• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:08
DNN!S schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:06:
Voordeel: je kunt zien waar die is. Nadeel: dief krijgt vrij snel een melding op telefoon dat ie wordt gevolgd door een onbekende AirTag.
2 jaar geleden werd de fiets van mijn zoon voor de deur meegenomen, zat een AirTag in. We konden dus zien waar ie was, nog in dezelfde stad, maar de fiets was ergens binnen of achter gezet. De politie raadde aan om niet aan te bellen bij huizen. Later zag ik de AirTag nog wel maar volgens mij hadden ze die gevonden en in een ondergrondse container gegooid. Had dus niet superveel nut in dit geval, maar als de fiets nog buiten had gestaan had het wel nut gehad.

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:24
olafmol schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:05:
[...]
2 jaar geleden werd de fiets van mijn zoon voor de deur meegenomen, zat een AirTag in. We konden dus zien waar ie was, nog in dezelfde stad, maar de fiets was ergens binnen of achter gezet. De politie raadde aan om niet aan te bellen bij huizen. Later zag ik de AirTag nog wel maar volgens mij hadden ze die gevonden en in een ondergrondse container gegooid. Had dus niet superveel nut in dit geval, maar als de fiets nog buiten had gestaan had het wel nut gehad.
Onbeheerd buiten als ie is “koud” gezet wel. Maar als ie in een voortuin staat en degene zegt hem voor 100 euro gekocht te hebben van een passant kun je juridisch helemaal niets meer.

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:12
Dat hangt er maar vanaf. Als het een vrij nieuwe e-bike van 3000 euro betreft kom je daar niet mee weg.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
olafmol schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:05:
[...]

En je hebt niet samen met een paar vrienden aangebeld? :?

XXXVI

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:50
MarioMark1541 schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:42:
Zijn er hier mensen die en Apple AirTag gebruiken in hun e-bike ?

De fiets van mijn broer is onlangs gestolen en krijg via de verzekering wel een nieuwe fiets maar wil dit toch anders in de toekomst

Wat zijn de voor en nadelen. ?
Een tijdje terug is er ingebroken in de bergingen hier onder in de flat.
Er zijn dingen meegenomen, waaronder e-bikes, opladers enz.
Ik vond mijn e-bike terug in mijn eigen berging maar wel anders geparkeerd dan zoals ik het altijd doe.
Bovendien was de oplader weg samen met nog wat kleine spullen.
Ik heb een AirTag verborgen in de fiets, dat ding begint te piepen als de fiets beweegt zonder dat hij mijn iPhone ziet.
Waarschijnlijk heeft dat de dader afgeschrikt en heeft hij zich halverwege bedacht.

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:15
manusz schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:51:
[...]

Een tijdje terug is er ingebroken in de bergingen hier onder in de flat.
Er zijn dingen meegenomen, waaronder e-bikes, opladers enz.
Ik vond mijn e-bike terug in mijn eigen berging maar wel anders geparkeerd dan zoals ik het altijd doe.
Bovendien was de oplader weg samen met nog wat kleine spullen.
Ik heb een AirTag verborgen in de fiets, dat ding begint te piepen als de fiets beweegt zonder dat hij mijn iPhone ziet.
Waarschijnlijk heeft dat de dader afgeschrikt en heeft hij zich halverwege bedacht.
Kan je dat piepen niet uitzetten dan ?

zijn er nog andere soorten trackers

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:36
MarioMark1541 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:03:
[...]
Niet softwarematig. Je zult zelf de speaker moeten verwijderen.

YouTube: How to Remove the Speaker from an Apple AirTag

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:22
DNN!S schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:06:
Voordeel: je kunt zien waar die is. Nadeel: dief krijgt vrij snel een melding op telefoon dat ie wordt gevolgd door een onbekende AirTag.
De meeste dieven hebben Android :+

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:40

franssie

Save the albatross

[...]

zijn er nog andere soorten trackers
Maar zonder piepen was de fiets waarschijnlijk wel weg ? Zou ik dus niet uitzetten.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DNN!S
La1974 schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:11:
[...]

De meeste dieven hebben Android :+
Android telefoons geven die melding ook :)

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:22
DNN!S schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:20:
[...]

Android telefoons geven die melding ook :)
Oh, echt. Bijzonder. Is dat andersom ook met bijvoorbeeld trackers van Samsung?

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:50
[...]
Waarom zou ik dat willen?
Ik heb dat ding om een gestolen fiets terug te kunnen vinden.
Hij heeft nu diefstal voorkomen, veel beter dan energie stoppen in terugvinden.

• DNN!S
La1974 schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:29:
[...]

Oh, echt. Bijzonder. Is dat andersom ook met bijvoorbeeld trackers van Samsung?
Samsung specifiek weet ik niet, maar Apple en Google werken daarin samen in strijd tegen stalkers.
https://www.apple.com/new...ddress-unwanted-tracking/

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:08
ephymerous schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:44:
[...]

En je hebt niet samen met een paar vrienden aangebeld? :?
Dat was wel mijn eerste idee, en ik heb ook wel wat vrienden en kennissen die “indrukwekkend” kunnen zijn. Maar allereest is een airtag op afstand niet zodanig nauwkeurig dat je precies 1 huis kunt pinpointen, en 2) als de persoon in kwestie gewoon ontkent kun je verder niet zoveel, en 3) de wijk in kwestie is zodanig “onfris” dat de politie echt ten zeerste afraadde om daar een scène te gaan schoppen. Wat me overigens wel positief meeviel is dat ze aangaven dat ik gewoon kon bellen als er een ketting omzat en dat ze die dan wel even kwamen doorzagen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:23
MarioMark1541 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:34:
[...]

