How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 05:58
Poging tot minimal dnb. Merk alweer dat elk geluidje belangrijk is en alles qua timing moet kloppen. Ben er nog lang niet :')

Dit is een heel ander verhaal en veel steviger. Heb van dit liedje inmiddels al wel 100 versies maar het wil nog niet echt lukken allemaal. De mix is een hel met zoveel gerammel tegelijk en qua liedje zelf weet ik ook niet of het wel zo moet.

[Soundcloud: 001 - KAOS - Black Rose - demo v3 by KAOS]

Beide tracks zijn niet af en missen nog fillers, risertjes, etc. Ik dacht ik laat even een teken van leven zien. Suggesties altijd welkom!

Beter nieuws, in de eerste week van januari komt m'n nieuwste track uit op 4 corners music. *O*

[ Voor 6% gewijzigd door kaos001 op 28-12-2021 23:16 ]

Soundcloud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
Wow wat gaaf dit, gaat een gigantische wereld voor mij open, aardig aan het inlezen en FL Studio is wel snel te leren (basis enzo) maar muziek theorie enz :D. Wat is een toonladder enz. Gaaf dit.

Gisteravond mijn nieuwe AKai Mpk 3 mini goed onderzocht. Erg tof dit, een nieuwe hobby :)

Heb de producer license aangeschaft en draait perfect op mijn beide setups (5950x en macbook pro max) maar mag ook wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19
Welcome to the dark side, @TweakerVincent 8)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
haha tnx,, ik vraag mij alleen af wat ik vroeger bij muziekles geleerd heb.... weet amper iets van muziek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny?!
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 08:48

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

kaos001 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:11:
Poging tot minimal dnb. Merk alweer dat elk geluidje belangrijk is en alles qua timing moet kloppen. Ben er nog lang niet :')
...
Beide tracks zijn niet af en missen nog fillers, risertjes, etc. Ik dacht ik laat even een teken van leven zien. Suggesties altijd welkom!
Niet elke track hoeft te worden voorzien van eyecandy vind ik. Net even op m'n hoofdtelefoon geluisterd en ik vind het lekker klinken. :)

Wie niet waagt mist altijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny?!

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

TweakerVincent schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:17:
[...]
haha tnx,, ik vraag mij alleen af wat ik vroeger bij muziekles geleerd heb.... weet amper iets van muziek :)
Erg herkenbaar. ;) Ik heb een hoop geleerd het afgelopen jaar en heb nog veel te leren. Als je er voor de 100% gaat gaat het helemaal goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

TweakerVincent schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:37:
Wow wat gaaf dit, gaat een gigantische wereld voor mij open, aardig aan het inlezen en FL Studio is wel snel te leren (basis enzo) maar muziek theorie enz :D. Wat is een toonladder enz. Gaaf dit.

Gisteravond mijn nieuwe AKai Mpk 3 mini goed onderzocht. Erg tof dit, een nieuwe hobby :)

Heb de producer license aangeschaft en draait perfect op mijn beide setups (5950x en macbook pro max) maar mag ook wel :)
Welcome to the dark side indeed. :)

Enjoy. Het toffe van muziek vind ik dat álles kan, álles mag en je enige beperkingen hooguit je eigen creativiteit, fysieke ruimte in je huis en je banksaldo zijn. (Maar die laatste 2, zijn zéker geen beperking van of je wel of niet leuke toffe dingen kunt maken en of je met iets bezig kunt zijn waar je plezier aan beleefd.)

Ik merk dat meer en meer, het een escape is. Met alle drukte van werk, studie en de rest, vind ik het heerlijk me op de momenten dát ik er tijd voor heb, me compleet te verliezen in het maken van dingen die ik eigenlijk alleen maak voor mezelf. (Ik zet ze wel online, heb ook een SoundCloud abbo, babbel er met mensen over, maar ik heb geen ambities professioneel muzikant te worden. Laat mij maar lekker rommelen met muziek als hobby. Overdag verdien ik mijn geld wel met dingen die ik ook heel leuk en boeiend vind, maar niets met muziek te maken hebben.)

Het is ook een escape om even met iets anders bezig te zijn dan computers. (Al is mijn laptop wel integraal onderdeel van mijn setup en is onder de motorkap, er stiekem best veel voorzien van chips en een OS/firmware.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
unezra schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:36:
[...]

[...]

Welcome to the dark side indeed. :)

Enjoy. Het toffe van muziek vind ik dat álles kan, álles mag en je enige beperkingen hooguit je eigen creativiteit, fysieke ruimte in je huis en je banksaldo zijn. (Maar die laatste 2, zijn zéker geen beperking van of je wel of niet leuke toffe dingen kunt maken en of je met iets bezig kunt zijn waar je plezier aan beleefd.)

Ik merk dat meer en meer, het een escape is. Met alle drukte van werk, studie en de rest, vind ik het heerlijk me op de momenten dát ik er tijd voor heb, me compleet te verliezen in het maken van dingen die ik eigenlijk alleen maak voor mezelf. (Ik zet ze wel online, heb ook een SoundCloud abbo, babbel er met mensen over, maar ik heb geen ambities professioneel muzikant te worden. Laat mij maar lekker rommelen met muziek als hobby. Overdag verdien ik mijn geld wel met dingen die ik ook heel leuk en boeiend vind, maar niets met muziek te maken hebben.)

Het is ook een escape om even met iets anders bezig te zijn dan computers. (Al is mijn laptop wel integraal onderdeel van mijn setup en is onder de motorkap, er stiekem best veel voorzien van chips en een OS/firmware.)
Helemaal mee eens! Leek mij leuk iets compleets anders te doen. En ben gedreven door kennis dus kan nu wel los :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

TweakerVincent schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:40:
[...]
Helemaal mee eens! Leek mij leuk iets compleets anders te doen. En ben gedreven door kennis dus kan nu wel los :D
Dat is voor mij idd ook een van de redenen. Ik heb een enorme kennis honger én vind het fijn mijn creativiteit de vrije loop te laten. Met muziek kan ik beiden combineren. (Tegelijkertijd ook het op momenten helemaal los laten en een avondje rommelen, zonder die avond nieuwe kennis op te te doen. Beetje aanrommelen. Heerlijk.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-06 18:37
unezra schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:36:

Enjoy. Het toffe van muziek vind ik dat álles kan,
En je mag ledjes kijken en aan knopjes draaien *O*

KNOPJES :Y

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:34:
[...]

En je mag ledjes kijken en aan knopjes draaien *O*

KNOPJES :Y
Oh hell f*cking yeah!
Een van DE grote appeals van eurorack/modular voor mij. :) Knipperende LEDtjes en draaien aan knoppen.
(En ondertussen keihard bezig zijn met mad-scientist spul dat conceptueel uit de jaren 60 is, waar Doepfer in de jaren 80 een nieuw format heeft uitgevonden en dat an-sich een heel gave scene is om te ontdekken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:39
Ik altijd maar denken dat echte producers opstaan omdat ze een innerlijke drang hebben om door talent ontstane inspiratie om te zetten in muziek….

