon te lang geleden dat ik de vorige keer een poging heb gewaagd om synth sound design te leren, want tegenwoordig vind ik massa's video's die me helpen om precies het soort sounds dat ik wil te maken 8)7
Dus ik begin Vital wat beter te leren kennen, maak geluiden die ik vet vind én hou mijn geld in mijn zak omdat ik geen Zebra of Serum hoef te kopen *O*
Ah, een paar weken geleden noemde iemand hier al Vital. Ik kende het als Serum kloon, maar nooit echt naar omgekeken. Sinds een paar weken ben ik ermee bezig en dat doet niks onder voor Serum, vind het zelfs wat overzichtelijker.

Het is ook een verkeerde gedachte om te denken dat je alleen met dié synth een bepaalde sound kan maken natuurlijk.

Daarnaast vind ik veel open source/gratis VST's enorm goed in kwaliteit, waar vroeger het jaren duurde voordat een open source product was uitontwikkeld zijn er veel die net zo goed of beter zijn dan commerciele varianten.

Even knip uit de startpost:

Hier enkele lijsten van gratis VST plugins.
200 best free plugins
meer gratis plugins
nog meer gratis plugins
nog meer meer gratis plugins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Ah, een paar weken geleden noemde iemand hier al Vital. Ik kende het als Serum kloon, maar nooit echt naar omgekeken. Sinds een paar weken ben ik ermee bezig en dat doet niks onder voor Serum, vind het zelfs wat overzichtelijker.

Het is ook een verkeerde gedachte om te denken dat je alleen met dié synth een bepaalde sound kan maken natuurlijk.

Daarnaast vind ik veel open source/gratis VST's enorm goed in kwaliteit, waar vroeger het jaren duurde voordat een open source product was uitontwikkeld zijn er veel die net zo goed of beter zijn dan commerciele varianten.

Even knip uit de startpost:

Hier enkele lijsten van gratis VST plugins.
200 best free plugins
meer gratis plugins
nog meer gratis plugins
nog meer meer gratis plugins
Mja, dat je een bepaalde synth móet hebben voor bepaalde sounds is natuurlijk onzin, maar als het keer op keer niet lukt om dingen te maken met de zooi die ik al heb en dat demodiedeltje zo heerlijk klinkt wordt het natuurlijk verleidelijk om dan maar weer de knip te trekken. Maar uiteindelijk ligt het denk ik vaak meer aan hoe de workflow van een bepaalde synth klikt met je eigen manier van werken. Of misschien heb ik zelf gewoon net genoeg bijgeleerd dat ik weer een stapje verder kom :+

Maar Vital is in ieder geval een aardig powerhouse dat ook genoeg op Serum lijkt om de concepten van video's waarin die gebruikt wordt te kunnen overnemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Bedankt om me op het spoor van vital te zetten, nu wil ik die ook -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Yalopa schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 06:05:
Bedankt om me op het spoor van vital te zetten, nu wil ik die ook -O-
Voor de frisse prijs van 0 euro zou ik eerder *O* zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Gaat me niet om de prijs, gaat me eerder om de verleiding om weer een nieuwe synth te testen, die tijdsinvestering te doen, tijd die ik kan steken in het verder snappen van wat ik al heb..

hier liggen al 2 wavetable synths: Massive en Alchemy, die eerste gebruik ik la jaren niet meer, Alchemy gebruik ik meer en meer, maar van 0 een complexe sound opbouwen zit er nog niet in, bij massieve is me dat ook niet gelukt

[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 11-02-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Yalopa schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:57:
Gaat me niet om de prijs, gaat me eerder om de verleiding om weer een nieuwe synth te testen, die tijdsinvestering te doen, tijd die ik kan steken in het verder snappen van wat ik al heb..

hier liggen al 2 wavetable synths: Massive en Alchemy, die eerste gebruik ik la jaren niet meer, Alchemy gebruik ik meer en meer, maar van 0 een complexe sound opbouwen zit er nog niet in, bij massieve is me dat ook niet gelukt
Ahja, op die fiets. Ik kan alleen maar zeggen dat ik zelf nooit vriendjes ben geworden met Massive en Alchemy, maar dat het me met Vital een heel stuk beter lukt om de sounds te maken die ik wil *O* Eens een uurtje spenderen om te kijken of het voor jou werkt zal niet snel weggegooid zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Nu ben ik helemaal gezwicht :F

