How to become a Producer - Deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-05 11:55
Om dan nog even toe te voegen over 44.100 Hz of 48.000 Hz samplefrequentie. De resolutie met een hogere samplerate is natuurlijk hoger - 48.000 samples tegen 44.100 samples per seconde, maar dit gaat niemand horen. Als je dan echt een verschil wil maken, ga dan in de opnamefase naar 88.200 of 96.000 Hz. Nog veel belangrijker is een bitrate (de hoeveelheid informatie per sample) van 24 en niet 16 (als je interface dat aankan natuurlijk).

EDIT: het gaat hierboven om bit depth - juist niet bit rate!

Vervolgens zul je terug moeten naar de standaarden voor wav: 44.1 kHz is nu eenmaal sinds de Audio-CD de standaard voor digitale audio - en 48 kHz is al heel lang de standaard voor film/video sound.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan P op 02-05-2022 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:06
digidokter.net schreef op maandag 2 mei 2022 @ 02:41:
@apNia & @vlaaing peerd feedback dat mijn opdrachten worden geweigerd om schoolbeleid en ik het in mp3 formaat moest sturen?! Wat ik raar vindt want bij mp3 gaat veel verloren t.o.v. FLAC/WAV,. Hoe kan hij dan de 'perfect pitch'beluisteren en beoordelen?
bit rate heeft geen invloed op de beleving van pitch/toonhoogte.
Ik beoordeel mijn muziek altijd liever op 'hoogste kwaliteit FLAC.WAV, maar ik ben ook een perfectionist, wellicht hoor je veel verschil niet op melodie, maar wel in de frequentie banden nietwaar?
Allereerst is het verschil tussen hoge kwaliteit MP3 en WAV niet te onderscheiden, ook niet door kenners. Los daarvan slaat de bitrate alleen op het aantal stapjes in volume die je kan maken.

In ernstige gevallen leidt dat tot 'hoorbare' stapjes of fouten in dithering (het afronden van die stapjes), je zal dat bv snel merken op een 8bit WAV, maar echt niet of nauwelijks bij een 320Mbps MP3
Veel ruis etc zit door compressie van mp3 in mijn songs nu?! Dus daarom ben ik bang dat ik een lager cijfer krijg dan wanneer hij het in FLAC/WAV heeft beoordeeld? Of is mp3 de standaard voor 'producers' om hun werk en dat van derden te beoordelen?
Ik vraag me af of dat werkelijke criteria zijn waarop je productie word beoordeeld. Ik denk dat zaken als compositie, harmonie, melodie, productietechnieken en tools zwaarder telt dan dat je MP3 ruis begint te vertonen vanwege de conversie.
Ik gebruik in mijn muziek ook altijd 48000Hz ipv 44000 HZ dat studioverschil is echt te horen.
Verder moet ik verplicht standaard 44000Hz insturen, omdat dat de standaard is kennelijk?
Tijdens productie kan het handig zijn om een hogere sample en bitrate aan te houden, dit is omdat je tijdens productie nog veel met lage levels kan werken en die omhoog moet halen. Je eindproduct dient echter een voor de consument kant-en-klaar luisterbaar product zijn en dat is je taak bij het afmixen/masteren: zorgen dat je productie ook feilloos klinkt op 16bit/44.1Khz WAV of 320Mbps MP3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
Voor een goede basis over hoe conversie, sample rates en meer van dat soort moois werken is deze video erg de moeite waard :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Arjan P schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:14:
Om dan nog even toe te voegen over 44.100 Hz of 48.000 Hz samplefrequentie. De resolutie met een hogere samplerate is natuurlijk hoger - 48.000 samples tegen 44.100 samples per seconde, maar dit gaat niemand horen. Als je dan echt een verschil wil maken, ga dan in de opnamefase naar 88.200 of 96.000 Hz. Nog veel belangrijker is een bitrate (de hoeveelheid informatie per sample) van 24 en niet 16 (als je interface dat aankan natuurlijk).

Vervolgens zul je terug moeten naar de standaarden voor wav: 44.1 kHz is nu eenmaal sinds de Audio-CD de standaard voor digitale audio - en 48 kHz is al heel lang de standaard voor film/video sound.
Dat is een mooie omschrijving. De algemene regel is:
- Ga je veel aanpassen aan levels (wat je eigenlijk altijd doet tijdens mixen) dan is een hogere bitrate bitdepth O-) beter (bv 24bit ipv 16 bit) tijdens de prodcutiefase.
- ga je timestretchen/pitchaanpassingen doen, dan kan het raadzaam zijn een hogere samplerate te gebruiken. Als je verder niks aanpast, dan is deze stap ook eigenlijk niet nodig.

[ Voor 0% gewijzigd door vlaaing peerd op 02-05-2022 18:37 . Reden: Arjen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
vlaaing peerd schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:55:
Dat is een mooie omschrijving. De algemene regel is:
- Ga je veel aanpassen aan levels (wat je eigenlijk altijd doet tijdens mixen) dan is een hogere bitrate beter (bv 24bit ipv 16 bit) tijdens de prodcutiefase.
- ga je timestretchen/pitchaanpassingen doen, dan kan het raadzaam zijn een hogere samplerate te gebruiken. Als je verder niks aanpast, dan is deze stap ook eigenlijk niet nodig.
Klopt inderdaad, hoewel ik de verkeerde term gebruikte: het gaat om bit depth (24 danwel 16 bits) en niet bit rate. Juist in dit verband een onhandige vergissing...

Ik heb overigens zelf eens getest met 96k/24b opname van een acoustische gitaar t.o.v. 44.1k (wat ik standaard gebruik) en hoorde wel een verschil - leek iets meer te ademen, waarschijnlijk betere weergave van harmonischen. Maar ik vond het verschil te klein om er standard practice van te maken..
Wormaap schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:17:
Voor een goede basis over hoe conversie, sample rates en meer van dat soort moois werken is deze video erg de moeite waard :)

[YouTube: D/A and A/D | Digital Show and Tell (Monty Montgomery @ xiph.org)]
Die was ik vergeten, maar is inderdaad eén van de beste 'basislessen' voor digitale audio.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 09:51

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mijn vrouwtje en ik zijn een beetje hobbymatig bezig met muziek maken. Ik knutsel het e.e.a. in elkaar met Gitaar en FL Studio, en zij zingt voor me. <3

Ik hoor zelf nog veel foutjes en onvolkomenheden, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan denken. Opbouwende kritiek is zeer welkom. :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Be gentle... Ik ben naar mijn idee echt een newb met daw software. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Blaat op 12-05-2022 10:29 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 08:52
Gisteren deze plaat van me eindelijk uitgekomen best lang geduurd nog voor release.
Maar ben zelf wel trots op deze qua melodieuze elementen en arrangement. Beetje geïnspireerd door Energy 52 - Cafe del mar en Guitarra G. Zelf mensen die niet van house bende houden vonden deze om nog wel aan te horen haha

btw over 44/48 ik moet mn projecten op 48 zetten want anders krijg ik mn elektrons (dt en dn) niet in sync met DAW (studio one) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Nice. Was gisteren al In m’n spotify opgedoken

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Blaat schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:18:
Mijn vrouwtje en ik zijn een beetje hobbymatig bezig met muziek maken. Ik knutsel het e.e.a. in elkaar met Gitaar en FL Studio, en zij zingt voor me. <3

Ik hoor zelf nog veel foutjes en onvolkomenheden, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan denken. Opbouwende kritiek is zeer welkom. :)

***members only***

Da's wat mij betreft helemaal geen verkeerde poging :)
Wat mij vooral opvalt is dat het allemaal wat voortkabbelt. Ik hoor dat je wat elementen toevoegt en hier en daar probeert de energie wat omhoog te halen, maar dat komt niet helemaal lekker uit de verf, waardoor het overall allemaal een beetje vlak blijft. Je mag best nog wat wilder gaan met de instrumentatie om echt een opbouw in het nummer te maken.
De vocal ligt ook niet helemáál lekker in de mix naar mijn idee. Daar zijn 1001 tutorials over te vinden, dus daar kom je vast wel uit. Een paar overdubs over de vocals (hoeven niet eens harmonieën te zijn) helpen ook al heel erg om wat meer oomph aan de stukken te geven waar je nummer krachtiger klinkt :)
Maar bovenal: überhaupt een nummer van begin tot eind afmaken is al een hele prestatie, en helemaal gaaf dat jullie dat met z'n tweeën doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Yalopa schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:32:
Nice. Was gisteren al In m’n spotify opgedoken
Ah top! nou ook een first one dat hij is uitgekozen voor een editorial playlist van spotify

https://open.spotify.com/...GknORKQJSlvD2c8mDnAA&nd=1

geen idee wat dat doet eigenlijk...ik dien het eigenlijk altijd wel in maar ja wie niet wel gaaf om dan toch te worden uitgekozen..leuke extra exposure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Hij kwam op mn release radar, wellicht omdat ik je volg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Blaat schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:18:

***members only***

Het is zeker niet verkeerd voor een eerste poging... ik sluit me aan bij de feedback over de vocals, die zitten niet lekker in de mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

@Wormaap en @Yalopa , als jullie iets specifieker kunnen zijn over de vocals zou ik dat erg waarderen. :)

We waren sowieso van plan om de boel opnieuw in te zingen omdat er wat inconsistenties in zitten die er uit moeten, en dat geeft ook de kans wat te verbeteren.

De stappen die ik nu neem met de vocals zijn als volgt:
- Normaliseren van het volume (handmatig)
- High pass filter om de lage tonen een beetje te minderen
- EQ, waarin ik vooral een kleine notch aanbreng tussen 1k en 2k
- Hele milde reverb aanbrengen (meer past niet bij het nummer imo)
- Lichte de-essing
- Subtiele compressie om de laatste volume verschillen te fixen

Zit in die workflow iets wat ik vergeten ben? Moet mijn vrouw iets verder van de microfoon zingen oid?

Dankjulliewel voor de feedback. _/-\o_

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Het zit hem niet in de opname maar wel in de mix. Zal deze avond nog eens dieper luisteren en kijken wat ik zou doen om het beter te krijgen. Of puur voor mijn eigen fun, mag je me de individuele stems eens bezorgen en kijk in waar ik geraak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
Blaat schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:47:
@Wormaap en @Yalopa , als jullie iets specifieker kunnen zijn over de vocals zou ik dat erg waarderen. :)

We waren sowieso van plan om de boel opnieuw in te zingen omdat er wat inconsistenties in zitten die er uit moeten, en dat geeft ook de kans wat te verbeteren.

De stappen die ik nu neem met de vocals zijn als volgt:
- Normaliseren van het volume (handmatig)
- High pass filter om de lage tonen een beetje te minderen
- EQ, waarin ik vooral een kleine notch aanbreng tussen 1k en 2k
- Lichte de-essing
- Subtiele compressie om de laatste volume verschillen te fixen

Zit in die workflow iets wat ik vergeten ben? Moet mijn vrouw iets verder van de microfoon zingen oid?

