How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 15:12
apNia schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Hardcore. Ik wist er echt geen een. Zodra het realistisch klinkt roep ik Linndrum, en zodra het analoog klinkt roep ik 808 of 909.
De Volca drum haalde ik er wel uit maar die heb ik zelf ook dus makkelijk herkenbaar. De 909 klonk als nieuw en er is maar 1 fabrikant die als nieuw klinkende 909's en 808's maakt en dat is Behringer. :+

Maar... dacht ook tot 2 keer toe een elektron cycles te horen. Maar die zat er niet tussen... :D

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 21:04

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

ChojinZ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:55:
[...]

De Volca drum haalde ik er wel uit maar die heb ik zelf ook dus makkelijk herkenbaar. De 909 klonk als nieuw en er is maar 1 fabrikant die als nieuw klinkende 909's en 808's maakt en dat is Behringer. :+

Maar... dacht ook tot 2 keer toe een elektron cycles te horen. Maar die zat er niet tussen... :D
Yeah de 909 fout maakte ik, want ik kon er niet uithalen dat 'ie als nieuw klonk. Waar hoorde je dat aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
apNia schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:57:
[...]

Yeah de 909 fout maakte ik, want ik kon er niet uithalen dat 'ie als nieuw klonk. Waar hoorde je dat aan?
De originele klinken over het algemeen wat 'wonky' wat voornamelijk door ouderdom komt. Nu zijn er zat clones maar die klinken niet helemaal als het origineel. Als je bv luisterd naar de TR09 dan komt deze wel in de buurt maar het verschil is toch groot genoeg om ze uit een blinde test te halen.

De enige die gelijk klinkt als het origineel is de behringer. Alleen behringers klinken niet wonky maar zuiver. En dus: klinkt het als het origineel maar zijn ze niet wonky: kans is dan groot dat het een behringer is.

Dat, of mijn gok was gewoon geluk en overschat ik mijn gehoor en kennis. :P

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170423

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Dennis585 - The Moonlight Sonata Full

De Moonlight Sonata is en blijft een van mijn favorieten.

Ik wil graag een nieuw nummer maken. Iemand ideeën voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Anoniem: 170423 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:10:
[YouTube: Dennis585 - The Moonlight Sonata Full]

De Moonlight Sonata is en blijft een van mijn favorieten.

Ik wil graag een nieuw nummer maken. Iemand ideeën voor mij?
Je muziektheorie is duidelijk een flinke stap voorwaards gegaan, nice hoor Dennis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Al even geleden dat ik hier iets poste van mijn neoclassieke tracklist "The Manor".

Zojuist toch maar het nummer waarvan ik de basis vorig jaar september op vakantie in Frankrijk componeerde op SoundCloud gezet. Af is het nooit, het is me eigenlijk te kort, -tig dingen op aan te merken maar fin, voor nu is het af. :)

Toestemming nodig voor bekijken van Soundcloud

Op deze plek staat ingesloten content die van Soundcloud afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat Soundcloud persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op Soundcloud
France by Harmen

Het intro is, hoewel als het het hoort het mogelijk wat vergezocht lijkt, geïnspireerd door Ludovido Einaudi's Twice:
YouTube: Twice

Op naar de volgende compositie waar ik me hoop te laten inspireren door Einaudi's ensemble in zijn Royal Albert Hall concert (YouTube: Ludovico Einaudi - THE ROYAL ALBERT HALL CONCERT ( 2010 )) en Hadiqat Al Umma's Once Upon A Time (http://sadik.nl/once-upon-a-time-hadiqat-al-umma).

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:46
Voor de C64 liefhebbers:

YouTube: Cybernoid II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:20:
Al even geleden dat ik hier iets poste van mijn neoclassieke tracklist "The Manor".

Zojuist toch maar het nummer waarvan ik de basis vorig jaar september op vakantie in Frankrijk componeerde op SoundCloud gezet. Af is het nooit, het is me eigenlijk te kort, -tig dingen op aan te merken maar fin, voor nu is het af. :)

[Soundcloud: France by Harmen]

Het intro is, hoewel als het het hoort het mogelijk wat vergezocht lijkt, geïnspireerd door Ludovido Einaudi's Twice:
YouTube: Twice

Op naar de volgende compositie waar ik me hoop te laten inspireren door Einaudi's ensemble in zijn Royal Albert Hall concert (YouTube: Ludovico Einaudi - THE ROYAL ALBERT HALL CONCERT ( 2010 )) en Hadiqat Al Umma's Once Upon A Time (http://sadik.nl/once-upon-a-time-hadiqat-al-umma).
Ik vind het altijd erg knap wat jij weet te maken. Dikke respect daarvoor! _/-\o_

Maar hoe start je zoiets? Waar begin je? en hoe kom je tot de keuze van instrumenten? Hoe bepaal je de akkoorden schema's/ hoe stem je die op elkaar af?

Zou graag wat meer willen weten over jou creatieve proces. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:26:
[...]
Ik vind het altijd erg knap wat jij weet te maken. Dikke respect daarvoor! _/-\o_
:) Thnx!
Maar hoe start je zoiets? Waar begin je? en hoe kom je tot de keuze van instrumenten? Hoe bepaal je de akkoorden schema's/ hoe stem je die op elkaar af?

Zou graag wat meer willen weten over jou creatieve proces. :)
Phoe. Dit is denk ik het best te vertellen aan de hand van hoe "The Manor" (zowel de playlist als het gelijknamige nummer) is ontstaan.

Voor al die tracks begon het bij een stuk van Einaudi (ik meen Night of Logos) waarvan ik dacht dat het in F-Dorian geschreven was. Bleek later niet zo te zijn, maar de toonsoort was toen iig voor het eerste nummer bepaald. :) (Dit zijn 2 stukken die ik, tijdens mijn pianolessen, heb geprobeerd van papier te leren spelen.)

Night: YouTube: Ludovico Einaudi - Night (Official Video)
Logos: YouTube: Logos

Instrumenten zijn deels bepaald door het ensemble dat hij bij zijn Royal Albert Hall concert bij zich had:
YouTube: Ludovico Einaudi - THE ROYAL ALBERT HALL CONCERT ( 2010 )

Sowieso moest er dus piano in zitten (da's ook mijn basis), met strijkers. Daarnaast heb ik een enorm zwak voor pauk, dus die er sowieso ook in. Later accordeon omdat daar vroeger (toen ik 6 of 7 was) mijn muzikale reis is begonnen.

Fin, basis instrumenten en toonsoort bepaald.

Daarna is het per nummer allemaal een beetje anders gegaan. Het ene nummer improviseerde ik een pianoloopje dat me beviel, een ander nummer had ik juist een ritme in mijn hoofd (al dan niet geïnspireerd op, zoals "France" dat door Twice is geïnspireerd) of een stukje strijkers.

Twice: YouTube: Twice

Zo bouw ik eigenlijk blokje voor blokje door. Paar noten melodie er bij, dan wat ondersteunend, soms een instrument dat ik er even uit wil laten knallen (zoals bij The Hills rond 2:24 https://soundcloud.com/hp...m_campaign=social_sharing waar ik een sax "hoorde" die ik er lekker overheen heb laten tetteren) soms een instrument er bij (of zoals in een aantal stukken, artificiële zang, het zijn allemaal VST's), wat improviseren en de nodige happy accidents en dan staat er uiteindelijk (met het nodige knip en plakwerk) een paar minuten muziek.

Daarna is het schaven, schaven, schaven. Vaak laat ik de fx in eerste instantie uit en luister ik naar de melodie, maak aantekeningen (in de partituur), luister of stukken te kort of te lang zijn, de melodielijnen goed in elkaar overlopen, er dingen raar of juist heel fijn zijn, etc. Ergens in dat proces zet ik de fx een keer aan om te kijken hoe het eindresultaat gaat klinken (fx zijn ook echt niet meer dan een dikke church reverb op de eindtrap), test ik het over 2 verschillende systemen (beiden op mijn laptop aangesloten), 2 koptelefoons, etc. In die fase tweak ik tot nu toe ook pas vaak echt de expressie van de instrumenten. Beetje mf hier, beetje ff daar, soms wat ppp, etc. (Ik schrijf volledig in notenschrift, vooralsnog Presonus Notion, maar de VST's hangen in Studio One.)

Ergens op een bepaald moment ben ik het zat. Wil ik door naar een volgend stuk. Ben ik effectief klaar en nooit 100% tevreden, maar denk ik wel "het is mooi geweest" en dan is het nog 1x op record en play drukken, .wav er van maken, normalize, naar .mp3 en op SoundCloud. :)

Dit is een beetje hoe het tot nu toe is gegaan, wat betreft het neoklassiek werk in de stijl van The Manor. Mijn eurorack experimenten zijn een heel stuk experimenteler. Daar bedenk ik een patch, klooi d'r wat mee aan en zet dan in 1 take iets neer dat het dan ook meteen is. Patch d'r uit. Volgende keer een nieuwe patch. :) (Of ik moet net 2 takes willen doen.)

Waar ik nu al een tijdje mee in mijn hoofd zit is het combineren van die 2 werelden. Hoe weet ik nog niet precies, maar het stuk van Hadiqat Al Umma (http://sadik.nl/once-upon-a-time-hadiqat-al-umma) gecombineerd met een Einaudi-achtige klank, wat meer richting bijvoorbeeld The Tower: YouTube: Ludovico Einaudi - THE ROYAL ALBERT HALL CONCERT ( 2010 ) waar best stevige synth klanken onder zitten.

Vooralsnog componeer en improviseer ik nog steeds vooral in F-dorian, maar da's omdat ik vertrouwd ben met de toonsoort en het een fijne toonsoort vind. Geen must. Ook geen bewuste restrictie waar ik me per-sé aan wil houden, maar vooral een comfortabel startpunt.

Als je het interessant vind wil ik best een keer een van de partituren online zetten om een idee te krijgen van wat er achter zo'n nummer zit. Daar is het Tweakers Fotoalbum voor. :) (Of ik zet 'm op mijn persoonlijke website.)

Beantwoord dit je vraag een beetje? (En by all means, als je meer wil weten hoor ik het graag. Ik vind het een heel leuke vraag om te beantwoorden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:08:
[...]

:) Thnx!

[...]

Phoe. Dit is denk ik het best te vertellen aan de hand van hoe "The Manor" (zowel de playlist als het gelijknamige nummer) is ontstaan.

Voor al die tracks begon het bij een stuk van Einaudi (ik meen Night of Logos) waarvan ik dacht dat het in F-Dorian geschreven was. Bleek later niet zo te zijn, maar de toonsoort was toen iig voor het eerste nummer bepaald. :) (Dit zijn 2 stukken die ik, tijdens mijn pianolessen, heb geprobeerd van papier te leren spelen.)

Night: YouTube: Ludovico Einaudi - Night (Official Video)
Logos: YouTube: Logos

Instrumenten zijn deels bepaald door het ensemble dat hij bij zijn Royal Albert Hall concert bij zich had:
YouTube: Ludovico Einaudi - THE ROYAL ALBERT HALL CONCERT ( 2010 )

Sowieso moest er dus piano in zitten (da's ook mijn basis), met strijkers. Daarnaast heb ik een enorm zwak voor pauk, dus die er sowieso ook in. Later accordeon omdat daar vroeger (toen ik 6 of 7 was) mijn muzikale reis is begonnen.

Fin, basis instrumenten en toonsoort bepaald.

Daarna is het per nummer allemaal een beetje anders gegaan. Het ene nummer improviseerde ik een pianoloopje dat me beviel, een ander nummer had ik juist een ritme in mijn hoofd (al dan niet geïnspireerd op, zoals "France" dat door Twice is geïnspireerd) of een stukje strijkers.

Twice: YouTube: Twice

Zo bouw ik eigenlijk blokje voor blokje door. Paar noten melodie er bij, dan wat ondersteunend, soms een instrument dat ik er even uit wil laten knallen (zoals bij The Hills rond 2:24 https://soundcloud.com/hp...m_campaign=social_sharing waar ik een sax "hoorde" die ik er lekker overheen heb laten tetteren) soms een instrument er bij (of zoals in een aantal stukken, artificiële zang, het zijn allemaal VST's), wat improviseren en de nodige happy accidents en dan staat er uiteindelijk (met het nodige knip en plakwerk) een paar minuten muziek.

Daarna is het schaven, schaven, schaven. Vaak laat ik de fx in eerste instantie uit en luister ik naar de melodie, maak aantekeningen (in de partituur), luister of stukken te kort of te lang zijn, de melodielijnen goed in elkaar overlopen, er dingen raar of juist heel fijn zijn, etc. Ergens in dat proces zet ik de fx een keer aan om te kijken hoe het eindresultaat gaat klinken (fx zijn ook echt niet meer dan een dikke church reverb op de eindtrap), test ik het over 2 verschillende systemen (beiden op mijn laptop aangesloten), 2 koptelefoons, etc. In die fase tweak ik tot nu toe ook pas vaak echt de expressie van de instrumenten. Beetje mf hier, beetje ff daar, soms wat ppp, etc. (Ik schrijf volledig in notenschrift, vooralsnog Presonus Notion, maar de VST's hangen in Studio One.)

Ergens op een bepaald moment ben ik het zat. Wil ik door naar een volgend stuk. Ben ik effectief klaar en nooit 100% tevreden, maar denk ik wel "het is mooi geweest" en dan is het nog 1x op record en play drukken, .wav er van maken, normalize, naar .mp3 en op SoundCloud. :)

Dit is een beetje hoe het tot nu toe is gegaan, wat betreft het neoklassiek werk in de stijl van The Manor. Mijn eurorack experimenten zijn een heel stuk experimenteler. Daar bedenk ik een patch, klooi d'r wat mee aan en zet dan in 1 take iets neer dat het dan ook meteen is. Patch d'r uit. Volgende keer een nieuwe patch. :) (Of ik moet net 2 takes willen doen.)

Waar ik nu al een tijdje mee in mijn hoofd zit is het combineren van die 2 werelden. Hoe weet ik nog niet precies, maar het stuk van Hadiqat Al Umma (http://sadik.nl/once-upon-a-time-hadiqat-al-umma) gecombineerd met een Einaudi-achtige klank, wat meer richting bijvoorbeeld The Tower: YouTube: Ludovico Einaudi - THE ROYAL ALBERT HALL CONCERT ( 2010 ) waar best stevige synth klanken onder zitten.

Vooralsnog componeer en improviseer ik nog steeds vooral in F-dorian, maar da's omdat ik vertrouwd ben met de toonsoort en het een fijne toonsoort vind. Geen must. Ook geen bewuste restrictie waar ik me per-sé aan wil houden, maar vooral een comfortabel startpunt.

