You don't need eyes to see, you need vision
Nog mensen tips voor een goede Sample/Track & Hold module met slew limiter en een leuke noise module?
Qua noise lijkt me de Feedback Static erg leuk:
https://feedbackmodules.com/products/static
Qua twijfel ik over de ADDAC215:
https://www.addacsystem.c.../addac200-series/addac215
Nadeel van die ADDAC vind ik dat 'ie geen indicator heeft.
Ook twijfel ik over 1U Intellijel modules. Die hebben weer een leuke combo in de vorm van de Noise Tools:
https://intellijel.com/shop/eurorack/1u/noise-tools-1u/
(Alleen is de kleur noise daarbij niet in te stellen, maar mocht dat een ding zijn, heb ik al een Dreadbox Dystopia er in die pink en blue heeft. Sowieso heb ik al iets van 3, 4 noise sources in het systeem.)
Suggesties?
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Duidelijke verbetering vergeleken met A; algehele tone is beter en meer open, daarnaast zijn je transients behouden gebleven!vlaaing peerd schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:21:
errhff knip en plak...
[Soundcloud: Last move by Esteban]
edit: smiley![]()
[Soundcloud: Last move (remaster) by Esteban]
kijk, kunnen we even A/B-en.
Vind je het zelf ook beter klinken?
Edit: heuj, waarom embed ie nietleek me wel handig om beide naast elkaar te zetten nl Edit: gefixt
Editedit: meer smiley
Ik ben altijd stevig onder de indruk van je mixes, lekker muzikaal en goed geproduceerd.dominic schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:12:
Leuke rap op Splice gevonden en van het een kwam het ander
[Soundcloud: Sweet Escape by Dominic Bout]
Dat gezegd, ben ik deze keer wat minder gecharmeerd van de gekozen vocals. Ik vind het wat wannabe-jaren80-blanke rappers rap overkomen en de zang is me sowieso echt te komkommersjeel.
Je eerdere tracks hadden ondanks dat het gemakkelijk in het gehoor viel, allemaal wel een randje. Dat laatste ontbreekt er nu wel een beetje aan.
Dit is allemaal smaakgebonden en technisch valt er verder ook niet veel op aan te merken, maar toch wou ik het even melden/
Edit: mogelijk bestempelen mensen deze post als racistisch, het is immers 2021. Er is echter een kwantificeerbaar verschil tussen blanke westerse en niet-westerse mensen als het gaat om accenten leggen in de muziek. In een 4/4 maat zijn blanke mensen eerder geneigd om de accenten op de 1 en de 3 te leggen, waar de rest van de wereld dit eerder doet op de 2 en de 4. Dit is mede gekomen door honderden jaren van culturele vorming waar typerend de westerse cultuur eeuwenlang ritmiek vermeed in contemporaine en klassieke muziek. Uitzonderingen hierop zijn niet-blanke westersen die afzonderlijk van deze cultuur hun eigen muziekcultuur hebben doorlopen en dus niet lijden onder het 1-3 syndroom.
Verwijderd
[Soundcloud: Zeg Maar Niets Meer by Dennis585]
Track gemaakt in Bitwig Studio en mijn eigen vocalen gebruikt.
Dank voor de eerlijke kritiek, tegelijkertijd ben ik heel blij met het ontbreken van kritiek op de mix zelf 😉 Hij zit wat mij betreft wel op het randje qua loudness; volgende keer wat minder pushen..vlaaing peerd schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:30:
[...]
Ik ben altijd stevig onder de indruk van je mixes, lekker muzikaal en goed geproduceerd.
Dat gezegd, ben ik deze keer wat minder gecharmeerd van de gekozen vocals. Ik vind het wat wannabe-jaren80-blanke rappers rap overkomen en de zang is me sowieso echt te komkommersjeel.
Je eerdere tracks hadden ondanks dat het gemakkelijk in het gehoor viel, allemaal wel een randje. Dat laatste ontbreekt er nu wel een beetje aan.
Dit is allemaal smaakgebonden en technisch valt er verder ook niet veel op aan te merken, maar toch wou ik het even melden/
Edit: mogelijk bestempelen mensen deze post als racistisch, het is immers 2021. Er is echter een kwantificeerbaar verschil tussen blanke westerse en niet-westerse mensen als het gaat om accenten leggen in de muziek. In een 4/4 maat zijn blanke mensen eerder geneigd om de accenten op de 1 en de 3 te leggen, waar de rest van de wereld dit eerder doet op de 2 en de 4. Dit is mede gekomen door honderden jaren van culturele vorming waar typerend de westerse cultuur eeuwenlang ritmiek vermeed in contemporaine en klassieke muziek. Uitzonderingen hierop zijn niet-blanke westersen die afzonderlijk van deze cultuur hun eigen muziekcultuur hebben doorlopen en dus niet lijden onder het 1-3 syndroom.
Helaas ben ik voor vocalen altijd afhankelijk van wat ik kan vinden dat in de buurt zit qua tempo en toonsoort, echter is mijn aanpak altijd hetzelfde; eerst de muziek en vocalen als laatste stap. Results may vary met Splice in je broekzak, maar ik ben blij dat er uberhaupt wat te vinden is in 88bpm Cmin 😅
Hoewel ik er weinig in terug herken... Andre Hazes?Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:21:
Wie weet door welke killer klassieker deze track van mij geïnspireerd is?
Ga ik door voor de koelkast?
Vandaag maar eens op basis van een vorige week in elkaar geschroefde Krell-achtige patch iets in elkaar gefabriekt. (Maar vooralsnog blijft het in het zwaar experimentele stadium.)
Verwijderd
Ja Andre Hazes met Zeg maar niets meer. De koelkast moet je zelf maar vullen.vlaaing peerd schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:40:
[...]
Hoewel ik er weinig in terug herken... Andre Hazes?
Ga ik door voor de koelkast?
Thnx!Yalopa schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:04:
Nice one @unezra. die combinatie van klassieke instrumenten en out of space sounds is echt wel tof..
Dit zijn ook wel echt heerlijke experimenten en het "patch bedenken, beetje rommelen, in 1 take een experiment opnemen, rinse and repeat" bevalt me wel.
Heel vet Dennis! Bassline is ook lekker luid en goed sound design, knallertje weer!Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:21:
Wie weet door welke killer klassieker deze track van mij geïnspireerd is?
[Soundcloud: Zeg Maar Niets Meer by Dennis585]
Track gemaakt in Bitwig Studio en mijn eigen vocalen gebruikt.
Ja, ik had begrepen dat je de vocals van Splice haalt. Dus even wezen kijken, maar ik zie vooral sample packs en drum kits e.d., geen vocals?dominic schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:50:
[...]
Helaas ben ik voor vocalen altijd afhankelijk van wat ik kan vinden dat in de buurt zit qua tempo en toonsoort, echter is mijn aanpak altijd hetzelfde; eerst de muziek en vocalen als laatste stap. Results may vary met Splice in je broekzak, maar ik ben blij dat er uberhaupt wat te vinden is in 88bpm Cmin 😅
Ik had verwacht dat het zo'n Acapella4you-achtige site was, maargoed, tot zover geen vocala en ik word al gekieteld voor een paid subscription,
Op Splice moet je vooral de diepte in en eindeloos zoeken en hopen dat je iets goeds tegen komt, wat waarschijnlijk al door (vele) anderen is gebruikt. En ik hoor toch nog wel eens over gedoe over de rechten achteraf.vlaaing peerd schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:24:
[...]