Dankjulliewel voor de feedback. _/-\o_
Wanneer je bij een vocal woorden als 'mild', 'klein' en 'subtiel' gebruikt kan het vaak zonder problemen veel meer hebben. Compressie en EQ mogen best flink op een vocal. Reverb is natuurlijk smaakafhankelijk, maar qua delivery op de stem en verdere productie lijkt het nummer niet bedoeld als 'klein, intiem en heel dichtbij' (denk aan zacht gezongen en misschien één gitaar of piano, dat soort werk). Gooi eens een reverb op een returnkanaal en stuur alles er via een send in meer of mindere maten naartoe. Dat geeft veel meer het gevoel dat alles bij elkaar hoort. En dan sowieso nog EQ, compressie en limiting op je master om nog een keer te zorgen dat alles meer naar elkaar toe trekt. Daar mag het overigens wel wat subtieler :P

In het kort: een vocal heeft vaak veel meer bewerking nodig dan je zou verwachten om goed in een mix te vallen met de rest, en tracks naast individueel ook gegroepeerd behandelen helpt om alles meer met elkaar te laten gellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMakreel
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-01 11:42
Het is weer eens zover, afgelopen weken bezig geweest met een nieuwe track waar ik al aardig tevreden over ben.
  • Intro moet nog compleet worden gebouwd, is nu alleen een loopje.
  • Blazers mogen hier en daar wat minder 'ruw' klinken..
  • Ik wil meer dynamische percussie er in verwerken, om de hele 'swing' nog wat aan te zetten.
  • Ik mis een beetje opbouw naar de 2e 'drop', wil daar nog wat tijd voor tussen werken.
  • *EDIT Vocals, ja of nee?.
Wat is jullie mening over überhaupt de track en de stijl?

[Soundcloud: Onbekend V3 5 by Fusss]

[ Voor 3% gewijzigd door DeMakreel op 08-05-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Wat @Wormaap zegt dus

EQ op de vocal zodat er ruimte ontstaat voor de rest
sends gaan gebruiken voor reverb en compressie zodat het geheel wat aan elkaar plakt.
compressie op het geheel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Yalopa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 05:26:
Wat @Wormaap zegt dus

EQ op de vocal zodat er ruimte ontstaat voor de rest
sends gaan gebruiken voor reverb en compressie zodat het geheel wat aan elkaar plakt.
compressie op het geheel
Ik ga eens experimenteren met meer dubs, kijken of de boel daarmee meer blendt. Tevens heb ik nog wat ideeen om het nummer meer contrast te geven qua energie. Wordt vervolgd. :)

Compressie op het gehele nummer though, dat zit er op, maar wel echt heel lichtjes. Hoe minder hoe beter in mijn optiek. Dat samenpersen van je dynamisch bereik is iets waar ik echt een grafhekel aan heb bij moderne muziek. Zonde van het geluid.

Maar misschien is dat mijn onervarenheid en naiviteit die hier spreekt, dat zou niet de eerste keer zijn. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Blaat schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Ik ga eens experimenteren met meer dubs, kijken of de boel daarmee meer blendt. Tevens heb ik nog wat ideeen om het nummer meer contrast te geven qua energie. Wordt vervolgd. :)

Compressie op het gehele nummer though, dat zit er op, maar wel echt heel lichtjes. Hoe minder hoe beter in mijn optiek. Dat samenpersen van je dynamisch bereik is iets waar ik echt een grafhekel aan heb bij moderne muziek. Zonde van het geluid.

Maar misschien is dat mijn onervarenheid en naiviteit die hier spreekt, dat zou niet de eerste keer zijn. :P
Compressie op de mix hoort erbij. Het heeft tijdens de loudness wars nogal een slechte naam gekregen omdat het toen hip was om zaken volledig plat te slaan, maar uiteindelijk is het een middel om je nummer qua sound bij elkaar te trekken, en om het geheel luisterbaar te maken in normale omstandigheden. Een compressor die 3-4dB wegtikt en dan nog een limiter om eventuele pieken op te vangen is heel gangbaar, ook in 'audiofiele' muziek :)
Dat is bovenop de individuele behandeling. Een vocal die (even met verzonnen getallen) een dynamisch bereik van 20-30dB heeft mixen met een synth die altijd in de zelfde 3dB range zit gaat natuurlijk nooit passen. Contrast tussen hard en zacht in een vocal zit vooral in het timbre, en in veel mindere mate in daadwerkelijk volume.
Voordat je plaat klinkt als (What's the Story) Morning Glory? moet je wel echt je best doen met je compressor hoor :P

Edit: Het mooie van digitaal werken is natuurlijk ook dat je alles kan proberen, om het daarna weer terug te draaien. Het enige dat het je kost is de tijd om het allemaal op te zetten. En als je't dan niet mooi vindt? Weg ermee en wat anders proberen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 09-05-2022 13:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Blaat schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:47:

Ik snap ergens waar je heen wil. Teveel reverb doet geen goed aan het intieme karakter van de tune.

Toch hebben je andere instrumented wel een ambiance die een ruimte suggereert (toegevoegde verb, danwel reeds in de ruimte aanwezige verb). Hierdoor matcht de vocals niet met de ruimte die de andere instrumenten hebben.

Wat ik met de vocals zou doen:

- Dubben, dus 2x dezelfde zanglijn opnemen.
- de 'beste opname' zet je voorin de mix (de main).
- je zet subtiel 2 verbs aan op de main, 1 korte ruimte en 1 grote hall ruimte, en de output 'dampen'.
- je draait eerst verb in zodat ie goed hoorbaar is en stel 'm af tot ie prettig klinkt.
- nu draai je de verbs dicht zodat ie bijna niet meer hoorbaar is.

- de 2e vocal gebruik je als FX send, deze gooi je ruim in de reverb, enhancers, EQ en 'overdrijf' je het effect dat je wilt bereiken.
- deze 2e vocals draai je als send effect in op de main vocals, dus veel zachter, maar dan heb je karakter onder een knop die je zelf kan indraaien.
- vrees niet om tijdens crescendo stukken iets meer in te draaien en als de passage erg rustig is er weer iets uit te draaien.

Waarom 2x inzingen? Omdat een menselijke stem veel varieert qua pitch, volume en dynamiek. Een 2e vocal corrigeert drops in volume, wat slecht geraakte noten, enz. Als je 2x dezelfde track zou gebruiken versterk je juist drops en moeilijke noten.
})

Ik geef alvast even aan dat ik altijd probeer kritiek te vinden als er mixjes worden gepost. Ik ben van mening dat we elkaar kunnen helpen met beter mixen, maar dan hebben we het vaak juist over de dingen die we niet goed vinden.

Ook schijt ik voor 90% van de dag uit m'n bek, dus alles van mijn kant mag ten alle tijde met een korrel zout genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Blaat schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Ik ga eens experimenteren met meer dubs,
Ah ja, spuit11. Maar dan heb je wat tips om mee te werk te gaan.

En inderdaad wat Wormaap zegt, vocals zijn vaak behoorlijk arbeidsintensief. Er gaat juist vaak gigantisch veel bewerking aan vooraf, juist om het zo 'natuurlijk' mogelijk te laten klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

@vlaaing peerd en @Wormaap

Vooropgesteld, alle input is zeer welkom! Ik had daar tenslotte ook om gevraagd! ;)

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als je heel lang met hetzelfde nummer bezig bent loop je het risico niet meer te horen hoe het beter kan en heb je een setje verse oren nodig. Zelfs de imperfecties wen je aan op termijn... Je loopt soort van vast. Dus * Blaat is grote blij met alle tips!

Ik lees alles, ik overweeg alles en ik ga alles proberen. Iig vriendelijk bedankt voor alle waardevolle comments. _/-\o_

Edit: Kritiek is goed, zolang het maar opbouwend is. Soms doet het zeer als iemand niet iets positiefs kan zeggen over iets waar zoveel tijd/moeite/bezieling in zit, maar zonder dat wordt je ook niet beter. :Y

[ Voor 16% gewijzigd door Blaat op 09-05-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Blaat schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:25:
@vlaaing peerd en @Wormaap

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als je heel lang met hetzelfde nummer bezig bent loop je het risico niet meer te horen hoe het beter kan en heb je een setje verse oren nodig. Zelfs de imperfecties wen je aan op termijn... Je loopt soort van vast. Dus * Blaat is grote blij met alle tips!
Ja, bekend fenomeen. Soms moet je de boel gewoon een tijdje in de koelkast zetten zodat je weer met frisse oren kan gaan luisteren. Uren aan een mix pielen doet vaak meer slechts dan goeds.

Luister ook veel vergelijkbare (professionele) muziek in hetzelfde genre, dit zorgt dat je weer een beetje levelt naar wat de 'norm' is.

Succes, maar vooral veel plezier en hoor graag een keer het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik heb een aantal wijzigingen gedaan aan de vocals, en iets toegevoegd aan het eerste couplet wat een beetje illustreert wat ik zoal toe wil voegen voor wat variatie.

Members only:

Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar gaat dit de juiste richting uit? :X

Ik heb:
- Meer compressie gedaan
- Meer reverb toegevoegd
- De vocals verdrievoudigd met een kleine shift van 10ms, en de extra kanalen naar links en rechts gepanned. Ook hebben deze een nog veel heftigere compressie, lichte distortion, chorus en middenband EQ erop zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Gelet op het feit dat veel een persoonlijke smaak is, en dat elk genre ook want anders in elkaar zit; In general, je zangers overstemd IMO alles.. Dit is wat ik nu zou doen in; volgorde
  1. Groepen / bussen maken van de beats, je andere instrumenten, je lead vocal (je vrouw) en je backing vocal (assumptie; jouw zang)
  2. De zwaarste uithalen uit de vocal halen met volume automation
  3. Binnen elke groep individueel de mix goed zetten
  4. Op elke groep opnieuw de EQ, compressie en reverb gaan bekijken om de groep te laten plakken
  5. de volumes van de groepen en sends op 0 zetten
  6. je drums inbrengen richting -12
  7. Je instrumenten er in mixen met een goede balans
  8. Je vocals er in mixen met een goede balans
  9. De backing vocals er bij mixen zodat deze een soort lijn vormen tussen je instrumenten en de zang, zeker niet prominent maken
  10. De sends er ook bij mixen
  11. kijken als je totaal volume niet te hoog (boven de -6)* zit indien ja alles evenredig lager brengen en de mix beluisteren
*-6 geeft je nog wat headroom voor mastering stuff, maar daar zijn we nog niet...

[ Voor 25% gewijzigd door Yalopa op 10-05-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Yalopa schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:24:
Gelet op het feit dat veel een persoonlijke smaak is, en dat elk genre ook want anders in elkaar zit; In general, je zangers overstemd IMO alles.. Dit is wat ik nu zou doen in; volgorde
  1. Groepen / bussen maken van de beats, je andere instrumenten, je lead vocal (je vrouw) en je backing vocal (assumptie; jouw zang)
  2. De zwaarste uithalen uit de vocal halen met volume automation
  3. Binnen elke groep individueel de mix goed zetten
  4. Op elke groep opnieuw de EQ, compressie en reverb gaan bekijken om de groep te laten plakken
  5. de volumes van de groepen en sends op 0 zetten
  6. je drums inbrengen richting -12
  7. Je instrumenten er in mixen met een goede balans
  8. Je vocals er in mixen met een goede balans
  9. De backing vocals er bij mixen zodat deze een soort lijn vormen tussen je instrumenten en de zang, zeker niet prominent maken
  10. De sends er ook bij mixen
  11. kijken als je totaal volume niet te hoog (boven de -6)* zit indien ja alles evenredig lager brengen en de mix beluisteren
*-6 geeft je nog wat headroom voor mastering stuff, maar daar zijn we nog niet...
Ik ga ermee aan de slag. Boy wat heb ik de hoeveelheid werk die hier in zit onderschat zeg. :P

Dat gaat wel wat verder dan wat sample knip en plakwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ongeveer iedereen hier heeft dat ooit onderschat. Inclusief mezelf. Ik maak house, “hoe moeilijk kan dat nu zijn” 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Blaat schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:54:
Ik heb een aantal wijzigingen gedaan aan de vocals, en iets toegevoegd aan het eerste couplet wat een beetje illustreert wat ik zoal toe wil voegen voor wat variatie.