Dit weekend toch maar eens testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:27

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Wat ik juist fijn vind van een nieuwe synth proberen is dat het je een beetje uit uitbalans brengt. Je bent minder snel geneigd je gebruikelijke route af te lopen en dat "verdwaalde" zorgt er voor dat je weer interessante nieuwe dingen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:01
Na lang wachten heb ik ein-de-lijk de Microfreak binnen! _/-\o_ Nu zit ik alleen met het volgende probleem: het lukt mij niet om hem te syncen met mijn TR-8.

Mijn setup is als volgt: de TR-8 loopt via MIDI OUT richting de MIDI IN van mijn MicroFreak. Als ik het goed begrijp, dan is de MicroFreak dus de MASTER op deze manier. Er zit geen computer of audio hardware tussen/bij.

Op het internet begreep ik dat het gelijk zou moeten werken. Dat lukt dus niet. Ik heb in de settings gekeken,
Bij de MicroFreak staat het volgende ingesteld:
  • MIDI Source: "INT" (dat klopt toch? Het is immers de MASTER. Een andere optie die er tussen staat is "MIDI". Dat werkt ook niet, maar dat is logisch?)
  • MIDI input channel "ALL" (ik heb ook "1" geprobeerd. Dat werkt ook niet).
  • MIDI output channel "1" (dit zou ook niet moeten uitmaken, aangezien het de MASTER is?)
Op mijn TR-8 heb ik gekeken. Ik heb bij de kanelen "ALL" en "1" geprobeerd (hetzelfde als bij de MicroFreak). Voor de rest zie ik niet veel opties (ik heb niks veranderd).

Er gebeurt simpelweg niets. De apparaten werken afzonderlijk, maar niet in sync. In principe zou de TR-8 alleen nog maar kunnen starten wanneer de MicroFreak start toch? Ook op de displays staat niets. De MicroFreak heeft een "normale" en een sequencer (arp). Bij beide lukt het niet.

Vergeet ik iets? Doe ik iets fout? Ik heb al uren zitten klooien. Van het internet word ik ook niet echt wijzer. He tzou fantastisch zijn als iemand het verlossende antwoord heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
@Fuujii: Nu ken ik de TR-8 en Microfreak niet daadwerkelijk, maar ik zou verwachten dat als je de MIDI out van de TR-8 naar de MIDI in van de Microfreak stuurt, dat de TR-8 juist master is. Die stuurt immers signalen en ontvangt ze niet.
Als je wil dat de TR-8 iets doet wanneer de Microfreak dat zegt, dan is de Microfreak inderdaad master, maar moet je juist de MIDI out van de MF aan de MIDI in van de TR-8 knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Wat @Wormaap zegt IMO..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
@Fuujii zie hierboven, je wil dat de TR8 master is ipv de MF.

Daarnaast moet je nog even in de handleidingen van beide apparaten kijken of ze respectievelijk program changes kunnen verzenden (TR8) en ontvangen (MF) en welke cc messages daarvoor gebruikt worden.

Als je iets als “microfreak midi implementation” (of TR8 midi implementation) googled vind je het vast wel.

Deze video gaat over de TR8S, maar het werkt waarschijnlijk hetzelfde met de TR8

YouTube: Roland - TR-8S - How to use Trigger with External Gear

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:58

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Dwarlorf schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:33:
[...]

Hehe. Ik zal mijn best doen.

Heel kort gezegd denk ik dat het inderdaad vooral de moeilijkhedsgraad is. En wellicht een gebrek aan theoretische muziekachtergrond.

***members only***

Een versterkende factor is ook nog eens dat het ter ontspanning moet zijn en dat is het om bovengenoemde redenen niet wanneer ik aan de slag ga met dat spul.