Maar het zijn gewoon net als ik slachtoffers van een knopjes-en-lampjes-fetisj :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dennisdn schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:09:
Ik altijd maar denken dat echte producers opstaan omdat ze een innerlijke drang hebben om door talent ontstane inspiratie om te zetten in muziek….
Ook. Ook. Ik schrijf nog steeds (neoklassieke) muziek.
Maar het zijn gewoon net als ik slachtoffers van een knopjes-en-lampjes-fetisj :)
Yep en kilometers wild gekleurde kabels. 8)

Synths, zeker modular, zijn een soort technisch lego voor muzikanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 14:08

MicroWhale

The problem is choice

Een teken van leven en een nieuwjaarswens van mij voor jullie. Dat het nieuwe jaar jullie veel mooie muziekstukken op mag leveren.
Voor mezelf lukt het me niet echt om inspiratie te vinden. Onderstaande track ben ik redelijk tevreden mee (100% stock FL Studio)... maar ik weet dat er ergens betere tracks in me zitten. Ze willen er alleen nog niet uit. :D :+ _O-

Een fijn jaar allemaal en wees lief voor elkaar!

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny?!

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Ook van deze kant iedereen een fijn en productief jaar gewenst. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danny?!

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Ik dacht, laat ik eens een foto van m’n bescheiden muziekfabriek op zolder maken en delen met jullie. Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYg-N6OOL-Y_3g9doRAdXltW7vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPdV1DTgczGwoJ1dGwmnSvYV.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe ziet die van jullie eruit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:08
De beste wensen allemaal, ik heb even teruggeluisterd door dit topic en er zijn weer een hoop mooie dingen gepost hoor! Dat level heb ik nog lang niet, ga ik waarschijnlijk ook nooit bereiken en dat is helemaal ok. Ik heb vooral erg veel plezier tijdens het maken van muziek.

Met de kleinste die inmiddels 4 maanden is kom ik zoals verwacht een stuk minder aan muziek toe, maar ik ga proberen een aantal Jamuary sessions te doen. Hieronder de eerste, soort mix tussen D&B en Techno?

[YouTube: Jedilicious - D&B Techno? Jamuary 2022 pt1 (Digitone Only)]

psn: jagermeistertim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny?!

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Ik doe het je niet na. Na 10 keer proberen zal ik nog steeds de verkeerde knoppen indrukken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Danny?! schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:40:
Ik doe het je niet na. Na 10 keer proberen zal ik nog steeds de verkeerde knoppen indrukken. ;)
Ik zat er zelf ook een paar keer naast hoor, maar “if you don’t know where you are going, any road will get you there” 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Danny?! schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:11:
Ik dacht, laat ik eens een foto van m’n bescheiden muziekfabriek op zolder maken en delen met jullie. Bij deze:

[Afbeelding]
Nice! Push2 is een heerlijk ding. :)
Ik moet weer een nieuwe maken. Sinds de laatste full shot hier is er eea veranderd, maar misschien wacht ik daar even mee tot mijn nieuwe eurorack case binnen is en op zijn plek staat. Dan is het, voorlopig, af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

TTHEEBO1 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:22:
De beste wensen allemaal, ik heb even teruggeluisterd door dit topic en er zijn weer een hoop mooie dingen gepost hoor! Dat level heb ik nog lang niet, ga ik waarschijnlijk ook nooit bereiken en dat is helemaal ok. Ik heb vooral erg veel plezier tijdens het maken van muziek.

Met de kleinste die inmiddels 4 maanden is kom ik zoals verwacht een stuk minder aan muziek toe, maar ik ga proberen een aantal Jamuary sessions te doen. Hieronder de eerste, soort mix tussen D&B en Techno?

[YouTube: Jedilicious - D&B Techno? Jamuary 2022 pt1 (Digitone Only)]
Dat level heb ik nog lang niet? 8)7 Hier zou ik tijdens een feestje zeker op uit mijn dak kunnen gaan! Het heeft misschien nog wat meer 'dikte' nodig qua mod x,y,z (daar bedoel ik mee: een bas die lekker gaat scheuren, de plucks die van karakter veranderen of wat effecten er overheen)... en eq voor de mix. Het klinkt nog wat kaal zeg maar. Dat gezegd hebbende doe je het helemaal in je eentje met dat kleine ding en klinkt toch het nu al super lekker. _/-\o_

Blijf vooral lekker doorontwikkelen en posten. _/-\o_

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
MicroWhale schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Dat level heb ik nog lang niet? 8)7 Hier zou ik tijdens een feestje zeker op uit mijn dak kunnen gaan! Het heeft misschien nog wat meer 'dikte' nodig qua mod x,y,z (daar bedoel ik mee: een bas die lekker gaat scheuren, de plucks die van karakter veranderen of wat effecten er overheen)... en eq voor de mix. Het klinkt nog wat kaal zeg maar. Dat gezegd hebbende doe je het helemaal in je eentje met dat kleine ding en klinkt toch het nu al super lekker. _/-\o_

Blijf vooral lekker doorontwikkelen en posten. _/-\o_
Thanks! Dat is stiekem echt heel leuk om te horen 😊en bedankt voor de feedback, ik ga de komende tijd meer jammen en dan waarschijnlijk op den duur het een en ander verder uitwerken. Dat vind ik meestal het minst leuke onderdeel 🥴

[ Voor 11% gewijzigd door TTHEEBO1 op 03-01-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 09:10
Mijn eerste track voor 2022:

YouTube: Neonlight Tunnels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Cool 80's synth wave ofzo :p

tof gedaan, enkel op 2:30 vind ik de piano erg botsen met de arpeggio, op 4:20 heb je iets gelijkaardigs, alweer met een piano.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

TTHEEBO1 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Thanks! Dat is stiekem echt heel leuk om te horen 😊en bedankt voor de feedback, ik ga de komende tijd meer jammen en dan waarschijnlijk op den duur het een en ander verder uitwerken. Dat vind ik meestal het minst leuke onderdeel 🥴
Dat uitwerken maakt dat alle onderdelen van je nummer op zijn plek vallen en door elkaar geweven worden zodat je bij het performen en luisteren een dikke :D op je blijft houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
MicroWhale schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:03:
[...]

Dat uitwerken maakt dat alle onderdelen van je nummer op zijn plek vallen en door elkaar geweven worden zodat je bij het performen en luisteren een dikke :D op je blijft houden.
Dat is een stimulerende manier van kijken, ik kijk na Jamuary waar het meeste energie op zit en ga eens iets uitwerken tot een track 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Jamuary Pt2. Dit keer een soort meditatieve soundscape.

[YouTube: Jedilicious Jamuary 2022 pt2 meditative soundscape (Digitakt only)]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 11:25
-
Nice! Ik heb ooit eens een maand lang een track per dag gemaakt (of in ieder geval een track idee) en na die maand een top 3 gemaakt en die uitgewerkt naar volledige nummers. Soms kan je je tijd beter besteden aan goede ideeën maken dan dat je ze allemaal uitwerkt. :)

[ Voor 199% gewijzigd door Sustain op 06-01-2022 01:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Ha! Was dat jouw reactie op YouTube? Ik vind het al tof dat je het daarmee associeert :-)

@Sustain, elke dag gaat me zeker niet lukken helaas , maar ik probeer het Jamuary concept wel te omarmen en er minstens 1 per week te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Het legt de lat wel op het allerhoogste niveau natuurlijk 😁

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yoooo dat brengt me terug. Middernacht zond MTV 'Party Zone' al die psychedelische house en ambient clips uit. Een kameraad (later VJ geworden) knipte die in stukken en op onze zelfgeorganiseerde acid feestjes mixte hij dat weer op groot scherm.