***members only***

Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar gaat dit de juiste richting uit? :X

Ik heb:
- Meer compressie gedaan
- Meer reverb toegevoegd
- De vocals verdrievoudigd met een kleine shift van 10ms, en de extra kanalen naar links en rechts gepanned. Ook hebben deze een nog veel heftigere compressie, lichte distortion, chorus en middenband EQ erop zitten.
Bij het stuk op 2:30, vooral nadat de background vocal erbij komt, heb je even een paar seconden waar naar mijn idee alles wél heel aardig samenplakt :)
Dan een aantal dingen die niet direct met de mix te maken hebben, maar uiteindelijk wel heel erg je sound bepalen, die me opvallen. Met excuus als dingen misschien vervelend overkomen, want zo is het zeker niet bedoeld. Het heeft mij m'n eerste halfjaar vocal coaching gekost voordat ik in de les serieus durfde te zingen, dus geloof me als ik zeg dat ik weet hoe lastig het is :+
- De akoestische gitaar dempt nogal op de akkoordwisselingen. Daardoor krijg je telkens kleine 'stop-start' momentjes die het geheel voor mijn gevoel wat onrustig maken. Je zou daar wat mee kunnen experimenteren in je spel, maar je kan ook bijvoorbeeld een reverb automaten zodat'ie die gaten een beetje opvult. De momenten waarop je daar in de drums een crash hebt zitten stoort het niet, omdat de ruimte opgevuld wordt :)
- De vocal klinkt voor mij alsof jullie niet heel veel takes hebben gedaan. Je hoort een duidelijke lijn waarbij het begin een beetje twijfelend is en het naar het einde toe steeds beter wordt. Da's natuurlijk heel logisch, want je komt steeds meer in het nummer te zitten. Daarom is het handig om het begin nog een keer te doen als je er al in zit. Er is he-le-maal niets mis met een beetje knip- en plakwerk tussen meerdere takes. Dat is niet valsspelen, maar gewoon gebruik maken van de mogelijkheden die je hebt. En wordt ook overal toegepast, van klassiek tot metal en van indie tot pop. Je vriendin klinkt hartstikke goed, en dat is precies waarom het zo jammer is dat't een beetje inconsistent is :)
- Overall denk ik dat het de productie goed zou doen als je nog eens kijkt waar je met je energie heen wil. Als ik het tussenstuk vanaf 2:08 even als voorbeeld neem is dat klassieke prima songwriting. Je haalt de energie eruit en bouwt dan weer op. Alleen bouw je op, komt er op 2:44 een drum-fill en wordt de energie weer lager. Dat ontneemt behoorlijk wat impact aan je laatste refrein. Dat trek je dan op 3:08 weer iets bij, maar dat is nadat de eerdere opbouw al een beetje leeggelopen is.

Niet dat ik verder een fantastische producer ben, dus als je het er allemaal niet mee eens bent, even goede vrienden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:24:
Gelet op het feit dat veel een persoonlijke smaak is, en dat elk genre ook want anders in elkaar zit; In general, je zangers overstemd IMO alles..
Dat geeft bij mij aan dat @Blaat de vocals wel echt op de voorgrond wil houden, maar inderdaad zinkt het niet weg in het geheel.

Ikzelf meende dat de gitaarpartij (akkoorden) vooral een beetje in hetzelfde spectrum zit als de zang. Waar de zang in het spectrum opduikt zou je de gitaar een beetje weg kunnen EQ-en. Maargoed, ik zit hier op laptopsqueakers te luisteren.

@Blaat de instructies van @Yalopa zijn mogelijk wat complex als je beginnende producer bent, vraag vooral als iets niet duidelijk is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Volgende week 2 dagen vrij. Beetje gamen, beetje muziek maken, beetje studeren.

Dus GAS. Dus:
  • Erica Synths Black Double Bass
  • Intellijel Designs Multi-FX 1U
  • Behringer Brains
Van die laatste 2 stuks, gezien het een percussion en een lead deel heeft en ik graag beiden tegelijkertijd wil kunnen gebruiken. Met wat geluk zaterdag of maandag in huis. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
unezra schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:38:

Dus GAS. Dus:
  • Behringer Brains
Van die laatste 2 stuks, gezien het een percussion en een lead deel heeft en ik graag beiden tegelijkertijd wil kunnen gebruiken. Met wat geluk zaterdag of maandag in huis. :)
remember, pics,vids and soundbytes, or it didn't happen!

Veel plezier met je vrije muziekdagen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-05 19:47

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

unezra schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:38:

Dus GAS. Dus:
  • Behringer Brains
ja
spoiler:
loers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wormaap schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Bij het stuk op 2:30, vooral nadat de background vocal erbij komt, heb je even een paar seconden waar naar mijn idee alles wél heel aardig samenplakt :)
Dan een aantal dingen die niet direct met de mix te maken hebben, maar uiteindelijk wel heel erg je sound bepalen, die me opvallen. Met excuus als dingen misschien vervelend overkomen, want zo is het zeker niet bedoeld. Het heeft mij m'n eerste halfjaar vocal coaching gekost voordat ik in de les serieus durfde te zingen, dus geloof me als ik zeg dat ik weet hoe lastig het is :+
- De akoestische gitaar dempt nogal op de akkoordwisselingen. Daardoor krijg je telkens kleine 'stop-start' momentjes die het geheel voor mijn gevoel wat onrustig maken. Je zou daar wat mee kunnen experimenteren in je spel, maar je kan ook bijvoorbeeld een reverb automaten zodat'ie die gaten een beetje opvult. De momenten waarop je daar in de drums een crash hebt zitten stoort het niet, omdat de ruimte opgevuld wordt :)
No offense taken! Het zou me verbazen als dergelijke zaken niet zouden opvallen. Mijn vrouwtje en ik hebben nooit serieuze les in muziek gehad, zang of gitaar. Daarom wil ik het nooit niet groter maken dan het is, het is en blijft een hobbyprojectje.

Wat betreft het gitaarspel, dit is omdat het irritante rotgrepen zijn op de gitaar. Als ik niet tussendoor palmmute, hoor je gekut op het fretboard. Dat is zonodig nog storender. :P

Ik ga even kijken of je tip mbt de reverb iets kan doen.
- De vocal klinkt voor mij alsof jullie niet heel veel takes hebben gedaan. Je hoort een duidelijke lijn waarbij het begin een beetje twijfelend is en het naar het einde toe steeds beter wordt. Da's natuurlijk heel logisch, want je komt steeds meer in het nummer te zitten. Daarom is het handig om het begin nog een keer te doen als je er al in zit. Er is he-le-maal niets mis met een beetje knip- en plakwerk tussen meerdere takes. Dat is niet valsspelen, maar gewoon gebruik maken van de mogelijkheden die je hebt. En wordt ook overal toegepast, van klassiek tot metal en van indie tot pop. Je vriendin klinkt hartstikke goed, en dat is precies waarom het zo jammer is dat't een beetje inconsistent is :)
Dat heb je goed gehoord, en is voor mij de reden om de boel opnieuw in te zingen. Ze durfde in het begin niet goed zo (logisch ook). That said, ik wilde wel de workflow van het bewerken een beetje op orde hebben.

We hebben al een paar nieuwe takes gedaan, maar deze klinken allemaal net wat anders for some reason. Deze takes met de al bestaande mixen klonk niet goed. Ik ga die er in mixen als er een compleet nummer aan goede takes is.
- Overall denk ik dat het de productie goed zou doen als je nog eens kijkt waar je met je energie heen wil. Als ik het tussenstuk vanaf 2:08 even als voorbeeld neem is dat klassieke prima songwriting. Je haalt de energie eruit en bouwt dan weer op. Alleen bouw je op, komt er op 2:44 een drum-fill en wordt de energie weer lager. Dat ontneemt behoorlijk wat impact aan je laatste refrein. Dat trek je dan op 3:08 weer iets bij, maar dat is nadat de eerdere opbouw al een beetje leeggelopen is.

Niet dat ik verder een fantastische producer ben, dus als je het er allemaal niet mee eens bent, even goede vrienden :)
Ik wist al precies dat je hier op doelde de eerste keer dat je een opmerking maakte over de energie. Het laatste stuk zou de climax moeten zijn, en dat voelt nog niet zo. Ik ben daar in nog zoekende hoe ik dat voor elkaar krijg zonder dat het te veel wordt. Ik heb al een paar dingen geprobeerd, maar ik ben nergens tevreden over tot nu toe. Ik ben er mee bezig, wordt vervolgd.
vlaaing peerd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Dat geeft bij mij aan dat @Blaat de vocals wel echt op de voorgrond wil houden, maar inderdaad zinkt het niet weg in het geheel.

Ikzelf meende dat de gitaarpartij (akkoorden) vooral een beetje in hetzelfde spectrum zit als de zang. Waar de zang in het spectrum opduikt zou je de gitaar een beetje weg kunnen EQ-en. Maargoed, ik zit hier op laptopsqueakers te luisteren.

@Blaat de instructies van @Yalopa zijn mogelijk wat complex als je beginnende producer bent, vraag vooral als iets niet duidelijk is!
Ik ga er wel uitkomen denk ik. Ik kijk ook veel FL studio youtube video's de laatste dagen, en veel van de terminologie komt daarin al langs. Nu nog doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vlaaing peerd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:45:
[...]

remember, pics,vids and soundbytes, or it didn't happen!

Veel plezier met je vrije muziekdagen :9
Dat komt goed. :)

Effectief 4 dagen inclusief weekend. Al is het niet helemaal vrij-vrij. Ik zal ook moeten studeren, om niet in de knoei te komen met de komende tentamens. Ach. Evengoed nog steeds vrij.

Wel even gemaild of de order niet als nodig, gesplitst kan worden. De Double Bass stond opeens op 3-5 dagen. Beetje zonde als het alsnog te laat is. Mgoed, Thomann fixt dat meestal wel vlotjes en dan splitsen ze gewoon de order. Die Brains was toch de hoofdreden van de order.

EDIT: Ze mailen direct terug dat mijn exemplaar het laatste was dat op voorraad was en de hele order ws vnaaf verzonden word. :) Nice!
:)

Beetje impuls, maar ach, hey.

Iemand trouwens nog tips voor een simpele multitrack recorder voor Windows die meerdere kanalen tegelijkertijd aan kan? (Voor mijn jams vind ik Ableton en Studio One soms net wat te veel gedoe, maar Audacity kan op Windows maar 1 audiokanaal tegelijkertijd opnemen en alleen al mijn modular is gesplitst in 2 of 3 kanalen.)

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 10-05-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@vlaaing peerd moeiljk om in te schatten waar iemand staat, maar was me niet bewust van een complexe uitleg. @Blaat vraag gerust dieper op een subject, zie ook naar filmpjes die niet over je DAW gaan maar over het probleem dat je wil aanpakken. Deze had ik ooit gebookmarked:

https://www.myrecordingrevolution.com/rtm1-upfrontvocals?

Wellicht van toepassing?

[ Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 10-05-2022 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Blaat schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:53:
[...]

No offense taken! Het zou me verbazen als dergelijke zaken niet zouden opvallen. Mijn vrouwtje en ik hebben nooit serieuze les in muziek gehad, zang of gitaar. Daarom wil ik het nooit niet groter maken dan het is, het is en blijft een hobbyprojectje.

Wat betreft het gitaarspel, dit is omdat het irritante rotgrepen zijn op de gitaar. Als ik niet tussendoor palmmute, hoor je gekut op het fretboard. Dat is zonodig nog storender. :P

Ik ga even kijken of je tip mbt de reverb iets kan doen.

[...]