Als je het interessant vind wil ik best een keer een van de partituren online zetten om een idee te krijgen van wat er achter zo'n nummer zit. Daar is het Tweakers Fotoalbum voor. :) (Of ik zet 'm op mijn persoonlijke website.)

Beantwoord dit je vraag een beetje? (En by all means, als je meer wil weten hoor ik het graag. Ik vind het een heel leuke vraag om te beantwoorden.)
toon volledige bericht
Goed verhaal! d:)b

Klinkt allemaal een stuk gestructureerder en beter uit gedacht dan mijn productie sessie's. Nu maak ik ook geen Neo klassiek maar voornamelijk Techno en Drum&Bass wat wellicht wat makkelijkere stijlen zijn.

Maar hier zie ik wel het verschil tussen iemand met een muziek achtergrond en iemand zoals ik, die het voornamelijk van zelfstudie moet hebben. Op dit soort momenten baal ik toch wel dat ik zo laat met muziek ben begonnen en dat ik niet eerder ben gestart met het spelen van instrumenten.. :|

Maar bedankt voor je uitleg. Leuk om te zien hoe andere muziek maken en ik kan er ook zeker wat tips uit halen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

:) Thnx.
Klinkt allemaal een stuk gestructureerder en beter uit gedacht dan mijn productie sessie's. Nu maak ik ook geen Neo klassiek maar voornamelijk Techno en Drum&Bass wat wellicht wat makkelijkere stijlen zijn.
Als ik luister naar wat de meeste mensen met modular doen, klinkt dat juist heel erg complex en ingewikkeld. Wellicht is het een ander soort complexiteit. I mean, dit YouTube: Modular on the Roof 2 - Dreadbox Erebus and Intellijel Atlantis sequ... ziet er heel eenvoudig uit en toch denk ik "WOW! Ik weet niet hoe ik dat zou moeten maken." Misschien als ik het ga analyseren snap ik wel ongeveer wat er gedaan wordt en de apparatuur heb ik (heck, mijn modular is, wat is het, 50 modules groot oid), maar ik weet niet of ik binnen een redelijke tijd acceptabele techno of DnB zou kunnen maken.
Maar hier zie ik wel het verschil tussen iemand met een muziek achtergrond en iemand zoals ik, die het voornamelijk van zelfstudie moet hebben. Op dit soort momenten baal ik toch wel dat ik zo laat met muziek ben begonnen en dat ik niet eerder ben gestart met het spelen van instrumenten.. :|
Mijn muziek achtergrond is ook beperkt. Paar jaar muziekles op de muziekschool, later nog een jaartje privéles en een paar jaar geleden denk ik een jaar, 2 jaar pianoles. In die tijd ben ik serieus gaan componeren omdat het spelen van bestaande stukken me minder ligt. (Ik had er wel plezier in, maar het is een stuk minder creatief dan zelf dingen maken. 1000x hetzelfde stukje net zo lang tot je het kunt spelen voelt wat minder rewarding dan zelf vanaf nul iets bedenken.)

Maar goed, ik heb wel altijd de beschikking gehad over een instrument. Soms jaren niets mee gedaan, maar mijn accordeon heb ik nog steeds. (Goddank nooit verkocht. Ooit op het punt gestaan wegens geldnood. Blij dat ik het niet heb gedaan.) Mijn set instrumenten boven staat iig permanent opgesteld. Soms is het helaas maar 10 of 15 minuten dat ik er de tijd voor neem, soms echt tussen studieblokken in, soms na het studeren om even te ontspannen. Inmiddels ook mijn basgitaar weer aangesloten. (Direct op de modular that is.) Nieuwe snaren want bij een stemfout (te hard, te hoog, te oud) knapte d'r een.

Wat wel heel grappig is, is dat het bij sollicitatiegesprekken (ik ben op zoek naar werk) een leuke gespreksopener is vaak. :) "Wat is dat?" (Het ding staat echt VOL in beeld.) Kan ik dat instrument weer mooi gebruiken om iets te vertellen over hoe mijn brein werkt en wat ik zoek in een baan. 8)
Maar bedankt voor je uitleg. Leuk om te zien hoe andere muziek maken en ik kan er ook zeker wat tips uit halen! :)
Graag gedaan en zoals gezegd, als er dingen onduidelijk zijn, drop het hier of in een PM. Hobby is ook: Er graag over praten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Weekje vrij (nja, min of meer) dus proberen weer wat muziek te maken.

Wilde deze patch bijna weer compleet ongedaan maken zonder 'm op te nemen, maar besloten toch maar wat op te nemen. Zoals altijd: Experimenteel en in 1 take opgenomen. In dit geval wel geprobeerd al een beetje in de richting te gaan van wat ik uiteindelijk met mijn modular wil doen: Gebruiken in mijn neoklassieke composities.

Op deze plek staat ingesloten content die van Soundcloud afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat Soundcloud persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op Soundcloud
Modular Live Set - 20220705 by Harmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Als ik luister naar wat de meeste mensen met modular doen, klinkt dat juist heel erg complex en ingewikkeld. Wellicht is het een ander soort complexiteit. I mean, dit YouTube: Modular on the Roof 2 - Dreadbox Erebus and Intellijel Atlantis sequ... ziet er heel eenvoudig uit en toch denk ik "WOW! Ik weet niet hoe ik dat zou moeten maken." Misschien als ik het ga analyseren snap ik wel ongeveer wat er gedaan wordt en de apparatuur heb ik (heck, mijn modular is, wat is het, 50 modules groot oid), maar ik weet niet of ik binnen een redelijke tijd acceptabele techno of DnB zou kunnen maken.
Grappig hoe dat werkt: Ik heb dat veel minder met modulair. De meeste patches of zelfs gehele sets weet ik wel redelijk goed te ontleden. Als ik dan kijk naar jouw werk: Ik zou geeneens weten waar ik moet beginnen. :+

Ik wil niet beweren dat ik het net zo goed doe als de Dreadbox/Intellijel set die jij post, maar voor mij is dat stukken makkelijker te realiseren dan jouw neo-klassieke muziek.
unezra schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Mijn muziek achtergrond is ook beperkt. Paar jaar muziekles op de muziekschool, later nog een jaartje privéles en een paar jaar geleden denk ik een jaar, 2 jaar pianoles. In die tijd ben ik serieus gaan componeren omdat het spelen van bestaande stukken me minder ligt. (Ik had er wel plezier in, maar het is een stuk minder creatief dan zelf dingen maken. 1000x hetzelfde stukje net zo lang tot je het kunt spelen voelt wat minder rewarding dan zelf vanaf nul iets bedenken.)

Maar goed, ik heb wel altijd de beschikking gehad over een instrument. Soms jaren niets mee gedaan, maar mijn accordeon heb ik nog steeds. (Goddank nooit verkocht. Ooit op het punt gestaan wegens geldnood. Blij dat ik het niet heb gedaan.) Mijn set instrumenten boven staat iig permanent opgesteld. Soms is het helaas maar 10 of 15 minuten dat ik er de tijd voor neem, soms echt tussen studieblokken in, soms na het studeren om even te ontspannen. Inmiddels ook mijn basgitaar weer aangesloten. (Direct op de modular that is.) Nieuwe snaren want bij een stemfout (te hard, te hoog, te oud) knapte d'r een.

Wat wel heel grappig is, is dat het bij sollicitatiegesprekken (ik ben op zoek naar werk) een leuke gespreksopener is vaak. :) "Wat is dat?" (Het ding staat echt VOL in beeld.) Kan ik dat instrument weer mooi gebruiken om iets te vertellen over hoe mijn brein werkt en wat ik zoek in een baan. 8)
toon volledige bericht
Jij noemt dat beperkt maar ik denk dat je jezelf ook wel een beetje onderschat. ;) Ik merk toch wel aan je muziek dat je wel weet wat je doet en redelijk goede kennis hebt van muziek theorie. Het is wellicht niet helemaal mijn genre maar ik hoor gewoon dat het degelijk in elkaar zit. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:31:
[...]
Grappig hoe dat werkt: Ik heb dat veel minder met modulair. De meeste patches of zelfs gehele sets weet ik wel redelijk goed te ontleden. Als ik dan kijk naar jouw werk: Ik zou geeneens weten waar ik moet beginnen. :+

Ik wil niet beweren dat ik het net zo goed doe als de Dreadbox/Intellijel set die jij post, maar voor mij is dat stukken makkelijker te realiseren dan jouw neo-klassieke muziek.
Grappig is dat idd. :)

Terwijl ik juist bij neoklassiek veel sneller een gevoel heb hoe het ongeveer in elkaar zit. Merk ook dat als ik er echt op ga letten, ik op het gehoor een aantal lagen er uit kan halen. Niet dat ik het dan meteen kan benoemen, laat staan gebruiken in eigen werk.

Ik zou dat nog wel wat beter willen leren. Stuk analyseren, snappen hoe het is opgebouwd, doorgronden waarom iets "mooi" of "spannend" is, of juist schuurt, zodat ik het zelf in mijn eigen werk weer kan gebruiken.
[...]
Jij noemt dat beperkt maar ik denk dat je jezelf ook wel een beetje onderschat. ;) Ik merk toch wel aan je muziek dat je wel weet wat je doet en redelijk goede kennis hebt van muziek theorie. Het is wellicht niet helemaal mijn genre maar ik hoor gewoon dat het degelijk in elkaar zit. d:)b
Denk vooral veel onbewuste kennis van de theorie. Heb wel een hele stapel boeken over compositie en muziektheorie in huis gehaald, vroeger ook wel wát theorie gehad, maar zeer beperkt en op de eoa manier me nooit echt in verdiept. De boeken liggen goeddeels ongelezen op een stapel. Zonde, want ik weet en merk dat hoe meer theorie je kent, hoe makkelijker het is spontaan te improviseren en te componeren.

Ik blijf vaak aan de veilige kant of ben soms juist heel lang aan het zoeken waarom iets niet lekker (of juist heel goed) klinkt. Met wat meer theoretische bagage kun je in mijn beleving veel creatiever zijn, omdat je sneller knelpunten kunt benoemen (of beter nog: voorkomen) én je vocabulaire domweg groter is, waardoor je makkelijker kunt variëren en spannender dingen kunt spelen en componeren.

Muziek is taal. Hoe groter je woordenschat, hoe makkelijker het is creatief te zijn en mooie muziek te maken.

All in all vind ik dat mijn theoretische basis beperkt is. Soms frustreert me dat. Onvoldoende theoretische bagage en onvoldoende speelvaardigheid (net name links) om écht dat te spelen en schrijven wat ik in mijn hoofd heb. (Plus dat mijn tooling me soms in de weg zit. Notion is geen slechte DAW, maar de ontwikkeling staat zo goed als stil en het heeft wat flaws. Tegelijkertijd lijken de alternatieven niet veel beter. Die zuigen ook. Op een andere manier alleen.)

Ach ja. Belangrijkste is er netto plezier aan te beleven en dát doe ik ruim. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 11:55
unezra schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:37:
Zonde, want ik weet en merk dat hoe meer theorie je kent, hoe makkelijker het is spontaan te improviseren en te componeren.

Ik blijf vaak aan de veilige kant of ben soms juist heel lang aan het zoeken waarom iets niet lekker (of juist heel goed) klinkt. Met wat meer theoretische bagage kun je in mijn beleving veel creatiever zijn, omdat je sneller knelpunten kunt benoemen (of beter nog: voorkomen) én je vocabulaire domweg groter is, waardoor je makkelijker kunt variëren en spannender dingen kunt spelen en componeren.
Ik ken heel wat theoretisch grondig opgeleide musici die dit zeer met je oneens zijn (daarmee ben ik het niet helemaal oneens met je, trouwens). Zij ervaren juist een grote belemmering in hun creativiteit omdat ze (bewust of onbewust) in deze geleerde regels blijven hangen en daarmee dingen voor onmogelijk houden en ze daardoor niet eens proberen.

Ik heb vaker in mijn studio meegemaakt dat ik een bepaalde harmonie in zang of een akkoord voorstelde (omdat ik - autodidact met geen werkelijke theoretische achtergrond - het zo in mijn hoofd hoorde) en gefronste wenkbrauwen als reactie kreeg. Na het dan toch succesvol proberen van mijn voorstel werd dan achteraf veel energie gestoken in het uitzoeken waarom het toch kon en zei ik alleen, 'Goh, interessant' :)

[ Voor 2% gewijzigd door Arjan P op 06-07-2022 14:29 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Arjan P schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Ik ken heel wat theoretisch grondig opgeleide musici die dit zeer met je oneens zijn (daarmee ben ik het niet helemaal oneens met je, trouwens). Zij ervaren juist een grote belemmering in hun creativiteit omdat ze (bewust of onbewust) in deze geleerde regels blijven hangen en daarmee dingen voor onmogelijk houden en ze daardoor niet eens proberen.

Ik heb vaker in mijn studio meegemaakt dat ik een bepaalde harmonie in zang of een akkoord voorstelde (omdat ik - autodidact met geen werkelijke theoretische achtergrond - het zo in mijn hoofd hoorde) en gefronste wenkbrauwen als reactie kreeg. Na het dan toch succesvol proberen van mijn voorstel werd dan achteraf veel energie gestoken in het uitzoeken waarom het toch kon en zei ik alleen, 'Goh, interessant' :)
Als die-hard fan van muziektheorie snap ik precies wat je bedoelt, maar wil ik het er toch grondig mee oneens zijn :+ De gedachtegang die je omschrijft zit w.m.b. grondig in het 'a little knowledge is a dangerous thing'-gebied, waar mensen eigenlijk nog te weinig kennis hebben om écht te snappen waar ze mee bezig zijn. Afhankelijk van context kan elke noot, akkoord, melodie, whatever goed of slecht zijn. Als je je laat beperken door theorie ben je verkeerd bezig, terwijl het juist een geweldige toolset is om je te helpen snel ideeën te genereren, of juist te begrijpen waarom iets dat je intuïtief doet werkt zodat je het later nog een keer kan toepassen. Maar als je alleen hamers in je gereedschapskist hebt ga je raar kijken als je een schroef voor je neus krijgt en hem erin rammen ineens niet optimaal blijkt :P
Sowieso wordt te vaak gedacht dat theorie een set regels is waar je je aan zou moeten houden. Het is descriptief, niet prescriptief :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
In mijn beschreven ervaring ging het niet om mensen die een jaartje pianoles hadden gehad, maar afgestudeerd op o.a. jazz-bas aan het conservatorium. En zich dus bewust van het feit dat er geen vaste regels zijn. Je studeert niet voor niets jazz, tenslotte.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het voor iedereen een belemmering is, maar wel degenen waar ik mee te maken had, die een soort afgunst hadden voor de onbevangenheid van de onwetende. 'Ignorance is Bliss', als we toch met Engelse termen gaan smijten :)

M.a.w., ik geloof er geen snars van dat creativiteit geholpen is met kennis - en ook niet dat creativiteit belemmerd wordt door kennis. Maar voor sommigen geldt het eén wat meer en voor sommigen het andere..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Arjan P schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:55:
In mijn beschreven ervaring ging het niet om mensen die een jaartje pianoles hadden gehad, maar afgestudeerd op o.a. jazz-bas aan het conservatorium. En zich dus bewust van het feit dat er geen vaste regels zijn. Je studeert niet voor niets jazz, tenslotte.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het voor iedereen een belemmering is, maar wel degenen waar ik mee te maken had, die een soort afgunst hadden voor de onbevangenheid van de onwetende. 'Ignorance is Bliss', als we toch met Engelse termen gaan smijten :)

M.a.w., ik geloof er geen snars van dat creativiteit geholpen is met kennis - en ook niet dat creativiteit belemmerd wordt door kennis. Maar voor sommigen geldt het eén wat meer en voor sommigen het andere..
Ik vraag me sterk af of dat niet gewoon het gebrek aan creatieve mindset is. Waren die mensen creatiever geweest en hadden ze betere creaties gemaakt als ze niet verder waren gekomen dan een jaartje muziekschool?