Wat waren we ongelovelijk underground met een stroboscoop en rookmachine. Schaal fruit, pak sinaasappelsap en kratten bier erbij en je had een feestje *O*

Het was ook de tijd dat ik voor het eerst met Jungle/DnB kennismaakte. Ik was direct verkocht en tot op vandaag freak.

Om even in die tijd te blijven, dit is de eerste EDM productie waarna ik met electronica aan de slag ging:

Kent iemand 'm nog?

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 06-01-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny?!

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Die ken ik zeker! Stond die ook niet op Turn up the Bass?

Vroeger keek ik altijd Party Zone en X-Mix. X-Mix was meer FSOL achtige muziek geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-06 13:08

Stimulate14

⭐⭐⭐

[Afbeelding]

Nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd

in vlaaing peerd in "How to become a Producer - Deel IV" onder het tabje setup kan je meerdere van onze setups bekijken :9

Goed als ik die van jou er ook bijzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny?!

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Die foto’s heb ik over het hoofd gezien. Erg leuk om andere de setups te zien!

Gisteren toevallig de KRK’s op zelfgemaakte verhogingen gezet. Op de foto staan ze op foamblokken en nu op iets hogere beukenhouten multiplex blokken zodat ze nu goed op oorhoogte staan.

Van mij mag je de foto erbij zetten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik heb er draaitafels bij staan dus dat is niet echt voor hier. Wel veel lampjes :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Dan is het zéker voor hier 😁😎

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNuHj-L5dnrW0GoVbKW542603-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3tmjttbQOVV1njD9IjFfzuI.jpg?f=fotoalbum_large

Hier past geen CDJ1000 bij en een Akai MIDI controller. Die staan op de tafel ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
vlaaing peerd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Om even in die tijd te blijven, dit is de eerste EDM productie waarna ik met electronica aan de slag ging:

[YouTube: Humanoid - Stakker Humanoid]

Kent iemand 'm nog?
Ik kende hem niet, maar ik ben wel benieuwd wat je eerste productie dan wel was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Laatst online: 15-06 23:04
vlaaing peerd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:57:
[...]

[YouTube: Humanoid - Stakker Humanoid]
Kent iemand 'm nog?
Oh zekers ! Is veel gedraaid in die tijd in de warehouses achter Amsterdam centraal station. In die tijd ook het eerste housefeest bij ons lokaal incl. stripper en veel stroboscoop. Nog de goeie oude tijden waar iedereen nog voor de muziek kwam ipv de DJ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Akemi schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:48:
[...]
Nog de goeie oude tijden waar iedereen nog voor de muziek kwam ipv de DJ.
Toevallig gister nog tegen m’n nichtje verteld die met de biografie van Avicii bezig is: “jullie late-millennials hebben het begrip houseparty verpest en er een soort concert van gemaakt. Wij keken elkaar toen nog aan tijdens het rondjes-lopen en de dj was net zo belangrijk als goed barpersoneel”….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Dennisdn schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Toevallig gister nog tegen m’n nichtje verteld die met de biografie van Avicii bezig is: “jullie late-millennials hebben het begrip houseparty verpest en er een soort concert van gemaakt. Wij keken elkaar toen nog aan tijdens het rondjes-lopen en de dj was net zo belangrijk als goed barpersoneel”….
Ze zijn er gelukkig echt nog wel hoor, de mooie gezellige feestjes. Alleen nu even niet ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 20:55

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Hahahahahahahaha lekker zo'n demoscene flythrough :D
vlaaing peerd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:02:
[...]

in vlaaing peerd in "How to become a Producer - Deel IV" onder het tabje setup kan je meerdere van onze setups bekijken :9

Goed als ik die van jou er ook bijzet?
Hey vet ik sta er ook tussen <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny?!

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Yalopa schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:38:
[...]
Ik denk dat dit wel een leuke algemene vraag is voor iedereen. :)

Ik kwam een tijd geleden tijdens het opruimen m’n Philips Pocket Memo 191 tegen met wat bandjes. Daar stond een heel kort fragmentje op uit begin jaren ‘90. Gemaakt met, denk ik, Protracker op m’n Amiga 500 (ligt nog ergens op zolder). Of ik hele tracks maakte kan ik me niet meer herinneren. Wel dat ik het enorm gaaf vond. Rond die periode heb ik ook de naam ‘Dantrax’ (Danny Tracks) verzonnen omdat ik vaak naar Martijn Krabbé’s Dance Tracks luisterde. :)
M’n eerste echte investeringen om muziek te produceren waren de net uitgekomen (1994?) Soundblaster AWE32 geluidskaart met 8MB extra RAM (ligt ook nog ergens op zolder) en een Roland PC-200 MkII midi keyboard (helaas begin vorig jaar letterlijk in rook opgegaan toen ik ‘m weer wilde aansluiten).
En toen kwamen de andere hobby’s en lag muziek maken tot begin vorig jaar op z’n gat. En nu? Ik had vorig jaar het voornemen om een track te maken en die op Spotify te plaatsen, dat viel iets tegen. ;) Dus opgeschoven naar 2022. :)

Zo! Niet verwacht dat het zo lap tekst zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny?!

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDCuT5LM52CiQubqMqvDOAj26oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fOk87Ym4q9Bk5VPzEW0P2ZT.jpg?f=fotoalbum_large
Nog wel een waging gepoogd om de Roland PC-200 MkII te repareren, maar de print was te beschadigd… :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Moeilijk te zeggen, ik nam als kind al dingen op dus er is niet een bepaald punt waar ik echt 'begonnen' ben.

Ik speelde voor elektronisch produceren al bas en gitaar en was met een 4-track + een Yamaha drumcomputer eigenlijk op kleine schaal al bezig met opnemen.

Een vriend van mij had toen een Korg M1 en daar kon je mee sequencen, een andere had Cubase op een Atari waar ie samplers en synths op had aangesloten. Ik zat er vaak en deed zo ervaring op met elektronisch produceren. Ik voorzag hem van bas- en gitaar(loops), hij hielp met beats en samples.

Elektronische muziek was nog obscuur en underground, via via kreeg je adresjes waar feestjes werden gehouden. Je kreeg in die tijd wel de duidelijke schifting tussen house en breakbeat, raves werden explicieter of hardcore (wat gabber werd), of jungle en niet meer beide tegelijkertijd. Op het vasteland in Europa was house* (4 to the floors, niet het subgenre) vooral populair, in Engeland vooral de breakbeat varianten. Vooral dat laatste inspireerde me echt om zelf ook te maken.

Tot die tijd was het vooral hybride produceren (ik kon bas spelen, de anderen deden de elektronica). Mijn eerste echte volledige elektronische productie kwam toen Impulse Tracker in 1995 uitkwam. Hiermee kon je met een normale x386 PC in DOS samples plakken een soort digitaal orgelregister.