Dat heb je goed gehoord, en is voor mij de reden om de boel opnieuw in te zingen. Ze durfde in het begin niet goed zo (logisch ook). That said, ik wilde wel de workflow van het bewerken een beetje op orde hebben.

We hebben al een paar nieuwe takes gedaan, maar deze klinken allemaal net wat anders for some reason. Deze takes met de al bestaande mixen klonk niet goed. Ik ga die er in mixen als er een compleet nummer aan goede takes is.

[...]

Ik wist al precies dat je hier op doelde de eerste keer dat je een opmerking maakte over de energie. Het laatste stuk zou de climax moeten zijn, en dat voelt nog niet zo. Ik ben daar in nog zoekende hoe ik dat voor elkaar krijg zonder dat het te veel wordt. Ik heb al een paar dingen geprobeerd, maar ik ben nergens tevreden over tot nu toe. Ik ben er mee bezig, wordt vervolgd.

[...]

Ik ga er wel uitkomen denk ik. Ik kijk ook veel FL studio youtube video's de laatste dagen, en veel van de terminologie komt daarin al langs. Nu nog doen. :+
Qua vocal performance vind ik dit altijd een leuke video om te delen:

Dat is naar mijn idee een mooi voorbeeld van hoe enorm overdreven een naakte vocal take kan klinken.
Maar in context:

Valt het reuze mee.
Is natuurlijk een totaal andere stijl dan wat jullie doen, maar het punt blijft dat een vocal, helemaal in de studio, net zo veel met acteren te maken heeft als met zuiver zingen :)

En je zegt het zelf ook al, maar doe vooral ook niet te perfectionistisch. In dit soort feedback-threads gaan we natuurlijk met z'n allen wijzen op de dingen die wij vinden dat beter zouden kunnen. Maar uiteindelijk moet je vooral heel veel nummers schrijven en opnemen om vaardigheid op te bouwen. Als je nu het idee hebt dat je productie je song geen recht doet, is er niemand die je tegenhoudt om nog een keer terug te komen als je skills zich wat verder ontwikkeld hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Wormaap schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:32:
Is natuurlijk een totaal andere stijl dan wat jullie doen, maar het punt blijft dat een vocal, helemaal in de studio, net zo veel met acteren te maken heeft als met zuiver zingen :)
Goed gezegd! Ik weet nog dat we voor een game wat efforts gingen opnemen met collega's, en dat zo vies tegenviel. Er komt een hele hoop durf bij kijken. Alleen de recordings die zo kaal als super overdreven overkwamen, waren de enige echt bruikbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Yalopa schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:06:
@vlaaing peerd moeiljk om in te schatten waar iemand staat, maar was me niet bewust van een complexe uitleg. @Blaat vraag gerust dieper op een subject, zie ook naar filmpjes die niet over je DAW gaan maar over het probleem dat je wil aanpakken. Deze had ik ooit gebookmarked:

https://www.myrecordingrevolution.com/rtm1-upfrontvocals?

Wellicht van toepassing?
Dank, deze is al heel nuttig geweest. Dubbele compressie ipv 1 heftige levert in mijn geval een veel netter resultaat op. Daarmee kan ik volume van vocals omlaag trekken zonder dat het ten koste gaat van de verstaanbaarheid. d:)b

Inmiddels heb ik ook een heleboel gegroepeerd en apart gemixt. Ik ben van het gebruik van 3 kanalen op de mixer naar 15 kanalen gegaan. Vast peanuts voor de pro's hier, maar voor mij nogal een primeur. Het resultaat is in ieder geval een geheel wat in mijn oren coherenter voelt. Ik zal het resultaat hier posten als ik klaar ben met een paar additionele instrumenten erin mixen.

@Wormaap
Ik merk aan mijn vrouw dat ze als de dood is om out of tune te zingen, en durft daardoor niet 'alles te geven'. Hoe kijkt men hier aan tegen het gebruik van autotune? Dan kan ik haar in ieder gerust stellen dat ik kleine foutjes makkelijk uit een anderzijds geweldige performance kan fietsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Blaat op 11-05-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Blaat schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:32:
[...]

Dank, deze is al heel nuttig geweest. Dubbele compressie ipv 1 heftige levert in mijn geval een veel netter resultaat op. Daarmee kan ik volume van vocals omlaag trekken zonder dat het ten koste gaat van de verstaanbaarheid. d:)b

Inmiddels heb ik ook een heleboel gegroepeerd en apart gemixt. Ik ben van het gebruik van 3 kanalen op de mixer naar 15 kanalen gegaan. Vast peanuts voor de pro's hier, maar voor mij nogal een primeur. Het resultaat is in ieder geval een geheel wat in mijn oren coherenter voelt. Ik zal het resultaat hier posten als ik klaar ben met een paar additionele instrumenten erin mixen.

@Wormaap
Ik merk aan mijn vrouw dat ze als de dood is om out of tune te zingen, en durft daardoor niet 'alles te geven'. Hoe kijkt men hier aan tegen het gebruik van subtiele autotune? Dan kan ik haar in ieder gerust stellen dat ik kleine foutjes makkelijk uit een anderzijds geweldige performance kan fietsen.
Autotune (of liever Melodyne, die is m.i. transparanter, wel wat meer werk) is wat mij betreft een middel om precies dat te doen wat je noemt. Niet meer hoeven kiezen tussen die geweldige performance en die zuivere take. Je kan er oeverloos over discussiëren hoe ver je 'mag' gaan voordat het 'valsspelen' wordt, maar ik zit ferm in het kamp dat het eindresultaat belangrijker vindt dan het proces, en daarbij alle hulpmiddelen geoorloofd vindt. Neemt natuurlijk niet weg dat het je werk een stuk makkelijker maakt als de originele performance niet ruk is. Maar van wat ik zo hoor in je opname moet dat geen probleem zijn :)

Dat er 'artiesten' zijn die volledig talentloos alsnog een acceptabele plaat kunnen neerzetten door volledig te leunen op allerlei hulpmiddelen geeft dit soort dingen een slechte naam. Maar er is natuurlijk een enorm verschil tussen iets slechts acceptabel maken en iets goeds helpen op z'n best te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wormaap schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Autotune (of liever Melodyne, die is m.i. transparanter, wel wat meer werk) is wat mij betreft een middel om precies dat te doen wat je noemt. Niet meer hoeven kiezen tussen die geweldige performance en die zuivere take. Je kan er oeverloos over discussiëren hoe ver je 'mag' gaan voordat het 'valsspelen' wordt, maar ik zit ferm in het kamp dat het eindresultaat belangrijker vindt dan het proces, en daarbij alle hulpmiddelen geoorloofd vindt. Neemt natuurlijk niet weg dat het je werk een stuk makkelijker maakt als de originele performance niet ruk is. Maar van wat ik zo hoor in je opname moet dat geen probleem zijn :)

Dat er 'artiesten' zijn die volledig talentloos alsnog een acceptabele plaat kunnen neerzetten door volledig te leunen op allerlei hulpmiddelen geeft dit soort dingen een slechte naam. Maar er is natuurlijk een enorm verschil tussen iets slechts acceptabel maken en iets goeds helpen op z'n best te zijn.
Check!

Ik gebruikte voor mijn eigen stem de Newtone plugin om die wat bij te trekken. Laten we zeggen dat mijn zang veel te wensen overlaat. Daarom zal ik zelf nooit een lead zingen, daar ben ik simpelweg niet goed genoeg voor. Het is ook best lastig als je een baritone stem hebt. Een backing vocal echter gaat wel met wat foutcorrectie.

Ik ben iig blij dat ik de centjes heb opgehoest voor de FL Studio Signature Bundle. Ik denk dat ik met goedkopere edities tegen grenzen aan was gelopen in dit klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik zie er geen probleem in, niet om kleine correcties te doen, niet om het zo zwaar in te zetten dat het een instrument op zich wordt. Als het eindresultaat goeie muziek is... I'm all ears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Blaat schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:32:
[...]

Ik merk aan mijn vrouw dat ze als de dood is om out of tune te zingen, en durft daardoor niet 'alles te geven'.
En dat is eigenlijk het grote probleem. Met alles geven ga je harder en consistenter zingen. Helpt het als ze alles alleen kan inzingen?
Hoe kijkt men hier aan tegen het gebruik van autotune? Dan kan ik haar in ieder gerust stellen dat ik kleine foutjes makkelijk uit een anderzijds geweldige performance kan fietsen.
Ik ben geen liefhebber van Autotune tenzij het echt verschrikkelijk is, en dat is bij je vrouw helemaal niet het geval. Heb je ook dubbing geprobeerd? Dat trekt ook vaak veel recht.

Autotune corrigeert wel verkeerde noten, maar haalt ook timbre weg uit stemmen en instrumenten. En dat is wat iemands stem juist karakter en herkenbaarheid geeft, iets wat ik bij vocalen toch erg belangrijk vind.

Of wat je ook kan doen: zeggen dat Autotune aan staat en haar dan met placebo-effect gerust stellen zodat ze voluit kan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:29:
[...]

En dat is eigenlijk het grote probleem. Met alles geven ga je harder en consistenter zingen. Helpt het als ze alles alleen kan inzingen?

[...]

Ik ben geen liefhebber van Autotune tenzij het echt verschrikkelijk is, en dat is bij je vrouw helemaal niet het geval. Heb je ook dubbing geprobeerd? Dat trekt ook vaak veel recht.

Autotune corrigeert wel verkeerde noten, maar haalt ook timbre weg uit stemmen en instrumenten. En dat is wat iemands stem juist karakter en herkenbaarheid geeft, iets wat ik bij vocalen toch erg belangrijk vind.

Of wat je ook kan doen: zeggen dat Autotune aan staat en haar dan met placebo-effect gerust stellen zodat ze voluit kan :9
Als je een moderne versie van Autotune of Melodyne gebruikt om kleine foutjes weg te poetsen ga je echt geen verschil in timbre horen. In nummers waarin je het duidelijk hoort is het óf bewust als effect gebruikt, óf hebben ze gruwelijke missers recht zitten trekken. Of natuurlijk gewoon aan de verkeerde knopjes zitten draaien, want het is wel makkelijk om het te vernachelen.
Maar moderne, goed gebruikte pitchcorrectie is zo goed als transparant.
Gewoon full-on T-Pain gaan is natuurlijk wel leuk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Na een hoop gepiel ben ik hier geeindigd:

Members only:

Nog geen nieuwe take van de vocals, dat ga ik dit weekend aanvliegen. Wellicht ook nog wat extra oomph aan het laatste refrein toevoegen, maar dat zie ik later wel. Ik moet het nu echt even laten rusten denk ik. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 12-05-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Als je een moderne versie van Autotune of Melodyne gebruikt om kleine foutjes weg te poetsen ga je echt geen verschil in timbre horen.
Dat hangt af van de manier van zingen. Ik weet dat autotunes bijvoorbeeld vibrato wel kunnen ontwijken, maar zangers die vaak met legatobogen (slur) zingen (bijv in R&B en Soul, waar ze in elke lange noot de hele pentatonische ladder op en neer gaan) dan kickt die autotune om de haverklap onterecht in.