Ja, ik had begrepen dat je de vocals van Splice haalt. Dus even wezen kijken, maar ik zie vooral sample packs en drum kits e.d., geen vocals?
Ik had verwacht dat het zo'n Acapella4you-achtige site was, maargoed, tot zover geen vocala en ik word al gekieteld voor een paid subscription,
Er zijn ook sites als https://soundbetter.com/s/singer-female en https://vandalism-sounds.com/vocalist.html waar vocallisten zelf lijntjes hebben gepost die je in overleg kunt gebruiken óf ze tegen "vaste tarieven" kunt laten inzingen wat je zelf wilt. Als je het dan daadwerkelijk gaat uitbrengen moet je alsnog weer over fee's onderhandelen. Heel soms tref je daar zelfs bijvoorbeeld vocals van grote trance-vocalisten die ze eerst zelf naar producers hebben gestuurd maar waar zij geen brood in zagen.
Jezus wat een beauty

Ben benieuwd wat de gerenomeerde reviewers er over te zeggen hebben.
https://www.soundonsound....eiser-hd-400-pro-unveiledapNia schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:18:
[...]
Jezus wat een beauty
Ben benieuwd wat de gerenomeerde reviewers er over te zeggen hebben.
Hier in elk geval de aankondiging en de mededeling:
Ben ik overigens de enige hier die totaal niet kan mixen op koptelefoons? Qua panning en reverb vind ik ze altijd nuttig, maar als het gaat om dynamiek, volumes en EQ ga ik altijd stevig de mist in en moet ik dat echt vanaf speakers checken.They're available now, priced at €249, and we'll be bringing you an in-depth review in SOS very soon...
Ik heb een Sennheiser HD650, een Beyerdynamic DT880 en wat trackingkoptelefoons, lijkt me niet dat het aan de hardware ligt.
Moet zeggen dat ik de Beyerdynamic DT880 redelijk agressief vind, vooral in het hoog. Dat maakt het wel geschikt om problemen als transients, resonanties en fluittonen te vinden, maar langdurig luisteren vind ik wat onprettig. Wat dat betreft is de Sennheiser HD650 echt mellow en geschikter voor langere luistersessies.
[ Voor 4% gewijzigd door apNia op 03-12-2021 20:39 ]
Even een graph opgezocht, de Beyerdynamic DT1990 lijkt ook wat extra hoog te hebben, net als de DT880. Jij geen last van schelheid (of dof afgemixte tracks)? Het 'revealt' wel veel, maar vind het nogal vermoeiend.apNia schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:39:
Ligt inderdaad niet aan je hardware. Maar ik vind ook op koptelefoons werken het fijnst. Ik wissel altijd tussenbeide, omdat ik het gevoel het dat m'n koptelefoon me eerder ear fatigue geeft. Maar als ik moet kiezen tussen altijd koptelefoon of altijd monitors, dan zou ik zeker voor koptelefoon gaan. Bij monitors heb ik vooral het idee dat het dichter bij de ervaring ligt van een luisteraar, je kan bass bijvoorbeeld niet echt voelen met een koptelefoon, maar voor detailwerk -- en ik mag graag autisten -- zit ik liever op m'n koptelefoon. (Beyerdynamics DT1990 Pro's btw, beste aanschaf evar)
Wat me overigens opviel is het verschil in padding, dat dat zoveel tonaal verschil oplevert vind ik best bizar.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WWKN2GoTiGRDglU6WSnrpvdb.webp?f=user_large)
Dekoni Elite Velour - groen
Analytical pads - paars
Balanced pads - blauw
Zo te zien doet die Dekoni Elite Velours flink wat af rond de 8Khz en is daarmee vlakker dan de standaard pads. Misschien moet ik daar even naar kijken voor m'n DT880's
Voordat ik de HD 25 had ook wel gemixt op een AKG 240, maar die had echt veel te weinig laag waardoor ik heel erg ging compenseren in de mix. En dan was het enorm boomy op de monitors.
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Heb er eerlijk gezegd niet veel last van. Ze komen met twee pads, waarvan ik de indruk had dat de alternatieve een wat minder scherp geluid gaven. Het valt op als je er op let, maar het is niet constant irritant oid. En je blijft dit soort fluctuaties toch houden, tenzij je echt grof geld neerlegt. Je kan het gewoon counteren met EQ'en op de master of met iets als Sonarworks.vlaaing peerd schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:32:
[...]
Even een graph opgezocht, de Beyerdynamic DT1990 lijkt ook wat extra hoog te hebben, net als de DT880. Jij geen last van schelheid (of dof afgemixte tracks)? Het 'revealt' wel veel, maar vind het nogal vermoeiend.
Zoals het er nu naar uitziet ga ik dat niet redden, maar ben aardig onderweg. Volgend jaar moet zeker lukken! :-)
Sinds begin dit jaar ben ik m’n hoekje op zolder rustig aan aan het opbouwen en heb ik het volgende al in m’n ‘studio’ staan/liggen:
MacBook Pro (2015)
Ableton Live
Akai MPK249
Behringer UMC202HD
KRK RP8 G4’s
Beyerdynamic DT 880 Pro
Ik ben het draadje nog aan het teruglezen en vind het geweldig om te lezen en te horen dat er vooruitgang is. Zodra ik bij ben zal ik proberen om m’n steentje bij te dragen.
Ik heb zowaar het lef al gehad om 2 tracks op SoundCloud te zetten, maar vind de kwaliteit nog lang niet goed genoeg voor Spotify. Mocht je in de gelegenheid zijn om ze te beluisteren, dan hoor ik graag jullie op- en aanmerkingen.
Wie niet waagt mist altijd!
Ah kiek. Da's een mooie setup en meer dan genoeg om fatsoenlijke tracks mee te kunnen maken.Danny?! schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:18:
Sinds begin dit jaar ben ik m’n hoekje op zolder rustig aan aan het opbouwen en heb ik het volgende al in m’n ‘studio’ staan/liggen:
MacBook Pro (2015)
Ableton Live
Akai MPK249
Behringer UMC202HD
KRK RP8 G4’s
Beyerdynamic DT 880 Pro
Ik heb even kort geluisterd (niet uitgebreid), dingen die me snel opvallen:Ik heb zowaar het lef al gehad om 2 tracks op SoundCloud te zetten, maar vind de kwaliteit nog lang niet goed genoeg voor Spotify. Mocht je in de gelegenheid zijn om ze te beluisteren, dan hoor ik graag jullie op- en aanmerkingen.
Wanderer.
- Geen bas?

- De kick is wat heavy onderin, dat compenseert wel enigszins voor het missen van een baslijn. Ik denk echter dat een iets subtielere kick icm met een baslijn meer gaat doen voor je track.
Peace Love Energy
- Hier wel een sub zo te horen, maar verder niet veel body in de bas. Als je de noten van de sub wat aandikt op een octaaf hoger denk ik dat het wat dikker zal gaan klinken, en je hebt wat meer om afwisselingen mee te maken.
- verder leuke sounds!
In beide tracks en wat je hier eerder hebt gepost is duidelijk te horen dat je geen moeite hebt om tunes in elkaar te zetten, het is harmonisch en valt goed in het gehoor. Goed bezig op dat vlak!
Let er wel op dat je in beide tracks voor de volle 5 minuten hetzelfde thema laat doordenderen. Door wat andere elementen te introduceren en af te wisselen, dat thema er soms volledig uitlaten maak je het wat minder voorspelbaar en afwisselender.
Ik sluit m eigenlijk helemaal aan bij @vlaaing peerd. het klinkt zeker goed, maar het is 5 min hetzelfde.