De eerste track herinner ik me niet eens meer, maar 100% zeker dat het opknippen van de Amen break was en die op allerlei pitches, chops en fx opnieuw te arrangeren. Wat ik me wel goed herinner is dat me het niet lukte om die zware resonante bas te maken, ik denk dat het een goed jaar heeft geduurd voordat ik erachter kwam dat dat de Reese bas was.

Toch was de PC veel te beperkt en zijn we begonnen hardware te verzamelen (samen had je meer dan alleen), waar de Akai MPC en een Mackie mixer het hart werd van onze producties. Pas later ben ik weer terug de computer in gegaan.

*House was vroeger de verzamelnaam voor alle 4-to-the-floor muziek, van acid tot gabberhouse. Hier word dus niet het subgenre mee bedoeld wat pas later opkwam

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apNia

apNia

Een van mijn eerste producties uit ‘97, als we toch met de billen bloot gaan 😄

cringe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik kan het zo in dat tijdperk plaatsen @apNia. Ik denk dat ik het toen een beetje gehad had met D&B (die geen jungle meer was) en begon te schuiven naar Techno
Een hele lap tekst @vlaaing peerd, maar ik wilde eigenlijk een track horen :D

Mijn eerste track uit de 90's kan ik helaas niet posten want die is is nooit uitgebracht, het cassette heb ik ook niet meer. Ik weet wel dat de main tools cool edit waren en een VST die van heel ver een 303 mimicten samen met een stukje software (niet eens een VST) die een drum computer moesten voorstellen.

Later kocht ik een Roland MC 303 maar daar heb ik nooit echt veel mee gedaan, ik zat toen voornamelijk in het DJ'en..

[ Voor 71% gewijzigd door Yalopa op 08-01-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Yalopa schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:39:
Mijn eerste track uit de 90's kan ik helaas niet posten want die is is nooit uitgebracht, het cassette heb ik ook niet meer. Ik weet wel dat de main tools cool edit waren en een VST die van heel ver een 303 mimicten samen met een stukje software (niet eens een VST) die een drum computer moesten voorstellen.
Was dat niet ReBirth?
Afbeeldingslocatie: https://factmag-images.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2017/06/rebirth-ipad-130617.jpg

Nu je het zegt, ik had toen ook Hammerhead, dat was ook zo'n standalone drumcomputer op Windows.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/l4aaBzyH7hU/hqdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Die laatste was het idd. De synth was geen plug-in herinner ik me, want ik had geen daw. VAZ of VAS hete het ding.

[ Voor 66% gewijzigd door Yalopa op 09-01-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Word je zelf niet een beetje flauw van de hele tijd Propellerhead software spammen?

Een andere veelgebruikte 303 kloon was D-Lusion Rubberduck
Afbeeldingslocatie: http://www.d-lusion.com/images/products/D-lusionRubberduckBig.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd

Mijn eerste track uit de 90's kan ik helaas niet posten want die is is nooit uitgebracht, het cassette heb ik ook niet meer.
Pfff, ik zal echt moeten graven om nog een track uit die tijd terug te vinden. Ik heb nog wel wat zip disks met tracks, maar om die hele setup nou weer op te gaan bouwen...

Ik herinner me nog dat @apNia ooit ergens een link vond naar de oude demo scene, daar stonden nog tracks van me tussen. Eind jaren 90 heb ik nog wel een paar releases gehad, maar ook die zijn niet meer te vinden helaas.
De synth was geen plug-in herinner ik me, want ik had geen daw. VAZ of VAS hete het ding.
Bedoel je VAZ modular? Die werd veel gebruikt die tijd. Was ook wel iets meer dan alleen een 303 kloon overigens.

Veel tools uit die tijd waren nog standalone of RTAS, ook draaide ik geen VST host (Impulse tracker), ik draaide dan gewoon alles op wav uit, mono en 8bit waar acceptabel. Dat importeerde ik dan weer in IT.

Die draaide ik weer in sporen uit, bewerken in Sound Forge, daarna in Sonic Foundry ACID kon ik dan multisporen afmixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Misschien ook interessant:
de maker van Hammerhead is Bram Bos.
Vorig jaar is Hammerhead voor ios uitgebracht daarnaast heeft deze man nog een hele trits aan ios muziek apps gemaakt die erg goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Hebbes :). Mischien dat er ooit Vaz modular van gekomen is, maar dit was hem.

https://www.reddit.com/r/...rst_synth_in_the_history/

Ik wist overigens totaal niet wat ik aan het doen was, maar ik weet dat ik er wel techno achtige tracks uithaalde :)

[ Voor 25% gewijzigd door Yalopa op 09-01-2022 16:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 170423

[YouTube: Dennis585 - Go High and Low]

Twee tracks waar ik een tijdje aan gewerkt heb. Gemaakt in Bitwig Studio en de vocalen en het masteren in Audacity. Video in Krita, Affinity Designer en DaVinci Resolve. Allemaal in Windows 11.

Van allerlei DAWS geprobeerd, maar ik ben toch op Bitwig Studio uitgekomen, omdat dat het beste voor mij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Ik heb de volgende vraag: bij het maken van tracks, maak ik veel gebruik van samples en af en toe maak ik een melodietje of baslijntje. Ook vind ik het leuk om af en toe wat op een keyboard te pingelen.
Daarvoor gebruik ik momenteel een Akai APC mini en een Novation Launchey mini MK3, met Ableton Live Lite als DAW. Deze apparaten bieden naar mijn mening veel waar voor hun geld.

Nu zie ik dat de Ableton Push 1, tweedehands voor bedragen tussen de 100 en 180 euro wordt aangeboden.
Voor dat geld is het een mooi apparaat.

Ik vraag me echter af wat voor mij de voordelen van de Push kunnen zijn ten opzichte van wat ik nu gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Push heeft een zeer mooie integratie met Ableton waardoor je op het push scherm informatie vanuit Ableton krijgt, en je dus minder op je laptopscherm moet kijken. Dit is zeker een voordeel waneer je "live" speelt. je zal dus in je workflow moeten kijken als een push iets toevoegt aan wat je al hebt of zelfs iets kan vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Yalopa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:18:
Push heeft een zeer mooie integratie met Ableton waardoor je op het push scherm informatie vanuit Ableton krijgt, en je dus minder op je laptopscherm moet kijken. Dit is zeker een voordeel waneer je "live" speelt. je zal dus in je workflow moeten kijken als een push iets toevoegt aan wat je al hebt of zelfs iets kan vervangen...
Ok bedankt, maar eigenlijk onthou ik in de meeste gevallen vrij snel welke sample onder welke button zit, waarbij is sowieso niet zo vaak op mijn beeldscherm kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
De schermen tonen ook wat er met de 8 draaiknoppen gebeurd, daarmee controleer je eigenlijk je ganse chain in Ableton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Dat is inderdaad op zich wel handig. Ik zou eigenlijk es een keer een Push moeten uitproberen alvorens ik er een koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Omdat ik erg gefacineerd ben in de geschiedenis die hier afgelopen dagen voorbij kwam...

Waar haalden jullie in die tijd de spulletjes vandaan? Waren er toen al een soort online marktplaatsen voor producers? Zelf kocht ik m'n eerste spulletjes bij PIEE in Apeldoorn. Maar net nog even gegoogled, waarschijnlijk het geweld van Bax niet overleefd, want volgens mij bestaan ze niet meer...