Ik durf mezelf best creatief te noemen, in alles. Van muziek tot werk. Juist daardoor merk ik dat hoe meer ik weet, hoe creatiever ik kan zijn in mijn oplossingen, maar ook hoe mooier ik kan schrijven.

Misschien is er een bepaald optimum (dat mogelijk voor iedereen verscihllend is), waarbij je genoeg kennis hebt voor een muzikaal vocabulaire dat groot genoeg is je moeiteloos uit te drukken, maar niet zo groot dat het je beperkt?

Het kan ook zijn dat de mensen die aangeven beperkt te worden door hun muzikale kennis, domweg minder creatief zijn of domweg nooit hebben geleerd hun vocabulaire creatief te gebruiken. Je kunt het hele woordenboek uit je hoofd kennen, maar het wordt pas kunst als je d'r mooie zinnen mee kunt formuleren. (Tegelijkertijd kun je die mooie zinnen niet formuleren zonder uitgebreid vocabulaire.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online

Tsja, conservatorium... toen ik met mijn eigen toelating bezig was full disclosure: ik ben afgehaakt voordat ik daadwerkelijk toelatingsexamen heb gedaan, die wereld was toen toch niet voor mij heb ik met een hele reut daar afgestudeerde musici gespeeld. Zowel mensen waarvoor het publiek bij hun afstudeeroptredens tot buiten stond als mensen die met een oprotzeven hun diploma hebben gekregen. En daar zat toevallig ook een gitarist bij die zich volledig liet leiden door de 1001 toonladders die'ie geleerd had en daardoor vergat muziek te maken. Maar da's mijns inziens nog steeds een gebrek aan kennis :9
Muziektheorie zegt niet 'GIJ ZULT OVER EEN G7 G MIXOLYDISCH SPELEN!' Maar eerder 'hee, een G7, als je geen andere ideeën hebt zou je eens G mixolydisch kunnen proberen!'

Onbevangen spelen is heel leuk, natuurlijk, en kan tot geweldige resultaten leiden. Maar dat beeld dat het hebben van kennis je beperkt in wat je kan doen schiet voor mij regelrecht de jeuk-zone in. Als schrijver leer je ook spelling, grammatica en stijl. Alleen leert iedereen dat op school met voldoende tijd en inzet om het voldoende te beheersen ja, ook de mensen die er slecht in zijn beheersen hun taal eindeloos veel beter dan het niveau waarop het gros van de muzikanten theorie beheerst tegen de tijd dat ze ooit overwegen een verhaal te gaan schrijven, en denkt dus niemand 'ah, wat jammer dat ik zo veel woorden ken, nu kan ik niet meer onbevangen schrijven!'

Betekent trouwens niet dat ik je voorbeelden niet geloof hoor. Maar wel dat mijns inziens de theoriekennis niet het probleem is voor die mensen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Klein duitje in het zakje: bij mij zorgt wakkert het onbekende en dus de zoektocht creativiteit aan. Ik merk als ik op een bepaald niveau zit wat ik voor ogen had, dat dat de wind uit de zeilen haalt. Meer kennis zorgt altijd voor minder creativiteit bij mij, omdat m'n brein dan een idee heeft dat iets moet op een bepaalde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
apNia schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:52:
Klein duitje in het zakje: bij mij zorgt wakkert het onbekende en dus de zoektocht creativiteit aan. Ik merk als ik op een bepaald niveau zit wat ik voor ogen had, dat dat de wind uit de zeilen haalt. Meer kennis zorgt altijd voor minder creativiteit bij mij, omdat m'n brein dan een idee heeft dat iets moet op een bepaalde manier.
Nu ben ik wel benieuwd hoe dat dan precies gaat. Als ik even heel suf een rijtje afga met als grondtoon C, dan heb ik:
- C Majeur C, D, E, F, G, A, B
- C Phrygisch, Db, Eb en Bb erbij
- C Lydisch, F#
- C Locrisch, Gb

Dus dan heb ik alle witte én alle zwarte toetsen gebruikt met één grondtoon, en dan heb ik zelfs nog maar 4 van de 7 modi nodig en geen rare dingen gedaan. Elke noot is goed, en de context bepaalt wat voor kleur elke noot aan het geheel geeft.
Of is het 'probleem' (beetje overdreven woord, maargoed :P) dat je bijvoorbeeld alleen majeur en mineur kent en daardoor vast blijft zitten in de patronen die daarbij horen?

Er is natuurlijk een groot verschil tussen 'ik speel in C majeur geen Bb, want foei dat mag niet!' en 'ik speel in C majeur een Bb, en dat uitstapje naar mixolydisch klinkt vet!'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Muziektheorie niet per se, daar weet ik dus niet genoeg van, dus akkoorden maken is voor mij nog spannend en uitdagend. Synthesizers daarentegen kan ik dromen, en ik merk dat ik dan automatisch terugval op bewezen technieken. Als ik dan een nieuwe synthesizer gebruik die me uit dat patroon haalt, dan maak ik veel spannendere sounds dan als je me voor Serum zet. Als ik ook m'n oude muziek luister, vind ik dat 10x creatiever dan wat ik later heb gemaakt. Deels omdat m'n latere muziek veel meer is gebaseerd op dingen waarvan ik weet dat ze werken voor de luisteraar. Ik heb sinds m'n EP ook eigenlijk helemaal geen muziek meer gemaak. (Nou heeft het krijgen van een kind daarin niet meegeholpen :D)

[ Voor 32% gewijzigd door apNia op 07-07-2022 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 08:33

Grofweg volg ik deze strekking, maar ik weet van mezelf wel dat vóórdat ik theorie leerde wel echt onbevangen vanalles deed als het maar klonk. Dit leidde vaak tot wel originelere combinaties, waar je vanuit je gebrek aan kennis niet doorhebt dat je bv moduleert.

Terwijl ik erna met het beginnen van een paar akkoordjes al vastlegde dat ik dan bv in D melodisch mineur zit, dus een vaste akkoordenprogressie/toonladder daar weer in past. Je bent geneigd om daar dan in te blijven of om 'de regels' te volgen als je wilt moduleren.

Kort gezegd zorgt theorie wel voor een kader, maar weer op een andere manier dan gebrek aan kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:46:
[...]

Muziektheorie zegt niet 'GIJ ZULT OVER EEN G7 G MIXOLYDISCH SPELEN!' Maar eerder 'hee, een G7, als je geen andere ideeën hebt zou je eens G mixolydisch kunnen proberen!'
GIJ ZULT OVER EEN G7 een F# Ab diminished/kleine tertsentoonladder SPELEN

(yes it works)

Deze is wel grappig, want het gebruikt de G zelf niet.

Maargoed, theorie...zoals bv dat G mineur pentatonisch (kleine terts) ook op een G7 werkt zie je niet terug in klassieke theorie, maar is wel gemeengoed in Blues/Jazz.

Het zijn voorbeelden waar je jezelf zou beperken als je bv de regel hanteert dat mineur altijd over mineur moet en majeur over majeur.

Dus beperkte kennis kan je zeker wel limiteren, zeker als je voor die tijd "als het maar klinkt, dan is het goed" als leidraad gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:52:
[...]

GIJ ZULT OVER EEN G7 een F# diminished/kleine tertsentoonladder SPELEN

(yes it works)

Deze is wel grappig, want het gebruikt de G zelf niet.

Maargoed, theorie...zoals bv dat G mineur pentatonisch (kleine terts) ook op een G7 werkt zie je niet terug in klassieke theorie, maar is wel gemeengoed in Blues/Jazz.

Het zijn voorbeelden waar je jezelf zou beperken als je bv de regel hanteert dat mineur altijd over mineur moet en majeur over majeur.

Dus beperkte kennis kan je zeker wel limiteren, zeker als je voor die tijd "als het maar klinkt, dan is het goed" als leidraad gebruikte.
Je laatste zin is ook precies wat ik predik: beperkte kennis kan limiterend werken. Gmin pentatonisch over een G7 is inderdaad supergangbaar in jazz/blues, en dus ook gewoon onderdeel van de theorie. Als je theorie beperkt tot 'welke noten horen binnen de toonladder' en daar niet meer buiten durft te gaan, dan beperkt dat. Maar theorie gaat natuurlijk veel verder dan dat. Een secundaire dominant past ook niet binnen de toonsoort, maar dat maakt het nog niet iets dat buiten de theorie staat. Wel buiten de basistheorie waar veel mensen ophouden, maar dan komen we weer precies terug bij mijn originele punt: te weinig kennis i.c.m. het idee dat het regels zijn i.p.v. suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPC60
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-04 14:07

MPC60

Game on

Heeft hier iemand een tip voor een redelijk simpel te begrijpen daw in het Nederlands? Ik zoek iets voor een cliënt van mij waar hij zijn gitaar in kan opnemen en er wat drums bijvoorbeeld onder kan zetten. Vanwege zijn beperking moet het wel redelijk simpel te begrijpen zijn en in het Nederlands. Zelf ben ik meer van de hardware en heb geen idee.

Xbox: SendexNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
GarageBand is simpel en kan in het Nederlands gezet worden.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPC60

MPC60

Game on

Yalopa schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:34:
GarageBand is simpel en kan in het Nederlands gezet worden.
Vergeten te vermelden, het moet wel op Windows werken. 🙂 Wel bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Voor iemand die begint van scratch zou ik ook Garageband zeggen, maar voor Windows zou ik hier eens naar kijken:

Audacity
Guitar Pro
Band-in-a-Box

Van Guitar Pro weet ik niet of 'ie op Nederlands kan, en deze is meer gericht op tabs (maar wel echt voor gitaristen). Band-in-a-Box heb ik denk ik 15 jaar geleden ooit eens bekeken en was toen heel basic en dus niet moeilijk. En wat de mogelijkheden in Audacity zijn van toevoegen van een ritmetrack zou ik zo niet weten.. Kijk wat intro-video's zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
De meeste DAW's zijn moeilijk en complex door de hoeveelheid geavanceerde features. Wat jij aan functies vraagt is behoorlijk basic, en kan elke lite versie van een DAW. je bent vrij om alle complexe features links te laten liggen. Deze heb ik ooit zelf gebruikt:

Audacity: doet enkel audio bewerking, geen midi, wat potentieel vervelend is als je drumtracks wil toevoegen (tenzij deze ook al opgenomen zijn) Ook werkt het voor zover niet op BPM maar op tijd. het kost niets dus je kan proberen als het werkt voor jou
Cakewalk: tegenwoordig gratis (25 jaar geleden zag het er simpel uit, geen idee wat het nu is)
Protools: had vroeger een gratis versie met de absolute basis dingen (genoeg voor jou vragen) deze vind ik niet meer, mogelijks zijn ze er mee gestopt.
Ableton: de goedkoopste versie kan alles wat je zoekt, maar Ableton is niet het meest eenvoudige stukje software
Logic, de gratis versie is Garageband, Logic is Apple only dus valt af voor jou..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:00
Volgens mij bestaat Magix Music Maker ook nog. Die was (vroeger althans) gericht op de jeugd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

MPC60 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:20:
Heeft hier iemand een tip voor een redelijk simpel te begrijpen daw in het Nederlands? Ik zoek iets voor een cliënt van mij waar hij zijn gitaar in kan opnemen en er wat drums bijvoorbeeld onder kan zetten. Vanwege zijn beperking moet het wel redelijk simpel te begrijpen zijn en in het Nederlands. Zelf ben ik meer van de hardware en heb geen idee.
Je zou eventueel nog naar Acoustica Mixcraft kunnen kijken. Zelf tijdje gebruikt, werkt voor een DAW relatief eenvoudig. Tegelijkertijd denk ik dat full-blown DAW's redelijk snel ingewikkeld worden voor iemand met een serieuze beperking.

Audacity is al eerder aangegeven en zolang diegene niet meerdere tracks tegelijkertijd wil opnemen, zou ik eerder geneigd zijn dáár naar te kijken. Sure, het doet alleen audio. Maar zolang MIDI geen wens of eis is én er dus maar 1 spoor tegelijkertijd opgenomen hoeft te worden (geen idee waarom, maar het doet geen multitrack recording), is het misschien een van de betere keuzes.

Mixcraft heb ik wat gemengde gevoelens bij, maar die zitten er met name in dat ze in mijn beleving vaker minor upgrades verkopen als majors en de met veel bombarie aangekondigde nieuwe features, niet zo spectaculair zijn. (En onder andere hun support voor control surfaces gewoon totaal shite is.) Tegelijkertijd, objectief is het denk ik geen slechte DAW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wormaap schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:01:
[...]
Je laatste zin is ook precies wat ik predik: beperkte kennis kan limiterend werken. Gmin pentatonisch over een G7 is inderdaad supergangbaar in jazz/blues, en dus ook gewoon onderdeel van de theorie. Als je theorie beperkt tot 'welke noten horen binnen de toonladder' en daar niet meer buiten durft te gaan, dan beperkt dat. Maar theorie gaat natuurlijk veel verder dan dat. Een secundaire dominant past ook niet binnen de toonsoort, maar dat maakt het nog niet iets dat buiten de theorie staat. Wel buiten de basistheorie waar veel mensen ophouden, maar dan komen we weer precies terug bij mijn originele punt: te weinig kennis i.c.m. het idee dat het regels zijn i.p.v. suggesties.
Dat dus.