En daarbovenop ben ik vrij tolerant voor de menselijke fout in de zang. Ik hoor liever een echt mens dan een gepolijst stukje plastic, zeker in het genre dat Blaat neerzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
vlaaing peerd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Dat hangt af van de manier van zingen. Ik weet dat autotunes bijvoorbeeld vibrato wel kunnen ontwijken, maar zangers die vaak met legatobogen (slur) zingen (bijv in R&B en Soul, waar ze in elke lange noot de hele pentatonische ladder op en neer gaan) dan kickt die autotune om de haverklap onterecht in.
Nu heb ik de 'echte' Autotune al heel lang niet meer gebruikt, maar in Melodyne kun je dat soort runs prima bewerken. Kost een hoop meer werk dan alleen de 'correcte' toonladdernoten aanklikken en de software het verder zelf uit laten zoeken, maar die harde 'snap to grid' sound is een keuze.
En daarbovenop ben ik vrij tolerant voor de menselijke fout in de zang. Ik hoor liever een echt mens dan een gepolijst stukje plastic, zeker in het genre dat Blaat neerzet.
Hier ben ik het dan weer roerend mee eens. Pitch correctie is een middel om je track beter te maken als dat nodig is. In sommige stijlen hoeft het niet altijd precies erop, en voegt dat juist wat toe (al kan Melodyne ook prima 'net ernaast' als dat is wat je wil :9). En soms wordt je track er wel beter van als je wat nootjes strak trekt. Maar er is natuurlijk een hoop grijs tussen 'Sid Vicious' cover van My Way' en 'Believe van Cher'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Roland heeft eindelijk een treffelijke Juno 106/60 kloon op de markt gegooid:

https://www.roland.com/global/products/juno-x/

Rijkelijk laat IMO. Zelf heb ik hier jaren op gewacht, maar omdat het maar niet kwam heb ik uiteindelijk een veel te dure Juno 106 gekocht. Hoewel, veel te duur? Ik kan hem ondertussen al voor het dubbele weer verkopen. De Juno X moet 2000 euro kosten. Tis Roland dus de kwaliteit is ongetwijfeld top, maar 2K voor een VST met dedicated hardware is gevoelsmatig echt veel geld.

* Yalopa knuffelt zn 106 nog eens....

Voor 2K koop je nog een echte Juno 106, voor een extra 2K koop je de Juno 60

[ Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 12-05-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 13:45
Yalopa schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:43:
Roland heeft eindelijk een treffelijke Juno 106/60 kloon op de markt gegooid:

https://www.roland.com/global/products/juno-x/

Rijkelijk laat IMO. Zelf heb ik hier jaren op gewacht, maar omdat het maar niet kwam heb ik uiteindelijk een veel te dure Juno 106 gekocht. Hoewel, veel te duur? Ik kan hem ondertussen al voor het dubbele weer verkopen. De Juno X moet 2000 euro kosten. Tis Roland dus de kwaliteit is ongetwijfeld top, maar 2K voor een VST met dedicated hardware is gevoelsmatig echt veel geld.

* Yalopa knuffelt zn 106 nog eens....

Voor 2K koop je nog een echte Juno 106, voor een extra 2K koop je de Juno 60
Ik ben zelf ook een tijd lang opzoek geweest naar een Juno (of een degelijke kloon) en was aangenaam verrast met de aankondig van de Juno X. Maar na het zien van flink wat reviews ben ik toch teleurgesteld. Wat ik telkens hoor: De emulatie komt aardig in de buurt van het origineel maar is het net niet. En de Juno X klinkt in iedergeval niet beter dan sommige software oplossingen.

En om daar nu 2000 euro voor neer te leggen.... :/ Voor 2000 euro kan je hele mooie analoge synthesizers kopen waar je (in ieder geval ik ;) ) veel meer plezier aan beleef.

Ik vermoed dat dit geen heel groot succes gaat worden. Geen slecht apparaat maar wel overpriced.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Ik heb jaren geleden een Juno-D gekocht, die de naam Juno gewoon onwaardig was. Ook qua bouw was ik nogal teleurgesteld: plastic en nog eens plastic (wel lekker licht). Dat wil niet zeggen dat deze Juno X ook zal tegenvallen, maar ik hoef hem niet..

Moet ik wel aan toevoegen dat ik gelukkig mijn originele nieuwgekochte Alpha Juno 2 pas heb verkocht nadat ik een goed werkende moduleversie (MKS-50) ervan had gevonden. Alle zelfgeknutselde patches erin teruggeladen en de Windows editor werkt zelfs nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@ChojinZ

Ik heb 2 jaar lang elke juno 106 die op 2de hands .be en marktplaats kwam bekeken. Ik wist hoe ik moest checken op dode chips, ik wist waar nieuwe chips te kopen en ik wist dat mn pa ze er wel zou in zetten. Verschillende malen heb ik verkopers in het ganse land bezocht om een 106 te bekijken. Dikwijls waren verkopers "niet op de hoogte" van dode chips..

Uiteindelijk heb ik er een gevonden voor een goeie prijs, waar enkel de poly mode switch niet meer van werkt, en de pitch bend afgebroken is. ik denk dat ik iets van een 1300 betaald heb (een perfecte gaat ze over de 2000). De poly switch is geen deal breaker en voor de pitch bend knop heb ik en donor liggen. Als je er echt een wil, en je kan wachten, dan kan het lukken...

Nog geen moment spijt gehad...

Betreffende "de emulatie komt aardig in de buurt maar is het niet". Ik wil al die puristen de originele en de andere zien aanduiden in een nummer, na FX, EQ compressie, mix master etc....

je kan eens proberen de 106 apart te kopen, de 6 (eigenlijk een 60 zonder patches) is zeker de duurste van de 2
https://www.marktplaats.n...uno-6-en-juno-106-vintage

[ Voor 20% gewijzigd door Yalopa op 13-05-2022 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Yalopa schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:17:
@ChojinZ

Ik heb 2 jaar lang elke juno 106 die op 2de hands .be en marktplaats kwam bekeken. Ik wist hoe ik moest checken op dode chips, ik wist waar nieuwe chips te kopen en ik wist dat mn pa ze er wel zou in zetten. Verschillende malen heb ik verkopers in het ganse land bezocht om een 106 te bekijken. Dikwijls waren verkopers "niet op de hoogte" van dode chips..

Uiteindelijk heb ik er een gevonden voor een goeie prijs, waar enkel de poly mode switch niet meer van werkt, en de pitch bend afgebroken is. ik denk dat ik iets van een 1300 betaald heb (een perfecte gaat ze over de 2000). De poly switch is geen deal breaker en voor de pitch bend knop heb ik en donor liggen. Als je er echt een wil, en je kan wachten, dan kan het lukken...

Nog geen moment spijt gehad...

Betreffende "de emulatie komt aardig in de buurt maar is het niet". Ik wil al die puristen de originele en de andere zien aanduiden in een nummer, na FX, EQ compressie, mix master etc....

je kan eens proberen de 106 apart te kopen, de 6 (eigenlijk een 60 zonder patches).
https://www.marktplaats.n...uno-6-en-juno-106-vintage
Ik heb de zoektocht al min of meer opgegeven. Buiten het echte model zijn er weinig goede alternatieven. En met de originele modellen heb je, als je pech hebt, veel kuren. Desalniettemin blijft het een mooie synth. :)
Yalopa schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:17:
@ChojinZ

Klopt helemaal maar toch heb jij flink wat geld neergelegd voor een echte terwijl je voor muziek producties makkelijk uit de voeten kan met een vst van een paar tientjes. :P
Er zijn dus redenen te bedenken om veel geld neer te leggen voor het origineel.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik heb jaren met een VST gewerkt. De redenen om de echte te halen is dat dat ding roept "speel met mij". telkens je een knop aanraakt gebeurt er wat. Je kan dat alles ook laten gebeuren met de VST (want zelfde knoppen), maar er is voor mij een groot verschil tussen iets met de muis doen en van mn pc wegkomen, spelen op het keyboard en draaien aan de knoppen. Op de hardware ben ik creatiever dan op de VST, wat niet wegneemt dat ik in elkaar track wel een paar Alchemy instanties heb

De Juno is mijn duurste synth ooit. De rest heb ik goedkoop 2de hands gekocht of zijn klonen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 13-05-2022 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

*oeh* Mijn Behringer Brains, Erica Synths Double Bass en Intellijel Multi-FX zijn binnen.

Vanochtend snel even Brains door de Double Bass de Multi-FX in gestuurd. Damn! Crunchy! Daar ga ik serieus heel veel plezier aan beleven. Realiseer me wel dat ik mijn hele output stage eens moet gaan herzien. Wil heel erg graag de Xaoc Devices Praga: https://www.thomann.de/nl/xaoc_devices_praga.htm
Of de WMD Performance Mixer: https://schneidersladen.de/de/wmd-performance-mixer

Met name voor een stuk voltage-controlled panning. Alleen, pfff, duur en beiden kunnen ze niet 100% wat ik wil. De Praga is enkel mono-in, minder ideaal met een aantal modules en fx die stereo-out zijn. De WMD heeft maar 2 outputs, terwijl ik graag iets wil hebben dat wat modulairder is. Eigenlijk een kleinere WMD met minder inputs en minder outputs, zodat ik in the end 2, 3 autonome stereoparen uit de modular kan halen.

(Sowieso ook eens tijd voor een patchpaneel. ik heb "maar" 16 mono inputs op mijn audio interface en geen intentie daar meer van te maken omdat je dan meteen in het high-end profi segment terecht komt. Met een patchpaneel, die zijn gelukkig wel betaalbaar, kan ik wat eenvoudiger die instrumenten mijn audio inteface in brengen die ik nodig heb. De kans dat ik alles tegelijkertijd wil gebruiken is niet groot.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
https://www.thomann.de/be/motu_24_ai.htm

Ik heb ook patch pannels, maar eigenlijk wilde ik bovenstaande in huis halen. Ik zie het nog gebeuren dat die motu er toch komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:34:
https://www.thomann.de/be/motu_24_ai.htm

Ik heb ook patch pannels, maar eigenlijk wilde ik bovenstaande in huis halen. Ik zie het nog gebeuren dat die motu er toch komt.
Yep. Zoiets. Is ook nog wel mooi spul van Focusrite.
Maar voorlopig is mijn 18i20 met OctoPré (en dus 16 inputs) wel even prima.

Denk dat ik eerst maar eens de mixer van mijn modular ga aanpakken. Huidige samenraapsel van Doepfer modules werkt absoluut, maar geen VU meters (enkel op de output module) en geen VC-panning. Tegelijkertijd heb ik nog een module gevonden die eigenlijk bied wat de Praga bied, maar dan met stereo inputs. (Met de Praga kan ik natuurlijk wel 2 kanalen combineren als stereopair, maar da's toch anders en ik vind dat qua kostprijs en hp wel erg heftig worden voor iets dat in dat geval, maar 2 stereopairs aan kan, waarbij de panning dan enkel per kanaal is en niet per stereopair.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Gezien de discussie over klassieke synths en digitale versies ervan misschien relevant voor wat mensen hier. IK Multimedia heeft een group buy op hun Syntronik-meuk. Dus sample-based emulaties van een hele reut klassieke synths. Je koopt er één en krijgt er twee gratis + nog een gratis voor elke 100 mensen die meedoen. Momenteel zitten ze net boven de 2000 mensen, dus voor de snelle rekenaar betekent dat 23 synths voor de prijs van één :+ Het loopt nog 3 dagen is verlengd tot eind mei: https://www.ikmultimedia.com/syntronik2gb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Voor dat geld kan je je er geen buil aan vallen denk ik dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Semi offtopic:

Ik upload weer eens een keertje iets op soundcloud, heb ik direct dit aan m'n broek hangen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrJqc7iyXdC3CqmF8Ns-GhbzWh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g19xBYCnGoiFlLuvB5nryl0A.png?f=user_large

Stinkt natuurlijk harder dan een chemisch toilet bij een festival, maar na wat googlen blijkt dat slechts half waar. De tent die dit doet is https://soundcloud.com/palatateonz, die er een gewoonte van maakt om jou te laten betalen om jouw muziek te publiceren, en dan een nogal hoog percentage van de winst wil. Dus zelfs als je muziek niet van de grond komt, houden ze er geld aan over.