Voor onze horecabedrijven thuis kopen we het meeste bij Rentall of Fairlight, maar dat heeft (bij ons) niets met productie te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisdn op 10-01-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dennisdn schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:49:
Omdat ik erg gefacineerd ben in de geschiedenis die hier afgelopen dagen voorbij kwam...

Waar haalden jullie in die tijd de spulletjes vandaan? Waren er toen al een soort online marktplaatsen voor producers?
Online? Een paar tieten van Samantha Fox op een resolutie van 5x5 aardappelpixels downloaden duurde al 3 kwartier op een telefoonmodem die je moest aanslingeren O-) Bovendien was de community nog erg computer-geek-only. Trackers vond je er wel, maar de hardwaregebruikers zagen nog niet veel heil in PC's.

2e hands apparatuur kon je vinden in de Handje Contantje krant of op advertenties in SoundOnSound magazine.

Gear verzamelen was wel een joint venture met je maten, je ging wel expliciet dat kopen zodat het ten bate kwam van de totale setup.

Voor apparatuur ging ik naar de reguliere muziekwinkels, hadden ze het niet dan kon je het wel bestellen. Ik deed dat vaak bij Big One in Zwolle, Stafhorst in Utrecht en Tonika in Groningen.

Dit is allemaal tenonder gegaan ten bate van online winkels als Bax en Thomann.
Zelf kocht ik m'n eerste spulletjes bij PIEE in Apeldoorn. Maar net nog even gegoogled, waarschijnlijk het geweld van Bax niet overleefd, want volgens mij bestaan ze niet meer...
Inderdaad & jammer, want als er iets is wat ik echt wil uitproberen voordat ik het koop, dan is het wel muziekapparatuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vlaaing peerd

Heb nog even zitten zoeken,,,uitgerekend DIT is wel de oudste track die ik zo snel kan vinden :F

4 Effah U, alles nog gemaakt in Impulse tracker, Uiteraard niet de meest serieuze productie die we afleverden, maar het is in elk geval jaren '90

Luister en huiver :X

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 10-01-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ruftman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:11:
Dat is inderdaad op zich wel handig. Ik zou eigenlijk es een keer een Push moeten uitproberen alvorens ik er een koop.
Er zijn geruchten dat er een Push3 aan komt.

Zelf heb ik de Push2 en hoewel ik 'm niet veel gebruik, is het voor mij wel een onmisbaar onderdeel van mijn setup. Wellicht als de Push2 wat te duur is, wacht tot de Push3 uit komt en kijk naar een 2e hands Push2, of zoek even goed de verschillen.

Ik weet uit mijn hoofd niet de verschillen, maar dit artikel leg het redelijk goed uit:
https://www.soundonsound.com/reviews/ableton-push-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny?!

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Dat gerucht gaat al wat langer rond, maar ik had geen zin om daar nog langer op te wachten. Volgens de geruchten zou die ook stand-alone kunnen draaien en vele malen duurder worden dan de Push 2.

Het is nu wel mijn favoriete hardware dingetje in mijn bescheiden muziekfabriek, maar compleet mijn MPK249 vervangen doet die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@unezra Bedankt voor de tip! Ik heb nog wel geduld, ik kan voorlopig prima met mijn huidige spullen uit de voeten

@Danny?! Die MPK249 is ook een mooi apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
vlaaing peerd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:32:
[...]

Heb nog even zitten zoeken,,,uitgerekend DIT is wel de oudste track die ik zo snel kan vinden :F

[Soundcloud: Remco, Thole & Ries - 4 effah U by vettesjit]

4 Effah U, alles nog gemaakt in Impulse tracker, Uiteraard niet de meest serieuze productie die we afleverden, maar het is in elk geval jaren '90

Ik kan me ongeveer voorstellen hoeveel weed er was toen deze track tot stand is gekomen :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 06:42:
[...]

Ik kan me ongeveer voorstellen hoeveel weed er was toen deze track tot stand is gekomen :o
nogal :7

Late jaren '90 sprong elke niet-respectabele idioot op de happy hardcore bandwagon, dus wat doe je als een stel niet-respectabele idioten? Dus een paar pakken goedkope Aldi wijn en een dikke zak wiet verder was dit het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Joe! Daar is er weer 1. De eerste keer dat ik mijn Akai Force uitprobeer. Verkregen via mijn laatste ruil op 31 december voordat ik No Gear New Year in ging. Excuses voor de messyness en teveel beat-repeat. Kwam een soort Industrial/Darkcore achtig iets uit, deze ga ik wellicht ook verder uitwerken in Ableton (de Force Ableton integratie is briljant.

[ Voor 16% gewijzigd door TTHEEBO1 op 11-01-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 00:36
vlaaing peerd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:32:
[...]

[Soundcloud: Remco, Thole & Ries - 4 effah U by vettesjit]

hahaha dit soort shit maakte maat van mij ook met fasttracker destijds..zelf ook nog gedaan maar dit is verloren gegaan in de loop van de jaren..alleen happy hardcore dingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
Als we toch bezig zijn: dit heb ik heel lang geleden met Screamtracker gemaakt:
YouTube: War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ruftman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:23:
Als we toch bezig zijn: dit heb ik heel lang geleden met Screamtracker gemaakt:
YouTube: War
jeetje, 4x3 beeldformaat. En wow, wat erg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 23:12
Ik heb ooit in een ver verleden FL Studio 5 illigaal gebruikt, heb sindsdien al een tijdje niets met muziek maken gedaan maar wil dit weer gaan oppakken. Nu wil ik het (nu er maandelijks inkomen ipv stufi binnenkomt) maar eens gaan aanschaffen. De instap 'Fruity' edition wordt verkocht als zijnde hetzelfde als de producer edition maar dan zonder de opname functionaliteit (voor stemopnames neem ik aan?). Nu deed ik dit vroeger al in externe software (vocalen opnemen in Adobe Audition en begeleidende muziek in FL).

Als ik op dezelfde manier zou gaan werken, is de Fruity edition dan voldoende? Om 100eu te besparen heb ik er namelijk geen moeite mee om bijv. in Audacity de vocalen op te nemen.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
vlaaing peerd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:41:
[...]

jeetje, 4x3 beeldformaat. En wow, wat erg _/-\o_
Maar toen was het natuurlijk ubercool. En dan hadden we nog geeneens internet om het te delen. Dat kwam niet verder dan de vriendenkring op diskette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Leuk om dit topic weer eens bij te lezen en mooie producties te horen. De afgelopen weken zelf ook weer (op hobby basis) aan het stoeien geweest in FL Studio. Doel: een eigen EDM remix te maken op basis van een Acapella vocal van Pepas van Farruko. Super veel geleerd over eq'ing, mixen en masteren. Blijkt maar weer eens dat er veel komt kijken bij het produceren van (electronische) muziek!

Ben erg benieuwd naar jullie (opbouwende) feedback van het eindresultaat. Twijfel zelf bijvoorbeeld nog of de acapella er wel echt lekker 'inligt'. Ik kijk uit naar jullie mening en naar jullie eigen creaties!