Pak die tracks vast in Ableton en zorg dat er enkel 8 bars "iets" gebeurt wat de luisteraar opvalt. Risers en downers zijn natuurlijk de eerste gedachte, maar ook spelen met een filter, envelopes etc.
/f/image/QZ0afjJbMqmNFoeIIzFD9Ea9.png?f=fotoalbum_large)
Ik pak een track die ik tof vind en in lijn ligt met wat ik wil maken. Ik luister naar het arrangement en schrijf in de markers wat er allemaal veranderd en geef ik kleurcodes (geel = break, rood = drop dat soort dingen...). Vervolgens gaat die track op mute en bouw ik mn idee daarrond. Het gebeurt dat ik de track nog eens beluister, maar het is uitzonderlijk..
ik ga voor de rest niet teveel doen met het origineel, ik ben enkel in het arrangement geintereseert, niet in het naamaken van een track. Ok ben ik niet te strikt, in deze weet ik dat ik de breaks al korter heb gemaakt etc, maar het is wel een startpunt.
Zo ging dat ook met ‘Atmos Colluding’ (bij hoge uitzondering toch maar geüpload :-)). Ik zat een beetje in Ableton Lives library te snuffelen en kwam een WAVje tegen die ik wel tof vond klinken. De track is bijna compleet gemaakt met dat WAVje. Klinkt ook wat eentonig denk ik.
Met alleen automation en filtering kom je niet aan genoeg variatie. Dynamisch gebeurt er dan wel wat, maar melodisch/harmonisch gezien blijf je nog steeds dezelfde riedel houden.Danny?! schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:17:
En de variatie... mijn grootste uitdaging. ;-) In de 2 tracks zit wel wat filter en ADSR automation in, maar niet veel.
Als ik een tip kan geven, knip je lead sound er voor 16~32 bars uit en kijk dan wat je overhoudt. Misschien moet er een element bij, soms volstaat een effectgeluidje (sweeps). Ga dan kijken hoe je die 16~32 bars opvult en bouw langzaam weer terug naar je originele lead sound.
In muziek gaat het er niet altijd om wat je wél hoort, vaak gaat het juist ook om wat je niét hoort.
Reason 11 met de volgende synths;
- Serum (x4)
- Dune 2
- Spire
- Subtractor
Mix:
- Synapse GQ7
- 4Dyne
- Softube Tape
Mastering:
- GClip
- Ozone 9 Standard
[ Voor 20% gewijzigd door dominic op 07-12-2021 18:29 ]
@dominic Vanochtend in de auto geluisterd. Klinkt goed, alleen vind ik de dubbele kick te snel achter elkaar komen. Ik zou die later doen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Maar goed, dat is smaak.
Snare is wat mij betreft enige die er echt uitspringt, die mag wel wat vettiger, iets te klakkerig voor mij
ThanksapNia schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:54:
Lekker hoor @dominic ! Voor iemand die het niet of nauwelijks heeft gedaan zit je qua sound wel echt goed in de buurt, beter dan menigeen doorgewinterd D&B producer
Snare is wat mij betreft enige die er echt uitspringt, die mag wel wat vettiger, iets te klakkerig voor mij
Ik had onder de scherpe snare al een andere snare gestopt met wat meer punch en smack, maar wellicht is ie nog te zacht, misschien ook wat tweaken in het lowpassed signaal dat ik vanaf het percussie kanaal richting de sidechains van de rest vd kanalen stuur.. Dank voor de tip!
Voor de rest, knap gedaan als je nog nooit DnB gemaakt hebt, ik zou het niet kunnen
De swing staat op 53% (Met 60% zit je eigenlijk al op triplets) en zou meegepakt moeten worden door de tweede kick en de off beat snare. In combinatie met de triplet 8s in de hoge lead klinkt de tweede kick wat misplaatst idd, maar ik wilde niet de standaard 2-step van dnb prominent aanhouden eigenlijk en ik vond dit een leuke variant die ik in een van de nummers van Noisia hoorde.Yalopa schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:50:
Ik ben het wel eens met de feedback over de dubbele Kick, die is te mechanisch, kan je er wat swing op zetten, same voor de snare vind ik. Het klinkt me net te ge-quanatize-d (is dat mooi NL?)
Voor de rest, knap gedaan als je nog nooit DnB gemaakt hebt, ik zou het niet kunnen
YouTube: Elektron Model Cycles Hip Hop Jam - Back to the roots - Dec 2021
psn: jagermeistertim
Voor de remixers onder ons. Foals (ik had er nog nooit van gehoord) heeft de stems vrij gegeven van hun track Wake me up voor een remix competitie: https://soundcloud.com/us...wakemeupremix-competition
PS. Hoe krijg ik zo'n mooie SoundCloud ding als @dominic in plaats van een link? Dank @unezra.
[ Voor 33% gewijzigd door Danny?! op 12-12-2021 22:09 ]
De eerste track is een stuk "kleiner", de 2e heb ik mijn MODX en DM12 ook weer mee laten spelen. Sequencing is er niet echt, enkel de arpeggiator van de Keystep Pro.
Zoals altijd met de nodige rafelrandjes en helaas in de 2e track de nodige dropouts.
Simpeler dan je denkt.Danny?! schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:38:
PS. Hoe krijg ik zo'n mooie SoundCloud ding als @dominic in plaats van een link?
[embed]<soundcloudurl>[/embed]
Thanks, Ik als pure hobbyist vind deels “live” spelen juist het leukste. Ik laat me echt volledig meevoeren door wat er in me opkomt en hou mijn verwachtingen van de uiteindelijk “track” - als je het al zo kan noemen - laag.Danny?! schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:00:
Is niet echt mijn muzieksmaak, maar petje af om het zo on-the-fly te doen. Ik begin al zenuwachtig te worden als ik twee knopjes tegelijk moet bedienen. ;-)
Mij lukt het juist weer niet om er volwaardige producties van te maken. Zodra ik achter een DAW zit voor meer dan hele basic mixing krijg ik direct choice paralysis en komt er niks meer uit mijn vingers.
psn: jagermeistertim

Van 172bpm van de laatste track naar 60bpm. Een vriend van me had laatst zijn C64 weer eens aangesloten, kreeg meteen herinneringen
Daw:
- Reason 11
Synths:
- Dune 2
- Serum
- VPS Avenger
- Subtractor
Mix:
- GQ7 EQ
- 4Dyne Multiband
- Softube Tape
Master:
- GClip
- Ozone 9
Dat uit de mouw schudden valt wel mee hoor, met dit nummer heb ik toch wat momenten weg moeten lopen omdat ik niet helemaal wist welke kant ik op wilde 😅 Al met al zijn er wel een paar dagen overheen gegaan..Danny?! schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:52:
Jij schud ze ook zo even uit je mouw hè?Mooie afsluiter van de dag. Klinkt heerlijk op de DT 880 Pro. Niets op aan te merken. Wel een vraag... welke settings in Ozon 9 gebruik jij voor SoundCloud? Mijn tracks klinken zachter dan die van jou.
Die settings zijn uiteraard bij ieder nummer anders maar meestal hou ik het volgende aan, waarbij ik ervoor wil zorgen dat de maximizer zo min mogelijk werk heeft en daardoor voor zo min mogelijk vervorming zorgt.