Ik zie muziektheorie als taal. Als je een vreemde taal leert, kun je je pas mooi uitdrukken als je die taal voldoende beheerst. Hoeft niet perfect, maar echt mooi schrijven lukt pas als je verder bent dan "basisniveau".

Ik denk alleen dat het niet altijd bewuste kennis hoeft te zijn. "Taalgevoel" is een ding. Net zoals muzikaal gevoel. Veel kennis pas je onbewust toe.

Tegelijkertijd, de ene conservatoriumstudent wordt componist, de ander sessiemuzikant. Mogelijk hebben beiden even veel theoretische kennis en ongetwijfeld zal het ook liggen aan wat iemand leuk vind, maar mogelijk ook van aanleg en persoonlijkheid.

Zelf merk ik dat ik op momenten echt heel erg tegen de beperkingen van mijn bewuste en onbewuste theoretische kennis aan loop, waardoor ik lang niet altijd dat kan spelen of componeren dat ik zou willen componeren. (Maar ja, om dat probleem op te lossen zal ik mezelf flink moeten verdiepen in alle boeken over muziektheorie en compositie, terwijl ik vooralsnog die tijd liever besteed aan het maken van muziek en het leren kennen van mijn instrumenten.)

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 08-07-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPC60

MPC60

Game on

Super bedankt voor het meedenken. Ik ga magix music maker eens uitproberen met hem. Dankjulliewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Over magix. Mijn partner in music gebruikt het, het is werkelijk een frustrerend gedrocht, crashes en data loss hebben we elke sessie wel, en het werkt compleet off standard qua workflow.

Voor jou vragen kan (zal) het voldoende zijn, maar ik huiver bij de gedachte. Test het goed voor je het koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Vraag of er iemand ervaring heeft met subwoofers in de studio.Dan specifiek of je de subwoofer achteraf hebt toegevoegd.

Na het lang uitgesteld te hebben ga ik nieuwe (stereo) monitors aanschaffen en denk er sterk aan om gesloten speakers te halen. Ik merk dat de timing die gesloten speakers in het laag kunnen leveren me beter in staat stelt de boel onderin te beoordelen dan de extra laag die een gepoortte speaker me biedt.

Maarja, ze gaan doorgaans minder laag en ik zal ergens toch op een punt komen dat ik wel de 30~40Hz wat beter wil horen.

In comes the subwoofer, maar ik loop tegen wat punten aan:

Gesloten speakers zijn al schaars, laat staan eentje die een bijbehorende sub heeft. Ik zal dus niet een matched setje kunnen maken.
ik vraag me dus af of je een random merk sub bij een gewone stereo set kan toevoegen zonder problemen.
Of er andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden met subwoofers toevoegen.

Het idee is dat ik eerst gewoon een set speakers haal, maar ik zit vooral te dubben of een subwoofer een optie is, of dat ik moet gaan voor veel grotere 2.0 gesloten speakers, met bijbehorend prijskaartje.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-05 03:12
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het doorverkopen van muziek software? Ik ben weer in de prijzen gevallen bij Metapop, dit keer de grand prize maar heb nu voor de derde keer Komplete Ultimate gewonnen. Maar het is een transferable license dus ik kan en mag hem doorverkopen. Weet alleen niet zo goed wat de beste plek daarvoor is.

Dit is trouwens de track, er zitten nog wat scherpe randjes aan de mix ivm tijdsgebrek maar heb m'n best gedaan om er een creatieve remix van te maken, ben wel benieuwd wat jullie er van vinden:
https://metapop.com/t-mo/...ke-this-t-mo-remix/240389

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:40
Sustain schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:00:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het doorverkopen van muziek software? Ik ben weer in de prijzen gevallen bij Metapop, dit keer de grand prize maar heb nu voor de derde keer Komplete Ultimate gewonnen. Maar het is een transferable license dus ik kan en mag hem doorverkopen. Weet alleen niet zo goed wat de beste plek daarvoor is.
Ik koop/verkoop altijd via deze facebookgroep, zijn wel bepaalde regels voor je posts dus dat wel even in de gaten houden :)

https://www.facebook.com/...ellmarketplace/?ref=share

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
vlaaing peerd schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:08:
Vraag of er iemand ervaring heeft met subwoofers in de studio.Dan specifiek of je de subwoofer achteraf hebt toegevoegd.

Na het lang uitgesteld te hebben ga ik nieuwe (stereo) monitors aanschaffen en denk er sterk aan om gesloten speakers te halen. Ik merk dat de timing die gesloten speakers in het laag kunnen leveren me beter in staat stelt de boel onderin te beoordelen dan de extra laag die een gepoortte speaker me biedt.

Maarja, ze gaan doorgaans minder laag en ik zal ergens toch op een punt komen dat ik wel de 30~40Hz wat beter wil horen.

In comes the subwoofer, maar ik loop tegen wat punten aan:

Gesloten speakers zijn al schaars, laat staan eentje die een bijbehorende sub heeft. Ik zal dus niet een matched setje kunnen maken.
ik vraag me dus af of je een random merk sub bij een gewone stereo set kan toevoegen zonder problemen.
Of er andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden met subwoofers toevoegen.

Het idee is dat ik eerst gewoon een set speakers haal, maar ik zit vooral te dubben of een subwoofer een optie is, of dat ik moet gaan voor veel grotere 2.0 gesloten speakers, met bijbehorend prijskaartje.

Iemand ideeën?
toon volledige bericht
Ik maak gebruik van een sub in mijn studio maar ga iets vertellen wat jij eigenlijk ook al weet ;) : wat je in de studio hoort is niet de sub zelf maar de ruimte. Wil je een sub goed kunnen gebruiken zal je ook wat aan room eq moeten doen anders krijg je nooit een natuurlijk geluidsbeeld. Ik heb daarvoor een mini dsp gekocht en vind dat persoonlijk een must. Doe je dat niet en plaatst je enkel een sub, dan krijg je een frequency response die alle kanten op springt. Dit kan een ontzettend vertekend beeld geven. Room treatement is ook een optie maar een dsp is makkelijker, goedkoper en geeft een beter resultaat.

Zelf gebruik ik 2 Adam bookshelfs met een cuttoff op 80 Hz, vanaf daar neemt een SVS sb 1000 het over. Daartussen zit de mini dsp.

Dat gezegd hebbende: ik zou nooit meer zonder sub willen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 17-07-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:06
Maar als je een sub gebruikt zonder crossover filter, de Adams zelf cut vanaf 80hz en de bios sub zelf tot 80 laat gaan is het alsnog natte vinger werk toch?

Wie weet heb je wel een dip op de overgangs freq van sub naar top omdat de cuts net te ver uit elkaar liggen, of juist door teveel overlap een flinke piek rond 80 hz.

Daarnaast misschien zijn de slopes van beide filters verschillend, is het filter in je sub bijvoorbeeld een 2 pole (12dB/octave) en het filter in de Adams bijvoorbeeld een 3 pole (18dB/octave)

Een dsp voor alleen de sub haalt dan ook niet veel uit, of zit de dsp voor monitors en de sub?

Ook als je zonder sub wilt draaien, zal je elke keer de sub moeten uitschakelen en ook de 80 hz cuts op de Adams moeten uitschakelen voor full range op je adams.

Persoonlijk draai ik merendeels op monitors full range, en als ik laag wil horen schakel ik de sub en dus het filter in.

Een sub met (foot) switch om hem uit te schakelen en de monitors full range te geven vind ik dan ook een must.
Helaas heeft de sub van mijn set geen bypass (foot) switch en heb ik zelf een bypass gemaakt om de sub en dus het 80hz cross filter uit (en in) het signaal te kunnen schakelen door middel van relays.

Edit > ik dacht je een cinema sub gebruikt, maar dat is niet zo. Mooie sub, heeft hij nou wel of niet een crossover filter?

[ Voor 13% gewijzigd door Chrisje1983 op 17-07-2022 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
Aanvulling, eigenlijk begon mijn zoektocht naar een passieve monitor controller die precies dit deed, mijn subwoofer met crossover filter uit het signaal pad halen en dus full range naar de monitoren sturen. Maar die bestaan dus niet.

Resultaat mijn subwoofer zonder bypass kan ik nu bypassen. En omdat ik toch bezig was heb ik de mogelijkheid toegevoegd om te kunnen schakelen tussen 2 inputs (dj hoek en studio) en 2 outputs (2 monitor paren) dus 16 relays.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzQHjFnTSfewF5BRYJVfosuA8ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pratOW0OdODArS90pWJPPlgz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5r4cuOhrxcsyYsYma-jILEKnk8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pdBjytwnQOj8uRE9ae2s1zW3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKwzQXIqHimfliHM48AUUrRb8eQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CeX8cZNQ4GVB5MD2Hd8iWmqp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmPVH7uQ4me3Fq8ouvoX9oQGVGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6f0epbRxU8ie9PiHQMW75Uo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a5wpMbc2KcAZ0GrYtdKeRj5PeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2eva05we7aqK4WkhBCIemK8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Chrisje1983 op 18-07-2022 01:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Chrisje1983 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:34:
Maar als je een sub gebruikt zonder crossover filter, de Adams zelf cut vanaf 80hz en de bios sub zelf tot 80 laat gaan is het alsnog natte vinger werk toch?

Wie weet heb je wel een dip op de overgangs freq van sub naar top omdat de cuts net te ver uit elkaar liggen, of juist door teveel overlap een flinke piek rond 80 hz.

Daarnaast misschien zijn de slopes van beide filters verschillend, is het filter in je sub bijvoorbeeld een 2 pole (12dB/octave) en het filter in de Adams bijvoorbeeld een 3 pole (18dB/octave)

Een dsp voor alleen de sub haalt dan ook niet veel uit, of zit de dsp voor monitors en de sub?

Ook als je zonder sub wilt draaien, zal je elke keer de sub moeten uitschakelen en ook de 80 hz cuts op de Adams moeten uitschakelen voor full range op je adams.

Persoonlijk draai ik merendeels op monitors full range, en als ik laag wil horen schakel ik de sub en dus het filter in.

Een sub met (foot) switch om hem uit te schakelen en de monitors full range te geven vind ik dan ook een must.
Helaas heeft de sub van mijn set geen bypass (foot) switch en heb ik zelf een bypass gemaakt om de sub en dus het 80hz cross filter uit (en in) het signaal te kunnen schakelen door middel van relays.

Edit > ik dacht je een cinema sub gebruikt, maar dat is niet zo. Mooie sub, heeft hij nou wel of niet een crossover filter?
toon volledige bericht
Das juist het mooie van de mini dsp: dat is allemaal in te stellen. En dat instellen doe ik aan de hand van metingen met een Umik1 en REW. Vervolgens maakt REW een bestand aan wat je laad in de minidsp.

Ik ben nu op vakantie maar als er behoefte aan is, dan kan ik volgende week wel een meting plaatsen van de frequency response, gemeten in REW. Meer info vind je in het grote subwoofer topic. Daar komt dit onderwerp regelmatig voor en zitten meerdere eigenaren met een mini dsp. :)

Hier meer info over hoe dit te werk gaat:
https://www.minidsp.com/a...uning/sub-integration-rew

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 18-07-2022 11:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 21:53
Mijn zoon, 16 jaar heeft zijn eigen track geproduceerd en deze is uitgebracht door een platenlabel. Het is misschien niet een nummer wat jullie zouden maken, maar mijn zoon is half latino en maakt dus latin muziek.
Na de zomer gaat hij naar het ROC van Amsterdam Music Production doen. Dus misschien maakt het jullie nieuwsgierig. Je kan hem verder volgen op alle socials als @tommytequilaofficial

Dit zijn de links naar de muziek:

Spotify
https://open.spotify.com/...voAki?si=64948d86fa0b424f

Apple music
https://music.apple.com/n...lobaton-single/1632845606

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Goed. Nog 1 poging:

Weet iemand waar ik 19" 84hp Intellijel-format brackets mét rackoren kan vinden?

Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_WZNUdSFPtOsTxpe8dCaW8Y_9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vG5miwaDF7LaGd5Y7h4wSq3m.jpg?f=fotoalbum_large

https://clicksclocks.de/1243

Bij die shop is het maar de vraag of ze nog in business zijn en verder kan ik het echt nérgens vinden. Het beste dat ik kan vinden is 84hp 19" zonder oren, die ik dan zelf met een paar stock rackoren zoals die van Aten zou kunnen ombouwen.

https://www.kvm-shop.nl/n...-vp-2x-mounting-brackets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:35:
Goed. Nog 1 poging:

Weet iemand waar ik 19" 84hp Intellijel-format brackets mét rackoren kan vinden?

Zoiets als dit:
[Afbeelding]
Ik heb niks direct voor je gevonden, maar ipv bij audiowinkels te kijken, zou je ook naar server rackmount rails kunnen kijken. Bijvoorbeeld hier.

Lijkt me dat rackoren universeel (zouden moeten) zijn, maar pin me er niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:23:
[...]
Ik heb niks direct voor je gevonden, maar ipv bij audiowinkels te kijken, zou je ook naar server rackmount rails kunnen kijken. Bijvoorbeeld hier.

Lijkt me dat rackoren universeel (zouden moeten) zijn, maar pin me er niet op vast.
Juh en als die dingen een tientje per set kosten, vind ik het ook niet zo spannend daar wat gaten in te boren. Dus dan heb ik alleen nog 84hp rails nodig en dáár is redelijk goed aan te komen.

Heb zojuist toch maar een PolyEffects Hector besteld en een kleine mixer met koptelefoonuitgang (4ms Listen Four Quarters) samen met een 1U Zeroscope.. Net wat meer mogelijkheden binnen de beperkte ruimte van 2x 84hp 3U en 1x 94hp 1U.

Helaas niet de helblauwe versie van de Hector, levertijd te lang, ga ik niet op wachten. De zwarte is ook mooi en net zo functioneel. :) Grote kans dat ik 'm op zijn kop ga mounten. Wat er raar uit ziet, maar dan zitten iig de in- en uitgangen aan de bovenkant en de GUI kan flippen

Hector is wel een beetje een raar ding. Virtuele eurorack modules, draaiend op een 8-core CPU met touch-screen, in een eurorack module. Maar fin, denk dat ik er veel plezier van ga hebben. :)

Hector:
https://www.modulargrid.n...ffects-hector-black-panel

Mixer:
https://www.modulargrid.net/e/4ms-company-listen-four-1-4

Scope:
https://www.modulargrid.n...el-zeroscope-with-vpme-de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ChojinZ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Ik maak gebruik van een sub in mijn studio maar ga iets vertellen wat jij eigenlijk ook al weet ;) : wat je in de studio hoort is niet de sub zelf maar de ruimte. Wil je een sub goed kunnen gebruiken zal je ook wat aan room eq moeten doen anders krijg je nooit een natuurlijk geluidsbeeld. Ik heb daarvoor een mini dsp gekocht
Hmja dammit -O- daar moet ik inderdaad wel rekening mee houden. Ik wou aanvankelijk de sub op de geluidskaart aansluiten en doorlussen naar de L+R, maar dan ben ik volledig afhankelijk van de afstelmogelijkheden op de sub/speakers zelf.