YouTube: Farruko - Pepas (Marshen Remix | EDM Style)

Of via Audits.co:
https://audius.co/Marshen...rshen-remix-%7C-edm-style

[ Voor 11% gewijzigd door Kasj op 15-01-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Sup4rdurt schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:55:
Ik heb ooit in een ver verleden FL Studio 5 illigaal gebruikt, heb sindsdien al een tijdje niets met muziek maken gedaan maar wil dit weer gaan oppakken. Nu wil ik het (nu er maandelijks inkomen ipv stufi binnenkomt) maar eens gaan aanschaffen. De instap 'Fruity' edition wordt verkocht als zijnde hetzelfde als de producer edition maar dan zonder de opname functionaliteit (voor stemopnames neem ik aan?). Nu deed ik dit vroeger al in externe software (vocalen opnemen in Adobe Audition en begeleidende muziek in FL).

Als ik op dezelfde manier zou gaan werken, is de Fruity edition dan voldoende? Om 100eu te besparen heb ik er namelijk geen moeite mee om bijv. in Audacity de vocalen op te nemen.
Een ander belangrijk verschil zijn de audio editors. Als je vooral met samples wil gaan werken is de producer van editie wel aan te raden. Aan de andere kant: FL heeft lifelong updates en je kan altijd nog upgraden. Ik gebruik het zelf eigenlijk vrijwel niet (vooral Ableton voor mij als ik al iets in een DAW doe), maar FL is zeker een goede keuze en eigenlijk nooit een slechte investering 😊

Ze hebben ook altijd wel een trial, dus dan kan je het zelf even uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
TTHEEBO1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:48:
Ze hebben ook altijd wel een trial, dus dan kan je het zelf even uitproberen.
Ja, maar de trial is van de meeste uitgebreide versie dus dan loop ik niet echt tegen de zelfde limitaties aan.
Een ander belangrijk verschil zijn de audio editors. Als je vooral met samples wil gaan werken is de producer van editie wel aan te raden.
Ik neem aan dat je dan sample flippen bedoeld?

Maar ik begrijp nu dus dat je de 'Fruity' versie altijd later nog kan upgraden naar 'Producer'? Dat zou misschien nog wel een idee zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Sup4rdurt schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:39:
[...]

Ja, maar de trial is van de meeste uitgebreide versie dus dan loop ik niet echt tegen de zelfde limitaties aan.

[...]

Ik neem aan dat je dan sample flippen bedoeld?

Maar ik begrijp nu dus dat je de 'Fruity' versie altijd later nog kan upgraden naar 'Producer'? Dat zou misschien nog wel een idee zijn.
Idd, als je de samples wil bewerken (bijv timestretchen) is de producer edition wel echt de extra centjes waard. Maar inderdaad, je kan altijd nog upgraden. Zo rond Black Friday (net te laat helaas) hebben ze altijd enorm goede upgrade aanbiedingen.

Je zou overigens ook nog even naar Ableton, Studio One en Logic Pro (Apple only) kunnen kijken als je niet per se aan FL studio vast zit. Die hebben allemaal een educatieve versie (studentenkorting). Bitwig ook dacht ik, maar dat is nog wel iets mee een niche product (en dus zijn er bijv minder tutorials te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Studio one 5 artist is echt geen geld (100 piek) voor alle mogelijkheden en de nu native ondersteuning van thirdparty vst. dat was eerst een add-on die je moest kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Even uit de startpost:

Veelgebruikte DAW software is:Ieder met zijn eigen sterke en minder sterke punten. De keuze van een DAW is geen makkelijke en erg persoonlijk. Lees je goed in en probeer een aantal trials uit voordat je een keuze maakt. Schroom niet om in het topic te vragen als je niet weet wat je moet kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:48

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Sinds vorig jaar ben ik weer eens begonnen met schrijven van muziek (metal).
Ik zat vroeger in een band (1 album opgenomen) maar nadat er andere muzikanten bijkwamen/weggingen was het niet meer het soort muziek wat ik wilde maken.
Nu heb ik de boel weer opgepakt en ben druk bezig om een demo klaar te krijgen, afgelopen jaar heb ik 16 nummertjes geschreven dus muziek heb ik eerst genoeg maar ik loop vooral vast op het mixen, dit is toch wel iets waar ik me behoorlijk op heb verkeken.
Elke keer denk ik dat ik het goed klinkt, maar als ik dan later weer luister begin ik toch weer te twijfelen of ik het wel allemaal goed doe.

Misschien heeft iemand hier een idee of ik qua mixen op de goede weg ben, of dat ik beter maar gewoon een professional kan inschakelen voor het mixen en waarschijnlijk ook masteren.
Members only: 2 liedjes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door noobgrinder op 12-01-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@noobgrinder niet onmiddellijk wat we hier gewend zijn :p

Ik ben geen metalhead, maar ik luister wel eens wat spul wat ik van een vriend krijg en ik moet zeggen, het kan er zeker naast staan. Ongetwijfeld kan het beter door een pro, maar het is de vraag hoeveel je daarvoor wil gaan betalen.. In de 2de track heb ik de indruk dat je hier en daar wel dat je te ver gaat om loudness te creëren door de clipping die hebt op je crash hits..

IMO als je dit ziet als demo zit je volgens mij goed.

@Arjan P houd zich bezig met bands recorden, misschien kan hij je nog ea vertellen.

* Yalopa likes :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sup4rdurt
TTHEEBO1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 04:40:
Idd, als je de samples wil bewerken (bijv timestretchen) is de producer edition wel echt de extra centjes waard. Maar inderdaad, je kan altijd nog upgraden. Zo rond Black Friday (net te laat helaas) hebben ze altijd enorm goede upgrade aanbiedingen.

Je zou overigens ook nog even naar Ableton, Studio One en Logic Pro (Apple only) kunnen kijken als je niet per se aan FL studio vast zit. Die hebben allemaal een educatieve versie (studentenkorting). Bitwig ook dacht ik, maar dat is nog wel iets mee een niche product (en dus zijn er bijv minder tutorials te vinden)
Ik ben min of meer opgegroeid met de workflow in FL dus dat heeft wel m'n voorkeur. Heb daarom ook maar de Producer versie (boxed) aangeschaft. Bedankt voor je reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
noobgrinder schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:12:

Nu heb ik de boel weer opgepakt en ben druk bezig om een demo klaar te krijgen, afgelopen jaar heb ik 16 nummertjes geschreven dus muziek heb ik eerst genoeg maar ik loop vooral vast op het mixen, dit is toch wel iets waar ik me behoorlijk op heb verkeken.
Elke keer denk ik dat ik het goed klinkt, maar als ik dan later weer luister begin ik toch weer te twijfelen of ik het wel allemaal goed doe.
Stel je hebt helemaal geen zin om je te verdiepen in het afmixen dan kan je dat ook uitbesteden. Er zijn in landen als India genoeg goeie gasten die een compleet nummer voor 2 tientjes "radio-klaar" maken of zelfs een heel nummer voor je produceren als ghostproducer.

Hier een filmpje van een vlog-producer die ik een tijdje heb gevolgd waarin hij er een aantal test. Met verbazend goede resultaten (hoe kan het voor 20 euro??)

