Wil graag wat experimenteren met het nut van dit soort tags, en twijfel natuurlijk tussen de 3 namen in dit domein: Airtags, Chipolo en Tile. Ik ben me bewust dat Tile niet dezelfde Find My functionaliteit heeft als de AirTag en de Chipolo ONE Spot
Ik weet ongeveer wat ik er wel en niet van verwacht, dus komt het in feite neer op smaak en 'gevoel' bij het product. Bvb
- Ik hoef niet per se de U1 chip functionaliteit. (dus precieze locatie bepaling met richting) Het zal het vaakst gebruikt worden om dingen te vinden in huis, dus een goede pieptoon is voldoende.
- Een goed hoorbare toon lijkt me belangrijk. Uit de reviews maak ik op dat het dan voornamelijk Chipolo en Tile zijn die daar het best op scoren. Hoe is het piepje bij de AirTag? Hoorbaar?
- Batterij moet vervangbaar zijn (wijk ik niet van af)
- Vinden over lange afstanden lijkt me voor mezelf nutteloos. Het overkomt me nooit (of ik herinner me het alvast niet) dat ik dit nodig heb. Als in, ligt een item nog op het werk als ik thuis ben of omgekeerd? Ik ben van nature vrij gestructureerd ingesteld, dus dat is geen issue. En voor domme dingen als handschoenen, muts, sjaal en dergelijke wat ik dan eventueel wel kan vergeten, werkt een AirTag toch niet.
Een belangrijk punt is wel 'separation alerts'. 's Morgens kan het wel gebeuren dat ik niet oplet, en dat ik dus dingen in huis laat liggen terwijl ik aan het vertrekken ben. Dat bespaart gewoon wat tijd.
En daar vind ik Tile dan weer minder in. Die functionaliteit vereist een +-4 euro per maand abonnement

Ze weten vast ook wel dat dit een van de meest gewilde features is. Maar dit is nu precies een feature waar je eigenlijk geen cloud voor nodig hebt. Je zou kunnen stellen dat indien een apparaat buiten bluetooth range valt (een goeie 50 a 100m) je een notificatie krijgt. Volledig 'offline', verder niets voor nodig.
Omwille van dat punt valt Tile eigenlijk af. En als Tile dit soort vage monetization toepast, doet me dat twijfelen over de kwaliteit van hun app, en wat die allemaal logt om daar extra te monetizen. Beetje vaag bedrijf als ik eerlijk ben.
Blijft over Chipolo en AirTag, met een lichte voorkeur voor Chipolo aangezien je die wel normaal en zonder extra accessoires ergens aan kan hangen

Apple
Iemand die beide heeft met een duidelijke voorkeur voor de een of de ander?