Dat is ook de reden dat ik twijfel of mixed brands sub/speaker setup eigenlijk wel verstandig is. Lijkt me dat cutoffs bij matched merken op elkaar afgesteld zijn. Dit vangt echter niet de kamerproblemen op, alhoewel die vrij gunstig is qua ruimte en behandeling.

Maarja, dan maar een DSP erbij, zal even kijken of er een geluidskaart/DSP/monitorcontroller combi te vinden is. Welke gebruik jij?
Chrisje1983 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 01:33:
Aanvulling, eigenlijk begon mijn zoektocht naar een passieve monitor controller die precies dit deed, mijn subwoofer met crossover filter uit het signaal pad halen en dus full range naar de monitoren sturen. Maar die bestaan dus niet.
Bedankt voor de tips! Ik zal inderdaad voornamelijk stereo draaien en alleen om het onderin te beoordelen de sub erbij pakken. Bypass (en dus alle freq naar de L+R) is wel nodig zonder dat ik elke keer achter de speakers alles moet omzetten.

Ik had o.a. mijn oog op de Yamaha HS8S sub, die heeft geen bypass switch en zal dus eenzelfde route moeten volgen.

Ik had verwacht dat bypass een voor de hand liggende optie zou zijn of subs, maar blijkbaar is het nog niet zo vanzelfsprekend...

Edit: dat bypassen begint toch wel een dingetje te worden. als er meer opties zijn om dit voorelkaar te krijgen dan hoor ik het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 21-07-2022 15:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-03 12:04

Tiny

Wat eten we?

Goh lang geleden dat ik hier wat heb gedeeld, hier dan een stukkie muziek van mij.

Komt van een Project-TIDE album Synthetic Eclectic, nummer heet Volos, en is een ode aan Vangelis.

[Soundcloud: Volos by Tiny Funk & Project-TIDE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisje1983
vlaaing peerd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:07:
[...]

Edit: dat bypassen begint toch wel een dingetje te worden. als er meer opties zijn om dit voorelkaar te krijgen dan hoor ik het graag.
De opties die je hebt zijn:

1 een sub met bypass,

2 een speaker management syteem zoals de dbx driverack serie, dan wel analoog of digitaal

3 je sub en monitors onafhankelijk aansturen vanuit je daw, en filtering in je daw regelen, maarja volume regeling met de hand word dan wel lastig ;)

4 zelf een bypass maken

Een dbx driverack is ideaal voor dit soort dingen. Je kan kiezen welke filters en slopes je op je sub en monitors los laat en je kan je ruimte meten met een mic of een rew bestand overnemen. Maar... eigenlijk overkill omdat je ook compressors, brickwall limiters en andere "plugins" in het audio path kan toevoegen. Daarnaast kan je hem inzetten als cancelation op een extra stel subwoofers (subwoofers meters verder plaatsen richting de buren om de bass te cancelen) om toch happy buren te houden :D

Toevallig heb ik zo'n dbx (een ouderwetse dbx 260 met rs232 poort) en ik heb het overwogen voor dat ik aan een diy bypass begon maar ik heb er van af gezien want een digitaal speaker management voegt een extra ADC > DAC conversie toe die ik in de studio niet tussen mijn afluistering wil hebben.

Afgezien van dat, een dbx 260 welke al een oud model is kost je nu met wacht tijd 898 euro bij thomann, daar kan je een hele leuke sub met bypass voor halen.

Een analoog dbx speaker manegent systeem is ook een optie en een stuk beter betaalbaar. Toevallig heb ik er daar ook een van (een dbx 223 xl) en persoonlijk vind ik hem leuk maar totaal niet neutraal. Je zit vast aan 1 soort filter voor zowel high roll off als low roll off en bijbehorende slopes en dat ding heeft een karakter van zijn eigen die je niet op je studio afluistering wilt hebben. Prima als PA crossover om lekker te pompen op je pa systeen maar meer ook niet. Het ding heeft zo veel karakter in zijn filters dat je hem zou kunnen inzetten als cutoff filter op je synth ;)

Goed ik stond voor de zelfde keuze als jij, beperk ik mijzelf en koop ik een sub met bypass of laat ik die keuze beperking weg en zorg ik zelf voor de bypass. Voor mij was de keuze ineens iets makkelijker omdat ik een jbl lsr2310sp voor 50 euro kon overnemen. Ik zit toch op mijn verhuis/overstap setje ( al een paar jaar) en eigenlijk bevalt mij de sub prima.

Dus, als ik jou was en je wilt echt een sub zou ik een sub kiezen met bypass, zelf een bypass maken in combi met een sub die wel een crossover heeft of eventueel de route gaan die ChojinZ heeft bewandelt.

Heb je een eventuele monitor upgrade in je hoofd, en hoort daar een subwoofer bij met bypass? schaf dan meteen die aan en bespaar je de moeite. Er is niks vervelender dan een sub op je monitors die niet uit te schakelen is. Leuk voor afluisteren en dj mixen in je hokje maar niet voor mixen van je track en je huisgenoten en buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucQw4hV6orjhbgAn8vpFlinBoSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SpidvssYWl2E9Q6IWBoR62W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Brein aan het kraken m.b.t. mijn vakantie setup.
Initiële idee was sowieso mijn SIG mee te nemen en de rest van de setup daar om heen te bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoDsMYxVQObTs_EwIkU85I_w4vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpVqSLZtaEpfRgAI9qP9OjJx.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu twijfel ik. In die setup zit geen filter, de Hector heeft een softwareversie van de Brains (nja, de MI Plaits, maar ik heb zelf 2 Brains) en een van de uitgangspunten is iets mee te nemen waar ik rustig met soundscapes en evolving patterns kan klooien. Nu doet de SIG dat an-sich perfect, over 4 kanalen ook. maar de combo Marbles en quantizer is ook ene heel leuke.

Ik neig er naar mijn Disting thuis te laten. Super divers ding, zou het goed doen in een kleine setup als deze, maar tegelijkertijd vind ik het een onding. Klein kloteschermpje, hoop menu diving. Geen module waar ik snel afscheid van neem omdat het zo'n verdomd handig swiss-army-knife module is, maar ook een module waar ik heel veel liefde voor voel.

Neig er wel naar sowieso de Zadar mee te nemen. Officieel is het een envelope generator, maar hij kan heel goed dienen als VCO en LFO en opeens heb je dan een nogal complexe VCO/LFO combo waar heel funky geluiden uit kunnen komen.

Qua 1U modules kan ik ook nog wat schuiven, maar ik heb niet heel veel 1U's en deze combo lijkt me de beste.

Dus dan kom ik een beetje op dit uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4Zs1ZGMDdvP0XKMURSvhsTVqXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I66bBtFNskAaakkLef28tfcm.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
knip
Iemand nog suggesties?
Pilsje drinken in de zon?

Een vakantie kan ook wel eens goed zijn om je obsessie eventjes los te laten en met veel inspiratie weer thuis te komen :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
knip
[...]
Pilsje drinken in de zon?

Een vakantie kan ook wel eens goed zijn om je obsessie eventjes los te laten en met veel inspiratie weer thuis te komen :9B
Gheh. :)

Ik heb de afgelopen paar jaar juist mijn MIDI masterkeyboard meegenomen en het was echt heel fijn om zo af en toe even mijn DAW aan te kunnen zwengelen en wat rond te kunnen rommelen. Dit jaar wilde ik eens wat anders. Juist in de vakantie lijkt me fijn, door de week heb ik er amper tijd voor.

Verder is het gewoon relaxen, beetje lezen, biertjes drinken, van de omgeving genieten, uitslapen, beetje studeren. (Dat laatste ga ik helaas écht niet onderuit komen.)

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 03-08-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik volg de discussie over monitors en DSP's hier met interesse.

ik zit net in een nieuw huis en IVM met thuiswerken heb ik nu een eigen kamer, die uiteraard misbruikt gaat worden als studio. De overweging is er al langer om een nieuw setje monitors te halen, mn huidige KRK R5 zijn wat basic en er mag wat anders komen.

nu had ik gedacht om een meet microfoon te kopen en dan te zien hoe deze ruimte reageert op de nieuwe (of huidige) speakers. In mijn naïviteit had ik gedacht dat ik met een EQ plugin dan wel de nodig correcties zou kunnen doen, maar nu zie ik hier verhalen over dure DSP's etc..

De vraag is dan ook simpel: als je de ruimte gemeten hebt en je wil je speakers wat aanpassen zodat de ruimte problemen aangepakt worden moet ej dan een dergelijke DSP hebben, of is mn plan om het met een plugin op de master bus (enkel tijdens het werken, niet voor afleveren) een redelijke aanpak?

bonusvraag: moet ik per se een meet microfoon kopen of werkt dat met een gewone ook?

Budget voor speakers en microfoon is max 800 euro, liefst wat minder, het blijft hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:19:

ik zit net in een nieuw huis en IVM met thuiswerken heb ik nu een eigen kamer, die uiteraard misbruikt gaat worden als studio. De overweging is er al langer om een nieuw setje monitors te halen, mn huidige KRK R5 zijn wat basic en er mag wat anders komen.

nu had ik gedacht om een meet microfoon te kopen en dan te zien hoe deze ruimte reageert op de nieuwe (of huidige) speakers. In mijn naïviteit had ik gedacht dat ik met een EQ plugin dan wel de nodig correcties zou kunnen doen, maar nu zie ik hier verhalen over dure DSP's etc..

De vraag is dan ook simpel: als je de ruimte gemeten hebt en je wil je speakers wat aanpassen zodat de ruimte problemen aangepakt worden moet ej dan een dergelijke DSP hebben, of is mn plan om het met een plugin op de master bus (enkel tijdens het werken, niet voor afleveren) een redelijke aanpak?
Leesvoer
bonusvraag: moet ik per se een meet microfoon kopen of werkt dat met een gewone ook?
Als je gaat meten, dan is een meetmic beter, maar je kan al best gewoon eens gaan meten met een redelijk neutrale mic.
Budget voor speakers en microfoon is max 800 euro, liefst wat minder, het blijft hobby
Ik zou alle 800 aan monitors besteden en zorgen dat je kamer in orde is.
[quote]

Mja, mja. Ik werd in een ander topic er ook al mee doodgegooid, terwijl ik vooral bezig was met de sub bypass-vraag. @Chrisje1983 Nog enorm bedankt voor je suggesties, ik kan daar wat mee!

Mijn insziens zou meten de allerlaatste stap moeten zijn om kleine correcties te maken en niet het probleem van je gehele kamer moeten oplossen. Wat je kan bv wel een staande golf bij EQ-en, maar dat helpt geen ene toeter en kan op andere plekken in de kamer weer grotere ellende opleveren.

Anders gezegd, ik zie dat velen dit zien als de heilige graal van alle problemen oplossen, maar dat is het zeker niet.

In het geval van mijn sub gaat het bovendien om de sub te matchen op de stereo, in jouw geval is het om speaker/kamerproblemen te compenseren. Houd dat nog even vast.

Ik zou beginnen met:
- de dimensie van je kamer en daarop baseer je de grootte en de plaatsing van speakers.
- behandeling van de kamer met basstraps en mid/hoog problemen met absorbers aanpakken.
- soms is een langwerpige/rechthoekige kamer al best goed, zeker als je veel demping hebt en nearfield blijft luisteren.
- een halfuurtje even het SoundOnSound forum doorlezen.
- Luisteren naar het resultaat.

Bedenk ook, een goede kamer klinkt over de gehele kamer goed, DSP-en in een slechte kamer zorgt alleen dat op een enkele positie je het geluid wat bij kan schaven met risico dat je ergens anders weer meer problemen maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisje1983
Yalopa schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:19:

toon volledige bericht
Je zou inderdaad kunnen proberen het resultaat van bijvoorbeeld REW toe te passen in een eq plugin op je master/monitor bus. Of de resultaten bevredigend zijn, geen idee.

Ik gebruik sonarworks, ooit inclusief mic met blackfriday gekocht voor als ik het mij goed herinner onder de 200 euro. En ja, een meet microfoon is echt nodig voor een vlakke freq responce. Nou kun je je afvragen hoe vlak een meet mic is, maar ik heb geen neutrale ruimte en dito monitors om dat te testen, dus daar ga je dan blind van uit.

Ben er zelf wel tevreden mee, ik gebruik het op twee plekken, om ze enigzins het zelfde te laten klinken. (woonkamer en muziek hok) toch is het natuurlijk geen wondermiddel. Een slecht klinkende ruimte blijft een slecht klinkende ruimte, beweeg je hoofd iets weg van het meet punt en je curve klopt al niet meer. Daarom is het beter om je ruimte te behandelen voor zover dat kan en de problemen die je met akoestiek niet op kan lossen behandelen met room eq.

Zo zijn er meerdere van zulke pakketen, bijvoorbeeld ARC, ik had ze overigens allebij en na een paar dagen testen heb ik arc weg gedaan. Ik ondervond dat ARC naast de eq curve iets met het signaal deed wat ik in de mix probeerde weg te poetsen. Sonarworks deed dat in mijn beleving niet.

Ook de dbx driverack heeft een room eq functie, maar die vind ik persoonlijk niet echt geschikt, meerdere meet resultaten achter elkaar gemeten gaven verschillende resultaten/eq curves, al zou dat kunnen komen omdat het ik het probeerde met de pa opgesteld in de opslag, persoonlijk denk ik dat de software van tegenwoordig een stuk verder is dan bijvoorbeeld een al oude driverack welke natuurlijk voor pa is.

Overigens heb je tegenwoordig meerdere monitoren van verschillende merken met een dergelijke room eq en dsp al ingebouwd. Dat zou je kunnen overwegen als je upgrade vanaf je krks's.