Ik denk dat ook dat ik te veel gear tegelijk heb gekocht. Daarom wil ik ook niet alles wegdoen. Ik denk dat als de hobby me alsnog gaat inspireren dat ik wel een beetje spijt ga krijgen van het wegdoen van de Scarlet 20i18. Aan de andere kant heb ik zelden spijt omdat mijn instelling is dat het op dat moment het juiste was om te doen. Ik denk daarom niet dat ik spijt ga hebben van de Volca Bass, alhoewel het me een tof ding lijkt als je er mee overweg kan. De Volca Beats zal ik zeker geen spijt van hebben want te beperkt en je kunt er evengoed de Sample voor gebruiken. Ik verwacht dat ik ook geen spijt krijg van het wegdoen van mijn Atari2600 setup. De atari's zelf zijn inmiddels ook al eeuwenoud wat het ook wat gebrekkig maakt. Wel heel erg tof maar voor die paar atari geluiden kan ik net zo goed samples gebruiken in Ableton of de Volca Sample.

Ik twijfel of ik op termijn de Sample wil houden maar voorlopig houd ik die nog even vast. De Beatstep Pro hou ik zeker al was het maar vanwege het 'verhaal erachter'.

Ik neig er voor nu naar om 'back naar basics' te gaan. De beatstep Pro aan de PC en Ableton schijnt best prima te werken. Op deze manier leer ik stap voor stap en blijft het hopelijk wat overzichtelijker. Maar stiekem zou ik wel de Behringer Neutron willen aanschaffen. Maar dat doe ik pas als er wat spul verkocht is. Als ik 150 kan krijgen voor de Volca Bass en Beats dan wil ik 70 euro extra voor de neutron wel uitgeven. En ik heb tegenwoordig flink wat meer te besteden dan voorheen dus dan kan dat ook wat makklijker.

Wat verwachtingen betreft, de enige verwachting die ik had was dat het me wel leuk leek. Ik had niet de verwachting dat ik de nieuwe DJ premier, Aphex Twin of Tiesto of iets in die richting zou worden. Tijdrovend was het niet maar inmiddels heb ik wel een stuk minder vrije tijd dus dat zal nu eerder een factor zijn dan voorheen.
Ff een update.

Ik ben voor het eerst sinds toen weer met het restant van mijn gear in de weer ben geweest en ik heb eindelijk een workflow gevonden dat (voor nu) voor me werkt. Ik heb de Beatstep Pro via usb aan Reaper gekoppeld. Sequencer 1 aan midikanaal 1, sequencer 2 aan 2 en van de drum sequencer elke pad zijn eigen midikanaal. En aan elke track heb ik de cockos sampler vst gekoppeld. Nu de basis goed zit kan ik me eindelijk focussen op me het eigen maken van de BSP. Nummers zullen het nog niet worden maar riedeltjes wel. Heb al gexperimenteerd met drum patterns (en een beetje noten gekeerd mbt de drums) door bekende funk drum patterns (oa Cold Sweat van Clyde Stubblefield , Cissy Strut van Ziggy Modeliste ea) in te programmeren. Ik ga dus maar van ableton afstappen en vandaag of morgen Reaper aanschaffen en ik zal eens wat riedeltjes gaan plaatsen. Wordt vervolgd...

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
TTHEEBO1 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 07:45:

Deze video gaat over de TR8S, maar het werkt waarschijnlijk hetzelfde met de TR8

YouTube: Roland - TR-8S - How to use Trigger with External Gear

Succes!
Volgens mij heeft de TR8 geen dedicated trigger out, TR8s heeft dat wel. Wat je wel zou kunnen doen: Audio out wat gain boost geven en via de out een hi hat versturen. Hi hat's signalen lijken op triggers waardoor je toch kan syncen. Maar dat is wel een workaround.

Via midi moet het ook gewoon lukken. De setup ben ik vaker werkend tegen gekomen. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 19:51

dominic

will code for food

Spannende tijden, rustige muziek

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-06 13:31
Nice. Mooi sologeluid trouwens, lekker mellow. En de blazersgroep die mooi aanzwelt, good work!
Pagina: 1 ... 10 ... 30 Laatste