YouTube: I PAID GHOST PRODUCERS ON FIVERR - Insane Results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Ja mixen is een vak apart ik leer steeds meer en meer en uiteindelijk wil ik het helemaal zelf kunnen maar voor "grotere" labels laat ik het nu wel doen door iemand anders. Dat ghost-producing snap ik nooit zo wat is daar de lol van. Maar dat is vooral mensen in het top segment..dj's die veel op tour zijn en dan geen tijd hebben om hun eigen muziek te maken en dat dan uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19
djerror schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:23:
Ja mixen is een vak apart ik leer steeds meer en meer en uiteindelijk wil ik het helemaal zelf kunnen maar voor "grotere" labels laat ik het nu wel doen door iemand anders. Dat ghost-producing snap ik nooit zo wat is daar de lol van. Maar dat is vooral mensen in het top segment..dj's die veel op tour zijn en dan geen tijd hebben om hun eigen muziek te maken en dat dan uitbesteden.
In meer 'band-muziek' is het wat gebruikelijker om je productie door iemand anders te laten doen. Een goede instrumentalist of songwriter hoeft natuurlijk niet per se een goede producer te zijn. Als amateur in elektronische muziek vind ik het wat vreemder inderdaad, je doet het toch voor je lol? :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Oh ja inderdaad (tunnelvisie) met bands etc ligt het heel anders wellicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Mijn voorkeur gaat er naar uit om zoveel mogelijk zelf te doen, ik heb de tijd wel om me er in te verdiepen.
Vooral met het 2e nummer gaat het mixen niet helemaal de kant op die ik voor ogen heb, ik heb eigenlijk op dit moment geen idee wat ik er mee aan moet of waar ik het moet zoeken.
Ik heb al heel wat youtube filmpjes gekeken over mixen, maar het klikt nog niet ofzo, ik doe maar wat.
Yalopa schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:27 In de 2de track heb ik de indruk dat je hier en daar wel dat je te ver gaat om loudness te creëren door de clipping die hebt op je crash hits..
Dit was me zelf niet eens opgevallen, de drums is op dit moment 1 track, alles door elkaar heen, dat maakt het ook niet makkelijker voor me denk ik.
Dennisdn schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Stel je hebt helemaal geen zin om je te verdiepen in het afmixen dan kan je dat ook uitbesteden. Er zijn in landen als India genoeg goeie gasten die een compleet nummer voor 2 tientjes "radio-klaar" maken of zelfs een heel nummer voor je produceren als ghostproducer.

Hier een filmpje van een vlog-producer die ik een tijdje heb gevolgd waarin hij er een aantal test. Met verbazend goede resultaten (hoe kan het voor 20 euro??)

YouTube: I PAID GHOST PRODUCERS ON FIVERR - Insane Results
Mocht het allemaal niet lukken zou ik zoiets inderdaad ook kunnen proberen voor het mixen, een paar biertjes minder en die 20 euro is er zo :P

[ Voor 33% gewijzigd door noobgrinder op 12-01-2022 15:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik zat vroeger in een band (1 album opgenomen) maar nadat er andere muzikanten bijkwamen/weggingen was het niet meer het soort muziek wat ik wilde maken.
Leuk, eindelijk weer's wat ander vlees in de kuip!

Dat klinkt bekend. Is ook één van de redenen dat ik me meer op eigen opnames ging richten (naast elektronica neem ik veel op met bas,toetsen en gitaar).

Mixen is zeker een ander vak dan instrumenten bespelen, en ook dat kost tijd om onder de knie te krijgen.

Daarnaast heeft rock en metal veel unisono partijen, dus veel instrumenten die in elkaars spectrum zitten. Dat heeft ook zo z'n uitdagingen. Ik hoor vaak metal waar de drums als een typemachine klinken om zo ruimte te maken voor de zware bas- en gitaarpartijen, dat vind ik dan vaak zonde.

Dat is ook een risico als je het laat afmixen, de mixer kan er hele andere ideeën op nahouden dan jij en goede communicatie is vereist. Dat is weer het voordeel van zalf mixen, alleen jij bepaalt hoe de sound gaat worden.

Ik denk dat het sleutelwoord is of je mixen leuk vind. Zoja dan gaat er een wereld voor je open, waar netzoals met je instrumenten, je gaandeweg meer leert en steeds beter word.

Dat gezegd vind ik zo snel geluisterd (werklaptop met dito speakers) het een helemaal prima mix, er lijkt wat moeite te zijn om alles naar de voorgrond te krijgen en er mist wat definitie, maar als dit je eerste mix is dan ben je zeker goed op weg.
Dat heeeeeeeft nou werkelijk nooooooit iemand op dit draadje! @Yalopa @apNia @unezra @dominic @TTHEEBO1 enz, enz. ;)

Mixen betekent lang & veel luisteren en niets is zo verraderlijk als het oor. Daarom zijn we als mixers heel vaak bezig om referentie te zoeken, neutrale speakers, vergelijkingsmateriaal, de mensen op dit topic als klankbord, luisteren op verschillende systemen, enzovoorts.

Je oren hebben namelijk de neiging aan vanalles te wennen en te compenseren. Dus na een halfuur luisteren hoor je ook niet eens meer hetzelfde als in de eerste 5 minuten.

Ik zal later wat uitgebreider luisteren en iets meer op de mix ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
noobgrinder schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:39:
Mijn voorkeur gaat er naar uit om zoveel mogelijk zelf te doen, ik heb de tijd wel om me er in te verdiepen.
Vooral met het 2e nummer gaat het mixen niet helemaal de kant op die ik voor ogen heb, ik heb eigenlijk op dit moment geen idee wat ik er mee aan moet of waar ik het moet zoeken.
Ik heb al heel wat youtube filmpjes gekeken over mixen, maar het klikt nog niet ofzo, ik doe maar wat.

[...]

Dit was me zelf niet eens opgevallen, de drums is op dit moment 1 track, alles door elkaar heen, dat maakt het ook niet makkelijker voor me denk ik.
Heb je een mogelijkheid om die drums op verschillende sporen op te nemen en te mixen? Dus met verschillende microfoons? Je gaat het je een stuk makkelijker maken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zoals ik ergens op Facebook las: "A song is never finished. It's just abandoned."

Je wil echt niet weten hoe veel uren er aan schaafwerk hebben gezeten op de dingen die ik in elkaar heb gezet. (Tot nu toe: vooral neoklassiek, geschreven in een score editor met mijn DAW als VST host.) De enige maatstaf die ik had voor "af" was "ik ben er klaar mee en ik ben toe aan het schrijven van een nieuwe compositie", maar echt echt af, dat was het nooit. (Al kwam ik op een gegeven moment wel op een punt dat ik dingen kapot ging schaven. Dan moet je stoppen.)

Op dit moment daag ik mezelf op een andere manier uit: Modular (Eurorack), waarbij ik juist niet uren schaaf, maar een patch bouw, het resultaat op neem, de ruwe versie online zet en de volgende dag de patch weer af breek.

Einddoel: Beide werelden combineren.

Dus dat gaat gegarandeerd weer uren en uren schaven worden, nootjes net op een andere plek leggen, accent ergens anders, toch nog een tingeltje er bij, timing net iets anders, mix net iets verleggen. (Al wil ik daar qua recording ook de 2 workflows combineren. Een van mijn doelen is een stuk te schrijven dat deels geïmproviseerd is, door mezelf én door mijn modular. Dus met een random factor er in en dan alsnog het eindresultaat in 1 take opnemen.)