Jmmm dus een AirTag is in dit geval niet handig
En als de airtag duidt op een locatie waar meerdere woningen zijn (appartement) of zo, dan stopt het al snel.
Politie gaat geen zoeking doen van 10 woningen of 10 garages.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:14
Tommie12 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:08:
[...]

En als de airtag duidt op een locatie waar meerdere woningen zijn (appartement) of zo, dan stopt het al snel.
Politie gaat geen zoeking doen van 10 woningen of 10 garages.
Gestolen fiets van mijn dochter stond in een garage box. In zo'n rijtje met 10 garages. Een iPhone geeft precies de locatie aan.
In huis werkt het nog nauwkeuriger. Je ziet zo in welke la van de kast je moet zijn.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:23
remmuz schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:50:
[...]

Gestolen fiets van mijn dochter stond in een garage box. In zo'n rijtje met 10 garages. Een iPhone geeft precies de locatie aan.
In huis werkt het nog nauwkeuriger. Je ziet zo in welke la van de kast je moet zijn.
Mijn zoon’s fiets stond in een appartementsgebouw…. En toen stopte het zoeken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10
In de nieuwste generaties Apple devices waaronder ook de laatste versie van de AirTag (2nd gen, januari 2026) zit de U2 chip voor UWB precisie lokalisering.

Zijn de Apple AirTags nog steeds de enige die UWB mogelijkheden hebben?
Of zijn er inmiddels ook third party tags met UWB verkrijgbaar?

• EstevanRocha
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-05 15:08
-knip- Spam.

[ Voor 114% gewijzigd door rens-br op 04-05-2026 15:14 ]

• remmuz
EstevanRocha schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:00:
Uit wat ik lees en hoor van mensen in mijn omgeving werkt een AirTag vooral als een soort “laatste redmiddel” - je krijgt een richting of globale locatie, maar niet altijd genoeg precisie om iets snel terug te halen zonder hulp van de politie. Zeker in dichtbebouwde gebieden of binnen gebouwen merk je dat de locatie wat kan “verspringen” tussen meerdere punten. In zulke situaties moet je niet alleen blind op de tracker vertrouwen, maar ook rekening houden met de context en de mogelijke foutmarges in de positionering.
De Airtag geeft ook helemaal geen locatie door. De locatie die je ziet is van het device waarmee de Airtag verbinding heeft gemaakt. Pas als je binnen ~10 meter afstand bent en de Airtag met jouw telefoon verbinding maakt kun je de exacte locatie zien.
In gebieden met veel apparaten in de buurt zal de locatie dus nauwkeuriger zijn dan in de middle of nowhere.
Als mijn kat hier door de wijk loopt kan ik vrij nauwkeurig zien waar ze is. Als ze aan de overkant door de weilanden loopt heb je niks aan de Airtag.

• Wally2002
EstevanRocha schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:00:
Uit wat ik lees en hoor van mensen in mijn omgeving werkt een AirTag vooral als een soort “laatste redmiddel” - je krijgt een richting of globale locatie, maar niet altijd genoeg precisie om iets snel terug te halen zonder hulp van de politie. Zeker in dichtbebouwde gebieden of binnen gebouwen merk je dat de locatie wat kan “verspringen” tussen meerdere punten. In zulke situaties moet je niet alleen blind op de tracker vertrouwen, maar ook rekening houden met de context en de mogelijke foutmarges in de positionering.
De verklaring is wat @remmuz aangeeft.
Daarom is de UWB-functionaliteit interessant, dan kun je eerst grofweg in de buurt komen en dan met een iPhone die UWB-ondersteuning heeft de tag lokaliseren.

Dan moet de tag dus wel UWB ondersteunen.
Zijn er ook andere merken tags, die UWB ondersteunen? De Apple AirTag is redelijk aan de prijs, zeker als je ook nog een accessoire nodig hebt om hem ergens aan vast te maken.

• remmuz
Wally2002 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:49:
[...]

Dan moet de tag dus wel UWB ondersteunen.
Zijn er ook andere merken tags, die UWB ondersteunen? De Apple AirTag is redelijk aan de prijs, zeker als je ook nog een accessoire nodig hebt om hem ergens aan vast te maken.
UWB is "Apple proprietary". Andere merken ondersteunen dat niet.
Voor accessoires kun je ook op Amazon en Aliexpress terecht.

• Wally2002
remmuz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:26:
[...]

UWB is "Apple proprietary". Andere merken ondersteunen dat niet.
Voor accessoires kun je ook op Amazon en Aliexpress terecht.
Ik ben hier nog even verder ingedoken.

UWB is in de basis niet proprietary, het is een IEEE standaard namelijk 802.15.4z. Ook andere merken hebben het.
Het is inderdaad echter zo dat Apple een eigen implementatie gebruikt, waardoor er voor zover ik kan nagaan geen third party trackers zijn met UWB die met Apple Find My werken.
Er zijn uiteraard genoeg andere merken die met Find My werken, maar die hebben geen UWB (action heeft momenteel de FreshNRebel smart Finder in de aanbieding).

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:12
Vandaag AirTags gemonteerd op mijn fiets en die van mijn vrouw. Ik heb gekozen voor de fietsbel van de HEMA die 5.95 kost waar je in het binnenwerk een Air Tag verstopt. Montage was simpel, alleen stond op de website dat er een schroef draaier bij zat. Dat was niet zo, maar dat was verder geen probleem.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [AirTags] Levertijden & Beschikbaarheid.