Mix:
- Saturatie (Inherente loudness)
- Subtiele multiband compressie (Limit subs, punch op mid met 2:1, medium attack)
- EQ met reference track (Om de de algehele toon goed te krijgen, geenszins surgical gewoon in de ballpark)
- Clipper om de extreme uitschieters af te knippen (Helpt de maximizer enorm)
Daarna in Ozone Maximizer:
- True peak aan
- Ceiling op -0.1db
- Threshold bijstellen op luidste stuk in muziek totdat ik rond de -9db LUFS haal
[ Voor 5% gewijzigd door dominic op 13-12-2021 09:03 ]

En Spotify link voor de liefhebbert.
Heel erg goed! Mooie zijdezachte top end, veel afwisseling in de compositie. De drop is naar mijn idee erg 'droog' vergeleken met de sfeer van de opbouw en de prachtige vocals, maar dat is dan ook mijn enige puntje.Kindapaas schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:39:
Afgelopen vrijdag weer een nieuwe plaat uitgebracht waar ik aan heb gewerktEcht mega support van Spotify in verschillende editorials dus super blij mee! Benieuwd wat jullie er allemaal van vinden
[Soundcloud: Castion & Jaxomy - Missing You (feat. Skye Holland) by Lilly Era]
En Spotify link voor de liefhebbert.
Super!
Ik zou oppassen met zo'n hoge limiet voor true peaks. Tegenwoordig houden de meeste masteraars minstens -1 dB aan omdat er bij conversie naar lossy formaten (inclusief streaming diensten) vrijwel zeker distortion boven 0 dB gaat plaatsvinden.dominic schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:00:
Daarna in Ozone Maximizer:
- True peak aan
- Ceiling op -0.1db
- Threshold bijstellen op luidste stuk in muziek totdat ik rond de -9db LUFS haal
En je zult het vast wel weten, maar -9 LUFS is behoorlijk knetterhard, en elk platform gaat jouw liedje dus ongeveer 6 dB zachter zetten (check loudnesspenalty.com). Niet dat je je daar helemaal naar moet voegen, ik mik meestal op -12 LUFS en dan gaat er ook een paar dB af...
Limiting: True peak limiting zou er in theorie voor moeten zorgen dat je nooit boven de 0db uitkomt.Arjan P schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:54:
[...]
Ik zou oppassen met zo'n hoge limiet voor true peaks. Tegenwoordig houden de meeste masteraars minstens -1 dB aan omdat er bij conversie naar lossy formaten (inclusief streaming diensten) vrijwel zeker distortion boven 0 dB gaat plaatsvinden.
En je zult het vast wel weten, maar -9 LUFS is behoorlijk knetterhard, en elk platform gaat jouw liedje dus ongeveer 6 dB zachter zetten (check loudnesspenalty.com). Niet dat je je daar helemaal naar moet voegen, ik mik meestal op -12 LUFS en dan gaat er ook een paar dB af...
Loudness; De platformen meten de loudness in LUFS van het hele nummer, ik meet het alleen van het luidste gedeelte. De gemiddelde LUFS van het hele nummer zal in mijn geval dan ook lager liggen, dus ik maak me niet zo'n zorgen.
Edit: Even door LoudnessPenalty gehaald, mijn straf is -6db op de meeste platformen met dit laatste nummer. Toch meer dan ik had verwacht in de wijze waarop ikzelf redeneer.. Arjan P; you are wise
[ Voor 8% gewijzigd door dominic op 13-12-2021 11:45 ]
Nee dat klopt wel - voor de file die je op dat moment ter hand hebt (bij mij is dat dan meestal 44.1k/24 bits wav). Waar het om gaat is dat de conversie daarna naar bijvoorbeeld mp3 toch voor distortion boven 0 dB kan zorgen. Niet alleen bij mp3 maar bij de meeste, zo niet alle lossy formaten, ook van de streaming platforms. En omdat dit buiten jouw controle gebeurt hanteren de meeste masteraars dus een ruime marge van minimaal -1 dB.dominic schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:59:
Limiting: True peak limiting zou er in theorie voor moeten zorgen dat je nooit boven de 0db uitkomt.
Dat is een bekend probleem. Vooral in EDM denken veel producers dat ze van die 16 bars ook de gehele track moeten maken. Dit zorgt dat je onnoemelijk veel gaat rekken en klooien om die 16 bar loop maar interessant te houden.Danny?! schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:15:
Ik denk dat arrangement voor de meeste het lastigste is in het begin. Ik kan echt uren op een 16-bar los gaan. Sound design vind ik het leukst en het liefst met stock plugins, maar dan heb je een lekkere loop en dan moet het nog een track worden...Oefening baart kunst en mooie tracks.
Ik gaf al eerder de tip om je main-riedel eruit te knippen, maar wat we vaak vergeten is dat liedjes vaak een song structuur hebben. Bijvoorbeeld een AABA structuur (Couplet, Couplet, Refrein, Couplet). Dat wil zeggen dat je voor de variatie dus een compleet ander stuk nodig hebt, een B-sectie dus.
Underbelly legt het goed uit:
Is een goeie, ik zal er toch rekening mee gaan houden. Het masteren naar 0db ceiling zit gewoon zo in m'n systeem, voornamelijk omdat ik me niet richt op de online platformen en de muziek meer alleen voor mezelf maak als Freizeitaktivität.Arjan P schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:32:
[...]
Nee dat klopt wel - voor de file die je op dat moment ter hand hebt (bij mij is dat dan meestal 44.1k/24 bits wav). Waar het om gaat is dat de conversie daarna naar bijvoorbeeld mp3 toch voor distortion boven 0 dB kan zorgen. Niet alleen bij mp3 maar bij de meeste, zo niet alle lossy formaten, ook van de streaming platforms. En omdat dit buiten jouw controle gebeurt hanteren de meeste masteraars dus een ruime marge van minimaal -1 dB.
Ik denk niet dat ik op de 'echte' platformen zo succesvol zou zijn gezien mijn 44 fans op SoundCloud

@vlaaing peerd Ik ben al druk bezig om er wat mee te doen, alleen schiet m'n kop te snel vol met nieuwe ideetjes die ik dan even wil vastleggen (in een 8- of 16-bar loop).
De videos van Underbelly zijn erg informatief en met humor in elkaar gefabriekt. Ik had gelijk wat geleerd: 'relative key'.
Probeer het gewoon, als je in de algoritmen geraakt ben je vertrokken, zeker als je frequent released...
[ Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 14-12-2021 06:23 ]
Omdat ik een SoundCloud Pro abbo heb, zit het reposten naar Spotify en andere diensten erbij in kwam ik achter. Zal me er komend weekend eens in verdiepen, kennelijk kan ik per release gewoon bepalen wat ik door wil zetten en wat ik op SoundCloud wil houden, met name de tracks met full vocals hou ik liever weg bij de grote platformen, omdat dit non-exclusive samples zijn..Yalopa schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 05:34:
@dominic het aantal maandelijkse streams op "echte" platformen ligt bij mij een stuk hoger dan op Soundcloud. Spotify heeft een immens bereik, waar Soundcloud toch iets voor de liefhebber blijft..
Probeer het gewoon, als je in de algoritmen geraakt ben je vertrokken, zeker als je frequent released...
NvmVerwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:47:
Een ode aan een killer klassieker:
[ Voor 7% gewijzigd door HenkDePoema op 16-12-2021 17:22 ]
Helaas nog geen soundcloud link dus daarom maar even youtube en spotify
afspeellijst (eerste 2 van Orlando, andere 2 van moi)
https://open.spotify.com/...si=aPJAUKKdTMy5j99l_Z_MeA
https://www.ericasynths.l...k-series/black-hole-dsp2/
Wát een ding!