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 12-01-2022 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 11:25
djerror schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:23:
Dat ghost-producing snap ik nooit zo wat is daar de lol van. Maar dat is vooral mensen in het top segment..dj's die veel op tour zijn en dan geen tijd hebben om hun eigen muziek te maken en dat dan uitbesteden.
Als je een beetje kwaliteit producties wilt maken zal je toch aardig wat uurtjes in de studio door moeten brengen om het te leren en vaak is dit in je eentje achter een computer.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar vaak zijn dit dus mensen die het niet erg vinden om alleen te zijn en misschien ook niet de meest sociale mensen (dit komt natuurlijk in meerdere maten). Maar zodra je er wat mee wilt verdienen is DJen vaak wel de beste optie, streams leveren heel weinig op. Maar DJen is dan weer iets heel sociaals waar jij juist in de spotlight staat. Eigenlijk zijn het twee tegenovergestelde beroepen.

Dan is ghost producen wel een perfecte uitkomst aangezien het voor DJ's tegenwoordig ook lastig is om carrière te maken zonder muziek uit te brengen. Je ziet ook veel DJ duo's waarvan één de voorman is en de ander meer op de achtergrond staat en met de muziek bezig is, zelfde idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
djerror schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:36:
Studio one 5 artist is echt geen geld (100 piek) voor alle mogelijkheden en de nu native ondersteuning van thirdparty vst. dat was eerst een add-on die je moest kopen
Nu heeft @Sup4rdurt al een knoop doorgehakt (ga je geen spijt van krijgen!), maar voor de mensen die nog wel studio One overwegen. Bij de meeste van hun audio interfaces krijge je ook gratis studio one artist. Bijvoorbeeld bij deze:https://www.bax-shop.be/n...-4c-usb-c-audio-interface

Dat is echt een superdeal voor mensen die het evt willen uitproberen. Overigens vind ik hun subscription model ook echt een mooie deal. Vooral als je van jezelf weet dat je in bursts werkt (maandje heel intensief, dan weer 2 maanden niet). Ben normaal gesproken geen fan van dat model, maar dit is zeker niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Dat is ook zeker een valide punt inderdaad! De producer die helemaal niet zit te wachten om in de spotlights te staan of crazy hours, heen en weer gereis etc. Dat had overigens een bevriende producer mij ook al eens uitgelegd hehe..kort termijn geheugen. En ergens eigenlijk ook wel triest van die streams…zie nu wel wat voorbij komen van artiesten die alles van spotify halen en de bandcamp route op gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman

Misschien heeft iemand hier een idee of ik qua mixen op de goede weg ben, of dat ik beter maar gewoon een professional kan inschakelen voor het mixen en waarschijnlijk ook masteren.

***members only***
Klinkt goed zeg! Het doet me een beetje aan Aephanemer denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

TTHEEBO1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:13:
[...]

Nu heeft @Sup4rdurt al een knoop doorgehakt (ga je geen spijt van krijgen!), maar voor de mensen die nog wel studio One overwegen. Bij de meeste van hun audio interfaces krijge je ook gratis studio one artist. Bijvoorbeeld bij deze:https://www.bax-shop.be/n...-4c-usb-c-audio-interface

Dat is echt een superdeal voor mensen die het evt willen uitproberen. Overigens vind ik hun subscription model ook echt een mooie deal. Vooral als je van jezelf weet dat je in bursts werkt (maandje heel intensief, dan weer 2 maanden niet). Ben normaal gesproken geen fan van dat model, maar dit is zeker niet verkeerd.
S1 is prima. Vind het fijner dan Mixcraft en samen met een Faderport 8 (of 16) heb je een prima DAW.

Enige waar ik echt serieus van begin te balen is dat Presonus amper lijkt te werken aan Notion, hun score editor. Ze pushen wel regelmatig nieuwe grote updates van S1, maar Notion heeft al een paar jaar enkel bugfixes terwijl het fors functionaliteit mist ten opzichte van Dorico, Finale en Sibelius.

De laatste review van die 4 maakte dat ik toch besloot te blijven bij Notion. Dat heb ik immers al en ben ik aan gewend. Maar de custom rules editor is een piece of shit en juist die heb je nodig als je met allerlei instrument-specifieke expressions wil werken. (Ja, dat kan ook door te exporteren naar een DAW en dan die expressions toe te voegen maar dat wil ik expliciet NIET. Als ik met scores aan de slag wil, wil ik enkel mijn DAW inzetten als glorified VST host, mixing console en multitrack recorder.)

Fin. Nog maar eens mijn gedachten over laten gaan. Hopelijk komt alsnog die long awaited update van Notion uit en anders ga ik toch maar weer een keer een dagje de grote namen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

vlaaing peerd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Dat is ook een risico als je het laat afmixen, de mixer kan er hele andere ideeën op nahouden dan jij en goede communicatie is vereist. Dat is weer het voordeel van zalf mixen, alleen jij bepaalt hoe de sound gaat worden.

Ik denk dat het sleutelwoord is of je mixen leuk vind. Zoja dan gaat er een wereld voor je open, waar netzoals met je instrumenten, je gaandeweg meer leert en steeds beter word.

Dat gezegd vind ik zo snel geluisterd (werklaptop met dito speakers) het een helemaal prima mix, er lijkt wat moeite te zijn om alles naar de voorgrond te krijgen en er mist wat definitie, maar als dit je eerste mix is dan ben je zeker goed op weg.

[...]
Dat risico heb ik ook in m'n hoofd en is één van de redenen dat ik het zelf wil proberen te doen.
Toen ik zo'n 14 jaar geleden een album in een profesionele studio had opgenomen hebben we het mixen (en masteren) ook door de studio laten doen, in die tijd vonden het allemaal prachtig dat we ons album klaar hadden, maar als ik er nu weer naar luister zou ik zelf de mix totaal anders hebben gedaan en vind ik sommige van m'n eigen mixjes een stuk beter klinken.
Het mixen gaat op zich ook wel redelijk, maar als er veel tracks tegelijk zijn raak ik het overzicht kwijt en hoor ik niet wat er nou precies mis gaat en dan ga ik weer te ver waardoor het slechter klinkt dan wat het was.
Yalopa schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:50:
[...]

Heb je een mogelijkheid om die drums op verschillende sporen op te nemen en te mixen? Dus met verschillende microfoons? Je gaat het je een stuk makkelijker maken denk ik.
Helaas niet, een bevriende drummer heeft dit even snel voor mij ingespeeld en hij (en ik) hebben op dit moment niet de microfoons/interface om meerdere sporen goed op te kunnen nemen, ik zelf heb slechts een focusrite scarlet solo en een zeer goedkope superlux ECO-H6A condensator mic (die het verassend goed doet voor m'n vocals :P).
De bedoeling was eerst dat ik gewoon drums ging programmeren, maar het aanbod dat hij wel even wat wilde inspelen voor een demo kon ik gewoon niet afslaan.
ruftman schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:33:
[...]

Klinkt goed zeg! Het doet me een beetje aan Aephanemer denken.
Bedankt!
Die band ken ik nog niet, zal 't eens gaan checken!

[ Voor 3% gewijzigd door noobgrinder op 13-01-2022 09:07 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 05:58

Soundcloud

Pagina: 1 ... 9 ... 30 Laatste