Edit> lang typ verhaal, ondertussen had vlaaing peerd al de zelfde suggesties wat betreft room eq gegeven. Zie room eq inderdaad als een als een middel om de laatste problemen op te lossen die niet met akoestiek op te lossen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisje1983 op 03-08-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Bedoeling is idd om met een beperkt budget de ruimte ook wat te optimaliseren. Dus als ik jullie goed begrijp is de volgorde van prioriteit:

ruimte > speakers > meten met een microfoon en eventuele kleine correcties uitvoeren

Makes sense natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:30:
Bedoeling is idd om met een beperkt budget de ruimte ook wat te optimaliseren. Dus als ik jullie goed begrijp is de volgorde van prioriteit:

ruimte > speakers > meten met een microfoon en eventuele kleine correcties uitvoeren

Makes sense natuurlijk..
Post de dimensies van je kamer eens, op basis daarvan kan je al best wat zaken aanpakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
En als je dan toch wil meten (ik zou er niet aan beginnen) is de Behringer ECM 8000 een prima budgetmic die behoorlijk neutraal is. Sowieso moet je een omnidirectionele mic hebben..

Nog een tip die ik nog niet heb gelezen: Leer je ruimte kennen, of je nu alle mogelijke treatment uitgevoerd hebt of niet. Speel voor jou bekende (commerciële) muziek af en luister hoe het klinkt. Als je geen rare extreme basversterkingen hoort of gaten in het midden bijvoorbeeld dan heb je al heel veel gewonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtDIP_cVgT7FD9jSi1vnqZSr7xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/URMGActUlLHT3oq2rax560Xi.png?f=fotoalbum_large

Indeling kan nog veranderen maar dit gaat het ongeveer worden. Ik wil niets voor het raam hebben, het moet gemakkelijk open kunnen, het is wat puzzelen, ik hoop dat mn DJ Booth er tout court in past (die gaat custom gemaakt worden, maar platenspelers, mixer en usb spelers hebben nu eenmaal plaats nodig
  • De vloer is goedkoop laminaat, daar ga ik een tapijt op leggen.
  • De deur is van hout
  • 1 muur is van hout, de rest is steen met plamuur op
  • Raam is dubbel glas
  • Plafond is bekleed met iets hout achtig, ook erg goedkoop gedaan
Het is dus eigenlijk een rechte doos, wat op zich al niet goed is voor resonantie, de gebruikte materialen helpen niet. Ik besef dat je dit niet kan corrigeren door de ruimte uit te meten, er zullen dus wat akoestische panelen moeten komen met rotswol OID..

Ik ben niet op zoek om op hoge volumes te kunnen werken, als ik op speaker werk dan is het nog mogelijk om een normaal gesprek te voeren.

Nieuwe speakers om te producen komen er zo goed als zeker, mn huidige KRK's gaan naar de DJ booth als monitor

[ Voor 6% gewijzigd door Yalopa op 03-08-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
Nabrander: Moet heel eerlijk toegeven dat ik wel serieus twijfel of ik idd dit ding wel mee wil nemen op vakantie. Deels omdat ik merk dat ik juist even voor me uit rommelen op piano de afgelopen jaren heel fijn heb gevonden, deels ook omdat het best een kostbaar en kwetsbaar apparaat is om mee te nemen.

Goed beschermd, keurige flightcase en we gaan met de auto. Maar eurorack blijft een dure hobby en de vraag is of, mocht het mis gaan (lees: gejat worden of beschadigd raken), de reisverzekering het wel dekt.

MIDI keyboard en laptop zijn snel vervangbaar. Staat geen unieke data op. Zo'n klein koffertje eurorack, ik tel bewust maar even niet op wat de nieuwprijs is van alle modules samen. :)

Dus wie weet, maak ik nog een last-minute beslissing het hele ding inderdaad lekker thuis te laten, mijn SL73 in de auto te gooien en op vakantie datgene te doen dat ik de afgelopen jaren deed: Af en toe een uurtje piano spelen en verder veel lezen, omgeving verkennen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Zoek een café waar een piano staat, overtuig de eigenaar dat je goed bent. Speel een uur per dag op café en ga daarna rond met je pet.

Hoef je niets te slepen en je drinkt gratis😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:08:
Zoek een café waar een piano staat, overtuig de eigenaar dat je goed bent. Speel een uur per dag op café en ga daarna rond met je pet.

Hoef je niets te slepen en je drinkt gratis😁
*lol* Nee.
Mijn vrije improvisaties zijn niet echt café waardig en ik speel al niet graag als mijn eigen vrouw thuis is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:09:

Indeling kan nog veranderen maar dit gaat het ongeveer worden. Ik wil niets voor het raam hebben, het moet gemakkelijk open kunnen, het is wat puzzelen, ik hoop dat mn DJ Booth er tout court in past (die gaat custom gemaakt worden, maar platenspelers, mixer en usb spelers hebben nu eenmaal plaats nodig
De ruimte is erg vierkant, dat is niet gunstig. ik neem aan dat de speakers op het bureau komen, wat nog minder gunstig is. Is speakerplaatsing in de lengte een optie?
  • De vloer is goedkoop laminaat, daar ga ik een tapijt op leggen.
  • De deur is van hout
  • 1 muur is van hout, de rest is steen met plamuur op
  • Raam is dubbel glas
  • Plafond is bekleed met iets hout achtig, ook erg goedkoop gedaan
Hout is goed, glas is bad. Eigenlijk alles wat poreus en zacht is, is gunstig.
Het is dus eigenlijk een rechte doos, wat op zich al niet goed is voor resonantie, de gebruikte materialen helpen niet. Ik besef dat je dit niet kan corrigeren door de ruimte uit te meten, er zullen dus wat akoestische panelen moeten komen met rotswol OID..
Ik ben even de berekening vergeten, maar zal even kijken wat voor staande golven het gaat opleveren.
Ik ben niet op zoek om op hoge volumes te kunnen werken, als ik op speaker werk dan is het nog mogelijk om een normaal gesprek te voeren.
Dat is op zich gunstig en dan ook de opstelling zo nearfield mogelijk maken.
Nieuwe speakers om te producen komen er zo goed als zeker, mn huidige KRK's gaan naar de DJ booth als monitor
Enfin, niks wat je feitelijk al wist denk ik. Naast steenwol raad ik aan om ook te kijken naar pur, glaswol en R13 Denim insulatie. Vooral dat laatste werkt erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullebeest
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-10-2022
Ik plaats vaak e.e.a. op Reddit maar het is lastig om concrete feedback te krijgen. Tweakers volg ik al langer dus besloot ik voor dit topic ook maar een account aan te maken. Hoe gaan jullie om met het proberen te krijgen van advies zodat je jezelf kan verbeteren? Zeker op gebied van mastering zit ik er aan te denken eens een professional te benaderen.

Mijn soundcloud is https://soundcloud.com/bullebeest en mijn Youtube kanaal YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Bullebeest schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:21:
Ik plaats vaak e.e.a. op Reddit maar het is lastig om concrete feedback te krijgen. Tweakers volg ik al langer dus besloot ik voor dit topic ook maar een account aan te maken. Hoe gaan jullie om met het proberen te krijgen van advies zodat je jezelf kan verbeteren? Zeker op gebied van mastering zit ik er aan te denken eens een professional te benaderen.

Mijn soundcloud is https://soundcloud.com/bullebeest en mijn Youtube kanaal YouTube: YouTube
Heeej welkom! *O*

Mja, kort advies: uitbesteden.

Het hangt ervan af wat je doel is. Ga je releasen en inkomsten ermee krijgen, dan zou ik zeker een masteraar in dienst nemen.

Masteren is moeilijk om meerdere redenen, de voornaamste is dat je zelf de track al gemaakt hebt waardoor het bijna niet meer mogelijk is om objectief naar je eigen productie te luisteren.

Dat gezegd masteren veel hier in dit topic zelf. simpelweg omdat het een hobby is en je niet voor elke track dat geld wil uitgeven. Ga je zelf bezig, dan is mijn advies:

1. je track moet zonder mastering al gewoon goed zijn en in jouw oren niet nog iets aan geschaafd worden.
2. de dingen die je in de mastering doet, moet minimaal zijn. Dus als de compressor daar nog op een 10:1 verhouding -40dB moet wegdrukken, dan is er duidelijk al iets mis in je mix.
3. Vergelijk met een (professioneel gemasterde) track die je goed kent en vergelijkbaar is met wat je mastert
4. de loudness war is voorbij, de brickwall limiter mag in het vet.
5. Masteren gaat niet om alleen die ene track, over je repertoire genomen heeft masteren ook als doel dat je een consistente sound hebt over al je tracks.

Ook raad ik af om te masteren bij streamingsites, hun diensten zijn geautomatiseerd en redelijk waardeloos.

Zelf heb ik goede ervaringen met Wouter, een man die hier ook wel eens rondlurkte.
https://www.seriousmastering.com/

je bent nieuw hier, dus ik weet niet wat je niveau is. Is er iets niet duidelijk dan leg ik het graag wat beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
vlaaing peerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

De ruimte is erg vierkant, dat is niet gunstig. ik neem aan dat de speakers op het bureau komen, wat nog minder gunstig is. Is speakerplaatsing in de lengte een optie?
speakers komen op bureau idd, in de lengte zetten is geen optie, deze ruimte is ook mn home office dus ik zit/sta heel wat tijd aan het bureau voor werk. Op deze positie heb ik de lucht in mn ooghoeken en dat vind ik erg prettig. Als ik voor het raam ga zitten kan het raam niet meer open en zit ik met de zon in mn ogen, met het raam in mn rug ga ik me opgehokt voelen.
Ik ben even de berekening vergeten, maar zal even kijken wat voor staande golven het gaat opleveren.
Dat zou heel tof zijn van je
Enfin, niks wat je feitelijk al wist denk ik. Naast steenwol raad ik aan om ook te kijken naar pur, glaswol en R13 Denim insulatie. Vooral dat laatste werkt erg makkelijk.
Ja en neen, denim insulaire had bvb ik nog niet van gehoord, en aan pur zou ik nooit gedacht hebben. Ik dacht dat ook ooit eens een topic zag langskomen over demping en isolatie. Ik zal daar ook nog eens kijken.

Uiteindelijk is het waar dat we met zen allen het wel weten, maar soms is het gewoon prettig om sommige kleine details van anderen op te pikken en hierdoor het geheel nog slimmer / goedkoper / beter te maken. ik vind je responses (en die van @Arjan P en @Chrisje1983 ) echt waardevol.

In return krijgen jullie pics als alles er staat :D

Ga straks een hoop kabels bestellen om alle synths aan te sluiten..

[ Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 04-08-2022 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
Bullebeest schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:21:
Een hele goede online resource voor mastering is Bob Katz' site Digido.com. Hij heeft tevens een soort masteringbijbel geschreven (Mastering Audio, the art and the science) - en veel van wat je in dat boek leest vind je ook terug in de 'Articles' sectie op de site.

Ook de moeite waard: The Mastering Show Podcast van Ian Shepherd (ook op de bekende platforms te vinden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Dat zou heel tof zijn van je
geluid beweegt grofweg met een snelheid van 343m/s. 1Hz is één golfbeweging per seconde, dus 1 Hertz heeft 343 meter nodig voor de volledige golflengte.

Als de 'achtermuur' maar de helft is, 171,5 meter, dan reflecteert die golf precies zo terug dat ie zichzelf cancelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjTAt2ECd6LrbBaR10qTLBh5Z18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSe8A4ANPNqxSOCGwUAOIZWm.jpg?f=fotoalbum_large
Je kamer is 3200mm in de richting waar je speakers uitstralen, dus (343/3200*2) simpel gezegd ga je de grootste uitdoving krijgen op 54hz, 107Hz en 214Hz

Hier zit een enorm risico voor de DSP's die we onlangs besproken hebben. Het heeft namelijk nul nut om dat te compenseren met een DSP, het maakt nl niet uit of je die frequentie harder zet, want de reflectie gaat dat alleen maar harder uitcancellen!

Daarnaast heb je nog meer frequenties die cancellation opleveren of juist versterken (constructieve interferentie), maar dat is te complex om mee te nemen.
In return krijgen jullie pics als alles er staat :D
Graag eerst alle apparaten en LEDjes aan en met hoog contrast in het donker de foto nemen :9

Ik heb je post even geplakt in vlaaing peerd in "Het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic" we kunnen daar wel even verdergaan.

Lees ook even de startpost door als snelle checklijst.

Mbt speakerkeuze zou een front ported speaker praktischer zijn, omdat die vanaf je bureau dan minder ver van de muur hoeven te staan vergeleken met rear-ported speakers.

[ Voor 11% gewijzigd door vlaaing peerd op 05-08-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny?!
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 08:48

Danny?!

Die ken ik niet… ;-)

Ik ben er weer! ;) Ik zag net dat ik vanaf februari nog heel wat te lezen heb. Inmiddels al 3642 8-bar loops en 1 track verder. Hopelijk vanaf nu weer wat actiever hier op het forum. Sorry... :)

Wie niet waagt mist altijd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutgertje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-05 11:35
Zie nu pas dat er ook een thread is om je tracks te delen met het tweakers publiek.
Hierbij dan mijn laatste :)

URL: https://soundcloud.com/stikkers/high-synergy-v2
Titel: High Synergy
Genre: Hi-NRG / US Disco
DAW: FL Studio 20
Headphones: Audio Technica ATH-M50x
Tools: Linn Drum samples & Arturia OP-Xa

[ Voor 6% gewijzigd door Rutgertje op 09-08-2022 11:24 ]

Age of Empires III - Definitive Edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
2 heel toffe tracks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 12:37
Niet helemaal mijn muziekstijl, maar desondanks vind ik dit wel lekker wegluisteren :-).

Ik heb al een tijd niet gereageerd omdat ik niets af kreeg: Wel wat inspiratie maar telkens net niet genoeg om ook iets af (of in ieder geval, 'af genoeg') te maken. Daarnaast probeer ik de lat steeds iets hoger te leggen voor mezelf (ik wil mezelf tenslotte wel verbeteren), maar dat zorgt er ook weer voor dat ik minder snel iets 'af' beschouw.

Bekijk op Soundcloud
Mars by marsgrader

Voor de geinteresseerden:
Studio One Professional software
SwissSonic EasyKey 49 midi keyboard
Roland TD-11KV (met diy omgebouwde akoestische snare) drums
Yamaha RBX 170 basgitaar
Sennheiser HD-280 PRO
The t.bone SC 400 microfoon

Een 'probleem' waar ik hier tegenaan liep is velocity van mijn midi keyboard. Ik merk dat de velocity van mijn aanslagen sterk wisselt, waardoor sommige aanslagen bijna onhoorbaar zijn, en sommige juist erg hard. Dat zal deels aan mijn goedkope keyboard liggen (SwissSonic EasyKey - maar die ga ik niet vervangen) en deels aan het gebrek aan piano skills (mogelijk zal het de geoefende luisteraar ook opvallen de piano partij niet in één keer opgenomen is, wat een betere pianist waarschijnlijk wel zou doen).
Nu zijn mij drie manieren bekend om dit op te vangen:
1. De velocity curve aanpassen. Dit heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik denk dat dit het probleem slechts verschuift: Als ik in plaats van lineair een kromme selecteer zal voor een deel van de curve het probleem minder zijn, maar voor een ander deel van de curve juist erger. Of mis ik iets?
2. De velocity van de afwijkende noten achteraf aanpassen. Dit kan maar is vrij veel werk en ik wil ervoor waken om teveel te rommelen aan mijn piano spel. Daarnaast ben ik bang dat er een sort 'vlakte' ontstaat wanneer ik pieken op die manier afvang
3. Een compressor. Die gebruik ik wel al, maar om de velocity pieken echt op te vangen moet ik die aggresiever zetten dan mij lief is. Ook is het nadeel van de compressor (achteraf) dat de multilayer sample nog steeds de sample speelt die bij de hogere velocity hoort.