Een kwartier doodlen werd een uur en opeens was het bijna 12 uur 's nachts.
Ik vond tot nu toe het geluid van mijn modular soms wat hard, wat levenloos. Super toffe quirky klanken, mooie patronen, maar het miste echt iets. Ik hark die Black Hole DSP er tussen en echt, de simpelste gemoduleerde sine wave word opeens een feest om naar te luisteren. (Waarmee ik meteen de reverbs van mijn Super Disting eens aan het uittesten ben geslagen. Ik blijf een haat-liefde verhouding met dat ding hebben. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar wát een pokke klein scherm en onhandige user-interface. Ik zal 'm niet snel weg doe, maar het gemiddelde Zwitserse zakmes is echt handiger in gebruik.)
De Stochastic Inspirator zou er ergens in januari, februari aan moeten komen. Ook super vet concept. Eigenlijk een random generator op basis van probability, echt een module om te *spelen*, niet statisch in te zetten:
https://www.stochasticins...tic-inspiration-generator
Deze demo:
YouTube: Stochastic Inspiration Generator demo 1
Kijk er nu al naar uit...
Last bot nut least, komen als het goed is volgende week mijn ADDAC granular/looper en quantizer binnen en dan is het voor nu even compleet. (Ondertussen wel een budget aan het afspreken met mezelf en vanaf nu enerzijds iets gerichter modules kopen, anderzijds bewust op zoek naar de goedkope quirky modules die bijna niemand heeft.)
Alleen blindplates. Daar word ik dus echt chagrijnig van. F*ck 1U Intellijel blind plates van 4hp voor €5,- oid.
Misschien dat ik toch een keer lomp doe en gewoon 50 stuks printplaat aan schaf bij jlpcb, of kijk of lexan een beetje te gebruiken is. (Het schijnt vrij makkelijk op maat te snijden en boren zijn.)
Maar goed, kerstvakantie komt er bijna aan, mijn 2 Thon koffers (verwacht ik maandag binnen) bieden genoeg ruimte voor alle modules die ik nu heb en mijn nieuwe kast zal ergens in januari komen. Yay!
[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 16-12-2021 13:30 ]
Wat ga je er mee doen? Is het enkel ter afdekking of wil je er ook modules in stoppen? Je kan namelijk voor niet al te veel geld bij de bouwmarkt aluminium platen halen en deze zijn vrij makkelijk met een stanleymes op maat snijden. Bij de dikkere platen is dat wat lastiger maar als het enkel ter afdekking is kan je ook 1mm dik halen en dat is heel makkelijk te snijden en te buigen.unezra schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:28:
Alleen blindplates. Daar word ik dus echt chagrijnig van. F*ck 1U Intellijel blind plates van 4hp voor €5,- oid.
Misschien dat ik toch een keer lomp doe en gewoon 50 stuks printplaat aan schaf bij jlpcb, of kijk of lexan een beetje te gebruiken is. (Het schijnt vrij makkelijk op maat te snijden en boren zijn.)
Prijzen vallen erg mee. Voor minder dan een 10 euro heb je dan al snel 200HP aan plates.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Het is echt puur ter afdichting zolang er nog geen modules op die plek zitten. Een paar met leuk design en/of see-through vind ik wel leuke aankleding, maar de rest mag gewoon simpel zijn. (Ik heb nu ook al een stapel Doepfer alu blindplates, die zijn relatief betaalbaar.)ChojinZ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:04:
[...]
Wat ga je er mee doen? Is het enkel ter afdekking of wil je er ook modules in stoppen? Je kan namelijk voor niet al te veel geld bij de bouwmarkt aluminium platen halen en deze zijn vrij makkelijk met een stanleymes op maat snijden. Bij de dikkere platen is dat wat lastiger maar als het enkel ter afdekking is kan je ook 1mm dik halen en dat is heel makkelijk te snijden en te buigen.
Prijzen vallen erg mee. Voor minder dan een 10 euro heb je dan al snel 200HP aan plates.
Std. is 1.8mm geloof ik, ik zat ook al te denken aan lexan. Schijnt ook goed snijbaar te zijn, maar ik zit een beetje met de breukgevoeligheid. (As in, ik moet er gaten in kunnen boren en er een keer tegenaan kunnen tikken zonder dat het meteen in delen in de kast ligt.)
Andere optie waar ik aan dacht is dit:
https://cart.jlcpcb.com/q...&businessType=pcbGoodFile
En dan deze files:
https://github.com/barito...k-Fiberglass-Blank-Panels
Eigenlijk super betaalbaar (zeker bij grotere aantallen word de stuksprijs belachelijk laag), maar ik heb er geen ervaring mee en om nu een kleine order te doen, vind ik wat zonde van de setup, handling en verzendingskosten. (Ander ding is dat ik nog geen 1U Gerber files heb kunnen vinden, maar eventueel is dat nog op te lossen door de std. maat te bestellen zonder boorgaten.)
Heb ook al zitten denken aan het kopen van een paar Doepfer A-100 B42 (42hp) blind plates en die verder op maat zagen en boren:
https://www.thomann.de/nl/doepfer_a_100_b42.htm
Maar ja, dan kan ik misschien net zo goed meteen alu of lexan kopen en dat zagen. Da's nog goedkoper.
In eerste instantie heb ik bijna 600hp aan 3U en iets minder dan 300hp aan 1U Intellijel nodig. (En losse 1U Intellijel blind plates zijn echt belachelijk duur. €5,- voor 2 en 4hp.)
https://www.hornbach.nl/s...nium/7297043/artikel.htmlunezra schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:13:
[...]
In eerste instantie heb ik bijna 600hp aan 3U en iets minder dan 300hp aan 1U Intellijel nodig. (En losse 1U Intellijel blind plates zijn echt belachelijk duur. €5,- voor 2 en 4hp.)
Mocht het te dun zijn: platen kan je vrij eenvoudig aan elkaar lijmen met secondenlijm. Werkt uitermate goed weet ik uit ervaring!
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Hahahaha! Dat is idd ook een leuke oplossing.ChojinZ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:27:
[...]
https://www.hornbach.nl/s...nium/7297043/artikel.html
Mocht het te dun zijn: platen kan je vrij eenvoudig aan elkaar lijmen met secondenlijm. Werkt uitermate goed weet ik uit ervaring!
Tja, ergens is het belachelijk cheapskaten. Niets willen uitgeven voor blindplates maar je hand niet omdraaien voor een module van €200. Tegelijkertijd, blindplates zijn zo van die dingen waarvan uiteindelijk veruit de meesten tijdelijk in je systeem zitten. Op een paar filler plates na.
Voor die filler plates wil ik best wat meer betalen, voor die dingen is een leuk design ook tof. Voor die dingen die (ook al is dat een paar jaar) in de basis een tijdelijk karakter kennen, not so much.
Mgoed, primair twijfel ik dus over jlpcb of lexan. Als iemand daar ervaring mee heeft...
Is het cheapskaten? Of worden we gewoon genaaid met prijzen van 5 euro per 2 HP?unezra schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:34:
[...]
Tja, ergens is het belachelijk cheapskaten. Niets willen uitgeven voor blindplates maar je hand niet omdraaien voor een module van €200.
Hahahahaha!ChojinZ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:08:
[...]
Is het cheapskaten? Of worden we gewoon genaaid met prijzen van 5 euro per 2 HP?
Daar heb je denk ik idd een punt.
Eurorack lijkt wat dat betreft een beetje 2 gezichten te kennen.