Ehm... Nee bedankt. Als ik er al geld mee zou willen verdienen (wat ik niet wil), zou ik dat niet via deze louche route doen. :P

Hebben jullie dit wel eens aan je fiets gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Oh ja hoor, in ieder geval vergelijkbaar, laatste 1 a 2 jaar ofzo: elke keer als ik een nieuwe track upload komen er binnen twee dagen reacties in de track als deze: "this song <songtitel> is Enjoyable you deserve way more attention, im famous on social media my contact is in my background photo on here, reach out"

Het is niet helemaal hetzelfde, want deze lui verkopen 'likes' als ik het goed heb onthouden. Gewoon verwijderen en rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Gewoon negeren :p

Zelf krijg ik geregeld het aanbod om promo te doen, kost iets van een 200£. Misschien dat ik het ooit wel eens doe, want een goeie promo brengt je in playlists die er toe doen. Anders moet ik het zelf doen en daar heb ik geen tijd voor. Ik weet dat het label waar ik soms op release ook gewoon gebruik maakt van dit soort diensten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Dat is natuurlijk verleidelijk, maar gewoon klikken op 'remove' en aanvinken bij 'report spam' of 'report user' zijn drie klikjes en daar hebben die figuren hopelijk last van. Ik wil het sowieso uit de track hebben want het vervuilt de 'genuine' opmerkingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-05 03:12
Ik heb weer eens iets gewonnen.. Ik heb een remix contest op Metapop gewonnen maar heb nu voor de tweede keer de Komplete bundel gewonnen. De vorige keer de Ultimate versie en nu de normale bundel. De aardige meneer van Native Instruments zei dat ik zelf software producten van hun website mocht kiezen die niet in de bundel zitten t.w.v. €599.00. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik weet niet of je ze al hebt, maar ik word altijd erg gelukkig van RC-24 en RC-48. Het is mogelijk persoonlijke voorkeur, maar ik vind dat echt hele fijne reverbs. Verder gebruik ik niks van NI meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sustain
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-05 03:12
apNia schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:24:
[...]

Ik weet niet of je ze al hebt, maar ik word altijd erg gelukkig van RC-24 en RC-48. Het is mogelijk persoonlijke voorkeur, maar ik vind dat echt hele fijne reverbs. Verder gebruik ik niks van NI meer.
RC-24, RC-48 en Raum zitten alle drie in Komplete Ultimate en ik heb de Valhalla bundel dus kwa reverb plugins zit ik voorlopig wel goed. Ik ben vooral aan het kijken naar de Kontakt libraries maar het lijkt wel veel van hetzelfde, voornamelijk "cinematic textures". De instrument libraries van NI zijn wel erg goed maar die zitten eigenlijk allemaal wel in de Komplete Ultimate bundle.

Ik denk dat ik voor de Choir Bundle ga, de demo klinkt heel zuiver en na het kijken van wat walkthrough filmpjes lijken ze ook wel goed te klinken out of the box. Hij is alleen wel 100 euro duurder dan de Komplete bundle dus nu is de vraag of ze me die gunnen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Wormaap schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:07:
Gezien de discussie over klassieke synths en digitale versies ervan misschien relevant voor wat mensen hier. IK Multimedia heeft een group buy op hun Syntronik-meuk. Dus sample-based emulaties van een hele reut klassieke synths. Je koopt er één en krijgt er twee gratis + nog een gratis voor elke 100 mensen die meedoen. Momenteel zitten ze net boven de 2000 mensen, dus voor de snelle rekenaar betekent dat 23 synths voor de prijs van één :+ Het loopt nog 3 dagen is verlengd tot eind mei: https://www.ikmultimedia.com/syntronik2gb/
Goed even geprobeerd onder het moto in het slechtste geval ben ik 60 euro kwijt...

Alles gaat vanuit een product manager, van waaruit je software en sounds kan downloaden en registreren. ik hoop dat ik deze product manager niet al teveel ga zien want het is werkelijk een rommeltje. Eerst registreren, dat verliep ook al niet geweldig, maar gelukkig kon de support dienst wel helpen...

Als je je registreert krijg je 25 jampoints (= 25 euro). Die korting kon ik gedeeltelijk inzetten voor de aankoop van een synth, ik koos voor de Syntronik 2 - M-12, een oberheim emulatie en betaalde na het maximaal inzetten van jampoints (nog eens 15 euro korting) en het opgeven van een BTW nummer in totaal iets van een 35 euro via PayPal.. Je moet eerst een hoop troep downloaden zoals een library manager, een sample manager, en nog wat stuf, vervolgens kan je de synth installeren. De download is een whopping 16 GB, wellicht zijn dit allemaal samples en is het ding dus gebouwd op samples.. Ik ga wat TV kijken en evalueer morgen verder...

----

De 16 GB is binnen. De het eigenlijke instrument zit eigenlijk verborgen in een soort player plugin, zoals ook bij NI Kontakt, daar zit dan ook een FX sectie in de chain. ik koos een willekeurige baas plugin en was meteen 500 GB ram kwijt, 4 instances van de plugin brachten me op 2.5 GB ram. De browser geeft een indicatie hoeveel RAM er nodig is voor een specifieke preset.

De browser zit goed in elkaar, en zeker als er heel veel instrumenten in zitten zal deze een meerwaarde betekenen

Klinkt het goed? Jazeker het klinkt goed, geen idee hoe dicht ze het origineel benaderen, dat heb ik niet, en dat boeit me ook minder, eens in een track gaat er toch bakken processing over.

Over een week of 2 ga ik wel eens kijken welke andere plugins ik nu allemaal gratis kan krijgen. Voor wie heel snel, heel goedkoop een hoop classic sounds in zn arsenaal wil is het wel een aanrader en er zitten nog een 2tal synths waar ik benieuwd naar ben in de collectie. Zelf zie ik het als een leuke uitbreiding in mn toolbox, maar ik weet al dat het nooit de tools zullen worden die ik op elke klus per default uithaal, dit in tegenstelling tot andere tools...

maar opnieuw, voor dat geld kan je je er geen buil aan vangen...

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 23-05-2022 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:44
Yalopa schreef op maandag 23 mei 2022 @ 05:53:
[...]
De 16 GB is binnen. De het eigenlijke instrument zit eigenlijk verborgen in een soort player plugin, zoals ook bij NI Kontakt, daar zit dan ook een FX sectie in de chain. ik koos een willekeurige baas plugin en was meteen 500 GB ram kwijt, 4 instances van de plugin brachten me op 2.5 GB ram. De browser geeft een indicatie hoeveel RAM er nodig is voor een specifieke preset.
Ik ben al heel lang over Kontakt 6 aan het twijfelen nadat ik hem eens kort heb geprobeerd toen ik hem op Usenet tegen kwam. Maar de grote bestanden kijk ik nog meer tegenop dan de prijs. Bijvoorbeeld alleen een viool is al 25 GB. Ja, ze klinkt mooier dan de viool in Nexus3, maar die is 25 GB compleet inclusief een boel packs en duizenden presets. Telkens twijfel ik dan of ik me niet nóg meer in Nexus moet verdiepen i.p.v weer iets erbij....

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 23-05-2022 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dennisdn schreef op maandag 23 mei 2022 @ 07:00:
[...]
Ik ben al heel lang over Kontakt 6 aan het twijfelen nadat ik hem eens kort heb geprobeerd toen ik hem op Usenet tegen kwam. Maar de grote bestanden kijk ik nog meer tegenop dan de prijs. Bijvoorbeeld alleen een viool is al 25 GB. Ja, ze klinkt mooier dan de viool in Nexus3, maar die is 25 GB compleet inclusief een boel packs en duizenden presets...
Daar ben ik allang niet bang meer voor. Ik heb een 2T NVMe in mijn laptop vanwege de 1.3T grote library van EastWest. Tegen de tijd dat ik meer dan 2T nodig heb, koop ik wel een 4T of grotere NVMe. (Ik ben niet zo van het selectief op mijn laptop zetten. Gewoon alles bij de hand. Klaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:44
unezra schreef op maandag 23 mei 2022 @ 07:02:
[...]

Daar ben ik allang niet bang meer voor. Ik heb een 2T NVMe in mijn laptop vanwege de 1.3T grote library van EastWest. Tegen de tijd dat ik meer dan 2T nodig heb, koop ik wel een 4T of grotere NVMe. (Ik ben niet zo van het selectief op mijn laptop zetten. Gewoon alles bij de hand. Klaar.)
Gelukkig is opslag ook niet zo duur meer. Voor mij is het ook meer praktisch. De laptop-opslag is maar 500GB. Daarin zitten in ieder geval de basisprogramma's zoals FL en Nexus zodat ik op reis al een beetje inspiratie kan omzetten. Maar alle samplepacks en andere project-meuk staat op een externe die weer 2x gebackupd wordt naar een NAS en een koude opslag. Dan zou alleen al een viool 75 GB dode opslag worden....

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe iedereen dit soort bijzaken regelt... Maar alleen het archiveren van samples kun je al tig boeken over schrijven :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dennisdn schreef op maandag 23 mei 2022 @ 07:14:
[...]
Gelukkig is opslag ook niet zo duur meer. Voor mij is het ook meer praktisch. De laptop-opslag is maar 500GB. Daarin zitten in ieder geval de basisprogramma's zoals FL en Nexus zodat ik op reis al een beetje inspiratie kan omzetten. Maar alle samplepacks en andere project-meuk staat op een externe die weer 2x gebackupd wordt naar een NAS en een koude opslag. Dan zou alleen al een viool 75 GB dode opslag worden....

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe iedereen dit soort bijzaken regelt... Maar alleen het archiveren van samples kun je al tig boeken over schrijven :9
Mijn VST's die ik kan downloaden, of zelfs subscription-based zijn zoals die van EastWest, sla ik enkel op mijn PC en laptop op.

Het spul dat lastiger of zelfs niet te vervangen is (zoals mijn eigen muziek), sla ik enkel op op mijn NAS/server, die is voorzien van RAIDZ-1 en die repliceert om de paar uur naar een externe machine (colo) die een soortgelijke setup heeft.

Beide machines zijn wel online, 2 Proxmox VE machientjes die daarnaast ook nog wat vm's draaien. Ze repliceren kruislings zodat thuis de backup van de colo is en vice versa. Thuis is RAIDZ-1 met 4 disks, colo is een mirror met 2 disks. Beiden maken daarnaast ook nog om de paar uur snapshots die pas na 6-12 maanden worden weggegooid.

Niet de goedkoopste oplossing, wel een vrij flexibele, relatief onderhoudsarme (het is geen hobby meer) en betrouwbare. Grootste nadelen zijn dat iedere 1T die ik op sla, zeker goed is voor rond de 2.25T aan data en dat bewust verwijderde data, pas na 6-12 maanden echt van het systeem af is en dus pas dan de ruimte vrij gegeven wordt.

Op mijn laptop sla ik enkel tijdelijk mijn eigen muziek op, eigenlijk alleen als ik op vakantie ben en geen direct toegang heb tot mijn opslag thuis. (Als ik daar data vanaf wil hebben, moet ik via ssh inloggen op de machine en dan een kopieeractie starten. Ik kan er in geval van nood dus wel bij, maar da's relatief omslachtig.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Dennisdn schreef op maandag 23 mei 2022 @ 07:14:
Hier vrij simpel, als mijn SSDs vollopen prik ik er een bij van het formaat dat op dat moment een goede GB/€ verhouding heeft. Dat is nu 2x 1TB en 1x 2TB. Daarnaast heb ik een 3 of 4TB externe schijf waar ik de downloads/installers op opsla. Het is me de afgelopen 15 jaar vaak genoeg gebeurd dat de uitgever van het een of het ander niet meer bestaat, of een product ineens op een andere manier in de markt zet waardoor wat ik ooit heb gekocht niet opnieuw te downloaden is en ik het gelukkig nog bewaard had.