Wat ik het liefst zou willen is een mogelijkheid om mijn midi partij in zijn geheel wat af te vlakken, door bijvoorbeeld een boven- en ondergrens op te geven en de hele partij naar ratio tussen deze grenzen verdelen. Ik zie deze mogelijkheid in mijn DAW (Studio One Professional) echter niet, ik kan slechts met een factor vermenigvuldigen, optellen of een harde waarde instellen. Weet iemand of deze mogelijkheid wel bestaat, of een andere oplossing (liefst binnen Studio One) voor mijn probleem?

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
Wat betreft het velocity probleem:
1. Je kan de curve misschien wel aanpassen, maar dan ga je misschien ongewild je spel aanpassen. Wel iets om uit te proberen, denk ik.
2. Ik ken Studio One niet goed genoeg, maar in Cubase zou dit geen enkel probleem zijn, ik doe dit juist heel vaak. Je kan in Cubase een soort line tool inzetten waarmee je meerdere noten kan 'optrekken'. Aangezien Studio One mede ontstaan is door ex-Steinberg mensen zou het kunnen dat een dergelijke functie erin zit, maar dat weet ik dus niet.
3. Een compressor op piano waar dynamisch spel van belang is, is IMO iets wat je juist niet wil. Die trekt namelijk ook de zacht gespeelde noten (met de klankkleur van zacht gespeelde noten) naar een volume die harder gespeelde noten ook hebben, en dat gaat heel raar klinken.

Verder wel een interessant nummer, leuke tekstuele twist halverwege. Wat productie betreft zou het wat voller kunnen en het klinkt wat droog (galmloos) in mijn oren. Ik weet ook niet of je een click hebt gebruikt, maar daar zou ik wel gebruik van maken, zeker in het begin. Het nummer lijkt wat onzeker op gang te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik keer even terug op mijn vraag rond monitors:
De ruimte is wat ze is en de speakers staan op 5 cm van de muur. Op korte termijn (denk ergens in oktober) komen er nieuwe monitors want de oude kunnen, los van de ruimte, al geen bas geven. Dit heb ik ondertussen geleerd:

laag = grote driver nodig (8" of groter), grote driver = grote speaker :p
open systemen kunnen lager, maar het laag is niet noodzakelijk strak, gesloten is beter
als je een open systeem tegen een muur plaatst is het beter als de basstrap vooraan zit, heel veel monitoren vallen af op die manier, of ik moet de basstrap sluiten (wat zeker een optie is maar dan gaan de specs niet meer kloppen)
meten is weten, maar dan? Beter om eerst de basics goed te hebben, van een drol kan je geen taart maken.
monitoren kunnen fucking duur zijn :)

Ik ga dus op zoek naar een monitor met een behoorlijke driver, ik ga niet aan de slag met subwoofers. budget ligt op 500-600 voor een paar. Tijdens mijn zoektocht heb ik geen gesloten systemen gevonden. Gaan luisteren is niet eenvoudig, er zit simpelweg geen grote Bax of keymusic OID in de buurt.

deze heb ik nu op mn radar:

ADAM-T8V
Frequency Response: 39 Hz - 25 kHz
Bass trap zit achteraan, de bastrap sluiten betekend minder basweergave denk ik.

KRK RP8 G4
Frequency Response 36Hz - 40KHz
bass trap vooraan
DSP op de speaker, wellicht een gimmick maar kan uitgezet worden moest het niets zijn

Mackie MR824
Frequency response: 35 Hz - 20 kHz
Bass trap zit achteraan

Presonus Eris E8 XT
Frequency Response 35 Hz - 20 kHz
bass trap vooraan

Kali Audio LP-8
Freq. Response: (-10 dB) 37 Hz - 25 kHz (wat er bedoeld wordt met die -10, geen idee vermoedelijk rolt het daar al 10 DB af.
bass trap vooraan

Yamaha HS8
Frequency Range: (-10dB) 38Hz - 30kHz
Bass trap zit achteraan

Het zit allemaal wat dicht bij elkaar waneer ik enkel deze 2 eigenschappen mee in rekening breng. iemand heel positieve of heel negatieve ervaringen met een van deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
@electropruts: Ondanks dat ik Studio One ondertussen 10+ jaar gebruik geen idee of wat je wil kan. Maar zoals @Arjan P al aangaf is het handmatig editen van afwijkende MIDI-nootjes juist heel gangbaar. Gewoon het MIDI-edit scherm in Studio One lekker groot maken en zoeken naar de velocities die duidelijk afwijken van wat er omheen staat. En dan grofweg een beetje in de buurt zetten van waar die noot moet zitten qua velocity. Dat maakt je spel niet ineens dood, het is immers gewoon hoe je het gespeeld zou hebben als je meer ervaring op de piano had :)
Compressie hangt af van de sound waar je naar op zoek bent. Gezien je je zang begeleidt met piano zou ik het hier zelf sowieso wel gebruiken, maar omdat je arrangement niet helemaal volgesmeerd is niet teveel. Je wil immers geen superstrakke poppiano in een nummer als dit. Als je als concertpianist een Chopinconcert speelt, dan zal daar geen of vrijwel geen compressie overheen gaan, omdat je dan juist al die dynamiek wil behouden. In een druk poparrangement EQ en compress je die piano helemaal dood zodat'ie in het hoekje past waar er nog ruimte voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

geluid beweegt grofweg met een snelheid van 343m/s. 1Hz is één golfbeweging per seconde, dus 1 Hertz heeft 343 meter nodig voor de volledige golflengte.

Als de 'achtermuur' maar de helft is, 171,5 meter, dan reflecteert die golf precies zo terug dat ie zichzelf cancelt.

[Afbeelding]
Je kamer is 3200mm in de richting waar je speakers uitstralen, dus (343/3200*2) simpel gezegd ga je de grootste uitdoving krijgen op 54hz, 107Hz en 214Hz

Hier zit een enorm risico voor de DSP's die we onlangs besproken hebben. Het heeft namelijk nul nut om dat te compenseren met een DSP, het maakt nl niet uit of je die frequentie harder zet, want de reflectie gaat dat alleen maar harder uitcancellen!

Daarnaast heb je nog meer frequenties die cancellation opleveren of juist versterken (constructieve interferentie), maar dat is te complex om mee te nemen.

[...]

Graag eerst alle apparaten en LEDjes aan en met hoog contrast in het donker de foto nemen :9

Ik heb je post even geplakt in vlaaing peerd in "Het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic" we kunnen daar wel even verdergaan.

Lees ook even de startpost door als snelle checklijst.

Mbt speakerkeuze zou een front ported speaker praktischer zijn, omdat die vanaf je bureau dan minder ver van de muur hoeven te staan vergeleken met rear-ported speakers.
toon volledige bericht
Mijn huidige ruimte is 4.20 meter lang in de richting waarin m'n speakers spelen. Een C0 heeft een golflengte van 2.10m, en ik heb dus altijd resonanties als ik C's speel. Enig idee hoe irritant dat is voor een matig pianist die graag in de witte toetsen blijft hangen? }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electropruts
Arjan P schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:59:
Wat betreft het velocity probleem:
1. Je kan de curve misschien wel aanpassen, maar dan ga je misschien ongewild je spel aanpassen. Wel iets om uit te proberen, denk ik.
2. Ik ken Studio One niet goed genoeg, maar in Cubase zou dit geen enkel probleem zijn, ik doe dit juist heel vaak. Je kan in Cubase een soort line tool inzetten waarmee je meerdere noten kan 'optrekken'. Aangezien Studio One mede ontstaan is door ex-Steinberg mensen zou het kunnen dat een dergelijke functie erin zit, maar dat weet ik dus niet.
3. Een compressor op piano waar dynamisch spel van belang is, is IMO iets wat je juist niet wil. Die trekt namelijk ook de zacht gespeelde noten (met de klankkleur van zacht gespeelde noten) naar een volume die harder gespeelde noten ook hebben, en dat gaat heel raar klinken.
Dank voor de tips! Ik ga eens wat dingen uitproberen. Ik denk dat ik inderdaad het gros met velocity moet regelen, en de compressor slechts gebruiken voor oplopende volumes als gevolg van het gebruik van sustain pedal of eventuele andere oorzaken die geen directe afgeleide zijn van de velocity.
Arjan P schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 00:59:
Verder wel een interessant nummer, leuke tekstuele twist halverwege. Wat productie betreft zou het wat voller kunnen en het klinkt wat droog (galmloos) in mijn oren. Ik weet ook niet of je een click hebt gebruikt, maar daar zou ik wel gebruik van maken, zeker in het begin. Het nummer lijkt wat onzeker op gang te komen.
Nuttige feedback, dankjewel! Ik heb een room reverb op mijn zang en snare drum zitten. Op laag (floor tom en basgitaar) doe ik dat liever niet omdat je dan al gauw een beetje een 'brei' krijg en ik houd het laag liever strak. Ik ga eens proberen of wat reverb op de piano wat toevoegt. En anders zou ik misschien iets van akkoorden kunnen neerleggen met een synth/orgel/strings instrument...

Wat betreft de onzekerheid: die heb ik altijd wel een beetje, met name met zingen. Ik maak wel gebruik van een clicktrack, maar volgens mij had ik die bijvoorbeeld voor de bas partij niet aanstaan, die heb ik gewoon met de al bestaande partijen meegespeeld. Mogelijk heeft dat tot wat onzekerheid geleid wat betreft timing... Ik gebruik vaak voor de eerste partij wel een clicktrack, maar omdat ook een partij die met clicktrack opgenomen is niet perfect is qua timing, laat ik de clicktrack vervolgens varen. Zo loop ik niet het risico om het ene moment timing van de clicktrack timing te volgen, en het andere moment de timing van de reeds opgenomen partij. Ik ben hier nog zoekende naar de beste oplossing.
Wormaap schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:43:
@electropruts: Ondanks dat ik Studio One ondertussen 10+ jaar gebruik geen idee of wat je wil kan. Maar zoals @Arjan P al aangaf is het handmatig editen van afwijkende MIDI-nootjes juist heel gangbaar. Gewoon het MIDI-edit scherm in Studio One lekker groot maken en zoeken naar de velocities die duidelijk afwijken van wat er omheen staat. En dan grofweg een beetje in de buurt zetten van waar die noot moet zitten qua velocity. Dat maakt je spel niet ineens dood, het is immers gewoon hoe je het gespeeld zou hebben als je meer ervaring op de piano had :)
Compressie hangt af van de sound waar je naar op zoek bent. Gezien je je zang begeleidt met piano zou ik het hier zelf sowieso wel gebruiken, maar omdat je arrangement niet helemaal volgesmeerd is niet teveel. Je wil immers geen superstrakke poppiano in een nummer als dit. Als je als concertpianist een Chopinconcert speelt, dan zal daar geen of vrijwel geen compressie overheen gaan, omdat je dan juist al die dynamiek wil behouden. In een druk poparrangement EQ en compress je die piano helemaal dood zodat'ie in het hoekje past waar er nog ruimte voor is.
Dank je! Wat ik nu vaak doe is de factor gebruiken, maar misschien kan ik inderdaad beter een vaste waarde opgeven, bijvoorbeeld: noot A (21%) is veel zachter dan noot B (49%). Kennelijk heb ik hem zachter willen spelen, dus ik zet noot A op 41%. Zo behoud ik de dynamiek, maar net even subtieler. En als ik noot A even later weer wil corrigeren zet ik hem uiteraard net even op 39, of 42 ofzo, om te voorkomen dat elke gecorrigeerde noot dezelfde velocity krijgt ;-).

Ook de tips wat de compressor betreft zijn erg nuttig, niet alleen in de thuisstudio, maar ook voor live mixen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
electropruts schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:46:

Een 'probleem' waar ik hier tegenaan liep is velocity van mijn midi keyboard. Ik merk dat de velocity van mijn aanslagen sterk wisselt, waardoor sommige aanslagen bijna onhoorbaar zijn, en sommige juist erg hard.
Dus deels wil je je dynamiek verminderren, maar je wilt het ook niet helemaal kwijt?
Wat ik het liefst zou willen is een mogelijkheid om mijn midi partij in zijn geheel wat af te vlakken,
Wat je kan doen is de Velocity range instellen. Ik ben niet zo goed thuis in Studio One, maar er moet de mogelijkheid inzitten om deze te beperken.

Als je een instrument track opent, klik er dan rechts op en kijk of je MIDI opties hebt, specifiek de velocity opties.

Daar moet je de range van kunnen instellen, soms in MIDI waardes (1-128) of procentueel. Stel deze dan in tussen bijvoorbeeld 64~128 (of 50%~100%). Dan zal geen enkele noot zachter dan 64 op je MIDI invoer komen.

Hou hierbij wel rekening dat de piano op z'n hardst afspeelt. Wil je juist een 'pianissimo' stuk spelen, dan kun je de range beter naar beneden beperken.

Edit:

Dit is misschien wat je zoekt, blijkbaar kan je in de Macros de velocity limiten.

- Actions -> Select Notes with velocity > 90

- Actions -> Set velocity to 90

Uiteraard zal het dan ook andersom kunnen om de laagste velocity een minimale waarde mee te geven.

[ Voor 13% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-08-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• electropruts
vlaaing peerd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:33:
Dus deels wil je je dynamiek verminderren, maar je wilt het ook niet helemaal kwijt?
...
Dit is misschien wat je zoekt, blijkbaar kan je in de Macros de velocity limiten.

\
- Actions -> Select Notes with velocity > 90

- Actions -> Set velocity to 90

Uiteraard zal het dan ook andersom kunnen om de laagste velocity een minimale waarde mee te geven.
Ik wist helemaal niet dat ik met Macro's kon werken, maar dit is mooi: Ik kan zo in ieder geval alle noten selecteren waar het om gaat, en dan of limiten of (mocht limiten te vlak klinken) er gewoon een offset aan geven waardoor ze meer in de range komen van de rest van mijn spel.