Aan de ene kant de serieus toffe dingen voor een prijs die hoog ligt, maar waarbij je redelijkerwijs kunt concluderen dat het product niet duur is. (Want kleine oplage, hoge R&D kosten, etc.)
Aan de andere kant een aantal fabrikanten die sommige producten die qua fabrikage echt niet meer dan een cent kosten, misschien 2, maar die vervolgens voor €5,- per stuk worden verkocht. (Bijna alsof Intellijel op die manier probeert te pushen modules te kopen, omdat blankplates zo duur zijn dat het in gevallen bijna interessanter word de ruimte op te vullen met een module.)
(Tegelijkertijd, Mosaic 1U maakt heel toffe modules voor redelijke bedragen en de Intellijel Noise Tools 1U is verhoudingsgewijs, helemaal geen dure module. Ladik schijnt ook heel leuk te zijn voor het geld en dan zijn er nog wat kleinere fabrikanten die heel leuke dingen maken, zoals Feedback Modules, etc.)
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 18-12-2021 13:00 ]
*lol*Yalopa schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:59:
Steek geen geld in die blinds, we weten allemaal dat die gaten in no time opgevuld gaan zijn met leuk spul .
Ik mag hopen dat dát nog een paar jaar gaat duren...
Van de 420hp die ik nu heb, heb ik nog iets van 50hp over (als mijn ADDAC spul binnen is), maar in januari komt daar eindelijk mijn grote kast á 504hp 3U en 336hp 1U bij. Ik ben niet van plan die in dezelfde tijd per hp te vullen. Dat vind mijn banksaldo niet geweldig en dan moet ik ergens in augustus wéér een nieuwe kast bestellen. (Qua ruimte kan ik er nog wel een paar HP bij klussen.)
Onmisbaar, echt perfect ontwerp, maar €35 voor een doosje van 100 stuks...
Vandaag donderde er een tussen vloerbedekking en muur. €0,35 voelt dan toch opeens als veel.
(En die dingen gaan stieken best hard. Ik heb een 2e doosje op de plank liggen want de bodem van mijn eerste doosje van 100 kwam opeens net iets te rap in zicht.)
Een van de voordelen van knurlies: Je kunt er fijn je pink op laten rusten als je aan een knop draait of een kabel in prikt. Het zijn echt heel fijne handsteuntjes.
Deze week toch ook maar een lading (14 stuks) threaded strips besteld. Het gekloot met schuifmoeren zoals in mijn Behringer Rack kits zitten ben ik zat. Waarom dan geen TipTop Happy Ending kit? Eigenlijk vooral omdat al mijn 19" 84hp's nu Behringer zijn en daarmee de PSU's netjes aan 1 kant.
Oh ja, en mijn kast, die komt in januari. \0/
Nog maar een downtempo nummer, dit keer zonder retro hintje..
Daw: Reason 11
Synths:
Spire
VPS Avenger
Serum
Mix:
Softube Tape
Master:
Clipper
Ozone 9
Normaalgesproken gebruik ik die van Reason; Radical Piano, echter kwam ik deze tegen in VPS Avenger. Moest er wel een hoop low/mid uit wegdraaien maar al met al een erg mooie. De sustain is net wat helderder dan Radical Piano en dat sprak me wel aan.Danny?! schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:27:
Heerlijk weer @dominic! Wat voor piano gebruik je? Deze klinkt erg lekker.
Dit was mijn track, het was dus de bedoeling dat je een track maakte met hun vocaal. Super blij mee

Nice! 1199 Euro bespaard 😉Sustain schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:50:
Kreeg net een mailtje dat ik Komplete 13 Ultimate heb gewonnen met een competitie op Metapop![]()
Dit was mijn track, het was dus de bedoeling dat je een track maakte met hun vocaal. Super blij mee
Precies! Die Komplete Kontrol S49 mk2 prijs was ook nog wel leuk geweest aangezien ik nogsteeds de oude versie heb maar ik ben al lang blij, ik ben in ieder geval tot de kerst zoet met al mijn nieuwe software
Het is kerst, dus even wat meer muzikaal dan normaal.
Daw: Reason 11
Piano: VPS Avenger
Mastering: Ozone 9
Ik probeer zo veel mogelijk bij Ableton of gratis VST’s te blijven. Ik gebruik meestal Grand Piano van Ableton of Quiet Piano van Quiet Music. Misschien dat ik in de toekomst ga investeren een betere. Eerst m’n skills wat opvijzelen.dominic schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:12:
[...]Normaalgesproken gebruik ik die van Reason; Radical Piano, echter kwam ik deze tegen in VPS Avenger. Moest er wel een hoop low/mid uit wegdraaien maar al met al een erg mooie. De sustain is net wat helderder dan Radical Piano en dat sprak me wel aan.
Bv een pianoroll en noten etc? In de OP zie ik een link over muziek theorie, mss die eens doornemen? Of valt dat allemaal wel mee?
Nu uiteraard nog inlezen wat ik nog meer nodig heb (wbt hardware)
en ik heb een 3.5 -> lightning gekocht zodat ik mijn airpods max wireless kan gebruiken, kan dat dan een prima oplossing voor headphone zijn? (ding kan dan 48000 hz aan) gedeeltelijk lossless
macbook pro 2021 max
[ Voor 21% gewijzigd door TweakerVincent op 25-12-2021 12:56 ]
Met een theoretische achtergrond gaat het allemaal een stuk sneller en makkelijker, dat sowieso. Dat heb ik bijvoorbeeld totaal niet en moet op gehoor akkoorden bij elkaar zoeken, waarbij iemand met de kennis dat op automatisme achter elkaar inklapt.TweakerVincent schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:55:
Ik wil beginnen met FL Studio op mijn macbook. Erg enthousiast om een nieuwe hobby te beginnen, wat video's etc bekeken. Echter heb ik geen enkele muzikale achtergrond. Loop ik dan straks tegen zaken op?
Bv een pianoroll en noten etc? In de OP zie ik een link over muziek theorie, mss die eens doornemen? Of valt dat allemaal wel mee?
Daarbij ben ik ook nog eens niet muzikaal aangelegd en kan gewoon niks bedenken. Maar ik vind het wel heel erg leuk om bijvoorbeeld een midi-bestand te downloaden van een bestaand nummer, die in FL Studio helemaal afpellen tot losse scores en weer helemaal opnieuw op te bouwen met VST-instrumenten. Dan vind ik het de sport om met een uit het orgineel gesloopte vocal zo dichtbij mogelijk bij het origineel te komen, of juist er een hele eigen touch aan te geven in een remix.
Ik wil maar zeggen: zelfs als je niets kunt dan denk ik dat je er een boel plezier uit haalt als het je nu al leuk lijkt
Leuk! Dat je (nog) geen muzikale achtergrond hebt maakt niet veel uit. Ik zou beginnen met de demo van FL Studio te downloaden om te kijken of je het daadwerkelijk leuk vindt en of de software je ligt.TweakerVincent schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:55:
Ik wil beginnen met FL Studio op mijn macbook. Erg enthousiast om een nieuwe hobby te beginnen, wat video's etc bekeken. Echter heb ik geen enkele muzikale achtergrond. Loop ik dan straks tegen zaken op?