Mijn ervaring met Syntronik is vergelijkbaar met @Yalopa tot dusver. Product Manager is meh, maar die is gelukkig alleen nodig om te installeren. De sounds klinken goed, en je hebt meer controle dan bij sommige andere sample based synths.
Omdat het sample based is, lust het wel een beetje schijfruimte ja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik het 3TB trage disk in een oude iMac. Plug-ins en sample library staat hier op. Mijn projecten ook maar die worden automatisch door iCloud ge-offload. Ik heb nog geen ruimtegebrek gehad, iCloud regelt dat voor me, ook denk ik dat Logic versioncontrol goed omgaat met diskspace.

Vroeger deed ik nog wel een backup naar een usb disk maar met iCloud doe ik dat niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-05 16:29

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Weer een nieuw nummertje erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmm.

6U 19" Thon koffer met custom deksel (8cm binnenruimte) kost maar €119,-
Toch maar even mail gestuurd wat 7U eventueel kost.

Vorige vakanties paar keer mijn SL73 meegesleept, met wisselend succes. Dat ding is groot. Wil deze vakantie een kleine, 160hp 3U + 84hp 1U, setup mee nemen om onderweg wat te rommelen met modular.

Nu eens voorzichtig bedenken welke modules ik mee zou willen nemen. Denk sowieso mijn SIG, natuurlijk een IO module (misschien de Intellijel, misschien een 1U module, gezien ik eigk alleen out nodig heb), dan nog 2 of 3 sound sources (Brains en nog een VCO), de Disting EX en verder, geen idee nog.

Ben alleen nog hard op zoek naar een flying bus-board 1U 19" kit. Die heb ik nog niet kunnen vinden. Steeds meer leuk spul in 1U te vinden.

(Verder hoef ik geen kosten te maken, ik heb nog 3 stuks Behringer Rack liggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 00:41

Wom

Blaat schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:30:

Hebben jullie dit wel eens aan je fiets gehad?
offtopic:
In een vorig leven de 'anologe' versie hier van gehad. Aantal van mijn demo's lagen bij IMP in Belgie en die waren bezig met een nieuw label te starten. Opeens moesten alle artiesten die op dat label wilde verschijnen voor de kosten van het masteren opdraaien (wat in contract stond door label gedaan zou worden). Einde van dat jaar (2008 geloof ik) was dat label failliet. Soort van laatste strohalm dus.

Twee jaar later opeens een email vanuit Spanje of ik interesse had die tracks op hun label (Squid music oid) uit te brengen. Zelfde tactiek, waarbij je moest betalen voor mastering en ontwerp van de hoes (toen kwam het nog op vinyl uit). Braaf voor bedankt. Bleek dezelfde persoon achter te zitten uiteindelijk.

Hoe dat momenteel is weet ik niet, maar in die tijd nam het label eigenlijk alle kosten op zich.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djerror
Alle kosten na mixing (als je dat laat doen) zijn altijd voor het label me dunkt..dus marketing/mastering/distributie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Mooi neergezet en ik vind hem beter geproduceerd dan je vorige track. Er lijkt wat meer leven naast een typemachine in die drums te zitten en alle instrumenten zijn netjes gebalanceerd en hebben hun plek in de mix. Is er iets wat je nadrukkelijk anders hebt gedaan dit keer?

Nu begrijp ik dat je een genre in metal speelt dat folk/viking elementen in de muziek verwerkt maar ik kan maar moeilijk wennen aan die orgel/lier of wat het ook precies is. Een snijdende Hammond on steroids met heulveul distortion zou sonisch gezien wel meer brengen denk ik, maar dat is natuurlijk ook echt wel stijl en smaakgebonden.

Edit: ik denk dat als er geen zang/lier is, je de gitaarpartij wel iets naar boven mag brengen en weer terug naar hetzelfde niveau als de zang weer begint. Dat zou je met mixer fade automation kunnen doen, of een sidechain compressor. In elk geval wel zo subtiel dat de luisteraar het niet merkt.

[ Voor 13% gewijzigd door vlaaing peerd op 23-05-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Het is geen orgel maar een accordeon + bandoneon en trompet, na vele instrumenten geprobeerd te hebben vond ik dit zelf mooi klinken (en nog steeds), misschien een smaak gevalletje.

Wat ik anders heb gedaan zijn meerdere dingen, ik heb veel van jullie tips gebruikt en ik heb Ozone 9 gekocht en dat werkt voor mij veel fijner dan de gratis/cubase plugins waar ik eerst mee werkte.
Vooral de EQ en het EQ matchen van Ozone heeft me veel geholpen
Deze track heeft ook de helft minder sporen dan de vorige, dat hielp ook wel om niet te verdrinken in alle verschillende instrumenten, minder is in dit geval dus meer.

Het meest "belachelijke" wat ik heb gedaan is m'n oren uit laten spuiten, daarna deden alle mixes die ik daarvoor had gedaan pijn aan m'n oren, zoveel hoog zat er in :P

De gitaren zijn nu niet te prominent omdat ik die zelf expres zo heb gemixt, ik wil eigenlijk dat die niet te prominent naar voren komt en vooral als begeleiding van het geheel, ik wil vooral dat de melodieën er lekker uit springen. Maar ik zal het wel eens proberen, kan zijn dat ik er natuurlijk helemaal naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:43
djerror schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:15:
Alle kosten na mixing (als je dat laat doen) zijn altijd voor het label me dunkt..dus marketing/mastering/distributie
Ligt er aan wat er in het contract staat natuurlijk -O-

Zie eigenlijk steeds meer dat de mastering bij de artiest ligt ipv het label. (Met wel vaak een sidenote dat eventuele mastering alsnog recoupable zijn op de royalties)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Yalopa schreef op maandag 23 mei 2022 @ 05:53:
[...]

Goed even geprobeerd onder het moto in het slechtste geval ben ik 60 euro kwijt...

Over een week of 2 ga ik wel eens kijken welke andere plugins ik nu allemaal gratis kan krijgen. Voor wie heel snel, heel goedkoop een hoop classic sounds in zn arsenaal wil is het wel een aanrader en er zitten nog een 2tal synths waar ik benieuwd naar ben in de collectie. Zelf zie ik het als een leuke uitbreiding in mn toolbox, maar ik weet al dat het nooit de tools zullen worden die ik op elke klus per default uithaal, dit in tegenstelling tot andere tools...

maar opnieuw, voor dat geld kan je je er geen buil aan vangen...
Ondertussen is het doel van 3000 aankopen bereikt.. ik heb dan ook alle synths geclaimd, de eerste bevindingen:

Ze proberen heel hard te refereren naar klassieke, gekende synths, dit moet ongetwijfeld de verkoop stimuleren. Helaas slaan ze een paar keer de plank heel erg mis. De J-60 (hint naar juno 60) plugin krijgt apparte amp en filter envelopes, bovendien hebben de envelopes een hold, beiden kloppen niet met het origineel. Ook de verschillende waveforms op de LFO zijn op het origineel afwezig. Eigenlijk, hoe meer ik kijk hoe meer ik dingen zie die niet kloppen, om eigenlijk op het punt te komen dat er niets aan klopt

Afbeeldingslocatie: https://www.ikmultimedia.com/products/synj60/images/2.0/macbook_top_Syntronik_2_J-60@2x.jpg
Juno 60

Afbeeldingslocatie: https://www.ikmultimedia.com/products/synj8/images/2.0/macbook_top_Syntronik_2_J-8@2x.jpg
Jupiter 8

de Juno en Jupiter lijken gewoon andere skins op hetzelfde?

Afbeeldingslocatie: https://www.ikmultimedia.com/products/synt03/images/2.0/macbook_top_Syntronik_2_T-03@2x.jpg

De hint naar de TB 303 heeft 2 oscillators, de originele uiteraard niet. Ook hier de filter sectie die niet klopt, en de envelope, en een poly mode op een 303? 8)7. als er nu 1 synth DE monosynth is... Als je langer dan 20 sec kijkt zie je ook hier dat het gewoon een skin is op dezelfde synth.

De bijhorende presets zijn beperkt, per instrument een handvol, ook dat had beter gekund...

Is het crap?
Neen, voor wat ik er voor betaald heb is het een leuke toevoeging aan mn toolbox, maar het zullen nooit mn main tools worden... Wie dus zoekt naar een goedkope uitbreiding zit goed met deze promo, wie leuke sounds zoekt zit niet slecht. Wie echter op zoek is naar waarheidsgetrouwe VST replica's van de originele classic synths zoekt beter verder, er zijn heel erg goeie te vinden, maar ze zitten (steekproef) niet in deze bundel..

[ Voor 19% gewijzigd door Yalopa op 30-05-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zo. Thon koffertje besteld.
7U, extra diep deksel (8cm binnenruimte).
Twee eigenlijk, maar da's omdat ik 'm niet alleen op vakantie wil kunnen gebruiken.

Nu eens rustig gaan bedenken welke modules er mee gaan op vakantie, welke modules ik écht nog extra aan wil schaffen (ik denk, puur uit praktische overwegingen, aan de Behringer 305 EQ/Mixer/Output, al vind ik 'm wat groot voor een 2x84hp 3U + 1x 84hp 1U setup), etc.

Ben benieuwd of het bevalt en zo niet, prima, heb ik extra ruimte thuis.

Nu alleen nog op zoek naar een 1U 19" row met powersupply, of die row voeden vanaf de 3U row. Grote kans dat ik genoeg power en stekkers over hou en anders kan er altijd in 4hp nog een 2e powerunit bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Een modular rack meenemen op vakantie…dat is dedication.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Yalopa schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:23:
[...]

Ondertussen is het doel van 3000 aankopen bereikt.. ik heb dan ook alle synths geclaimd, de eerste bevindingen:

Ze proberen heel hard te refereren naar klassieke, gekende synths, dit moet ongetwijfeld de verkoop stimuleren. Helaas slaan ze een paar keer de plank heel erg mis. De J-60 (hint naar juno 60) plugin krijgt apparte amp en filter envelopes, bovendien hebben de envelopes een hold, beiden kloppen niet met het origineel. Ook de verschillende waveforms op de LFO zijn op het origineel afwezig. Eigenlijk, hoe meer ik kijk hoe meer ik dingen zie die niet kloppen, om eigenlijk op het punt te komen dat er niets aan klopt

[Afbeelding]
Juno 60

[Afbeelding]
Jupiter 8

de Juno en Jupiter lijken gewoon andere skins op hetzelfde?

[Afbeelding]

De hint naar de TB 303 heeft 2 oscillators, de originele uiteraard niet. Ook hier de filter sectie die niet klopt, en de envelope, en een poly mode op een 303? 8)7. als er nu 1 synth DE monosynth is... Als je langer dan 20 sec kijkt zie je ook hier dat het gewoon een skin is op dezelfde synth.

De bijhorende presets zijn beperkt, per instrument een handvol, ook dat had beter gekund...