Inmiddels heb ik ook de functie gevonden waar @Arjan P aan refereerde bij punt 2, die zit onder automation verstopt (ik zat eerst bij de midi grid te zoeken omdat ik daar ook de individuele velocities kan aanpassen). Bij automation kan ik inderdaad met rechte lijn, vrije hand, etc boven de balkjes teken om velocity te verhogen, of eronder om deze te verlagen. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj6Re2OhsIMTUSUDipXlDQ5vX4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFZXqvXXDHocBqDAVGmoT27K.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor de tips allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Mijn huidige ruimte is 4.20 meter lang in de richting waarin m'n speakers spelen. Een C0 heeft een golflengte van 2.10m, en ik heb dus altijd resonanties als ik C's speel. Enig idee hoe irritant dat is voor een matig pianist die graag in de witte toetsen blijft hangen? }:|
Met de zwarte speel je pentatonische toonladders, kan ook leuk zijn 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
vlaaing peerd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:30:
Toonladders?? Nee... Superstition natuurlijk van Stevie Wonder! 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

Toonladders?? Nee... Superstition natuurlijk van Stevie Wonder! 😎
vlaaing peerd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

hence ook mijn smiley met zonnebril ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullebeest
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-10-2022
Nieuw nummer afgemaakt, wat meer de focus op het mixen (en masteren)

Bekijk op Soundcloud
Distant Memories by Bullebeest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:03:

Ik ga dus op zoek naar een monitor met een behoorlijke driver, ik ga niet aan de slag met subwoofers. budget ligt op 500-600 voor een paar.
Ik heb juist voor het omgekeerde gekozen. Speakers die minder laag gaan (maar snellere respons) en een sub voor als ik echt onderin even nodig heb.
ADAM-T8V
Frequency Response: 39 Hz - 25 kHz
Bass trap zit achteraan, de bastrap sluiten betekend minder basweergave denk ik.

KRK RP8 G4
Frequency Response 36Hz - 40KHz
knip*
Kali Audio LP-8
Freq. Response: (-10 dB) 37 Hz - 25 kHz (wat er bedoeld wordt met die -10, geen idee vermoedelijk rolt het daar al 10 DB af.
Naast dat ik denk dat die speakers te groot gaan zijn voor je ruimte, ook nog even over de frequency response die fabrikanten opgeven. Het is nl heel belangrijk of de responsewijdte specifiek als -3dB, -6dB of -10dB wordt weergegeven.

Want een waarde van -10dB zegt eigenlijk heel weinig. Het is inderdaad hoe sterk deze afrolt, maar het gaat er vooral om hoe ver je de lage frequenties nog echt op gelijke levels hoort. Dus als je een serieus beeld van de frequency response wil hebben moet je naar de -3dB meting.

Als je alleen maar de frequentiewijdte verteld word zonder dB waarde, ga er dan maar vanuit dat het niet om de -3dB meting gaat. Op de site van de fabrikant kan je doorgaans de specs wel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:03:
iemand heel positieve of heel negatieve ervaringen met een van deze?
Op je vraag, ik heb niet veel goede ervaringen met KRK vanwege matige bouwkwaliteit en vond ze ook nooit echt brilliant klinken. Presonus heb ik ooit een compleet boute mixer/soundcard van gehad, qua speakers ben ik wat minder bekend. Yamaha is altijd degelijk of ze nou speakers, motorblokken of skiliften maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:00
Synths meenemen op vakantie, dát kreeg ik thuis niet voor elkaar. Maar een "doosje" Lego kreeg ik er nog doorheen. Dus in het kader van nieuwe knopjes en lampjes in de studio...... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YThqELEAyI_lQ4hyazLZlOLSMd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXTipPRUpSOJlz7yYQsYMYhp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Dennisdn op 25-08-2022 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dennisdn schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:48:
Synths meenemen op vakantie, dát kreeg ik thuis niet voor elkaar. Maar een "doosje" Lego kreeg ik er nog doorheen. Dus in het kader van nieuwe knopjes en lampjes in de studio...... :)

[Afbeelding]
Hahahaha!

Tja, ik heb de afgelopen jaren dus een compleet 73 toetsen groot hammer-action MIDI keyboard meegesleept. (StudioLogic SL73.) Zolang het allemaal past in de kofferbak en op de achterbank vind mijn vrouw het prima.

Nu scheelt het wel dat we maar met zijn 2en zijn en op vakantie gaan met een kleine stationwagen, waardoor we niet snel ruimtegebrek hebben en we eigenlijk altijd hoe dan ook te veel spullen mee nemen.

Enige vervelende is dat het wat meer werk is met uitladen op het vakantieadres, maar tot op heden is ook dat geen groot probleem gebleken: Binnen een kwartier staat alles in de regel wel in het appartement, of zit het weer in de auto als we van lokatie wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 21:19

dominic

will code for food

Slightly offtopic, maar gaat er iemand naar het Tweakers Huisfeestje? plan: De kaartverkoop voor het Tweakers Huisfeestje is gestart

Misschien leuk om met de bijdragers in dit topic IRL te babbelen over muziekproductie?

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Neen bedankt, onbeperkt goedkoop vreten doe ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 21:19

dominic

will code for food

Yalopa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:53:
Neen bedankt, onbeperkt goedkoop vreten doe ik niet aan.
Ik normaal ook niet, maar dit leek me wel een leuke reden 😉

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dominic schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:36:
Slightly offtopic, maar gaat er iemand naar het Tweakers Huisfeestje? plan: De kaartverkoop voor het Tweakers Huisfeestje is gestart

Misschien leuk om met de bijdragers in dit topic IRL te babbelen over muziekproductie?
Nope.
Maar tzt een keer een IRL meet is misschien wel leuk.
(Ben normaliter niet heel erg van de IRL's, tegelijkertijd, vaak blijkt zoiets toch wel leuk te zijn.)
Met dit topic zouden we misschien zelfs iets kunnen doen met gear. Met zijn allen beetje muziek maken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Aangezien vandaag voorlopig weer even de laatste zomerse dag is heb ik gauw nog een zomer plaat proberen te maken. Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden tot nu toe!

[Soundcloud: Free]

Het moet een beetje zo'n 2012 zomer track voorstellen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sustain op 06-09-2022 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

For those interested, dit was de setup die ik uiteindelijk mee had op vakantie:
https://www.modulargrid.net/e/racks/view/2000337
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGPA0wMOziQ0T5KW0LTOxNUGwgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KWfqnDdgHvdGcjvbq5jqX8K.jpg?f=fotoalbum_large

Erg leuk! Nog geen opnames mee gemaakt maar de huidige patch vind ik dusdanig leuk, dat ik dat nog wel ga doen voor ik het rack (en de patch) weer ontmantel.

Ook aan het nadenken of en hoe ik mijn patches ga documenteren. Neig toch het meest naar het systeem van Patch and Tweak, ook al is dat niet 100% accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:55:

Erg leuk! Nog geen opnames mee gemaakt maar de huidige patch vind ik dusdanig leuk, dat ik dat nog wel ga doen voor ik het rack (en de patch) weer ontmantel.
Pfff al dat modulaire, ik word er best koekoek van. Ik ben echt eentje van per instrument een apparaat aanslingeren en sequencen. Moet er niet aan denken dat je na een paar keer draaien aan knoppen je halve setup kwijt bent!

Ik ben heel erg benieuwd naar je sounds, maar vooral ook hoe je wat aanstuurt en wat je allemaal doorlust, en wat dat dan hoorbaar voor effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:28:
[...]
Pfff al dat modulaire, ik word er best koekoek van. Ik ben echt eentje van per instrument een apparaat aanslingeren en sequencen. Moet er niet aan denken dat je na een paar keer draaien aan knoppen je halve setup kwijt bent!
Dat is inderdaad wel een van de spannender uitdagingen. Even worse, iedere patch die je maakt, hoe goed gedocumenteerd, kun je nooit 100% herhalen. Scary as hell. Heb je een keer echt een fantastische patch gemaakt, haal je 'm er uit, klaar, nooit meer 100% dat geluid terug. :) (Tegelijkertijd is dat juist een van de charmes.)

Wat ik zo leuk vind is dat het heel erg uitnodigt tot experimenteren. Zolang je outputs in inputs patched kan eigenlijk alles wel. Niet alles levert een muzikaal effect op en er zijn letterlijk oneindig veel mogelijkheden. Maar het is juist dat enerzijds totaal overweldigende gevoel van "alles kan", anderzijds het geweldige gevoel dat alles kan dat het voor mij zo interessant maakt.

Tja en zoals ik laatst tijdens een sollicitatiegesprek zei toen diegene aan de andere kant vroeg wat dat op de achtergrond allemaal was (ik blur zelden mijn achtergrond), was deel van mijn antwoord dat ik graag gecompliceerde dingen doe. Ik heb de baan gekregen. :) (Ook al zou je dat ook kunnen uitleggen dat ik soms eenvoudige dingen op een zo gecompliceerd mogelijke manier doe, want dát is ook modular ten voeten uit. Een extreem dure, ingewikkelde manier om relatief eenvoudige dingen op een zo moeilijk mogelijke manier voor elkaar te krijgen.)
Ik ben heel erg benieuwd naar je sounds, maar vooral ook hoe je wat aanstuurt en wat je allemaal doorlust, en wat dat dan hoorbaar voor effect heeft.
Dat laatste is heel lastig te beschrijven. Ik kan een foto maken van mijn huidige patch (letterlijk dezelfde die in mijn vakantierek zat, maar nu met de modules verplaatst naar mijn grote rack), maar wat je dan ziet is vooral 1 grote griebusbende aan kabels en knipperende lampjes. Van een deel weet ik zelf niet eens wat het directe effect is. Als je bij die foto de opname hoort (nog niet gemaakt met deze patch, wel met eerdere patches) is de kans klein dat je denkt "ah, ja, dit geluid komt daar door".

Plus, ik ben ook nog maar een beginner. Er zijn mensen een jaar bezig met het bestuderen van 2 modules en leren dan nog iedere keer bij. "Start small" ben ik niet goed in, dus ik heb meer dan 2 modules en de planning is iedere maand, iedere 2 maanden er minimaal 1 module bij te laten komen. Dat zijn er ook wel eens 4 of meer in een maand geweest.

Dus ja. Misschien dat ik zo nog eens een opname maak met deze patch en een foto er bij plaats (kan ook zijn dat dat later deze week wordt, vakantie helaas voorbij, morgen weer aan het werk en dan begint ook studie weer, dat heeft even een maandje stil gelegen wegens nieuwe baan en een tentamen dat ik tóch niet ging halen, dus uiteindelijk niet gemaakt heb), maar de vraag is of je er wijs uit wordt. :)

Als je het boek niet al hebt, kan ik je Patch & Tweak aanraden. Ook voor niet-modular mensen een ontzettend leuk boek om te lezen met heel veel interviews, achtergrondinformatie over synthesis (ook bruikbaar voor niet-modular), etc. http://patchandtweak.com/

Met alle plezier leg ik er iets over uit. Op mijn soundcloud staat bij ieder modular experiment wel een korte beschrijving van wat waarheen is doorgelust. Mijn SoundCloud heb ik hier vaker gepost, maar dit is de modular experiments playlist waar ik al mijn modulare improvisaties aan toe voeg, ook die gecombineerd met andere instrumenten: https://soundcloud.com/hpdr/sets/modular-experiments

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zoals beloofd. :)

Bekijk op Soundcloud
Modular Live Set - 20220911 by Harmen

En dit is de patch die er bij hoort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtHGh5Op8ZbzZ0bvOmYG75LIYIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LY9oM7aEodft08xTP1hKszGV.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat is wat gehaast opgenomen. Het was even worstelen met Ableton Live dat niet helemaal deed wat ik wilde en er zat 1 stuk geluid in dat nog veel te hard was, dus last-minute nog een attenuater er tussen gepatched. (Die had ik op vakantie niet bij me en de Poly Hector heeft in de huidige firmware, voor zover ik weet, geen losse attenuator.)

Hoewel ik niet helemaal content ben met hoe het klinkt (balance is ook wat off), geeft het denk ik wel een beetje een idee van wat ik gaandeweg de vakantie met deze patch wilde en waarom ik 'm erg graag naar mijn grote rack om wilde bouwen. :) Alleen met dat grote rack heb ik fysiek toegang tot mijn digitale piano en MODX, zodat ik er piano en viool inprovisaties aan kan toevoegen.

Overigens, alles live opgenomen, geen sequences, enkel 2 arpeggiators (voor de bassy "THWUMP" en op een gegeven moment, voor de modular lead.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Experiment: Een draad voor muziek en muziekmakers op de Tweakers discord:
https://discord.com/chann...51808/1022915668397535243

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Help! Een label wilt een track van mij releasen die ik een aantal jaren geleden al heb gemaakt en vorig jaar vocals op heb laten schrijven en zingen door een vriend. Label vereist alleen wel dat ik de mix verbeter. Ik heb al het e.e.a. aangepast omdat de vorige versie behoorlijk schel klonk door overcompressie/saturatie en dit is wat ik nu heb:

Mijn oren zijn inmiddels echt dood op deze track omdat ik hem al bijna 3 jaar ken dus echt objectief er naar luisteren is lastig. Ik heb op websites als Soundbetter en Wiredmasters gekeken maar een beetje mix engineer gaat al gauw naar de 500 - 1000 euro, dat is me net weer iets té..

Dus als iemand nog tips/suggesties heeft hoor ik het heel graag! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
In general is het een goeie mix in zn genre, maar de vocal klinkt bij momenten echt dof. Enerzijds zou ik kijken welke EQ daar op zit, ofwel heb je bepaalde hoge tonen er uitgehaald, ofwel is je bron slecht. Aangezien je zegt dat het te schel was ben je nu wellicht te ver doorgeslagen in de andere richting, waardoor het nu dof klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
Yalopa schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:06:
In general is het een goeie mix in zn genre, maar de vocal klinkt bij momenten echt dof. Enerzijds zou ik kijken welke EQ daar op zit, ofwel heb je bepaalde hoge tonen er uitgehaald, ofwel is je bron slecht. Aangezien je zegt dat het te schel was ben je nu wellicht te ver doorgeslagen in de andere richting, waardoor het nu dof klinkt.
Bedankt voor je feedback! Ik denk dat je gelijk hebt, ik heb in de laatste render Soothe op de hoge frequenties gegooid om de schelle tonen wat te dempen maar ik denk dat dit het leven uit de vocal heeft gehaald.
Dit is de oude mix trouwens:

Pagina: 1 ... 13 ... 29 Laatste