Nu uiteraard nog inlezen wat ik nog meer nodig heb (wbt hardware)
en ik heb een 3.5 -> lightning gekocht zodat ik mijn airpods max wireless kan gebruiken, kan dat dan een prima oplossing voor headphone zijn? (ding kan dan 48000 hz aan) gedeeltelijk lossless
macbook pro 2021 max
De piano roll ga je zeker veel gebruiken maar uiteindelijk is het gewoon een horizontale piano met 12 noten die zich herhalen. Als je wat complexere muziek gaat maken is het handig om wat muziek theorie kennis op te doen zodat je makkelijk akkoorden en melodieën kan schrijven maar dat komt later pas (naar mijn mening) te veel theorie leren als beginner kan demotiverend werken, een beetje aanklooien met de software en wat simpele beats maken om het gevoel in je vingers te krijgen was voor mij de beste manier om te beginnen maar dat is voor iedereen anders. Ik merk vaak ook dat mensen theorie leren wat ze nog niet echt kunnen toepassen omdat ze de basis kennis missen.
Qua hardware heb je nu echt nog niks nodig. Uiteindelijk als je zeker weet dat je dit leuk vindt kan je upgraden naar studio headphones icm een audio interface, of een monitor (studio speakers, geen beeldscherm) setup en zou je een midi keyboard aan kunnen schaffen om het muziek schrijf proces iets intuïtiever te maken. Voor nu is het belangrijkste om de software te leren kennen.
En het belangrijkste is natuurlijk dat je het leuk vindt, dan gaat het leren ook heel snel en gemakkelijk. Ook als je een beetje handig bent met software in het algemeen (dat zijn de meeste Tweakers wel gok ik) helpt dat enorm. En je kunt hier natuurlijk altijd vragen stellen
Super nice! Die VPS Avenger piano's hebben dat nostalgische geluid wat perfect bij je score past. Schrijf je de scores met een midi keyboard of teken je ze in de piano roll? Je zou nog iets meer gebruik kunnen maken van crescendo's & diminuendo's. Je velocity verschillen dienen nu vooral als transities maar ze kunnen ook werken om meer diepte te creëren. Maar zoals het nu is klinkt het ook mooi!dominic schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:07:
[Soundcloud: Minor Sea by Dominic Bout]
Het is kerst, dus even wat meer muzikaal dan normaal.
Daw: Reaon 11
Piano: VPS Avenger

tof! Ik heb de demo gedownload en mooi dat je daar echt veel mee kan behalve opslaanDennisdn schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:24:
[...]
Met een theoretische achtergrond gaat het allemaal een stuk sneller en makkelijker, dat sowieso. Dat heb ik bijvoorbeeld totaal niet en moet op gehoor akkoorden bij elkaar zoeken, waarbij iemand met de kennis dat op automatisme achter elkaar inklapt.
Daarbij ben ik ook nog eens niet muzikaal aangelegd en kan gewoon niks bedenken. Maar ik vind het wel heel erg leuk om bijvoorbeeld een midi-bestand te downloaden van een bestaand nummer, die in FL Studio helemaal afpellen tot losse scores en weer helemaal opnieuw op te bouwen met VST-instrumenten. Dan vind ik het de sport om met een uit het orgineel gesloopte vocal zo dichtbij mogelijk bij het origineel te komen, of juist er een hele eigen touch aan te geven in een remix.
Ik wil maar zeggen: zelfs als je niets kunt dan denk ik dat je er een boel plezier uit haalt als het je nu al leuk lijkt
Ah mooi dat ik nu nog niks nodig heb, zo'n midi keyboard leek me wel handig maar mss nog even mee wachten.Sustain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:35:
[...]
Leuk! Dat je (nog) geen muzikale achtergrond hebt maakt niet veel uit. Ik zou beginnen met de demo van FL Studio te downloaden om te kijken of je het daadwerkelijk leuk vindt en of de software je ligt.
De piano roll ga je zeker veel gebruiken maar uiteindelijk is het gewoon een horizontale piano met 12 noten die zich herhalen. Als je wat complexere muziek gaat maken is het handig om wat muziek theorie kennis op te doen zodat je makkelijk akkoorden en melodieën kan schrijven maar dat komt later pas (naar mijn mening) te veel theorie leren als beginner kan demotiverend werken, een beetje aanklooien met de software en wat simpele beats maken om het gevoel in je vingers te krijgen was voor mij de beste manier om te beginnen maar dat is voor iedereen anders. Ik merk vaak ook dat mensen theorie leren wat ze nog niet echt kunnen toepassen omdat ze de basis kennis missen.
Qua hardware heb je nu echt nog niks nodig. Uiteindelijk als je zeker weet dat je dit leuk vindt kan je upgraden naar studio headphones icm een audio interface, of een monitor (studio speakers, geen beeldscherm) setup en zou je een midi keyboard aan kunnen schaffen om het muziek schrijf proces iets intuïtiever te maken. Voor nu is het belangrijkste om de software te leren kennen.
En het belangrijkste is natuurlijk dat je het leuk vindt, dan gaat het leren ook heel snel en gemakkelijk. Ook als je een beetje handig bent met software in het algemeen (dat zijn de meeste Tweakers wel gok ik) helpt dat enorm. En je kunt hier natuurlijk altijd vragen stellen![]()
[...]
Super nice! Die VPS Avenger piano's hebben dat nostalgische geluid wat perfect bij je score past. Schrijf je de scores met een midi keyboard of teken je ze in de piano roll? Je zou nog iets meer gebruik kunnen maken van crescendo's & diminuendo's. Je velocity verschillen dienen nu vooral als transities maar ze kunnen ook werken om meer diepte te creëren. Maar zoals het nu is klinkt het ook mooi!
Ben developer dus technisch zit het wel goed
De piano heb ik op keyboard ingespeeld, simpelweg omdat je met intekenen niet subtiliteiten erin krijgt die je 'voelt' tijdens spelen. Uiteraard wel quantized en meerdere takes (want ik heb helaas maar twee handen 😉) maar met name de velocities en lengtes van noten wil ik laten zoals ingespeeld.Sustain schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:35:
[...]
Super nice! Die VPS Avenger piano's hebben dat nostalgische geluid wat perfect bij je score past. Schrijf je de scores met een midi keyboard of teken je ze in de piano roll? Je zou nog iets meer gebruik kunnen maken van crescendo's & diminuendo's. Je velocity verschillen dienen nu vooral als transities maar ze kunnen ook werken om meer diepte te creëren. Maar zoals het nu is klinkt het ook mooi!
De cello op links ook ingespeeld, modwheel voor tremolo.
De rest is ingetekend (Bas, strijkers, hoorns)
Ook ik heb geen muzikale achtergrond. Door veel te lezen en video’s te kijken kom je aardig op weg is mijn ervaring.TweakerVincent schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:55:
Probeer eerst zoveel mogelijk DAWs uit voordat je er eentje aanschaft, tenzij het geld op je rug groeit.
Deze zou goed geschikt zijn voor FL Studio (op de mac en windows)?
AKAI Professional MPK Mini MK3 https://www.thomann.de/nl...u_wI6FvVqZJRoCPuAQAvD_BwE
ik las alleen dat in 2021 niet alles meer kunt programmeren?
Of zijn er betere? Zo'n kleintje lijkt me wel handig, En via bluetooth kan zeker niet? (is wss vloeken in de kerk?)
[ Voor 17% gewijzigd door TweakerVincent op 26-12-2021 00:11 ]
Prijs kwaliteit is het prima maar je moet er niet te veel van verwachten. De keys voelen goedkoop aan en zijn kleiner dan normale keys. De drumpads zijn iets wat ongevoelig en de knobs zijn klein dus heb je er wat minder grip op. De keys gaan naar mijn ervaring ook niet erg lang mee, bij mij gingen de eerste toetsen na ongeveer een jaar dagelijks gebruik stuk. Vaak was het makkelijk te fixen door hem open te schroeven en de connectors van de keys met wat isopropyl alcohol schoon te maken. Nog ongeveer een jaar later gebeurde het echter steeds vaker en toen heb ik de keys er af gehaald en er een "drum machine" van gemaakt:TweakerVincent schreef op zondag 26 december 2021 @ 00:10:
Zo'n midi keyboard lijkt me wel leuk om te kopen voor mijn nieuwe hobby (beginner dus zie posts hierboven)
Deze zou goed geschikt zijn voor FL Studio (op de mac en windows)?