Is het crap?
Neen, voor wat ik er voor betaald heb is het een leuke toevoeging aan mn toolbox, maar het zullen nooit mn main tools worden... Wie dus zoekt naar een goedkope uitbreiding zit goed met deze promo, wie leuke sounds zoekt zit niet slecht. Wie echter op zoek is naar waarheidsgetrouwe VST replica's van de originele classic synths zoekt beter verder, er zijn heel erg goeie te vinden, maar ze zitten (steekproef) niet in deze bundel..
Gezien het allemaal sample-based recreaties zijn, is m.i. het belangrijkste dat de samples van de synth waar de naam op lijkt komen. Dat ze skins hergebruiken en knopjes erop zetten die niet op het origineel zaten vind ik dan persoonlijk geen probleem. Eerder een toevoeging zelfs.
Als je maar een handvol presets per instrument hebt, dan moet je ze even herinstalleren vanuit de Product Manager. Op de e.o.a. domme manier krijg ik in de interface alleen de presets van de demoversie te zien totdat ik een reinstall doe. Kost extra tijd en is irritant, maar dan zijn er ineens wel tientallen of meer per synth :)

Verder trouwens wel eens met je conclusie: als je exacte replica's van klassieke synths zoekt is dit niet wat je nodig hebt. Maar, voor zover ik kan beoordelen zonder de originelen te hebben, als je de sounds van klassieke synths zoekt kom je hier een heel eind in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yalopa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:56:
Een modular rack meenemen op vakantie…dat is dedication.
Kleintje maar. :) Gewoon om een beetje mee te rommelen.
Is weer eens wat anders dan mijn StudioLogic SL73, die een paar vakanties mee is gegaan. (Al vind ik het wel spannend. Die SL73 heb ik niet vaak gebruikt, maar het was wel heel fijn op vakantie even te rommelen met een beetje pianogepingel. Daar kan ik me vooralsnog beter op uitdrukken dan op modular.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
@Wormaap.

Imo is er een verschil in de statische sounds, en hetgeen er gebeurd eens je met de knoppen speelt.

Reageren de envelopes hetzelfde? De filter & lfo? De pitch bend?

Ik wil wel een een side by side doen van de Juno om te horen als ze close komen met het origineel en een waarheidsgetrouwe plug-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Yalopa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:37:
@Wormaap.

Imo is er een verschil in de statische sounds, en hetgeen er gebeurd eens je met de knoppen speelt.

Reageren de envelopes hetzelfde? De filter & lfo? De pitch bend?

Ik wil wel een een side by side doen van de Juno om te horen als ze close komen met het origineel en een waarheidsgetrouwe plug-in
Uiteraard! Als er statische samples gebruikt worden waar vervolgens allemaal dezelfde softwarefilters overheen gaan, dan gaat het hele karakter van zo'n synth natuurlijk verloren, al gok ik niet dat ze zó simpel gesampled hebben. Maar voor de synths die ik wat vaker gehoord heb (voor mij met name Prophet, Moog-achtigen en de 303) vind ik dat ze goed in de buurt komen qua sound. Al gaat een fysieke 303 bijvoorbeeld natuurlijk net zo veel om de workflow als om de sounds zelf, dus dat er geen klassieke 303-sequencer in de kopie zit vind ik suf.
Voor mij gaat het vooral om de dikke sounds die qua karakter in de buurt komen van de klassiekers, en minder om een echt levensechte kopie. Dus ik ben erg tevreden, helemaal voor 50 piek :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 02-06-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

RIP Dave Smith ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
:'( Jemig, lees het nu ook pas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MGZKV9Zm3ZbSyBN1ToH1wAvNbg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rfP6tbD13n39yYzgak32zANo.jpg?f=user_large

Dat was de beste man, een ingenieur en knopjesliefhebber. Hoeveel duizenden muzikanten hebben wel niet zitten kwijlen achter zijn Sequential Prophet?

RIP

Afbeelding is van Pete Brown from Gambrills, MD, USA - DSC00627, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38093165

[ Voor 53% gewijzigd door vlaaing peerd op 06-06-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 23:36
Ik heb me de laatste tijd weer aan 2 projecten gewaagd.

De eerste is wederom een cover van Rush:

YouTube: Dreamline

En een trip terug naar de jaren 80:

YouTube: Airwolf

Ik weet het, geen exacte kopie en achteraf gezien heb ik mij denk ik onbewust te veel laten leiden door de C64 Airwolf SID tune waar ik destiijds onwijs veel naar heb geluisterd.

Maar goed, sterkte ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Goed nieuws voor de MPC eigenaren, de 2.11 update word gereleased! *O* oOo

https://www.akaipro.com/mpc211

Zoals gewoonlijk, een hele shitload aan nieuwe features. Petje af voor Akai! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Akai spul ziet er altijd zo mooi uit 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Beetje random aan het rommelen geweest. Hang ik mijn basgitaar aan de modular. "Even stemmen"
*PATS* Lage B kapot. Was even vergeten dat het bij een 5-snarige bas BEADG is. Probeerde de lage Be als E te stemmen. :) (Plus, de snaren zitten er al jaren op. Gebruik dat ding amper.)

Nja,voor €20 nieuw setje snaren besteld en lekker verder prutsen.

Ondertussen aan het nadenken over welk effect ik nodig heb om een soort piano-achtige sustain te krijgen, maar plate reverb lijkt toch aardig in de buurt te komen. Nu heb ik dat, in de vorm van een Intellijel Multi-FX, ding is met €138 nog wel betaalbaar ook, maar heeft zeer beperkt CV input.

Iemand nog suggesties voor een leuke 1U of 3U eurorack module die iig reverb doet én een fatsoenlijke delay unit? (Al lijkt voor die laatste de Chronoblob wel een heel toffe te zijn.) Zit te kwijlen op dit ding maar die is best aan de prijs: https://www.thomann.de/nl/xaoc_devices_timiszoara.htm

Wel tof in combinatie met zoiets: https://www.thomann.de/nl/xaoc_devices_minsk.htm

Oh, en vandaag iets gezien waar ik ook wel heel erg kwijlend naar kijk:
https://www.polyeffects.com/polyeffects/p/hector
De Poly Hector. Effectief een virtuele modular, in eurorack formaat, waar je met software een complete modular in elkaar kunt klikken in 30 hp. Grootste nadeel is dat om 'm vol te gebruiken, je eigenlijk een MIDI controller nodig hebt (zoals de Befaco VCMC, het grote broertje van de CV Thing. Het is wel een beetje een computer in eurorack format (niet eens een beetje, het ìs een computer in eurorack format), maar de video van LoopUp doet me toch serieus kwijlen:

YouTube: Hector and Beebo Review and Tutorial // Your dream synth/effect with...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
unezra schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:33:
Beetje random aan het rommelen geweest. Hang ik mijn basgitaar aan de modular. "Even stemmen"
*PATS* Lage B kapot. Was even vergeten dat het bij een 5-snarige bas BEADG is. Probeerde de lage Be als E te stemmen. :) (Plus, de snaren zitten er al jaren op. Gebruik dat ding amper.)

Nja,voor €20 nieuw setje snaren besteld en lekker verder prutsen.

Ondertussen aan het nadenken over welk effect ik nodig heb om een soort piano-achtige sustain te krijgen, maar plate reverb lijkt toch aardig in de buurt te komen. Nu heb ik dat, in de vorm van een Intellijel Multi-FX, ding is met €138 nog wel betaalbaar ook, maar heeft zeer beperkt CV input.

Iemand nog suggesties voor een leuke 1U of 3U eurorack module die iig reverb doet én een fatsoenlijke delay unit? (Al lijkt voor die laatste de Chronoblob wel een heel toffe te zijn.) Zit te kwijlen op dit ding maar die is best aan de prijs: https://www.thomann.de/nl/xaoc_devices_timiszoara.htm

Wel tof in combinatie met zoiets: https://www.thomann.de/nl/xaoc_devices_minsk.htm

Oh, en vandaag iets gezien waar ik ook wel heel erg kwijlend naar kijk:
https://www.polyeffects.com/polyeffects/p/hector
De Poly Hector. Effectief een virtuele modular, in eurorack formaat, waar je met software een complete modular in elkaar kunt klikken in 30 hp. Grootste nadeel is dat om 'm vol te gebruiken, je eigenlijk een MIDI controller nodig hebt (zoals de Befaco VCMC, het grote broertje van de CV Thing. Het is wel een beetje een computer in eurorack format (niet eens een beetje, het ìs een computer in eurorack format), maar de video van LoopUp doet me toch serieus kwijlen:

YouTube: Hector and Beebo Review and Tutorial // Your dream synth/effect with...
Moet het perse in een eurorack setup passen?

Ik snap dat het minder praktisch is maar als je ook losse effect pedals mee neemt in je zoektocht heb je ineens heel veel meer keus. Ook is het aanbod van analoge gear veel groter (mocht dat belangrijk zijn). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ChojinZ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:18:
[...]
Moet het perse in een eurorack setup passen?

Ik snap dat het minder praktisch is maar als je ook losse effect pedals mee neemt in je zoektocht heb je ineens heel veel meer keus. Ook is het aanbod van analoge gear veel groter (mocht dat belangrijk zijn). :)
Is, maar idd, ik zoek hier eurorack. Zou het eventueel met VCV Rack kunnen oplossen en full hybrid gaan, maar dat trekt me minder. Eurorack priegelen is toch een beetje een getaway van mijn PC, ook al is een groot deel van de modules weinig meer dan een CPU, wat firmware en een zooi knoppen, inputs, outputs en LED's. (Zeker zo'n Hector *is* gewoon een mini PCtje. Net zo duur ook. Dik €600. En dan heb je nog een losse MIDI controller nodig ook om d'r alles uit te halen. Die kan dan wel extern zijn, mogelijk mijn SL Mixface. Heeft 8 sliders, 8 buttons en 8 draaiknoppen. Niet zo fancy als de Faderfox MX12 http://www.faderfox.de/mx12.html, maar de Mixface heb ik al en gebruik ik eigenlijk niet.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Misschien iets voor sommigen hier, Izotope heeft een leuke bundle in de aanbieding (komt uit op 57,33 incl tax): https://www.izotope.com/e...undwide-intro-bundle.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-05 17:06
Kwam er vandeweek per toeval achter dat er een nieuwe shop in Rotterdam is geopend, waar ze wel gave spullen verkopen en hebben staan om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
panbami schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:36:
Kwam er vandeweek per toeval achter dat er een nieuwe shop in Rotterdam is geopend, waar ze wel gave spullen verkopen en hebben staan om te testen.
Mooie foto's van gear, maar zolang hun online shop alleen bereikbaar is vanaf een instagram en linktree page kan ik het toch nog niet echt serieus nemen.

Ben je er al 's op bezoek geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-05 17:06
vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Mooie foto's van gear, maar zolang hun online shop alleen bereikbaar is vanaf een instagram en linktree page kan ik het toch nog niet echt serieus nemen.

Ben je er al 's op bezoek geweest?
Is vooral een fysieke winkel in het centrum van Rotterdam geloof ik. Heb nog geen tijd gehad om te kijken, maar ga ik vandeweek zeker even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 23:36
@panbami Ze verwachten denk ik goede omzet te gaan draaien met huisvesting op een A locatie in het centrum van Rotterdam. Als ik een keer in de buurt ben ga ik wel kijken. Ook al rij ik makkelijker naar Bax met gratis parkeergelegenheid.
De nieuwe vestiging van Keymusic in Rotterdam moet ik ook nog een keertje heen.
Excuses voor als ik te veel off-topic ben gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Leuke quiz:

Had er 2 goed. Best knap gezien het redelijk oud/exotisch spul is... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

ChojinZ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:20:
Leuke quiz:
[YouTube: Blind Test // Drum Machines - Episode 23 (Electronic Beats TV)]

Had er 2 goed. Best knap gezien het redelijk oud/exotisch spul is... :+
Hardcore. Ik wist er echt geen een. Zodra het realistisch klinkt roep ik Linndrum, en zodra het analoog klinkt roep ik 808 of 909.
Pagina: 1 ... 12 ... 29 Laatste