AKAI Professional MPK Mini MK3 https://www.thomann.de/nl...u_wI6FvVqZJRoCPuAQAvD_BwE
ik las alleen dat in 2021 niet alles meer kunt programmeren?
Of zijn er betere? Zo'n kleintje lijkt me wel handig, En via bluetooth kan zeker niet? (is wss vloeken in de kerk?)

Ik had tegen die tijd ook al een betere keyboard, ik gebruikte de Akai MPK eigenlijk puur om geluiden te previewen tijdens het sound-designen
Maar als beginner is het wel een prima keyboard om mee te leren wat MIDI is en hoe je automations kan opnemen met de knoppen etc. Alleen echte piano stukken spelen op dit kleine toetsenbordje hoef je niet te verwachten. Wat nog wel handig is om te weten is dat MIDI keyboards dus geen geluiden maken. Het is alleen een signaal die naar bijvoorbeeld jouw DAW (FL Studio) wordt gestuurd en die zegt dat jij de noot C5 hebt ingedrukt en hoe hard jij deze hebt ingedrukt en in FL Studio heb jij dan je software synthesizer of een audio sample geladen en die wordt dan getriggered. Het is dus niet zo dat bepaalde MIDI keyboards betere geluiden hebben oid.
Edit: Je vraag over dat je er in 2021 niet alles meer mee kan programmeren snap ik niet helemaal. Als je deze icm FL Studio gaat gebruiken ga je dus puur noten informatie naar FL sturen, MIDI is redelijk tijdloos. Bluetooth is denk ik niet handig, zelfs een kleine delay maakt het erg moeilijk om in een ritme te blijven tijdens het spelen. De Akai MPK heeft in iedergeval geen bluetooth optie uit zichzelf, er bestaan vast wel wat usb bluetooth adapters die het process draadloos kunnen maken maar ik denk niet dat het fijn werkt, maar wie weet zijn er hier Tweakers met andere ervaringen/meningen
[ Voor 11% gewijzigd door Sustain op 26-12-2021 01:07 ]
dank voor je uitgebreide post! Ik verwacht ook geen topkwaliteit maar een beginners setup ding die best kapot mag na een jaar oid. Ik weet dat het geen geluid maakt.Sustain schreef op zondag 26 december 2021 @ 01:01:
[...]
Prijs kwaliteit is het prima maar je moet er niet te veel van verwachten. De keys voelen goedkoop aan en zijn kleiner dan normale keys. De drumpads zijn iets wat ongevoelig en de knobs zijn klein dus heb je er wat minder grip op. De keys gaan naar mijn ervaring ook niet erg lang mee, bij mij gingen de eerste toetsen na ongeveer een jaar dagelijks gebruik stuk. Vaak was het makkelijk te fixen door hem open te schroeven en de connectors van de keys met wat isopropyl alcohol schoon te maken. Nog ongeveer een jaar later gebeurde het echter steeds vaker en toen heb ik de keys er af gehaald en er een "drum machine" van gemaakt: [Afbeelding]
Ik had tegen die tijd ook al een betere keyboard, ik gebruikte de Akai MPK eigenlijk puur om geluiden te previewen tijdens het sound-designenDit is trouwens ook de MPK mini mk2, de mk3 heeft dus misschien sommige van deze problemen niet meer.
Maar als beginner is het wel een prima keyboard om mee te leren wat MIDI is en hoe je automations kan opnemen met de knoppen etc. Alleen echte piano stukken spelen op dit kleine toetsenbordje hoef je niet te verwachten. Wat nog wel handig is om te weten is dat MIDI keyboards dus geen geluiden maken. Het is alleen een signaal die naar bijvoorbeeld jouw DAW (FL Studio) wordt gestuurd en die zegt dat jij de noot C5 hebt ingedrukt en hoe hard jij deze hebt ingedrukt en in FL Studio heb jij dan je software synthesizer of een audio sample geladen en die wordt dan getriggered. Het is dus niet zo dat bepaalde MIDI keyboards betere geluiden hebben oid.
Edit: Je vraag over dat je er in 2021 niet alles meer mee kan programmeren snap ik niet helemaal. Als je deze icm FL Studio gaat gebruiken ga je dus puur noten informatie naar FL sturen, MIDI is redelijk tijdloos. Bluetooth is denk ik niet handig, zelfs een kleine delay maakt het erg moeilijk om in een ritme te blijven tijdens het spelen. De Akai MPK heeft in iedergeval geen bluetooth optie uit zichzelf, er bestaan vast wel wat usb bluetooth adapters die het process draadloos kunnen maken maar ik denk niet dat het fijn werkt, maar wie weet zijn er hier Tweakers met andere ervaringen/meningen
Een echte 45 key ga ik denk niet gebruiken in het begin want ik kan geen piano spelen enzo.
Ik heb wat reviews op youtube gekeken en daar kwam deze elke keer terug
Ga ik naar kijken! Ik wil liever nieuw, maar idd goed idee 2e hands!Yalopa schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:12:
Kijk ook eens naar Novation voor midi keyboards, heel mooi spul voor niet al teveel geld. Een 2de tip die ik je graag geef om het betaalbaar te houden.. Er zijn er veel die deze hobby starten, veel van hen haken af, sommigen groeien uit hun eerste gear en gaan voor beters.. Beiden gooien hun spul op de 2de hands markt.
Interessant via BT maar je hebt een heel goed punt dat je dan alsnog een kabel nodig hebt. Dus dat wordt hem nietDanny?! schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:37:
MIDI kan via BT lees ik net. Maar of het praktisch is. In de meeste gevallen wordt het MIDI apparaat gevoed via USB, dus zal je alsnog een voeding aan je MIDI apparaat moeten aansluiten (als die mogelijkheid er is). Leesvoer: https://thomasgerbrands.m...uetooth-midi-54a3dc633052
Mooi!Yalopa schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:51:
Ik gok dat je geen problemen gaat hebben met die MacBook, zelf heb ik een 7 jaar oude iMac met Logic, en dat gaat ook, mists wat aandachtspunten
Zojuist de mk3 mini akai besteld voor 84 euro. Geen geld
Op- en/of aanmerkingen zijn van harte welkom.
DAW: Ableton Live 11
Sounds/synths: Stock Ableton
Oh ja, geen genre ingevuld, want ik heb geen idee waar dit onder valt.
[ Voor 7% gewijzigd door Danny?! op 26-12-2021 16:39 ]
https://www.izotope.com/en/lp/izotope-ni-holiday.html
Er bleek van de sessie van gisteren nog wat in de buffer van mijn ADDAC112 VC Looper & Granular Sampler te zitten. (Basically wat MI Rings.) Beetje zitten rommelen met de resonance knoppen van de MI Blades en dan krijg je herrie die niet noodzakelijkerwijs mooi is, maar wel instant een van de dingen waar ik naar op zoek ben. Beetje de spooky wooky shizzle die je in musea bij installaties tegen komt.
Zoals ik gisteren aan mijn schoonvader vertelde: "Het ziet er ingewikkeld uit ... en dat is het ook."